Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 196 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.226 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:45:
[...]

De huizen stijgen en dalen eigenlijk altijd wel, En tenzij je uitstapt schiet je er bijzonder weinig mee op. Je oude woning is meer waard en je nieuwe woning ook dus jammer. Of beide zijn minder waard.
Woningen kunnen ten opzichte van elkaar wel meer of minder stijgen of dalen natuurlijk. Wat met een beetje geluk dus in je voordeel kan uitpakken.

Heb je in de afgelopen 10 jaar een nieuwbouw woning gekocht dan is de kans groot dat deze harder in waarde is gestegen dan een oudere woning. Daarnaast zijn er tal van andere factoren die meespelen in de waarde.

Kortom, de relatie is niet altijd 1:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:34
ABN-AMRO: Verwachting hypotheekrente

De hypotheekrente met een lange rentevastperiode volgt de rente op staatsleningen plus een risico-opslag. De 10-jaars rente staatsleningen is dit jaar sterk gestegen naar 2,7% medio oktober. Daarna daalde de rente naar 2,3% door de toenemende recessiedreiging en de verwachting dat de inflatiedruk afneemt.

Wij denken dat 10-jaarsrente verder zal dalen en eind volgend jaar op omstreeks 1,5% zal uitkomen. De hypotheekrente zal echter niet in dezelfde mate dalen, omdat beleggers terughoudend zijn met risico’s nemen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-09 13:36
geekeep schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:37:
[...]

Achteraf praten is altijd makkelijk. Als je dit in 2007 had gedaan en 5 jaar later wilde verkopen vanwege gezinsuitbreiding oid, was je boodschap waarschijnlijk anders geweest...
Het lijkt wel alsof de waanzinnige stijgingen van de afgelopen 2 jaar door sommigen als regel ipv als uitzondering genomen worden, met de "garantie" dat overwaarde iets vanzelfsprekends is. Huizen stegen decennia lang maar mondjesmaat, geen tienduizenden per jaar.
Vind het wel makkelijk om dit dan maar als 'achteraf gepraat' te bestempelen. Mensen maken weloverwogen keuzes om een woning te kopen, meestal is over alle facetten vooraf wel nagedacht. Dat is dan geen achteraf gepraat in mijn ogen, anders mogen we al helemaal niets meer bespreken.

Het ging hier specifiek over de locatiekeuze en betaalbaarheid. In de mindere stadswijken kreeg je lange tijd relatief veel tov de dure stadswijken, terwijl die mindere stadswijken voor alleenstaanden en koppels een uitstekend alternatief kunnen zijn waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:07
geekeep schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:31:
[...]

Uiteraard. Ik denk echter wel dat een horizon van slechts 5 jaar te weinig is om uit te gaan van de 50k overwaarde die hier genoemd werd.
Die 5 jaar werd alleen genoemd ter illustratie van dat je ook al na een relatief korte tijdspanne al een behoorlijke extra "zak geld" in je huis hebt zitten vanwege alleen al de automatische aflossing. Bij de huidige, hogere, rentes dan de laatste jaren ligt dat rond de 40k, wat ik ook een behoorlijke zak geld vind. Waarmee je in elk geval een flink voordeel hebt boven kijkers die geen eigen woning hebben
Ik vind het nog steeds bijzonder dat een woning is veranderd van een oudedagsvoorziening/spaarpot om op latere leeftijd lage woonlasten te verkrijgen naar een speculatieobject waar tienduizenden euro's op verdiend kan/gaat worden.
Volgens mij is dat ook niet de intentie van de discussie. De boodschap is vooral dat het simpelweg hebben van een koophuis vaak al een belangrijke eerste stap is op weg naar je "droomhuis". En dat dat voordeel dus juist niet alleen afhankelijk is van speculatieve winsten door extreme prijsstijgingen, maar ook al door de simpele automatische aflossing die je doet. Ook als de prijzen gewoon stabiel zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Staan nog steeds maar 6 huizen onder de 200k in Emmen
https://www.funda.nl/kaar...2639384340111&id=42916782

Daarop kijk ik altijd een beetje wat de markt doet, toen ik dit huis kocht stonden er alleen in mijn straat al 7 huizen rond de 100k te koop, sommige eronder en +6 maanden.

Echt instorten doet het nog niet in deze regio. En dan bedoel ik niet alleen de prijzen, maar ook het aanbod.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 09:54 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-11-2022
Laapo schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:07:
[...]

Vind het wel makkelijk om dit dan maar als 'achteraf gepraat' te bestempelen. Mensen maken weloverwogen keuzes om een woning te kopen, meestal is over alle facetten vooraf wel nagedacht. Dat is dan geen achteraf gepraat in mijn ogen, anders mogen we al helemaal niets meer bespreken.

Het ging hier specifiek over de locatiekeuze en betaalbaarheid. In de mindere stadswijken kreeg je lange tijd relatief veel tov de dure stadswijken, terwijl die mindere stadswijken voor alleenstaanden en koppels een uitstekend alternatief kunnen zijn waren.
Sorry maar wil je nou een schouderklopje omdat je zou hebben ingezien dat de overheid de woningmarkt kapot heeft gemaakt? 8)7

Überhaupt bestaat vrije wil niet, je hebt gewoon het geluk gehad dat je omstandigheden hebben gezorgd dat je kon komen. Mensen die nu kopen kunnen weer het ongeluk hebben dat ze 2 ton onder water komen te staan. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 23:44

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Conrado schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:47:

De hypotheekrente met een lange rentevastperiode volgt de rente op staatsleningen plus een risico-opslag. De 10-jaars rente staatsleningen is dit jaar sterk gestegen naar 2,7% medio oktober. Daarna daalde de rente naar 2,3% door de toenemende recessiedreiging en de verwachting dat de inflatiedruk afneemt.

Wij denken dat 10-jaarsrente verder zal dalen en eind volgend jaar op omstreeks 1,5% zal uitkomen. De hypotheekrente zal echter niet in dezelfde mate dalen, omdat beleggers terughoudend zijn met risico’s nemen.
Dus het is voordelig om even te wachten met het kopen van een woning. Kan bijna de helft in hypotheekrente schelen voor de komende 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Gigi schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:52:
Mensen die nu kopen kunnen weer het ongeluk hebben dat ze 2 ton onder water komen te staan.
De gemiddelde woning wisselt voor rond de 430K. Twee ton is dan bijna 50% lager. Nergens - behalve sommigen hier - voorspellen een echt forse daling van 20%, laat staan zo’n klap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Conrado schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:58:
[...]

De gemiddelde woning wisselt voor rond de 430K. Twee ton is dan bijna 50% lager. Nergens - behalve sommigen hier - voorspellen een echt forse daling van 20%, laat staan zo’n klap.
Heb laatst 3 makelaars over de vloer gehad en het kan wel diep zakken weer, maar niet over de lange termijn, dus tenzij je echt per direct moet verkopen heb je nergens last van.

Ik kocht mijn huis in 2006 voor 109.000 (120k incl kosten) paar jaar later was het 75.000 en moest ik verhuizen ivm werk, dat is wel kut, maar het zakt waarschijnlijk nooit meer 25-30% in vanwege het blijvende tekort.

Misschien als alle boomers de deur uit zijn en mensen met spoed van huizen af moeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Vast wel eens langsgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KIHmJLd.png

En dan heb je de inflatie nog.

En hier zat ik dus in (gekocht in 2006, moest in 2012 verhuizen), maar nu is alles goed gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.businessinsider.nl/wp-content/uploads/2018/06/re%C3%ABele-huizenprijs-index.png

[ Voor 65% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Sorry maar wil je nou een schouderklopje omdat je zou hebben ingezien dat de overheid de woningmarkt kapot heeft gemaakt? 8)7

Überhaupt bestaat vrije wil niet, je hebt gewoon het geluk gehad dat je omstandigheden hebben gezorgd dat je kon komen.
Het ging hier niet zozeer over het wel of niet kunnen kopen. Het ging hier over het kiezen voor een "minder gewilde" wijk. Het is een vrij simpel marktgegeven dat in wijken of plaatsen waar relatief weinig mensen willen wonen, en de vraag dus laag is, de prijzen ook relatief laag zullen zijn. Je krijgt daar dan in de regel, als je sec naar de woning kijkt, vaak veel huis voor je geld.

Als je de slechte naam van een wijk opzij kunt zetten, dan kun je dus vaak een heel kleine deal hebben. Dat heeft niets te maken met geluk hebben, maar eerder met verder kijken dan de gemiddelde huizenzoeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:20:
[...]

Het ging hier niet zozeer over het wel of niet kunnen kopen. Het ging hier over het kiezen voor een "minder gewilde" wijk. Het is een vrij simpel marktgegeven dat in wijken of plaatsen waar relatief weinig mensen willen wonen, en de vraag dus laag is, de prijzen ook relatief laag zullen zijn. Je krijgt daar dan in de regel, als je sec naar de woning kijkt, vaak veel huis voor je geld.

Als je de slechte naam van een wijk opzij kunt zetten, dan kun je dus vaak een heel kleine deal hebben. Dat heeft niets te maken met geluk hebben, maar eerder met verder kijken dan de gemiddelde huizenzoeker.
Moet je wel een beetje slim de locatie uitzoeken, ik heb dat ook gedaan destijds, goedkope wijk die niet gewild was, maar wel een woning aan de rand, met vrij uitzicht. Alleen door de naam wilde niemand er wonen en als mensen hier voor het eerst binnen komen is het bijna altijd "wat woon je hier mooi, had ik niet verwacht toen ik de wijk binnen reed".

Maar goed, die keus heb je momenteel niet, toen kon je nog rustig 10 bezichtigen doen en 2 weken later een keer een bod doen. En daarna alsnog onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:04:
Heb laatst 3 makelaars over de vloer gehad en het kan wel diep zakken weer, maar niet over de lange termijn, dus tenzij je echt per direct moet verkopen heb je nergens last van.
Als makelaar zou ik dat ook zeggen :)
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:04:
Ik kocht mijn huis in 2006 voor 109.000 (120k incl kosten) paar jaar later was het 75.000 en moest ik verhuizen ivm werk, dat is wel kut, maar het zakt waarschijnlijk nooit meer 25-30% in vanwege het blijvende tekort.
Oei, dat moeit een moeilijke tijd voor je geweest zijn.
De demping door het tekort is idd de verwachting. Dat is al veel langer een trend, want: in de vorige eeuw waren de dips nog veel dieper.
En ik weet - voor dat er kranenkopen uit 2008 voorbij komen - dat ze dat toen ook dachten. Echter, onze economie en onze huizenfinanciering staat er nu veel beter voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
[...]

Überhaupt bestaat vrije wil niet, je hebt gewoon het geluk gehad dat je omstandigheden hebben gezorgd dat je kon komen. Mensen die nu kopen kunnen weer het ongeluk hebben dat ze 2 ton onder water komen te staan. }:O
Met een schouderklopje koop ik die volgende woning niet, met een zak overwaarde en enigszins iets van een gedachtegang over de woningmarkt wel. :P

Misschien is 2026 straks wel het nieuwe 2016. Dan staat de toekomstige huizenkoper weer voor de zelfde overwegingen als mensen in 2016 hebben gestaan. Die kan dan in de voorgaande opmerkingen misschien wel een hele goede tip lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:33:
[...]

Moet je wel een beetje slim de locatie uitzoeken, ik heb dat ook gedaan destijds, goedkope wijk die niet gewild was, maar wel een woning aan de rand, met vrij uitzicht. Alleen door de naam wilde niemand er wonen en als mensen hier voor het eerst binnen komen is het bijna altijd "wat woon je hier mooi, had ik niet verwacht toen ik de wijk binnen reed".

Maar goed, die keus heb je momenteel niet, toen kon je nog rustig 10 bezichtigen doen en 2 weken later een keer een bod doen. En daarna alsnog onderhandelen.
Je moet uiteraard wel een beetje research doen naar de locatie. Sommige locaties hebben terecht een erg slechte naam. Maar vaak blijft de slechte naam aan wijken hangen nog lang nadat de eventuele problemen zijn verdwenen.

En ook tegenwoordig heb je juist bij die wijken en plaatsen met een slechte naam nog wel iets meer keus, of in elk geval daarbij een iets betere betaalbaarheid. Maar ook daar zul je er tegenwoordig ook snel bij moeten zijn. Twee weken wachten doen verkopers in slechte wijken ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gigi
Laapo schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:48:
[...]

Met een schouderklopje koop ik die volgende woning niet, met een zak overwaarde en enigszins iets van een gedachtegang over de woningmarkt wel. :P

Misschien is 2026 straks wel het nieuwe 2016. Dan staat de toekomstige huizenkoper weer voor de zelfde overwegingen als mensen in 2016 hebben gestaan. Die kan dan in de voorgaande opmerkingen misschien wel een hele goede tip lezen.
Je vergeet hier een heel belangrijk stuk: zonder een kapotte woningmarkt was die zak overwaarde niet nodig.
Wat die overwaarde wel doet is een immorele situatie creëeren: https://archive.ph/39lcu

Als je het niet van mij wilt aannemen, neem het dan maar van een hoogleraar aan.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Het huizentekort is ook een illusie die we ons allemaal aanpraten: https://www.groene.nl/art...IS52HdQsprk68FwxOh4NGUW-g

Dan gaat werken weer lonen, en dood kapitaal niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Gigi op 06-11-2022 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
Conrado schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:47:

Dubbele boodschap. Aan de ene kant verwachten ze dat de rentestijgingen afvlakken omdat de ECB minder sterk zal verhogen. Voor de huizenmarkt prima, maar de reden daarvoor is minder positief, namelijk een recessie en een consumentenvertrouwen dat op een dieptepunt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Gigi schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:54:
[...]

Je vergeet hier een heel belangrijk stuk: zonder een kapotte woningmarkt was die zak overwaarde niet nodig.
Wat die overwaarde wel doet is een immorele situatie creëeren: https://archive.ph/39lcu
Maar ook als die zak geld niet nodig was, zou die het doorstromen wel een stuk makkelijker maken. Ook als de woningmarkt een stabiele markt was met stabiele prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:24
Conrado schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:58:
[...]

De economen van de ABN-Amro halen een model van de ECB aan, waarin 1 procentpunt stijging van de hypotheekrente leidt tot 9% daling van de huizenprijzen. Op die manier komen ze tot een daling van 18%. Daartegenover zetten ze een aantal dempende factoren, waardoor zij een kleinere daling verwachten.
Overigens wordt elders in het artikel de verhouding huizenprijs / inkomens (-ontwikkeling) beschreven. Die is het scheefst in Duitsland en Nederland, in ons land staat de index op 130.

Een daling van 20% is "niet onlogisch" volgens Jos Koets. Hij zet de hypotheekrente en maandlast van oktober 2022 naast die van december 2021; om tot een gelijke maandlast te komen zouden de huizenprijzen 20% moeten dalen. Ook hij voorspelt niet dat dit precies zo gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:42:
[...]

Mee eens dat de markt nu beroerd is om te kopen, met een grote kans op prijsdalingen en een verkeerde verhouding tussen rente en huizenprijzen. Maar de initiële opmerking waar ik op reageerde ging over de (zogenaamde) verbazing over dat zij het zo moeilijk hebben om in de stad te starten in zo'n woning en hoe dan dan bij de andere 90% van de mensen zou moeten.

Even heel kort door de bocht, als die mensen 5 of 10 jaar geleden water bij de wijn hebben gedaan en een huis hebben gekocht dat niet én groot genoeg voor een gezin én groot genoeg voor bezoek van veel vrienden én in het centrum van de stad was (en uiteraard ook geen tochthol), maar die gewoon wel voldeed aan wat ze op dat moment het meest nodig hadden, dan is de kans groot dat die nu wel kunnen doorstromen naar een huis dat wel groot genoeg is voor een gezin én groot genoeg voor bezoek van veel vrienden én in het centrum van de stad ligt.

Dus het is simpelweg niet zo dat die 90% ook blijft wachten tot hun 'droomhuis' betaalbaar voorbij komt (dat zal nooit gebeuren), maar dat ze in eerste instantie met minder genoegen nemen en dan later wel kunnen doorstromen naar iets wat in de buurt van hun droomhuis komt.
Ik ken zat mensen die hun eerste appartement als droomwoning kochten, singles of jonge stellen hoeven (nog) geen villa met zwembad en 6 slaapkamers in een buitengebied .

Ik denk dat de 'droomwoning' afhankelijk is van de levensfase van iemand, dus het is niet logisch om meteen te starten in een 'eindstation' woning.
Met de nuance dat je momenteel niet halverwege die 'levensfase' in moet stappen, maar een begin twintiger kan nog best 10 jaar in een 2 of 3 kamer appartement wonen. Probleem alleen is dat m.i. de prijzen nog niet ver genoeg gezakt zijn waardoor zo'n appartement nog onbereikbaar is voor een starter. En iemand die wel 400k op tafel kan leggen is weer te 'oud' voor zo'n appartement.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
antidote schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:32:
Overigens wordt elders in het artikel de verhouding huizenprijs / inkomens (-ontwikkeling) beschreven. Die is het scheefst in Duitsland en Nederland, in ons land staat de index op 130.
....
Een daling van 20% is "niet onlogisch" volgens Jos Koets.
Die verhouding kon ik niet zo terugvinden, en die discussie is veel ingewikkelder. Onder de streep is de woonlast/inkomens-verhouding bepalend en dan ziet het er door de o.a de HRA ineens heel anders uit.
Het is net als de hoge brandstofaccijns in NL er uit halen en dat met andere landen vergelijken. Onder de streep gaat het dan om de totale belastingdruk, en in het geval van huizen om de werkelijke woonlasten.

Jos Koets, of wie dan 00k, hebben geen betere glazen bol dan anderen. De trend is dalend en de rest gaan we wel meemaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:36:
[...]

Ik ken zat mensen die hun eerste appartement als droomwoning kochten, singles of jonge stellen hoeven (nog) geen villa met zwembad en 6 slaapkamers in een buitengebied .

Ik denk dat de 'droomwoning' afhankelijk is van de levensfase van iemand, dus het is niet logisch om meteen te starten in een 'eindstation' woning.
Daar ben ik het zeker mee eens. Maar in het voorbeeld gaat het om de situatie waarin de wensen die iemand bij de huidige levensfase heeft, als starter overeen komen met de wensen van doorstromers die al tien jaar geleden een koopwoning hebben gekocht. Dan weet je bij voorbaat dat de andere huizenzoekers een veel hoger budget zullen hebben, vanwege de waarde die zij al in hun huidige woning hebben zitten.

Dat verschil is nu extra groot vanwege de belachelijke prijsstijgingen afgelopen tien jaar. Maar dat verschil zou er ook zijn geweest als de markt niet zo ontploft was. Dan kun je gaan klagen dat het allemaal niet eerlijk is en de markt gemeen is. Maar je kunt ook je wensen aanpassen aan wat wél mogelijk is.
Probleem alleen is dat m.i. de prijzen nog niet ver genoeg gezakt zijn waardoor zo'n appartement nog onbereikbaar is voor een starter. En iemand die wel 400k op tafel kan leggen is weer te 'oud' voor zo'n appartement.
Het is altijd een afweging van woningen, budget en locatie. Ook in een goede markt. Maar het is niet altijd makkelijk om die afweging te maken en om je wensen bij te sturen.

Dat zie ik eigenlijk ook als rode draad in bijvoorbeeld 'kijken zonder kopen'. Het probleem is meestal niet dat er geen woning is, het probleem is dat de kandidaten te veel wensen hebben. En niet in die wensen kunnen of willen snijden. Dus 9 op de 10 stellen zoekt (even kort die de bocht) een instapklare jaren 30 woning met drie slaapkamers en een tuin, op een gunstige locatie. Omdat dat iets is waar ook duizenden anderen naar zoeken, lukt het niet om iets te vinden. Dan is het de taak van de makelaar om er bij de kandidaten achter te komen wat ze werkelijk belangrijk vinden. En verrassing, verrassing, uiteindelijk vinden ze dan toch een woning dat bij de bijgestelde wensen past. Hoe groot of klein het budget ook was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Gigi schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:54:
[...]

Als je het niet van mij wilt aannemen, neem het dan maar van een hoogleraar aan.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Het huizentekort is ook een illusie die we ons allemaal aanpraten: https://www.groene.nl/art...IS52HdQsprk68FwxOh4NGUW-g

Dan gaat werken weer lonen, en dood kapitaal niet.
Het is maar de vraag wat dan een goedwerkende huizenmarkt is. En ook als dat duidelijk is dan wonen er nog steeds mensen in kleine huizen, grote huizen, aan de grachtengordel, in Overvecht in een flatje zonder balkon. Al zou de overheid er voor zorgen dat al deze mensen gratis kunnen wonen, zal het nog niet goed zijn.

Heb die eerste link even doorgepluist maar lijkt vooral betrekking te hebben op Belgie. Kan in ieder geval niet direct plaatsen wat je bedoelt.

Wat het tekort betreft, deels eens. Het tekort is een relatief ding, dat af en toeneemt naarmate de aantrekkelijkheid en financierbaarheid af en toenemen. Zodra de prijzen dalen blijkt ieder al voorzien en het wel best te vinden. Stijgende prijzen, wilt ieder hals over kop een woning kopen.

Er ligt ergens wel een ondergrens. Voor arbeidsmigranten wordt Nederland aantrekkelijker naarmate de kosten voor het levensonderhoud dalen. Gezien we hier toch over de jaren heen best goed werkgelegenheid hebben kunnen creëren, en omdat ik vermoed dat dit over de lange termijn wel zo zal blijven, zal bij een daling van de kosten voor wonen een grotere instroom van arbeidsmigranten plaatsvinden. We zullen om die reden ook nooit echt ruim zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 16:27
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:08:
Vast wel eens langsgekomen.

[Afbeelding]

En dan heb je de inflatie nog.

En hier zat ik dus in (gekocht in 2006, moest in 2012 verhuizen), maar nu is alles goed gekomen.

[Afbeelding]
Dit plaatje heb ik vaker langs zien komen, er missen echter een aantal jaren data. Op google vond ik een gemiddelde huizenprijs van 9200 euro in 1949, als je deze prijs met 5% verhoogt per jaar en de CBS transactieprijzen erbij zet krijg je onderstaand plaatje, komt in de buurt. Deze 5% vind ik overigens erg hoog, maar gemiddeld klopt het toch heel aardig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXNAnoQkQ1DTX2nqJsDLerwjlkA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SHoBAhlmEBeJAj1AtZ4CPqbn.png?f=fotoalbum_large

Stel dat dit 5% model ook voor de toekomst representatief is, dan zien we dat er minder lucht in de huizenprijzen zit dan je zou denken. Als voorbeeld heb ik alle procentuele wijzigingen in de huizenprijs na 2008 ingevuld als procentuele wijzigingen na 2022 (2022=2008), weergegeven met een stippellijn. De stippellijn duikt dan flink onder de groene lijn van het 5% model, in 2008 gebeurde dit niet.

Dit is natuurlijk allemaal speculatief, maar je moet je zelf wel het volgende afvragen. Als de huizenprijzen gemiddeld bijna 5% stijgen in de afgelopen 70 jaar, waarom zou er nu dan een enorme luchtbel zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6BayyWl34TtVkdE2A2eIbS6qvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZSEMNcm7oFhZmlu2i4rKKUn1.png?f=fotoalbum_large

PS: de gemiddelde huizenprijs uit 2022 is nog niet bekend bij het CBS, voor 2022 heb ik 430k aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Henkdezoveelste schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:36:
[...]

Dit plaatje heb ik vaker langs zien komen, er missen echter een aantal jaren data. Op google vond ik een gemiddelde huizenprijs van 9200 euro in 1949, als je deze prijs met 5% verhoogt per jaar en de CBS transactieprijzen erbij zet krijg je onderstaand plaatje, komt in de buurt. Deze 5% vind ik overigens erg hoog, maar gemiddeld klopt het toch heel aardig.

[Afbeelding]

Stel dat dit 5% model ook voor de toekomst representatief is, dan zien we dat er minder lucht in de huizenprijzen zit dan je zou denken. Als voorbeeld heb ik alle procentuele wijzigingen in de huizenprijs na 2008 ingevuld als procentuele wijzigingen na 2022 (2022=2008), weergegeven met een stippellijn. De stippellijn duikt dan flink onder de groene lijn van het 5% model, in 2008 gebeurde dit niet.

Dit is natuurlijk allemaal speculatief, maar je moet je zelf wel het volgende afvragen. Als de huizenprijzen gemiddeld bijna 5% stijgen in de afgelopen 70 jaar, waarom zou er nu dan een enorme luchtbel zijn?

[Afbeelding]

PS: de gemiddelde huizenprijs uit 2022 is nog niet bekend bij het CBS, voor 2022 heb ik 430k aangenomen.
Deze kloppen ook aardig met mijn aankoop in 2006, daarna ging het bergafwaarts om later weer te herstellen, het ging van -30% naar nu +55%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkdezoveelste
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 16:27
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:45:
[...]

Deze kloppen ook aardig met mijn aankoop in 2006, daarna ging het bergafwaarts om later weer te herstellen, het ging van -30% naar nu +55%
Dat denken veel mensen dat het vanaf 2008 30% gedaald is, maar het CBS zegt wat anders. Max 16% daling als je naar de gemiddelde huizenprijzen kijkt. als je de huizenprijzenindex op elkaar deelt van 2013 en 2008 kom je op een 19% daling, wel vreemd dat dit afwijkt overigens. Misschien weet iemand hier waarom daar verschil in zit. https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83906NED/table

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EltUyqsOydVturm54t5U_VuBeMU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f6reBEVpSM4lcpwonYSQHAWG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Henkdezoveelste schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:04:
[...]

Dat denken veel mensen dat het vanaf 2008 30% gedaald is, maar het CBS zegt wat anders. Max 16% daling als je naar de gemiddelde huizenprijzen kijkt. als je de huizenprijzenindex op elkaar deelt van 2013 en 2008 kom je op een 19% daling, wel vreemd dat dit afwijkt overigens. Misschien weet iemand hier waarom daar verschil in zit. https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83906NED/table

[Afbeelding]
Hier ging het wel hard hoor, gekocht voor 109.000 in 2006, dat was ook exact de WOZ.
WOZ-waarde
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2021 130.000 euro
01-01-2020 118.000 euro
01-01-2019 109.000 euro
01-01-2018 98.000 euro
01-01-2017 88.000 euro
01-01-2016 86.000 euro
01-01-2015 74.000 euro
01-01-2014 77.000 euro
Gok dat de WOZ 1-1-2022 iets van 140k was en nu 155k? De taxatie was 170k. Huizen om mij heen gaan nu nog weg rond de 180k.

Voorbeeld (in onderhandeling)
https://www.funda.nl/koop/emmen/huis-42979739-weytackers-38/

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Henkdezoveelste schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:04:
[...]

[Afbeelding]
Op de top stond de huizenprijzenindex op 120,9 (augustus 2008), het dal was 95 (juni 2013). Dus een daling van 21,5%.

Hierbij wordt ook rekening gehouden met de soort woning. De 'gemiddelde' verkochte woning kan dus meer of minder stijgen, als er meer dure of juist goedkope woningen worden verkocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Rubbergrover1 op 06-11-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:13:
[...]

Op de top stond de index op 120,9 (augustus 2008), het dal was 95 (juni 2013). Dus een daling van 21,5%.
Dat is dan ook het gemiddelde, je hebt natuurlijk uitschieters, misschien was ie wel weg gegaan voor 85k ofzo, want meestal is het iets hoger dan de WOZ. Dan zou dat percentage 22% wel kloppen.

Hier zijn de prijzen nu ook niet zo goed als verdubbeld en alles loopt wat achter op de randstad.

Maar qua WOZ ging het van 109 naar 75 naar nu 150? Schatting. Krimpgemeente enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Maar voor de starters, in Drenthe kan je nog voor minder dan 200k een rijtjeshuis krijgen ;)

Groningen ook trouwens :+ :>

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 06-11-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:16:
[...]

Dat is dan ook het gemiddelde, je hebt natuurlijk uitschieters, misschien was ie wel weg gegaan voor 85k ofzo, want meestal is het iets hoger dan de WOZ. Dan zou dat percentage 22% wel kloppen.

Hier zijn de prijzen nu ook niet zo goed als verdubbeld en alles loopt wat achter op de randstad.

Maar qua WOZ ging het van 109 naar 75 naar nu 150? Schatting. Krimpgemeente enzo.
Je kunt de ontwikkeling van de gemiddelde prijs per gemeente ook bekijken
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1666396800130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:21:
[...]

Je kunt de ontwikkeling van de gemiddelde prijs per gemeente ook bekijken
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1666396800130
Had het hier enkel over mijn aankoop
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:45:
[...]

En dat je duidelijk kon zien dat het flink daalde tot 2014-2015 en vanaf toen allemaal goed is gekomen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:24
Conrado schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:22:
[...]

Die verhouding kon ik niet zo terugvinden, en die discussie is veel ingewikkelder. Onder de streep is de woonlast/inkomens-verhouding bepalend en dan ziet het er door de o.a de HRA ineens heel anders uit.
Het is net als de hoge brandstofaccijns in NL er uit halen en dat met andere landen vergelijken. Onder de streep gaat het dan om de totale belastingdruk, en in het geval van huizen om de werkelijke woonlasten.

Jos Koets, of wie dan 00k, hebben geen betere glazen bol dan anderen. De trend is dalend en de rest gaan we wel meemaken :)
De grafiek huizenprijs / inkomen ratio staat rechtsonder bladzijde 2 van de pdf. Dat we het wel gaan meemaken, zeggen zowel Jos Koets als de bankeconomen in feite ook. Ze noemen een aantal factoren waardoor het gaat dalen, maar houden vervolgens een slag om de arm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dat is ook zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:02
Zijn er hier mensen die de prijsdaling van afgelopen kwartaal terugzien in de Funda waardecheck? Bij mij inderdaad 1x een daling gezien (1.5%), maar nu weer +0.8%. Had toch wel verwacht dat dit cijfer (harder) omlaag zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
@Deewop Bij ons is er al 3 maanden een daling te zien, regio Amsterdam. Nu vond ik de schatting van afgelopen zomer ook wel onrealistisch hoog. Daling tov oktober is 1.7% volgens Funda. Tov de top in augustus is de daling volgens Funda 6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Deewop schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:19:
Zijn er hier mensen die de prijsdaling van afgelopen kwartaal terugzien in de Funda waardecheck? Bij mij inderdaad 1x een daling gezien (1.5%), maar nu weer +0.8%. Had toch wel verwacht dat dit cijfer (harder) omlaag zou gaan.
Afgelopen maand -0,6%, totale daling (volgens Funda) sinds mei: 5,2%.

In Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
1e keer een daling gezien deze maand. - 1.5%, maar ze zitten wel 5% te hoog. Dezelfde woningen worden regelmatig verkocht, dus ik weet de redelijk recente verkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@Deewop l, hier een 1/2 procentje lager….
Im heb ook geen idee hoe die grote daling hierin verwerkt zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 14:36
JDx schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:51:
Staan nog steeds maar 6 huizen onder de 200k in Emmen
https://www.funda.nl/kaar...2639384340111&id=42916782

Daarop kijk ik altijd een beetje wat de markt doet, toen ik dit huis kocht stonden er alleen in mijn straat al 7 huizen rond de 100k te koop, sommige eronder en +6 maanden.

Echt instorten doet het nog niet in deze regio. En dan bedoel ik niet alleen de prijzen, maar ook het aanbod.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B73D4rGgm9AMJAxmPnUYALKu-_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GUOLi7mFEcZWz2iwGvRxtA9e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 17:55
Acht woningen per maand in prijs verlaagd. Op een totaal van hoeveel woningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Niet echt. Hoogtepunt juni en sindsdien 1% gedaald waarvan 0,2% afgelopen maand. Toevallig is er een identieke woning verderop in de zomer verkocht voor 2k minder dan wat Funda als middelpunt aangaf. Best knap ingeschat. Inmiddels staat er ook weer een bijna anderhalve maand onverkocht. Dus ja.. wat zijn die inschattingen nu nog waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:17

G83

Dat ga ik binnenkort vast zien bij mijn woning die op dit moment verkocht wordt. De verkoopprijs gaat grofweg 8% lager uitvallen dan het een half jaar geleden nog bij twee woningen in de straat opleverde. Courante woning, zeer populaire stad.
En ik hoor van kennissen die een huis te koop hebben staan dat er nauwelijks interesse is.
Het zou mij niks verbazen als achteraf in het vierde kwartaal er echt een forse daling blijkt te hebben plaatsgevonden. Er hangt een beetje paniek in de lucht.

Edit:
Waardecheck gaf overigens laatst al daling van 2,5% weer, maar zal de 10 wel gaan aantikken de komende weken...

[ Voor 6% gewijzigd door G83 op 06-11-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Error404!
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-09 12:35
Sorry woningnoob hier, hoe heet deze website/app/plugin, ben wel benieuwd naar mijn regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:42
1 oktober stond de waardemeter van onze woning precies gelijk aan het bedrag wat we 1 november 2021 hebben betaald.

Nu staat de waardemeter 1,9% hoger dan vorige maand en vorig jaar. Maar dit is wel 3,9% lager dan de 'piek' van 1 augustus.

Ik moet er wel bij zeggen dat het aantal transacties in ons viercijferig postcodegebied erg laag is. Dus één gelikte 'VT-wonen' woning die goed verkocht wordt kan de gemiddelde prijs per m² flink omhoog trekken. Terwijl een gedateerde woning van 'opa en oma' de m² prijs flink zal drukken. De Funda indicator filtert dat er natuurlijk niet goed uit als er een maand juist alleen instapklare woningen zijn verkocht, of juist een flink aantal gedateerde woningen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:44
Die funda waardecheck gaat bij mij nergens over, 75k hoger als de verkochte waarde van 2 maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
G83 schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:26:
Dat ga ik binnenkort vast zien bij mijn woning die op dit moment verkocht wordt. De verkoopprijs gaat grofweg 8% lager uitvallen dan het een half jaar geleden nog bij twee woningen in de straat opleverde.
….
En ik hoor van kennissen die een huis te koop hebben staan dat er nauwelijks interesse is.
Succes met de verkoop! Maar, hoe kom je bij die 8% uit? Is je vraagprijs 8% lager, of is dat wat kopers bieden?

Dat van die interesse hoor ik meer. Het lijkt of iedereen even afwacht. De kopers hebben geen interesse en de verkopers doen ook niets. Mijn Funda zoekomgeving (ja, n=1) staat al drie maanden zo goed als stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:13
Conrado schreef op maandag 7 november 2022 @ 00:14:
[...]

Succes met de verkoop! Maar, hoe kom je bij die 8% uit? Is je vraagprijs 8% lager, of is dat wat kopers bieden?

Dat van die interesse hoor ik meer. Het lijkt of iedereen even afwacht. De kopers hebben geen interesse en de verkopers doen ook niets. Mijn Funda zoekomgeving (ja, n=1) staat al drie maanden zo goed als stil.
Bij mij verkoop ook totaal geen interesse. Eerste week nog 2 bezichtigingen en veel enthousiasme van de 2. Daarna hele tijd niks meer. Scheelt me iig opruimen.
Makelaar zegt, als je echt nu verkocht wilt hebben, moet he heel laag gaan zitten. Dan komen investeerders op af. Anders gewoon blijven wachten tot je nieuwe huis af is.

Ze heeft afgelopen 3 weken iets van 4-5 huizen te koop aangeboden en totaal waren er 12 bezichtigingen.
Dus was een erg rustige maand voor haar.

[ Voor 8% gewijzigd door kx22 op 07-11-2022 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kx22 schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:45:
[...]

Bij mij verkoop ook totaal geen interesse. Eerste week nog 2 bezichtigingen en veel enthousiasme van de 2. Daarna hele tijd niks meer. Scheelt me iig opruimen.
Makelaar zegt, als je echt nu verkocht wilt hebben, moet he heel laag gaan zitten. Dan komen investeerders op af. Anders gewoon blijven wachten tot je nieuwe huis af is.

Ze heeft afgelopen 3 weken iets van 4-5 huizen te koop aangeboden en totaal waren er 12 bezichtigingen.
Dus was een erg rustige maand voor haar.
Toch wel apart alsof iedereen opeens voorzien is van een huis, tuurlijk een oorlog en energieprijzen etc spelen wel mee, maar dan nog. De hypotheek rente wordt er ook niet minder om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:13
Trank00l schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:05:
[...]

Toch wel apart alsof iedereen opeens voorzien is van een huis, tuurlijk een oorlog en energieprijzen etc spelen wel mee, maar dan nog. De hypotheek rente wordt er ook niet minder om.
Ja het is een gevoelsmarkt. Maar nu is het ook najaar. In voorjaar als alle feestdagen weer voorbij zijn, gaan mensen weer plannen voor huizen bekijken.
Ben benieuwd of er funda cijfers zijn met hoevaak hun website bekeken is.
Denk dat er nu altijd minder zijn dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
kx22 schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:30:
[...]

Ja het is een gevoelsmarkt. Maar nu is het ook najaar. In voorjaar als alle feestdagen weer voorbij zijn, gaan mensen weer plannen voor huizen bekijken.
Wordt er in de winter maanden veel minder verkocht dan de voorjaar / zomer maanden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

kx22 schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:30:
[...]

https://www.funda.nl/funda-index/funda-index/
https://www.funda.nl/funda-index/september-2022/

Interessant om te zien dat:
* Het koopvertrouwen sterk is gestegen (t.o.v. 1 jaar geleden)
* Het verkoopvertrouwen sterk is gedaald (t.o.v. 1 jaar geleden)
* Mensen vinden het energielabel nu veel belangrijker
* Gemiddeld aantal contactaanvragen van zo'n 20 naar 5 per woning

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Trank00l schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:42:
[...]

Wordt er in de winter maanden veel minder verkocht dan de voorjaar / zomer maanden?
Vorig jaar niet iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zag deze weer voorbij komen: November samengesteld, cijfers t/m september 2022

https://innovation.ortecf...rt-Woningmarkt/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
De ommekeer is aanstaande...

https://www.nu.nl/economi...-wekenlange-stijging.html

gemiddeld 4,5% voor 10 jaar NHG

/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Trank00l schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:42:
[...]
Ja, voorjaar is toptijd: Maart, april, mei. Zomer is vanwege de vakantie altijd even een inkakmoment, waarna na de zomervakantie in september oktober altijd weer lekker begint te lopen met bezichtigingen om daarna weer even in te zakken.
December wil overigens nog wel eens wat afwijkend zijn afhankelijk van welke brainfart de overheid dat jaar heeft gehad :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
mooi reactie ook daar. Op de lange termijn is er maar 1 richting voor de huizenprijzen en dat is alleen maar up. Zolang je niet hoeft te verkopen de komende jaren is er niets aan de hand. Wel relevant om te proberen extra af te lossen als je nu een lage rente hebt die de komende 10-15 jaar afloopt. Dan kun je nog steeds over 10-15 jaar een eventueel hoge rente betalen omdat je schuld drastisch is afgenomen. Voorts neemt de bevolking in aantal alleen maar toe de komende jaren. Bouwen wordt bemoeilijkt door hoge kosten en milieu maatregelen. Daar is geen oplossing voor op een termijn van 5-10 jaar. Maak je niet druk. De echte verliezers zullen, zoals dat altijd al geweest is, wederom de huurders zijn. Die blijven altijd met lege handen achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 16:10
Ommekeer? Letterlijk in het artikel verwachten ze dat het weer omhoog kan gaan door de stijgende rente in de kapitaalmarkt :+

Ik verwacht zelf geen stijging naar 6+ procent, maar een ommekeer en terug onder de 2%? Nee dat zie ik niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Waah schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:05:
[...]

Ommekeer? Letterlijk in het artikel verwachten ze dat het weer omhoog kan gaan door de stijgende rente in de kapitaalmarkt :+

Ik verwacht zelf geen stijging naar 6+ procent, maar een ommekeer en terug onder de 2%? Nee dat zie ik niet gebeuren.
had je de /s gemist?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 16:10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
? Wat is /s ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rubbergrover1
O, weer wat geleerd. Ik zal niet de enige zijn die hier nog nooit van gehoord heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
kraaitje schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:02:
[...]

mooi reactie ook daar. Op de lange termijn is er maar 1 richting voor de huizenprijzen en dat is alleen maar up. Zolang je niet hoeft te verkopen de komende jaren is er niets aan de hand. Wel relevant om te proberen extra af te lossen als je nu een lage rente hebt die de komende 10-15 jaar afloopt. Dan kun je nog steeds over 10-15 jaar een eventueel hoge rente betalen omdat je schuld drastisch is afgenomen. Voorts neemt de bevolking in aantal alleen maar toe de komende jaren. Bouwen wordt bemoeilijkt door hoge kosten en milieu maatregelen. Daar is geen oplossing voor op een termijn van 5-10 jaar. Maak je niet druk. De echte verliezers zullen, zoals dat altijd al geweest is, wederom de huurders zijn. Die blijven altijd met lege handen achter.
Inderdaad kopers zouden nu prima hun slag kunnen slaan. Straks staat iedereen weer in de rij met absurde overbiedingen en te huilen dat er geen huis beschikbaar is. En mocht het downhill gaan en de hypotheekrente tikt 8% aan, dan is ook iedereen weer aan het huilen dat de rente onbetaalbaar is. De huizenmarkt is nu wat genormaliseerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ah lees net dat nieuwbouwwoningen vanaf volgend jaar 75k duurder worden :).
Waarom maken ze die 40milj niet meteen naar de ontwikkelaars over, veel efficiënter toch ;).

https://www.ad.nl/politie...or-een-koophuis~a8cdce87/

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 07-11-2022 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 19:34
Sport_Life schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:21:
Ah lees net dat nieuwbouwwoningen vanaf volgend jaar 75k duurder worden :).
Waarom maken ze die 40milj niet meteen naar de ontwikkelaars over, veel efficiënter toch ;).

Starters en gezinnen met een bruto jaarinkomen tussen de 40.000 en 65.000 euro, kunnen straks maximaal 75.000 euro korting krijgen op de aankoop van een nieuwbouwhuis. Zo kunnen zij zich een eengezinswoning of appartement van ongeveer 280.000 euro veroorloven.
Een nieuwbouw eengezinswoning van 280k; de politici staan in ieder geval ver van de realiteit af...
(met 65k inkomen (5k bruto p/maand) kom je in ieder geval met de huidige NHG rente niet verder dan 294k hypotheek)

Caelorum schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:34:
[...]

Ja, voorjaar is toptijd: Maart, april, mei. Zomer is vanwege de vakantie altijd even een inkakmoment, waarna na de zomervakantie in september oktober altijd weer lekker begint te lopen met bezichtigingen om daarna weer even in te zakken.
December wil overigens nog wel eens wat afwijkend zijn afhankelijk van welke brainfart de overheid dat jaar heeft gehad :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE3K9IYYfzRg3qeINcH77nuuLeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBcFaduoblPyMzMXtA1rJGWW.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ard-economie/woningmarkt/

Ik vind de invloed van het seizoen niet zo schrikbarend groot als ik die grafiek zo zie. In ieder geval niet genoeg om de "standaard" van 10-20 bezichtigingen naar 0 te omschrijven als "ach, het is najaar/bijna kerst".

Daarom ben ik wel benieuwd naar de prijsklasse van de oude woning van de mensen hier die moeite hebben met verkopen. Ik vermoed dat een starterswoning van max 300k-350k nog wel in trek is, maar alles daarboven last heeft van kopers die hun wensen bijstellen en een prijsklasse lager gaan zoeken

[ Voor 6% gewijzigd door geekeep op 07-11-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
geekeep schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:44:
[...]
Ik vind de invloed van het seizoen niet zo schrikbarend groot als ik die grafiek zo zie. In ieder geval niet genoeg om de "standaard" van 10-20 bezichtigingen naar 0 te omschrijven als "ach, het is najaar/bijna kerst".
[...]
Klopt. De seizoenen heeft meer invloed op de bezichtigingen zelf dan wanneer de transacties plaatsvinden. In sommige periodes van het jaar is de tijd van bezichtiging naar transactie gewoon korter. Bijv. tegen het eind van het jaar wanneer verandering van regelgeving ervoor kan zorgen dat de je net voor of na nieuwjaarsdag de transactie wil laten doorgaan. Of midden in de vakantie wanneer de bezetting laag is.
De cijfers heb ik geen toegang meer toe, maar je zag zeker invloed van de "seizoenen" op de totale duur van de verkoop van een woning.
De meeste makelaars zeggen ook niet voor niets dat je beter geen bezichtigingsdag in augustus kan plaatsen als verkoper.

En ik ben het met je eens dat het niet aannemelijk is dat van 10-20 naar 0 vanwege het seizoen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 07-11-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
kraaitje schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:02:
Op de lange termijn is er maar 1 richting voor de huizenprijzen en dat is alleen maar up.
Hangt er toch vanaf wat je als "lange termijn" ziet, op een periode van 20+ jaar is dit wat mij betreft alles behalve zeker. Daarnaast is ook nog de vraag wat je als "up" ziet, in absolute of reële termen? Het is praktisch onmogelijk voor de huizenprijzen om oneindig een grotere stijgingen te hebben dan salarissen. Aangezien dit exact is wat er de afgelopen 70 jaar is gebeurd zou ik dus eerder zeggen; op (echt) lange termijn is er maar één richting en dat is down.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09 19:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbTgNY6NDraoz0X6pSF4wX5EBbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DmFKH7YBVEkF40s0Edpxgdnq.jpg?f=user_large
https://www.makelaarsland...er-op-rij-minder-kijkers/

Aantal bezichtigingen loopt al maanden terug, bijna weer op het niveau van 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:49:
De huizenmarkt is nu wat genormaliseerd.
Dat vraag ik me echt af.

Toevallig heeft een collega net een woning gekocht en de eigen woning verkocht. Met een bieding die 10% over de vraagprijs ging, maar dan wel met voorbehouden. Maar er waren ook biedingen ver onder de vraagprijs zonder voorbehoud. Daarmee lijkt de 'spreiding' nog bijna groter te zijn geworden dan het al was.
(Huis zit net boven de NHG grens)

Als ik dan ook hoor dat het energielabel ineens een serieuze impact op de verkoopprijs kan hebben, terwijl dat 6 maanden geleden nauwelijks een ding was, dan weet ik niet of genormaliseerd het woord is wat ik zou gebruiken. IMHO is het gewoon de waan van de dag. Dat die waan toevallig wat meer past in het sentiment (wensdenken ;) ) van dit topic, maakt het nog geen normale markt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Of
geekeep schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:21:
Aantal bezichtigingen loopt al maanden terug, bijna weer op het niveau van 2019.
2019 stond niet echt bekend als een slecht jaar qua huizenverkopen. Niet te snel overdrijven ;)

Ik denk dat de FOMO even een pas op de plaats maakt. Maar ik denk niet dat al die mensen die nu niet meer bezichtigen al voorzien zijn van een huis. Er zijn nog aardig wat mensen met een koopwens, alleen zonder +20% JoJ is de druk even van de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Trank00l schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:05:
[...]

Niemand gaat een huis kopen als ze denken dat de prijs over 3 maanden 25% lager is dan wachten ze nog wel even.
En wat ook heel erg mee zal spelen ( mijn mening ) is dat mensen nu eerder eerst hun huis verkopen en dan pas een nieuwe woning kopen. Dat haalt best wel wat druk uit de markt.
Als huishoudens tijdelijk 2 woningen willen hebben ( al is het maar voor 2 maanden ) doet dat heel veel met de woningvoorraad, zeker als je dat vergelijkt met een situatie waar huishoudens een tijdje 0 woningen willen hebben.
Ik tel een woning die gekocht is al mee als eigendom van de toekomstige koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
assje schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:18:
Het is praktisch onmogelijk voor de huizenprijzen om oneindig een grotere stijgingen te hebben dan salarissen.
Huizenrijzen en salarissen hebben geen directe relatie, het gaat onder de streep om woonlasten :)

Woonlasten en salaris hebben natuurlijk ook relatie. Hier ligt de focus op de huizenzijde - de woonlasten - maar ik denk dat de komende jaren dat meer op salaris komt te liggen. Krapte op de arbeidsmarkt gaat er hopelijk voor zorgen dat we 'loonmatiging' achter ons laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Shadowhawk00 schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:30:
Niemand gaat een huis kopen als ze denken dat de prijs over 3 maanden 25% lager is dan wachten ze nog wel even.
Als over drie maanden de prijzen 25% lager liggen gaat ook niemand kopen, want dan is er een dikke crisis.
Iemand aandelen gekocht toen de AEX in 2009 op 200 punten stond :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Lijkt mij juist nu het perfecte moment om een huis te kopen. Je weet dat er minder bezichtigingen zijn en mensen blijkbaar wachten ( waarop vraag ik mezelf nog steeds af ) veel concurrentie heb je niet en je hebt een goede onderhandelingspositie waarbij je altijd kan beginnen met een laag bod en kijken waar je strand met de verkoper.

Als je over 3 maanden eens gaat kijken ALS de prijzen dalen ben je al te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi
silverball schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:56:
[...]

Ik denk dat men hier vaak, buiten de tuin, een beetje overschat hoeveel onderhoud de gemiddelde rijtjeswoning nodig heeft. Vaak doet die generatie ook niet aan verbouwingen, nieuwe keukens en nieuwe interieurs dus dan vallen de kosten helemaal mee.

Een keer de kozijnen vervangen door kunststof (of elke 7 jaar schilderwerk), elke 10 jaar een nieuwe CV ketel en wellicht wat kleinonderhoud aan voegen en dak; dan schiet je al aardig op.
Ik hoop dat je over 10 jaar geen cv-ketel meer aanshaft :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
assje schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:18:
[...]

Hangt er toch vanaf wat je als "lange termijn" ziet, op een periode van 20+ jaar is dit wat mij betreft alles behalve zeker. Daarnaast is ook nog de vraag wat je als "up" ziet, in absolute of reële termen? Het is praktisch onmogelijk voor de huizenprijzen om oneindig een grotere stijgingen te hebben dan salarissen. Aangezien dit exact is wat er de afgelopen 70 jaar is gebeurd zou ik dus eerder zeggen; op (echt) lange termijn is er maar één richting en dat is down.
Woningprijzen zijn niet sec afhankelijk van de salarisstijgingen, maar van de stijgingen / dalingen in financieringsvermogen.

Enkele voorbeelden anders dan salaris die effect hebben op de woningprijzen:

- Rente
- Leennormen (volgend jaar telt 2e inkomen 100% mee ipv 90%)
- (Starters) subsidies
- Type woning dat te koop staat (A++++++ label of G, waarbij de G's steeds meer gaan verdwijnen)
- Spaargeld (opgepot in coronatijden / of wat te denken van alle erfenissen die steeds meer gaan komen nu de boomers toch wel oud worden)
- Migratie: hoeveel expats met ruime financieringsmogelijkheden komen er naar Nederland toe
- Krapte / concurrentie op de koopmarkt
- Vertrouwen in de economie (bereidheid om maximaal te lenen of niet)

En dan vergeet ik vast nog een hoop elementen die ook invloed hebben op de woningmarkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
@Masvic Kan je weer mooie plaatjes genereren? Kan me herinneren dat je een aantal maand geleden begonnen was met data verzamelen, maar inmiddels begint zicht dat vast op te stapelen, dus ik ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Gigi schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:55:
[...]

Ik hoop dat je over 10 jaar geen cv-ketel meer aanshaft :9
Ik woon zelf in een nieuwbouwwoning uit 2010. Als ik kijk hoeveel ik aan onderhoud heb uitgegeven de afgelopen 12,5 jaar valt dit echt mee.

- Vaatwasser 1x 750EU
- Mechanische ventilatie 1x 500EU
- Douche thermosstaat 1x 500EU
- Schilderwerk buiten 2x 2000EU (totaal)

Totaal: 300 EUR gemiddeld per jaar :-) Valt allemaal best mee als je een nieuwere woning hebt. Ja die CV zal binnen nu en 10 jaar ook kapot gaan dus dat komt er nog bij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:27
En hierom zijn huizenprijzenvoorspellingen moeilijk :P

De huizenprijzenstijgingen lijken langzamerhand toch echt af te vlakken / stabiliseren / om te slaan... en jawel: het is de regeringspartijen heel toevallig precies nu ein-de-lijk gelukt om door middel van subsidie méér geld in de koopwoningmarkt te stouwen 8)7

Meer geld -> hogere prijzen.
Dit zal ongetwijfeld weer deels de prijsdaling gaan dempen.

Tel dit eventjes op bij NHG, die grens is ook op 405k gezet. Ondanks dat het er juist op leek dat NHG minder snel moest stijgen omdat goedkopere leningen de prijzen kunnen stuwen, omdat de energierekening hoger was en omdat NIBUD sowieso zou kijken naar de hogere maandlasten - dat is uiteindelijk ook uitgekomen in meer leenruimte dus.

Oh wee oh wee dat huizen door middel van marktwerking betaalbaarder worden voor een modale Nederlander :(

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 07-11-2022 15:42 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:38:

De huizenprijzenstijgingen lijken langzamerhand toch echt af te vlakken / stabiliseren / om te slaan... en jawel: het is de regeringspartijen heel toevallig precies nu ein-de-lijk gelukt om door middel van subsidie méér geld in de koopwoningmarkt te stouwen 8)7

Tel dit eventjes op bij NHG, die grens is ook op 405k gezet. Ondanks dat het er juist op leek dat NHG minder snel moest stijgen omdat goedkopere leningen de prijzen kunnen stuwen, omdat de energierekening hoger was en omdat NIBUD sowieso zou kijken naar de hogere maandlasten - dat is uiteindelijk ook uitgekomen in meer leenruimte dus.

Oh wee oh wee dat huizen betaalbaar worden voor een modale Nederlander :(
Ik vind dit ook nogal een gestoorde actie van de overheid, elke keer als ze de markt beinvloeden gaat het fout misschien moeten ze eens leren van de fouten en de markt meer vrij laten.
In plaats van zorgen dat er genoeg gebouwd kan worden en dat er minder regeltjes zijn voor nieuwebouwprojecten kiezen ze er alweer voor om de woningprijzen te stuwen.
Op papier is dat natuurlijk super want dan stijgt de economie ook vast wel ergens maar het is gewoon voor normale mensen in veel delen gewoon onbetaalbaar geworden.

Het enige wat er tot nu toe aan positiefs is gekomen zijn de plannen om de maximale huurprijzen te beperken voor de rest zien we heel weinig van de grote woorden van het kabinet om meer woningen te bouwen het worden er eerder minder dan meer.

Sterker nog afbouwen van HRA en wet hillen gaat het niet betaalbaarder maken voor mensen zonder woning het zal alleen voor meer kosten zorgen voor mensen met een woning. Dus gewoon eigenlijk nog minder mensen die een woning kunnen betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 07-11-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:43:
[...]

Ik vind dit ook nogal een gestoorde actie van de overheid, elke keer als ze de markt beinvloeden gaat het fout misschien moeten ze eens leren van de fouten
Klopt!
en de markt meer vrij laten.
Dat is natuurlijk weer een ander verhaal :P De overheid kan prima 'leren van de fouten' zonder 'de markt meer vrij te laten'.
Sterker nog afbouwen van HRA en wet hillen gaat het niet betaalbaarder maken voor mensen zonder woning het zal alleen voor meer kosten zorgen voor mensen met een woning. Dus gewoon eigenlijk nog minder mensen die een woning kunnen betalen.
Dat is namelijk ook een ander verhaal ;)
In plaats van zorgen dat er genoeg gebouwd kan worden en dat er minder regeltjes zijn voor nieuwebouwprojecten kiezen ze er alweer voor om de woningprijzen te stuwen.
Die subsidiepot van 40 miljoen komt ook ergens vandaan. Kortom dit plan is ook nog eens op kosten van alle belastingbetalers. Laten we dat niet vergeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 07-11-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Oh wee oh wee dat huizen door middel van marktwerking betaalbaarder worden voor een modale Nederlander
Dat worden ze door marktwerking al helemaal niet.

Ik heb oprecht begrip voor de situatie van starters. Alleen gaat die door enkel de marktwerking niet verbeterd worden. Als de huizenprijzen nu gaan zakken komt dat door de woonlasten die te hoog dreigen te worden door de stijgende rente. Dat vermindert echter de woonlasten dus nauwelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:49:
[...]

Klopt!

[...]

Dat is natuurlijk weer een ander verhaal :P De overheid kan prima 'leren van de fouten' zonder 'de markt meer vrij te laten'.

[...]

Dat is namelijk ook een ander verhaal ;)

[...]

Die subsidiepot van 40 miljoen komt ook ergens vandaan. Kortom dit plan is ook nog eens op kosten van alle belastingbetalers. Laten we dat niet vergeten.
We hebben geen subsidie nodig maar gewoon minder regeltjes. Recent weer een streep gegaan door wat regelingen waardoor heel veel projecten vertraging oplopen. Haal gewoon de red-tape weg bij veel bouwprojecten dat doet veel meer dan een subsidiepot.
40miljoen terwijl je over 1 jaar pas kan beginnen of vandaag beginnen dan heeft dat laatste toch wel wat eerder effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Conrado schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:57:
[...]

Dat worden ze door marktwerking al helemaal niet.

Ik heb oprecht begrip voor de situatie van starters. Alleen gaat die door enkel de marktwerking niet verbeterd worden. Als de huizenprijzen nu gaan zakken komt dat door de woonlasten die te hoog dreigen te worden door de stijgende rente. Dat vermindert echter de woonlasten dus nauwelijks.
Ik zei dan ook dat de huizenprijzen zouden dalen, niet de maandlasten.

Dat zijn 2 verschillende dingen. Er zijn verschillende redenen waarom een lagere hypotheek met hoge rente aantrekkelijker kan zijn dan een hoge hypotheek met lage rente.

Bovenal zorgt de huidige ontwikkeling er ook voor dat het allemaal wat rustiger wordt. De FOMO verdwijnt daardoor. Dat is wel degelijk marktwerking.

Uiteindelijk komt er een moment dat de rente vervolgens weer een daling inzet, terwijl de FOMO nog een paar jaar moet opbouwen. En dán heb je een door marktwerking gecreerd moment waar starters een kans krijgen.

De kunst is om vanuit die situatie de prijzen stabiel te houden in plaats van boom/bust cyclussen aan te wakkeren met beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:28

Oh wee oh wee dat huizen door middel van marktwerking betaalbaarder worden voor een modale Nederlander :(
Als ik de regeling snel scan dan lijkt die nauwelijks nieuw, dit is gewoon een variant op de koopgarant-regeling die veel gemeentes bij bepaalde projecten al toepassen. Grootste verschil: het wordt dan landelijk en niet gemeente/project-specifiek en zonder voorwaarden als een woning hoeven achterlaten (maar vast weer met 1001 andere voorwaarden). En het geld komt uit een andere pot.

Hoe dan ook klinkt het onzalig om weer marktverstorende zaken toe te voegen aan de woningmarkt… anderzijds: van de zijlijn makkelijk praten, heb zelf de wijsheid ook niet in pacht ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 07-11-2022 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Richh schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:14:
Uiteindelijk komt er een moment dat de rente vervolgens weer een daling inzet, terwijl de FOMO nog een paar jaar moet opbouwen. En dán heb je een door marktwerking gecreerd moment waar starters een kans krijgen.
Ik wens je alle wijsheid toe, om dat moment - als het zich voordoet - dan straks te bepalen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik val als potentieel koopstarter met mijn salaris helaas niet binnen de doelgroep.
Misschien een jaartje parttime gaan werken zodat ik onder de 65.000 euro uitkom?

[ Voor 8% gewijzigd door ocn op 07-11-2022 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:16
Als je parttime moet gaan werken om onder de 65K te gaan verdienen heb je toch niet heel veel te klagen in NL? Dat is 1,5 tot 2x modaal, zeker als je dan ook nog vindt dat je starter bent.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

[...]

Een nieuwbouw eengezinswoning van 280k; de politici staan in ieder geval ver van de realiteit af...
(met 65k inkomen (5k bruto p/maand) kom je in ieder geval met de huidige NHG rente niet verder dan 294k hypotheek)

[...]
294k hypotheek is meer dan voldoende, ze hebben immers met deze regeling maar 280k nodig om een woning van 355k aankoopwaarde te kunnen kopen met de maximale korting van 75k.

Is qua maandlasten een flinke korting. Die 75k is immers rentevrij.

[ Voor 5% gewijzigd door ocn op 07-11-2022 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Bockelaar schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:48:
Als je parttime moet gaan werken om onder de 65K te gaan verdienen heb je toch niet heel veel te klagen in NL? Dat is 1,5 tot 2x modaal, zeker als je dan ook nog vindt dat je starter bent.
Vind dat ik starter ben? Ik ben 34, alleenstaand en zit in een huurwoning. Tuurlijk ben ik een eventuele koopstarter.
Je verwart dit met starters op de arbeidsmarkt.

En leuk en aardig dat ik een bovenmodaal inkomen heb, maar zonder die 75k korting ben ik dus gewoon de hoofdprijs kwijt voor een nieuwbouwwoning, die vind je tegenwoordig niet meer onder de 355k. Dat is een bruto maandlast van € 1.769
Rente 4,49% 10 jaar annuitair 8)7 8)7 krijg je in de stad krap 60m^2 voor.
Ik huur nu 78m^2 tegen 940 euro exclusief gwl.

[ Voor 3% gewijzigd door ocn op 07-11-2022 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:39
Valorian schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:52:
[...]

Als ik de regeling snel scan dan lijkt die nauwelijks nieuw, dit is gewoon een variant op de koopgarant-regeling die veel gemeentes bij bepaalde projecten al toepassen. Grootste verschil: het wordt dan landelijk en niet gemeente/project-specifiek en zonder voorwaarden als een woning hoeven achterlaten (maar vast weer met 1001 andere voorwaarden). En het geld komt uit een andere pot.

Hoe dan ook klinkt het onzalig om weer marktverstorende zaken toe te voegen aan de woningmarkt… anderzijds: van de zijlijn makkelijk praten, heb zelf de wijsheid ook niet in pacht ;)
Elke grootschalige lening/extra geld heeft tot nu toe alleen gezorgd voor een stijgende woningprijs. Daarmee moeten mensen binnen de kortste keren meer gaan lenen voor hetzelfde huis. Het enige verschil is dat er een andere groep buiten de boot gaat vallen.
Dit zijn gewoon geen oplossingen voor de problemen die we hebben met de woningmarkt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:16
reality check: 'koop'-starter, nieuwbouw woning, 1.5-2x modaal inkomen en 75K korting willen.

ik zal het wel niet snappen en verward zijn inderdaad :S

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
ocn schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:08:
[...]

Vind dat ik starter ben? Ik ben 34, alleenstaand en zit in een huurwoning. Tuurlijk ben ik een eventuele koopstarter.
Je verwart dit met starters op de arbeidsmarkt.

En leuk en aardig dat ik een bovenmodaal inkomen heb, maar zonder die 75k korting ben ik dus gewoon de hoofdprijs kwijt voor een nieuwbouwwoning, die vind je tegenwoordig niet meer onder de 355k. Dat is een bruto maandlast van € 1.769
Rente 4,49% 10 jaar annuitair 8)7 8)7 krijg je in de stad krap 60m^2 voor.
Ik huur nu 78m^2 tegen 940 euro exclusief gwl.
Je kan natuurlijk ook gewoon bestaande bouw kopen buiten de stad.
De mensen die op dit moment echt leuk zitten zijn mensen die al langere tijd huren en die dus maar heel beperkt huurverhoging hebben gehad. Relatief lage kosten voor de woning waar ze in wonen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:28
redwing schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:19:
[...]

Elke grootschalige lening/extra geld heeft tot nu toe alleen gezorgd voor een stijgende woningprijs. Daarmee moeten mensen binnen de kortste keren meer gaan lenen voor hetzelfde huis. Het enige verschil is dat er een andere groep buiten de boot gaat vallen.
Dit zijn gewoon geen oplossingen voor de problemen die we hebben met de woningmarkt.
Helemaal eens, een onzalig plan zoals ik al aangaf. In plaats van marktverstorende maatregelen zoals startersleningen, belastingkortingen en HRA áf te bouwen lijkt politiek vooral aan te sturen op korte termijn jubel-momentjes door er meer toe te voegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Bockelaar schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:25:
reality check: 'koop'-starter, nieuwbouw woning, 1.5-2x modaal inkomen en 75K korting willen.

Reality check: verschil tussen een inkomen van 65.000 euro bruto per jaar of 70.000 euro bruto per jaar is met deze regeling een hypotheek van 280.000 euro moeten afsluiten of van 355.000 euro.

Bruto maandlast van € 1.418 of van € 1.769 per maand.

Verschil loopt aardig op over 30 jaar tijd. Dat nodigt wel uit om even een paar maanden parttime te gaan werken rond de tijd dat de woningen worden toegewezen en de hypotheek getekend word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Richh schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:49:

Subsidie is ongeveer net zo groot als de BTW, maar nu krijgt de overheid later ook een stuk van de prijsontwikkeling mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Bockelaar schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:25:

Realitycheck is eerder waarom iemand met 2x modaal niet een “normale nieuwbouwwoning” kan kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
mierenfokker schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:18:
[...]

Realitycheck is eerder waarom iemand met 2x modaal niet een “normale nieuwbouwwoning” kan kopen
We leven in een duur land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
mierenfokker schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:18:
2x modaal = Modaal huishouden :)

Pagina: 1 ... 196 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg