Sport_Life schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:36:
[...]
Ik ken zat mensen die hun eerste appartement als droomwoning kochten, singles of jonge stellen hoeven (nog) geen villa met zwembad en 6 slaapkamers in een buitengebied .
Ik denk dat de 'droomwoning' afhankelijk is van de levensfase van iemand, dus het is niet logisch om meteen te starten in een 'eindstation' woning.
Daar ben ik het zeker mee eens. Maar in het voorbeeld gaat het om de situatie waarin de wensen die iemand bij de huidige levensfase heeft, als starter overeen komen met de wensen van doorstromers die al tien jaar geleden een koopwoning hebben gekocht. Dan weet je bij voorbaat dat de andere huizenzoekers een veel hoger budget zullen hebben, vanwege de waarde die zij al in hun huidige woning hebben zitten.
Dat verschil is nu extra groot vanwege de belachelijke prijsstijgingen afgelopen tien jaar. Maar dat verschil zou er ook zijn geweest als de markt niet zo ontploft was. Dan kun je gaan klagen dat het allemaal niet eerlijk is en de markt gemeen is. Maar je kunt ook je wensen aanpassen aan wat wél mogelijk is.
Probleem alleen is dat m.i. de prijzen nog niet ver genoeg gezakt zijn waardoor zo'n appartement nog onbereikbaar is voor een starter. En iemand die wel 400k op tafel kan leggen is weer te 'oud' voor zo'n appartement.
Het is altijd een afweging van woningen, budget en locatie. Ook in een goede markt. Maar het is niet altijd makkelijk om die afweging te maken en om je wensen bij te sturen.
Dat zie ik eigenlijk ook als rode draad in bijvoorbeeld 'kijken zonder kopen'. Het probleem is meestal niet dat er geen woning is, het probleem is dat de kandidaten te veel wensen hebben. En niet in die wensen kunnen of willen snijden. Dus 9 op de 10 stellen zoekt (even kort die de bocht) een instapklare jaren 30 woning met drie slaapkamers en een tuin, op een gunstige locatie. Omdat dat iets is waar ook duizenden anderen naar zoeken, lukt het niet om iets te vinden. Dan is het de taak van de makelaar om er bij de kandidaten achter te komen wat ze werkelijk belangrijk vinden. En verrassing, verrassing, uiteindelijk vinden ze dan toch een woning dat bij de bijgestelde wensen past. Hoe groot of klein het budget ook was.