Je bedoelt dat 90% van de mensen doorstroomt naar een grotere woning, of dat 90% van de mensen in een grotere woning, doorgestroomd zijn vanuit een kleinere woning?
Waarbij het kunnen doorstromen misschien ook wel te maken had met andere factoren, zoals gestegen woningwaarde, en gestegen inkomen?
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:57:
Na 5 jaar heb je zo al een half ton afgelost. Zodat je over 5 jaar een woning kunt kopen die 50k duurder is dan wat je kunt als je blijft zitten waar je zit. Dus ook zonder waardestijging zorg je er zo al voor dat je straks een betere woning kunt kopen dan wanneer je blijft zitten waar je zit.
Met de huidige rentestanden en een annuitaire hypotheek heb je na 5 jaar ongeveer 35k afgelost op een woning van 4 ton. Dus heb je ineens een budget van 435k ipv. 400k (aangenomen dat de prijzen verder gelijk blijven). Leuk meegenomen, maar geen klasseverschil.
En verder werkt dit truukje vooral omdat je telkens opnieuw een 30-jarige hypotheek blijft afsluiten. Conceptueel vind ik dat niet heel anders dan de verguisde aflossingsvrije hypotheek, maar goed.
Conrado schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:03:
Drie jaar vooruit kijken is al best lastig, laat staan 10 jaar. Op een bepaald moment moet je de stap ook durven te nemen. En de discussie over
start- of eindstation speelt bij huren ook. Ook daar kun je niet even van huis wisselen.
Ik erger me vooral aan de omschrijving van de "wooncarrière" als vanzelfsprekend, risicoloos proces, waarin iedereen de transitie van starterswoning naar doorstroomwoning naar droomwoning doormaakt.
Terwijl een groot deel van de huizenbezitters wel degelijk in dat "startstation" blijft zitten, en dat de wooncarrière de "winnaars" behoorlijk bepaald wordt door de marktomstandigheden en het verloop van de eigen carrière.
Een beetje zoals mensen naar de hoogbejaarden in grote, vrijstaande huizen kijken, en hun generatiegenoten in sociale huurwoningen, bejaardenflats, of een ondergronds tiny house niet zien.
Realistisch advies voor mensen die nu - met kinderwens, blijkbaar - kopen is dat het nu qua financiering niet zo'n goed moment is als een jaar, of zelfs een halfjaar geleden. Dat er een grote kans is dat vermogensopbouw door waardestijging tegen zal vallen. En dat een eventueel "doorstromen" niet gegarandeerd is.