Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 194 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.251 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-07 08:39

Stringer

Casual Sim liefhebber.

Gigi schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:01:
[...]

@kraaitje het is niet dat deze uitspraak opeens veel meer schaarste gaat creëren. Het kan nog steeds zo zijn dat de woningprijzen blijven dalen, deze uitspraak heeft geen direct effect. De staat van de economie en de rente zijn veel grotere factoren.
Maar je zou wel degelijk een verschuiving kunnen krijgen van mensen die denken 'ik schrijf mijzelf maar niet in bij een onzeker nieuwbouwproject. Ik ga ga toch maar voor dat label A huis uit 2018'? Of is dat te simpel gedacht.

[ Voor 20% gewijzigd door Stringer op 02-11-2022 11:13 ]

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gigi schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:01:
[...]

@kraaitje het is niet dat deze uitspraak opeens veel meer schaarste gaat creëren. Het kan nog steeds zo zijn dat de woningprijzen blijven dalen, deze uitspraak heeft geen direct effect. De staat van de economie en de rente zijn veel grotere factoren.
Veel projecten gaan nu later gebouwd worden en gaan meer kosten, dus de aanbodkant zakt. Er gaan in 2023 niet genoeg woning gebouwd worden, het woningtekort zal dus groeien ipv dalen.

En de energietransitie gaat langer duren en meer kosten.

Enige positieve puntje is dat de vraag naar bouwmateriaal tijdelijk zal dippen met bijbehorende iets lagere prijzen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 02-11-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Ernemmer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:17:
[...]

Veel projecten gaan nu later gebouwd worden en gaan meer kosten, dus de aanbodkant zakt. Er gaan in 2023 niet genoeg woning gebouwd worden, het woningtekort zal dus groeien ipv dalen.

En de energietransitie gaat langer duren en meer kosten.

Enige positieve puntje is dat de vraag naar bouwmateriaal tijdelijk zal dippen met bijbehorende iets lagere prijzen.
Jup, het wordt er niet leuker op; als je als starter nog in een sociale huurwoning zit, dan ben je wellicht daar de komende 15 jaar beter af dan op de koopmarkt totdat koop schaalbaar en goedkoper wordt (zoals @Gigi zegt of koop is sowieso niet meer mogelijk; dan zit je sowieso goed :P).

[ Voor 7% gewijzigd door lama83 op 02-11-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 27-09 12:13
Gigi schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:11:
[...]

Dit is status-quo bias. Het kan best zijn dat nieuwbouw straks weer veel goedkoper wordt door goedkopere grond, pre-fab, robotisering en gebruik van andere materialen,
Maarja hoeveel moet het naar beneden.
Voor een tussenwoning van 120m2 is 5t nu gewoon de norm in de randstad. Het is pas interessant als het onder de 4t komt. Want 2x modaal kan ongeveer aan 4t komen (als ze ook zelf een beetje hebben gespaard).

Maar ga je bij alles dan ook 20% lager? De grond van de gemeente kan (hoewel ik ze dat niet zie doen).
Bouw is juist steeds duurder aan het worden vanwege gebrek aan arbeiders. Materiaal ook. Daar zie ik niet gauw -20% in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-09 07:38
lama83 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:23:
[...]

Jup, het wordt er niet leuker op; als je als starter nog in een sociale huurwoning zit, dan ben je wellicht daar de komende 15 jaar beter af dan op de koopmarkt totdat koop schaalbaar en goedkoper wordt (zoals @Gigi zegt of koop is sowieso niet meer mogelijk; dan zit je sowieso goed :P).
En als je als starter nog bij je ouders woont? Dan kun je geen kant op.

De prijs van bestaande woningen daalt niet, of nauwelijks. Hypotheekrente stijgt behoorlijk. Wij willen groter wonen. Ik en mijn vrouw werken 1,8 FTE en we mogen blij zijn met een rijtjeswoning van 50 jaar oud. (Daar wonen we nu al, dus eigenlijk mogen we niet klagen.) Een fatsoenlijke 2 onder 1 kapper is voor ons onbetaalbaar.

Met deze stikstof uitspraak worden er nóg minder nieuwbouw woningen gebouwd, of met enorme vertraging. Nieuwbouwwoningen zijn trouwens ook onbetaalbaar. Er komen steeds meer mensen bij, iedereen zegt al jaren dat er tekort is aan woningen maar niemand doet er iets aan, of kan er iets aan doen.

Ik word er zelf een beetje wanhopig van. Wij hebben nog geluk dat we ten minste een koopwoning hebben. Ik vraag me echt af wat onze kinderen over 20-30 jaar gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:11
lama83 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:03:
Maxime verhagen van Bouwend Nederland zei ook als mogelijk nadelige gevolgen: hogere woningnood, onbetaalbaarheid voor allerlei groepen, bouw van infrastructuur, energieprojecten die van nationaal belang zijn.
Dan mag Maxime ook mogen zeggen "we hadden een geitenpaadje voor nieuwbouw, en dat hebben we stukgemaakt door een olifant over dat geitenpaadje te laten lopen. Maar het was makkelijk om te doen alsof een eenmalig enorm project met ondergrondse boringen dezelfde milieuimpact heeft als een handvol nieuwbouwhuizen. Sorry."

Het project is zo grootschalig en uitzonderlijk dat het waarschijnlijk betaalbaar was geweest de stikstofimpact voor de bouw uit te rekenen. Maar ja, het is zo makkelijk om het niet te doen ...
kx22 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:08:
Of ze gaan nog alleen nieuwbouw maken voor de rijken. Die willen toch het liefst naast elkaar wonen.
Dat is toch al héél lang zo? Ik werk in een vrij goed verdienende sector (IT), maar ik ken vrijwel niemand die in een nieuwbouwhuis woont. Net zoals ik niemand ken die in een fabrieksnieuwe auto rijdt. Er is altijd een groep rijken nodig die onevenredig veel waarde hecht aan "new car"/"new house" smell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Voggy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:36:
[...]

De prijs van bestaande woningen daalt niet, of nauwelijks. Hypotheekrente stijgt behoorlijk. Wij willen groter wonen. Ik en mijn vrouw werken 1,8 FTE en we mogen blij zijn met een rijtjeswoning van 50 jaar oud. (Daar wonen we nu al, dus eigenlijk mogen we niet klagen.) Een fatsoenlijke 2 onder 1 kapper is voor ons onbetaalbaar.

Met deze stikstof uitspraak worden er nóg minder nieuwbouw woningen gebouwd, of met enorme vertraging. Nieuwbouwwoningen zijn trouwens ook onbetaalbaar. Er komen steeds meer mensen bij, iedereen zegt al jaren dat er tekort is aan woningen maar niemand doet er iets aan, of kan er iets aan doen.

Ik word er zelf een beetje wanhopig van. Wij hebben nog geluk dat we ten minste een koopwoning hebben. Ik vraag me echt af wat onze kinderen over 20-30 jaar gaan doen.
De prijzen gaan wel dalen, want er zullen genoeg mensen zijn die hun huis MOETEN verkopen. Alleen dat duurt even. En gezien je leeftijd (je hebt jonge kinderen) is het ook niet erg om over 10-15 jaar een stap vooruit te doen. Niet iedereen kan voor zijn 40e in een 2 onder 1 kapper wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:36:

Dat is toch al héél lang zo? Ik werk in een vrij goed verdienende sector (IT), maar ik ken vrijwel niemand die in een nieuwbouwhuis woont. Net zoals ik niemand ken die in een fabrieksnieuwe auto rijdt. Er is altijd een groep rijken nodig die onevenredig veel waarde hecht aan "new car"/"new house" smell.
Nja er zijn afgelopen jaren toch genoeg nieuwbouwhuizen verkocht. Dus lijkt mij dat daar ook gewone mensen tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-09 07:02
Dit lijkt dus toch ook spannend te worden voor lopende bouwprojecten. Volgens dit artikel moeten ook al afgegeven vergunningen vanaf 1 juli 2021 opnieuw bekeken worden, zo'n 80.000 bouwvergunningen
https://www.volkskrant.nl...oordeeld-worden~b33b9dab/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Error404!
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-09 12:35
kx22 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:44:
[...]

De prijzen gaan wel dalen, want er zullen genoeg mensen zijn die hun huis MOETEN verkopen. Alleen dat duurt even. En gezien je leeftijd (je hebt jonge kinderen) is het ook niet erg om over 10-15 jaar een stap vooruit te doen. Niet iedereen kan voor zijn 40e in een 2 onder 1 kapper wonen.
Ik snap je beredenering niet waarom zijn er genoeg mensen die hun huis MOETEN verkopen? Dat de prijzen gaan dalen heeft vooral te maken met de stijgende rente. Op het moment dat de oorlog voorbij is en de wereldeconomie kan stabiliseren zie ik de huidige koers niet rooskleurig in. De bouwprojecten komen stil te liggen en die 900.000 woningen van Hugo gaan er niet versneld komen. Daarnaast zit de NHG vanaf 1 januari op 405k zit en overdrachtsbelasting 440 ik ben bang dat dat het nieuwe normaal gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Mr0BB schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:51:
Dit lijkt dus toch ook spannend te worden voor lopende bouwprojecten. Volgens dit artikel moeten ook al afgegeven vergunningen vanaf 1 juli 2022 opnieuw bekeken worden, zo'n 80.000 bouwvergunningen
https://www.volkskrant.nl...oordeeld-worden~b33b9dab/
In het VK artikel wordt gesproken van de invoering van de vrijstelling op 1 juli vorig jaar, dat lijkt me dus 2021:

"Sinds de invoering van de bouwvrijstelling op 1 juli van vorig jaar zijn er in Nederland namelijk tachtigduizend nieuwe bouwvergunningen afgegeven."
Verderop:
"Vergunningen die al onherroepelijk zijn afgegeven zullen geen hinder ondervinden."

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-09 12:35
Error404! schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:51:
[...]

Ik snap je beredenering niet waarom zijn er genoeg mensen die hun huis MOETEN verkopen? Dat de prijzen gaan dalen heeft vooral te maken met de stijgende rente. Op het moment dat de oorlog voorbij is en de wereldeconomie kan stabiliseren zie ik de huidige koers niet rooskleurig in. De bouwprojecten komen stil te liggen en die 900.000 woningen van Hugo gaan er niet versneld komen. Daarnaast zit de NHG vanaf 1 januari op 405k zit en overdrachtsbelasting 440 ik ben bang dat dat het nieuwe normaal gaat worden.
Huizen zijn op maandbasis veel duurder dan 6 maanden geleden. Dat heeft zich al vertaald in een daling in de huizenmarkt, en er wordt verwacht dat de daling doorzet. Beide factoren leiden dat mensen minder kopen. Minder concurrentie betekent dat mensen niet meer gaan overbeiden en dat huizen lang te koop staan. Zodra een kritische massa een langere verkooptijd niet kan dragen, dalen de prijzen verder.

Maar -- experts verwachten niet op dit moment dat de bodem uit de markt gaat vallen, vanwege de nog sterke banenmarkt waardoor mensen blijven werken. Mocht de banenmarkt beginnen te wankelen, voordat de oorlog, inflatie, en zwakke economische groei/recessie gevaren zijn voorbij, dan heeft de huizenmarkt wel grote problemen.

N=1 buren van mij proberen hun tweede huis te verkopen. Nog niet gelukt. Geen panische gevoel, want ja, dan maar later verkopen. Of des noods verhuren. Zo denken veel mensen. Mocht je huis ineens een jaar te koop staan, dan begin je te denken over flinke prijsverlagingen. Daar zijn we nog niet. Komen we daar wel? Of lost de economische problemen weer op en zijn mensen positiever over huizen kopen? Geen idee. Maar er nu nog niet een 2012/2013 sfeer van malaise.

https://www.rabobank.nl/k...zet-naar-verwachting-door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:27
De stikstofuitzondering voor de bouw is zojuist afgeschaft door Raad van State. De precieze impact zal moeten blijken, maar een forse vertraging in de bouw is onvermijdelijk. Dit zal de betaalbaarheid van huizen niet ten goede gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 22:35
kx22 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:44:
[...]

Wie zijn dan die "genoeg mensen zijn die hun huis MOETEN verkopen"?
En waarom?
En hoe lang is dat "dat duurt even" zo ongeveer, give or take?

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Error404! schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:51:
[...]

Scheidingen, overlijden, persoonlijke faillissement enzovoort.
Dat zijn de mensen die met spoed een huis moeten verkopen.
Daarnaast zijn er ook mensen geweest (waaronder ik) die afgelopen half jaar een huis hebben gekocht en nog hun oude huis moeten verkopen. Ergens heb je een beginnetje nodig. Maar dat is het begin.

En nee, ik bedoel er niet mee dat de huizenmarkt met 25% omlaag gaat in 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
Er zijn natuurlijk altijd omstandigheden waaronder mensen "moeten" verkopen. Scheidingen, verhuizen vanwege baan, overlijden, ziekte etcetera. Als er aan de andere kant weinig mensen kunnen kopen, zal de prijs gemiddeld gaan dalen. Dat kan leiden tot het "onder water staan" van huizen, wat weer tot extra verkopen zou kunnen leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
hjtuinenburg schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:19:
Er zijn natuurlijk altijd omstandigheden waaronder mensen "moeten" verkopen. Scheidingen, verhuizen vanwege baan, overlijden, ziekte etcetera. Als er aan de andere kant weinig mensen kunnen kopen, zal de prijs gemiddeld gaan dalen. Dat kan leiden tot het "onder water staan" van huizen, wat weer tot extra verkopen zou kunnen leiden.
Het onder water staat zou eerder een reden zijn om juist niet te verkopen, zeker als het niet hoeft.
kx22 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:17:
[...]

Scheidingen, overlijden, persoonlijke faillissement enzovoort.
Dat zijn de mensen die met spoed een huis moeten verkopen.
Dat zou ik niet meteen onder het kopje "genoeg" stoppen, op de huizenmarkt is dat aantal minimaal.
En niet eens in alle gevallen is het verkopen een moetje.

[ Voor 27% gewijzigd door Nnoitra op 02-11-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

hjtuinenburg schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:19:
[...] Dat kan leiden tot het "onder water staan" van huizen, wat weer tot extra verkopen zou kunnen leiden.
bij veel onderwater-stand zou ik juist minder verkopen verwachten omdat men dat verlies liever niet neemt en de woning zal proberen aan te houden tot er betere (verkoop)tijden aanbreken.

Edit: ik zie dat @Nnoitra dezelfde gedachte heeft hierover.

[ Voor 7% gewijzigd door JJ Le Funk op 02-11-2022 12:23 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:39

KoudeAardbei

Moderator

Nnoitra schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:21:
[...]

Het onder water staat zou eerder een reden zijn om juist niet te verkopen, zeker als het niet hoeft.
Of juist wel, als je wilt upgraden en je hebt genoeg cash / afgelost :*)
20% daling op je huis van 300k vs je nieuwe huis van 600k is (zullen er niet veel zijn die in die luxe zitten, maar stel) is toch een mooie (goedkope) stap omhoog. Zeker als je je <2% rente kunt meenemen op het eerste deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
KoudeAardbei schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:23:
[...]

20% daling op je huis van 300k vs je nieuwe huis van 600k is (zullen er niet veel zijn die in die luxe zitten, maar stel) is toch een mooie (goedkope) stap omhoog. Zeker als je je <2% rente kunt meenemen op het eerste deel.
Als je genoeg afgelost hebt, is de kans dat je onder water staat al een héél stuk kleiner.
En 20% daling is denk ik niet reëel.
En dan verkoop je om te upgraden en omdat het kan. Niet omdat je huis onder water staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:36:

Het project is zo grootschalig en uitzonderlijk dat het waarschijnlijk betaalbaar was geweest de stikstofimpact voor de bouw uit te rekenen. Maar ja, het is zo makkelijk om het niet te
Die berekening is er voor dit project, deze was alleen te laat ingeleverd.

Het doel van deze rechtszaak was dan ook niet stikstof, maar dat er geen CO2 onder de Noordzee opgeslagen zou worden.

Nu is het alleen maar extra uitstel en een berg eens kosten voor alle bouwprojecten. Het milieu zal er echt niks van merken, behalve dan dat er nu nog geen CO2 opgeslagen kan worden en dus gewoon in de lucht geblazen wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 02-11-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
KoudeAardbei schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:23:
[...]

Die mensen gaan het wel verhuren :

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Voggy schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:36:
[...]

Huidige situatie: starter, modaal inkomen, 25 jaar. Sta je dan net in de arbeidsmarkt met een dik salaris, best frustrerend en uitzichtloos als je het mij vraagt. Wat is de reden om je nu uit te sloven voor een carriere en/of hier te blijven in dit land? Snap dat wij (30-) gezien worden als luie generatie, maar de huidige situatie maakt het niet makkelijker om echt productief te zijn als het 0.0 loont |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
Nnoitra schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:27:
[...]

Als je genoeg afgelost hebt, is de kans dat je onder water staat al een héél stuk kleiner.
En 20% daling is denk ik niet reëel.
En dan verkoop je om te upgraden en omdat het kan. Niet omdat je huis onder water staat.
De lage rentestand van de laatste tijd had tot gevolg dat veel mensen die met een normale hypotheek geen huis konden kopen (ivm het verplicht aflossen over 30 jaar), een aflossingsvrije hypotheek hebben genomen.
Deze is dan wel niet aftrekbaar voor de belastingen, maar gezien de lage rentestanden was dat niet zo'n bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
lama83 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:54:
[...]

Ik snap de politiek niet; heb je een massive woningstekort en dan laat je door dit soort dingen alles stagneren
'De politiek' baalt hier als een stekker van.

'De politiek' heeft juist de bouw-vrijstelling ingevoerd om zo meer nieuwbouwwoningen te kunnen realiseren. De politiek is echter teruggefloten door de rechterlijke macht.

'De politiek' zal nu een antwoord moeten vinden op deze uitspraak van de Raad van State.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
BarendBotje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:31:
Huidige situatie: starter, modaal inkomen, 25 jaar. Sta je dan net in de arbeidsmarkt met een dik salaris,
Dat is ook een kwestie van perspectief. Een modaal inkomen is geen "dik salaris", en ook iets waarmee het volgens mij nooit vanzelfsprekend was om een huis mee te kopen. En 25 is nog echt heel jong.

Het verschil met tien/twintig jaar geleden is nu natuurlijk dat de huurmarkt belachelijk duur is geworden, dus ik snap de wens om zo jong te kopen wel. Tegelijkertijd is het natuurlijk ook geen realistische verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:38:
[...]

Dat is ook een kwestie van perspectief. Een modaal inkomen is geen "dik salaris", en ook iets waarmee het volgens mij nooit vanzelfsprekend was om een huis mee te kopen. En 25 is nog echt heel jong.

Het verschil met tien/twintig jaar geleden is nu natuurlijk dat de huurmarkt belachelijk duur is geworden, dus ik snap de wens om zo jong te kopen wel. Tegelijkertijd is het natuurlijk ook geen realistische verwachting.
Hoe bouw ik een vermogen op als ik 70% aan vaste lasten kwijt ben? zsm op die koop trein springen is het beste wat je kan doen voor een starter, alleen wanneer en hoe kan niemand goed advies over geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gigi
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-11-2022
Goede podcast over de stikstofcrisis vanmorgen op Radio 1: https://www.nporadio1.nl/...p-1-met-johan-vollenbroek
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:38:
[...]

Het probleem hier is een beetje dat een sociale huurwoning hetzelfde comfort geeft als een woning van 450.000. Ik snap Barend wel.

[ Voor 64% gewijzigd door Gigi op 02-11-2022 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
BarendBotje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:43:
[...]

Hoe bouw ik een vermogen op als ik 70% aan vaste lasten kwijt ben? zsm op die koop trein springen is het beste wat je kan doen voor een starter, alleen wanneer en hoe kan niemand goed advies over geven.
Uit je eerder posts in dit topic begreep ik dat je tot 1600 euro per maand kan sparen. Met dalende woningprijzen gaat je dat vrij snel al helpen. Per jaar is dat toch 20.000 euro.

Daarnaast is het een mooie prestatie om op je 25e al zo'n baan te hebben. Genoeg potentie om leuke stappen te maken komende paar jaar.

Ik heb ook netjes alle studie-baan stappen gedaan in m'n leven en kon op m'n 33e pas m'n 1e woning kopen. Voor jou gaat het geen 8 jaar meer duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Gigi schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:46:
Goede podcast over de stikstofcrisis vanmorgen op Radio 1: https://www.nporadio1.nl/...p-1-met-johan-vollenbroek

[...]

Het probleem hier is een beetje dat een sociale huurwoning hetzelfde comfort geeft als een woning van 450.000. Ik snap Barend wel.
Sociale huur kom ik niet eens voor in aanmerking. Gewoon alles overmaken naar een melker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:49:
[...]

Uit je eerder posts in dit topic begreep ik dat je tot 1600 euro per maand kan sparen. Met dalende woningprijzen gaat je dat vrij snel al helpen. Per jaar is dat toch 20.000 euro.

Daarnaast is het een mooie prestatie om op je 25e al zo'n baan te hebben. Genoeg potentie om leuke stappen te maken komende paar jaar.

Ik heb ook netjes alle studie-baan stappen gedaan in m'n leven en kon op m'n 33e pas m'n 1e woning kopen. Voor jou gaat het geen 8 jaar meer duren...
Ja 1600 toen ik nog thuis woonde :) Zal nu terug vallen naar ~500 euro. Ik houd ook goede moed, maar heb het meer te doen met anderen die minder goed bedeeld zijn die uiteindelijk helemaal niks aan toekomst zullen hebben.

Mijn broertje werkt in de zorg, verdient amper genoeg om een woning te huren, laat staan kopen. En qua groei in salaris zijn het magere procentjes..

[ Voor 20% gewijzigd door BarendBotje op 02-11-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
hjtuinenburg schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:32:
[...]

De lage rentestand van de laatste tijd had tot gevolg dat veel mensen die met een normale hypotheek geen huis konden kopen (ivm het verplicht aflossen over 30 jaar), een aflossingsvrije hypotheek hebben genomen.
Deze is dan wel niet aftrekbaar voor de belastingen, maar gezien de lage rentestanden was dat niet zo'n bezwaar.
Je kan niet meer lenen bij een aflossingsvrije hypotheek dan bij een normale hypotheek.
Dat kreeg ik te horen van mijn adviseur bij de ABN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
kx22 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:55:
[...]

Je kan niet meer lenen bij een aflossingsvrije hypotheek dan bij een normale hypotheek.
Dat kreeg ik te horen van mijn adviseur bij de ABN
Dat klopt - het aflossingsvrije deel wordt voor je maximale hypotheek behandeld als een annuitair deel.

MAAR, een aflossingsvrij deel zorgt wel voor (veel) lagere maandlasten (toen de rente nog laag was).

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 02-11-2022 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
[...]

Huidige situatie: starter, modaal inkomen, 25 jaar. Sta je dan net in de arbeidsmarkt met een dik salaris, best frustrerend en uitzichtloos als je het mij vraagt. Wat is de reden om je nu uit te sloven voor een carriere en/of hier te blijven in dit land? Snap dat wij (30-) gezien worden als luie generatie, maar de huidige situatie maakt het niet makkelijker om echt productief te zijn als het 0.0 loont |:(
Frustrerend, zeker. Maar je hebt mogelijkheden om te groeien als starter, vooral als je niet lui en makkelijk doet. Vanuit mijn studie jaren geleden was mijn eerste baan ook modaal. Binnen twee jaar verdiende ik twee keer zo veel. Het ging ook zo voor mijn man ... ook in twee jaar een verdubbeling. Bij mij ging ik van baan wisselen (en dan nog promotie), bij hem alleen promotie. Dus je hoeft niet wanhopig te zijn. Je bent nog jong, kan veel leren, en kan veel groeien.

Met een modaal inkomen koop je niks nu, starter of niet. Ga maar daar aan werken en zal de mogelijkheid voor een koopwoning vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Gigi schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:46:
Dat herken ik zelf ook. De woning waar ik dertig jaar voor "krom" ga liggen wordt voor een bescheiden bedrag (een stuk lager dan mijn hypotheek) in vrijwel identieke vorm verhuurd door een sociale woningvereniging. En dan wordt het onderhoud je compleet uit handen genomen.

Maar dat zorgt ervoor dat mensen met een bescheiden inkomen ook de mogelijkheid hebben om fatsoenlijk te wonen, hun kinderen in een goede omgeving kunnen laten opgroeien, etc.

Dat is heel wat belangrijker dan mij het gevoel geven dat ik het "beter" heb dan hen, enkel omdat ik meer geld verdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
[...]

https://www.cbs.nl/nl-nl/...opers-worden-steeds-ouder

Ook in 1995 toen huizen nog "goedkoop" waren, konden mensen van 25 jaar (alleenstaand) geen huis kopen...
Gemiddelde leeftijd was toen al 35 jaar. Dus het is nu echt geen uitzondering. Wel is gemiddelde leeftijd nu bijna 40 jaar dat een eerste huis kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:56:
[...]

Dat klopt - het aflossingsvrije deel wordt voor je maximale hypotheek behandeld als een annuitair deel.

MAAR, een aflossingsvrij deel zorgt wel voor (veel) lagere maandlasten (toen de rente nog laag was).
Bovendien was vorig jaar de rente lager dan het streefinflatiepercentage van de ECB van 2%. Dus effectief kost de rente je in reële termen niks en geniet je wel van lagere maandlasten.

Wat natuurlijk de keerzijde is dat die schuld ooit afbetaald moet worden. Het is geen zekerheid dat je inkomen dat in de toekomst toelaat, afgezien van het risico dat de rente dan veel hoger kan zijn of de huizenprijzen gedaald zijn. Ten slotte geniet je bij een aflossingsvrije hypotheek niet van de hypotheekrenteaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
hjtuinenburg schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:32:
[...]

Het help niet als je constant je verhaal blijft aanpassen.
Eerst was onder water staan iets wat weer tot extra verkopen zou kunnen leiden.
Daarna onder water staan in combinatie met "omdat het kon / upgraden / als je veel afgelost of veel cash had.
En nu is het dan weer dat ze een aflossingsvrije hypotheek hebben. :?

De kans dat je in de situatie normale hypotheek geen huis konden kopen (ivm het verplicht aflossen over 30 jaar, een aflossingsvrije hypotheek hebben dan wel veel afgelost of veel cash hebt, is nagenoeg nihil tenzij je opeens een loterij gewonnen hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lastmanstanding
kx22 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:02:
[...]

Ook in 1995 toen huizen nog "goedkoop" waren, konden mensen van 25 jaar (alleenstaand) geen huis kopen...
Gemiddelde leeftijd was toen al 35 jaar. Dus het is nu echt geen uitzondering. Wel is gemiddelde leeftijd nu bijna 40 jaar dat een eerste huis kocht.
De CBS geeft aan de gemiddelde leeftijd van een huizenkoper, niet van starters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:06:
[...]

Bovendien was vorig jaar de rente lager dan het streefinflatiepercentage van de ECB van 2%. Dus effectief kost de rente je in reële termen niks en geniet je wel van lagere maandlasten.

Wat natuurlijk de keerzijde is dat die schuld ooit afbetaald moet worden. Het is geen zekerheid dat je inkomen dat in de toekomst toelaat, afgezien van het risico dat de rente dan veel hoger kan zijn of de huizenprijzen gedaald zijn. Ten slotte geniet je bij een aflossingsvrije hypotheek niet van de hypotheekrenteaftrek.
Om nog een keer aan te vullen op je aanvulling; naast de rente die je 'reeel' niks kost, wordt je reeele schuld ook kleiner.

200k aflossingsvrij vandaag is met een inflatie van 2% over 20 jaar veel minder, effectief gezien dan. Daarom maken de meeste mensen zich niet zo'n zorgen over aflossingsvrije leningdelen met een lange rentevastperiode.

Dit is een leuke inflatiecalculator hiervoor: https://www.berekenhet.nl...gen/inflatie.html#calctop

Stel je had in 2002 een aflossingsvrij leningdeel genomen van 200k. In 2022 zou dit - reeel gezien - nog maar 140k zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat de gemiddelde leeftijd toen 35 jaar was wilt niet zeggen dat mensen gemiddeld pas konden kopen op die leeftijd. Dat kan ook liggen aan de voorkeur van toen. Als huren toen in verhouding goedkoper was dan is het logisch dat mensen minder snel willen kopen.

Een gemiddelde 3 slaapkamer woning huren in een grote stad zoals Amsterdam kost je tegenwoordig al makkelijk 2000 euro. Dat is meer dan 1 minimumloon (als je überhaupt het mocht huren). Vroeger kon je (zoals mijn ouders) met 1 minimumloon de huur betalen, jaarlijks op vakantie, een auto hebben en nog genoeg geld overhouden. Nu lukt dat niet dus is het logisch dat vooral jongeren een uitweg willen via een koopwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi
Het valt waarschijnlijk wel mee met de vertragingen voor nieuwbouw: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73330412

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als ze personeel kunnen vinden om het te toetsen wel.

Vandaag geplaatst;
Functie-omschrijving

De gemeente Eindhoven is op zoek naar Casemanagers WABO vergunningen (5x)

Het Ruimtelijk Domein
Die mensen zijn nergens te vinden en we komen al jaren dit soort mensen tekort.
Gelukkig is de nieuwe woningwet nog even uitgesteld, anders was het helemaal drama geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ernemmer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:21:
Als ze personeel kunnen vinden om het te toetsen wel.
Daarnaast zijn loonkosten en materiaalkosten wederom (sterk) gestegen: https://opendata.cbs.nl/s...96238485&fromstatweb=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:42:
[...]

Daarnaast zijn loonkosten en materiaalkosten wederom (sterk) gestegen: https://opendata.cbs.nl/s...96238485&fromstatweb=true
We zijn inderdaad goed op weg dat een simpele rijtjeswoning al niet meer bereikbaar is voor de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
ocn schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:22:
[...]

Die back-to-back stijgingen van 20% per jaar waren ook gewoon gebakken lucht. De salarissen zijn namelijk helemaal niet zoveel omhoog gegaan. Alleen iedereen praatte elkaar aan dat je minimaal 20% moest overbieden om er tussen te komen. Nu slaat de realiteitszin toe dat de maandlasten die daarmee gepaard gaan in de nieuwe werkelijkheid niet te betalen zijn (je houd niks meer over voor vernieuwing, leuke dingen of een tegenvaller).
Je betaalt hier (Randstad) momenteel >2200 euro bruto maandlasten voor een gemiddelde eengezinswoning waar alles aan moet gebeuren. Wij hebben alle scenario's uitgerekend, want we waren in de markt voor een koopwoning. Als je nu rekent met 2 full time salarissen zonder kinderen, dan worden die maandlasten een blok aan je been in de toekomst als kosten stijgen en salarissen dalen met parttime werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:13

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

absurdsmash schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:48:
[...]

Je betaalt hier (Randstad) momenteel >2200 euro bruto maandlasten voor een gemiddelde eengezinswoning waar alles aan moet gebeuren. Wij hebben alle scenario's uitgerekend, want we waren in de markt voor een koopwoning. Als je nu rekent met 2 full time salarissen zonder kinderen, dan worden die maandlasten een blok aan je been in de toekomst als kosten stijgen en salarissen dalen met parttime werken.
Yep, ik heb hetzelfde. Eenpersoonshuishouden. Ik betaal nu ~950 euro per maand exclusief voor een vrije sector huurwoning op een goed bereikbare locatie. Als ik dezelfde woning zou willen kopen zou ik met alle bijkomende lasten uitkomen op 1500/1600 euro netto. Dat verschil is gewoon een paar keer vakantie per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

FTFY

Dat CBS rapport geeft niet aan wat de leeftijd is waarop men voor het eerst een huis koopt. Alleen wat de gemiddelde leeftijd is van een huizenkoper.
Dat staat ook in het rapport:
"Vanaf de crisis in 2008 daalde de gemiddelde leeftijd van huizenkopers weer. Het aandeel doorstromers op de koopwoningmarkt nam toen af, waardoor het aandeel koopstarters relatief toenam. Starters op de woningmarkt zijn doorgaans jonger."

Een grafiek met de gemiddelde leeftijd van huizenkopers zegt m.i. dan ook niet zo veel, misschien stijgt de gemiddelde leeftijd wel omdat ouderen steeds vaker een andere woning kopen (omdat bejaardentehuizen niet meer bestaan bijvoorbeeld).

De uitspraak dat een 25 jarige in 1995 geen huis kon kopen houd natuurlijk ook geen stand. In de provincie Friesland kan een alleenstaande van 25 nog steeds wel een huis kopen in sommige dorpen (bron: collega's van mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Tehh schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:14:
[...]

FTFY

Dat CBS rapport geeft niet aan wat de leeftijd is waarop men voor het eerst een huis koopt. Alleen wat de gemiddelde leeftijd is van een huizenkoper.
Dat staat ook in het rapport:
"Vanaf de crisis in 2008 daalde de gemiddelde leeftijd van huizenkopers weer. Het aandeel doorstromers op de koopwoningmarkt nam toen af, waardoor het aandeel koopstarters relatief toenam. Starters op de woningmarkt zijn doorgaans jonger."

Een grafiek met de gemiddelde leeftijd van huizenkopers zegt m.i. dan ook niet zo veel, misschien stijgt de gemiddelde leeftijd wel omdat ouderen steeds vaker een andere woning kopen (omdat bejaardentehuizen niet meer bestaan bijvoorbeeld).

De uitspraak dat een 25 jarige in 1995 geen huis kon kopen houd natuurlijk ook geen stand. In de provincie Friesland kan een alleenstaande van 25 nog steeds wel een huis kopen in sommige dorpen (bron: collega's van mij).
Klopt is hierboven ook al 2x aangegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi
Nog een leuke video gemaakt over hoe de wooncrisis op te lossen:

Met ook goede discussie in de comments. Amsterdam en Vienna komen ook terug!

[ Voor 19% gewijzigd door Gigi op 02-11-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 18:06
Gigi schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:07:
Nog een leuke video gemaakt over hoe de wooncrisis op te lossen:
[YouTube: The Non-capitalist Solution to the Housing Crisis]

Met ook goede discussie in de comments. Amsterdam en Vienna komen ook terug!
Een woongemeenschap/wooncollectief, commune of co-housing is niet nieuw, maar zorgt er inderdaad voor dat er alternatieven zijn voor (te) dure vrije verhuur.
https://nos.nl/regio/zh-r...ort-plekken-moeten-hebben

Uiteindelijk komt het neer op wat ik eerder gezegd heb:
geekeep schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:58:
(..) hoe bereid is men als koper op financieel gebied alle beetjes bij elkaar te schrapen (2e baan, huisgenoot zoeken, zwartwerken, vrije dag opgeven)?
Samen iets huren/kopen gaat denk ik steeds normaler worden. Grootste uitdaging is een lening bij de bank regelen voor meerdere woningen, als particulier zijnde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
geekeep schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:19:
[...]

Een woongemeenschap/wooncollectief, commune of co-housing is niet nieuw, maar zorgt er inderdaad voor dat er alternatieven zijn voor (te) dure vrije verhuur.
https://nos.nl/regio/zh-r...ort-plekken-moeten-hebben

Uiteindelijk komt het neer op wat ik eerder gezegd heb:

[...]

Samen iets huren/kopen gaat denk ik steeds normaler worden. Grootste uitdaging is een lening bij de bank regelen voor meerdere woningen, als particulier zijnde.
Als het maar lang genoeg duurt voordat mensen een huis kunnen krijgen, gaan ze vanzelf wel in het buitenland ergens wonen.
Je ziet nu al veel mensen uit de dure randstad wegtrekken naar de goedkopere delen van NL, het is een kwestie van tijd dat huizenzoekers de grens over gaan waar het een stuk goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:01
Ernemmer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:48:
[...]

We zijn inderdaad goed op weg dat een simpele rijtjeswoning al niet meer bereikbaar is voor de meeste mensen.
Bij een nieuw te bouwen wijk hier in de biurt is de goedkoopste starterwoning inmiddels 300k :X .

Klinkt misschien tegenwoordig niet duur meer, maar als je ziet wat je dan voor relatief klein rijtjeshuis je hebt, buiten het feit dat je dat al snel niet meer alleen kan betalen. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Ernemmer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:15:
[...]

Als het maar lang genoeg duurt voordat mensen een huis kunnen krijgen, gaan ze vanzelf wel in het buitenland ergens wonen.
Je ziet nu al veel mensen uit de dure randstad wegtrekken naar de goedkopere delen van NL, het is een kwestie van tijd dat huizenzoekers de grens over gaan waar het een stuk goedkoper is.
Mensen uit het oosten kunnen wel even naar Duitsland verhuizen, maar als je in het westen woont, moet je toch wel een heel eindje ver.
Mensen trekken weg uit de randstad omdat ze thuis mogen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dan moeten ze dat gewoon doen en die knoop doorhakken. Het is bij twijfel ook altijd het beste om de stap te zetten, zodat je kan ervaren hoe dat zou zijn in het buitenland. Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-09 10:13
kx22 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:46:
[...]

Mensen uit het oosten kunnen wel even naar Duitsland verhuizen, maar als je in het westen woont, moet je toch wel een heel eindje ver.
Mensen trekken weg uit de randstad omdat ze thuis mogen werken.
Je ziet anders ook steeds meer werkgevers die terugkomen op het (volledig) thuiswerken. Mijn werkgever wil me tegenwoordig eigenlijk minimaal 1 dag per week op kantoor zien (en ik vind dat helemaal prima, ik ga uit eigen beweging vaak nog een tweede of zelfs derde dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-09 13:36
Verwijderd schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:52:
[...]

Dan moeten ze dat gewoon doen en die knoop doorhakken. Het is bij twijfel ook altijd het beste om de stap te zetten, zodat je kan ervaren hoe dat zou zijn in het buitenland. Niet geschoten is altijd mis.
Weer een concurrent minder op de Nederlandse huizenmarkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laapo schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:01:
[...]

Weer een concurrent minder op de Nederlandse huizenmarkt ;)
Tss ja idd. Sommigen nemen die stap, maar er komt ook wel weer een deel van terug. Kijk : Plaats is er wel in NL, maar alleen niet voor iedereen in de grote steden. Als je dan in Duitsland gaat wonen, zijn er toch nog genoeg NL-grensdorpen/plaatsen waar je wrch wel iets kan hopen/huren. Maarja, toch voor sommigen lieven nr het buitenland...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 22:50
kx22 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:20:
[...]

Klopt is hierboven ook al 2x aangegeven
Maar kan je dan nu ook ajb stoppen met je gigantische bias hier te etaleren? Bij elke post van je lees ik dat de huizenmarkt helemaal geen issue is voor starters, we moeten niet zeuren, etc. Word er een beetje moe van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Wonen is veel meer dan enkel de maandelijkse vaste lasten, het is vooral de plek waar het beste deel van je leven afspeelt.

Daarnaast zijn plekken om een reden goedkoper. Vaak ontdekken mensen dat pas nadat ze ‘goedkoop’ al weer vergeten zijn :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• peker
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 07:49
Mijn partner en ik verdienen samen 2,5x modaal. We wonen in een goedkope jaren 30 huurwoning. Weinig woonplezier omdat het huis veel mankementen heeft (geen balkon, waterleiding die een keer per jaar barst of lekt, slecht geïsoleerd, enz.). Een huis kopen waar we de komende 10-15 jaar in zouden willen wonen lijkt steeds moeilijker. We zijn 36 en 33. Kinderen krijgen stellen we steeds uit. Om nieuwe spullen te kopen wachten we ook op ons nieuwe huis. Wij nodigen zo min mogelijk familie/vrienden uit omdat ons huis niet echt geschikt is om mensen te hosten. Het voelt soms alsof ons leven eeuwig on-hold staat terwijl we het werk en privé redelijk goed geregeld hebben.

Nu dat de rente ook niet meer 1,5% is twijfel ik echt of het nog slim is om een huis proberen te kopen. Voor een huis van 400k betaal je al gouw rond 1500 per maand bruto aan rente. Misschien de komende paar jaar verhuizen naar een luxere maar ook duurdere huurwoning niet zo gek als dat betekent dat we door kunnen met ons leven (uit)bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
peker schreef op donderdag 3 november 2022 @ 06:46:
Mijn partner en ik verdienen samen 2,5x modaal. We wonen in een goedkope jaren 30 huurwoning. Weinig woonplezier omdat het huis veel mankementen heeft (geen balkon, waterleiding die een keer per jaar barst of lekt, slecht geïsoleerd, enz.). Een huis kopen waar we de komende 10-15 in zouden willen wonen lijkt steeds moeilijker. We zijn 36 en 33. Kinderen krijgen stellen we steeds uit. Om nieuwe spullen te kopen wachten we ook op ons nieuwe huis. Wij nodigen zo min mogelijk familie/vrienden uit omdat ons huis niet echt geschikt is om mensen te hosten. Het voelt soms alsof ons leven eeuwig on-hold staat terwijl we het werk en privé redelijk goed geregeld hebben.

Nu dat de rente ook niet meer 1,5% is twijfel ik echt of het nog slim is om een huis proberen te kopen. Voor een huis van 400k betaal je al gouw rond 1500 per maand bruto aan rente. Misschien de komende paar jaar verhuizen naar een luxere maar ook duurdere huurwoning niet zo gek als dat betekent dat we door kunnen met ons leven (uit)bouwen.
Waarom direct verhuizen naar een woning van 400k, er zijn genoeg opties om een tussenstap te maken naar een woning zonder al deze mankementen. Dan woon je er maar niet 10-15 jaar maar 5-10 en kijk je in de tussentijd gewoon rustig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Emgeebee schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:32:
[...]

Maar kan je dan nu ook ajb stoppen met je gigantische bias hier te etaleren? Bij elke post van je lees ik dat de huizenmarkt helemaal geen issue is voor starters, we moeten niet zeuren, etc. Word er een beetje moe van.
Nee ik zal niet mee stoppen, want je hebt ook telkens mensen die vinden dat hun leven helemaal kapot is omdat ze geen huis kunnen kopen.
Daarnaast zit ik soms naast, maar soms ook niet. Dat is de kant van een forum.

(ik zit er trouwens niet naast, want gemiddelde leeftijd voor starter die een huis kan kopen is nu +31 jaar en vaak zijn dit nog eens 2 verdieners, dus is het niet gek dat een alleenstaande van 25 jaar met een modaal salaris geen huis alleen kan kopen, kon in 10 jaar geleden ook niet).

[ Voor 20% gewijzigd door kx22 op 03-11-2022 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zolang je een dak boven je hoofd hebt mag je je gelukkig prijzen vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
peker schreef op donderdag 3 november 2022 @ 06:46:
Mijn partner en ik verdienen samen 2,5x modaal. We wonen in een goedkope jaren 30 huurwoning. Weinig woonplezier omdat het huis veel mankementen heeft (geen balkon, waterleiding die een keer per jaar barst of lekt, slecht geïsoleerd, enz.). Een huis kopen waar we de komende 10-15 in zouden willen wonen lijkt steeds moeilijker. We zijn 36 en 33. Kinderen krijgen stellen we steeds uit. Om nieuwe spullen te kopen wachten we ook op ons nieuwe huis. Wij nodigen zo min mogelijk familie/vrienden uit omdat ons huis niet echt geschikt is om mensen te hosten. Het voelt soms alsof ons leven eeuwig on-hold staat terwijl we het werk en privé redelijk goed geregeld hebben.

Bij 2,5x modaal heb je iets van 4k NETTO per maand. Voor een huis van 440k betaal je bij de ABN voor 10 jaar vast 2100 bruto (netto 1650)
Dan hou je nog 1900 euro over per maand.
Dat moet toch wel genoeg zijn om netjes te leven en wat te sparen?
Grootste kostenpost is je huis (wat ooit meer geld waard wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
kx22 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:45:
[...]

Nee ik zal niet mee stoppen, want je hebt ook telkens mensen die vinden dat hun leven helemaal kapot is omdat ze geen huis kunnen kopen.
Daarnaast zit ik soms naast, maar soms ook niet. Dat is de kant van een forum.

(ik zit er trouwens niet naast, want gemiddelde leeftijd voor starter die een huis kan kopen is nu +31 jaar en vaak zijn dit nog eens 2 verdieners, dus is het niet gek dat een alleenstaande van 25 jaar met een modaal salaris geen huis alleen kan kopen, kon in 10 jaar geleden ook niet).
Laatste stukkie zal wel over mij gaan. Niet heel netjes zo een sneer.

Daargelaten dat je het 10 jaar geleden ook niet makkelijk had is het niet makkelijker geworden in de tussentijd, inmiddels zal je je eigen plek wel gevonden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Conrado schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:41:
[...]

Wonen is veel meer dan enkel de maandelijkse vaste lasten, het is vooral de plek waar het beste deel van je leven afspeelt.

Daarnaast zijn plekken om een reden goedkoper. Vaak ontdekken mensen dat pas nadat ze ‘goedkoop’ al weer vergeten zijn :)
Maar als je geen geld meer overhoud voor leuke dingen, 60 uur per week moet werken, of al 5 jaar bij je ouders op zolder woont ga je toch een keer verder kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 03-11-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peker
1650 netto per maand zal wel kloppen maar daar komen nog VVE / onderhoudskosten + (mogelijk) erfpacht bij. Dan zit je sowieso boven 2k. Als je ook zorgkosten en Duo meetelt, ben je bijna 1 salaris kwijt aan vaste lasten. Misschien ben ik te voorzichtig maar stel dat we een kind krijgen en mijn vrouw werkt niet meer full-time. Of een van ons verliest zijn/haar baan en komt even niet zo snel weer aan de bak. Dan wordt het krap en kan je best snel in de problemen raken.
kx22 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:53:
[...]

Bij 2,5x modaal heb je iets van 4k NETTO per maand. Voor een huis van 440k betaal je bij de ABN voor 10 jaar vast 2100 bruto (netto 1650)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 07:21
kx22 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 07:53:
[...]

1900 om met 2 personen netjes van te leven en te sparen is wel heel ver van de realiteit af. Zelfs met zeer karige leefstijl gaat een stel met kind/kinderwens met 1900 bestedingsruimte niet rond komen:

- heel goedkoop eten (600)
- energie+water (300)
- Huis onderhouden (200)
- Zorg (300)
- budget Auto (400)
- kinderopvang (1108 netto bij 2.5x fulltime modaal)
- 2ehands kleding voor 2 ouders en kind (60)
- Belastingen, internet, tv, telefoon (100)
- onvoorzien (100)
- heeel af en toe wat leuks doen (50)

Totaal: 3218

Zonder kind ongeveer 2000, dus nog steeds boven de 1900
Zonder kind en zonder auto kan er eventueel een heel klein beetje gespaard worden. Moet wel kunnen qua werk.

Interessant is wel dat het NIBUD het gewoon toelaat om bijna 480k te lenen met 2,5 keer modaal. Die houden blijkbaar geen rekening met kinderen. En natuurlijk ook niet met de enorme inflatie van afgelopen jaar.

Ben benieuwd hoeveel de norm omlaag gaat voor de max hypotheek. Als beoogd huizenkoper hoop ik dat hij echt flink omlaag laat: aangezien wij een kleine hebben gaan we toch nooit op onze max zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
BarendBotje schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:19:
[...]

Laatste stukkie zal wel over mij gaan. Niet heel netjes zo een sneer.

Daargelaten dat je het 10 jaar geleden ook niet makkelijk had is het niet makkelijker geworden in de tussentijd, inmiddels zal je je eigen plek wel gevonden hebben.
Het ging wel over jouw situatie, maar dat is toch geen sneer?
Je wilt graag iets wat tientallen jaren geleden ook niet mogelijk was. Wat ik vooral mee wil zeggen is dat je nog vele jaren voor je heb en dus best nog even kan wachten (zonder te gaan denken, waar doe ik het allemaal voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
peker schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:29:
1650 netto per maand zal wel kloppen maar daar komen nog VVE / onderhoudskosten + (mogelijk) erfpacht bij. Dan zit je sowieso boven 2k. Als je ook zorgkosten en Duo meetelt, ben je bijna 1 salaris kwijt aan vaste lasten. Misschien ben ik te voorzichtig maar stel dat we een kind krijgen en mijn vrouw werkt niet meer full-time. Of een van ons verliest zijn/haar baan en komt even niet zo snel weer aan de bak. Dan wordt het krap en kan je best snel in de problemen raken.

[...]
Ja dat zijn idd allemaal dingen die kunnen. Maar wat betaal je nu aan huur dan? Als het niet sociaal is, is het toch ook al gauw 1000-1200 euro. Dan scheelt het niet zoveel met 1650. Terwijl je nog aflost (dus ooit van jezelf is).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-09 10:13
ZenMonkey schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:29:
[...]

1900 om met 2 personen netjes van te leven en te sparen is wel heel ver van de realiteit af. Zelfs met zeer karige leefstijl gaat een stel met kind/kinderwens met 1900 bestedingsruimte niet rond komen:

- energie+water (300)
- Huis onderhouden (200)
- Zorg (300)
- budget Auto (400)
- onvoorzien (100)

Zonder kind en zonder auto kan er eventueel een heel klein beetje gespaard worden. Moet wel kunnen qua werk.

Interessant is wel dat het NIBUD het gewoon toelaat om bijna 480k te lenen met 2,5 keer modaal. Die houden blijkbaar geen rekening met kinderen. En natuurlijk ook niet met de enorme inflatie van afgelopen jaar.

Ben benieuwd hoeveel de norm omlaag gaat voor de max hypotheek. Als beoogd huizenkoper hoop ik dat hij echt flink omlaag laat: aangezien wij een kleine hebben gaan we toch nooit op onze max zitten.
Energie schat je laag in. En dan vergeet je nog de zaken om te leven: sportabonnement, keertje kamperen ergens (plus spullen daarvoor) etc...

Sommigen hier zitten voor 700 p/m met 4x modaal lekker te stoken in hun huis en dan te oordelen over dat we niet zo moeten zeuren over een 1700 per maand betalen bij 2.5x modaal.

Net als jij zijn wij ver onder onze max gaan zitten omdat je anders gewoon. Niet 'normaal' kunt leven.

[ Voor 3% gewijzigd door supersoco80 op 03-11-2022 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
[...]

Leuk in theorie maar dan moet daar ook werk zijn en voorzieningen. Het grootste argument om in de randstad te wonen ( als ik mensen op het forum moet geloven ) zijn voorzieningen/werk/sociale leven. Als je 50km verderop gaat wonen behoud je de meeste van deze dingen nog gewoon ga je vanuit de randstad 150km verderop wonen begin je weer opnieuw.

Maar zolang mensen de stap van "Rand"Stad naar regio al bijna onmogelijk vinden zie ik ze niet snel naar het buitenland gaan.

Overigens nieuwe rechtzaak tegen de staat voor de bouwvergunning gaat de nieuwbouw ook nog eens flink vertragen. Grappig dat mensen dat soort milieuclubjes nooit eens verantwoordelijk houden voor de problemen. Want door die vertraging zijn er wel weer minder woningen beschikbaar en duren de projecten langer en zijn ze dus een stuk duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadowhawk00 op 03-11-2022 08:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peker
kx22 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:44:
[...]

Ja dat zijn idd allemaal dingen die kunnen. Maar wat betaal je nu aan huur dan? Als het niet sociaal is, is het toch ook al gauw 1000-1200 euro. Dan scheelt het niet zoveel met 1650. Terwijl je nog aflost (dus ooit van jezelf is).
Ik ben op dit moment 750 kwijt aan huur. En ik ben bereid om tot 1300 te betalen voor een andere huurwoning mits het tot meer woonplezier leidt. 1650+VvE = +-1800? Toch een verschil van 500 euro. Dat is ongeveer wat je ook aflost bij een hypotheek van 400k, toch? Als ik voor 1300 een huis kan huren kan ik elke maand dat bedrag (extra) sparen, beleggen of als ik het zou willen gebruiken om bijvoorbeeld 2 keer bij een sterren restaurant te eten met zijn tweeen. Zo zit mijn vermogen ook niet 30 jaar lang vast in bakstenen.

Kopen is op dit moment niet per se veel meer aantrekkelijker dan huren, lijkt het. Tenzij je het oke vindt om te werken om je huis af te betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door peker op 03-11-2022 10:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 14:02
Shadowhawk00 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:57:
[...]
Grappig dat mensen dat soort milieuclubjes nooit eens verantwoordelijk houden voor de problemen. Want door die vertraging zijn er wel weer minder woningen beschikbaar en duren de projecten langer en zijn ze dus een stuk duurder.
offtopic:
Ik zie juist veel commentaar op deze organisaties, terwijl zij helemaal niet verantwoordelijk zijn voor de problemen. De problemen waren er al, de milieuorganisaties brengen deze problemen naar de rechtszaal, waar regelmatig blijkt dat de overheid fout bezig is.

Procederen om te vertragen is natuurlijk heel vervelend, maar als de rechter ze gelijk geeft kun je ze moeilijk verantwoordelijk houden voor de vertraging.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Ridicuul schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:08:
[...]

offtopic:
Ik zie juist veel commentaar op deze organisaties, terwijl zij helemaal niet verantwoordelijk zijn voor de problemen. De problemen waren er al, de milieuorganisaties brengen deze problemen naar de rechtszaal, waar regelmatig blijkt dat de overheid fout bezig is.

Procederen om te vertragen is natuurlijk heel vervelend, maar als de rechter ze gelijk geeft kun je ze moeilijk verantwoordelijk houden voor de vertraging.
Tja NIMBY mensen kan je niet kwalijk nemen dan. Die hebben zelfs nog een belang bij een procedure terwijl dit soort hobby clubjes alleen procederen omdat ze dat leuk vinden. Vaak wonen ze niet eens in de regio.
Dus dan moeten we ook niet meer klagen over omwonenden die procederen tegen nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stringer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-07 08:39

Stringer

Casual Sim liefhebber.

[...]

- energie+water (300)
- Huis onderhouden (200)
- Zorg (300)
- budget Auto (400)
- onvoorzien (100)

Ik wil niet muggenziften, maar 1108 netto voor de kinderopvang, klopt dat? Wij zitten op €800 netto, met toch een behoorlijk stukje boven 2,5 x modaal. (1230 bruto, 800 netto mbv de toeslag, 4 dagen per week).

*Edit* 5 dagen zou wel kloppen dan :+

i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00

Ergens heel logisch dat het nibud niet standaard rekening houd met kinderen, hoe wilde je dat doen?
Je hebt stellen met 2.5x modaal zonder kinderen
Met 1 kind waarvan de opa/oma's 2x oppassen en dus maar 1 dag opvang hebben.
Met 1 kind waarvan 5dagen opvang nodig is.
Met 2 kinderen -> repeat vorige rijtje en ga door tot een kind of 4.

Daar kan je toch moeilijk iets op gaan baseren. Ze verwachten gewoon dat als je kinderen hebt dat je weet wat de kosten zijn en je verstandig genoeg bent.

Als de Norm omlaag gaat betekend dat niet dat huizen betaalbaarder worden. Het kan zelfs zomaar zijn dat mensen die nu wat hoger segment kunnen kopen naar jou segment gaan waardoor je uiteindelijk minder woning krijgt voor minder geld.

Ideaal voor jou zou zijn dat de huizen dalen zonder dat de overheid met kunstgrepen dit voor elkaar gaat krijgen. Dus dat je wel hetzelfde mag lenen, want dan worden woningen betaalbaarder, dat is overigens voor iedereen beter. Wonen is onbetaalbaar geworden en zolang dat zo blijft maakt de prijs niet zo heel veel uit helaas.

[ Voor 21% gewijzigd door Shadowhawk00 op 03-11-2022 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Als je een echte kans wilt om een huis te kunnen kopen.
In Turkije is de Lira zo gezakt dat het best interessant is om een (2e) woning daar te kopen met je euro's.

this is not financial advice

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
De overheid doet z'n best om de prijzen minder te laten dalen:

https://www.nu.nl/economi...er-hypotheek-krijgen.html
Er bestond vrees dat de normen volgend jaar aangescherpt zouden worden, omdat de energieprijzen omhoog zijn geschoten, net als de hypotheekrente. Maar de lonen gaan volgend jaar omhoog en het kabinet neemt maatregelen om bijvoorbeeld de energierekening betaalbaar te houden. Hierdoor komt er toch meer ruimte voor een hogere hypotheek.

Daar komt voor tweeverdieners nog bij dat het tweede inkomen vanaf volgend jaar voor 100 procent meetelt. Dat is nu nog 90 procent. Deze laatste maatregel zal overigens niet heel veel verschil maken: tweeverdieners kunnen hierdoor gemiddeld 3.200 euro extra hypotheek krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
De overheid heeft dan ook gewoon baat bij deze situatie.
Overdrachts belasting is % van de verkoopprijs, hogere prijs = meer belasting.
EWF is % van de WOZ, dus hogere prijs is meer belasting.
Bouw heeft ook nog BTW daar ook hogere prijs is meer belasting.

Dus voor de overheid is het van belang dat de prijzen niet dalen en alleen maar blijven stijgen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• geekeep
Te bizar voor woorden.
"Maar de lonen gaan volgend jaar omhoog en het kabinet neemt maatregelen om bijvoorbeeld de energierekening betaalbaar te houden."

Wat een slechte argumenten. Alsof iedereen opeens 10-15% inflatiecorrectie erbij krijgt. Daarbij is de energiecompensatie ook tijdelijk van aard en is bedoeld om mensen (met lagere inkomens) niet in de schulden te laten komen. Hoezo zet je dat neer als reden om nog meer schuld op te bouwen in de vorm van een ruimere hypotheek. Daarbij, als de lonen op zichzelf stijgen, stijgt je leenruimte vanzelf mee. Daar is geen soepelere leennorm voor nodig.

Is er iets uit de hoed van de Jonge wat wél positief uitpakt of enige vorm van realiteitszin bevat..?

[ Voor 6% gewijzigd door geekeep op 03-11-2022 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Rijksoverheid: Hypotheeknormen 2023: iets meer leenruimte voor meeste huishoudens

"De meeste huishoudens kunnen in 2023 iets meer lenen voor de aanschaf van een woning, als rekening wordt gehouden met de verwachte loonstijgingen. Voor tweeverdieners telt het tweede inkomen vanaf 2023 volledig mee bij bepaling van de maximale hypotheek. Daarnaast is het kabinet van plan de normen in 2024 aan te passen voor het meewegen van studieschulden en de energiezuinigheid van de woning."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
Klinkt allemaal leuk, die versoepelde normen en verhoogde leencapaciteit. In de praktijk mag je gewoon meer lenen, ervan uitgaande dat men verhoogde lonen krijgt. In de praktijk zal dit voor lang niet iedereen het geval zijn en zal bij veel mensen leiden tot hogere schulden bij eenzelfde inkomen. Of je daar nu beter van wordt...

Ik moet beter lezen. Men kan meer lenen omdát ze meer verdienen, wat vrij logisch is. Als het loon hetzelfde blijft, daalt de leencapaciteit dus.

[ Voor 19% gewijzigd door Giel op 03-11-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geekeep schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:04:
[...]

Te bizar voor woorden.
"Maar de lonen gaan volgend jaar omhoog en het kabinet neemt maatregelen om bijvoorbeeld de energierekening betaalbaar te houden."

Wat een slechte argumenten. Alsof iedereen opeens 10-15% inflatiecorrectie erbij krijgt. Daarbij is de energiecompensatie ook tijdelijk van aard en is bedoeld om mensen (met lagere inkomens) niet in de schulden te laten komen. Hoezo zet je dat neer als reden om nog meer schuld op te bouwen in de vorm van een ruimere hypotheek. Daarbij, als de lonen op zichzelf stijgen, stijgt je leenruimte vanzelf mee. Daar is geen soepelere leennorm voor nodig.

Is er iets uit de hoed van de Jonge wat wél positief uitpakt of enige vorm van realiteitszin bevat..?
Precies, die kassa moet blijven rammelen. was reactie op Shadowhawk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:32:
[...]

De overheid heeft dan ook gewoon baat bij deze situatie.
Overdrachts belasting is % van de verkoopprijs, hogere prijs = meer belasting.
EWF is % van de WOZ, dus hogere prijs is meer belasting.
Bouw heeft ook nog BTW daar ook hogere prijs is meer belasting.

Dus voor de overheid is het van belang dat de prijzen niet dalen en alleen maar blijven stijgen.
Precies, die kassa moet blijven rammelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Giel schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:45:
[s]Men kan meer lenen omdát ze meer verdienen, wat vrij logisch is. Als het loon hetzelfde blijft, daalt de leencapaciteit dus.
Hugo de Jonge: “De meeste huishoudens kunnen volgend jaar verantwoord iets meer lenen voor een woning. Dit komt vooral door de verwachte loonstijgingen en de koopkrachtmaatregelen van het kabinet".

Die koopkrachtreparatie is op bijna iedereen van toepassing :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
Giel schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:45:
Klinkt allemaal leuk, die versoepelde normen en verhoogde leencapaciteit. In de praktijk mag je gewoon meer lenen, ervan uitgaande dat men verhoogde lonen krijgt. In de praktijk zal dit voor lang niet iedereen het geval zijn en zal bij veel mensen leiden tot hogere schulden bij eenzelfde inkomen. Of je daar nu beter van wordt...

Ik moet beter lezen. Men kan meer lenen omdát ze meer verdienen, wat vrij logisch is. Als het loon hetzelfde blijft, daalt de leencapaciteit dus.
Het NU-artikel is nogal verwarrend inderdaad. De link van @Conrado heeft het over meer lenen omdat de lonen (waarschijnlijk) stijgen. En de verandering qua normen gaat dan weer over 2024 en het meewegen van studieschuld en energielabel (meer voor goed label of minder voor slecht label..?).

Maar het lijkt er meer op alsof Hugo mooi weer wilt spelen in deze tijden van ellende. Uit zijn kamerbrief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvJ4W5otimpTl06ZDFaTtRTN0ec=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tZSjgwKUXmUAeIYGZfBKNZ4Q.jpg?f=user_large
https://www.rijksoverheid...-hypothecair-krediet-2023
Dus alles staat of valt met een eventuele loonverhoging (no shit dat je leenruimte dan stijgt..). En dan nog zijn het vooral de hogere inkomens die profiteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De muziek moet blijven draaien.
Wat ik dan gek vind is dat ze pas vanaf 2024 een keer rekening gaan houden met de actuele studieschuld. Kan ook al per 1-1-2023. Je ziet in mijn duo helder: begin bedrag X, aflossingen Y, huidig bedrag Z.

En alsof iedereen 10+% loonstijging meepakt, energie wordt gedempt voor 1 jaar en is dus maar tijdelijk. Verder kan Hugo verruimen wat ie wil, de marktrente heeft ie geen invloed op. En zolang die omhoog blijft gaan kun je salarisstijging of niet toch echt een minder hoge lening krijgen.

Ik kon en kan nog steeds hetzelfde bedrag lenen. Eerder was het bedrag A bij loon X bij 3,8% en nu blijft het bedrag A bij loon Y tegen 4,5-5%. Potato potato dus die loonsverhoging. Slaat nog geen deuk in een pakje boter wanneer de ECB nog niet klaar is met verhogen en de 10 jaars van NL enkel omhoog verder gaat.

De enige die er profijt van heeft is wederom de tweeverdiener die 10+% loonstijging meepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
geekeep schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:02:
[...]

Het NU-artikel is nogal verwarrend inderdaad. De link van @Conrado heeft het over meer lenen omdat de lonen (waarschijnlijk) stijgen. En de verandering qua normen gaat dan weer over 2024 en het meewegen van studieschuld en energielabel (meer voor goed label of minder voor slecht label..?).
Of juist meer voor slecht label, minder voor goed label. Bij een slecht label onder de voorwaarde dat je dat extra investeert in verduurzaming. Dat zou wat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
https://nos.nl/artikel/24...een-dak-wonen-met-ouderen

Dit is ook een oplossing voor het gebrek aan betaalbare woningen voor essentiële beroepen. Werken, eten, slapen en herhalen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
geekeep schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:03:
https://nos.nl/artikel/24...een-dak-wonen-met-ouderen

Dit is ook een oplossing voor het gebrek aan betaalbare woningen voor essentiële beroepen. Werken, eten, slapen en herhalen maar.
Tja of the essentiele beroepen gaan gewoon buiten de randstad wonen en werken dan is het woning probleem voor die groep ook meteen opgelost. Hoewel zelfs buiten de randstad alleen een woning kopen/huren je waarschijnlijk niet veel meer krijgt dan een klein appartementje.
Moeten ze natuurlijk wel buiten de randstad werk kunnen vinden dat kan wel een probleem zijn.

Of je gaat gewoon appartementen bouwen specifiek voor die doelgroep waarbij je dan als voorwaarde stelt dat je dat beroep hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door Shadowhawk00 op 03-11-2022 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:16:
[...]

Tja of the essentiele beroepen gaan gewoon buiten de randstad wonen en werken dan is het woning probleem voor die groep ook meteen opgelost. Hoewel zelfs buiten de randstad alleen een woning kopen/huren je waarschijnlijk niet veel meer krijgt dan een klein appartementje.
Moeten ze natuurlijk wel buiten de randstad werk kunnen vinden dat kan wel een probleem zijn.

Of je gaat gewoon appartementen bouwen specifiek voor die doelgroep waarbij je dan als voorwaarde stelt dat je dat beroep hebt.
Of we gaan specifiek deze knelpuntberoepen meer salaris geven, zodat ze wel zich op een deftige manier kunnen huisvesten(dan moeten de lonen in die sectoren omhoog)
Drukken ze wrch anderen uit de woningmarkt, want ja, huizen bouwen gaat voorlopig maar mondjesmaat

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2022 16:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:21:
[...]

Of we gaan specifiek deze knelpuntberoepen meer salaris geven, zodat ze wel zich op een deftige manier kunnen huisvesten(dan moeten de lonen in die sectoren omhoog)
Drukken ze wrch anderen uit de woningmarkt, want ja, huizen bouwen gaat voorlopig maar mondjesmaat
Ik zou eerder pleiten voor voldoende woningen bouwen en als dat niet mag van een stikstof afspraak dan zeggen we die afspraak gewoon op. Heel simpel administratief dingetje wat heel veel problemen oplost.
99% van de mensen ziet het verschil toch niet als ze in een natuurgebied lopen welke planten het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 19:53

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

- energie+water (300)
- Huis onderhouden (200)
- Zorg (300)
- budget Auto (400)
- onvoorzien (100)

het is 1900€ pp hè. Dat is zat.
Ik vang nu 3100 netto per maand en betaal 500€ hypo per maand en leef echt ruim. Vrijwel elke week uiteten met mijn latvriendin, vlot internet, sportverenigingen en nog bijna elke maand 500 tot 1000 euro overmaken naar spaarrekening. Als je met zijn tweetjes 8k NETTO per maand vangt...wow. Huisje van 5-6k moet makkelijk mogelijk zijn met een kind.

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf het bijzonder vinden dat de overheid er de afgelopen tijs alles aan heeft gedaan om mensen te "helpen" een huis te kopen:
* Studieschuld telt minder zwaar mee vanaf 2024
* Inkomen partner voor 100% ipv 90% mee laten tellen. Daarvoor was het zelfs 80%.
* Hypotheekregels worden niet strenger vanaf volgend jaar ondanks gestegen kosten
* Overdrachtsbelasting omlaag voor 1e koopwoning voor mensen onder de 35 jaar.
* Startersleningen
* Verduurzamingshypotheek
* Jubelton (toegegeven die is nu afgeschaft)
En nog een aantal dingen.

Maar effectief zorgt dit er niet voor dat er meer mensen een huis kunnen kopen want met dit soort maatregelen stijgt ze woningvoorraad niet. Effectief zorgt het ervoor dat mensen meer kunnen lenen en de verkoper meer kan vragen voor zijn huis. Ons belastinggeld word gebruikt om de huidige woningbezitters nog rijker te maken. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het fijn om rijker te worden als woningbezitter maar niet als dat ten koste gaat van een heleboel starters.

En dan heb ik het geen eens over het falen met het stikstofbeleid en omgevingsplannen wat de schaarste alleen maar erger maakt.

Het enige wat echt helpt is meer bouwen maar daar hebben we alleen beloftes van gezien tot nu toe :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Voor energiezuinige huizen kunnen kopers volgens minister Hugo de Jonge voor Volkshuisvesting, verantwoord een hogere lening afsluiten dan voor energieslurpende huizen. Dat geldt ook voor kopers die energiebesparende maatregelen nemen.
Hopelijk laten mensen dan eindelijk die tochtige jaren 30 woning liggen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 09:46
Verwijderd schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:49:
Het enige wat echt helpt is meer bouwen maar daar hebben we alleen beloftes van gezien tot nu toe :+ .
Dit is een mening, geen feit.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
FunkyTrip schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:28:
[...]

het is 1900€ pp hè. Dat is zat.
Ik vang nu 3100 netto per maand en betaal 500€ hypo per maand en leef echt ruim. Vrijwel elke week uiteten met mijn latvriendin, vlot internet, sportverenigingen en nog bijna elke maand 500 tot 1000 euro overmaken naar spaarrekening. Als je met zijn tweetjes 8k NETTO per maand vangt...wow. Huisje van 5-6k moet makkelijk mogelijk zijn met een kind.
Hoeveel stellen met kinderen hebben twee mensen die twee keer modaal verdienen? Lijkt mij niet zo gek veel. Maar 3% van huishoudens hebben een gestandaardiseerd inkomen van meer dan 70K per jaar (oftewel ongeveer twee salarissen van twee keer modaal).

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 09:46
Lastmanstanding schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:03:
Hoeveel stellen met kinderen hebben twee mensen die twee keer modaal verdienen? Lijkt mij niet zo gek veel. Maar 3% van huishoudens hebben een gestandaardiseerd inkomen van meer dan 70K per jaar (oftewel ongeveer twee salarissen van twee keer modaal).
Nu vergelijk je bruto modaal inkomen met gestandaardiseerd inkomen, dat gaat niet goed. Zeker voor de hogere inkomens kan je die dus nog bijna maal 2 doen.
Gestandaardiseerd inkomen
De figuur laat het aantal huishoudens per inkomensklasse zien. Het gaat hier om het gestandaardiseerd inkomen: het besteedbaar inkomen gecorrigeerd voor grootte en samenstelling van het huishouden. Dit wordt ook wel koopkracht genoemd.
Alsnog zal het aantal huishoudens dan 2x dubbel modaal verdient inderdaad beperkt zijn. Je hebt het dan over een bruto gezinsinkomen van €150k, dan kijk je wel naar de top 10% gok ik.

Ah, there you go:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXUhNtPVfl-llzG32sVjSgAmvdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BthuhMns5FTz6QNHmba5yvpM.jpg?f=fotoalbum_large
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83934NED/table

[ Voor 61% gewijzigd door assje op 03-11-2022 17:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1 ... 194 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg