Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 193 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.276 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:59
xiangpo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Maar dat doet een Blackrock of een Vanguard toch ook? Waarom die niet dan?
https://www.nhnieuws.nl/n...st-leeg-maar-in-onderhoud

Het was Blackstone. Die laten het leeg. Ze zeggen dat ze het in onderhoud hebben, maar waarom alle 330 panden tegelijk? Zijn verspreid over heel Amsterdam. Dus die laten het leeg en halen de winst op waardestijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:50
kx22 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

https://www.nhnieuws.nl/n...st-leeg-maar-in-onderhoud

Het was Blackstone. Die laten het leeg. Ze zeggen dat ze het in onderhoud hebben, maar waarom alle 330 panden tegelijk? Zijn verspreid over heel Amsterdam. Dus die laten het leeg en halen de winst op waardestijging.
Omdat ze waarschijnlijk een heel vastgoed portefeuille over hebben gekocht wat nodig aan renovatie toe was. Ze hebben er weinig belang bij om het leeg te laten staan en zo ook nog huurinkomsten mis te lopen, dit staat ook allemaal in het artikel wat je meestuurde. Het is niet een of andere conspiracy theorie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
xiangpo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Omdat ze waarschijnlijk een heel vastgoed portefeuille over hebben gekocht wat nodig aan renovatie toe was. Ze hebben er weinig belang bij om het leeg te laten staan en zo ook nog huurinkomsten mis te lopen, dit staat ook allemaal in het artikel wat je meestuurde. Het is niet een of andere conspiracy theorie..
Als dat inderdaad zo is, neem ik mijn woorden betreft hen terug.
Ze kopen het op, renoveren het en verhuren het. Wat wil je nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:12
één van mijn rentevaste periodes van mijn hypotheek loopt de komende 3 maanden af en dus dien ik een nieuwe renteperiode te kiezen. De hypotheekverstrekker heeft mij netjes een aantal voorstellen gedaan met x-jaren en uitgesplitst in wat dit betekent in rente en inleg per maand betalen, echter niet wat dit netto voor mij betekent.

ik heb een deel annuïteit en een deel spaar. die laatste moet ik nu een nieuw renteperiode voor kiezen.

Via google heb ik een aantal sites gevonden, maar die geven ondanks dezelfde invoer andere waarde en kan niet echt bepalen wat het voor gevolg heeft voor mijn netto maandlasten met de verschillende scenarios.

Wat is volgens jullie één van de betere sites om dit te kunnen berekenen? Nu lijkt het namelijk dat de laagste rente het beste is, echter lees ik overal terug dat meestal een wat hogere rente voordeliger uit komt voor een spaarhypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:44
xiangpo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Het is wel jammer dat die renovatie vaak niet alleen om noodzakelijk onderhoud gaat, maar dat ze er vaak tegelijk ook bewust voor zorgen dat de woningen zo veel meer punten krijgen, dat ze in de vrije sector gaan vallen. En dan wordt de nieuwe huur meteen flink opgeschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 18:06
Richh schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 11:58:
[...]

Dat laatste is een hele flauwe call-out maar ik hap wel hoor :)

Niemand zei dat de rente vanaf [nu] nooit meer verhoogd zou worden. Bij deze dan, de ECB zal de rente nog wel een keer verhogen en daarna nog wel een keer.

Mijn kijk op dit verhaal komt sterk overeen met dit draadje van Bert Slagter:
[Twitter]
TLDR: we worden inderdaad in een recessie geduwd, dat is simpelweg een gevolg van de renteverhogingen. Zuid-Europa heeft daar het meeste last van, dat lijkt mij ook evident. En dat zal uiteindelijk weer uitmonden in renteverlagingen en meer leningen (van overheden én van burgers in de vorm van hypotheken), zij het dat dat nog zeker enkele jaren zal duren.

Natuurlijk zijn er meer scenario's denkbaar (stel dat centrale banken zich ooit realiseren dat meer geld bijprinten geen oplossing is, dat zou mooi zijn :P), maar dat is in algemene zin waarom ik er bij blijf dat de rentestijgingen [op termijn] zullen afvlakken en daardoor [op termijn] ook weer een rentedaling wordt ingezet.
;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ij2jKliED4oHWL-eQhEx7JL5F8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kPePsAEAhfD115FF5o9XaXj.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik zijn draadje zo volg gaan we bijzondere tijden tegemoet. Die renteverlaging zie ook niet zo snel gebeuren, zoals gezegd is er dan kans op een dubbele inflatiegolf.
"Een decennium van bubbels en crashes". Dagelijks veranderende prijzen voor brood, energie en huizen..? Ik denk dat we blij zijn als NL hier met zo weinig mogelijk kleerscheuren doorheen komt, zonder ons druk te maken over andere EU landen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-09 10:13
kx22 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:20:
[...]

Als dat inderdaad zo is, neem ik mijn woorden betreft hen terug.
Ze kopen het op, renoveren het en verhuren het. Wat wil je nog meer.
Wat je nog meer zou moeten willen is 'eerlijke' huurprijzen waarbij er geen misbruik gemaakt wordt van het marktaandeel en het tekort aan woningen. Iets zegt mij dat dat niet gaat gebeuren met dit soort partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-11-2022
Drie hele goede video's waarbij haarfijn wordt uitgelegd hoe verhuurders, en niet alleen de grote, bijdragen aan deze crisis. de tldw is: er is een schaars product dat wordt gehoard, er is geen "eerlijke" markt als bij brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
supersoco80 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Wat je nog meer zou moeten willen is 'eerlijke' huurprijzen waarbij er geen misbruik gemaakt wordt van het marktaandeel en het tekort aan woningen. Iets zegt mij dat dat niet gaat gebeuren met dit soort partijen.
Maar wat is eerlijk. Sociale huurprijzen zijn ook niet echt eerlijk, want die zijn voor de mensen bedoelt die hulp nodig hebben. Hoeveel % van je bruto salaris moet je aan huur kwijt zijn om het eerlijk te maken?

Stukje uit de AD Premium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPhPSPdTQir3vtI_yBFjcU6iObI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cDRhjdvWx8r5eNDLjxBUipzA.png?f=fotoalbum_large

Nou dan kunnen we nu toch concluderen dat de overheid het zelf heeft gedaan? Had je die 46.000 Sociale woningen erbij, was er nu minder hogere huurprijzen gevraagd.

[ Voor 32% gewijzigd door kx22 op 31-10-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:50
geekeep schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:57:
Als ik zijn draadje zo volg gaan we bijzondere tijden tegemoet.
Ik denk dat dat nog een understatement is :)
Die renteverlaging zie ook niet zo snel gebeuren, zoals gezegd is er dan kans op een dubbele inflatiegolf.
Ik denk dat centrale banken de afgelopen jaren hebben bewezen veel te weinig risico houden met middellange tot langetermijngevolgen.

Even heel kort door de bocht. De afgelopen decennia doen ze niks meer dan 'inflatie laag -> rente omlaag' en 'inflatie hoog -> rente omhoog', zonder rekening te houden met de woningmarkt, aandelenmarkt en andere markten waarop ze direct impact maken. Waarom zouden ze nu wel doordachte beslissingen gaan maken? :P
"Een decennium van bubbels en crashes". Dagelijks veranderende prijzen voor brood, energie en huizen..?
Bubbels en crashes hoeven niet per definitie dagelijks veranderende prijzen voor brood te betekenen. Je kan prima een bubbel en een crash in bitcoin en de huizenmarkt hebben zonder dat de prijs van energie sterk veranderd. Maar dat er het een en ander gaat rommelen door sterk wisselend beleid en wisselende belangen bij centrale banken, dat lijkt mij heel logisch.

Welke kant het opvalt is vervolgens de grote vraag, maar als ik moet gokken kies ik voor wat er beschreven wordt in het Twitter-draadje :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geekeep
Richh schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:05:
[...]

Ik denk dat dat nog een understatement is :)

[...]

Ik denk dat centrale banken de afgelopen jaren hebben bewezen veel te weinig risico houden met middellange tot langetermijngevolgen.

Even heel kort door de bocht. De afgelopen decennia doen ze niks meer dan 'inflatie laag -> rente omlaag' en 'inflatie hoog -> rente omhoog', zonder rekening te houden met de woningmarkt, aandelenmarkt en andere markten waarop ze direct impact maken. Waarom zouden ze nu wel doordachte beslissingen gaan maken? :P

[...]

Bubbels en crashes hoeven niet per definitie dagelijks veranderende prijzen voor brood te betekenen. Je kan prima een bubbel en een crash in bitcoin en de huizenmarkt hebben zonder dat de prijs van energie sterk veranderd. Maar dat er het een en ander gaat rommelen door sterk wisselend beleid en wisselende belangen bij centrale banken, dat lijkt mij heel logisch.

Welke kant het opvalt is vervolgens de grote vraag, maar als ik moet gokken kies ik voor wat er beschreven wordt in het Twitter-draadje :)
Nu ik er over nadenk is er juist één ding dat we niet moeten willen (en als reactie op @Gigi's video's) en dat is dat de huizenprijzen gaan kelderen zonder aanvullende regulering wie/wat er kan kopen. Investeerders zullen weer vooraan staan met een grotere zak geld dan de gemiddelde "consument", met als gevolg nóg meer woningen in de vrije/dure verhuur. Wat dat betreft is de uitspraak dat "verhuurders woonruimte creëren" inderdaad vergelijkbaar met mensen die concerttickets opkopen en dan zeggen dat ze aanbod creëren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
geekeep schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:41:
[...]

Nu ik er over nadenk is er juist één ding dat we niet moeten willen (en als reactie op @Gigi's video's) en dat is dat de huizenprijzen gaan kelderen zonder aanvullende regulering wie/wat er kan kopen. Investeerders zullen weer vooraan staan met een grotere zak geld dan de gemiddelde "consument", met als gevolg nóg meer woningen in de vrije/dure verhuur. Wat dat betreft is de uitspraak dat "verhuurders woonruimte creëren" inderdaad vergelijkbaar met mensen die concerttickets opkopen en dan zeggen dat ze aanbod creëren. :+
Volledig mee eens.

Je kan dan 2 dingen doen: of je laat consumenten meer lenen, of je laat investeerders minder lenen.
Consumenten meer laten lenen is natuurlijk om talloze (en veelbesproken) redenen onwenselijk (al was dit het beleid de afgelopen jaren). Dan blijft er maar 1 optie over.

Vandaar ook dat er onder een aantal deelnemers van dit topic al tijdenlang wordt gehamerd op de implicaties van overwaarde / vermogensverschillen. En ontmoediging van buy-to-let :)
Zij het dat dat mes natuurlijk ook weer aan 2 kanten snijdt: je ontmoedigt ook de bouw van nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:07
Richh schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:46:
[...]

Volledig mee eens.

Je kan dan 2 dingen doen: of je laat consumenten meer lenen, of je laat investeerders minder lenen.
Consumenten meer laten lenen is natuurlijk om talloze (en veelbesproken) redenen onwenselijk (al was dit het beleid de afgelopen jaren). Dan blijft er maar 1 optie over.

Vandaar ook dat er onder een aantal deelnemers van dit topic al tijdenlang wordt gehamerd op de implicaties van overwaarde / vermogensverschillen. En ontmoediging van buy-to-let :)
Zij het dat dat mes natuurlijk ook weer aan 2 kanten snijdt: je ontmoedigt ook de bouw van nieuwbouw.
Waardoor uiteindelijk de oplossing altijd weer neer komt op een groter aanbod. Dan maakt het niet meer uit. Al zouden investeerders 100% van alle nieuwbouw opkopen en verhuren. Op een gegeven moment kelderen de huren dan zo ver dat je goedkoper kunt huren dan kopen. Denk aan de vakantieprijzen, afgelopen week kon je in Griekenland voor 19 euro per nacht terecht. Dan komt er in ieder geval nog iets binnen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:41:
[...]

Nu ik er over nadenk is er juist één ding dat we niet moeten willen (en als reactie op @Gigi's video's) en dat is dat de huizenprijzen gaan kelderen zonder aanvullende regulering wie/wat er kan kopen. Investeerders zullen weer vooraan staan met een grotere zak geld dan de gemiddelde "consument", met als gevolg nóg meer woningen in de vrije/dure verhuur.
Die verhuurders kunnen alleen exorbitante huren vragen doordat er juist zo weinig huuraanbod is. Ik ken een hoop mensen die in het verleden 'gewoon' konden huren, met een normale huur in verhouding tot de woningwaarde. En die kom je ook nu nog wel eens incidenteel tegen, maar vaak niet in de oververhitte stadscentra in de Randstad. Hoe meer men probeert te voorkomen dat die investeerders woningen kopen, hoe kleiner het aanbod blijft en hoe hoger de huur kan worden in de huizen die ze al hebben.

Beetje vergelijkbaar met studentenkamers. Niemand wil studentenkamers in de buurt, met als gevolg dat er een groot tekort aan kamers is. En de huisjesmelkers die al een verhuurpand hebben, zonder problemen 600 euro voor een kamer kunnen vragen. Als er voldoende kameraanbod zou zijn, dan zouden de studenten niet meer met 100 mensen op een kamer hoeven te reageren en dan zou de kamerhuur ook normaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
sdk1985 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

Waardoor uiteindelijk de oplossing altijd weer neer komt op een groter aanbod. Dan maakt het niet meer uit.
Dat klopt, maar die oplossingsrichting is ook al maandenlang meermaals hier besproken en is volledig onrealistisch in het huidige politieke klimaat (Stikstof, NIMBY, grondpolitiek). Daardoor is het hierop hameren helaas weinig constructief.
Op een gegeven moment kelderen de huren dan zo ver dat je goedkoper kunt huren dan kopen.
Altijd grappig dat als prijzen dalen door 'de markt' het allemaal niet erg is (en zelfs gewenst / algemene doel), maar oh wee als prijzen door politiek ingrijpen zouden dalen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 31-10-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:47
Rubbergrover1 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

Die verhuurders kunnen alleen exorbitante huren vragen doordat er juist zo weinig huuraanbod is.
Exact - wat gebeurde er in coronatijden toen alle expats uit Amsterdam wegbleven? Precies - de huren daalden flink.

https://www.parool.nl/ned...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Het was het vijfde kwartaal op rij dat de huurprijzen in Amsterdam zijn gedaald. En ook dit kwartaal was die daling hier het grootst. Nieuwe huurders betaalden in de vrije sector afgelopen kwartaal 21,53 euro per vierkante meter per maand, 6,8 procent minder ten opzichte van een jaar geleden.

In vier van de vijf grootste steden van Nederland is de gemiddelde huurprijs in de vrije sector gedaald, blijkt uit cijfers van woningplatform Pararius. Alleen in Utrecht bleven de huurprijzen gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Rubbergrover1 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

Hoe meer men probeert te voorkomen dat die investeerders woningen kopen, hoe kleiner het aanbod blijft en hoe hoger de huur kan worden in de huizen die ze al hebben.
Dat wordt continu gesteld, maar een woning die gekocht wordt door een investeerder is géén extra woning, maar een woning waarin de huurder wordt uitgeknepen totdat sparen voor een koophuis onmogelijk wordt:
Huurders in de vrije sector zijn gemiddeld zo'n 42 procent van hun netto-inkomen kwijt aan huur.
https://www.parool.nl/ned...l-vijf-kwartalen~b5a0a7cf
Gemiddeld 42%, er zijn dus mensen die nóg meer betalen. En we willen hier beweren dat investeerders de oplossing zijn?

Requiem19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:00:
[...]

Exact - wat gebeurde er in coronatijden toen alle expats uit Amsterdam wegbleven? Precies - de huren daalden flink.

https://www.parool.nl/ned...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

[...]
Is dit nu een argument om de gezonde balans in vraag/aanbod kracht bij te zetten of de constatering dat expats ver boven de "marktprijs" huren, maar het ze geen reet kan schelen vanwege hun gunstige belastingtarief en tevens de werkgever vaak de huur betaalt. Onder de streep betalen "wij" dus met zijn allen die huren omdat die belastingkorting en werkgeverskosten uiteindelijk op ons bordje komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
geekeep schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:33:
[...]

Dat wordt continu gesteld, maar een woning die gekocht wordt door een investeerder is géén extra woning, maar een woning waarin de huurder wordt uitgeknepen totdat sparen voor een koophuis onmogelijk wordt:
Dat uitknijpen valt zeker bij grote investeerders wel mee er zitten altijd wel cowboys bij natuurlijk ja. Maar het zijn best veel mensen die vrije sector huren maar recht zouden hebben op een sociale woning.
Gemiddeld 42%, er zijn dus mensen die nóg meer betalen. En we willen hier beweren dat investeerders de oplossing zijn?

Is dit nu een argument om de gezonde balans in vraag/aanbod kracht bij te zetten of de constatering dat expats ver boven de "marktprijs" huren, maar het ze geen reet kan schelen vanwege hun gunstige belastingtarief en tevens de werkgever vaak de huur betaalt. Onder de streep betalen "wij" dus met zijn allen die huren omdat die belastingkorting en werkgeverskosten uiteindelijk op ons bordje komen.
Tja als je inkomen al niet veel is en je moet privaat huren dan kom je snel boven de 42% van je inkomen inderdaad. Maar dat is niet de schuld van de verhuurder. Je huurt gewoon een woning die eigenlijk veel te duur is. Tja dan moet je maar sociale huurwoning huren, o dat kan niet want die zijn er niet. Is dat de schuld van de verhuurder dat de overheid geen visie heeft en sociale huur heeft afgebroken?

Nee wij betalen gewoon de belastingkorting aan bedrijven, wat die daarmee doen is wat heel anders. Dat die bedrijven en expats dat aan huur betalen betekend niet dat ze dat moeten doen of dat wij dat stimuleren.
Het is niet de schuld van de verhuurder dat expats korting krijgen op hun belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19

In de eerste plaats laat het zien dat de huurmarkt duidelijk werkt op basis van vraag en aanbod. Als de vraag kant afneemt, daalt de prijs.

Je overige conclusies zijn voor je eigen rekening :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Interessant:
De verschillen in de verkoopprijs tussen huizen met een laag en een hoog energielabel nemen toe. Door de hard gestegen energielasten hebben duurzamere woningen een duidelijk voordeel, zegt makelaarsvereniging NVM, die de prijsverschillen liet onderzoeken.

Een woning met energielabel C brengt nu gemiddeld 11,6 procent meer op dan een vergelijkbare woning met label G. Met de huidige gemiddelde woningprijs leidt dat tot bijna 50.000 euro verschil. De labels gaan van A++++ (energieneutraal of energieleverend) tot G (zeer hoog energieverbruik)
https://nos.nl/artikel/24...gielabel-algauw-halve-ton

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2022/10/31/910867/1024x576a.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Requiem19 op 31-10-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:07
Richh schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Dat klopt, maar die oplossingsrichting is ook al maandenlang meermaals hier besproken en is volledig onrealistisch in het huidige politieke klimaat (Stikstof, NIMBY, grondpolitiek). Daardoor is het hierop hameren helaas weinig constructief.
An sich snap ik wat je bedoelt, maar ik mijn insteek is net even anders. Ik denk dat praten over alternatief ingrijpen alleen een kwestie van vestzak/broekzak kan opleveren puur omdat er nu eenmaal een tekort is. Dat tekort ga je met sturing op kosten en eigendom niet oplossing. Dus als ik een stelling zou moeten innemen dan zit ik eerder in het kamp dat praten over andere 'oplossingen' geen zin heeft. Zo lang er een tekort is valt er altijd iemand buiten de boot.
[...]

Altijd grappig dat als prijzen dalen door 'de markt' het allemaal niet erg is (en zelfs gewenst / algemene doel), maar oh wee als prijzen door politiek ingrijpen zouden dalen :+
Het verschil zit hem in wie die lage (huur)prijzen betaalt. Is het de overheid via bijvoorbeeld subsidie dan betalen jij en ik verplicht aan die constructie mee in de vorm van belasting. Is het een investeerder dan betaalt die rente op zijn lening aan de bank en die investeerder ziet op zijn investering minder rendement (of zelfs een verlies, wanneer rente kosten en onderhoud duurder worden dan de huren). Dus dat vind ik zelf wel een behoorlijk verschil.

Ik heb persoonlijk overigens ook weinig vertrouwen in het vermogen van 'de overheid' om zelf 100.000 huizen neer te zetten en te gaan exploiteren. Maar wellicht is dat onterecht.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Shadowhawk00 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:41:
[...]

Dat uitknijpen valt zeker bij grote investeerders wel mee er zitten altijd wel cowboys bij natuurlijk ja. Maar het zijn best veel mensen die vrije sector huren maar recht zouden hebben op een sociale woning.

[...]

Tja als je inkomen al niet veel is en je moet privaat huren dan kom je snel boven de 42% van je inkomen inderdaad. Maar dat is niet de schuld van de verhuurder. Je huurt gewoon een woning die eigenlijk veel te duur is. Tja dan moet je maar sociale huurwoning huren, o dat kan niet want die zijn er niet. Is dat de schuld van de verhuurder dat de overheid geen visie heeft en sociale huur heeft afgebroken?

Nee wij betalen gewoon de belastingkorting aan bedrijven, wat die daarmee doen is wat heel anders. Dat die bedrijven en expats dat aan huur betalen betekend niet dat ze dat moeten doen of dat wij dat stimuleren.
Het is niet de schuld van de verhuurder dat expats korting krijgen op hun belasting.
Waarom noem je de visieloze overheid als argument (of eigenlijk het goedpraten) dat verhuurders maar mogen vragen wat ze willen?
"Er zijn zo weinig woningen, maar dat is niet onze schuld. Vanwege gebrek aan alternatieven kan ik vragen wat ik wil."
Is dat wat wij OK vinden? Het blijft mij verbazen hoeveel mensen de status quo allemaal wel prima vinden, zolang het hen zelf maar niet raakt.
Requiem19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 15:41:
[...]

In de eerste plaats laat het zien dat de huurmarkt duidelijk werkt op basis van vraag en aanbod. Als de vraag kant afneemt, daalt de prijs.

Je overige conclusies zijn voor je eigen rekening :).
Bijzonder dat je conclusies voor de gehele markt trekt op basis van één stad die enorm teert op buitenlands geld in de vorm van expats en toeristen. Amsterdam is een uitzondering op heel veel vlakken, geen norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
geekeep schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Bijzonder dat je conclusies voor de gehele markt trekt op basis van één stad die enorm teert op buitenlands geld in de vorm van expats en toeristen. Amsterdam is een uitzondering op heel veel vlakken, geen norm.
Kun je uitleggen waarom je denkt dat de vraag-aanbod situatie in Amsterdam geen representatieve conclusies kan geven over overige gebieden?

Let op: de enige conclusie die ik trek op basis van 5 kwartalen dalende huren in Amsterdam (en alle grote steden in Nederland op Utrecht na) tijdens de coronacrisis is dat er een relatie is tussen vraag, aanbod en prijs.

Als je dat anders ziet, voegt het vooral wat toe wanneer je uitlegt waarom je dat anders ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Waarom noem je de visieloze overheid als argument (of eigenlijk het goedpraten) dat verhuurders maar mogen vragen wat ze willen?
"Er zijn zo weinig woningen, maar dat is niet onze schuld. Vanwege gebrek aan alternatieven kan ik vragen wat ik wil."
Is dat wat wij OK vinden? Het blijft mij verbazen hoeveel mensen de status quo allemaal wel prima vinden, zolang het hen zelf maar niet raakt.
Omdat het gebrek aan visie van de overheid tot het probleem geleid heeft. Namelijk een groot tekort aan woningen en een tekort aan sociale huurwoningen. Iets wat de huidige overheid tot nu niet alleen weigert om op te lossen maar ook nog aan het verergeren is.
Dus er is een partij ( de overheid ) die in het verleden gekloot heeft waardoor er een probleem is en die partij is het probleem alleen maar erger aan het maken bewust. Maar dan wil jij opeens een andere partij de schuld in de schoenen schuiven?
Gaat er niet om dat de huidige situatie OK is of niet maar zomaar een willekeurige groep mensen de schuld geven dat is ook niet OK.
Dat gebeurt met alles, extreme huizenprijzen zijn voornamelijk randstad, tekort aan leraren voornamelijk randstad, zorgmedewerkers voornamelijk randstad. Dus niet gek als die stad dan maar als maatstaf voor de hele markt genomen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Laatst online: 26-09 08:49
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Nogal tunnel visie niet?

Je zegt dat wij dit uit eindelijk betalen door belasting...

En de bank dan die verhoogt de rente extreem, maar je krijg nog een deel van HRA terug dat vind je dus prima haha grapjas

Je woning is door het ''gratis geld'' tering hard gestegen, dus dikke overwaarde vind je prima.

maar dat mensen die niet genoeg geld krijgen van de bank niet in zoon huis mogen wonen door te huren? ( ook al is de huur hoog want je doet het om er uit eindelijk aan te verdienen )

Ook al zou je woning nu ineens 50 % dalen klaag je weer, want je verliest geld terwijl er misschien een lening tegen over staat ( onder water )

Sommige gemeentes maken het al moeilijker voor verhuur, dus als je woning van 6 ton 50 % daalt is het nog maar 3 ton wat je dan dus niet meer mag verhuren in bv. eindhoven. ( gok wel nieuw gekocht ivm overgans recht )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Requiem19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Kun je uitleggen waarom je denkt dat de vraag-aanbod situatie in Amsterdam geen representatieve conclusies kan geven over overige gebieden?

Let op: de enige conclusie die ik trek op basis van 5 kwartalen dalende huren in Amsterdam (en alle grote steden in Nederland op Utrecht na) tijdens de coronacrisis is dat er een relatie is tussen vraag, aanbod en prijs.

Als je dat anders ziet, voegt het vooral wat toe wanneer je uitlegt waarom je dat anders ziet.
Ik reageerde op jouw uitspraak dat vraag/aanbod "duidelijk werkt vanwege expats die wegbleven". In die tijd speelden:
- een coronacrisis met reisbeperkingen
- bevriezing van niet-vrije huren en maximalisering van vrije huur
- toeristen die waarschijnlijk een grotere impact op de verhuur in de meest toeristische stad hebben dan expats
- onbekend hoeveel expats door bleven werken in NL
- in zo'n extreme periode qua omstandigheden de huren alsnog slechts 6.8% daalden in de meest oververhitte stad
- afgelopen jaren de verhouding sociaal/vrije huur steeds schever komt te liggen, met een vermindering aan sociale woningen
- uit je eigen bron: "Het is echter de vraag of we aan de ontwikkeling van de huurprijs veel gewicht moeten toekennen. Het zijn relatief weinig woningen die te huur worden aangeboden, dus het kan zijn dat er wat schommelingen plaatsvinden."

Dus ja, jouw bewering/conclusie is met bovenstaande factoren vrij kort door de bocht.
Shadowhawk00 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:13:
[...]

Omdat het gebrek aan visie van de overheid tot het probleem geleid heeft. Namelijk een groot tekort aan woningen en een tekort aan sociale huurwoningen. Iets wat de huidige overheid tot nu niet alleen weigert om op te lossen maar ook nog aan het verergeren is.
Dus er is een partij ( de overheid ) die in het verleden gekloot heeft waardoor er een probleem is en die partij is het probleem alleen maar erger aan het maken bewust. Maar dan wil jij opeens een andere partij de schuld in de schoenen schuiven?
Gaat er niet om dat de huidige situatie OK is of niet maar zomaar een willekeurige groep mensen de schuld geven dat is ook niet OK.

[...]

Dat gebeurt met alles, extreme huizenprijzen zijn voornamelijk randstad, tekort aan leraren voornamelijk randstad, zorgmedewerkers voornamelijk randstad. Dus niet gek als die stad dan maar als maatstaf voor de hele markt genomen word.
Het gaat er mij om dat investeerders het probleem erger maken, niet beter. Dat de overheid laks is geweest, is een andere discussie. Er is niet één iemand schuld of oorzaak aan de huidige situatie, ik dacht dat dat na honderden pagina's Ontwikkelingen op de huizenmarkt wel duidelijk was.
Net als dat er niet één oplossing is, maar er huizen bijgebouwd moeten worden én investeerders/beleggers geweerd moeten worden. Een nieuwbouwproject kan prima gebouwd worden door winst te maken bij verkoop, i.p.v. anderen jouw investering te laten afbetalen en daarna met nul toevoeging voor de maatschappij passief geld te vangen.
Meethenoob schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:13:
[...]

[...]

Nogal tunnel visie niet?

Je zegt dat wij dit uit eindelijk betalen door belasting...

En de bank dan die verhoogt de rente extreem, maar je krijg nog een deel van HRA terug dat vind je dus prima haha grapjas

Je woning is door het ''gratis geld'' tering hard gestegen, dus dikke overwaarde vind je prima.

maar dat mensen die niet genoeg geld krijgen van de bank niet in zoon huis mogen wonen door te huren? ( ook al is de huur hoog want je doet het om er uit eindelijk aan te verdienen )

Ook al zou je woning nu ineens 50 % dalen klaag je weer, want je verliest geld terwijl er misschien een lening tegen over staat ( onder water )

Sommige gemeentes maken het al moeilijker voor verhuur, dus als je woning van 6 ton 50 % daalt is het nog maar 3 ton wat je dan dus niet meer mag verhuren in bv. eindhoven. ( gok wel nieuw gekocht ivm overgans recht )
Wat is precies je punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
geekeep schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:35:
[...]

Ik reageerde op jouw uitspraak dat vraag/aanbod "duidelijk werkt vanwege expats die wegbleven". In die tijd speelden:
- een coronacrisis met reisbeperkingen
- bevriezing van niet-vrije huren en maximalisering van vrije huur
- toeristen die waarschijnlijk een grotere impact op de verhuur in de meest toeristische stad hebben dan expats
- onbekend hoeveel expats door bleven werken in NL
- in zo'n extreme periode qua omstandigheden de huren alsnog slechts 6.8% daalden in de meest oververhitte stad
- afgelopen jaren de verhouding sociaal/vrije huur steeds schever komt te liggen, met een vermindering aan sociale woningen
- uit je eigen bron: "Het is echter de vraag of we aan de ontwikkeling van de huurprijs veel gewicht moeten toekennen. Het zijn relatief weinig woningen die te huur worden aangeboden, dus het kan zijn dat er wat schommelingen plaatsvinden."

Dus ja, jouw bewering/conclusie is met bovenstaande factoren vrij kort door de bocht.
Een coronacrisis met reisbeperkingen zorgt inderdaad voor een verlaagde vraag / meer aanbod, lijkt erop dat we het dus eens zijn dat er een correlatie is :).

Je overige argumenten zouden kunnen verklaren waarom er 1 kwartaal een verlaging is, maar vijf kwartalen op rij kunnen daar niet door verklaard worden.

Verder lijken partijen in de markt er vrij zeker van te zijn wat de oorzaak was:
Vooral in de grote steden daalden de huurprijzen door het wegblijven van expats vanwege de coronasituatie. "Daardoor bleven huurwoningen in het hogere segment in grote steden leegstaan", zegt Pararius-directeur Jasper de Groot. "Verhuurders stelden de huurprijzen naar beneden bij om zo een bredere doelgroep te trekken en leegstand te voorkomen."
https://nos.nl/artikel/23...ector-weer-verder-gedaald

[ Voor 18% gewijzigd door Requiem19 op 31-10-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Requiem19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:46:
[...]

Een coronacrisis met reisbeperkingen zorgt inderdaad voor een verlaagde vraag / meer aanbod, lijkt erop dat we het dus eens zijn dat er een correlatie is :).

Je overige argumenten zouden kunnen verklaren waarom er 1 kwartaal een verlaging is, maar vijf kwartalen op rij kunnen daar niet door verklaard worden.

Verder lijken partijen in de markt er vrij zeker van te zijn wat de oorzaak was:

[...]

https://nos.nl/artikel/23...ector-weer-verder-gedaald
Meneer de Pararius-directeur herhaalt slechts jouw standpunt (ofja, vice versa) en benoemt tevens dat het om huurwoningen in het hogere segment gaat. Woningen met meer lucht in huurprijs én minder vraag omdat slechts een selecte groep dit/wil kan betalen. Vandaar mijn twijfels of je dit zomaar kunt doortrekken naar de markt in het algemeen. Je trekt toch ook geen conclusies over de prijs van een gemiddelde auto als Ferrari zijn prijzen met 7% verlaagt?

Ik twijfel overigens niet aan minder vraag -> meer aanbod -> lagere prijzen, maar wel of het expat voorbeeld tekenend is voor een gezonde marktwerking. Plus daarbij mijn kanttekening dat "wij" gezamenlijk die expat-huren indirect betalen en er slechts één iemand beter van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
geekeep schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Meneer de Pararius-directeur herhaalt slechts jouw standpunt (ofja, vice versa) en benoemt tevens dat het om huurwoningen in het hogere segment gaat. Woningen met meer lucht in huurprijs én minder vraag omdat slechts een selecte groep dit/wil kan betalen. Vandaar mijn twijfels of je dit zomaar kunt doortrekken naar de markt in het algemeen. Je trekt toch ook geen conclusies over de prijs van een gemiddelde auto als Ferrari zijn prijzen met 7% verlaagt?
We kunnen aannemen dat de Pararius directeur meer data tot zijn beschikking heeft dan ons over de daling van de huurprijzen van zijn eigen vastgoed. Dat is immers vrij essentieel als vastgoedpartij.

En waar staat dat alleen het hogere segment met 7% gedaald is? De hele vrije huursector was met 7% gedaald. Daar zitten de prijzen in van zowel de hoge als de lage vrije huur segmenten.

Ten slotte is het een misconceptie dat elke expat 100k+ verdient, er zijn legio expats die modaal verdienen. Zie:

https://www.rijksoverheid...evaluatie-30-regeling.pdf

50% van de expats heeft een salaris tot 60k.
Ik twijfel overigens niet aan minder vraag -> meer aanbod -> lagere prijzen, maar wel of het expat voorbeeld tekenend is voor een gezonde marktwerking. Plus daarbij mijn kanttekening dat "wij" gezamenlijk die expat-huren indirect betalen en er slechts één iemand beter van wordt.
Dat zijn twee losse vragen die jij nogal graag door elkaar heen lijkt te mengen:

1) Heeft vraag-aanbod effect op de prijsstelling van huurwoningen
2) Wat vinden we van het gegeven dat expats een relatief grote invloed hebben op de woningmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Requiem19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:21:
[...]

We kunnen aannemen dat de Pararius directeur meer data tot zijn beschikking heeft dan ons over de daling van de huurprijzen van zijn eigen vastgoed. Dat is immers vrij essentieel als vastgoedpartij.

En waar staat dat alleen het hogere segment met 7% gedaald is? De hele vrije huursector was met 7% gedaald. Daar zitten de prijzen in van zowel de hoge als de lage vrije huur segmenten.

Ten slotte is het een misconceptie dat elke expat 100k+ verdient, er zijn legio expats die modaal verdienen. Zie:

https://www.rijksoverheid...evaluatie-30-regeling.pdf

50% van de expats heeft een salaris tot 60k.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w3JjXLo2ZM-mGdhMGw0eRTk9jmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IBXi3Je6LaepG8bkjz2WwVAy.jpg?f=user_large
Het staat er toch echt. Wat tegelijk het modale expat-argument irrelevant maakt in dit geval en mijn Ferrari vergelijking blijft ;).
Requiem19 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:21:
Dat zijn twee losse vragen die jij nogal graag door elkaar heen lijkt te mengen:

1) Heeft vraag-aanbod effect op de prijsstelling van huurwoningen
2) Wat vinden we van het gegeven dat expats een relatief grote invloed hebben op de woningmarkt
1) van expats, in Amsterdam.
2) in de grote steden van NL.

Er is meer op de wereld dan randstad. Net zoals een paar maanden terug heilig geloofd werd dat overbieden nog de norm was omdat Piet verderop in de straat zijn huis in grote stad X boven vraagprijs verkocht had.

Mijn onderliggende stelling was meer waarom er een "gezonde" vraag/aanbod situatie zou heersen, terwijl er zoveel factoren spelen (al dan vanuit regulering en regionale verbondenheid) die impact hebben of vertroebelend werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-09 13:36
kx22 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:38:
[...]

Maar wat is eerlijk. Sociale huurprijzen zijn ook niet echt eerlijk, want die zijn voor de mensen bedoelt die hulp nodig hebben. Hoeveel % van je bruto salaris moet je aan huur kwijt zijn om het eerlijk te maken?

Stukje uit de AD Premium
[Afbeelding]

Nou dan kunnen we nu toch concluderen dat de overheid het zelf heeft gedaan? Had je die 46.000 Sociale woningen erbij, was er nu minder hogere huurprijzen gevraagd.
34% sociale huurwoningen. Ik blijf het maar bizar vinden. Weinig plekken op deze aardbol waar de (semi) overheid zoveel woningen bezit. Een van de redenen dat Jan Modaal geen koopwoning meer kan verkrijgen. Die zijn namelijk van de corporaties.

En maar pleiten voor meer sociale huur. Vaak ook nog door luitjes die zelf niet anders dan een koopwoning willen.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Tsja, logisch. Nu er voor betaald moet worden laat men zich leiden door pragmatisme en logica ipv een niet te verklaren voorliefde voor tochtige woningen uit de jaren 30.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gigi
Laapo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

34% sociale huurwoningen. Ik blijf het maar bizar vinden. Weinig plekken op deze aardbol waar de (semi) overheid zoveel woningen bezit. Een van de redenen dat Jan Modaal geen koopwoning meer kan verkrijgen. Die zijn namelijk van de corporaties.

En maar pleiten voor meer sociale huur. Vaak ook nog door luitjes die zelf niet anders dan een koopwoning willen.. 8)7
Of je maakt alle huur sociale huur, dan is ook alles opgelost hoor. Echt een hele rare framing dat sociale huurwoningen oorzaak zijn van deze crisis. Heb je hier een bron? Alle hoogleraren die ik volg hebben dit nog nooit ge-opperd.

En bij Singapore werkt het dus wel heel goed om alles sociale huur van te maken. Capitalist realism noemen we dit ook wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Gigi op 31-10-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-09 12:09
j_du_pee schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Ik (Jasper uit dat NPO fragment/@woningnieuws) ben daar al een tijdje mee bezig samen met o.a. Hans de Geus. Maar het is best lastig opzetten. De doelgroep is vluchtig en tegen de tijd dat mensen hun probleem beseffen willen ze _vandaag_ een huis.

Daarnaast is het lastig om zowel funding te vinden als onafhankelijk te blijven. Maar als je echt gewicht in de schaal wilt leggen moet je toch ook onder werktijd dingen kunnen ondernemen. Ik word best vaak voor panels en seminars uitgenodigd, maar dat is altijd onder werktijd. Ook media begrijpen niet goed dat ik eigenlijk geld zou willen voor mijn inspanningen, want van marktpartijen krijgen ze hun content 'gratis'. Ook columns schrijven is fantastisch, maar kost ook veel tijd biedt niet de zekerheid om andere werkzaamheden af te kunnen bouwen.

Maar goed, we zetten wel kleine stapjes en achter de schermen weten nu echt veel meer mensen elkaar goed te vinden dan b.v. in vorige crisis :)
We volgen elkaar al voor een tijdje op twitter. Altijd informatief, dus bedankt daarvoor! Leuk je hier ook te zien.

Ik ben zelf wel redelijk bekend met de mediawereld. Niks mag eigenlijk geld kosten, budgetten zijn laag. Hele redacties draaiende op stagiairs en net afgestudeerde, onderbetaalde naïevelingen. Het verloop in het mediapark in de eerste paar jaar is erg groot en ligt vol gebroken dromen. Dat gaat door tot je bij de inner-circle behoort. Dan is ineens veel meer mogelijk. Laten we zeggen dat de wet normering topinkomens niet voor niets geldt bij de NPO. De WNT wordt nog door steeds door allerlei figuren omzeilt.
Niet mijn wereld gebleken, mede omdat ik egotjes, bijbehorende gedrag en ellende (TVOH) erg slecht verdraag. Maar goed, ik was er destijds via-via ingerold en heb het van een afstandje kunnen meemaken :)

Maar goed, niks mag geld kosten. Dan is een lobbyclubje welke een gekleurd rapportje schrijft en 'gratis' tekst en uitleg erbij geeft snel uitgekozen. Je betaalt alleen op een wat alternatieve wijze.

Ik ben wel benieuwd waar je mee bezig bent. Misschien kan ik er nog wel mee helpen maar het kan zijn dat mijn kennis enigszins te beperkt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Gigi schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

Of je maakt alle huur sociale huur, dan is ook alles opgelost hoor. Echt een hele rare framing dat sociale huurwoningen oorzaak zijn van deze crisis. Heb je hier een bron? Alle hoogleraren die ik volg hebben dit nog nooit ge-opperd.

En bij Singapore werkt het dus wel heel goed om alles sociale huur van te maken. Capitalist realism noemen we dit ook wel.
Ah ja, Singapore. Hemel op aarde. Nu ik toch naar wikipedia ben verwezen maar eens even kijken..
Owner-occupied public housing
Most public housing in Singapore is owner-occupied. Under Singapore's housing ownership programme, housing units are sold on a 99-year leasehold to applicants who meet certain income, citizenship and property ownership requirements. The estate's land and common areas continue to be owned by the government.[77] As of 2022, new owner-occupied flats are sold under the Build-To-Order and Sale of Balance Flats programmes.[78] Executive condominiums, although considered private housing and constructed and sold by private developers, have similar leases and requirements to owner-occupied public housing.[79] For those in the lower-income groups, grants are available from the government to help them pay for their flat purchase. These grants are adjusted based on household income.
Ow kijk, Owner occupied.
Resale public housing
Owner-occupied public housing can be sold in a resale market, subject to restrictions. The government does not regulate prices within the resale market.
Hmz..

Goed voorbeeld van hoe het ook kan hoor Gigi. Daar bouwt men dus gewoon wat op in zo'n woning. Hier worden je kinderen eruit getrapt als je per ongeluk onder een tram loopt.

Wikipedia: Public housing in Singapore
With more than 1 million flats spread across 24 towns and 3 estates, the Singapore brand of public housing is uniquely different. The flats spell home for over 80% of Singapore's resident population, of which, about 90% own their home.
En dus ca 100.000 echt sociale huurwoningen. Zet dat af tegen de 2,4 miljoen woningen die eigendom zijn van corporaties in Nederland. Je hebt dus volkomen gelijk. In Singapore hebben
ze het beduidend beter begrepen dan hier.
https://www.hdb.gov.sg/ab...-housing-a-singapore-icon

Tekenend voor echte misstanden. Zowat taboe om er over te spreken. O wee als iemand aan het heilige sociale huisje zit..

[ Voor 16% gewijzigd door Laapo op 31-10-2022 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gigi
Zoek maar even op Singapore in dit topic, daar wordt het haarfijn uitgelegd waarom het daar wel werkt. Hint het code-woord is: "PUBLIC HOUSING".

We zitten juist in deze crisis door 20 jaar rechts beleid. Heb je dat wel door? Dan moet je niet nog meer rechtse dingen gaan doen, zoals sociale huur nog meer gaan afbreken.

Tevens is sociale huur over het algemeen veel dichter bij elkaar, waardoor het veel economischer en meer ruimte in beslag neemt. Afbraak insinueren van sociale huurwoningen is geweld tegen de onderkant van de samenleving, die het al niet zo goed heeft.

Als de overheid goed zorgt voor zijn inwoners, dan gaan die minder snel de criminaliteit in, veroorzaken minder overlast, zijn productiever en zijn gelukkiger. Iedereen een huis hoort daarbij. Of wil je dat we nog meer naar het Amerikaanse model gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Gigi schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:37:
Zoek maar even op Singapore in dit topic, daar wordt het haarfijn uitgelegd waarom het daar wel werkt. Hint het code-woord is: "PUBLIC HOUSING".

We zitten juist in deze crisis door 20 jaar rechts beleid. Heb je dat wel door? Dan moet je niet nog meer rechtse dingen gaan doen, zoals sociale huur nog meer gaan afbreken.

Tevens is sociale huur over het algemeen veel dichter bij elkaar, waardoor het veel economischer en meer ruimte in beslag neemt. Afbraak insinueren van sociale huurwoningen is geweld tegen de onderkant van de samenleving, die het al niet zo goed heeft.

Als de overheid goed zorgt voor zijn inwoners, dan gaan die minder snel de criminaliteit in, veroorzaken minder overlast, zijn productiever en zijn gelukkiger. Iedereen een huis hoort daarbij. Of wil je dat we nog meer naar het Amerikaanse model gaan?
De bezetting van sociale woningen is lager dan van koopwoningen. Het aandeel alleenstaanden kruipt inmiddels richting de 60%. Dit heeft deels te maken met inkomenseisen. Samen kom je er niet in. 1 verpleegster gaat nog net, samen met haar vriend die voor de politie werkt mag al niet. Ik vind dat onverteerbaar slecht beleid.

Je kwam zelf met het voorbeeld van Singapore. Nu heb ik de moeite genomen om daar ook op in te gaan. Met de linkjes erbij. Het is grotendeels 'sociale koop' en een veel kleiner deel is echt sociale huur zoals we dat hier kennen. Sociale koopwoningen vind ik een uitstekend plan.

Verder interesseert mij het rechts/links denken niet zo. Op dit onderwerp denk ik er gewoon zo over. In Nederland zijn opvallend veel woningen in eigendom van de semi-overheid zonder dat dit per se gunstig is voor de bevolking. Als we de woningmarkt beschouwen mogen we toch zeker ook kritisch kijken naar de grootste woningbezitters in de land. Dat is dus niet de prins met de bril, maar de corporaties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:52
Laapo schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

34% sociale huurwoningen. Ik blijf het maar bizar vinden. Weinig plekken op deze aardbol waar de (semi) overheid zoveel woningen bezit. Een van de redenen dat Jan Modaal geen koopwoning meer kan krijgen.
Kijk even mee met de CBS-cijfers over inkomen per huishouden. Gemiddeld verdiende een huishouden in 2020 zo’n 75K.
Echter de eerste 40% komt niet boven de 41K uit. In dat perspectief valt het aandeel sociale huurwoningen nog wel mee. Komt bij dat door de immigratie die groep alleen groter gaat worden.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Ik zit de laatste tijd voor de grap te kijken op funda naar huurhuizen. De huurprijzen lijken eigenlijk wel mee te vallen. Flink lager dan maandlasten bij koop. Vooral met 5% rente van nu.

Een rijtjes huis van 130 m2 kan je in de randstad, buiten de 4 grote steden wel voor €1200 euro huren. Zelfde huis kopen kost je (netto) ongeveer 1600 euro per maand.

Een argument tegen huren is dat je niets aan over houdt, maar dat kan ook een voordeel zijn. Huizenprijzen zijn instabiel de laatste tijd, je kan er een restschuld aan overhouden als je koopt. Bij huren heb je dat niet.

Dus klopt het advies: 'als je kan kopen ga dan kopen' nog wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:16
ObiTewodros schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 00:16:
Ik zit de laatste tijd voor de grap te kijken op funda naar huurhuizen. De huurprijzen lijken eigenlijk wel mee te vallen. Flink lager dan maandlasten bij koop. Vooral met 5% rente van nu.

Vergeet ook niet het onderhoud. Bij huur zit dat in de prijs inbegrepen. Bij koop komt dat er nog bij als maandelijkse kosten. Door zelf kosten te maken of vai je VvE. Ik schrik soms van de VvE kosten. Vaak tussen de 200 en 300 euro per maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Vinny1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 00:52:
[...]

Vergeet ook niet het onderhoud. Bij huur zit dat in de prijs inbegrepen. Bij koop komt dat er nog bij als maandelijkse kosten. Door zelf kosten te maken of vai je VvE. Ik schrik soms van de VvE kosten. Vaak tussen de 200 en 300 euro per maand.
Een hoop mensen met een koopwoning doen niet of nauwelijks aan onderhoud. Tegen de tijd dat de woning aan groter onderhoud toe is, verhuizen ze. Om vervolgens in de nieuwe woning het achterstallig onderhoud mee te rekenen onder de uitgaven om de "woning naar eigen smaak brengen".

Daarom hebben veel mensen de perceptie dat een VvE heel duur is en je veel goedkoper uit bent zonder VvE.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Een rijtjes huis van 130 m2 kan je in de randstad, buiten de 4 grote steden wel voor €1200 euro huren. Zelfde huis kopen kost je (netto) ongeveer 1600 euro per maand.
De spoeling aan huurhuizen van 1200 is in de regel wel dun. Vaak staan ze op Funda om te laten zien dat ze die in de verhuur hebben, maar dat betekent niet dat ze ook beschikbaar zijn. En als ze beschikbaar zijn, dan ben je daar vaak ook een van de vele geïnteresseerden.

Daarnaast zie je dus ook dat simpele rijtjeshuizen voor 2000 per maand worden aangeboden waarbij het toch een iets andere rekensom wordt.

Overigens vind ik ook dit moment kopen inderdaad niet heel interessant, omdat de rente flink hoger geworden is, maar de prijzen nog niet veel gedaald zijn daardoor zijn de maandlasten flink gestegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 07:59:
[...]

De spoeling aan huurhuizen van 1200 is in de regel wel dun. Vaak staan ze op Funda om te laten zien dat ze die in de verhuur hebben, maar dat betekent niet dat ze ook beschikbaar zijn. En als ze beschikbaar zijn, dan ben je daar vaak ook een van de vele geïnteresseerden.

Daarnaast zie je dus ook dat simpele rijtjeshuizen voor 2000 per maand worden aangeboden waarbij het toch een iets andere rekensom wordt.

Overigens vind ik ook dit moment kopen inderdaad niet heel interessant, omdat de rente flink hoger geworden is, maar de prijzen nog niet veel gedaald zijn daardoor zijn de maandlasten flink gestegen.
Ik heb nu een aanbod gekregen van een kennis om een 120m2 appartement voor 1200 te huren. Ben nog aan het twijfelen, maar locatie en uitzicht zijn prachtig op 5 hoog, denk niet dat ik snel iets anders vind, kopen ben ik ook nogal huiverig over. Denk dat ik liever 2 jaar huur en dan ga kopen als het een beetje begint in te storten (dit is geen garantie, maar nu kopen heeft een hoog risico natuurlijk).

De vraag; hoelang duurt zo een correctie? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:59
BarendBotje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:01:
[...]

Ik heb nu een aanbod gekregen van een kennis om een 120m2 appartement voor 1200 te huren. Ben nog aan het twijfelen, maar locatie en uitzicht zijn prachtig op 5 hoog, denk niet dat ik snel iets anders vind, kopen ben ik ook nogal huiverig over. Denk dat ik liever 2 jaar huur en dan ga kopen als het een beetje begint in te storten (dit is geen garantie, maar nu kopen heeft een hoog risico natuurlijk).

De vraag; hoelang duurt zo een correctie? :9
Afhankelijk hoe diep en lang de economie naar beneden gaat. Is het zoals aan het begin van covid, dat was te kort om echt iets met de huizenprijzen te doen. Gaat het net als in de jaren 80 of 2008 zijn, dan kan de huizenprijzen heel lang (5+ jaren) naar beneden gaan voor ze weer gaan stijgen.

Mijn glazen bol lijkt wat kapot te zijn, bovenop lijkt het erop dat de inflatie snel weer minder word, rente weer afneemt en de recessie vrij kort is. Maar aan de onderkant zie ik tekenen dat "alles" vastloopt (zoals energie, milieu, oorlog, vergrijzing) en dat het wel eens 10 jaar kan duren voor we alles voldoende opgelost hebben. Mijn glazen bol zegt dus ongeveer tussen de 1-10 jaar. Zoals ik al zei, hij lijkt wat kapot te zijn :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
rube schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:43:
[...]

Afhankelijk hoe diep en lang de economie naar beneden gaat. Is het zoals aan het begin van covid, dat was te kort om echt iets met de huizenprijzen te doen. Gaat het net als in de jaren 80 of 2008 zijn, dan kan de huizenprijzen heel lang (5+ jaren) naar beneden gaan voor ze weer gaan stijgen.

Mijn glazen bol lijkt wat kapot te zijn, bovenop lijkt het erop dat de inflatie snel weer minder word, rente weer afneemt en de recessie vrij kort is. Maar aan de onderkant zie ik tekenen dat "alles" vastloopt (zoals energie, milieu, oorlog, vergrijzing) en dat het wel eens 10 jaar kan duren voor we alles voldoende opgelost hebben. Mijn glazen bol zegt dus ongeveer tussen de 1-10 jaar. Zoals ik al zei, hij lijkt wat kapot te zijn :+
En met 10 jaar wachten is @BarendBotje 150k aan huur verder, dus ja... Met slechts 3 jaar ook al 45k. En met een beetje pech kans op een rente van 6%+. Komend jaar weer tienduizenden immigranten die gehuisvest moeten worden en nieuwbouw die inkakt; ik zie weinig verbetering in de woningkrapte.
Hoe bereid is men als verkoper te zakken in prijs vs hoe bereid is men als koper op financieel gebied alle beetjes bij elkaar te schrapen (2e baan, huisgenoot zoeken, zwartwerken, vrije dag opgeven)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
geekeep schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:58:
[...]

En met 10 jaar wachten is @BarendBotje 150k aan huur verder, dus ja... Met slechts 3 jaar ook al 45k. En met een beetje pech kans op een rente van 6%+. Komend jaar weer tienduizenden immigranten die gehuisvest moeten worden en nieuwbouw die inkakt; ik zie weinig verbetering in de woningkrapte.
Hoe bereid is men als verkoper te zakken in prijs vs hoe bereid is men als koper op financieel gebied alle beetjes bij elkaar te schrapen (2e baan, huisgenoot zoeken, zwartwerken, vrije dag opgeven)?
Ja dat is ook een beetje waar ik tegenaan aan het hikken ben. Nu heb ik een partner waarmee ik daarin zou trekken, scheelt weer de helft. Maar dat gezegd hebbende is en blijft het geld weggooien, het is aannemenlijk dat de komende jaren de prijzen dalen. Verder kan ik sparen, dus uiteindelijk blijft er onder de streep misschien meer over, ligt er dus aan wat ik kan sparen en hoeveel de prijzen dalen opgeteld tov wat ik extra kwijt ben bij de huur. Bij zo een berekening komen zoveel aannames kijken dat het uiteindelijk gissen blijft :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:43

Een argument tegen huren is dat je niets aan over houdt, maar dat kan ook een voordeel zijn. Huizenprijzen zijn instabiel de laatste tijd, je kan er een restschuld aan overhouden als je koopt. Bij huren heb je dat niet.

Alleen kun je die €1200 huur niet een-op-een vergelijken met die €1600 hypotheek.

Je moet eigenlijk de rente van de hypotheek + onderhoudskosten vergelijken met die €1200.
Alleen als je voor korte tijd iets zoekt is huren veiliger, maar bij een rijtjeshuis van 130m2 is het best aannemelijk dat je daar 10+ jaar zit qua ruimte en op de echt lange termijn (door structurele inflatie etc.) vraag ik mij af of je huis echt onder water komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Vince_ schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:07:
[...]

Alleen kun je die €1200 huur niet een-op-een vergelijken met die €1600 hypotheek.

Je moet eigenlijk de rente van de hypotheek + onderhoudskosten vergelijken met die €1200.
Alleen als je voor korte tijd iets zoekt is huren veiliger, maar bij een rijtjeshuis van 130m2 is het best aannemelijk dat je daar 10+ jaar zit qua ruimte en op de echt lange termijn (door structurele inflatie etc.) vraag ik mij af of je huis echt onder water komt te staan.
Voor lange termijn ben ik het eens dat kopen nog steeds aantrekkelijker is, maar het verschil is wel kleiner dan ik dacht.

Overigens zie je dat de kapitaalmarktrente weer aan het zakken is terwijl de ecb de rente heeft verhoogd. Hoe komt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dj7N12aV3RBmwVZ-6lhhDtYKXHA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aNdFZnqDE25kOBQVnDpVJjFK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Conrado schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 00:01:
[...]

Kijk even mee met de CBS-cijfers over inkomen per huishouden. Gemiddeld verdiende een huishouden in 2020 zo’n 75K.
Echter de eerste 40% komt niet boven de 41K uit. In dat perspectief valt het aandeel sociale huurwoningen nog wel mee. Komt bij dat door de immigratie die groep alleen groter gaat worden.
Dat verklaart niet waarom we nu 2,4 miljoen sociale woningen nodig hebben. Het verklaart alleen waarom de inkomensgrens rond de €41.000 ligt. Daarmee ontstaat een waan van toegankelijkheid die er in de praktijk niet is. Het doet ook denken dat meneer minder dan €41.000 niet anders wilt dan een sociale woning. Dat is niet zo. Ook mensen met een wat lager inkomen willen best een woning kopen.

De reden dat dit niet kan, en waarom er blijkbaar zo'n nijpend tekort is aan betaalbare starters koopwoningen is niet dat deze woningen niet bestaan of niet gebouwd worden. Het eigendom van deze woningen ligt grotendeels in handen van de corporaties. Een klein rondje fietsen door Amsterdam en je kan de schrijnende mismatch zien. Ongelofelijke hoeveelheid kleine appartementen en studio's. Aan starterswoningen, qua omvang, geen enkel gebrek. Maar 40% is van de corporaties en de overgebleven kruimels vallen in handen van beleggers.

Immigranten zijn overigens veelal arbeidsmigranten zonder inschrijfduur of voorrangsregeling. Die komen vrijwel altijd in de vrije sector terecht. Resteren de statushouders, die, zelfs als ze het willen, geen woning (mogen/kunnen) delen vanwege kostendelersnormen etc, we verkwanselen een hoop woningen op deze wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
ObiTewodros schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:58:
[...]

Voor lange termijn ben ik het eens dat kopen nog steeds aantrekkelijker is, maar het verschil is wel kleiner dan ik dacht.

Overigens zie je dat de kapitaalmarktrente weer aan het zakken is terwijl de ecb de rente heeft verhoogd. Hoe komt dit?

[Afbeelding]
Omdat ECB niet verder kijkt dan:
- inflatie laag -> rente verlagen
- inflate hoog -> rente verhogen
}:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi
De markten maken een inschatting op de rente-verhogingen. De hypotheekverstrekkers die anticiperen erop. De verstrekkers hadden een grotere verhoging verwacht, daarom daalt het nu.

De renteverhoging is mijn inziens (en van vele andere economen) nog veel te laag om aan de inflatie aan te pakken (dit is een andere discusie)

Maar goed, we zijn verslaafd geraakt aan gratis geld. Nu moeten we afkicken, dat is niet leuk. Zelf vind ik het heel erg moeilijk om voorspellingen te doen, er is echt een kans dat de woningmarkt volgend jaar 50% lager ligt, maar wellicht valt het mee.

Dit zijn allemaal argumenten die in 2008 ook terugkwamen. En dit is het psychologische aspect dat we allemaal loss aversion hebben en shifting baseline syndroom.

Het zijn spannende tijden in ieder geval. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gigi op 01-11-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
ObiTewodros schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:58:
[...]

[Afbeelding]
Blijft interessante materie die rentes en de bewegingen op de markten. Bekijk dit nu dagelijks, lijkt net een bokswedstrijd. Niet dat ik er per se veel van snap ofzo. Alle langer lopende rentes zijn gedaald na het rentebesluit, naar ik meen omdat de ECB een slag om de arm heeft gehouden met betrekking tot de verhoging in december.

30jaars inmiddels duidelijk lager dan de 10. En de 1jaars is hoger dan de 2 jaars.. geen idee wat het betekend, wel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:58:
[...]

Met 5% rente ben je voor een woning van 3 ton ook al 15k per jaar kwijt aan rentelasten. En een beetje appartement kost tegenwoordig ook al 3 ton. Dus daarin zie ik geen heel groot nadeel van huren.

Daarnaast heb je bij koop te maken met zoiets als onderhoud/VvE kosten. En uiteraard ook met waardestijging of daling. Ik zou daarom zelf in een onzekere huizenmarkt weinig bezwaren zien tegen huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:47:
[...]

Ongeacht prijs of huidige situatie is een huis kopen en na 3 jaar verhuizen sowieso vaak niet lonend (tenzij je toevallig 4 jaar geleden gekocht heb en mee hebt gelift op de prijsgolf van afgelopen jaren..). Kosten koper, verhuizen, likje verf, vloertje, etc is ook niet gratis.
Als je nog 3/4 jaar zou kunnen of willen blijven wonen waar je zit, dan is dat inderdaad vaak een betere optie. Maar als het alternatief een verhuizing naar een huurwoning is, dan heb je daar ook een hoop extra kosten om de woning naar jouw zint te maken. Uiteraard geen kosten koper, maar de overige kosten heb je dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:55:
[...]
De vraag is of die onzekerheid de komende 10 jaar beter wordt. De afgelopen jaren is zelfs in betere economische tijden het ook niet gunstiger geworden om in te stappen.
Uiteraard. Maar juist omdat de situatie de laatste paar jaar een stuk ongunstiger is geworden om in te stappen, zou ik dat nu niet doen. Als die onzekerheid de komende 10 jaar niet beter wordt, dan zou ik ook dan nog niet willen instappen, als je daarnaast ook de mogelijkheid hebt om in een goede en betaalbare huurwoning te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Ouch...
Huizenbezitters vroegen afgelopen maand veel minder hypotheken aan dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van Hypotheken Data Netwerk (HDN). Volgens het bureau komt dit door het verder oplopen van de hypotheekrentes.
https://www.nu.nl/economi...door-stijgende-rente.html

[ Voor 52% gewijzigd door tweakduke op 01-11-2022 13:48 . Reden: Graag een klein beetje context van het artikel, in plaats van een linkdrop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:23
Ja, maar de huizenprijs gaat omlaag en dat wilden we allemaal toch zo graag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Volgens mij is dat vooral omdat het aantal oversluiters vors aan het dalen is, en dat is natuurlijk ook logisch want nu rentes weer hoger zijn zal dat voor weinig mensen meer zin hebben. Zie ook hun eigen cijfers: https://www.hdn.nl/marktcijfers/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
Joyous-P schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:27:
[...]

Ja, maar de huizenprijs gaat omlaag en dat wilden we allemaal toch zo graag?
Ja, iedereen heeft namelijk hele fijne en warme herinneringen aan 2008-2013. Toen werkte de woningmarkt pas echt goed met prijzen die in vrije val verkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Hielko schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:28:
[...]

Volgens mij is dat vooral omdat het aantal oversluiters vors aan het dalen is, en dat is natuurlijk ook logisch want nu rentes weer hoger zijn zal dat voor weinig mensen meer zin hebben. Zie ook hun eigen cijfers: https://www.hdn.nl/marktcijfers/
Dat grafiekje met het dalend aandeel oversluiters zegt niets over het totaal. Daaronder zie je dat er per regio zo'n 25% minder wordt aangevraagd voor aankoop. Dat is geen kattepis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:23

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Een aantal posts zijn verplaatst naar Ervaring met huis kopen - Deel 8

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
Hielko schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:28:
[...]

Ik had verwacht dat het aandeel nieuwbouw ook wel wat minder zou zijn geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20RYm4O93fYIRfMIcI405PDfBxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0Lo4jSkpbgxkedhqhjEdtma.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.hdn.nl/marktcijfers/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYu8gdf4TjYXqQC8ytvesYgkWKc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DQdOP25LG1jIlTAqTFWpjLxD.png?f=user_large
https://www.hdn.nl/flinke-krimp-hypotheekmarkt-in-oktober/

Ook een reden van daling aan nieuwe hypotheken:
Het meenemen van lopende hypotheken wordt, logischerwijs, steeds populairder onder doorstromers. HDN ziet dan ook een explosief stijgende lijn bij het meenemen van hypotheken. Waar in oktober 2021 30 hypotheken (0,05%) werden aangevraagd met deze regeling is dit gestegen naar ongeveer 3.800 hypotheekaanvragen in oktober 2022. Circa 12% van de hypotheekaanvragen in oktober hadden de regeling ‘Meenemen’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
geekeep schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:05:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]
Iemand die zijn hypotheekrente meeneemt sluit ook een nieuwe hypotheek af.

Waarom dacht je dat het aandeel nieuwbouw relatief gezien kleiner zou worden dan andere categorieën?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:40
Laapo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:31:
Ja, iedereen heeft namelijk hele fijne en warme herinneringen aan 2008-2013. Toen werkte de woningmarkt pas echt goed met prijzen die in vrije val verkeerde.
Als starter die in 2010 besloot te huren en vervolgens die huurwoning in 2014 te kopen heb in ik inderdaad warme herinneringen aan die periode. Rente destijds per jaar vastgezet en dit jaar voor 10 jaar vastgezet tegen 1,1%.

Maar dat is ook direct het probleem, voor mijn jongere broer die de afgelopen jaren in zou willen stappen is de situatie compleet anders. Dergelijke instabiliteit is compleet onwenselijk voor een woningmarkt. Het moment van instappen kan enorm bepalend zijn voor je financiële situatie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:41:
[...]

Als starter die in 2010 besloot te huren en vervolgens die huurwoning in 2014 te kopen heb in ik inderdaad warme herinneringen aan die periode. Rente destijds per jaar vastgezet en dit jaar voor 10 jaar vastgezet tegen 1,1%.

Maar dat is ook direct het probleem, voor mijn jongere broer die de afgelopen jaren in zou willen stappen is de situatie compleet anders. Dergelijke instabiliteit is compleet onwenselijk voor een woningmarkt. Het moment van instappen kan enorm bepalend zijn voor je financiële situatie.
Ja precies, dus 'time in the market is altijd beter dan timing the market' is niet helemaal op zijn plaats denk ik. Zeker als jij het wellicht vergelijkt met je broer, wat voor advies zou jij hem geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
assje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:41:
[...]

2014-2020 waren allemaal goede momenten om te kopen. Toevallig ook allemaal jaren met stijgende prijzen. Hoe ik me 2008-2013 herinner wilde helemaal niemand meer iets met het kopen van een woning te maken hebben. Enkele uitzonderingen daargelaten. Instabiliteit en onzekerheid zijn funest voor een gezond functionerende markt.

Die onzekerheid is weer helemaal terug. Met als voorbeeld de berichten die net zijn verplaatst uit dit topic. 8% onder de vraagprijs bieden, bod wordt geaccepteerd maar alsnog twijfel, omdat de markt dalende is. Dat is 2011 all over again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

geekeep schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:05:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]
Het gaat om marktaandeel, dus relatief tov de andere categorien hypotheek aanvragen. Waarom zou Nieuwbouw harder moeten dalen dan een doorstromer?

Ik kan uit de categorien overigens niet goed halen waar ze een starter plaatsen die naar nieuwbouw gaat ;) Immers, de omstandigheden voor starters naar nieuwbouw zijn gunstiger geworden, minder concurrentie en geen huis te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi
Laapo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:56:
[...]

2014-2020 waren allemaal goede momenten om te kopen. Toevallig ook allemaal jaren met stijgende prijzen. Hoe ik me 2008-2013 herinner wilde helemaal niemand meer iets met het kopen van een woning te maken hebben. Enkele uitzonderingen daargelaten. Instabiliteit en onzekerheid zijn funest voor een gezond functionerende markt.

Die onzekerheid is weer helemaal terug. Met als voorbeeld de berichten die net zijn verplaatst uit dit topic. 8% onder de vraagprijs bieden, bod wordt geaccepteerd maar alsnog twijfel, omdat de markt dalende is. Dat is 2011 all over again.
De markt 2014-2022 was allesbehalve gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Gigi schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:09:
[...]

De markt 2014-2022 was allesbehalve gezond.
Want? Gezond zijn alleen de prijzen zoals ze in 2013 waren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Laapo schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:56:
[...]

Dat was toen een andere onzekerheid. Minder kans op werk. Nu heb je nog genoeg arbeidsplekken over.
Het probleem van de aankomende/huidige recessie komt juist doordat mensen niet meer willen werken (na corona).
Daardoor is de inflatie enorm snel omhoog gegaan en probeert de ECB met rente verhogingen de inflatie terug te dringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Vanmorgen hoorde ik ook al verhalen in de sportschool " de woningmarkt stort helemaal in" , dat is wat mensen nu denken omdat ze mainstream nieuws lezen. Een paar maanden geleden was het hosanna, nu "stort alles in"....

met als gouden tip mijn huis nu maar snel te moeten verkopen voor het te laat is

[ Voor 16% gewijzigd door kraaitje op 01-11-2022 16:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geekeep
kx22 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:52:
[...]

Dat was toen een andere onzekerheid. Minder kans op werk. Nu heb je nog genoeg arbeidsplekken over.
Het probleem van de aankomende/huidige recessie komt juist doordat mensen niet meer willen werken (na corona).
Daardoor is de inflatie enorm snel omhoog gegaan en probeert de ECB met rente verhogingen de inflatie terug te dringen.
De arbeidsmarkt gaat veel dieper dan "mensen willen niet meer werken". Eén belangrijk aspect is vergrijzing. Andere aspecten zijn dat meer werken vaak niet loont (toeslagen/belastingen), de werkdruk is hoger dan ooit, salarissen zijn relatief weinig gestegen, uitzichtloze situaties met stijgende uitgaven en mensen die vanwege alle voorgaande redenen vrije tijd meer zijn gaan waarderen.
Dat de NS meerdere keren het halve land plat moet leggen voor een paar schamele procenten verhoging zegt genoeg.

edit: uiteindelijk draait het hier en ook in de huizenmarkt om (verdeling van) geld. Blijkbaar wil geen enkele politicus zich branden aan de veranderingen die daadwerkelijk nodig zijn om een verschil te maken, of het nu om huizen, klimaat, stikstof, personeel, pensioen, zorg, belasting of vermogen gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door geekeep op 01-11-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi
Rubbergrover1 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 07:29:
[...]

Je hebt er heel veel aan als jij voor die woning maar de helft van de hypotheek hebt hoeven af te sluiten van wat nieuwe kopers hebben moeten doen.
Je had dan net zo goed gelijk dat andere huis kunnen kopen. Het enige wat er gebeurd is dat je het beter hebt dan andere mensen, maar feitelijk schiet je er niks mee op. De mensen met overwaarde realiseren dit zich niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:46

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

kraaitje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:54:
Vanmorgen hoorde ik ook al verhalen in de sportschool " de woningmarkt stort helemaal in" , dat is wat mensen nu denken omdat ze mainstream nieuws lezen. Een paar maanden geleden was het hosanna, nu "stort alles in"....

met als gouden tip mijn huis nu maar snel te moeten verkopen voor het te laat is
Die back-to-back stijgingen van 20% per jaar waren ook gewoon gebakken lucht. De salarissen zijn namelijk helemaal niet zoveel omhoog gegaan. Alleen iedereen praatte elkaar aan dat je minimaal 20% moest overbieden om er tussen te komen. Nu slaat de realiteitszin toe dat de maandlasten die daarmee gepaard gaan in de nieuwe werkelijkheid niet te betalen zijn (je houd niks meer over voor vernieuwing, leuke dingen of een tegenvaller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Gigi schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:14:
[...]

Je had dan net zo goed gelijk dat andere huis kunnen kopen. Het enige wat er gebeurd is dat je het beter hebt dan andere mensen, maar feitelijk schiet je er niks mee op. De mensen met overwaarde realiseren dit zich niet.
De realiteit is dat mensen op yaar X en yaar x+7 vaak niet hetzelfde inkomen hebben.

De overwaarde geeft een buffer die stijgingen en dalingen opvangen en afhankelijk van het instapmoment doet dat meer, minder, of wellicht geen pijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:52
ocn schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:22:
Die back-to-back stijgingen van 20% per jaar waren ook gewoon gebakken lucht. De salarissen zijn namelijk helemaal niet zoveel omhoog gegaan.
....
Nu slaat de realiteitszin toe dat de maandlasten die daarmee gepaard gaan in de nieuwe werkelijkheid niet te betalen zijn (je houd niks meer over voor vernieuwing, leuke dingen of een tegenvaller).
Salarissen en huizenprijzen hebben in zover een relatie dat het uiteindelijk draait om de maximale leenwaarde. Die is door de rentestijging afgenomen, maar niet spectaculair. Je hebt gelijk dat de lasten toegenomen zijn, maar daarin zit een dempend effect.

Onder de streep speelt de emotie een belangrijke rol; als je het leven zonnig ziet, verdwijnen die hogere vaste lasten al gauw als sneeuw voor de zon. Alleen is de actuele kijk-op-de-wereld even geen vrolijke. Dat bepaalt - denk ik - de huidige afwachtende houding.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kraaitje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:54:

Naja het is gewoon timing, het punt waar de curve de bodem ergens gaat raken.......er weer een kleine stijging is en hoppa, kopen die handel! *O*

vs

Het is gewoon timing, het punt wa.............er weer een kleine daling inzet (nu dus) en dan is het verkopen die hap! *O*

Wie echt slim is en dit tijdvak strak in de gaten houdt, kan er zeker een voordeel mee pakken

(wel niet op basis van voorkennis, hey wel eerlijk blijven)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
En het is november he. De meeste verkopen vinden plaats in voorjaar.
Als tegen die tijd de rente weer 0,2% omlaag gaat en alles wat stabieler lijkt gaan mensen weer kopen.

Uiteindelijk scheelt de rentepercentage voor de maandelijkse lasten ook niet zoveel. Ja per 30 jaar wel, maar per maand praat je over 100-200 euro. En is het leencapaciteit ongeveer 20k minder bij een huis van half miljoen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Laatst online: 26-09 08:49
kx22 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:45:
Als tegen die tijd de rente weer 0,2% omlaag gaat en alles wat stabieler lijkt gaan mensen weer kopen.

Uiteindelijk scheelt de rentepercentage voor de maandelijkse lasten ook niet zoveel. Ja per 30 jaar wel, maar per maand praat je over 100-200 euro. En is het leencapaciteit ongeveer 20k minder bij een huis van half miljoen.
500.000 a 5 % rente is bruto de eerste maand 2684,11 euro en netto 1993,15

Netto na 10 jaar : 2150,40
Netto na 20 jaar : 2400,74

500.000 a 1,5 % rente bruto eerste maand 1725,60 en netto 1590,66 ( dit is al een vershil van 400 euro )
Na 10 jaar netto : 1661,84 ( verschil 488,65 )
Na 20 jaar netto : 1725,60 ( Verschil 675,14 )

Plus ze zijn beetje voor beetje de HRA aan het afschaffen, dus over 10 jaar is bruto gewoon netto?

Geen idee waar je de 100 a 200 per maand verschil vandaan haalt.

Ook verwacht ik nog een rente van minimaal 7 a 8 % volgend jaar maart. ( of hoger )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-09 12:32
kx22 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:45:

Mijn schatting is dat de rente dan ergens schommelt tussen de 6 en 7%.... Maar ja, wel met de natte vinger zoals iedereen hier met hun voorspellingen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-09 10:13
Meethenoob schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:30:
[...]

500.000 a 1,5 % rente bruto eerste maand 1725,60 en netto 1590,66 ( dit is al een vershil van 400 euro )

Plus ze zijn beetje voor beetje de HRA aan het afschaffen, dus over 10 jaar is bruto gewoon netto?

Ook verwacht ik nog een rente van minimaal 7 a 8 % volgend jaar maart. ( of hoger )
En dan nog:
Energierekening een paar honderd per maand hoger dan een jaar geleden.
Zorgverzekering tientjes hoger
Boodschappen 100 tot 150 p/m hoger
Zo'n beetje alle vrije tijd zaken fors duurder (fietsen/sauna/schaatsen/sportschool etc)
Deze mazzelaar heeft een diesel

Tegen deze verhogingen staat nauwelijks een loonsverhoging (7% uitgesmeerd over 2 jaar in mijn geval). Dat maakt het al snel 1000 per maand tov 3/4 jaar geleden.

Ik zie echt niet hoe je een normaal leven kan leiden als je nu op je max leent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Error404!
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-09 12:35
Just in..

https://nos.nl/artikel/24...e-gevolgen-voor-projecten

Materiaal is natuurlijk al super duur en nu dit..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gigi
En bedankt boeren. 7(8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 14:36
Wie heeft deze regels verzonnen? Niet de boeren hoor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Masvic schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:37:
[...]

De opmerking zal eerder zijn dat de boeren steevast gepoogd hebben op de status quo in stand te houden tot de wal het schip keert, nu dus.

Dat ze effectief de regels niet hebben opgesteld klopt, dat de regering daarvoor verantwoordelijk is lijkt me evident. De workarounds die we bezigen zijn niet een oplossen en we moeten kijken naar hoe we deze uitdaging fundamenteel aanpakken. Deze uitspraak past prima tussen de andere uitspraken die gedaan worden. De regering zoekt een grijs gebied waarin het wellicht theoretisch kan maar praktisch niet naar de geest van de wet is en dus wordt teruggefloten. Amateurisme ten top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:43
Komen lopende nieuwbouwprojecten (helft huis al gebouwd) nu ook stil te liggen? Dat maak ik nog niet duidelijk op uit de nieuwsberichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraaitje
Ik kan nergens terugvinden of dit ook impact heeft op projecten die reeds in uitvoering zijn? Onze nieuwbouwwoning zijn ze al mee gestart. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze nu alles gaan stilgooien om een stikstofmeting te doen |:(

Edit: lees op volkskrant dat het voor nieuwe projecten is:
Aanvragen voor een bouwvergunning moeten voortaan vergezeld gaan van een stikstofberekening waarin de gevolgen van de emissies op nabijgelegen natuur worden berekend. Pas als uit die berekening blijkt dat er geen natuurschade optreedt, mag de vergunning worden afgegeven. Is die schade er wel, dan zal de aannemer of projectontwikkelaar de schadelijke uitstoot moeten compenseren met stikstofruimte uit de landelijke stikstofbank. Of hij moet op eigen houtje de benodigde stikstofruimte regelen.

Source: https://archive.ph/Qf251#selection-561.243-561.738

[ Voor 37% gewijzigd door kraaitje op 02-11-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:02
even om een n=1 observatie toe te voegen:
een bouwproject in mijn gemeente (randstad, naast den haag maar iets landelijker zeg maar) dat volop in ontwikkeling is valt ineens volledig stil qua verkopen. Je ziet echt dat er 3 maanden geleden gewoon steady huizen werden gekocht (die dus nog gebouwd moeten worden) en dat het nu ineens echt compleet wegvalt, de vraag dondert echt van een klif af. Natuurlijk kan dat een tijdelijk schokje zijn maar het is wel heel opmerkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 02-11-2022 10:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gigi
Masvic schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:37:
[...]

De betere vraag is, waarom zijn deze regels ingesteld.

Deze regels zijn ingesteld zodat ons drinkwater drinkbaar blijft, we nog een beetje natuur overhouden in Nederland, we zorgen dat er nog een klein beetje biodiversiteit is in ons landje en dat de grond niet wordt uitgeput raakt waarop we verbouwen zodat we over tien jaar niet verhongeren.

Zie bijvoorbeeld deze Zembla aflevering: https://www.bnnvara.nl/ze...utte-bodem-het-grote-geld

De boeren kunnen morgen stoppen en miljonair zijn. Maar ze worden allemaal gek gehouden door multi-miljonair families die miljoenen verdienen aan veevoer (en waarvoor de Amazone wordt gekapt)

https://www.volkskrant.nl...e-hoe-meer-geld~bd2321d0/

P.S: Natuurlijk zijn er ook de krachten in de politiek die dit allemaal hebben verergt, en natuurlijk de stemmers die op deze partijen hebben gestemd. In Denemarken zijn bijvoorbeeld de Linkse Sociaaldemocraten voor de tweede keer herkozen omdat ze zo goed bezig zijn: https://nos.nl/artikel/24...zingen-ooit-in-denemarken

We hebben de oplossingen. Maar we moeten stoppen met deze cultuuroorlog waarbij de miljardairs de enige winnaars zijn. En Nederland-links moet veel beter verhaal krijgen en kritischer zijn op immigratie, als ze tenminste willen winnen. Een andere optie zie ik niet als iemand die gelooft in de linkse idealen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Gigi op 02-11-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 16:05
kraaitje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:43:
[...]

Ik kan nergens terugvinden of dit ook impact heeft op projecten die reeds in uitvoering zijn? Onze nieuwbouwwoning zijn ze al mee gestart. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze nu alles gaan stilgooien om een stikstofmeting te doen |:(

Aanvragen voor een bouwvergunning moeten voortaan vergezeld gaan van een stikstofberekening waarin de gevolgen van de emissies op nabijgelegen natuur worden berekend. Pas als uit die berekening blijkt dat er geen natuurschade optreedt, mag de vergunning worden afgegeven. Is die schade er wel, dan zal de aannemer of projectontwikkelaar de schadelijke uitstoot moeten compenseren met stikstofruimte uit de landelijke stikstofbank. Of hij moet op eigen houtje de benodigde stikstofruimte regelen.

In veel gebieden waar nieuwbouwprojecten zijn geplanned, is recent op voorhand al een bestemmingsplan gemaakt waarbij er een stikstofdepositieberekening is gedaan. Indien het plan binnen het bestemmingsplan past, en de depositie binnen de waarden is, moet er dan voor het individuele nieuwbouwproject alsnog een berekening worden gedaan? Of volstaat dan het bestemmingsplan?

In het laatste geval zou dat in ieder geval een stuk minder rampzalig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Flipswix schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:50:
[...]

In veel gebieden waar nieuwbouwprojecten zijn geplanned, is recent op voorhand al een bestemmingsplan gemaakt waarbij er een stikstofdepositieberekening is gedaan. Indien het plan binnen het bestemmingsplan past, en de depositie binnen de waarden is, moet er dan voor het individuele nieuwbouwproject alsnog een berekening worden gedaan? Of volstaat dan het bestemmingsplan?

De berekening moet gemaakt worden om te toetsen of het aan het bestemmingsplan voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
Flipswix schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:50:
[...]

Goeie vraag. Ik heb net de aannemer gemaild wat de impact op ons project is. Als ik meer weet zal ik dit hier posten. Ik denk dat meer mensen die dit topic volgen een nieuwbouwhuis hebben gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
kraaitje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:43:
[...]

Ik meende dat ze vanochtend op het nieuws zeiden dat het ook gevolgen zou hebben voor projecten die dat ook deden op die manier zoals in Rotterdam.

Ik snap de politiek niet; heb je een massive woningstekort en dan laat je door dit soort dingen alles stagneren (ook secundaire consequenties van kids die niet aan het werk gaan maar lekker blijven thuiswonen omdat het toch all-in service is bij paps en mams, die op hun beurt weer geirriteerd zijn en wellicht minder productief :P). Soms moet men keuzes en prio's maken en anderen niet dienen. Dus Johan Vollenbroek, 1 persoon, legt de toekomst van een hele generatie aan banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
lama83 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:54:
[...]

Ik meende dat ze vanochtend op het nieuws zeiden dat het ook gevolgen zou hebben voor projecten die dat ook deden op die manier zoals in Rotterdam.

Ik snap de politiek niet; heb je een massive woningstekort en dan laat je door dit soort dingen alles stagneren (ook secundaire consequenties van kids die niet aan het werk gaan maar lekker blijven thuiswonen omdat het toch all-in service is bij paps en mams, die op hun beurt weer geirriteerd zijn en wellicht minder productief :P). Soms moet men keuzes en prio's maken en anderen niet dienen.
Het nadeel voor ons is dat het langer gaat duren. De overbruggingshypotheek moet binnen 2 jaar afgelost zijn. Ik heb geen idee hoe de bank hiermee omgaat als door dit geneuzel de bouw langer dan 2 jaar duurt.

Het voordeel is dat er meer schaarste komt en dus onze oude woning meer waard zou kunnen worden (tenzij de rente enorm gaat stijgen). Ben iig blij dat we ons oude huis nog niet te koop hebben gezet, ondanks goed bedoelde adviezen van iedereen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gigi
lama83 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:54:
[...]

Ik snap de politiek niet; heb je een massive woningstekort en dan laat je door dit soort dingen alles stagneren (ook secundaire consequenties van kids die niet aan het werk gaan maar lekker blijven thuiswonen omdat het toch all-in service is bij paps en mams, die op hun beurt weer geirriteerd zijn en wellicht minder productief :P). Soms moet men keuzes en prio's maken en anderen niet dienen. Dus Johan Vollenbroek, 1 persoon, legt de toekomst van een hele generatie aan banden.
Eh.....dit is niet hoe onze trias politica werkt.

We hebben wetten, deze moet de regering volgen. Dit wilde de regering niet, het was pure onwil want de oplossingen zijn er.

De overheid overtreedt dus de wet en de rechter heeft gezegd dat ze moeten stoppen met de wet overtreden. Zo makkelijk is het.

@kraaitje het is niet dat deze uitspraak opeens veel meer schaarste gaat creëren. Het kan nog steeds zo zijn dat de woningprijzen blijven dalen, deze uitspraak heeft geen direct effect. De staat van de economie en de rente zijn veel grotere factoren.

[ Voor 11% gewijzigd door Gigi op 02-11-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
kraaitje schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:56:

Het voordeel is dat er meer schaarste komt en dus onze oude woning meer waard zou kunnen worden (tenzij de rente enorm gaat stijgen).
Maxime verhagen van Bouwend Nederland zei ook als mogelijk nadelige gevolgen: hogere woningnood, onbetaalbaarheid voor allerlei groepen, bouw van infrastructuur, energieprojecten die van nationaal belang zijn.

Dus dan zit je wel goed met je bestaande huis vermoed ik ;)

Dat de bouwers er nog zin in hebben... Als ze allemaal failliet zouden laten verklaren wordt het nog leuker ;)

[ Voor 9% gewijzigd door lama83 op 02-11-2022 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
Fr33z schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:45:
even om een n=1 observatie toe te voegen:
een bouwproject in mijn gemeente (randstad, naast den haag maar iets landelijker zeg maar) dat volop in ontwikkeling is valt ineens volledig stil qua verkopen. Je ziet echt dat er 3 maanden geleden gewoon steady huizen werden gekocht (die dus nog gebouwd moeten worden) en dat het nu ineens echt compleet wegvalt, de vraag dondert echt van een klif af. Natuurlijk kan dat een tijdelijk schokje zijn maar het is wel heel opmerkelijk.
Kan daar een n=2 van maken, wijk in aanbouw in Gouda. 2 projecten in de verkoop op dit moment, verkoop loopt al 3-5 maanden, een van de projecten zit wel in de buurt van het minimum wat nodig is om te starten volgens de opschortende voorwaarden, vooral gedreven door goedkopere appartementen van 250K-350K. De rijtjeshuizen van 500K zijn volop beschikbaar daar. Het andere project zit vooral in segment 500K-800K, daar is bijna de helft nog beschikbaar. Groot verschil met vorig jaar, waar zo goed als alles altijd direct na de inschrijving was uitverkocht. Soms 1-2 huizen terug de markt op, maar meer niet en lijkt mij ook normaal.

Prijzen liggen overigens wel 50K-100K hoger vergeleken met de projecten vorig jaar en de rente is natuurlijk ook gestegen.. Denk dat die uitspraak daarom niet zoveel uitmaakt, nieuwbouw komt toch al stil te liggen door ingestorte vraag, door vooral betaalbaarheidsproblemen en onzekerheid rond verkoop van eigen woning indien er overwaarde is/was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Meethenoob schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:30:
[...]

Ja ik begon een huis te zoeken toen het 2,9% was en zag bij 10 jaar nu 4,7% bij de ABN
Maar als je alleruiterste neemt is het verschil inderdaad groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
MXMaster schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:03:
[...]

Kan daar een n=2 van maken, wijk in aanbouw in Gouda. 2 projecten in de verkoop op dit moment, verkoop loopt al 3-5 maanden, een van de projecten zit wel in de buurt van het minimum wat nodig is om te starten volgens de opschortende voorwaarden, vooral gedreven door goedkopere appartementen van 250K-350K. De rijtjeshuizen van 500K zijn volop beschikbaar daar. Het andere project zit vooral in segment 500K-800K, daar is bijna de helft nog beschikbaar. Groot verschil met vorig jaar, waar zo goed als alles altijd direct na de inschrijving was uitverkocht. Soms 1-2 huizen terug de markt op, maar meer niet en lijkt mij ook normaal.

Prijzen liggen overigens wel 50K-100K hoger vergeleken met de projecten vorig jaar en de rente is natuurlijk ook gestegen.. Denk dat die uitspraak daarom niet zoveel uitmaakt, nieuwbouw komt toch al stil te liggen door ingestorte vraag, door vooral betaalbaarheidsproblemen en onzekerheid rond verkoop van eigen woning indien er overwaarde is/was.
Dat terwijl er op nieuwbouw helemaal geen grote winst is (5% ongeveer).
Dus dan kunnen we wel stellen dat huizen NOG zeldzamer worden.
Of ze gaan nog alleen nieuwbouw maken voor de rijken. Die willen toch het liefst naast elkaar wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi
kx22 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:08:
[...]

Dat terwijl er op nieuwbouw helemaal geen grote winst is (5% ongeveer).
Dus dan kunnen we wel stellen dat huizen NOG zeldzamer worden.
Of ze gaan nog alleen nieuwbouw maken voor de rijken. Die willen toch het liefst naast elkaar wonen.
Dit is status-quo bias. Het kan best zijn dat nieuwbouw straks weer veel goedkoper wordt door goedkopere grond, pre-fab, robotisering en gebruik van andere materialen,
Pagina: 1 ... 193 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg