Joosie200 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:36:
[...]
Precies. Dus ik vraag me af voor hoeveel huishoudens het echt ervaren wordt als vooruitgang. En dan kun je appartementen opleveren aan de lopende band maar als er geen vraag is bouw je het om leegstand te creëren.
Best veel. Ik ken best wat ouderen die het wel als vooruitgang zien. Ja, je kunt een tuinman inhuren. En huishoudelijke hulp. En een klusjesman. En je kunt een traplift of andere inloopdouche laten installeren. En je boodschappen laten bezorgen. En ga zo maar door. Dat zijn allemaal afzonderlijk prima oplossingen. Maar wat ik hoor is dat hoe meer van die stapjes je moet nemen, hoe moeilijker dat wordt. En hoe meer het huis ook minder als je eigen huis meer wordt ervaren.
Dat is een beetje extreem uitgedrukt, maar wat ik bedoel is dat bijvoorbeeld het best confronterend kan zijn als je de tuin, waarin je decennia met veel plezier hebt gewerkt, op een gegeven moment "uit handen" moet geven omdat je het niet meer zelf kunt onderhouden. Het plezier van 'je mooie tuin'
kan bij sommigen dan juist een punt van verdriet worden, omdat je er zelf niet meer in kunt werken.
Maar daarnaast zijn er bij veel seniorenflats ook juist aantrekkelijke aspecten, pull factoren. Dicht bij winkels, diverse (medische) voorzieningen in het gebouw of vlakbij, maar vooral ook gezamenlijke activiteiten en (hobby-)ruimtes. Ook bij mensen die al een halve eeuw in het zelfde huis wonen kan dat een reden zijn om alsnog te verhuizen, als een groot deel van de kennissen die je had uit de buurt vertrokken zijn.
Er is meer nodig dan die stip op de horizon. Wonen gaat gepaard met hoe zit het met de wegen rondom een nieuwe wijk, hoe bestrijd je flessenhalsen en fileknooppunten als iedereen op dezelfde tijd naar dezelfde bestemming gaat. En hoe zit het de voorzieningen, recreatie en sport. Maar dat vereist dan weer een samenwerking van ministeries. Gewoon een kijk op wonen, werken in NL. Bouwen is maar 1 schakel. Belastingen en hra is er ook eentje. En de organisatie van de arbeidsmarkt. Ik mis een overkoepelend plan. Het is te versnipperd.
Wat ook zou helpen is permanente bewoning toestaan op niet langer actieve bungalowparken. Waarom mogen allerhande bedrijven er wel arbeidsmigranten in huisvesten maar mag de doorsnee Nederlander er enkel recreatief verblijven? Menig bungalow heeft een riante tuin, standaard twee slaapkamers. Genoeg plek voor een alleenstaande of een stelletje. Zelfs ruimte voor een eigen oprit met laadpaal. Bovendien woon je vaak in de buurt van het bos of een nstuurplek.
Belangrijke reden waarom dat vaak niet mag heb je net in de vorige alinea ook benoemd. Dat voorzieningen zoals de infrastructuur daar niet op gebouwd is.