Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 189 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.315 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Nnoitra schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:44:
[...]

Je mist een stukje context, zoekt de reactie van @keanu_ er ff bij waar het verhaal begon :)
Begon met keuze tussen max hypotheek en helemaal klaar zijn voor 10 jaar of goedkoper met achteraf een zooi extra kosten die mogelijk behoorlijk oplopen.
Je neemt een weinig ondernemend perspectief in. Stel je kunt kiezen tussen het huis a dat voor 10 jaar klaar is en het huis dat op de betere locatie staat b maar er is nog werk aan de winkel.

Bij b kun je kiezen om er waarde aan toe te voegen, je kunt kiezen waar je prioriteit op legt. Als je klaar bent gaat het 10 jaar verhaal ook voor b op. Maar het belangrijkste is, wat nou als je starter bent en nu nog geen geld hebt voor het gerenoveerde huis.

Voor met name starters of mensen die in duurdere regio’s gaan wonen zou ik altijd gaan voor de locatie en feel van het huis. Of er isolatie of een kookeiland warmtepomp of visgraat vloer inzet kun je later zelf bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:39
sprhnk schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:20:
[...]

Je neemt een weinig ondernemend perspectief in. Stel je kunt kiezen tussen het huis a dat voor 10 jaar klaar is en het huis dat op de betere locatie staat b maar er is nog werk aan de winkel.

Bij b kun je kiezen om er waarde aan toe te voegen, je kunt kiezen waar je prioriteit op legt. Als je klaar bent gaat het 10 jaar verhaal ook voor b op. Maar het belangrijkste is, wat nou als je starter bent en nu nog geen geld hebt voor het gerenoveerde huis.

Voor met name starters of mensen die in duurdere regio’s gaan wonen zou ik altijd gaan voor de locatie en feel van het huis. Of er isolatie of een kookeiland warmtepomp of visgraat vloer inzet kun je later zelf bepalen.
Zoveel mensen, zoveel meningen. ;)
Zowel die van jou als die van mij is niet de default voor iedereen. Kunnen we het daar bij laten?

Bovendien heeft het afgelopen decennium wel aangetoond dat je niet zelf waarde hoeft toe te voegen om een huis meer waard te laten worden.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:58
Nnoitra schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:32:
[...]
Maar wie 2 linkerhanden heeft, niet nog een jaar of wat in een bouwput wil wonen of geen zin in rompslomp heeft, heeft daar een andere kijk op.
Zo wil ik niet een project van 5 jaar in gaan voordat het huis naar wens is en er een gigantische kostenpost bij komt.
Maar er zijn een hoopt gradaties tussen instapklaar en vijf jaar in de zooi zitten. Mijn vorige woning was alles behalve perfect, maar ik wist wat er gedaan moest worden. En heb geïnventariseerd wat dat zou kosten. De grote dingen heb ik dus laten doen en heb zelf alleen hier en daar wat geverfd. Die verbouwing kostte een paar maanden, maar daarna had ik dus alsnog een 'instapklaar' huis, dat ook nog eens helemaal naar mijn smaak was. In plaats van naar de smaak van de gemiddelde Nederlander/flipper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sprhnk schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:51:
[...]
Dat is slecht advies waarom zou je verder gaan van de locatie waar je wilt wonen van een huis dat je potentieel duurzamer kan maken (deels op kosten van de samenleving en extra financiering vanuit de bank. In plaats daarvan ga je wonen waar je eigenlijk niet wilt zitten en waar je geen waarde meer aankunt toevoegen.
In de praktijk zal bij veel mensen de 100% ideale locatie een plek zijn waar je misschien een tweekamerflatje kunt krijgen en betalen. Terwijl je op een 90% ideale locatie misschien voor het zelfde geld in een eengezinswoning kunt wonen. Dat is dan in de regel dus niet meteen een plek waar je eigenlijk niet wilt zitten, maar eerder een prima plek waar je best zou willen zitten. Maar waarbij een andere locatie misschien nog net iets beter is, maar meteen wel een flink stuk duurder. (Of zonder de gewenste 'soort' woningen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 07:43:
[...]

Maar er zijn een hoopt gradaties tussen instapklaar en vijf jaar in de zooi zitten. Mijn vorige woning was alles behalve perfect, maar ik wist wat er gedaan moest worden. En heb geïnventariseerd wat dat zou kosten. De grote dingen heb ik dus laten doen en heb zelf alleen hier en daar wat geverfd. Die verbouwing kostte een paar maanden, maar daarna had ik dus alsnog een 'instapklaar' huis, dat ook nog eens helemaal naar mijn smaak was. In plaats van naar de smaak van de gemiddelde Nederlander/flipper.
ik verwacht dat er meestal onvoldoende geld over is na de overdracht voor een grote verbouwingen laat staan meerdere. Als er nog wat te besteden valt dan gaat dat eerst naar de inrichting: potten verf, nieuwe gordijnen, verlichting, eethoek, vloerkleed, spiegels en kranen vervangen, e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 22-10-2022 08:56 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Laatst online: 17:39
[...]

Dat klopt, maar de context en scope van mijn verhaal was deze post:
keanu_ in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Kwam er net achter dat mijn ouders (boomers) dus ook al hypotheekvrij zijn, op een enorm stuk grond met een veel te groot huis en zo goed als zelfvoorzienend (zonnepanelen/warmtepomp), die gaan daar nooit meer weg.

Denk dat het nog wel even duurt voordat er veel woningen vrij komen door vergrijzing.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
JDx schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:42:
Kwam er net achter dat mijn ouders (boomers) dus ook al hypotheekvrij zijn, op een enorm stuk grond met een veel te groot huis en zo goed als zelfvoorzienend (zonnepanelen/warmtepomp), die gaan daar nooit meer weg.
Ik weet niet hoe oud jouw ouders zijn, maar op een gegeven moment wordt voor sommige ouderen de trap op / af een probleem. Mobiliteit en reactievermogen vermindert, waardoor autorijden een probleem wordt (je zou het niet zeggen, maar fietsen lukt meestal langer dan autorijden). Sommige ouderen hebben dagelijks hulp nodig bij aankleden/uitkleden, wassen, en het innemen van medicijnen.

En dit kan op allerlei leeftijden gebeuren; de een is op z'n 60e al veroordeeld tot thuis voor de buis zitten, de ander fietst op d'r 90e nog fluitend 20km. Gezond gedrag en een lichte baan kunnen een beetje helpen, maar zijn niet allesbepalend.

Nadenken over verlies, eenzaamheid en aftakeling is lastig en confronterend, daarom doen we het liever niet. Bovendien is de generatie die nu oud wordt de generatie die "jeugdigheid" en "jong van geest" zijn tot een statussymbool heeft verheven.

Dat grote ruime huis waar je je kinderen hebt zien opgroeien is fantastisch, tot het ineens niet meer gaat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:48

FreakNL

Well do ya punk?

Emgeebee schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Omslagpunt is voor een hoop huizen al bereikt. Mijn huidige huurwoning is woz ongeveer 700k en dat zou met 5% 20 jaar neerkomen op een maandlast van 3500 (en oplopend vanwege de uitfasering van de Wet Hillen tot 4500).

Ik betaal 1650 euro huur.
Over 20 jaar betaal je ook gewoon 4500 huur.

Er komt een inflatie van jewelste aan en dan ben je beter af met een vaste prijs (hypotheek) dan een variabele prijs (huur).

Zelfs de mensen die 20 jaar geleden kocht hebben nu een hypotheekbedrag wat een lachtertje is... En de inflatie van de afgelopen 20 jaar gaat een lachtertje zijn met de inflatie van de komende 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

mitsumark schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:29:
[...]

Maandlasten van 3500 incl aflossing lijkt me.
Na 20 jaar huren heb je niks, na 20 jaar aflossen heb je een half huis...
Eigenlijk moet je de huur alleen vergelijken met het (netto) rentedeel + onderhoud. Aflossing is vermogensopbouw.
Is natuurlijk alleen vermogensopbouw als het huis wat je nu voor 500k koopt in de toekomst voor meer dan 500k weggaat. Als het precies voor 500k weggaat is het wel vermogensopbouw maar had je dat ook gewoon kunnen sparen.

En gaat het voor minder weg dan is het gewoon derving. Met andere woorden, 1388 per maand aflossen 30 jaar lang (=500k) en daar maar 300k voor terugkrijgen is wel een soort van vermogensopbouw, maar dan was je met sparen beter afgeweest :)

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 22-10-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:42:

Denk dat het nog wel even duurt voordat er veel woningen vrij komen door vergrijzing.
'Zelfvoorzienend' is tot 2025, daarna wordt het salderen afgebouwd.
Dan heb je dus in de zomer opbrengst en in de winter gebruik.

Een kennis woont in een appartementencomplex tussen 60 plussers, met onder , boven links en rechts buren, die heeft altijd een raampje open omdat het anders te warm is.
Tegen de (eventuele) energie crisis is dat een goede uitkomst voor midden en lage inkomens.

Kreeg trouwens vanmorgen berichten van Funda dat 2 woningen 5% in prijs waren verlaagd, prijsklasse 500-750k (tussenwoning/2 kapper).
Bevestiging wat we hier al wel voelden aankomen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Emgeebee schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Omslagpunt is voor een hoop huizen al bereikt. Mijn huidige huurwoning is woz ongeveer 700k en dat zou met 5% 20 jaar neerkomen op een maandlast van 3500 (en oplopend vanwege de uitfasering van de Wet Hillen tot 4500).

Ik betaal 1650 euro huur.
Maar dan zit je in een buitengewone positie. Want normaal worden die woningen verhuurd voor >2.000 per maand.

En je vergeet dat jij over 20 jaar waarschijnlijk minimaal 3.000 huur betaalt wegens huurverhogingen, terwijl de koper dan nog steeds 3.500 betaalt, en tevens veel vermogen opbouwd.

Vanuit jouw positie zou ik de markt nog even laten dalen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:53:
[...]

Ik weet niet hoe oud jouw ouders zijn, maar op een gegeven moment wordt voor sommige ouderen de trap op / af een probleem. Mobiliteit en reactievermogen vermindert, waardoor autorijden een probleem wordt (je zou het niet zeggen, maar fietsen lukt meestal langer dan autorijden). Sommige ouderen hebben dagelijks hulp nodig bij aankleden/uitkleden, wassen, en het innemen van medicijnen.

En dit kan op allerlei leeftijden gebeuren; de een is op z'n 60e al veroordeeld tot thuis voor de buis zitten, de ander fietst op d'r 90e nog fluitend 20km. Gezond gedrag en een lichte baan kunnen een beetje helpen, maar zijn niet allesbepalend.

Nadenken over verlies, eenzaamheid en aftakeling is lastig en confronterend, daarom doen we het liever niet. Bovendien is de generatie die nu oud wordt de generatie die "jeugdigheid" en "jong van geest" zijn tot een statussymbool heeft verheven.

Dat grote ruime huis waar je je kinderen hebt zien opgroeien is fantastisch, tot het ineens niet meer gaat ...
Nou als je de slaapkamer naar beneden kan verplaatsen (wat ze al hebben) wordt de hele bovenverdieping overbodig, dat is allen nog voor als kleinkinderen blijven slapen.

Een appartement is niet veel handiger, al dan niet met een lift. Ze zijn trouwens binnenkort 70.

Het is wel een huis waar 3 gezinnen zouden kunnen wonen en zo zijn er vast heel veel meer, toch blijven ze lekker zitten, net als ik, 90m2 voor mezelf en 170m2 grond voor 249/maand.

Edit: als ze het ooit makkelijker maken om te ruilen met iemand, dan doe ik dat wel.

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 22-10-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je hebt het al vaker geprobeerd @CVTTPD2DQ
CVTTPD2DQ in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"

;)

Maar sommige mensen zijn niet te overtuigen van de voordelen van levensloopbestendig wonen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

Nou als je de slaapkamer naar beneden kan verplaatsen (wat ze al hebben) wordt de hele bovenverdieping overbodig, dat is allen nog voor als kleinkinderen blijven slapen.

Een appartement is niet veel handiger, al dan niet met een lift. Ze zijn trouwens binnenkort 70.
Mijn schoonmoeder (70) woont ook in een vrijstaande woning , vorig jaar heeft ze de rente nog 20j vastgezet voor een aflossingsvrije hypotheek uit 1995.

Appartementen zijn er niet, behalve huur voor 2.000 per maand. Verhuizen betekent inleveren op woongenot tegen veel hogere lasten.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:05:
Een kennis woont in een appartementencomplex tussen 60 plussers, met onder , boven links en rechts buren, die heeft altijd een raampje open omdat het anders te warm is.
Tegen de (eventuele) energie crisis is dat een goede uitkomst voor midden en lage inkomens.
Sommige flats zijn van ontzettend slechte bouwkwaliteit, maar ceteris paribus zijn flats veel energiezuiniger dan grondgebonden woningen. Energielabels zouden gebaseerd moeten zijn op het piekgebruik hartje winter, en niet de jaarafrekening.

Over die labels gesproken TNO geeft nu al aan dat het niet opschiet. Over een paar jaar komt natuurlijk de parlementaire enquete over de verduurzamingsfaal. De baas van TNO kan dan zeggen dat ze al in 2022 hebben gepleit voor een strakkere regie vanuit de overheid.
Wat mij betreft stuurt de overheid elk jaar een enquete naar 60+ers, met vragen als "heeft u wel eens nagedacht over hoe u uw sociale netwerk in stand gaat houden als u niet meer kan autorijden?" en "heeft u hobbies die binnenshuis zelfstandig kunnen worden uitgevoerd?" })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sport_Life schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Mijn schoonmoeder (70) woont ook in een vrijstaande woning , vorig jaar heeft ze de rente nog 20j vastgezet voor een aflossingsvrije hypotheek uit 1995.

Appartementen zijn er niet, behalve huur voor 2.000 per maand. Verhuizen betekent inleveren op woongenot tegen veel hogere lasten.
Ja zelfde voor mij, 90m2 terwijl ik maar 35m2 gebruik, als m'n bed beneden stond zouden ze de bovenverdieping er gewoon af kunnen trekken. Maar kleiner wonen is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:01
Sport_Life schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

Maar dan zit je in een buitengewone positie. Want normaal worden die woningen verhuurd voor >2.000 per maand.
Is dat zo? Ik zie in Amsterdam genoeg huurhuizen voorbij komen waarbij het een veel betere deal is om te huren dan te kopen.

Zie bijvoorbeeld:
Deze woning die in de verkoop voor meer dan een miljoen weg zou gaan

Deze woning in oud-zuid met 2 slaapkamers en een tuintje.

Woning in de pijp met 2 slaapkamers

Strak afgewerkt appartement met 100m2 en 2 slaapkamers in oud-zuid. Zou in de verkoop ook wel voor 750k weg gaan.

En dit is nog maar een kleine selectie, zo’n grote uitzondering is het dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-09 13:36
xiangpo schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Is dat zo? Ik zie in Amsterdam genoeg huurhuizen voorbij komen waarbij het een veel betere deal is om te huren dan te kopen.

Zie bijvoorbeeld:

Strak afgewerkt appartement met 100m2 en 2 slaapkamers in oud-zuid. Zou in de verkoop ook wel voor 750k weg gaan.

En dit is nog maar een kleine selectie, zo’n grote uitzondering is het dus ook niet.
Zijn wel lastige woningen om te huren, zeker die van benopzoek zullen altijd naar doorstromers uit de sociale sector gaan. Vesteda staat volgens mij ook te boek als 'redelijke' verhuurder qua prijzen.

Dat kopen al die tijden in maandlast goedkoper is dan huren is eigenlijk best gek. Voor kopen valt ook als de maandlast hoger is dan huren wel wat te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Zie bijvoorbeeld:

Wat een dramatische huizen zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Zie bijvoorbeeld:

Bijna 1.800 voor een portiekflat met eenvoudige keuken/badkamer van 75m2... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
Sport_Life schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:15:
[...]

Lekkere dooddoener in de discussie.. Het ging er om dat huren helemaal geen slechte business case was en dat jij zei dat het een uitzondering is. Dit geeft maar weer aan dat dat wel meevalt. Dat de huren hoog zijn klopt, maar de verkoopprijzen zijn net zo belachelijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

xiangpo schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:18:
[...]

Lekkere dooddoener in de discussie.. Het ging er om dat huren helemaal geen slechte business case was en dat jij zei dat het een uitzondering is. Dit geeft maar weer aan dat dat wel meevalt. Dat de huren hoog zijn klopt, maar de verkoopprijzen zijn net zo belachelijk hoog.
Nee, ik zeg dat huren op de lange termijn een slechte keuze is, korte termijn voor 1650 huren wat blijkbaar 700k waard is (was) momenteel zit je goed. Maar dan ook geldt dat kopen op termijn altijd beter is.
Sport_Life schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:09:
[...][..]

Vanuit jouw positie zou ik de markt nog even laten dalen.
Er is 1 situatie mogelijk waarbij huren beter is dan kopen en dat is als de huizenprijzen komende 20 jaar blijven zakken. Die kans lijkt mij nihil.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
[...]

Maar laten we vooral geen dichtbevolkte wijken in de stad bouwen, want daar kunnen alleen paupers wonen, en er is helemáál geen vraag naar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Maar laten we vooral geen dichtbevolkte wijken in de stad bouwen, want daar kunnen alleen paupers wonen, en er is helemáál geen vraag naar ...
Ook binnen de stad zijn goede /slechte wijken en ook goede/slechte woningen.
Zo'n portiekflat is nooit populair geweest, mensen willen liever een <jaren 30 appartement met details ed. Daarom ook die eenvoudige keuken/badkamer, in zoiets wordt nauwelijks geïnvesteerd.

Die gaat ook nooit voor 700k weg.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 22-10-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Ap
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-03 21:34
[...]

Zie bijvoorbeeld:

Dan betaal je dus €1800 in de maand voor een woning met een badkamer en keuken uit de laagste klasse van de sociale woningbouw en lelijke kunststof kozijnen.

Kan me niet voorstellen dat je gelukkig wordt van 20 jaar hier tegenaan kijken. Je gaat dit ook niet renoveren, of je moet de huisbaas graag een nieuwe keuken en badkamer cadeau willen doen.

Als je €1800 aan huur kan betalen dan zijn er ook echt wel mogelijkheden die veel meer wooncomfort geven

Dit zijn leuke woningen voor tijdelijk, voor de lange termijn kan ik me niet voorstellen dat je voor zoiets gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Dr. Ap schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:22:
Dan betaal je dus €1800 in de maand voor een woning met een badkamer en keuken uit de laagste klasse van de sociale woningbouw en lelijke kunststof kozijnen.
Niet overdrijven, de keuken is klein, maar een vaatwasser hoef je in de sociale woningbouw echt niet te verwachten. De badkamer ziet er ook gloednieuw uit (en een stukje beter dan wat je in sociale woningbouw ziet).

Het is dat wij bij verre na niet in de inkomensklasse zitten om 1800 euro pm uit te (mogen!) geven aan een woning, maar anders zou ik dit best overwegen - en reken maar dat deze woning snel weggaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

En dat is hoe ik het nu ook ga aanpakken. Dak/vloer/gevelisolatie, dubbel glas voor HR++ vervangen, pv installatie erbij met nieuwe groepen / electra. Allemaal klussen waar je visueel niks van ziet maar die meteen meer comfort en minder gebruik geven. Die visuele / optische dingen als moderne keuken /taats deuren kunnen altijd nog. En een visgraatvloer vind ik lelijk.
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:53:
[...]
Ik heb het meegemaakt met mijn ene overgebleven opa van vaderskant en andere oma van moederskant dat het prima ging. Opa bleef op zijn 90e gewoon op de fiets stappen naar de AH voor zijn ontbijt, maar leefde op de begane grond.
Mijn oma zat wel te kijken naar een modern opgeleverd appartement dichtbij het winkelplein met bakker, slager, slijterij en super waar zij altijd de boodschappen deed. Bovendien pal naast de kerk waar ze vaak te vinden was.

Maar om van een aflossingsvrij hypotheekbedrag van 300 euro over te moeten naar 1200 euro huur was wel even slikken. Vind je het vreemd dat die hele generatie liever gelijkvloers blijft wonen in het te grote huis? Mijn oma had het prima kunnen betalen met dik aow en eindloonpensioen en nabestaandenuitkering. Maar waarom zou je als dat nieuwe appartement bovendien 3x zo klein is en wel 4x zo duur. Plus ze zou alle bewoners van overlast zijn want ze mocht zo graag pingelen op de piano.

Nee hoor ik als millennial snap dondersgoed waarom babyboomers en ouder in hun praktisch afbetaald woning blijven zitten. Het alternatief is dief van je eigen portemonnee zijn. En als een beetje Nederlander daar op tegen is de keuze snel gemaakt. Dat zulke eindwoningen pas in 2035 een keer vrijkomen is zoals het is. Mag je er meteen met een sloopkogel doorheen. Want mijn oma woonde daar 50 jaar lang. Ooit nieuwbouw in de jaren 60 maar eenmaal gebouwd niks aan veranderd. En zo gebeurde ook na verkoop. De verbouwing heeft wel 2 a 3 ton gekost. Maar het was dan ook een kast van een huis met riante tuin en oprit. Niemand in de familie kon het individueel ophoesten om de ander uit te kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

Niet overdrijven, de keuken is klein, maar een vaatwasser hoef je in de sociale woningbouw echt niet te verwachten. De badkamer ziet er ook gloednieuw uit (en een stukje beter dan wat je in sociale woningbouw ziet).

Het is dat wij bij verre na niet in de inkomensklasse zitten om 1800 euro pm uit te (mogen!) geven aan een woning, maar anders zou ik dit best overwegen - en reken maar dat deze woning snel weggaat.
Maar als je wel 1800 euro uit kan/mag geven weet ik zeker dat je deze links laat liggen :P.
Zoiets is leuk voor 1 jaartje overbrugging oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
[...]

Huren is duur, zeker in de hoofdstad ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Ook binnen de stad zijn goede /slechte wijken en ook goede/slechte woningen.
Zo'n portiekflat is nooit populair geweest, mensen willen liever een <jaren 30 appartement met details ed. Daarom ook die eenvoudige keuken/badkamer, in zoiets wordt nauwelijks geïnvesteerd.

Die gaat ook nooit voor 700k weg.
De meeste koop-benedenwoningen in de stadionbuurt hebben niet veel meer 'authentieke details' dan deze benedenwoning. Alleen de smaakgevoelige keuken zal waarschijnlijk duurder zijn. Voor die woningen ben je zo 7 ton kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Joosie200 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:54:
[...]
Maar om van een aflossingsvrij hypotheekbedrag van 300 euro over te moeten naar 1200 euro huur was wel even slikken. Vind je het vreemd dat die hele generatie liever gelijkvloers blijft wonen in het te grote huis? Mijn oma had het prima kunnen betalen met dik aow en eindloonpensioen en nabestaandenuitkering. Maar waarom zou je als dat nieuwe appartement bovendien 3x zo klein is en wel 4x zo duur.
En had ze dan helemaal geen overwaarde in die woning?? Dat vind ik wel apart.

In veel gevallen is er nl een paar ton overwaarde en het "beschikbaar stellen" van die zak geld kost ook geld. Bv. in de vorm van gemist rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:21:
Maar als je wel 1800 euro uit kan/mag geven weet ik zeker dat je deze links laat liggen :P.
Zoiets is leuk voor 1 jaartje overbrugging oid.
Nou, ik zit in mijn hoofd een beetje te plussen en minnen. Onze huidige koopwoning kost ongeveer de helft van dat maandbedrag. Die huurwoning heeft iets minder woonoppervlak (wel meer nuttig oppervlak), maar een betere keuken en badkamer.

O, en de koopwoning staat in een buitenwijk van een provinciestadje, niet in een van de duurste wijken van de hoofdstad.

Dus dat 'voorrecht' kost ongeveer 900 euro, voor een verder gelijkwaardige woning. En verder zijn er andere voordelen: zo is de energierekening waarschijnlijk lager, en je zult nooit een auto nodig hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

In veel gevallen is er nl een paar ton overwaarde en het "beschikbaar stellen" van die zak geld kost ook geld. Bv. in de vorm van gemist rendement.
Natuurlijk zat er een dikke overwaarde op. Maar zelfs al zou ze een miljoen kunnen cashen op de woning, dan nog was ze niet in een appartement gaan zitten. Het is nogal een overstap van een zee aan ruimte tegen praktisch weinig kosten naar een beperkte ruimte tegen flinke meerprijs. En dus ging ze toch echt in zes plankjes het huis uit wat op het end natuurlijk veel te groot was voor haar of opa en oma samen alleen.

Dus het is voor ouderen ook meer wat zijn ze al jaren gewend, waar zit hun sociale netwerk en wat lever je in tegen het gemak van nul onderhoud bij een nieuwe woning. Het nul onderhoud bij dat nieuwe appartement kostte haar dus 1000 euro in de maand. Voor dat geld kun je best wel wat uren inhuren van een schoonmaakster, tuinman en klusjesman.

https://eenvandaag.avrotr...-en-wat-we-bouwen-groeit/

Het is vooral dit. Men denkt de babyboom wil nieuw, gelijkvloers aka gaan met die banaan aan appartementen. Makkelijker te realiseren dan grondgebonden, flinke marge voor elke partij en weinig kosten voor een nieuwe woonlaag. Maar de bejaarden zijn niet te porren tegen 1000+ huur vs hypotheekvrij of een schijntje in hun grondgebonden kast van een huis. En jongeren kunnen die nieuwbouw niet financieren.

Bouw maar grondgebonden woningen. Van 50m2 formaat, 75m2 formaat en 100m2 formaat. Kan een single starter in de 50m2, een stelletje of opa/oma in 75m2 en indien behoefte aan meer ruimte want meer kinderen pak je 100m2. Maar men bouwt liever dat wat het meeste marge geeft. Aka appartementen en vrijstaande huizen.

Ik wil geen appartement met stadsverwarming / blokverwarming en naast het prijsplafond grijpen. Ik wil geen gesteggel over zonnepanelen op het dak of een laadpaal in de parkeerkelder wat de vve blokkeert. Ik hoef geen gedeelde voorzieningen als een fitnessplek, bibliotheek of een bar. Ik wil met corona op de return meer ruimte dan een balkon en dus inderdaad dat achtertuintje. En die voortuin ruil ik graag in voor een eigen oprit/parkeerplek. Boeit me niet als je het aaneenschakelt als blokken rijtjeshuizen. Maar staat dat op de shortlist voor bouwers? Denk het niet. Waarom? Levert te weinig marge. Te weinig marge voor gemeente, projectontwikkelaars en bouwers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:45
Joosie200 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:10:
Ik wil geen appartement met stadsverwarming / blokverwarming en naast het prijsplafond grijpen. Ik wil geen gesteggel over zonnepanelen op het dak of een laadpaal in de parkeerkelder wat de vve blokkeert.
....
Boeit me niet als je het aaneenschakelt als blokken rijtjeshuizen. Maar staat dat op de shortlist voor bouwers? Denk het niet.
Zie daar hét grote probleem in de bouwsector: een huis kopen is by far de grootste uitgave die consumenten doen, en in een nieuwbouw traject hebben ze helemaal niets in te brengen. ja, al het geld aan het eind :+

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Conrado schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:37:
[...]

Zie daar hét grote probleem in de bouwsector: een huis kopen is by far de grootste uitgave die consumenten doen, en in een nieuwbouw traject hebben ze helemaal niets in te brengen. ja, al het geld aan het eind :+
Er was net een reportage over in 1 vandaag. Er is blijkbaar al een rapport geschreven nav een onderzoek voor het ministerie van Hugo. Woonwensen: 70% grondgebonden, 30% niet. Bouwplannen: 30% grondgebonden, 70% niet. Maar dat wordt niet gedeeld met de minister. En dan laten ze een wethouder van Leiden zeggen: liever 300 appartementen dan 30 rijtjeshuizen. Snap ik op zich wel, maar niet elke gemeente zit zo krap qua ruimte binnen de bebouwing. Je kunt genoeg leegstaande kantoren omturnen. Of leeggelopen winkelcentra herbestemmen. En zoals het plan eerder deze week een nieuw blok huizen aan een nieuwe straat toevoegen aan het bestaande stratenplan. Zeker in dorpen / randgemeenten rondom een stad is de ruimte er wel.

Als er ooit een online consultatie komt waar je op mag reageren als burger doe ik mee. Maar ik denk dat Hugo zich liever schaart achter wethouders van gemeenten die weinig anders kunnen dan appartementen bouwen bij gebrek aan ruimte in de gebouwde omgeving. Omdat bouwen op weilanden dan weer op verzet kan rekenen van de boeren. Zoals het item van Lubach aantoont: beter demonstreren in een trekker, haal je meer aandacht mee en die zijn minder makkelijk weg te slepen dan jezelf aan een kunstwerk / Ferrari of wegdek vastplakken wat Extinction Rebellion deed. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Natuurlijk zat er een dikke overwaarde op. Maar zelfs al zou ze een miljoen kunnen cashen op de woning, dan nog was ze niet in een appartement gaan zitten.
Die keus kan ik mij heel goed voorstellen. Maar het is dus niet zo dat de totale kosten bij koop maar 300 per maand zijn vergeleken met 1200 bij huur. Daar ging het mij om.
Het is nogal een overstap van een zee aan ruimte tegen praktisch weinig kosten naar een beperkte ruimte tegen flinke meerprijs. En dus ging ze toch echt in zes plankjes het huis uit wat op het end natuurlijk veel te groot was voor haar of opa en oma samen alleen.

Dus het is voor ouderen ook meer wat zijn ze al jaren gewend, waar zit hun sociale netwerk en wat lever je in tegen het gemak van nul onderhoud bij een nieuwe woning.
Dat geldt natuurlijk niet alleen voor dit ouderen ;) .

Eigenlijk is het vrij simpel. Waarom zou iemand die zijn huidige woning kan betalen, zonder goede reden willen verhuizen naar een "mindere" woning? Als je al jaren of decennia in een bepaalde woning woont, dan zal die in de regel aan je wensen voldoen. Dus blijf je zitten als je wensen niet veranderen.

Zo iemand krijgt je dus alleen weg (oneerbiedig uitgedrukt) door in of bij de nieuwe woning voorzieningen treffen die meerwaarde bieden. En wat je ook aangeeft, voor heel veel vertrouwde zaken zijn oplossingen die maken dat je kunt blijven wonen waar je woont. Maar als je bij een andere woning extra faciliteiten hebt én je daar ook meteen die mogelijke problemen hebt getackeld, dan kan een verhuizing voor een deel van die groep gewoon een verbetering zijn in plaats van een achteruitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

Eigenlijk is het vrij simpel. Waarom zou iemand die zijn huidige woning kan betalen, zonder goede reden willen verhuizen naar een "mindere" woning? Als je al jaren of decennia in een bepaalde woning woont, dan zal die in de regel aan je wensen voldoen. Dus blijf je zitten als je wensen niet veranderen.

Zo iemand krijgt je dus alleen weg (oneerbiedig uitgedrukt) door in of bij de nieuwe woning voorzieningen treffen die meerwaarde bieden. En wat je ook aangeeft, voor heel veel vertrouwde zaken zijn oplossingen die maken dat je kunt blijven wonen waar je woont. Maar als je bij een andere woning extra faciliteiten hebt én je daar ook meteen die mogelijke problemen hebt getackeld, dan kan een verhuizing voor een deel van die groep gewoon een verbetering zijn in plaats van een achteruitgang.
Precies. Dus ik vraag me af voor hoeveel huishoudens het echt ervaren wordt als vooruitgang. En dan kun je appartementen opleveren aan de lopende band maar als er geen vraag is bouw je het om leegstand te creëren. Zoiets zal het gaan worden. Hugo en opvolgers kunnen met trots zeggen dat X woningen per 2030 zijn opgeleverd. De doelen zijn zo goed als helemaal gehaald. Maar is de bevolking ermee geholpen? Maakt niet uit, zolang ze maar herkozen worden.

Er is meer nodig dan die stip op de horizon. Wonen gaat gepaard met hoe zit het met de wegen rondom een nieuwe wijk, hoe bestrijd je flessenhalsen en fileknooppunten als iedereen op dezelfde tijd naar dezelfde bestemming gaat. En hoe zit het de voorzieningen, recreatie en sport. Maar dat vereist dan weer een samenwerking van ministeries. Gewoon een kijk op wonen, werken in NL. Bouwen is maar 1 schakel. Belastingen en hra is er ook eentje. En de organisatie van de arbeidsmarkt. Ik mis een overkoepelend plan. Het is te versnipperd.

Wat ook zou helpen is permanente bewoning toestaan op niet langer actieve bungalowparken. Waarom mogen allerhande bedrijven er wel arbeidsmigranten in huisvesten maar mag de doorsnee Nederlander er enkel recreatief verblijven? Menig bungalow heeft een riante tuin, standaard twee slaapkamers. Genoeg plek voor een alleenstaande of een stelletje. Zelfs ruimte voor een eigen oprit met laadpaal. Bovendien woon je vaak in de buurt van het bos of een nstuurplek.

Er zijn genoeg zaken niet toegewezen voor bewoning. Kantoorpanden, bungalowparken. En die zijn sneller om te turnen en geschikt te maken voor bewoning dan een nieuwe wijk uit de grond stampen als extra straatje erbij. Maar de nimby houding zal wel meespelen. Omwonenden willen vrij uitzicht, rust en ruimte. En omwonenden kunnen zich goed manifesteren in bezwaar tegen allerhande plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Joosie200 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:36:
[...]
Precies. Dus ik vraag me af voor hoeveel huishoudens het echt ervaren wordt als vooruitgang. En dan kun je appartementen opleveren aan de lopende band maar als er geen vraag is bouw je het om leegstand te creëren.
Best veel. Ik ken best wat ouderen die het wel als vooruitgang zien. Ja, je kunt een tuinman inhuren. En huishoudelijke hulp. En een klusjesman. En je kunt een traplift of andere inloopdouche laten installeren. En je boodschappen laten bezorgen. En ga zo maar door. Dat zijn allemaal afzonderlijk prima oplossingen. Maar wat ik hoor is dat hoe meer van die stapjes je moet nemen, hoe moeilijker dat wordt. En hoe meer het huis ook minder als je eigen huis meer wordt ervaren.

Dat is een beetje extreem uitgedrukt, maar wat ik bedoel is dat bijvoorbeeld het best confronterend kan zijn als je de tuin, waarin je decennia met veel plezier hebt gewerkt, op een gegeven moment "uit handen" moet geven omdat je het niet meer zelf kunt onderhouden. Het plezier van 'je mooie tuin' kan bij sommigen dan juist een punt van verdriet worden, omdat je er zelf niet meer in kunt werken.

Maar daarnaast zijn er bij veel seniorenflats ook juist aantrekkelijke aspecten, pull factoren. Dicht bij winkels, diverse (medische) voorzieningen in het gebouw of vlakbij, maar vooral ook gezamenlijke activiteiten en (hobby-)ruimtes. Ook bij mensen die al een halve eeuw in het zelfde huis wonen kan dat een reden zijn om alsnog te verhuizen, als een groot deel van de kennissen die je had uit de buurt vertrokken zijn.
Er is meer nodig dan die stip op de horizon. Wonen gaat gepaard met hoe zit het met de wegen rondom een nieuwe wijk, hoe bestrijd je flessenhalsen en fileknooppunten als iedereen op dezelfde tijd naar dezelfde bestemming gaat. En hoe zit het de voorzieningen, recreatie en sport. Maar dat vereist dan weer een samenwerking van ministeries. Gewoon een kijk op wonen, werken in NL. Bouwen is maar 1 schakel. Belastingen en hra is er ook eentje. En de organisatie van de arbeidsmarkt. Ik mis een overkoepelend plan. Het is te versnipperd.

Wat ook zou helpen is permanente bewoning toestaan op niet langer actieve bungalowparken. Waarom mogen allerhande bedrijven er wel arbeidsmigranten in huisvesten maar mag de doorsnee Nederlander er enkel recreatief verblijven? Menig bungalow heeft een riante tuin, standaard twee slaapkamers. Genoeg plek voor een alleenstaande of een stelletje. Zelfs ruimte voor een eigen oprit met laadpaal. Bovendien woon je vaak in de buurt van het bos of een nstuurplek.
Belangrijke reden waarom dat vaak niet mag heb je net in de vorige alinea ook benoemd. Dat voorzieningen zoals de infrastructuur daar niet op gebouwd is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Conrado schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:37:
Dat is helemaal geen probleem vóór de bouwsector. Ze tekenen een situatieschets, maken twee en een halve render, en daar moet je het mee doen. Graag tekenen bij het kruisje.
Joosie200 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:37:
Er is blijkbaar al een rapport geschreven nav een onderzoek voor het ministerie van Hugo. Woonwensen: 70% grondgebonden, 30% niet. Bouwplannen: 30% grondgebonden, 70% niet.
Ongeveer 66% van de bestaande woningen in Nederland zijn grondgebonden. Ook als je 70% appartementen gaat bouwenduurt het wel een tijdje voordat die verhouding verschuift. Voorlopig sluit het woningaanbod dus prima aan op de woonwensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:41:
Dat is helemaal geen probleem vóór de bouwsector. Ze tekenen een situatieschets, maken twee en een halve render, en daar moet je het mee doen. Graag tekenen bij het kruisje.
Nou, nou, dat is wel héél kort door de bocht.
Ze zetten er ook nog "droomhuis" bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Joosie200 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:37:
En dan laten ze een wethouder van Leiden zeggen: liever 300 appartementen dan 30 rijtjeshuizen. Snap ik op zich wel, maar niet elke gemeente zit zo krap qua ruimte binnen de bebouwing.
Die wethouder weet ook dat water toch het beste naar het laagste punt loopt :)

Nieuwbouw wordt omringend door vijanden: grondbezitters, boeren, natuurwappies, stikstof en natuurlijk NIMBY's. Dara heb je in de stad veel minder last van.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:46
b.akkes schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:34:
[...]
Dat is ook weer te kort door de bocht lijkt me. Het aflossingsdeel is inderdaad vermogensopbouw maar het is niet zo dat je dat geld bij huren niet hebt. Wanneer je dat geld wat bij kopen naar aflossen zou gaan investeert kan dit ook 20 jaar renderen.

Wanneer we uitgaan van 7% rendement (gemiddeld bij aandelen) en een startinleg van 35.000 euro (5% k.k. bij een huis van 700.000 euro) en 1000 euro per maand inleg, heb je na 20 jaar een vermogen van 560.000 euro.

Nu is dit misschien wat ruim, maar ik wil maar aangeven dat je ook met huren vermogen kan opbouwen.
Klopt, is (ook) te kort door de bocht, maar beleggen is iets risicovoller dan een huis aflossen, garantie op gemiddeld 7% heb je niet..
Die 560k kan ook 300k of 800k zijn, afhankelijk van hoeveel risico je neemt en hoeveel geluk je daarbij hebt.
Het voordeel van je huis aflossen is, dat wat de markt en inflatie ook doen, je hebt een half huis aan waarde, of dat tegen die tijd 300k of 800k waard is doet er niet zoveel toe imo.
Het nadeel is natuurlijk dat je dat vermogen niet zomaar aan iets anders kunt uitgeven.
FreakNL schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:00:
[...]
Is natuurlijk alleen vermogensopbouw als het huis wat je nu voor 500k koopt in de toekomst voor meer dan 500k weggaat. Als het precies voor 500k weggaat is het wel vermogensopbouw maar had je dat ook gewoon kunnen sparen.

En gaat het voor minder weg dan is het gewoon derving. Met andere woorden, 1388 per maand aflossen 30 jaar lang (=500k) en daar maar 300k voor terugkrijgen is wel een soort van vermogensopbouw, maar dan was je met sparen beter afgeweest :)
Maakt imo niet zoveel uit, zie hierboven. Zie het niet als geld, maar als een (deel van) een "product".
Tenzij je denkt dat de huizenmarkt instort en dat je met beleggen straks een beter huis kunt kopen, maar dat is nog veel risicovoller. Voor hetzelfde geld heb je straks voor die 560k maar een studentenflatje... De kans dat je er straks een villa in amsterdam voor kunt kopen lijkt me nihil, maar je weet nooit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:39
Joosie200 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 19:36:
[...]

Precies. Dus ik vraag me af voor hoeveel huishoudens het echt ervaren wordt als vooruitgang.
Alle ouderen die ik ken die kleiner/gelijkvloers zijn gaan wonen, ervaren die stap (achteraf) als grote vooruitgang. De meesten zien er vooraf enorm tegenop.

Vooruitgang omdat:
- onderhoud van het pand volledig uit handen wordt genomen
- gelijkvloers natuurlijk fijn is als je slechter ter been raakt
- binnenshuis schoon en netjes houden minder energie kost
- De kans dat men langdurig zelfstandig kan blijven wonen in een gelijkvloerse woning/appartement groter is dan in een gezinswoning
- in een appartement, zeker met video-intercom, een hoger gevoel van veiligheid. Minder kans op oplichters of overvallers aan de deur.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
mitsumark schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:28:
Het voordeel van je huis aflossen is, dat wat de markt en inflatie ook doen, je hebt een half huis aan waarde, of dat tegen die tijd 300k of 800k waard is doet er niet zoveel toe imo.
Het nadeel is natuurlijk dat je dat vermogen niet zomaar aan iets anders kunt uitgeven.
Je huis is om in te wonen en niet om te beleggen, want daar heb je idd niet zoveel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:15
mitsumark schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:28:
[...]

An sich snap ik wat je bedoelt maar ik ben het er niet helemaal mee eens. De waarde volgt uit het feit dat jij de eigenaar bent. Het deel dat je hebt afgelost verandert dit eigendomsdeel niet. Of je nu aflost of niet, je bent evenveel eigenaar* (*werkt even net wat complexer bij twee eigenaren ).

Even concreet maken:
Persoon 1:
300k gekocht
300k geleend
150k afgelost (150K openstaande lening)
verkoopt voor 250K
inleg: 150K
uitgekeerd; 100K
netto resultaat -50K (-rente)

Persoon2:
300k gekocht
300k geleend
50k afgelost (verplicht, 250K openstaand)
verkoopt voor 250K
inleg: 50K
uitgekeerd; 0 euro

Bij gelijke situatie heeft Persoon2 dan 100K aan iets anders uitgeven, of spaargeld. Wat is dan volgens mij wel het verschil? Maandlasten! Als je eerder aflost kun je vaak lagere maandlasten krijgen. Met 1% rente heeft dat niet zo veel nut. Met 5% wordt het een ander verhaal.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:46
sdk1985 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:33:
[...]

An sich snap ik wat je bedoelt maar ik ben het er niet helemaal mee eens. De waarde volgt uit het feit dat jij de eigenaar bent. Het deel dat je hebt afgelost verandert dit eigendomsdeel niet. Of je nu aflost of niet, je bent evenveel eigenaar* (*werkt even net wat complexer bij twee eigenaren ).

Even concreet maken:
Persoon 1:
300k gekocht
300k geleend
150k afgelost (150K openstaande lening)
verkoopt voor 250K
inleg: 150K
uitgekeerd; 100K

Persoon2:
300k gekocht
300k geleend
50k afgelost (verplicht, 250K openstaand)
verkoopt voor 250K
inleg: 50K
uitgekeerd; 0 euro

Bij gelijke situatie heeft Persoon2 dan 100K aan iets anders uitgeven, of spaargeld. Wat is dan volgens mij wel het verschil? Maandlasten! Als je eerder aflost kun je vaak lagere maandlasten krijgen. Met 1% rente heeft dat niet zo veel nut. Met 5% wordt het een ander verhaal.
De discussie ging dan ook over kopen (incl aflossen) vs huren.
Extra aflossen met een lage rente is inderdaad niet perse de beste methode, wel lekker risicoloos.
Los van de hoeveelheid rente die je betaalt over het openstaande bedrag kom je ook in een lagere risicogroep en kan je % omlaag.
Dit kan nog wel eens gunstig uitpakken ten opzichte van beleggen/sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:15
mitsumark schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:04:
[...]

De discussie ging dan ook over kopen (incl aflossen) vs huren.
Ah ja daar zitten we wel op 1 lijn.

Alleen voor sociale huur kan de som gunstig uitvallen. Die woonlasten kunnen minder zijn dan je rentecomponent en dan hoef je tevens niet te investeren in onderhoud, nieuwe badkamer/toilet/keuken.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gigi
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-11-2022
sdk1985 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Ah ja daar zitten we wel op 1 lijn.

Alleen voor sociale huur kan de som gunstig uitvallen. Die woonlasten kunnen minder zijn dan je rentecomponent en dan hoef je tevens niet te investeren in onderhoud, nieuwe badkamer/toilet/keuken.
Herkenbaar. Zelf zit ik nu in sociale huur in een nieuwbouwwoning met warmtepomp. Wil wel kopen en kan ook prima maar toch lastige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die oorlog gaat West-Europa nog de nodige Oekraïense vluchtelingen toestroom opleveren. Zo ook in NL. Deze zullen ook allemaal ergens moeten wonen en ik vind dat oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne voorrang mogen krijgen op de niet-westerse asielaanvragen.
Het worden nog spannende tijden, want waar al deze mensen te huisvesten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
Net interessant item op nieuwsuur op NPO over de perfecte storm op de huizenmarkt en dan vooral de nieuwbouw van woningen die over de volle bede stagneert. Ook nog heldere uitleg na de reportage van “huiseconoom” Matthijs Bouwman.

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/VPWON_1246712. ( uitzending van vandaag met dit item om terug te kijken moet nog verschijnen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xiangpo
Ook de CBS cijfers laten inmiddels een daling zien. Deze lopen normaal flink achter op de NVM cijfers omdat ze afhankelijk zijn van de inschrijving in kadaster.

Woningmarkt koelt verder af: huizenprijzen hardste gedaald sinds mei 2013
De daling van de Nederlandse huizenprijzen is in september in een hogere versnelling terechtgekomen. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen de prijzen op maandbasis zelfs het hardste naar beneden sinds mei 2013.

De huizenprijzen lagen in september gemiddeld 0,7 procent lager dan een maand eerder, bij een totaal van 17.631 verhuizingen. In augustus was nog sprake van een afname van 0,1 procent. CBS-econoom Frank Notten merkt op dat de tijd van prijsstijgingen nu ‘echt wel verleden tijd’ is.

Vergeleken met een jaar geleden zijn koophuizen nog wel bijna 10 procent duurder, maar het verschil op jaarbasis wordt met de maand kleiner. Begin dit jaar meldde het statistiekbureau met een plus van zo’n 21 procent nog de sterkste prijstoename in decennia.

De prijsdaling die het CBS meet is nog niet zo extreem als de afname die de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) onlangs becijferde. Volgens de makelaars gingen de huizenprijzen in het derde kwartaal bijna 6 procent omlaag ten opzichte van de voorgaande drie maanden.

Maar het CBS verwerkt huizenverkopen pas als notarissen die laten inschrijven bij het Kadaster. De cijfers van de NVM zijn onvollediger maar gebaseerd op het moment dat het koopcontract wordt getekend. Dat is eerder, waardoor trends daar vaak ook eerder worden gesignaleerd.

Welkome afkoeling
Wie binnenkort een huis wil kopen moet zich niet laten afschrikken door de daling van de huizenprijzen, zei president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) een week geleden nog. Hij beschouwde de ontwikkelingen op de woningmarkt eerder als een ‘welkome afkoeling’.

Volgens Knot zijn de dalende huizenprijzen vooral een gevolg van het oplopen van de hypotheekrente. Daardoor kunnen mensen nu minder lenen. Maar uiteindelijk zou er wel weer een nieuw evenwicht op de markt moeten kunnen ontstaan.

Knot wees er ook op dat er nog steeds veel huizen boven de vraagprijs worden verkocht en dat er nog steeds een groot tekort is aan woningen in Nederland. Daarbij moet je een woning volgens Knot ook niet zien als een belegging, maar koop je een huis omdat je erin wil wonen.

[ Voor 60% gewijzigd door xiangpo op 24-10-2022 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Begin dit jaar meldde het statistiekbureau met een plus van zo’n 21 procent nog de sterkste prijstoename in decennia.
Met dank aan de makelaars die nog even het laatste uit de markt hebben geperst. Met 3 bezichtigingen en 1 bieding fors boven de vraagprijs. Als we een transparant biedsysteem hadden gehad, was dit niet zo uit de hand gelopen.

We zitten dus JoJ nog op +10%, MoM op -0,9%. Dan lijken we aardig in de buurt te komen van een kleine plus in 2022 en als die daling doorzet een min in 2023.
Ben benieuwd of we (ver) onder het 2021 niveau gaan komen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:24
xiangpo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:08:
Ook de CBS cijfers laten inmiddels een daling zien. Deze lopen normaal flink achter op de NVM cijfers omdat ze afhankelijk zijn van de inschrijving in kadaster.

[...]
Heerlijke kop, met 0,7% daling de grootste daling in 10 jaar aankondigen. Feitelijk niet onjuist, maar wetende dat de huizenmarkt de afgelopen 10 jaar is gestegen ook een beetje misleidend

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

TheGhostInc schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:52:
[...]
Met dank aan de makelaars die nog even het laatste uit de markt hebben geperst. Met 3 bezichtigingen en 1 bieding fors boven de vraagprijs. Als we een transparant biedsysteem hadden gehad, was dit niet zo uit de hand gelopen.
[...]
Dit inderdaad. We zullen de exacte cijfers nooit weten maar ik denk dat we er hard van schrikken als we inzichtelijk zouden hebben hoeveel woningen zijn verkocht voor bijv. 70k boven de vraagprijs terwijl het bod dat daaronder lag 'slechts' 15k boven de vraagprijs was.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:01

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Harrie_ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Dit inderdaad. We zullen de exacte cijfers nooit weten maar ik denk dat we er hard van schrikken als we inzichtelijk zouden hebben hoeveel woningen zijn verkocht voor bijv. 70k boven de vraagprijs terwijl het bod dat daaronder lag 'slechts' 15k boven de vraagprijs was.
Dat komt denk ik ook deels doordat veel mensen pas verkopen als ze een huis gekocht hebben en er dán pas achterkomen dat het met biedingen boven de vraagprijs wel meevalt ;)

Dit dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:38
TheGhostInc schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:52:
[...]

We zitten dus JoJ nog op +10%, MoM op -0,9%. Dan lijken we aardig in de buurt te komen van een kleine plus in 2022 en als die daling doorzet een min in 2023.
Ben benieuwd of we (ver) onder het 2021 niveau gaan komen.
Het huis waarvoor we in onderhandeling zijn had naast ons 1 andere bezichtiging gehad, dat weten we van de bewoners (open huizen dag). Als ik kijk hoe de verkopend makelaar het verhaal bracht was het net of we naar het meest gewilde en ondergewaardeerde huis van de provincie aan het kijken waren. hij was daar wat liberaal met de waarheid en heeft dat hele spelletje duidelijk een jaar of wat kunnen oefenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:16
Dan doet hij goed werk. Iets waar hij voor betaald word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
kx22 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:55:
Op dat vlak wel ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gigi
kx22 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:55:
Niet echt, de nvm heeft ook een gedragscode. Hopelijk snel open biedingen zoals in Zweden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

supersoco80 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:42:
[...]
Het huis waarvoor we in onderhandeling zijn had naast ons 1 andere bezichtiging gehad, dat weten we van de bewoners (open huizen dag).
[...]
Dan ben je als verkopende partij ook wel een ei; wanneer je potentiële kopers mee geeft dat het niet zo'n storm loopt op de woning...
Gigi schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:11:
[...]
Niet echt, de nvm heeft ook een gedragscode. Hopelijk snel open biedingen zoals in Zweden.
Mwah, het is natuurlijk het werk van de makelaar om die woning (voor zoveel mogelijk) te verkopen. Het lijkt me evident dat die makelaar niet hoort te liegen, maar inspelen op het gevoel en de emotie van mensen is natuurlijk wel zijn werk. Dat laatste gebeurt overal, wanneer je in de markt bent voor een nieuwe keuken dan zal de keukenverkoper ook trachten om er een dubbele oven + quooker bij te slijten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gigi
Harrie_ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:19:
[...]

Dan ben je als verkopende partij ook wel een ei; wanneer je potentiële kopers mee geeft dat het niet zo'n storm loopt op de woning...

[...]

Mwah, het is natuurlijk het werk van de makelaar om die woning (voor zoveel mogelijk) te verkopen. Het lijkt me evident dat die makelaar niet hoort te liegen, maar inspelen op het gevoel en de emotie van mensen is natuurlijk wel zijn werk. Dat laatste gebeurt overal, wanneer je in de markt bent voor een nieuwe keuken dan zal de keukenverkoper ook trachten om er een dubbele oven + quooker bij te slijten...
Uit de NMV-gedragscode:

Het NVM-lid en de NVM-Makelaar/Taxateur zijn zich bewust van het belang van hun functie in het maatschappelijk verkeer. Zij oefenen deze naar eer en geweten en betrouwbaar, deskundig en onafhankelijk van anderen uit en streven naar kwaliteit in hun dienstverlening. In hun communicatie waken zij voor onjuiste beeldvorming over personen, zaken en rechten en over hun werkwijze, belangen en positie. Niet naleving van deze Erecode kan worden onderworpen aan de tuchtrechtspraak van de NVM.

Niet elke makelaar is natuurlijk NVM-lid, maar veel wel. En daarnaast zou een makelaar een tussenpersoon moeten zijn die faciliteert in transacties voor een primaire levensbehoefte. Het is een mindset. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 07:21
Blik1984 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Heerlijke kop, met 0,7% daling de grootste daling in 10 jaar aankondigen. Feitelijk niet onjuist, maar wetende dat de huizenmarkt de afgelopen 10 jaar is gestegen ook een beetje misleidend
Lees erin wat je erin wilt lezen maar 0.7% maand-op-maand is forser dan je denkt: het is gelijk aan 8.7% 8.1% jaar-op-jaar. En dat is weer genoeg om een 9.6% 8.8% stijging teniet de doen.

Maar het zal vast wel nóg forser gaan dalen dan dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Gigi schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

Uit de NMV-gedragscode:

Het NVM-lid en de NVM-Makelaar/Taxateur zijn zich bewust van het belang van hun functie in het maatschappelijk verkeer. Zij oefenen deze naar eer en geweten en betrouwbaar, deskundig en onafhankelijk van anderen uit en streven naar kwaliteit in hun dienstverlening. In hun communicatie waken zij voor onjuiste beeldvorming over personen, zaken en rechten en over hun werkwijze, belangen en positie. Niet naleving van deze Erecode kan worden onderworpen aan de tuchtrechtspraak van de NVM.

Niet elke makelaar is natuurlijk NVM-lid, maar veel wel. En daarnaast zou een makelaar een tussenpersoon moeten zijn die faciliteert in transacties voor een primaire levensbehoefte. Het is een mindset. :)
Dat stukje tekst is natuurlijk ook voor meerdere interpretaties vatbaar. Een onjuiste beeldvorming over personen, zaken en rechten lees ik als feitelijke zaken anders voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Bijv. bij een woning met een verzakkende fundering zeggen dat de fundering prima in orde is of van een bepaald kettingbeding zeggen dat dit niet het geval is. Wanneer een makelaar aangeeft dat er 'behoorlijke' interesse is in de woning (wanneer er 4 bezichtigingen zijn aangevraagd) dan wordt het natuurlijk al vrij grijs. Ik denk dat het een 'fine line' is waarbij slim communiceren over gaat in liegen, maar een 'goede' makelaar weet denk ik wel aan de juiste kant van die lijn te blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 18-07 22:26
ZenMonkey schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:53:
[...]

Lees erin wat je erin wilt lezen maar 0.7% maand-op-maand is forser dan je denkt: het is gelijk aan 8.7% jaar-op-jaar. En dat is weer genoeg om een 9.6% stijging teniet de doen.

Maar het zal vast wel nóg forser gaan dalen dan dit...
Mwah, ik zie iemand die de huizenmarkt wat nauwer volgt en door de clickbait-titel van de Telegraaf heenprikt. YTD was een ontwikkeling van -5% al bekend obv de cijfers van de NVM, dus -0.7 m-o-m past in die lijn en geeft geen nieuwe inzichten. Maar de huidige titel trekt duidelijk meer lezers dan "cijfers CBS in lijn met eerdere data NVM". ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:45
Het riedeltje over interesse van de makelaar is eigenlijk ook altijd hetzelfde, en nooit serieus te nemen. Alsof een makelaar gaat zeggen dat er beperkte interesse is en hij verwacht dat er misschien een paar matige biedingen komen.

Ik heb bezichtigingen gehad waarbij de makelaar zei dat we geluk hadden dat we een bezichtiging konden krijgen want het zat zo vol (huis stond sinds juni te koop, is meerdere keren in prijs verlaagd en de verkopers deden er nog allemaal dingen bij), laatst nog 1 die hetzelfde zei waarbij de vragenlijst die zogenaamd op de website stond nog niet was geüpload, alsof na 2,5 week geïnteresseerden daar niet naar zouden vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenMonkey
Hbeez schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:15:
[...]

Mwah, ik zie iemand die de huizenmarkt wat nauwer volgt en door de clickbait-titel van de Telegraaf heenprikt. YTD was een ontwikkeling van -5% al bekend obv de cijfers van de NVM, dus -0.7 m-o-m past in die lijn en geeft geen nieuwe inzichten. Maar de huidige titel trekt duidelijk meer lezers dan "cijfers CBS in lijn met eerdere data NVM". ;)
De cijfers van de NVM waren toch juist forser met 5.8% daling kwartaal-op-kwartaal? Wat weer gelijk is aan 25% 16.5% jaar-op-jaar. Maar goed zoals veel gezegd hier de NVM cijfers lopen voor op het CBS. Wat dat betreft zijn ze inderdaad op 1 lijn en niets nieuws.

Maar ik reageerde op @Blik1984 dat het misleidend zou zijn om de daling sterk te noemen. Daar ben ik het niet mee eens. De snelheid van afname is behoorlijk sterk op basis van cijfers CBS en NVM: 9-17% per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
BasV. schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:21:
Het riedeltje over interesse van de makelaar is eigenlijk ook altijd hetzelfde, en nooit serieus te nemen. Alsof een makelaar gaat zeggen dat er beperkte interesse is en hij verwacht dat er misschien een paar matige biedingen komen.

Ik heb bezichtigingen gehad waarbij de makelaar zei dat we geluk hadden dat we een bezichtiging konden krijgen want het zat zo vol (huis stond sinds juni te koop, is meerdere keren in prijs verlaagd en de verkopers deden er nog allemaal dingen bij), laatst nog 1 die hetzelfde zei waarbij de vragenlijst die zogenaamd op de website stond nog niet was geüpload, alsof na 2,5 week geïnteresseerden daar niet naar zouden vragen.
Je eerste alinea is inderdaad het werk van de verkopend makelaar. De tweede alinea is een voorbeeld van hoe het niet moet: Leugens vertellen.

Overigens was het ons al eerder (bij eerdere huizen) opgevallen dat de verkopend makelaar van dit huis er nogal schimmige praktijken op nahoudt. Gerommel met oppervlaktes en foto's bijvoorbeeld. Ook in dit proces (zie het huizen aankooptopic) is de rol van de verkopend makelaar wat twijfelachtig. Tot slot is de verkoopstrategie die gehanteerd is (advertentie, timing, foto's, begeleiding) iet per se de meest handige geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 18-07 22:26
ZenMonkey schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

De cijfers van de NVM waren toch juist forser met 5.8% daling kwartaal-op-kwartaal? Wat weer gelijk is aan 25% 16.5% jaar-op-jaar. Maar goed zoals veel gezegd hier de NVM cijfers lopen voor op het CBS. Wat dat betreft zijn ze inderdaad op 1 lijn en niets nieuws.

Maar ik reageerde op @Blik1984 dat het misleidend zou zijn om de daling sterk te noemen. Daar ben ik het niet mee eens. De snelheid van afname is behoorlijk sterk op basis van cijfers CBS en NVM: 9-17% per jaar.
Je hebt 1 cm aan data, pakt je lineaal erbij en trekt hem door tot 12cm, en trekt dan een conclusie over hoe sterk het de trend is. Imo is dat een onzin exercitie. En voor het gemak negeer je ook de YTD stijging gerapporteerd door CBS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:24
ZenMonkey schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

Ik zeg toch ook dat het feitelijk correct is. Echter, als we 9 a 10 jaar in een stijgende markt zitten, is het vrij logisch dat dit de grootste daling sinds 10 jaar is. Dus tja, feitelijk niet onjuist maar wel een beetje tendentieus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gigi
Cruiseganger schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:12:
Net interessant item op nieuwsuur op NPO over de perfecte storm op de huizenmarkt en dan vooral de nieuwbouw van woningen die over de volle bede stagneert. Ook nog heldere uitleg na de reportage van “huiseconoom” Matthijs Bouwman.

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/VPWON_1246712. ( uitzending van vandaag met dit item om terug te kijken moet nog verschijnen)
Tenenkrommend item. Wat een verschrikkelijke meneer ook. Waarschijnlijk 5ton overwaarde op zijn huis, als het niet meer is en hij zit te zeuren over geld.

De bouwer ook "die er niks aan overhoudt". Ja dat het bedrijfsrisico. Je kan ook met andere materialen gaan bouwen en veel meer prefab aanbieden.

Niet te spreken over de "investeerder" die voor studios blijkbaar 1000+ euro per maand wilde vragen.

Dat buurtbewoners woningbouw mogen tegenhouden moeten we natuurlijk ook vanaf.

Nederland is best stuk. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
Hbeez schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Je hebt 1 cm aan data, pakt je lineaal erbij en trekt hem door tot 12cm, en trekt dan een conclusie over hoe sterk het de trend is. Imo is dat een onzin exercitie. En voor het gemak negeer je ook de YTD stijging gerapporteerd door CBS.
Ik leg de lineaal langs een stukje data van 1 cm en zeg: wat ligt mijn lineaal er nu scheef bij! Oftewel: wat dalen de huizenprijzen hard. Terwijl ze pas een maand eerder begonnen met dalen.

Maar inderdaad, dan moet het wel aanhouden anders heeft het niet zoveel effect op te prijzen. Toch verwacht ik niet dat het opeens gaat stoppen met dalen. Zo grillig is de huizenmarkt niet, dat het de ene maand daalt en dan weer stijgt. Die prijsindex van het CBS toont een behoorlijk vloeiende lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
ZenMonkey schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:42:
[...]

Ik leg de lineaal langs een stukje data van 1 cm en zeg: wat ligt mijn lineaal er nu scheef bij! Oftewel: wat dalen de huizenprijzen hard. Terwijl ze pas een maand eerder begonnen met dalen.

Maar inderdaad, dan moet het wel aanhouden anders heeft het niet zoveel effect op te prijzen. Toch verwacht ik niet dat het opeens gaat stoppen met dalen. Zo grillig is de huizenmarkt niet, dat het de ene maand daalt en dan weer stijgt. Die prijsindex van het CBS toont een behoorlijk vloeiende lijn.
Toch is de huizenmarkt best grillig. Er zijn veel seizoensinvloeden en de cijfers worden ook beïnvloed door wat voor soort woningen veel verkocht worden in een bepaalde periode.

Op basis van 1 maand kun je weinig kwantitatieve uitspraken doen. Ik begrijp de opmerking wel dat het weer tendentieus gebracht wordt eigenlijk. Vergelijkbaar met de volgende twee zinnen die allebei waar zijn:

- Reddingsactie heeft 495 mensen gered.
- Reddingsactie kon dood 5 mensen niet voorkomen.

Het is maar net hoe je het nieuws framed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:56
supersoco80 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Je eerste alinea is inderdaad het werk van de verkopend makelaar. De tweede alinea is een voorbeeld van hoe het niet moet: Leugens vertellen.

Overigens was het ons al eerder (bij eerdere huizen) opgevallen dat de verkopend makelaar van dit huis er nogal schimmige praktijken op nahoudt. Gerommel met oppervlaktes en foto's bijvoorbeeld. Ook in dit proces (zie het huizen aankooptopic) is de rol van de verkopend makelaar wat twijfelachtig. Tot slot is de verkoopstrategie die gehanteerd is (advertentie, timing, foto's, begeleiding) iet per se de meest handige geweest.
Wij hadden bij 2 woningen ook zo'n makelaar! Slechte foto's tot een paar leugens en niet eerlijk zijn naar, zelfs andere makelaars zoals onze aankoopmakelaar zaten met elkaar waar wij bij waren te grappen over die andere makelaar. Zaken als dat er recent een nieuwe keuken en badkamer in de woning was, wat niet blijkt te zijn, badkamer was minstens 20 jaar oud, niet vertellen dat een geflipte woning gewoon beunhazerij was, de badkamer waren de tegels niet gelijmd(was een andere woning btw) tot kozijnen die vervangen moesten worden want onze makelaar kon zijn vinger er gewoon indrukken. En dan de vraagprijs was gewoon over de top. Wij hebben toen besloten om geen zaken met die verkopende makelaar te doem, want het 'voelde' niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
FreakNL schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

Over 20 jaar betaal je ook gewoon 4500 huur.

Er komt een inflatie van jewelste aan en dan ben je beter af met een vaste prijs (hypotheek) dan een variabele prijs (huur).

Zelfs de mensen die 20 jaar geleden kocht hebben nu een hypotheekbedrag wat een lachtertje is... En de inflatie van de afgelopen 20 jaar gaat een lachtertje zijn met de inflatie van de komende 20 jaar.
Dan meet je in termen van geld; dan je misschien nog het beste af in sociale huur.

[ Voor 14% gewijzigd door lama83 op 24-10-2022 18:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
lama83 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

Dan meet je in termen van geld; dan je misschien nog het beste af in sociale huur.
Nee, in termen van geld was je het beste af in koop 100% aflossingsvrij variabele rente.

Mja daling ik zie het nog wel verder inzakken, maar mocht er echt bijv 30-40% afgaan héb je wel wat hogere rente en hogere werkloosheid nodig. Dan nog zal de markt onderdruk staan omdat dan mensen zoals ik gaan overwegen om een nog groter pand te kopen. Als mijn huis de helft minderwaard is, dan krijg ik namelijk ook 2x zoveel huis voor mijn spaargeld en op het oude pand zit dan als nog forse overwaarde. Zo ben ik niet de enige. Het houdt elkaar een beetje onder druk gok ik zo in elk geval op de a locaties.

Wat wel kan is dat er extra vraaguitval ontstaat doordat mensen bang worden om in te stappen of blijven wachten in de illusie dat ze een maand later makkelijker een huis kunnen kopen. Waarna ze worden afgestraft met hogere rentes, hogere werkloosheid, geen vaste aanstelling etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 14:36
xiangpo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:08:

[...]
Afgelopen twee weken is de gemiddelde prijs per m2 op funda met 1% gedaald, terwijl die prijs het afgelopen halfjaar ongeveer gelijk is gebleven. Er wordt dus niet alleen minder vaak en minder veel overboden (aldus NVM rapport), maar de "nieuwe realiteit" lijkt nu ook bij de verkoper in beeld gekomen en die prijst zijn huis af.

Die trend zet zich gewoon voort...

[ Voor 3% gewijzigd door Masvic op 24-10-2022 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
https://www.volkskrant.nl/cs-b83dbcd6
Meer huizen verkocht in Amsterdam en Utrecht, tegen landelijke trend in
De woningmarkt koelt verder af, de prijzen stijgen minder snel en er worden minder huizen verkocht. Opvallend: in Amsterdam en Utrecht grijpen huizenkopers hun kans, daar neemt het aantal transacties juist toe.
Op basis van cijfers van het CBS.

Denk dat juist nu met zo'n kentering het wel interessant wordt wat er niet alleen landelijk gebeurt maar zeker ook regionaal.

Ik gok zo ergens dat Utrecht en Amsterdam het deels moeten hebben van expats die gewoon door blijven kopen en hoog opgeleide tweeverdieners die er eindelijk tussen komen.

[ Voor 33% gewijzigd door Laapo op 24-10-2022 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
https://nos.nl/artikel/2449696-vraag-om-interieurfoto-s-op-te-sturen-voor-woz-waarde-valt-slecht
Vraag om interieurfoto's op te sturen voor WOZ-waarde valt slecht
De gemeenteraad van Enschede wil dat zijn inwoners niet meer om foto's van de binnenkant van hun huis worden gevraagd. Ze kregen die vraag als onderdeel van een proef, om daarmee de WOZ-waarde nauwkeuriger te kunnen bepalen.
[...]
De context van het vragen naar interieurfoto's zit volgens de wethouder in de opkomst van kantoren die bezwaren indienen voor woningeigenaren die de WOZ-waarde te hoog vinden. Als de bezwaren gegrond worden verklaard, draait het GBT op voor de juridische proceskosten. "En dat was niet nodig geweest als de WOZ-waarde vooraf duidelijk was geweest", aldus de wethouder.
De WOZ-waarde blijft fascineren: volgens mij is er geen belasting waarvoor de overheid het bezwaarsysteem zo goed heeft opgezet.

Hoewel het niets te maken lijkt te hebben met de stikstofcrisis en de vermogensbelasting, is het in de kern hetzeflde debat. De overheid gebruikt modellen om een waarde te bepalen. En hoewel die modellen door grotere beschikbaarheid van data veel beter betrouwbaar zijn dan vroeger, eisen mensen steeds meer dat échte metingen gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:10:
https://nos.nl/artikel/2449696-vraag-om-interieurfoto-s-op-te-sturen-voor-woz-waarde-valt-slecht

[...]

De WOZ-waarde blijft fascineren: volgens mij is er geen belasting waarvoor de overheid het bezwaarsysteem zo goed heeft opgezet.

Hoewel het niets te maken lijkt te hebben met de stikstofcrisis en de vermogensbelasting, is het in de kern hetzeflde debat. De overheid gebruikt modellen om een waarde te bepalen. En hoewel die modellen door grotere beschikbaarheid van data veel beter betrouwbaar zijn dan vroeger, eisen mensen steeds meer dat échte metingen gebruikt worden.
Wat een tenenkrommende reactie van de wethouder! Als de gemeentes en wethouder de taken correct uitvoeren dan zou niemand bezwaar hoeven maken, helaas zijn gemeentes dus te inhalig met het fors verhogen van de WOZ waardes dat er dus bedrijven brood in zien om bezwaar te maken voor mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Laapo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:27:
https://www.volkskrant.nl/cs-b83dbcd6

[...]

Op basis van cijfers van het CBS.

Denk dat juist nu met zo'n kentering het wel interessant wordt wat er niet alleen landelijk gebeurt maar zeker ook regionaal.

Ik gok zo ergens dat Utrecht en Amsterdam het deels moeten hebben van expats die gewoon door blijven kopen en hoog opgeleide tweeverdieners die er eindelijk tussen komen.
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel beweging er terug gaat zijn van de eerdere trend dat er tijdens corona een beweging was van Stad naar Platteland (met thuiswerken) en dat er nu, nu het weer meer kantoor is, toch erg onhandig is dat de files langer zijn en de treinen vaker verstoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Get!em schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd hoeveel beweging er terug gaat zijn van de eerdere trend dat er tijdens corona een beweging was van Stad naar Platteland (met thuiswerken) en dat er nu, nu het weer meer kantoor is, toch erg onhandig is dat de files langer zijn en de treinen vaker verstoord.
Goede vraag, ik kan mij echter niet voorstellen dat ze het huisje met tuintje willen inruilen voor een appartement driehoog achter. Al kan ik mij voorstellen dat de change van de stad naar het platteland te groot kan zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
spijkerhoofd schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

Goede vraag, ik kan mij echter niet voorstellen dat ze het huisje met tuintje willen inruilen voor een appartement driehoog achter. Al kan ik mij voorstellen dat de change van de stad naar het platteland te groot kan zijn...
Ik heb jaren geleden de stap gemaakt van de stad (utrecht) naar het platteland (geïsoleerd dorpje op de Veluwe). Ik vond dat uiteindelijk fantastisch, maar je moet er wel tegen kunnen. In een saaiere omgeving (Flevoland/Noord-Holland/Groningen of in een stuggere omgeving (Zuid-Limburg, Twente (ja, echt)) zou ik het waarschijnlijk een hel gevonden hebben.

Dat gezegd hebbende: In deze regio (Arnhem + omliggende steden) is er op Funda ene hele duidelijke trend: De grote plaatsen met goed station ten westen/zuiden van Arnhem doen het nog goed. De dorpjes met slechte ontsluiting storten helemaal in. Anekdotisch voorbeeld:

Randwijk. Klein gat, 1km van de pont die in Wageningen uit komt, hemelsbreed is de afstand naar Wageningen minimaal, alleen ligt er een rivier tussen. Voor 5 ton koop je in Wageningen een lelijk verouderd rijtjeshuis en moet je nog overbieden, in Randwijk verkoopt een vrijstaand huis met forse tuin en garage voor 5 ton voor geen meter.

Randwijk:
https://www.funda.nl/koop...-42950247-lipperstpad-25/
https://www.funda.nl/koop...s-42975632-bredeweg-10-a/ (waanzinnig mooi)

Wageningen:

https://www.funda.nl/koop...761060-dijkgraafseweg-50/

[ Voor 8% gewijzigd door supersoco80 op 25-10-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Get!em schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

Goed punt! De prijzen stegen over de corona periode landelijk sterker buiten Amsterdam dan in de stad zelf vanwege die trek uit de steden.

Steden hebben nu een ding mee en dat is dat de vraag vanuit een robuuste arbeidsmarkt, studie etc voor nu nog overeind staat. Dat de prijzen relatief sterker dalen in de steden dan daarbuiten hoeft dit keer niet per se op te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Laapo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:20:
[...]

Goed punt! De prijzen stegen over de corona periode landelijk sterker buiten Amsterdam dan in de stad zelf vanwege die trek uit de steden.

Steden hebben nu een ding mee en dat is dat de vraag vanuit een robuuste arbeidsmarkt, studie etc voor nu nog overeind staat. Dat de prijzen relatief sterker dalen in de steden dan daarbuiten hoeft dit keer niet per se op te gaan.
Ik vermoed zelfs dat de vraaguitval buiten de steden (en hun directe invloedsfeer) harder gaan en de daarmee gepaard gaande prijsdaling.

Ik ga eens spelen met de data / transacties van Ortec...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:09
spijkerhoofd schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Wat een tenenkrommende reactie van de wethouder! Als de gemeentes en wethouder de taken correct uitvoeren dan zou niemand bezwaar hoeven maken, helaas zijn gemeentes dus te inhalig met het fors verhogen van de WOZ waardes dat er dus bedrijven brood in zien om bezwaar te maken voor mensen.
Nou, ik denk eerder de no cure no pay van dat soort bedrijven wat perfect inspringt op de luiheid van mensen. Het is niet alsof die WOZ beoordeling zoveel anders is dan 10-20 jaar geleden, alleen proberen mensen het gewoon omdat het amper moeite kost (alles voor die paar tientjes winst :z). Tegelijkertijd zadelen mensen de gemeente op met extra (proces)kosten, die uiteindelijk toch weer indirect bij de bezwaarmakers terecht komen... En gaan voorbij aan de mogelijkheid om ook direct via (steeds meer) gemeentes in bezwaar te gaan en alsnog je gelijk te krijgen zonder dat een derde partij hier geld voor vangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
geekeep schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

Nou, ik denk eerder de no cure no pay van dat soort bedrijven wat perfect inspringt op de luiheid van mensen. Het is niet alsof die WOZ beoordeling zoveel anders is dan 10-20 jaar geleden, alleen proberen mensen het gewoon omdat het amper moeite kost (alles voor die paar tientjes winst :z). Tegelijkertijd zadelen mensen de gemeente op met extra (proces)kosten, die uiteindelijk toch weer indirect bij de bezwaarmakers terecht komen... En gaan voorbij aan de mogelijkheid om ook direct via (steeds meer) gemeentes in bezwaar te gaan en alsnog je gelijk te krijgen zonder dat een derde partij hier geld voor vangt.
Maar als de gemeentes dus de WOZ waardes correct berekenen is er geen haan die er na kraait, want je geeft terecht aan dat het om tientjeswerk gaat, en een no cure no pay bedrijf gaat ermee aan de haal. Dus als de gemeentes gewoon hun werk goed doen dan is dit helemaal niet nodig. Gemeentes schatten het dus vaak te hoog in, je kan dan beter wat lager zitten denk ik dan. Helemaal straks als de waardes naar beneden gaan door de hoge rentes zullen meer mensen hierop proberen mee te liften.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

spijkerhoofd schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

Maar als de gemeentes dus de WOZ waardes correct berekenen is er geen haan die er na kraait, want je geeft terecht aan dat het om tientjeswerk gaat, en een no cure no pay bedrijf gaat ermee aan de haal. Dus als de gemeentes gewoon hun werk goed doen dan is dit helemaal niet nodig. Gemeentes schatten het dus vaak te hoog in, je kan dan beter wat lager zitten denk ik dan. Helemaal straks als de waardes naar beneden gaan door de hoge rentes zullen meer mensen hierop proberen mee te liften.
Ja maar schatten ze het wel te hoog in? In de afgelopen jaren met die enorme gekte zag je steevast dat de verkoopprijs van een woning een stuk hoger lag dan de WOZ-waarde. En het hele verdienmodel van die no cure no pay bedrijven is natuurlijk ook gewoon dat gemeentes ze gelijk geven omdat die ook helemaal geen zin hebben in rechtzaken.

Het lastige bij het bepalen van de WOZ-waarde is natuurlijk dat het niet te doen is om massaal zeer correcte waardebepalingen te krijgen; als je die heel nauwkeurig wil bepalen zul je bij iedere woning een taxateur langs moeten sturen die de woning van onder tot boven bekijkt.

Persoonlijk denk ik dat het een veel beter idee is om de WOZ-waarde puur te bepalen puur op basis van locatie en het aantal vierkante meters (perceeloppervlak, woonoppervlak, overige ruimtes, etc.) en het 'afwerkingsniveau' of dat soort zaken hier niet in mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:30
https://www.nieuwbouw-par...status=Available.InOption

Wel interessant om te zien, fase 4 van dit project is zojuist toegekend. Vorige fases (begin dit jaar) waren allemaal meteen onder optie (fase 2 super snel uitverkocht toen de rente nog <2% was). fase 3 heeft al wat moeite met onaantrekkelijkere type huizen. Fase 4 heeft nu al direct veel huizen als beschikbaar staan. Van de gene die onder optie staan zullen er vast nog een boel afhaken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als de gemeente besluit dat alle woningen een 50% lagere woz waarde krijgen zou niemand meer klagen zeg je? Dan verdubbelt het belastingpercentage gewoon. 0,1% over woz van 400 of 0,2% over woz van 200k is hetzelfde dus belasting blijft hetzelfde. Ik denk dat we als land niet zo veel moeten klagen over die waarde :+ Die woz is alleen maar een verdeelsleutel om te bepalen welk deel jij van de kosten moet dragen in een gemeente.

En tuurlijk als de buurman met een identieke woning een lagere woz heeft dan kan je klagen maar ik denk dat de meeste mensen die klagen gewoon minder willen betalen en dat die woz waarde ze niks kan schelen.

Als je minder wilt betalen moet je klagen omdat de gemeente zo veel kosten maakt. Oh wacht dat is voor een deel omdat de gemeente personeel moet inzetten voor mensen die woz bezwaren maken :+

Besef je vooral dit: als de gemeente meer personeel in moet zetten zodat de woz waarde eerlijker in verhouding is (want 50% hoger of lager voor iedereen veranderd niks aan de belasting die een individu betaald, zie hierboven). Denk je dan dat de kosten die de gemeente maakt hoger of lager zijn? En als gevolg daarvan het percentage over de woz en dus de belasting hoger of lager is? Juist ja, hoger :) .

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2022 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
[...]

Zullen we dan ook onder het mom van eerlijkheid als de uiteindelijke verkoopprijs een ton (of meer) hoger ligt, dat ook nog maar met terugwerkende kracht afrekenen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Harrie_ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

Ja maar schatten ze het wel te hoog in? In de afgelopen jaren met die enorme gekte zag je steevast dat de verkoopprijs van een woning een stuk hoger lag dan de WOZ-waarde. En het hele verdienmodel van die no cure no pay bedrijven is natuurlijk ook gewoon dat gemeentes ze gelijk geven omdat die ook helemaal geen zin hebben in rechtzaken.

Het lastige bij het bepalen van de WOZ-waarde is natuurlijk dat het niet te doen is om massaal zeer correcte waardebepalingen te krijgen; als je die heel nauwkeurig wil bepalen zul je bij iedere woning een taxateur langs moeten sturen die de woning van onder tot boven bekijkt.

Persoonlijk denk ik dat het een veel beter idee is om de WOZ-waarde puur te bepalen puur op basis van locatie en het aantal vierkante meters (perceeloppervlak, woonoppervlak, overige ruimtes, etc.) en het 'afwerkingsniveau' of dat soort zaken hier niet in mee te nemen.
Ik weet niet of ze het te hoog inschatten! Ik heb nog nooit een woz beschikking gehad want ik woon er net, de oude beschikking in het koopcontract was fors lager dan de gemiddelde verkoopprijs in de wijk. Misschien doet onze gemeente het anders dan andere gemeentes, geen idee.

Ik denk dat inderdaad dat jouw voorstel een goed voorstel is, gemiddeld aantal meters icm de gemiddelde verkoopprijs in de wijk, geen enkele bureau die hier iets tegen kunnen doen dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
spijkerhoofd schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

Ik weet niet of ze het te hoog inschatten! Ik heb nog nooit een woz beschikking gehad want ik woon er net, de oude beschikking in het koopcontract was fors lager dan de gemiddelde verkoopprijs in de wijk. Misschien doet onze gemeente het anders dan andere gemeentes, geen idee.

Ik denk dat inderdaad dat jouw voorstel een goed voorstel is, gemiddeld aantal meters icm de gemiddelde verkoopprijs in de wijk, geen enkele bureau die hier iets tegen kunnen doen dan.
De huizen op Funda met een WOZ hoger dan de verkoopprijs moet ik nog tegenkomen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

spijkerhoofd schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:24:
[...]
Ik weet niet of ze het te hoog inschatten!
[...]
Ok, maar in de post waarop ik reageerde zei je:
[...]
Gemeentes schatten het dus vaak te hoog in, je kan dan beter wat lager zitten denk ik dan.
[...]
Verder natuurlijk wat @geekeep zegt.
geekeep schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:53:
[...]
De huizen op Funda met een WOZ hoger dan de verkoopprijs moet ik nog tegenkomen.
Tegenwoordig gaan er vanuit gemeentes allerlei brieven rond met vragenlijsten waarbij je aan moet geven van wat voor 'luxe' je woning is voorzien en wat het afwerkingsniveau is om zodoende de WOZ juist te kunnen bepalen.

Mijn voorstel is gewoon een streep door dat hele systeem en een systeem waarbij je een brief krijgt waar min of meer het volgende in staat:
  • Uit verkoopdata blijkt dat in uw wijk/regio/postcode de gemiddelde m²-prijs voor woonoppervlak x is en de gemiddelde m²-prijs voor het perceel y.
  • Uw woning heeft volgens het kadaster a m² woonoppervlak en b m² perceeloppervlak.
  • U krijgt van ons daarom een beschikking van € z
  • Heeft uw woning of perceel een andere oppervlakte dan kunnen wij iemand sturen om uw oppervlak in te meten. Is de oppervlakte daadwerkelijk kleiner dan vergoeden wij deze kosten, is de oppervlakte gelijk of zelfs groter dan betaalt u de kosten van het inmeten alsook de verhoogde WOZ wanneer de oppervlakte groter blijkt te zijn.
  • Bent u het niet eens met de gemiddelde m²-prijs omdat uw huis volgens u minder waard is vanwege een belabberd afwerkingsniveau? Dikke pech; in deze gemeente willen wij graag dat eigenaren hun woning netjes onderhouden, laat u het verkrotten of maakt u uw woning extreem smaakgevoelig waardoor deze minder waard is dan gemiddeld dan krijgt u geen 'korting' op uw WOZ-beschikking.
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Een lagere WOZ is in mijn geval niet echt gunstig. Onder de 512k WOZ komen of zijn er inmiddels allemaal vervelende regeltjes om beleggers en verhuur te weren.

Bezwaren vinden ook plaats om de WOZ omhoog te krikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Harrie_ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:26:
[...]

Ok, maar in de post waarop ik reageerde zei je:
Ik bedoelde dat als er zoveel zaken blijkbaar succesvol zijn van dit soort bedrijfjes die op no cure no pay werken zullen de gemeentes blijkbaar te hoog inschatten.
[...]

Verder natuurlijk wat @geekeep zegt.

[...]

Tegenwoordig gaan er vanuit gemeentes allerlei brieven rond met vragenlijsten waarbij je aan moet geven van wat voor 'luxe' je woning is voorzien en wat het afwerkingsniveau is om zodoende de WOZ juist te kunnen bepalen.

Mijn voorstel is gewoon een streep door dat hele systeem en een systeem waarbij je een brief krijgt waar min of meer het volgende in staat:
  • Uit verkoopdata blijkt dat in uw wijk/regio/postcode de gemiddelde m²-prijs voor woonoppervlak x is en de gemiddelde m²-prijs voor het perceel y.
  • Uw woning heeft volgens het kadaster a m² woonoppervlak en b m² perceeloppervlak.
  • U krijgt van ons daarom een beschikking van € z
  • Heeft uw woning of perceel een andere oppervlakte dan kunnen wij iemand sturen om uw oppervlak in te meten. Is de oppervlakte daadwerkelijk kleiner dan vergoeden wij deze kosten, is de oppervlakte gelijk of zelfs groter dan betaalt u de kosten van het inmeten alsook de verhoogde WOZ wanneer de oppervlakte groter blijkt te zijn.
  • Bent u het niet eens met de gemiddelde m²-prijs omdat uw huis volgens u minder waard is vanwege een belabberd afwerkingsniveau? Dikke pech; in deze gemeente willen wij graag dat eigenaren hun woning netjes onderhouden, laat u het verkrotten of maakt u uw woning extreem smaakgevoelig waardoor deze minder waard is dan gemiddeld dan krijgt u geen 'korting' op uw WOZ-beschikking.
8)
Dat vind ik een prima plan als ik eerlijk ben, gewoon de gemiddelde m2 prijs berekenen per wijk naar aanleiding van de gemiddelde verkoopprijs in de wijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

spijkerhoofd schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:57:
[...]
Ik bedoelde dat als er zoveel zaken blijkbaar succesvol zijn van dit soort bedrijfjes die op no cure no pay werken zullen de gemeentes blijkbaar te hoog inschatten.
[...]
Sorry, dan begreep ik het verkeerd. Die bedrijfjes zijn zo succesvol omdat WOZ-waardes over het algemeen echt niet te hoog zijn, maar de gemeentes kiezen liever eieren voor hun geld als er een brief op de mat valt van zo'n WOZ-bedrijf. De afweging is natuurlijk snel gemaakt; geven we deze burger 4 tientjes 'korting' of gaan we een hoop moeite doen (en kosten maken) om te bewijzen dat die WOZ gewoon klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Laapo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:52:
Een lagere WOZ is in mijn geval niet echt gunstig. Onder de 512k WOZ komen of zijn er inmiddels allemaal vervelende regeltjes om beleggers en verhuur te weren.

Bezwaren vinden ook plaats om de WOZ omhoog te krikken.
En natuurlijk heb je altijd uitzonderingen op de regel :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:30:
[...]

Helemaal mee eens. Voor een eerlijk vergelijk dien je dat ook mee te nemen in de berekening tussen kopen en huren. Het verschil wordt dan ineens een heel stuk kleiner. De meeste ouderen die voor die keuze staan zijn zich daar denk ik helemaal niet van bewust. Die zien alleen het verschil in cashflow.

Daarnaast hebben we het vaak over verouderde koopwoningen tegenover huurappartementen die redelijk up-to-date zijn. Daar hangt dus ook een deel van het prijskaartje aan. Appels en peren.

Het feit dat zo'n verouderde koopwoning vertaalt in een lagere verkoopprijs dan wanneer deze wel goed onderhouden zou zijn geweest wordt dan vermoedelijk ook niet snel gezien en in de berekeningen meegenomen.

Ik heb er nu niet zo'n zin in, maar eigenlijk zou je die casus eens op een bierviltje moeten uitrekenen. Ik vraag me af of huren dan nog steeds zo 'duur' is.

Anyway. Persoonlijk snap ik heel goed dat ouderen zo lang mogelijk in hun vertrouwde omgeving willen blijven zitten hoor. Daar vind ik ook helemaal niets mis mee. Los van financieën zijn er zat redenen om lekker te blijven zitten. Het is vervelend dat er zoveel mensen op zoek zijn naar een woning, er weinig passend betaalbaar aanbod is en dat veel ouderen een mogelijk 'grote' woning bezet houden, maar dat kun je hen niet kwalijk nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
[...]

Natuurlijk zat er een dikke overwaarde op. Maar zelfs al zou ze een miljoen kunnen cashen op de woning, dan nog was ze niet in een appartement gaan zitten. Het is nogal een overstap van een zee aan ruimte tegen praktisch weinig kosten naar een beperkte ruimte tegen flinke meerprijs. En dus ging ze toch echt in zes plankjes het huis uit wat op het end natuurlijk veel te groot was voor haar of opa en oma samen alleen.

Dus het is voor ouderen ook meer wat zijn ze al jaren gewend, waar zit hun sociale netwerk en wat lever je in tegen het gemak van nul onderhoud bij een nieuwe woning. Het nul onderhoud bij dat nieuwe appartement kostte haar dus 1000 euro in de maand. Voor dat geld kun je best wel wat uren inhuren van een schoonmaakster, tuinman en klusjesman.

https://eenvandaag.avrotr...-en-wat-we-bouwen-groeit/

Het is vooral dit. Men denkt de babyboom wil nieuw, gelijkvloers aka gaan met die banaan aan appartementen. Makkelijker te realiseren dan grondgebonden, flinke marge voor elke partij en weinig kosten voor een nieuwe woonlaag. Maar de bejaarden zijn niet te porren tegen 1000+ huur vs hypotheekvrij of een schijntje in hun grondgebonden kast van een huis. En jongeren kunnen die nieuwbouw niet ......
Van dat miljoen kan ze jaaaaaren huren, en wanneer ze slechts 1,2% rendement zou maken (VRH buiten beschouwing gelaten) zou ze 'gratis' kunnen huren. Natuurlijk een beetje kort door de bocht, maar wel nodig als je een eerlijker vergelijk wilt maken tussen blijven zitten en huren.

Maar genoeg redenen in om je eigen sociale omgeving oud te willen worden inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Phony op 25-10-2022 21:04 ]

Pagina: 1 ... 189 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg