Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 183 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.399 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:30
Get!em schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:17:
[...]

Bijzonder. Lees net het artikel in de NRC vandaag. Je mag in die buurt dus niet de zolderverdieping als slaapkamer inrichten.

Vanwege de geluidsoverlast A13 die buiten de norm is.

https://www.nrc.nl/nieuws...n-te-veel-herrie-a4144714
Meest opvallende vind ik de zinsnede "De isolatie van het dak is niet goed genoeg om de herrie buiten te houden". Dat klinkt alsof ze wil de mogelijkheid hebben om de herrie buiten te houden, maar dat simpelweg niet de extra kosten voor willen maken. Dus ze bouwen liever een niet-toekomstbestendige zolder om geld uit te sparen in plaats van een betere en comfortabeler woning die wat duurder wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:37
JDx schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:00:
Ja dat kan, maar ik hoor de politiek daar nooit over, bedrijven/werkgelegenheid meer spreiden over het land?

Hoor wel steeds verhalen over nieuwe wijken op plekken die over 50 jaar onder water staan :+

Sneller en goedkoper bouwen? Misschien toch af zien van een luxe wijk en er wat laagbouw flats neer zetten zoals vroeger in Emmermeer is gedaan. Alleen dan niet laten verpauperen :9
Emmen is een goed voorbeeld van hoe snel het kan verkeren; het is pas na de oorlog explosief gegroeid toen de textielindustrie zich daar kwam vestigen. Toen konden huizen niet snel genoeg gebouwd worden. Maar toen de textielindustrie wegging, was het ook voorbij.

Hoe lang hebben de "gouden jaren" van Emmen geduurd? 20 jaar, misschien 30?

Er zijn een aantal dingen die bepalen waar bedrijven zich vestigen.

De beschikbaarheid van goedkope arbeiders; dat was oorspronkelijk de kracht van de Drentse en Brabantse textielindustrie, maar inmiddels geen factor van betekenis meer. Als je goedkope arbeid nodig hebt ga je naar Bangladesh, en als het per se in Nederland moet laat je een bus Bulgaren komen.

Gunstige locatie. Mijnbouw kan alleen op plekken waar er iets in de grond zit. Logistiek doe je bij voorkeur niet in een uithoek.

En dan de beschikbaarheid van mensen met verschillende opleidingen en vaardigheden. Daarvoor wil je naar dichtbevolkt gebied.

Als ik zou moeten voorspellen welke gebieden in Nederland groeigebieden gaan worden, zou ik mijn geld inzetten op Zuid-Limburg. Zelf heb ik niet zoveel met de regio, maar op papier heeft het alles. De bevolkingsdichtheid is even hoog als die van Utrecht. Er zijn genoeg universiteiten en hogescholen in de buurt. Het is een heel centrale locatie, en als klap op de vuurpijl ligt het natuurlijk hoog en droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

geekeep schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:14:
Blijkbaar een wijk in het Midden-Oosten (met kamelen, geen tukkers). Zou dit, onder het mom van snel/goedkoop bouwen, de toekomst van Nederlandse nieuwbouw zijn? :o
[Afbeelding]

Ik denk dat standaardiseren wel een steeds grotere rol gaat krijgen om kosten te drukken. Maar dan hoogstwaarschijnlijk wel (ook) de hoogte in vanwege tekort aan grond.
Alsnog beter dan dit toch? Flinke woningen en alles vrijstaand.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nAlOvUc.png

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 12-10-2022 08:15 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:10:
Meest opvallende vind ik de zinsnede "De isolatie van het dak is niet goed genoeg om de herrie buiten te houden". Dat klinkt alsof ze wil de mogelijkheid hebben om de herrie buiten te houden, maar dat simpelweg niet de extra kosten voor willen maken. Dus ze bouwen liever een niet-toekomstbestendige zolder om geld uit te sparen in plaats van een betere en comfortabeler woning die wat duurder wordt.
Met bijna 6 ton voor een rijtjeshuis - excuus, "Royale Gezinswoning" - zou je toch hopen dat ze wat geld overhouden ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
JDx schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:15:
Alsnog beter dan dit toch? Flinke woningen en alles vrijstaand.

[Afbeelding]
Vooral als je bedenkt dat je op net 15km van het centrum van Dubai zit. Als je dat op de schaal van Amsterdam tekent moet je denken aan Amstelveen, of de Bijlmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:13:
[...]

Emmen is een goed voorbeeld van hoe snel het kan verkeren; het is pas na de oorlog explosief gegroeid toen de textielindustrie zich daar kwam vestigen. Toen konden huizen niet snel genoeg gebouwd worden. Maar toen de textielindustrie wegging, was het ook voorbij.

De beschikbaarheid van goedkope arbeiders; dat was oorspronkelijk de kracht van de Drentse en Brabantse textielindustrie, maar inmiddels geen factor van betekenis meer. Als je goedkope arbeid nodig hebt ga je naar Bangladesh, en als het per se in Nederland moet laat je een bus Bulgaren komen.

Gunstige locatie. Mijnbouw kan alleen op plekken waar er iets in de grond zit. Logistiek doe je bij voorkeur niet in een uithoek.

En dan de beschikbaarheid van mensen met verschillende opleidingen en vaardigheden. Daarvoor wil je naar dichtbevolkt gebied.

Als ik zou moeten voorspellen welke gebieden in Nederland groeigebieden gaan worden, zou ik mijn geld inzetten op Zuid-Limburg. Zelf heb ik niet zoveel met de regio, maar op papier heeft het alles. De bevolkingsdichtheid is even hoog als die van Utrecht. Er zijn genoeg universiteiten en hogescholen in de buurt. Het is een heel centrale locatie, en als klap op de vuurpijl ligt het natuurlijk hoog en droog.
Emmen is ook niet bepaald een plek waar je zou willen wonen als je hier geen familie hebt of niet vandaan komt, ik vermaakte me echt prima in de jaren dat ik in Leiden en later Den Haag woonde.

Maar we blijven maar mensen op elkaar proppen in populaire, al dichtbevolkte gebieden in plaats van de uithoeken wat aantrekkelijker te maken.

Misschien een snelle treinverbinding van uithoeken naar wat dichter bevolkte gebieden ofzo, over heel Nederland gezien is er echt geen tekort aan grond in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kx22 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:35:
https://www.funda.nl/koop...r-een-kapwoning-bouwnr-4/

620k voor een 2 onder 1 kapper in Twello. Inrichten en wat uitbouw en je zit al aan de 700k.
Succes met verkopen...
Volgens mij is Twello best een gewild en duur dorp. Deze prijs verbaast mij dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:20
JDx schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:22:
[...]

Emmen is ook niet bepaald een plek waar je zou willen wonen als je hier geen familie hebt of niet vandaan komt, ik vermaakte me echt prima in de jaren dat ik in Leiden en later Den Haag woonde.

Maar we blijven maar mensen op elkaar proppen in populaire, al dichtbevolkte gebieden in plaats van de uithoeken wat aantrekkelijker te maken.

Misschien een snelle treinverbinding van uithoeken naar wat dichter bevolkte gebieden ofzo, over heel Nederland gezien is er echt geen tekort aan grond in ieder geval.
Tsja, het is altijd zeer de vraag of je de randgebieden aantrekkelijker kunt maken met dat soort maatregelen. Ik denk zelf van niet. Het is ergens heel onlogisch inderdaad om zo geclusterd te gaan wonen en dan te klagen dat er weinig huizen zijn, maar die clustering is mensen dus ook heel veel waard. Er zijn nou eenmaal een hoop voorzieningen die alleen goed kunnen draaien als er genoeg mensen in de buurt wonen die er gebruik van willen maken. De stad is 1 van onze belangrijkste uitvindingen en ik zie die niet snel minder worden.

Om je voorbeeld van de trein terug te komen: ik heb vaak nagedacht over de lelylijn/spoorlijn die vanuit de polder door friesland naar groningen zou gaan lopen. Daarmee kun je dan vanuit bijv Heerenveen in 1u30min in Amsterdam zijn ipv nu 2u, dat soort getallen heb je het dan over. Dat is voor mij (en ik denk dus voor veel mensen) geen verbetering waardoor je denkt "ja nu kan ik ineens wel in Heerenveen wonen! En zelfs als dat zo zou zijn, dan kun je nog maar max. 10.000 mensen oid per ochtend extra verstouwen van het noorden naar de randstad en savonds weer terug. Die 10k mensen hebben misschien wel een gezinnetje en dan gaat het om 10k huishoudens, maar dat is zelfs op een kleine provincie als friesland gewoon heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Fr33z schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:59:
[...]

Tsja, het is altijd zeer de vraag of je de randgebieden aantrekkelijker kunt maken met dat soort maatregelen. Ik denk zelf van niet. Het is ergens heel onlogisch inderdaad om zo geclusterd te gaan wonen en dan te klagen dat er weinig huizen zijn, maar die clustering is mensen dus ook heel veel waard. Er zijn nou eenmaal een hoop voorzieningen die alleen goed kunnen draaien als er genoeg mensen in de buurt wonen die er gebruik van willen maken. De stad is 1 van onze belangrijkste uitvindingen en ik zie die niet snel minder worden.

Om je voorbeeld van de trein terug te komen: ik heb vaak nagedacht over de lelylijn/spoorlijn die vanuit de polder door friesland naar groningen zou gaan lopen. Daarmee kun je dan vanuit bijv Heerenveen in 1u30min in Amsterdam zijn ipv nu 2u, dat soort getallen heb je het dan over. Dat is voor mij (en ik denk dus voor veel mensen) geen verbetering waardoor je denkt "ja nu kan ik ineens wel in Heerenveen wonen! En zelfs als dat zo zou zijn, dan kun je nog maar max. 10.000 mensen oid per ochtend extra verstouwen van het noorden naar de randstad en savonds weer terug. Die 10k mensen hebben misschien wel een gezinnetje en dan gaat het om 10k huishoudens, maar dat is zelfs op een kleine provincie als friesland gewoon heel weinig.
Ik woonde in Den Haag en werkte in Leiden en was met de auto (20km) ook al een uur onderweg, met het openbaar vervoer zat ik rond de 45 minuten, lopen, tram, trein, lopen.

Maar inderdaad anderhalf uur onderweg zou ik ook niet willen, maar bedoelde meer vanuit noord Groningen snel naar Groningen stad of vanuit Drenthe/Twente snel naar Utrecht, niet per se Amsterdam.

Door de absurde prijzen trekken mensen gelukkig al wat meer naar de regio's rond Amsterdam e.d. maar de spreiding zou nog wel wat beter kunnen, ook moeten de files daardoor natuurlijk niet nog erger worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]

Blijkbaar een wijk in het Midden-Oosten (met kamelen, geen tukkers). Zou dit, onder het mom van snel/goedkoop bouwen, de toekomst van Nederlandse nieuwbouw zijn? :o
[Afbeelding]

Ik denk dat standaardiseren wel een steeds grotere rol gaat krijgen om kosten te drukken. Maar dan hoogstwaarschijnlijk wel (ook) de hoogte in vanwege tekort aan grond.

[...]
Verschrikkelijk. Ik moest gelijk denken aan de film Vivarium

Afbeeldingslocatie: https://25yearslatersite.com/wp-content/uploads/2020/03/imdb1-700x292.jpg

On-topic: Het standaardiseren is natuurlijk al sinds de wederopbouw na WO2 in gang gezet. Complete wijken met identieke huizen uit de grond gestampt met het hoogtepunt alle tunnelbouw in de laatste decennia van de vorige eeuw. Grote projecten lijken steeds schaarser te worden (stikstof, grond, regelgeving) maar nog steeds zie je dat overal waar veel woningen in één project gebouwd worden er een hoge mate van standaardisatie is; gelukkig zit er tegenwoordig wat meer diversiteit in de buitenschil waardoor je bij nieuwbouwwijken ogenschijnlijk een hoop diverse woningen hebt, maar vaak zit achter de gevel exact hetzelfde huis...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asimo
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-09 09:29
[...]

Geheel eens met je analyse over Zuid-Limburg. Alleen het stukje "droog" wil nog weleens tegenvallen de afgelopen 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-09 21:28
Oef. Net een mailtje. Een huis op mijn volglijst, op een hele populaire plek, fors nieuw huis, A-label, dichtbij het station: In 1 stap 90k in prijs verlaagd. Wauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
supersoco80 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:55:
Oef. Net een mailtje. Een huis op mijn volglijst, op een hele populaire plek, fors nieuw huis, A-label, dichtbij het station: In stap 90k in prijs verlaagd. Wauw.
mist een beetje context om de wauw in te schatten: van 200k naar 110k of van 2 mio naar 1,91?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
jeroenkb schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:19:
[...]

mist een beetje context om de wauw in te schatten: van 200k naar 110k of van 2 mio naar 1,91?
ca. 5 ton naar ca. 4 ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
dat is idd wauw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Maak ik me direct zorgen of ik niet te hoog op een ander huis aan het bieden ben :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
supersoco80 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Maak ik me direct zorgen of ik niet te hoog op een ander huis aan het bieden ben :X
Eerst iedereen jarenlang zorgen maken of ze niet te weinig geboden hebben en nu gaan we de andere kant op..

Erg stressvol, lijkt me.

Uiteindelijk weet je het nooit, maar zolang je de kosten kunt dragen en het je droomhuis is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Fr33z schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:59:
[...]

OV werkt alleen om mensen van het ene dichtbevolkte gebied naar het nadere dichtbevolkte gebied te brengen. Op alle andere plaatsen is OV een geldverspillende linkse hobby.

De Lelylijn zou dus alleen werken als je er een HSL van maakt wat je binnen een uur in Amsterdam brengt. Maar ook dat je aan de kant van Groningen een dichtbevolkte wijk maakt met veel voorzieningen. Als mensen eerst naar het station moeten en dan nog een uur in de trein dan haken toch veel mensen af.
Nu willen mensen waarschijnlijk niet in hoogbouw wonen in Groningen omdat daar genoeg ruimte is voor platte woningbouw. Dus is het gewoon een kansloos project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:08

silverball

De wagen voor moderne mensen

[Afbeelding]
Het zou al een stuk aantrekkelijker zijn als er wat bomen/groen in de straten zou staan en men de enorme dreef in het midden zou schrappen voor een simpelere ontsluitingsweg met fietsoptie.

Maar goed, van mij hoeft echt niet alle nieuwbouw vrijstaand te zijn (op postzegelperceeltjes), imo een beetje extreme ruimteverspilling.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• md10
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 19:18
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:37:
[...]

Volgens mij is Twello best een gewild en duur dorp. Deze prijs verbaast mij dan niet.
Twelloo is en blijft een dorp achter Apeldoorn. Gewild omdat er veel grote huizen staan. De prijs van dat nieuwbouwhuis gaat echter nergens over. Grond is daar goedkoop en voor die prijs wordt dat nieuwbouwhuis echt niet verkocht, veel te hoog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dat is een beetje te kort door de bocht. De komst van industrie hangt sterk samen met zalen als het verdwijnen van turfsteken in een groot gebied in Drenthe. Die industrie was een goed alternatief voor de landarbeiders uit de regio, maar dan moesten ze dus wel in of in de buurt van Emmen gaan wonen. Daarvoor moest Emmen uitgebreid, maar wel op een ruime manier, die voor de mensen van het land niet te claustrofobisch was. Daarom is Emmen heel ruim van opzet gebouwd, geheel volgens de 'nieuwe inzichten'.

Er is nu nog steeds best een hoop industrie in Emmen, maar wel veel minder arbeidsintensief. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, als er alternatieven komen. Als je kijkt naar bv Twente, daar was vanouds natuurlijk ook een sterke textielindustrie die is weggetrokken. (Met daarnaast ook een aantal andere industriesectoren die minder arbeidsintensief zijn geworden.) En de regio ligt ongeveer even ver van de steden in de Randstad als Emmen. Best vergelijkbare factoren. Maar volgens mij heeft bijvoorbeeld de oprichting van de universiteit Twente een grote bijdrage geleverd aan het ontstaan van ander en ook hoger opgeleid werk. Of in het stimuleren van innovatie bij zowel nieuwe als bestaande bedrijven. Je zult weinig directe spin-off bedrijven van de UT hebben, maar de aanwezigheid van zo'n kennisinstituut heeft zeker effect op de bedrijven in de regio.

Ik vind dat dus een voorbeeld van dat het bij het aantrekkelijk maken van een regio niet zozeer (of niet alleen) gaat om de vraag hoe makkelijk je in de grote steden bent, maar dat het veel belangrijker is dat er in de regio zelf voldoende ontwikkelingen zijn. En dat stimuleren kan op een heleboel verschillende manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:01
Z___Z schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

OV werkt alleen om mensen van het ene dichtbevolkte gebied naar het nadere dichtbevolkte gebied een gewilde bestemming te brengen en op de gebieden direct op de route. Op alle andere plaatsen is OV een geldverspillende linkse hobby. [...]
FTFY.
Overigens is al meerdere malen aangetoond dat OV werkt als de drempel en de kosten laag zijn. Vraag volgt aanbod in het OV, niet andersom. Je moet dus investeren in een fatsoenlijke OV dienstregeling met een concurrerende prijs, dat betekent dus goedkoper dan auto, makkelijker dan fiets of lopen.
Niet voor niets dat het storm liep in Duitsland toen je kon rijden voor 9E, maar ze liepen daar tegen capaciteitsproblemen aan waardood maar 10% van de reizigers in die periode aangaven anders de auto te nemen. Was capaciteit niet het probleem geweest, dan was de vraag ook een stuk hoger geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
silverball schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Het zou al een stuk aantrekkelijker zijn als er wat bomen/groen in de straten zou staan en men de enorme dreef in het midden zou schrappen voor een simpelere ontsluitingsweg met fietsoptie.
Bomen en groen en fietsen in Dubai?? Misschien dat het klimaat dit niet tot de meest logische keuzes maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Twente heeft dan wel ook echt enorm "geluk" dat de A1 er doorheen loopt. Die snelweg was (en is) een belangrijke vrachtroute naar Noord-Duitsland, Polen en Rusland en heeft er voor gezorgd dat in ieder geval Hengelo niet een vergeten klein stadje aan de grens van Nederland is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
md10 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:37:
[...]

Twelloo is en blijft een dorp achter Apeldoorn. Gewild omdat er veel grote huizen staan. De prijs van dat nieuwbouwhuis gaat echter nergens over. Grond is daar goedkoop en voor die prijs wordt dat nieuwbouwhuis echt niet verkocht, veel te hoog...
Twello is een prachtdorp tussen Apeldoorn en Deventer. Vrienden gaan daar nu wonen in een nieuwbouwwoning. Maar ver onder de 600k. Het verrast me niets dat nieuwbouwprojecten nu online komen met prijsdalingen van voor 600k nu voor 500k. Succes met rondkrijgen die 600k bij rentes tussen de 4-4.5%.

Als projectontwikkelaar / bouwbedrijven kun je wel gaan voor huizen met de hoogste marge. Maar als de markt kantelt zoals ie nu doet hou je toch echt minder toestroom over. Plus door kostenstijging van materialen zie je dat men de inrichting dusdanig aanpast. Dan mag zo'n huis wel helemaal beng/nom zijn. Als je daardoor niet meer dan een luchtplaats qua tuin overhoud of iniemienie slaapkamers kun je voor hetzelfde geld nog goed slagen bij bestaande bouw.

Het lijkt mij riskant om nu je woning te koop aan te bieden voor een nieuwbouw die misschien wel nooit af komt. En indien wel tegen fikse meerprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 15:36
supersoco80 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:55:
Oef. Net een mailtje. Een huis op mijn volglijst, op een hele populaire plek, fors nieuw huis, A-label, dichtbij het station: In 1 stap 90k in prijs verlaagd. Wauw.
Joosie200 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Twello is een prachtdorp tussen Apeldoorn en Deventer. Vrienden gaan daar nu wonen in een nieuwbouwwoning. Maar ver onder de 600k. Het verrast me niets dat nieuwbouwprojecten nu online komen met prijsdalingen van voor 600k nu voor 500k. Succes met rondkrijgen die 600k bij rentes tussen de 4-4.5%.

Als projectontwikkelaar / bouwbedrijven kun je wel gaan voor huizen met de hoogste marge. Maar als de markt kantelt zoals ie nu doet hou je toch echt minder toestroom over. Plus door kostenstijging van materialen zie je dat men de inrichting dusdanig aanpast. Dan mag zo'n huis wel helemaal beng/nom zijn. Als je daardoor niet meer dan een luchtplaats qua tuin overhoud of iniemienie slaapkamers kun je voor hetzelfde geld nog goed slagen bij bestaande bouw.

Het lijkt mij riskant om nu je woning te koop aan te bieden voor een nieuwbouw die misschien wel nooit af komt. En indien wel tegen fikse meerprijs.
Moet zeggen dat er de laatste tijd ook best wat nieuwbouw voorbij komt waarbij de financiering mislukt is (op huisverklikker). Geen idee of het méér is dan normaal overigens. Wellicht toch mensen die zich verkeken hebben op hun overwaarde of de rentestijging die roet in het eten gooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdqkpT690975S3coOlZ7Weds-9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11aXFWlbKVhBh7MYGS5GKSOC.jpg?f=fotoalbum_large
https://huisverklikker.nl/ (voor wachtwoord, zoek topic)

Met prijzen van €400k voor een appartement van 70-75m2 gaan mensen (met de huidige rente) vanzelf een middelvinger opsteken natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door geekeep op 12-10-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
jeroenkb schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:28:
[...]

Eerst iedereen jarenlang zorgen maken of ze niet te weinig geboden hebben en nu gaan we de andere kant op..

Erg stressvol, lijkt me.

Uiteindelijk weet je het nooit, maar zolang je de kosten kunt dragen en het je droomhuis is....
Het probleem is: het is niet ons droomhuis. Ons droomhuis komt helemaal niet op de markt in die maanden dat we nu bezig zijn. Het huis misschien nog wel, de locatie en de tuin niet. Ons droomhuis kunnen we ook helemaal niet betalen, dus we moeten concessies doen. Dat is lastig. Zeker als je het risico loopt dat het huis over een maand 20-40k minder 'marktwaarde' heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door supersoco80 op 12-10-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:52:
[...]

FTFY.
Overigens is al meerdere malen aangetoond dat OV werkt als de drempel en de kosten laag zijn. Vraag volgt aanbod in het OV, niet andersom. Je moet dus investeren in een fatsoenlijke OV dienstregeling met een concurrerende prijs, dat betekent dus goedkoper dan auto, makkelijker dan fiets of lopen.
Niet voor niets dat het storm liep in Duitsland toen je kon rijden voor 9E, maar ze liepen daar tegen capaciteitsproblemen aan waardood maar 10% van de reizigers in die periode aangaven anders de auto te nemen. Was capaciteit niet het probleem geweest, dan was de vraag ook een stuk hoger geweest.
Ligt eraan wat je definitie van werkt is. Voor mij is dat enigszins kosten, ruimte en milieu effectief. Ruimte is geen probleem in Groningen, kosten kan niet uit en milieu kan alleen uit als de bezettingsgraad hoog is.
Lege bussen die langs dorpen rijden buiten de spits is zowel kosten, milieu als ruimte technisch niet rendabel.
Buiten de steden is eigenlijk alleen de trein enigszins nuttig. Voor dorpen is individueel vervoer in alle opzichten beter, behalve voor mensen die niet auto/motor/fiets kunnen rijden. Vraag is dan, moeten die mensen in een dorp wonen of kunnen zij ook in de stad wonen, want dat is ook een vervoersoplossing.

Maar goed in Nederland zijn we vooral goed in oplossen van problemen voor de 1% en niet perse voor het gemeengoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:10
geekeep schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:12:

Met prijzen van €400k voor een appartement van 70-75m2 gaan mensen (met de huidige rente) vanzelf een middelvinger opsteken natuurlijk
Wij hebben in de buurt ook gekeken naar de nieuwbouw appartementen omdat wij geen kinderen willen. De gene die voor ons interessant zou kunnen zijn waren vanaf 550 ivm extra kamer en een tuin rond de 100m2. Ik vond dat 1) te duur en 2) wij hebben voor 500K nu een eengezinswoning voor 500K gekocht waar we zelf gaan vergroenen voor rond de 15k, dat is met 11 zonnepanelen en een warmtepomp. En inderdaad met de stijgende rente(1,9 vs 4,5 nu) zouden we dat niet eens meer kunnen betalen. Ik denk dat er echt een probleem gaan krijgen en dat de wat we nu zien geen incident is...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
jeroenkb schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:28:
"droomhuis" is echt een afschuwelijk woord. Veruit de meeste mensen kopen (of wonen in een) "ik-kan-er-mee-levenhuis".

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• supersoco80
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

"droomhuis" is echt een afschuwelijk woord. Veruit de meeste mensen kopen (of wonen in een) "ik-kan-er-mee-levenhuis".
Nou, dit dus, en om nog wat specifieker te zijn: voor-dit-geld-kan-ik-er-mee-leven huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Joosie200 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Het buurhuis is dit voorjaar in een maand verkocht. Terwijl de rente toen ook al fors gestegen was. Vrijstaand, iets kleiner maar wel meer grond. Die kostte 750k ipv 619k.
https://www.funda.nl/koop...5-e-troelstra-vrijstaand/
Vergeleken daarmee vind ik 619k voor een tweekapper niet bijzonder duur.

Maar uiteraard geldt hier wel: hoe langer de verkoop duurt en hoe hoger de rente wordt, hoe onaantrekkelijker het wordt om de woning te kopen. Het wordt op een gegeven moment ook een afweging voor de bouwer of die verwacht dat de rente nog verder stijgt, en de verkoop nóg moeilijker gaat worden. Dan kan hij eieren voor zijn geld kiezen en nu de woning snel 'in de aanbieding' doen, om te voorkomen dat de woning helemaal niet meer verkocht wordt.

(Waarbij het natuurijk de vraag is of het bij zo'n tweekapper werkelijk een probleem is als die woning niet verkocht en niet gebouwd zou kunnen worden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:49
kw_nl schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 00:05:
[...]

Klopt, wordt kopers duidelijk verteld bij de aankoop. Staat ook in onze koopovereenkomst. Zit zelfs een boete bij van uit m’n hoofd 30k.

Het gaat er dan vooral erom dat je het huis later niet mag verkopen met slaapkamers op zolder.
Komt omdat de maatregelen voor een kap goed geluidsgeïsoleerd maken vaak te duur zijn (ook in geval van geluidsschermen), dus nu heb je een gratis kettingbeding gekregen. :+
KoudeAardbei schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 06:56:
[...]

Helaas verwachten ze dat Emmen een krimpgemeente gaat worden. Of dat een self fulfilling prophecy is; geen idee.

Heb gelukkig nog net op tijd (lees: rente ~2%, afgelopen februari) een nieuwbouw project kunnen scoren in de Delftlanden, nog een jaartje geduld voor het klaar is O+
Van ~2008-2016 is het bewust beleid geweest om veel gebieden als krimp aan te wijzen en plannen onmogelijk te maken/grof downsizen. Eenmaal gestopt ben je lang bezig om alle oude rechten weer terug te krijgen en alle molens weer in beweging te brengen en nu komt de volgende crisis alweer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
Johan Bogle schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
zo’n vreemde gedachte is dat niet eens gezien de recente absurde stijgingen. Zeker als mijn voorspelling van 5% rente nog uit gaat komen dit jaar….
geekeep schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:21:
[...]

Ik verwacht dat eind deze maand nog wel eigenlijk. Op dit moment staat ie al op 4.60%, exclusief wat hypotheekverstrekkers met beperkte voorwaarden na.
De grote jongens zijn er al :)

20-jaars, 100% LTV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ4gp_mvsDkMV0DFRne9_-1Ee_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZVpw1NDmxLsIMT6fububvla.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:08

silverball

De wagen voor moderne mensen

Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Bomen en groen en fietsen in Dubai?? Misschien dat het klimaat dit niet tot de meest logische keuzes maakt.
Dat snap ik, maar de oorspronkelijke vraagstelling was of dit te toekomst van huizenbouw wordt in Nederland.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08:28
supersoco80 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:22:
[...]

Het probleem is: het is niet ons droomhuis. Ons droomhuis komt helemaal niet op de markt in die maanden dat we nu bezig zijn. Het huis misschien nog wel, de locatie en de tuin niet. Ons droomhuis kunnen we ook helemaal niet betalen, dus we moeten concessies doen. Dat is lastig. Zeker als je het risico loopt dat het huis over een maand 20-40k minder 'marktwaarde' heeft.
Ja maar dat is over een maand, of over een jaar. Uiteindelijk woon je ergens langer, dus moet je calculeren op de lange termijn. Het is meer doorslaggevend of het huis over 5-10 jaar meer waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Sineplex schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

Ja maar dat is over een maand, of over een jaar. Uiteindelijk woon je ergens langer, dus moet je calculeren op de lange termijn. Het is meer doorslaggevend of het huis over 5-10 jaar meer waard is.
Voorspellen wat het over een maand waard is kan al nauwelijks iemand. Voorspellen wat het over 5 à 10 jaar waard is kan helemaal niemand.

Geen hond had in 2012 de huidige huizenprijzen voorspeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:15
geekeep schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:32:
[...]

[...]

De grote jongens zijn er al :)

20-jaars, 100% LTV.
[Afbeelding]
Denk dat de 10-jaars het ook nog wel gaat halen voor einde jaar. Komen mooie koopkansen aan voor diegene die spaarden voor een huis 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Johan Bogle schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:39:
[...]
Denk dat de 10-jaars het ook nog wel gaat halen voor einde jaar. Komen mooie koopkansen aan voor diegene die spaarden voor een huis 👍
En wie zijn dat dan? Niet de huurders en de starters, die hebben veel te hoge lasten om substantieel te sparen. Hooguit de student die na zijn studie 10 jaar bij de ouders in is blijven wonen en de scheefhuurder. De overwaarde-mensen zullen dat ook rap minder worden, want die overwaarde gaat hard minder worden vermoed ik zomaar.

En alles wat er tussenin zit kan net zo goed nu kopen. Hogere aanschafprijs, maar lagere rente. En het zakken van die prijzen loopt achter de rente aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

supersoco80 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:58:
En alles wat er tussenin zit kan net zo goed nu kopen. Hogere aanschafprijs, maar lagere rente. En het zakken van die prijzen loopt achter de rente aan.
Dat is wat te ongenuanceerd. Bij een hogere rente wordt het speelveld relatief gunstiger voor mensen die minder financiering nodig hebben en minder gunstig voor mensen die meer financiering nodig hebben.

Starters en huurders met beperkte middelen zullen het dus relatief lastiger krijgen, mensen met wat vermogen zullen het relatief makkelijker krijgen.

Mensen die een hypotheek met een laag tarief mee kunnen nemen naar een nieuwe woning zullen het relatief makkelijker krijgen dan mensen die alles nu moeten financieren tegen de huidige tarieven.

Mensen met een hoog inkomen maar weinig vermogen zullen het relatief moeilijker krijgen ten opzichte van mensen met een lager inkomen maar wel wat vermogen.

Gemiddeld genomen zal het niet makkelijker worden om een huis te krijgen, maar er zijn zeker wel groepen waarvoor geldt dat het wel gemakkelijker wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
Ik krijg net via move een nieuw huis toegestuurd. 2011, goede locatie (wel ietwat drukke weg), A-label, forse tuin, instapklaar: 370k. Aan dezelfde weg ligt bijna hetzelfde huis (iets groter, lelijker ontwerp, veel kleinere tuin) dat al 1,5 maand te koop staat voor 470k.

In combinatie met de eerder gemelde prijsverlaging van een andere woning vind ik dat wel hele sterke signalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, sinds berichten van vorige week is het inmiddels bij iedereen doorgedrongen dat de huizenprijzen dalen, dus deze maand zal het psychologisch effect groot zijn. Kopers die weigeren nog langer over te bieden en eerst nog maar eens hun knopen tellen en de kat uit de boom kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
supersoco80 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:38:
[...]

Voorspellen wat het over een maand waard is kan al nauwelijks iemand. Voorspellen wat het over 5 à 10 jaar waard is kan helemaal niemand.

Geen hond had in 2012 de huidige huizenprijzen voorspeld.
Asset managers hebben doorgaans een goed inzicht voor wat betreft de richting van de markt. Kun je dan exact voorspellen hoeveel de meerwinst gaat zijn? Nee, maar daarvoor modelleer je verschillende scenarios.

Ik maak me in ieder geval weinig zorgen over de waardeontwikkeling op de lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:15
supersoco80 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:58:
[...]

En wie zijn dat dan? Niet de huurders en de starters, die hebben veel te hoge lasten om substantieel te sparen. Hooguit de student die na zijn studie 10 jaar bij de ouders in is blijven wonen en de scheefhuurder. De overwaarde-mensen zullen dat ook rap minder worden, want die overwaarde gaat hard minder worden vermoed ik zomaar.

Generalisatie much? Ken genoeg huurders die wel sparen of spaargeld hebben van voor ze huren. Starters hebben vaak jaren gespaard. Wij hebben op ons 35e voor het eerst gekocht en flink wat spaargeld in kunnen brengen. Dat de overwaarde minder wordt lijkt mij duidelijk. We zitten op een schema voor 20% daling in de huizenprijzen indien we de daling van q3 doortrekken. Ik verwacht zelf ergens tussen de 10 en de 15% daling in een jaar (indien de onstandigheden gelijk blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Johan Bogle schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:36:
[...]
Generalisatie much? Ken genoeg huurders die wel sparen of spaargeld hebben van voor ze huren. Starters hebben vaak jaren gespaard.[...]
Het overgrote deel zal het niet hebben. Zie bijv. https://www.woonbond.nl/n...er-financieel-knel-kopers en dit was voor de sterke inflatie...
Of pak deze van het CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/...t-van-woningbezitters-wel
[...]Huishoudens met een eigen woning hadden in 2020 een doorsnee vermogen exclusief eigen woning van 36,3 duizend euro. Dat is 14 keer zoveel als huishoudens met een huurwoning, hun doorsnee vermogen bedroeg 2,6 duizend euro. Het doorsnee vermogen van huurders is sinds 2013 nauwelijks veranderd, dat van woningeigenaren is vanaf 2013 met 10,5 duizend euro toegenomen. Het betreft vermogen exclusief de eigen woning en de eventueel bijbehorende hypotheekschuld. [...]

Zes op de tien huurders hebben geen of nauwelijks vermogen

Zo’n 2 miljoen huishoudens met een huurwoning hadden geen vermogen of een klein vermogen van 0 tot 5 duizend euro. Dit is bijna 60 procent van alle huurders en een kwart van alle Nederlandse huishoudens. Onder de huishoudens met een eigen woning had 18 procent een laag vermogen.

5 procent van de huurders had een vermogen van 100 duizend euro of meer. Onder huishoudens met een eigen woning is die groep vijf keer zo groot (27 procent).[...]
En wederom, dit was voor de inflatie- en energieproblematiek die huurders harder raakt dan huisbezitters.

[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 12-10-2022 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:52

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Caelorum schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Het overgrote deel zal het niet hebben. Zie bijv. https://www.woonbond.nl/n...er-financieel-knel-kopers en dit was voor de sterke inflatie...
Of pak deze van het CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/...t-van-woningbezitters-wel
[...]

En wederom, dit was voor de inflatie- en energieproblematiek die huurders harder raakt dan huisbezitters.
Het zijn denk ik vooral de mensen die in de goede tijden een woning hebben kunnen kopen, en dus een lage hypotheeklast hebben, die flink kunnen sparen t.o.v. mensen die vrije sector huren.

Als je vrije sector huurt hou je doorgaans niet zoveel over om te sparen. Tenzij je natuurlijk goed boven modaal zit met twee inkomens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Johan Bogle schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:36:
[...]
Generalisatie much? Ken genoeg huurders die wel sparen of spaargeld hebben van voor ze huren. Starters hebben vaak jaren gespaard. Wij hebben op ons 35e voor het eerst gekocht en flink wat spaargeld in kunnen brengen. Dat de overwaarde minder wordt lijkt mij duidelijk. We zitten op een schema voor 20% daling in de huizenprijzen indien we de daling van q3 doortrekken. Ik verwacht zelf ergens tussen de 10 en de 15% daling in een jaar (indien de onstandigheden gelijk blijven)
Natuurlijk generaliseer ik, dat moet je bij zoiets. Een kleine groep die afwijkt van de overgrote meerderheid gaat nauwelijks tot geen invloed hebben op de huizenprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johan Bogle schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:39:
[...]
Denk dat de 10-jaars het ook nog wel gaat halen voor einde jaar.
Als ik kijk naar wat de kapitaalmarktrente doet is dat misschien al over zo'n 2 weken.

Vanaf morgen is de laagste 10 jaars rente 4,5%. De afgelopen 9 maanden is de kapitaalmarktrente met gemiddeld zo'n 0,3% per maand gestegen en vorige week alleen al zo'n 0,5%. Als die stijging doorzet en alle hypotheekverstrekkers hebben die stijging in hun rentes doorberekend dan zitten we zo boven de 5% voor de 10 jaars hypotheekrente (100% LTV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-09 16:03
ocn schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:53:
[...]

Als je vrije sector huurt hou je doorgaans niet zoveel over om te sparen. Tenzij je natuurlijk goed boven modaal zit met twee inkomens.
Zelfs dan lijkt het me lastig voor de "pech generatie"
Als je pech hebt ,en je zou beide(met partner) flinke studieschuld kunnen hebben. Gaat het wel even duren en dan weet ik niet of de vrije sector mbt huur ook omhoog gaat als je "teveel/meer verdiend".

En dan ben ik zelf benieuwd hoe huizenmarkt reageerd met huidige energiecrisis.
Ipv wat is de prijs wat is het verbruik type huis.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
geekeep schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:12:
[Afbeelding]
https://huisverklikker.nl/ (voor wachtwoord, zoek topic)

Wel bijzonder dat dit voornamelijk nieuwbouwwoningen lijkt te betreffen.

ugh. filter niet gezien :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Offens1490 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

Zelfs dan lijkt het me lastig voor de "pech generatie"
Als je pech hebt ,en je zou beide(met partner) flinke studieschuld kunnen hebben. Gaat het wel even duren en dan weet ik niet of de vrije sector mbt huur ook omhoog gaat als je "teveel/meer verdiend".

En dan ben ik zelf benieuwd hoe huizenmarkt reageerd met huidige energiecrisis.
Ipv wat is de prijs wat is het verbruik type huis.
Die energieprijs is wel echt een issue. Als wij maximaal zouden lenen komen wij gewoon niet meer rond met de hypotheeklast + energieprijzen. Alleen daarom al moet je onder je max gaan zitten.

Dan heb ik het nog niet eens over de stijgende OZB en de inflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
De woningmarkt is relatief robuust op het gebied van inflatie aangezien het de eerste levensbehoefte is van mensen. Zeker als salarissen omhoog gaan is de verwachting dat de prijs van woningen toeneemt.

Daarbovenop komt nog de structurele mismatch tussen vraag en aanbod en bouwkosten liggen al hoog (en stijgen doorgaans mee met inflatie). Als er minder gebouwd wordt, neemt de mismatch tussen vraag en aanbod verder toe.

Stijging van de rentelasten was ergens wel te verwachten en heeft een kortstonding remmend effect maar het is ook weer niet dramatisch hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
supersoco80 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

Die energieprijs is wel echt een issue. Als wij maximaal zouden lenen komen wij gewoon niet meer rond met de hypotheeklast + energieprijzen. Alleen daarom al moet je onder je max gaan zitten.

Klopt spreekwoordelijke " niet krom liggen voor een huis"
Ook rekening mee houdend 1 gaat minder werken/kan iets gebeuren.
Wij zijn toevallig 1 van de gelukkige die een huis konden kopen in de eind crisis van 2014.(180K)
Nu hebben wij extra investeringen gedaan van isolatie etc. Ik kan je vertellen dat als ik huidige prijzen moet geloven mijn huis nu niet zou kunnen financieren.

Ozb meest rare berekening obv woz maar wel ideaal voor de overheid.

AnimeAdicted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:29
[...]

Precies, energieprijs is een zeer groot issue. Een goed geïsoleerd huis met zonnepanelen, warmtepomp etc kan je voor 0 euro per maand zitten. Slecht geïsoleerd vrijstaand huis kan het zo €1500,- per maand zijn. Waar dat eerst 500 was oid. Terwijl dit momenteel 0 / minimaal iets doet aan je maximale hypotheek.

Terwijl als je een studieschuld hebt van 20k, of een leasebak(private) van 700 euro per maand kan je veeel minder lenen. Maar 1000 euro per maand extra aan gas en elektra maakt niets uit. 8)7 |:( .

Dit zal op een of andere manier gekoppeld moeten worden aan de maximaal mogelijke hypotheek. Energielabel an sich is ook niet zaligmakend. Zonnepanelen op het dak en je hebt een A label.

En inderdaad genoeg mensen die geen salarisverhogingen / minimale verhogingen krijgen. Sowieso weinig zullen 15% krijgen. Dus inflatie doet ook een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
^^ vergeet niet dat er ook "digitale" energielabels nog in omloop zijn. ( Die zelf ingevuld zijn)

Laatste is volgens mij aangepast dat iemand volgens mij fysiek moet langskomen.

Collega had huis gekocht energie Label c/d blijkt achteraf F te zijn en hebben geen poot om op te staan.

AnimeAdicted

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

sbmuc schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

Precies, energieprijs is een zeer groot issue. Een goed geïsoleerd huis met zonnepanelen, warmtepomp etc kan je voor 0 euro per maand zitten. Slecht geïsoleerd vrijstaand huis kan het zo €1500,- per maand zijn. Waar dat eerst 500 was oid. Terwijl dit momenteel 0 / minimaal iets doet aan je maximale hypotheek.

Terwijl als je een studieschuld hebt van 20k, of een leasebak(private) van 700 euro per maand kan je veeel minder lenen. Maar 1000 euro per maand extra aan gas en elektra maakt niets uit. 8)7 |:( .

Dit zal op een of andere manier gekoppeld moeten worden aan de maximaal mogelijke hypotheek. Energielabel an sich is ook niet zaligmakend. Zonnepanelen op het dak en je hebt een A label.

En inderdaad genoeg mensen die geen salarisverhogingen / minimale verhogingen krijgen. Sowieso weinig zullen 15% krijgen. Dus inflatie doet ook een hoop.
Tegenwoordig krijg je korting als op de hypotheekrente als de woning een beter label heeft. Met andere woorden je kan al minder lenen dan anderen als jouw huis een slecht label heeft. Toegegeven een label zegt niet alles maar hiermee zorg je ervoor dat woningbezitters met een slechter label beschermt en niet aan hun max zitten.

Bovendien zijn er al geluiden dat ze de regels willen aanscherpen door de gestegen energielasten [1]. Het eerlijkst zou zijn als de bank bij bestaande bouw inzicht zou hebben in hoeveel de woning daadwerkelijk heeft verbruikt de afgelopen jaren en hiermee een schatting kan maken hoeveel hoger of lager de hypotheek mag zijn. De bank kijkt ook naar de inkomsten met historische salarisstroken om jouw salaris in de toekomst te voorspellen dus ik zie niet waarom dat niet met uitgaven (energie) kan. Maar ik ben bang dat geen enkele politicus hier zijn vingers aan brand door de complexiteit en privacy kwesties.

Persoonlijk verwacht ik dat de hypotheekrentekorting die je krijgt bij een energiezuinige woning de komende jaren groter wordt en hiermee de politiek wilt stimuleren om te verduurzamen of het kopen van energiezuinige woningen. Dat zal het prijsverschil van marktwaarde tussen zuinige en niet zuinige woningen ook groter maken. Dat zie je nu al terug zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJsnU3G28lSeT978VegGEvAPcew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tswPUmGJLYE5vmMXXQnVBvPU.jpg?f=fotoalbum_large
[0]

Funda "Steeds meer mensen letten bij de kenmerken van een woning op funda op het energielabel (66%), of stellen het energielabel in als zoekfilter (14%)" [2]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCsSYS3qNMfydIrQSwaQOkFsDbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HKIJUDPmb4MMGRXVPUwiJKR.jpg?f=fotoalbum_large

[0] https://twitter.com/Wonin...Kdk82mJKuIHRQ_csmZVQ&s=19
[1] https://wnl.tv/2022/09/28...prijzen-in-het-verschiet/
[2] https://www.funda.nl/funda-index/september-2022/

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Offens1490 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:16:
^^ vergeet niet dat er ook "digitale" energielabels nog in omloop zijn. ( Die zelf ingevuld zijn)

Collega had huis gekocht energie Label c/d blijkt achteraf F te zijn en hebben geen poot om op te staan.
Niet recent? Energielabel met poppetje+inspectie is verplicht sinds 1 jan 2021 voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
sbmuc schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:57:
[...]

Zou ik niet doen, energie kosten heb je voor het grootste gedeelte prima zelf in de hand. Het grootste component is gedrag in deze. Los nog van of de energie prijzen structureel hoog blijven nog maar zeer de vraag is. De huishoudelijke langetermijntrend is toch wel, vraag uitval en stijging van het aanbod.

Die salarissen en inflatie hangen ook weer aan de context, dat een starter er 10-15% op vooruit gaat lijkt mij bijvoorbeeld juist wel aannemelijk. Een pensioenada niet natuurlijk. Des al niettemin is inflatie in de regel gunstig voor schulden op de lange termijn omdat er altijd een bepaalde loon compensatie uit voortkomt en je schuld op het zelfde niveau blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:28:
[...]

Tegenwoordig krijg je korting als op de hypotheekrente als de woning een beter label heeft. Met andere woorden je kan al minder lenen dan anderen als jouw huis een slecht label heeft. Toegegeven een label zegt niet alles maar hiermee zorg je ervoor dat woningbezitters met een slechter label beschermt en niet aan hun max zitten.

Bovendien zijn er al geluiden dat ze de regels willen aanscherpen door de gestegen energielasten [1]. Het eerlijkst zou zijn als de bank bij bestaande bouw inzicht zou hebben in hoeveel de woning daadwerkelijk heeft verbruikt de afgelopen jaren en hiermee een schatting kan maken hoeveel hoger of lager de hypotheek mag zijn. De bank kijkt ook naar de inkomsten met historische salarisstroken om jouw salaris in de toekomst te voorspellen dus ik zie niet waarom dat niet met uitgaven (energie) kan. Maar ik ben bang dat geen enkele politicus hier zijn vingers aan brand door de complexiteit en privacy kwesties.

Persoonlijk verwacht ik dat de hypotheekrentekorting die je krijgt bij een energiezuinige woning de komende jaren groter wordt en hiermee de politiek wilt stimuleren om te verduurzamen of het kopen van energiezuinige woningen. Dat zal het prijsverschil van marktwaarde tussen zuinige en niet zuinige woningen ook groter maken. Dat zie je nu al terug zie afbeelding:

[Afbeelding]

[1] https://wnl.tv/2022/09/28...prijzen-in-het-verschiet/
Denk het niet daar heeft de bank (dit is geen verdien model) niks aan en de overheid (dit draagt niks bij aan verduurzaming) ook niks aan.

Wat je krijgt is subsidies (vergroting pool duurzame woningen) en verruiming financiering (is meer inkomsten bank)voor verduurzaming (dit is overigens dus al wat er al gebeurd).

De winst zit hem in de mensen die de label g woningen deels zelf deels met subsidie kunnen verduurzamen. Het is vrij krom maar zo werkt het dus, koop je een label a++ krijg je niks. Koop je een label g voor een klein prijsje kun je heel wat potjes aan spreken om te verduurzamen en je hypotheek verruimen voor verduurzaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Offens1490 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:16:

Ook bij de 'oude' labels stond precies gespecificeerd welke maatregelen tot het label hebben geleid. Als daar onjuistheden in zaten, dan heb je volgens mij best wel een poot om op te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:28:
Dat zal het prijsverschil van marktwaarde tussen zuinige en niet zuinige woningen ook groter maken. Dat zie je nu al terug zie afbeelding
Per ongeluk verkeerde plaatje toegevoegd? Je plaatje laat alleen relatief verkocht aantal woningen zien met een categorisering per energielabel, waarin label F bovendien een grote inhaalslag maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
supersoco80 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:22:
[...]

Ik zou me niet zo druk maken over de marktwaarde van de woning over een maand, maar meer over de vraag of over een maand een vergelijkbare (of betere) woning te koop zou komen. Je kunt deze woning laten schieten en een maand wachten, maar je hebt weinig aan algeheel lagere marktwaardes/verkoopprijzen als jouw gewenste soort woning op dat moment niet te koop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:47:
[...]

Ik zou me niet zo druk maken over de marktwaarde van de woning over een maand, maar meer over de vraag of over een maand een vergelijkbare (of betere) woning te koop zou komen. Je kunt deze woning laten schieten en een maand wachten, maar je hebt weinig aan algeheel lagere marktwaardes/verkoopprijzen als jouw gewenste soort woning op dat moment niet te koop is.
Zo bedoel ik het ook; Angst dat we over een maand veel meer huis kunnen kopen voor hetzelfde geld (en een wat hogere rente)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Precies, daarom moet je ook niet maximaal lenen en verstandig op een 70% gaan hangen.

Want er is niet alleen energie/inflatie/wie weer wat allemaal, maar ook andere onverwachte zaken die kunnen opduiken en daar wil je ook een buffer voor houden. Die NIBUD aanbeveling is veel te krap, doe die maar x3 voor de betere slapeloze nachten.

Het is een vorm van ook een eigen risicoanalyse maken, maakt niet uit wat je hypotheekadvizeur aangeeft, ga er royaal en safe onder zitten. Als het ff kan pak je de nhg nog ff mee en lukt dat niet, dan is het gewoon afwachten...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:47:
[...]

Tja dat zul je denk ik bij neer moeten leggen.
Kan stijgen en dalen. Belangrijkste is dat je betreffende huis kunt betalen. Zoals wellicht eens gezegd zolang je erin woont mag de marktwaarde laag zijn gunstig voor je ozb en ander kleine dingen. En als je verkoopt zo hoog mogelijk.

Beetje zelfde gaval als huizen spreekwoordelijk "onder water" is niet erg zolang je je lasten maar kunt opbrengen

AnimeAdicted

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
Offens1490 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:28:
[...]

Kan stijgen en dalen. Belangrijkste is dat je betreffende huis kunt betalen. Zoals wellicht eens gezegd zolang je erin woont mag de marktwaarde laag zijn gunstig voor je ozb en ander kleine dingen. En als je verkoopt zo hoog mogelijk.

Beetje zelfde gaval als huizen spreekwoordelijk "onder water" is niet erg zolang je je lasten maar kunt opbrengen
Niet helemaal mee eens. Als je nu een woning koopt en het blijkt dat je over 1 of 2 maanden met hetzelfde geld eenzelfde woning maar met garage had kunnen kopen, dan baal je wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:35
supersoco80 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:02:
[...]

Niet helemaal mee eens. Als je nu een woning koopt en het blijkt dat je over 1 of 2 maanden met hetzelfde geld eenzelfde woning maar met garage had kunnen kopen, dan baal je wel hoor.
Dat zou alleen gelden als je veel eigen geld (niet overwaarde) gebruikte voor het huis zonder garage.

Want de waarde daalt deels omdat mensen de bedragen niet meer kan betalen. Daarom is een daling van de huis prijzen niet gelijk een feestje voor starters. Als die starters een appartement van 3t niet kan kopen, kunnen dezelfde stel het ook niet kopen bij een daling van 20%, anders was de prijs niet gedaald en was de vraag voor het appartement van 3t voldoende om de prijs hoog te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Offens1490
@supersoco80 tja is dat niet eigenlijk altijd? risico's met alles en nog wat
Afwegen die je doet, doe je op dat moment dat het naar je inzichten die je op dat moment hebt. Achteraf kun je nadenken of het goed heeft uitgepakt.

De vraag is natuurlijk hoelang wil je wachten op "het goede huis"? 1,5 10 jaar?.

Je kunt veel nadenken, heroverwegen en berekenen we weten niet wat er gebeurd of x jaar.
Voorbeeld:
Niets zo onvoorspelbaar als politiek/wetgeving.
Stel morgen schaft Rutte de hypotheekrente af in 1 keer zonder afbouw.

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Niet online
sprhnk schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:40:
[...]

Denk het niet daar heeft de bank (dit is geen verdien model) niks aan en de overheid (dit draagt niks bij aan verduurzaming) ook niks aan.

Wat je krijgt is subsidies (vergroting pool duurzame woningen) en verruiming financiering (is meer inkomsten bank)voor verduurzaming (dit is overigens dus al wat er al gebeurd).

De winst zit hem in de mensen die de label g woningen deels zelf deels met subsidie kunnen verduurzamen. Het is vrij krom maar zo werkt het dus, koop je een label a++ krijg je niks. Koop je een label g voor een klein prijsje kun je heel wat potjes aan spreken om te verduurzamen en je hypotheek verruimen voor verduurzaming.
Volgens mij is het geen heel gekke gedachte dat slecht energielabel == hoge maandlasten == minder ruimte om hypotheeklasten te voldoen == hogere PD. Als je als bank je defaults beter in kunt schatten verdien je wel degelijk meer geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
Ik kwam vandaag deze prijslijst per 1 september 2022 tegen voor “Hofgeest Buiten fase 2 “, betreffende 99 nieuwbouwwoningen in de weilanden van het altijd “bruisende” Velserbroek wel vlakbij Schiphol en Haarlem:

https://hofgeestbuiten.nl..._1%20september%202022.pdf

Goedkoopste grondgebonden woning dus 129m2 op een kaveltje van 123m2 en dan een prijs van €590. 000 VON nog zonder keuken!

Met deze absurde von prijzen voor fase 2 ( tezamen met de doorstijgende hypotheekrente) blijven de bewoners van fase 1 waarschijnlijk nog wat langer van een vrijuitzicht genieten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Offens1490 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:28:
[...]

Kan stijgen en dalen. Belangrijkste is dat je betreffende huis kunt betalen.
Dat is dus een beetje wat ik ook wil zeggen. Je hebt er weinig aan als over een paar maanden "de huizenmarkt" (macro) gunstiger voor je is, als op dat moment "jouw" woning (micro) niet wordt aangeboden. Dan kun je beter nu een betaalbaar huis kopen dat aan je wensen voldoet.

Uiteraard kan dit ook andersom gelden. Als er nu vooral net-niet woningen zijn en je verder vrij ruime criteria hebt, dan kan het best zijn dat als je even wacht tot een gunstiger moment, je een huis kunt kopen dat wel meer aan je wensen voldoet.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 12-10-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
wimjongil schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:31:
[...]

Volgens mij is het geen heel gekke gedachte dat slecht energielabel == hoge maandlasten == minder ruimte om hypotheeklasten te voldoen == hogere PD. Als je als bank je defaults beter in kunt schatten verdien je wel degelijk meer geld.
Is het ook niet maar elke aanname is een euro, zeker als je het over meerjaren investeringen hebt en die gaat waarderen op hypes en trends. Je neemt dan voor waar dan een hoog energie label over een lange periode betaalbaarder is. Historisch gezien is dat niet zo. Het is duurder om te bouwen het is duurder in aanschaf, en toekomstig gezien is het een gok maar in onderhoud lijkt mij de label A++ ook duurder in elk geval dan de label G.

Korte termijn lijkt het me dat je gelijk hebt in extra lasten maar stel ik zou er een model op maken als bank, dan zou ik niet op een jaar trend varen of op 1 independent voor het verstrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:48:
[...]

Dat is dus een beetje wat ik ook wil zeggen. Je hebt er weinig aan als over een paar maanden "de huizenmarkt" (macro) gunstiger voor je is, als op dat moment "jouw" woning (micro) niet wordt aangeboden. Dan kun je beter nu een betaalbaar huis kopen dat aan je wensen voldoet.

Uiteraard kan dit ook andersom gelden. Als er nu vooral net-niet woningen zijn en je verder vrij ruime criteria hebt, dan kan het best zijn dat als je even wacht tot een gunstiger moment, je een huis kunt kopen dat wel meer aan je wensen voldoet.
Wat denk ik wel een voordeel is van nu wachten, is dat het aanbod toeneemt. Dan doel ik niet op dat je mee of een groter huis krijgt, maar dat je kunt kiezen tussen meer soorten woningen waar je een beter gevoel bij krijgt, Iets met meer karakter etc..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
[...]

Dat geldt toch altijd, de kans dat je op een later moment iets beters tegen komt, ongeacht een stijgende of dalende markt?

Staar je niet blind op "wat als", want niemand weet wat de toekomst gaat brengen. Je kunt hoogstens wat best en worst case scenario's uitrekenen. Ik zou adviseren om gewoon op zoek te gaan naar een huis wat fijn/goed voelt in z'n geheel (uiterlijk, indeling, oppervlakte, potentie, locatie) en je daarna uit te schrijven van Funda meldingen. Geluk creëer je zelf, niet door continu te kijken of je misschien misgegrepen hebt.

Doet mij een beetje denken aan die videokaart topics van vroegâh, waar mensen zich afvroegen of ze nog ff moesten wachten totdat er een nieuwe serie uitgebracht werd en/of de huidige serie in prijs zou zakken. Volgens mij was het advies toen vaak: genieten van je nieuwe kaart in het heden. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:41
Nog een tip, geldt voor alle aankopen: na de aanschaf niet meer kijken/zoeken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 12-10-2022 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 14:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAkUMWjgMhhXpVhLTJ4fssPp82g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cfKfuELsVdcLZa1FnQ8VzJp2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
7%?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiD1Uckj5v5lqaY2C9N0R5OL8kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rq4Zy1qHmtBUV3HJyHOPGlY.jpg?f=fotoalbum_large
NIBC

Er zullen harde klappen vallen bij dit soort ontwikkelingen. Ben benieuwd welke (schaduw)bank als eerste omvalt.

Dat de rente ooit weer zou stijgen was natuurlijk ingecalculeerd/verwacht. Maar de rest van de (vaste) lasten stijgen net zo snel. En de lonen stijgen niet mee vooralsnog. :N

[ Voor 14% gewijzigd door Miks op 13-10-2022 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:09:
[...]
Ik voorspel een mega inflatie en woningen(nee het "wonen op zich, dak boven je hoofd huren of koop"), worden nog duurder, want het geld wat er nog is kan niet snel genoeg in steen/grond(of andere assets die inflatie-bestendig zijn)
Dit had mij wel aan het denken gezet, maar het lijkt er niet op dat we dit scenario volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miks schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:55:
[...]

Dit had mij wel aan het denken gezet, maar het lijkt er niet op dat we dit scenario volgen.
Met dat minnetje van 6% valt het me nog mee. (vergeet ook de stijging van afgelopen 7 jaar niet) Welke asset doet beter volgens jou en is meer inflatiebestendig?

Ook niet onbelangrijk : In een koophuis kan je wonen en los je af, het komt naar je toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:57
[...]

Met zo'n instelling blijf je altijd ongelukkig denk ik. Op moment van aankoop moet je accepteren dat je risico neemt en dat zo snel mogelijk een plekje geven. Blij zijn met wat je koopt en niet teveel nadenken over wat je had kunnen kopen.

Blijven hangen in "wat als" zorgt ervoor dat je nooit gelukkig bent of wordt in de toekomst. Er komen altijd kansen/huizen voorbij die beter hadden gepast. That's life.

[ Voor 13% gewijzigd door StealthyPeanut op 13-10-2022 06:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:09
Ook het sentiment bij de grootbanken is aan het omslaan, al vind ik een daling van 2.5% nog wel heel voorzichtig voorspeld: 2023 wordt mager woningjaar: Huizenprijs daalt met 2.5%
Normaal duurt het in periodes van economische neergang altijd even voordat een prijsaanpassing optreedt, omdat verkopers lang aarzelen om hun vraagprijs te laten zakken. Bokeloh denkt dat het nu rapper zal gaan. „Door de sterke huizenprijsstijging van de laatste jaren hebben verkopers de nodige overwaarde. Die overwaarde verklaart waarom verkopers inschikkelijker zijn en de prijsaanpassing dit keer sneller volgt. Ook het vooruitzicht van een economische terugval en de zucht naar zekerheid spelen bij verkopers een rol.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:09
Grappig in het artikel op nu.nl staat ook het volgende:
De gevolgen van de prijsdalingen voor de economie zullen beperkt zijn, denken de economen. Dat komt onder meer doordat de hypotheekrente volgens ABN AMRO niet verder stijgt dan het huidige niveau.
Vind dat nog al een gevaarlijke statement, er lijkt nog geen afvlakking op de stijging van de rente zichtbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:25
StealthyPeanut schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:33:
[...]

Met zo'n instelling blijf je altijd ongelukkig denk ik. Op moment van aankoop moet je accepteren dat je risico neemt en dat zo snel mogelijk een plekje geven. Blij zijn met wat je koopt en niet teveel nadenken over wat je had kunnen kopen.

Blijven hangen in "wat als" zorgt ervoor dat je nooit gelukkig bent of wordt in de toekomst. Er komen altijd kansen/huizen voorbij die beter hadden gepast. That's life.
Precies - zo is er altijd een probleem. Eerst niet kunnen kopen, daarna niet kopen omdat je bang bent dat er een betere deal komt.

En ook al dalen de prijzen significant, dan zou zomaar je leencapaciteit verder gedaald kunnen zijn….

En ten slotte: wat als de prijzen dalen, maar er komt geen woning op de markt die je leuk vindt?

Je kunt alleen keuzes maken met wat je nu weet. En de vraag is simpel: zou ik (langere tijd) in dit huis willen (en kunnen) wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:25
xiangpo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:57:
Grappig in het artikel op nu.nl staat ook het volgende:

[...]

Vind dat nog al een gevaarlijke statement, er lijkt nog geen afvlakking op de stijging van de rente zichtbaar te zijn.
Dat is wel echt verrassend, vooral omdat de ECB al heeft laten weten dat er meer verhogingen aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Miks schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:46:
Er zullen harde klappen vallen bij dit soort ontwikkelingen. Ben benieuwd welke (schaduw)bank als eerste omvalt.
Het "voordeel" is dat de rente zo'n 10 jaar geleden op eenzelfde niveau stond, dus de stijging van de hypotheekrente voor de groep waar de rente afloopt is niet een gigantische stijging maar enkel rond de procentpunt, met aflopende rentevaste periodes de komende jaren kan er echter wel een klap komen bij huizenbezitters al is dat natuurlijk deels koffiedikkijken met hoe de rente zich ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:27
Napo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:00:
... met aflopende rentevaste periodes de komende jaren kan er echter wel een klap komen bij huizenbezitters…
Bij de lage rentestand koos men toch massaal voor een lange rentevaste periode, 10, 20 of 30 jaar?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
Ik weet niet wat iedereen tegenwoordig doet.
Wij hadden destijds een huurwoning en betaalde ca.800 incl servicekosten en hebben toen gezegt dat willen we ook voor een huis betalen.

Dus krijg je x bedrag en hoef je niet verliefd te worden op een huis die je toch niet wilt betalen.

AnimeAdicted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Conrado schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:04:
[...]

Bij de lage rentestand koos men toch massaal voor een lange rentevaste periode, 10, 20 of 30 jaar?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZfBqUka.png
bron

Zie de rode lijn, sinds 2020 zie je een stijging in de rentevasteperiodes van langer dan 10 jaar, daarvoor had 10 jaar of korter de overhand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:43
Offens1490 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:04:
Wij hadden destijds een huurwoning en betaalde ca.800 incl servicekosten en hebben toen gezegt dat willen we ook voor een huis betalen.

Dus krijg je x bedrag en hoef je niet verliefd te worden op een huis die je toch niet wilt betalen.
Daar red je het tegenwoordig niet mee, het aanbod zit tegen en de prijzen zijn hoog. Om een start te maken hebben mensen nu vaak eigen geld plus een flinke hypotheek nodig. Wellicht dat er met de daling van de prijzen wat meer ruimte ontstaat maar het blijf een moeilijk verhaal.

En zeker als er straks mensen, starters, hun baan gaan verliezen als de recessie zijn intrede maakt en mensen dus niet meer kunnen lenen. Wat mij overigens verbaasd is dat de huurprijzen nog altijd erg hoog zijn. Daar zit nog maar 1 beweging is en dat is omhoog. Zelfs geen stabilisatie. Althans niet hier, net buiten de randstad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:27:
[...]

Daar red je het tegenwoordig niet mee, het aanbod zit tegen en de prijzen zijn hoog. Om een start te maken hebben mensen nu vaak eigen geld plus een flinke hypotheek nodig. Wellicht dat er met de daling van de prijzen wat meer ruimte ontstaat maar het blijf een moeilijk verhaal.

En zeker als er straks mensen, starters, hun baan gaan verliezen als de recessie zijn intrede maakt en mensen dus niet meer kunnen lenen. Wat mij overigens verbaasd is dat de huurprijzen nog altijd erg hoog zijn. Daar zit nog maar 1 beweging is en dat is omhoog. Zelfs geen stabilisatie. Althans niet hier, net buiten de randstad.
Los van dat het in de huidige markt inderdaad niet mogelijk zal zijn om een vergelijkbare woning tegen gelijke woonlasten te krijgen, is het ook een 'oneerlijke' vergelijking. Je vergelijkt dan de huur die je volledig 'kwijt' bent met een hypotheek waarin je ook een flink deel aan aflossing hebt zitten. De eerlijke vergelijking zou dan alleen kijken naar het geld dat je echt elke maand 'kwijt' bent. Als je dan bv 800 euro aan rentelasten zou willen, dan kun je een heel wat hogere hypotheek nemen dan als je 800 euro inclusief aflossing zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:57
Conrado schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:04:
[...]

Precies. Maar 10 jaar geleden was 4,x% niet zo hoog of laag. Dus veel hebben hem in 2012 voor 10 jaar vast gezet in de hoop dat ze zouden gaan profiteren van verlaging.

Zij hebben ook de 1,5% voorbij zien komen de laatste jaren en hangen nu alsnog vast aan 4,x%.

Hier mag je echt wel even van balen, maar ook direct weer door. Mensen rekenen zich heel vaak rijk met geld, wat ze helemaal nooit hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Offens1490 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:04:

Tot voor kort was dat een uitstekende strategie voor iemand die wel in een garagebox wil wonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
StealthyPeanut schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:34:
[...]

Precies. Maar 10 jaar geleden was 4,x% niet zo hoog of laag. Dus veel hebben hem in 2012 voor 10 jaar vast gezet in de hoop dat ze zouden gaan profiteren van verlaging.

Zij hebben ook de 1,5% voorbij zien komen de laatste jaren en hangen nu alsnog vast aan 4,x%.

Hier mag je echt wel even van balen, maar ook direct weer door. Mensen rekenen zich heel vaak rijk met geld, wat ze helemaal nooit hebben gehad.
Enige context bij de afbeelding is natuurlijk wel dat iets wat 10 jaar geleden afgesloten is niet meer actief hoeft te zijn. de mensen die voor 4% hadden vastgezegt kunnen prima 7 jaar later verhuisd zijn naar een duurdere woning met dezelfde maandlasten (als het past LTI-technisch past) dan wel het openbreken van de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
StealthyPeanut schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:33:
[...]

Terechte opmerking. We zitten dan ook midden in een onderhandeling voor de aankoop van onze eerste woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
sprhnk schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

Is het ook niet maar elke aanname is een euro, zeker als je het over meerjaren investeringen hebt en die gaat waarderen op hypes en trends. Je neemt dan voor waar dan een hoog energie label over een lange periode betaalbaarder is. Historisch gezien is dat niet zo. Het is duurder om te bouwen het is duurder in aanschaf, en toekomstig gezien is het een gok maar in onderhoud lijkt mij de label A++ ook duurder in elk geval dan de label G.

Korte termijn lijkt het me dat je gelijk hebt in extra lasten maar stel ik zou er een model op maken als bank, dan zou ik niet op een jaar trend varen of op 1 independent voor het verstrekken.
Qua onderhoud zal het niet veel uitmaken. Of je nu enkel glas hebt of HR+++ het onderhoud is gewoon de glazen wassen. Extra isolatie zit tussen de muren in daar kan je niets aan onderhouden.
Het enige wat je met de isolatie van nu hebt is dat deze over 5-10jaar weer achterhaald is en er dan HR+++++ glas is dat nog beter isoleert. Maar dat is technologische vooruitgang dat houd je niet tegen.
eamelink schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:34:
[...]
Tot voor kort was dat een uitstekende strategie voor iemand die wel in een garagebox wil wonen :)
Tot een aantal jaar terug had je voor 800euro maandlasten een best redelijk appartementje. Nu is dat niet veel meer dan een garagenbox in veel regios.

[ Voor 13% gewijzigd door Shadowhawk00 op 13-10-2022 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Napo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:36:
[...]

Enige context bij de afbeelding is natuurlijk wel dat iets wat 10 jaar geleden afgesloten is niet meer actief hoeft te zijn. de mensen die voor 4% hadden vastgezegt kunnen prima 7 jaar later verhuisd zijn naar een duurdere woning met dezelfde maandlasten (als het past LTI-technisch past) dan wel het openbreken van de hypotheek.
Precies. Als je in 2012 een tien jaar termijn had gekozen die nu open valt.. dan had je met gemak in 2020-2021 de boeterente voor lief genomen na 8/9 jaar al uitgezeten te hebben. Boeterente betalen voor die laatste twee of een jaar: 1.5% 20 jaar vastzetten en wie doet je wat. Die boete heb je door het renteverschil er al meteen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Napo schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:17:
[...]

[Afbeelding]
bron

Zie de rode lijn, sinds 2020 zie je een stijging in de rentevasteperiodes van langer dan 10 jaar, daarvoor had 10 jaar of korter de overhand.
Jammer dat dit zo'n korte termijn is. Het is juist ook wel interessant om te zien hoe het bv 10 jaar geleden zat, juist omdat in die groep de 10 jaar rentevaste termijn ook rond deze tijd afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Joosie200 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:40:
[...]

Precies. Als je in 2012 een tien jaar termijn had gekozen die nu open valt.. dan had je met gemak in 2020-2021 de boeterente voor lief genomen na 8/9 jaar al uitgezeten te hebben. Boeterente betalen voor die laatste twee of een jaar: 1.5% 20 jaar vastzetten en wie doet je wat. Die boete heb je door het renteverschil er al meteen uit.
Achteraf is mooi wonen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:43
Rubbergrover1 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:32:
[...]

Los van dat het in de huidige markt inderdaad niet mogelijk zal zijn om een vergelijkbare woning tegen gelijke woonlasten te krijgen, is het ook een 'oneerlijke' vergelijking. Je vergelijkt dan de huur die je volledig 'kwijt' bent met een hypotheek waarin je ook een flink deel aan aflossing hebt zitten. De eerlijke vergelijking zou dan alleen kijken naar het geld dat je echt elke maand 'kwijt' bent. Als je dan bv 800 euro aan rentelasten zou willen, dan kun je een heel wat hogere hypotheek nemen dan als je 800 euro inclusief aflossing zou willen.
Absoluut , het is ook appels en peren vergelijken, het gekke is dat toen ik mijn eerste koopwoning kocht ik direct al goedkoper uit was dan mijn buurvrouw die dezelfde woning huurde. Alleen kreeg ze geen hypotheek.
Ook hier weer appels en peren natuurlijk, maar het geeft maar eens aan hoeveel het in vermogensopbouw en toekomstig vastzetten van woonkosten kan schelen als je eenmaal een koophuis hebt.

Het gat wordt steeds groter, en ook al dalen de prijzen , ik denk dat ze niet hard genoeg dalen om de rentestijgingen te compenseren. En dan blijven starters naast het net vissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Altijd. Tegelijkertijd is er een massa aan oversluiters geweest. Waarom nog 1 of 2 jaar uitzitten als je nu nog een rente onder de 2% kon meepakken. Dan ben je een dief van je eigen portemonnee. En die 20 jaar contracten die over 10 jaar aflopen ik vraag me af of die nu zoveel voordeel hebben van meer zekerheid.
Pagina: 1 ... 183 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg