Nav een aantal discussies op dit topic over of een starter op dit moment nou moet gaan huren en kopen, met een aantal argumenten heen en weer over voor en nadelen maar erg weinig kwantificatie heb ik besloten maar even te gaan rekenen mbv modelletjes in python.
Stel ik wil met mijn vrouw een toekomstbestendig huis voor de komende 20 jaar. We hebben een koophuis op het oog a 650k en een huurhuis a 1400 p/m (kaal). We hebben de financiele ruimte hiervoor en in het geval van huren kunnen we zelfs het geld dat we normaal de hypotheek zouden aflossen a 12k/jaar evt investeren in een indexfonds met een gemiddeld rendement van 5%.
Aannames kopen (kloppen deze grofweg? ik heb zelf geen koophuis):
- De rente kan voor 20 jaar vast op 1.7%
- HRA voordeel 2000 euro per jaar
- Onderhoud 4000 euro per jaar
- Verzekeringen / evt VVE / overige kosten 4000 euro per jaar
- Aflossing gemiddeld 1000 euro per maand
Aannames huren--> geen
Nu vraag ik me af, wanneer zijn we goedkoper uit en hoe houdt dit verband met de volgende factoren:
- Jaarlijkse waardeverandering koophuis (%)
- Jaarlijkse huur verhoging/verlaging (%)
- Wel of niet aflossen a 1000/maand
- Wel of niet investeren a 1000/maand
Hieronder de resultaten van mijn (grove) simulaties obv deze aannames:
Aantal dingen die mij opvallen:
- Stel zowel huur als koop gaat met 2% inflatie mee dan speelt de koper gewoon quitte! Zelfs nog met deze hoge prijzen. De huurder daarentegen is 4 ton kwijt, maar kan de schade aardig beperken door te investeren (als dat ook echt het beloofde 5% rendement oplevert)
-Aflossen maakt niet zo heel veel uit op het totaal plaatje waar investeren mogelijk meer op kan leveren (maar wel veel onzekerder is).
- Het verschil tussen -5% inflatie en +5% inflatie is gigantisch voor de koper, en een stuk kleiner voor de huurder. Al lijkt het onwaarschijnlijk dat +5% investeringsrendement blijft staan in een economie met -5% inflatie.
- Huren kost altijd geld, kopen levert in 1/3e van de range geld op.
Hoop dat dit wat meer kwantitatieve duidelijkheid schept in dit topic!
Mochten iemand commentaar hebben op de aannames laat het ajb weten, ik kan het model gemakkelijk opnieuw runnen met andere aannames! Of als er interesse is om een andere parameter space te exploreren
Edit: source code / notebookje :
https://colab.research.go...t-0iW7B59kseW?usp=sharing
[
Voor 3% gewijzigd door
ZenMonkey op 28-10-2021 17:21
. Reden: source code ]