Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 180 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.456 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:19
Richh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:25:
[...]

Als ik nu zou verhuizen en rekening moet houden met dat de daadwerkelijke transactie nog een paar maanden op zich laat wachten, ga ik er niet op rekenen dat ik de volledige overwaarde nu nog kan gebruiken. De overwaarde van 9 maanden geleden is sowieso al volledig verdampt, dat ging om zo'n 10-15%.

[...]

De volledige rente betalen? Sinds wanneer doen we dat dan :+ We hebben nog altijd HRA!

Bruto ga je naar bizarre bedragen kijken, maar dat is niet het letterlijke verhaal. Ja: netto betaal je ook maar zo 100 euro per maand voor 30 jaar lang meer natuurlijk. Maar ik ben van mening dat dat, voornamelijk voor tweeverdieners, nog best te behappen is. Nog steeds veel te duur voor diezelfde stapel stenen die verschillende mensen al meermaals hebben afgelost, maar wel te dragen.

Althans, laat ik het anders verwoorden: de starter heeft veel meer last van de hoge energierekening en de bijkomende onzekerheden daarvan, dan van die hoge rente. Die energierekening kost ze veel meer maandlast dan de rentestijging. De rentestijging is vooral drukkend qua leenruimte.

[...]

Of een starter 'beter af' is, is afhankelijk van welke factoren je mee vind wegen aan 'beter af' zijn. Je lijkt te doen alsof dat vooral van bruto maandlasteuro's afhangt.

Ik kijk liever naar netto euro's, financiële mogelijkheden op termijn (doorstroming), aflossing, de mogelijkheid tot bezichtigen, de mogelijkheid om na te denken over je bod en de hoeveelheid keuze, om maar even een paar factoren te noemen.

Uiteindelijk gaat er een kantelpunt ontstaan waarop de dan jarenlang dalende prijzen weer om gaan slaan. En dán onstaan eindelijk de langverwachte kansen en mogelijkheden voor jonge mensen die jarenlang in de knel zaten.
Ja. Leuk. Dat jij dat te behappen vind. 100 p/m, extra. De energierekening is ook maar een paar honderd per maand extra. Zorgverzekering een paar tientjes, autoverzekering een paar tientjes, brandstof ook maar een hondertje of zo per maand extra, boodschappen maar 150 per maand extra. No problem. Doen we effe.

Ik bljif het schokkend vinden hoe ver sommige Tweakers van de werkelijkheid voor 95% van de Nederlanders staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:01
Conrado schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Overwaardes verdampen even niet 1-2-3, vooralsnog staan we op +2% t.o.v. vorig jaar. Alles heeft daarbij een relatief effect voor de doorstromer

Voor de starter niet, daar zijn de gevolgen veel harder. Die moet ook de volledige nieuwe rente gaan betalen terwijl de doorstromer de lage rente kan meeverhuizen. Daarbij neemt ook de risico-opslag toe. Misschien dalen de prijzen nog wel, maar ik krijg niet het gevoel dat starters dan beter af zijn.
Wat @Richh en ik bedoelen is dat nu dus niet enkel de starter pijn voelt, maar ook de andere groepen. Gedeelde smart is halve smart enzo. Die gestegen rente is een gegeven om mee te leven, maar puur het bewustzijn (of verdwijnen van de "arrogantie") dat een verkoper dus geen "recht" meer heeft op tig biedingen die bóven een vraagprijs zijn, is al een enorme stap voorwaarts.

Die afkoeling (excl enkele regio's) is al een paar maanden gaande, het duurde alleen even om die piek van begin dit jaar nog te compenseren. Ik durf zelfs te beweren dat zonder die gestegen hypotheekrente de markt óók afgevlakt zou zijn. Er zit nou eenmaal een limiet aan wat mensen kunnen financieren en de lonen lopen al jaren achter. De rente, inflatie en energiekosten hebben het effect enkel versterkt en het keerpunt sneller dan verwacht in een daling omgezet.

Wat ik nu wel verwacht is dat verkopers wellicht een hogere prijs gaan inzetten om te compenseren voor het onderbieden, wat een interessant effect op de gemiddelde verkoopprijs kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
assje schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:57:
Behalve dat meer m2 meer verbruik is zit daar wellicht nog wel meer logica in:
[list]
• 15-50m2 -> oude appartementen (iets hoger verbruik)
• 50-75m2 -> vooral appartementen
• 75-150m2 -> veel tussenwoningen
• >150m2 -> vooral hoekwoning/vrijstaand
Volgens het label bij de tabel gaat het alleen over tussenwoningen. Waarbij tussenwoningen van <50m² vooral arbeiderswoninkjes van vóór de jaren '30 in originele staat zullen zijn, en en tussenwoningen van >250m² wellicht op een andere manier uitzonderlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:20
supersoco80 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:32:
[...]
Ik bljif het schokkend vinden hoe ver sommige Tweakers van de werkelijkheid voor 95% van de Nederlanders staan.
Ik koop al jaren in dezelfde supermarkt en ik vind het leuk om een beetje in de gaten te houden wat mensen zoal kopen. Ik merk toch wel een versobering in de winkelkarretjes. Minder producten, meer goedkope (eigen) merken, alternatieve producten. Ook bij mensen die ik al jaren zie winkelen in dezelfde supermarkt.
Berichten van de voedselbank dat ze de inkomenseisen verruimen zodat er meer mensen bij de voedselbank terecht kunnen, verbaasden mij helemaal niets. Je kon het al weken daarvoor aan de winkelmandjes zien.

Ik merk het overigens ook aan onderhoud aan huizen. Het afgelopen jaar was het erg druk, maar nu hoor ik in mijn omgeving steeds meer dat mensen het nog even uitstellen, deels omdat alles al duur wordt en deels omdat ze hopen (net als ik) dat de prijzen nog wat zakken vanwege minder vraag.

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 07-10-2022 11:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:47
supersoco80 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Ja. Leuk. Dat jij dat te behappen vind. 100 p/m, extra. De energierekening is ook maar een paar honderd per maand extra
Dat tweede staat letterlijk in de tekst die je citeert he. Ik probeer de nadruk te leggen op het relatieve, daar lees je volledig overheen.
Zorgverzekering een paar tientjes, autoverzekering een paar tientjes, brandstof ook maar een hondertje of zo per maand extra, boodschappen maar 150 per maand extra. No problem. Doen we effe.

Vind het oprecht bizar dat je die aan mij wil toeschrijven gezien hoe ik post in verschillende topics rondom dit onderwerp... 8)7

Voor de duidelijkheid: niet iedere inkomensgroep kan een huis kopen. Er is een groep die op sociale huur aangewezen is, daar zullen deze rekeningen ook procentueel de meeste impact maken op het huishoudpotje. Nee, dat is niet 95% van de Nederlanders.
Er zijn nog altijd heel veel Nederlanders die momenteel geen enkel probleem hebben om de rekeningen te betalen. Ja, die kloof wordt alleen maar groter en ja daar vind ik ook wat van: dat is verschrikkelijk.

Maar nee, ik blijf wel bij mijn standpunt. Startende jonge stellen, wat naar mijn mening de doelgroep is voor een modaal rijtjeshuis, kunnen qua maandlast best 100 euro per maand extra behappen ten opzichte van wat men daar vorig jaar voor moest betalen. Dat zijn mensen die voorheen altijd 1500 euro huur betaalden en een max hypotheek van 1300 euro konden krijgen. Die komen helemaal niet direct in de knel door puur die rentestijging.

Een jaar geleden was de schreeuw om meer hypotheekruimte nog enorm groot. Jongeren wouden meer kunnen lenen. En dan de startersleningen er nog overheen. Die wens had net zoveel geld gekost, en jongeren waren klaarblijkelijk ook toen van mening dat ze dat konden missen. En dat is ook niet gek, want tegen de lage rente van de afgelopen jaren waren de hypotheekmaandlasten ten opzichte van het inkomen ook relatief laag.

Nogmaals, dat doet niks af aan dat het zonde en achterlijk is het nodig is voor precies dezelfde stapel domme stenen, het is dom dat we alleen maar meer geld in die primaire levensbehoefte pompen. Huizen blijven veel te duur voor wat ze eigenlijk zijn.

Verder zijn autoverzekeringen goedkoper geworden en is de brandstof ook goedkoper dan 6 maanden geleden.
Het zijn de energierekening en de boodschappen die noemenswaardige impact maken op het huishoudbudget van tweeverdienend modaal Nederland; dat gaat maar zo om +400 per maand ten opzichte van een jaar geleden. Die stijgende rente icm de prijzen gaat om netto een kwart daarvan.

[ Voor 9% gewijzigd door Richh op 07-10-2022 11:51 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:03
Of een starter 'beter af' is, is afhankelijk van welke factoren je mee vind wegen aan 'beter af' zijn. Je lijkt te doen alsof dat vooral van bruto maandlasteuro's afhangt. Ja, dan gaat het niet heel lekker.
In het vergelijk is dat allemaal niet zo spannend. Wat ik probeer te duiden is dat de uiteindelijke maandlasten voor een starter hoger geworden zijn. Daarbij komt het toegenomen risico. Dat zien de financiers ook al, daarom stijgt de opslag.
Echter het is ook emotioneel: we hebben allemaal gezien dat er 'iets' kan gebeuren en we hoppa honderden (!) euro's per maand hogere vaste lasten hebben. Dat vind niemand leuk, maar voor mensen die net alles in een huis gestopt hebben, en even geen reserve hebben, kan dat tè hard aankomen. We worden dus voorzichtiger.
Uiteindelijk gaat er een kantelpunt ontstaan waarop de dan jarenlang dalende prijzen weer om gaan slaan. En dán onstaan eindelijk de langverwachte kansen en mogelijkheden voor jonge mensen die jarenlang in de knel zaten.
Wat je schrijft - even los van het kristallenbol-gehalte - is natuurlijk helemaal waar. Na een recessie komen de kansen. Alleen blijkt het niet zo te werken :)

Achteraf kunnen we allemaal die kansen benoemen, maar meestal in de zin die begint met "Had ik maar toen...".
Een paar weken geleden ging het hier over hoe we uit de financiële crisis kwamen. Ik heb weer eens naar wat artikelen uit de tijd gezocht. Er werd gesproken over voorzichtig herstel van de huizenmarkt, want kopers waren angstig en bang. En zo werkt het ook: de kansen zijn er als de vraag nog niet té groot is. Want als iedereen doorkrijgt dat het dé tijd is om te kopen, schieten de prijzen weer omhoog. Kortom, je kunt dat moment nauwelijks goed inschatten.
Ik schreef het al eerder: ik kan je precies vertellen wanneer je aandelen of BitCoin had moeten kopen, achteraf dan :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-09 20:16
Nnoitra schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:14:
[...]

Geen idee waarom je plusjes krijgt, maar goed.
Wat @redwing ook al zei, en wat je zelf op had kunnen zoeken voordat je ongefundeerd over sjoemelen begon..
In de tekst staat dat het al in 2021 gemoderniseerd en gerenoveerd is.
Als je de gegevens van het energie label op zoekt, zie je dat ie van medio augustus 2022 is.
En zoals je wellicht had kunnen weten, krijg je niet meer een label door een formuliertje in te vullen maar moet er iemand langskomen om alles waar te nemen en documenteren. De kans op sjoemelen is klein, heel erg klein.
Ik denk dat sjoemelen en 'interpretatieverschil bij meten/documenteren op locatie' hier gewoon erg dicht bij elkaar liggen. Je kan aan alles opmaken dat er geen wijzigingen aan het huis zijn doorgevoerd ten behoeve van het energielabel. Wel dat het energielabel opnieuw vastgesteld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:35
Richh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

Met een beetje mazzel ontstaat er over een paar jaar een moment waarop iedereen zegt 'de huizenprijzen dalen, wánt ze dalen al jaren' (het omgekeerde is immers al jarenlang het credo van de bulls in dit topic) terwijl de economie weer aan begint te trekken. Dat is de kansenfase voor jongeren. Daarvoor moeten we helaas ook door de huidige fase heen.
Aan de andere kant: wij zijn starters die door keihard werken nu eindelijk een huis van hebben kunnen kopen. We hebben er goed voor betaald. Mijn angst is juist dat dit huis over een aantal jaar fors minder waard gaat zijn, al lijkt me dat sterk.

Huizen die nu 3 ton kosten gaan naar mijn idee nooit meer minder kosten. Zeker als je het aflegt met de inflatie, stijgende lonen etc. De overwaarde van sommige mensen gaat niet volledig verdampen, de situatie is gewoon totaal anders dan jaren terug.

Daarentegen denk ik dat huizen in de hogere klasse (vanaf 4 ton) wel meer last gaan hebben. Je ziet in deze groep de prijs ook veel harder dalen dan in de groep die qua prijs al onder het gemiddelde lag/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Conrado schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:08:
Wat je schrijft - even los van het kristallenbol-gehalte - is natuurlijk helemaal waar. Na een recessie komen de kansen. Alleen blijkt het niet zo te werken :)
Als je kijkt naar de verhouding van starters op doorstromers op de kopersmarkt, zie je dat de starters tijdens de dip in de huizenmarkt eigenlijk als enige aanwezig waren. Doorstromers konden niet weg omdat het huis onder water stond, maar voor starters was financiering relatief eenvoudig.

Dat was dus een gunstige markt voor starters. Tegelijkertijd is in zo'n markt het aanbod beperkt tot nieuwbouw en woningen van "stoppers".

De afgelopen jaren zie je dat starters verdwijnen op de huizenmarkt, ook in absolute aantallen. De huizenmarkt kan een stoelendans worden, waarbij nieuwe deelnemers eigenlijk niet nodig zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wfvanputten
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:49
twowheeler schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Huizen die nu 3 ton kosten gaan naar mijn idee nooit meer minder kosten. Zeker als je het aflegt met de inflatie, stijgende lonen etc. De overwaarde van sommige mensen gaat niet volledig verdampen, de situatie is gewoon totaal anders dan jaren terug.

Daarentegen denk ik dat huizen in de hogere klasse (vanaf 4 ton) wel meer last gaan hebben. Je ziet in deze groep de prijs ook veel harder dalen dan in de groep die qua prijs al onder het gemiddelde lag/
Daar zit een vertraging op; zodra de hogere prijsklasses substantieel in waarde dalen drukken ze als het ware de huizen in een lagere prijsklasse naar beneden. Huizen hebben namelijk ten opzichte van elkaar een verhouding in wat men ervoor over heeft..... Ook huizen van ca. 3 ton zijn van dat principe echt niet uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Is er een schatting te maken of ergens op te vragen wat de WOZ-waarde 01-01-2022 is?

https://www.wozwaardeloket.nl/
gaat niet verder dan 01-01-2021

Of wordt dat pas in 2023 berekend? Kan je er gemiddeld een aantal procent bij op gooien het afgelopen jaar?

[ Voor 77% gewijzigd door JDx op 07-10-2022 12:33 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:40
FerryHidden schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:13:
[...]

Ik denk dat sjoemelen en 'interpretatieverschil bij meten/documenteren op locatie' hier gewoon erg dicht bij elkaar liggen. Je kan aan alles opmaken dat er geen wijzigingen aan het huis zijn doorgevoerd ten behoeve van het energielabel. Wel dat het energielabel opnieuw vastgesteld is.
Er staat letterlijk in de tekst dat ze in 2021 het nodige gedaan hebben. En je kunt aan niets opmaken dat er geen wijzigingen aan het huis zijn doorgevoerd ten behoeve van het energielabel. Daarvoor moet je het huis vóór de verbouwing gezien hebben.
Het is zeer zeer zeer zeer zeer onwaarschijnlijk dat ze net na die verbouwing een Label E gekregen hebben om vervolgens krap aan een jaar later een C te krijgen.
Dat E label is logischerwijs van voor de verbouwing op basis van een vragenlijstje invullen en €5,- betalen. Als er sprake van sjoemelen was, hadden ze het toen wel gedaan. Wellicht dachten ze in februari er nog mee weg te komen, een E label.
Met de huidige situatie/prijzen niet meer en dus is het nieuwe C label is gewoon vastgesteld op basis van (strenge!) meet standaarden + wet en regelgeving.

Als je iemand wilt beschuldigen van sjoemelen, is concreet bewijs aanleveren wel zo handig. Met aannames sta je niet echt heel sterk.

[ Voor 7% gewijzigd door Nnoitra op 07-10-2022 13:10 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
[...]

Aan de andere kant: wij zijn starters die door keihard werken nu eindelijk een huis van hebben kunnen kopen. We hebben er goed voor betaald. Mijn angst is juist dat dit huis over een aantal jaar fors minder waard gaat zijn, al lijkt me dat sterk.
Vanwaar die angst?
Zolang je niet hoeft te verkopen, maakt het niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:21:
[...]

De afgelopen jaren zie je dat starters verdwijnen op de huizenmarkt, ook in absolute aantallen. De huizenmarkt kan een stoelendans worden, waarbij nieuwe deelnemers eigenlijk niet nodig zijn.
Misschien moet ik mijn glazenboldiensten (van juni) maar tegen betaling doen:
geekeep schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:04:
Wat dat betreft vermoed ik dat de typische koper verschoven is van doorstromer naar mensen die móeten verhuizen (scheiding, baan, etc) en/of starters. Ik denk dat je wel kunt aannemen dat die laatste twee groepen minder te besteden hebben.
Vandaar dat ik de verbazing hier bij sommigen over de huidige kanteling niet snap. Uiteindelijk zijn alle doorstromers/oversluiters die profiteren van de lage rente klaar en hebben de kids met een jubelton hun woning voor elkaar. Wat overblijft zijn de starters, 'moetjes' en nice-to-have verhuizingen. Die laatste groep is nu met alle omstandigheden natuurlijk nihil, dus blijven de starters en moetjes (= ook nieuwbouw doorstromers) over.

--
JDx schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:30:
Is er een schatting te maken of ergens op te vragen wat de WOZ-waarde 01-01-2022 is?

Of wordt dat pas in 2023 berekend? Kan je er gemiddeld een aantal procent bij op gooien het afgelopen jaar?
Indien het een Funda advertentie betreft, gebruik de add-on 'Betrap de makelaar' voor Firefox of Chrome. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
Nnoitra schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

Vanwaar die angst?
Zolang je niet hoeft te verkopen, maakt het niets uit.
Dat is ook zo, en een mooie nuchtere gedachte. Zo is het ook.

We gaan er sowieso een jaar of 5 zitten. Misschien wel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:29

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

JDx schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:30:

De peildatum is 01-01-2021, dat is de WOZ voor 2022. De WOZ in 2022 is de waarde zoals geschat door je gemeente van 1 januari 2021.
De WOZ die in 2023 zal gelden zal dus peildatum 01-01-2022 hebben.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Kanarie schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

De peildatum is 01-01-2021, dat is de WOZ voor 2022. De WOZ in 2022 is de waarde zoals geschat door je gemeente van 1 januari 2021.
Snap ik, maar 01-01-2022 is 10 maanden geleden, die cijfers zijn er dan toch al?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DylanV1990
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-05 22:04
Laatste 2 dagen knalt 'ie toch weer flink omhoog. Schommelt nu rond 2,5%...

Benieuwd waar dit gaat eindigen en wat dit verder doet met de hypotheekrentes komende tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10 22:20

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

twowheeler schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:26:
[...]

Dat is ook zo, en een mooie nuchtere gedachte. Zo is het ook.

We gaan er sowieso een jaar of 5 zitten. Misschien wel langer.
Advies is om er tegenwoordig vanuit te gaan dat je er minimaal 10 jaar zit. Anders komt het waarschijnlijk niet uit. Rentes blijven nog wel even doorstijgen, we zitten in het zwaarste tijdperk van inflatie sinds mensenheugenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:41
Kanarie schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

De peildatum WOZ is bv. 1-1-2022. Dat betekent niet dat er gekeken wordt naar de verkopen op precies dat moment, want zo veel verkopen van 'vergelijkbare' woningen zullen er niet zijn. Er wordt daarom gekeken naar verkopen in een vrij ruime periode rondom die datum. In de praktijk is dat grofweg een halfjaar ervoor en een halfjaar erna. Daarna duurt het ook nog wel even voordat ze dat allemaal verzameld en verwerkt hebben.

Ik krijg zelf meestal ergens rond maart bericht over de WOZ waarde van het jaar ervoor. Dat is dus ongeveer 15 maanden na de peildatum. Het zal dus nog wel even duren voordat we de nieuwe waarde van 1-1-2022 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ocn schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:40:
[...]

Advies is om er tegenwoordig vanuit te gaan dat je er minimaal 10 jaar zit. Anders komt het waarschijnlijk niet uit. Rentes blijven nog wel even doorstijgen, we zitten in het zwaarste tijdperk van inflatie sinds mensenheugenis.
Dat is sowieso een goede gedachte bij aanschaf van een woning.
Je zult alleen wel wat zenuwachtig worden als je ergens al wat jaartjes woont en in de planning had om binnenkort weer eens te gaan verhuizen. Al zul je dan waarschijnlijk wel voldoende overwaarde hebben opgebouwd zodat je niet onder water zult komen.

Maar toch zou de woningmarkt toch veel meer gebaat zijn bij stabiele en voorspelbare prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:17
DylanV1990 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Laatste 2 dagen knalt 'ie toch weer flink omhoog. Schommelt nu rond 2,5%...

Benieuwd waar dit gaat eindigen en wat dit verder doet met de hypotheekrentes komende tijd..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AOX9DehuCb8k-kXDx0W8pTbYV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7o37o4jaIBd0zN2P0eGsvHrB.png?f=user_large

Komt door deze cijfers. Rentes gaan nog wel verder stijgen... Want de ECB wil dit voorkomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kslrRFOA-XoxYYwjSUs3JRfzIPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZmeWmpfmrdAcZ3fXpIhmus9z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Masvic op 07-10-2022 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Masvic schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:55:
[...]

[Afbeelding]

Komt door deze cijfers. Rentes gaan nog wel verder stijgen... Want de ECB wil dit voorkomen:

[Afbeelding]
Vind ik iets te kort door de bocht. Dit verhaal speelt al jaren. Immers, toen de huizenprijzen +20% per jaar deden hier in Nederland was de rente nog negatiever dan het jaar ervoor.

Nu doet eigenlijk vooral de prijs van energie een beetje gekke dingen. Dat ga je met een hogere rente natuurlijk niet oplossen. Kan je de rente wel kneiterhard omhoog gooien, maar daar wordt het echt niet beter van.
De energie is op, dat is geen monetair probleem.

Ik voorzie eerder dat we over een tijdje een andere berekening van het inflatiecijfer gaan krijgen met een nieuw mandje (als de woningprijzen dalen, kunnen de woningprijzen ongetwijfeld opeens wél meegenomen worden) want uiteindelijk moet die geldkraan gewoon weer aan om alle ellende af te kopen (natuurlijk: ten koste van jongere generaties).

Verder is de hypotheekrente trouwens een aanzienlijk stuk hoger dan de marktrente. Dat gat is groter dan de jaren hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Goh, dit kan ook nog!

Met ingang van 7 oktober 2022 verlagen wij (= Obvion) de hypotheekrente voor hypotheken met de volgende rentevaste periodes:

1 t/m 10 jaar: - 0,20%
11 jaar: - 0,15%
12 jaar: - 0,10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:41
Richh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Nu doet eigenlijk vooral de prijs van energie een beetje gekke dingen. Dat ga je met een hogere rente natuurlijk niet oplossen. Kan je de rente wel kneiterhard omhoog gooien, maar daar wordt het echt niet beter van.
Niet alleen de energie hoor. Ook de kerninflatie, waarbij energie en voeding uitgesloten zijn, zit al op 6,5%. Ook dit is ongekend hoog en ver boven de doelstellingen. 6,5% begint ondertussen laag te klinken, maar zelfs daarvan hadden we een jaar geleden enorm geschrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
Richh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3GqrV3D4wkTlUMRMoUB8FUSrNc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ej5vdaVupylgwZwb4lzebHrZ.png?f=user_large

Inflatie steeg al ruim voor het begin van de oorlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
xiangpo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:09:
[...]

Niet alleen de energie hoor. Ook de kerninflatie, waarbij energie en voeding uitgesloten zijn, zit al op 6,5%. Ook dit is ongekend hoog en ver boven de doelstellingen. 6,5% begint ondertussen laag te klinken, maar zelfs daarvan hadden we een jaar geleden enorm geschrokken.
Uiteindelijk wordt natuurlijk alles duurder mede door energie. Als het koffiezetapparaat duurder wordt ivm z'n energieverbruik worden alle kantoorbanen uiteindelijk duurder. Als de kamerplantenkas meer energie nodig heeft kost jouw kamerplant ook meer (zie dat eerder gedeelde artikel).

Mijn punt is dat je dat probleem niet gaat oplossen door op de monetaire rem te stampen. Daardoor ga je misschien de vraag naar [goed] laten afnemen, wat misschien ook wel nodig is he :) ik pleit vooral dat we per direct moeten gaan stoppen met het zoeken van een directe relatie tussen prijsinflatie en monetair beleid.

De rente had moeten oplopen toen de huizenprijzen explodeerde, want toen was er al flinke inflatie. Nu is het veel te laat.
Masvic schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

[Afbeelding]

De energieprijzen stegen ook al voor het begin van de oorlog. 12 maanden geleden waren er nog geen tekenen op een inval in Oekraïne, maar toen kostte een m3 gas ook al ruim 20-30% meer dan 24 maanden geleden.
Achteraf was dat wellicht allemaal part of the plan van onze Russische energieboer ;)

Ik ben van mening dat huizenprijzen sterker in het inflatiemandje meegenomen hadden moeten worden, waardoor sinds 2016-2017 het grafiekje er al anders uit had gezien. En dat de huidige piek nu wel heel extreem doorstijgt (mind you de officiële cijfers liggen nu boven 17% nog ver boven jouw grafiek.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 07-10-2022 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
[...]

[Afbeelding]

Gas ook ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fv1tC27JryXNerV6FmjiOlI0ycs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EmMljFut9cJnY5qtcY0Qif7t.jpg?f=user_large
https://vanhelder.nl/zakelijke-energie/actuele-beursprijzen

Veel mensen zijn er niet bewust van dat het gerommel met Rusland en de energieprijzen vorig jaar zomer al begonnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:29
[...]

De kans is zeer groot dat je woning over een paar jaar veel minder waard is, zelfs al zou dat door inflatie relatief gezien zijn.
Waarom zou dat erg zijn? Als je lekker woont en gewoon iedere maand netjes de hypotheek betaald is er vrij weinig aan de hand.
Ik hoop overigens gewoon dat de prijs van mijn huis gaat halveren naar een normale prijs. Deze markt is niet gezond en wijkt af van de landen om ons heen. Alleen met normale prijzen (en rentestanden) kunnen grote wijzigingen doorgevoerd worden om het nooit meer zover te laten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Richh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:17:
[...]
De rente had moeten oplopen toen de huizenprijzen explodeerde, want toen was er al flinke inflatie. Nu is het veel te laat.
Nope, de ECB heeft ten doen een stabiel Euro-beleid met lage inflatie. Daar sturen ze op en de hypotheekrente is daarbij een bijproduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:26
[...]

[Afbeelding]

De energie prijzen overigens ook. Ik ging in december al van 23 cent naar 50 cent per kWh.

edit en gas dus ook geekeep in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6" .

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 07-10-2022 16:06 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
fisherman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

De kans is zeer groot dat je woning over een paar jaar veel minder waard is, zelfs al zou dat door inflatie relatief gezien zijn.
Waarom zou dat erg zijn? Als je lekker woont en gewoon iedere maand netjes de hypotheek betaald is er vrij weinig aan de hand.
Ik hoop overigens gewoon dat de prijs van mijn huis gaat halveren naar een normale prijs. Deze markt is niet gezond en wijkt af van de landen om ons heen. Alleen met normale prijzen (en rentestanden) kunnen grote wijzigingen doorgevoerd worden om het nooit meer zover te laten komen.
Absoluut, maar ergens voelt het wel klote als je een mega hypotheek aftikt elke maand terwijl de nieuwe kopers op dat moment daar lang niet aankomen.

Alhoewel, waarschijnlijk stijgt de rente gewoon lekker door en blijven de maandlasten voor iedereen gelijk. Gelukkig zit onze woning qua prijs niet in de top, waardoor de verschillen waarschijnlijk iets minder groot zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door twowheeler op 07-10-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Uit de laatste nvm cijfers bleek juist dat vrijstaande woningen (duurdere woningen) procentueel gezien het minst in prijs waren gezakt.
Velen denken (dacht ik zelf ook) dat vrijstaande als eerste gaan, maar tussenwoningen en appartementen gingen relatief het hardst.
Absoluut gezien is het ongeveer wel gelijk.

Kan natuurlijk deels verklaard worden door de waan van overwaarde bij doorstromers. Wat zoals ik in mijn omgeving heb gezien dan wel flink kan tegenvallen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2022 16:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
twowheeler schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Absoluut, maar ergens voelt het wel klote als je een mega hypotheek aftikt elke maand terwijl de nieuwe kopers op dat moment daar lang niet aankomen.

Alhoewel, waarschijnlijk stijgt de rente gewoon lekker door en blijven de maandlasten voor iedereen gelijk. Gelukkig zit onze woning qua prijs niet in de top, waardoor de verschillen waarschijnlijk iets minder groot zijn.
Klopt, de maandlasten zullen inderdaad ongeveer gelijk blijven.

Overigens is het natuurlijk wel zo dat mensen met een hoop eigen geld niet meer hoeven te overbieden, waardoor hun maandlasten in een minder overspannen markt wel opeens flink kunnen zakken.
Mensen die de afgelopen jaren bijvoorbeeld een ton konden overbieden op een woning hadden bijvoorbeeld een ton of 2 eigen geld om in het huis te steken.
Als de huizenprijzen flink dalen heb je tegen die tijd de keuze om nagenoeg hypotheek vrij te leven of een groter huis te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
"Woningmarkt koelt af, maar overbieden nog steeds de norm"

https://archive.ph/ma4lE#selection-1059.0-1059.56

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hbeez
  • Laatst online: 18-07 22:26
Sport_Life schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:15:
[...]

Uit de laatste nvm cijfers bleek juist dat vrijstaande woningen (duurdere woningen) procentueel gezien het minst in prijs waren gezakt.
Velen denken (dacht ik zelf ook) dat vrijstaande als eerste gaan, maar tussenwoningen en appartementen gingen relatief het hardst.
Absoluut gezien is het ongeveer wel gelijk.

Kan natuurlijk deels verklaard worden door de waan van overwaarde bij doorstromers. Wat zoals ik in mijn omgeving heb gezien dan wel flink kan tegenvallen.
Ik zoek zelf de verklaring in een hele andere hoek - dat alleen de courante vrijstaande woningen die zijn verkocht in de transactiecijfers worden meegenomen. Deze laten inderdaad een minder grote daling zien dan andere type woningen, maar qua totaalsegment zijn vrijstaande woningen het hardst in aanbod toegenomen, de krapteindicator is verreweg het hoogst (2x zoveel keuze in vrijstaand vs tussenwoningen), het is het enige segment waar vaker niet dan wel wordt overgeboden, en de looptijd van het te koop staande aanbod is verreweg het meest toegenomen (+28 dagen). Dus door de veel lagere vraag naar vrijstaande woningen zit er een grotere vertraging op de transactiecijfers omdat het gros gewoon niet verkoopt. Ik word zelf ook door makelaars benaderd om vrijstaande woningen te bekijken, maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt met de huidige energieprijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Conrado schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:52:
[...]

Nope, de ECB heeft ten doen een stabiel Euro-beleid met lage inflatie. Daar sturen ze op en de hypotheekrente is daarbij een bijproduct.
Daarmee onderschat men hoeveel invloed hypotheken hebben op de aankoop van bijvoorbeeld keukens, badkamers en het werk van aannemers, etc etc. Waarbij heel veel betaald verricht werk weer de economie in stroomt.
Hypotheken, maar ook hoe bedrijven geld lenen (of uitlenen, ook weer terug komend in de vorm van een leasetarief voor een auto), kunnen een economie behoorlijk aanzwengelen.

Met een enig langere termijnvisie was de euro nu stabieler geweest, daar ben ik van overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hbeez schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:46:
[...]

Ik zoek zelf de verklaring in een hele andere hoek - dat alleen de courante vrijstaande woningen die zijn verkocht in de transactiecijfers worden meegenomen. Deze laten inderdaad een minder grote daling zien dan andere type woningen, maar qua totaalsegment zijn vrijstaande woningen het hardst in aanbod toegenomen, de krapteindicator is verreweg het hoogst (2x zoveel keuze in vrijstaand vs tussenwoningen), het is het enige segment waar vaker niet dan wel wordt overgeboden, en de looptijd van het te koop staande aanbod is verreweg het meest toegenomen (+28 dagen). Dus door de veel lagere vraag naar vrijstaande woningen zit er een grotere vertraging op de transactiecijfers omdat het gros gewoon niet verkoopt. Ik word zelf ook door makelaars benaderd om vrijstaande woningen te bekijken, maar geen haar op m'n hoofd die eraan denkt met de huidige energieprijzen.
Jij wordt door makelaars gebeld om een woning te bezichtigen? Hoe werkt dat dan en welke regio is dat? Want hier in de randstad stagneren of dalen de prijzen, maar uiteindelijk wordt alles wel verkocht binnen 2-6 weken, ongeacht woningtype. Behalve de enorm incourante woningen, dan praat je over 2 samengevoegde benedenwoningen waar voorheen wel een 'gek' voor te vinden was.

Kan me voorstellen dat makelaars in krimpgebieden inmiddels wanhopig woningzoekers opbellen, maar vooralsnog is dat in het grootste deel van NL nog (lang) niet aan de orde volgens mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Sport_Life schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:44:
[...]

Jij wordt door makelaars gebeld om een woning te bezichtigen? Hoe werkt dat dan en welke regio is dat? Want hier in de randstad stagneren of dalen de prijzen, maar uiteindelijk wordt alles wel verkocht binnen 2-6 weken, ongeacht woningtype. Behalve de enorm incourante woningen, dan praat je over 2 samengevoegde benedenwoningen waar voorheen wel een 'gek' voor te vinden was.

Kan me voorstellen dat makelaars in krimpgebieden inmiddels wanhopig woningzoekers opbellen, maar vooralsnog is dat in het grootste deel van NL nog (lang) niet aan de orde volgens mij.
Regio Leiden & Bollenstreek. Ik denk n.a.v. de Open Huizendag van vorige week waardoor ze 1) mijn gegevens hebben en 2) weten dat ik potentiële koper ben. Maar dit zijn woningen die 6 maanden geleden absoluut in no time waren verkocht.

[ Voor 12% gewijzigd door Hbeez op 07-10-2022 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hbeez schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:53:
[...]

Regio Leiden & Bollenstreek.
En dan bellen makelaars jou op om te vragen of je komt bezichtigen bij incourante woningen? Vind het een vreemd verhaal...

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Sport_Life schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:55:
[...]

En dan bellen makelaars jou op om te vragen of je komt bezichtigen bij incourante woningen? Vind het een vreemd verhaal...
Sorry maar maakt mij niet uit wat jij ervan vindt. Overigens gaat het hier niet om lekkende hutten, maar goed onderhouden vrijstaande woningen. Echter wel met hoge energiekosten en maandlasten, en beperkingen om te verduurzamen, in een segment waarvan ik (en waarschijnlijk meerderen) verwacht dat de daling nog veel verder gaat en de delta met m'n huidige woning kleiner wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door Hbeez op 07-10-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hbeez schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:53:
[...]

Regio Leiden & Bollenstreek. Ik denk n.a.v. de Open Huizendag van vorige week waardoor ze 1) mijn gegevens hebben en 2) weten dat ik potentiële koper ben. Maar dit zijn woningen die 6 maanden geleden absoluut in no time waren verkocht.
Ah zo.. je bent bij woningen wezen kijken op de open huizendag, hebt je gegevens achter gelaten, en wordt nu gebeld of je nog interesse hebt.
Snap ook niet waarom je bij huizen gaat kijken die je te duur vindt, ook vervelend voor verkopers die er tijd en moeite in steken. Maargoed laten we ophouden :+

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fisherman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

Klopt, de maandlasten zullen inderdaad ongeveer gelijk blijven.

Overigens is het natuurlijk wel zo dat mensen met een hoop eigen geld niet meer hoeven te overbieden, waardoor hun maandlasten in een minder overspannen markt wel opeens flink kunnen zakken.
Mensen die de afgelopen jaren bijvoorbeeld een ton konden overbieden op een woning hadden bijvoorbeeld een ton of 2 eigen geld om in het huis te steken.
Als de huizenprijzen flink dalen heb je tegen die tijd de keuze om nagenoeg hypotheek vrij te leven of een groter huis te kunnen kopen.
100K overbieden..uhm, over welke prijsklasse hebben we het dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:39:
[...]

Daarmee onderschat men hoeveel invloed hypotheken hebben op de aankoop van bijvoorbeeld keukens, badkamers en het werk van aannemers, etc etc. Waarbij heel veel betaald verricht werk weer de economie in stroomt.
Hypotheken, maar ook hoe bedrijven geld lenen (of uitlenen, ook weer terug komend in de vorm van een leasetarief voor een auto), kunnen een economie behoorlijk aanzwengelen.

Met een enig langere termijnvisie was de euro nu stabieler geweest, daar ben ik van overtuigd.
Dat precies gaf onze keukenleverancier ook aan.. Topdrukte want mensen gingen van 4% naar 1% rente dus konden makkelijk 25-50k bijlenen voor lagere lasten.
Dat is nu voorbij, dus de druk is ook een beetje van de ketel bij dat soort bedrijven.

We merken het ook bij onze verbouwing.. allemaal zzp'ers die worden ingehuurd, we worden er gek van. Het eerste wat we voortaan vragen bij uitzoeken van grote verbouwingen (badkamer moet nog volgend jaar) is of ze werken met zzp'ers of het zelf installeren.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Sport_Life schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:59:
[...]

Ah zo.. je bent bij woningen wezen kijken op de open huizendag, hebt je gegevens achter gelaten, en wordt nu gebeld of je nog interesse hebt.
Snap ook niet waarom je bij huizen gaat kijken die je te duur vindt, ook vervelend voor verkopers die er tijd en moeite in steken. Maargoed laten we ophouden :+
Je snapt het inderdaad niet, 1) ik werd gebeld voor woningen die ik niet bezichtigd had, woningen waarvoor je 6 maanden geleden in de rij moest staan 2) ja ik bezichtig weleens een woning die me interessant lijkt maar ik dan n.a.v. de bezichtiging niet besluit te kopen, raar he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hbeez schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:57:
[...]

Sorry maar maakt mij niet uit wat jij ervan vindt. Overigens gaat het hier niet om lekkende hutten, maar goed onderhouden vrijstaande woningen. Echter wel met hoge energiekosten en maandlasten, en beperkingen om te verduurzamen, in een segment waarvan ik (en waarschijnlijk meerderen) verwacht dat de daling nog veel verder gaat en de delta met m'n huidige woning kleiner wordt.
Jij had toch een groot deel overwaarde in aandelen, of was jij dat niet? :P. Die delta wordt alleen maar groter met woningen hehe ;)

Maar je verklaring kan wel kloppen trouwens voor wat betreft het hogere segment. Bij minder verkopen zijn er ook geen of weinig statistieken.
Al denk ik dat met name energiezuinige woningen het goed blijven doen, ongeacht type woning. Voordeel van vrijstaande woning is vaak een groot dakoppervlak voor pv panelen, ons dak ligt vol en we hebben in de winter meer opbrengst (ca 15-20% van de zomer) dan een gemiddelde tussenwoning in de zomer die vol ligt.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2022 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Sport_Life schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:02:
We merken het ook bij onze verbouwing.. allemaal zzp'ers die worden ingehuurd, we worden er gek van. Het eerste wat we voortaan vragen bij uitzoeken van grote verbouwingen (badkamer moet nog volgend jaar) is of ze werken met zzp'ers of het zelf installeren.
Precies dit. Wij merken het zelf ook, zijn al tijden op een laag pitje met de badkamer bezig (heeft ook niet heel veel prio nu, want het wordt nu makkelijker). Nu kan je gewoon met een aannemer bellen (en dat ze dan de telefoon opnemen) en een afspraak maken als je dat wilt namelijk :+

De wachtlijsten bij dergelijke partijen nemen sterk af. Tot in het bizarre aan toe. We zijn een jaar geleden wel eens weggelopen bij een bedrijf dat beweerde toch wel vol te zitten tot begin 2023. Terwijl we nu nog steeds een badkamer kunnen kopen die in dezelfde periode beweert te kunnen monteren. Alsof ze nu al een jaar geen badkamer meer hebben verkocht :P

Toch kom ik er nog maar weinig tegen die het zelf doen. Ja ze zijn er wel, maar die vragen nog altijd de hoofdprijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:09:
[...]

Precies dit. Wij merken het zelf ook, zijn al tijden op een laag pitje met de badkamer bezig (heeft ook niet heel veel prio nu, want het wordt nu makkelijker). Nu kan je gewoon met een aannemer bellen (en dat ze dan de telefoon opnemen) en een afspraak maken als je dat wilt namelijk :+

De wachtlijsten bij dergelijke partijen nemen sterk af. Tot in het bizarre aan toe. We zijn een jaar geleden wel eens weggelopen bij een bedrijf dat beweerde toch wel vol te zitten tot begin 2023. Terwijl we nu nog steeds een badkamer kunnen kopen die in dezelfde periode beweert te kunnen monteren. Alsof ze nu al een jaar geen badkamer meer hebben verkocht :P

Toch kom ik er nog maar weinig tegen die het zelf doen. Ja ze zijn er wel, maar die vragen nog altijd de hoofdprijs.
Nog even en we worden spontaan gebeld door aannemers of we nog interesse hebben :+.

Wat ik zelf enorm vervelend vind zijn al die zzp'ers.. vroeger kocht je een keuken/badkamer/whatever en dan kwam een medewerker dat netjes installeren. Nu komen er een paar zzp'ers langs die 50 euro per uur factureren naar de keukenboer en verder totaal geen binding hebben met de zaak of de klant.
We hebben ook ervaring met goede zzp'ers, maar doordat je van tevoren niet weet wie er komt is dat altijd een gok.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2022 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
Sport_Life schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:07:
[...]

Jij had toch een groot deel overwaarde in aandelen, of was jij dat niet? :P. Die delta wordt alleen maar groter met woningen hehe ;)
Klopt dat ik een deel in aandelen heb, maar die staan YTD nog in een riante plus itt de woningmarkt. Maargoed, terug ontopic maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweHamer
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:34
Hbeez schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:06:
[...]

ik werd gebeld voor woningen die ik niet bezichtigd had, woningen waarvoor je 6 maanden geleden in de rij moest staan.
Ja mijn ex (zoekende in regio purmerend) is ook gebeld door een makelaar om de interesse te peilen in een niet bezichtigde woning nav wel bezichtigde (maar niet op geboden) woning paar weken terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masvic
BlauweHamer schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:49:
[...]

Ja mijn ex (zoekende in regio purmerend) is ook gebeld door een makelaar om de interesse te peilen in een niet bezichtigde woning nav wel bezichtigde (maar niet op geboden) woning paar weken terug.
Moeten die makelaars eens werken voor hun geld, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
BlauweHamer schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:49:
[...]

Yup, makelaars moeten zo langzamerhand ook weer echt wat doen om een huis verkocht te krijgen.
Daar hoort ook bij pro-actief eventueel geïnteresseerden zoeken/benaderen.
Twee makelaars in onze omgeving weten wat we zoeken en dat ze contact op mogen nemen als er iets aan zit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Masvic schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:52:
[...]

Moeten die makelaars eens werken voor hun geld, haha.
Is weer wennen na al die jaren weinig hoeven doen ;) Moeten ze dus weer als vanouds makelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Joosie200 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:57:
[...]

Is weer wennen na al die jaren weinig hoeven doen ;) Moeten ze dus weer als vanouds makelen.
Ja precies, de snelle jongens/gladde frikandellen kunnen weer ff achterover leunen. Maar hebben ntrl ook wel lekker verdiend de laatste jaren. Tja ieder z'n vak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Verwijderd schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:02:
[...]

100K overbieden..uhm, over welke prijsklasse hebben we het dan?
In sommige steden zijn er afgelopen jaren behoorlijk veel huizen een ton boven de vraagprijs verkocht hoor. Dat gebeurde al bij woningen vanaf een ton of 5. Het gemiddelde wat boven de vraagprijs geboden werd ligt natuurlijk een stuk lager, maar sommige gebieden zijn nu eenmaal wat gewilder dan andere gebieden in ons land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

fisherman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:21:
[...]

In sommige steden zijn er afgelopen jaren behoorlijk veel huizen een ton boven de vraagprijs verkocht hoor. Dat gebeurde al bij woningen vanaf een ton of 5. Het gemiddelde wat boven de vraagprijs geboden werd ligt natuurlijk een stuk lager, maar sommige gebieden zijn nu eenmaal wat gewilder dan andere gebieden in ons land.
Is ook onze ervaring (bij verkoop). Kopen voor een acceptabele hypotheeklast en dan bij verkoop een enorme meevaller _/-\o_

Als ik nu een woning zou kopen zou ik eerst verkopen, en aan de hand van die opbrengst gaan shoppen voor een nieuwe woning. Met ook weer allerlei risico's dat je maar een goede woning moet kunnen vinden. Ik denk dat dat ook weer de norm wordt.

[ Voor 50% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fisherman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:21:
[...]

Maar even terug naar die berekening van jou in eerdere post : Stel je dat 1ton op is gegaan in overbieden : Pak nu ff dat het op die 500K is. Dus 600K totaal, waarvan 500K in hypotheek

Dan gebeurt ineens iets raars en je moet van dat huis af(je wachtte al te lang, want is immers ondertussen 6 augustus 2023) dus gaat ie aan 500K weg/verkocht!

Jij heb geen restschuld, maar hoe kan je dan goedkoper(hypotheekvrij. Ja bijna,) wonen(kopen) in het zuiden des land's ergens tegen de Duitse grens? (ergens zit er een of andere verdwijntruck in ofzo...Bunk wil het weten :-)

" Mensen die de afgelopen jaren bijvoorbeeld een ton konden overbieden op een woning hadden bijvoorbeeld een ton of 2 eigen geld om in het huis te steken. "

Dus in het huis steken = verbetering van dat huis in het voorbeeld , 500K+100K overbieden + 1à2 ton verbouwen = 7 à 8 ton waarde woning na verbouwing

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Sport_Life schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:53:
[...]

Is ook onze ervaring (bij verkoop). Kopen voor een acceptabele hypotheeklast en dan bij verkoop een enorme meevaller _/-\o_

Als ik nu een woning zou kopen zou ik eerst verkopen, en aan de hand van die opbrengst gaan shoppen voor een nieuwe woning. Met ook weer allerlei risico's dat je maar een goede woning moet kunnen vinden. Ik denk dat dat ook weer de norm wordt.
Dat lukt eigenlijk alleen als je een woning nu verkoopt en daarna gaat huren, totdat de prijzen weer gehalveerd zijn. Dan moet je dus wel een aantal jaar huren. Niet iedereen heeft daar zin in.

Of je moet in de vorige dip een paar pandjes gekocht hebben die nu flink gestegen zijn. Maar goed, die had je eigenlijk al moeten verkopen natuurlijk. Van dat geld kan je dan inderdaad over een tijdje weer meer pandjes van kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Verwijderd schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:14:
[...]

Maar even terug naar die berekening van jou in eerdere post : Stel je dat 1ton op is gegaan in overbieden : Pak nu ff dat het op die 500K is. Dus 600K totaal, waarvan 500K in hypotheek

Dan gebeurt ineens iets raars en je moet van dat huis af(je wachtte al te lang, want is immers ondertussen 6 augustus 2023) dus gaat ie aan 500K weg/verkocht!

Jij heb geen restschuld, maar hoe kan je dan goedkoper(hypotheekvrij. Ja bijna,) wonen(kopen) in het zuiden des land's ergens tegen de Duitse grens? (ergens zit er een of andere verdwijntruck in ofzo...Bunk wil het weten :-)

" Mensen die de afgelopen jaren bijvoorbeeld een ton konden overbieden op een woning hadden bijvoorbeeld een ton of 2 eigen geld om in het huis te steken. "

Dus in het huis steken = verbetering van dat huis in het voorbeeld , 500K+100K overbieden + 1à2 ton verbouwen = 7 à 8 ton waarde woning na verbouwing
Een ton boven de de vraagprijs wil niet zeggen dat je ook daarnaast een ton onder die vraagprijs inbrengt. Dat betekent dat op zo'n huis dus 4 ton hypotheek zit. Als je een ton overbied, waarbij dat volledig bestaat uit spaargeld, zal dat echt niet het enige spaargeld van diegene zijn hoor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsjonge, een gewone hoekwoning van 125m2 met garage bij mij in de straat (suburb van Utrecht):

- 8 april voor 495 te koop gezet
- 31 augustus gezakt naar 450
- 5 oktober naar 395

En die half miljoen was begin dit jaar echt geen opvallend hoge prijs; denk dat ze het rond december wel voor die prijs kwijt hadden gekund. Ik denk dat dat huis vanaf de piek zeker 15% gezakt is. Ben benieuwd of het nu verkoopt.

Ik schreef een week geleden over een huis van zeven ton dat het zomaar een ton minder waard kan zijn dan je denkt; nou, dat overkomt hier dus al mensen met een huis van (dachten ze) vijf ton, want ik denk dat ze in April nog wel op overbiedingen hadden gehoopt (tot 520 misschien?), en nu zomaar een ton lager kunnen uitkomen.

[ Voor 36% gewijzigd door eamelink op 07-10-2022 22:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

fisherman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:53:
[...]

Dat lukt eigenlijk alleen als je een woning nu verkoopt en daarna gaat huren, totdat de prijzen weer gehalveerd zijn. Dan moet je dus wel een aantal jaar huren. Niet iedereen heeft daar zin in.

Of je moet in de vorige dip een paar pandjes gekocht hebben die nu flink gestegen zijn. Maar goed, die had je eigenlijk al moeten verkopen natuurlijk. Van dat geld kan je dan inderdaad over een tijdje weer meer pandjes van kopen.
Ik bedoel meer op het risico niet willen lopen dat de verkoop flink tegen valt. Voorheen werd ieder hok wel verkocht, nu worden kopers toch wat kritischer.

Woonde tijdens de vorige crisis in het centrum van een grote stad en had buren die al jaren met 2 huizen zaten (op de piek in 2009 doorgestroomd). Dan zit je muurvast met enorme lasten. Om uiteindelijk in 2013 alsnog te verkopen met verlies.
Die verhalen gaan we over een half jaar ook weer lezen. Van wat ik denk met name (oude) tochtpanden gezien de energie crisis. En mensen die nu vast blijven houden aan een hoge vraagprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
eamelink schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:11:
Tsjonge, een gewone hoekwoning van 125m2 met garage bij mij in de straat (suburb van Utrecht):

- 5 oktober naar 395

En die half miljoen was begin dit jaar echt geen opvallend hoge prijs; denk dat ze het rond december wel voor die prijs kwijt hadden gekund. Ik denk dat dat huis vanaf de piek zeker 15% gezakt is. Ben benieuwd of het nu verkoopt.

Ik schreef een week geleden over een huis van zeven ton dat het zomaar een ton minder waard kan zijn dan je denkt; nou, dat overkomt hier dus al mensen met een huis van (dachten ze) vijf ton, want ik denk dat ze in April nog wel op overbiedingen hadden gehoopt (tot 520 misschien?), en nu zomaar een ton lager kunnen uitkomen.
Damn.. heb 'm gevonden, WL schat 'm nog in op 546 tot 637k. Moet wel het een en ander aan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Richh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:39:
Volgens mij is dat nu precies de bedeling: door al het goedkope geld zijn mensen bereid véél te veel te betalen voor alles en nog wat. Daardoor wordt het schaars en nog duurder, zie daar de bron van inflatie.

Ook ik herken het verhaal van @Sport_Life.Bij de keukenboeren moest je een nummertje trekken. Aannemers van verbouwingen kunnen het geld zo ongeveer opscheppen. Door de rente op te voeren wordt lenen weer duurder en zie je direct de druk afnemen. En dat is (even) een goede zaak. Daarmee beteugel je de inflatie.
Aan de andere kant kun je dat niet tè lang doen, want het remt de economie af en dan kan recessie en dus werkloosheid brengen.

De bedoeling van de ECB is om bij te remmen en niet af te remmen. Vandaar dat verwacht wordt dat in de loop van volgend jaar de rente weer (wat) zakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Vanwaar die paniek allemaal? Er is toch een woningtekort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Conrado schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:01:
[...]
De bedoeling van de ECB is om bij te remmen en niet af te remmen. Vandaar dat verwacht wordt dat in de loop van volgend jaar de rente weer (wat) zakt.
Nee dat is de bedoeling van de ECB niet, zij hebben het mandaat.
Er wordt niet verwacht dat de rente wat zakt. https://data.oecd.org/int...terest-rates-forecast.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Miks schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:05:
[...]
Er wordt niet verwacht dat de rente wat zakt.
Ik heb ‘t over de hypotheekrente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Wie heeft ‘t over paniek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Miks op 08-10-2022 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Klaver wil samen met de PvdA een nieuwe politieke beweging vormen. Met nieuwe ideeën. Zo wil hij dat alle huurwoningen dezelfde regels krijgen:
Als huurwoningen in de vrije sector onder de regels van de sociale woningbouw komen te vallen, gaan mensen een veel lagere huur betalen dan nu het geval is, denkt hij.

Jammer dat ‘ie er niet bij verteld waarom dat hij dat denkt….

[ Voor 200% gewijzigd door Conrado op 08-10-2022 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

eamelink schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:11:

- 5 oktober naar 395

Trouwens nu ik er zo over nadenk is dat voorbeeld wel typerend voor deze tijd vs 2009-2012. Blijkbaar kan zo'n woning 100k zakken en dan hebben verkopers nog steeds geen restschuld (aanname). Dat was wezenlijk anders in de vorige crisis, toen konden weinig mensen 100k of 20% zakken vanwege een hoge LTV.
Als de kop er nu al af is (geen 100k meer overbieden) en er komt nog een beetje prijsdaling aan lezen we volgend kwartaal -10/15% j-j in de nvm berichten.
Dan wordt het langzaam weer tijd om een appartement op te pikken voor de verhuur :P. (Lees: dan is het dal snel bereikt).

En de rente staat inmiddels hoog genoeg om bij een recessie verlaagd te worden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Sport_Life schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 18:02:
[...]

Dat precies gaf onze keukenleverancier ook aan.. Topdrukte want mensen gingen van 4% naar 1% rente dus konden makkelijk 25-50k bijlenen voor lagere lasten.
Dat is nu voorbij, dus de druk is ook een beetje van de ketel bij dat soort bedrijven.

Dat dus ik doe hier ook elk jaar wel een projectje (koophuis is elk jaar iets natuurlijk) maar vooral sinds Corona was het dikke ellende dat je denkt ik wacht wel even.

Nu merk ik dat de aannemers wat van toon veranderden, ze kunnen sneller en de offerte bestaat niet voor de helft uit stelposten.

Dus ik begin weer optimistisch te worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
Sport_Life schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:17:
[...]

Trouwens nu ik er zo over nadenk is dat voorbeeld wel typerend voor deze tijd vs 2009-2012. Blijkbaar kan zo'n woning 100k zakken en dan hebben verkopers nog steeds geen restschuld (aanname). Dat was wezenlijk anders in de vorige crisis, toen konden weinig mensen 100k of 20% zakken vanwege een hoge LTV.
Als de kop er nu al af is (geen 100k meer overbieden) en er komt nog een beetje prijsdaling aan lezen we volgend kwartaal -10/15% j-j in de nvm berichten.
Dan wordt het langzaam weer tijd om een appartement op te pikken voor de verhuur :P. (Lees: dan is het dal snel bereikt).

En de rente staat inmiddels hoog genoeg om bij een recessie verlaagd te worden O-)
Onzin dat was toen exact hetzelfde, standaard huisjes waar extreme financieringen op zaten voor woon constructies en verbouwingen.

Wat je in dit soort scenario’s krijgt zijn uitschieters en negatieve druk. De koopjes komen opende executie veiling en daar kom je niet makkelijk tussen.

De lage rente was het equivalent van extreme plus 100% ltv’s. Laten we wel wezen een rijtjes huis 140 m2 van 2,5 ton met Ltv 120% is een lachertje voor hetzelfde huis voor 7-8 ton. Hier in de binnenstad Haarlem werden krot appartementen evenals burgertrut rijtjes woningen in de buitenwijken zwaar overboden. Zeker in de buitenwijken zijn in Haarlem rijtjes huizen van 2,5 ton naar 7 a 8 ton gegaan in 6 jaar tijd.

Die huizen zijn bij dit soort rentes en de harde stop op overwaarde uit de arbeiders starters woningen rijp om terug te donderen. De pijn zit in deze groepen doorstromers. Zeker die mensen die dus zoals al eerder genoemd nieuw bouw woningen met onzekere oplevering hebben gekocht en nog niet hun huidige huis hebben verkocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
Conrado schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:08:
[...]

Ik heb ‘t over de hypotheekrente.
"Vandaar dat verwacht wordt dat in de loop van volgend jaar de rente weer (wat) zakt."
Wie verwacht dat dan..? Of bedoel je "er wordt gehoopt"?

Toevallig de beurs gevolgd vandaag? De Nasdaq stond rood omdat de Fed hoogstwaarschijnlijk doorgaat met renteverhogingen juíst omdat de werkeloosheid blijft dalen en de lonen groeien.
https://www.nytimes.com/2...serve-global-fallout.html
Kortom, de rem wordt nog harder aangetrapt om de inflatie te beteugelen.
Met ons prijsplafond en dezelfde situatie qua werkeloosheid en beloofde loonsverhogingen komt de ECB in een soortgelijk scenario natuurlijk.
Dus een bron/argument waarom die rentes weer gaan zakken zou fijn zijn.

Edit: hopelijk hebben sommigen hier onthouden wat ik maanden terug zei over dat de Nederlandse huizenmarkt/bancaire systeem/economie geen geïsoleerd geheel is. Als de VS het zwaar gaat krijgen, dan wij ook.
The World Bank warned last month that simultaneous interest-rate increases around the world could trigger a global recession next year, causing financial crises in developing economies. It urged central banks in advanced economies to be mindful of the cross-border “spillover effects.”
(...)
To keep an inflationary psychology from taking hold, central bankers believe that they need to wrestle inflation down as quickly as possible. In other words, they need to lift rates, a lot, and quickly.
P.s. volgens mij weten we ook allemaal waar de vorige crisis is begonnen..

[ Voor 36% gewijzigd door geekeep op 08-10-2022 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 11:59

DHV

Conrado schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:15:
Klaver wil samen met de PvdA een nieuwe politieke beweging vormen. Met nieuwe ideeën. Zo wil hij dat alle huurwoningen dezelfde regels krijgen:
Als huurwoningen in de vrije sector onder de regels van de sociale woningbouw komen te vallen, gaan mensen een veel lagere huur betalen dan nu het geval is, denkt hij.

Jammer dat ‘ie er niet bij verteld waarom dat hij dat denkt….
Puntensysteem.
Maar dat is precies waarom nu fors minder huurwoningen gebouwd worden, onzekerheid over de opbrengsten omdat Hugo van plan is de grens voor het puntensysteem hoger te leggen.

Denk dat als dit echt doorzet, mensen die een tweede woning voor verhuur hebben deze te koop zetten want het rendement is dan laag of misschien wel negatief, dus nog meer aanbod in een zakkende markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:20
Huurwoningen worden minder gebouwd omdat ze gewoon nog steeds veel te duur zijn om te bouwen. Dezelfde reden waarom er nu ook minder koopwoningen worden gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
sprhnk schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:47:
De lage rente was het equivalent van extreme plus 100% ltv’s. Laten we wel wezen een rijtjes huis 140 m2 van 2,5 ton met Ltv 120% is een lachertje voor hetzelfde huis voor 7-8 ton. Hier in de binnenstad Haarlem werden krot appartementen evenals burgertrut rijtjes woningen in de buitenwijken zwaar overboden. Zeker in de buitenwijken zijn in Haarlem rijtjes huizen van 2,5 ton naar 7 a 8 ton gegaan in 6 jaar tijd.
We hebben hekjes rond het ravijn geplaatst, maar het ravijn zelf is een stuk dieper geworden. Door de strakke inkomensnormen en mogelijkheid om voor langere tijd een lage rente vast te zetten zullen relatief weinig mensen door hun huis in de financiële problemen komen.

Maar als je in de problemen komt - en dat hoeft helemaal niet door je huis te zijn, je kunt ook ouderwets werkloos worden, bijvoorbeeld, of arbeidsongeschikt - dan is de restschuld in verhouding tot je inkomen twee, misschien wel drie keer zo hoog als voorheen.

En wat LTV betreft; als de woningprijzen met 40% inzakken, heeft ineens iedereen een hogere LTV.

In dit topic hebben een aantal mensen jarenlang gewaarschuwd en oplossingen aangedragen voor de vorige crisis. Maar de huidige crisis lijkt natuurlijk helemaal niet op de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Miks schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:05:
[...]

Nee dat is de bedoeling van de ECB niet, zij hebben het mandaat.
Er wordt niet verwacht dat de rente wat zakt. https://data.oecd.org/int...terest-rates-forecast.htm
Het mandaat is dus gericht op een bescheiden inflatie en niet op stagnering. Daarom is het niet de bedoeling om aan de noodrem te trekken, maar slechts om flink af te remmen. Stoom afblazen van de oververhitte markten, op heel veel gebieden. Niet alleen de woningmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 00:17:
[...]

De LTV was op de top in 2008 voor een hoop mensen nou juist helemaal niet zo extreem anders. Ja, er waren wel wat meer mensen met meer dan 90% financiering, ook omdat die normen wat minder scherp waren. Maar toen zat ondanks de hogere leenmogelijkheden en de veel hogere overdrachtsbelasting nog steeds maar iets van 10% van de huizenbezitters boven de 100% LTV. In 2021 was dat 5%; een stuk lager, maar gezien de veel strengere leennormen toch nog best veel. De overgrote meerderheid zat ook toen onder de 70% LTV. Wat een flinke waardedaling niet meteen problematisch maakte.

Na de daling was in 2013-2014 het aandeel huizenbezitters onder water (LTV > 100%) overigens ongeveer eenderde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
DHV schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:14:
[...]

Puntensysteem.
Maar dat is precies waarom nu fors minder huurwoningen gebouwd worden, onzekerheid over de opbrengsten omdat Hugo van plan is de grens voor het puntensysteem hoger te leggen.

Denk dat als dit echt doorzet, mensen die een tweede woning voor verhuur hebben deze te koop zetten want het rendement is dan laag of misschien wel negatief, dus nog meer aanbod in een zakkende markt.
Het is de vraag of dat werkelijk erg is. Er zijn onderzoeken geweest naar de invloed van de regulering op de huurhuizenmarkt. Daaruit bleek dat vrije huurmarkt er inderdaad voor zorgt dat er wat meer huurhuizen komen, maar dat de huren ook twee keer zo hoog zouden zijn. Je zou dan dus een markt hebben met volop huuraanbod, waar een groot deel van de huurders niet zou kunnen wonen omdat ze dat niet kunnen betalen.

Beter 1 huis dat betaalbaar is dan de keus uit 2 huizen die je allebei niet kunt betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xiangpo
geekeep schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 01:35:
[...]

"Vandaar dat verwacht wordt dat in de loop van volgend jaar de rente weer (wat) zakt."
Wie verwacht dat dan..? Of bedoel je "er wordt gehoopt"?

Toevallig de beurs gevolgd vandaag? De Nasdaq stond rood omdat de Fed hoogstwaarschijnlijk doorgaat met renteverhogingen juíst omdat de werkeloosheid blijft dalen en de lonen groeien.
https://www.nytimes.com/2...serve-global-fallout.html
Kortom, de rem wordt nog harder aangetrapt om de inflatie te beteugelen.
Met ons prijsplafond en dezelfde situatie qua werkeloosheid en beloofde loonsverhogingen komt de ECB in een soortgelijk scenario natuurlijk.
Dus een bron/argument waarom die rentes weer gaan zakken zou fijn zijn.
Recency bias. Net zoals iedereen dacht toen de rente daalde naar 4% niemand het voor mogen hield dat de rente nog verder kon zakken. Denkt iedereen nu nadat de rente de 4% voorbij is, de rente niet nog verder kan stijgen.

Genoeg verhalen van famillieleden gehoord die hun hypotheek voor 20-30 jaar vast gezet hadden bij 4-5% want hij was historisch laag op dat monent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 22:16
Caelorum schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:37:
Huurwoningen worden minder gebouwd omdat ze gewoon nog steeds veel te duur zijn om te bouwen. Dezelfde reden waarom er nu ook minder koopwoningen worden gebouwd.
Woningen worden gebouwd als er voor projectontwikkelaars en bouwers winst op kan worden behaald. Als er geen vraag naar die woningen is, valt er niks te verdienen en worden ze niet gebouwd. Bij koopwoningen moet eerst de meerderheid (70%) van de woningen zijn verkocht voordat er wordt gebouwd.
In de huidige markt is er minder vraag naar koopwoningen: zowel door de hoge rente t.b.v. de nieuwe woning, als door onzekerheid over de verkoopwaarde van de oude woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:48:
[...]

We hebben hekjes rond het ravijn geplaatst, maar het ravijn zelf is een stuk dieper geworden. Door de strakke inkomensnormen en mogelijkheid om voor langere tijd een lage rente vast te zetten zullen relatief weinig mensen door hun huis in de financiële problemen komen.

Maar als je in de problemen komt - en dat hoeft helemaal niet door je huis te zijn, je kunt ook ouderwets werkloos worden, bijvoorbeeld, of arbeidsongeschikt - dan is de restschuld in verhouding tot je inkomen twee, misschien wel drie keer zo hoog als voorheen.

En wat LTV betreft; als de woningprijzen met 40% inzakken, heeft ineens iedereen een hogere LTV.

In dit topic hebben een aantal mensen jarenlang gewaarschuwd en oplossingen aangedragen voor de vorige crisis. Maar de huidige crisis lijkt natuurlijk helemaal niet op de vorige.
Precies dat dus je hebt niks aan een vaste lage rente als je om een bepaalde reden door moet> kids, werk, familie perikelen, gezondheid. Elke 7-8 jaar was voorheen het gemiddelde.

Overigens hoge rentes kun je ook anders benaderen natuurlijk, zeker gepaard met hoge inflaties krijg je voor een relatief lage prijs een huis waarbij de inflatie je relatieve woonlast sneller opeet dan bij een lage inflatie en lage rente.

Stel je koopt nu een huis dan verwacht ik dat je hypotheek lasten naar verhouding vanaf dit punt harder zakken t.o.v. je inkomen dan 3 jaar geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
Miks schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:59:
Vanwaar die paniek allemaal? Er is toch een woningtekort?
Dat heeft totaal geen verband met de huizenprijs zoals je wellicht wel weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:58
fisherman schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Dat heeft totaal geen verband met de huizenprijs zoals je wellicht wel weet.
Woningtekort is er al tientallen jaren. Alleen de afgelopen jaren is er ook een soort hype ontstaan om maar gewoon te kopen, al dan niet met behulp van jubeltonnen of goed gevulde enveloppen uit de familiebank. Dat gaat nu een stuk verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
antidote schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:05:
[...]

Woningen worden gebouwd als er voor projectontwikkelaars en bouwers winst op kan worden behaald. Als er geen vraag naar die woningen is, valt er niks te verdienen en worden ze niet gebouwd.
En misschien nog wel belangrijker: als de projectontwikkelaar de keus heeft, dan worden die woningen gebouwd waar de meeste winst op kan worden behaald. In een tijd waarin kopers zonder blikken of blozen tienduizenden euro's meer kunnen lenen omdat dat toch nauwelijks geld kost, worden de (duurdere) koopwoningen voor de projectontwikkelaars de meest interessante optie. En zullen huurwoningen sowieso ondergeschoven kindje worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sprhnk schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:22:
[...]
Overigens hoge rentes kun je ook anders benaderen natuurlijk, zeker gepaard met hoge inflaties krijg je voor een relatief lage prijs een huis waarbij de inflatie je relatieve woonlast sneller opeet dan bij een lage inflatie en lage rente.
Hogere rente heeft, los van de hogere maanlasten per geleende euro, ook tot gevolg dat mensen zich meer bewust zijn van de prijzen. In tijden van extreem lage rente was het tientjeswerk als je een paar tienduizenden euro's extra leende. En was een paar tienduizenden euro's overbieden dus ook niet echt iets om te veel bij stil te staan. Hogere prijs betekende vooral meer kans op de woning, en niet zozeer heel veel hogere maandlasten. Nu de rente weer wat normaler wordt, zien mensen ook dat een eventuele overbieding iedere maand toch wel serieus geld gaat kosten. En zullen ze daarin waarschijnlijk wel voorzichtiger, of in elk geval bewuster, mee om gaan. Alleen hierdoor al zul je een flinke daling krijgen in de (te) veel overboden woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
stylezzz schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:10:
[...]

Woningtekort is er al tientallen jaren. Alleen de afgelopen jaren is er ook een soort hype ontstaan om maar gewoon te kopen, al dan niet met behulp van jubeltonnen of goed gevulde enveloppen uit de familiebank. Dat gaat nu een stuk verdampen.
Exact, er is altijd een tekort aan woningen geweest.
Jubeltonnen gaan echt niet zomaar verdampen hoor. Je moet gewoon zorgen dat je een huis voor een normale marktwaarde gekocht hebt. Als je dan meerdere jubeltonnen erin steekt, zullen die echt niet verdampen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
fisherman schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Jubeltonnen gaan echt niet zomaar verdampen hoor. Je moet gewoon zorgen dat je een huis voor een normale marktwaarde gekocht hebt.
En dat laatste is dus juist iets wat veel mensen niet hebben gedaan. Omdat die tienduizend(-en) euro's overbieden nauwelijks extra maandlasten opleverde. Terwijl het mislopen van een woning betekende dat je bij een volgende woning, een paar maanden later, weer veel meer dan die tienduizend(-en) euro's aan waardestijging zou moeten betalen. Dus beter nu een woning voor enkele tienduizenden boven de marktwaarde kopen dan over een paar maanden een woning voor een nog veel hogere marktwaarde kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:58
fisherman schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:26:
[...]

Jubeltonnen gaan echt niet zomaar verdampen hoor. Je moet gewoon zorgen dat je een huis voor een normale marktwaarde gekocht hebt. Als je dan meerdere jubeltonnen erin steekt, zullen die echt niet verdampen.
En dat is nou net wat er niet gebeurd is. Er zijn er natuurlijk zat geweest die een woning gekocht hebben die voor 300k te koop stond, met een taxitiewaarde (en dus ook hypotheek) van rond dat bedrag waar dan toch mensen met 50k (of meer?) Aan het overbieden zijn geslagen om maar wat te hebben. Het overbieden lijkt al een stuk gedaan, kortom die 50k verdwijnt als eerste sneeuw voor de zon. Als die mensen nu moeten verkopen door gezinsuitbreiding, scheiding of ander onheil zullen ze veel vermogen verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Op dit moment is het nog mogelijk om 106% lenen als je een energiezuinige woning koopt of energiebesparende maatregelen treft.

Dit is nu wel een interessant knopje om aan te draaien voor komende jaren. Zeker als de prijzen dalen en het treffen van maatregelen alleen maar duurder wordt. 115% met een maximum van 30k oid zou veel passender zijn.

Soort van reddingsboei voor al die oude energielabel f-g woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:50:
Op dit moment is het nog mogelijk om 106% lenen als je een energiezuinige woning koopt of energiebesparende maatregelen treft.

Dit is nu wel een interessant knopje om aan te draaien voor komende jaren. Zeker als de prijzen dalen en het treffen van maatregelen alleen maar duurder wordt. 115% met een maximum van 30k oid zou veel passender zijn.

Soort van reddingsboei voor al die oude energielabel f-g woningen.
Dan zou ik eerder het maximum voor niet-zuinige woningen verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
Ik weet niet of deze hier al was gedeeld:
Lonen gaan ook meewegen bij huurverhogingen in de vrije sector.

Ergens wel een logische stap lijkt mij. Het zou heel gek zijn als de huurprijzen met 14% mogen stijgen, waarbij het gros verklaard kan worden door een hoge energierekening. De rekening die de huurder namelijk ook alsnog moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
stylezzz schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:10:
Alleen de afgelopen jaren is er ook een soort hype ontstaan om maar gewoon te kopen, al dan niet met behulp van jubeltonnen of goed gevulde enveloppen uit de familiebank.
Is dat werkelijk zo? Heb jij daar informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

Dan zou ik eerder het maximum voor niet-zuinige woningen verlagen.
Die 6% moet wel bewezen worden besteed aan verduurzaming. 6% of max 9k. Voor iedereen goed. De bank heeft een beter onderpand, de klant een meer comfortabele woning en een lagere energierekening. Werkt prima. 9k is alleen wat magertjes tegenwoordig terwijl het juist nu veel meer kan schelen op de energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
xiangpo schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:33:
Ik weet niet of deze hier al was gedeeld:
Lonen gaan ook meewegen bij huurverhogingen in de vrije sector.

Ergens wel een logische stap lijkt mij. Het zou heel gek zijn als de huurprijzen met 14% mogen stijgen, waarbij het gros verklaard kan worden door een hoge energierekening. De rekening die de huurder namelijk ook alsnog moet betalen.
Vind het sowieso onzin dat huren meestijgen met inflatie of loonontwikkeling. Waarom niet max een indexatie voor de onderhoudskosten, meer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:25
Ik ga van de week bij een woning kijken die net te koop is gezet. Overdracht kan pas vanaf aug 2023.
Nu kan dat natuurlijk allemaal redenen hebben, zal het de makelaar gaan vragen, maar mijn onderbuiksgevoel zegt:
Nu nog snel verkopen tegen een betere prijs, want in 2023 gaan ze dit niet meer kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-10 20:57
xiangpo schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Genoeg verhalen van famillieleden gehoord die hun hypotheek voor 20-30 jaar vast gezet hadden bij 4-5% want hij was historisch laag op dat monent.
Wij hebben recentelijk een huis gekocht (ben een doorstromer). Nieuwe hypotheek deel voor 4,5% 20 jaar vastgezet. Jonge mensen om ons heen verklaarde ons voor gek, “zo’n hoge rente zo lang vast?”. Mensen zijn laatste jaren verwend (verpest) met rentes van 1,5 tot 2%…
Historisch gezien is die 4,5 nog steeds laag en wij weten waar wij de komende 20 jaar aan toe zijn met hypotheeklasten… diezelfde rente is nu al flink voorbij die 4,5% gestegen dus nog geen moment spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Axel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:48:
[...]

Wij hebben recentelijk een huis gekocht (ben een doorstromer). Nieuwe hypotheek deel voor 4,5% 20 jaar vastgezet. Jonge mensen om ons heen verklaarde ons voor gek, “zo’n hoge rente zo lang vast?”. Mensen zijn laatste jaren verwend (verpest) met rentes van 1,5 tot 2%…
Historisch gezien is die 4,5 nog steeds laag en wij weten waar wij de komende 20 jaar aan toe zijn met hypotheeklasten… diezelfde rente is nu al flink voorbij die 4,5% gestegen dus nog geen moment spijt van.
Je kan ook afwachtend zijn, maar als je bijvoorbeeld een gezinnetje wilt stichten, ga je niet even 5 of 10 jaar wachten voordat alles gestabiliseerd is. Klokje tikt uiteindelijk toch door.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Axel schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:48:
[...]

Wat zou het 10jaars tarief zijn? Als het nauwelijks scheelt is 20 jaar vast een goedkope manier om wat meer zekerheid te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
keanu_ schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 13:48:
Ik ga van de week bij een woning kijken die net te koop is gezet. Overdracht kan pas vanaf aug 2023.
Nu kan dat natuurlijk allemaal redenen hebben, zal het de makelaar gaan vragen, maar mijn onderbuiksgevoel zegt:
Nu nog snel verkopen tegen een betere prijs, want in 2023 gaan ze dit niet meer kunnen vragen.
Oplevering nieuwbouw. Willen nu verkopen, liggen ze er niet langer wakker van.
Pagina: 1 ... 180 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg