Als ik nu zou verhuizen en rekening moet houden met dat de daadwerkelijke transactie nog een paar maanden op zich laat wachten, ga ik er niet op rekenen dat ik de volledige overwaarde nu nog kan gebruiken. De overwaarde van 9 maanden geleden is sowieso al volledig verdampt, dat ging om zo'n 10-15%.
Voor de starter niet, daar zijn de gevolgen veel harder. Die moet ook de volledige nieuwe rente gaan betalen
De volledige rente betalen? Sinds wanneer doen we dat dan

We hebben nog altijd HRA!
Bruto ga je naar bizarre bedragen kijken, maar dat is niet het letterlijke verhaal. Ja: netto betaal je ook maar zo 100 euro per maand voor 30 jaar lang meer natuurlijk. Maar ik ben van mening dat dat, voornamelijk voor tweeverdieners, nog best te behappen is. Nog steeds veel te duur voor diezelfde stapel stenen die verschillende mensen al meermaals hebben afgelost, maar wel te dragen.
Althans, laat ik het anders verwoorden: de starter heeft veel meer last van de hoge energierekening en de bijkomende onzekerheden daarvan, dan van die hoge rente. Die energierekening kost ze veel meer maandlast tov vorig jaar dan de rentestijging tov vorig jaar. De rentestijging is vooral drukkend qua leenruimte.
Misschien dalen de prijzen nog wel, maar ik krijg niet het gevoel dat starters dan beter af zijn.
Of een starter 'beter af' is, is afhankelijk van welke factoren je mee vind wegen aan 'beter af' zijn. Je lijkt te doen alsof dat vooral van bruto maandlasteuro's afhangt. Ja, dan gaat het niet heel lekker.
Ik kijk liever naar netto euro's, financiële mogelijkheden op termijn (doorstroming), aflossing, de mogelijkheid tot bezichtigen, de mogelijkheid om na te denken over je bod en de hoeveelheid keuze, om maar even een paar factoren te noemen.
Uiteindelijk gaat er een kantelpunt ontstaan waarop de dan jarenlang dalende prijzen weer om gaan slaan. En dán onstaan eindelijk de langverwachte kansen en mogelijkheden voor jonge mensen die jarenlang in de knel zaten.
[
Voor 3% gewijzigd door
Richh op 07-10-2022 11:31
]