Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 179 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.466 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Requiem19 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

Heb je daar voorbeelden van?

Volgens mij is dat niet comform de voorwaarden van bijvoorbeeld woningborg...
Bij Weespersluis ging het zo de verkoop in als ik me niet vergis, zie nu dat ze wel vastgeprikt zijn inmiddels.

[ Voor 1% gewijzigd door Jopie035 op 06-10-2022 16:38 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Señor Sjon schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:00:
[...]

Klem als in:
- binnenstedelijke locaties (moeilijk en lang ontwikkelproces) nog steeds prio bij overheid.
Aha het sprookje over binnenstedelijk. Je komt duidelijk uit de bouwsector dat je dit denkt. Binnenstedelijk is namelijk echt niet moeilijker. Want alles is er al.
Men wil niet, dat is wat anders!

Zie ook:
Bekijk Pak de Macht: Projectontwikkelaars en roken op https://www.npostart.nl/BV_101408012

[ Voor 10% gewijzigd door Miks op 06-10-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
Jopie035 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:37:
[...]

Bij Weespersluis ging het zo de verkoop in als ik me niet vergis, zie nu dat ze wel vastgeprikt zijn inmiddels.
Zit even te kijken in de Woningborg voorwaarden en het kan inderdaad wel, maar je bent alsnog redelijk beschermd bij nieuwbouw, omdat er een maximum moet worden gesteld over de verhoging en omdat inzicht gegeven moet worden hoe die doorberekening zal plaatsvinden.

Het uitgangspunt van standaardnieuwbouwprojecten is (/was? ;)) dat prijsstijgingen niet doorberekend worden.
Artikel 8
1. Doorberekening van meerdere of mindere kosten ten gevolge van wijziging van lonen, sociale lasten en
materiaalprijzen is uitgesloten, tenzij bij het aangaan van de koop-/aannemingsovereenkomst anders is
overeengekomen1); in dat geval moet in de koop-/aannemingsovereenkomst een post risicoverrekening worden
opgenomen tot het maximum waarvan doorberekening kan plaatsvinden, en in een schriftelijke overeenkomst
worden geregeld vanaf welke datum en volgens welke maatstaf die doorberekening zal plaatsvinden en hoe en
wanneer de betaling moet geschieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
Safaci schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:29:
[...]

Wij ook. Ik heb onze makelaar gecontacteerd en dit is hun antwoord: “Mijn advies is zo spoedig mogelijk te starten met de verkoop”. :'(
Zie hier de oorzaak dat het woningtekort dat plots is verdwenen. Of eigenlijk: de oorzaak dat het aanbod sterk toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Blik1984 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:28:
[...]

Ik heb niet het idee dat nieuwbouwprojecten stilliggen wegens tekort aan materialen. Tenminste, ons nieuwbouwproject heeft nergens last van en het lijkt erop dat de eerste huizen van de huidige fase binnen een jaar worden opgeleverd
Er ligt genoeg stil, hier zijn ze net weer verder gegaan met wat appartementen, die moesten april 2022 opgeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Vooral veel hoogbouw ligt stil, gezien de woonvoorkeuren van veel mensen (EGW) misschien nog niet eens zo slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-10 12:15
Requiem19 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

Het is niet 'maar' een daling van 6%, het is een daling van 6% kwartaal op kwartaal. Volgens de media is dit de grootste daling die ooit gemeten is kwartaal op kwartaal.

Om het even in perspectief te zetten, als we de komende 4 kwartalen dezelfde daling houden, zitten we op een jaar op jaar daling van rond de 22%.

Startprijs: 100.000 op 1 oktober 2022

- 94.000 op 1 januari 2023
- 88.360 op 1 april 2023
- 83.054 op 1 juli 2023
- 78.075 op 1 oktober 2023.

Verschil jaar op jaar = 21,925 => 22%
zo’n vreemde gedachte is dat niet eens gezien de recente absurde stijgingen. Zeker als mijn voorspelling van 5% rente nog uit gaat komen dit jaar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
Johan Bogle schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:48:
[...]
zo’n vreemde gedachte is dat niet eens gezien de recente absurde stijgingen. Zeker als mijn voorspelling van 5% rente nog uit gaat komen dit jaar….
Welke rente wordt 5% volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Jopie035 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Welke rente wordt 5% volgens jou?
20 jaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Overigens zie ik de 10 ook naar 5 gaan, maar pas in q1 volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 03:15
geekeep schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:53:
[...]

Ben benieuwd of dit topic nu gaat veranderen in een "wij zitten financieel klem vanwege een veel te duur nieuw huis en een onverkoopbaar oud huis".
Er vanuit gaan dat de bomen tot de hemel blijven groeien is de slechtste leidraad ooit. Ik mag hopen dat een beetje financieel adviseur destijds wat marge in de financiering heeft voorgesteld en dit braaf is opgevolgd... En anders heeft menig starter weinig medelijden met de krokodillentranen van die doorstromers met tienduizenden euro's overwaarde/lucht.
Vraag me alleen wel af hoeveel mensen het zich kunnen veroorloven om een nieuw huis te kopen (en te financieren) voordat het oude huis verkocht is.

Nou kan ik mij herinneren dat een jaar of 20 geleden mijn ouders in een soortgelijke situatie zaten, waar het 6 maanden duurde voordat ze hun oude huis hadden verkocht, terwijl het nieuwe huis al was gekocht. Tikt toch behoorlijk aan, 6 maanden dubbele lasten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
[...]
Gelet op de hoeveelheid van factoren zou de daling nog wel meer kunnen worden dan 6% kwartaal op kwartaal. Zeker Q4 2022 en Q1 2023 vanwege de onzekerheden van onze energievoorziening en de situatie in Oekraine.

Daarnaast speelt de (te) emotionele reactie van verkopers nu ook mee. In dit topic zien we al makelaars die adviseren om nu gelijk maar te koop te zetten. Dat soort paniekgedrag gaat het aanbod zeer significant laten toenemen komende paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Providentia schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

Vraag me alleen wel af hoeveel mensen het zich kunnen veroorloven om een nieuw huis te kopen (en te financieren) voordat het oude huis verkocht is.

Nou kan ik mij herinneren dat een jaar of 20 geleden mijn ouders in een soortgelijke situatie zaten, waar het 6 maanden duurde voordat ze hun oude huis hadden verkocht, terwijl het nieuwe huis al was gekocht. Tikt toch behoorlijk aan, 6 maanden dubbele lasten..
Nieuwbouw werkt voor bijna iedereen zo he... praktisch iedereen met nieuwbouw heeft +/- 2 jaar lang dubbele lasten (die in het begin iets lager zijn en steeds hoger worden naarmate de afronding dichterbij komt).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Safaci schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:29:
[...]

Wij ook. Ik heb onze makelaar gecontacteerd en dit is hun antwoord: “Mijn advies is zo spoedig mogelijk te starten met de verkoop”. :'(
Markt wordt nu overspoeld met paniek verkopers.

Mijn onderbuik zegt dat je beter kunt wachten en over een jaar weer proberen als de loonstijging bij iedereen is doorgekomen en de rentes weer gestabiliseerd zijn.
Maargoed verder geen advies ofzo ;)
Het is makkelijk praten met 50% overwaarde en een woning die goed is voor de komende 30 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 06-10-2022 16:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
[...]

Genoeg denk. Zijn zat tweakers ZZP-er in de IT en je weet wat de tarieven tegenwoordig zijn. Peanuts dus om tijdelijk twee leningen te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 03:15
kraaitje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

Genoeg denk. Zijn zat tweakers ZZP-er in de IT en je weet wat de tarieven tegenwoordig zijn. Peanuts dus om tijdelijk twee leningen te financieren.
Misschien had ik mijn reactie wat moeten uitbreiden. Wat ik bedoel aan te geven is dat deze groep niet zeer groot is, en daardoor denk ik geen grote impact op de markt zal hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:17
kraaitje schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

Ja en iedereen is IT-er tegenwoordig :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 12:29
geekeep schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:09:
[...]

Ik vraag mij heel erg af hoeveel die jubelton nou van invloed is op de huizenprijzen. Ik neem dat er geen cijfers van het aantal hypotheken met een schenking zijn, maar ik ken persoonlijk weinig mensen met ouders die een ton over hebben. En daarnaast, als die jubelton verdwijnt, komen de familiebanken/hypotheken weer terug dus linksom of rechtsom vinden de mensen met (te)veel geld toch wel een weg om belastingtechnisch voordelig te schenken.

edit; en het klinkt misschien cru, maar er zijn meer partijen die baat hebben bij hoge huizenprijzen dan partijen die er last van hebben. Ik ga het geen samenzwering noemen, maar er zullen vast vermogenden/machthebbenden zijn die een eventuele daling zover mogelijk tegen willen gaan of op z'n minst niet willen helpen.
Ik denk dat het echt vaker voorkomt dat mensen meerdere tonnen van hun ouders krijgen dan je denkt. Alleen hebben mensen die je kent het er waarschijnlijk niet over.

Het is lastig te zeggen inderdaad hoeveel invloed het heeft op de huizenprijzen. Het ligt er ook helemaal aan hoe het geld besteed gaat worden. Is het vooral om te overbieden, of juist om direct veel af te lossen en daardoor de maandlast te verminderen. Dat laatste heeft dus geen invloed op de woningwaarde.

Overigens is de enige partij die echt baat heeft bij een hoge huizenprijs de bank en niemand anders. Huizenkopers zijn nauwelijks gebaat bij een hoge huizenprijs. Sterker nog, meestal heb je er alleen maar last van. Voor een bank geldt hoe hoger de prijzen, hoe hoger de leningen en hoe meer rente ze ontvangen. Alle partijen, de politiek met het beleid, de banken met de financieringsmogelijkheden en kopers die bereid zijn om die hoge prijzen te bepalen maken die hoge prijzen mogelijk. Allemaal in het voordeel van de banken dus.

[ Voor 4% gewijzigd door fisherman op 06-10-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:35
[...]
Ik verwacht dat eind deze maand nog wel eigenlijk. Op dit moment staat ie al op 4.60%, exclusief wat hypotheekverstrekkers met beperkte voorwaarden na.
fisherman schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Overigens is de enige partij die echt baat heeft bij een hoge huizenprijs de bank en niemand anders. Huizenkopers zijn nauwelijks gebaat bij een hoge huizenprijs. Sterker nog, meestal heb je er alleen maar last van. Voor een bank geldt hoe hoger de prijzen, hoe hoger de leningen en hoe meer rente ze ontvangen. Alle partijen, de politiek met het beleid, de banken met de financieringsmogelijkheden en kopers die bereid zijn om die hoge prijzen te bepalen maken die hoge prijzen mogelijk. Allemaal in het voordeel van de banken dus.
Mwa, de overheid profiteren ook van hogere waardes via de eigenwoningforfait en overdrachtsbelasting. Gemeentes vanwege hogere OZB inkomensten, hoewel hier een sleutel aan hangt die stijgingen dempt. Bouwers/investeerders hebben belang bij hoge prijzen vanwege meer marge. Doorstromers/oversluiters vanwege meer overwaarde om de nieuwe hypotheekhoogte te minderen of een duurder huis te kunnen kopen. Verkopers vanwege meer winst. Dus nee, niet enkel de banken hebben baat bij hogere prijzen (maar wel het grootste belang) ;). Vooral omdat een huis nog altijd een onderpand is voor de lening. Als huizenprijzen zakken groeit voor een bank het risico van die lening. Die lening/schuld is dan misschien persoonlijk gebonden, maar van een kale kip kun je niet plukken.

Toepasselijk nieuws voor de energielabels discussie niet lang geleden hier:
https://nos.nl/artikel/24...u-echt-naar-energielabels

Men kijkt inderdaad serieus naar labels nu de energie zo duur is geworden. F-label in de uitverkoop! Dán ga ik mee in het advies om een opknapper te kopen voor weinig, voor iemand die handig is. :D
Compuhair schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:42:
Ik ben bang dat het binnenkort heel hard gaat met de daling van de huizenprijzen.

Er was al de stijging van de hypotheekrente, de enorm hoge energiekosten, de onzekerheid over de oorlog. En daar komen nu ook allerlei ontslagen bij, zie https://nos.nl/artikel/24...sten-400-mensen-op-straat
We zullen zien. Dit is natuurlijk een bedrijf wat enorm veel last heeft van de gasprijzen. En planten zijn uiteraard eerder luxe dan noodzaak. Maar we kunnen zeker nog meer ontslagen gaan verwachten komende tijd.

[ Voor 84% gewijzigd door geekeep op 06-10-2022 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:34
Miks schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:53:
Ben benieuwd hoe men nu gaat aankijken naar al het gespeculeer met woningen en welk bouwbedrijf als eerste omvalt vanwege grondposities. We zullen de komende tijd weinig meer vernemen van het huizentekort.
Zelf zou ik graag zien dat de projectontwikkelaars wat minder dominant zouden worden in de Nederlandse woningbouw, maar juist de meest kwalijke grondposities (de weilanden waarbij gespeculeerd wordt op bestemmingswijziging) lijken me weinig risico opleveren.

Terwijl ik het me bij een stukje binnenstedelijke grond waar alle vergunningen al voor rond zijn juist beter kan voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:41
Ik ben bang dat het binnenkort heel hard gaat met de daling van de huizenprijzen.

Er was al de stijging van de hypotheekrente, de enorm hoge energiekosten, de onzekerheid over de oorlog. En daar komen nu ook allerlei ontslagen bij, zie https://nos.nl/artikel/24...sten-400-mensen-op-straat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19

Het gaan barre tijden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:08
[...]

Wat betreft dubbele lasten zaak het wel meevallen. De geldverstrekkers hebben namelijk eisen dat je die voor een bepaalde periode moet kunnen opbrengen. Uit inkomen of spaargeld.

Maar het risico zit vooral in waardedaling van de oude woning. Een paar procent waardedaling kan tienduizenden euros betekenen. En bij een serieuze waardedaling zit je zo op een ton of meer. Dat risico willen, of kunnen, veel mensen niet dragen. Daarom zal bij de minste of geringste dreiging van een waardedaling de vraag naar nieuwbouw waarschijnlijk de grootste klap krijgen. En daarmee dus ook de bouwsector en de plannetjes van De Jonge.

Het is daarom ook van groot belang dat als de overheid de bouw van nieuwe woningen serieus neemt, ze gerichte maatregelen nemen om in een situatie van stagnerende verkopen de bouw op peil te houden. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ze ook maar iets doen voor het te laat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:59
Requiem19 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:03:
[...]

En ondertussen boeken bedrijven record-winst na record-winst, dus je kunt je kunt je afvragen of die barre tijden voor iedereen op gaan ;)

omniscale.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ik ben er eerlijk gezegd niet rouwig om als zulke energieslurpende bedrijvigheid het niet redt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
posttoast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:20:
[...]

En ondertussen boeken bedrijven record-winst na record-winst, dus je kunt je kunt je afvragen of die barre tijden voor iedereen op gaan ;)
Ik weet vanuit mijn eigen sector dat die record winsten dit jaar al niet meer gaan gebeuren. Er gebeurt bij de grote spelers een hoop achter de schermen wat het bredere publiek over enkele maanden pas gaat zien.

Er is een flinke omslag gaande, maar net als met de huizenmarkt merk je dat niet meteen als het gebeurt, maar pas enkele maanden later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Barre tijden geven altijd weer kansen voor degenen die spaargeld hebben. Zoals bekend, kregen we de laatste 10 jaar er eigenlijk geen drol meer voor en dat kan nu wel van pas komen...nog even geduld, laat maar oplopen die rente *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dan kunnen die 400 mensen zich mooi laten omscholen tot een 'echt' vak zoals loodgieter, elektricien, etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:42
Miks schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:39:
[...]

Aha het sprookje over binnenstedelijk. Je komt duidelijk uit de bouwsector dat je dit denkt. Binnenstedelijk is namelijk echt niet moeilijker. Want alles is er al.
Men wil niet, dat is wat anders!

Zie ook:
Bekijk Pak de Macht: Projectontwikkelaars en roken op https://www.npostart.nl/BV_101408012
Waarom zou ik mijn eigen werk terug moeten kijken? ;) :P Binnenstedelijk heeft alles inderdaad, inclusief stakeholders die niet op zoiets zitten te wachten. Die hebben geen boodschap aan een woningtekort.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49
Verwijderd schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:31:
[...]

Barre tijden geven altijd weer kansen voor degenen die spaargeld hebben. Zoals bekend, kregen we de laatste 10 jaar er eigenlijk geen drol meer voor en dat kan nu wel van pas komen...nog even geduld, laat maar oplopen die rente *O*
Schulden zijn ook zo gek nog niet met de inflatie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:33:
[...]

Dan kunnen die 400 mensen zich mooi laten omscholen tot een 'echt' vak zoals loodgieter, elektricien, etc. :)
Ik vermoed dat veel van de werknemers bij dit bedrijf niet echt de capaciteit hebben voor zo'n vak. Het zijn namelijk niet semi-hoogopgeleide bullshitbanen, maar het is vaak simpele handarbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SquareOne schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:43:
[...]

Schulden zijn ook zo gek nog niet met de inflatie ;)
Klopt, mee eens

Verder is er toch wel een reële kans dat er in meerdere sectoren salaris-inflatie-compensatie gaat komen; Niet gelijk voor morgen, maar volgend jaar wel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:40
Lexus-vr schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:08:
Dit soort berichten zijn toch altijd weer ff wat minder als je net je huis te koop hebt staan.
We hebben gelukkig wel 15 bezichtigingen. Maar het maakt het inderdaad net even wat spannender allemaal :) 8)7
Die gaan waarschijnlijk niet meer als gekken overbieden, maar als ze het echt graag willen, dan verkoop je het voor de vraagprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Shadowhawk00 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:03:
[...]

Hm vooral die opkoopbescherming en de nieuwe regels voor verhuur komen nu in een tijd waarbij ze het effect van een dalende markt wel extreem kunnen beinvloeden ja.
Dit soort initiatieven zijn prima om een stijgende markt te beteugelen maar in een dalende markt wil je juist geen effecten die de prijzen nog verder onder druk zet.
Een daling van 10-25% is op zich nog wel te behappen. Een daling van 50% of meer dat gaat voor heel veel mensen toch echt wel problemen veroorzaken.
Typisch overheidsbeleid. Voeren een jubelton in in een booming markt en schaffen 'm af als de markt onderuit gaat. Zo ook de maatregelen om beleggers te weren. Die gaan op bijvoorbeeld de Amsterdamse markt echt een extra knauw geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
stylezzz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:08:
[...]

Met enige regelmaat zie je toch posts voorbij komen met N=1 ervaringen dat bij henk en ingrid in hun wijk alles nog binnen 2 weken word verkocht met rijén (over)bieders voor de deur. We weten allemaal dat het landelijk er heel anders aan toe gaat.....
Blij met de N=1 ervaringen van anderen. Juist die verdwijnen in landelijke cijfers maar vertellen ook wat over de markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
[...]

Goh... En dat terwijl je een aantal weken geleden nog vond dat ik vervolgd zou moeten worden.

Beetje flauw, maar wanneer je de de berekeningen van de bulls in dit topic (waaronder jij!) zou moeten volgen, maar dan de andere kant op, was je slapend rijk geworden als je een huis had gehuurd afgelopen kwartaal... Zelfde onzin natuurlijk.

[ Voor 32% gewijzigd door Miks op 06-10-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Señor Sjon schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:42:
[...]

Waarom zou ik mijn eigen werk terug moeten kijken? ;) :P Binnenstedelijk heeft alles inderdaad, inclusief stakeholders die niet op zoiets zitten te wachten. Die hebben geen boodschap aan een woningtekort.
Eigen werk? Heb je meegewerkt aan dit programma?
Zeg dan ook dat die 'stakeholders' er in landelijk gebied ook zijn. Zo niet gewapend met nog meer kaders en normen.

[ Voor 13% gewijzigd door Miks op 06-10-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:33:
[...]

Ik ben het er mee eens dat er een groot tekort is aan dat soort vaklui maar als de bouw stil komt te liggen zal er ook voor dat soort vaklui minder vraag zijn :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:15
Laapo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:58:
Blij met de N=1 ervaringen van anderen. Juist die verdwijnen in landelijke cijfers maar vertellen ook wat over de markt.
De NVM cijfers geven een duidelijk beeld, de trend is neerwaarts, en met die marktontwikkeling moeten we't doen :)

Toch een voorbeeld wat er in de markt gebeurd; hier in de wijk is een lange straat met veel dezelfde tweekappers van begin deze eeuw. Die komen regelmatig te koop. Hetzelfde type huis doet dan in sep 2021 € 550K, in jan 2022 is dat € 595 K en eergisteren komt er een te koop voor een over-de-top € 650K. Gewoon 20 jaar in gewoond, keuken uit begin van deze eeuw hetzelfde geld voor de badkamer en tegelwerk. Niets wat een prijs naar boven zou rechtvaardigen. O ja, allemaal Label B.

Je zou toch een wat voorzichtiger marktbenadering verwachten, maar kennelijk denken makelaars daar anders over :?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32

TheVMaster

Moderator WOS
geekeep schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:06:
[...]

Gelukkig wel verstandig gepland dus _/-\o_. De opmerking was ook niet perse persoonlijk gericht, maar meer in het algemeen. De afgelopen maanden is de "arme starter" hier vooral weggewuifd als "tja vraag en aanbod, vroegah was het ook moeilijk, koop een bouwval". En nu het speelveld eindelijk wat eerlijker wordt, stroomt het vol met mensen die een huis te verkopen hebben en hier afgelopen twee kwartalen amper/niet te zien waren. Wel typisch gedrag overigens, mensen vinden vervelende situaties allemaal wel prima, totdat ze er zelf last van krijgen (NIMBY, etc).
Snap ik helemaal hoor. Het werkveld mag best wat eerlijker, maar dat neemt niet weg dat ik een zo goed mogelijke prijs voor ons huis wil krijgen natuurlijk. 😇

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
geekeep schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:06:
[...]
De afgelopen maanden is de "arme starter" hier vooral weggewuifd als "tja vraag en aanbod, vroegah was het ook moeilijk, koop een bouwval". En nu het speelveld eindelijk wat eerlijker wordt,
De rente is verdrievoudigd en huizen worden wat minder duur. Is dat - voor die arme starter - een eerlijker speelveld :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Miks schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:29:
[...]

Goh... En dat terwijl je een aantal weken geleden nog vond dat ik vervolgd zou moeten worden.

Beetje flauw, maar wanneer je de de berekeningen van de bulls in dit topic (waaronder jij!) zou moeten volgen, maar dan de andere kant op, was je slapend rijk geworden als je een huis had gehuurd afgelopen kwartaal... Zelfde onzin natuurlijk.
Je blijft bepaalde basisbeginselen inderdaad niet begrijpen, gelukkig ben je daar vrij consistent in :-).

Want ook nu is de vraag of iemand wel/niet moet kopen nog steeds volledig afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Conrado schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:50:
[...]

De NVM cijfers geven een duidelijk beeld, de trend is neerwaarts, en met die marktontwikkeling moeten we't doen :)

Toch een voorbeeld wat er in de markt gebeurd; hier in de wijk is een lange straat met veel dezelfde tweekappers van begin deze eeuw. Die komen regelmatig te koop. Hetzelfde type huis doet dan in sep 2021 € 550K, in jan 2022 is dat € 595 K en eergisteren komt er een te koop voor een over-de-top € 650K. Gewoon 20 jaar in gewoond, keuken uit begin van deze eeuw hetzelfde geld voor de badkamer en tegelwerk. Niets wat een prijs naar boven zou rechtvaardigen. O ja, allemaal Label B.

Je zou toch een wat voorzichtiger marktbenadering verwachten, maar kennelijk denken makelaars daar anders over :?
Misschien heeft deze woning wat meer sentimentele waarde dan de anderen. Dat kost wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Requiem19 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:54:
[...]
Want ook nu is de vraag of iemand wel/niet moet kopen nog steeds volledig afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden.
Ik ben benieuwd welke omstandigheden dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
https://www.at5.nl/artike...en-in-de-stad-dalen-licht

Hoe de Amsterdamse makelaars vereniging de cijfers uitlegt..
De prijs van een woning per vierkante meter in de stad is ten opzichte van een kwartaal eerder met 5 procent gedaald. Het ging in het derde kwartaal van het jaar om een bedrag van 7.645 per vierkante meter.
De daling van de prijs waarvoor woningen uiteindelijk verkocht werden heeft volgens de MVA enkel plaatsgevonden bij appartementen. De mediane vierkantemeterprijs van alle andere woningtypen steeg afgelopen kwartaal nog wel, variërend tussen de 1,2 procent (hoekwoning) en 15,1 procent (vrijstaand). Overigens bestaat 83 procent van het Amsterdamse woningaanbod uit appartementen.
En ook bijzonder.. de daling is in stadsdeel Zuid-Oost procentueel het laagst met -1,7% en het hoogst in het populaire Zuid met -6,6. De prijzen van dit stadsdeel liggen het dichtst bij het landelijke gemiddelde. Ook kwartalen op een rij de sterkste stijger geweest. De woordvoerder van de MVA benadrukt ook nog even de rol van de 'internationale' koper/expats.

[ Voor 3% gewijzigd door Laapo op 06-10-2022 20:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Conrado schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:50:
Hetzelfde type huis doet dan in sep 2021 € 550K, in jan 2022 is dat € 595 K en eergisteren komt er een te koop voor een over-de-top € 650K. Gewoon 20 jaar in gewoond, keuken uit begin van deze eeuw hetzelfde geld voor de badkamer en tegelwerk. Niets wat een prijs naar boven zou rechtvaardigen. O ja, allemaal Label B.

Zijn de eerste 2 de transactieprijzen of de vraagprijzen?

€650k is misschien wel heel realistisch. In een dalende markt krijg je minder overbiedingen. Dan krijg je een 'cheeky' bod van 595k, verkoop je hem voor dezelfde prijs als in Januari.
Of de eigenaren willen de woning niet voor minder kwijt. Stel ze hebben een optie op een nieuwbouwwoning: 'We doen het alleen als we x voor onze oude woning krijgen'.

Als die 595k de vraagprijs was, dan kan die ook best boven de 650k verkocht zijn.

Met 3 getalletjes en wat onderbuik kan het van alles zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laapo
Requiem19 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:21:
[...]

Het is niet 'maar' een daling van 6%, het is een daling van 6% kwartaal op kwartaal. Volgens de media is dit de grootste daling die ooit gemeten is kwartaal op kwartaal.

Om het even in perspectief te zetten, als we de komende 4 kwartalen dezelfde daling houden, zitten we op een jaar op jaar daling van rond de 22%.

Startprijs: 100.000 op 1 oktober 2022

- 94.000 op 1 januari 2023
- 88.360 op 1 april 2023
- 83.054 op 1 juli 2023
- 78.075 op 1 oktober 2023.

Verschil jaar op jaar = 21,925 => 22%
Tsja.. dit lijkt pas het begin. Kopers haken massaal af als het er naar lijkt dat de prijzen blijven dalen. Sparen en ieder jaar 25k korting op de prijs tikt natuurlijk aan.

Daarnaast wilt iemand die een appartement overweegt om maar op dat overwaarde treintje te stappen straks direct een eindwoning ipv het risico te lopen om gevangen te blijven in een te klein appartement dat onder water staat. Aan de andere kant is de hebberigheid om eindelijk een koopwoning te scoren, hoge huurprijzen etc..

Er speelt wel erg veel tegelijk. Deze eerste daling durfde ik nog wel te voorspellen, het komend jaar.. not so much. Verwacht ergens wel (veel) verder omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Laapo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:46:
[...]
Verwacht ergens wel (veel) verder omlaag.
Waarom verwacht je dat?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt mij op dat er wat paniek is in dit topic door de aankondiging van NVM. Ik bekijk het zo:

2022-Q2
Gemiddelde transactieprijs 451k
Een stel die 42k + 42k inkomen heeft kon maximaal 453.779 lenen bij 30 jaar, 10 vast 1,7% net genoeg om deze gemiddelde woning te kopen.

2022-Q3
Gemiddelde transactieprijs 425k
Een stel die 42k + 42k inkomen heeft kon maximaal 427.215 lenen bij 30 jaar, 10 vast 4,3% net genoeg om deze gemiddelde woning te kopen.

Kortom je kan nog steeds evenveel huis kopen met hetzelfde inkomen. Als we rekening houden dat lonen stijgen door de huidige inflatie van 17,1% kan dit hypothetische stel binnenkort misschien zelfs meer huis krijgen dan voorheen. Zeker als je spaargeld hebt die je kan inzetten ben je spekkoper.

Bronnen:
https://www.nvm.nl/media/...ktoverzicht-nederland.pdf
https://www.dnb.nl/statis...96-43b8-a18b-5ba293f01c1d
https://www.hypotheekrent...-rentevast/100/#overzicht
https://www.berekenhet.nl...ek-berekenen.html#calctop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-10 20:57
Verwijderd schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:17:

Kortom je kan nog steeds evenveel huis kopen met hetzelfde inkomen. Als we rekening houden dat lonen stijgen door de huidige inflatie van 17,1% kan dit hypothetische stel binnenkort misschien zelfs meer huis krijgen dan voorheen. Zeker als je spaargeld hebt die je kan inzetten ben je spekkoper.
Dat meer huis krijgen kan alleen als de lonen harder gaan stijgen dan de inflatie… dat geloof je zelf toch (voorlopig) niet? En dat spaargeld is voor de meeste starters die nu huur betalen (en komende correcties daarop) met een studieschuld natuurlijk ook gewoon niet van toepassing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Denk dat er best kans is op een kopersstop. Vooral vanwege de hoge rente. Daarnaast kwam een deel van de vraag ook van mensen die willen kopen omdat dat zo'n goede 'investering' is. Dat gaat niet op in een dalende markt. Die kopers komen voorlopig niet terug.

Maar goed, ik heb wel eens eerder het verwijt gehad te onderschatten hoe nijpend het woningtekort is dus misschien houdt dat de boel wel drijvende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Laapo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:25:
[...]

Denk dat er best kans is op een kopersstop. Vooral vanwege de hoge rente. Daarnaast kwam een deel van de vraag ook van mensen die willen kopen omdat dat zo'n goede 'investering' is. Dat gaat niet op in een dalende markt. Die kopers komen voorlopig niet terug.

Maar goed, ik heb wel eens eerder het verwijt gehad te onderschatten hoe nijpend het woningtekort is dus misschien houdt dat de boel wel drijvende.
Een kopersstop, nah.
Men ging ook niet stoppen met kopen toen de rente 6% was, of 8% of 10%.
Men kocht wel goedkopere huizen.

Als die NVM cijfers een gemiddelde verkoopprijs is, hoeft dat niet te betekenen dat huizen an sich goedkoper zijn geworden. Er kunnen ook gewoon fors meer goedkopere (kleinere) huizen verkocht zijn. Als er dan ook de dure jongens minder verkopen, gaat het gemiddelde ook hard omlaag.
En als men dringend opzoek is, en aan een maximaal bedrag per maand zit (inc gas/elektra), dan zijn de iets mindere huizen nu eenmaal een betere optie.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Axel schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:24:
Dat meer huis krijgen kan alleen als de lonen harder gaan stijgen dan de inflatie… dat geloof je zelf toch (voorlopig) niet?
Let erop dat ik nergens heb genoemd dat het goedkoper zal zijn. Ik benoem alleen de maximale leencapaciteit en transactieprijs ten opzichte van een kwartaal terug . Met andere woorden: mag je van de bank de woning kopen (niet of het van jouw portomonnee mag) :).
En dat spaargeld is voor de meeste starters die nu huur betalen (en komende correcties daarop) met een studieschuld natuurlijk ook gewoon niet van toepassing
Ik weet hoe lastig het is want ik woon zelf in een (vrije sector) huurwoning (en altijd in een huurwoning gewoond). Vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht die nu nog in aanbouw is. Recent afgestudeerd, 0 financiele steun van wie dan ook, dubbele lasten (hypotheek+huur), dure huur en een studieschuld dus ik weet helaas hoe het is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Nnoitra schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:33:
[...]
Een kopersstop, nah.
Men ging ook niet stoppen met kopen toen de rente 6% was, of 8% of 10%.
Men kocht wel goedkopere huizen.
Mensen zijn momenteel voorzichtig. Het nieuws wordt beheerst door inflatie, energieprijzen en analyses dat het nog véél erger wordt. Mensen zijn gewoon wat bang, en beginnen de hand op de knip te houden. Pas begin volgend jaar begint de inflatiecorrectie en het plafond te werken.
Laapo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:25:
[...]
Ach, uiteindelijke is de lijn stijgend, maar dat wil nog net zeggen dat dips uitgesloten zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Het valt mij op dat er wat paniek is in dit topic door de aankondiging van NVM. Ik bekijk het zo:

2022-Q2
Gemiddelde transactieprijs 451k
Een stel die 42k + 42k inkomen heeft kon maximaal 453.779 lenen bij 30 jaar, 10 vast 1,7% net genoeg om deze gemiddelde woning te kopen.

2022-Q3
Gemiddelde transactieprijs 425k
Een stel die 42k + 42k inkomen heeft kon maximaal 427.215 lenen bij 30 jaar, 10 vast 4,3% net genoeg om deze gemiddelde woning te kopen.

Kortom je kan nog steeds evenveel huis kopen met hetzelfde inkomen.
Tegelijk betekent de Q3 situatie dat de netto maandlasten wel meer dan 10% hoger zijn geworden (en bruto nog veel meer). Als het stel een bepaalde maximale maandlast in gedachten heeft, dan zullen ze dus zo'n 10% lager willen bieden dan in Q2.

En dat is nog los van het gegeven dat een hoop mensen een fors hogere energierekening zijn gaan incalculeren en daarom de grens voor de maximale hypotheeklasten lager leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nnoitra
Conrado schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:43:
[...]

Mensen zijn momenteel voorzichtig. Het nieuws wordt beheerst door inflatie, energieprijzen en analyses dat het nog véél erger wordt. Mensen zijn gewoon wat bang, en beginnen de hand op de knip te houden. Pas begin volgend jaar begint de inflatiecorrectie en het plafond te werken.

[...]

Ach, uiteindelijke is de lijn stijgend, maar dat wil nog net zeggen dat dips uitgesloten zijn :)
Voorzichtigheid is heel wat anders dan dat men stopt met kopen.
Ik ben ook nog gewoon aan het rondkijken en als ik wat tegen kom, dan ga ik er gewoon voor.
Zo zullen er nog zat zijn; kijken op basis van wat je per maand wilt betalen en niet op je max gaan zitten.

Overigens gaat het plafond dan wel "pas" volgend jaar in, maar voor november en december is er al die €190,- per maand compensatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ja, nuchter beschouwd is dat ook zo :)

Alleen de woningmarkt gaat ook over emotie en vertrouwen. En het is - na al die kwartalen van stijging op stijging - een trendbreuk. Het is afwachten hoe dat 'tussen de oren' gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Nnoitra schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

Voorzichtigheid is heel wat anders dan dat men stopt met kopen.
Ik ben ook nog gewoon aan het rondkijken en als ik wat tegen kom, dan ga ik er gewoon voor.
Zo zullen er nog zat zijn; kijken op basis van wat je per maand wilt betalen en niet op je max gaan zitten.
Dat is dus ook een vorm van de hand op de knip houden... Het gaat er niet zozeer om of mensen wel of niet willen/gaan kopen, het gaat er vooral om hoeveel ze bereid zijn te betalen. Als dat collectief veel lager wordt, omdat men voorzichtiger wordt, dan krijg je dus ook een flinke prijsdaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:04:
[...]

Dat is dus ook een vorm van de hand op de knip houden... Het gaat er niet zozeer om of mensen wel of niet willen/gaan kopen, het gaat er vooral om hoeveel ze bereid zijn te betalen. Als dat collectief veel lager wordt, omdat men voorzichtiger wordt, dan krijg je dus ook een flinke prijsdaling.
Mja mensen worden ook wel voorzichtiger denk ik. Zie het voorbeeld van mij een paar pagina's terug. Starterswoning (qua woning dan, niet qua prijs) waar ze tot Q1 2022 voor in de rij stonden met wachtlijsten en al, nu zijn verkopers al blij met een bod onder de vraagprijs.
En de verkopers "vonden het nogal tegenvallen" 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 06-10-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farao34
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-11-2022
stylezzz schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:10:
Je zal een jaar terug maar 700K voor je tweekappertje hebben neergeteld in de euforie van de markt. :/
0f 750k voor een driekapper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
Wat nog wel een interessante observatie is, de daadwerkelijke prijsdaling is waarschijnlijk nog groter dan de NVM-cijfers suggereren. De prijzen zijn gedaald met 5.8%, maar dat is een gemiddelde gedurende het kwartaal. Het is redelijk om aan te nemen dat de daling niet direct per de eerste dag van het kwartaal is gegaan, dus die 5.8% bevat waarschijnlijk nog veel verkopen van de eerste helft van het kwartaal die het gemiddelde omhoog duwen.

Als ze maand op maand getallen zouden vrijgeven zou het me niks verbazen als september al -10% oid is ten opzichte van juni oid, en als dat inderdaad het geval is dan krijgen we over 3 maanden zo een prijsdaling van 3/4% om de oren zelfs als de prijzen vanaf nu stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-10 10:19
Hielko schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:12:
Wat nog wel een interessante observatie is, de daadwerkelijke prijsdaling is waarschijnlijk nog groter dan de NVM-cijfers suggereren. De prijzen zijn gedaald met 5.8%, maar dat is een gemiddelde gedurende het kwartaal. Het is redelijk om aan te nemen dat de daling niet direct per de eerste dag van het kwartaal is gegaan, dus die 5.8% bevat waarschijnlijk nog veel verkopen van de eerste helft van het kwartaal die het gemiddelde omhoog duwen.

Als ze maand op maand getallen zouden vrijgeven zou het me niks verbazen als september al -10% oid is ten opzichte van juni oid, en als dat inderdaad het geval is dan krijgen we over 3 maanden zo een prijsdaling van 3/4% om de oren zelfs als de prijzen vanaf nu stabiliseren.
Daar had ik het thuis ook al over. Hier leek de markt in juli en augustus stil te staan, dus de volledige daling zou van september of zelfs alleen de tweede helft van september kunnen zijn, dan is de trend dus veel steiler naar beneden dan het nu lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Ik vind de onrust ook wel erg groot. De daling die we in dit topic eigenlijk al vorig kwartaal verwachtten, is er nu dan.

Welke kant het opgaat? Dat hangt denk ik erg van de geopolitieke situatie af. Wordt energie weer wat goedkoper, een inflatiecorrectie op het salaris en op de huurprijzen, dan blijft het aantrekkelijk om in te stappen. Blijft hypotheekrente hoog, inflatie zet door, energie blijft duur (hangt ook allemaal sterk samen natuurlijk), tja, dan kan de daling nog wel verder. Maar bij elke daling wordt de groep groter voor wie het aantrekkelijk wordt om te kopen, omdat ze nu duur huren. Ik denk dat we dat equilibrium vrij snel bereiken, maar wellicht bekijk ik het erg vanuit de lens van mijn woonplaats, waar de startersappartementen nog gretig aftrek vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00
Er zijn nog steeds heel veel zoekende die afgelopen jaar(jaren inmiddels?) vaak achter het net hebben gevist en nu toch kopen wat ze kunnen kopen. Ik heb een collega die afgelopen jaar 30-40 bezichtigen heeft gedaan en nu pas eindelijk wat kunnen kopen. Die merkte ook dat het veel rustiger is geworden in de markt en je eindelijk kan onderbieden ipv moet overbieden.

Mensen worden inderdaad voorzichter. Het gaan interessante maanden worden. Wat mij betreft mag die hele huizenmarkt flink naar beneden.

2 modaal verdieners moeten gewoon een prima huis op een prima locatie kunnen kopen. Als dat niet kan is de markt gewoon niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:41
Je zal een jaar terug maar 700K voor je tweekappertje hebben neergeteld in de euforie van de markt. :/
Betaal je wel maar 1.5% rente, dus grofweg 850 euro per maand aan rente. Tevens energiezuinig, kortom, weinig zorgen aangezien je een tweekapper meestal niet koopt voor de komende 3 jaar maar wel een iets langere horizon hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
Ik lees net op fd.nl ook een artikel onder de kop „Dalende huizenprijzen zullen recente huizenkopers en
nieuwbouw eerst raken“. Het artikel begint met een woning in oude centrum Weesp als exemplarisch voorbeeld van de veranderde woningmarkt. De verkoper van 46 jr wil ervan af om geld vrij te spelen voor een soort sabbatical/ wending in leven mogelijk te maken en heeft zijn bovenhuis van 77m2 in een monument in het oude centrum van Weesp te koop staan maar krijgt het tot heden maar niet verkocht. Dit ondanks dat hij zeer fors in vraagprijs is gezakt van bij aanvang €450k in januari dit jaar na nu €329,5k. Ik heb op Funda gekeken en het gaat om deze woning in de Nieuwstraat in Weesp boven de Sushi shop:
https://www.funda.nl/koop...-42817594-nieuwstraat-52/
Ik vermoed dat dit soort monumenten waarbij onderhoud altijd zeer kostbaar is, de staat van fundering een permanent aandachtspunt en daar nu dus ook nog de energiekosten bijkomen ( eigenaren van monumentale huizen zijn helemaal de sjaak in de huidige energiemarkt) als eerste de grote prijsklap krijgen ook al omdat het aantal geïnteresseerden in monumentale woningen altijd al beperkt is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Geen enkele organisatie/werkgever zal de lonen +17% doen als jaarlijkse stijging. Sterker nog in de afgelopen drie maanden is er in de cao's maar ruimte voor 3 tot 5% wat al als ruimhartig wordt gezien. Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...en-maar-inflatie-is-hoger

Dus ja verhoudingsgewijs kan een stel dezelfde prijs betalen als voorheen. Maar dan moet 1) de woning wel weggaan tegen die lagere prijs en 2) zijn de lasten in de maand wel hoger opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
in Utrecht kost een rijtjeshuis uit de jaren 60 nog steeds 6 ton. Ok, geen 6,5 meer :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo

Deze cijfers liggen dicht bij realtime en gaan nu eenmaal over een kwartaal. Een deel lag in de zomervakantie ook nog. De weken daarvoor en er na zullen wel het meeste gewicht in de schaal leggen.

Wat mij meer zorgen baart is dat als het op de prijs aankomt dit gebaseerd wordt op werkelijke transacties ofwel alleen daar waar koper en verkoper elkaar weten te vinden.

Wat als woning x volgens de verkoper 500 moet opleveren en de best mogelijke koper er max 400 voor over heeft.. daar komt geen transactie uit maar is wel een dikke min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
Laapo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:08:
[...]
Wat als woning x volgens de verkoper 500 moet opleveren en de best mogelijke koper er max 400 voor over heeft.. daar komt geen transactie uit maar is wel een dikke min.
Dat is geen dikke min, want de verkoper wilt het daardoor niet verkopen.
Net zo min dat er 100 bijkomt als de verkoper er 600 voor wilt hebben en een potentiële koper er maar 500 voor wilt geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
rube schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:13:
[...]

Dat is geen dikke min, want de verkoper wilt het daardoor niet verkopen.
Net zo min dat er 100 bijkomt als de verkoper er 600 voor wilt hebben en een potentiële koper er maar 500 voor wilt geven.
Aanbod neemt toe, transacties nemen af. In mijn boekje ligt de werkelijke marktwaarde lager dan wat kopers (nu) bereid zijn te accepteren.

Juist dat stuk komt niet terug in cijfers die af gaan op de transacties die wel plaatsvinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:11
Laapo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:22:
[...]

Aanbod neemt toe, transacties nemen af. In mijn boekje ligt de werkelijke marktwaarde lager dan wat kopers (nu) bereid zijn te accepteren.

Juist dat stuk komt niet terug in cijfers die af gaan op de transacties die wel plaatsvinden.
Tja, zo kun je ook zeggen dat de afgelopen jaren de prijzen dus eigenlijk nog harder zijn gestegen dan wat dat percentage aangeeft. Laten we dus maar uitgaan van die cijfers, zeker omdat zo goed als altijd een daling samen gaat met minder transacties en een stijging juist met meer transakties.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Je kan er over discussiëren wat de correcte marktwaarde is bij te/heel weinig transacties, maar om direct uit te gaan dat wat een potentiële koper er over voor heeft de correcte waarde is, is m.i.(veels) te kort door de bocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Conrado schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:00:
[...]

Ja, nuchter beschouwd is dat ook zo :)

Alleen de woningmarkt gaat ook over emotie en vertrouwen. En het is - na al die kwartalen van stijging op stijging - een trendbreuk. Het is afwachten hoe dat 'tussen de oren' gaat werken.
Ik lees overal 50% daling en crashes. Dat betekent dat mijn huis (dit jaar gekocht) naar de waarde van 2001 gaat.

Ik zie ‘t niet gebeuren maar hey, als iedereen het zegt zal het wel kloppen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Wat nog wel een interessante observatie is, de daadwerkelijke prijsdaling is waarschijnlijk nog groter dan de NVM-cijfers suggereren.
….
Het is redelijk om aan te nemen dat de daling niet direct per de eerste dag van het kwartaal is gegaan, dus die 5.8% bevat waarschijnlijk nog veel verkopen van de eerste helft van het kwartaal die het gemiddelde omhoog duwen.
Tja, er is hier vaak de behoefte om de NVM-cijfers in de richting van de eigen kijk te praten. Het is nog erger dan we denken en zo.

Alleen weten we dat niet. Immers je kunt net zo redeneren dat eind Kw 2 de trend al dalend was. De cijfers zijn zoals ze zijn en over drie maanden weten we meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
[...]

Dat meer huis krijgen kan alleen als de lonen harder gaan stijgen dan de inflatie… dat geloof je zelf toch (voorlopig) niet? En dat spaargeld is voor de meeste starters die nu huur betalen (en komende correcties daarop) met een studieschuld natuurlijk ook gewoon niet van toepassing
Als starters nog thuis wonen kunnen ze fink sparen hoor. Een collega vertelde mij dat hij een huis wilde gaan kopen. Is bijna 2 jaar van school en direct bij ons komen werken. Had al een halve ton bij elkaar gespaard voor een huis. Ik zou nog even doorsparen en wachten tot alles in elkaar stort als ik hem was. Dan koopt hij over een paar jaar cash een huis zonder hypotheek. Ik gun het hem wel, is volgens mij een goede spaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
Conrado schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:44:
[...]

Tja, er is hier vaak de behoefte om de NVM-cijfers in de richting van de eigen kijk te praten. Het is nog erger dan we denken en zo.

Alleen weten we dat niet. Immers je kunt net zo redeneren dat eind Kw 2 de trend al dalend was. De cijfers zijn zoals ze zijn en over drie maanden weten we meer :)
Was ook zo, wij hebben ons huis fors onder taxatiewaarde gekocht waarbij de verkopers al waren gezakt. Gekocht q2, transactie q3, maar dit was met de opwaartse trend afgelopen 2 jaar ofc. ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Paralize_nl schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:44:
Ik lees overal 50% daling en crashes.
….
Ik zie ‘t niet gebeuren maar hey, als iedereen het zegt zal het wel kloppen!
Ja, het einde der tijden is ook hier al regelmatig aangekondigd. Vooralsnog neemt enkel de stijging van de prijzen af… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
Johan Bogle schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:00:
[...]
in Utrecht kost een rijtjeshuis uit de jaren 60 nog steeds 6 ton. Ok, geen 6,5 meer :-)
In Utrecht zal het altijd wel duur blijven naar gelang locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

*snip* trolpost

[ Voor 129% gewijzigd door Señor Sjon op 07-10-2022 10:45 ]

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Nu doe je of dat persé iets erg is. De meeste ouders willen op iedere mogelijke manier hun kinderen helpen, dus als dat betekent dat ze na het afstuderen nog een aantal jaar thuis blijven wonen om flink te kunnen sparen dan is dat toch niet per definitie slecht of freeloaden? Ik ken wel wat situaties van mensen die nog heel wat jaren hebben thuisgewoond en waarbij de ouders het allemaal wel prima vonden, bijv. het energieverbruik wat je noemt is pas een probleem als de ouders hier financieel 'last' van hebben...

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 07-10-2022 10:45 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

fisherman schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:46:
[...]

Als starters nog thuis wonen kunnen ze fink sparen hoor. Een collega vertelde mij dat hij een huis wilde gaan kopen. Is bijna 2 jaar van school en direct bij ons komen werken. Had al een halve ton bij elkaar gespaard voor een huis. Ik zou nog even doorsparen en wachten tot alles in elkaar stort als ik hem was. Dan koopt hij over een paar jaar cash een huis zonder hypotheek. Ik gun het hem wel, is volgens mij een goede spaarder.
De afgelopen paar jaar hebben we wel jaar-op-jaar stijgingen gezien van 15%, dan praat je bij een woning van 250k al over een netto prijsstijging van bijna 40k. Dan moet je wel een heel exorbitant startsalaris meenemen wil je daar tegenop kunnen sparen. Dat gezegd hebbende; thuis bij je ouders enkele tientallen duizenden euro's sparen tegenover huren en niets/weinig sparen kan natuurlijk wel wel het verschil maken. Zeker als de markt, zoals het er nu op lijkt, aan het afvlakken is.

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 07-10-2022 05:54 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DylanV1990
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-05 22:04
Volgens mij is daar helemaal niets mis mee, mits er goede (evt. financiële) afspraken zijn gemaakt met de ouders. Als je dan even een paar jaar goed spaart en dan met een smak geld de (dalende) markt op komt, heb je het m.i. slim gedaan en geroeid met de riemen die je had.

Ik zou over 15-20 jaar graag zoiets voor mijn kinderen doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 07-10-2022 10:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-09 20:16
Nou volgens mij zijn energielabels ook rekbaar hoor, deze 'woonboerderij' stond begin dit jaar te koop met energielabel E voor
€ 995.000
https://m.facebook.com/te...0793809?locale=ne_NP&_rdr

Nu met energielabel C voor
€ 935.000 k.k.
https://www.funda.nl/koop...34-ootmarsumsestraat-492/

Volledig gasgestookt en ziet er nog hetzelfde uit als in februari (ik lees ook niets over isolerende maatregelen). Volgens mij wordt er hier gesjoemeld met energielabels, want met label E raak je dit huis nooit kwijt natuurlijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
SL104 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:19:
Ik vind de onrust ook wel erg groot. De daling die we in dit topic eigenlijk al vorig kwartaal verwachtten, is er nu dan.
Het geeft ook wel weer aan hoe doorgeslagen de markt was: een ton per jaar verdienen was volledig normaal, maar 5% daling kan natuurlijk nooit gebeuren en nu moet de overheid bijspringen om de boel te komen isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
fisherman schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:46:
[...]

Als starters nog thuis wonen kunnen ze fink sparen hoor. Een collega vertelde mij dat hij een huis wilde gaan kopen. Is bijna 2 jaar van school en direct bij ons komen werken. Had al een halve ton bij elkaar gespaard voor een huis.
Breder getrokken: het geeft aan hoeveel geld mensen te besteden hebben (die willen kopen).

We zitten nu in turbulente tijden en ik ga niet roepen dat de markt niet omlaag kan. Maar er blijft gewoon geld tegen plinten klotsen.
Stel deze jongen spaart tot z'n 30ste, dan legt hij de helft van een modaal huis contant neer. Heeft hij een partner gevonden die ook spaarzaam was, dan kopen ze zonder hypotheek.

Daarom blijf ik die LTV er (tot vervelens toe) bijhalen. De instroom van kapitaal in de markt is hoog. Niet hypotheekschuld, maar euro's.
En gaat die opdrogen? Ik denk het niet, want die verfoeide babyboomers gaan dadelijk dood. Dat zijn heel veel afgeloste woningen die als erfenis vrij gaan komen. Met warme of koude hand.
Al die starters die verplicht annuïtair moesten lenen? Die hebben hun eigen spaarpotje voor een toekomstige aankoop.
En er wordt/is flink verbouwd. Daarmee worden woningen ook meer waard (of doe je afschrijving teniet, net hoe je het ziet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:11
FerryHidden schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:36:
Nou volgens mij zijn energielabels ook rekbaar hoor, deze 'woonboerderij' stond begin dit jaar te koop met energielabel E voor
€ 995.000

€ 935.000 k.k.

Volledig gasgestookt en ziet er nog hetzelfde uit als in februari (ik lees ook niets over isolerende maatregelen). Volgens mij wordt er hier gesjoemeld met energielabels, want met label E raak je dit huis nooit kwijt natuurlijk.
Kan ook zijn dat ze nu pas het label aanpassen omdat er mensen naar aan het kijken zijn. Mijn huidige huis heeft ook nog officieel label G, terwijl ik het zo kan laten keuren naar B/C. En daar zie je aan de buitenkant ook heel weinig aan.
Ze zullen hoe dan ook bij zo'n label aan moeten geven waarop het gebaseerd is, dus er zal vast wel wat geisoleerd zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
TheGhostInc schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:49:
We zitten nu in turbulente tijden en ik ga niet roepen dat de markt niet omlaag kan. Maar er blijft gewoon geld tegen plinten klotsen.
Ja dat is ook zo. Er is (vooralsnog) geen algemene crisis en de grootste gevaren - inflatie / energieprijzen - worden gecompenseerd door de overheid. Zolang het goed met ons blijft gaan, blijft het ook goed met de huizenmarkt gaan.
De rentestijging heeft natuurlijk wel direct invloed. Maar het is even afwachten hoe alles zich volgend jaar gaat verhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
€ 995.000

€ 935.000 k.k.

Geen idee waarom je plusjes krijgt, maar goed.
Wat @redwing ook al zei, en wat je zelf op had kunnen zoeken voordat je ongefundeerd over sjoemelen begon..
In de tekst staat dat het al in 2021 gemoderniseerd en gerenoveerd is.
Als je de gegevens van het energie label op zoekt, zie je dat ie van medio augustus 2022 is.
En zoals je wellicht had kunnen weten, krijg je niet meer een label door een formuliertje in te vullen maar moet er iemand langskomen om alles waar te nemen en documenteren. De kans op sjoemelen is klein, heel erg klein.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
Volledig gasgestookt en ziet er nog hetzelfde uit als in februari (ik lees ook niets over isolerende maatregelen). Volgens mij wordt er hier gesjoemeld met energielabels, want met label E raak je dit huis nooit kwijt natuurlijk
Label zegt niet zo heel veel, volgens het CBS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnXcaBUn6CgmfXYXmeO9BIEIbJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kB2JBculVtff586YWPCQgUKT.png?f=fotoalbum_large

Laat dit even tot je doordringen, 75% van de "label G"-woningen zou dus moeiteloos een "label A" kunnen krijgen, als je puur naar gasgebruik kijkt.

Andersom: de 50% onzuinigste label A-woningen verbruiken méér gas dan de 25% zuinigste label G-woningen. En dat is nog genormaliseerd naar oppervlakte!

Uit dezelfde bron, zie je dat woonoppervlakte een veel sterkere voorspeller is van de energierekening dan bouwjaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJpqp_DtQ4nKv8COngazf0gvQ7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rMkGzPZFuNQ2h4IQ0TCelAV2.png?f=fotoalbum_large

In een "normaal" formaat tussenwoning uit de middeleeuwen verbruik je waarschijnlijk minder gas voor verwarming dan in een 150-250m² woning uit 2015.

Dus ja, waarschijnlijk krijg je een forse energierekening in die woonboerderij. 2000m³ per jaar zou niet gek zijn. Maar dat heeft alles te maken met de omvang en bouwsoort (vrijstaand), en bijna niets met het label.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jopie035
Ortec kwam vandaag ook met zijn update,eveneens een daling m-o-m maar minder hard dan NVM.

https://innovation.ortecfinance.com/Maandalert-Woningmarkt/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:47
Conrado schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:53:
[...]

De rente is verdrievoudigd en huizen worden wat minder duur. Is dat - voor die arme starter - een eerlijker speelveld :?
De overwaardes verdampen, en het rentevoordeel en bijbehorende impact op de maandlasten verdwijnt voor de doorstromer Je hebt als starter daardoor veel minder last van doorstromers en/of investeerders. De kansen voor starters worden groter.

Het speelveld is daardoor fors eerlijker geworden dan dat het was.
Anders gezegd: ten opzichte van andere woningkopers is iedereen er nu kut aan toe.

Dat daar desalniettemin bijzonder hoge maandlasten tegenover staan in een zeer onzekere economie, is een ander verhaal. De starter blijft arm.
Met een beetje mazzel ontstaat er over een paar jaar een moment waarop iedereen zegt 'de huizenprijzen dalen, wánt ze dalen al jaren' (het omgekeerde is immers al jarenlang het credo van de bulls in dit topic) terwijl de economie weer aan begint te trekken. Dat is de kansenfase voor jongeren. Daarvoor moeten we helaas ook door de huidige fase heen.

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 07-10-2022 11:02 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:00
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:34:
Label zegt niet zo heel veel, volgens het CBS
Best wel bizar. Mijn tussenwoning uit 1976 heb ik vol goede bedoelingen nageisoleerd maar alsnog volop koudelekken, ventilatie type C en spouwmuren met een Rc <2. Desondank kom ik met 125m2 en 800m3 gasverbruik op 6,4m3/m2 en dus in het 5e percentiel voor label A.

Wat moet je dan wel niet doen om met een moderne woning boven het gemiddelde te zitten...
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:34:
Uit dezelfde bron, zie je dat woonoppervlakte een veel sterkere voorspeller is van de energierekening dan bouwjaar:
Behalve dat meer m2 meer verbruik is zit daar wellicht nog wel meer logica in:
  • 15-50m2 -> oude appartementen (iets hoger verbruik)
  • 50-75m2 -> vooral appartementen
  • 75-150m2 -> veel tussenwoningen
  • >150m2 -> vooral hoekwoning/vrijstaand

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 07-10-2022 11:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Nnoitra schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:14:
[...]
En zoals je wellicht had kunnen weten, krijg je niet meer een label door een formuliertje in te vullen maar moet er iemand langskomen om alles waar te nemen en documenteren. De kans op sjoemelen is klein, heel erg klein.
Een taxateur kost 500 tot 1000 euro, en voor die prijs krijg je binnen zeer ruime marges precies het taxatiebedrag wat je wil. Een energielabel kost 200 tot 400 euro, en ik verwacht niet dat dat anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:58
assje schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Best wel bizar. Mijn tussenwoning uit 1976 heb ik vol goede bedoelingen nageisoleerd maar alsnog volop koudelekken, ventilatie type C en spouwmuren met een Rc <2. Desondank kom ik met 125m2 en 800m3 gasverbruik op 6,4m3/m2 en dus in het 5e percentiel voor label A.

Wat moet je dan wel niet doen om met een moderne woning boven het gemiddelde te zitten...
Onderschat niet hoeveel mensen echt heel flink stoken. Ik ken er tal in mijn omgeving die gemakkelijk in de winter het huis op 23 graden hebben staan, één iemand vind 24 zelfs ideaal. Ook bijstoken in de zomer is bij hen niet iets wat gek is. Het liefst gaat de palletkachel in het voorhuis en de open haard in de woonkamer ook nog aan. Nu de energiecontracten af beginnen te lopen wordt het daar echter een heel stuk frisser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
RemcoDelft schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:58:
[...]
Een taxateur kost 500 tot 1000 euro, en voor die prijs krijg je binnen zeer ruime marges precies het taxatiebedrag wat je wil. Een energielabel kost 200 tot 400 euro, en ik verwacht niet dat dat anders is.
Ik eigenlijk wel, want het label gaat op basis van feiten. Niet op basis van een interpretatie van vergelijkbare situaties.
Bovendien als degene die het energielabel afgeeft zijn werk gewoon niet goed doet, kun je bij hem/haar daar wel verhaal gaan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
RemcoDelft schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

Een taxatie is deels natte vinger werk en deels ook subjectief.
Een energie label is op basis van metingen, feiten;
Energiebehoefte in kWh per m² gebruiksoppervlakte per jaar (kWh/m².jr)
Primair fossiel energiegebruik in kWh per m² gebruiksoppervlakte per jaar (kWh/m².jr)
Aandeel hernieuwbare energie in procenten (%)

De berekening van de energieprestatie gebeurt op basis van gebouweigenschappen, installaties en standaard gebruikersgedrag, volgens NEN standaarden. Succes om daar mee te sjoemelen van F naar C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Richh schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:56:
[...]
De overwaardes verdampen, en het rentevoordeel en bijbehorende impact op de maandlasten verdwijnt voor de doorstromer Je hebt als starter daardoor veel minder last van doorstromers en/of investeerders.
Overwaardes verdampen even niet 1-2-3, vooralsnog staan we op +2% t.o.v. vorig jaar. Alles heeft daarbij een relatief effect voor de doorstromer

Voor de starter niet, daar zijn de gevolgen veel harder. Die moet ook de volledige nieuwe rente gaan betalen terwijl de doorstromer de lage rente kan meeverhuizen. Daarbij neemt ook de risico-opslag toe. Misschien dalen de prijzen nog wel, maar ik krijg niet het gevoel dat starters dan beter af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Harrie_ schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 05:52:
[...]

De afgelopen paar jaar hebben we wel jaar-op-jaar stijgingen gezien van 15%, dan praat je bij een woning van 250k al over een netto prijsstijging van bijna 40k. Dan moet je wel een heel exorbitant startsalaris meenemen wil je daar tegenop kunnen sparen. Dat gezegd hebbende; thuis bij je ouders enkele tientallen duizenden euro's sparen tegenover huren en niets/weinig sparen kan natuurlijk wel wel het verschil maken. Zeker als de markt, zoals het er nu op lijkt, aan het afvlakken is.
Klopt mijn eerste huis was ook een goedkope starterswoning van 250k. Die gaan nu opeens voor 400k. Mijn huidige woning is nog meer gestegen. Bizarre prijsstijgingen hebben inderdaad plaatsgevonden de afgelopen jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:47
Conrado schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Overwaardes verdampen even niet 1-2-3, vooralsnog staan we op +2% t.o.v. vorig jaar.
Als ik nu zou verhuizen en rekening moet houden met dat de daadwerkelijke transactie nog een paar maanden op zich laat wachten, ga ik er niet op rekenen dat ik de volledige overwaarde nu nog kan gebruiken. De overwaarde van 9 maanden geleden is sowieso al volledig verdampt, dat ging om zo'n 10-15%.
Voor de starter niet, daar zijn de gevolgen veel harder. Die moet ook de volledige nieuwe rente gaan betalen
De volledige rente betalen? Sinds wanneer doen we dat dan :+ We hebben nog altijd HRA!

Bruto ga je naar bizarre bedragen kijken, maar dat is niet het letterlijke verhaal. Ja: netto betaal je ook maar zo 100 euro per maand voor 30 jaar lang meer natuurlijk. Maar ik ben van mening dat dat, voornamelijk voor tweeverdieners, nog best te behappen is. Nog steeds veel te duur voor diezelfde stapel stenen die verschillende mensen al meermaals hebben afgelost, maar wel te dragen.

Althans, laat ik het anders verwoorden: de starter heeft veel meer last van de hoge energierekening en de bijkomende onzekerheden daarvan, dan van die hoge rente. Die energierekening kost ze veel meer maandlast tov vorig jaar dan de rentestijging tov vorig jaar. De rentestijging is vooral drukkend qua leenruimte.
Misschien dalen de prijzen nog wel, maar ik krijg niet het gevoel dat starters dan beter af zijn.
Of een starter 'beter af' is, is afhankelijk van welke factoren je mee vind wegen aan 'beter af' zijn. Je lijkt te doen alsof dat vooral van bruto maandlasteuro's afhangt. Ja, dan gaat het niet heel lekker.

Ik kijk liever naar netto euro's, financiële mogelijkheden op termijn (doorstroming), aflossing, de mogelijkheid tot bezichtigen, de mogelijkheid om na te denken over je bod en de hoeveelheid keuze, om maar even een paar factoren te noemen.

Uiteindelijk gaat er een kantelpunt ontstaan waarop de dan jarenlang dalende prijzen weer om gaan slaan. En dán onstaan eindelijk de langverwachte kansen en mogelijkheden voor jonge mensen die jarenlang in de knel zaten.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 07-10-2022 11:31 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1 ... 179 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg