Ik kreeg van de hypotheek adviseur de vraag: hoe lang verwacht je in de woning te blijven wonen? Dat opa en oma met gemak 30/40 jaar op dezelfde plek blijven was iets van vroeger. Maar zoals job hoppen een ding is, gaat dat ook op voor de woning. Vaak zat verhuis je na X jaar. Of vanwege werk, scheiding, andere woonwensen.geekeep schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:12:
[Afbeelding]
Brrr, de 20-jaars rente kruipt al aardig richting de 5% zo. Verschil met 10-jaars én 30-jaars rente is overigens ook bijzonder weinig. Maakt het naar mijn mening wel lastiger te kiezen voor een van die drie. Zekerheid voor 30 jaar of hopen dat over 10 jaar we weer een rente-walhalla in gaan?
En met de ontwikkeling 2010-2020 in het achterhoofd.. had je hem in 2010 30 jaar lang vastgezet tegen 4%, zag je dus de optie tot oversluiten tegen 1-1,5% aan je neus voorbij gaan. (of tegen fikse boete) Koos je voor 10 jaar en je had kunnen profiteren met een nieuw aanbod in 2020 tegen lagere tarieven. Iedereen die tussen 2019-2021 20/30 jaar vast kon kiezen voor 1-2% is spekkoper geweest. Dan zou het gek zijn om jezelf vast te zetten op 4/5% over een soortgelijke periode.
Dat de rentes nu flink omhoog gaan wil niet zeggen dat het continu zo blijft doorgaan. Die percentages van 4/5/6% zie ik persoonlijk als iets tijdelijks en niet 10 jaar of langer aanhouden. En dus ga ik voor mezelf bij een aanvraag voor een 10 jaar vast rentepercentage. Simpelweg omdat ze bij variabel moeten rekenen met 5% rekenrente, 5/7 jaar weinig verschilt. En dan extra aflossen 10 jaar lang. Zie ik in 2032 wel hoe de economie er weer voor staat. Tien jaar booming tussen 2012-2022. Dan tien jaar minder booming. Krijg je met hoog en laagconjunctuur. Dat wisselt elkaar af. Maar ik ga niet voor 20 of 30 jaar. In die periode heb je zat wisselingen tussen hoog en laagconjunctuur. En dus pak ik liever een omslag naar hoogconjunctuur mee icm lagere rentetarieven.