Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 168 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.611 views

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:32
Caelorum schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:52:
[...]

Jij zit landelijk te kijken. Leuk dat het in de achterhoek en Amsterdam niet zo is, maar hier in Ede bijv. zie ik nauwelijks verandering en al helemaal niet aan de onderkant van de markt.
Dat is exact waarom hij vraagt waar @Conrado het op baseert. Dat haal ik ook niet echt uit z'n eerste bericht.
Als dat ook lokaal is, dan is het verklaard.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:22
Masvic schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:40:
[...]

Waar baseer jij deze conclusie op?

[Afbeelding]

De cijfers wijzen namelijk heel iets anders uit
De landelijke statistieken wijzen inderdaad op hele andere dingen. Maar bij henk en ingrid in de wijk gebeurd niks, maar als er een huis te koop komt gaat het meteen voor de vraagprijs +10% weg ;)

• Hbeez
  • Laatst online: 18-07 22:26
Masvic schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:44:
Wat ook wel interessant is, er zijn nog nooit zoveel huizen in prijs gedaald als gisteren. Meer dan 300 op 1 dag.
Waar baseer je deze conclusie op? Of bedoel je 'nooit' sinds jij data bijhoudt, dus sinds de zomervakantie, dat is nogal een verschil.

• gotfurrr
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-09 14:47
[...]

Jij zit landelijk te kijken. Leuk dat het in de achterhoek en Amsterdam niet zo is, maar hier in Ede bijv. zie ik nauwelijks verandering en al helemaal niet aan de onderkant van de markt.
Ik scrape Funda om ook dit soort veranderingen in mijn woonplaats te checken, maar je moet er (vind ik dan he :+ ) oa rekening mee houden dat Funda geen super betrouwbare bron is voor dit soort data.

De onbetrouwbaarheid zit em vooral in het feit dat updates op status nogal willekeurig traag zijn, waardoor het huis wat binnen 2 weken is verkocht pas na 8 weken op verkocht komt te staan bijvoorbeeld.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:32
Nnoitra schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:56:
Dat is exact waarom hij vraagt waar @Conrado het op baseert. Dat haal ik ook niet echt uit z'n eerste bericht.
Als dat ook lokaal is, dan is het verklaard.
Sorry als dat onduidelijk is. Ik kijk gewoon naar mijn zoekopdracht, ZO Brabant met een straal van 5km, en dan vanaf 500K. Dat doe ik al een jaar of 5 met enige regelmaat. In de loop van 2020 nam het aantal huizen snel toe omdat 'gewone' tweekappers ook al door die grens gingen. Dat zit nu zo rond de 6~6,5 ton.
Maar, de laatste tijd gebeurd er niet veel. Er kamen een handvol huizen bij, maar de verkopen staan zo ongeveer stil.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Conrado
gotfurrr schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:42:
De onbetrouwbaarheid zit em vooral in het feit dat updates op status nogal willekeurig traag zijn, waardoor het huis wat binnen 2 weken is verkocht pas na 8 weken op verkocht komt te staan bijvoorbeeld.
Klopt. Daarnaast zijn het advertenties, het gaat onder de streep om de daadwerkelijke transacties.

• Nnoitra
  • Laatst online: 10:32
Conrado schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:43:
[...]

Sorry als dat onduidelijk is. Ik kijk gewoon naar mijn zoekopdracht, ZO Brabant met een straal van 5km, en dan vanaf 500K. Dat doe ik al een jaar of 5 met enige regelmaat. In de loop van 2020 nam het aantal huizen snel toe omdat 'gewone' tweekappers ook al door die grens gingen. Dat zit nu zo rond de 6~6,5 ton.
Maar, de laatste tijd gebeurd er niet veel. Er kamen een handvol huizen bij, maar de verkopen staan zo ongeveer stil.
Thx, dat maakt het wat duidelijker. (y)
Ik vond het ook niet echt stroken met wat ik in mijn omgeving zie.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:29
[...]

Is dat veel lager dan voor die stijging in 2020? Of zat er in de loop van 2020 juist een grote piek? Zo'n piek kan immers ook allerlei oorzaken hebben. Zo kan het opleveren van een nieuwe wijk met bv vrijstaande woningen ertoe leiden dat een hoop mensen uit hun tweekapper verhuizen. En dat er rond dat moment een piek in het aanbod van tweekappers komt

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 22:31

steel123

Cryman9

[...]
Toevallig heb ik ook veel gekeken in ZO Brabant en in juli een huis gekocht van boven de 500k. Maar zie er, in de plekken waar ik wil wonen, ook niet echt meer iets bijkomen.
Gelukkig zit mijn eigen huis in de onderkant van de markt (tussenwoning) en die is vorige week vrijdag online gekomen. En de afgelopen 3 dagen zijn er toch 15 bezichtigingen geweest.
Dus aan de onderkant van de markt veranderd er nog niet heel hard iets. Aangezien mensen toch ergens moeten wonen en er nog enorme krapte is bij starters.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
[...]

Dit topic heet dan ook "ontwikkelingen op de huizenmarkt" en niet "ervaringen met het kopen van een huis"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
Hbeez schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:07:
[...]

Waar baseer je deze conclusie op? Of bedoel je 'nooit' sinds jij data bijhoudt, dus sinds de zomervakantie, dat is nogal een verschil.
Zeker waar, had ik duidelijker moeten vermelden. Alhoewel er een twitter account is die het sinds januari bijhoudt (de starter) en dezelfde ontwikkeling ziet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qrqa1z1MATS3OX_Oa-ozOwucsgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LSynVPJlGwCUusbYxL8QvXga.png?f=fotoalbum_large

@woningnieuws op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:03
Welk twitteraccount is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:19
Masvic schreef op zondag 18 september 2022 @ 00:00:
[...]

Dit topic heet dan ook "ontwikkelingen op de huizenmarkt" en niet "ervaringen met het kopen van een huis"
Er staat dan weer nergens "ontwikkelingen op de landelijke huizenmarkt".. Ik zie verder niet hoe lokale ontwikkelingen melden een ervaring met het kopen van een huis zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 23:37
Wat is hier de bron van? Is het mogelijk om een overzicht te zien van de afgelopen 12 maanden?

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
@woningnieuws

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 22:33
In mijn regio (oosten van Utrecht), zie ik toch behoorlijk veel "goedkopere" woningen tussen 4,5-5,5t op de markt komen. Dit terwijl in januari zowat NIKS beschikbaar was in deze prijsklasse.
Zolang de prijs er naar is (tot 4,5t) is het ook direct verkocht (hoe klein dan ook).
Alles erboven duurt gewoon langer.

Maar veel verkopers hebben ook niet echt haast. Je betaald wel bruto meer geld, maar overbruggingskrediet is 100% aftrekbaar. En dat met 2 jaar max. Dus ik ga het rustig aan doen met verkopen (misschien nog eens tijdelijk verhuren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dat er onterecht op een doem scenario (economisch/energie/klimaat) wordt gereageerd door sommigen. De oorlog wordt wel door het Westen gewonnen..of wat dacht je anders.

Dit reflecteren op de woningmarkt, denken kopers een voordeeltje te halen...want we duiken keihardt een recessie in....uhm.
Maar wat als 2023 de oorlog weer voorbij is en we met een nieuw Westers gezind Russisch regime weer gewoon als ervoor gas krijgen/zaken doen?

Dan loop je die woning nou mssh mis, want als het weer vanouds word sta je daar opnieuw in de rij met overbieden etc.....met dat dik "had ik maar" gevoel

Het "momentum" is iets heel belangrijks oOo

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
Dit zullen we ook steeds vaker gaan horen / lezen als je net de pech hebt ( alhoewel misschien op een mooie locatie) een ouder slechter geïsoleerd huis te hebben gekocht en je niet tijdig hebt kunnen indekken met lang lopend energie contract of omdat je daar niet op hebt gelet of daar net te laat voor was:
https://www.ad.nl/wonen/n...g-tegen-de-muur~a4bf438a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-10 19:26
Denk dat mensen het wel even in de vrieskast plaatsen. Een nieuw energiecontract kost je in de maandlasten nu meer dan een hypotheek als je pech hebt en je energiecontract niet mee kan nemen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Monkeydancer schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:44:
Denk dat mensen het wel even in de vrieskast plaatsen. Een nieuw energiecontract kost je in de maandlasten nu meer dan een hypotheek als je pech hebt en je energiecontract niet mee kan nemen.
Maar dat geef ik een beetje aan : Wat als energie weer betaalbaar word? (oa een vrede in 2023 met bijhorende stappen tot zaken doen met Rusland...kan zo maar weer gebeuren hoor) Dat we in een transitie zitten en nou F-label links laten liggen(alsof er een smet op zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cruiseganger schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:39:
Dit zullen we ook steeds vaker gaan horen / lezen als je net de pech hebt ( alhoewel misschien op een mooie locatie) een ouder slechter geïsoleerd huis te hebben gekocht en je niet tijdig hebt kunnen indekken met lang lopend energie contract of omdat je daar niet op hebt gelet of daar net te laat voor was:
Tja dat vind ik wat raar, als huizen bezitter heb je toch echt de beslissing zelf genomen om te kopen : Diegenen die een F-je gekocht hebben zijn echt niet zo lomp om ernou achter te komen dat hun woning nou meer energie-uitgaven(lees : meesten gasverbruik) nodig heeft. Dus dan heb je die woning als F-koper en denk dan aan een klusser of wellicht iemand die contacten heeft om de woning te isoleren/aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
spijkerhoofd schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:30:
Het valt mij op dat het prijsverschil tussen woningen met een laag label en hoog label groter word. En dat woningen die heel hoog staan in de markt niet verkocht worden.

https://www.funda.nl/koop...1-aan-de-kromme-sloot-23/

Deze is in de buurt waar wij gekocht hebben en staat langer dan de 3 weken die funda aangeeft te koop, wij hebben rond mei onze woning gekocht en kort erna is deze te koop aan geboden en staat er nog steeds. De 550K is erg hoog vergeleken met andere woningen in de buurt.
Ik heb dit al eens eerder gezegd maar ik zou daarom dus de a label huizen mijden als de pest want daar zit de concurrentie, en dat f label huis kun je vaak prima verduurzamen. Los nog dat veel van die huizen niet perse een hoge energie last met zich meebrengen, en bovendien de hoge lasten waarschijnlijk tijdelijk van aard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:57:
[...]

Tja dat vind ik wat raar, als huizen bezitter heb je toch echt de beslissing zelf genomen om te kopen : Diegenen die een F-je gekocht hebben zijn echt niet zo lomp om ernou achter te komen dat hun woning nou meer energie-uitgaven(lees : meesten gasverbruik) nodig heeft. Dus dan heb je die woning als F-koper en denk dan aan een klusser of wellicht iemand die contacten heeft om de woning te isoleren/aan te pakken.
Mja stel je kocht eind vorig jaar, dan ben je natuurlijk niet blij verrast met de invasie hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sprhnk schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:51:
[...]

Mja stel je kocht eind vorig jaar, dan ben je natuurlijk niet blij verrast met de invasie hehe.
Maar is de paniek dan zo groot? Als je eind vorig jaar kocht, ben je toch ook door de hele mallemolen van inkomenseis tot een hypotheek gekomen. Denk niet dat je dan als eigenaar aan een dun touwtje hangt...ff ZZP-er buiten beschouwing, maar ook die zullen dan 3 jaar deftig inkomen voor hebben moeten leggen. Die anderen in loondienst : Als ze de zak krijgen is er nog de WW

Dus is de paniek terecht zo groot? Denk dat we wat overdrijven.
Hier de recente speech v Biden en commentaar van rt. General Clark, hetgeen getuigd in ongeremde steun en aanstuurt op een nieuwe goedgezinde topman in Rusland: YouTube: Retired general explains who could remove Putin from power
Stabiliteit is hierin een belangrijke factor en zal ook de economie met bijhorende huizen koop markt rust geven.

Ik denk dat je alsnog beter af bent met koop, dan dat volgend jaar die inflatie van dit jaar bij de huur komt en die oorlog/ gasprijs weer op een betaalbaar niveau zit en je dan uiteindelijk toch weer een voordeel gedaan hebt met het kopen van een slechte energie-label woning.

Je hebt dan die woning (y) en uit "huren" ontsnapt

Met enige trots zal je het koop-dak boven je hoofd wrch belangrijker vinden dan je cv, dan die maar op 18' (je verzint wel iets om die hoge energie-prijs te tekkelen) Verzinnen in de zin van isoleren of hoe minder energie verbruiken : De motivatie van een koper is hierin een veelvoud van iemand die huurt

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2022 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:59:
[...]

Maar is de paniek dan zo groot? Als je eind vorig jaar kocht, ben je toch ook door de hele mallemolen van inkomenseis tot een hypotheek gekomen. Denk niet dat je dan als eigenaar aan een dun touwtje hangt...ff ZZP-er buiten beschouwing, maar ook die zullen dan 3 jaar deftig inkomen voor hebben moeten leggen. Die anderen in loondienst : Als ze de zak krijgen is er nog de WW

Hier de recente speech v Biden en commentaar van rt. General Clark, hetgeen getuigd in ongeremde steun en aanstuurt op een nieuwe goedgezinde topman in Rusland: YouTube: Retired general explains who could remove Putin from power
Stabiliteit is hierin een belangrijke factor en zal ook de economie met bijhorende huizen koop markt rust geven.

Ik denk dat je alsnog beter af bent met koop, dan dat volgend jaar die inflatie van dit jaar bij de huur komt en die oorlog/ gasprijs weer op een betaalbaar niveau zit en je dan uiteindelijk toch weer een voordeel gedaan hebt met het kopen van een slechte energie-label woning.

Je hebt dan die woning (y) en uit "huren" ontsnapt

Met enige trots zal je het koop-dak boven je hoofd wrch belangrijker vinden dan je cv, dan die maar op 18' (je verzint wel iets om die hoge energie-prijs te tekkelen) Verzinnen in de zin van isoleren of hoe minder energie verbruiken : De motivatie van een koper is hierin een veelvoud van iemand die huurt
Als je zoals de wat ouderen ons ons, de firma paniek en we gaan er aan al eens hebt mee gemaakt en je huis is flink wat meer waard geworden over de jaren, dan boeit dit allemaal wat minder. Als je net je droom huis kocht daar alles in stopte maar je energie rekening valt 600 p.m Hogeruit dan begroot lijkt me dat je denkt au paniek.want die hebben vaak minder reserves.

Maar goed wat je zegt hoor waait uiteindelijk wel weer over voor die mensen, en morgen is verduurzamen niet meer hip, of blijkt pir en pur op de lange termijn schadelijk te zijn en dansen we weer de andere kant op. Dan komt er daar ook wel weer een regeling voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:59:
Dat klopt, maar de angst regeert. Dat is de bekende slechte raadgever, en zorgt voor onrust en onzekerheid. Niet de beste ingrediënten als je op zoek bent naar een koophuis.

Onder de streep heeft nagenoeg niemand nog een torenhoge energierekening gehad, hooguit verhoogde voorschotten. Zolang Den Haag op tijd met maatregelen komt - het stookseizoen moet nog beginnen - verdwijnt dat weer van de radar.

En na COVID, post-COVID tekorten, de invasie, de inflatie, de rentestijging en de energiecrisis mag het toch weer eens tijd worden voor iets positiefs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conrado schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:55:
[...]

Dat klopt, maar de angst regeert. Dat is de bekende slechte raadgever, en zorgt voor onrust en onzekerheid. Niet de beste ingrediënten als je op zoek bent naar een koophuis.

Onder de streep heeft nagenoeg niemand nog een torenhoge energierekening gehad, hooguit verhoogde voorschotten. Zolang Den Haag op tijd met maatregelen komt - het stookseizoen moet nog beginnen - verdwijnt dat weer van de radar.

En na COVID, post-COVID tekorten, de invasie, de inflatie, de rentestijging en de energiecrisis mag het toch weer eens tijd worden voor iets positiefs :)
Vind ik ook, positief blijven : Bunk's voorstel: Energie belasting eraf, met terugwerkende kracht sinds 1M3/gas meer dan €1 koste :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
sprhnk schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:50:
[...]

Ik heb dit al eens eerder gezegd maar ik zou daarom dus de a label huizen mijden als de pest want daar zit de concurrentie, en dat f label huis kun je vaak prima verduurzamen. Los nog dat veel van die huizen niet perse een hoge energie last met zich meebrengen, en bovendien de hoge lasten waarschijnlijk tijdelijk van aard zijn.
Hangt van de situatie af! Wij hebben een A label woning gekocht en wij waren een van de twee bieders waardoor we zonder voorbehoud iets minder boden dan de ander maar wel ons bod geaccepteerd werd. Ook bij ons mede door de wat hogere vraagprijs. Echter zie je nu dat er mensen zijn die het onderste uit de kan willen halen waardoor ze fors moeten verlaten. 600k was gewoon te duur en ook 550 is gewoon fors als een andere woning in de straat recentelijk verkocht is voor 520. Daarnaast een vriend van mij heeft een woning gekocht met een lagere label en gingen verbouwen, vervolgens gingen alle prijzen naar boven van materiaal en personeel dus onder aan de streep zijn ze net zoveel of zelfs meer kwijt dan dat wij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:57
De overheden doen er nu luchtig over, alsof het puur een probleem is van "overwinsten" op een niet-werkende markt, maar de kans is realistisch dat er gewoon niet genoeg gas is om de winter door te komen.
Terug naar 'normaal', met eindeloze bosbranden overal ter wereld en natuurrampen alleen in verre, afgelegen delen van de wereld.

Ik zou het ook graag willen, maar ik denk dat het van heel weinig realisme getuigt om te verwachten dat de wereld ooit nog terugkeert naar dat "normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
CVTTPD2DQ schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:59:
De overheden doen er nu luchtig over, alsof het puur een probleem is van "overwinsten" op een niet-werkende markt, maar de kans is realistisch dat er gewoon niet genoeg gas is om de winter door te komen.
Tja dat is natuurlijk een keuze, als de regering besluit dat je geen goedkoop gas mag krijgen dan word het duurder.
Terug naar 'normaal', met eindeloze bosbranden overal ter wereld en natuurrampen alleen in verre, afgelegen delen van de wereld.

Ik zou het ook graag willen, maar ik denk dat het van heel weinig realisme getuigt om te verwachten dat de wereld ooit nog terugkeert naar dat "normaal".
Die normaal willen we niet, we werken als mensheid al duizenden jaren eraan om natuurrampen en bosbranden te beperken. De bosbranden lukt ons wel redelijk maar natuurrampen tja zo belangrijk zijn we als mensheid nu ook weer niet.

Als er een energieplafond komt wat het kabinet nu lijkt te willen dan vervaagt het verschil tussen de labels natuurlijk. Want als je in een label D aan je max zit dan maakt het niet uit of je label D of F hebt.
Dus dit gaat de verduurzaming alleen maar tegenhouden, waarna het kabinet de volgende CO2 crisis alweer gereed heeft. Ze kunnen beter een max zetten op de prijs per eenheid dan heeft verduurzamen nog wel nut.

[ Voor 17% gewijzigd door Shadowhawk00 op 19-09-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-10 20:01
Cruiseganger schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:39:
Verliefd worden op een huis en euforisch het koopcontract tekenen doet natuurlijk bijna iedereen, helemaal als het eindelijk gelukt is na een paar jaar zoeken. Ik snap aan de ene kant ook wel dat starters die uit een appartementje komen hier niet gelijk bij stilstaan, al lees je al maanden over de extreme energiekosten. Eigenlijk zou de hypotheekadviseur hier al voor moeten waarschuwen en moeten vragen om het jaarverbruik van de nieuwe woning. Maar onze hypotheekadviseur zei jaren geleden al dat je ook niet alle risico's kunt afdekken en wanneer sh*t happens je de tering naar de nering moet zetten.

En dan zijn er ook nog de pensionado's die bulken van het geld en opscheppen over hun nieuwe woning :+ https://www.ad.nl/geld/ge...-woning-gekozen~a406cf11/

Als ik @kx22 was, dan zou ik niet zo relaxed zijn met een huis wat straks misschien flink onder water staat. Ik heb genoeg verhalen gelezen in het verleden van mensen die hun huis niet konden verkopen en jaren met dubbele lasten zaten. Dat je de rente kunt aftrekken is dan ook meer een doekje voor het bloeden denk ik. Maar gelukkig komt het volgens @Verwijderd allemaal weer goed 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
TwiSteD1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:00:
[...]

Verliefd worden op een huis en euforisch het koopcontract tekenen doet natuurlijk bijna iedereen, helemaal als het eindelijk gelukt is na een paar jaar zoeken. Ik snap aan de ene kant ook wel dat starters die uit een appartementje komen hier niet gelijk bij stilstaan, al lees je al maanden over de extreme energiekosten. Eigenlijk zou de hypotheekadviseur hier al voor moeten waarschuwen en moeten vragen om het jaarverbruik van de nieuwe woning. Maar onze hypotheekadviseur zei jaren geleden al dat je ook niet alle risico's kunt afdekken en wanneer sh*t happens je de tering naar de nering moet zetten.

En dan zijn er ook nog de pensionado's die bulken van het geld en opscheppen over hun nieuwe woning :+ https://www.ad.nl/geld/ge...-woning-gekozen~a406cf11/

Als ik @kx22 was, dan zou ik niet zo relaxed zijn met een huis wat straks misschien flink onder water staat. Ik heb genoeg verhalen gelezen in het verleden van mensen die hun huis niet konden verkopen en jaren met dubbele lasten zaten. Dat je de rente kunt aftrekken is dan ook meer een doekje voor het bloeden denk ik. Maar gelukkig komt het volgens @Verwijderd allemaal weer goed 8)
Klopt het kan altijd zo zijn dat je woning onverkoopbaar word, of in ieder geval flink onder water komt te staan. Maar dat kan natuurlijk altijd gebeuren als de economie instort in de regio of als het energielabel te laag/hoog is ( is A hoger dan F of lager? ). Dat is 1 van de risico's die je hebt als je een woning koopt als je dat risico te groot vind moet je geen woning kopen maar een woning huren.

Overigens is het hebben van die 2e woning wel leuk maar het is nog maar de vraag of je de hypotheekrente wel wilt aftrekken. Dat hangt ook heel erg af van wat de rente op dat moment is en wel % van de woning het is. De woning geld wel als vermogen in Box3, en de lening mag niet in box3 want HRA.
Soms is het beter ( als je dat mag van de bank) om de woning te verhuren en de lening van de waarde af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Als ik @kx22 was, dan zou ik niet zo relaxed zijn met een huis wat straks misschien flink onder water staat.
......
Maar gelukkig komt het volgens @Verwijderd allemaal weer goed 8)
Interessant, je neemt een aanloop richting de toekomst - er staat immers niets onder water - maar merkt wel op dat anderen dat op een andere manier doen :)

De toekomst kun je niet voorspellen en er bestaat geen 'beste instapmoment. Dat kun je hooguit achteraf analyseren. Wat ik zeker niet doe is anderen becommentariëren over hun koopmoment. Iedereen weegt dat zelf af, en dat is geheel afhankelijk van je eigen uiteindelijke inschattingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-10 11:47
[...]

Nog. Daar zit de crux: nog vrijwel niemand heeft die gehad. Omdat er even vertraging in zit, maar hij komt zeker.

Wij hebben geprobeerd een online vergelijker in te vullen voor het huis dat we op het oog hebben. Dat kan dus niet eens, ze geven allemaal geen resultaat omdat de prijzen zo wild fluctueren. Als ik een inschatting maak van het gebruik en de huidige energieprijzen pak zouden we op 600 tot 800 per maand komen. Plus dus hoge hypotheekrente en (nog?) niet gedaalde huisprijzen maakt de maandlasten absurd.

De twijfel zit nu tussen toch iets kopen wat waarschijnlijk toch pas halverwege/eind winter wordt opgeleverd, of nog een tijdje in ons veel te kleine appartement blijven zitten dat warmgestookt wordt door onze bejaarde buren en waarvan de huur net zo hoog is als de hypotheek + vaste lasten (min energie) van een tweekapper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:06:
Persoonlijk denk ik dat er onterecht op een doem scenario (economisch/energie/klimaat) wordt gereageerd door sommigen. De oorlog wordt wel door het Westen gewonnen..of wat dacht je anders.

Dit reflecteren op de woningmarkt, denken kopers een voordeeltje te halen...want we duiken keihardt een recessie in....uhm.
Maar wat als 2023 de oorlog weer voorbij is en we met een nieuw Westers gezind Russisch regime weer gewoon als ervoor gas krijgen/zaken doen?
Het 'probleem' met die energiecrisis is niet de Russische invasie. Het probleem is de veel grotere vraag naar gas dan het aanbod. Dat wordt op dit moment getriggerd door die invasie, maar dát er een tekort aan olie en gas aan zou komen, met als gevolg forse prijsstijgingen, is iets wat je al decennia geleden had kunnen zien aankomen. Het helpt dan niet om je kop in het zand te steken en de denken dat het vanzelf wel weer overwaait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
supersoco80 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:37:
[...]

Nog. Daar zit de crux: nog vrijwel niemand heeft die gehad. Omdat er even vertraging in zit, maar hij komt zeker.

Wij hebben geprobeerd een online vergelijker in te vullen voor het huis dat we op het oog hebben. Dat kan dus niet eens, ze geven allemaal geen resultaat omdat de prijzen zo wild fluctueren. Als ik een inschatting maak van het gebruik en de huidige energieprijzen pak zouden we op 600 tot 800 per maand komen. Plus dus hoge hypotheekrente en (nog?) niet gedaalde huisprijzen maakt de maandlasten absurd.

De twijfel zit nu tussen toch iets kopen wat waarschijnlijk toch pas halverwege/eind winter wordt opgeleverd, of nog een tijdje in ons veel te kleine appartement blijven zitten dat warmgestookt wordt door onze bejaarde buren en waarvan de huur net zo hoog is als de hypotheek + vaste lasten (min energie) van een tweekapper.
Toevallig heeft de NOS nu ook dit artikel: https://nos.nl/artikel/24...-kan-inflatie-aanwakkeren Voorlopig zijn er inderdaad nog niet veel mensen die de hoge prijzen al (extreem) voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dan moet je die verduurzaming wel kunnen uitvoeren. Dus daar de financiële middelen voor hebben en ook de materialen en het personeel voor kunnen krijgen.

En vooral moet je die verduurzaming ook in je hele begroting hebben meegenomen. Ik denk dat het grootste probleem is dat mensen die een of twee jaar geleden een label F huis hebben gekocht, er niet op hadden gerekend dat die verduurzaming op korte termijn zo belangrijk zou worden. En wellicht dat ze in hun financiën wel hadden gerekend op bv 100 euro meer stookkosten, maar als dat ineens 500 euro per maand meer wordt, dan is dat iets wat lang niet iedereen kan opvangen. Zeker als je kort geleden redelijk aan je max hebt moeten financieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
supersoco80 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:37:
[...]

Je kan toch gewoon zelf uitrekenen waar je ongeveer op uit gaat komen?
Als je kan inschatten wat het gasverbruik is en hoeveel KWH je gaat gebruiken kan je dat toch gewoon gebruiken. Doe desnoods de prijs *2 dan zit je redelijk veilig.
Uiteraard weet niemand wat de prijs volgende jaar zal zijn maar als de prijzen verdubbelen heeft een heel groot deel van nederland een gigantisch probleem dus dan worden ze in den haag vast wel wakker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
Rubbergrover1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:42:
[...]

Dan moet je die verduurzaming wel kunnen uitvoeren. Dus daar de financiële middelen voor hebben en ook de materialen en het personeel voor kunnen krijgen.
En je moet hem op tijd kunnen uitvoeren, voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Jij roept dat wel makkelijk, maar wij gaan een woning verbouwen van label B naar A (++) en zijn al zeker 100k kwijt aan (indirecte) kosten die samenhangen met verduurzamen. Denk ook aan de indirecte kosten, zoals nieuwe vloer (ivm ltv vloerverwarming), keuken (inductie), dak (pv panelen), etc.
Warmtepomp kost al >20k (als je al een offerte krijgt)..
Als je dan een woning met label B-F treft waar net een nieuwe vloer of keuken met gaspitten in zit dan loont t al helemaal niet..

We hebben mazzel dat we een label A woning voor 100k boven de waarde konden verkopen , anders was het financieel niet aantrekkelijk.

Ben begonnen in een prachtig oud pand uit 1890 label F, dus ik snap wel dat mensen waaronder jij vallen voor dergelijke woningen, maar je blijft pretenderen dat het makkelijk te verduurzamen is en dat klopt niet.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Shadowhawk00 schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:43:
[...]

Je kan toch gewoon zelf uitrekenen waar je ongeveer op uit gaat komen?
Als je kan inschatten wat het gasverbruik is en hoeveel KWH je gaat gebruiken kan je dat toch gewoon gebruiken. Doe desnoods de prijs *2 dan zit je redelijk veilig.
Uiteraard weet niemand wat de prijs volgende jaar zal zijn maar als de prijzen verdubbelen heeft een heel groot deel van nederland een gigantisch probleem dus dan worden ze in den haag vast wel wakker.
Dat heb ik toch ook gedaan, als je de post goed leest? Als ik het x2 doet worden de energielasten (een stuk) hoger dan de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
spijkerhoofd schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:32:
[...]

Hangt van de situatie af! Wij hebben een A label woning gekocht en wij waren een van de twee bieders waardoor we zonder voorbehoud iets minder boden dan de ander maar wel ons bod geaccepteerd werd. Ook bij ons mede door de wat hogere vraagprijs. Echter zie je nu dat er mensen zijn die het onderste uit de kan willen halen waardoor ze fors moeten verlaten. 600k was gewoon te duur en ook 550 is gewoon fors als een andere woning in de straat recentelijk verkocht is voor 520. Daarnaast een vriend van mij heeft een woning gekocht met een lagere label en gingen verbouwen, vervolgens gingen alle prijzen naar boven van materiaal en personeel dus onder aan de streep zijn ze net zoveel of zelfs meer kwijt dan dat wij zijn.
Dat van de materialen en arbeids uur loon is zeker waar, al zakt het een en ander al weer in. Voor mij gaat het nu niet op behalve dat we wat hobby verduurzamingsprojectjes hebben maar stel ik zou een starter zijn dan zou mijn aanpak dit zijn.

Kies een a locatie, kies een een klus huis zit hem uit tot de eerst volgende recessie en renoveer het pand.
Veel van de a locatie huizen houden in een recessie beter stand in waarde is mijn ervaring, ze stijgen ook minder in waarde tijdens hoogtij dagen overigens. In mijn geval was het centrum van Haarlem altijd al duur en de afgelopen jaren is dat duurder geworden maar lang niet zo hard gestegen als bijvoorbeeld de buitenwijken haarlem zuid en noord. vanaf 2010 dipte die buitenwijken ook weer harder dan het centrum. Ik denk dat de vinex wijken in het land iets meer gevoelig zijn voor dit soort trends.

Dan zal een label f in een buitenwijk het meest fragiel zijn nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:11:
[...]

Jij roept dat wel makkelijk, maar wij gaan een woning verbouwen van label B naar A (++) en zijn al zeker 100k kwijt aan (indirecte) kosten die samenhangen met verduurzamen. Denk ook aan de indirecte kosten, zoals nieuwe vloer (ivm ltv vloerverwarming), keuken (inductie), dak (pv panelen), etc.
Als je dan een woning met label B-F treft waar net een nieuwe vloer of keuken met gaspitten in zit dan loont t al helemaal niet..

We hebben mazzel dat we een label A woning voor 100k boven de waarde konden verkopen , anders was het financieel niet aantrekkelijk.

Ben begonnen in een prachtig oud pand uit 1890 label F, dus ik snap wel dat mensen waaronder jij vallen voor dergelijke woningen, maar je blijft pretenderen dat het makkelijk te verduurzamen is en dat klopt niet.
In de keuken van gas naar inductie gaan kost je ongeveer 500 euro of zelfs minder. Dat zijn de kosten niet.
Die vloerverwarming is natuurlijk wel een kostenpost maar die zou op zichzelf al een besparing en comfort opleveren zonder alle andere kosten.
Label F kan je met veel goedkopere aanpassingen snel wat sprongen maken, dakisolatie kost paar 100 euro, keuken van gas af zelfde. Als je kruipruimte hebt kost vloerisolatie ook niet heel veel.
Die goedkope dingen zijn al lang gedaan bij een label B huis en elke nieuwere verandering heeft minder besparingen en meer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
sprhnk schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:12:
[...]

Dat van de materialen en arbeids uur loon is zeker waar, al zakt het een en ander al weer in. Voor mij gaat het nu niet op behalve dat we wat hobby verduurzamingsprojectjes hebben maar stel ik zou een starter zijn dan zou mijn aanpak dit zijn.

Kies een a locatie, kies een een klus huis zit hem uit tot de eerst volgende recessie en renoveer het pand.
Veel van de a locatie huizen houden in een recessie beter stand in waarde is mijn ervaring, ze stijgen ook minder in waarde tijdens hoogtij dagen overigens. In mijn geval was het centrum van Haarlem altijd al duur en de afgelopen jaren is dat duurder geworden maar lang niet zo hard gestegen als bijvoorbeeld de buitenwijken haarlem zuid en noord. vanaf 2010 dipte die buitenwijken ook weer harder dan het centrum. Ik denk dat de vinex wijken in het land iets meer gevoelig zijn voor dit soort trends.

Dan zal een label f in een buitenwijk het meest fragiel zijn nu.
Moet je wel in het drukke centrum willen wonen. Voor jou een A locatie is voor een ander te druk. Ik denk dat juist de Vinexwijken in trek blijven omdat het meestal rustige buurten zijn waar kinderen veilig kunnen opgroeien. Beide wijken trekken ander soort mensen. Ik vind persoonlijk de vijfhoek in Haarlem gaaf om te zijn maar te toeristig voor mij, dus een half uurtje treinen voor ik in Amsterdam centrum, Haarlem centrum of Alkmaar centrum ben. Voor mij woon ik op een a locatie omdat ik vrienden en familie in alle 3 de steden heb. Ik vind namelijk Amsterdam Zeedijk een gave wijk om te vertoeven, ook een leuke bar trouwens daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Shadowhawk00 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:17:
[...]

In de keuken van gas naar inductie gaan kost je ongeveer 500 euro of zelfs minder. Dat zijn de kosten niet.
Die vloerverwarming is natuurlijk wel een kostenpost maar die zou op zichzelf al een besparing en comfort opleveren zonder alle andere kosten.
Label F kan je met veel goedkopere aanpassingen snel wat sprongen maken, dakisolatie kost paar 100 euro, keuken van gas af zelfde. Als je kruipruimte hebt kost vloerisolatie ook niet heel veel.
Die goedkope dingen zijn al lang gedaan bij een label B huis en elke nieuwere verandering heeft minder besparingen en meer kosten.
plus: De beetje handige tweaker kan dak en vloerisolatie prima zelf aanbrengen en de rondstoffen zijn gewoon bij de Gamma op voorraad.

Laatste D-label huis kon dat alleen niet: Geen kruipruimte, dak sloot aan op de bovenzijde van de ramen, dus moeten de ramen eruit.Ook uitbouwen gezien waarvan de betonvloer direct op het zand lag. Huis had iig nog wel een spouwmuur.

Dus voor je zo'n F-label koopt moet je wel even kijken of het allemaal kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
[...]

Die kosten zijn erg smaak en woningafhankelijk, wij rommelen hier ook mee aan en zoals altijd kunnen je het zo gek maken als je wilt. Voor koken op inductie hoef je geen nieuwe keuken te hebben, hooguit een nieuwe aansluiting en zelfs dat hoeft niet. Voor een warmte pomp hoef je geen vloer verwarming te hebben, hooguit nieuwe radiatoren, voor zonnepanelen hoef je geen nieuw dak etc.. etc.

Ik denk dat je dit prima kunt verdelen over de tijd wanneer je ergens aan toe bent. Is je keuken af dan pak je het op etc..

Een warmtepomp is overigens niet veel complexer dan een router installeren dus dat kun je ook prima zelf. Waar je denk ik vooral tegenaan loopt is of je huis goed te isoleren is en hoe. Wel of geen spouw, mogelijkheden aan de buitenkant of niet etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
supersoco80 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:21:
[...]

plus: De beetje handige tweaker kan dak en vloerisolatie prima zelf aanbrengen en de rondstoffen zijn gewoon bij de Gamma op voorraad.

Laatste D-label huis kon dat alleen niet: Geen kruipruimte, dak sloot aan op de bovenzijde van de ramen, dus moeten de ramen eruit.Ook uitbouwen gezien waarvan de betonvloer direct op het zand lag. Huis had iig nog wel een spouwmuur.

Dus voor je zo'n F-label koopt moet je wel even kijken of het allemaal kan.
Tja ik ga er wel vanuit dat iemand die dit soort projecten begint wel enig verstand heeft. Heel veel dingen kan je zelf, maar niet alles is voor iedereen mogelijk. Maar dat is dus voor iedereen persoonlijk en als je label F woning hebt zijn er heel veel goedkope aanpassingen met een grote win die je zelf kan doen.

Overigens is vloerverwarming geen eis voor een warmtepomp, lage temperatuurs verwarming is nodig dat kan vloer/muur verwarming zijn, grotere radiatoren of radiator upgrade kits. Maar hier geld wel dat vloer en muurverwarming toch wel wat beter werken. Maar die geven ook veel meer comfort bij een normale CV ketel.
sprhnk schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:24:

Een warmtepomp is overigens niet veel complexer dan een router installeren dus dat kun je ook prima zelf. Waar je denk ik vooral tegenaan loopt is of je huis goed te isoleren is en hoe. Wel of geen spouw, mogelijkheden aan de buitenkant of niet etc..
Nou het is wel een groot verschil, je zit ook nog met koelvloeistof die je moet afvullen en onder bepaalde druk moet werken. Dat zijn geen projecten waar ik van zou zeggen die doe je even. Zeg maar een heel andere ordegrote dan het dak isoleren.

[ Voor 20% gewijzigd door Shadowhawk00 op 19-09-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Hielko schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:39:
[...]

Toevallig heeft de NOS nu ook dit artikel: https://nos.nl/artikel/24...-kan-inflatie-aanwakkeren Voorlopig zijn er inderdaad nog niet veel mensen die de hoge prijzen al (extreem) voelen.
Ben benieuwd naar die data dan.

900m3 gas en 1400kwh vorige week afgesloten. Via eneco was dat 580/maand

Interessant zou zijn hoeveel variabele contracten er nu lopen met een verbruik erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
spijkerhoofd schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:20:
[...]

Moet je wel in het drukke centrum willen wonen. Voor jou een A locatie is voor een ander te druk. Ik denk dat juist de Vinexwijken in trek blijven omdat het meestal rustige buurten zijn waar kinderen veilig kunnen opgroeien. Beide wijken trekken ander soort mensen. Ik vind persoonlijk de vijfhoek in Haarlem gaaf om te zijn maar te toeristig voor mij, dus een half uurtje treinen voor ik in Amsterdam centrum, Haarlem centrum of Alkmaar centrum ben. Voor mij woon ik op een a locatie omdat ik vrienden en familie in alle 3 de steden heb. Ik vind namelijk Amsterdam Zeedijk een gave wijk om te vertoeven, ook een leuke bar trouwens daar.
Mee eens, behalve dan het in trek blijven van de vinex wijl. Het is smaak gevoelig en ook wat je gewend bent. Kinderen spelen hier prima buiten overigens omdat er best veel verscholen speeltuinen zijn en kwa auto's alleen bestemmingsverkeer en dat gaat langzaam in de drukte. De winkeliers in de straat houden sowieso altijd een oogje in het zeil dus op de een of andere manier werkt dat erg goed. Je moet alleen niet in de uitgaanstraten wonen dat ben ik met je eens, maar voor de rest is het heerlijk.

Wat je met die vinex wijken hebt en zeker in Amsterdam is dat ze hard onderuit gaan in slechte tijden, Amsterdam heeft daar een ongelukkige geschiedenis mee, denk aan de bijlmer (was een soort yuppen wijk in opzet) en sommige delen van ijburg nu. Zeedijk is ook een opgespoten stuk, waarvan ik denk tja, of je nou daar zit of in almere, of purmerend maakt dat nou echt wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Paralize_nl schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:33:
[...]

Interessant zou zijn hoeveel variabele contracten er nu lopen met een verbruik erbij.
Ik heb ook variabel contract.
Vorig jaar iets van 4000kwh ( inc auto ), 200kwh zonder auto. Aangezien mijn werkgever de stroom voor de auto betaald maak ik me minder zorgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10 22:49
Verwijderd schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:06:

Dan loop je die woning nou mssh mis, want als het weer vanouds word sta je daar opnieuw in de rij met overbieden etc.....met dat dik "had ik maar" gevoel

Het "momentum" is iets heel belangrijks oOo
Dit klinkt als hopium. Veel van de inflatie komt door al het bijdrukken van geld (wat nog steeds doorgaat), dat verandert niet per se als Putin weg is.

[ Voor 7% gewijzigd door superpolm op 19-09-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:39
[...]

In die 580 euro zit een enorme veiligheidsmarge gebouwd. Stel dat gas 4 euro per m3 is en elektriciteit is 1 euro per kWh. Dan zit je op 5000 euro op jaarbasis, maar dan gaat de energiebelasting er nog af. Dan kun je dus prima naar 350 euro per maand in plaats van 580 per maand

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Daarom is zo'n geflipte woning waarin alleen cosmetische zaken zijn aangepakt ook een ramp. Je betaalt ontzettend veel extra voor de mooie vloeren/wanden/keuken/badkamer/whatever. Maar als die woning nog steeds label F is, dan moet je alsnog fors extra investeren om de boel op orde te krijgen. Met inderdaad grote kans dat een hoop van die net aangelegde zaken weer aangepakt moeten worden.

Je kunt dan veel beter een 'uitgewoond' huis kopen waar al een paar decennia niets aan gedaan is. Dan betaal je niet onnodig extra voor zaken die je met een beetje pech toch zult moeten of willen aanpakken. Kun je met een gerust hart vloerverwarming aanleggen zonder dat je eerst de dure nieuwe visgraatvloer hoeft te slopen.

Tegelijk is dat ook het moeilijke van woningen die goed bijgehouden zijn, maar wat energie betreft de laatste decennia niet aangepakt zijn. Als alles er nog piekfijn uitziet, dan betaal je daar uiteindelijk wel voor. Ook als je die zaken er na aankoop alsnog uit moet slopen. Dus zullen die waarschijnlijk relatief moeilijk te verkopen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat het er nu niet goed voorstaat, mee eens, maar is dat over een jaar nog zo? Met de aanvang van Corona werden ook de meest ergste horror-scenario's voor de huizenmarkt voorspelt en wat is het uiteindelijk geworden? De huizen werden nog even 20% duurder...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:07:
[...]

Dat het er nu niet goed voorstaat, mee eens, maar is dat over een jaar nog zo? Met de aanvang van Corona werden ook de meest ergste horror-scenario's voor de huizenmarkt voorspelt en wat is het uiteindelijk geworden? De huizen werden nog even 20% duurder...
Ik denk niet dat we ooit nog in de richting komen van de 70 ct/m³ of 22 ct/kWh. De 'meerwaarde' van een energiezuinige woning zal m.i. daarom ook in de toekomst hoger blijven dan het in het verleden is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:07:
[...]

Makkelijk gezegd als je nu niet zelf naar een huis aan het zoeken bent. Je hebt het over iets waar je echt even aan vast zit en waar echt enorme kosten bij komen kijken. Je MOET bij zoiets van een negatief scenario uitgaan, anders loop je een hele reële kans ergens in de schuldsanering te eindigen.

Nu en F-label kopen in de veronderstelling dat de regering wel wat aan de energieprijzen doet, dat het een milde winter wordt, dat de arbeidsmarkt overeind blijft, dat de mensen en middelen om je woning energiezuiniger te maken beschikbaar blijven, dat die oorlog snel afloopt (geen enkel signaal voor) en dat de huizenprijzen niet kelderen is nogal een gok. Ja, die gok kan enorm positief uitpakken, maar ook enorm negatief en dan ben je wel even echt helemaal klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:13:
[...]

Ik denk niet dat we ooit nog in de richting komen van de 70 ct/m³ of 22 ct/kWh. De 'meerwaarde' van een energiezuinige woning zal m.i. daarom ook in de toekomst hoger blijven dan het in het verleden is geweest.
Die oude energieprijzen gaan niet meer terugkomen. Maar zoals ze nu zijn, kan ik moeilijk voorstellen dat dat een blijvertje is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:17:
[...]

Die oude energieprijzen gaan niet meer terugkomen. Maar zoals ze nu zijn, kan ik moeilijk voorstellen dat dat een blijvertje is.
Ik kon me de covid pandemie ook niet voorstellen. En de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. toch zitten we nu met beide. Hebben we het nog niet eens over het klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Onderschat het niet, als er heel veel mensen last van hebben gaan er partijen zijn die dit op gaan pakken.
En zeg nou niet dat mensen echt niet voor een gek gaan stemmen want we hebben legio voorbeelden waarbij dat gebeurd is. Zolang ze maar beloofd word dat hun problemen opgelost gaan worden. Verschillende dictators zijn op die manier begonnen.

Het probleem is dat zolang er een groot tekort aan woonruimte is die meerwaarde niets uit maakt.
Ja als er meerdere gelijkwaardige huizen aangeboden worden kan je voor een beter label wat meer krijgen. Maar als er maar 4 woningen zijn en 40 gegadigden dan verkoopt ook je label F woning voor de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
[...]

Hoe weet je dat zo zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-10 21:55
[...]

Was ook gezegd toen olie boven de $100/vat was (2013/2014). Gaat nooit omlaag. Wonder boven wonder, ging de prijs van olie weer omlaag (2015 tot 2020). Gaat nooit meer zo hoog worden. Nooit meer. De prijs zou eeuwig rond $60/vat blijven. Nieuwe normaal. Wonder boven wonder is de prijs dit jaar weer naar $100/vat.

Never say never.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:39
Sowieso omdat de kans klein is dat we als we ooit nog goedkoop gas gaan krijgen van Rusland, we dit tegen gelijke tarieven krijgen als voor de oorlog. Sowieso gaan we alleen maar goedkoop gas van Rusland kunnen krijgen als er een gematigd regime voor Poetin in de plaats komt die pas op de plaats gaat maken. En vervolgens moet dat regime de economie weer opbouwen na de sancties, en dat zullen ze voornamelijk doen door de prijzen van gas te verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Blik1984 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:26:
[...]

Sowieso omdat de kans klein is dat we als we ooit nog goedkoop gas gaan krijgen van Rusland, we dit tegen gelijke tarieven krijgen als voor de oorlog. Sowieso gaan we alleen maar goedkoop gas van Rusland kunnen krijgen als er een gematigd regime voor Poetin in de plaats komt die pas op de plaats gaat maken. En vervolgens moet dat regime de economie weer opbouwen na de sancties, en dat zullen ze voornamelijk doen door de prijzen van gas te verhogen.
De vraag is of Rusland nog wil leveren inderdaad, gezien de gestegen prijzen maken ze daar nu een recordwinst op gas. Gematigd regime of niet ze zouden wel gek zijn als ze nu ons goedkoop gas gaan leveren terwijl wij ze hebben laten zien dat ze dat gas ook tegen hogere prijzen kunnen verkopen.
Goed we kunnen altijd kolen gaan stoken in elektriciteitscentrales dat maakt meer gas beschikbaar. Alleen jammer dat de die kolencentrales net gesloten hebben voor het klimaat, als we die nu nog open hadden dan hadden we veel minder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verduurzamen is toch al volop bezig of al gedaan. Dat het niet allemaal C of beter is ok, maar ik schat dat grofweg 30% onder het C label zit. Dus is er op den duur ook minder gas nodig voor de woningen te verwarmen. Minder vraag > lagere prijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
supersoco80 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:16:
Makkelijk gezegd als je nu niet zelf naar een huis aan het zoeken bent. Je hebt het over iets waar je echt even aan vast zit en waar echt enorme kosten bij komen kijken. Je MOET bij zoiets van een negatief scenario uitgaan, anders loop je een hele reële kans ergens in de schuldsanering te eindigen.
Kop op zo zwart is het ook niet. Het aantal huiseigenaren dat in de schuldsanering eindigt is bijzonder klein, met ooit een piekje - eerder heuveltje - in 2011.

Scenario-denken is prima, ik kan het aanraden, maar dat MOET niet negatief zijn. Hoe donker je ook denkt, het kan altijd nog erger als dat je uitgangspunt is. Dan durf je niets meer. En durven is belangrijk want elke stap die je zet is risico nemen. Het enige wat je kunt doen is dat in kaart brengen en proberen te beperken.
En dat gat goed met scenario's beschrijven. Het gaat er vooral om dat je voorbereid bent. Stel de energie blijft jaren hoog: welke mogelijkheden heb je dan om het verbruik te verminderen? Wanneer doe je wat? Je gaat in oplossingen proberen te denken van mogelijke bedreigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:37
[...]

56% variabele contracten en stijgende:
https://www.acm.nl/nl/pub...iecontract-blijft-stijgen

Wel makkelijk praten hier door sommigen overigens om gewoon maar ff een label-F woning te kopen en die "eenvoudig" te upgraden naar een beter label. Vaak betreft het oude woningen met geen/weinig spouw, nieuwe kozijnen kosten een godsvermogen, zonnepanelen terwijl het dak nog vervangen/geïsoleerd moet worden is weggegooid geld, geen plek voor een warmtepomp op het krappe perceel en succes met het financieren van vloerverwarming in een jaren 30 huis met houten vloer. Realiteitszin ver te zoeken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
geekeep schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:46:
[...]

56% variabele contracten en stijgende:
https://www.acm.nl/nl/pub...iecontract-blijft-stijgen

Wel makkelijk praten hier door sommigen overigens om gewoon maar ff een label-F woning te kopen en die "eenvoudig" te upgraden naar een beter label. Vaak betreft het oude woningen met geen/weinig spouw, nieuwe kozijnen kosten een godsvermogen, zonnepanelen terwijl het dak nog vervangen/geïsoleerd moet worden is weggegooid geld, geen plek voor een warmtepomp op het krappe perceel en succes met het financieren van vloerverwarming in een jaren 30 huis met houten vloer. Realiteitszin ver te zoeken...
Dat is ook wel extreem doemdenken, Ja niet elke woning kan alles en niet elke label F woning is hetzelfde. Maar om nu te roepen dat een label F woning niet verbeterd kan worden is gewoon niet waar. Het hangt af van de woning wat mogelijk is en wat niet. En je moet wel een extreem klein perceel hebben om geen warmtepomp te kunnen installeren.
En niet alles hoeft binnen 1 week klaar te zijn, upgraden van label F kan best met 1 labeltje per jaar hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:31:
[...]
De vraag is of Rusland nog wil leveren inderdaad, gezien de gestegen prijzen maken ze daar nu een recordwinst op gas. Gematigd regime of niet ze zouden wel gek zijn als ze nu ons goedkoop gas gaan leveren terwijl wij ze hebben laten zien dat ze dat gas ook tegen hogere prijzen kunnen verkopen.
Goed we kunnen altijd kolen gaan stoken in elektriciteitscentrales dat maakt meer gas beschikbaar. Alleen jammer dat de die kolencentrales net gesloten hebben voor het klimaat, als we die nu nog open hadden dan hadden we veel minder problemen.
Je vergeet hierbij dat die hoge prijzen voor rusland op korte termijn leuk zijn, maar op de lange termijn ervoor zorgen dat ze hun marktaandeel kwijt raken. De enige reden dat ze het nu zo duur maken is omdat ze weten dat ze dat marktaandeel toch kwijt gaan raken en daarom Europa zoveel mogelijk dwars gaan zitten.

Juist doordat ze nu zijn gaan kloten met het gas heeft ervoor gezorgd dat ze weten dat ze niet meer als betrouwbare leverancier gezien kunnen worden. En dat zorgt er weer voor dat er steeds minder gas afgenomen zal worden. Helaas zorgt dat er ook voor dat de prijzen van voor de oorlog niet snel meer terug zullen komen. Dat is alleen maar mogelijk als de regering hard ingrijpt en daarvoor zullen we eerst een heel andere regering moeten krijgen. De huidige zal zo laat mogelijk het minimale doen (bedenk maar eens waarom Nederland weer eens achterloopt met maatregelen). Conclusie, de prijzen zullen echt wel omlaag gaan, maar de oude prijze ngaan niet terug komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
[...]

Als ik naar de prijzen van nu kijk kan ik mij dat ook slecht voorstellen, echter durf ik wel te stellen dat we vrij rap richting een overaanbod en dalende vraag gaan. Dat schuurt elkaar. We hebben dit deuntje ook al wel een paar keer met de olie prijzen gehad waarin het nooit meer als voorheen zou worden en 2 jaar later klapt de boel weer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
sprhnk schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:38:
[...]

Als ik naar de prijzen van nu kijk kan ik mij dat ook slecht voorstellen, echter durf ik wel te stellen dat we vrij rap richting een overaanbod en dalende vraag gaan.
Kijk jongens, een orakel in dit topic! Geloof je ook in sterrenbeelden? Want die hebben ongeveer evenveel onderbouwing als dit soort opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:33:
[...]
Het verduurzamen is toch al volop bezig of al gedaan. Dat het niet allemaal C of beter is ok, maar ik schat dat grofweg 30% onder het C label zit. Dus is er op den duur ook minder gas nodig voor de woningen te verwarmen. Minder vraag > lagere prijs
Meer huizen van het gas betekend hogere vaste lasten voor het netwerk voor de overige huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
Masvic schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:40:
[...]

Kijk jongens, een orakel in dit topic! Geloof je ook in sterrenbeelden? Want die hebben ongeveer evenveel onderbouwing als dit soort opmerkingen.
Het orakel wil wel door preken hoor.

We openen sinds 2014 LNG terminals> is meer aanbod
We openen oude velden in binnen en buitenland> is meer aanbod

We passen ons gedrag aan> is minder vraag
We verduurzamen> is minder vraag

Of laat ik het zo zeggen, gaan jullie dit jaar meer of minder opletten op je energie verbruik en ga je dan voor hoger of een lager verbruik. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Hoe ik het zie eindig je straks in een situatie waarin al die nieuwe toevoer en voorzieningen blijven en een groot deel van het oude aanbod daar weer bij komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masvic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOALINTvVxwf_OVjFkfdG1f6Ge0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/odvahSERvQ5Ozrzz43Hqgi8r.png?f=fotoalbum_large

Mooie ontwikkeling in Duitsland.

[ Voor 5% gewijzigd door Masvic op 19-09-2022 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Masvic schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:50:
[Mooie ontwikkeling in Duitsland.
Waarom vind je dat mooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:18
sprhnk schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:48:
[...]

Het orakel wil wel door preken hoor.

We openen sinds 2014 LNG terminals> is meer aanbod
We openen oude velden in binnen en buitenland> is meer aanbod

We passen ons gedrag aan> is minder vraag
We verduurzamen> is minder vraag

Of laat ik het zo zeggen, gaan jullie dit jaar meer of minder opletten op je energie verbruik en ga je dan voor hoger of een lager verbruik. :+
De (deel)vraag is ook, of we nu zuinig gaan doen omdat het duur is, of omdat dat beter is voor het klimaat.
In het geval van dat eerste, zal de vraag weer omhoog gaan als de prijzen zakken.
Eerlijk gezegd zijn er maar erg weinig mensen in mijn omgeving die de energieconsumptie verlagen voor het klimaat, "iedereen" kijkt (alleen) naar zn portemonnee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Masvic
Misschien had je kunnen concluderen dat veel mensen (waaronder ik) het vervelend vinden dat ze buitensporig hoge bedragen moeten neerleggen voor woningen, zowel absoluut als relatief gezien (t.o.v. je inkomen).

Het lijkt dat er nog steeds geen begrip is voor mensen die nog niet "in het treintje zijn ingestapt".

[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 19-09-2022 13:26 . Reden: Persoonlijke aanvallen verwijderd. ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-10 13:18
Dalende huizenrpijzen is goed nieuws toch als ik iedereen hier moet geloven? Want hogere prijzen betekent alleen maar meer belastingen en overwaarde heb je toch niks aan. Dus lagere prijzen en minder belasting lijkt mij perfect? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
mitsumark schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:02:
[...]
De (deel)vraag is ook, of we nu zuinig gaan doen omdat het duur is, of omdat dat beter is voor het klimaat.
In het geval van dat eerste, zal de vraag weer omhoog gaan als de prijzen zakken.
Eerlijk gezegd zijn er maar erg weinig mensen in mijn omgeving die de energieconsumptie verlagen voor het klimaat, "iedereen" kijkt (alleen) naar zn portemonnee.
Klopt maar dat is logisch, klimaat is een abstract iets en wat maakt het uit of jij nu wat meer gas verstookt toch. Dat kleine beetje maakt niets uit. ( devils advocate here ) maar het geld dat merk jij wel meteen.
Daarom is het ook zinloos om te roepen dat mensen zuiniger moeten zijn voor het klimaat dat spreekt gewoon veel minder aan dan het geld wat er bespaard.
En voor de mensen die wel helemaal into klimaat zijn moet dit geen probleem zijn want het doel word toch gehaald. Iets goed doen voor de verkeerde reden heeft toch de juiste uitkomst.

Maar mensen gaan de extra isolatie of ander besparende dingen niet weer weggooien, dus de klimaatwinst ook al is die ingegeven door hogere prijzen blijft wel deels bestaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• supersoco80
Masvic schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:03:
[...]

Misschien had je kunnen concluderen dat veel mensen (waaronder ik) het vervelend vinden dat ze buitensporig hoge bedragen moeten neerleggen voor woningen, zowel absoluut als relatief gezien (t.o.v. je inkomen).

Het lijkt dat er nog steeds geen begrip is voor mensen die nog niet "in het treintje zijn ingestapt".
Of inlevings/empathisch vermogen. Dat ontbreekt hier ook wel eens.

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 19-09-2022 13:27 . Reden: quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
redwing schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:14:
[...]

Je vergeet hierbij dat die hoge prijzen voor rusland op korte termijn leuk zijn, maar op de lange termijn ervoor zorgen dat ze hun marktaandeel kwijt raken. De enige reden dat ze het nu zo duur maken is omdat ze weten dat ze dat marktaandeel toch kwijt gaan raken en daarom Europa zoveel mogelijk dwars gaan zitten.

Juist doordat ze nu zijn gaan kloten met het gas heeft ervoor gezorgd dat ze weten dat ze niet meer als betrouwbare leverancier gezien kunnen worden. En dat zorgt er weer voor dat er steeds minder gas afgenomen zal worden.
Je kijkt dan wel met een ontzettend eurocentrische blik naar Rusland en naar de energiemarkt. Er zijn een hoop landen die voor Rusland voor de toekomst veel interessanter zijn en die helemaal niet zo kritisch zijn tegenover Rusland. Niet alleen een land als China, maar ook India en veel andere landen in zuidoost Azië, het Midden-Oosten, grote delen van Afrika en van Latijns Amerika. Als de gasprijzen op de wereldmarkt hoog blijven, dan betekent dat niet alleen meer inkomsten uit de landen die niet zo moeilijk doen over Russisch gas, maar dan kan Rusland ook nog eens makkelijker korting op de gasprijs geven voor zulke landen, om hun invloed nog wat meer te verstevigen.

Dat de handel met "het westen" een klap krijgt zal op termijn weinig pijn doen als ze dat verlies op andere (zich ontwikkelende) landen goed kunnen maken én daarbij hun invloed kunnen vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Dan moeten ze wel de machines, technologie en het kapitaal vinden in het oosten om die pijpleidingen aan te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
Shadowhawk00 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:06:
[...]

Klopt maar dat is logisch, klimaat is een abstract iets en wat maakt het uit of jij nu wat meer gas verstookt toch. Dat kleine beetje maakt niets uit. ( devils advocate here ) maar het geld dat merk jij wel meteen.
Daarom is het ook zinloos om te roepen dat mensen zuiniger moeten zijn voor het klimaat dat spreekt gewoon veel minder aan dan het geld wat er bespaard.
En voor de mensen die wel helemaal into klimaat zijn moet dit geen probleem zijn want het doel word toch gehaald. Iets goed doen voor de verkeerde reden heeft toch de juiste uitkomst.

Maar mensen gaan de extra isolatie of ander besparende dingen niet weer weggooien, dus de klimaatwinst ook al is die ingegeven door hogere prijzen blijft wel deels bestaan.
Haha precies dit. Ik zie het al helemaal voor me, de energie/gasprijs is weer lager dus nu trekken we massaal de panelen van het dak, stofzuig je spouw weer leeg en plaats die gas bbq maar weer terug in de keuken.

Het verduurzamen geeft t langdurig vraaguitval en het aanbod komt op den duur weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Caelorum schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:23:
[...]

Dan moeten ze wel de machines, technologie en het kapitaal vinden in het oosten om die pijpleidingen aan te leggen.
Niet nodig, die pijpleidingen liggen er al lang. Het is namelijk voor china ook al jaren lang een risico dat alles via zee komt. Bij een conflict met de USA kunnen ze makkelijk afgesneden worden van gas en olie, maar niet als die leidingen over land komen want daar is de USA niet zo sterk.

Er zijn meer spelers op de wereld dan EU en Rusland, deze 2 zijn hooguit de verliezers in de huidige situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-10 17:11
Shadowhawk00 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:30:
[...]

Niet nodig, die pijpleidingen liggen er al lang. Het is namelijk voor china ook al jaren lang een risico dat alles via zee komt. Bij een conflict met de USA kunnen ze makkelijk afgesneden worden van gas en olie, maar niet als die leidingen over land komen want daar is de USA niet zo sterk.

Er zijn meer spelers op de wereld dan EU en Rusland, deze 2 zijn hooguit de verliezers in de huidige situatie.
Die pijpleidingen liggen er dus niet vanuit de grote gasvoorraden van Rusland richting China. Er ligt wel wat, maar zeer beperkt. Weet niet meer waar, maar heb afgelopen zomer een uitgebreide analyse gezien over de infrastructuur van Rusland. Het is onmogelijk dat ze binnen een paar jaar de hoeveelheden aan China kunnen leveren die ze tot dit jaar aan Europa leverden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Shadowhawk00 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:30:
[...]
Niet nodig, die pijpleidingen liggen er al lang.[...]
Er liggen er een paar maar de capaciteit is nog lang niet in de buurt van wat er naar de EU kan worden gesluisd. De Power of Siberia 2 zou bijv. de capaciteit naar een derde brengen van wat ze nu naar de EU hebben. Zou ook al in 2023 af zijn, maar de bouw begint nu in 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:21:
[...]

Je kijkt dan wel met een ontzettend eurocentrische blik naar Rusland en naar de energiemarkt. Er zijn een hoop landen die voor Rusland voor de toekomst veel interessanter zijn en die helemaal niet zo kritisch zijn tegenover Rusland. Niet alleen een land als China, maar ook India en veel andere landen in zuidoost Azië, het Midden-Oosten, grote delen van Afrika en van Latijns Amerika. Als de gasprijzen op de wereldmarkt hoog blijven, dan betekent dat niet alleen meer inkomsten uit de landen die niet zo moeilijk doen over Russisch gas, maar dan kan Rusland ook nog eens makkelijker korting op de gasprijs geven voor zulke landen, om hun invloed nog wat meer te verstevigen.
Punt blijft dan alsnog dat ze dat alleen met kortingen kunnen verkopen, dat afname veel minder gegarandeerd is en dat het veel lastiger/duurder is om het te vervoeren. Het is niet voor niets dat rusland zich op Europa heeft gericht en niet op de andere landen. Die andere landen kunnen hun gas al goedkoper krijgen vanuit andere kanalen, dus alleen met grote kortingen kopen ze russisch gas. Maar als er dus een andere partij een betere aanbieding heeft, gaat dat russische gas ook rap weer de deur uit.

Vanuit rusland is het helemaal niet handig dat het gas niet of iig veel minder naar europa kan gaan. Dat was een simpele markt die een goede prijs wilde betalen.
Dat de handel met "het westen" een klap krijgt zal op termijn weinig pijn doen als ze dat verlies op andere (zich ontwikkelende) landen goed kunnen maken én daarbij hun invloed kunnen vergroten.
Dat kunnen ze alleen niet. Zonder de kennis (die uit Europa komt), kunnen ze niet makkelijk opschalen en is het probleem met invloed krijgen juist precies andersom. Een China zal heel graag komen helpen, maar alleen als ze zelf de pijplijn mogen exploiteren, en dan wordt dus rusland afhankelijk van b.v. China en niet andersom. Het grote voordeel van Europa was juist dat rusland het grotendeels voor het zeggen had, zonder dat Europa veel invloed ervoor terugkreeg in rusland

Dus nee, dit is niet van een eurocentrische blijk gekeken, ook vanuit rusland gekeken is dit een heel lastige situatie. Zodra de gasmarkt gestabiliseerd is, zullen ze minder gas kunnen afzetten tegen een lagere prijs.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Caelorum schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:36:
[...]

Er liggen er een paar maar de capaciteit is nog lang niet in de buurt van wat er naar de EU kan worden gesluisd. De Power of Siberia 2 zou bijv. de capaciteit naar een derde brengen van wat ze nu naar de EU hebben. Zou ook al in 2023 af zijn, maar de bouw begint nu in 2024.
Precies dit dus, en als je kijkt van welke partijen de daadwerkelijke kennis komt zie je dat dat uiteindelijk weer de EU is. De capaciteit is er dus niet en kan er alleen maar komen met EU-kennis, waarbij dat ook nog eens een heel aantal jaren gaat duren voordat de leidingen er liggen en echt in gebruik zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-10 17:11
redwing schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:49:
[...]

Precies dit dus, en als je kijkt van welke partijen de daadwerkelijke kennis komt zie je dat dat uiteindelijk weer de EU is. De capaciteit is er dus niet en kan er alleen maar komen met EU-kennis, waarbij dat ook nog eens een heel aantal jaren gaat duren voordat de leidingen er liggen en echt in gebruik zijn.
Dat gaat inderdaad heel wat jaren duren.... ze kunnen wel makkelijker dan hier dorpen verplaatsen en dat soort gekkigheden. Maar de leidingen moeten ook door onherbergzaam gebied worden gelegd. Dat is heel wat anders dan een leiding over de Oostzeebodem of het vlakke Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:14

Sport_Life

Solvitur ambulando

Masvic schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:03:
[...]

Duitsland is weer terug op het prijsniveau van dec '21. Dat zal een soort kadaster data zijn, dus verkopen medio '21.
Toen was de hypotheekrente op een dieptepunt en FOMO op een hoogtepunt.
Met een rente die nu 3-4x zo hoog is.

Pas als de daling echt doorzet naar het niveau van voor corona (-25%) is het acceptabel met de huidige rente. Maar dat zie ik niet snel gebeuren met de huidige (loon) inflatie.

Dus zo'n grafiek zegt erg weinig.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 19-09-2022 14:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Grappige is dat dit wel heel sterk lijkt op de grafiek van tweeënhalf jaar geleden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD4ejsdfMl4rzAQStPGN1hhcrJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTAU0OUiIe9hiunoRqkQGkmI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Shadowhawk00 schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:31:
[...]

Totaal offtopic, maar toch.. kwestie van centen podcast van de Telegraaf van 9 september gaat wat dieper in op de gasmarkt en alternatieven. Volgens een gasexpert zullen er meerdere grote partijen omvallen als Poetin nu vol de gaskraan opendraait en de prijzen kelderen. Met mogelijke uitval naar banken die garant staan voor handelaren etc..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Laapo schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:23:
[...]

Totaal offtopic, maar toch.. kwestie van centen podcast van de Telegraaf van 9 september gaat wat dieper in op de gasmarkt en alternatieven. Volgens een gasexpert zullen er meerdere grote partijen omvallen als Poetin nu vol de gaskraan opendraait en de prijzen kelderen. Met mogelijke uitval naar banken die garant staan voor handelaren etc..
Heeft ie dan ook verteld hoe rusland dan zijn gas dan kan kwijtraken? Want als Europa het niet koopt kan ie de kraan wel open zetten, maar dan wordt vooral die fakkel aan de grens groter. Want een afzetmarkt waar hij het gas heen kan krijgen is er dan niet. Dus het zal een leuk theoretische gedachte zijn, maar praktisch gezien kan rusland die kraan helemaal niet zover open draaien dat andere partijen om zullen vallen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
Rubbergrover1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:15:
[...]

Grappige is dat dit wel heel sterk lijkt op de grafiek van tweeënhalf jaar geleden.
[Afbeelding]
Wat ik grappig vind is dat uit reflex hier de usual suspects elk signaal wat wijst op een mogelijke omslag gaan weg proberen te redeneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Masvic schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:28:
[...]

Wat ik grappig vind is dat uit reflex hier de usual suspects elk signaal wat wijst op een mogelijke omslag gaan weg proberen te redeneren.
Ik vind het vooral apart dat elke dip wordt gezien als omslagpunt, waardoor we de afgelopen jaren al een keer of tien hebben gehoord dat de piek bereikt zou zijn. Ondanks iedere keer allerlei redenen waarom het nu toch echt zover is (waarbij vooral corona populair was), zijn de prijzen toch blijven stijgen. Ik trek daarom pas de conclusie van een echte dip als ook na de winter die dip zich doorzet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Och, ik kwam gewoon die grafiek tegen toen ik op zoek was naar de bron van dat plaatje. (Want blijkbaar is het normaal om simpelweg een plaatje te dumpen zonder enige toelichting of bronvermelding.) Ik dacht in eerste instantie dat dit jouw grafiek was, maar pas toen ik de assen zag, merkte ik dat het een ander moment was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
redwing schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:27:
[...]

Heeft ie dan ook verteld hoe rusland dan zijn gas dan kan kwijtraken? Want als Europa het niet koopt kan ie de kraan wel open zetten, maar dan wordt vooral die fakkel aan de grens groter. Want een afzetmarkt waar hij het gas heen kan krijgen is er dan niet. Dus het zal een leuk theoretische gedachte zijn, maar praktisch gezien kan rusland die kraan helemaal niet zover open draaien dat andere partijen om zullen vallen.
De vraag is wat schiet Rusland daar op dit moment mee op? Ze vernietigen daarmee hun eigen inkomsten en europa maar geopolitiek gezien schieten ze zichzelf alleen maar in de voet. Dat de EU dat als hobby heeft Ok, maar ik verwacht van Rusland wat meer logische zetten.
Hoewel het natuurlijk wel gebruikt kan worden in combinatie met china om zowel de US and EU een financiele crisis in te gooien zodat china taiwan kan innemen.

Maar goed dit is wel erg ver weg van de huizenmarkt. Het heeft ook nog maar weinig vlakken met de energiemarkt waar de huizenmarkt nog wel iets van raakvlakken mee heeft.

Vandaag wel weer stukje in de telegraaf dat de ambitie van het kabinet gewoon onrealistisch is qua betaalbare woningen. Voor die prijs is er blijkbaar niet genoeg te bouwen door de kosten van grond, arbeid, grondstoffen. Dus projectontwikkelaars willen een andere verdeling waardoor ze de betaalbare woningen kunnen financieren met de duurdere woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Mogelijke omslag is natuurlijk nog geen omslag, de huizenmarkt is geen mooie rechte lijn en ook redelijk onderhevig aan seizoen en andere invloeden. Kan me goed voorstellen dat mensen met kinderen liever in de zomervakantie verhuizen dan op een ander tijdstip ivm scholing.

Hoewel ik het helemaal geen ramp zou vinden als de prijzen van huizen weer een beetje lager zouden uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
redwing schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:27:
[...]

Het kwam zijdelings ter sprake en het punt was dat er niet direct een weg hier uit is. Naast dat verschillende grote partijen erg kwetsbaar geworden zijn voor de volatiliteit van de gasmarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:35:
[...]

De vraag is wat schiet Rusland daar op dit moment mee op? Ze vernietigen daarmee hun eigen inkomsten en europa maar geopolitiek gezien schieten ze zichzelf alleen maar in de voet. Dat de EU dat als hobby heeft Ok, maar ik verwacht van Rusland wat meer logische zetten.
Niet echt, want anders waren ze niet met het gas gaan zitten kloten. De prijs wat opdrijven is logisch, de kraan dichtdraaien niet. Dat hebben ze tijdens de koude oorlog zelfs niet gedaan, en dat is waardoor ze nu kunnen fluiten naar een grote afzetmarkt. Ze zijn onbetrouwbaar geworden en er zal dus altijd een alternatief worden gezocht.
Hoewel het natuurlijk wel gebruikt kan worden in combinatie met china om zowel de US and EU een financiele crisis in te gooien zodat china taiwan kan innemen.
Alleen gaat China dan ook onderuit, terwijl de VS er weinig last van zal hebben. China heeft al grote economische problemen en kunnen niet zonder de EU. Dus als de EU onderuit gaat, gaat China nog harder mee. En dan komt VS er dus als winnaar uit, terwijl China onderuit gaat en zeer zeker niets met Taiwan kan beginnen.
Maar goed dit is wel erg ver weg van de huizenmarkt. Het heeft ook nog maar weinig vlakken met de energiemarkt waar de huizenmarkt nog wel iets van raakvlakken mee heeft.
De grote vraag is vooral of dit wel echt ver weg is van de huizenmarkt. Voor nu is wat er in Oekraine en wat er met het gas gebeurt het grootste risico voor de huizenmarkt. Als energie echt duur blijft gaat nl. de hele markt veranderen.
Vandaag wel weer stukje in de telegraaf dat de ambitie van het kabinet gewoon onrealistisch is qua betaalbare woningen. Voor die prijs is er blijkbaar niet genoeg te bouwen door de kosten van grond, arbeid, grondstoffen. Dus projectontwikkelaars willen een andere verdeling waardoor ze de betaalbare woningen kunnen financieren met de duurdere woningen.
Tja, dat is altijd het probleem met onze regering. Ze roepen veel en leggen daarna de verantwoordelijkheid bij anderen, maar vergeten steevast ervoor te zorgen dat de voorwaarden ook op orde zijn. Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij die anderen, zonder dat die anderen daadwerkelijk iets kunnen doen. Je ziet dat bij b.v. de jeugdzorg, maar dus ook continue bij de huizenmarkt. En precies hierom worden er al jaren te weinig huizen gebouwd, Ze zouden b.v. de grond goedkoper kunnen maken (maar dat gaat ten koste van inkomesten v/d gemeente), de overhead verkleinen (maar dan moet de regering/gemeente efficienter gaan werken) etc.

[removed]

Pagina: 1 ... 168 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg