Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.677 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:19
Wat hebben Tesla’s met de huizenmarkt van doen :?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fjjl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 08:31
spijkerhoofd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:09:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, ik woon in een buurt waar meer dan 50% van de mensen onder de 40 is en toch heeft iedereen zonnepanelen en zie ik veel warmtepompen in de wijk. Ook vrienden en kennissen om mij heen hebben dat allemaal, iedereen heeft een koopwoning, de jongste vriend heeft op zijn 25 een woning gekocht. Dus jouw verhaal slaat nergens op. Dit zijn allemaal mensen die de juiste keuzen gemaakt hebben en niet voor woekerprijzen gewoond hebben in Amsterdam, maar lekker bij pa en moe zijn gebleven, een studie gedaan hebben met ruime salarissen en niet de genderstudie gedaan hebben. Mijn buurman, 36 is techneut, andere buren, man is ingenieur vrouw is advocaat. Geen van ons hebben een elektrische auto, maar een modale tweedehands, of een lease auto categorie Mondeo, Renault of Opel.
Ik heb niet op kamers gewoond, ik heb geen auto, ik heb een goede baan (50k+ bruto-inkomen). Een huis kopen en mijn spaargeld daarna kunnen investeren in verduurzaming, dat is wat ik heel graag wil. Je komt er niet tussen zonder goed te overbieden (dit jaar al zeker 10-15 keer meegemaakt, gewoon een mooi bedrag meer geboden dan de vraagprijs, en nog niet genoeg...).
Als alleenstaande kun je met mijn inkomen momenteel een hypotheek van zo'n 224.000 euro krijgen. Nou, een tophypotheek wil je liever niet (dat is gewoon 1000 euro aan hypotheekkosten (bruto, akkoord, maar met g/w/l er nog eens bij gaat het toch behoorlijk rap, dus dan is het spaargeld wat je hebt om te verduurzamen er ook weer zo door heen)).

Het is niet makkelijk als je niet al een enorm goed gevulde spaarrekening of een zak met geld van iemand kunt krijgen.

Ik blijf voorlopig dus nog wel even in mijn huurappartement zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 15:48
Even tussendoor: wie had er laatst een (eigengemaakt) tooltje geplaatst waarbij je kon zien dat koopwoningen weer voor een andere prijs werden aangeboden? Zo wat is de URL? (heb inmiddels ~25 minuten gezocht, maar misschien is het ook wel uit het forum geknipt omdat het tussen een afdwaling stond).

[ Voor 30% gewijzigd door lama83 op 09-09-2022 10:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 20:19
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, ik woon in een buurt waar meer dan 50% van de mensen onder de 40 is en toch heeft iedereen zonnepanelen en zie ik veel warmtepompen in de wijk. Ook vrienden en kennissen om mij heen hebben dat allemaal, iedereen heeft een koopwoning, de jongste vriend heeft op zijn 25 een woning gekocht. Dus jouw verhaal slaat nergens op. Dit zijn allemaal mensen die de juiste keuzen gemaakt hebben en niet voor woekerprijzen gewoond hebben in Amsterdam, maar lekker bij pa en moe zijn gebleven, een studie gedaan hebben met ruime salarissen en niet de genderstudie gedaan hebben. Mijn buurman, 36 is techneut, andere buren, man is ingenieur vrouw is advocaat. Geen van ons hebben een elektrische auto, maar een modale tweedehands, of een lease auto categorie Mondeo, Renault of Opel.
Ik val een beetje over "de juiste keuzen". Zoals @big bang en @fjjl aangeven, gaat het niet alleen om de keuzes die je maakt, maar ook om wat je van thuis uit mee krijgt tijdens en na je opleiding aan financiële en praktische steun, en wanneer je die keuzes überhaupt kunt maken. Ik ben in de vorige crisis afgestudeerd, en de scheidslijn in mijn vriendenkring is of je een stabiel inkomen had na je studie of niet. De ene helft zit fluitend in kasten van huizen, de andere helft zit in kleine huurappartementjes. Allemaal hebben ze min of meer gedaan wat jij ze hierboven voorschrijft. De meesten intussen stabiele banen, maar zeker als je vrijgezel bent ga je het daar niet meer mee redden op de huizenmarkt. En ik moet zeggen: ook als stel niet makkelijk in onze regio.

Je noemt allemaal tweeverdieners met buitengewoon goede banen, dat is gewoon niet de norm, jouw wijk is niet de norm, en jullie succes is niet alleen toe te schrijven aan jullie keuzes (sorry) maar er komt ook een portie geluk bij kijken.
Om maar te zwijgen dat je impliceert dat mensen die kiezen voor bijvoorbeeld de zorg of het onderwijs niet "de juiste keuzen" hebben gemaakt.

@lama83 Dat was gemarkeerd als spam idd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:20
fjjl schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:29:
[...]

Ik heb niet op kamers gewoond, ik heb geen auto, ik heb een goede baan (50k+ bruto-inkomen). Een huis kopen en mijn spaargeld daarna kunnen investeren in verduurzaming, dat is wat ik heel graag wil. Je komt er niet tussen zonder goed te overbieden (dit jaar al zeker 10-15 keer meegemaakt, gewoon een mooi bedrag meer geboden dan de vraagprijs, en nog niet genoeg...).
Als alleenstaande kun je met mijn inkomen momenteel een hypotheek van zo'n 224.000 euro krijgen. Nou, een tophypotheek wil je liever niet (dat is gewoon 1000 euro aan hypotheekkosten (bruto, akkoord, maar met g/w/l er nog eens bij gaat het toch behoorlijk rap, dus dan is het spaargeld wat je hebt om te verduurzamen er ook weer zo door heen)).

Het is niet makkelijk als je niet al een enorm goed gevulde spaarrekening of een zak met geld van iemand kunt krijgen.

Het standaard antwoord is dat de huizenmarkt meer gericht is op tweeverdieners.

Dat gezegd hebbende, volgens mij gaan we in het huidige tempo naar een situatie waarin een tweeverdiendend stel ook geen starterswoning kan betalen. Maar goed, hadden ze maar geen onzinstudie voor politieagent of verpleegkundige moeten doen, maar gewoon advocaat moeten worden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

lama83 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:50:
Even tussendoor: wie had er laatst een (eigengemaakt) tooltje geplaatst waarbij je kon zien dat koopwoningen weer voor een andere prijs werden aangeboden? Zo wat is de URL? (heb inmiddels ~25 minuten gezocht, maar misschien is het ook wel uit het forum geknipt omdat het tussen een afdwaling stond).
Betrap de makelaar.

https://chrome.google.com...dofeindaebhnckigdme?hl=nl

[ Voor 10% gewijzigd door souljah1h op 09-09-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Deewop schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:03:
[...]

Het standaard antwoord is dat de huizenmarkt meer gericht is op tweeverdieners.

Dat gezegd hebbende, volgens mij gaan we in het huidige tempo naar een situatie waarin een tweeverdiendend stel ook geen starterswoning kan betalen. Maar goed, hadden ze maar geen onzinstudie voor politieagent of verpleegkundige moeten doen, maar gewoon advocaat moeten worden!
Beetje jammer dat altijd de politieagent, leraar en verpleegkundigen aangehaald worden als mensen die geen huis kunnen kopen. Vooral de laatste twee zijn kampioen part-time werken. De salarissen zijn helemaal niet zo slecht. Zeker een basisschool leraar fulltime salaris is prima mee rond te komen. Maar op de school van mijn kinderen werkt misschien 20% van de leraren fulltime (meeste zijn meesters, juffen zijn bijna allemaal part-time). Vroeger toen ik naar de basisschool ging, had ik altijd 1 juf/meester 5 dagen in de week.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:52

itarix

404 soul not found

Als ik kijk naar mijn eigen wooncarrière heeft het meer met geluk en de juiste tijd te maken dan keuzes. Tuurlijk ik heb min of meer spaarzaam geleefd en ben niet op kamers gegaan maar met de huidige markt had ik ook niks in mijn eentje kunnen kopen.

8 jaar geleden rijtjeshuis gekocht uit het jaar 1975 88m2 met grote tuin voor 178K (met NHG hypotheek tegen 2.25% rente)
Dit jaar in maart verkocht aan starters voor 400K (had er veel onderhoud aan gedaan anders was het eerder 370K)

Of te wel als je nu als starter hetzelfde huis wil hebben als ik 8 jaar geleden had ben je minimaal het dubbele kwijt.

Daar kan je gewoon niet tegenop sparen / zuinig leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
big bang schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:23:
[...]

En hoeveel daarvan hebben een jubeltonnetje van thuis uit meegekregen? Of een bijdrage voor de studie zodat ze niet hebben hoeven lenen?

Kansenongelijkheid is een bitch.
Ik denk heel weinig, sowieso is het aantal jubeltonnetjes zeer weinig want een paar ton op de rekening hebben is enorm veel, ook voor de rijke boomer. En sparen voor de kinderen voor later is normaal hoor, mijn modale ouders hebben vanaf de geboorte van mij en mijn broer geld opzij gezet zodat wij niet hoefden te lenen voor onze studie later, mits we natuurlijk thuis bleven wonen.

Kansenongelijkheid zou juist de motivator moeten zijn bij de keuze voor een studie met toekomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:13:
[...]

Beetje jammer dat altijd de politieagent, leraar en verpleegkundigen aangehaald worden als mensen die geen huis kunnen kopen. Vooral de laatste twee zijn kampioen part-time werken. De salarissen zijn helemaal niet zo slecht. Zeker een basisschool leraar fulltime salaris is prima mee rond te komen. Maar op de school van mijn kinderen werkt misschien 20% van de leraren fulltime (meeste zijn meesters, juffen zijn bijna allemaal part-time). Vroeger toen ik naar de basisschool ging, had ik altijd 1 juf/meester 5 dagen in de week.
Ben je bewust subtiel aan het trollen of is dat per ongeluk? Het leest namelijk als een fraai staaltje victim blaming, om zo het onderliggende punt mooi te kunnen negeren, namelijk dat een stel met allebei een modaal inkomen (ongeacht wat ze doen) er al nauwelijks meer tussen komen zonder zak geld van de ouders, laat staan mensen die daar net iets onder zitten.
itarix schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:18:
Als ik kijk naar mijn eigen wooncarrière heeft het meer met geluk en de juiste tijd te maken dan keuzes. Tuurlijk ik heb min of meer spaarzaam geleefd en ben niet op kamers gegaan maar met de huidige markt had ik ook niks in mijn eentje kunnen kopen.

8 jaar geleden rijtjeshuis gekocht uit het jaar 1975 88m2 met grote tuin voor 178K (met NHG hypotheek tegen 2.25% rente)
Dit jaar in maart verkocht aan starters voor 400K (had er veel onderhoud aan gedaan anders was het eerder 370K)

Of te wel als je nu als starter hetzelfde huis wil hebben als ik 8 jaar geleden had ben je minimaal het dubbele kwijt.

Maar dit kan ik inderdaad volledig onderschrijven. Ik heb in diezelfde periode een appartement gekocht (had de pech net in crisis af te studeren en daarna dus aantal jaar geen vast contract, dus geen budget voor die 60k extra om een rijtjeshuis te kopen), en ben idd van 119k naar 250k gegaan, zonder verbouwingen ofzo. Niet dat ik nu alleen op mijn vaste contract (met opgelopen salaris) door zou kunnen stromen naar dat rijtjeshuis dat ik toen niet kon betalen, mind you :+
spijkerhoofd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:31:
[...]

Ik denk heel weinig, sowieso is het aantal jubeltonnetjes zeer weinig want een paar ton op de rekening hebben is enorm veel, ook voor de rijke boomer. En sparen voor de kinderen voor later is normaal hoor, mijn modale ouders hebben vanaf de geboorte van mij en mijn broer geld opzij gezet zodat wij niet hoefden te lenen voor onze studie later, mits we natuurlijk thuis bleven wonen.

Kansenongelijkheid zou juist de motivator moeten zijn bij de keuze voor een studie met toekomst...
Weinig/veel is relatief, hangt van je referentiekader af. Ik neig naar 'genoeg om de markt te verstoren'. En je hoefde het afgelopen jaren niet op de rekening te hebben staan he: zat mensen gehoord waar ouders gewoon de half afbetaalde hypotheek flink verhoogden tegen 1,5% rente ofzo, omdat hun huis toch dubbel zoveel waard was geworden en ze dan alsnog maar lening ter hoogte van helft van de woningwaarde hadden.

Kansenongelijkheid wordt verkocht als de motivator, om te verhullen dat de samenleving stiekem helemaal niet zo eerlijk is als we graag denken, en dat dat 'working as intended' is. Als dat verheffingsideaal echt werkte, zou de hele maatschappij ontwricht raken, omdat iedereen wel CEO wil zijn en in een villa wil wonen, maar dat kan gewoon niet. Maar als je het idee wekt dat dat wel kan, blijven mensen toch een stuk rustiger dan als je zegt 'tsja, paar mensen hebben mazzel, de rest lift gewoon mee op succes van de vorige generaties. [/marxistische socio-economische analyse :+ ]

[ Voor 26% gewijzigd door Twam op 09-09-2022 11:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
[...]

Ga toch weg met je "studie met toekomst", 95% van bijvoorbeeld informaticastudenten van een aantal jaar terug kunnen ook geen huis kopen. Want je maximale hypotheekbedrag is gewoon niet hoog genoeg als je alleenstaand bent, al verdien je nog boven modaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Window schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:01:
[...]

Ik val een beetje over "de juiste keuzen". Zoals @big bang en @fjjl aangeven, gaat het niet alleen om de keuzes die je maakt, maar ook om wat je van thuis uit mee krijgt tijdens en na je opleiding aan financiële en praktische steun, en wanneer je die keuzes überhaupt kunt maken. Ik ben in de vorige crisis afgestudeerd, en de scheidslijn in mijn vriendenkring is of je een stabiel inkomen had na je studie of niet. De ene helft zit fluitend in kasten van huizen, de andere helft zit in kleine huurappartementjes. Allemaal hebben ze min of meer gedaan wat jij ze hierboven voorschrijft. De meesten intussen stabiele banen, maar zeker als je vrijgezel bent ga je het daar niet meer mee redden op de huizenmarkt. En ik moet zeggen: ook als stel niet makkelijk in onze regio.

Je noemt allemaal tweeverdieners met buitengewoon goede banen, dat is gewoon niet de norm, jouw wijk is niet de norm, en jullie succes is niet alleen toe te schrijven aan jullie keuzes (sorry) maar er komt ook een portie geluk bij kijken.
Om maar te zwijgen dat je impliceert dat mensen die kiezen voor bijvoorbeeld de zorg of het onderwijs niet "de juiste keuzen" hebben gemaakt.
Ik heb het zelfde gezien in de crisis inderdaad, en ook hier geld, leeftijdsgenoten met een studie met toekomst hebben idd grote woningen, de meeste hebben zonnepanelen, enkelen zijn van het gas af.

Wat is een buitengewoon goede baan? Ik denk dat een buitengewoon goede baan begint bij 70K, dat is namelijk de grens van het hoge tarief, nou beide verdienen dat bij lange na niet, dus hebben we dan buitengewoon goede banen? Hebben de meeste dat in de straat? Nee hoor misschien boven modaal maar niet boven de 70K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 15:48
Z___Z schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:13:
Zeker een basisschool leraar fulltime salaris is prima mee rond te komen.
Rond komen ja... maar als je de ambitie hebt om een huis te kopen (zoals dat vroeger wel kon)... Ik begrijp wel waarom ze minder werken: werkdruk en met fulltime salaris lukt het in je eentje toch niet.

[ Voor 3% gewijzigd door lama83 op 09-09-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
fjjl schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:29:
[...]

Voor alleenstaanden zouden we inderdaad meer moeten doen daar ben ik geheel mee eens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:29
Twam schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:34:
[...]

Ben je bewust subtiel aan het trollen of is dat per ongeluk? Het leest namelijk als een fraai staaltje victim blaming, om zo het onderliggende punt mooi te kunnen negeren, namelijk dat een stel met allebei een modaal inkomen (ongeacht wat ze doen) er al nauwelijks meer tussen komen zonder zak geld van de ouders, laat staan mensen die daar net iets onder zitten.
Hij heeft toch wel degelijk een punt qua basisschool leerkrachten. Een startende basisschoolleerkracht verdient 3500 per maand (incl. vakantiegeld en eindejaarsbonus). 2 startende basisschoolleerkrachten kunnen een hypotheek krijgen van 420k. Als je een paar jaar werkervaring hebt kun je al voor je 30ste 500k lenen. Maar dan moetje wel fulltime werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Masvic schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:35:
[...]

Ga toch weg met je "studie met toekomst", 95% van bijvoorbeeld informaticastudenten van een aantal jaar terug kunnen ook geen huis kopen. Want je maximale hypotheekbedrag is gewoon niet hoog genoeg als je alleenstaand bent, al verdien je nog boven modaal.
Zijn daar cijfers van? En wat is van een aantal jaar geleden? De meeste mensen hebben rond hun 28 een relatie, dus rond je 30e kopen met zijn tweeën is prima te doen mits je gespaard hebt of gaat sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-10 13:52

DHV

itarix schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:18:

Precies dit. Van 170k naar 370k gegaan, met een kleine (<5k) aan upgrades en onderhoud.

Maat van me verdient evenveel maar heeft door omstandigheden (relaties die uit gaan etc.) niet in dezelfde tijd iets gekocht, huurt nu een veel te duur appartement maar koopwoning in z'n eentje zit er niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjjl
spijkerhoofd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:38:
[...]

Voor alleenstaanden zouden we inderdaad meer moeten doen daar ben ik geheel mee eens...
Zo lazen je berichten niet.
Vergis je niet, er komen steeds meer alleenstaande. In totaal is het nu zo'n 18% van de huishoudens dat bestaat uit alleenstaande. In sommige steden is dat >30% maar dat heeft dan ook weer met studenten te maken.

Maar ook dit bericht laat wel zien dat je niet beseft hoeveel geluk je dus hebt:
[...]

Jouw modale ouders hebben geld opzij gezet, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Het is echt enorm afhankelijk van je afkomst hoe dat precies zit. Het is je gegund natuurlijk, maar het wekt altijd van die vervelende gevoelens op als degenen die dat geluk hebben gehad, doen alsof iedereen dat kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online

Weinig/veel is relatief, hangt van je referentiekader af. Ik neig naar 'genoeg om de markt te verstoren'. En je hoefde het afgelopen jaren niet op de rekening te hebben staan he: zat mensen gehoord waar ouders gewoon de half afbetaalde hypotheek flink verhoogden tegen 1,5% rente ofzo, omdat hun huis toch dubbel zoveel waard was geworden en ze dan alsnog maar lening ter hoogte van helft van de woningwaarde hadden.

Kansenongelijkheid wordt verkocht als de motivator, om te verhullen dat de samenleving stiekem helemaal niet zo eerlijk is als we graag denken, en dat dat 'working as intended' is. Als dat verheffingsideaal echt werkte, zou de hele maatschappij ontwricht raken, omdat iedereen wel CEO wil zijn en in een villa wil wonen, maar dat kan gewoon niet. Maar als je het idee wekt dat dat wel kan, blijven mensen toch een stuk rustiger dan als je zegt 'tsja, paar mensen hebben mazzel, de rest lift gewoon mee op succes van de vorige generaties. [/marxistische socio-economische analyse :+ ]
Kansenongelijkheid is zeker een groot probleem en dat is zeker waar we wat aan moeten doen. De kansongelijk is echter flink gekrompen sinds de babyboomgeneratie jong is, want zij waren de eerste die ongeacht wat je ouders deden naar de universteit konden, ergo werkgever hebben destijds veel mensen opgeleid naar een beroep, mijn vader en schoonvader hebben bij KPN en ABN leren Iten, waar je nu naar de hogeschool of uni moet omdat te leren.

De Boomers die wel naar de uni gingen deden wel door hun armoedige jeugd een studie waar goed in te verdienen viel, kon ook niet anders want velen studies van nu waren er toen niet.

En natuurlijk kan niet iedereen in een villa wonen, ergo bij ons in het dorp komt een kleine villa wijk vanaf 900K waar ik mij groen en geel aan erger want daar kunnen het dubbele aantal modale woningen komen te staan en vind het maatschappelijk onwenselijk om deze woningen te bouwen. Ik ben het zeker eens dat we voor modale mensen woningen moeten bouwen, alleenstaand of samen. Jonge mensen zijn namelijk wel de toekomst van dit land, maar we mogen op middelbare scholen leren dat beslissingen consequenties hebben voor de toekomst, dus leren wat het verschil is tussen thuis en uit wonen, tussen studies etc. Plus we moeten de MBOers beter waarderen en beter betalen, want de tekorten lopen fors op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masvic
spijkerhoofd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:41:
[...]

Zijn daar cijfers van? En wat is van een aantal jaar geleden? De meeste mensen hebben rond hun 28 een relatie, dus rond je 30e kopen met zijn tweeën is prima te doen mits je gespaard hebt of gaat sparen.
Had al zo'n vermoeden al dat je zelf geen idee hebt wat een gemiddeld startsalaris is, https://hetgeldcollege.nl/gemiddelde-startsalaris-hbo-wo/

Ja met zn tweeen kun je een huis kopen als je 30 bent, WOW wat hebben we het goed in Nederland! En wat een aanstellers zijn mensen die zeuren over de huizenmarkt. Hadden ze maar de juiste opleiding gekozen (nee, waren ze maar 4 jaar eerder afgestudeerd dan hadden ze veel meer kans gemaakt).

Even voor jouw beeldvorming, er zijn behoorlijk veel alleenstaanden in Nederland. Waar gaan die wonen dan? Allemaal bij mammie of pappie tot ze 30 zijn of een relatie hebben? Of financieel uitgewoond worden door een huurbaas waardoor sparen niet zo makkelijk meer is? https://opendata.cbs.nl/#...aset/37620/table?dl=1E65A

Hoe kun je maanden dit topic volgen en dan het probleem alsnog zo bagatelliseren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 23:37
[...]

Dit is wel erg kortzichtig. Niet iedereen wilt of kan een lening krijgen voor zonnepanelen, laat staan een hoger bedrag voor zonnepanelen en een warmtepomp. Ik zou zelf nooit een lening afsluiten voor zonnepanelen omdat het een schuld is.

Niet iedereen kan advocaat worden. Niet iedereen kan ingenieur worden. Ook mensen die een studie doen met minder baan kans en een minder salaris hebben wij nodig. Iedereen heeft zijn kwaliteiten en de één is ergens weer beter in dan de ander. Niet iedereen heeft de keus om thuis te blijven wonen. Niet iedereen is gelukkig met een rechten studie.

Niet alles draait om alleen maar de juiste keuzes maken. De juiste keus kan ook iets zijn wat je gelukkig maakt. Alhoewel keuzes natuurlijk wel kunnen beïnvloeden hoeveel geld jij over hebt om bijvoorbeeld te kunnen verduurzamen. Maar goed, dan bezuinig je, 1x per 2 jaar op vakantie, i.p.v. elk jaar. Betekent dat dan meteen dat je genoeg geld overhoudt om een lening af te sluiten voor zonnepanelen en deze af te lossen? "Goedkope" vakanties zijn er ook nog, ik ga geregeld weg voor onder de 500,-. Niet iedereen smijt met geld bij een vakantie. Maar als er dan ook nog is inflatie is en een stijgende energierekening in een slecht geisoleerd huis, houdt je dan ook echt die 500 euro over? Betekent dat dan dat je met de juiste keuzes nog steeds die lening kan aflossen?

Ik denk dat je nog veel te leren hebt om dit te kunnen begrijpen. We weten overigens beiden dat er niemand een "genderstudie" gaat doen, alhoewel ik heel goed begrijp wat je hiermee bedoeld.

Kortom, als je huis al slecht is geïsoleerd, dan ga je het nu alleen maar lastiger hebben om geld hiervoor vrij te maken. En die hogere energierekening merk je wel op de woningmarkt. Huizen met een A label worden massaal bezichtigd en makelaars pronken met het energielabel of zelfs als de woning gasloos is. Maar om te zeggen dat iedereen even kan verduurzamen is echt erg kortzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Nu online
LostInNight schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:57:
[...]

We weten overigens beiden dat er niemand een "genderstudie" gaat doen, alhoewel ik heel goed begrijp wat je hiermee bedoeld.
[...]
Off-topic: Tsja, het is wel echt een ding. Maar sommige van die mensen komen kennelijk alsnog goed terecht, op een communicatieafdeling of iets bij de overheid ofzo :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 12:42
spijkerhoofd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:53:
maar we mogen op middelbare scholen leren dat beslissingen consequenties hebben voor de toekomst, dus leren wat het verschil is tussen thuis en uit wonen, tussen studies etc.
Momenteel is de situatie een beetje:

- Studie waar weinig behoefte aan is, uitwonend, studievertraging, hoge schuld?
-> Geen mogelijkheid tot het kopen van een woning op middelkorte termijn.
-> Op jezelf wonen equals huren in de vrije sector voor >40% van je netto inkomen.
-> Misschien kan je na 8 jaar sociaal huren tegen een gezonde huurprijs.

- Studie waar veel behoefte aan is, inwonend, binnen 4 jaar halen zonder schuld?
-> Geen mogelijkheid tot het kopen van een woning op middelkorte termijn.
-> Op jezelf wonen equals huren in de vrije sector voor >30% van je netto inkomen.
-> Sociaal huren is geen optie.

Ik snap dat je jonge mensen wil leren hoe de wereld zou moeten werken, maar momenteel voldoet de wereld niet aan het beeld wat je ze wil voorspiegelen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
Masvic schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:57:
Ja met zn tweeen kun je een huis kopen als je 30 bent
Er is opzich niet enorm veel mis als iedereen 'pas' rond hun 30e een woning zou kunnen kopen he ;)

Ik denk dat het een groter probleem is dat je in de 5 tot 8 jaar daarvoor (de tijd tussen je afstuderen en je eerste koopwoning) een aanzienlijk hoger geldbedrag kwijt bent aan het huren van een eigen plekje, met over het algemeen ook nog minder woongenot.
De netto rentelasten en onderhoudslasten van een koopwoning zijn bizar veel lager dan die van een (zelfs sociale) huurwoning en in sommige gevallen zelfs lager dan die een studentenstudio.

Dat is raar en krom. Je zou juist willen dat je eerste stap veel goedkoper is en je ruimte biedt om te sparen. En dat een koopwoning geen speculatief financieel object zou zijn :P
Dat 'mindere' huizen zo eigenlijk duurder zijn, vergroot aanzienlijk het vermogensgat tussen degenen die wel een koopwoning hebben kunnen kopen, en wie dat niet heeft.

En nu gaat het imho om een te groot verschil tussen wie op het juiste moment kon toetreden, en wie niet. Door de huidige prijsontwikkeling gaat het om tonnen aan vermogensverschil tussen iemand die in 2016 kon kopen, en iemand die in 2017 telkens nét mis heeft gegrepen.

Plus, dat vermogen is door een deel van Nederland heel goed gebruikt om woningen te verduurzamen. Waardoor een deel van Nederland heel erg weinig last heeft van de gestegen energieprijzen - in een energieneutrale woning krijg je geen gasrekening van 500 euro. Dat vermogen is gestopt in verbouwingen, wat door de inflatie nu aanzienljk duurder is geworden voor wie later is toegetreden. Enzovoort, enzovoort.

En zo is de tweedeling tussen arm en rijk alleen maar verder aan het groeien. Ik denk dat de woningmarkt en het monetair beleid van de afgelopen jaren daar enorme katalysatoren voor zijn geweest. En nu is het probleem eigenlijk niet meer op te lossen :/

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 09-09-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
[...]

:) mijn vader verliet op jonge leeftijd het gezin, liet mijn moeder met 100k schuld (was nog gulden dus viel mee) berooid achter, mijn vrouw is als minderjarige alleen achter gelaten door een moeder verslaafd aan heroïne (de tesla van vroeger) en haar vader vertrok naar het buitenland. Voor sommige mensen is dat dus allemaal doodnormaal. Overigens vanuit beide gezinnen zijn mijn vrouw en ik de enige die de eindstreep koop woning en opleiding überhaupt gehaald hebben.

Ik zou een experiment voorstellen, geef je kids aan jeugd zorg en kijk of ze de juiste keuzes maken later :+ denk ook dat het wel een goede motivator is voor de juiste studie keuze later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]
[...]
Nee, ik snap dat het moeilijk is om een huis te kopen, maar een basisschool leraar is een slecht voorbeeld van iemand met een laag salaris. In LB schaal (laagste schaal) start je met 3k. Pabo is 4 jaar, dus nominaal afgestudeerde leraar begint met bijna een modaal salaris op 21-22 jarige leeftijd. De meeste starters op de koopwoningmarkt beginnen eind 20 begin 30. Met 8 jaar ervaring verdien je 3755 wat met meer dan 50k/jaar ruim boven modaal is. Daarmee kan je in de Randstad geen eengezinswoning meer voor kopen, Maar 2 leraren kunnen met 8 jaar ervaring toch rum 500k lenen. En daarmee kan je zelfs in de Randstad nog heel mooi wonen. Zelfs 1 FTE leraar + 0,5 FTE leraar kan nog 375k lenen.
https://www.onderwijsloke...een%20geldende%20toelagen.

Dus gebruik voor mensen die geen huis kunnen kopen aub niet beroepen waarmee het wel mogelijk is om een huis te kopen als voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
Richh schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:27:
[...]

Er is opzich niet enorm veel mis als iedereen 'pas' rond hun 30e een woning zou kunnen kopen he ;)
Oh nee? Ik denk dat dit een belangrijke oorzaak is van vergrijzing, mensen stellen het starten van een gezin uit omdat ze het idee hebben niet in hun basisbehoeftes te kunnen voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
Z___Z schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:01:
[...]
Zelfs 1 FTE leraar + 0,5 FTE leraar kan nog 375k lenen.
Die magische 1FTE leraar die zo goed als niet bestaat :').

Werkdruk is zo hoog dat een derde er na een paar jaar mee stopt.

De salarissen in het onderwijs zijn prima, alleen kunnen de meesten helemaal niet fulltime werken.

https://www.voion.nl/medi...beginnendeplusleraren.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Masvic op 09-09-2022 13:11 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:03
Ik blijf het bijzonder vinden dat we hier gaan zitten nitpicken op de details. Leraren zijn kampioen deeltijd, jongeren kunnen blijkbaar niet met geld omgaan en moeten thuiswonen, het gaat om de juiste keuzes maken, bla bla bla.

Maar niemand lijkt even uit te zoomen en de vraag te stellen; wat zouden we met z'n allen nu een goed draaiende woningmarkt vinden?

Het is alsof we meegaan in de tijdsgeest en die bizarre prijzen maar gaan normaliseren en incalculeren. En dan krijg je dus discussie over de zogenaamde sociale ladder, wat een goed genoeg inkomen is om met z'n tweeën fulltime net aan een normaal rijtjes te kunnen kopen, etc etc.

Waarom mogen we niet vinden / eisen dat je met een modaal inkomen (1 inkomen) een huis kan kopen? Daar is toch niks op tegen? Of is de overwaarde op je huidige woning dan ineens weg, en is dat stiekem het probleem?

Ik snap de hele discussie nooit. We gaan zitten beargumenteren waarom woningen lekker duur zouden moeten zijn. Zullen we dat ook met auto's doen? Fijn hè, die dure auto. Of met voedsel, ik hoop toch zo dat het morgen 2x zo duur is.

/rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Richh schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:27:
En nu gaat het imho om een te groot verschil tussen wie op het juiste moment kon toetreden, en wie niet. Door de huidige prijsontwikkeling gaat het om tonnen aan vermogensverschil tussen iemand die in 2016 kon kopen, en iemand die in 2017 telkens nét mis heeft gegrepen.
Dit argument zie ik vaker voorbij komen, maar het gaat hierbij niet om vermogen maar om woonlasten. Voor starters is het immers allesbepalend hoeveel ze kunnen lenen op basis van de maximale woonlasten. Dat is tussen 2016 en nu alleen maar toegenomen. Probleem is dat zij de prijzen daardoor opdrijven.

Vermogen is ook niet het juiste woord, want het is overwaarde. Dat klinkt als hetzelfde, maar met vermogen kun je van alles doen, overwaarde zit vast in stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-10 21:55
Emgeebee schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:11:
Waarom mogen we niet vinden / eisen dat je met een modaal inkomen (1 inkomen) een huis kan kopen? Daar is toch niks op tegen? Of is de overwaarde op je huidige woning dan ineens weg, en is dat stiekem het probleem?

Ik snap de hele discussie nooit. We gaan zitten beargumenteren waarom woningen lekker duur zouden moeten zijn. Zullen we dat ook met auto's doen? Fijn hè, die dure auto. Of met voedsel, ik hoop toch zo dat het morgen 2x zo duur is.

/rant
Helaas is wat iemand vindt niet relevant voor hoe de markt werkt. Stel dat inderdaad de overheid een flinke ingreep zou maken waardoor ineens startershuizen van zegmaar minder dan 75m2 niet meer kan kosten dan 2 ton en tegelijk een inkomenseis erbij zet zodat er geen investeerders welkom zijn (laten we doen alsof dit mogelijk is). Dan heb je ineens een soort sociale koopwoningmarkt. De volgen: lange, (hele lange) wachtlijsten voor een "sociale koopwoning." Er wordt niks nieuws gebouwd die "social" kan zijn, omdat het niet rendabel is. Doorstromen uit een sociale koopwoning wordt praktisch onmogelijk, vanwege de gat tussen een normale koopwoning en sociale koopwoning.

Zeker mogen wel vinden dat iedereen verdient woonruimte. Maar woon je in een dure plek (zoals NYC, London, Zwitserland, Singapore, of de Randstad), is een koopwoning een luxe. Helaas was dat voor vorige generaties minder zo, dus kunnen mensen dat als onrechtvaardig ervaren. Maar vorige generaties moesten ook naar de bieb voor informatie, ipv even op wikipedia. Het is zeker jammer, maar ik denk eerlijk gesproken dat de tijd dat een eenverdiener met een modaal salaris iets in een redelijke locatie kan kopen is voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Emgeebee schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:11:

Ik snap de hele discussie nooit. We gaan zitten beargumenteren waarom woningen lekker duur zouden moeten zijn.
De huizenmarkt is een markt; waar vraag en aanbod de transactieprijs bepalen. Wij kunnen hier enkel de markt analyseren, maar kunnen we die niet beïnvloeden.

Ik ben het met je eens dat je met een modaal inkomen een huis zou moeten kunnen kopen. Dat kan alleen als de overheid de schaarste opheft èn we meer verdienen. Door alle loonmatiging lopen we simpelweg achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Masvic schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:05:
[...]

Oh nee? Ik denk dat dit een belangrijke oorzaak is van vergrijzing, mensen stellen het starten van een gezin uit omdat ze het idee hebben niet in hun basisbehoeftes te kunnen voorzien.
Los van dat het 'vruchtbare' deel van de bevolkingsgroep sowieso al te klein is om voldoende nageslacht te produceren om de omvang van de 60+'ers bij te benen, dat is de hoofdoorzaak van vergrijzing :P

Ik denk dat je nog een laag verder moet kijken :)

Waarom voldoet een (vrije sector) huurwoning niet aan de 'basisbehoeftes' voor het starten van een gezin? Ik weet het wel: het is te klein, te duur en te onzeker.
Maar als huurwoningen goedkoper en met (bijv) minder tijdelijke contracten verhuurd zouden worden, zodat een huurwoning een goedkope en juist stabiele 'eerste stap' is, dan trek je een hele hoop eigenlijk onnodige vraag van de koopwoningmarkt. Nu is de situatie juist zo dat kleine huurwoningen soms nog duurder zijn dan gezinshuurwoningen - die logischerwijs ook nog eens voor een aanzienlijk deel bezet zijn, etc etc.

We hebben decennia lang een samenleving gekend zonder dat iedereen een koopwoning 'nodig' vond; ik denk dat een aanzienlijk deel van de extreme vraag naar koopwoningen hem zit in het gebrekkige alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
Richh schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:48:
[...]
We hebben decennia lang een samenleving gekend zonder dat iedereen een koopwoning 'nodig' vond; ik denk dat een aanzienlijk deel van de extreme vraag naar koopwoningen hem zit in het gebrekkige alternatief.
Ook in het feit (wat in veel landen niet het geval is) dat je juist minder maandlasten hebt bij dezelfde klas woning voor een koopwoning dan een huurwoning, deels vanwege de hypotheekrenteaftrek. Dat jaagt ook een vraag voor koopwoningen omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjjl
Richh schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:48:
[...]

Los van dat het 'vruchtbare' deel van de bevolkingsgroep sowieso al te klein is om voldoende nageslacht te produceren om de omvang van de 60+'ers bij te benen, dat is de hoofdoorzaak van vergrijzing :P

Ik denk dat je nog een laag verder moet kijken :)

Waarom voldoet een (vrije sector) huurwoning niet aan de 'basisbehoeftes' voor het starten van een gezin? Ik weet het wel: het is te klein, te duur en te onzeker.
Maar als huurwoningen goedkoper en met (bijv) minder tijdelijke contracten verhuurd zouden worden, zodat een huurwoning een goedkope en juist stabiele 'eerste stap' is, dan trek je een hele hoop eigenlijk onnodige vraag van de koopwoningmarkt. Nu is de situatie juist zo dat kleine huurwoningen soms nog duurder zijn dan gezinshuurwoningen - die logischerwijs ook nog eens voor een aanzienlijk deel bezet zijn, etc etc.

Het verschil tussen een koopwoning en een huurwoning is mijn inziens niet eens de grootte, de prijs of de onzekerheid. Het belangrijkste verschil is dat een koopwoning resulteert in een stuk bezit wat min of meer zijn waarde vast houdt of zelfs toeneemt.

Een koopwoning is een investering, waarmee je na je pensioen, je oudedagsvoorziening moet/kan financieren.

Dat kan ook met een investering in aandelen, pensioenfonds of letterlijk sparen, maar dat is mijn inziens vele malen meer risicovoller, en heb je minder invloed op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Masvic schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:11:
[...]

De salarissen in het onderwijs zijn prima, alleen kunnen de meesten helemaal niet fulltime werken.

De werkdruk is juist hoog door parttime te gaan werken. Full time leraar is iemand die 5 dagen per week les geeft aan 1 groep. Als je 3 dagen les geeft en daarvoor 3/5 FTE betaald krijgt, dan kom je tijd te kort. Want met 3 dagen les geven heb je nauwelijks minder overhead boven het lesgeven dan de leraar die 5 dagen les geeft terwijl je maar voor 3 dagen betaald krijgt.

Dat je met 1 salaris geen modaal huis kan kopen komt door de emancipatie. Zolang de tweeverdiener de norm is, zal je als 1 verdiener altijd achter lopen. Het is natuurlijk slecht van de overheid om de leennormen zo te verruimen dat je het 2e salaris voor 90% mag meenemen in de financiering, maar de stijging van huizenprijzen hebben vooral te maken met de dalende rentes en de overwaardes die verplicht aflossen hebben gecreëerd voor doorstromers.

Maar goed stel het 2e inkomen wordt gelimiteerd qua financiering. Dan zal dit in eerste instantie een daling in de financierbaarheid opleveren wat een daling van huizenprijzen zou kunnen veroorzaken. Maar op lange termijn maakt het niet uit, want de verdeling in huizen blijft gelijk en mensen met meer financiële middelen wonen graag in grotere huizen, en hebben daar het geld voor over. Dus linksom of rechtsom gaat dat geld weer naar de gewilde huizen. Het verschil is wel dat betalen uit spaargeld psychisch meer pijn doet dan betalen en aflossen van een lening. Dus wellicht gaat er uiteindelijk netto toch minder naar de huizenmarkt.

Het financiele systeem is sowieso kapot en gemaakt om rijken rijker te maken en arbeiders loonslaaf te houden. Zolang onze regeringsbeleid bepaald wordt door degene die het meeste geld heeft om te lobbyen zal dit ook nooit veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lastmanstanding
fjjl schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:04:
[...]
Dat kan ook met een investering in aandelen, pensioenfonds of letterlijk sparen, maar dat is mijn inziens vele malen meer risicovoller, en heb je minder invloed op.
De vastgoedmarkt is niet minder risicovol dan de aandelenmarkt. Het verschil is eigenlijk dat je een hefboomeffect hebt met een eigen woning waarbij je leent capital/geld om ermee te beleggen in een eigen woning, tegen een gesubsidieerde rente.

Om te beleggen in aandelen, moet je eerst geld over hebben. Dan heb je 100K die omhoog of omlaag kan. 5% omhoog: 105K. 5% omlaag: 95K.

Voor een eigen huis, heb je bijvoorbeeld 100K eigen geld en leen je 400K. Je beleggingsobject is dan 500K waarde. 5% omhoog: 525K. 5% omlaag: 475K. Dat is niet minder risicovol, maar over de jaren hakt inflatie in op je schuld, en de winst is veel groter vanwege de hefboom.

Het is volgens mij een flinke denkfout van mensen dat ze zien de huizenmarkt als minder risicovol dan de aandelen markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:20
Lastmanstanding schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:38:
[...]

Helaas is wat iemand vindt niet relevant voor hoe de markt werkt. Stel dat inderdaad de overheid een flinke ingreep zou maken waardoor ineens startershuizen van zegmaar minder dan 75m2 niet meer kan kosten dan 2 ton en tegelijk een inkomenseis erbij zet zodat er geen investeerders welkom zijn (laten we doen alsof dit mogelijk is). Dan heb je ineens een soort sociale koopwoningmarkt. De volgen: lange, (hele lange) wachtlijsten voor een "sociale koopwoning." Er wordt niks nieuws gebouwd die "social" kan zijn, omdat het niet rendabel is. Doorstromen uit een sociale koopwoning wordt praktisch onmogelijk, vanwege de gat tussen een normale koopwoning en sociale koopwoning.

Zeker mogen wel vinden dat iedereen verdient woonruimte. Maar woon je in een dure plek (zoals NYC, London, Zwitserland, Singapore, of de Randstad), is een koopwoning een luxe. Helaas was dat voor vorige generaties minder zo, dus kunnen mensen dat als onrechtvaardig ervaren. Maar vorige generaties moesten ook naar de bieb voor informatie, ipv even op wikipedia. Het is zeker jammer, maar ik denk eerlijk gesproken dat de tijd dat een eenverdiener met een modaal salaris iets in een redelijke locatie kan kopen is voorbij.
Wat we vinden is zeer zeker wel relevant voor hoe de markt werkt. De overheid doet dingen op basis van wat 'we' (de stemmers) vinden. Als je zegt dat wat we vinden niet relevant is, zeg je dat de overheid nergens invloed op heeft. Ooit gehoord van hypotheekrenteaftrek? Schenkingsbelasting? Overdrachtsbelasting? Subsidie? Toeslagen? Eigenwoningforfait? etcetera etcetera.

Je zegt nu stellig dat een koopwoning in de Randstad een luxe is, maar dat hoeft het niet te zijn. Dat hebben we namelijk zelf in de hand (en ja, we hebben momenteel bepaald dat het een luxe is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Z___Z schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:43:
[...]

De werkdruk is juist hoog door parttime te gaan werken. Full time leraar is iemand die 5 dagen per week les geeft aan 1 groep. Als je 3 dagen les geeft en daarvoor 3/5 FTE betaald krijgt, dan kom je tijd te kort. Want met 3 dagen les geven heb je nauwelijks minder overhead boven het lesgeven dan de leraar die 5 dagen les geeft terwijl je maar voor 3 dagen betaald krijgt.
... Heb jij niet op het middelbaar onderwijs gezeten? Ik kreeg toch echt van een stuk of 10 verschillende docenten les elke week...

Maar leuk dit soort geroeptoeter van mensen die duidelijk geen verstand hebben van het onderwijs, misschien ergens een paar statistiekjes hebben opgezocht en hier en daar een leuke oneliner hebben opgepikt die ze kunnen papegaaien.

[ Voor 15% gewijzigd door Masvic op 09-09-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Deewop schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:44:
[...]

Wat we vinden is zeer zeker wel relevant voor hoe de markt werkt. De overheid doet dingen op basis van wat 'we' (de stemmers) vinden. Als je zegt dat wat we vinden niet relevant is, zeg je dat de overheid nergens invloed op heeft. Ooit gehoord van hypotheekrenteaftrek? Schenkingsbelasting? Overdrachtsbelasting? Subsidie? Toeslagen? Eigenwoningforfait? etcetera etcetera.

Je zegt nu stellig dat een koopwoning in de Randstad een luxe is, maar dat hoeft het niet te zijn. Dat hebben we namelijk zelf in de hand (en ja, we hebben momenteel bepaald dat het een luxe is).
Dat is juist het probleem de overheid doet niet wat we (stemmers) willen, maar wat de lobbyisten vragen. De reden dat de overheid ermee weg komt, is omdat er altijd een coalitie gevormd moet worden. Door het poldermodel krijgen we dus nooit waarom we gestemd hebben.

We zouden eigenlijk in 2 rondes moeten stemmen waarbij de 1e ronde de 2 grootste partijen gevonden worden en in de 2e ronde 1 van deze twee partijen moet gaan regeren. De rest van de zetels kan dan verdeeld worden over de andere partijen. Nu bepalen de VVD, D66, CDA welke verkiezingspunten ze willen uitonderhandelen met elkaar, in plaats van dat de kiezers dit doen. Als ik VVD gestemd heb om punt X en krijg punt Y erbij omdat dit ook in het programma staat, en VVD gaat vervolgens met D66 onderhandelen en ruilen punt X tegen punt Z van D66 heb ik dus voor punt X gestemd, maar niks gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
Lastmanstanding schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:43:
[...]

De vastgoedmarkt is niet minder risicovol dan de aandelenmarkt. Het verschil is eigenlijk dat je een hefboomeffect hebt met een eigen woning waarbij je leent capital/geld om ermee te beleggen in een eigen woning, tegen een gesubsidieerde rente.

Om te beleggen in aandelen, moet je eerst geld over hebben. Dan heb je 100K die omhoog of omlaag kan. 5% omhoog: 105K. 5% omlaag: 95K.

Voor een eigen huis, heb je bijvoorbeeld 100K eigen geld en leen je 400K. Je beleggingsobject is dan 500K waarde. 5% omhoog: 525K. 5% omlaag: 475K. Dat is niet minder risicovol, maar over de jaren hakt inflatie in op je schuld, en de winst is veel groter vanwege de hefboom.

Het is volgens mij een flinke denkfout van mensen dat ze zien de huizenmarkt als minder risicovol dan de aandelen markt.
Jij hebt nog nooit gebruik gemaakt van hefbomen op de beurs zo te zien? Denk aan opties, shorts, longs, etc. Want je kunt prima 1k gebruiken i.c.m. een 1:100 hefboom om op 100k belegd vermogen te komen. Gaat de prijs 1% naar beneden krijg je wel meteen een margin call en ben je alles kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Masvic schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:47:
[...]

... Heb jij niet op het middelbaar onderwijs gezeten? Ik kreeg toch echt van een stuk of 10 verschillende docenten les elke week...

Maar leuk dit soort geroeptoeter van mensen die duidelijk geen verstand hebben van het onderwijs, misschien ergens een paar statistiekjes hebben opgezocht en hier en daar een leuke oneliner hebben opgepikt die ze kunnen papegaaien.
offtopic:
Ja middelbare school erbij halen terwijl ik het over de basisschool had. Ik geloof best dat het moeilijk is om een full time aanstelling te krijgen in het VO voor de niet kernvakken. De pers heeft het nooit over VO leraren, maar altijd over PO leraren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjjl
Masvic schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:47:
[...]

10 docenten op het middelbaar onderwijs? Dat lijkt mij toch logisch, daar die allemaal hun eigen vak geven, aan verschillende klassen.
Het is een gegeven dat een een lerarentekort is op de basisschool, of dat nou is om dat juf/meester drie dagen voor een klas staat of omdat ze er helemaal niet zijn. Je kunt iemand niet dwingen meer dagen te werken, wellicht ontlast de juf/meester die parttime werkt wel het kinderdagverblijf of de ouderenzorg op de overige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:50:
Dat is juist het probleem de overheid doet niet wat we (stemmers) willen, maar wat de lobbyisten vragen. De reden dat de overheid ermee weg komt, is omdat er altijd een coalitie gevormd moet worden. Door het poldermodel krijgen we dus nooit waarom we gestemd hebben.
Dat is natuurlijk een klassieke denkfout, er is geen "we", want jij wil heel andere dingen dan ik. Sterker nog, twee mensen die op dezelfde partij stemmen, doen dat om heel verschillende redenen, en niet omdat ze integraal achter het partijprogramma staan.

Politiek draait altijd om onderhandelen en uitruilen, en niet om kiezers alles te geven wat "ze" willen.

Wat wél gebeurt is dat er soms in het regeerakkoord dingen staan die in geen enkel partijprogramma voorkwamen. De afschaffing van de dividendbelasting, bijvoorbeeld, of de eeuwige verlenging van de 30%-regeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:15:
[...]

Dit argument zie ik vaker voorbij komen, maar het gaat hierbij niet om vermogen maar om woonlasten. Voor starters is het immers allesbepalend hoeveel ze kunnen lenen op basis van de maximale woonlasten. Dat is tussen 2016 en nu alleen maar toegenomen. Probleem is dat zij de prijzen daardoor opdrijven.

Vermogen is ook niet het juiste woord, want het is overwaarde. Dat klinkt als hetzelfde, maar met vermogen kun je van alles doen, overwaarde zit vast in stenen.
Je gaat op beide vlakken echt veel te kort door de bocht :P
Het klopt tot op zekere hoogte wat je zegt he. Maar: de starters kunnen er namelijk ook niks aan doen dat de rentes zijn gedaald, de leennormen zijn verruimd, en de inkomens iets zijn gestegen.
Je impliceert indirect dat de oplossing zou zijn om starters minder leenruimte te geven. Ja, dat zal de woningmarkt inderdaad aanzienlijk doen afkoelen, tegelijkertijd is dat natuurlijk ook niet wat je wilt, want dat kunnen jonge mensen helemaal niks meer kopen en enkel nog huren van de vermogenden die meer en meer pandjes kunnen opkopen. Het lijkt me ook niet dat je dat moet willen.
Wellicht zou je het besteedbaar budget van andere (potentiële) woningkopers dan starters moeten bekijken, om de markt op precied dezelfde manier af te koelen.

En ook je blik op de waarde van woningen is erg bekrompen. Misschien is het woord 'vermogen' ook niet juist, maar woningwaarde heeft wel degelijk waarde. Enkele voorbeelden:
  • Misschien dat jij N=1 persoonlijk niet het inkomen hebt om je hypotheek te verhogen (om bijvoorbeeld te verduurzamen), maar een merendeel van de woningbezitters heeft dat natuurlijk wel, gezien de lonen gemiddeld gezien stijgen en de leennormen zijn verruimd, naast dat het onderpand in waarde is toegenomen.
  • Misschien dat jij geen interesse hebt in een verhuizing naar een misschien kleiner, maar wel beter geïsoleerde woning, maar een woningbezitter kán die stap zetten. Een huurder heeft dat 'stenen vermogen' niet.
  • Misschien dat jij op je oude dag niet je koopwoning wil verkopen en een zorgappartement wil huren, maar anderen willen dat mogelijk wel, en met een koopwoning van een paar ton kan je dan een stuk rianter leven dan de bejaarde huurder.
Om dan nog maar even hier op terug te komen:
Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:28:
Wat hebben Tesla’s met de huizenmarkt van doen :?
Niks, maar er is wel een vergelijking tussen beide op te stellen.
Het 'fijne' aan auto's is dat de kosten voor heel veel mensen relatief 'tastbaar' zijn. We betalen dezelfde liters brandstof, dezelfde wegenbelasting, of je nou een Toyota of een Volkswagen rijd, je weet waar je het over hebt. Terwijl door de werking van de hypotheekmarkt de woonlasten extreem verdeeld zijn onder Nederlanders. Het kan heel goed dat in een rijtje dezelfde woningen de een huurt voor 1000 per maand, de ander aflossingsvrij 200 per maand betaald en wie net gekocht 1500 aan hypotheeklasten heeft. Dat 'spreekt' veel minder in een vergelijking en biedt ook veel meer details en uitzonderingen om een discussie mee dood te slaan.

Anyhow, het punt is:
"Vroeger" waren we gewend dat je met meer geld, voornamelijk meer luxe koopt. Het is niet echt 'nodig'. Tuurlijk kom je met een dikke Mercedes uitgeruster aan in Zuid Frankrijk, maar de Toyota Starlet bracht je er ook, zij het met minder comfort. Waarschijnlijk gebruikte de Mercedes meer benzine dan de Toyota.
In het duurdere huis woonde je vooral groter en luxer want meer ruimte, maar: je hebt ook meer onderhoud. En waarschijnlijk meer meubels, en dus meer kosten, enzovoort. En je gebruikt meer energie.

Nu is dat anders.
  • Koop je zo'n (in aanschaf) dure Tesla, dan kan/kon je over een periode van 5 jaar maar zo goedkoper uit zijn dan Jan met de Pet met z'n 10-jaar oude Diesel occasion. Zowel als je de Tesla zou leasen/bijtellen als dat je 'm privé zou kpen.
  • Koop je een (in aanschaf) dure nieuwbouwwoning, dan kan/kon je over een periode van (vul maar wat in) jaar maar zo goedkoper uit zijn dan Jan met de Pet in z'n jaren 80 woning zonder panelen en fatsoenlijke isolatie. Een grotere woning die goed geisoleerd is en kamers afzonderlijk verwarmd, kan goedkoper zijn dan de standaard rijwoning zonder Tado-pakketje. En dat is nog los van waardeontwikkeling en hypotheekruimte (met de nodige mitsen en maren).
Duurder kan op lange termijn opeens goedkoper zijn. Op primaire levensbenodigdheden kan je een aanschaf doen met een 'terugverdientijd'.
Begrijp me goed, dat is heel fijn en misschien ook wel nodig voor de energietransitie :) maar je kan niet tegelijkertijd de oogkleppen sluiten voor de groeiende vermogensongelijkheid die dit eveneens veroorzaakt. Want het goed wat 'duur in aanschaf' is, is onbetaalbaar voor de niet-vermogenden, die hierdoor hogere maandlasten blijven houden, niet kunnen sparen, en zo ook niet de mogelijkheid krijgen om dat vermogen weer op te bouwen.
Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:43:
[...]

De huizenmarkt is een markt; waar vraag en aanbod de transactieprijs bepalen. Wij kunnen hier enkel de markt analyseren, maar kunnen we die niet beïnvloeden.
Als uiteindelijk de meest vermogenden de transactieprijs bepalen, dan is het een kwestie van tijd tot huizen enkel bereikbaar zijn voor die vermogenden.
Ik denk dat dat niet goed is. En een internetforum kan de boel niet beïnvloeden, maar de politiek heeft heel wat knoppen om aan te draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 09-09-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Deewop schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:44:

Je bekijkt het ééndimensionaal; wij - in dit draadje - zien problemen rond de woningmarkt die de overheid kan oplossen.

Echter de overheden - het zijn er meerdere - hebben een complex systeem van belangen rond woningen. De centrale overheid wil meer sociale huur (mede voor migranten), Provinciale overheden willen kernen compact houden en lokale overheden willen de beste prijs voor de gerond om ander beleid te financieren.
En ze doen het allemaal voor ons, de kiezer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Nu online
Also, als 'we' samen met de overheid het woningtekort écht oplossen en de huizenprijzen grofweg halveren tot het niveau van 2015 of iets daaronder zelfs, krijg je ook weer enige ophef over omvallende hypotheekverstrekkers omdat mensen leningen hebben die ze never-nooit meer kunnen terugbetalen, want 2-3 ton onder water zonder verwachting dat die markt binnen afzienbare tijd weer terugstijgt naar dit niveau.

Alle oplossingen moeten over decennia worden gesmeerd, sowieso, omdat je anders het hele financiële systeem in gevaar brengt, helaas. Ik gok dat dat ook deels is waarom de ECB ieder jaar weer moppert over onze collectieve hypotheekschuldenlast: we hebben de woningmarkt zo vastgeknoopt aan de bankensector dat als de ene niest, de ander ook gelijk ziek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
lama83 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:50:
www.huisverklikker.nl volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Masvic schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:11:
[...]

Buiten dat worden met name middelbare school docenten zwaar onderbetaald. Voor een vwo examen klas heb je in opleiding twee universitaire masters nodig, dan wordt je vervolgens zelden direct in de juiste schaal (d) gezet maar lager omdat er minder schalen d beschikbaar zijn dan nodig in de begroting van de scholen en door de werk druk is fulltime starten zelden mogelijk.

Ik snap best hoe we aan dat docenten te kort komen. Onevenredig veel moeite voor een hongerloontje. Als je het al doet zou ik in een goedkope regio gaan zitten anders red je het nooit in woonlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:46:
[...]

Precies dat; salderingsregeling, geen wegenbelasting. Electrische technologie is efficiënter dan fossiele technologie, maar de verschillen worden véél groter gemaakt dan ze eigenlijk zijn door overheidsbeleid.
De terugverdientijd van een warmtepomp was iets van 10+ jaar.
Panelen met saldering ook rond de 6 jaar.

De grote verschillen komen eigenlijk voornamelijk door de extreme prijzen van energie iets waar de overheid verantwoordelijk voor is. Als die extreme prijsstijging er niet was dan was het probleem veel minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Twam schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:44:
Also, als 'we' samen met de overheid het woningtekort écht oplossen en de huizenprijzen grofweg halveren tot het niveau van 2015 of iets daaronder zelfs, krijg je ook weer enige ophef over omvallende hypotheekverstrekkers omdat mensen leningen hebben die ze never-nooit meer kunnen terugbetalen, want 2-3 ton onder water zonder verwachting dat die markt binnen afzienbare tijd weer terugstijgt naar dit niveau.
Zolang de mensen gewoon hun baan behouden kunnen ze de schulden gewoon terugbetalen. De waarde van het onderpand veranderd de mogelijk om de schuld af te betalen niet. Alleen is het voor de balans van de bank wat vervelend dus maken ze op papier minder winst dus minder bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
fjjl schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:04:
[...]

Het verschil tussen een koopwoning en een huurwoning is mijn inziens niet eens de grootte, de prijs of de onzekerheid. Het belangrijkste verschil is dat een koopwoning resulteert in een stuk bezit wat min of meer zijn waarde vast houdt of zelfs toeneemt.

Een koopwoning is een investering, waarmee je na je pensioen, je oudedagsvoorziening moet/kan financieren.

Als je naast een huurwoning nou een voldoende bedrag over zou houden om te beleggen in aandelen / pensioenfonds / spaarrekening, zou je dan misschien toch een andere afweging kunnen maken?

Prijs en grootte gaan hand in hand met elkaar, en zijn uiteindelijk ook de bepalende factor van het spaarbudget wat nodig is voor bovenstaande. Met 'onzekerheid' bedoel ik precies de spaarpot/oudedagsvoorziening die je wél hebt bij een koopwoning (met annuiteiten/lineaire hypotheek).

Begrijp me goed, ik ben het ook wel met je eens, maar dat komt ook een beetje omdat het nu totaal ondenkbaar is dat een huurwoning evenveel kost dan enkel de rentelast (=ex aflossing! Want dat is het aandeel investeren/pensioen/oudedagvoorziening) van een koopwoning.
En dat terwijl in tijden van aflossingsvrij het juist was dat die twee bedragen een heel stuk dichter bij elkaar lagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 09-09-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Richh schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:35:
[...]
Maar: de starters kunnen er namelijk ook niks aan doen dat de rentes zijn gedaald, de leennormen zijn verruimd, en de inkomens iets zijn gestegen.
Je impliceert indirect dat de oplossing zou zijn om starters minder leenruimte te geven.
Dat is niet mijn bedoeling. Wat ik wil aangeven - hoe vervelend ook - is dat starters niet alleen slachtoffers zijn, maar ook deels het vuur van prijsopdrijving aanwakkeren. Ze bieden letterlijk tegen elkaar op.
Als uiteindelijk de meest vermogenden de transactieprijs bepalen, dan is het een kwestie van tijd tot huizen enkel bereikbaar zijn voor die vermogenden.
Dat is in principe altijd zo in een marktomgeving. Hier is een beetje algemeen de gedachte dat je met een modaal inkomen een huis zou moeten kunnen kopen. Dan ben je dus ook alvermogend, want er blijft dan nog steeds een grote groep medelanders over die niet in staat is een eigen huis te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:09:
[...]

Dat is niet mijn bedoeling. Wat ik wil aangeven - hoe vervelend ook - is dat starters niet alleen slachtoffers zijn, maar ook deels het vuur van prijsopdrijving aanwakkeren. Ze bieden letterlijk tegen elkaar op.
Ik snap dat je dat niet bedoelt.

Verder is het een enorm kortzichtig beeld, want stellen bieden natuurlijk ook op tegen doorstromers. Startend 2x modaal wil dezelfde woning kopen als 1,5x modaal met een ton overwaarde. Zoveel huizen, zoveel inkomens, het is echt niet zo kort door de bocht alsof iedereen exact dezelfde woningmarktladder zal moeten doorlopen.

Maar zelfs als je daar niet over na zou denken, is het wel heel kortzichtig om hiermee de kous af te doen vind ik. Net als dat je een aanzienlijk deel van de post überhaupt negeert en niet echt moeite lijkt te doen om je in te leven in wat ik je probeer uit te leggen :P
Dat is in principe altijd zo in een marktomgeving.
Klopt. Totdat je je gaat realiseren dat het nieuwbouwaanbod een politiek vraagstuk is en de leennormen een politiek vraagstuk is. Aan die knoppen is de afgelopen jaren exact de verkeerde kant op gedraaid, en dat is logischerwijs een politieke keuze geweest.

Het is, net als hierboven en mijn reactie op een van je posts, een heel bekrompen beeld om te zeggen 'ja maar vrije markt, kunnen we niks aan doen!' om vervolgens alleen maar te wijzen naar dingen waar je toevallig zelf geen last van zal hebben.
Hier is een beetje algemeen de gedachte dat je met een modaal inkomen een huis zou moeten kunnen kopen. Dan ben je dus ook alvermogend, want er blijft dan nog steeds een grote groep medelanders over die niet in staat is een eigen huis te kopen.
Ik snap niet echt wat je hier mee wil zeggen. Een modaal inkomen bepaalt je leenruimte. Dat is dan schuld, en nog geen vermogen. Je hebt vervolgens maar een paar duizend euro nodig om een woning te kopen. Als je daarna een woning 'bezit' evenals een schuld met dezelfde hoogte, dan ben je helemaal niet vermogend.

Dat mensen niet meer in staat zijn om een huis te kopen, komt niet omdat ze zo'n laag inkomen hebben. Regelmatig hebben starters helemaal geen verkeerd inkomen, maar worden ze juist overboden door doorstromers met meer overwaarde dan wat je ooit kan sparen.

We bouwen ook helemaal niet voor het modale inkomen. We bouwen veel liever voor de rijkere medelander (want dat levert meer geld op voor alle betrokken partijen bij de bouw), en hopelijk blijft er dan na enkele jaren aan verhuisbewegingen onderaan de woningmarktladder een huisje vrij voor de starter die daar dan de hoofdprijs voor kan betalen.
Over dat principe hadden we het twee weken geleden nog...

[ Voor 20% gewijzigd door Richh op 09-09-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:52
[...]

Nou ik vind de huizenmarkt een stuk minder volatiel dan de aandelenmarkt. Ik zou een huurder niet zo snel aanraden om 3 ton te lenen en dan dat in aandelen stoppen. Maar wel om 3 ton te lenen en dan een huis te kopen en daar dan lekker in gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
[...]

Tot op zekere hoogte is het waar, zeker omdat we de laatste jaren ook aandelen zijn gaan beprijzen op basis van wat de hoogste bieder ervoor wil betalen (iets met greater fool) ipv dat we kijken naar ratio's en het achterliggende bedrijf. Althans, particuliere beleggers doen dat niet (meer) of iig minder.

Toch zit er wel een wezenlijk verschil tussen, en dat is dat de overheid er blij slecht weer alles aan zal doen om de prijzen weer omhoog te krikken. Ruimere leennormen, buitenlandse investeerders, een bouwstop, etcetera. Momenteel subsidiëren we zelfs rente. Dat soort bonussen en ingrijpen zullen bij de aandelenmarkt een stuk minder het geval zijn.
Ook heb je natuurlijk veel meer 'genot' van een huis dan van een aandeel, ook als de markt eventjes tegenzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lastmanstanding
Kalentum schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:30:
[...]

Nou ik vind de huizenmarkt een stuk minder volatiel dan de aandelenmarkt. Ik zou een huurder niet zo snel aanraden om 3 ton te lenen en dan dat in aandelen stoppen. Maar wel om 3 ton te lenen en dan een huis te kopen en daar dan lekker in gaan wonen.
Dat is helemaal omdat de lening zo goedkoop is. Tegenwoordig is het erg in om als student volledig te lenen en daarmee te beleggen. Ook goedkoop lenen om gebruik te maken van de hefboom.

Vastgoed is meer illiquid dan aandelen. Daar zit sowieso een stukje extra risico aan, omdat je zo moeilijk bij je vermogen kan.

Vergeet niet dat geld op de bank heeft een risico (tot recent) erg onderschat was: inflatie.

Nederlanders zien vaak een flinke risico in aandelen maar missen juist veel andere risicos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Je gaat op beide vlakken echt veel te kort door de bocht :P
Het klopt tot op zekere hoogte wat je zegt he. Maar: de starters kunnen er namelijk ook niks aan doen dat de rentes zijn gedaald, de leennormen zijn verruimd, en de inkomens iets zijn gestegen.
Je impliceert indirect dat de oplossing zou zijn om starters minder leenruimte te geven. Ja, dat zal de woningmarkt inderdaad aanzienlijk doen afkoelen, tegelijkertijd is dat natuurlijk ook niet wat je wilt, want dat kunnen jonge mensen helemaal niks meer kopen en enkel nog huren van de vermogenden die meer en meer pandjes kunnen opkopen. Het lijkt me ook niet dat je dat moet willen.
Overigens past het dalende woningbezit onder "jongeren" in een tendens die al veel eerder is ingezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFFU2qr9ZckFtig-ZehtEj4KpZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q1KavRV9rF1CneonQwxLUy1S.png?f=fotoalbum_large

Uit Exploring Young European's Home Ownership Opportunities, Dewilde 2020.

Er zijn een handvol uitzonderingen, maar in de meeste Europese landen zie je een daling van woningbezit in de leeftijd 25-39 jaar, als sinds 2005. Het valt ook op dat die daling vergelijkbaar is, ongeacht het beginpunt. Er zijn grote verschillen tussen woningbezit onder jongeren; in Zuid-Europa was 30% de norm, terwijl het in Noord-Europa eerder tussen de 50 en 60% ligt. Maar dat maakt geen verschil, overal neemt het eigen woningbezit af in deze leeftijdsgroep. De onderzoeker vond ook dat de huizenbezitters in deze leeftijdsgroepen ook steeds meer in kwalitatief mindere huizen woont, wat een trendbreuk is tov. de ontwikkelingen in de 20e eeuw.

offtopic:
"Dual" en "Unitary" slaat trouwens op het systeem van sociale woningbouw; in België en het VK is dat echt pauperbehuizing voor de allerarmsten, terwijl het in Nederland en Oostenrijk kwalitatief goed en relatief toegankelijk is
.

[ Voor 5% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 09-09-2022 16:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lastmanstanding
Richh schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:35:
[...]

Tot op zekere hoogte is het waar, zeker omdat we de laatste jaren ook aandelen zijn gaan beprijzen op basis van wat de hoogste bieder ervoor wil betalen (iets met greater fool) ipv dat we kijken naar ratio's en het achterliggende bedrijf. Althans, particuliere beleggers doen dat niet (meer) of iig minder.

Toch zit er wel een wezenlijk verschil tussen, en dat is dat de overheid er blij slecht weer alles aan zal doen om de prijzen weer omhoog te krikken. Ruimere leennormen, buitenlandse investeerders, een bouwstop, etcetera. Momenteel subsidiëren we zelfs rente. Dat soort bonussen en ingrijpen zullen bij de aandelenmarkt een stuk minder het geval zijn.
Ook heb je natuurlijk veel meer 'genot' van een huis dan van een aandeel, ook als de markt eventjes tegenzit.
De aandelenmarkt is juist zo hoog (geweest) vanwege gebrek aan andere opties om in te investeren. Obligaties, sparen leveren niks op. Greater fool speelt voor bepaalde beleggingen (*cough* bitcoin *cough*) zeker een rol, en wellicht overal in de aandelenmarkt. Maar aandelen hebben net als huizen een intrinsieke waarde (deel van het bedrijf) dat zorgt stabiliteit ten opzichte van bollen of knuffels of andere bubbles. Dat wil niet zeggen dat ze nooit overgewaardeerd zijn, net als huizen, maar dat van 100 naar 0 is erg onwaarschijnlijk.

Inderdaad is een huis om in te wonen. Maar het blijft nuttig om te beseffen dat het eigenlijk voor een gemiddelde mens de enige vermogen buiten pensioen dat opgebouwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Een eigen woning is ook niet bedoeld als belegging, maar als bezit om er in te wonen. Dat bezit wordt door de overheid gestimuleerd.

Als je wilt beleggen, rendement wilt genereren of een pensioen wilt opbouwen, zou ik toch een andere beleggingsvorm kiezen. Overwaarde zit letterlijk vast in stenen en je kunt 'r verder niets mee. Daarbij komt dat je een groot deel ervan zelf betaalt, dat is de aflossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 09-09-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Richh schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:26:
Verder is het een enorm kortzichtig beeld, want stellen bieden natuurlijk ook op tegen doorstromers.
Ik hield het kortzichtig omdat het over starters gaat. Zonder hen stokt uiteindelijk de markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:00:
[...]

Een eigen woning is ook niet bedoeld als belegging, maar als bezit om er in te wonen. Dat bezit wordt door de overheid gestimuleerd.

Als je wilt beleggen, rendement wilt genereren of een pensioen wilt opbouwen, zou ik toch een andere beleggingsvorm kiezen. Overwaarde zit letterlijk vast in stenen en je kunt 'r verder niets mee. Daarbij komt dat je een groot deel ervan zelf betaalt, dat is de aflossing.
Daar ben ik het niet volledig mee eens. Ik vind het wat ver gaan om een eigen woning puur als belegging te zien maar ik zie het zeker als een 'investering' voor je oude dag voorziening.

Mensen die bijvoorbeeld 35 jaar geleden (eind jaren 80) een woning hebben gekocht voor 100k in guldens en die volledig aflossingsvrij hebben gefinancierd tegen gemiddeld 5% rente die:
• Hebben een schuld van € 45k
• Hebben € 80k aan rente betaald
• Hebben nu een woning die € 350k waard is

Ze hebben nu, op hun oude dag, een maandlast die nihil is en op het moment dat ze besluiten te verkopen meer dan 200k winst. (geen rekening houdende met genoten HRA, dus werkelijke winst is nog wat hoger).

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Harrie_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:29:
Daar ben ik het niet volledig mee eens. Ik vind het wat ver gaan om een eigen woning puur als belegging te zien maar ik zie het zeker als een 'investering' voor je oude dag voorziening.
Ik denk dat je - onbedoeld - precies mijn punt maakt :)

Laat ik even meegaan ik jouw rekenvoorbeeld. Het klopt dat hun maandlasten nihil geworden zijn. Dat hebben ze overigens zelf gedaan door af te lossen. Echter, dat brengt verder geen pensioen, want ja ze wonen in een huis van 350K zonder hypotheek.

Opeethypotheken e.d. zijn nogal duur. Je mag in je handen klappen als je ongeveer de helft vrij als kapitaal krijgt. Dat betekent dus 175K. Pensioen smeer je even over 20 jaar, dat is dus een kleine 9K per jaar. Aflossingsvrije hypotheek is veel goedkoper, maar tja daarvoor heb je inkomen nodig.

Je kunt natuurlijk het huis verkopen. Maar, dan heb je iets anders nodig. reken even met € 1000 p/m - zonder inflatie en zo - dan kost dat dus 240K. Je pensioen(tje) is dat 5,5K per jaar.

Ik zou toch een andere pensioenvoorziening treffen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:59:
[...]

Ik denk dat je - onbedoeld - precies mijn punt maakt :)

Laat ik even meegaan ik jouw rekenvoorbeeld. Het klopt dat hun maandlasten nihil geworden zijn. Dat hebben ze overigens zelf gedaan door af te lossen. Echter, dat brengt verder geen pensioen, want ja ze wonen in een huis van 350K zonder hypotheek.

Opeethypotheken e.d. zijn nogal duur. Je mag in je handen klappen als je ongeveer de helft vrij als kapitaal krijgt. Dat betekent dus 175K. Pensioen smeer je even over 20 jaar, dat is dus een kleine 9K per jaar. Aflossingsvrije hypotheek is veel goedkoper, maar tja daarvoor heb je inkomen nodig.

Je kunt natuurlijk het huis verkopen. Maar, dan heb je iets anders nodig. reken even met € 1000 p/m - zonder inflatie en zo - dan kost dat dus 240K. Je pensioen(tje) is dat 5,5K per jaar.

Ik zou toch een andere pensioenvoorziening treffen :)
Nou dat is dus niet mijn punt. Ik ga er vanuit dat iedereen AOW krijgt en daar bovenop ook nog pensioen heeft opgebouwd bij de werkgever. Die overwaarde cashen is dus puur 'winst'. De eerste winst is van je pensioen gaan genieten met hele lage maandlasten zolang je in de woning blijft. Daarna is het een optie om te cashen en van dat geld kun je inderdaad gaan huren, maar je kunt ook (een deel) schenken aan je kinderen of je bucketlist gaan afwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Harrie_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:29:
[...]

Mensen die bijvoorbeeld 35 jaar geleden (eind jaren 80) een woning hebben gekocht voor 100k in guldens en die volledig aflossingsvrij hebben gefinancierd tegen gemiddeld 5% rente die:
• Hebben een schuld van € 45k
• Hebben € 80k aan rente betaald
• Hebben nu een woning die € 350k waard is

Ze hebben nu, op hun oude dag, een maandlast die nihil is en op het moment dat ze besluiten te verkopen meer dan 200k winst. (geen rekening houdende met genoten HRA, dus werkelijke winst is nog wat hoger).
Dat de markt de afgelopen jaren goed is gegaan voor huizen, hoewel als je het tegen het inkomen afzet dit niet eens zo heel goed is betekend niet dat mensen een huis kopen als oude dag voorziening.
Het hebben van een woning geeft je bepaalde vrijheid ( je kan verbouwen wat je wilt ) en een bepaald risico ( prijsdaling ) en in veel gebieden was het vroeger gewoon zo dat er geen huurwoningen waren dus mensen wel moesten kopen. Veel mensen zien een woning gewoon als woning niet als investering of oude dag voorziening. Je hebt vaste maandlasten en onderhoud kan je redelijk plannen dus je weet waar je aan toe bent.
Er zijn 8 jaar geleden genoeg mensen die een grote restschuld hebben overgehouden aan het kopen van een eigen huis, dat was ook niet iets wat ze leuk vonden.

En leuk dat je dan als je 70bent je huis kan verkopen en dan? Mag je verhuizen naar een kleinere woning tegen hogere maandlasten? Of een andere woning kopen die kleiner is? Ouderen willen misschien wel een meer geschikte woning maar die worden gewoon niet aangeboden. Dus dan heb je op papier veel vermogen waar je effectief niets mee kan.

Klinkt leuk inderdaad gewoon je woning verkopen en verhuizen maar als je dan mensen hier leest dat ze niet naar een ander deel van het land willen want sociale contacten dan is dat verhuizen dus geen optie. Als je 30 bent ben je mobiel en is afstand een heel stuk minder een probleem dan wanneer je 80 bent en misschien geen auto meer mag rijden.En waar 30ers gewoon sporten,werk ( kinderen ) hebben hebben mensen van 80 dat ook niet dus sociaal netwerk moet van vroeger komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Shadowhawk00 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:26:
[...]

Dat de markt de afgelopen jaren goed is gegaan voor huizen, hoewel als je het tegen het inkomen afzet dit niet eens zo heel goed is betekend niet dat mensen een huis kopen als oude dag voorziening.
Het hebben van een woning geeft je bepaalde vrijheid ( je kan verbouwen wat je wilt ) en een bepaald risico ( prijsdaling ) en in veel gebieden was het vroeger gewoon zo dat er geen huurwoningen waren dus mensen wel moesten kopen. Veel mensen zien een woning gewoon als woning niet als investering of oude dag voorziening. Je hebt vaste maandlasten en onderhoud kan je redelijk plannen dus je weet waar je aan toe bent.
Er zijn 8 jaar geleden genoeg mensen die een grote restschuld hebben overgehouden aan het kopen van een eigen huis, dat was ook niet iets wat ze leuk vonden.

En leuk dat je dan als je 70bent je huis kan verkopen en dan? Mag je verhuizen naar een kleinere woning tegen hogere maandlasten? Of een andere woning kopen die kleiner is? Ouderen willen misschien wel een meer geschikte woning maar die worden gewoon niet aangeboden. Dus dan heb je op papier veel vermogen waar je effectief niets mee kan.

Klinkt leuk inderdaad gewoon je woning verkopen en verhuizen maar als je dan mensen hier leest dat ze niet naar een ander deel van het land willen want sociale contacten dan is dat verhuizen dus geen optie. Als je 30 bent ben je mobiel en is afstand een heel stuk minder een probleem dan wanneer je 80 bent en misschien geen auto meer mag rijden.En waar 30ers gewoon sporten,werk ( kinderen ) hebben hebben mensen van 80 dat ook niet dus sociaal netwerk moet van vroeger komen.
Call me crazy, maar ik zie mijn woning dus wel degelijk als oudedagvoorziening en ik spreek wel meer mensen die daar ook zo over denken. En nogmaals, niet zozeer dat je op termijn die overwaarde kunt cashen (want inderdaad, daar zitten genoeg haken en ogen aan) maar meer dat je gewoon een hele lage maandlast hebt. En iedere euro die je niet hoeft uit te geven aan hypotheek of huur betekent straks meer financiële ruimte voor andere zaken zoals bijv. vakanties of schenken.

Daar bovenop, als ik mijn woning volledig heb afgelost en ik blijf er wonen tot mijn dood dan heb ik zelf weliswaar niets aan de overwaarde, maar mijn kinderen wel. En als de markt lange termijn zo doorzet dan hebben mijn kinderen mijn overwaarde hard nodig om zelf iets te kunnen kopen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:26:
[...]

Dan pak je op je 70ste gewoon lekker een sociale huurwoning binnen de ring met een leuk uitzicht, parkeervergunning en een paar ton extra op de rekening.

Relatief lage huur, leuke locatie, bomvolle spaarrekening. En de woningbouwcorporatie is ook tevreden, die kunnen opschrijven dat iemand na 30+ jaar wachten eindelijk een huurwoning heeft gehad en dat ze superbelangrijk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Harrie_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:34:
Daar bovenop, als ik mijn woning volledig heb afgelost en ik blijf er wonen tot mijn dood dan heb ik zelf weliswaar niets aan de overwaarde, maar mijn kinderen wel. En als de markt lange termijn zo doorzet dan hebben mijn kinderen mijn overwaarde hard nodig om zelf iets te kunnen kopen >:)
Die gaan gewoon bij je intrekken om zorg te verlenen in ruil voor kost en inwoning, want daar gaan we naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:23
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:40:
[...]

Die gaan gewoon bij je intrekken om zorg te verlenen in ruil voor kost en inwoning, want daar gaan we naartoe.
Net als vroeger of in arme landen.

Maar @Harrie_ je kan geen overwaarde opnemen als je moet overleven van een AOW + kleine pensioen.
Overwaarde is alleen mogelijk als je nog steeds veel inkomsten hebt. Opnemen = lenen = maandelijks terugbetalen.

En reken jezelf ook niet rijk, want je pensioen is een vast gegeven. Als de inflatie hard gaat zit je daar wel met je 2.000 pensioen + aow (wat wel meestijgt met inflatie), maar daar kan je tegen die tijd ook weinig mee.

[ Voor 18% gewijzigd door kx22 op 09-09-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Harrie_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:34:
Call me crazy, maar ik zie mijn woning dus wel degelijk als oudedagvoorziening en ik spreek wel meer mensen die daar ook zo over denken. En nogmaals, niet zozeer dat je op termijn die overwaarde kunt cashen (want inderdaad, daar zitten genoeg haken en ogen aan) maar meer dat je gewoon een hele lage maandlast hebt.
En dat is inderdaad het enige dat je kunt bereiken, lage maandlasten. Overwaarde biedt je hooguit de mogelijkheid om extra te lenen. Daarom zie ik overwaarde ook niet als 'vermogen', want zolang het in de stenen zit kun je er niets mee.

En als je écht een aanvullend pensioen wilt, kun je nu daar beter iets voor gaan regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

kx22 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:28:
[...]
Maar @Harrie_ je kan geen overwaarde opnemen als je moet overleven van een AOW + kleine pensioen.
Overwaarde is alleen mogelijk als je nog steeds veel inkomsten hebt. Opnemen = lenen = maandelijks terugbetalen.
[...]
Ik weet niet hoeveel posts ik hieraan moet wijden; dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat de winst 'm als eerste zit in het feit dat je een hele lage maandlast hebt qua woonquote. Dat geeft meer financiële ruimte. Daarnaast heb je vermogen in je woning zitten. In sommige gevallen zal het mogelijk zijn om daar iets mee te doen, bijvoorbeeld:
• Verkopen en een (sociale) huurwoning betrekken. Afhankelijk van de hoogte van de winst bij verkoop, je leeftijd en je levensverwachting ga je dan een gedeelte van die winst opstoken aan huur en een gedeelte heb je beschikbaar voor leuke dingen
• Verkopen en kleiner gaan wonen. Van het verschil kun je leuke dingen doen.
• Een gedeelte opnemen als hypotheek. Het is prima mogelijk dat je voldoende pensioen hebt dat je bereid bent een paar honderd euro per maand te betalen om nu een bedrag X tot je beschikking te hebben.

En misschien is er niets mogelijk. Dan heb je gewoon fijn een lage maandlast en als je doodgaat zijn je kinderen blij met die overwaarde.

Ik begrijp niet wat hier ingewikkeld aan is?
En reken jezelf ook niet rijk, want je pensioen is een vast gegeven. Als de inflatie hard gaat zit je daar wel met je 2.000 pensioen + aow (wat wel meestijgt met inflatie), maar daar kan je tegen die tijd ook weinig mee.
Dit is dus niet waar. Even los van het afwaarderen van veel pensioenfondsen in de jaren na de 2008-crisis, worden de meeste pensioenfondsen gewoon jaarlijks geïndexeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Laapo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:35:
Dan pak je op je 70ste gewoon lekker een sociale huurwoning binnen de ring met een leuk uitzicht, parkeervergunning en een paar ton extra op de rekening.
Ja, zolang je nog niet zo ver bent klinkt, dat als een oplossing.

Want als je zover bent, ga je dan werkelijk je mooie huis verkopen om in een sociale huurwoning te kruipen, tussen mensen waar je geen band mee hebt? En met al dat geld op de bank ga je dan je sociale huurwoning op stand inrichten of zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Je hebt inderdaad gelijk als je een aflossingsvrije hypotheek bedoeld, Je moet immers aan de 5% norm voldoen.
Met een opeethypotheek kan het wel, daarom is die zo duur en is de hoogte ervan nogal beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:52:
[...]

Want als je zover bent, ga je dan werkelijk je mooie huis verkopen om in een sociale huurwoning te kruipen, tussen mensen waar je geen band mee hebt? En met al dat geld op de bank ga je dan je sociale huurwoning op stand inrichten of zo :)
Ik zou dat zelf ook niet snel doen inderdaad maar ik zie het in den Bosch (mijn regio) wel gebeuren. Dat gaat dan vaak om mensen die een koophuis hebben in een volksbuurt. Die verkopen hun woning dezelfde in buurt een woning te gaan huren 4 straten verderop.

Ik denk verder niet dat dit de meest mainstream methode is om je overwaarde te cashen, maar je hebt om ieder geval wel de optie :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:09:
[...]

Want niet meebieden gaat je zover brengen wil je zeggen? En hoe wil je als doorstromer verder kunnen gaan naar vrijstaand als er geen starter is om jouw woning te kopen? Het is de schuld van de starter. Yeah right: een negatieve rente hanteren als oneconomische ingreep is de schuld van de zoektocht naar rendement en dat woningen duurder zijn geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat was vroeger heel normaal hoor. Tegenwoordig niet. Je kunt wel heel leuk zeggen, "ik verkoop mijn woning en huur een sociale seniorenwoning", maar dan moeten die er natuurlijk wel zijn. Vroeger was dat minder een probleem dan nu. Die sociale huur seniorenwoning gaat namelijk gewoon naar een "doorstromer" binnen de woningbouw, die weer een sociale huurwoning achterlaat voor iemand anders. En daar hebben ze een hele wachtlijst vol van. Daar kom jij als "nieuwkomer" zonder sociale huurwoning echt niet zomaar tussen. Mijn opa en oma hebben op hun oude dag ook hun huis verkocht en zijn een seniorenwoning gaan huren. Hadden ze leuk voor elkaar hoor. Een klein hofje een beetje speels ingericht met wat 2-onder-1-kap gelijkvloerse seniorenwoninkjes met aan 1 kant een stukje prive-tuin en aan de andere kant een terrasje aan een groot gazon.

Mijn ouders zouden best wat kleiner willen gaan wonen op termijn, maar er zijn eigenlijk helemaal geen "leuke seniorenwoningen" te koop. Ze hebben nu een mooi groot huis op een leuke plek, dus een appartementje, al dan niet met dakterras, zien ze niet direct zitten. En wat ze natuurlijk al helemaal niet zien zitten, is een wat groter luxe appartement kopen - wat voor hen al een flinke achteruitgang is - tegen een prijs die net zo hoog ligt als de waarde van hun huidige huis. Ze willen juist minder grond, minder huis en dan natuurlijk ook minder betalen. Niet minder huis, geen grond en dan evenveel of misschien zelfs wel meer betalen.

Ander onderwerp. Ik hou nog steeds het huizenaanbod in onze huidige en vorige woonplaats een beetje in de gaten. De laatste week begint het me op te vallen, dat er grote verschillen lijken te zitten in de ontwikkeling van het aanbod in beide plaatsen. De ene plaats ligt hoog in Noord Holland, de andere iets ten oosten van Utrecht stad. In mijn vorige woonplaats lijkt het aanbod in verhouding tot wat we voor de vakantie zagen echt fors gegroeid. Maar waar we nu wonen dus eigenlijk niet echt. Het aanbod lijkt hier juist weer een beetje op het peil (of misschien er net iets boven) van voor de vakantie te zitten. Er zat 1 week verschil tussen de schoolvakanties, dus ik hou er nog wel een beetje rekening mee dat dat alsnog een verklaring zou kunnen zijn voor het verschil. In eerste instantie dacht ik misschien dat er in onze vorige woonplaats gewoon relatief veel nieuwbouw ontwikkeld wordt, waardoor er dus bestaande bouw te koop komt. Maar ik realiseerde me eigenlijk kort daarna dat er hier eigenlijk momenteel ook heel veel nieuwbouw gerealiseerd wordt en dat dat eigenlijk dus niet zo'n groot verschil kan verklaren.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Verwijderd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:03:
[...]

Dat was vroeger heel normaal hoor. Tegenwoordig niet. Je kunt wel heel leuk zeggen, "ik verkoop mijn woning en huur een sociale seniorenwoning", maar dan moeten die er natuurlijk wel zijn. Vroeger was dat minder een probleem dan nu. Die sociale huur seniorenwoning gaat namelijk gewoon naar een "doorstromer" binnen de woningbouw, die weer een sociale huurwoning achterlaat voor iemand anders. En daar hebben ze een hele wachtlijst vol van. Daar kom jij als "nieuwkomer" zonder sociale huurwoning echt niet zomaar tussen. Mijn opa en oma hebben op hun oude dag ook hun huis verkocht en zijn een seniorenwoning gaan huren. Hadden ze leuk voor elkaar hoor. Een klein hofje een beetje speels ingericht met wat 2-onder-1-kap gelijkvloerse seniorenwoninkjes met aan 1 kant een stukje prive-tuin en aan de andere kant een terrasje aan een groot gazon.

Mijn ouders zouden best wat kleiner willen gaan wonen op termijn, maar er zijn eigenlijk helemaal geen "leuke seniorenwoningen" te koop. Ze hebben nu een mooi groot huis op een leuke plek, dus een appartementje, al dan niet met dakterras, zien ze niet direct zitten. En wat ze natuurlijk al helemaal niet zien zitten, is een wat groter luxe appartement kopen - wat voor hen al een flinke achteruitgang is - tegen een prijs die net zo hoog ligt als de waarde van hun huidige huis. Ze willen juist minder grond, minder huis en dan natuurlijk ook minder betalen. Niet minder huis, geen grond en dan evenveel of misschien zelfs wel meer betalen.
Haha ik begrijp je ouders helemaal, eindigen in zo’n sfeerloos duur ruk appartement, of erger een te huis dat mijn pensioen later incasseert probeer tzt wel een tuin huis te pimpen, dan mag 1 van de kids het hoofd gebouw. Alles en iedereen bij de hand, op de locatie die je wil. Maar goed dan maar af wachten of ik ze tzt zo ver kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Verwijderd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:03:
Ze willen juist minder grond, minder huis en dan natuurlijk ook minder betalen. Niet minder huis, geen grond en dan evenveel of misschien zelfs wel meer betalen.
Woww, dat zijn precies de woorden waar ik naar zocht :)
Je overwaarde zit rotsvast in de stenen, en je kunt er niets mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Joosie200 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:36:
Het is de schuld van de starter.
Yeah right: een negatieve rente hanteren als oneconomische ingreep is de schuld van de zoektocht naar rendement en dat woningen duurder zijn geworden.
Dat eerste schreef ik niet :)
De economische ingreep was helaas bitter noodzakelijk om de EU uit het slop te halen, de gevolgen voor de huizenmarkt is een ongewenste bijwerking. De belangrijke reden dat huizen hier zo duur zijn, is en blijft de schaarste. Gratis geld is vervolgens wel de brandstof voor prijsopdrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:18
Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:18:
[...]

Woww, dat zijn precies de woorden waar ik naar zocht :)
Je overwaarde zit rotsvast in de stenen, en je kunt er niets mee....
Kom op, heb je echt serieus een blad voor je kop na de 20 reacties die je hierop hebt gekregen? Ja het zit vast in stenen, maar dat je hier niet mee kunt of dat het geen vermogen is, is gewoon onzin….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:22:
[...]
De belangrijke reden dat huizen hier zo duur zijn, is en blijft de schaarste. Gratis geld is vervolgens wel de brandstof voor prijsopdrijving.
Dus huizen worden wel weer duurder als er "gratis geld" is, maar niet goedkoper als dit niet meer aan de orde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
..

[ Voor 98% gewijzigd door xiangpo op 09-09-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
xiangpo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:48:
Kom op, heb je echt serieus een blad voor je kop na de 20 reacties die je hierop hebt gekregen? Ja het zit vast in stenen, maar dat je hier niet mee kunt en dat het geen vermogen is, is gewoon onzin….
Prima hoor, laat het maar zien en reken het maar voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Masvic schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:48:
Dus huizen worden wel weer duurder als er "gratis geld" is, maar niet goedkoper als dit niet meer aan de orde is?
Beweer ik dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:50:
[...]

Prima hoor, laat het maar zien en reken het maar voor :)
Prima, om het even te chargeren. Men heeft 500k overwaarde, in verband met een afbetaald huis. Hierdoor zijn de maandlasten nihil op wat belastingen na.

Voorbeeld 1;
Een huurder dat een huis huurt ter waarde van 500k heeft veel hogere maand lasten. De gene met overwaarde heeft dus een rendement op zijn vermogen doordat hij lage maandlasten heeft

Voorbeeld 2;
Gebruik maken van een opeethypotheek om zo iedere maand een deel van zijn overwaarde te verzilveren

Voorbeeld 3;
Het huis verkopen, de 500k overwaarde incasseren als vermogen en vervolgens een huis huren.

Zo zijn er tal van voorbeelden aan je gegeven die je iedere keer negeert….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
[...]

Er zijn hele mooie sociale huurwoningen, overal. Binnen de ring in Amsterdam, nieuwbouw in Utrecht, in de dorpen, overal. Tis een optie. Van al dat geld moet vervolgens wel een dikke Mercedes AMG gekocht worden, zo heurt dat daar..

[ Voor 3% gewijzigd door Laapo op 09-09-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
xiangpo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:54:
[...]
Prima, om het even te chargeren. Men heeft 500k overwaarde, in verband met een afbetaald huis. Hierdoor zijn de maandlasten nihil op wat belastingen na.
Vb 1:
Doet niets met de overwaarde., dat zit waar het zit.

Vb 2:
Zoek even de bank die 500k opeethypotheek biedt. Is er niet.

Vb 3.
Is hier vanavond ook aanbod gekomen. Betekent wel dat je een mooi huis moet opgeven, naar een kleine omgeving moet en veel hogere maandlasten moet accepteren (€ 1250 p/m gedurende 20 jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
Ik heb ook enorm veel respect voor iedereen die dit maar steeds weer probeert uit te leggen in dit topic. Waarna dit vervolgens volledig genegeerd wordt om daarna weer met complete kul argumenten te komen.

Als je niet kunt inzien dat:
2 gezinnen die in een twee-onder 1 kap woning wonen. Waarvan het ene gezin het huis heeft afbetaald en het andere de andere helft van het huis huurt.
Dat het ene gezin meer vermogen heeft ivm het afbetaalde huis en daardoor lagere maandlasten heeft dan de huurders. Dan snap ik ook niet meer waarom we deze discussie uberhaupt zullen voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
xiangpo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:54:
Zo zijn er tal van voorbeelden aan je gegeven die je iedere keer negeert….
Wat bij dit topic en dit onderwerp speelt is dat dit topic veel mensen aantrekt die een relatief hoge waarde aan woongenot hechten, of zich identificeren met hun woning. De woning cashen en op reis gaan, of sociaal gaan huren - theoretisch is dat mogelijk voor hen, maar ook iets wat ze zich totaal niet kunnen voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Laapo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:01:
Van al dat geld moet vervolgens wel een dikke Mercedes AMG gekocht worden, zo heurt dat daar..
En natuurlijk grindtegels in de voortuin met een bankse. Ik in een Onslo-hemd en ons vrouw in de krulspelden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:02:
[...]

Vb 1:

Vb 2:

Vb 3.
Is hier vanavond ook aanbod gekomen. Betekent wel dat je een mooi huis moet opgeven, naar een kleine omgeving moet en veel hogere maandlasten moet accepteren (€ 1250 p/m gedurende 20 jaar).
Wie zegt dat diegene een mooi huis had? Misschien zijn ze slecht ter been en willen ze een appartement. En ja 1250€ per maand huur is nog steeds weinig met 500k vermogen als je dit afzet tegen mensen die dus niet die 500k hebben bij verkoop omdat ze hun hele leven hebben gehuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
xiangpo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:04:
Wie zegt dat diegene een mooi huis had?
Ik bekijk het vanuit mijn zichtsveld :)

[ Voor 8% gewijzigd door Conrado op 09-09-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:05:
[...]

Ik bekijk het vanuit mijn zichtsveld :)
En als je jouw mooie huis zou verkopen. Hoeveel jaar kan je dan een huis van 2500 euro per maand huren?

Als het geen vermogen zou zijn denk ik precies 0 jaar? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
xiangpo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:02:
Dat het ene gezin meer vermogen heeft ivm het afbetaalde huis en daardoor lagere maandlasten heeft dan de huurders. Dan snap ik ook niet meer waarom we deze discussie uberhaupt zullen voeren.
Ja ze hebben lagere maandlasten, maar dat vermogen is en blijft dood. Het enige dat je met overwaarde kunt, is het gebruiken als onderpand voor een nieuwe lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:09:
[...]

Ja ze hebben lagere maandlasten, maar dat vermogen is en blijft dood. Het enige dat je met overwaarde kunt, is het gebruiken als onderpand voor een nieuwe lening.
Dit is dus niet waar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
xiangpo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:09:
[...]
En als je jouw mooie huis zou verkopen. Hoeveel jaar kan je dan een huis van 2500 euro per maand huren?
Als het geen vermogen zou zijn denk ik precies 0 jaar? :+
Daarvoor heb je 600K overwaarde nodig :)

En dat is nu steeds mijn punt. Zolang overwaarde in een huis zit, kun je er niets mee. Natuurlijk kun je het cashen, alleen is het dan logischerwijs geen overwaarde meer. Dus heb je alternatieve woonruimte nodig. En, dat kun je natuurlijk eenvoudig houden., maar daarmee offer je je woongenot op. Anders eindig je als waar de ouders van @Verwijderd mee dubben.

Had je al die jaren geld gespaard en belegd, en draai je een net rendement, dan heb je écht vermogen beschikbaar voor leuke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:16:
[...]

Daarvoor heb je 600K overwaarde nodig :)

En dat is nu steeds mijn punt. Zolang overwaarde in een huis zit, kun je er niets mee. Natuurlijk kun je het cashen, alleen is het dan logischerwijs geen overwaarde meer. Dus heb je alternatieve woonruimte nodig. En, dat kun je natuurlijk eenvoudig houden., maar daarmee offer je je woongenot op. Anders eindig je als waar de ouders van @Verwijderd mee dubben.

Had je al die jaren geld gespaard en belegd, en draai je een net rendement, dan heb je écht vermogen beschikbaar voor leuke dingen.
Natuurlijk is het dan geen overwaarde meer, 3x raden wat het dan is? Ja precies, vermogen. Wat het dus ook altijd was maar nu is het gerealiseerde vermogenswinst. Maar dit wil je gewoon niet snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
xiangpo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:20:
Natuurlijk is het dan geen overwaarde meer, 3x raden wat het dan is? Ja precies, vermogen. Wat het dus ook altijd was maar nu is het gerealiseerde vermogenswinst. Maar dit wil je gewoon niet snappen.
Dat snap ik best, alleen is het dan idd geen overwaarde meer. In plaats daarvan heb je een woonalternatief nodig. Reken dat over 20 jaar uit, en je ziet je overwaarde voor het grootse deel aan huur op gaan.

Echt, ik heb veel overwaarde en heb met de bank, adviseurs en andere financiële slimmeriken gesproken. Korte samenvatting; nee, er is geen oplossing om je overwaarde voor (aanvullend)pensioen in te zetten. En zaken als opeethypotheek, koop-en-huur-terug en dat soort zaken zijn eigenlijk opgezet om er andere uiteindelijk van te laten profiteren :)

[ Voor 25% gewijzigd door Conrado op 09-09-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Conrado schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:02:
[...]

Vb 1:

Vb 2:

Vb 3.
Is hier vanavond ook aanbod gekomen.

Betekent wel dat je een mooi huis moet opgeven, naar een kleine omgeving moet en veel hogere maandlasten moet accepteren (€ 1250 p/m gedurende 20 jaar).
Voorbeeld 4, je pimpt je tuin huis woont gratis, en gunt je kids het hoofdgebouw. Dan rommel je iets aan met een gunstige lening voor de kids.

Voorbeeld 5, en dat is plan b zoals het vroeger ging maar zo makkelijk zal het niet meer gaan. Neem een sociale huur woning en verkoop je toko en koop een huis in zuid europa. Amsterdam oud zuid zat er vroeger vol mee (niet alleen was er geen inkomens grens, je kon je ook inschrijven in Amsterdam als je er nog nooit geweest was), sociale huur woning als pied a terre, in combi met villa in zuid Frankrijk als hoofd verblijf. Verhuren in het hoog seizoen in cash want dan is het toch veelste warm. De zolder in oudzuid werd verhuurd aan studenten.

Voorbeeld 6, je splitst je pand op in appartementen en wordt huisbaas of cashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
sprhnk schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:26:
[...]
Voorbeeld 4, je pimpt je tuin huis woont gratis, en gunt je kids het hoofdgebouw. Dan rommel je iets aan met een gunstige lening voor de kids.
Ha ha, gelukkig aan creatieve voorstellen geen gebrek :)

Pagina: 1 ... 162 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg