Waarom moet dat? Uiteindelijk verdien je ook de zonnepanelen terug. Als we straks allemaal 1 euro per kilowatt moeten betalen en eveneens 3 euro per liter benzine, dan gaat een dergelijke ontwikkeling een bizarre kloof tussen rijk en arm verder aanzwengelen.
Maar je moet ook de extra afschrijving en extra investering van de auto meenemen.
Ha, kijk anders eens wat een 3 jaar oude Tesla Model 3 kost op Autotrack.
Als ik mijn auto nu verkoop krijg ik er meer voor dan dat ik er een half jaar geleden voor heb betaald. Op de een of andere manier gaat de traditionele werking van hoe dit soort economische goederen zouden moeten werken, niet meer op. Dat is precies het punt, ik denk dat dat een probleem is.
Je doet net alsof je dat wel effe kan oplossen met wat zuiniger rijden. Daarvoor is het gat echt veel te groot nu.
Dus bij zowel een E-auto als een normale auto hangt je gebruik wel af van je gedrag, uiteraard zitten er beperkingen aan en als je veel investeert krijg je minder per KM.
Met huizen is het ook zo dat je inderdaad met grotere investering je een lager gebruik kan krijgen maar dat je gedrag ook gewoon geld. Zet je de binnendeuren open en verwarm je de hele woning of alleen de woonkamer? Scheelt veel geld. En ook label A is gewoon exit zodra je verwarmd met de ramen open.
Zit je in T-shirt en korte broek in de winter met 25+ graden in je woning of stook je tot 19 graden met lange broek en trui. Het kan in beide woningen ongeacht label.
Led lampen zijn ook leuk en zuiniger in gebruik dan gloeilampen maar als je ze 24/7 aan zet en de gloeilamp maar 1 uur per week aan gaat dan niet meer.
Een heel mooi theoretisch verhaal ja. Begrijp me goed he, het klopt ook wel wat je zegt.
Het punt is dat je, ook met een lange broek en een trui met de thermostaat op 19 graden met tochtstrips en slechts 1 kamer verwarmend, in een F-label woning, je verbruik van 3000m3 gas naar misschien 1500m3 gas kan verlagen.
Niet naar 0.
Dat kost je tegen de huidige energieprijzen honderden euro's meer dan de zuinige nieuwbouwwoning (BENG = bijna energie neutraal gebouw = verwaarloosbaar energieverbruik = zeer lage energierekening). Ik snap echt niet wat je daar niet aan begrjipt...
Overigens als we klimaat belangrijk vinden, en blijkbaar vind de meerderheid dat. Dan is het handig dat we stimuleren in investeringen die energieverbruik verminderen. Want alle dingen die jij aanhaalt ( warmtepomp/panelen/E-auto/isolatie kosten gewoon geld. Als je dat niet terugverdient ergens dan gaan mensen van dat geld liever op vakantie.
Er is niks in bovenstaand verhaal wat ik niet met je eens ben.
De terugverdientijd is met de huidige (onzekere) energieprijzen dermate kort dat het de tweedeling tussen arm en rijk nog erger vergroot. Want wie nu in een minder energiezuinig huis woont, al helemaal als diegene huurt, dan kán je er gewoon heel erg weinig aan doen. Met gedragsverandering kom je niet op 0. Je koelkast moet toch aan in de zomer en je verwarming moet toch boven het vriespunt verwarmen in de winter.
Je doet net alsof wat langzamer rijden en een trui aandoen je energierekening naar 0 kan brengen. Dat is gewoon niet waar.
[
Voor 3% gewijzigd door
Richh op 08-09-2022 17:24
]