Dat dus, als ik nu de markt op zou gaan zou ik een oud mooi huis nemen, op een goede locatie. Laten we wel wezen, het kan heel snel klaar zijn met die hoge gas prijzen want>recessie is vraag uitval, verduurzaming = vraag uitval, groeiende alternatieve routes = meer aanbod, en die oorlog duurt ook niet voor altijd.Rubbergrover1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:51:
[...]
Dat is volgens mij ook wat redelijk wat mensen in verschillende topics op dit forum ervaren. Dat de laatste weken 'oudere' woningen toch wel wat langer te koop staan of soms met een lagere vraagprijs weer terugkomen op Funda. Terwijl nieuwe label A woningen nog vrij snel verkopen en ook vaak nog flink worden overboden.
Tegelijk biedt dat dus, zeker voor de 'handige' klussers, wellicht mogelijkheden om weer wat goedkoper een energie-klushuis op de kop te tikken.
Wat me op Funda opvalt is dat makelaars een A-label niet extra aanprijzen. Het staat hooguit genoemd tussen het bekende rijtje als ‘dicht bij uitvalswegen’ en zo.Masvic schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:29:
Ben benieuwd naar de onderbouwing voor de energielabelsdiscussie hiero, want volgens mij zuigt iedereen de cijfers gewoon uit hun spreekwoordelijke duim. "D label huizen zijn nu maar ca. 50k 'goedkoper'"
Kennelijk is het (nog?) geen marktlokker.
Mijn huis is slimmer dan ik...
En de informatie over isolatie is summier. "Volledig geisoleerd" zie je vaak terugkomen, maar dat betekent natuurlijk niets. Mijn dak is bijvoorbeeld keurig geisoleerd - naar de maatstaven van vijftig jaar geleden, dus met een R-waarde van ongeveer 0,8. Veel beter dan kaal dakbeschot, maar niet te vergelijken met wat we tegenwoordig een geisoleerd dak zouden noemen.Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 00:00:
Wat me op Funda opvalt is dat makelaars een A-label niet extra aanprijzen. Het staat hooguit genoemd tussen het bekende rijtje als ‘dicht bij uitvalswegen’ en zo.
Kennelijk is het (nog?) geen marktlokker.
Kun je dat makkelijk zien? Nee.
In principe zou de labelsystematiek dit soort verschillen moeten meenemen, maar iedereen weet eigenlijk dat dat een wassen neus is.
Uiteindelijk heb je het dus over iets dat voor een koper maar moeilijk te beoordelen en inspecteren is. In tegenstelling tot butsen in de keukenkastjes, loszittende plintjes, of een verouderd behang.
Misschien is het geen onwil of irrationeel gedrag van kopers waardoor woningen met een beter energielabel "maar" 4% meer waard zijn, maar een rationeel besef dat het bijna onmogelijk is de makelaarspraatjes op waarheid te beoordelen.
Ik vraag me dan ook af in hoeverre een aankoopmakelaar mijn op dit moment echt goed kan helpen de hoogte van een bod te bepalen.Window schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:53:
[...]
Volgens mij weten de makelaars het ook allemaal effe niet.Net als anderen hier heb ik de afgelopen weken diverse soorten huizen in de rebound gezien, die soms ook nog eens voor (>50k) minder geld in de markt worden gezet. Vandaag zijn zelfs alle vijf huizen die binnen onze zoekopdracht vallen "herkansers", en de variatie in die groep herkansingen begint op te vallen. Ja, natuurlijk veel oudere huizen met label D en lager, maar ook zo te betrekken B-labels, en een paar C-labels die verder in keurige staat zijn of waar verder alleen iets cosmetisch mee is. Leg vervolgens de vraagprijzen naast elkaar en de verschillen en overeenkomsten kan ik niet altijd goed verklaren. In jan-maart ging dat nog best aardig, maar nu?
Wij stappen zo in de auto voor een jaren 50 D-labeler die vrij hoog in de markt gezet is, maar wel erg goed ligt (groene, goede wijk, dichtbij station). Dus sterke plus in ligging, sterke min in vraagprijs, bouwjaar en afwerking. Volgens mij kan de verkoopprijs alle kanten op gaan, van 5% onder tot 10% boven de vraagprijs.
Banken blokkeren meeverhuizen lage hypotheekrente.
Bron: eigenhuis.nl
Nu denk ik dat de meesten de rente voor ruim langer dan 10 jaar hebben vastgezet, en dus ook over jaren nog de lage rente kunnen meeverhuizen.
Nu denk ik dat de meesten de rente voor ruim langer dan 10 jaar hebben vastgezet, en dus ook over jaren nog de lage rente kunnen meeverhuizen.
Zie het in de praktijk toch wel degelijk gebeuren.Laapo schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:32:
Artikel in het Parool:
https://www.parool.nl/ams...e-huizenprijzen~bd138749/
Bijna niets wijst op daling Amsterdamse huizenprijzen
Bij ons op 1 hoog staat al sinds maart een instapklaar appartement op A-locatie aan het water leeg, welke al één keer in prijs is verlaagd. Bij de buren op BG idem, en dat appartement is net volledig gerenoveerd en heeft een ruime tuin.
Dit zijn beiden appartementen die je een jaar geleden alleen had kunnen kopen door blind te bieden, maar nu kun je ze een paar procent onder de vraagprijs oppikken.
Nu zijn dit natuurlijk voorbeelden, maar ik zie/hoor veel van dit soort verhalen in de stad.
Snap het wel. Periode is kort waardoor ze met 5% rekening moeten houden volgens artikel. En niet alle banken willen meewerken aan rentemiddeling, wat ik snap want dan verdienen ze er minder aan. Het staat banken natuurlijk gewoon vrij om een product aan te bieden of niet. Snap niet zo goed dat eigenhuis daar eisen aan stelt, want de bank is naar die groep natuurlijk niks verplicht.Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:18:
Deze opmerking is niet naar jou bedoeld, echt naar het artikel
Maar dat ze nu onder vraagprijs verkocht worden is natuurlijk niet zelfde als een prijs daling.Bulder schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:22:
[...]
Zie het in de praktijk toch wel degelijk gebeuren.
Bij ons op 1 hoog staat al sinds maart een instapklaar appartement op A-locatie aan het water leeg, welke al één keer in prijs is verlaagd. Bij de buren op BG idem, en dat appartement is net volledig gerenoveerd en heeft een ruime tuin.
Dit zijn beiden appartementen die je een jaar geleden alleen had kunnen kopen door blind te bieden, maar nu kun je ze een paar procent onder de vraagprijs oppikken.
Nu zijn dit natuurlijk voorbeelden, maar ik zie/hoor veel van dit soort verhalen in de stad.
Verkoop vorig jaar 500K
Vraagprijs dit jaar 520K
Verkoopprijs dit jaar 510K
Kortom nog steeds een stijging. Wil niet zeggen dat het hier ook zo gebeurd, maar te stellen dat de prijzen dalen in dit voorbeeld is te kort door de bocht. Je moet echt de transactieprijzen vergelijken om iets te kunnen zeggen over stijging/daling niet het Funda verloop.
[ Voor 5% gewijzigd door perspectivebass op 06-09-2022 08:29 ]
Ja hoor. Maar al de bestaande kozijnen nog goed zijn en je daar gewoon HR++ glas in kunt zetten, waarom zou je dan een paar tienduizenden euro's gaan uitgeven aan nieuwe kozijnen?kx22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:47:
Maar bestaan er geen goede kunstofkozijnen die op hout lijken?
Ik bedoel...we kunnen zelfs vegatarische kip maken wat smaakt naar echte kip.
Het is nog niet zo lang geleden dat '10 jaar vast' de norm was. Het geeft mij ook ineens een deadline als ik nog wil verhuizen. Eerlijk gezegd ben ik hier niet van gecharmeerd; ik heb voor een bank gekozen die niet het goedkoopste was, juist vanwege de gunstige voorwaarden. En dan blijkt dat ineens een wassen neus.Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:18:
Eigenlijk vind ik het interessant hoe makkelijk grote, zogenaamd gerenommeerde instellingen contractuele afspraken in hun eigen voordeel uitleggen. Energiecontracten blijken niet meer dan een losse richtlijn te zijn, "rente meenemen" blijkt niet te gelden als de rente daadwerkelijk is gestegen - dwz. het enige moment waarop je dat ook zou willen.
Dat is dus precies de reden waarom die A-label woningen vaak zo veel duurder zijn. Als bv dicht bij het centrum 9 op de 10 woningen een veel slechter label hebben, dan zal voor de zeldzame A-label woningen extra veel vraag zijn. En zullen die prijzen dus fors oplopen.Window schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:53:
[...]
Nu met de energievragen erbij speelt dat label dus veel harder mee. Da's lastig, want in mijn prijssegment in een oude stad hebben A-labels nog best wel eenhoornstatus: B of C is niet gek en ook al zeldzaam.
Vreemd dat VEH de 'schuld' hier bij de banken legt. Omdat het een bekende eis van de toezichthouders is.Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:18:
Het is al jaren bekend dat je voor een rentevaste periode korter dan 10 jaar een veel hogere toetsrente moet gebruiken. Dat is ook een van de zaken waarom ik bij voorbaat al twijfels had of er zo veel mensen echt voordeel zouden gaan hebben van kunnen meeverhuizen van de rente. En dat ik bij zo'n meeverhuis-wens zeker geen 10 jaar vast zou nemen, maar liefst 20 jaar vast.
Ik volg VEH niet zo, maar blijkbaar heeft VEH hier de laatste jaren niet op gewezen? Dat lijkt mij op zijn minst wat slordig van ze. Hand in eigen boezem zou dan logischer zijn dan van de banken eisen dat ze de voorwaarden aanpassen. (Ironisch: rente kunnen meenemen is juist onderdeel van de mogelijkheid om een nieuwe hypotheek onder oude voorwaarden te kunnen afsluiten. Maar dat geldt dan blijkbaar alleen voor de voorwaarden die jou uitkomen, want de andere voorwaarden moeten ze wel, in jouw voordeel, aanpassen?)
Artikel staat achter een paywall dus helaas niet te lezen, maar suggereert de laatste zin die je plaatst niet heel wat anders?Laapo schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:32:
Artikel in het Parool:
Bijna niets wijst op daling Amsterdamse huizenprijzen.
[...]
De plus 20 procent uit coronatijd zal er zeker vanaf gaan.
Op een gegeven moment is de rek ook in Amsterdam er wel uit. 4 tot 5 ton neertellen voor een woning van nog geen 40m² is natuurlijk ook te bizar voor woorden...Bulder schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:22:
[...]
Zie het in de praktijk toch wel degelijk gebeuren.
Maarja, het aloude adagium: locatie, locatie, locatie
[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 06-09-2022 08:48 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
De buren op 1 hoog hebben in februari een identiek appartement voor een hogere m2-prijs verkocht, was binnen een week weg.perspectivebass schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:28:
[...]
Je moet echt de transactieprijzen vergelijken om iets te kunnen zeggen over stijging/daling niet het Funda verloop.
Nog steeds n=1, maar ik zit middenin de markt, heb veel vrienden die kopen/verkopen en werk vaak met makelaars. De stelling dat niets wijst op een daling vind ik dan ook een hele vreemde. De markt heeft hier en daar misschien nog wat inertie, maar de top is wel degelijk in zicht.
In het artikel in kwestie is ook alleen de makelaar van mening dat prijzen blijven stijgen, en die man is toevallig als enige gebaat bij zo min mogelijk onrust op de markt.
[ Voor 11% gewijzigd door Bulder op 06-09-2022 08:57 ]
De kop en de inhoud van het artikel komen niet helemaal overeen. In het artikel wordt gesteld dat een daling van de huizenprijzen in Amsterdam nog niet direct zal gebeuren. Verder komt een makelaar aan het woord, de voorzitter van de Makelaars Vereniging Amsterdam -dat is de lokale afdeling van de NVM. Die zegt dat het wel afkoelt, maar geen daling, want tekort aan woningen. Tenslotte is een woningmarktdeskundige geinterviewd, van wie de laatste zin (20% verdamping) een quote is. Zij verwacht minder doorstroming door minder overwaarde, en daardoor een daling in de prijzen van de duurdere woningen.xiangpo schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:47:
[...]
Artikel staat achter een paywall dus helaas niet te lezen, maar suggereert de laatste zin die je plaatst niet heel wat anders?
[...]
Begin dit jaar, en in het tweede kwartaal zag ik veel huizen binnen twee tot drie weken verkocht worden. Bij de huizen die ik volg gaat het niet meer zo snel: bijna de helft staat een maand of langer te koop, een gedeelte daarvan langer dan twee maanden. Daarbij reken ik met de laatste datum van plaatsing op Funda. Ongeveer een vijfde is opnieuw geplaatst, waarvan de helft tegen een lagere prijs. Dit gebeurt overigens ook door MVA / NVM makelaars.Bulder schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:53:
[...]
De buren op 1 hoog hebben in februari een identiek appartement voor een hogere m2-prijs verkocht, was binnen een week weg.
Nog steeds n=1, maar ik zit middenin de markt, heb veel vrienden die kopen/verkopen en werk vaak met makelaars. De stelling dat niets wijst op een daling vind ik dan ook een hele vreemde. De markt heeft hier en daar misschien nog wat inertie, maar de top is wel degelijk in zicht.
In het artikel in kwestie is ook alleen de makelaar van mening dat prijzen blijven stijgen, en die man is toevallig als enige gebaat bij zo min mogelijk onrust op de markt.
Dit alles hoeft niet tot acute prijsdalingen te leiden, maar geeft als het aanhoudt wel een neerwaartse druk op de prijzen. Als een huis langer te koop staat hoef je als koper bijvoorbeeld niet meer uit te gaan van overbieden.
Kun je de isolatiewaardes ergens nakijken of meten? Wij hebben een woning gekocht uit 2007, label A (tot 2027), maar volgens de makelaar is er kans dat dit bij de volgende beoordelingsronde wordt afgeschaald naar BCVTTPD2DQ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:50:
[...]
En de informatie over isolatie is summier. "Volledig geisoleerd" zie je vaak terugkomen, maar dat betekent natuurlijk niets. Mijn dak is bijvoorbeeld keurig geisoleerd - naar de maatstaven van vijftig jaar geleden, dus met een R-waarde van ongeveer 0,8. Veel beter dan kaal dakbeschot, maar niet te vergelijken met wat we tegenwoordig een geisoleerd dak zouden noemen.
Kun je dat makkelijk zien? Nee.
In principe zou de labelsystematiek dit soort verschillen moeten meenemen, maar iedereen weet eigenlijk dat dat een wassen neus is.
Er staat er een voor zelfs 13k per m2 en het ziet eruit als een studentenhok https://www.funda.nl/koop...621202-vondelstraat-42-g/, pfoe rare wereld leven we in.Harrie_ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:48:
[...]
Op een gegeven moment is de rek ook in Amsterdam er wel uit. 4 tot 5 ton neertellen voor een woning van nog geen 40m² is natuurlijk ook te bizar voor woorden...
Maarja, het aloude adagium: locatie, locatie, locatie
Oh ben met je eens dat er wel mee eens dat er signalen zijn die op een dalende markt wijzen! Ben alleen voorzichtiger omdat op basis van Funda vraagprijs en vraagprijsverlagingen te baseren.Bulder schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:53:
[...]
De buren op 1 hoog hebben in februari een identiek appartement voor een hogere m2-prijs verkocht, was binnen een week weg.
En als prijzen van jan tot nu dalen, wat goed zou kunnen, maar vervolgens een bodem bereiken kun je als nog een y/y stijging te maken hebben. En gezien de meeste statistieken y/y vergelijken om seizoensinvloeden eruit te filteren lijkt mij dat ook een betere definitie van een stijging of daling van de markt en niet een maand op maand wijziging.
BarendBotje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:36:
[...]
Er staat er een voor zelfs 13k per m2 en het ziet eruit als een studentenhok https://www.funda.nl/koop...621202-vondelstraat-42-g/, pfoe rare wereld leven we in.
offtopic:
En die is al gezakt van 600k naar 500k 

Kortste klap is kijken wat de bouwnormen voor isolatie op dat moment waren. En dat te vergelijken met de huidige normen. In de meeste gevallen is de isolatie niet veel beter dan het minimum.DHV schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:31:
[...]
Kun je de isolatiewaardes ergens nakijken of meten? Wij hebben een woning gekocht uit 2007, label A (tot 2027), maar volgens de makelaar is er kans dat dit bij de volgende beoordelingsronde wordt afgeschaald naar B
Begin dit jaar was het voor een ton duurder te koop:BarendBotje schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:36:
[...]
Er staat er een voor zelfs 13k per m2 en het ziet eruit als een studentenhok https://www.funda.nl/koop...621202-vondelstraat-42-g/, pfoe rare wereld leven we in.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Rng3vpYZwRqQqjaOUfGYjWLK.png?f=user_large)
Ik heb echt helemaal niks gehad aan een aankoopmakelaar.supersoco80 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:56:
[...]
Ik vraag me dan ook af in hoeverre een aankoopmakelaar mijn op dit moment echt goed kan helpen de hoogte van een bod te bepalen.
Wij stappen zo in de auto voor een jaren 50 D-labeler die vrij hoog in de markt gezet is, maar wel erg goed ligt (groene, goede wijk, dichtbij station). Dus sterke plus in ligging, sterke min in vraagprijs, bouwjaar en afwerking. Volgens mij kan de verkoopprijs alle kanten op gaan, van 5% onder tot 10% boven de vraagprijs.
"Bouwjaar vanaf 2000: goede tot zeer goede isolatie. Isolatiedikte tussen de 13 cm of dikker." volgensRubbergrover1 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:28:
[...]
Kortste klap is kijken wat de bouwnormen voor isolatie op dat moment waren. En dat te vergelijken met de huidige normen. In de meeste gevallen is de isolatie niet veel beter dan het minimum.
https://papagreen.org/won...kheden-huis-per-bouwjaar/
maar dat lijkt me wat te simpel
Klopt, is wat te simpel. Volgens mij was de minimale Rc waarde toen 2,5 voor alles, terwijl de normen nu zijn een RC waarde bij daken 6 en bij gevels 4,5 en voor de rest van minimaal 3,5. (correct me if I'm wrong) Daar zit dus best een behoorlijk verschil in.DHV schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:36:
[...]
"Bouwjaar vanaf 2000: goede tot zeer goede isolatie. Isolatiedikte tussen de 13 cm of dikker." volgens
https://papagreen.org/won...kheden-huis-per-bouwjaar/
maar dat lijkt me wat te simpel
Wat maakt dat uit dan. Het gaat om de isolatie niet om het labeltje.DHV schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:31:
[...]
Kun je de isolatiewaardes ergens nakijken of meten? Wij hebben een woning gekocht uit 2007, label A (tot 2027), maar volgens de makelaar is er kans dat dit bij de volgende beoordelingsronde wordt afgeschaald naar B
Ons huis is van 1999 dus redelijk geisoleerd toch hebben we het dak extra geïsoleerd (conform huidige nieuwbouw eis) en komt er een warmtepomp in, het label verder interesseert me niet, de terugverdientijd is ook veel te lang om ervan te profiteren , als we zouden verkopen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Om maar even terug te komen op een vorige post van mij betreft CAO lonen:geekeep schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:19:
Ik blijf het bijzonder vinden om een ton extra rente goed te praten met "ja maar inflatie over 30 jaar".
A. deze redenering gebruik je ook niet bij bijv een auto, die met inflatiecorrectie over 10 jaar "maar x euro kost".
B. het is geen hard gegeven dat lonen blijven stijgen of überhaupt de inflatie volgen. Integendeel, een hele hoop CAO lonen lopen al jaren achter én in een economische recessie (waar we waarschijnlijk op af stevenen) zullen loonsverhogingen eerder uitzondering dan regel zijn.
C. Loonsverhogingen worden simpelweg gecompenseerd met ons steeds duurdere leven.
Plus, het feit dat we afgelopen jaren economisch gezien de wind in de zeilen hadden zeg niks over de (groei van de) financiële ruimte van huishoudens. Zie bijv: https://economie.rabobank...rland-staat-vrijwel-stil/
[...]
https://nos.nl/artikel/24...k-door-torenhoge-inflatie
Dus ja, ik blijf bij mijn standpunt dat een ton extra hypotheek rente niet zomaar iets is dat gedurende je werkende leven weggewuifd kan/gaat worden.Vakbond FNV heeft als speerpunt om met werkgevers in zo veel mogelijk sectoren af te spreken dat de inflatie volledig wordt gecompenseerd in de lonen. Dat is maar in een handvol gevallen gelukt. Een grote sector die zo'n belofte heeft gedaan, is de schildersbranche.
"Maar een inflatie van meer dan 10 procent had niemand verwacht", zegt Henk den Boer namens de schildersbedrijven. "Als we dat moeten compenseren, is dat het failliet van de sector. We hebben al te maken met een enorme kostenstijging van het materiaal. Dat kunnen we meestal niet doorberekenen aan opdrachtgevers. Een dergelijke loonstijging daarbovenop is niet op te brengen."
Waar vind jij deze informatie?Lastmanstanding schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:28:
[...]
Begin dit jaar was het voor een ton duurder te koop:
[Afbeelding]
Gewoon even de browser extensie: betrap de makelaar downloaden en je kan in 1 oogopslag zien op funda wat the WOZ waarde is en eventueel eerdere vraagprijs (als de woning recent van funda is gehaald en opnieuw is aangeboden). Graag gedaan
Staat, in dit geval, ook gewoon op Funda zelf:
:fill(white):strip_exif()/f/image/uhiMhViM53YE8jfOQGF68Nf7.png?f=user_large)
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Ja precies, maar die informatie uit de screenshot leek niet van Funda te komen vandaar de vraag. Het staat er niet bij voor elke woning.Nnoitra schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:57:
[...]
Staat, in dit geval, ook gewoon op Funda zelf:
[Afbeelding]
Er zijn drie manierenDHV schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:31:
- Plafond op zolder openmaken, zelf meten hoe dik de isolatie is. Lastig, en onmogelijk bij een stenen muur
- Bouwplannen opvragen bij de gemeente. Daar kan een weekje overheen gaan. Als het goed is staat in ieder geval de dikte van de isolatielaag vermeld.
- Op een koude winternacht met een infraroodthermometer/camera.
Ja maar als je het toch moet vervangen en geen zin in onderhoud hebt.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:37:
[...]
Ja hoor. Maar al de bestaande kozijnen nog goed zijn en je daar gewoon HR++ glas in kunt zetten, waarom zou je dan een paar tienduizenden euro's gaan uitgeven aan nieuwe kozijnen?
Dan moet je in je bod rekening houden met de (flinke) kosten. Daarom controleer je bij de bezichtiging altijd de staat van de kozijnen.kx22 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:38:
Ja maar als je het toch moet vervangen en geen zin in onderhoud hebt.
Als je er vanuit gaat dat je altijd moet vervangen maak je dingen (onnodig) erg duur voor jezelf.
Ik begrijp het inzicht in de WOZ-waarde niet zo. Ik neem maar aan dat ik niet de enige ben die dat zo laag mogelijk probeert te houden. Soms zelfs met succesBlauweHamer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:50:
Gewoon even de browser extensie: betrap de makelaar downloaden en je kan in 1 oogopslag zien op funda wat the WOZ waarde is en eventueel eerdere vraagprijs
En juist omdat vanwege de energiecrisis meer mensen denken aan gelijk ook het vervangen van die kozijnen, in plaats van nog even aanzien, komt de eventueel wat mindere staat van de kozijnen momenteel sterker terug in een lagere prijs dan een paar jaar geleden.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:07:
[...]
Dan moet je in je bod rekening houden met de (flinke) kosten. Daarom controleer je bij de bezichtiging altijd de staat van de kozijnen.
Hebben wij vrij recentelijk nog gedaan bijConrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:18:
Members only:
. Met nog 8 jaar een rente van 1,2% hebben we die meeverhuisd naar een nieuw(bouw) woning, waardoor we nu op zowel de oude als de nieuwe de rente van 1,2% betalen. Op de nieuwe woning hebben we dan nog een extra hypotheekdeel tegen een recentere rente voor het verschil, maar men was hier erg schappelijk in. Scheelt een hoop, want nu opnieuw afsluiten tegen de marktrente en huidige som was 450 euro per maand bruto meer.
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het is simpelweg ook 'een' bedrag. De absolute hoogte van de WOZ waarde zegt inderdaad niet zo veel, maar de trend door de jaren heen kan wel een indicatie geven van de richting waarin de woningwaarde/de wijk zich heeft ontwikkeld.Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:12:
[...]
Ik begrijp het inzicht in de WOZ-waarde niet zo. Ik neem maar aan dat ik niet de enige ben die dat zo laag mogelijk probeert te houden. Soms zelfs met succes
Eventueel mocht je ben van plan om te verhuizen, kan je ook bezwaar tegen een te lage WOZ waarde, mocht je iets te succesvol zijn met je WOZ waarde laag houden.Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:12:
[...]
Ik begrijp het inzicht in de WOZ-waarde niet zo. Ik neem maar aan dat ik niet de enige ben die dat zo laag mogelijk probeert te houden. Soms zelfs met succes

Zodra jij een "Te Koop" bordje verderop in de straat ziet staan parkeer je een roestige auto in je voor de deur, en ga je bovenop een krat Schultenbrau in je voortuin zitten om de geïnteresseerden lallend te begroeten?Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:12:
Nou ja, je zegt het alsof het een feit is; de meest betrouwbare cijfers die we hebben suggereren dat een hoger energielabel maximaal 4% waard is. Hoewel het energielabel natuurlijk niets zegt over de staat van je kozijnen.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:15:
En juist omdat vanwege de energiecrisis meer mensen denken aan gelijk ook het vervangen van die kozijnen, in plaats van nog even aanzien, komt de eventueel wat mindere staat van de kozijnen momenteel sterker terug in een lagere prijs dan een paar jaar geleden.
Nee klopt, de WOZ waarde is beperkt interessant. Maar wordt dus wel gegeven, naast de verdere details zoals status geschiedenis (eerder verkocht, onder bod, aanboden etc.) en eventueel eerdere vraagprijs, etc. Ik vind de extensie zelf vooral erg handig om de makelaars truck van 'huis van funda halen en opnieuw aanbieden' te doorzien.Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:12:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door BlauweHamer op 06-09-2022 14:32 ]
Ja, maak er maar een grapje over, maar wij hadden eigenlijk precies dat vanmorgen: Twee huizen bekeken, huis twee staat in een wijk met een iets mindere reputatie. We komen aanrijden en de buren zitten op een bankje voor het huis te kijken naar wie er allemaal kwam bezichtigen. Bij deze buren zou ik trouwens eerder aan sherry denken dan aan Schultenbrau, maar het plaatje was eigenlijk al genoeg om om te keren. Het enige dat miste aan het plaatje was een scheef geparkeerde, roestige, Amerikaanse bak voor de deur. Ik heb het te doen met de verkopende partij.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:28:
[...]
Zodra jij een "Te Koop" bordje verderop in de straat ziet staan parkeer je een roestige auto in je voor de deur, en ga je bovenop een krat Schultenbrau in je voortuin zitten om de geïnteresseerden lallend te begroeten?
Het andere huis is een kanshebber, maar moet echt héél veel aan gebeuren (en dat zie je totaal niet terug in de vraagprijs)
A ha, @CVTTPD2DQ, jij weet dus waar ik woon. Typ dit in m'n Onslo hemt op 't Bankse buitenCVTTPD2DQ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:28:
Zodra jij een "Te Koop" bordje verderop in de straat ziet staan parkeer je een roestige auto in je voor de deur, en ga je bovenop een krat Schultenbrau in je voortuin zitten om de geïnteresseerden lallend te begroeten?
Keeping up appearences was echt één van de beste series ooit. Voor mij een beetje extra omdat Hyacinth in alles (incl uiterlijk) op een tante uit Bilthoven-noord leek.Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:36:
[...]
A ha, @CVTTPD2DQ, jij weet dus waar ik woon. Typ dit in m'n Onslo hemt op 't Bankse buiten
Hmm:Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:18:
AMSTERDAM - In bijna alle hypotheekcontracten staat dat je de rente mag meeverhuizen naar een volgende woning. Een meevaller, nu de rentes zo stijgen. De praktijk blijkt helaas vaak anders, constateert Vereniging Eigen Huis in een brandbrief. De meeste geldverstrekkers verschuilen zich achter bancaire regels en eisen toch de huidige hoge rente. „Vooral doorstromers zijn de klos.”
...
Het probleem zit bij hypotheekcontracten met een resterende looptijd korter dan tien jaar. Als je die rente wil meeverhuizen, zijn geldverstrekkers door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) verplicht om het leenbedrag te toetsen op een fictieve rente van 5%.
„Daardoor kan opeens minder worden geleend”, zegt directeur Karsten Klein van Eigen Huis. „Voor mensen die voor de aankoop van hun volgende woning maximaal moeten lenen, zal deze beperking betekenen dat ze hun lage rente - vaak tussen 1% tot 2% - verliezen. Hun nieuwe hypotheek kan dan alleen rond komen als zij noodgedwongen kiezen voor een veel hogere rente van 3,5 tot 4,5%.” Bij contracten langer dan tien jaar mag de bank wel toetsen aan de actuele rente.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Van dit huis snap ik dan weer niet dat het niet wil, tuin is misschien wat smal, maar: Erg populair dorp, dicht bij het centrum en OV, best ok staat, energielabel c, populaire bouwstijl, maar toch fors 2x in prijs verlaagd (van 470 naar 425 naar 399).
https://www.funda.nl/koop...-42845350-stephanieweg-5/
Grappig: Streetview is blijkbaar zo actueel dat het te-koop bord al te zien is
Badkamer is echt niet te doen, keuken zou ook moeten, de WC beneden, schilderwerk binnen. Het is al bijna 4k per m^2, ken de regio niet maar lijkt me niet per sé een koopje.supersoco80 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:44:
Van dit huis snap ik dan weer niet dat het niet wil, tuin is misschien wat smal, maar: Erg populair dorp, dicht bij het centrum en OV, best ok staat, energielabel c, populaire bouwstijl, maar toch fors 2x in prijs verlaagd (van 470 naar 425 naar 399).
Tegenover een friettent en volgens mij geen plek in de straat om je auto te parkeren.supersoco80 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:44:
Voor Oosterbeek is 4 k per meter echt een koopje. Op eoa manier is dat een waanzinnig populair dorp.DHV schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:49:
[...]
Badkamer is echt niet te doen, keuken zou ook moeten, de WC beneden, schilderwerk binnen. Het is al bijna 4k per m^2, ken de regio niet maar lijkt me niet per sé een koopje.
Ik had die hele friettent nog niet eens gezien, ik denk dat ik nu wel een bezichtiging plan ;pErnemmer schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:49:
[...]
Tegenover een friettent en volgens mij geen plek in de straat om je auto te parkeren.
Als ik op Funda kijk bij de overige (verkochte) woningen in deze wijk, dan lijkt 4k niet heel uitzonderlijk. Wellicht is dit dan een minder gewilde buurt?supersoco80 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:52:
[...]
Voor Oosterbeek is 4 k per meter echt een koopje. Op eoa manier is dat een waanzinnig populair dorp.
Dat dus. Mijn huis is uit 1991 en er is niks verder geïsoleerd dan wat er toen ik het bouwbesluit stond.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:21:
[...]
Er zijn drie manierenMaar zoals bij alles wat je meet mag je je afvragen "Wat wil ik eigenlijk weten?" Je energieverbruik? Dan is je gasrekening een stuk betrouwbaarder.
- Plafond op zolder openmaken, zelf meten hoe dik de isolatie is. Lastig, en onmogelijk bij een stenen muur
- Bouwplannen opvragen bij de gemeente. Daar kan een weekje overheen gaan. Als het goed is staat in ieder geval de dikte van de isolatielaag vermeld.
- Op een koude winternacht met een infraroodthermometer/camera.
Toch gebruik ik maar 450-500 kuub gas en toen we in januari een week in Sevilla zaten en het in NL onder 0 was werd het in de woonkamer niet kouder dan 17 graden.
Het ene huis is het andere niet en sommige huizen hebben meer isolatie nodig dan andere. Windligging, zonligging etc.
Energielabel, geen idee…
Wat je zou kunnen doen is de bouwtekeningen opvragen bij de gemeente. Ik heb indertijd in het aankoopproces om tekeningen gevraagd bij de verkopend makelaar, zij hadden kennelijk een kort lijntje met de gemeente, ik kreeg de tekeningen zo doorgestuurd. Hierop stond keurig de RC waarde van de woning als geheel, en tevens de RC waardes van de verschillende onderdelen van het huis (vloeren, dak, glas...). Dit werkt denk ik alleen voor relatief recente woningen, maar daar valt jouw woning ruimschoots onder (de mijne is van 2000)DHV schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:31:
[...]
Oosterbeek is samen met noord en noord-oost arnhem de rijkste plekken van gelderland.DHV schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:49:
[...]
Badkamer is echt niet te doen, keuken zou ook moeten, de WC beneden, schilderwerk binnen. Het is al bijna 4k per m^2, ken de regio niet maar lijkt me niet per sé een koopje.
4k per m2 is niet bijzonder, maar hier moet zeker nog wel wat aangedaan worden.
De interesses in huizen van 100m2 zijn gewoon kleiner geworden.
Typisch een 'Kijken zonder kopen'-huis, die Bob S. helemaal casco trekt voor onder de ton (hoe dan?)supersoco80 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:44:
Sponsorswfvanputten schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:14:
[...]
Typisch een 'Kijken zonder kopen'-huis, die Bob S. helemaal casco trekt voor onder de ton (hoe dan?)
Die authentieke plee met dat leuke kraantje beneden zou ik laten zitten hoor!
*snip* wellicht goed bedoeld, maar dit is voor nu spam.
[ Voor 89% gewijzigd door Señor Sjon op 07-09-2022 10:31 ]
Overigens was het in de jaren 20 nog niet (overal) gebruikelijk om met een spouwmuur te bouwen. Het kan dus goed zijn dat dit een woning zonder spouw is en het eventueel isoleren nog wel even puzzelen wordt.kx22 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:10:
[...]
Oosterbeek is samen met noord en noord-oost arnhem de rijkste plekken van gelderland.
4k per m2 is niet bijzonder, maar hier moet zeker nog wel wat aangedaan worden.
De interesses in huizen van 100m2 zijn gewoon kleiner geworden.
Top dat je open staat voor feedback.huisverklikker schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:41:
[...]
Bedankt voor de tip, ga ik aan werken.
Zoeken per plaats en afstand tot deze plaats wil ik ook nog toevoegen maar is wat complexer.
We hoeven in ieder geval op het vlak van woningbouw ten aanzien van de stikstof regels weinig verruiming of verandering te verwachten. De politiek is weer lekker aan het vooruitschuiven en afwentelen

https://nos.nl/artikel/24...n-eind-september-klaar-is
Alsof dit soort plannen niet al jarenlang bekend waren... Ik zie dat stelletje in Den Haag in ieder geval steeds minder als "volksvertegenwoordigers".Volgens Rutte is het verstandig om op de bevindingen van Remkes te wachten, omdat de ingevlogen 'gespreksleider' naar aanleiding van de gesprekken van deze zomer ook iets over de toekomst van de agrarische sector wil schrijven. "En dan zal het ervan afhangen hoe diepgravend die reflecties zijn. En de nieuwe minister zal daar natuurlijk goed naar willen kijken", zegt Rutte.
(...) De ChristenUnie vandaag al begint met de zoektocht naar een nieuwe minister van Landbouw en daar de tijd voor zal nemen.
Hoe is een jaar-op-jaar stijging van 10%-20% een stijging maar een 'corona correctie' van -20% géén daling?Laapo schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:55:
[...]
Kort samengevat, Rabo econoom in het artikel stelt dat de prijzen pas dalen als de rente op 5% staat, de voorzitter van de MVA wijst op het tekort aan woningen in Amsterdam en dat hij nog geen directe daling heeft waargenomen. De woningmarkt econome verwacht echter dat de corona stijging van 20% er pertinent van af gaat.
[ Voor 65% gewijzigd door geekeep op 06-09-2022 17:58 ]
Kort samengevat, Rabo econoom in het artikel stelt dat de prijzen pas dalen als de rente op 5% staat, de voorzitter van de MVA wijst op het tekort aan woningen in Amsterdam en dat hij nog geen directe daling heeft waargenomen. De woningmarkt econome verwacht echter dat de corona stijging van 20% er pertinent van af gaat.xiangpo schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:47:
[...]
Artikel staat achter een paywall dus helaas niet te lezen, maar suggereert de laatste zin die je plaatst niet heel wat anders?
[...]
Die zitten met de verhuisregeling in de maag, zeker weten. Echter is het niet zo gek dat ze met 5% moeten toetsen. Dat is nu eenmaal zo bij korter dan 10jr rv. Too bad.Conrado schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 08:18:
Om nog maar een n=1 toe te voegen; vandaag een woning bezichtigd (jaren 50, hoekhuis, top 10 grote stad, binnen budget van startend stelletje). Zag toevallig dat dit huis in juli al een keer op Funda heeft gestaan. Nu dus voor de 2e keer online, wel voor dezelfde prijs.supersoco80 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:32:
[...]
Ja, maak er maar een grapje over, maar wij hadden eigenlijk precies dat vanmorgen: Twee huizen bekeken, huis twee staat in een wijk met een iets mindere reputatie. We komen aanrijden en de buren zitten op een bankje voor het huis te kijken naar wie er allemaal kwam bezichtigen. Bij deze buren zou ik trouwens eerder aan sherry denken dan aan Schultenbrau, maar het plaatje was eigenlijk al genoeg om om te keren. Het enige dat miste aan het plaatje was een scheef geparkeerde, roestige, Amerikaanse bak voor de deur. Ik heb het te doen met de verkopende partij.
Het andere huis is een kanshebber, maar moet echt héél veel aan gebeuren (en dat zie je totaal niet terug in de vraagprijs)
Makelaar was op het eind vrij luchtig over een eventuele bieding, géén harde deadline of enige vorm van druk (blabla vol schema, veel bekijks, dat soort geneuzel). Ik kende deze makelaar nog niet persoonlijk, dus wellicht is dat zijn tactiek maar dit was in ieder geval wel nieuw voor mij. Huidige bewoners willen over een maand of 4 over, dus wellicht niet suuuuperveel haast. Van de andere kant, als de rente blijft stijgen gaat die prijs alleen maar verder zakken.
Sinds januari heb ik zeven bezichtigingen gedaan, toevallig allemaal andere makelaars(kantoren). Steevast gaven ze stuk voor stuk aan dat de piek qua bieden/bezichtigen eind vorig jaar was. Gekkies/wanhopige mensen blijf je altijd houden, maar op wat overgewaardeerde regio's na denk ik dat de rek er wel uit is.
Ik ken meerdere mensen met (enkel/samen maar wel totaal richting modaal) in sociale huur; die wachten inmiddels rustig af (en dan met name op gezinswoningen). De kosten voor onderhoud zitten ook mooi inbegrepen in de schappelijke huurpijs. Ik vermoed dat ze carrieregroei gaan realiseren als ze eenmaal gekocht hebben (anders gooi je je eigen ramen in m.b..t. toeslagen of andere kortingen).geekeep schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 18:46:
[...]
Om nog maar een n=1 toe te voegen; vandaag een woning bezichtigd (jaren 50, hoekhuis, top 10 grote stad, binnen budget van startend stelletje). Zag toevallig dat dit huis in juli al een keer op Funda heeft gestaan. Nu dus voor de 2e keer online, wel voor dezelfde prijs.
Makelaar was op het eind vrij luchtig over een eventuele bieding, géén harde deadline of enige vorm van druk (blabla vol schema, veel bekijks, dat soort geneuzel). Ik kende deze makelaar nog niet persoonlijk, dus wellicht is dat zijn tactiek maar dit was in ieder geval wel nieuw voor mij. Huidige bewoners willen over een maand of 4 over, dus wellicht niet suuuuperveel haast. Van de andere kant, als de rente blijft stijgen gaat die prijs alleen maar verder zakken.
Sinds januari heb ik zeven bezichtigingen gedaan, toevallig allemaal andere makelaars(kantoren). Steevast gaven ze stuk voor stuk aan dat de piek qua bieden/bezichtigen eind vorig jaar was. Gekkies/wanhopige mensen blijf je altijd houden, maar op wat overgewaardeerde regio's na denk ik dat de rek er wel uit is.
[ Voor 8% gewijzigd door lama83 op 07-09-2022 13:27 ]
Begrijpelijk. Grote kans wel dat komende maanden de rentes verder stijgen, dus de maandlasten niet zoveel voordeliger zullen zijn met zakkende prijzen.lama83 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:18:
[...]
Ik ken meerdere mensen met (enkel/samen maar wel totaal modaal) in sociale huur; die wachten inmiddels rustig af (en dan met name op gezinswoningen) - de kosten voor onderhoud zitten ook mooi inbegrepen in de schappelijke huurpijsIk vermoed dat ze carrieregroei gaan realiseren als ze eenmaal gekocht hebben.
Vandaag nog een bezichtiging gedaan. Zelfde liedje; geen deadline of enige indicatie van drukte. Was overigens een makelaar van een kantoor waar ik vaker mee te maken heb gehad en weinig moeite deed om mij enthousiast te krijgen. Ik weet wel welk kantoor ik niet ga benaderen mocht ik ooit een huis (ver)kopen.
Overigens is een totaal inkomen rond modaal niet bijster hoog qua financieringsruimte (€170k met huidige ruimte). Geen idee in welke regio ze kijken, maar rijtjeshuizen hier zijn grofweg 250k-350k, dus om tot 170k te dalen moet er veel gebeuren komende tijd.
[ Voor 12% gewijzigd door geekeep op 07-09-2022 13:41 ]
Als je betaalbaar huurt, snap ik best dat je even wacht. Dan kun je ondertussen ook nog wat sparen misschien, zodat je toe kan slaan als je iets tegenkomt wat je echt mooi vindt. Tegelijkertijd blijft het koffiedik kijken of de prijzen überhaupt gaan dalen. En zelfs met een lagere prijs maar hogere rente ben je niet per se beter af qua maandlasten, zeker als je meerekent dat je in de tussentijd wel huur hebt betaald. Als je 2 jaar blijft huren a 700 euro per maand, ben je in die tijd bijna 17k kwijt aan huur.lama83 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 13:18:
[...]
Ik ken meerdere mensen met (enkel/samen maar wel totaal richting modaal) in sociale huur; die wachten inmiddels rustig af (en dan met name op gezinswoningen). De kosten voor onderhoud zitten ook mooi inbegrepen in de schappelijke huurpijs. Ik vermoed dat ze carrieregroei gaan realiseren als ze eenmaal gekocht hebben (anders gooi je je eigen ramen in m.b..t. toeslagen of andere kortingen).
Bij mij in de buurt gaan de starterswoningen nog altijd hard. Ik denk dat de hoge huurprijzen in de vrije sector dat nog wel even blijven aanjagen.
er is toch nog altijd schaarste? En er is toch nog altijd groeiende vraag? Het is niet dat het land leegloopt en we een dik overschot aan woningen hebben, en zoveel wordt er ook weer niet gebouwd om dat binnenkort al te compenseren. Dat de stijging niet doorzet snap ik omdat de rente stijgt, dalen wellicht een beetje omdat de vraag stagneert, maar in elkaar storten...ik weet het niet
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Het land ging ook niet leeglopen in 2008/2009. Vraag bleef hetzelfde, alleen was het ineens veel moeilijker aan een hypotheek te komen.Bockelaar schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:44:
er is toch nog altijd schaarste? En er is toch nog altijd groeiende vraag? Het is niet dat het land leegloopt en we een dik overschot aan woningen hebben, en zoveel wordt er ook weer niet gebouwd om dat binnenkort al te compenseren. Dat de stijging niet doorzet snap ik omdat de rente stijgt, dalen wellicht een beetje omdat de vraag stagneert, maar in elkaar storten...ik weet het niet
Inderdaad koffiedik kijken, maar het feit dat er is groeiende vraag betekent niet dat dat huizenmarkt niet kan instorten voor andere reden.
mensen zijn in dit topic ook vrij stellig zie ik, ondanks dat men zich wel bewust is van een kleine sample size waar ze zelf ervaring mee hebben.Bockelaar schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:44:
zelf lijkt het me logisch dat alle groei stagneert, gewoon vanwege alle negativiteit in de wereld op dit moment. Een daling lijkt me op een gegeven moment ook logisch als de omstandigheden niet veranderen. Maar het lijkt hier soms alsof het einde nabij is voor de huizenmarkt
offtopic: Ik denk dat we in meer algemene zin het einde nabij zijngotfurrr schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:02:
[...]
mensen zijn in dit topic ook vrij stellig zie ik, ondanks dat men zich wel bewust is van een kleine sample size waar ze zelf ervaring mee hebben.
zelf lijkt het me logisch dat alle groei stagneert, gewoon vanwege alle negativiteit in de wereld op dit moment. Een daling lijkt me op een gegeven moment ook logisch als de omstandigheden niet veranderen. Maar het lijkt hier soms alsof het einde nabij is voor de huizenmarkt
nee, dat was eerst met Y2K en daarna 2012 toch?
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Dat 'tekort' is voor een groot deel een kwalitatief tekort. Veel mensen kunnen niet de woning die ze willen op de plek die ze willen kopen, zeker niet tegen de prijs die ze willen. Maar het gros van die mensen heeft wel gewoon een woning en slaapt niet op straat.Bockelaar schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:44:
De groep die echt op straat komt te staan, of dreigt te komen staan, zijn vaak juist de mensen waarvoor gemeenten sowieso niet echt staan te springen om ervoor te bouwen of om überhaupt iets ervoor te doen. Want dat zijn vaak mensen met een lager inkomen, die eigenlijk in een sociale (huur-)woning zouden moeten kunnen. Dat is een groep waar nou niet heel veel voor gedaan wordt.
De woningvoorraad en nieuwbouw liep in de vorige crisis ook terug:Bockelaar schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:44:
:strip_exif()/f/image/ba4AhNFEl7tLApn12pb0ESLO.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ngen-en-de-woningvoorraad
Grootste stommiteit destijds was imho de verhuurdersheffing. In plaats van anti-cyclisch te investeren en de bouw verder te helpen door te investeren in sociale woningbouw, hebben we de verenigingen een flinke heffing opgelegd. Kortzichtigheid ten top.geekeep schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:06:
[...]
De woningvoorraad en nieuwbouw liep in de vorige crisis ook terug:
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ik denk dat de prijzen nu al dalen, met een rente van 3-4%. Aangewakkerd door hoge energieprijzenLaapo schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:55:
[...]
Kort samengevat, Rabo econoom in het artikel stelt dat de prijzen pas dalen als de rente op 5% staat, de voorzitter van de MVA wijst op het tekort aan woningen in Amsterdam en dat hij nog geen directe daling heeft waargenomen. De woningmarkt econome verwacht echter dat de corona stijging van 20% er pertinent van af gaat.
Het zal in elk geval tot vraag uitval gaan leiden. Het is denk ik vooral een kweste of de vraag het aanbod blijft overstijgen. Ja er kunnen minder mensen overbieden, maar als er nog genoeg over zijn die dat wel kunnen.. In theorie zou ik zelf bijvoorbeeld met behoorlijke overwaarde kunnen doorstromen en mijn hypotheek rente kunnen meenemen, en ook mijn energie contract kunnen meenemen.Blik1984 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:29:
[...]
Ik denk dat de prijzen nu al dalen, met een rente van 3-4%. Aangewakkerd door hoge energieprijzen
Als dat clubje groot genoeg is blijft er druk op de ketel staan.
Je ziet het al gebeuren op dit moment, waar prijsverlagingen vroeger niet tot nauwelijks van toepassing waren gebeurt het nu steeds vaker. Waar bezichtigingen vroeger volledig vol waren na 1 uurtje Funda, kun je nu 5 dagen later nog een plekje krijgen op de bezichtigingslijst. Ook herplaatsingen op funda gebeuren nu steeds vaker.sprhnk schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:37:
[...]
Het zal in elk geval tot vraag uitval gaan leiden. Het is denk ik vooral een kweste of de vraag het aanbod blijft overstijgen. Ja er kunnen minder mensen overbieden, maar als er nog genoeg over zijn die dat wel kunnen.. In theorie zou ik zelf bijvoorbeeld met behoorlijke overwaarde kunnen doorstromen en mijn hypotheek rente kunnen meenemen, en ook mijn energie contract kunnen meenemen.
Als dat clubje groot genoeg is blijft er druk op de ketel staan.
Hoor ook van mijn eigen makelaar dat het een hele grillige markt is waar met name oudere huizen veel last van hebben.
Hoge energieprijzen zouden juist ook kunnen lijden tot een hogere vraag/prijs voor goed geïsoleerde woningen? Al werkt het zeker ook afschrikwekkend als je naast een flink hogere hypotheek ook nog uitzicht hebt op enkele honderden euro's meer voor energie betalen.Blik1984 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:29:
[...]
Ik denk dat de prijzen nu al dalen, met een rente van 3-4%. Aangewakkerd door hoge energieprijzen
Ik denk dat het tot in/na de winter duurt voor dat mensen besluiten dat het in hun huidige slecht geïsoleerde huis niet meer te doen is qua lasten, en een zuiniger huis gaan kopen.Diablow schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:49:
[...]
Hoge energieprijzen zouden juist ook kunnen lijden tot een hogere vraag/prijs voor goed geïsoleerde woningen? Al werkt het zeker ook afschrikwekkend als je naast een flink hogere hypotheek ook nog uitzicht hebt op enkele honderden euro's meer voor energie betalen.
Ik denk dat alle huizen gaan zakken, maar oudere huizen en huizen die onderhoud nodig hebben harder (tenzij aannemers op magische wijze opeens beschikbaar komen).Diablow schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:49:
[...]
Hoge energieprijzen zouden juist ook kunnen lijden tot een hogere vraag/prijs voor goed geïsoleerde woningen? Al werkt het zeker ook afschrikwekkend als je naast een flink hogere hypotheek ook nog uitzicht hebt op enkele honderden euro's meer voor energie betalen.
En waar moeten die en mensen dan heen?big bang schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:51:
[...]
Ik denk dat het tot in/na de winter duurt voor dat mensen besluiten dat het in hun huidige slecht geïsoleerde huis niet meer te doen is qua lasten, en een zuiniger huis gaan kopen.
Ik heb het echt te doen met mensen die in maart uit ellende maar lomp overboden hebben op een g label huis
Dat is geen eerlijke vergelijkingLastmanstanding schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:01:
[...]
Het land ging ook niet leeglopen in 2008/2009. Vraag bleef hetzelfde, alleen was het ineens veel moeilijker aan een hypotheek te komen.
Inderdaad koffiedik kijken, maar het feit dat er is groeiende vraag betekent niet dat dat huizenmarkt niet kan instorten voor andere reden.
In 2008 was het een recessie waarin ook banen verdwenen en mensen geen werk meer hadden.
Nu liggen de banen voor het oprapen, vooral in de IT, waar ze strooien met 3,5k+ salarissen.
Daarnaast zijn er sinds 2008 vooral "veilige" hypotheken afgesloten. Dus geen aflossingsvrije hypotheek van 108%.
Ja het kan nog steeds heel fout gaan (hoge inflatie, dus minder geld over voor huis). Als de rente doorstijgt zal ongetwijfeld de huizenmarkt in een slop raken. Maarja...of je dat snel merkt? nee ook pas na een jaar of 2. In 2008 gingen de huizenprijzen ook niet gelijk -20%. Dat was pas na 3-4 jaar.
Dus als je nu goedkoop huurt en nog geen haast hebt om te verhuizen, lekker blijven zitten.
Dat makelaars zeggen dat de rek er wel uit is, is ook omdat de prijzen nu HOGER zijn dan vorig jaar.
Ook zij passen zich aan de markt.
Voor mensen die daarmee al aan de max zaten voor een klein huis is dat een groot probleem inderdaad, te meer omdat ze dat huis nu moeilijker kwijt raken.supersoco80 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:26:
[...]
En waar moeten die en mensen dan heen?
Ik heb het echt te doen met mensen die in maart uit ellende maar lomp overboden hebben op een g label huis
Als je de mogelijkheid hebt om kleiner, maar zuiniger te gaan wonen dan zullen sommige die mogelijkheid gaan benutten.
Nja die hebben alsnog lagere rente dan mensen die nu een huis kopen. En wie weet stijgen de prijzen door en hebben zij ook een stukje "winst"supersoco80 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:26:
[...]
En waar moeten die en mensen dan heen?
Ondanks dat ik al een nieuwe huis heb gekocht, blijf ik dagelijks kijk wat er te koop is in de categorie 750-800k.....maar het lijkt alsof nog steeds alles duurder wordt. Maar dat is puur een gevoel en wie weet kan je nu wel onderbieden.
-----------edit---------
Dit huisje staat al tijdje te koop.
Ok inrichting is niet echt mooi, maar pvc vloer of gietvloer overheen en muren sauzen.
Vind de prijs voor de m2 die je krijgt echt niet veel.
Wel jammer van de iets te kleine tui, maar voor dit geld heb je een eigen oprit!
[ Voor 40% gewijzigd door kx22 op 07-09-2022 18:17 ]
Ja , dat kan ik beamen. Het blijft Funda, we hebben (nog) geen idee van de uiteindelijke transactieprijs.kx22 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:29:
Ondanks dat ik al een nieuwe huis heb gekocht, blijf ik dagelijks kijk wat er te koop is in de categorie 750-800k.....maar het lijkt alsof nog steeds alles duurder wordt. Maar dat is puur een gevoel en wie weet kan je nu wel onderbieden.
Verwijderd
Het omgekeerde kan ook : Stel dat 2023 en 2024 we een flinke recessie over ons heen krijgen en je ergens van vandaag op morgen je ontslag krijgt. Dan kan je fluiten nr een hypotheek.Diablow schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:49:
[...]
Dus mssh toch nu nog een gunstig moment om te kopen, ookal is dat een G-label woning : Zet er de eerste jaren een pellet-kachel in en verduurzaam/isoleer op jou(jullie)tempo.
Je hebt dan wel die woning, erger kan het niet worden ;-)
Ik geloof niet dat kopers daar écht naar kijken. Dure energie heeft nog nooit afgeschrikt. En de huidige energieprijspiek (3x woordwaarde) is van beperkte duur, want een veel te groot politiek probleem.Diablow schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:49:
Dat is inderdaad vaak ook mijn gedachte. Isoleren kan je veel zelf doen en anders laten doen op een rustiger tempo. Niet alles moet je binnen 2 maanden gedaan hebben je pakt gewoon de goedkope/makkelijke klussen eerst aan. Hoe slechter het label hoe meer profijt je hebt van simpele aanpassingen en hoe meer je zelf nog kan doen.Verwijderd schreef op woensdag 7 september 2022 @ 22:09:
[...]
Het omgekeerde kan ook : Stel dat 2023 en 2024 we een flinke recessie over ons heen krijgen en je ergens van vandaag op morgen je ontslag krijgt. Dan kan je fluiten nr een hypotheek.
Dus mssh toch nu nog een gunstig moment om te kopen, ookal is dat een G-label woning : Zet er de eerste jaren een pellet-kachel in en verduurzaam/isoleer op jou(jullie)tempo.
Je hebt dan wel die woning, erger kan het niet worden ;-)
Tochtstrips, dakisolatie, goed inregelen verwarming, eventueel werken met vloerbedekking. Werken met warmtezones. Heel veel mogelijkheden die in een slecht huis best wat effect hebben maar in een A label huis al gedaan zijn of niets meer doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Shadowhawk00 op 08-09-2022 08:40 ]
Ik weet het niet, ik denk in ieder geval dat mensen er minder voor willen betalen omdat er bewustzijn is ontstaan over het feit dat er nog aardig wat investering nodig is om het zuinig te maken. Het is niet voor niks dat ik van mijn makelaar hoor dat met name oudere slecht geïsoleerde huizen op dit moment het meest in prijs zakkenConrado schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:25:
[...]
Ik geloof niet dat kopers daar écht naar kijken. Dure energie heeft nog nooit afgeschrikt. En de huidige energieprijspiek (3x woordwaarde) is van beperkte duur, want een veel te groot politiek probleem.
Mensen willen gewoon een huis dat af is. En een ouder huis dat slecht geisoleerd is duidt meestal op een huis waar wel meer niet af is. Ik denk dan ook dat er weinig mensen daadwerkelijk afhaken om de slechte isolatie alswel dat er gewoon veel aan zo'n huist gedaan moet worden.Blik1984 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:01:
[...]
Ik weet het niet, ik denk in ieder geval dat mensen er minder voor willen betalen omdat er bewustzijn is ontstaan over het feit dat er nog aardig wat investering nodig is om het zuinig te maken. Het is niet voor niks dat ik van mijn makelaar hoor dat met name oudere slecht geïsoleerde huizen op dit moment het meest in prijs zakken
[removed]
Die zaken gaan vaak inderdaad (behalve bij flips) vaak hand in hand inderdaadredwing schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:02:
[...]
Mensen willen gewoon een huis dat af is. En een ouder huis dat slecht geisoleerd is duidt meestal op een huis waar wel meer niet af is. Ik denk dan ook dat er weinig mensen daadwerkelijk afhaken om de slechte isolatie alswel dat er gewoon veel aan zo'n huist gedaan moet worden.
Conrado schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:25:
[...]
Ik geloof niet dat kopers daar écht naar kijken. Dure energie heeft nog nooit afgeschrikt.
Zelf een fantastisch mooi huis gezien, echt perfect. Maar energieklasse G en enkelsteens. Even rekenen komt dat waarschijnlijk uit op een energierekening van ~1k per maand.
En isoleren? Succes met het vinden van een aannemer, misschien volgende zomer.
Maar waarom zou dat niet uitmaken voor kopers denk je?
Omdat de meeste daar niet naar kijken, en er zijn natuurlijk uitzonderingen. Enkelsteens dan heb je wel echt een heel oude woning. Geen idee hoe jij op die prijs per maand komt want dat kan je aan de hand van een Labeltje echt niet bepalen.Masvic schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:13:
[...]
![]()
Zelf een fantastisch mooi huis gezien, echt perfect. Maar energieklasse G en enkelsteens. Even rekenen komt dat waarschijnlijk uit op een energierekening van ~1k per maand.
En isoleren? Succes met het vinden van een aannemer, misschien volgende zomer.
Maar waarom zou dat niet uitmaken voor kopers denk je?
Als je een heel nieuwe schil om de woning wilt bouwen dan is dat wel een dingetje, je kan natuurlijk ook gewoon aan de binnenkant een voorzet wand monteren. Heb je geen aannemer voor nodig dus geen enkel probleem.
Dit is inderdaad correct. Maar wat je ziet is dat de daling van de prijzen niet gerelateerd waren aan de woningtekort.kx22 schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:27:
[...]
Dat is geen eerlijke vergelijking
In 2008 was het een recessie waarin ook banen verdwenen en mensen geen werk meer hadden.
Nu liggen de banen voor het oprapen, vooral in de IT, waar ze strooien met 3,5k+ salarissen.
Daarnaast zijn er sinds 2008 vooral "veilige" hypotheken afgesloten. Dus geen aflossingsvrije hypotheek van 108%.
Ja het kan nog steeds heel fout gaan (hoge inflatie, dus minder geld over voor huis). Als de rente doorstijgt zal ongetwijfeld de huizenmarkt in een slop raken. Maarja...of je dat snel merkt? nee ook pas na een jaar of 2. In 2008 gingen de huizenprijzen ook niet gelijk -20%. Dat was pas na 3-4 jaar.
Dus als je nu goedkoop huurt en nog geen haast hebt om te verhuizen, lekker blijven zitten.
Dat makelaars zeggen dat de rek er wel uit is, is ook omdat de prijzen nu HOGER zijn dan vorig jaar.
Ook zij passen zich aan de markt.
En of de prijzen stabiel blijven of zakken, nu of over een paar jaar, weet niemand. Wat wel vrij duidelijk is, is dat met een stijgende rente, de prijsverhogingen die we de afgelopen jaren hebben meegemaakt zijn voorbij.
Persoonlijk denk ik de recessie gaat wel een keertje komen, dat de banenmarkt -- net als de huizenmarkt -- minder overspannen wordt met minder vraag vanwege een recessie. Maar het zou best kunnen dat ondanks de negatieve voorspellingen, draait de economie goed door en is er niks aan de hand. In dat geval, heb je grotere kans dat de huizenprijzen blijven stijgen, maar zeker in minder mate dan daarvoor.
Vanwege dit allemaal heb ik een woning die ik de verhuur had, dit jaar al verkocht. Dat is tot nu toe goed uitgepakt, want het was echt een kluswoning die nu moeilijker te verkopen is.
Deels wel, maar als de vraag wegvalt omdat mensen geen baan hebben en dus geen woning kunnen kopen dat dat ook wel wat. Als je dat combineert met de gedwongen verkopen die het aanbod wel in stand houden zakt de prijs ook. Overigens waren woningen voor de gemiddelde nederlander niet betaalbaarder.Lastmanstanding schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:18:
[...]
Dit is inderdaad correct. Maar wat je ziet is dat de daling van de prijzen niet gerelateerd waren aan de woningtekort.
Het is gewoon vraag en aanbod, nu is de vraag hoog en het aanbod laag. Ook door het eerst kopen dan verkopen model wat mensen hanteren.
Toen was de vraag laag en het aanbod hoog, omdat mensen eerst verkochte en dan gingen kopen.
Dus een stijgende markt met snel verkopen werkt als een soort hefboom op de prijzen. Maar daar kan je weinig aan doen mensen willen zekerheid. Nu is die zekerheid de zekerheid dat je een woning kan vinden verkopen lukt wel, bij een zwakkere markt is die zekerheid verkopen want kopen lukt wel.
Dure energie heeft nog nooit afgeschrikt omdat de markt altijd vrij stabiel is geweest en energie over het algemeen (voor mensen die een woning kunnen kopen) ook altijd prima betaalbaar was. Dit is een uitzonderlijke situatie, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen nu liever een woning kopen waarbij ze 400 euro per maand aan energiekosten hebben dan een woning waarbij ze 800 euro per maand moeten betalen. Dat scheelt wel een slok op een borrel...Conrado schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:25:
[...]
Ik geloof niet dat kopers daar écht naar kijken. Dure energie heeft nog nooit afgeschrikt. En de huidige energieprijspiek (3x woordwaarde) is van beperkte duur, want een veel te groot politiek probleem.
En ja, het is ongetwijfeld van tijdelijke aard. Maar wat is tijdelijk? Ga je straks een half jaar 400 euro per maand extra neertellen voor energie of zet die trend de komende 2 jaar (of langer) nog door? Niemand heeft een glazen bol, maar met de exorbitante energieprijzen van nu snap ik best dat dat (nu voor het eerst) een belangrijke factor is geworden om mee te wegen in de aankoop van een woning...
Jij denkt dat hetzelfde type huis met energieklasse A evenveel oplevert als een huis met energieklasse G dan? Aangezien "de meeste" daar niet naar kijken?Shadowhawk00 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:15:
[...]
Omdat de meeste daar niet naar kijken, en er zijn natuurlijk uitzonderingen. Enkelsteens dan heb je wel echt een heel oude woning. Geen idee hoe jij op die prijs per maand komt want dat kan je aan de hand van een Labeltje echt niet bepalen.
Als je een heel nieuwe schil om de woning wilt bouwen dan is dat wel een dingetje, je kan natuurlijk ook gewoon aan de binnenkant een voorzet wand monteren. Heb je geen aannemer voor nodig dus geen enkel probleem.
Je wordt elke dag doodgegooid met nieuwsberichten over de energiecrisis, de winter die eraan zit te komen, bedrijven die het moeilijk hebben, je koopkracht die afneemt... Misschien heb je zelf ook al een nieuw contract voor je energie gekregen. Maar als je een nieuw huis koopt ga je niet nadenken over wat het zou kosten om dit warm te stoken?
We zitten nu (bijna officieel) in een iets vreemdere recessie dan alle vorige.
Genoeg banen, tekort aan arbeidskrachten waardoor de inflatie stijgt.
Meestal is het andersom.
Door corona en de pech generatie (die geen zin heeft om te werken, want ja ze lopen toch achter alle feiten aan). Kortom, mensen willen gewoon niet meer werken. Dat is het probleem van de recessie.
Als mensen weer allemaal net als voor de corona zouden werken is het enige waarmee je nog te maken hebt de energiecrisis.
Daar kan de overheid zeker wel bij helpen. Niet met luie mensen die liefst nog maar 3 dagen per week willen werken omdat ze al genoeg verdienen.
Genoeg banen, tekort aan arbeidskrachten waardoor de inflatie stijgt.
Meestal is het andersom.
Door corona en de pech generatie (die geen zin heeft om te werken, want ja ze lopen toch achter alle feiten aan). Kortom, mensen willen gewoon niet meer werken. Dat is het probleem van de recessie.
Als mensen weer allemaal net als voor de corona zouden werken is het enige waarmee je nog te maken hebt de energiecrisis.
Daar kan de overheid zeker wel bij helpen. Niet met luie mensen die liefst nog maar 3 dagen per week willen werken omdat ze al genoeg verdienen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg