Waarom zou dat niet zo gaan? Jij hebt een afspraak om een woning te kopen over 9 maanden. Als de prijs gestegen is heb je geluk is de prijs gedaald heb je pech.Laapo schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:24:
[...]
Zo werkt dat toch niet. Wat balen is, is als je woning wordt opgeleverd en direct onder water staat omdat de markt onderuit is gegaan.
Die expats zijn er zeker, maar voor elke top-exec die uit Londen wordt overgeplaatst, zijn er vijf mensen uit India die hier gewoon in de IT komen buffelen voor een salaris waar je geen 3 ton hypotheek mee financiert. En die overwaarde van je appartement in Hyderabad legt verhoudingsgewijs wat minder gewicht in de schaal.Lisadr schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:14:
In de afgelopen 5 jaar is er een sterk toename van expats geweest. Iemand die in Londen zijn 100m2 appartement van 1.600.000 euro verkoopt, vind een 2-onder-1 kap woning (180m2 woning + 300 m2 grond) van 1.500.000 euro in de randstad een koopje. Voor ons is dat veel te duur, 5 jaar geleden was die 2-onder-1 kap woning onder de 1 miljoen.
Ten tweede vraag ik me af of je als buitenlandse exec in de Bilt zou willen wonen. Prachtige locatie, begrijp me niet verkeerd, maar waarschijnlijk ver van je werk, voorzover ik weet is er geen internationale school, etc.
Ook ik calculeer voor mijn nieuwbouw op 80%.Laapo schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:31:
Zelfde situatie hier. Ten opzichte van het toppunt van de markt, q4 21 en q1 22 kan er 35% van af voordat m'n overbrugging in gevaar komt. Lijkt ruim, maar als alleen al het overbieden eraf is is het direct al -20%.
Echter, overbieden of niet, een huis heeft uiteindelijk een tarnsactieprijs. En prijzen hebben ook geen herinnering. De markt zakt geen 20%, alleen omdat dat er bijgekomen is
Mijn huis is slimmer dan ik...
Prijs is redelijk in lijn met wat er nu 'gebruikelijk' is. Maar kan lastig het nu al te koop zetten, als ik er nog bijna 2 jaar in wil blijven wonen.Rubbergrover1 schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:31:
[...]
Zeker als in de verkoopprijs van de nieuwbouwwoning al impliciet twee jaar prijsstijging tot het moment van oplevering zou zijn ingebouwd.
Of je nieuwe woning een paar tienduizenden onder water staat is jammer, maar niet echt een groot probleem en merk je dat niet direct. Als je oude woning een paar tienduizenden minder oplevert, dan betekent dat meteen ook een paar tienduizenden minder in de zak of meer moeten lenen of van je spaargeld moeten betalen. En heeft dat dus direct consequenties.Laapo schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:24:
[...]
Zo werkt dat toch niet. Wat balen is, is als je woning wordt opgeleverd en direct onder water staat omdat de markt onderuit is gegaan.
'De markt' heeft geen herinnering, maar als het gros van de mensen 20% overwaarde heeft, dan is er voor hen een minder grote drempel om de woning 20% lager te verkopen dan als men geen overwaarde heeft. In het laatste geval zullen veel mensen de woning niet eens goedkoper kunnen aanbieden. Dat er veel overwaarde in de woningmarkt zit heeft dus wel degelijk gevolgen voor hoeveel woningen er te koop kunnen worden gezet en tegen welke prijs.Conrado schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:46:
[...]
Ook ik calculeer voor mijn nieuwbouw op 80%.
Echter, overbieden of niet, een huis heeft uiteindelijk een tarnsactieprijs. En prijzen hebben ook geen herinnering. De markt zakt geen 20%, alleen omdat dat er bijgekomen is
Je hebt gelijk dat mensen financieel gezien als ze overwaarde hebben makkelijk kunnen zakken en dat mensen zonder overwaarde dit niet zo makkelijk kunnen doen.Rubbergrover1 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:22:
[...]
'De markt' heeft geen herinnering, maar als het gros van de mensen 20% overwaarde heeft, dan is er voor hen een minder grote drempel om de woning 20% lager te verkopen dan als men geen overwaarde heeft. In het laatste geval zullen veel mensen de woning niet eens goedkoper kunnen aanbieden. Dat er veel overwaarde in de woningmarkt zit heeft dus wel degelijk gevolgen voor hoeveel woningen er te koop kunnen worden gezet en tegen welke prijs.
Alleen willen ze het ook, zeker als het huis van je buren 3maanden geleden voor 400k is verkocht ga jij jou woning dan verkopen voor 350k of verwacht je toch minimaal 400k. Mensen zijn niet heel goed in hun verlies nemen ook al is het geen verlies zo voelt het wel.
Op lange termijn speelt dat een rol, op korte termijn is dan anders. mensen hebben nu iets anders gekocht en hebben en reken met hun huidige waarde. @Laapo en ik houden 80% aan, maar geen idee of anderen dat ook doen.Rubbergrover1 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:22:
Dat er veel overwaarde in de woningmarkt zit heeft dus wel degelijk gevolgen voor hoeveel woningen er te koop kunnen worden gezet en tegen welke prijs.
Los daarvan, zodra de marktprijs ècht significant zakt onderstaat er een andere dynamiek. In iedere geval verandert dan de verkopers- in een kopersmarkt.
[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 04-09-2022 12:57 ]
Als je niet zakt loop je het risico dat het verschil nog veel groter wordt. Ik weet niet wat ik in die situatie zou doen.Shadowhawk00 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:26:
[...]
Je hebt gelijk dat mensen financieel gezien als ze overwaarde hebben makkelijk kunnen zakken en dat mensen zonder overwaarde dit niet zo makkelijk kunnen doen.
Alleen willen ze het ook, zeker als het huis van je buren 3maanden geleden voor 400k is verkocht ga jij jou woning dan verkopen voor 350k of verwacht je toch minimaal 400k. Mensen zijn niet heel goed in hun verlies nemen ook al is het geen verlies zo voelt het wel.
De meeste mensen zetten die overwaarde in voor een nieuw huis. Daarbij houd je natuurlijk rekening met slechts een 80 of 90% van die overwaarde. Of je overwaarde daarbij 100% of 20% is boeit niet zoveel denk ik. Het gaat erom hoeveel je kan zakken, daar is die drempel die je noemt gebaseerd, niet op hoeveel overwaarde je hebt.Rubbergrover1 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:22:
[...]
'De markt' heeft geen herinnering, maar als het gros van de mensen 20% overwaarde heeft, dan is er voor hen een minder grote drempel om de woning 20% lager te verkopen dan als men geen overwaarde heeft. In het laatste geval zullen veel mensen de woning niet eens goedkoper kunnen aanbieden. Dat er veel overwaarde in de woningmarkt zit heeft dus wel degelijk gevolgen voor hoeveel woningen er te koop kunnen worden gezet en tegen welke prijs.
Ik bedoel dat er geen toekomstige prijsstijging verwerkt is in de koopprijs. Je koopt een nieuwbouwwoning tegen de prijs zoals die op moment van aanbieden tot stand komt.Rubbergrover1 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:19:
[...]
Of je nieuwe woning een paar tienduizenden onder water staat is jammer, maar niet echt een groot probleem en merk je dat niet direct. Als je oude woning een paar tienduizenden minder oplevert, dan betekent dat meteen ook een paar tienduizenden minder in de zak of meer moeten lenen of van je spaargeld moeten betalen. En heeft dat dus direct consequenties.
Eens.Shadowhawk00 schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:40:
[...]
Waarom zou dat niet zo gaan? Jij hebt een afspraak om een woning te kopen over 9 maanden. Als de prijs gestegen is heb je geluk is de prijs gedaald heb je pech.
Natuurlijk wel! Het maakt dan namelijk nogal uit op hoeveel je na de verkoop van je overbruggingshypotheek kunt aflossen. En dat heeft dan direct weer impact op je maandlasten.praliwi schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:08:
[...]
De meeste mensen zetten die overwaarde in voor een nieuw huis. Daarbij houd je natuurlijk rekening met slechts een 80 of 90% van die overwaarde. Of je overwaarde daarbij 100% of 20% is boeit niet zoveel denk ik.
Ja, maar op het moment dat de prijzen jaarlijks 10% stijgen, dan zullen er genoeg mensen zijn die meer geld over hebben voor een nieuwbouwwoning die pas over 2 jaar opgeleverd wordt (waarbij de huidige woning dus nog flink in waarde kan stijgen) dan voor een woning die nu al af is. Uiteraard zijn er ook een hoop mensen die niet zo redeneren. Maar als de verkoper/bouwer de woningen kan verkopen aan mensen die wél die extra premie willen betalen, dan zal hij dat niet nalaten. En zal die extra te verwachten prijsstijging dus ook verwerkt worden in de prijs zoals die op moment van aanbieden tot stand komt.Laapo schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:25:
[...]
Ik bedoel dat er geen toekomstige prijsstijging verwerkt is in de koopprijs. Je koopt een nieuwbouwwoning tegen de prijs zoals die op moment van aanbieden tot stand komt.
Uiteraard wil niemand graag verlies maken. Maar er zijn een hoop mensen die niet heel veel keus hebben. Als je in een vechtscheiding zit, dan is het heel wat beter om de woning met verlies te kunnen verkopen, dan dat je de woning überhaupt niet kunt verkopen. En je nog een paar jaar met elkaar opgescheept zit.Shadowhawk00 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:26:
[...]
Je hebt gelijk dat mensen financieel gezien als ze overwaarde hebben makkelijk kunnen zakken en dat mensen zonder overwaarde dit niet zo makkelijk kunnen doen.
Daarnaast hangt veel ook af van wat je ervoor terug krijgt. Als je buren 3 maanden geleden naar een nieuw huis van 7 ton zijn verhuisd en jij nu een vergelijkbaar huis voor 6 ton kunt kopen, dan is de schade van een 50k lagere verkoopprijs voor de huidige woning niet zo groot
Bij elke transactie is er een nieuw evenwicht. Ik bedoel met die -20% maar te zeggen dat zelfs als de transactieprijzen rond de vraagprijzen uitkomen, dit procentueel in veel gevallen al een forse daling is.Conrado schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:46:
[...]
Ook ik calculeer voor mijn nieuwbouw op 80%.
Ja, mensen zijn bereid grof geld te betalen omdat ze verwachten dat de prijzen blijven stijgen. Dat komt natuurlijk ook terug in de prijzen. Dit geldt voor de hele markt en niet specifiek alleen nieuwbouw.Rubbergrover1 schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:33:
[...]
Ja, maar op het moment dat de prijzen jaarlijks 10% stijgen, dan zullen er genoeg mensen zijn die meer geld over hebben voor een nieuwbouwwoning die pas over 2 jaar opgeleverd wordt (waarbij de huidige woning dus nog flink in waarde kan stijgen) dan voor een woning die nu al af is. Uiteraard zijn er ook een hoop mensen die niet zo redeneren. Maar als de verkoper/bouwer de woningen kan verkopen aan mensen die wél die extra premie willen betalen, dan zal hij dat niet nalaten. En zal die extra te verwachten prijsstijging dus ook verwerkt worden in de prijs zoals die op moment van aanbieden tot stand komt.
De redenatie is twee jaar later incasseer ik +20% op mijn huidige woning én op de nieuwbouwwoning. Wat tot voor kort ook zo uitkwam.
Dit is denk ik wel goed te vergelijken in grotere projecten waarbij net gereed gekomen nieuwbouw wordt verkocht door de kopers en tegelijkertijd ook nieuwbouw aanbod is. Dan is die gereed gekomen woning steevast (veel) duurder.
Dat is ook zo. Zover ik weet is overboeken ook een makelaarsdingetje. Het zijn uiteindelijke transactieprijzen die bepalend zijn. Helaas kunnen we dat maar éénmaal per kwartaal verifiëren.Laapo schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:41:
Bij elke transactie is er een nieuw evenwicht. Ik bedoel met die -20% maar te zeggen dat zelfs als de transactieprijzen rond de vraagprijzen uitkomen, dit procentueel in veel gevallen al een forse daling is.
Dat klopt. Doelgroep voor 1 miljoen euro huizen is veel kleiner dan voor 350K huizen. Maar principe blijft hetzelfde. Nederlandse moeten concurreren met expats, maar ook met investeerders die woningen opkopen om te verhuren aan expats.Shadowhawk00 schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:23:
[...]
Er zijn veel expats, die ook heel weinig belasting betalen overigens, maar zo veel zijn er niet die even meer dan 1 miljoen meenemen als ze hier komen. Die groep is erg klein.
De groep die dat soort prijzen betaald heeft waarschijnlijk ook minder last van de stijgende rente omdat ze een groot deel zelf financieren je hebt wel een behoorlijk inkomen nodig om even 1.6miljoen te lenen van de bank.
Ook als het gaat om huurwoningen duwen de expats al jaren de prijzen omhoog.
Een Nederlander die 5.000 euro bruto per maand verdient houdt 3400 netto over en kan daarvan 1200 kwijt aan huur.
Een expat met een 30% regeling die 5.000 euro bruto per maand verdient houdt 4150 netto over en kan daarvan 1450 kwijt aan huur. Ook is het bij expats niet ongebruikelijk dat hun huur de eerst 3 tot 9 maanden wordt betaald door de werkgever. Die niet moeilijk doen om een paar honderd euro extra huur per maand.
Dit drukt de prijzen omhoog in steden met veel expats.
GoT, You have to love it!
Drukken zij ook de prijzen van huizen omhoog? Secundair natuurlijk altijd, de schaarste neemt immers toe. Maar ik weer niet of primair expats huizen kopen.Lisadr schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:48:
Rationeel klopt dat, maar vaak zit er ook emotie bij.supersoco80 schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:58:
[...]
Als je niet zakt loop je het risico dat het verschil nog veel groter wordt. Ik weet niet wat ik in die situatie zou doen.
Datzelfde zie je ook bij mensen die poker spelen, ze hebben al veel geld in de pot zitten dus ze gaan mee ook al lijkt de kans om te winnen steeds kleiner.
Rationeel moet je gewoon kijken van als ik nu 25k zak dan ben ik er vanaf en loop ik niet het risico dat het straks 75k moet verliezen. Maar mensen hopen toch altijd dat ze meer geluk hebben.
Uiteindelijk wel, vaak krijgen expats de eerste paar jaar geen vast contract en kunnen geen huis kopen. Maar dus wel als ze blijven plakken en een vast contract krijgen. Maar daar gaan meestal wel een par jaar overheenConrado schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:08:
[...]
Drukken zij ook de prijzen van huizen omhoog? Secundair natuurlijk altijd, de schaarste neemt immers toe. Maar ik weer niet of primair expats huizen kopen.
Volgens mij is de doelgroep geen expats maar tweeverdieners. Veel mensen in mijn omgeving die grof geld uitgeven voor een twee kapper zijn tweeverdieners met een kind of twee.Lisadr schreef op zondag 4 september 2022 @ 15:48:
[...]
Dat klopt. Doelgroep voor 1 miljoen euro huizen is veel kleiner dan voor 350K huizen. Maar principe blijft hetzelfde. Nederlandse moeten concurreren met expats, maar ook met investeerders die woningen opkopen om te verhuren aan expats.
Een Nederlander die 5.000 euro bruto per maand verdient houdt 3400 netto over en kan daarvan 1200 kwijt aan huur.
Een expat met een 30% regeling die 5.000 euro bruto per maand verdient houdt 4150 netto over en kan daarvan 1450 kwijt aan huur. Ook is het bij expats niet ongebruikelijk dat hun huur de eerst 3 tot 9 maanden wordt betaald door de werkgever. Die niet moeilijk doen om een paar honderd euro extra huur per maand.
Dit drukt de prijzen omhoog in steden met veel expats.
Waar vroeger de vrouw een halve baan, heeft ze nu een echte tweede baan of verdient ze nog meer dan de man. Met twee goede salaris van 2 keer modaal plus, kan je best veel hypotheek dragen.
Dit verschil … dat vrouwen verdienen meer is deels van de redenering achter de groei in huizenprijzen de afgelopen jaren. Jongere stellen moeten beide blijven werken om een huis te machtigen, en wie blijft werken, blijft verdienen en blijft groeien.
Bij blijven plakken zijn de expats hun 30% regeling kwijt. Dat is nu nog 5 jaar. Weinig expats kopen gelijk, dus ze profiteren voor een relatieve korte tijd van dat regeling. En niet veel expats komen uit landen waar de huis prijzen zo hoog zijn, dus weinig komen met opmerkelijke overwaarde.Blik1984 schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:33:
[...]
Uiteindelijk wel, vaak krijgen expats de eerste paar jaar geen vast contract en kunnen geen huis kopen. Maar dus wel als ze blijven plakken en een vast contract krijgen. Maar daar gaan meestal wel een par jaar overheen
Over welke periode heb je het dan? Het CBS heeft cijfers tot 2003. In de leeftijdscategorie 25-45 is onder vrouwen afgelopen twintig jaar is de netto arbeidsparticipatie met 10% gestegen. Sinds 2003 lijken ongeveer 100000 vrouwen uit die groep hun deeltijdbaan voor een voltijdbaan te hebben verwisseld. Dat is niet niks, maar zeker ook geen cultuuromslag.Lastmanstanding schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:57:
Dit verschil … dat vrouwen verdienen meer is deels van de redenering achter de groei in huizenprijzen de afgelopen jaren. Jongere stellen moeten beide blijven werken om een huis te machtigen, en wie blijft werken, blijft verdienen en blijft groeien.
Dat zou inderdaad wel eens zo kunnen zijn. Het blijft me wel eens verbazen hoe steeds nieuwe wegen worden gevonden om brandstof aan de huizenmarkt te voeden.Lastmanstanding schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:57:
Op dit gebied gaat er nog een belangrijke wijziging komen: vanaf 2025 wordt kinderopvang voor verreweg het grootste deel door de overheid vergoed. Dat geeft gezinnen direct veel meer ruimte.
10% landelijk is zeker genoeg om in dure steden een flinke impact te maken.CVTTPD2DQ schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:06:
[...]
Over welke periode heb je het dan? Het CBS heeft cijfers tot 2003. In de leeftijdscategorie 25-45 is onder vrouwen afgelopen twintig jaar is de netto arbeidsparticipatie met 10% gestegen. Sinds 2003 lijken ongeveer 100000 vrouwen uit die groep hun deeltijdbaan voor een voltijdbaan te hebben verwisseld. Dat is niet niks, maar zeker ook geen cultuuromslag.
Sowieso is het aantal vrouwen met grote banen gegroeid (het meeste bij de jongere generaties: https://digitaal.scp.nl/e...ouwen-steeds-meer-werken/).
Wat natuurlijk ook meehelpt is de verruiming van de hypotheeknormen waarbij de tweede salaris voor 60% in 2008 telde, nu voor 90% telt.
Afgezien van wat @CVTTPD2DQ al meldt, ik zie ook niet echt in hoe groot we die invloed moeten schatten. De arbeidsparticipatie van vrouwen in bv 2012 is hoger dan in 2006 terwijl de huizenprijzen toen laag waren., Je verwacht dan op zijn minst een stagnatie in de groei van de arbeidsparticipatie, toch?Lastmanstanding schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:57:
[...]
Volgens mij is de doelgroep geen expats maar tweeverdieners. Veel mensen in mijn omgeving die grof geld uitgeven voor een twee kapper zijn tweeverdieners met een kind of twee.
Waar vroeger de vrouw een halve baan, heeft ze nu een echte tweede baan of verdient ze nog meer dan de man. Met twee goede salaris van 2 keer modaal plus, kan je best veel hypotheek dragen.
[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 04-09-2022 21:19 ]
Klopt, aan de andere kant zitten expats vaak in de IT-hoek waar de salarissen vaak hoger zijnLastmanstanding schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:00:
[...]
Bij blijven plakken zijn de expats hun 30% regeling kwijt. Dat is nu nog 5 jaar. Weinig expats kopen gelijk, dus ze profiteren voor een relatieve korte tijd van dat regeling. En niet veel expats komen uit landen waar de huis prijzen zo hoog zijn, dus weinig komen met opmerkelijke overwaarde.
Natuurlijk heeft de hypotheekrente en de leennormen een veel grotere effect op huisprijzen. Maar doordat met vrouwen werken, is er met geld beschikbaar voor een hypotheek. Ook blijven vrouwen werken om die dure huizen te kopen en om de hypotheek te betalen. Dat heeft zeker een effect.Kalentum schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:19:
[...]
Afgezien van wat @CVTTPD2DQ al meldt, ik zie ook niet echt in hoe groot we die invloed moeten schatten. De arbeidsparticipatie van vrouwen in bv 2012 is hoger dan in 2006 terwijl de huizenprijzen toen laag waren., Je verwacht dan op zijn minst een stagnatie in de groei van de arbeidsparticipatie, toch?
Toen ik als jonge moeder jaren geleden wilde voltijd werken, was dat in de randstad nog best raar. Nu helemaal niet. Het is echt heel anders dan toen ik als expat jaren geleden naar NL kwam … op de afdeling, werkten ik en een andere expat voltijd. Alle andere vrouwen deeltijd. Dezelfde bedrijf, jaren later: veel vrouwen maar nu de meeste 36 uur of meer.
Ze hebben ervoor gezorgd dat de vraag in de afgelopen jaren met ongeveer 100.000 woningen toe is genomen. Voornamelijk huurwoningen, maar ook koopwoningen. Dat is ongeveer net zoveel woningen als Nijmegen.Conrado schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:08:
[...]
Drukken zij ook de prijzen van huizen omhoog? Secundair natuurlijk altijd, de schaarste neemt immers toe. Maar ik weer niet of primair expats huizen kopen.
GoT, You have to love it!
Dat lost helemaal niks op, want "iedereen" heeft dan meer geld, de prijzen gaan nog verder omhoog en de single (starter) kan niks meer kopen (kan nu al niet).Conrado schreef op zondag 4 september 2022 @ 21:08:
Op dit gebied gaat er nog een belangrijke wijziging komen: vanaf 2025 wordt kinderopvang voor verreweg het grootste deel door de overheid vergoed. Dat geeft gezinnen direct veel meer ruimte.
Met daarbij als effect dat het slecht is voor de kinderen om bijna full time op de opvang te zitten, er is geen (veilige) hechting meer.
Waarom zou je eigenlijk nog kinderen nemen?
[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 04-09-2022 23:26 ]
Daarnaast is het nog steeds zo, als je als koppeltje beide een ok salaris hebt je nog steeds nu prima een gezinswoning kan kopen. Als alleenstaande is het een stuk lastiger.mitsumark schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:23:
[...]
Dat lost helemaal niks op, want "iedereen" heeft dan meer geld, de prijzen gaan nog verder omhoog en de single (starter) kan niks meer kopen (kan nu al niet).
Met daarbij als effect dat het slecht is voor de kinderen om bijna full time op de opvang te zitten, er is geen (veilige) hechting meer.
Ik beweer ook niet dat het iets oplost, enkel dat het voor nieuwe brandstof kan zorgen. Oplossingen zijn er überhaupt niet op korte termijn.mitsumark schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:23:
[...]
Dat lost helemaal niks op, want "iedereen" heeft dan meer geld, de prijzen gaan nog verder omhoog en de single (starter) kan niks meer kopen (kan nu al niet).
Het wel of niet vergoeden van kinderopvang heeft geen invloed op de maximale hypotheek, dus ik zie niet in waarom dit de prijzen op zou drijven? Verder krijgen dubbel modale stellen op dit moment sowieso al meer dan 50% van de kinderopvang terug van de fiscus...mitsumark schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:23:
[...]
Die opmerking mbt hechting is verder een mening en heeft niets te maken met dit topic

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Het kan in bepaalde situaties doorslaggevend zijn voor de beslissing om.wel of niet te werken, of wel of niet fulltime te werken. En dan gaat het inkomen voor de hypotheek omhoog.Harrie_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 05:00:
Het wel of niet vergoeden van kinderopvang heeft geen invloed op de maximale hypotheek, dus ik zie niet in waarom dit de prijzen op zou drijven? Verder krijgen dubbel modale stellen op dit moment sowieso al meer dan 50% van de kinderopvang terug van de fiscus...
Verder goed gezien welke groep hier het meest van gaat profiteren.
Gratis of meer subsidie voor kinderopvang zie ik niet zo snel gebeuren. Waar moet dat personeel vandaan komen ? Er is nu al tekort. En als het gratis is gaan natuurlijk veel meer mensen er gebruik van maken, want dan is de papa/mama/opa/oma dag minder interessant ..
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dan zou je je kinderen zeker ook niet op school doen? Kinderen zijn immers het grootste deel van hun minderjarige leven en groot deel van de tijd met school bezig.mitsumark schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:23:
[...]
Tja.. https://www.internetconsu...esluitkinderopvangtoeslagSport_Life schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:07:
Gratis of meer subsidie voor kinderopvang zie ik niet zo snel gebeuren. [...]
Het is nog een concept, maar wel 1 die in het regeerakkoord genoemd is, dus grote kans dat het gewoon door gaat.[...]De indexatie voorkomt negatieve inkomenseffecten voor ouders als gevolg van loon- en prijsbijstellingen. De koppeling gewerkte uren (KGU) wordt per 2023 losgelaten. De KGU is een van de voorwaarden om kinderopvangtoeslag te ontvangen. Dit bepaalt het recht op kinderopvangtoeslag en is gekoppeld aan het aantal uren van de partner die het minst werkt (140 procent). De KGU is voor veel ouders een ingewikkelde voorwaarde. Met name voor ouders met onregelmatige werktijden, zoals ondernemers, is het lastig in te schatten hoeveel uren per maand diegene werkt. Dit kan leiden tot (hoge) terugvorderingen en kan daarom voor een belemmering in de arbeidsparticipatie van deze ouders zorgen.
Het kabinet acht het wenselijk om deze belemmering weg te nemen, zodat de beleidsdoelstelling van de kinderopvangtoeslag, namelijk het ondersteunen en stimuleren van de arbeidsparticipatie van ouders met jonge kinderen, beter gerealiseerd wordt. Dat gebeurt met het loslaten van de KGU: het stelsel wordt eenvoudiger en de toekenningszekerheid voor ouders neemt toe.[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 05-09-2022 09:40 ]
Ik denk dat het vooral impact heeft op de groep ouders met een groot verschil in inkomen. Ik ken best wat mensen waarbij de man (ja, het zijn allemaal mannen...) een goed salaris heeft en de vrouw een minder goed betalende deeltijdbaan heeft (bv zorg, onderwijs etc.). Doordat voor de kinderopvangtoeslag naar het totale inkomen wordt gekeken, is de toeslag bij hen relatief laag (zeker als er meer kinderen zijn) en levert meer werken voor de vrouw nauwelijks wat op (en soms kost het alleen maar geld).Sport_Life schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:07:
Gratis of meer subsidie voor kinderopvang zie ik niet zo snel gebeuren. Waar moet dat personeel vandaan komen ? Er is nu al tekort. En als het gratis is gaan natuurlijk veel meer mensen er gebruik van maken, want dan is de papa/mama/opa/oma dag minder interessant ..
Als deze groep meer gaat werken, dan heeft dat relatief weinig impact op de maximale hypotheek, aangezien die grotendeels op het veel hogere inkomen van de man gebaseerd zal zijn.
Verwijderd
Dat valt wel mee hoor. Heb je al eens naar de uren-norm gekeken voor basisscholen?Rubbergrover1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 08:20:
[...]
Dan zou je je kinderen zeker ook niet op school doen? Kinderen zijn immers het grootste deel van hun minderjarige leven en groot deel van de tijd met school bezig.
Onderbouw: 3.520 uur in 4 jaar
Bovenbouw: 3.760 uur in 4 jaar
We hebben niet voor niets BSO en dergelijke. Zoveel uren zitten ze namelijk helemaal niet op school. Weekenden en vakanties meegerekend kom je in de onderbouw op ongeveer 2,4 uur per dag. Reken je de weekenden niet mee, dan kom je op ongeveer 3,4 uur per werkdag.
Het is niet voor niets dat tweeverdieners zoveel uren opvang nodig hebben. En voorschools is opvang helemaal niet slecht, maar met mate. Daarom kun je ook zonder recht op subsidie vanuit Den Haag, vaak via de gemeente alsnog wat gesubsidieerd krijgen. Maar dat is niet "om je werkagenda te dekken", maar om toch het positieve aspect van voorschoolse opvang (creche, KDV, hoe je het wil noemen) mee te pakken. Maar dan ben je er eigenlijk al met 2 halve dagen per week. Meer levert niet echt iets voor qua ontwikkeling.
Deze situatie had ik dus, best wat biedingen ontvangen, maar de hoogste zat onder de prijs waar ik op hoopte (en wat de buren eerder dit jaar wel kregen), en het gros zat daar nog eens een stuk onder.Shadowhawk00 schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:26:
Dan kun je de gok nemen op een tweede ronde, maar dat leek mij op dit moment niet verantwoord.
[ Voor 3% gewijzigd door DHV op 05-09-2022 09:43 ]
Ik zit dus in die situatie. We verdienen samen 2x modaal, maar mijn vrouw is kapster en werkt maar 2 dagen in de week. Als ze fulltime zou gaan werken en we de kinderen naar de kinderopvang zouden sturen zouden we netto 100E meer overhouden in de maand. Dat is het gewoonweg niet waard vinden we. De hypotheek van ons eerste koophuis (vorig jaar gekocht) is dan dus ook volledig op mijn salaris gefinancierd. We hadden vast groter kunnen gaan wonen als ze wel 40 uur had gewerkt, maarja.. waar doe je dat voor.Rubbergrover1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:41:
[...]
Ik denk dat het vooral impact heeft op de groep ouders met een groot verschil in inkomen. Ik ken best wat mensen waarbij de man (ja, het zijn allemaal mannen...) een goed salaris heeft en de vrouw een minder goed betalende deeltijdbaan heeft (bv zorg, onderwijs etc.). Doordat voor de kinderopvangtoeslag naar het totale inkomen wordt gekeken, is de toeslag bij hen relatief laag (zeker als er meer kinderen zijn) en levert meer werken voor de vrouw nauwelijks wat op (en soms kost het alleen maar geld). [...]
Zou het plan van de KDV/BSO 95% vergoeden ongeacht werkuren doorgaan dan wordt het verhaal mogelijk anders, want dan zouden we er zo netto een paar honderd op vooruit kunnen gaan.
Maar dat is ook maar tijdelijk. De kinderopvang is 3,5 jaar per kind en je betaalt de hypotheek lasten doorgaans minimaal 30 jaar.Caelorum schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:57:
[...]
Ik zit dus in die situatie. We verdienen samen 2x modaal, maar mijn vrouw is kapster en werkt maar 2 dagen in de week. Als ze fulltime zou gaan werken en we de kinderen naar de kinderopvang zouden sturen zouden we netto 100E meer overhouden in de maand. Dat is het gewoonweg niet waard vinden we. De hypotheek van ons eerste koophuis (vorig jaar gekocht) is dan dus ook volledig op mijn salaris gefinancierd. We hadden vast groter kunnen gaan wonen als ze wel 40 uur had gewerkt, maarja.. waar doe je dat voor.
Zou het plan van de KDV/BSO 95% vergoeden ongeacht werkuren doorgaan dan wordt het verhaal mogelijk anders, want dan zouden we er zo netto een paar honderd op vooruit kunnen gaan.
Wij betalen netto 1.200 euro per maand (voor 3 dagen) en dat stopt over 2,5 jaar als de jongste naar school gaat. Onbewust creëer je daarmee dus een extra maandelijkse buffer op de lange termijn.
De plannen zijn er, maar ik moet het nog zien gebeuren.Caelorum schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:39:
[...]
Tja.. https://www.internetconsu...esluitkinderopvangtoeslag
[...]
Het is nog een concept, maar wel 1 die in het regeerakkoord genoemd is, dus grote kans dat het gewoon door gaat.
Ik verwacht eerder dat de kinderbijslag omhoog gaat. Zodat de extra bijdrage niet afhangt van het aantal dagen kinderopvang.
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 05-09-2022 10:40 ]
Een gewone n=1 ervaring, maar ik zie erg veel huizen in mijn funda lijst eraf gaan en voor een lager bedrag weer terugkomen, ondertussen al een stuk of 15. Ik kijk in de provincie Groningen, en dan alleen nog huizen die mij interesseren (betekent ook dat als zulke huizen in prijs dalen, mijn eigen huis dat ook doet, maar die is zoveel gestegen, ik maak me geen zorgen).
Ook als ik verder ga kijken met "betrapdemakelaar" zie ik aardig wat huizen in prijs dalen en ook een stuk langer te koop staan. 2 maanden (jaja, zomertijd) is geen uitzondering meer.
Ook als ik verder ga kijken met "betrapdemakelaar" zie ik aardig wat huizen in prijs dalen en ook een stuk langer te koop staan. 2 maanden (jaja, zomertijd) is geen uitzondering meer.
Hier ook, maar alleen de huizen die of al fors aan de prijs waren, of een slechter energielabel hebben of sterk verouderd zijn.CrazyOne schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:01:
Een gewone n=1 ervaring, maar ik zie erg veel huizen in mijn funda lijst eraf gaan en voor een lager bedrag weer terugkomen, ondertussen al een stuk of 15. Ik kijk in de provincie Groningen, en dan alleen nog huizen die mij interesseren (betekent ook dat als zulke huizen in prijs dalen, mijn eigen huis dat ook doet, maar die is zoveel gestegen, ik maak me geen zorgen).
Beetje nieuw, geïsoleerd rijtjeshuis gaat nog steeds erg hard., ik heb daar geen verlagingen in gezien en de meeste zijn ook in no time van Funda af.
Morgen gaan we naar een jaren 50 tussenwoning kijken, label C, moet een nieuwe keuken en badkamer in. ligt alleen wel weer heel gunstig. Ik vind het ontzettend lastig wat we daarmee moeten, als de bezichtiging goed uitpakt. onderbieden? Overbieden? Vraagprijs? Half jaar geleden wist je gewoon dat je met minder dan vraagprijs + 8 tot 10% sowieso geen kans maakte, nu kan het alle kanten op bij een huis als dit.
Offtopic maar: Kinderopvang is zo slecht niet, tenzij je kind kwetsbaar is: https://www.researchgate...._van_Nederlands_onderzoekVerwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:42:
[...]
Dat valt wel mee hoor. Heb je al eens naar de uren-norm gekeken voor basisscholen?
We hebben niet voor niets BSO en dergelijke. Zoveel uren zitten ze namelijk helemaal niet op school. Weekenden en vakanties meegerekend kom je in de onderbouw op ongeveer 2,4 uur per dag. Reken je de weekenden niet mee, dan kom je op ongeveer 3,4 uur per werkdag.
Het is niet voor niets dat tweeverdieners zoveel uren opvang nodig hebben. En voorschools is opvang helemaal niet slecht, maar met mate. Daarom kun je ook zonder recht op subsidie vanuit Den Haag, vaak via de gemeente alsnog wat gesubsidieerd krijgen. Maar dat is niet "om je werkagenda te dekken", maar om toch het positieve aspect van voorschoolse opvang (creche, KDV, hoe je het wil noemen) mee te pakken. Maar dan ben je er eigenlijk al met 2 halve dagen per week. Meer levert niet echt iets voor qua ontwikkeling.
KDV levert met name veel op voor kinderen uit minder kansrijke gezinnen. Dat is internationaal bewezen. Kinderen van hoogopgeleide ouders ontwikkelen beter thuis, maar verschillen zijn klein. En als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dan thuisblijvende ouders ontwikkelen een stuk minder dan werkende ouders, en daar gaat het niet om kleine effecten.
Nog steeds geen aankoopmakelaar in de arm genomen die je daarbij kan helpen/adviseren?supersoco80 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:15:
[...]
Ik vind het ontzettend lastig wat we daarmee moeten, als de bezichtiging goed uitpakt. onderbieden? Overbieden? Vraagprijs? Half jaar geleden wist je gewoon dat je met minder dan vraagprijs + 8 tot 10% sowieso geen kans maakte, nu kan het alle kanten op bij een huis als dit.
We hebben er 1 klaar staan. Eerst maar eens kijken of het huis wat is (3500 euro, pfffffff)Bucephalus schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:33:
[...]
Nog steeds geen aankoopmakelaar in de arm genomen die je daarbij kan helpen/adviseren?
ik dacht dat nvm makelaars huizen er niet af 'mogen' halen? of bedoel je een simpele prijswijziging op een woning die online blijft staan?CrazyOne schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:01:
makelaars lijken trouwens vrij laks te zijn met het updaten van een woning zodra die eigenlijk al verkocht is, ik neem aan oa vanwege het feit dat ze op die manier een pool opbouwen van mensen die interesse hebben in een bepaalde prijsrange (dikke aanname hier, maar dit lijkt me de enige logische verklaring, behalve luiheid
Daardoor zou ik de statistieken van funda ook met een enorme korrel zout nemen.
[ Voor 20% gewijzigd door gotfurrr op 05-09-2022 13:50 ]
Dit hoor ik ook van mijn makelaar. oudere huizen met hogere energielasten krijgen het lastiger omdat in ieder geval prijsbewuste consumenten dat risico niet aan willen gaan. Die huizen gaan nu sneller in prijs omlaag.supersoco80 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:15:
[...]
Hier ook, maar alleen de huizen die of al fors aan de prijs waren, of een slechter energielabel hebben of sterk verouderd zijn.
Das wel een dure zeg....supersoco80 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:47:
[...]
We hebben er 1 klaar staan. Eerst maar eens kijken of het huis wat is (3500 euro, pfffffff)
Mijne was gratis, maar dan mocht je wel mijn huidige huis verkopen. Dat is 1%. Dus ongeveer 5000-5500 straks. Voor zowel verkoop als aankoop.
-------------------
Werd zojuist gebeld door een nieuwbouwproject waar ik interesse had in een hoekwoning.
Dit is iets van maart. Toen was alles verkocht. in April ben ik nog 2x gebeld door ze (voor 2 type tussenwoningen) en nu valt iemand af voor de hoekwoning.
Of vele trekken zich terug van nieuwbouw (onzekerheid) of mensen beseffen nu eindelijk dat nieuwbouw met deze prijzen gewoonweg niet interessant zijn.
https://www.princenparc-leusden.nl/aanbod/
Dit project
[ Voor 38% gewijzigd door kx22 op 05-09-2022 12:10 ]
Die pool hebben ze toch al wel hoor. Alle prospects/geïnteresseerden worden vastgelegd in een CRM-achtig systeem en kunnen ze daar gewoon weer uithalen als het moet. Ik gok dat het voornamelijk luiheid is en mogelijk zelfs financieel. Aanmelden van een object kost geld, maar afmelden mogelijk ook. Sowieso zullen ze het pas als verkocht muteren als alles bij de notaris rond is, want tot die tijd moet een object mogelijk weer opnieuw verkocht worden en je wilt natuurlijk niet 2x die pakweg 100E betalengotfurrr schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:55:
[...]
makelaars lijken trouwens vrij laks te zijn in het updaten van een woning zodra die eigenlijk al verkocht is, ik neem aan oa vanwege het feit dat ze op die manier een pool opbouwen van mensen die interesse hebben in een bepaalde prijsrange (dikke aanname hier, maar dit lijkt me de enige logische verklaring, behalve luiheid) [...]
Ja, we vinden het extreem duur, alleen is dit wel de grootste makelaar in die regio. Daarom hebben we hem klaar staan, mara nog niet ingeschakeld.kx22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:05:
[...]
Das wel een dure zeg....
Mijne was gratis, maar dan mocht je wel mijn huidige huis verkopen. Dat is 1%. Dus ongeveer 5000-5500 straks. Voor zowel verkoop als aankoop.
-------------------
Werd zojuist gebeld door een nieuwbouwproject waar ik interesse had in een hoekwoning.
Dit is iets van maart. Toen was alles verkocht. in April ben ik nog 2x gebeld door ze (voor 2 type tussenwoningen) en nu valt iemand af voor de hoekwoning.
Of vele trekken zich terug van nieuwbouw (onzekerheid) of mensen beseffen nu eindelijk dat nieuwbouw met deze prijzen gewoonweg niet interessant zijn.
Dit project
Het is ook wel logisch. Wij hadden een huis op het oog, vrijstaand, jaren 50, ruim binnen budget. ga je omrekenen naar maandlasten, dan moet je wel de 500-700 euro aan gas/licht/water meenemen die bij zoiets horen. Daarop besloten niet eens te aan kijken.Blik1984 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:01:
[...]
Dit hoor ik ook van mijn makelaar. oudere huizen met hogere energielasten krijgen het lastiger omdat in ieder geval prijsbewuste consumenten dat risico niet aan willen gaan. Die huizen gaan nu sneller in prijs omlaag.
Zo ben ik ook aan mijn nieuwbouwhuis gekomen, bij het tekenen van de KAO neem je een voorbehoud van financiering mee waaronder je kosteloos kan afzeggen. En bij het totstandkomen van de hypotheek kunnen er best nog wat verrassingen komen, ondanks het doen van een financiële check. Dus ik begrijp wel dat een gedeelte alsnog afvaltkx22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:05:
[...]
Das wel een dure zeg....
-------------------
Dit project
UIteindelijk viel bij de hypotheek ook zo'n 10% lager uit dan dat oorspronkelijk berekend was, onder andere doordat bepaalde inkomsten niet meegenomen werden in de hypotheeksom. Konden we gelukkig zelf wel ophoesten, maar als je minder spaargeld hebt is dat toch een bittere pil.
Ja, en dan ben je in een woning waar je naar verwachting 150 euro per maand kwijt bent met nieuwe tarieven toch een stuk beter uit. Ik denk dat het een zegen is als je nu een energielabel A huis probeert te verkopen, die lopen nog wel wegsupersoco80 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:46:
[...]
Het is ook wel logisch. Wij hadden een huis op het oog, vrijstaand, jaren 50, ruim binnen budget. ga je omrekenen naar maandlasten, dan moet je wel de 500-700 euro aan gas/licht/water meenemen die bij zoiets horen. Daarop besloten niet eens te aan kijken.
Of je kijkt wat het kost om de woning goed energiezuinig te maken. Ik heb het idee dat de prijzen nu nl een beetje de andere kant uit doorschieten. Even gechargeerd, dat een woning die voor 50k energiezuinig te maken is afvalt en in plaats daarvan een label A woning wordt gekocht die 2 ton duurder is.supersoco80 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:46:
[...]
Het is ook wel logisch. Wij hadden een huis op het oog, vrijstaand, jaren 50, ruim binnen budget. ga je omrekenen naar maandlasten, dan moet je wel de 500-700 euro aan gas/licht/water meenemen die bij zoiets horen. Daarop besloten niet eens te aan kijken.
Of het is toch anders dan ze hadden verwacht.kx22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:05:
[...]
Das wel een dure zeg....
-------------------
Dit project
Er zijn in dit project zo te zien hoekwoningen waar je helemaal geen tuin bij hebt. Wordt dan verkocht met het argument dat je er geen omkijken naar hebt, maar is toch niet wat de meeste mensen verwachten. Daarnaast hebben een hoop hoekwoningen zo te zien aan de zijkant én aan de achterkant buren. Dat verwacht je ook niet.
Als de woningen zo anders zijn dan 'normaal', dan kan ik me goed voorstellen dat sommige mensen na even laten bezinken toch afhaken.
Naast de kosten heb je ook de doorlooptijd. Dergelijke huizen moet je vrijwel altijd ook keuken + badkamer doen. Dus als je die ook bij de kosten en doorlooptijd rekent wordt het wel een lastig verhaal. En gedurende die doorlooptijd zit je met die hoge energiekosten.Rubbergrover1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:55:
[...]
Of je kijkt wat het kost om de woning goed energiezuinig te maken. Ik heb het idee dat de prijzen nu nl een beetje de andere kant uit doorschieten. Even gechargeerd, dat een woning die voor 50k energiezuinig te maken is afvalt en in plaats daarvan een label A woning wordt gekocht die 2 ton duurder is.
Als het huis fatsoenlijk te verduurzamen is.... een betonnen vloer zonder kruipruimte is niet makkelijk te isoleren.
Rubbergrover1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:59:
[...]
Of het is toch anders dan ze hadden verwacht.
Er zijn in dit project zo te zien hoekwoningen waar je helemaal geen tuin bij hebt. Wordt dan verkocht met het argument dat je er geen omkijken naar hebt, maar is toch niet wat de meeste mensen verwachten. Daarnaast hebben een hoop hoekwoningen zo te zien aan de zijkant én aan de achterkant buren. Dat verwacht je ook niet.
Als de woningen zo anders zijn dan 'normaal', dan kan ik me goed voorstellen dat sommige mensen na even laten bezinken toch afhaken.
offtopic:
Een hoekwoning van 193m² voor 760k zonder tuin. Daar spreek je volgens mij geen heel groot publiek mee aan...
Een hoekwoning van 193m² voor 760k zonder tuin. Daar spreek je volgens mij geen heel groot publiek mee aan...
Daar heb je meestal geen 4-5 maanden voor nodig, de bedenktijd is dan in principe allang voorbij. De meest normale reden is gewoon financiering, en dat is gezien de veranderingen op de markt tussen maart 2022 en september 2022 helemaal niet gek.Rubbergrover1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:59:
[...]
Niet als jet het meteen na aankoop goed en groot aanpakt. Dan is het vaak trouwens juist ook een 'voordeel' als de rest van het huis er niet meer zo bij de tijd uit ziet, want anders zou het zonde zijn als je een hoop goede dingen er uit zou slopen.supersoco80 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:03:
[...]
Naast de kosten heb je ook de doorlooptijd. Dergelijke huizen moet je vrijwel altijd ook keuken + badkamer doen. Dus als je die ook bij de kosten en doorlooptijd rekent wordt het wel een lastig verhaal. En gedurende die doorlooptijd zit je met die hoge energiekosten.
Uiteraard moet je wel nagaan wat er mogelijk is en of mogelijk is wat je voor ogen hebt. Maar als je bv juist een oude houten vloer hebt die zijn beste tijd ook wel heeft gehad, dan kan het juist ook prettig zijn als je die er helemaal uit haalt en kunt vervangen door een goed geïsoleerde vloer met vloerverwarming. Kost een paar centen, maar kan in sommige gevallen toch een stuk goedkoper uitpakken dan die label A woning van 2 ton duurder.Als het huis fatsoenlijk te verduurzamen is.... een betonnen vloer zonder kruipruimte is niet makkelijk te isoleren.
Het was inderdaad niet het mooiste project en gewone project, maar de locatie is prima. Het is zowat centrum Leusden. Een nieuwbouwproject in het centrum is toch wat vele zoeken. Ja dan heb je maar geen tuin. En hoek is inderdaad geen hoek als aan 2 kanten buren hebt.Rubbergrover1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 12:59:
[...]
Maar toch was het direct uitverkocht na inschrijving. Beetje bij beetje stromen de afmeldingen binnen. Of het nu aan vorm van de huizen ligt of aan de prijs. Bij tekorten had je hier sowieso geen last van. Als dit project 1 jaar eerder was, was het waarschijnlijk helemaal uitverkocht. Maarja. als als als
De markt doet zijn werk wel, no way dat een A-label woning vs een F-label woning met exact dezelfde karakteristieken 200k in prijs verschiltRubbergrover1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:21:
[...]
Niet als jet het meteen na aankoop goed en groot aanpakt. Dan is het vaak trouwens juist ook een 'voordeel' als de rest van het huis er niet meer zo bij de tijd uit ziet, want anders zou het zonde zijn als je een hoop goede dingen er uit zou slopen.
[...]
Uiteraard moet je wel nagaan wat er mogelijk is en of mogelijk is wat je voor ogen hebt. Maar als je bv juist een oude houten vloer hebt die zijn beste tijd ook wel heeft gehad, dan kan het juist ook prettig zijn als je die er helemaal uit haalt en kunt vervangen door een goed geïsoleerde vloer met vloerverwarming. Kost een paar centen, maar kan in sommige gevallen toch een stuk goedkoper uitpakken dan die label A woning van 2 ton duurder.
Huh? Even uitgaande van een continurooster moet je bijvoorbeeld tussen 8 uur en half 9 aanwezig zijn en na 14:45 mag je weg. Dit muv woensdag waar de middag vrij is. Dan zit je dus 4 dagen 7 uur op school en 1 dag 4 uur. Verplichte vakanties zijn zo uit mijn hoofd 9 weken (2 kerst, 6 zomer, 1 mei).Verwijderd schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:42:
[...]
Dat valt wel mee hoor. Heb je al eens naar de uren-norm gekeken voor basisscholen?
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Het valt allemaal wel mee, er staan 2 huizen beschikbaar op de site, en dat zijn toevallig de 2 genoemde hoekhuizen zonder tuin. Ik denk dat de markt voor mensen die 800K of meer te besteden hebben maar geen tuin willen hebben erg klein is en ook in de toekomst lastig gaat zijn om te verkopenkx22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:27:
[...]
Maar toch was het direct uitverkocht na inschrijving. Beetje bij beetje stromen de afmeldingen binnen. Of het nu aan vorm van de huizen ligt of aan de prijs. Bij tekorten had je hier sowieso geen last van. Als dit project 1 jaar eerder was, was het waarschijnlijk helemaal uitverkocht. Maarja. als als als
Maar dat nieuwbouw opeens een stuk minder snel verkoopt is absoluut een feit, in mijn nieuwbouwwijk staan ook opeens meerdere nieuwbouwwoningen nog op vrij beschikbaar. Dit terwijl er in eerdere fases 2500 inschrijvingen waren op 40 woningen.
12 weken, je mist herfstvakantie, carnaval/krokus, en 1 week extra meivakantiesdk1985 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:33:
[...]
Huh? Even uitgaande van een continurooster moet je bijvoorbeeld tussen 8 uur en half 9 aanwezig zijn en na 14:45 mag je weg. Dit muv woensdag waar de middag vrij is. Dan zit je dus 4 dagen 7 uur op school en 1 dag 4 uur. Verplichte vakanties zijn zo uit mijn hoofd 9 weken (2 kerst, 6 zomer, 1 mei).
Direct na aankoop: Hoe wil je dat doen met de huidige arbeids- en materiaaltekorten?Ik sta er voor open, maar ik zie momenteel echt te veel beren op de weg om zoiets op te pakken.Rubbergrover1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:21:
[...]
Niet als jet het meteen na aankoop goed en groot aanpakt. Dan is het vaak trouwens juist ook een 'voordeel' als de rest van het huis er niet meer zo bij de tijd uit ziet, want anders zou het zonde zijn als je een hoop goede dingen er uit zou slopen.
[...]
Uiteraard moet je wel nagaan wat er mogelijk is en of mogelijk is wat je voor ogen hebt. Maar als je bv juist een oude houten vloer hebt die zijn beste tijd ook wel heeft gehad, dan kan het juist ook prettig zijn als je die er helemaal uit haalt en kunt vervangen door een goed geïsoleerde vloer met vloerverwarming. Kost een paar centen, maar kan in sommige gevallen toch een stuk goedkoper uitpakken dan die label A woning van 2 ton duurder.
Dit valt meer onder Ervaring met kopen huis, maar soit..supersoco80 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:47:
[...]
We hebben er 1 klaar staan. Eerst maar eens kijken of het huis wat is (3500 euro, pfffffff)
Een aankoopmakelaar gaat doorgaans mee met bezichtigingen, kijkt ook met een ander oog dan jij als koper naar zo'n huis.. of wil je alleen betalen voor een advies over hoe te bieden?
En studie(mid)dagenBlik1984 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:40:
[...]
12 weken, je mist herfstvakantie, carnaval/krokus, en 1 week extra meivakantie
Verwijderd
Neehoor. Alleen de zomervakantie is al 6 weken, kerstvakantie 2, herfstvakantie 1, voorjaarsvakantie 1, meivakantie 2. Dat zijn er al 12. Dan heb je nog 2 dagen met Hemelvaart, 1 dag met Pinksteren, 2 dagen met Pasen. Om af te sluiten met 5 studiedagen, 2 studiemiddagen, 1 vrije middag voor de Kerstvakantie en 1 extra vrije dag voor de zomervakantie.sdk1985 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:33:
[...]
Huh? Even uitgaande van een continurooster moet je bijvoorbeeld tussen 8 uur en half 9 aanwezig zijn en na 14:45 mag je weg. Dit muv woensdag waar de middag vrij is. Dan zit je dus 4 dagen 7 uur op school en 1 dag 4 uur. Verplichte vakanties zijn zo uit mijn hoofd 9 weken (2 kerst, 6 zomer, 1 mei).
Maar het rekensommetje is heel simpel. Die getallen zijn gewoon de geldende onderwijsnorm vanuit de overheid. Dat aantal uren moet een kind op de basisschool gezeten hebben als het niet is blijven zitten en geen extra maanden in groep 1 gezeten heeft.
En met in totaal ongeveer 14 weken "vrij", kom je dus op die uren.
Dat laatste + eventueel het contact met de verkopend makelaar voor de (smerige)dealtjes. Sowieso gaan ze maar ca. 3 bezichtigingen mee, dat hebben we al wel in de vingers.DHV schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:43:
[...]
Dit valt meer onder Ervaring met kopen huis, maar soit..
Een aankoopmakelaar gaat doorgaans mee met bezichtigingen, kijkt ook met een ander oog dan jij als koper naar zo'n huis.. of wil je alleen betalen voor een advies over hoe te bieden?
Een aankoopmakelaar is meer dan een meekijken. Als professional adviseert hij je en stelt hij de juiste vragen aan de kopers. Kortom, hij draagt medeverantwoordelijkheid.supersoco80 schreef op maandag 5 september 2022 @ 11:47:
De prijs vind ik stevig: ik betaalde vorig jaar 2K voor een uitgebreid traject voor de koop van bouwgrond van particulieren. Zeer te spreken over de dienstverlening en ondersteuning.
[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 05-09-2022 14:22 ]
Persoonlijk vind ik het wel meevallen.supersoco80 schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:41:
[...]
Direct na aankoop: Hoe wil je dat doen met de huidige arbeids- en materiaaltekorten?Ik sta er voor open, maar ik zie momenteel echt te veel beren op de weg om zoiets op te pakken.
Ik had ook geen zin in een energielabel D of lager, want ja je moet er zoveel aan doen.
Maar nu heb ik een A label gekocht en ga ik alsnog de vloer, toilet, badkamer, muren stuccen en keuken vervangen. Want ja als ik toch bezig ben....doe ik gelijk liever alles voordat ik erin ga.
Als de vloer toch al open ligt, gelijk vloerverwarming in.
Ramen en kozijnen vervangen naar 3 dubbelglas. Zonnepaneeltjes erop.
Spouwmuurisolatie (kan ook later) en dan heb je al een energielabel A.
Zijn 4 verschillende partijen.
Ja dit gaat je ongetwijfeld wel een dikke 40-50k kosten.
D label huizen zijn nu maar ca. 50k 'goedkoper', dus je bent hetzelfde aan geld kwijt, alleen zit je wel met alle ellende (en risico's) van een forse verbouwing. Overigens lijkt 50k mij een lage inschatting, met alleen al alle houten kozijnen naar HR+++ ben je volgens mij al op/over de helft van dat budget. Staat dan inderdaad tegenover dat je het naar eigen smaak kan doen.kx22 schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:45:
[...]
Persoonlijk vind ik het wel meevallen.
Ik had ook geen zin in een energielabel D of lager, want ja je moet er zoveel aan doen.
Maar nu heb ik een A label gekocht en ga ik alsnog de vloer, toilet, badkamer, muren stuccen en keuken vervangen. Want ja als ik toch bezig ben....doe ik gelijk liever alles voordat ik erin ga.
Als de vloer toch al open ligt, gelijk vloerverwarming in.
Ramen en kozijnen vervangen naar 3 dubbelglas. Zonnepaneeltjes erop.
Spouwmuurisolatie (kan ook later) en dan heb je al een energielabel A.
Zijn 4 verschillende partijen.
Ja dit gaat je ongetwijfeld wel een dikke 40-50k kosten.
Als je de Funda prijzen van een 'nette' label D woning vergelijkt met 'nette' label A woning. (Waarbij vervolgens de label D woning onder de vraagprijs wordt verkocht en de label A woning wordt overboden.)supersoco80 schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:55:
[...]
D label huizen zijn nu maar ca. 50k 'goedkoper', dus je bent hetzelfde aan geld kwijt, alleen zit je wel met alle ellende (en risico's) van een forse verbouwing.
Maar als je toch een forse verbouwing wilt, dan kun je juist beter niet een 'nette' label D woning kopen, omdat je dan fors betaalt voor de goede afwerking die je toch weer gaat aanpakken. Ik heb ook het idee dat juist de net afgewerkte woningen met een slecht energielabel lang te koop blijven staan, omdat je dan als koper wel fors betaalt voor die nette afwerking, terwijl je waarschijniljk de woning toch flink wilt verbouwen. En dat extra betalen voor de afwerking dus eigenlijk weggegooid geld is.
De netjes afgewerkte label E/D woning wordt gedeeltelijk ook gekocht door de kopers die er snel in willen en de energieprijzen op de koop toe nemen. En als je vanaf particuliere huur met F label komt dan ga je er qua maandlasten waarschijnlijk alsnog een heel stuk op voorruit.Rubbergrover1 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:12:
[...]
Ik heb ook het idee dat juist de net afgewerkte woningen met een slecht energielabel lang te koop blijven staan, omdat je dan als koper wel fors betaalt voor die nette afwerking, terwijl je waarschijniljk de woning toch flink wilt verbouwen. En dat extra betalen voor de afwerking dus eigenlijk weggegooid geld is.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ben benieuwd naar de onderbouwing voor de energielabelsdiscussie hiero, want volgens mij zuigt iedereen de cijfers gewoon uit hun spreekwoordelijke duim. "D label huizen zijn nu maar ca. 50k 'goedkoper'"
https://www.ad.nl/gezin/k...zet-nieuwkomers~a44d99d9/Caelorum schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:39:
[...]
Tja.. https://www.internetconsu...esluitkinderopvangtoeslag
[...]
Het is nog een concept, maar wel 1 die in het regeerakkoord genoemd is, dus grote kans dat het gewoon door gaat.
Kabinet wil goedkopere kinderopvang op rustige dagen
De personeelstekorten in de kinderopvang zijn onverminderd hoog. De instroom van medewerkers groeit nog steeds, maar die groei vlakt af. Ondertussen nemen de wachtlijsten in alle soorten opvang toe. BOinK, de belangenvereniging voor ouders in de kinderopvang, sprak recent nog van ‘een kermis in de kinderopvang’. Ouders worden, bijvoorbeeld door personeelstekorten, voortdurend geconfronteerd met sluitingen en moeten dan in hun eigen netwerk naarstig op zoek naar informele opvang van hun kroost.
Jup, en toch is de brancheorganisatie er ook nog niet gerust op, vandaar het volgende signaal:Sport_Life schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:35:
[...]
https://www.ad.nl/gezin/k...zet-nieuwkomers~a44d99d9/
[...]
Ik verwacht dat ze dat gewoon nog doorzetten, want het is makkelijk zieltjes winnen en past geheel binnen de filosofie van de VVD dat iedereen zoveel mogelijk moet werken.[...]Brancheorganisatie BK vindt dat de minister ‘zeer constructief met de sector meedenkt’ over het grote personeelstekort. De organisatie hekelt echter het beleid van dit kabinet om de kinderopvang binnen enkele jaren bijna gratis te maken. ,,Dat zal leiden tot een ongeëvenaarde toename van de vraag. Daardoor zullen de tekorten van nu 5000 medewerkers oplopen naar zo’n 50.000 medewerkers. De toegankelijkheid van de kinderopvang komt daardoor echt in het geding.” [...]
Maar we dwalen nu wel heel erg af van het topic hier, dus ik laat het erbij.
[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 05-09-2022 16:43 ]
Dit is inderdaad een op ervaring gebaseerde gok.Om tot echte getallen te komen gaat ook heel moeilijk zijn gezien leeftijd, locatie, afwerkingsnvieau etc.. ook een grote invloed op de prijs hebben en die vrij vaak wel een sterke relatie met het energielabel hebben, zodat het prijsbepalende onderscheid moeilijk vast te stellen is.Masvic schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:29:
Ben benieuwd naar de onderbouwing voor de energielabelsdiscussie hiero, want volgens mij zuigt iedereen de cijfers gewoon uit hun spreekwoordelijke duim. "D label huizen zijn nu maar ca. 50k 'goedkoper'"
Zeker in combinatie met de huidige (kantelende?) markt is het echt lastig inschatten wat de prijzen gaan doen. Zoals gezegd gaan energielasten nu deze 2x-3x over de kop zijn gegaan steeds meer meewegen in de financiering. Wellicht niet qua hypotheekruimte, maar wel wat mensen aan maandlasten bereid zijn te (kunnen) dragen. Er zijn afgelopen dagen hier in de buurt meerdere huizen van bouwjaar ~1950 te koop gezet. Standaard verhaal met alles (glas, isolatie, badkamer, keuken) upgraden is wel van toepassing. Bouwmaterialen nog steeds duur en amper personeel te vinden, welke koper durft dit risico aan?supersoco80 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:42:
[...]
Dit is inderdaad een op ervaring gebaseerde gok.Om tot echte getallen te komen gaat ook heel moeilijk zijn gezien leeftijd, locatie, afwerkingsnvieau etc.. ook een grote invloed op de prijs hebben en die vrij vaak wel een sterke relatie met het energielabel hebben, zodat het prijsbepalende onderscheid moeilijk vast te stellen is.
Het is interessanter naar de verbruik te kijken dan naar kosten (misschien hebben ze oud contract) dan naar Energielabel. Alleen als je 0,2% korting wilt op een A label.
Huizen van voor 1970 krijgen veelal een label op basis van m2.
Dus als een oud maar wel net afgewerkt huis een Energielabel D heeft, kan het best zo zijn dat er wel wat aan isolatie gedaan is, maar niet de moeite is genomen om een andere energielabel te krijgen.
Denk dat het bij mijn huidige huis ook zo is.
Huizen van voor 1970 krijgen veelal een label op basis van m2.
Dus als een oud maar wel net afgewerkt huis een Energielabel D heeft, kan het best zo zijn dat er wel wat aan isolatie gedaan is, maar niet de moeite is genomen om een andere energielabel te krijgen.
Denk dat het bij mijn huidige huis ook zo is.
Verwijderd
Dat het lastig is om precies te bepalen welk deel van het prijsverschil valt toe te schrijven aan een betere energielabel daar ben ik het met je eens. Bovendien vind ik energielabels best lastig te gebruiken voor een vergelijking omdat het niet precies de daadwerkelijke maandlast laat zien, meer een indicatie wat die maandlast in verhouding kan zijn. Uiteindelijk zal het bij veel mensen niet zo zeer gaan om het label an sich maar de maandlasten die er bij horen.supersoco80 schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:42:
[...]
Dit is inderdaad een op ervaring gebaseerde gok.Om tot echte getallen te komen gaat ook heel moeilijk zijn gezien leeftijd, locatie, afwerkingsnvieau etc.. ook een grote invloed op de prijs hebben en die vrij vaak wel een sterke relatie met het energielabel hebben, zodat het prijsbepalende onderscheid moeilijk vast te stellen is.
Stel ik wil een huis kopen waar ik 30 jaar wil wonen en 30 jaar hypotheek voor zou betalen. Als ik twee identieke woningen op het oog zou hebben en stel die verschillen alleen in energielasten. Stel ik schat dat de "slechtere" energielabel woning de komende 30 jaar gemiddeld 100 euro meer kost in de maand. En stel ik verwacht dat over 30 jaar die woning 2k meer in waarde daalt dan de ander. Voor mij is die woning dan grof gezegd 100*12*30 + 2000 = 5600 euro minder waard. En mijn bod zou dan daar rekening mee houden. Zo kijk ik ook naar de aankoop van een auto of een mobiele telefoon.
Iedereen heeft ook een andere kijk en schatting. De een denkt dat het verschil 100 euro zal zijn en de ander 500 euro (inflatie, oorlog, schaarste, prijsschommelingen, etc). Vorig jaar heb in ieder geval een (nog in aanbouw zijnde) energieneutrale nieuwbouwwoning gekocht om dat risico af te dekken. Ik weet waar ik aan toe ben want ik weet wat ik aan hypotheek de komende 30 jaar kwijt ben en wat ik de komende 30 jaar aan gas kwijt ben (0 euro). Tuurlijk is zo'n woning duurder dan bestaande bouw. Niet iedereen vind dat het waard en dat is helemaal prima, ieder zijn ding.
Persoonlijk denk dat de realiteit hard aan zal komen voor mensen die een te dure geflipte F/G label woning hebben gekocht met een VT wonen stijl renovatie (visgraat, stalen duur, etc) die verkocht is door een woning flipper. Zo'n stijl is overigens niks mis mee en heb ik ook voor mijn eigen nieuwe woning gekozen. Maar het is toch wel waardoor mensen een roze bril op zetten en denken dat een tochtig huis niet zo erg is. Een flipper pakt goedkope cosmetische dingen aan waar mensen al op de Funda foto's van afhaken. Dure aanpassingen zoals isolatie laten ze achterwege en de rekening komt in de toekomst voor de koper. Op TV programma's doen ze ook alsof verliefd raken op het huis het merendeel is van het kiezen en de rest (afstand tot werk, voorzieningen, energielasten, toekomstige renovatie/isolatie benodigdheden etc) minder belangrijk zijn. Ik snap niet waarom jaren 30 woningen zo populair momenteel zijn. En dat zeg ik als kouklam, ik zou niet durven om in zo'n tochtig huis te wonen
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2022 18:02 ]
Dat is volgens mij ook wat redelijk wat mensen in verschillende topics op dit forum ervaren. Dat de laatste weken 'oudere' woningen toch wel wat langer te koop staan of soms met een lagere vraagprijs weer terugkomen op Funda. Terwijl nieuwe label A woningen nog vrij snel verkopen en ook vaak nog flink worden overboden.geekeep schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:10:
[...]
Zeker in combinatie met de huidige (kantelende?) markt is het echt lastig inschatten wat de prijzen gaan doen. Zoals gezegd gaan energielasten nu deze 2x-3x over de kop zijn gegaan steeds meer meewegen in de financiering. Wellicht niet qua hypotheekruimte, maar wel wat mensen aan maandlasten bereid zijn te (kunnen) dragen. Er zijn afgelopen dagen hier in de buurt meerdere huizen van bouwjaar ~1950 te koop gezet. Standaard verhaal met alles (glas, isolatie, badkamer, keuken) upgraden is wel van toepassing. Bouwmaterialen nog steeds duur en amper personeel te vinden, welke koper durft dit risico aan?
Tegelijk biedt dat dus, zeker voor de 'handige' klussers, wellicht mogelijkheden om weer wat goedkoper een energie-klushuis op de kop te tikken.
supersoco80 schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:55:
D label huizen zijn nu maar ca. 50k 'goedkoper', dus je bent hetzelfde aan geld kwijt, alleen zit je wel met alle ellende (en risico's) van een forse verbouwing. Overigens lijkt 50k mij een lage inschatting, met alleen al alle houten kozijnen naar HR+++ ben je volgens mij al op/over de helft van dat budget. Staat dan inderdaad tegenover dat je het naar eigen smaak kan doen.
offtopic:
Waarom wil iedereen toch de kozijnen vervangen, zeker als er waarschijnlijk al dubbel glas in zit? Tenzij je een woning hebt waar een fors deel van het geveloppervlak uit raam bestaat, is dat een peperdure ingreep die verhoudingsgewijs weinig oplevert. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het isoleren van een vloer op staal
Waarom wil iedereen toch de kozijnen vervangen, zeker als er waarschijnlijk al dubbel glas in zit? Tenzij je een woning hebt waar een fors deel van het geveloppervlak uit raam bestaat, is dat een peperdure ingreep die verhoudingsgewijs weinig oplevert. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het isoleren van een vloer op staal
Masvic schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:29:
Calcasa heeft een grote bak met data, maar tegelijkertijd diskwalificeren ze hun eigen onderzoek natuurlijk ook. Het voormalige huis van opa met nicotineplek boven de luie stoel wordt vergeleken met de VT-woning van de buurman die een sloot zonnepanelen op het dak heeft gelegd. Die 4% was (in 2021) waarschijnlijk eerder een bovengrens dan een gemiddelde voor het verschil in woningwaarde veroorzaakt door een beter energielabel.2021 Q1 WOX kwartaalbericht
[...]
In het tweede kwartaal van 2018 onderzocht Calcasa het prijseffect van vergelijkbare woningen met een beter label. Vergelijkbare woningen met een beter energielabel hadden toen gemiddeld een hogere verkoopprijs van 2%. Inmiddels is dat verschil toegenomen tot bijna 4%. Met de huidige gemiddelde woningwaarde van 378.000 euro gaat dat dus om gemiddeld 14.000 euro bij verbetering van het energielabel.
[...]
Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de verdere staat van onderhoud niet is meegenomen in het onderzoek. Het is mogelijk dat een deel van het prijseffect wordt veroorzaakt doordat een woning met een beter energielabel ook een betere staat van onderhoud kent.
offtopic: om dat iedereen dat aanraadt... onderhoudsarm enzoCVTTPD2DQ schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:48:
[...]
offtopic:
[...]
[...]
Calcasa heeft een grote bak met data, maar tegelijkertijd diskwalificeren ze hun eigen onderzoek natuurlijk ook. Het voormalige huis van opa met nicotineplek boven de luie stoel wordt vergeleken met de VT-woning van de buurman die een sloot zonnepanelen op het dak heeft gelegd. Die 4% was (in 2021) waarschijnlijk eerder een bovengrens dan een gemiddelde voor het verschil in woningwaarde veroorzaakt door een beter energielabel.

Die cijfers van Calcasa zijn natuurlijk al lang niet meer relevant, toen was gas nog iets van 60ct per kuub ofzo?
Dit inderdaad. Al die woningen uit de jaren 80 en 90 zijn uitgevoerd met hardhouten kozijnen en gewoon 'dubbel glas'. Die ruiten willen anno nu nogal eens gaan lekken, dus als je die vervangt door HR++ ben je met een paar duizend euro klaar en heb je de grootste 'energiebesparing' te pakken. Verder kun je de spouwmuur laten na-isoleren voor zover dat nog niet gebeurd is en de zolder van isolatie voorzien. Ik denk dat je met een goeie 10k een heel eind bent bij huizen van 30 tot 40 jaar oud.CVTTPD2DQ schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:48:
[...]
offtopic:
[...]
Dit is voor mij serieus nieuw... Zat jaren 80 huizen bekeken met houten kozijnen en 'dubbel' glas (eigenlijk mag je dan geen dubbel glas noemen). Er is mij keer op keer verteld: kozijnen eruit, kunststof met HR+++ er voor in de plaats.Harrie_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:59:
[...]
Dit inderdaad. Al die woningen uit de jaren 80 en 90 zijn uitgevoerd met hardhouten kozijnen en gewoon 'dubbel glas'. Die ruiten willen anno nu nogal eens gaan lekken, dus als je die vervangt door HR++ ben je met een paar duizend euro klaar en heb je de grootste 'energiebesparing' te pakken. Verder kun je de spouwmuur laten na-isoleren voor zover dat nog niet gebeurd is en de zolder van isolatie voorzien. Ik denk dat je met een goeie 10k een heel eind bent bij huizen van 30 tot 40 jaar oud.
Ik drijf hier op wat mij keer op keer verteld is. Spouwmuur en zolder wist ik wel, dat zijn ook niet per se de kosten idd.
[ Voor 6% gewijzigd door supersoco80 op 05-09-2022 20:06 ]
Zolang het niet lekt en het gewoon goed is dan is de besparing van dubbel glas naar HR++ glas niet eens zo heel spannend, als je echt niets anders meer kan doen is dat iets om te overwegen.Harrie_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:59:
[...]
Dit inderdaad. Al die woningen uit de jaren 80 en 90 zijn uitgevoerd met hardhouten kozijnen en gewoon 'dubbel glas'. Die ruiten willen anno nu nogal eens gaan lekken, dus als je die vervangt door HR++ ben je met een paar duizend euro klaar en heb je de grootste 'energiebesparing' te pakken. Verder kun je de spouwmuur laten na-isoleren voor zover dat nog niet gebeurd is en de zolder van isolatie voorzien. Ik denk dat je met een goeie 10k een heel eind bent bij huizen van 30 tot 40 jaar oud.
Onderhoudsarm word het alleen als je kunststof kozijnen neemt ( smaken verschillen ) ander glas veranderd niets aan het onderhoud van de kozijnen.
Hangt er heel erg vanaf wat voor dubbel glas het is natuurlijk. Maar kozijnen eruit is vaak onzin tenzij ze slecht zijn of je gewoon geen zin hebt in schilderwerk.supersoco80 schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:05:
[...]
Dit is voor mij serieus nieuw... Zat jaren 80 huizen bekeken met houten kozijnen en 'dubbel' glas (eigenlijk mag je dan geen dubbel glas noemen). Er is mij keer op keer verteld: kozijnen eruit, kunststof met HR+++ er voor in de plaats.
Ik drijf hier op wat mij keer op keer verteld is. Spouwmuur en zolder wist ik wel, dat zijn ook niet per se de kosten idd.
En het verschil met dubbel of HR+++ glas is wel redelijk maar niet heel spannend, kan je beter iets anders eerst aanpakken.
Buiten dat een kozijn met een leeftijd van 30-40 jaar regelmatig rijp is voor vervanging, zijn naar mijn ervaring de "moderne" hardhouten kozijnen van de afgelopen paar decennia een stuk minder in kwaliteit dan vroegâh. Iets met groeisnelheid, gekweekte bomensoorten en (te snel) kappen van jonge bomen om de prijs maar te drukken. En als het geen hout betreft, dan zijn het vaak oudere types kunststof of zelfs aluminium kozijnen (lekker zo'n koudebrug). Beide ook meestal aan vervanging toe of simpelweg een geval "als je het doet, doe het dan goed".Harrie_ schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:59:
[...]
edit: uiteraard is de prijsklasse en de hoeveelheid onderhoud van de vorige bewoner van invloed op de gemiddelde staat van een kozijn.
Oh, en omdat ik graag bronnen gebruik:
https://www.science.org/c...aking-trees-bigger-weaker
[ Voor 11% gewijzigd door geekeep op 05-09-2022 20:46 ]
Uiteraard precies op het moment dat mijn kinderen van de opvang afgaan… en jarenlang op vrijdag zijn gegaan…Sport_Life schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:35:
[...]
https://www.ad.nl/gezin/k...zet-nieuwkomers~a44d99d9/
[...]
Hardhouten kozijnen vervangen door kunststof is gewoon kapitaalvernietiging.Shadowhawk00 schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:18:
[...]
Zolang het niet lekt en het gewoon goed is dan is de besparing van dubbel glas naar HR++ glas niet eens zo heel spannend, als je echt niets anders meer kan doen is dat iets om te overwegen.
Onderhoudsarm word het alleen als je kunststof kozijnen neemt ( smaken verschillen ) ander glas veranderd niets aan het onderhoud van de kozijnen.
Kom ik zelden tot nooit tegen bij rijtjeshuizen. Weleens dat er een slecht stuk in een kozijn zit bij de waterkering ofzo, maar dat is gewoon een stukje eruit hakken en een meranti lat erin lijmen...geekeep schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:23:
[...]
Buiten dat een kozijn met een leeftijd van 30-40 jaar regelmatig rijp is voor vervanging
[...]
Maar bestaan er geen goede kunstofkozijnen die op hout lijken?
Ik bedoel...we kunnen zelfs vegatarische kip maken wat smaakt naar echte kip.
Ik bedoel...we kunnen zelfs vegatarische kip maken wat smaakt naar echte kip.
Vind dat risico ook steeds spannender eigenlijk. In theorie open voor klushuis, mits je wel materiaal en voor de ingewikkelde dingen hulp kunt krijgen en een begroting kunt maken. Duur is 1 ding, maar schommelde prijzen niet te doen. Idem voor de energielasten - teveel onzekerheden. Ik rekende sowieso niet vanuit de hypotheekruimte maar vanuit de maandlasten en het maximale budget is daardoor met ongeveer een ton gezakt sinds januari. Nu met de energievragen erbij speelt dat label dus veel harder mee. Da's lastig, want in mijn prijssegment in een oude stad hebben A-labels nog best wel eenhoornstatus: B of C is niet gek en ook al zeldzaam.geekeep schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:10:
[...]
Zeker in combinatie met de huidige (kantelende?) markt is het echt lastig inschatten wat de prijzen gaan doen. Zoals gezegd gaan energielasten nu deze 2x-3x over de kop zijn gegaan steeds meer meewegen in de financiering. Wellicht niet qua hypotheekruimte, maar wel wat mensen aan maandlasten bereid zijn te (kunnen) dragen. Er zijn afgelopen dagen hier in de buurt meerdere huizen van bouwjaar ~1950 te koop gezet. Standaard verhaal met alles (glas, isolatie, badkamer, keuken) upgraden is wel van toepassing. Bouwmaterialen nog steeds duur en amper personeel te vinden, welke koper durft dit risico aan?
Volgens mij weten de makelaars het ook allemaal effe niet. Net als anderen hier heb ik de afgelopen weken diverse soorten huizen in de rebound gezien, die soms ook nog eens voor (>50k) minder geld in de markt worden gezet. Vandaag zijn zelfs alle vijf huizen die binnen onze zoekopdracht vallen "herkansers", en de variatie in die groep herkansingen begint op te vallen. Ja, natuurlijk veel oudere huizen met label D en lager, maar ook zo te betrekken B-labels, en een paar C-labels die verder in keurige staat zijn of waar verder alleen iets cosmetisch mee is. Leg vervolgens de vraagprijzen naast elkaar en de verschillen en overeenkomsten kan ik niet altijd goed verklaren. In jan-maart ging dat nog best aardig, maar nu?
Artikel in het Parool:
https://www.parool.nl/ams...e-huizenprijzen~bd138749/
Bijna niets wijst op daling Amsterdamse huizenprijzen
https://www.parool.nl/ams...e-huizenprijzen~bd138749/
Bijna niets wijst op daling Amsterdamse huizenprijzen
Woningmarktanalist Maartje Martens verwacht stellig dat de prijzen van de duurdere huizen zullen dalen. “De doorstroming stokt als mensen hun bestaande huis niet kunnen verkopen voor de prijs die ze willen. Dan verkopen ze niet, maar gaan ze verbouwen. En doorstromen is duurder geworden door de hogere rente. Er komen daardoor minder mensen met veel overwaarde op hun huis op de markt, dus dat heeft gevolgen voor de prijzen van duurdere huizen; huizen die je met twee modale salarissen niet kunt betalen. De plus 20 procent uit coronatijd zal er zeker vanaf gaan.”
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg