Joosie200 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:41:
[...]
Volgens de CBS kom ik op 6%. Maar als ik simpelweg mijn eigen huishoudboekje bekijk op maandelijks niveau. Dan betaal ik 4% meer dan vorig jaar. En dat zit hem in duurdere benzine, flinke huurverhoging, flinke premieverhoging WA verzekering auto en duurdere boodschappen.
Energie heb ik tot eind 2025 vast staan op 0,25 euro per kWh en 0,85 euro per m3 gas. Dus die verdriedubbeling van de energielasten blijft mij bespaard.
En dan nog: dan ga ik van 55% maandelijks spaarvermogen naar 51%. Nog steeds ruime marge over, maar het is toch echt de hypotheekrente verdriedubbeling/verviervoudiging en een werkgever die wel de directeur een bonus geeft en de werknemers een fooi waardoor ik in verhouding minder kan bieden op een woning. Tegelijkertijd maak ik nog steeds mee dat woningen in het 200-250k segment als warme broodjes zo verkocht zijn met 20% overbieding. Dus die afkoelende werking is misschien merkbaar in het 500-750k of 750k tot 1 miljoen segment, maar dat is hoe dan ook buiten bereik voor mij alleen.
Precies een mooie factor die bij veel huishoudens speelt. De meeste inflatie zit 'm in de energielasten, dus die pijn voelen veel mensen (nog) niet. Past ook mooi in het verhaal van @
spijkerhoofd over volle rijen bij Schiphol, autoverkopen en files richting Zuid Europa. Een groot deel van de mensen heeft nog ruimte in hun budget. Wat je echter niet moet vergeten is dat het veelal cijfers ten opzichte van coronatijd zijn, dus nogal wiedes dat er (nog) een stijgende lijn in zit. Hetzelfde voor de volle terrassen en festivals, allicht dat mensen extra willen profiteren van die mogelijkheid nu het weer mag/kan.
Veel jaarcontracten gaan komende maanden over, blijkbaar zijn we al over de helft:
https://www.acm.nl/nl/pub...iecontract-blijft-stijgen
Geen idee hoeveel huishoudens een 3- of 5-jarig contract hebben, maar over het algemeen was het advies om een 1-jarig contract af te sluiten "want volgend jaar zijn de prijzen waarschijnlijk lager of hetzelfde".
Overigens is het helemaal niet gek dat de duurdere huizen als eerste zakken, daar zit nou eenmaal meer lucht in. Je ziet hetzelfde op de beurs; bij een daling springen mensen nog snel op de lagere prijs in met de veronderstelling een koopje te pakken. Totdat daadwerkelijk het besef landt en daarmee de koers blijft dalen. Als de
verwachting er is dat huizen dalen, zal dat ook gewoon gebeuren omdat kopers dan gaan afwachten.
edit:
Sineplex schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:12:
[...]
Het grote probleem is mijns inziens meer dat de regering in een constante "reageermodus" zit en de laatste 10 jaar niet heeft geanticipeerd op wat gaat komen d.w.z. een chronisch tekort aan huizen en eigen energieproductie. En het uitrollen van groene energieprojecten is prima, maar de timing is zeer ongelukkig.
Frankrijk was in oktober vorig jaar al bezig met anticiperen
https://www.volkskrant.nl...lbaar-te-houden~b5facded/
"Frankrijk bevriest aardgasprijs om energierekening betaalbaar te houden".
Die belastingverlaging in NL verdwijnt in de zakken van de energieleveranciers.
[
Voor 16% gewijzigd door
geekeep op 02-09-2022 14:22
]