Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 158 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.689 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-10 08:18
Blik1984 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:02:
[...]

Jouw geld, het is een lening. Het land ontvluchten om die lening niet terug te betalen is stelen en stelen is een strafbaar feit.
Helemaal eens...maar de nuance in dit verhaal is dat er nu een generatie is die geen kwijtschelding heeft met de belofte van beter kwaliteit onderwijs. Die belofte is niet nagekomen maar ze mogen wel hun schuld gaan terugbetalen. Waarbij volgende generaties weer gedeelte van hun lening kan laten kwijtschelden.

Het lijkt qua timing een reactie te zijn op het programma "Pak te macht" die aangaf dat je ook gewoon niet kon betalen. Omdat er 900.000 studenten zijn met studieschuld en maar beperkt aantal medewerkers van overheid die dit kunnen innen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-10 15:57
Utoka schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:10:
[...]

Helemaal eens...maar de nuance in dit verhaal is dat er nu een generatie is die geen kwijtschelding heeft met de belofte van beter kwaliteit onderwijs. Die belofte is niet nagekomen maar ze mogen wel hun schuld gaan terugbetalen. Waarbij volgende generaties weer gedeelte van hun lening kan laten kwijtschelden.

Het lijkt qua timing een reactie te zijn op het programma "Pak te macht" die aangaf dat je ook gewoon niet kon betalen. Omdat er 900.000 studenten zijn met studieschuld en maar beperkt aantal medewerkers van overheid die dit kunnen innen.
Da's ook een manier om jongeren te weren en Nederland te laten zitten met een land vol boomers :+ Kunnen we alvast bij Japan kijken hoe dit gaat verlopen. Hartstikke leuk die overwaarde op hun huizen, totdat ze niemand kunnen vinden om hun steunkousen aan te trekken. Tegen die tijd laat ik mij misschien maar omscholen tot verpleger om €150 p/u te vragen, want "schaarste" hè. 8)
Ryan1981 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:17:
https://nos.nl/artikel/24...-13-6-procent-in-augustus

Ik ga er vanuit dat de huizenprijzen niet met 13.6% gestegen zijn, betekend dit dat met inflatiecorrectie de huizenprijzen met 13.6% gezakt zijn in waarde?
Je kunt het ook zo bekijken. Je spendeert 13.6% meer aan je maandelijkse uitgaven, dus hebt diezelfde hoeveelheid minder om te besteden aan een huis. Dus ja, linksom of rechtsom komt dat op hetzelfde neer.

[ Voor 21% gewijzigd door geekeep op 02-09-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 13:26

Ryan1981

Je ne sais pas

Ik ga er vanuit dat de huizenprijzen niet met 13.6% gestegen zijn, betekend dit dat met inflatiecorrectie de huizenprijzen met 13.6% gezakt zijn in waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:22
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:40:
[...]

Deels mee eens. Maar daarmee geef je dus impliciet aan dat de huidige situatie sterke gelijkenissen vertoont met de situatie bij de vorige 'huizencrisis' van 10-15 jaar geleden. En het dus ook niet onlogisch zou zijn als de huizenprijzen de komende jaren ook een vergelijkbaar beeld laten zien als 2008-2013.
Klopt. Maar voor de langere termijn is dat geen probleem omdat het zich toch wel weer 'herstelt' *)

Kijk maar naar de trend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaotSQQNDS096NonoVukzrkmsK8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lXZaDXjmGmexr5IwGAAFo2Ma.png?f=user_large

Af en toe zal er een hickup zijn. Wel kloten voor wie net op het verkeerde moment een woning wil/moet kopen/verkopen, maar de trend wijzigt niet: exponentieel naar boven.

*) 'Herstelt' tussen aanhalingstekens aangezien ik die sterk oplopende prijs allesbehalve gezond vind.

@geekeep Dit is denk ik ook een juiste reactie op jouw post.

[ Voor 3% gewijzigd door alexbl69 op 02-09-2022 11:21 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ryan1981 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:17:

Prijzen gezakt? Neuh: uitstaande hypotheekschulden inflateren een eind weg en in verhouding zijn woningen bij gelijke prijs duurder geworden dan een maand geleden want je koopkracht met geld valt weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Joosie200 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:20:
[...]

Prijzen gezakt? Neuh: uitstaande hypotheekschulden inflateren een eind weg en in verhouding zijn woningen bij gelijke prijs duurder geworden dan een maand geleden want je koopkracht met geld valt weg.
Tot het moment dat iedereen meer salaris gaat krijgen om inflatie te compenseren, maar op dat moment zal de huizenprijs waarschijnlijk weer omhoog gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ryan1981 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:21:
[...]

Tot het moment dat iedereen meer salaris gaat krijgen om inflatie te compenseren, maar op dat moment zal de huizenprijs waarschijnlijk weer omhoog gaan?
Nou dat valt te bezien. Het aanbod bij mijn werkgever richting de vakbonden? Take it or leave it: 3%, ga je nog steeds 10% achteruit bij een inflatie van 13%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Joosie200 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:22:
[...]
Nou dat valt te bezien. Het aanbod bij mijn werkgever richting de vakbonden? Take it or leave it: 3%, ga je nog steeds 10% achteruit bij een inflatie van 13%.
Een inflatie (prijsstijging) van 13% betekent niet direct 13% hogere uitgaven. Mensen passen hun koopgedrag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Joosie200 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:22:
[...]

Mee eens, ik heb geen ervaring met hoe snel inflatie doorwerkt in beloningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:23:
[...]

Een inflatie (prijsstijging) van 13% betekent niet direct 13% hogere uitgaven. Mensen passen hun koopgedrag aan.
Dat klopt. Maar de kerninflatie is wel 3% of meer. Je kunt maar zoveel bezuinigen op je gas/stroomverbruik, minder vaak de auto pakken of zelfs verkopen. En a merken laten staan bij de super betekent niet dat C merken niet net zo hard aan krimpflatie doen.

Dus zelfs al zouden de salarissen grosso modo 7% stijgen vraag ik me af of die loon/prijs spiraal zo'n effect hebben op de huizenprijzen. De leennormen bepalen dat en die hangen samen met de 10 jr rente op NLse staatsobligaties.

[ Voor 18% gewijzigd door Joosie200 op 02-09-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:20
13% inflatie betekent wel dat op de langere termijn (lonen gaan nooit direct mee met inflatie, maar gaan langzaam mee omhoog) een bedrag dat eerst nog niet haalbaar was om te lenen op termijn wel haalbaar wordt om te lenen. Inflatie helpt dus zeker mee om huizenprijzen hoger te houden

Zeker ook omdat het nieuw bouwen van huizen ook meegaat met die inflatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
alexbl69 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:19:
[...]

Klopt. Maar voor de langere termijn is dat geen probleem omdat het zich toch wel weer 'herstelt' *)

Kijk maar naar de trend:
[Afbeelding]

Af en toe zal er een hickup zijn. Wel kloten voor wie net op het verkeerde moment een woning wil/moet kopen/verkopen, maar de trend wijzigt niet: exponentieel naar boven.

*) 'Herstelt' tussen aanhalingstekens aangezien ik die sterk oplopende prijs allesbehalve gezond vind.

@geekeep Dit is denk ik ook een juiste reactie op jouw post.
Zeker, maar exponentiële groei kan niet eeuwig doorgaan. Net zoals we al 20 jaar achterlopen met duurzamer omgaan met onze grondstoffen. Continu uitstellen en/of de kop in het zand steken. Geen idee overigens hoe die grafiek tot stand is gekomen en wat het zou doen als je de uitschieters er uit laat. Waarschijnlijk een "gezonde" lineaire lijn van jaarlijks ~2%, in lijn met normale inflatie.

Maar met dit soort berichten kun je toch niet beweren dat de huidige situatie houdbaar is?
https://www.nu.nl/binnenl...en-veel-meer-klanten.html

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:32
[...]

Passen koopgedrag aan > bedrijven in luxe artikelen vallen om > mensen werkeloos . nog minder uitgave etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
geekeep schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:27:
[...]

Zeker, maar exponentiële groei kan niet eeuwig doorgaan. Net zoals we al 20 jaar achterlopen met duurzamer omgaan met onze grondstoffen. Continu uitstellen en/of de kop in het zand steken. Geen idee overigens hoe die grafiek tot stand is gekomen en wat het zou doen als je de uitschieters er uit laat. Waarschijnlijk een "gezonde" lineaire lijn van jaarlijks ~2%, in lijn met normale inflatie.

Maar met dit soort berichten kun je toch niet beweren dat de huidige situatie houdbaar is?
Deze situatie is ook onhoudbaar.

De grondslag van het probleem is de aftrekbaarheid van de hypotheekrente, maar daarnaast zijn er reeds decennia redenen dat er steeds meer geld aan de vraagkant beschikbaar is gekomen:
  • Steeds meer tweeverdieners
  • Aflossingsvrije hypotheekvormen
  • Ongezond lage rente
  • Idiote stimuleringsmogelijkheden vanuit de overheid (bijv jubelton)
Dat we nu tegen een financieringsgrens aanlopen ben ik met je eens.

Aan de andere kant: het aanbod is nog steeds flink kleiner dan de vraag. De opwaartse druk op de prijzen zal dus misschien iets afnemen, veel verlichting gaat het nog niet geven.

Aangezien dit probleem als sinds de oorlog speelt ben ik er ook van overtuigd dat het bewust gecreëerd is en in stand gehouden wordt. Dit had natuurlijk al lang opgelost kunnen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:48
Inflatie betekent hogere rente betekent recessie. Om het maar even kort door de bocht te relateren. ;)

Wat deden vorige recessies met de huizenprijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Emgeebee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:44:
Inflatie betekent hogere rente betekent recessie. Om het maar even kort door de bocht te relateren. ;)

De vorige recessies gingen niet gepaard met hoge inflatie, inflatie is vanaf begin jaren '80 nooit boven de 4% uitgekomen.

Desalniettemin kan het wel degelijk zo zijn dat door de recessie de rentes gaan stijgen, daarmee de hypotheekrentes gaan stijgen en daardoor uiteindelijk de betaalbaarheid van woningen tot een nulpunt gaan dalen wat een daling in huizenprijzen tot gevolg heeft. Dan heeft de hoge inflatie wel een soort van dempend effect op de huizenprijzen, maar niet dempend genoeg om een daling te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Emgeebee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:44:

Vorige recessies werden gecompenseerd door de rente te verlagen. Alleen dat is nu dus geen optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02:53
Masvic schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:52:
[...]

Vorige recessies werden gecompenseerd door de rente te verlagen. Alleen dat is nu dus geen optie :)
Zal nu ook niet nodig zijn, omdat hele doel van hogere rente is juist om economie af te remmen. Een recessie opzich is natuurlijk ook niet slecht als deze maar niet te diep is waardoor de werkloosheid maar beperkt oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 15:48
Lastmanstanding schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:22:
[...]

Overwaarde is het verschil tussen je hypotheekschuld en de waarde van je huis. Ik denk dat je hiermee winst bedoelt, en niet overwaarde.

Stel dat je een huis koopt voor 500K, met 100K eigen geld (geen k.k. voor makkelijk rekenen). Vervolgens los je in de loop van 5 jaar extra af, waardoor je hypotheek dan 300K. Zonder enkele winst te hebben gemaakt, heb je 200K overwaarde. Maar dat 200K heb je zelf bij elkaar gespaard en zelf betaald. Dat is anders dan als je huis koopt voor 300K en vervolgens voor 500K verkoopt.

(Er zou ooit een belasting kunnen komen op winst -- capital gains tax -- maar nooit dat je winst wordt afgepakt)
Ik bedoelde inderdaad de winst. Sorry.

[ Voor 50% gewijzigd door lama83 op 02-09-2022 12:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:57
@alexbl69 dat het aanbod kleiner is dan de vraag is relatief. In de wijk die ik volg zie ik een groeiend aantal beschikbare woningen op Funda.
Maar lang niet iedereen kan deze betalen. Voor de hypotheek van een instap appartement moet je twee keer modaal verdienen, voor het kleinste rijtjeshuis meer dan 90.000.
Het tekort aan woningen (huur en koop) zit voornamelijk aan de kant van het starters- en goedkopere aanbod. De trend bij duurdere koopwoningen gaat meer in de richting van groter aanbod en langere looptijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
[...]

Inderdaad.

Ik vind dit wel een leuke tool. Kun je bij benadering je eigen inflatie uitrekenen: Ik zit op 5%

https://www.cbs.nl/nl-nl/...nlijke-inflatiecalculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-10 03:58
perspectivebass schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:56:
[...]

Zal nu ook niet nodig zijn, omdat hele doel van hogere rente is juist om economie af te remmen. Een recessie opzich is natuurlijk ook niet slecht als deze maar niet te diep is waardoor de werkloosheid maar beperkt oploopt.
Als de helft van de huishoudens straks een energierekening heeft van 500eu p/m wordt die economie vanzelf wel afgeremd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:13
geekeep schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:27:
[...]

Volgens mij was er jaren een afname in het aantal voedselbank bezoekers dus een stijging is niet gek. Wat ik wel raar vind is dat iedereen steen en been klaagt, maar Schiphol was overvol weer tijdens de vakantie, er zijn deze maand meer auto's verkocht, de files naar Zuid Europa waren ouderwets groot en we zijn kampioen deeltijdwerken. Is het dan echt onhoudbaar? Vraag het mij af. In het artikel staat dat ze 100.000 klanten hebben op een bevolking van ruim 17 miljoen. Vind het allemaal meevallen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Het is weer zo ver, de Funda woningwaardeupdate. Voor het eerst een daling, van zo'n 2% tov vorige maand. Regio Amsterdam. Nu neem ik hun schatting sowieso met een flinke korrel zout, maar wel interessant om de trend te volgen. Meer mensen die een daling zien, of juist een stijging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
Blik1984 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:51:
[...]

De vorige recessies gingen niet gepaard met hoge inflatie, inflatie is vanaf begin jaren '80 nooit boven de 4% uitgekomen.

Desalniettemin kan het wel degelijk zo zijn dat door de recessie de rentes gaan stijgen, daarmee de hypotheekrentes gaan stijgen en daardoor uiteindelijk de betaalbaarheid van woningen tot een nulpunt gaan dalen wat een daling in huizenprijzen tot gevolg heeft. Dan heeft de hoge inflatie wel een soort van dempend effect op de huizenprijzen, maar niet dempend genoeg om een daling te voorkomen.
Nee je draait de causatie om. Centrale banken verhogen nu rentes om inflatie tegen te gaan. Feitelijk remmen ze de economie af.

Een recessie veroorzaakt geen renteverhogingen.
Masvic schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:52:
[...]

Nee, dat zijn juist de knoppen waar centrale banken aan kunnen draaien.

Oververhitting (inflatie)? => Rente omhoog
Recessie? => rente omlaag.

[ Voor 18% gewijzigd door Emgeebee op 02-09-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 15:48
spijkerhoofd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:23:
[...]

Volgens mij was er jaren een afname in het aantal voedselbank bezoekers dus een stijging is niet gek. Wat ik wel raar vind is dat iedereen steen en been klaagt, maar Schiphol was overvol weer tijdens de vakantie, er zijn deze maand meer auto's verkocht, de files naar Zuid Europa waren ouderwets groot en we zijn kampioen deeltijdwerken. Is het dan echt onhoudbaar? Vraag het mij af. In het artikel staat dat ze 100.000 klanten hebben op een bevolking van ruim 17 miljoen. Vind het allemaal meevallen dan...
Misschien zijn het de tweeverdieners die zo met geld kunnen strooien? Of selectieve weergave (met pakkende titels)?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04:18
spijkerhoofd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:23:
[...]

Niet iedereen klaagt steen en been. De toegenomen vermogensongelijkheid zorgt voor een deel wat het voor de wind gaat, en die kunnen alles doen en laten. Een ander (eveneens groot) deel van de bevolking heeft tegelijkertijd moeite om de eindjes aan elkaar te knopen.

Het een kan naast het ander bestaan, en door gebrek aan investeringen in de onderste klassen (bij gebrek aan mogelijkheden en soms ook inzicht), word dit probleem, als er niets veranderd*, alleen maar groter.

Ik heb niet zo'n probleem met vermogensongelijkheid, maar wel met kansenongelijkheid. Als een slimme kid uit een lager milieu niet kan gaan studeren, is dat niet alleen oneerlijk, maar gooien we onze eigen glazen naar de toekomst in. Als er voor de armsten geen enkele mogelijkheid is om energie zuiniger te wonen, betalen we allemaal hogere energielasten.

Het drukken van je vaste lasten is altijd makkelijker voor de rijken dan voor de armen. Ik zie daarin een (continue) uitdaging voor de samenleving.

*er veranderd altijd wel iets, op welke manier echter hebben we als samenleving wel invloed op.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• spijkerhoofd
big bang schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:32:
[...]

Niet iedereen klaagt steen en been. De toegenomen vermogensongelijkheid zorgt voor een deel wat het voor de wind gaat, en die kunnen alles doen en laten. Een ander (eveneens groot) deel van de bevolking heeft tegelijkertijd moeite om de eindjes aan elkaar te knopen.

Het een kan naast het ander bestaan, en door gebrek aan investeringen in de onderste klassen (bij gebrek aan mogelijkheden en soms ook inzicht), word dit probleem, als er niets veranderd*, alleen maar groter.

Ik heb niet zo'n probleem met vermogensongelijkheid, maar wel met kansenongelijkheid. Als een slimme kid uit een lager milieu niet kan gaan studeren, is dat niet alleen oneerlijk, maar gooien we onze eigen glazen naar de toekomst in. Als er voor de armsten geen enkele mogelijkheid is om energie zuiniger te wonen, betalen we allemaal hogere energielasten.

Het drukken van je vaste lasten is altijd makkelijker voor de rijken dan voor de armen. Ik zie daarin een (continue) uitdaging voor de samenleving.

*er veranderd altijd wel iets, op welke manier echter hebben we als samenleving wel invloed op.
Natuurlijk is er een vermogensongelijkheid en hoe we met jonge mensen omgaan vind ik schandalig! Ik kan er ook geen moeite mee hebben dat sommige proberen het te ontlopen door naar het buitenland te vluchten!

Echter we de rijken en de arme zijn maar een klein groepje mensen, het grootste gedeelte is modaal of boven modaal tot 70K jaar inkomen. Deze groep pist overal naast, krijgt geen subsidie voor huur, mag niet sociaal wonen, heeft veel moeite met een woning kopen etc en toch werken deze mensen hard maar krijgen er weinig voor terug. De rijken hebben allerlei aftrekposten, belastingontwijkingen en de arme krijgen allerlei extraatjes, Jan Modaal heeft nergens recht op, dat vind ik gewoon scheef. Wij focussen teveel op de arme en de rijken en de middeninkomens worden totaal genegeerd, en dat vind ik gewoon steken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:21
SL104 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:27:
Het is weer zo ver, de Funda woningwaardeupdate. Voor het eerst een daling, van zo'n 2% tov vorige maand. Regio Amsterdam. Nu neem ik hun schatting sowieso met een flinke korrel zout, maar wel interessant om de trend te volgen. Meer mensen die een daling zien, of juist een stijging?
Net als de vorige maanden weer een 1000E erbij, dus 0%. Stabiele prijs dus, precies wat ik ook verwacht dat nog wel even een jaartje zal aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
jeroenkb schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:17:
[...]

Inderdaad.

Ik vind dit wel een leuke tool. Kun je bij benadering je eigen inflatie uitrekenen: Ik zit op 5%

https://www.cbs.nl/nl-nl/...nlijke-inflatiecalculator
Volgens de CBS kom ik op 6%. Maar als ik simpelweg mijn eigen huishoudboekje bekijk op maandelijks niveau. Dan betaal ik 4% meer dan vorig jaar. En dat zit hem in duurdere benzine, flinke huurverhoging, flinke premieverhoging WA verzekering auto en duurdere boodschappen. Energie heb ik tot eind 2025 vast staan op 0,25 euro per kWh en 0,85 euro per m3 gas. Dus die verdriedubbeling van de energielasten blijft mij bespaard.

En dan nog: dan ga ik van 55% maandelijks spaarvermogen naar 51%. Nog steeds ruime marge over, maar het is toch echt de hypotheekrente verdriedubbeling/verviervoudiging en een werkgever die wel de directeur een bonus geeft en de werknemers een fooi waardoor ik in verhouding minder kan bieden op een woning. Tegelijkertijd maak ik nog steeds mee dat woningen in het 200-250k segment als warme broodjes zo verkocht zijn met 20% overbieding. Dus die afkoelende werking is misschien merkbaar in het 500-750k of 750k tot 1 miljoen segment, maar dat is hoe dan ook buiten bereik voor mij alleen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:20

copykat

Good copy isn't bad

Tis heel simpel VVD is voor ondernemers niet voor arbeiders aldan niet minimumloon of modaal.
In 2010 is er loonmatiging gevraagd en gekregen inveel sectoren.
Dus de economie is toen hard omhoog gegaan maar niet voor de middengroep.
Viel niet op omdat alieexpres en bol en amazones heel veel goedkope manier bedacht om je spullen online te kopen. Enpassant alle detailwinkels de grond in geboord door dat ze niet konden volgen.
Nu is er iets gebeurd dat bij veel mensen onvoldoende zichtbaar is geweest (covid moe dus weinig interesse gehad in wereld politiek) en nu eigenlijk klem zitten tussen de wal en t schip. Oorlog en energieoorlog.
Beide twee verschillende dingen die gezamenlijk een verwoestende impact hebben op onze basis verzieningen en economie.
Nood pakketten zijn altijd als ze heten nood voor de ergste slachtoffers.
Subsidieregelingen zijn vaak % dus des te groter je investering des te meer geld je krijgt.
Veel groot woners zijn eigen baas of hebben anderzijds voldoende inkomen en kunnen makkelijker schakelen en aanpassen. (dikke warmwaterboiler plaatsen in groot modern huis is een stuk eenvoudiger dan ergens op de slaapkamer van je kind in de inbouwkast proppen. )
Logisch en niets aan te veranderen.
Waar de VVD nu wel de plank misslaat is niet eerder gereageerd hebben en de loonmatiging via cao verder te compenseren.
(lening verhaal, goedkope rente betekende dat J.M. Meer kon lenen dus hoger inzette op de schaarse woningmarkt , resultaat meer geld voor investeerders op de woning markt om mee te spelen en meer geld te betalen voor minder woning.
Men praat van 11% inflatie maar de woningen hebben 30% inflatie en al jaren.
En nu ook even een energiebom er over en half nederland is als een vis op t droge naar adem aan het happen.
Regering slaapt lekker door. Want BNP is nogsteeds toppie.

Eerste wat verboden moet worden is verlies compenseren op variabele contracten die nergens heen kunnen. Vrije energie markt dus even niet vrij maken.
Vanmijpart door als regering dat verlies met belasting korting compenseren.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
P.K. schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:22:
[...]

Als de helft van de huishoudens straks een energierekening heeft van 500eu p/m wordt die economie vanzelf wel afgeremd.
Zal niet snel permanent gebeuren, hoge energiekosten zijn eindig want:
1. bij escalatie is druk op de overheden om bij te springen hier zit nog veel ruimte. Zo is er nu al sprake van voorstellen om de gasprijs te limiteren en of bij te springen.

2. bij hoge kosten worden alternatieven rendabel,l dat verlaagd de vraag, zie in dit forum ook de fixatie op de A+. Of de wachtlijsten voor de warmtepomp en zonnepanelen.

3. Hogere kosten stuwt innovatie dat gaat hoe dan ook weer tot verlaging van de kosten leiden.

3. Recessie betekent energie vraag uitval in de industrie

4. De oorzaak voor de huidige energieprijzen zit hoofdzakelijk in het conflict met Rusland, beiden hebben hier op de lange termijn geen baat bij en dus is dit conflict eindig. Als dat conflict over is en de vraag naar energie lager zit er een dikke kans in dat de prijs compleet instort. Daarnaast ziet het er voorlopig naar uit dat het conflict regionaal blijft.

Wat je denk ik wel gaat merken is dat onzekerheid zal leiden tot afwachten en of de zekerheid zoeken in a label huizen. Hehe persoonlijk zou ik daarom nu eerder de gok wagen voor oude panden op mooie plekken met label z, omdat je die relatief waarschijnlijk veel goedkoper kunt krijgen. Maar daar zal ik geen medestanders voor vinden en het is ook een kwestie van smaak. Je moet er ook van houden om in een oud pand te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:19
Dat sponsoren van ondernemers valt wel mee toch? Het belastingtarief voor bedrijven zit al jaren in de lift en gaat ook per 1 januari weer verder omhoog. En dit gaat met name consequenties hebben voor het MKB, terwijl die het de afgelopen jaren dikwijls ook niet makkelijk hebben gehad.

Het grote probleem is mijns inziens meer dat de regering in een constante "reageermodus" zit en de laatste 10 jaar niet heeft geanticipeerd op wat gaat komen d.w.z. een chronisch tekort aan huizen en eigen energieproductie. En het uitrollen van groene energieprojecten is prima, maar de timing is zeer ongelukkig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-10 00:00
spijkerhoofd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:37:
[...]

Natuurlijk is er een vermogensongelijkheid en hoe we met jonge mensen omgaan vind ik schandalig! Ik kan er ook geen moeite mee hebben dat sommige proberen het te ontlopen door naar het buitenland te vluchten!

Echter we de rijken en de arme zijn maar een klein groepje mensen, het grootste gedeelte is modaal of boven modaal tot 70K jaar inkomen. Deze groep pist overal naast, krijgt geen subsidie voor huur, mag niet sociaal wonen, heeft veel moeite met een woning kopen etc en toch werken deze mensen hard maar krijgen er weinig voor terug. De rijken hebben allerlei aftrekposten, belastingontwijkingen en de arme krijgen allerlei extraatjes, Jan Modaal heeft nergens recht op, dat vind ik gewoon scheef. Wij focussen teveel op de arme en de rijken en de middeninkomens worden totaal genegeerd, en dat vind ik gewoon steken...
Ja er wordt weinig gedaan voor de middeninkomens. Maar bedenk wel dat zonder die 'extratjes' de lage inkomens helemaal niet meer rond komen. Die toeslagen en alle andere regels zijn er niet voor de lol ofzo. Die groep heeft het over het algemeen hard nodig. Zelfs met die toeslagen blijft er vaak niks over om van te sparen en voor een hele grote groep mensen is een vakantie of zelfs een dagje artis totaal niet haalbaar.

Ik geef je groot gelijk dat de middeninkomen het ook steeds moeilijker krijgt. Maar bedenk je wel, zolang je genoeg over hebt om en af en toe dagjes weg te gaan, en een vakantie kan boeken en genoeg over houd om meer dan 2000 euro per jaar te sparen. Dan heb je het echt over het algemeen beter dan de mensen aan de onderkant van de samenleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 10:34
Hier de afgelopen maanden van 535k (juli) naar 538k (Aug) naar nu 554k (Sept). In Eindhoven. Maar goed, blijft ook voor Funda koffiedik kijken natuurlijk. Geen idee hoeveel waarde ik moet geven aan hun schatting. En maakt ook niks uit, woon hier net 1,5 jaar en voorlopig blijf ik hier nog wel wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-10 21:55
martin_v_z schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:18:
[...]

Ja er wordt weinig gedaan voor de middeninkomens. Maar bedenk wel dat zonder die 'extratjes' de lage inkomens helemaal niet meer rond komen. Die toeslagen en alle andere regels zijn er niet voor de lol ofzo. Die groep heeft het over het algemeen hard nodig. Zelfs met die toeslagen blijft er vaak niks over om van te sparen en voor een hele grote groep mensen is een vakantie of zelfs een dagje artis totaal niet haalbaar.

Ik geef je groot gelijk dat de middeninkomen het ook steeds moeilijker krijgt. Maar bedenk je wel, zolang je genoeg over hebt om en af en toe dagjes weg te gaan, en een vakantie kan boeken en genoeg over houd om meer dan 2000 euro per jaar te sparen. Dan heb je het echt over het algemeen beter dan de mensen aan de onderkant van de samenleving.
Het verschil is dat voor die middeninkomen moet je werken. Lage inkomens zijn vaker totaal afhankelijk van uitkeringen plus extratjes. Misschien geen dagje Artis, maar met een stadspas is NEMO wel gratis. Er komt inderdaad veel voor lage inkomens, en het is mijn inzien (als geen van beide groepen) dat middeninkomens die werken en dan ook weinig voordelen uit halen wel wat te klagen hebben.

Maar ja, iedereen subsidiëren is niet te betalen. Dus inderdaad veel beschikbaar maken voor de lagere inkomens, die misschien niet op vakantie kunnen, maar wel gratis toegang krijgen naar veel activiteiten, en weinig voor daarboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Laatst online: 11-05-2024
sprhnk schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:10:

4. De oorzaak voor de huidige energieprijzen zit hoofdzakelijk in het conflict met Rusland, beiden hebben hier op de lange termijn geen baat bij en dus is dit conflict eindig. Als dat conflict over is en de vraag naar energie lager zit er een dikke kans in dat de prijs compleet instort. Daarnaast ziet het er voorlopig naar uit dat het conflict regionaal blijft.
Blijkbaar heeft de EU er baat bij anders hadden we helemaal geen probleem met Rusland gehad. We hadden ons niet in dit conflict hoeven mengen dus de kans dat gas goedkoper gaat worden is voorlopig uitgesloten.

De focus op A+ huizen is hier op het forum al veel langer aan de hand, en ik verwacht dat het maar een heel klein groepje is dat echt daarop focussed. De meeste mensen kunnen wel of geen huis kopen die hebben niet de luxe om dan maar 100k meer te betalen zodat het huis A+ is. Aan de andere kant de meeste huizen die een slecht label hebben heb je ook met niet te veel kosten een paar labels hoger.
Juist bij de hogere labels word het lastiger om hogerop te komen, het laaghangend fruit is al geplukt ( isolatie ) en dan krijg je dingen als panelen/warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Emgeebee schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:29:
[...]

Nee je draait de causatie om. Centrale banken verhogen nu rentes om inflatie tegen te gaan. Feitelijk remmen ze de economie af.

Een recessie veroorzaakt geen renteverhogingen.

[...]

Nee, dat zijn juist de knoppen waar centrale banken aan kunnen draaien.

Oververhitting (inflatie)? => Rente omhoog
Recessie? => rente omlaag.
Je kunt ook een recessie hebben en tegelijk inflatie. Dan ga je de rente niet omlaag gooien.
Stagflation: https://www.investopedia.com/terms/s/stagflation.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Joosie200 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:41:
[...]

Volgens de CBS kom ik op 6%. Maar als ik simpelweg mijn eigen huishoudboekje bekijk op maandelijks niveau. Dan betaal ik 4% meer dan vorig jaar. En dat zit hem in duurdere benzine, flinke huurverhoging, flinke premieverhoging WA verzekering auto en duurdere boodschappen. Energie heb ik tot eind 2025 vast staan op 0,25 euro per kWh en 0,85 euro per m3 gas. Dus die verdriedubbeling van de energielasten blijft mij bespaard.

En dan nog: dan ga ik van 55% maandelijks spaarvermogen naar 51%. Nog steeds ruime marge over, maar het is toch echt de hypotheekrente verdriedubbeling/verviervoudiging en een werkgever die wel de directeur een bonus geeft en de werknemers een fooi waardoor ik in verhouding minder kan bieden op een woning. Tegelijkertijd maak ik nog steeds mee dat woningen in het 200-250k segment als warme broodjes zo verkocht zijn met 20% overbieding. Dus die afkoelende werking is misschien merkbaar in het 500-750k of 750k tot 1 miljoen segment, maar dat is hoe dan ook buiten bereik voor mij alleen.
Precies een mooie factor die bij veel huishoudens speelt. De meeste inflatie zit 'm in de energielasten, dus die pijn voelen veel mensen (nog) niet. Past ook mooi in het verhaal van @spijkerhoofd over volle rijen bij Schiphol, autoverkopen en files richting Zuid Europa. Een groot deel van de mensen heeft nog ruimte in hun budget. Wat je echter niet moet vergeten is dat het veelal cijfers ten opzichte van coronatijd zijn, dus nogal wiedes dat er (nog) een stijgende lijn in zit. Hetzelfde voor de volle terrassen en festivals, allicht dat mensen extra willen profiteren van die mogelijkheid nu het weer mag/kan.

Veel jaarcontracten gaan komende maanden over, blijkbaar zijn we al over de helft: https://www.acm.nl/nl/pub...iecontract-blijft-stijgen
Geen idee hoeveel huishoudens een 3- of 5-jarig contract hebben, maar over het algemeen was het advies om een 1-jarig contract af te sluiten "want volgend jaar zijn de prijzen waarschijnlijk lager of hetzelfde".

Overigens is het helemaal niet gek dat de duurdere huizen als eerste zakken, daar zit nou eenmaal meer lucht in. Je ziet hetzelfde op de beurs; bij een daling springen mensen nog snel op de lagere prijs in met de veronderstelling een koopje te pakken. Totdat daadwerkelijk het besef landt en daarmee de koers blijft dalen. Als de verwachting er is dat huizen dalen, zal dat ook gewoon gebeuren omdat kopers dan gaan afwachten.

edit:
Sineplex schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:12:
[...]
Het grote probleem is mijns inziens meer dat de regering in een constante "reageermodus" zit en de laatste 10 jaar niet heeft geanticipeerd op wat gaat komen d.w.z. een chronisch tekort aan huizen en eigen energieproductie. En het uitrollen van groene energieprojecten is prima, maar de timing is zeer ongelukkig.
copykat schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:12:
[...]
Veel is vooruitgeschoven omdat impopulaire beslissingen niet goed zijn voor je verkiezingsuitslag.
Frankrijk was in oktober vorig jaar al bezig met anticiperen :/
https://www.volkskrant.nl...lbaar-te-houden~b5facded/
"Frankrijk bevriest aardgasprijs om energierekening betaalbaar te houden".

Die belastingverlaging in NL verdwijnt in de zakken van de energieleveranciers.

[ Voor 16% gewijzigd door geekeep op 02-09-2022 14:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Ja, regio Utrecht ook -2%. Nog steeds 15% hoger dan mijn huidige vraagprijs van mijn woning op Funda, dus ik neem het ook met een korrel zout

Edit: Bedenk me nu overigens wel dat zelfs in de overzichtjes die hier wel eens eerder zijn gepost er ook in de zomermaanden een daling te zien was in huizenprijzen. Dat zou dit ook nog kunnen zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Blik1984 op 02-09-2022 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:20

copykat

Good copy isn't bad

Sineplex schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:12:
Dat sponsoren van ondernemers valt wel mee toch? Het belastingtarief voor bedrijven zit al jaren in de lift en gaat ook per 1 januari weer verder omhoog. En dit gaat met name consequenties hebben voor het MKB, terwijl die het de afgelopen jaren dikwijls ook niet makkelijk hebben gehad
Sponsoring zeker niet, in ieder geval niet de mkb. Grotere bedrijven hebben baat gehad met loonmatiging in de CAO gerelateerde jaarsalarissen. En gunstiger vestigings klimaat geschapen voor internationale bedrijven.
Die sponsoring moet ergens terug verdiend worden door de staat.
.

Veel is vooruitgeschoven omdat impopulaire beslissingen niet goed zijn voor je verkiezingsuitslag.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:42

tomtom901

Moderator General Chat
-0,5%, Den Bosch. Volgende week is er een open taxatie dag van een makelaar in de buurt, daar heb ik me eens voor aangemeld. Kijken wat die er van denkt. Ook met het oog op het feit dat we nieuwbouw gekocht hebben die in 2024 opgeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
tomtom901 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:13:
[...]

-0,5%, Den Bosch. Volgende week is er een open taxatie dag van een makelaar in de buurt, daar heb ik me eens voor aangemeld. Kijken wat die er van denkt. Ook met het oog op het feit dat we nieuwbouw gekocht hebben die in 2024 opgeleverd wordt.
Ben benieuwd naar je ervaringen volgende week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:01
Joosie200 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:41:
[...]

. Dus die afkoelende werking is misschien merkbaar in het 500-750k of 750k tot 1 miljoen segment, maar dat is hoe dan ook buiten bereik voor mij alleen.
In dit segment is het nog vele malen erger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DHV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-10 13:52

DHV

Daling.

Heb de cijfers al vaker genoemd afgelopen weken, maar de Funda waardeschatting van mijn woning was vorige maand 361-440, met 401 als middelpunt. Is nu gezakt naar 359 - 434 met middelpunt 396.

Daadwerkelijke verkoopprijs 365.

Buren hebben in mei hun kleinere en lelijkere (keuken, badkamer ouder, oude gaskachel ipv CV) huis voor 380 verkocht.

[ Voor 3% gewijzigd door DHV op 02-09-2022 15:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Masvic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_3YJIMljuC8zLO97oinavUTae8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KyGAXksomxIIcxJPISlBeqfq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
De kater komt later, dus drink voortaan water ;)

Ben benieuwd hoeveel effect onderstaande op nieuwbouw gaat hebben. Uiteindelijk is het een grote stikstofrekensom natuurlijk. Mag hopen dat ze huizen bouwen verkiezen boven een paar biefstukjes exporteren naar het buitenland.
https://nos.nl/collectie/...estigd-na-stikstofrapport
"Het kabinet probeert hier al jaren met regeltjes en trucjes uit te komen, maar het onderwerp wordt vooruitgeschoven terwijl problemen in de natuur toenemen. Het wordt tijd voor harde oplossingen", zegt Vollenbroek.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-10 12:18
Inmiddels wordt er meer onder de vraagprijs geboden dan erboven.
In augustus is er in 45,9% van de gevallen onder de vraagprijs geboden, tegenover 45,6% boven de vraagprijs, meldt Makelaarsland op basis van eigen cijfers. „Dit is weer een signaal dat de woningmarkt aan het afkoelen is”, stelt directeur Gijs van Wijgerden. Van januari tot en met juli lag het percentage overbiedingen op 74,8%. Makelaarsland is naar eigen zeggen ’de grootste digitale makelaar’ binnen de branchevereniging NVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-10 00:00
Lastmanstanding schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:32:
[...]

Het verschil is dat voor die middeninkomen moet je werken. Lage inkomens zijn vaker totaal afhankelijk van uitkeringen plus extratjes. Misschien geen dagje Artis, maar met een stadspas is NEMO wel gratis. Er komt inderdaad veel voor lage inkomens, en het is mijn inzien (als geen van beide groepen) dat middeninkomens die werken en dan ook weinig voordelen uit halen wel wat te klagen hebben.

Maar ja, iedereen subsidiëren is niet te betalen. Dus inderdaad veel beschikbaar maken voor de lagere inkomens, die misschien niet op vakantie kunnen, maar wel gratis toegang krijgen naar veel activiteiten, en weinig voor daarboven.
Misschien hebben we een andere mening over wat een laag inkomen is. Maar ik zie drie groepen, 1 mensen die gewoon ook hard werken tegen minimumloon. 2 mensen die niet meer kunnen werken doordat ze deels of volledig arbeidsongeschikt zijn en 3 een hele kleine groep die van een bijstandsuitkering moet leven.

Die laatste groep is misschien waar jij het over hebt maar daar valt echt niet veel te halen hoor. En bij die andere twee groepen eigenlijk ook niet, plus vind jij dat die eerste twee groepen nog meer moet inleveren?

Kijk ik snap jouw sentiment. En ben het eens dat de middeninkomen er vaak zelf uit moet komen en het er echt niet makkelijker op krijgt de laatste jaren. Maar je legt het zeer op de verkeerde plek. Er valt niks te halen bij die lage inkomens om de middeninkomen omhoog te krikken, niet zonder die groep in totale armoede te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
-dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door Masvic op 02-09-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
supersoco80 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:10:
[...]

Het is ons in de laatste 2 maanden ook met overbieden niet gelukt. Overbieden is nog steeds de norm.
Eigen perceptie =/= realiteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
geekeep schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:50:
[...]

De kater komt later, dus drink voortaan water ;)
[YouTube: De Zware Jongens - De kater komt later]

Ben benieuwd hoeveel effect onderstaande op nieuwbouw gaat hebben. Uiteindelijk is het een grote stikstofrekensom natuurlijk. Mag hopen dat ze huizen bouwen verkiezen boven een paar biefstukjes exporteren naar het buitenland.
https://nos.nl/collectie/...estigd-na-stikstofrapport

[...]
Ze kunnen de norm ook gewoon verhogen zodat ze geen probleem hebben, of gewoon het aantal natura 2000 gebieden verminderen. Als ze geen huizen bouwen vanwege stikstof is dat gewoon een bewuste politieke keuze. Dus dan mag je dat gewoon de schuld geven waarom de prijzen te hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Masvic schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:11:
[...]

[...]

Eigen perceptie =/= realiteit
Niet per se. Het hangt erg van het huis af. Label A of B op een goede locatie wordt gewoon nog op overboden hoor, omdat iedereen zon huis wil, ook wij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geekeep
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:26:
[...]

Ze kunnen de norm ook gewoon verhogen zodat ze geen probleem hebben, of gewoon het aantal natura 2000 gebieden verminderen. Als ze geen huizen bouwen vanwege stikstof is dat gewoon een bewuste politieke keuze. Dus dan mag je dat gewoon de schuld geven waarom de prijzen te hoog zijn.
Die "versoepeling" is al decennia gaande. Als ik de huidige klimaatberichten zo bekijk geeft de natuur genoeg signalen dat de koek op is.

https://www.nu.nl/binnenl...ing-van-asielzoekers.html
Nederland had kunnen voorkomen dat het zo misging, stelt de mensenrechtencommissaris verder. Ze heeft zelf toen er tijdelijk minder asielzoekers naar Nederland kwamen meermaals gewaarschuwd dat de opvang beter niet drastisch kon worden afgebouwd.
Het is wel een terugkomend fenomeen zo. De passiviteit en het vooruitschuiven van problemen vanuit de politiek. Stikstof, asielzoekers, woningbouw. Je ziet in de US ook dat de liberalen steeds populairder worden ondanks het geschreeuw vanuit rechts. Ben benieuwd hoe dit in NL gaat zijn. Dan maar links stemmen, als het andere alternatief voor rechts de anti-partijen zijn. Kun je wel stellen dat VVD er voor de huizenbezitters is, maar die paar tientjes belasting die zij mij dan beloven/besparen vallen in het niet bij de ellende als we doorgaan op de dezelfde voet.

Wat beweging vanuit de EU in ieder geval
https://www.nu.nl/economi...duur-gas-uit-rusland.html
Extra belasting voor energiebedrijven

De EU denkt ook serieus na over een extra belasting voor bedrijven die profiteren van de hoge energieprijzen van dit moment. Het gaat dan niet om Russische bedrijven, maar om bedrijven die actief zijn in Europa zelf, bijvoorbeeld met een elektriciteitscentrale.

Door de hoge stroomprijs maken deze bedrijven in een aantal gevallen nu zeer veel winst. Brussel wil daarom een systeem invoeren dat zorgt dat een deel van deze winsten uiteindelijk terechtkomen bij huishoudens die worstelen met een hoge stroomrekening.

[ Voor 19% gewijzigd door geekeep op 02-09-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
supersoco80 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:45:
[...]

Niet per se. Het hangt erg van het huis af. Label A of B op een goede locatie wordt gewoon nog op overboden hoor, omdat iedereen zon huis wil, ook wij.
Nee er zijn altijd uitzonderingen maar jij zegt dat overbieden de norm is. Moving the goalposts much?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
martin_v_z schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:04:
[...]

Misschien hebben we een andere mening over wat een laag inkomen is. Maar ik zie drie groepen, 1 mensen die gewoon ook hard werken tegen minimumloon. 2 mensen die niet meer kunnen werken doordat ze deels of volledig arbeidsongeschikt zijn en 3 een hele kleine groep die van een bijstandsuitkering moet leven.

Die laatste groep is misschien waar jij het over hebt maar daar valt echt niet veel te halen hoor. En bij die andere twee groepen eigenlijk ook niet, plus vind jij dat die eerste twee groepen nog meer moet inleveren?

Kijk ik snap jouw sentiment. En ben het eens dat de middeninkomen er vaak zelf uit moet komen en het er echt niet makkelijker op krijgt de laatste jaren. Maar je legt het zeer op de verkeerde plek. Er valt niks te halen bij die lage inkomens om de middeninkomen omhoog te krikken, niet zonder die groep in totale armoede te drukken.
Helemaal eens met je analyse. Alleen is er dan ook een groep die maar 20% belasting betaalt, niet per se hard werkt (of überhaupt echt werkt) en waar heel veel te halen valt. Helaas heeft die groep ook veel invloed op de politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Masvic schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:47:
[...]

Nee er zijn altijd uitzonderingen maar jij zegt dat overbieden de norm is. Moving the goalposts much?
Verkeerde been uit bed?

De helft word nog steeds op overboden. Dat zijn de huizen die je wilt, daar gaat het om

Ik kan me echt niet bezighouden met een g-label huis aan de snelweg, die doen voor mij totaal niet mee. Ook de 1.4 miljoen huizen zitten niet in mijn zoekopdracht. Dat zijn de huizen waarop wordt onderboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
supersoco80 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:50:
[...]

Verkeerde been uit bed?

De helft word nog steeds op overboden. Dat zijn de huizen die je wilt, daar gaat het om

Ik kan me echt niet bezighouden met een g-label huis aan de snelweg, die doen voor mij totaal niet mee. Ook de 1.4 miljoen huizen zitten niet in mijn zoekopdracht. Dat zijn de huizen waarop wordt onderboden.
Hoe moeilijk is het om toe te geven dat je ernaast zat? Jij zegt dat overbieden de norm is, terwijl het maar in de helft van de gevallen gebeurt. En als iets maar in de helft van de gevallen gebeurt kun je niet meer stellen dat dat de norm is. Ook al zijn er specifieke categorieen huizen waar wel standaard wordt overboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Masvic schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:05:
[...]

Hoe moeilijk is het om toe te geven dat je ernaast zat? Jij zegt dat overbieden de norm is, terwijl het maar in de helft van de gevallen gebeurt. En als iets maar in de helft van de gevallen gebeurt kun je niet meer stellen dat dat de norm is. Ook al zijn er specifieke categorieen huizen waar wel standaard wordt overboden.
Moeilijk, omdat het gewoon niet overeenkomt met zowel mijn ervaringen als wat ik in Walter Living zie. Voor mij gelden alleen de getallen die ook echt voor mij gelden.

Als je zulke cijfers produceert voor c-label (en beter) huizen in regio Arnhem geef ik direct toe dat ik ernaast gezeten heb. Alleen ga je die op dit moment gewoon niet vinden, omdat het hier niet zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
Die doen er dus niet toe in een dergelijke discussie gebaseerd op feiten. Je zult altijd uitzonderingen hebben, "in mijn wijk komt niks bij", "in mijn wijk wordt nog veel overboden", "het huis van de buren is vorige week met 10% overbieden verkocht"...

[ Voor 29% gewijzigd door Masvic op 02-09-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Masvic schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:14:
[...]

Die doen er dus niet toe in een dergelijke discussie gebaseerd op feiten. Je zult altijd uitzonderingen hebben, "in mijn wijk komt niks bij", "in mijn wijk wordt nog veel overboden", "het huis van de buren is vorige week met 10% overbieden verkocht"...
Zucht, ok, uitgebreider antwoord dan: Je baseert nu alles op de cijfers van 1 online makelaar, een kleine speler.

Dit zijn de gegevens van vergelijkbare huizen van een huis dat we dinsdag gaan bekijken. Een dalende trend zeker, maar onderbieden is niet standaard, overbieden wel. Ook al zijn de cijfers ietsje ouder, maar betere cijfers zijn er niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-G2bSrKQdaMwF7IX-bGKQYBqwmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OSLAPBWZWejX2dvMCvJkRX0Z.png?f=fotoalbum_large

Dus niet gebaseerd op (online) biedingen, maar op echte verkoopprijzen. Aanvullend: Makelaarsland is een niet-standaard makelaar en trekt ook een niet standaard publiek.

[ Voor 6% gewijzigd door supersoco80 op 02-09-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 23:52
Telegraaf: Hypotheekrente gaat weer flink omhoog

In de meeste gevallen ging het om flinke verhogingen van 0,20% tot 0,40%, waardoor het totaalgemiddelde - het gemiddelde van meerdere rentevaste perioden - in een week tijd steeg van 3,78% naar 3,88%.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• geekeep
supersoco80 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:48:
[...]

Zucht, ok, uitgebreider antwoord dan: Je baseert nu alles op de cijfers van 1 online makelaar, een kleine speler.

Dit zijn de gegevens van vergelijkbare huizen van een huis dat we dinsdag gaan bekijken. Een dalende trend zeker, maar onderbieden is niet standaard, overbieden wel. Ook al zijn de cijfers ietsje ouder, maar betere cijfers zijn er niet:

[Afbeelding]

Dus niet gebaseerd op (online) biedingen, maar op echte verkoopprijzen. Aanvullend: Makelaarsland is een niet-standaard makelaar en trekt ook een niet standaard publiek.
Ik zie in augustus 1 huis dat overboden is en 1 huis dat onderboden is, dus het klopt precies met het bericht van @xiangpo ;)

edit:
Eerlijk denk ik dat jij (en anderen) jezelf helemaal gek laten maken met zulke overzichten. Je laat emotie toe in een zakelijke transactie. Ik snap dat je je ergens thuis wilt voelen en het niet fijn voelt als je iets mis loopt. Maar door dit soort cijfers mee te laten wegen in jouw biedingen, houd je de huidige situatie zelf in stand. Uiteindelijk gaat het er om wat jij vindt dat een woning waard is, niet wat anderen voor jou betaald hebben voor "vergelijkbare" panden.

[ Voor 19% gewijzigd door geekeep op 02-09-2022 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 04:18
geekeep schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:54:
[...]
Je laat emotie toe in een zakelijke transactie. Ik snap dat je je ergens thuis wilt voelen en het niet fijn voelt als je iets mis loopt.
Je geeft het eigenlijk zelf al aan, het is geen puur zakelijke transactie als je er moet wonen. Beter is het om toe te geven dat er ook irrationele aspecten aan zitten en daar dan rustig een (maand)bedrag aan plakken wat je daar voor over hebt. Door dat voor jezelf helder te krijgen kun je ook bepalen of je het misschien het geld niet waard vind, als is het nog zo mooi/leuk/whatever.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
big bang schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:09:
[...]

Je geeft het eigenlijk zelf al aan, het is geen puur zakelijke transactie als je er moet wonen. Beter is het om toe te geven dat er ook irrationele aspecten aan zitten en daar dan rustig een (maand)bedrag aan plakken wat je daar voor over hebt. Door dat voor jezelf helder te krijgen kun je ook bepalen of je het misschien het geld niet waard vind, als is het nog zo mooi/leuk/whatever.
Zeker waar. Wellicht ben ik dan principieel genoeg om gewoon een harde grens te trekken qua budget/bieding en zal dan ook niet snel een makelaar in de hand nemen die mij overtuigt om "nog ff een beetje meer" te bieden. Dat beetje meer had je zelf al gedaan als het écht als je droomhuis voelde.

Tot we open biedingen gaan krijgen blijft het altijd een spelletje waarbij de hoogste bieder wint ongeacht hoeveel ze "teveel" hebben geboden ten opzichte van bieder 2, in zowel een crisis als een bubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-10 21:55
martin_v_z schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:04:
[...]

Inderdaad hebben we andere definities. Mensen met een minimumloon zijn nog steeds van een laag inkomen en wordt veel door de overheid gesubsidieerd.

Werkenden vind ik sowieso moet niet meer inleveren maar dat werken in loondienst minder zwaar belast moet worden ten opzichte van vermogen.

Wat ik bedoelde was dat iemand die verdient 1 tot 2 keer modaal heeft het zwaar en wordt weinig gesubsidieerd. Dat is anders voor minima. En het feit dat je dan wel een leuke dag mag hebben of een keertje op vakantie is prima, maar ik snap ook dat het zeer kan zijn om buiten de boot de vallen qua subsidies van de overheid.

Maar goed, ik hoor bij de zware schouders en subsidieer de overheid ipv anders om. En het is fijn als in een land als Nederland er goed wordt verzorgd voor de mensen die minder hebben. Dat is alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:38
alexbl69 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:19:
[...]

Daarom heb ik ook totaal geen problemen met een 'beperkte' daling van de woningprijzen. Het wordt alleen lastig als er tijden zijn met een (relatief beperkte) stijging van de woonlasten in verhouding tot de lonen. Dat zijn nl. de momenten waarop je eigenlijk "te veel" betaalt voor een woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Gelijk gebleven tov vorige maand. Amsterdamse buitenwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:40
Zijn vandaag behoorlijk veel woningen te koop bijgekomen.
Vraag me waarom iedereen wilt verhuizen. Lijkt me dat juist minder mensen willen nu alles zo duur aan het worden is. Of proberen mensen nog even snel van de gekte te profiteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:16
kx22 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:04:
Vraag me waarom iedereen wilt verhuizen. Lijkt me dat juist minder mensen willen nu alles zo duur aan het worden is. Of proberen mensen nog even snel van de gekte te profiteren?
Vrijdag altijd populaire dag om online te gaan, en we zijn ook net de vakantie voorbij, dat is geen populaire periode om te (ver)kopen. Denk niet perse dat het iets te maken heeft met ontwikkelingen op de huizenmarkt (al moet ik opzeggen dat het mij ook opviel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
https://www.funda.nl/nieu...oject-42739117-aeolusweg/

Ok het zijn grote huizen, maar dit is echt niet zo een bijzonder straatje in De Bilt. Maar bijna een miljoen voor een tussenwoning. Wauw. Ben benieuwd of dit verkocht gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:50
kx22 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:10:

Ok het zijn grote huizen, maar dit is echt niet zo een bijzonder straatje in De Bilt. Maar bijna een miljoen voor een tussenwoning. Wauw. Ben benieuwd of dit verkocht gaat worden.
Wat een gekkigheid verzinnen ze tegenwoordig. Moet je eerst een vrijblijvend gesprek aangaan met de ING over je financieringsmogelijkheid. Dan krijg je een 'oriëntatie certificaat' als je het kan betalen en die mag je meesturen bij je inschrijving.Je krijgt dan voorrang bij de inschrijving. Lekkere koppelverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Het is maanden geleden dat er in 1 dag zo veel woningen te koop zijn gezet.

Ook is het maanden geleden dat er in 1 dag zo veel huizen zijn gedaald in prijs.

En de vakantie is nog niet voorbij in regio zuid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons ook 2% daling regio Utrecht.
Vraag me af waar funda dat op baseert.
Maakt me verder niet veel uit, als het over 30 jaar maar meer waard is dan nu :P.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
geekeep schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:15:
[...]

Zeker waar. Wellicht ben ik dan principieel genoeg om gewoon een harde grens te trekken qua budget/bieding en zal dan ook niet snel een makelaar in de hand nemen die mij overtuigt om "nog ff een beetje meer" te bieden. Dat beetje meer had je zelf al gedaan als het écht als je droomhuis voelde.

Tot we open biedingen gaan krijgen blijft het altijd een spelletje waarbij de hoogste bieder wint ongeacht hoeveel ze "teveel" hebben geboden ten opzichte van bieder 2, in zowel een crisis als een bubbel.
Als je weinig budget hebt zou ik een makelaar overwegen puur omdat het boeven zijn die elkaar op de hoogte houden. Als je een harde lijn trekt op basis van je eigen budget dan wil dit nog niet zeggen dan je goede deal hebt puur dat je binnen je budget koopt.

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik voor de aankoop nog nooit een makelaar gebruikt heb maar de laatste keer dat ik kocht met vrouwlief kon je zelf nog creatief zijn, wij gooiden juist alle principes overboord. We hadden een makelaars account aangemaakt op funda zodat we alles van te voren zagen. Dat kan niet zo makkelijk meer en daar werd ook niet positief op gereageerd door de makelaars als je dan wat inboekte, en voor de meute was. In die tijd had je al de met 30 man door een huis heen lopen onzin, dat we dan dus voor waren. We boden ook op meerdere huizen tegelijkertijd met deadlines op elkaar afgestemd om te voorkomen dat we moesten concureren met mensen die een huis miste om daarna door te gaan naar de volgende. Die agressieve aanpak werkte, omdat puntje bij paalte je niet alleen te maken hebt met makelaars maar ook met mensen. Die zien een bod met een deadline en worden nerveus en of willen gewoon klaar zijn en door.

Als je wat marge hebt en het niet uit maakt of je iets koopt van een een paar ton meer of minder dan kun je makkelijker wat meer hardball spelen en makelaars buitenspel zetten. Open biedingen gaan we nooit krijgen want verkopers hebben daar geen baat bij dus waarom zouden ze. Maar een gegeven inschrijvings datum forceren en doorbreken kan altijd nog. Dingen als je uiterste bod voor datum x, zou ik altijd negeren en gewoon bieden met voor morgen wil ik een antwoord e.d.

Ik denk dat een probleem van de afgelopen jaren ook een beetje is dat kopers makkelijk mee gaan met dat wat ze gegeven wordt door de verkoop makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:21
@sprhnk wij hadden onze zinnen gezet op een bepaald type woning in een bepaalde wijk. Uiteindelijk een hypotheekadviseur genomen die duurder was, maar wel in hetzelfde pand zaten als de verkoopmakelaar (zusterbedrijf). Die hebben dus onderling nog wat contact gehad en ons uiteindelijk het hoogste bod meegegeven. Dat matchte ook redelijk met de verkoopbedrag van een particuliere verkoper in dezelfde wijk die we na de verkoop gewoon hebben gebeld om te vragen voor hoeveel die het had verkocht.

Vooral projectverkoopmakelaars willen nog wel eens een wat mindere bedrag accepteren voor de klant als ze zelf meer overhouden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Het zijn inderdaad behoorlijk ruime huizen (ongeveer 200 m2). En nieuwbouw. Dat is een combinatie waar heel veel vraag naar is. Waardoor er ook wel mensen zijn die dit er voor over hebben.

Overigens wel grappig dat de grote afbeelding van de 'sfeerimpressies' een avond'foto' is waarbij de rij parkeerplaatsen voor de deur bijna helemaal leeg is. Hoe vaak zou dat voorkomen...? Zo lijkt het een idyllisch plaatje, maar in de praktijk kijk je dus uit op een hoop blik op 11 parkeerplaatsen (plus nog eens 8 aan de overkant van de weg)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:08:
[...]

Het zijn inderdaad behoorlijk ruime huizen (ongeveer 200 m2). En nieuwbouw. Dat is een combinatie waar heel veel vraag naar is. Waardoor er ook wel mensen zijn die dit er voor over hebben.

Overigens wel grappig dat de grote afbeelding van de 'sfeerimpressies' een avond'foto' is waarbij de rij parkeerplaatsen voor de deur bijna helemaal leeg is. Hoe vaak zou dat voorkomen...? Zo lijkt het een idyllisch plaatje, maar in de praktijk kijk je dus uit op een hoop blik op 11 parkeerplaatsen (plus nog eens 8 aan de overkant van de weg)
Dat willlen toch ook de meeste mensen want de heilige koe zal maar niet uit keukenraam zichtbaar zijn. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
sprhnk schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:32:
[...]
We hadden een makelaars account aangemaakt op funda zodat we alles van te voren zagen. Dat kan niet zo makkelijk meer en daar werd ook niet positief op gereageerd door de makelaars als je dan wat inboekte, en voor de meute was.
Met een gratis account bij Makelaarsland kan dat nog steeds. Ik zag alle huizen 1 of 2 dagen voor Funda, en was dan eigenlijk altijd op tijd voor een bezichtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:08:

Ja je moet het toch verkopen en de waarheid zoals door u geschetst verkoopt niet :+ Als ze het overdag een foto lieten zien was de wijk leeg want iedereen is aan het werk op een paar bezorgers, monteurs of inbrekers in de wijk na :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
Vorig jaar zijn ongeveer 50 000 mensen gescheiden en ongeveer eenzelfde aantal uit elkaar gegaan. Niet iedereen woonde natuurlijk samen, en niet iedereen hoeft te verkopen, maar veel zal het niet schelen.

Zodra de actieve vraag dus onder dat aantal duikt, en dat is geen gekke gedachte met de renteverhogingen, inflatie en prijsstagnatie van de komende maanden, dan gaat de prijs vanzelf omlaag. Dat zag je ook na de vorige recessie gebeuren.

Of dat gaat gebeuren? God knows. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:28
Emgeebee schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:58:
[...]

Vorig jaar zijn ongeveer 50 000 mensen gescheiden en ongeveer eenzelfde aantal uit elkaar gegaan. Niet iedereen woonde natuurlijk samen, en niet iedereen hoeft te verkopen, maar veel zal het niet schelen.

Zodra de actieve vraag dus onder dat aantal duikt, en dat is geen gekke gedachte met de renteverhogingen, inflatie en prijsstagnatie van de komende maanden, dan gaat de prijs vanzelf omlaag. Dat zag je ook na de vorige recessie gebeuren.

Of dat gaat gebeuren? God knows. ;)
Interessante redenatie. Maar zonder data over of die 50k die je noemt meer of minder is dan normaal kun je natuurlijk niet echt zeggen of dit invloed heeft op waarom er nu dan ineens meer te koop zou worden gezet toch? Nog even los van het feit dat scheidende mensen uiteindelijk juist méér druk geven op de woningmarkt in totaal, veel van hen kopen als of weer iets en beide van de scheidende personen moeten weer ergens wonen. Vaak blijft ook één iemand in het huidige huis wonen. Of
Begrijp ik je antwoord verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Prijzen zijn nog steeds historisch hoog. Onze oude woning zou nu (denk ik) 100k minder opleveren dan toen wij verkochten , dat is nog steeds 300k winst in 5 jaar tijd. Idem voor de woning die we kochten.

Het is alleen vervelend als je een nieuwbouw woning hebt gekocht gebaseerd op de overwaarde van 2021...

[ Voor 41% gewijzigd door Sport_Life op 03-09-2022 09:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
Valorian schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:11:
[...]

Interessante redenatie. Maar zonder data over of die 50k die je noemt meer of minder is dan normaal kun je natuurlijk niet echt zeggen of dit invloed heeft op waarom er nu dan ineens meer te koop zou worden gezet toch? Nog even los van het feit dat scheidende mensen uiteindelijk juist méér druk geven op de woningmarkt in totaal, veel van hen kopen als of weer iets en beide van de scheidende personen moeten weer ergens wonen. Vaak blijft ook één iemand in het huidige huis wonen. Of
Begrijp ik je antwoord verkeerd?
Het is een antwoord op de vraag waarom huizen te koop worden gezet ondanks de haperende vraag, niet zozeer waarom vandaag ineens zoveel huizen te koop zijn gezet. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Sport_Life schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:11:
Prijzen zijn nog steeds historisch hoog. Onze oude woning zou nu (denk ik) 100k minder opleveren dan toen wij verkochten , dat is nog steeds 300k winst in 5 jaar tijd. Idem voor de woning die we kochten.

Het is alleen vervelend als je een nieuwbouw woning hebt gekocht gebaseerd op de overwaarde van 2021...
Ik denk persoonlijk niet dat je huis 100k minder waard/opgeleverd heeft is dan vorig jaar in hoogtijd.
Volgens de statistieken zijn de huizenprijzen juist 14,5% DUURDER dan vorig jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masvic
Ongekend veel huizen in prijs gedaald gisteren . Met dit tempo is in 1 maand 33% van het aanbod afgeprijsd.

Zal vermoedelijk niet aanhouden, ik denk dat het voornamelijk een inhaalslag van de zomervakantie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:28
Emgeebee schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:15:
[...]

Het is een antwoord op de vraag waarom huizen te koop worden gezet ondanks de haperende vraag, niet zozeer waarom vandaag ineens zoveel huizen te koop zijn gezet. :)
Ah helder :) .. Ik dacht een antwoord specifiek op waarom er nu een (mogelijke) golf zou zijn. Verder helemaal eens: duur of niet duur, mensen zullen altijd willen blijven verhuizen. Door relatiebreuk of juist relaties die tot stand komen (en mensen die meer ruimte willen ivm kinderen op komst), door ander werk verder weg, etc. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-10 12:18
Masvic schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:07:
Ongekend veel huizen in prijs gedaald gisteren . Met dit tempo is in 1 maand 33% van het aanbod afgeprijsd.

Zal vermoedelijk niet aanhouden, ik denk dat het voornamelijk een inhaalslag van de zomervakantie is.
Ik zie in mijn wekelijkse zoekopdracht inderdaad weer veel bekende huizen voorbij komen. Maar 33% is echt heel veel. Las dat in Amerika nu 1 op de 5 te koop staande huizen in prijs is verlaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:30
Weer heel licht gestegen. Half procent, nieuw hoogtepunt.

Regio
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gaan zelf in oktober in de verkoop, maar verwacht eigenlijk niet zo hoog te komen als de Funda waarde. Al klopte hij bij buren van ons in december 2021 nagenoeg perfect (de bovengrens waarde).

Zie minder bezichtigen en biedingen, onze makelaar heeft laatst bijvoorbeeld een appartement opnieuw in de markt moeten zet met verlaagde vraagprijs. Maar wij hebben een instapklaar rijtjeshuis uit '89 met een vraagprijs onder de 4 ton, dus ben heel benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 13:58
Sport_Life schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:11:

Wat versta je hieronder? Nieuwbouw als een woning die nog gebouwd moest worden? of een woning die gewoon nog jong is?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
Monkeydancer schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:27:
[...]

Wat versta je hieronder? Nieuwbouw als een woning die nog gebouwd moest worden? of een woning die gewoon nog jong is?
Waarschijnlijk als je nog moet wachten op de oplevering van woning en je huidige woning nog niet verkocht hebt, maar we van een bepaalde (over) waarde uit bent gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
perspectivebass schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 21:31:
[...]

Waarschijnlijk als je nog moet wachten op de oplevering van woning en je huidige woning nog niet verkocht hebt, maar we van een bepaalde (over) waarde uit bent gegaan.
Daarom ben ik vrij conservatief geweest met de verwachte waarde. Maar als het binnen een jaar echt in elkaar dondert heb ik nog steeds een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Diablow schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:39:
[...]

Daarom ben ik vrij conservatief geweest met de verwachte waarde. Maar als het binnen een jaar echt in elkaar dondert heb ik nog steeds een probleem.
Ook dan is het natuurlijk een vervelende situatie als je enkele tienduizenden euros op deze manier in rook op ziet gaan. Zeker als in de verkoopprijs van de nieuwbouwwoning al impliciet twee jaar prijsstijging tot het moment van oplevering zou zijn ingebouwd. Dan betaal je in feite ook extra voor een prijsstijging die niet geweest is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 23:37

800K voor 131 m2 is duurder dan 1000k voor 200m2

https://www.funda.nl/koop...r-van-heemstrakwartier-6/

1,6 miljoen voor 223 m2, ook verkocht.

Ik vind alle 3 veel te duur voor wat je krijgt, maar er zijn genoeg mensen die bereid zijn te betalen.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Lisadr schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:40:
[...]

800K voor 131 m2 is duurder dan 1000k voor 200m2

https://www.funda.nl/koop...r-van-heemstrakwartier-6/

1,6 miljoen voor 223 m2, ook verkocht.

Ik vind alle 3 veel te duur voor wat je krijgt, maar er zijn genoeg mensen die bereid zijn te betalen.
Dat geld voor heel veel woningen dat ze eigenlijk gewoon veel te duur zijn maar goed zolang er nog mensen zijn die het geld wel kunnen betalen en dat ook willen worden ze wel verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 23:52
Voor dure huizen heb je ook maar weinig kopers nodig. De specialisten houden het er op dat het aantal transactie afneemt, want minder mensen kunnen tegen zulke prijzen nog kopen.
Echter, als de rente flink doorstijgt dunt ook die groep uit, en zal er iets met de prijzen moeten gebeuren om kopers te vinden.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 23:37
Shadowhawk00 schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:03:
[...]

Dat geld voor heel veel woningen dat ze eigenlijk gewoon veel te duur zijn maar goed zolang er nog mensen zijn die het geld wel kunnen betalen en dat ook willen worden ze wel verkocht.
In de afgelopen 5 jaar is er een sterk toename van expats geweest. Iemand die in Londen zijn 100m2 appartement van 1.600.000 euro verkoopt, vind een 2-onder-1 kap woning (180m2 woning + 300 m2 grond) van 1.500.000 euro in de randstad een koopje. Voor ons is dat veel te duur, 5 jaar geleden was die 2-onder-1 kap woning onder de 1 miljoen.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Lisadr schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:14:
[...]

In de afgelopen 5 jaar is er een sterk toename van expats geweest. Iemand die in Londen zijn 100m2 appartement van 1.600.000 euro verkoopt, vind een 2-onder-1 kap woning (180m2 woning + 300 m2 grond) van 1.500.000 euro in de randstad een koopje. Voor ons is dat veel te duur, 5 jaar geleden was die 2-onder-1 kap woning onder de 1 miljoen.
Er zijn veel expats, die ook heel weinig belasting betalen overigens, maar zo veel zijn er niet die even meer dan 1 miljoen meenemen als ze hier komen. Die groep is erg klein.
De groep die dat soort prijzen betaald heeft waarschijnlijk ook minder last van de stijgende rente omdat ze een groot deel zelf financieren je hebt wel een behoorlijk inkomen nodig om even 1.6miljoen te lenen van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Rubbergrover1 schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:31:
[...]

Ook dan is het natuurlijk een vervelende situatie als je enkele tienduizenden euros op deze manier in rook op ziet gaan. Zeker als in de verkoopprijs van de nieuwbouwwoning al impliciet twee jaar prijsstijging tot het moment van oplevering zou zijn ingebouwd. Dan betaal je in feite ook extra voor een prijsstijging die niet geweest is
Zo werkt dat toch niet. Wat balen is, is als je woning wordt opgeleverd en direct onder water staat omdat de markt onderuit is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Diablow schreef op zondag 4 september 2022 @ 08:39:
[...]

Zelfde situatie hier. Ten opzichte van het toppunt van de markt, q4 21 en q1 22 kan er 35% van af voordat m'n overbrugging in gevaar komt. Lijkt ruim, maar als alleen al het overbieden eraf is is het direct al -20%.
Pagina: 1 ... 158 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg