Toon posts:

Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 28 Laatste
Acties:

• Bunk Hulkers
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 18:41
killerbee1958 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:14:
[...]

Of ik verhuur mijn gekochte camper voor veel te veel geld aan die zielige starters die geen woning kunnen krijgen??
Campers vallen natuurlijk niet onder de puntentelling dus ik kan vragen wat ik wil.

Maar dan krijg ik weer vermogen wat ik weer moet gaan besteden aan nog een camper en zo ben ik straks alsnog aan het ondernemen en daar had ik helemaal geen zin in.

Het wordt nog lastig straks. O-)
Ik weet het, veel beter dan een camper : Koop een flinke zeewaardige jacht tegen die tijd en leg hem buiten de territoriale grenzen. Niemand kan je wat maken, zorgeloos boxvrij en meteen klimaat-proof als de zeespiegel ineens brutaal stijgt. d:)b

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

killerbee1958 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:14:
[...]

Of ik verhuur mijn gekochte camper voor veel te veel geld aan die zielige starters die geen woning kunnen krijgen??
Campers vallen natuurlijk niet onder de puntentelling dus ik kan vragen wat ik wil.

Maar dan krijg ik weer vermogen wat ik weer moet gaan besteden aan nog een camper en zo ben ik straks alsnog aan het ondernemen en daar had ik helemaal geen zin in.

Het wordt nog lastig straks. O-)
Prijzen van campers zijn ook over de kop gegaan sinds de huizenprijzen stijging en corona heeft dat effect versterkt. Nu de boomers weer bij elkaar op verjaardagen komen steken ze elkaar nog meer aan, dus het duurt niet lang meer dat een camper net zo duur is als een startersappartement in Amsterdam :P. Zie hier waar het zuurverdiende geld van de starter heen gaat.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

https://www.nkc.nl/nieuws...kte-campers-fors-duurder/

[Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 23-10-2021 11:34]

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:54

FreakNL

Well do ya punk?

killerbee1958 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

en de oplossing daarvoor is????

O ja het wegstoppen van dat soort overlast voor de maatschappij in een verzorgingstehuis. O nee, die waren er niet meer.
O wacht, ze moeten naar een flatje waar geen lift in zit. O shit dat is ook al geen oplossing.

Ah wacht. ik heb het. Lekker thuis blijven zitten in die veel te grote woning en ze aan hun lot overlaten.
Dat is het.

En vervolgens klagen dat die ouwe zakken hun te grote huizen niet verlaten.

Nou ik sluit me aan bij de ouders van Trichoglossus

Mij krijgen ze ook dit, veel te grote, huis alleen maar tussen 6 plankjes nog uit.

(O en en passant kijk ik zorgvuldig hoe ik mijn schuld zo groot mogelijk kan maken zodat ik niet, als dat voorstel van box 3 erdoor komt, nog vermogensbelasting hoef te betalen.)

SHIT, moet ik straks ook nog een camper gaan kopen. Auw, was ik helemaal niet van plan., maar ja, wat moet, moet. 8)
Pfff wat trek je het uit verband.

Mijn ouders willen juist niet weggestopt worden en wonen nu in een seniorenwoning met lift en alles gelijkvloers… Nieuwbouw…

Ze wilden dat gedoe wat jij nu noemt juist voor zijn.. Ze wonen daar met veel generatiegenoten… De oude buren die nu overigens richting de 75 gaan verklaarden ze voor gek 8 jaar geleden. Maar ze beginnen nu ook de nadelen in te zien van een jaren 70 woning met allerlei trappen en voetbalveld als tuin… Alleen erop acteren is erg lastig en emotioneel.

In je afbetaalde eensgezinswoning blijven zitten kan natuurlijk prima en is op de lange termijn ook financieel verstandiger (alhoewel geld in stenen dus vrijkomt als je er niks meer aan hebt, als je blijft zitten waar je zit, dus wat is lange termijn als je 70 bent?). Maar als je dan iets overkomt waardoor je niet meer daar kunt wonen krijg je dus het gedoe dat je ergens weggestopt wordt, met een beetje pech in je eentje omdat de partner nog wel “goed” is, dus die blijft dan alleen achter in het toch al te grote huis…

Ik hoop voor je dat je tot je 90e daar kunt blijven waar je nu woont, maar het is echt geen garantie;
https://economie.rabobank...ouderenwoningen-gevraagd/

https://www.ad.nl/wonen/v...-gang-te-houden~a4f9c8ed/

De woningen moeten er wel zijn natuurlijk, maar daar ging het in dit verband niet over toch? Bij mijn ouders komen er per jaar zo’n 2-3 woningen vrij door overduidelijke redenen. Die zijn vaak meteen bezet, dus ik denk dat er wel een wachtlijst is.

Als je groot genoeg woont kun je je woning natuurlijk aanpassen met een badkamer beneden en een slaapkamer beneden. Alsnog is dat een flinke investering, ik vraag me af of je dan niet beter gewoon verkoopt en geschikter kunt gaan wonen. En sowieso, de gemiddelde eengezinswoning of tweekapper heeft die ruimte niet eens beneden…

[Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 23-10-2021 12:40]

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 20:25
[...]

O ja het wegstoppen van dat soort overlast voor de maatschappij in een verzorgingstehuis. O nee, die waren er niet meer.
O wacht, ze moeten naar een flatje waar geen lift in zit. O shit dat is ook al geen oplossing.

Ah wacht. ik heb het. Lekker thuis blijven zitten in die veel te grote woning en ze aan hun lot overlaten.
Dat is het.

Je zult mij niet horen zeggen dat het systeem rechtvaardig is. Zoals met wel meer dingen in de samenleving is de verzorgingsstaat vervangen door een systeem waar iedereen het zelf mag regelen.

• Shadowhawk00
  • Registratie: juli 2010
[...]

Dat is het.

Nou ik sluit me aan bij de ouders van Trichoglossus

Mij krijgen ze ook dit, veel te grote, huis alleen maar tussen 6 plankjes nog uit.

(O en en passant kijk ik zorgvuldig hoe ik mijn schuld zo groot mogelijk kan maken zodat ik niet, als dat voorstel van box 3 erdoor komt, nog vermogensbelasting hoef te betalen.)

SHIT, moet ik straks ook nog een camper gaan kopen. Auw, was ik helemaal niet van plan., maar ja, wat moet, moet. 8)
Kijk maar uit met die camper, straks krijg je nog ideeen om europa door te trekken met dat ding. Ga je ineens allemaal mooie plekken zien die je eerder niet had gezien.

Er is bij oudere mensen niet 1 goede oplossing, er zijn wel heel veel slechte oplossingen.
Sommige mensen vinden hun tuin juist heel fijn andere vinden het onhandig, dat is gewoon keuze. Het beste wat we kunnen doen als maatschappij is om die keuze mogelijk te maken.

Misschien zijn er wel oplossingen om kleinere woningen om een hofje te plaatsen zodat de ouderen die een tuin willen toch hun tuin hebben. Of misschien wel 2 lagen de onderste laag heeft een tuin de bovenste laag een balkon.

Wat we zeker niet moeten doen is wat er nu gebeurt, ouderen die omdat er 1 het verzorgings huis in moet ineens 100km van elkaar worden gescheiden, want geen ruimte beschikbaar in de buurt. En die tijdens de corona golf elkaar niet eens meer mochten zien. Hoe zorg je ervoor dat ouderen een grote aversie tegen dat soort woningen krijgen. Nou dit was een heel goede manier. Want de keuze, samen oud worden desnoods met die grote tuin en thuiszorg vs na 30jaar huwelijk gedwongen gescheiden leven en 1x in de week op bezoek. Dat is geen keuze

• Mark31
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 16-11 16:36
Ik kots echt erop dat er serieus mensen hier vinden dat ouderen vrijwillig uit hun eigen huis moeten.
Laat ik 1 ding stellen, respect richting ouderen is hier dus niet bij , walgelijk!
Het is hun huis en hun leven, iedereen mag bepalen wat ze zelf willen, vrijheid blijheid!
Al die *piep* regels die de laatste 20 jaar bij zijn gekomen maakt de maatschappij hard, zakelijk en kil.
Als je dan ouderen ook hun bezit wil afpakken ga je echt 100 stappen te ver.
Dan zou ik zeggen, wat als jij in hun situatie zou zitten, wat zou jij daar dan van vinden?
Als je dat niet ok vind, moet je dat ook niet eisen.
Iets met hypocriet

[Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 26-10-2021 10:52. Reden: Denk even aan het taalgebruik aub.]

• blep93
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 20:00
Vrijwillig het huis uit moeten?

Persoonlijk denk ik wel dat als de kinderen allemaal het huis uit zijn wij kleiner gaan wonen.
Je moet als oudere generatie ook ruimte gunnen aan je (klein)kinderen.

Probleem is wel dat er een aantrekkelijk alternatief moet zijn. En daar ontbreekt het veelal aan.

Bron cijfers: tenzij anders vermeld: CBS

• Shadowhawk00
  • Registratie: juli 2010
Mark31 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:06:
Ik kots echt erop dat er serieus mensen hier vinden dat ouderen vrijwillig uit hun eigen huis moeten.
Laat ik 1 ding stellen, respect richting ouderen is hier dus niet bij , walgelijk!
Het is hun huis en hun leven, iedereen mag bepalen wat ze zelf willen, vrijheid blijheid!
Al die piep regels die de laatste 20 jaar bij zijn gekomen maakt de maatschappij hard, zakelijk en kil.
Dan zou ik zeggen, wat als jij in hun situatie zou zitten, wat zou jij daar dan van vinden?
Iets met hypocriet
Inderdaad ouderen moeten zelf de keuze kunnen maken, we moeten als maatschappij alleen kijken of we ouderen die graag kleiner willen wonen kunnen helpen om die wens mogelijk te maken.
Er zijn genoeg ouderen die groot wonen maar die liever kleiner, gelijkvloers, centraler willen wonen. Zorg dat je die groep helpt dan zijn die mensen gelukkiger en de mensen die een groter huis willen winnen dan ook.
De groep ouderen die graag in hun grote huis willen wonen met tuin moet je lekker laten zitten. Die gaan er vanzelf wel een keer uit als of de behoefte anders word of als ze overlijden.

[Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 26-10-2021 10:53. Reden: Quote aangepast]

• Mark31
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

Inderdaad ouderen moeten zelf de keuze kunnen maken, we moeten als maatschappij alleen kijken of we ouderen die graag kleiner willen wonen kunnen helpen om die wens mogelijk te maken.
Er zijn genoeg ouderen die groot wonen maar die liever kleiner, gelijkvloers, centraler willen wonen. Zorg dat je die groep helpt dan zijn die mensen gelukkiger en de mensen die een groter huis willen winnen dan ook.
De groep ouderen die graag in hun grote huis willen wonen met tuin moet je lekker laten zitten. Die gaan er vanzelf wel een keer uit als of de behoefte anders word of als ze overlijden.
Exact

• Laapo
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 20:03
blep93 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:11:
Vrijwillig het huis uit moeten?

Persoonlijk denk ik wel dat als de kinderen allemaal het huis uit zijn wij kleiner gaan wonen.
Je moet als oudere generatie ook ruimte gunnen aan je (klein)kinderen.

Probleem is wel dat er een aantrekkelijk alternatief moet zijn. En daar ontbreekt het veelal aan.
Ik wil als ouder later juist de ruimte hebben om mijn kinderen en hun gezin te kunnen ontvangen. Giga eettafel, dat soort dingen. Logeerkamer voor de kleinkinderen.

Inleveren kan, maar dan gaan de centen sowieso naar de kinderen. Zou anders niet weten wat ik er mee moet. Ga er zeker geen camper van kopen of cruisereizen van doen.

• big bang
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17:25
Al die piep regels die de laatste 20 jaar bij zijn gekomen maakt de maatschappij hard, zakelijk en kil.
Iets met hypocriet
Ik zie echt niet het probleem van aanbod creëren dat zo aantrekkelijk is, dat een deel van de oudere liever in dat aanbod zou wonen, dan in het (grote) huis waar ze nu wonen? Dat lijkt met juist een respectvolle manier van iemand vrijwillig laten verhuizen? En natuurlijk gaat dat nooit werken voor alle ouderen, maar 10% scheelt toch weer een slok op een borrel.

[Voor 0% gewijzigd door tweakduke op 26-10-2021 10:53. Reden: Quote aangepast]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Mark31
big bang schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:30:
[...]

Ik zie echt niet het probleem van aanbod creëren dat zo aantrekkelijk is, dat een deel van de oudere liever in dat aanbod zou wonen, dan in het (grote) huis waar ze nu wonen? Dat lijkt met juist een respectvolle manier van iemand vrijwillig laten verhuizen? En natuurlijk gaat dat nooit werken voor alle ouderen, maar 10% scheelt toch weer een slok op een borrel.
Er zijn een hoop ouderen die in hun huis willen blijven wonen tot hun dood.
Niet vanwege financien, wel vanwege het sentiment.
Ze hebben alles mee gemaakt in hun huis , denk aan geboren kinderen tot aan opa en oma worden etc .
Veel mensen denken dat geld leidend is, maar voor ouderen is dat vaak niet zo.

• michie1
Enig realisme is wel gepast. Één op de negen vijfenzestigplussers leidt aan Alzheimer, bijvoorbeeld, en boven de 85 wordt het één op de drie. Ik gun het iedereen om in goede gezondheid op hoge leeftijd thuis te sterven, maar de praktijk is anders.

En nee, mensen met Alzheimer willen meestal ook niet hun huis verlaten, en snappen niet waarom dat moet.

Op het moment is het een non-issue, de sociale woningbouw en de projectontwikkelaars bouwen voor jonge gezinnen alsof het 1953 is, en de koopstarters verdringen als een soort koekoeksjongeren alle aandacht voor de echte structurele problemen op de woningmarkt. Zelfs als je bejaarden hun huis uit zou kunnen pesten, kunnen ze nergens naar toe.

Als je de mogelijkheid hebt om levensloopbestendig te gaan wonen, dan zou ik het zeker doen. Zelf hoop ik ook rond mijn zestigste (en dat is niet eens zo ver weg meer) gelijkvloers te kunnen wonen.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 17:14
Ik heb het al vaker genoemd: één van de factoren die bij veel ouderen speelt als reden om hun ruime woning niet te verlaten, is dat de bebouwing in veel woonwijken nogal monotoon is.

Die jaren 60, 70 of 80 wijk met gezinswoningen waar nu relatief veel ouderen wonen bestaat (vrijwel) volledig uit gezinswoningen. Een deel van die ouderen wil best verhuizen, maar wél binnen hun vertrouwde buurt of wijk blijven wonen ivm alle sociale contacten die ze daar de afgelopen decennia hebben opgebouwd. Maar daar staan (bijna) geen woningen die 'geschikter' zijn voor senioren, dus is er ook geen doorstroom naar zulke woningen. Ook niet vanuit de ouderen die op zich wel wat voor een gelijkvloerse woning of appartement zouden voelen.

De ouderen die ik ken(de) die wél de stap naar een meer levensloopbestendige woning gemaakt hebben zijn daar achteraf heel gelukkig mee. Juist als de gebreken toenemen, zijn ze blij dat ze de zorgen van 'een heel huis' niet meer hebben.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:28:
Ik heb het al vaker genoemd: één van de factoren die bij veel ouderen speelt als reden om hun ruime woning niet te verlaten, is dat de bebouwing in veel woonwijken nogal monotoon is.

Die jaren 60, 70 of 80 wijk met gezinswoningen waar nu relatief veel ouderen wonen bestaat (vrijwel) volledig uit gezinswoningen. Een deel van die ouderen wil best verhuizen, maar wél binnen hun vertrouwde buurt of wijk blijven wonen ivm alle sociale contacten die ze daar de afgelopen decennia hebben opgebouwd. Maar daar staan (bijna) geen woningen die 'geschikter' zijn voor senioren, dus is er ook geen doorstroom naar zulke woningen. Ook niet vanuit de ouderen die op zich wel wat voor een gelijkvloerse woning of appartement zouden voelen.

De ouderen die ik ken(de) die wél de stap naar een meer levensloopbestendige woning gemaakt hebben zijn daar achteraf heel gelukkig mee. Juist als de gebreken toenemen, zijn ze blij dat ze de zorgen van 'een heel huis' niet meer hebben.
Daarom heb ik nu een huis gekocht naast een bejaarden flat 😂, kan ik over 30 jaar 50 meter verderop terecht.

Verder eens met jou inderdaad. Ik zie mezelf ook gelijkvloers wonen als ik ouder ben. Maar wel ruim voordat ik niet meer kan wonen in een grondgebonden woningen. Als je geen kinderen meer thuis hebt wonen is een groot huis alleen maar veel onderhoud en schoonmaken. Dan is een 3 kamer appartement van 100m2 prima. De m2 prijzen van dat soort appartementen zijn niet voor niets torenhoog (pun intended).

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Een hoop mensen zeggen verstandige dingen hier.
@Mark31 ik zeg niet dat ze moeten. Ik zeg dat het een verstandige keuze kan zijn, over het algemeen. Kijk maar naar de cijfers. Dat sommigen tot hun 90e vitaal blijven is een uitzondering.

Maar het aanbod moet er wel zijn.

Aan de andere kant ben ik ook wel zo hard; als je de afgelopen 10-15 de keuze/mogelijkheid wel gehad hebt maar je blijft gewoon star in je ongeschikte woning zitten (omdat je zo gehecht bent aan je tuin of whatever) en er dan iets gebeurt moet je ook niet zeuren dat als je ineens 30km verderop woont…

Mijn ouders (N!=1) gingen van een jaren70 100m2 woning met veel trappen (zelfs toegang tot de eetkamer had trappen) naar een gelijkvloerse nieuwbouw seniorenwoning van 130m2 (wel minder kamers) 1km verder en hebben nog een stacaravan en een garagebox… Dus die zijn er in ruimte niet op achteruitgegaan. Wel in onderhouds- en stookkosten. En tijd!

En maar 1 kind en 1 kleinkind, dus geen noodzaak voor 4 logeerkamers.

[Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 23-10-2021 17:39]

• Bunk Hulkers
De oudjes, die oudjes toch,

Als ze in een oudere (koop)woning al jaren zitten is daar meestal ruimte(oudere woningen hebben dikwijls wel groot perceel) om aanbouw te maken. Denk zeker niet in alle gevallen, maar ik zelf zou dat ook overwegen : Dan maar slaapkamer nr 4 en badkamer nr 3 gelijkvloers

Want kost je zeg 50K, dus ja ik wil ook zo lang als het kan in mijn huis blijven, niet met dat idiote trappenlift gedoe ajb

Resume` : Dus de oude schurkerige koop-knakkers die het kunnen, bouwen gelijkvloers uit of bestaande garage om en blijven dan alsnog in die woning waar boven 2 a`3 slaapkamers onbenut, slapende...tja en nou?

[Voor 21% gewijzigd door Bunk Hulkers op 23-10-2021 18:29]

• Miks
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 06-12 02:54
En ik maar denken dat dit topic gaat over de huizenmarkt.

Blijkt het opeens over allemaal trapliften en saillante tegenstellingen te gaan, zoals "tja, en nou", vol met tips over levensloopbestendige woningen en mensen die geen cruisetochten willen maken.

Lekker niveautje hoor, maar mag het weer over de woningmarkt zelf gaan? Tips over oud worden zit ik niet echt op te wachten.

• Miks
Iets met hypocriet
Voor de markt en de jongeren dienen oude mensen het beste hun woning te worden uitgejaagd.
Ik vind jouw opmerking nogal tegenstrijdig: aan ouderen mag je niet zitten (waarom eigenlijk respect voor oude mensen?), maar jongeren mogen wel tot midden in de dertig bij hun ouders wonen? Dat is namelijk de wisselwerking hier: er is voldoende huis, maar de samenleving accepteert dat deze middelen niet goed verdeeld zijn (want respect voor ouderen?).

Het resultaat is ongebruikte zolders en tweede verdiepingen, terwijl jongeren hun toekomst wordt ontnomen.

Dramatisch? Het is maar hoe je het bekijkt. Het schip is aan het zinken, dan ga je toch ook niet zeggen: ouderen redden we eerst?

[Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 26-10-2021 10:53. Reden: Quote aangepast]

• Bunk Hulkers
Miks schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:40:
En ik maar denken dat dit topic gaat over de huizenmarkt.

Blijkt het opeens over allemaal trapliften en saillante tegenstellingen te gaan, zoals "tja, en nou", vol met tips over levensloopbestendige woningen en mensen die geen cruisetochten willen maken.

Lekker niveautje hoor, maar mag het weer over de woningmarkt zelf gaan? Tips over oud worden zit ik niet echt op te wachten.
Klopt, mee eens we ontsporen

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19:51
Miks schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:44:
[...]

Voor de markt en de jongeren dienen oude mensen het beste hun woning te worden uitgejaagd.
Ik vind jouw opmerking nogal tegenstrijdig: aan ouderen mag je niet zitten (waarom eigenlijk respect voor oude mensen?), maar jongeren mogen wel tot midden in de dertig bij hun ouders wonen? Dat is namelijk de wisselwerking hier: er is voldoende huis, maar de samenleving accepteert dat deze middelen niet goed verdeeld zijn (want respect voor ouderen?).

Het resultaat is ongebruikte zolders en tweede verdiepingen, terwijl jongeren hun toekomst wordt ontnomen.
De belangen van ouderen en jongeren moeten gelijkwaardig worden gewogen.

Het probleem in dit soort discussies is dat vaak de uiterste stellingen worden ingenomen…

• blep93
[...]
Wat een zwaar leven moet je wel niet hebben met zo'n houding.

Overigens gaat het niet eens over respect voor ouderen, maar respect voor eigendom. De basis van de huidige welvaart waarin jij opgroeit.

• Miks
Requiem19 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:48:
[...]

Het probleem in dit soort discussies is dat vaak de uiterste stellingen worden ingenomen…
Dat zie ik toch echt anders: het belang van ouderen zou minder zwaar moeten wegen.
Platgeslagen hebben we het over ouderen die alles hebben gehad en wiens leven tegen het einde loopt, tegenover jongeren die niks kunnen opbouwen. Het belang van ouderen ligt in het verleden. Ofuscaties zoals 'respect' en spreuken als 'zij hebben deze maatschappij opgebouwd' zijn slechts obfuscaties die voorkomen dat we doen wat nodig is.

• Miks
blep93 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:55:
[...]

Overigens gaat het niet eens over respect voor ouderen, maar respect voor eigendom. De basis van de huidige welvaart waarin jij opgroeit.
Ik ben al opgegroeid en ga al richting pensioenleeftijd. Interessant dat je aanneemt dat ik nog jong ben. Dit tekent deze discussie. Als oudere dien je vooral te preken voor eigen parochie.

'Eigendom de basis is voor de welvaart': deze stelling betwijfel ik (want eigendom doet niks). Ook weer tekenend voor jouw blik op de werkelijkheid: blijkbaar is jouw ultieme samenleving er één vol eigendom. Geef mij maar noeste arbeid, van een huis kan je namelijk niet eten.

[Voor 21% gewijzigd door Miks op 23-10-2021 19:07]

• Requiem19
Miks schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:59:
[...]

Dat zie ik toch echt anders: het belang van ouderen zou minder zwaar moeten wegen.
Platgeslagen hebben we het over ouderen die alles hebben gehad en wiens leven tegen het einde loopt, tegenover jongeren die niks kunnen opbouwen. Het belang van ouderen ligt in het verleden. Ofuscaties zoals 'respect' en spreuken als 'zij hebben deze maatschappij opgebouwd' zijn slechts obfuscaties die voorkomen dat we doen wat nodig is.
Goed dat dat duidelijk is :-).

Daar kun je fundamenteel anders over denken en dan heeft verder discussiëren ook niet heel veel zin.

Ik ben zelf ook nog een relatief jongere en sta hier dus ook niet voor eigen parochie te spreken.

• michie1
Gematigde stellingen leiden tot laffe discussies, waarbij je niet duidelijk krijgt wat de bezwaren van mensen nou eigenlijk zijn.
Dit is bijvoorbeeld zo'n interessante stelling. Het eigenwoningforfait is namelijk een van de oudste belastingen die we kennen in Nederland. En in de eeuwen daarvoor hadden we wat minder respect voor andermans' eigendom als het aan de andere kant van de wereld stond.

Maar mocht de eigen woning onschendbaar zijn, waarom dan de tweede woning niet? Of de aandelenportefeuille?

• Miks
Requiem19 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:04:
[...]

Goed dat dat duidelijk is :-).

Daar kun je fundamenteel anders over denken en dan heeft verder discussiëren ook niet heel veel zin.

Ik ben zelf ook nog een relatief jongere en sta hier dus ook niet voor eigen parochie te spreken.
Toch denk ik dat een goede discussie juist ontstaat wanneer partijen fundamenteel van mening verschillen. Anders heeft een discussie ook niet veel zin ;)

Toegegeven, er zijn grote verschillen tussen ouderen. Bij ouderen is er ook veel armoede, dat dienen we niet te vergeten. Ook kunnen langgewortelde bomen niet zomaar verplaatst worden.

Maar de discussie over hoe we onze bestaande woningvoorraad zo effectief mogelijk inzetten dient wel gevoerd te mogen worden. Ik meende te bespeuren dat in dit topic ook een sterke onderlaag aanwezig is die vindt dat er niks van ouderen verwacht mag worden, en dat een mogelijke (deel)oplossing daar niet gevonden mag worden uit een soort van respect naar deze groep. Waar ik het dus mee oneens ben.

• Requiem19
michie1 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:13:
[...]

Gematigde stellingen leiden tot laffe discussies, waarbij je niet duidelijk krijgt wat de bezwaren van mensen nou eigenlijk zijn.
Genuanceerde atellingen en discussies zijn veel interessanter.

De echte wereld is gelukkig niet zwart wit. Stoere absolute stellingen zijn zelden doordacht.

• Bunk Hulkers
[...]

Klopt, dit is een juiste en correcte reactie van Blep

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:45
[...]

Het probleem is dat ouderen als grote groep er financieel belang bij hebben dat veel jongeren geen woning kunnen bemachtigen. Niemand wil die uitgeleefde oude zooi van ze hebben, het zou veel beter zijn om gewoon voldoende nieuwbouw toe te staan zodat de waarde van oude woningen enorm instort. Dan hoeft er ook niemand z'n huis uitgezet te worden.

Waren politici en topambtenaren maar half zo betrokken bij het bouwen van woningen als ze zijn bij het zoeken naar slaapplekken voor illegaal binnengekomen migranten, dan was er geen tekort geweest!

• blep93
michie1 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:13:
Dit is bijvoorbeeld zo'n interessante stelling. Het eigenwoningforfait is namelijk een van de oudste belastingen die we kennen in Nederland. En in de eeuwen daarvoor hadden we wat minder respect voor andermans' eigendom als het aan de andere kant van de wereld stond.

Maar mocht de eigen woning onschendbaar zijn, waarom dan de tweede woning niet? Of de aandelenportefeuille?
Oh, ik zeg niet dat je kapitaal niet mag belasten.

Maar de opmerking dat ouderen ruimte in bezit houden (zolder en 2e verdieping was het geloof ik) zodat het leven van jongeren ondraaglijk wordt neigt naar confiscatie.

De oplossing van het woningtekort ligt niet in het afpakken van het bezit van de een om het aan een ander te geven. Komen we weer in een land waar iedereen zijn duim moet missen ;)

[Voor 11% gewijzigd door blep93 op 23-10-2021 22:12]

• RemcoDelft
blep93 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:11:
[...]

Maar de opmerking dat ouderen ruimte in bezit houden (zolder en 2e verdieping was het geloof ik) zodat het leven van jongeren ondraaglijk wordt neigt naar confiscatie.
En dat diezelfde jongeren via sociale premies, belastingen, zorgverzekeringswet, gesubsidieerde woningaanpassing en pensioenen bijdragen aan ouderen is geen confiscatie? Die oude zolder is het probleem niet, het tekort wel.

Overheidsbeleid waardoor sommige mensen honderdduizenden euro's winst maken ten koste van anderen die het moeten lenen is ook een soort indirecte confiscatie.

[Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 23-10-2021 23:12]

• Richh
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18:03
Ik was je nog wel een antwoord verschuldigd naar onze lange proza's :)
Moi_in_actie schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:15:
Poeh, we zijn in ieder geval beiden goed in flinke stukken proza te schrijven ;) Goed, ik zal het dit keer proberen iets korter te houden.

[...]

Hetgeen wat je kunt lenen tussen 2017/2018 met toen rentes van zo'n 3% en nu in 2021 met zeg 1.1% is niet enorm verschillend. Ik zou ongeveer 10% meer kunnen lenen met een gelijk salaris. Dit komt echter voor een groot deel door inflatie, dat meegerekend zou ik waarschijnlijk maar zo'n 3% meer te besteden hebben.

[...]

Ik denk dat we qua visie op wat en waar de problemen zijn niet echt verschillen, alleen een andere voorkeur geven aan een (mogelijke) (deel)oplossing. Als ik het goed begrijp geef jij de voorkeur aan belasten van overwaarde, ik noem dat symptoombestrijding en pak het liever bij de oorzaak aan.
Dat klopt, zo ver verschillen we eigenlijk helemaal niet.
Zelf denk ik dat de vorming van overwaarde, in combinatie met het tekort wat niet kan worden opgelost, wel degelijk een zeer belangrijke reden is waarom starters er heel moeilijk tussen komen. Ik denk dat het een belangrijke reden is dat overbieden sterk aanzwengelt.

En dat terwijl het risico, door de historisch lage rente, wel aanzienlijk is.
Resumerend van verschillende (van ons beiden) eerdere posts is het niet 1 specifiek ding wat de prijzen opdrijft, maar zijn het meerdere (rente, jubelton, vraag&aanbod etc.). Het resultaat hiervan is hogere biedingen > hogere waardes van huizen > (forse) overwaarde. Jouw mening, en wat de DNB voorstelt, is om op dat laatste een belasting te heffen. Ik zeg: zorg ervoor dat die (hyper)inflatie die resulteert in enorme overwaarde niet eens kan ontstaan.
Dat ben ik volledig met je eens!
Ik vrees echter dat je niet echt kan voorkomen dat die hoge inflatie ontstaat, zolang de rentes zo laag blijven (en die kunnen we niet beinvloeden, zoals je verderop ook stelt), we een tekort hebben aan vrijwel alles, en er massaal geld wordt bijgedrukt. Ik denk dat de afschaffing van de jubelton en het iets sneller afbouwen van de HRA, onvoldoende zijn om het tij te keren.

Daarnaast; als je een belasting hier heft, dan kan je elders de belasting verlagen. Puur principieel vind ik het volledig juist om de HRA zeer snel af te bouwen en de verhuurdersheffing af te schaffen + de overgebleven 6 miljard gebruiken om de belasting op inkomen te verlagen, zodat iedereen er wat aan heeft, in plaats van alleen de kopers.
Want laten we wel stellen, overwaarde hoeft niet slecht te zijn. Overwaarde doordat je zelf aflost is prima, heb je zelf betaald.
Zeker! Sterker nog; het laatste is precies wenselijk en waar we naar zouden moeten streven, zeker met deze lage rentes.
Tegelijkertijd zorgt het, zo blijkt nu, ook voor een enorme tweedeling tussen kopers en huurders, zolang de huren zo hoog zijn als ze nu zijn. Hierdoor kan een koper tegenwoordig zo'n 75% van z'n duurste maandlast 'sparen' om later mee door te stromen, terwijl een huurder eigenlijk 'stil' staat. Dat principe is gevaarlijk, als al het geld de gehele markt op prijst.

Idealiter zorg je voor een betaalbaar alternatief, in de zin van een huurwoning, waarvan de prijs wordt bepaald door (netto aflossing + onderhoud + winstmarge voor verhuurder). Huurders kunnen dan ook flink sparen.
De realiteit is dat huren nu óók de volledige aflossing van de verhuurder omvatten, en nog iets extra's.

Maarja, zie die huren maar eens te laten dalen. Verschillende groepen hebben sterke invloed op partijen in onze politiek. Het grote geld bepaald :) sowieso zitten veel pensioenfondsen stevig in de 'middenhuur'markt.

Gegeven dat al deze oplossingen - die ik ook liever zou zien - niet mogelijk zijn, vind ik het niet zo heel gek dat men nu ook wil kijken naar het (lichtelijk) belasten van de eigen woning in plaats van de schuld erop te subsidiëren. Iets wat door verschillende financiële instanties al decennia wordt aanbevolen om talloze redenen.
Vraag en aanbod kan gestuurd worden door enerzijds meer aanbod te creëren (meer bouw) of te kijken of er iets te doen is om de vraag te verkleinen (waarom wonen mensen steeds vaker alleen, door studie, doordat de doorstroom naar een verpleeghuis niet meer lukt enzovoorts).
De hyperinflatie kan je sturen door het toepassen van en in dit geval juist weghalen van regels waarvan men dacht dat ze (startende) kopers gingen helpen, wat dit voor een selecte groep ook deed, maar inmiddels compleet contraproductief is geworden.
Tenslotte dingen als de rente, daar kan je weinig aan doen. Dat is gerelateerd aan de wereldeconomie en dingen als een pandemie helpen daar absoluut niet bij.
Hier ben ik het volledig mee eens. De vraag kan je ook doen afnemen, door 'kopen' minder lucratief te maken, door het enorme vermogensverschil tussen koop en huur te doen slinken. Dat kan door huren goedkoper te maken, en als dat niet kan, dan kan je kopen duurder maken ;)

Volgens mij heb ik hiermee de meeste punten uit je post wel beantwoord, laten we het inderdaad iets korter houden :) want wat je verderop schrijft, ben ik het eigenlijk ook zeker mee eens.

Ik zie ook liever eerst de maatregelen die je benoemd. Tegelijkertijd zie ik daar wel een paar 'beren op de weg' en betwijfel ik of het effectief genoeg zal zijn.
Persoonlijk denk ik dat er - tegelijkertijd - moreel weinig onjuist is aan de voorstellen van DNB, en ik denk dat ze toch een licht effect zullen hebben op de huizenprijzen, wat mij wenselijk lijkt. Ik kan er daarom simpelweg geen tegenstander van zijn.

• Laapo
Miks schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:59:
[...]

Tsja, vandaag is het dit. Morgen zijn het weer al die schenkingen die ouderen aan hun kinderen doen. Wel eens bij stil gestaan dat het niet een kwestie van 'respect' is maar dat de respectloze wijze waarop men wilt tornen aan het bezit en de woning van een ander. Het zijn juist dingen als 'jongeren die niks kunnen opbouwen' die de boel vertroebelen. Daar hebben ze dan ook nog heel wat jaren voor tov ouderen.

Iets minder drama aub.

• Bunk Hulkers
RemcoDelft schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:14:
[...]

En dat diezelfde jongeren via sociale premies, belastingen, zorgverzekeringswet, gesubsidieerde woningaanpassing en pensioenen bijdragen aan ouderen is geen confiscatie? Die oude zolder is het probleem niet, het tekort wel.

Overheidsbeleid waardoor sommige mensen honderdduizenden euro's winst maken ten koste van anderen die het moeten lenen is ook een soort indirecte confiscatie.
Die oudjes hebben ook wel hun steentje bijgedragen aan de welvaart die we hebben. Dat we nu in een ander "vaarwater" terecht zijn gekomen en alles duurder geworden is...(ecb/inflatie/energietrans....beetje corona er tussendoor..etc etc) Past gewoon niet in het perfecte plaatje zoals het bedacht was en bijhorende uitvoering zou moeten hebben. Eigenlijk is het voor zowel jong als oud lastig nu

[Voor 9% gewijzigd door Bunk Hulkers op 24-10-2021 00:03]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@Miks

De (of beter, het gebrek aan) bouw van alternatieven voor 60-plussers (hetzij koop, hetzij huur) is anders een wezenlijk onderdeel van de problematiek. Waarom blijven die oudjes zitten? Omdat er weinig alternatief is. Net zo goed dat er aan de onderkant gebouwd moet worden, moet dat ook aan dr bovenkant gebeuren.

• Miks
Laapo schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:33:
[...]

Tsja, vandaag is het dit. Morgen zijn het weer al die schenkingen die ouderen aan hun kinderen doen. Wel eens bij stil gestaan dat het niet een kwestie van 'respect' is maar dat de respectloze wijze waarop men wilt tornen aan het bezit en de woning van een ander. Het zijn juist dingen als 'jongeren die niks kunnen opbouwen' die de boel vertroebelen. Daar hebben ze dan ook nog heel wat jaren voor tov ouderen.

Iets minder drama aub.
Moah, iets minder drama? Dan heb je geen idee hoe vast sommigen zitten. Vooral aan de onderkant van de markt _is_ het gewoon drama. Dat is niet overdreven, je kan spreken van een stille ramp. Jaren om iets op te bouwen? Dat gaat dus niet.

• Miks
FreakNL schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 01:50:
@Miks

De (of beter, het gebrek aan) bouw van alternatieven voor 60-plussers (hetzij koop, hetzij huur) is anders een wezenlijk onderdeel van de problematiek. Waarom blijven die oudjes zitten? Omdat er weinig alternatief is. Net zo goed dat er aan de onderkant gebouwd moet worden, moet dat ook aan dr bovenkant gebeuren.
Alternatieven ontstaan wanneer de status quo actief wordt doorbroken. Het wordt mensen wel erg makkelijk gemaakt te blijven zitten waar men zit, zodoende de alternatieven niet eens te hoeven overwegen.
blep93 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:11:
[...]

Oh, ik zeg niet dat je kapitaal niet mag belasten.

De oplossing van het woningtekort ligt niet in het afpakken van het bezit van de een om het aan een ander te geven. Komen we weer in een land waar iedereen zijn duim moet missen ;)
Misschien zou het al een hoop schelen als een simpele en redelijk neutrale constatering (veel ouderen wonen in een groter huis dan ze nodig hebben of dan ze zouden willen) niet meteen wordt vertaald naar een extreem standpunt dat die woningen afgepakt zouden moeten/kunnen worden.

• lemonhead
  • Laatst online: 06-12 12:24
Ik had het er pas met iemand over dat ik in mijn omgeving een hoop woningen zie die leeg staan en enkel gebruikt worden als laag-risico/hoog-rendement investering voor spaargeld. De eigenaren willen er geen huurders in omdat ze er snel vanaf willen als de prijzen zouden instorten of afvlakken. Met de Nederlandse huurbescherming is dat moeilijk te doen als je het verhuurt. Tegelijkertijd kun je met een gemiddelde woning nu een goede 30-40k per jaar verdienen, ongeveer een modaal salaris of 2x zoveel als 40u/week koffers sjouwen op Schiphol.

De persoon met wie ik het hierover had, gaf aan dit zelf helemaal niet te zien in de praktijk. Ziet iemand dit net zoals ik ook meer gebeuren, of is het gewoon toeval dat ik een paar van dit soort woningen ken? En als dit inderdaad wel zo gebeurt, zouden er dan niet een hoop woningen gaan vrijkomen als dit meer belast of minder aantrekkelijk gemaakt zou worden?
lemonhead schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:09:
Ik had het er pas met iemand over dat ik in mijn omgeving een hoop woningen zie die leeg staan en enkel gebruikt worden als laag-risico/hoog-rendement investering voor spaargeld. De eigenaren willen er geen huurders in omdat ze er snel vanaf willen als de prijzen zouden instorten of afvlakken. Met de Nederlandse huurbescherming is dat moeilijk te doen als je het verhuurt. Tegelijkertijd kun je met een gemiddelde woning nu een goede 30-40k per jaar verdienen, ongeveer een modaal salaris of 2x zoveel als 40u/week koffers sjouwen op Schiphol.

De persoon met wie ik het hierover had, gaf aan dit zelf helemaal niet te zien in de praktijk. Ziet iemand dit net zoals ik ook meer gebeuren, of is het gewoon toeval dat ik een paar van dit soort woningen ken? En als dit inderdaad wel zo gebeurt, zouden er dan niet een hoop woningen gaan vrijkomen als dit meer belast of minder aantrekkelijk gemaakt zou worden?
Nee, zie ik niet. Hoe lang staat het dan al leeg?

Wat ik wel zie is dat een hoop woningen verbouwd moeten worden (zowel van verkopers als kopers als flippers), maar dat dat lang duurt. Mede door de drukte in de bouwsector. Dus dan kan het zo een half jaar duren voordat er werkelijk wat gebeurt/te zien is.

• blep93
Rubbergrover1 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:06:
[...]

Misschien zou het al een hoop schelen als een simpele en redelijk neutrale constatering (veel ouderen wonen in een groter huis dan ze nodig hebben of dan ze zouden willen) niet meteen wordt vertaald naar een extreem standpunt dat die woningen afgepakt zouden moeten/kunnen worden.
Mee eens.

Je zou dan aantrekkelijke alternatieven moeten aanbieden zodat mensen zelf die keuze maken.

En die keuze dan respecteren.

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20:08
FreakNL schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 01:50:
@Miks

Omdat de oudjes hier op het "platteland" van oudsher in eengezinswoningen wonen, en daarvoor ook al bij hun ouders in dergelijke type woningen.

Gezellig de kinderen en kleinkinderen over de vloer, de tuin in, blijven slapen. Dat gaat niet meer lukken op een verzorgingingsflatje met een balkon van 2m2, en misschien 2 slaapkamers.
Hun hele geschiedenis en herinneringen zitten in dat huis, ze wonen er uitermate prettig, goedkoop en ruim.
Al mijn ooms en tantes zijn tot op hoge (80/90+) leeftijd thuis blijven wonen. Die kreeg je met geen mogelijkheid naar een flatje.

Ik zie geen enkele reden waarom een oudere zijn woning zou moeten verlaten ten gunste van een jongere. De ouderen hebben er hard voor gewerkt, huis is vaak allang afbetaald. Laat ze gewoon zitten zolang ze willen.

Laat ze eerst in investeerders maar eens aanpakken die bv sociale huurwoningen in pakketten van honderden huizen opkopen, en daarna de huur enorm verhogen zodat een aantal bestaande huurders gedwongen worden om te verhuizen.

• blep93
Trichoglossus schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:36:
[...]
Ik zie geen enkele reden waarom een oudere zijn woning zou moeten verlaten ten gunste van een jongere. De ouderen hebben er hard voor gewerkt, huis is vaak allang afbetaald. Laat ze gewoon zitten zolang ze willen.
De reden kan zijn dat je als oudere je (klein)kinderen ook een fijne woonplek wenst.

• michie1
Miks schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 02:19:
Moah, iets minder drama? Dan heb je geen idee hoe vast sommigen zitten. Vooral aan de onderkant van de markt _is_ het gewoon drama. Dat is niet overdreven, je kan spreken van een stille ramp. Jaren om iets op te bouwen? Dat gaat dus niet.
Nou, geleidelijk verschuift de 'norm'. Als dit nog vijf jaar zo doorgaat zul je wel een behoorlijke tweedeling zien tussen mensen die op tijd hebben kunnen kopen, en de mensen van dezelfde generatie die dat niet hebben gekund.
Requiem19 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:40:
Misschien moeten we huren dan maar afschaffen?
De huren zijn erg hoog in verhouding tot de kapitaalkosten van de huisbaas. Het is eigenlijk logisch dat speculanten woningen opkopen, en uiteindelijk zullen de huurprijzen daardoor gaan dalen. De vraag is een beetje of we daarop willen wachten.

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Nu online
We moeten natuurlijk niet vergeten dat een deel van wat sommigen hier denigrerend noemen "die oudjes" nog de tweede wereldoorlog hebben meegemaakt. Of ouders hebben gehad waarvan al het bezit is geconfisqueerd. Moet de geschiedenis zich weer herhalen door wederom woningen af te nemen?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

blep93 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

De reden kan zijn dat je als oudere je (klein)kinderen ook een fijne woonplek wenst.
Ook eigenbelang kan een factor zijn, zie de linkjes die ik eerder postte.

@Trichoglossus fijn dat het bij jouw ooms en tantes tot op late leeftijd goed gegaan is. Ik ken ook andere voorbeelden.

Mijn plaat blijft hangen maar er is echt geen gegeven dat je “zomaar” oud kan worden in je bestaande huis.

[Voor 30% gewijzigd door FreakNL op 24-10-2021 12:24]

• Requiem19
michie1 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:50:
[...]

Nou, geleidelijk verschuift de 'norm'. Als dit nog vijf jaar zo doorgaat zul je wel een behoorlijke tweedeling zien tussen mensen die op tijd hebben kunnen kopen, en de mensen van dezelfde generatie die dat niet hebben gekund.

[...]

De huren zijn erg hoog in verhouding tot de kapitaalkosten van de huisbaas. Het is eigenlijk logisch dat speculanten woningen opkopen, en uiteindelijk zullen de huurprijzen daardoor gaan dalen. De vraag is een beetje of we daarop willen wachten.
Daarnaast lijkt iedereen de rekensom te maken op basis van een particulier die vervolgens zijn 2e woning verhuurt.

Een (woningbouw) organisatie die op grote schaal verhuurt heeft allerlei schaalvoordelen. Kapitaal zal eenvoudiger zijn, financiering kan deels met eigen vermogen, onderhoud is goedkoper omdat je het op grote schaal kunt doen etc. Kortgezegd zou huren een stuk goedkoper moeten kunnen, zeker als de overheid zich hier meer mee bemoeit en wellicht zelfs een deel van de kosten op zich neemt (bijv de HRA afschaffing ad 9 miljard gebruiken).

Dan hoeven we niet meer zulke onverstandige box 3 plannen door te denken.

• Jboy1991
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 05-12 22:45
aljooge schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:54:
We moeten natuurlijk niet vergeten dat een deel van wat sommigen hier denigrerend noemen "die oudjes" nog de tweede wereldoorlog hebben meegemaakt. Of ouders hebben gehad waarvan al het bezit is geconfisqueerd. Moet de geschiedenis zich weer herhalen door wederom woningen af te nemen?
Denk dat niemand het wil afnemen, echter een beter alternatief aanbieden.

Hier in de huurt hebben wij een aantal 70+ wonen in een sociale huurwoning. Ik ben van mening dat zij best naar een seniorbestendige appartement mogen. Mijn tante zat 4 jaar in dezelfde situatie. Was alleen maar wel compleet gezinswoning met 5 slaapkamers. Zij wilde graag kleiner wonen, maar wanneer zij dit deed zou de huur van het appartement 200€ pm hoger liggen dan de huur die zij betaalde voor het gezinswoning.

Als dit nu eens wordt aangepast, dan heb je een betere doorstroming.

Daarnaast nog even mijn eigen ervaring
Wij krijgen per 1-11 de sleutels van onze koophuis en hebben de huur van onze appartement per 14-12 opgezegd. Nu hebben wij 5 bezichtigen gehad, en alle 5 hebben de woning afgewezen. Ik zie dus niet waar doe woningnood vandaan komt? Zolang mensen nog kunnen afwijzen is de nood niet zo groot.

En ja het betreft een sociale huur

• RemcoDelft
[...]

Omdat de oudjes hier op het "platteland" van oudsher in eengezinswoningen wonen, en daarvoor ook al bij hun ouders in dergelijke type woningen.

Gezellig de kinderen en kleinkinderen over de vloer, de tuin in, blijven slapen.
Zijn dat dezelfde oudjes die massaal protesteren als er plannen zijn om woningen te bouwen? Tot in de kleinste dorpjes worden huizen op piepkleine kaveltjes gepropt, iets wat totaal onnodig is. Het zou veel fijner zijn als de kleinkinderen bij hun eigen huis in de tuin konden spelen i.p.v. de 2 keer per jaar dat ze bij opa en oma komen.

• michie1
Requiem19 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:22:
Dan hoeven we niet meer zulke onverstandige box 3 plannen door te denken.
Dat is voor mij meer een principekwestie dan het gelijktrekken van de financiële positie van kopers en huurders. Het is niet te verkopen dat kopers een belastingvrije faciliteit krijgen en huurders niet. Dat kun je gelijktrekken door kopers te belasten, of door huurders een hogere vrijstelling te geven in Box 3.

• blep93
michie1 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:05:
[...]

Dat is voor mij meer een principekwestie dan het gelijktrekken van de financiële positie van kopers en huurders. Het is niet te verkopen dat kopers een belastingvrije faciliteit krijgen en huurders niet. Dat kun je gelijktrekken door kopers te belasten, of door huurders een hogere vrijstelling te geven in Box 3.
Neem dan ook even het verschil mee tussen mensen die pensioen opbouwen in een box3 vrijgesteld pensioenfonds en geen pensioenopbouw (of zelf, in box3).

En schaf ook EWF en lokale belastingen voor eigenaren af dan.

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Nu online
Jboy1991 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

Denk dat niemand het wil afnemen, echter een beter alternatief aanbieden.

Hier in de huurt hebben wij een aantal 70+ wonen in een sociale huurwoning. Ik ben van mening dat zij best naar een seniorbestendige appartement mogen. Mijn tante zat 4 jaar in dezelfde situatie. Was alleen maar wel compleet gezinswoning met 5 slaapkamers. Zij wilde graag kleiner wonen, maar wanneer zij dit deed zou de huur van het appartement 200€ pm hoger liggen dan de huur die zij betaalde voor het gezinswoning.

Als dit nu eens wordt aangepast, dan heb je een betere doorstroming.

Daarnaast nog even mijn eigen ervaring
Wij krijgen per 1-11 de sleutels van onze koophuis en hebben de huur van onze appartement per 14-12 opgezegd. Nu hebben wij 5 bezichtigen gehad, en alle 5 hebben de woning afgewezen. Ik zie dus niet waar doe woningnood vandaan komt? Zolang mensen nog kunnen afwijzen is de nood niet zo groot.

En ja het betreft een sociale huur
Ik heb wel het gevoel dat sommigen hier, gezien de best wel heftige meningen, afbetaalde woningen willen afnemen, of dit via de vermogensbelasting willen bewerkstelligen.

Aanmoedigen door genoeg alternatieven te bouwen, prima. Genoeg die naar een gelijkvloerse appartement willen en dat zal een hoop nieuwe ruimte opleveren als hier een beetje doorstroming plaats kan vinden.

Maar sommigen hier willen dit met een soort van lichtelijke dwang bereiken wat neigt naar afnemen van privébezit. Van andermans eigendommen heb je gewoon af te blijven.

• Jboy1991
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 05-12 22:45
aljooge schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:18:
[...]

Ik heb wel het gevoel dat sommigen hier, gezien de best wel heftige meningen, afbetaalde woningen willen afnemen, of dit via de vermogensbelasting willen bewerkstelligen.

Aanmoedigen door genoeg alternatieven te bouwen, prima. Genoeg die naar een gelijkvloerse appartement willen en dat zal een hoop nieuwe ruimte opleveren als hier een beetje doorstroming plaats kan vinden.

Maar sommigen hier willen dit met een soort van lichtelijke dwang bereiken wat neigt naar afnemen van privébezit. Van andermans eigendommen heb je gewoon af te blijven.
Zover iets je eigendom kunt zijn in Nederland. Kijk de boeren bijvoorbeeld.

Ze mogen van mij meer screenen op sociale huurwoningen. Het is toch belachelijk dat iemand die alleen woont een complete gezinswoning huurt. Tegenwoordig heb je "logisch" toewijzen. Waardoor iemand die alleen of met z'n tweeën woont, niet in aanmerking kunnen komen voorn een gezinswoning.

Daarnaast ben ik ook enorm voorstander voor het afschaffen van HRA. Hoe krom is het dat de belastingbetaler mee moet betalen aan het aflossen van mijn woning. Terwijl ik nu geen recht heb op huursubsidie.

Maar goed, dankzij dit kabinet worden bevolkingsgroepen tegen elkaar uitgespeeld. De huurders geven de kopers te schuld, de kopers de verhuurders etc. Maar de enige schuldige van deze crisis is onze eigen kabinet.

• Requiem19
[...]

Je hoorde hier echt bijna niemand over toen de prijzen daalden…

Als de woningmarkt stabieler wordt en 2-3% per jaar stijgt in lijn met de inflatie wordt dit probleem veel minder groot.

• Miks
aljooge schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:18:
[...]

Je kan dat idee hebben, dat recht heb je. Maar niemand heeft beweerd dat we woningen moeten gaan onteigenen wanneer er een zolder vacant is.

Soit. Belasting is ook afnemen van privebezit. Begrijp ik goed dat je hier een godwin plaatst om jouw visie op belastingen te ventileren?

• blep93
[...]

Dramatisch? Het is maar hoe je het bekijkt. Het schip is aan het zinken, dan ga je toch ook niet zeggen: ouderen redden we eerst?
"Maar niemand heeft beweerd dat we woningen moeten gaan onteigenen wanneer er een zolder vacant is."

• blep93
[...]

Het is wel een beetje een drogredenering, want 90% van de box3 belasting wordt betaald door huiseigenaren.

Er zijn niet zoveel huurders met een groot vermogen.

• michie1
blep93 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:17:
Neem dan ook even het verschil mee tussen mensen die pensioen opbouwen in een box3 vrijgesteld pensioenfonds en geen pensioenopbouw (of zelf, in box3).
Dat vind ik net zo bizar inderdaad.
En schaf ook EWF en lokale belastingen voor eigenaren af dan.
Als je dingen gaat rechttrekken worden die allemaal bespreekbaar. Het is eigenlijk wel duidelijk dat de lokale belastingen omhoog moeten, en dat gemeenten meer mogelijkheden moeten hebben om geld op te halen voor hun uitgebreide takenpakket.

• michie1
blep93 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:33:
Het is wel een beetje een drogredenering, want 90% van de box3 belasting wordt betaald door huiseigenaren.

Dan kost zo'n belastingvrijstelling voor huurders de overheid niets, toch? :)

• RemcoDelft
blep93 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Je bevestigd dus dat mensen met fiscaal voordeel meer vermogen opbouwen. Des te meer reden om te stoppen met het voordeel.

• blep93
Als je graag het paard achter de wagen spant en dingen verkeerd wilt uitleggen, sure.

• Laapo
lemonhead schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:09:

Hmz. Denk eerder dat er dan een wietkwekerij oid in zit. Ik heb hier in de buurt een aantal woningen die door beleggers zijn opgekocht. Als ze niet regulier verhuurd zijn, dan wel zonder inschrijving aan mensen die er 3/4 maanden verblijven en weer vertrekken. Daarnaast kun je je woning ook aan een uitzendbureau oid verhuren. Die moeten gewoon ontruimen als jij dat vraagt. Zij zijn verantwoordelijk voor de huurders op dat moment en huisvesten ze dan ergens anders.

Woningbeleggers/huisjesmelkers zijn geldbelust. 40k+ winst per jaar is fijn, maar 1400 euro iedere maand daar bovenop aan huur, cash of op rekening is nog beter.

• Laapo
Rubbergrover1 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:06:
[...]

Snap de focus op ouderen niet. De stelling zou neutraal zijn als het voor iedereen geldt in een 'te groot huis'.

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 04-12 19:57
Ik wil graag de waarde van mijn appartement weten, om eventueel in een lagere risicoklasse te komen. Nieuwbouw, opgeleverd in de zomer van 2020, gemeente Arnhem heeft nog geen WOZ waarde vastgesteld en er is in ons complex nog geen enkel appartement verkocht door de eerste kopers (want iedereen zit er fijn), dus geen vergelijkingsmateriaal. Ik vind zelf de tool van berekenhet.nl redelijk goed (ook vanwege de splitsing in provincies en woningtypes), maar wat is het meest realistisch om in te vullen als datum: tekenen KAO (juli 2018), passeren van hypotheek bij notaris (november 2018) of oplevering (juli 2020)?

• Ilmar
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19:35
[...]

Care to explain? Mensen zonder pensioenfonds hebben toch gewoon jaarruimte om eenzelfde pensioeninleg via box 1 te sparen?

(/offtopic)

• blep93
Wel met enkele nadelen, bij commerciële partijen dus tegen hogere kosten en op pensioendatum wordt er niet doorbelegd tot aan je dood, maar moet je een lijfrente kopen. Je hebt wel box3 vrijstelling maar daar tegenover staan wat nadelen dus tov zowel zelf beleggen als via pensioenfonds.

Ik zou zelf kiezen voor box3 beleggen ondanks de belastingen.

• Miks
Laapo schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:47:
[...]

Snap de focus op ouderen niet. De stelling zou neutraal zijn als het voor iedereen geldt in een 'te groot huis'.
Jongeren hebben een huis op de groei, ouderen niet.
Jongeren betalen voor zo'n huis, ouderen met een afbetaalde hypotheek niet - en zijn vanwege die reden ook al minder geneigd om te verhuizen.

Het probleem is dus dat je een grote groep hebt die te groot woont, dit zelf weet, maar er financieel en sociaal sterk op achteruit gaan wanneer zij dit doen. De rekening daarvan ligt veelal bij de jongeren.

Oftewel, je dient de groep die te groot woont een 'zetje' te geven.

Grappig dat dit idee van zo'n sturend beleid zo gevoelig ligt. Bij de zogenaamde scheefwoners doen we dit namelijk al jaren, zij krijgen inmiddels bijna 10 jaar huurverhogingen die ver boven het inflatieniveau liggen. In tegenstelling tot de vermogende ouderen gaat het bij deze groep vaak om mensen die echt helemaal geen kant op kunnen - lees de verhalen maar bij het topic over het onbestaan van de middeninkomen.

Dit patroon zie je bij de hele woningmarkt: omdat de beste methoden om de markt tot rust te brengen stuit op mondig verzet, komt de rekening te liggen bij groepen die zich niet kunnen manifesteren. Dan krijg je dus de idiotie zoals in Nederland: een verhuurdersheffing en tegelijkertijd 8 miljard per jaar aan 'subsidie' voor hypotheekrenteftrek.

• michie1
Ilmar schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:27:
Care to explain? Mensen zonder pensioenfonds hebben toch gewoon jaarruimte om eenzelfde pensioeninleg via box 1 te sparen?
Je jaarruimte wordt bepaald door je jaarloon. Veel mensen met een klein baantje (in uren of salaris) mogen dus niet eens een pensioen opbouwen, op welke manier dan ook. De aanname is dat je met een hoog loon ook wel een hoog pensioen wil hebben, maar volgens mij is het een relict uit de tijd van de alles-op-één-hoop eindloonpensioenen.

En ja, een hoop mensen die parttime hebben gewerkt, maar ergens vóór de pensioengerechtigde leeftijd scheiden van hun partner gaan dit merken in de portemonnee.
blep93 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:38:
Wel met enkele nadelen, bij commerciële partijen dus tegen hogere kosten en op pensioendatum wordt er niet doorbelegd tot aan je dood, maar moet je een lijfrente kopen. Je hebt wel box3 vrijstelling maar daar tegenover staan wat nadelen dus tov zowel zelf beleggen als via pensioenfonds.

Ik zou zelf kiezen voor box3 beleggen ondanks de belastingen.
Wat dat betreft is de ongelijkheid denk ik al sterk verminderd. Ik denk dat de meeste mensen in dit topic via hun werkgever een pensioen hebben dat door diezelfde commerciële partijen wordt uitgevoerd.

Maar goed, daarom is de belastingvrije vermogensopbouw in de eigen woning ook zo'n belangrijk onderwerp. Ik denk dat veel mensen (in ieder geval in dit topic) de woning als een 'tweede pensioen' zien, waar ze na hun 70e zonder woonlasten kunnen wonen. Met de huidige hoogte van de AOW maakt een eigen woning het verschil tussen nét rond kunnen komen, en relatief ruim.

Ik ben helemaal niet principieel tegen de eigen woning als pensioenvoorziening, maar dan moet je je afvragen hoe je dat verantwoordt ten opzichte van de voorzieningen die er zijn voor de rest van de samenleving.
[...]

Gezellig de kinderen en kleinkinderen over de vloer, de tuin in, blijven slapen. Dat gaat niet meer lukken op een verzorgingingsflatje met een balkon van 2m2, en misschien 2 slaapkamers.
Hun hele geschiedenis en herinneringen zitten in dat huis, ze wonen er uitermate prettig, goedkoop en ruim.
Al mijn ooms en tantes zijn tot op hoge (80/90+) leeftijd thuis blijven wonen. Die kreeg je met geen mogelijkheid naar een flatje.

Nogmaals, het gaat er niet om dat een oudere zijn woning zou moeten verlaten, het gaat er om dat je hen op zijn minst een aantrekkelijk alternatief kunt bieden.

Je schrijft hier over één groep ouderen. Maar je moet niet iedereen over één kam scheren. Ik ken ook wel zulke ouderen die al een halve eeuw in hun woning wonen en hun hele 'geschiedenis' daar hebben. Maar ik ken meer ouderen die zo grofweg om te tien jaar verhuisd zijn, vanwege veranderde wensen. Die willen vaak wel in de zelfde plaats wonen, maar dat hoeft zeker niet in de zelfde woning en vaak ook niet in de zelfde wijk. Sommige ouderen zijn die 'kindvriendelijke' wijk ook wel zat als de kinderen een tijd het huis uit zijn. Er is dan vaak minder behoefte aan een speeltuin voor de deur, maar er is eerder behoefte aan dichter bij de winkels of het stadscentrum wonen, of juist op een mooie plek bij de natuur (in ruime zin). Een hoop ouderen zijn dus helemaal niet zo gehecht aan hun huidige woning, behalve dan omdat het 'gedoe' van verhuizen ze tegen staat.

En wat je schrijft, gezellig de kinderen en kleinkinderen over de vloer, de tuin in, blijven slapen, dat gaat inderdaad niet meer lukken op een verzorgingingsflatje met een balkon van 2m2, en misschien 2 slaapkamers. Maar bij ouderen die fysiek aan een verzorgingsflatje 'toe zijn', gaat dat vaak allemaal sowieso niet meer, ook niet in hun oude woning. (Ook als kinderen zou je op een gegeven moment trouwens wel kunnen zien dat het bij de ouders een wel erg zware last wordt om kinderen plus kleinkinderen te logeren te hebben. En zou je, ondanks de ruimte die er mogelijk is, er soms beter aan doen om een hotel of huisje in de buurt te nemen als je meer dan een dagje op bezoek zou willen zijn.)
Laapo schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:47:
[...]

Uiteraard geldt dit voor iedereen met een 'te groot huis'. Dat het mooi is als er alternatieven zijn voor groepen bij wie de 'benodigde' ruimte afneemt. Maar in de regel gaat het dan om krimpende gezinnen en dat zijn dan vaak niet bepaald jonge mensen.

(Je kunt op zich een zelfde gedachte hebben bij mensen die stoppen met hun bedrijf-aan-huis, dat die soms ook minder plezier hebben aan de extra ruimte. Maar ook dan gaat het eerder over ouderen dan over jongeren. Bovendien blijven veel mensen dat werk dan nog wel als hobby doen.)
Requiem19 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:33:
[...]

Je hoorde hier echt bijna niemand over toen de prijzen daalden…

Als de woningmarkt stabieler wordt en 2-3% per jaar stijgt in lijn met de inflatie wordt dit probleem veel minder groot.
Je hoorde hier toen zeker wel mensen over. Tegelijk gaven die mensen terecht ook aan dat je zo'n verandering beter niet kunt doen op een moment dat de huizenmarkt er niet goed bij staat. Dat je die wens op een bepaald moment niet wilt uitvoeren betekent nog niet dat die wens er niet is.

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:21:
[...]

Je hoorde hier toen zeker wel mensen over. Tegelijk gaven die mensen terecht ook aan dat je zo'n verandering beter niet kunt doen op een moment dat de huizenmarkt er niet goed bij staat. Dat je die wens op een bepaald moment niet wilt uitvoeren betekent nog niet dat die wens er niet is.
De discussie was in ieder geval lang niet zo breed gedragen als nu.

En met betrekking tot de opmerking dat het toen ‘geen goed moment was’, laat dat al niet zien dat het geen bestendig idee is?

Leuk idee potentieel als het goed gaat met de huizenmarkt, maar geen goed idee als de huizenmarkt minder gaat. En die tijd krijgen we vroeg of laat vanzelf weer.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19:09

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik ben de post kwijt, maar er was hier een Tweaker die een overzichtje had gemaakt van de bevolkingsgroei t.o.v. aantal huizen. Dat leek geen plaatje te schetsen die ik direct zou linken aan een tekort. In dat kader vraag ik mij ook af of wij momenteel een huizentekort hebben of een aanbod tekort.

• blep93
Wat is het verschil tussen huizentekort en aanbodtekort? Alleen als mensen meerdere huizen hebben en leeg laten staan kan daar verschil tussen zitten. En dat is niet het geval.

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20:08
RemcoDelft schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:23:
[...]

Zijn dat dezelfde oudjes die massaal protesteren als er plannen zijn om woningen te bouwen? Tot in de kleinste dorpjes worden huizen op piepkleine kaveltjes gepropt, iets wat totaal onnodig is. Het zou veel fijner zijn als de kleinkinderen bij hun eigen huis in de tuin konden spelen i.p.v. de 2 keer per jaar dat ze bij opa en oma komen.
Nee hoor, die oudjes wonen immers al vaak in het centrale deel van een dorp. Daar is amper plaats om nog een woning bij te zetten. Nieuwbouw is alleen aan de randen van de dorpen hier.
De tijden van veel grote tuinen zijn wel voorbij, als ik de nieuwbouwwijken zo zie. Een postzegel achter, en vaak niet eens een voortuin.

• Z___Z
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:48:
[...]

Nogmaals, het gaat er niet om dat een oudere zijn woning zou moeten verlaten, het gaat er om dat je hen op zijn minst een aantrekkelijk alternatief kunt bieden.

Je schrijft hier over één groep ouderen. Maar je moet niet iedereen over één kam scheren. Ik ken ook wel zulke ouderen die al een halve eeuw in hun woning wonen en hun hele 'geschiedenis' daar hebben. Maar ik ken meer ouderen die zo grofweg om te tien jaar verhuisd zijn, vanwege veranderde wensen. Die willen vaak wel in de zelfde plaats wonen, maar dat hoeft zeker niet in de zelfde woning en vaak ook niet in de zelfde wijk. Sommige ouderen zijn die 'kindvriendelijke' wijk ook wel zat als de kinderen een tijd het huis uit zijn. Er is dan vaak minder behoefte aan een speeltuin voor de deur, maar er is eerder behoefte aan dichter bij de winkels of het stadscentrum wonen, of juist op een mooie plek bij de natuur (in ruime zin). Een hoop ouderen zijn dus helemaal niet zo gehecht aan hun huidige woning, behalve dan omdat het 'gedoe' van verhuizen ze tegen staat.

En wat je schrijft, gezellig de kinderen en kleinkinderen over de vloer, de tuin in, blijven slapen, dat gaat inderdaad niet meer lukken op een verzorgingingsflatje met een balkon van 2m2, en misschien 2 slaapkamers. Maar bij ouderen die fysiek aan een verzorgingsflatje 'toe zijn', gaat dat vaak allemaal sowieso niet meer, ook niet in hun oude woning. (Ook als kinderen zou je op een gegeven moment trouwens wel kunnen zien dat het bij de ouders een wel erg zware last wordt om kinderen plus kleinkinderen te logeren te hebben. En zou je, ondanks de ruimte die er mogelijk is, er soms beter aan doen om een hotel of huisje in de buurt te nemen als je meer dan een dagje op bezoek zou willen zijn.)
Je moet oudjes ook niet verplichten om te verhuizen uit hun te grote huizen, maar de alternatieven aantrekkelijk maken. Dat doe je inderdaad niet met een 2 kamer appartement met een balkon van 2m2. Maar een 3 kamer appartement met 9m2 ballon met uitzicht op een mooie tuin/park/water klinkt al een stuk beter. Die 9m2 balkon is in ieder geval een stuk aantrekkelijker dan een “tuin” van 4x5m waar ook nog een berging in staat, wat tegenwoordig krijgt bij nieuwbouw rijtjeshuizen.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

blep93 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:56:
Wat is het verschil tussen huizentekort en aanbodtekort? Alleen als mensen meerdere huizen hebben en leeg laten staan kan daar verschil tussen zitten. En dat is niet het geval.
Dat laatste was mijn vermoeden. Dat heeft te maken met de zelfbewoning plicht clausule die in veel steden wordt geïmplementeerd. Ook in de politiek wordt groots gesproken over zelfbewoning plicht als een oplossing wat bijdraagt aan de woningnood. Ben ik het niet mee eens want een zelfbewoningsplicht kun je eerder lezen als een verhuurverbod. Beleggers kunnen alsnog woningen opkopen en deze leeg laten staan, want het rendeert vooralsnog. Ik heb enkele voorbeelden omdat ik zelf heel actief ben geweest op de huizenmarkt, waar woningen met een zelfbewoningsplicht opgekocht zijn door beleggers en nu leeg staan. In die specifieke voorbeelden heeft een belegger t.o.v. 2020 nu al 35% rendement.
Dus is natuurlijk puur eigen ervaring, maar ik heb wel veel eigen ervaringen en verhalen van kennissen om voorzichtig te kunnen stellen dat leegstaande woningen niet ongebruikelijk zijn.

• blep93
Die zelfbewoningsplicht is volgens mij meer ingevoerd omdat goedkope koopwoningen opgekocht werden om daarna duur verhuurd te worden.

Niet een slimme strategie om woningen leeg te laten staan, maar goed ... er zijn genoeg beleggers die domme dingen doen. En ze hebben geluk want toevallig levert het nu wel geld op.

Maar uit recent onderzoek van CBS bleek dat er weinig woningen langdurig leeg staan.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...angdurige-woningleegstand

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

blep93 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:38:
Die zelfbewoningsplicht is volgens mij meer ingevoerd omdat goedkope koopwoningen opgekocht werden om daarna duur verhuurd te worden.

Niet een slimme strategie om woningen leeg te laten staan, maar goed ... er zijn genoeg beleggers die domme dingen doen. En ze hebben geluk want toevallig levert het nu wel geld op.

Maar uit recent onderzoek van CBS bleek dat er weinig woningen langdurig leeg staan.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...angdurige-woningleegstand
Het is juist omdat het nu geld oplevert dat het niet uit maakt dat het leeg staat. En het onderzoek wat je citeert heeft de periode tussen 1 januari 2016 en 1 januari 2019 onderzocht, een periode waarbij de woningmarkt er ook wat anders uit zag. Mijn ervaring is dat de zelfbewoningsplicht in wijken waar ik een woning zocht pas in de loop van/na 2020 in werking is gesteld.
En los van de huurinkomsten, welke andere investeren kunnen een rendement opleveren van wat woningen nu al 3 jaar achter elkaar jaar in jaar uit doen? Leegstand is echt geen issue voor beleggers.
En ook aan de andere kant, die 1% leegstand is volgens mij al meer dan wat wij jaarlijks aan woningen kunnen/moeten bouwen, dus zo insignificant is die 1% niet, buiten het feit dat ik 1% anno 2021 misschien te laag vind.

• blep93
Als je denkt dat woningen jaar in jaar uit met 10-15% stijgen komen die "beleggers" vanzelf bedrogen uit.

Maar het zou best kunnen, we zijn wel vaker irrationeel gedrag in markten die hot waren. Ik hoor ook vaker geluiden van mensen die wel een beleggingspand willen kopen voor de eerste keer in hun leven. Ik wens ze altijd veel plezier ermee.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

blep93 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:03:
Als je denkt dat woningen jaar in jaar uit met 10-15% stijgen komen die "beleggers" vanzelf bedrogen uit.

Maar het zou best kunnen, we zijn wel vaker irrationeel gedrag in markten die hot waren. Ik hoor ook vaker geluiden van mensen die wel een beleggingspand willen kopen voor de eerste keer in hun leven. Ik wens ze altijd veel plezier ermee.
Een kleine n=4 ervaring: van de woningen eind 2019/begin 2020 met zelfbewoningsplicht waar ik nipt* overboden ben zonder voorbehoud van financiering hebben er 3 nog niet eens het naamplaatje veranderd ;w

*ik vroeg altijd na hoe dichtbij ik het winnend bod zat en kreeg te horen dat het heel erg in de buurt zat, alleen de voorwaarden gaven de doorslag.

• jessy100
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11:39
blep93 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:03:
Ik hoor ook vaker geluiden van mensen die wel een beleggingspand willen kopen voor de eerste keer in hun leven. Ik wens ze altijd veel plezier ermee.
Zodra de 'normale burger' ergens in wilt investeren is het officieel tijd om uit te stappen.

• RemcoDelft
jessy100 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:08:
[...]

Zodra de 'normale burger' ergens in wilt investeren is het officieel tijd om uit te stappen.
Dan kan je momenteel overal uitstappen, maar de inflatie maakt dat ook geen goede keuze.

• jessy100
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11:39
Trichoglossus schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:08:
[...]

Nee hoor, die oudjes wonen immers al vaak in het centrale deel van een dorp. Daar is amper plaats om nog een woning bij te zetten. Nieuwbouw is alleen aan de randen van de dorpen hier.
De tijden van veel grote tuinen zijn wel voorbij, als ik de nieuwbouwwijken zo zie. Een postzegel achter, en vaak niet eens een voortuin.
Wat vind jij een postzegel? ik heb recentelijk een nieuwbouw huis (het meest standaard rijtjeshuis ever) gekocht en daar zat gewoon 5.10 * 10 achtertijn en 5.10 * 3 voortuin bij. Meer dan genoeg imo. Alles in deze regio (zuidplas) heeft minimaal dit.

[Voor 3% gewijzigd door jessy100 op 25-10-2021 11:19]

• blep93
HollovVpo1nt schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:08:
[...]

Een kleine n=4 ervaring: van de woningen eind 2019/begin 2020 met zelfbewoningsplicht waar ik nipt* overboden ben zonder voorbehoud van financiering hebben er 3 nog niet eens het naamplaatje veranderd ;w

*ik vroeg altijd na hoe dichtbij ik het winnend bod zat en kreeg te horen dat het heel erg in de buurt zat, alleen de voorwaarden gaven de doorslag.
Welke regio is dat?

Requiem19 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:43:
[...]

De discussie was in ieder geval lang niet zo breed gedragen als nu.

En met betrekking tot de opmerking dat het toen ‘geen goed moment was’, laat dat al niet zien dat het geen bestendig idee is?
Nee, het daarbij om het moment waarop je een verandering aanbrengt. Niet om de vraag of de systematiek wel of niet juist is.

Iedere verandering in welke systematiek dan ook zal uiteraard gevolgen hebben (anders zou je het niet veranderen). Daarom is het goed als je veranderingen aanbrengt op het moment dat de trend tegengesteld is aan de gevolgen van die verandering, zodat die verandering de trend eerder neutraliseert dan versterkt.
Z___Z schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:18:
[...]

Je moet oudjes ook niet verplichten om te verhuizen uit hun te grote huizen, maar de alternatieven aantrekkelijk maken. Dat doe je inderdaad niet met een 2 kamer appartement met een balkon van 2m2. Maar een 3 kamer appartement met 9m2 ballon met uitzicht op een mooie tuin/park/water klinkt al een stuk beter. Die 9m2 balkon is in ieder geval een stuk aantrekkelijker dan een “tuin” van 4x5m waar ook nog een berging in staat, wat tegenwoordig krijgt bij nieuwbouw rijtjeshuizen.
Bijvoorbeeld. Of juist een gezamenlijke tuin, zodat je wel de buitenruimte hebt, maar niet het onderhoud hoeft te doen.

(Ik zie overigens vaak dat ouderen het veel vaker dan anderen veel te koud vinden om buiten te zitten en die balkons nauwelijks gebruiken. Het is dan vooral het idee van het hebben van buitenruimte dan dat er echt buitenruimte zou moeten zijn.)

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:19:
[...]

Nee, het daarbij om het moment waarop je een verandering aanbrengt. Niet om de vraag of de systematiek wel of niet juist is.

Iedere verandering in welke systematiek dan ook zal uiteraard gevolgen hebben (anders zou je het niet veranderen). Daarom is het goed als je veranderingen aanbrengt op het moment dat de trend tegengesteld is aan de gevolgen van die verandering, zodat die verandering de trend eerder neutraliseert dan versterkt.
Of je voert de verandering in tijdens 'hoogconjunctuur', bewerkstelligt dan een beoogd effect, maar het effect werkt negatief uit tijdens laagconjunctuur.

Laten we bijvoorbeeld de box 3 eens even doordenken in een laagconjunctuur.

Even hypothethisch een denkvoorbeeld.

De woningen dalen met 10% per jaar vanaf 1 januari 2023. Box 3 EW wordt ingevoerd per 1 januari 2024. In het eerste jaar wordt de WOZ waarde van 1 januari 2023 nog gebruikt, die 10% hoger is dan de waarde op het moment dat je je belastingaangifte invult (waarschijnlijk voer je je belastingaangifte eind maart in, op dat moment is je woning nog meer gedaald).

Je woning wordt minder waard en daar bovenop moet je nog een vermogensrendementheffing betalen. Als klap op de vuurpijl betaal je ook nog eens een heffing over een achterhaalde waarde. Je besluit maar te gaan verhuizen naar een goedkopere huurwoning, maar dan zou je een verlies maken omdat je gekocht hebt op de top van de markt met gebruik van de overwaarde van je vorige woning.

Dat werkt toch niet heel prettig uit zo...

Kortom, in een dalende woningmarkt vergroot het box 3 voorstel de pijnpunten van de daling.

• blep93
Rubbergrover1 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:24:
[...]

Bijvoorbeeld. Of juist een gezamenlijke tuin, zodat je wel de buitenruimte hebt, maar niet het onderhoud hoeft te doen.

(Ik zie overigens vaak dat ouderen het veel vaker dan anderen veel te koud vinden om buiten te zitten en die balkons nauwelijks gebruiken. Het is dan vooral het idee van het hebben van buitenruimte dan dat er echt buitenruimte zou moeten zijn.)
Balkons worden sowieso heel weinig gebruikt zie ik. Misschien ook een gebrek aan privacy? Toch een beetje alsof je bij de voordeur buiten gaat zitten.

Vraag me ook af of appartementen wel de oplossing voor de huisvesting van ouderen zijn. Niet perse heel goedkoop in de bouw en vaak ook niet echt de eerste keus. Kleinere grondgebonden woningen met gelijkvloers wonen eventueel met gemeenschappelijke tuin inderdaad zou ook wel wat kunnen zijn.

• michie1
jessy100 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:18:
Wat vind jij een postzegel? ik heb recentelijk een nieuwbouw huis (het meest standaard rijtjeshuis ever) gekocht en daar zat gewoon 5.10 * 10 achtertijn en 5.10 * 3 voortuin bij. Meer dan genoeg imo. Alles in deze regio (zuidplas) heeft minimaal dit.
Ik woon ook in het meest standaard rijtjeshuis ever, maar dan uit de jaren '70, en in een middelgrote (niet-Randstedelijke) stad. Ik heb iets meer achtertuin en voortuin dan jij, en ik weet vrij zeker dat je in deze stad nauwelijks iets kleiners kunt krijgen (muv. bij een uitgebouwde jaren '20 woning ofzo)

Voor een tuinier is aan dit formaat genoeg te beleven, maar privacy heb je niet, en ik denk dat alleen de kleinste kinderen in zo'n tuin kunnen spelen zonder zich te vervelen.

Overigens lijkt de buurt deze tuinen ook véél te groot te vinden, gezien het aantal mensen dat overkappingen e.d. neerzet. Mensen hebben blijkbaar liever binnenruimte dan buitenruimte.
blep93 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:39:
[...]
Vraag me ook af of appartementen wel de oplossing voor de huisvesting van ouderen zijn. Niet perse heel goedkoop in de bouw en vaak ook niet echt de eerste keus. Kleinere grondgebonden woningen met gelijkvloers wonen eventueel met gemeenschappelijke tuin inderdaad zou ook wel wat kunnen zijn.
Dat laatste kan juist bij uitstek ook met appartementen (en gebeurt zo ook best veel). Waarom zou een gelijkvloerse woning met gezamenlijke tuin immers grondgebonden moeten zijn?

• blep93
Heb je daar een voorbeeld van? Kan me er zo 1,2,3 niets bij voorstellen. Of bedoel je een appartementencomplex met een gezamenlijke binnentuin?
Is toch wat anders dan zo je deur uit kunnen lopen om buiten te zitten?

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Balkons worden sowieso heel weinig gebruikt zie ik. Misschien ook een gebrek aan privacy? Toch een beetje alsof je bij de voordeur buiten gaat zitten.

Privacy heb je in een back-to-back rijtjeshuis ook niet. Je zit meer ingesloten waardoor je misschien meer het gevoel van privacy hebt. Dat je in Nederlandse appartementen geen privacy hebt op het balkon ligt meer aan het fijt dat we veel galerijflats bouwen. In landen waar appartementen breed geaccepteerd zijn worden vooral torens gebouwd. Daar heb je veel meer privacy, door gewoon niet toerend in rechte hoeken tegenover elkaar te zetten. In een toren appartement balkon heb je veel meer privacy dan in een rijtjeshuis/2-onder-1-kap huis met achterburen en zijburen.
[...]

Grondgebonden bungalows zijn sowieso de meest inefficiënte manier van ruimte gebruik. Een appartementen complex is gewoon een gestapelde bungalow in the end.

Sowieso als we van files af willen, moeten we niet meer woningen bouwen in Vinex locaties, maar meer woningen bouwen in de stad waar het werk is. Of nu ouderen daar gaan wonen of starters is om het even. Eigenlijk is het idealiter zo dat ouderen de stad verlaten en lekker rustig in een dorp gaan wonen, want ze hoeven toch niet te forenzen. De jongeren dan in de stad, lekker dichtbij werk en faciliteiten die belangrijk zijn voor jongeren.
Z___Z schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:15:
[...]
Eigenlijk is het idealiter zo dat ouderen de stad verlaten en lekker rustig in een dorp gaan wonen, want ze hoeven toch niet te forenzen. De jongeren dan in de stad, lekker dichtbij werk en faciliteiten die belangrijk zijn voor jongeren.
Het gros van de bedrijvigheid is niet in het stadscentrum, maar juist daar buiten. Terwijl een stadscentrum voor forenzen vaak de hel is om buiten de stad te komen. Als je dan op een leeftijd komt dat je de tijd hebt om van de stadse faciliteiten gebruik te maken, dan zou je dus moeten oprotten om plaats te maken voor mensen voor wie wonen in de stad vooral onhandig is? Hm.

• michie1
Rubbergrover1 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:19:
Het gros van de bedrijvigheid is niet in het stadscentrum, maar juist daar buiten.
Hoe definieer je 'centrum'? Als we naar Amsterdam kijken zijn de meeste banen misschien niet binnen de grachtengordel te vinden (alhoewel daar natuurlijk genoeg te doen is in de horeca), maar zeker wel binnen de A10.

In Utrecht heb ik het idee dat de bedrijvigheid zijn zwaartepunt aan het spoor heeft. Dan kun je proberen nog eens een polder bij Hoofddorp of Leidsche Rijn in te lijven, maar dat zullen gewoon nieuwe auto-afhankelijke plekken worden.

• RemcoDelft
https://www.nu.nl/politie...frustreert-oppositie.html
Het onafhankelijk Kamerlid Pieter Omtzigt wilde maandag tijdens een eerste debat over het belastingplan voor 2022 weten waarom er in de begrotingsvoorstellen van het demissionaire kabinet voor volgend jaar geen uitgebreid plan ligt om het woningtekort aan te pakken.
"Dit is ongeveer de enige crisis waarvan alle 150 Kamerleden erkennen dat die bestaat. Hoe haalt de regering het dan in zijn hoofd om een begroting te publiceren zonder streefcijfers van het aantal nieuwe woningen?", vroeg Omtzigt zich af.

• Z___Z
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:19:
[...]

Het gros van de bedrijvigheid is niet in het stadscentrum, maar juist daar buiten. Terwijl een stadscentrum voor forenzen vaak de hel is om buiten de stad te komen. Als je dan op een leeftijd komt dat je de tijd hebt om van de stadse faciliteiten gebruik te maken, dan zou je dus moeten oprotten om plaats te maken voor mensen voor wie wonen in de stad vooral onhandig is? Hm.
De rand van de stad is toch ook in de stad. Buiten de stad is richting Almere, Zoetermeer, wat inmiddels ook steden zijn, maar niet meer te fietsen/OV’en.
michie1 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:48:
[...]

Hoe definieer je 'centrum'? Als we naar Amsterdam kijken zijn de meeste banen misschien niet binnen de grachtengordel te vinden (alhoewel daar natuurlijk genoeg te doen is in de horeca), maar zeker wel binnen de A10.
De zone rond de A10, waar inderdaad een hoop bedrijvigheid is, vind ik niet bepaald het centrum. Als ik denk aan het centrum en de stedelijke faciliteiten, dan denk ik toch vooral aan zaken als cultuur, horeca, winkels, zorg etc. waarvan een groot deel zich in het centrum of dicht bij het centrum bevindt. Dat zijn niet bepaald faciliteiten die beperkt zijn tot jongeren. Ik denk dat een hoop jongeren ook meer interesse hebben in andere faciliteiten, zoals bijvoorbeeld sportfaciliteiten, en in een iets verdere levensfase ook in zaken als scholen, kinderopvang, speeltuinen en verenigingen etc. Zaken die vaak toch wat beter buiten het centrum zijn.
RemcoDelft schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:56:
waarom er in de begrotingsvoorstellen van het demissionaire kabinet voor volgend jaar geen uitgebreid plan ligt om het woningtekort aan te pakken.
Hoewel ik in het algemeen Omtzigt hoog heb zitten, vind ik dit toch wel een beetje flauw. Eigenlijk staat het antwoord al in de vraag: het is een demissionair kabinet. Dat moet, simpel gezegd, de winkel draaiende houden tot er een nieuw kabinet is dat beleid kan bepalen. En dat demissionaire kabinet moet dus geen grote ingrijpende plannen aanvangen.

[Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 25-10-2021 20:12]

Pagina: 1 ... 17 ... 28 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee