Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 145 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.818 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:56
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:28:
[...]

Ongeveer een kwart van Nederland is 'Randstad', dus het is maar wat je zeer beperkt noemt. Ter vergelijking, de Greater London Area heeft ongeveer hetzelfde aantal inwoners, maar op een oppervlak dat vijf keer zo klein is. Ik denk dat het punt van @Conrado te weinig gehoord is. De Randstad is gewoon geen uitzonderlijk gebied. Niet binnen Nederland, en zeker niet binnen Europa.

Aan de andere kant zijn er in andere Europese landen "metropoolregio's" die ongeveer hetzelfde oppervlak hebben als Nederland-muv-de-Randstad ... met nog niet de helft van de bevolking. Greater Los Angeles heeft twee keer het oppervlak van heel Nederland - en ongeveer dezelfde bevolking.

De Randstad is een marketingpitch, waardoor je als relatief kleine Europese stadjes multinationals toch het idee kunt geven dat ze zich in een metropoolregio vestigen. Inmiddels wordt het trucje nog eens herhaald, met bijv ELAt, of het nieuwe TriStateCity. In de praktijk betekent het niets; ondanks de korte afstand doet de beste treinverbinding van Den Haag naar Amsterdam er een uur over, en iedereen die wel eens geprobeerd heeft vanuit Nederland met de trein in Leuven of Keulen te komen heeft lang genoeg in de dieselboemel gezeten om te weten hoe hilarisch het idee is dat we allemaal één stedelijk gebied zouden zijn.

Kortom: we moeten niet in onze eigen marketing trappen. De overeenkomsten tussen Randstad en 'de rest' van Nederland zijn veel groter dan de verschillen.
Ik heb de marketingpitch rondom de Randstad wellicht gemist, in mijn beleving beconcurreren de 4 steden elkaar hevig en is er helemaal geen sprake van een gezamenlijk front van randstad va de rest van Nederland

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:20
Blik1984 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:05:
Ik heb de marketingpitch rondom de Randstad wellicht gemist, in mijn beleving beconcurreren de 4 steden elkaar hevig en is er helemaal geen sprake van een gezamenlijk front van randstad va de rest van Nederland
Het gaat niet om één front. De randstad is simpelweg dominant in ons denken. Het is waar Nederland ontstaan is, waar Holland is, daar zijn de grootste steden, daar is de centrale overheid, en is van oudsher de economische motor. Alleen, dat laatste is aan het kantelen. Rabobank "Het zwaartepunt in onze economie verschuift naar het Oosten". Daarbij komt dat de brede welvaart in de Randstand het laagst is.

Toch hebben de beleidsmakers daar een ander beeld bij. Het grootste deel van de Kamerleden, en helemaal van beleidsbepalende ambtenaren, komt uit de Randstad. Als je op de achtergrond denkt dat de rest van Nederland 'provincie' is, ga je er ook naar handelen :(

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:02

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Miks schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:09:
We gaan gewoon de 80s herleven: de door jou @Richh aangehaalde vergrijzing van "de provincie" gaat er voor zorgen dat woningen sneller goedkoper worden buiten de stad. Een identieke uitstroom uit de stad gaat ontstaan als in de 80s (of zien we al!) dus, aangedreven door goedkopere huizen buiten de stad, en een steeds negatiever beeld van de stad.
Dat zal wel meevallen. Itt vroeger toen de stadscentra wat verwaarloosd waren zijn ze nu aardig gegentrificeerd. Vol moderne huizen, strakke infrastructuur en veel inzet op plezier (horeca e.d.). Misschien dat in de echt grote steden het in het centrum wat minder fijn is vanwege het hoge aantal immigranten met bijbehorende problematief, maar kleinere steden zoals Delft, Leiden, Gouda enzo hebben booming centra.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Richh schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:44:
[...]

Daar zijn we het dan wel volledig over oneens :P

Veel mensen vinden de stad nog steeds leuk en gezellig. Daarvan zijn talloze voorbeelden te vinden. Praktijkvoorbeeld: het merendeel van Nederland woont op dit moment nog altijd in de stad, en bijna de helft van Nederland woont in de Randstad, terwijl dit slechts een zeer beperkt deel van de oppervlakte van ons land betreft. Ook hier op Tweakers of bij andere fora zijn er nog altijd zeer veel mensen die bewust voor de stad kiezen. Waaronder ondergetekende, geen haar op mijn hoofd die terug wil naar het platteland waar ik opgroeide.

Daar maken 25.000 inwoners per jaar op 8.300.000 randstedelingen geen verschil op. En dan hebben we het puur over het binnenlandse migratieaantal, niet over natuurlijke aanwas (geboortes) en buitenlandse migratie. Het is niet zo dat het aantal inwoners in de randstad daalt, althans, dat staat er niet.

Ook vind ik dat je 'de stad' teveel generaliseert. Er zit een wereld van verschil tussen een Amsterdam en Assen. Ook in de bijbehorende perceptie van wat 'duur, druk, massatourisme, ongeschikt voor kinderen etc etc' betreft.

We zien (nog?) lange na niet wat we in de jaren 80 zagen. Steden lopen niet leeg. Er is één artikeltje nu wat erop wijst dat er bovengemiddeld veel binnenlandse migratie is van de randstad (= een select aantal steden) naar buiten de randstad (waaronder ook andere steden!). Er is (nog?) lang geen sprake van een trend en al helemaal niet degene die je voorspiegelt. Althans, dat kan je momenteel naar mijn idee helemaal nergens op baseren.
Een belangrijk aspect waarom mensen ergens wonen, zijn de bindingen met andere mensen. Wanneer er een alternatief is dat beter is dan de stad, gaat men de stad verlaten. De effecten zag je in de jaren 80. Maar het had zich natuurlijk al in de jaren 60 in gang gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:47
Miks schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:09:
[...]

De trek uit de randstad zorgt voor verval van de grote steden. Dit zeg ik al jaren.
Uit het nu.nl stukje: Hoewel veel mensen vanuit de Randstad naar andere gemeenten verhuizen, loopt het er niet leeg. Onder andere bevolkingsgroei en migratie uit het buitenland leiden ertoe dat het inwoneraantal in veel gemeenten in de Randstad toeneemt.
Waar 'de grote stad' eerst werd geassocieerd met: leuk, gezellig, creatief, eigenzinnig, werelds...

...zie je 'de grote stad' steeds meer veranderen in de perceptie naar: duur/onbetaalbaar, druk, massa-toeristisch, ongeschikt voor kinderen, "vol met buitenlanders", weinig natuur, etc.
En wat gebeurt er in een grote stad waarop dit allemaal van toepassing is:
Amsterdam groeit. Tussen 2010 en 2020 kwamen er ruim 100.000 inwoners bij. Niet eerder in de geschiedenis van de stad groeide het inwonertal zo sterk en zo lang achtereen. link
We gaan gewoon de 80s herleven: de door jou @Richh aangehaalde vergrijzing van "de provincie" gaat er voor zorgen dat woningen sneller goedkoper worden buiten de stad. Een identieke uitstroom uit de stad gaat ontstaan als in de 80s (of zien we al!) dus, aangedreven door goedkopere huizen buiten de stad, en een steeds negatiever beeld van de stad.
Uit Amsterdam was de grote uitstroom tussen 1960 en 1985 -de periode suburbanisatie op bovengenoemde website. In de andere grote steden zal dit niet precies hetzelfde, maar wel vergelijkbaar zijn verlopen. Destijds werden buiten de grote steden groeikernen uitgebouwd, waar met name gezinnen uit die steden terecht konden.

Een met die periode vergelijkbare uittocht uit de steden is tegenwoordig niet mogelijk: daarvoor is woningbouw elders op grote schaal nodig. Die is er nu niet, en gaat de komende jaren ook niet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:54
ABN heeft gisteren de rente met 0,1% verhoogd.
Dat terwijl al worden wordt gesuggereerd dat er best wel wat vanaf kan.
Hypotheek aanvragen zijn ook geslonken, dus ik snap het niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
kx22 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 07:00:
Die bank heeft een vlucht gemaakt en is inmiddels marktleider qua hypotheken. Wonderlijk, want ze bieden niets wat andere partijen niet ook bieden en zijn ook niet per se scherper met hun tarieven/rentes.🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:38
antidote schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 00:06:
[...]
Uit Amsterdam was de grote uitstroom tussen 1960 en 1985 -de periode suburbanisatie op bovengenoemde website. In de andere grote steden zal dit niet precies hetzelfde, maar wel vergelijkbaar zijn verlopen. Destijds werden buiten de grote steden groeikernen uitgebouwd, waar met name gezinnen uit die steden terecht konden.

Een met die periode vergelijkbare uittocht uit de steden is tegenwoordig niet mogelijk: daarvoor is woningbouw elders op grote schaal nodig. Die is er nu niet, en gaat de komende jaren ook niet komen.
Vergrijzing zorgt er momenteel voor dat die gezinswoningen waar de Amsterdammers (en andere stedelingen) naar uitwijken in relatief hoog tempo vrij komen.

Mijn ouders wonen in zo'n wijk die in de jaren 70 uit de grond gestampt is. Bijna de helft is nog 'eerste bewoner' en eind 70 of 80+ en het grootste deel van die groep zal binnen 10 jaar uit de wijk 'verdwijnen'. Naar een verzorgingshuis of tussen 6 plankjes.

Reken maar dat de vrijkomende woningen erg in trek zijn bij de gezinnen uit de steden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Misschien nog eens goed om te benoemen, de bank kijkt naar meer dan de huidige rente stand van de kapitaalmarkt. Financiële instellingen zijn uit op winst maximalisatie, er is geen vaste opslag op basis van rente op de kapitaalmarkt. Ze gaan voor het voor hun hoogst haalbare resultaat met de minste risico. De risico’s nemen toe dus verhogen ze de marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Met 17,5% zijn ze kennelijk marktleider. Kortom ze zullen genoeg aanvragen nog af te handelen hebben en willen geen nieuwe. Dus gooien ze de rente omhoog om minder aantrekkelijk te worden. Al zie ik ze in lijstjes altijd onderaan bungelen. Dus of ze moeten handige voorwaarden hebben maar op rentetarief zou ik ze niet overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Bedoel je dan de spaar- of hypotheekrente? Op rentebox zie ik juist nog een verlaging van ABN per gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16
Joosie200 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Met 17,5% zijn ze kennelijk marktleider. Kortom ze zullen genoeg aanvragen nog af te handelen hebben en willen geen nieuwe. Dus gooien ze de rente omhoog om minder aantrekkelijk te worden. Al zie ik ze in lijstjes altijd onderaan bungelen. Dus of ze moeten handige voorwaarden hebben maar op rentetarief zou ik ze niet overwegen.
Hoe ze precies zoveel marktaandeel veroverd hebben zonder onderscheidende voorwaarden of een bijzonder aantrekkelijk rentetarief is een raadsel. Maar misschien hebben ze simpelweg veel slagkracht qua capaciteit en konden ze in de tijden dat er extreem veel aanvragen waren als een van de weinige partijen snel genoeg alles verwerken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kx22
Valorian schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:25:
[...]

Hoe ze precies zoveel marktaandeel veroverd hebben zonder onderscheidende voorwaarden of een bijzonder aantrekkelijk rentetarief is een raadsel. Maar misschien hebben ze simpelweg veel slagkracht qua capaciteit en konden ze in de tijden dat er extreem veel aanvragen waren als een van de weinige partijen snel genoeg alles verwerken?
Ze denken in mijn geval het beste mee.
Ik ben een ondernemer en door corona in 2020 heb ik een enorme verlies gemaakt.
In 2021 heb ik weer een mooie winst gemaakt.

ING zegt negatief + postief = resultaat = je inkomengemiddelde.
ABN neemt negatief mee als 0 en daardoor heb ik een betere gemiddelde.
Dus wat dat betreft onderscheiden ze zich wel in mijn geval.

Ik had het over de hypotheekrente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Ivow85 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:05:
[...]

Vergrijzing zorgt er momenteel voor dat die gezinswoningen waar de Amsterdammers (en andere stedelingen) naar uitwijken in relatief hoog tempo vrij komen.

Mijn ouders wonen in zo'n wijk die in de jaren 70 uit de grond gestampt is. Bijna de helft is nog 'eerste bewoner' en eind 70 of 80+ en het grootste deel van die groep zal binnen 10 jaar uit de wijk 'verdwijnen'. Naar een verzorgingshuis of tussen 6 plankjes.

Reken maar dat de vrijkomende woningen erg in trek zijn bij de gezinnen uit de steden.
De grote trek toen naar het Groene Hart. Meer groen en ruimte, maar toch dichtbij de stad. Toen kon je nog op normale tijden naar je werk zonder teveel files. Later werd dat moeilijker. Mijn vader ging daarom al om 7 ipv 8 uur weg.

Veel steden hadden ook jarenlang 'bottlenecks'. Via de snelweg ging het snel, maar de laatste km's kostte meer dan een half uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Als jij nu een geniale uitvinding doet waardoor jij huizen kan produceren voor 50k ipv de tonnen die een huis nu kost, dan is het niet zo dat de prijs van huizen zal dalen. Nieuwbouw zal altijd marktconform verkocht worden, want we willen niet dat de eerste koper de winst mag innen, de eindprijs moet marktconform zijn. De winst is hierdoor voor de gemeenten. Dit is ondenkbaar in een echte vrije markt.

Verder is de prijsbepaling zeer sterk afhankelijk van de financieringsmogelijkheden, die tevens gedeeltelijk politiek bepaald worden (denk aan NHG, denk aan belasting (en belastingkortingen zoals HRA), denk aan het NIBUD dat bepaalt hoeveel geld je per maand aan je woonlasten mag besteden, etc etc etc).
Tot op zekere hoogtes zijn zelfs de rentes (en al helemaal sinds enkele jaren) sterk afhankelijk van economisch beleid dat indirect bepaald wordt door de politiek, en maar slechts in zeer beperkte mate door wat we 'de markt' noemen.
Uit context misschien maar inhakend.

Zo'n geniale uitvinding is er al (EPS) en er is vast nog meer mogelijk met bijv. gerecyclede materialen, zoals misschien PET flessen.

Ik begrijp net zoals Arno Wellens niet, dat mensen het schijnbaar accepteren dat je nu minstens 10x een jaarinkomen moet betalen voor een huis itt tot vroeger 4x.

Er zijn bijv. constructies met wooncooperaties. Om speculeren te voorkomen, dat je het bij verkoop eerst aan de coop. moet aanbieden of anders bij vrije verkoop 25% moet afdragen. Er is met denk ik zo'n constructie meer mogelijk.

Ik kwam een keer een verhaal tegen dat iemand geen overbruggingskrediet kreeg vd bank. Toen ging ze aanbellen bij rijke mensen met een voorstel dat ze haar tijdelijk dat bedrag voorschieten. Haar huis dan hierbij als onderpand. Bij het derde huis lukte haar dat.

Wellicht is er een idealistische of ruimhartige vastgoed investeerder of meerdere bereidt om zo'n woonwijk met EPS woningen te financieren. Dan goedkoop een EPS woning kopen en later alleen terug verkopen aan die investeerder(s). Dan met marktconforme prijsstijging als percentage oid wat de verkoper zelf mag opstrijken. Desnoods alleen inflatie correctie. Het gaat om wonen en je krijgt dan iig je inleg terug. Deze woningen evt. ook (deels) ter verhuur aanbieden.

Stel deze investeerder heeft net zoals in dat eerdere fimpje van Zembla uit 2005 een stuk grond en hij bouwt hierop met evt. hulp van andere investeerders of bouwers een hele wijk EPS woningen met zo'n soort contract. Dan deze woningen alleen aanbieden aan degenen die nu geen geschikte woning kunnen vinden en betalen.

Wellicht dat die vastgoed investeerder(s) mensen ook geld voorschieten voor zo'n EPS woning net als een bank dat doet met hypotheken. De woning dan als onderpand. Dan alleen waar nodig of met een minimum inleg oid.

Niet realistisch misschien of te moeilijk, maar de woningnood is al jaren te hoog en dan moet men inventief zijn vind ik. Gezien wat blijkbaar bestuurlijk mogelijk was de afgelopen jaren, vind ik dat er meer 'out of the box' oplossingen mogelijk moeten zijn of dat iig bespreekbaar maken. De overheden zouden imo zo'n burger initiatief met investeerders of coop constructies moeten steunen.

Met banken zou het imo ook anders moeten. Je geeft je geld gratis aan ze en vervolgens moet je overal voor betalen. Rente krijg je ook al niet meer of nauwelijks. Zelfs negatieve rente en moeten bijbetalen boven de ton. Dat limiet bedrag zal vast nog omlaag gaan. Bij hypotheken hebben ze nog je woning als onderpand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
Ivow85 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:05:
[...]

Waar wonen je ouders! Ik geloof hier helemaal niets van

In mijn ervaring (Assen) gingen mensen uit jaren 70 wijken vaak verhuizen naar jaren 90 wijken. Kinderen wat ouder, inkomen wat hoger, genoeg geld om een stap te maken.

Dus anno 2022 zijn er nauwelijks nog oorspronkelijke bewoners in wijken van 1975 of 1980. Ik woon zelf in een jaren 80 wijk en iedereen is daar ruim daarna gaan wonen, de oudste bewoner is hier in 1995 gaan wonen

Bijna de helft, ik geloof er niets van, misschien een paar...

Nou is Assen natuurlijk geen Houten of Almere of Purmerend maar ik geloof er geen snars van dat de helft van de bewoners er al 40 jaar zit ... in dezelfde woning...

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 13-08-2022 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Kalentum schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:07:
[...]

Waar wonen je ouders! Ik geloof hier helemaal niets van
Midden Nederland.

In het postcodegebied van de wijk wonen (peildatum 1-1-2021) 3075 mensen van 25 jaar en ouder. Van die groep zijn er 1360 inmiddels 65+. Dat is ongeveer 44% van de bewoners als je inwonende kinderen niet meetelt. Het grootste deel van die groep 65+ is echt eerste bewoner.

Na de jaren 80 is zijn er in de directe omgeving geen grootschalige nieuwbouwwijken meer bij gekomen, dus wat dat betreft is er ook geen doorstroom geweest. Want naar Almere of Nieuwegein verhuizen was en is voor de meesten geen realistische optie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:32
Kalentum schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:07:
Dus anno 2022 zijn er nauwelijks nog oorspronkelijke bewoners in wijken van 1975 of 1980. Ik woon zelf in een jaren 80 wijk en iedereen is daar ruim daarna gaan wonen, de oudste bewoner is hier in 1995 gaan wonen

Bijna de helft, ik geloof er niets van, misschien een paar.
Hier in het rijtje (eind jaren 60) klopt het aardig. De buren zijn in 2015 ingetrokken, omdat de eerste bewoners waren omgevallen. Wij in 2019, zelfde verhaal. De rest van het rijtje zijn allemaal mensen op dezelfde (hoge) leeftijd, waarbij ik van de directe buren weet dat ze er vanaf nieuwbouw wonen. En zelfs als dat niet zo is, dan is het alsnog waarschijnlijk dat de woningen binnen nu en twintig jaar vrijkomen.

Bij mijn ouders in de straat (halverwege jaren '60) iets anders, daar waren vorig jaar nog twee mensen die vanaf nieuwbouw in de woning zaten. Één daarvan is inmiddels overleden.

Dus zo gek vind ik het verhaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Ivow85 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 21:31:
[...]

Midden Nederland.

In het postcodegebied van de wijk wonen (peildatum 1-1-2021) 3075 mensen van 25 jaar en ouder. Van die groep zijn er 1360 inmiddels 65+. Dat is ongeveer 44% van de bewoners als je inwonende kinderen niet meetelt. Het grootste deel van die groep 65+ is echt eerste bewoner.

Na de jaren 80 is zijn er in de directe omgeving geen grootschalige nieuwbouwwijken meer bij gekomen, dus wat dat betreft is er ook geen doorstroom geweest. Want naar Almere of Nieuwegein verhuizen was en is voor de meesten geen realistische optie.
Hier de data van mijn wijk: https://allecijfers.nl/postcode/9407/

Midden Nederland... wat is dat? Putten ofzo?

Lunetten zuid: https://allecijfers.nl/postcode/3524/
Almere Haven https://allecijfers.nl/postcode/1353/
Stukje Schothorst https://allecijfers.nl/postcode/3813/

Waar hebben we het over? Weet je zeker dat het woongebied van jouw ouders representatief is voor de algemene uitspraak dat jaren 80 wijken bij bosjes vrij komen voor Amsterdammers?

Welke jaren 80 wijk in Midden Nederland hebben we het over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Je linkt nu naar stedelijke wijken.

En nee, ik hoef hier niet te vertellen in welke wijk mijn ouders wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Durant schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:58:
Ik begrijp net zoals Arno Wellens niet, dat mensen het schijnbaar accepteren dat je nu minstens 10x een jaarinkomen moet betalen voor een huis itt tot vroeger 4x.
Je hoeft het niet te accepteren :)

Echter, dan doen anderen kopers wel: Huizen zijn niet over tijd zoveel duurder geworden omdat de bewoners collectief besloten hebben dat ze er meer geld voor willen ontvangen, maar omdat er steeds voldoende kopers zich melden die zorgen dat de prijzen stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Ivow85 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:07:
Je linkt nu naar stedelijke wijken.

En nee, ik hoef hier niet te vertellen in welke wijk mijn ouders wonen.
Je hoeft niet te vertellen waar je ouders wonen maar enige cijfermatige onderbouwing zou wel fijn zijn.

Want jaren 70 of 80 wijken waar "bijna de helft is nog 'eerste bewoner' en eind 70 of 80+" is, ik ken ze niet.

En in de context van de discussie; wat mij betreft is er geen uittocht gaande naar 'buiten de randstad' want er staan geen 100 duizend woningen klaar voor mensen die de Randstad willen ontvluchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:56
Kalentum schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

En in de context van de discussie; wat mij betreft is er geen uittocht gaande naar 'buiten de randstad' want er staan geen 100 duizend woningen klaar voor mensen die de Randstad willen ontvluchten.
Er is ook helemaal geen uittocht gaande uit de Randstad, 3.000 personen per jaar op een inwoneraantal van 8 miljoen. Waarbij immigratie niet is meegenomen. Het stikt in de grote steden van de expats die dus niet meegenomen zijn in dit plaatje.

Daarnaast zou ik ook graag de getallen zien zonder de coronajaren, ik denk dat de 2 coronajaren een relatief groot aandeel vertegenwoordigen in deze cijfers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Blik1984 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:47:
[...]

Er is ook helemaal geen uittocht gaande uit de Randstad, 3.000 personen per jaar op een inwoneraantal van 8 miljoen. Waarbij immigratie niet is meegenomen. Het stikt in de grote steden van de expats die dus niet meegenomen zijn in dit plaatje.

Daarnaast zou ik ook graag de getallen zien zonder de coronajaren, ik denk dat de 2 coronajaren een relatief groot aandeel vertegenwoordigen in deze cijfers
Nee ik snap dan ook niet waar @Ivow85 zijn of haar gegevens vandaan haalt.

Maar ook Corona heeft niet opeens een blik woningen in Drenthe geopend. Zolang we geen grootschalige nieuwbouw in bv noord Nederland doen zijn er te weinig woningen om wat voor uittocht dan ook te faciliteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Durant
  • Niet online
Conrado schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

Echter, dan doen anderen kopers wel: Huizen zijn niet over tijd zoveel duurder geworden omdat de bewoners collectief besloten hebben dat ze er meer geld voor willen ontvangen, maar omdat er steeds voldoende kopers zich melden die zorgen dat de prijzen stijgen.
Massaal protesteren kan ook zoals vroeger tegen de kernwapens en de krakersbeweging of zoals nu de boeren. Een half mijoen mensen in Den Haag maakt een behoorlijke indruk. Doe je iig iets.

Het is off-topic, maar ik heb een vriendin als vergelijk van verschillende demo's vd afgelopen jaren en die van de krakersrellen in de jaren 80 laten zien. Ze schrok van het verschil.

[ Voor 11% gewijzigd door Durant op 14-08-2022 02:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Conrado schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:14:
[...]

het gekke is dat een huis aftakelt over de jaren door slijtage maar ook door dagelijks intensief gebruik. waarom zou het dan meer waard worden? dat moet dan aan de locatie liggen in combinatie met de vraag/aanbod ratio.

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Durant schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:10:
[...]
Massaal protesteren kan ook zoals vroeger tegen de kernwapens en de krakersbeweging of zoals nu de boeren. Een half mijoen mensen in Den Haag maakt een behoorlijke indruk. Doe je iig iets.
Het enige waar je tegen kunt protesteren is dat er te weinig gebouwd wordt. Maar het hoe en waarom daarvan analyseren we hier al continue. Maar zelfs als de bouwproductie écht hoger wordt, zal het misschien voldoende zijn om de bevolkingsgroei enigszins bij te houden. Tot lagere prijzen gaat het niet leiden :)

offtopic:
Ik herinner we ook de kernwapenprotesten en krakersrellen ("geen woning, geen kroning")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
JJ Le Funk schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:16:
het gekke is dat een huis aftakelt over de jaren door slijtage maar ook door dagelijks intensief gebruik. waarom zou het dan meer waard worden? dat moet dan aan de locatie liggen in combinatie met de vraag/aanbod ratio.
Als we de klushuizen buiten beschouwing laten, takelt een huis niet af mits het onderhouden wordt. Slijtage is in de regel beperkt tot verwarming, badkamer en keuken, maar die laatste twee zijn natuurlijk ook smaakgevoelig. Die zaken zijn ook geaccepteerd in de markt.

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 13-08-2022 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
[...]
Je hoeft niet te vertellen waar je ouders wonen maar enige cijfermatige onderbouwing zou wel fijn zijn.
Kalentum schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 22:57:
[...]

Nee ik snap dan ook niet waar @Ivow85 zijn of haar gegevens vandaan haalt.
De cijfers heb ik hier al neergezet. Ze komen van dezelfde site als waar jij naar linkte.

En als je het niet gelooft omdat het de situatie in jouw bubbel anders is: prima, dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Conrado schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:28:
[...]

Als we de klushuizen buiten beschouwing laten, takelt een huis niet af mits het onderhouden wordt. Slijtage is in de regel beperkt tot verwarming, badkamer en keuken, maar die laatste twee zijn natuurlijk ook smaakgevoelig. Die zaken zijn ook geaccepteerd in de markt.
En kozijnen als deze van kunststof of een relatief zachte houtsoort zijn. En isolatieglas. En dakpannen. En de elektrische installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Ivow85 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:41:
En kozijnen als deze van kunststof of een relatief zachte houtsoort zijn. En isolatieglas. En dakpannen. En de elektrische installatie.
Da's een klushuis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ivow85 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:39:
De cijfers heb ik hier al neergezet. Ze komen van dezelfde site als waar jij naar linkte.

En als je het niet gelooft omdat het de situatie in jouw bubbel anders is: prima, dan niet.
Los van de staat van jaren '80 buurten (en die zijn toch enigzins anecdotisch) zouden we naar de bevolkingspiramide, en de voorspellingen daarvoor kunnen kijken. Boven de 75+ zal instroom door migratie wel beperkt zijn, dus we kunnen met een redelijke zekerheid zeggen dat een bepaald percentage van de 75+ers over tien jaar geen bovengrondse woonruimte meer nodig heeft. (Voor 30+ers geldt dat natuurlijk net zo goed, maar daar moeten we nog rekening houden met immigratie)

Wat ik me wel afvraag is of het een "golf" is; er zijn enorme verschillen tussen de momenten waarop mensen omvallen.
Dus het zijn vooral de bakstenen die geen onderhoud nodig hebben? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Durant schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:10:
[...]

Het is off-topic, maar ik heb een vriendin als vergelijk van verschillende demo's vd afgelopen jaren en die van de krakersrellen in de jaren 80 laten zien. Ze schrok van het verschil.
Protesteren waartegen? Dat een huis waar jij het wilt duur is? Sorry maar dan koop je toch gewoon in een andere stad. Dat doen mensen nu blijkbaar ook vanuit de randstad.

Het zijn waarschijnlijk wel de wat hoger opgeleiden met kinderen die de randstad uitgaan voor een grote woning wat verder weg. Die zijn veel meer flexibel qua wonen en reizen dan mensen met een uitkering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Maar een huis takelt niet af, over het algemeen word er best wat aan onderhoud betaald door de eigenaren om het huis in stand te houden. Iets van 1% van de waarde per jaar aan onderhoud.

Dus het huis blijft eigenlijk in een goede staat, er komt gewoon meer vraag en de inflatie komt er ook bij dus daarom kost het gewoon meer geld om een huis te kopen. Het huis word niet meer of minder waard, het geld word gewoon minder waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Laatst online: 23:47
[...]

Dit, en daarnaast zijn de meeste groeikernen binnen de randstad gebouwd. Wanneer daar in de toekomst veel woningen vrijkomen, kan dit hoogstens een trek uit de steden faciliteren, maar nog steeds geen uittocht uit de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 15:50

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

[...]

Klopt, kijk maar naar appartementen geschikt voor ouderen. Gaan letterlijk als warme broodjes over de toonbank in bepaalde gebieden. Ik snap het ook wel. Je zit in je huis, flinke trap erin en je ziet dat het huis voor de buren 900.000€ meer oplevert dan jouw originele hypotheek in guldens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:20
Durant schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:58:
Ik accepteer het ook niet, maar we moeten wel en hebben het dus ook maar gedaan. Want het alternatief (vrije sector huren), dat accepteer ik al helemaal niet :P

Onze generatie is helaas niet opgevoed met het idee om te protesteren en/of het systeem daadwerkelijk te verbeteren.
Edit: dat had je zelf ook al gemerkt indd :P

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 14-08-2022 18:31 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Conrado schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 23:24:
[...]

Het enige waar je tegen kunt protesteren is dat er te weinig gebouwd wordt
Is dat zo? Er is veel meer (waaronder fiscale) wet- en regelgeving waar jonge mensen zich druk over zouden moeten maken en over zouden kunnen protesteren ;)

Ik vind het wel lollig dat jullie naar weet-ik-veel hoeveel posts discussie in dit topic nog altijd proberen te doen alsof het probleem ofwel bij de starter zelf ligt, ofwel bij 'de markt'.

Maargoed, ik snap dat ook wel weer. Hoe minder jongeren het probleem daadwerkelijk begrijpen, hoe kleiner de kans dat er daadwerkelijk dingen veranderen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:37:
[...]

[...]

Is dat zo? Er zijn veel meer (fiscale) wet en regelgeving waar jonge mensen zich druk over zouden moeten maken en over zouden kunnen protesteren ;)

Ik vind het wel lollig dat jullie naar weet-ik-veel hoeveel posts discussie in dit topic nog altijd proberen te doen alsof het probleem ofwel bij de starter zelf ligt, ofwel bij 'de markt'.

Maargoed, ik snap dat ook wel weer. Hoe minder jongeren het probleem daadwerkelijk begrijpen, hoe kleiner de kans dat er daadwerkelijk dingen veranderen. ;)
HRA word al afgebouwd en EWF gaat in de toekomst hard omhoog dus de fiscale regelingen zijn al op hun retour. Nu zien veel mensen natuurlijk dat anderen maar direct in de problemen raken als ze daardoor een huis kunnen kopen maar zo werkt het natuurlijk niet.

Je kan beter klagen dat de inkomsten al zeker 7 jaar ver achter liggen op de inflatie. Als die gewoon de inflatie hadden gevolgd dan was het probleem ook veel kleiner geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:05
Richh schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:30:
[...]

Ik accepteer het ook niet, maar we moeten wel en hebben het dus ook maar gedaan. Want het alternatief (vrije sector huren), dat accepteer ik al helemaal niet :P

Onze generatie is helaas niet opgevoed met het idee om te protesteren en/of het systeem daadwerkelijk te verbeteren.
Edit: dat had je zelf ook al gemerkt indd :P
Want protesteren helpt of heeft geholpen in het verleden? Ik dacht het niet of nauwelijks, en al helemaal niet bij grote problematieken van tegenwoordig. Het grootste gedeelte van dit land vaart bij de huidige (fiscale) wet en regelgeving, ergo ze stemmen er zelf op via D66, dat is namelijk een grote partij onder jongeren.

Protesteren helpt niet zolang op democratische wijze op de partijen gestemd worden die de huidige wet en regelgeving niet willen aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:19
Shadowhawk00 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:40:
[...]

HRA word al afgebouwd en EWF gaat in de toekomst hard omhoog dus de fiscale regelingen zijn al op hun retour. Nu zien veel mensen natuurlijk dat anderen maar direct in de problemen raken als ze daardoor een huis kunnen kopen maar zo werkt het natuurlijk niet.

Je kan beter klagen dat de inkomsten al zeker 7 jaar ver achter liggen op de inflatie. Als die gewoon de inflatie hadden gevolgd dan was het probleem ook veel kleiner geweest.
Dat had geen ene bal uitgemaakt voor de huizenmarkt. Hooguit dat de prijzen nog harder zou zijn gestegen. Het grote probleem is juist dat mensen meer kunnen en mogen betalen voor een huis. Een extra inkomstenstijging zou dat alleen maar versterken.
Zolang er een huizentekort is, zal elke stijging in inkomen en leenruimte zich vertalen in duurdere huizen. Pas als mensen minder kunnen of willen betalen voor een huis zal de prijs stabiliseren of dalen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:40:
[...]

HRA word al afgebouwd en EWF gaat in de toekomst hard omhoog dus de fiscale regelingen zijn al op hun retour.
Dat zou veel sneller kunnen.
Daarnaast zijn er veel meer knoppen waar aan gedraaid kan worden. Niet alleen qua directe belastingen, maar ook aan (bijvoorbeeld) hoe de begroting van een gemeente eruit ziet (en hoe de lasten verdeeld worden onder zittende bewoners en nieuwe nieuwbouw-bewoners verdeeld worden).
Eens, maar opnieuw een plan wat zeer slecht praktisch uitvoerbaar is helaas. Krijgen we de politiek die wijst naar bedrijven, en bedrijven (die overigens mede je eigen salaris betalen; je hebt ze nodig (als je niks verhuurt ;) )) die weer naar de politiek gaan wijzen omdat ze te veel geld bijdrukken.

Je zegt 7 jaar, maar volgens mij is dat al het geval sinds we de goudstandaard hebben losgelaten en daarmee defacto geld, wanneer gewenst door de politiek, niet meer schaars hebben gemaakt. Best een ingewikkeld verhaal voor op je bordje op het Malieveld, denk ik, en daarbij is dit ook verlegd naar een politiek instrument wat feitelijk niet verkiesbaar is.

De beste manier van een dergelijk protest is wellicht het promoten van een ander geldsysteem? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
spijkerhoofd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:45:
[...]

Want protesteren helpt of heeft geholpen in het verleden? Ik dacht het niet of nauwelijks
De bouwproductie na de krakersrellen is wel degelijk een heel stuk hoger dan die de periode daarvoor was. En de boeren mogen wél in discussie met Rutte.
Het grootste gedeelte van dit land vaart bij de huidige (fiscale) wet en regelgeving, ergo ze stemmen er zelf op via D66, dat is namelijk een grote partij onder jongeren.

Protesteren helpt niet zolang op democratische wijze op de partijen gestemd worden die de huidige wet en regelgeving niet willen aanpassen.
Daar ben ik het wel mee eens, toch vind ik wel dat mijn generatie zich te makkelijk laat afschepen met het betalen van alle problemen die zich nu vormen. Zelfs al heeft het weinig tot geen zin, een deel van de jongeren vind een eigen woning nu dermate onrealistisch dat men zich er niet eens meer druk over maakt volgens mij.
Je moet toch iets doen om die onvrede duidelijk te maken aan degenen die uiteindelijk het merendeel van de stemmen uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
redwing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:46:
[...]

Dat had geen ene bal uitgemaakt voor de huizenmarkt. Hooguit dat de prijzen nog harder zou zijn gestegen. Het grote probleem is juist dat mensen meer kunnen en mogen betalen voor een huis. Een extra inkomstenstijging zou dat alleen maar versterken.
Zolang er een huizentekort is, zal elke stijging in inkomen en leenruimte zich vertalen in duurdere huizen. Pas als mensen minder kunnen of willen betalen voor een huis zal de prijs stabiliseren of dalen.
Probleem is dat vooral hoger opgeleiden met zeer goede banen rond hun 30e,kunnen kopen samen met de techneuten op MBO niveau vanwege de krapte van deze techneuten. De rest heeft pech want ze verdienen teveel voor sociale huur en te weinig voor vrije sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Richh schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:49:
[...]

Daarnaast zijn er veel meer knoppen waar aan gedraaid kan worden. Niet alleen qua directe belastingen, maar ook aan (bijvoorbeeld) hoe de begroting van een gemeente eruit ziet (en hoe de lasten verdeeld worden onder zittende bewoners en nieuwe nieuwbouw-bewoners verdeeld worden).
Hoe zouden de lasten verdeeld moeten worden onder zittende en nieuwbouw eigenaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Richh schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:55:
[...]

De bouwproductie na de krakersrellen is wel degelijk een heel stuk hoger dan die de periode daarvoor was. En de boeren mogen wél in discussie met Rutte.
De boeren mogen in discussie, maar feit blijft dat er een groot gedeelte van de veehouderijen eruit moeten dat staat vast.
Daar ben ik het wel mee eens, toch vind ik wel dat mijn generatie zich te makkelijk laat afschepen met het betalen van alle problemen die zich nu vormen. Zelfs al heeft het weinig tot geen zin, een deel van de jongeren vind een eigen woning nu dermate onrealistisch dat men zich er niet eens meer druk over maakt volgens mij.
Je moet toch iets doen om die onvrede duidelijk te maken aan degenen die uiteindelijk het merendeel van de stemmen uitbrengen.
Jongeren moeten zich realiseren dat ze niet de enige generatie zijn met problemen, andere generaties hebben ook problemen gehad toen ze jong waren, en dat is goed gekomen. Generatie van mijn vader (67) had te maken met hoge werkloosheid in de jaren 70/80 konden in de jaren 90 dus een woning kopen, welliswaar op zij 36e, millennials hadden te maken met de crisis van 2008-2014 en hoge jeugdwerkloosheid en toch kunnen er velen alsnog kopen, en ook de zoomers kunnen straks kopen want de eerste boomers zullen over 10 jaar sterven of in het bejaardentehuis zitten. Er komen kansen, enkel moeten ze geduld hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
spijkerhoofd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:57:
[...]

Hoe zouden de lasten verdeeld moeten worden onder zittende en nieuwbouw eigenaren?
Dat spreekt wel voor zich denk ik?

Nu laat je nieuwbouw eigenaren tonnen betalen voor een postzegel aan grond, zodat de gemeente zijn begroting rond kan krijgen. Die begroting betaalt dingen waar iedere inwoner van de gemeente profijt van heeft.
Veel eerlijker zou het zijn als de gemeentelijke lasten grofweg gelijkmatig verdeeld zouden zijn onder alle inwoners van een gemeente. En niet dat de nieuwbouw-kopers een veelvoud van de lasten dragen ten opzichte van wie er al woont.

Zoiets kan bereikt worden met een aanpassing in de verdeelsleutel waarmee de gemeentelijke belastingen bepaald worden, het verhogen van parkeertarieven, en dus het verlagen van de kosten van bouwgrond.

Tegelijkertijd hangt het een en ander natuurlijk ook samen met https://www.rijksoverheid...heidstaken-naar-gemeenten waardoor gemeenten opeens veel hogere lasten hebben gekregen terwijl oorspronkelijk deze lasten door het Rijk betaald werden. Terwijl gemeenten zeer beperkte ruimte hebben om meer inkomsten te genereren.
Feitelijk betalen we, kort door de bocht, nu jeugdzorg en het inkomen van langdurig zieken met het flippen van landbouwgrond naar woninggrond. Ik vind dat raar, en bovenal niet houdbaar op de lange termijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 14-08-2022 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
spijkerhoofd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:03:
[...]

De boeren mogen in discussie, maar feit blijft dat er een groot gedeelte van de veehouderijen eruit moeten dat staat vast.
Dat gaan we meemaken.
Jongeren moeten zich realiseren dat ze niet de enige generatie zijn met problemen
Dat doen ze ook wel. Het is te makkelijk om problemen met een dergelijke denkwijze te bagatelliseren.
millennials hadden te maken met de crisis van 2008-2014
De bandbreedte van millennials loopt tot een geboortejaar wat pas daarna de arbeidsmarkt op kwam, deze groep heeft nog geen goede kans op de huizenmarkt gehad.
de zoomers kunnen straks kopen want de eerste boomers zullen over 10 jaar sterven
Ik denk dat je nog een blik op de Nederlandse bevolkingspiramide moet leggen, we zijn nog zeker 20 jaar verder voordat de nu grootste leeftijdscohort het loodje gaat leggen. Tot die tijd moeten de zoomers wel, met relatief weinig werkenden, de AOW + zorg van precies die oudere generatie financieren, plus de energietransitie en bijvoorbeeld de uitkoopregeling van de boeren.

Tenminste, als ze dat allemaal laten gebeuren. Ik denk dat het goed, en fair, zou zijn als daar tegen geprotesteerd zou worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:49:
[...]

Voor jou persoonlijk misschien, maar er zijn genoeg mensen die dan financieel in de problemen kunnen komen. Bovendien zit je ook nog eens met betrouwbaarheid te maken. Als jij afspraken maakt en de overheid die willekeurig kan aanpassen als dat ze uitkomt hoe betrouwbaar is de overheid dan.
Geeft een leuk beeld naar investeerders toe, niet in nederland investeren voor je het weet is je investering niets meer waard.
Eens, maar opnieuw een plan wat zeer slecht praktisch uitvoerbaar is helaas. Krijgen we de politiek die wijst naar bedrijven, en bedrijven (die overigens mede je eigen salaris betalen; je hebt ze nodig (als je niks verhuurt ;) )) die weer naar de politiek gaan wijzen omdat ze te veel geld bijdrukken.
Tenzij je verschillende panden verhuurd moet je gewoon blijven werken hoor.
In mijn geval geeft het mij de mogelijkheid om een andere carriere te starten waardoor ik meer kan bijdragen aan de maatschappij ipv de aandeelhouders van een groot bedrijf nog rijker maak.
Je zegt 7 jaar, maar volgens mij is dat al het geval sinds we de goudstandaard hebben losgelaten en daarmee defacto geld, wanneer gewenst door de politiek, niet meer schaars hebben gemaakt. Best een ingewikkeld verhaal voor op je bordje op het Malieveld, denk ik, en daarbij is dit ook verlegd naar een politiek instrument wat feitelijk niet verkiesbaar is.

De beste manier van een dergelijk protest is wellicht het promoten van een ander geldsysteem? ;)
Of gewoon gaan eisen dat ze het bankensysteem gaan omgooien. Dus niet dat banken bijna onbeperkt geld kunnen bijdrukken en daar winst uit halen maar dat alleen nog overheden dat mogen en banken dus alleen mogen uitlenen wat ze daadwerkelijk hebben aan spaartegoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:13:
[...]

Ik denk dat je nog een blik op de Nederlandse bevolkingspiramide moet leggen, we zijn nog zeker 20 jaar verder voordat de nu grootste leeftijdscohort het loodje gaat leggen. Tot die tijd moeten de zoomers wel, met relatief weinig werkenden, de AOW + zorg van precies die oudere generatie financieren, plus de energietransitie en bijvoorbeeld de uitkoopregeling van de boeren.

Tenminste, als ze dat allemaal laten gebeuren. Ik denk dat het goed, en fair, zou zijn als daar tegen geprotesteerd zou worden ;)
Tja de ouderen hebben de opleiding van veel van de huidige werkenden betaald. En dat is het probleem niet.
Het probleem is niet ouderen vs jongeren maar werkenden vs niet werkenden.
Uiteindelijk gaat het er alleen om hoeveel % van de bevolking een betaalde baan heeft ( buiten de overheid ) tegen het % wat betaald word door die overheid ( uitkering/ AOW / ambtenaren ) als dat te veel uit elkaar gaat lopen dan word alles gewoon onbetaalbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

maar er zijn genoeg mensen die dan financieel in de problemen kunnen komen
Net zoals de jonge starter van nu als je niks zou doen? :)

voor mij persoonlijk komt het niet beter uit trouwens
Bovendien zit je ook nog eens met betrouwbaarheid te maken. Als jij afspraken maakt en de overheid die willekeurig kan aanpassen als dat ze uitkomt hoe betrouwbaar is de overheid dan.
Vraag dat eens aan de boeren ;)
Of gewoon gaan eisen dat ze het bankensysteem gaan omgooien. Dus niet dat banken bijna onbeperkt geld kunnen bijdrukken en daar winst uit halen maar dat alleen nog overheden dat mogen en banken dus alleen mogen uitlenen wat ze daadwerkelijk hebben aan spaartegoeden.
Banken scheppen het geld niet, dat halen ze uiteindelijk bij centrale banken vandaan. Ik zou zeggen dat daar het probleem ligt, en dat het niet de schuld van de Rabobank is. Maar wellicht gaan we daarmee offtopic.
Shadowhawk00 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:53:
[...]

Tja de ouderen hebben de opleiding van veel van de huidige werkenden betaald. En dat is het probleem niet.
De generatie die de pineut is, heeft zijn of haar eigen opleiding betaald en daar nog een schuld voor open staan.
Het probleem is niet ouderen vs jongeren maar werkenden vs niet werkenden.
Dat klopt, dus moeten we voorkomen dat je voldoende kan verdienen zonder te werken, en zou werken meer moeten lonen. Bijvoorbeeld door winst op een belegging te belasten en huurinkomsten te belasten, terwijl je de belasting op inkomen verlaagd.

[ Voor 29% gewijzigd door Richh op 14-08-2022 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:59:

Dat klopt, dus moeten we voorkomen dat je voldoende kan verdienen zonder te werken, en zou werken meer moeten lonen. Bijvoorbeeld door winst op een belegging te belasten en huurinkomsten te belasten, terwijl je de belasting op inkomen verlaagd.
Dat maakt niet uit, als jij zelf inkomen voorziet en belasting betaald is het geen enkel probleem.
Het probleem is er dat er veel meer mensen vanuit de overheid hun inkomen genieten dan dat er daadwerelijk belasting betalen aan de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Richh schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:37:
Ik zou zeggen, grijp je kans en legt het 'ons' dan maar uit, want kennelijk snappen wij het niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
spijkerhoofd schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:55:
[...]

Probleem is dat vooral hoger opgeleiden met zeer goede banen rond hun 30e,kunnen kopen samen met de techneuten op MBO niveau vanwege de krapte van deze techneuten. De rest heeft pech want ze verdienen teveel voor sociale huur en te weinig voor vrije sector.
Tja, maar dat zul je altijd hebben bij een tekort aan huizen. De groep die het minste kan betalen zal het grootste probleem. Door een gedeelte te reserveren voor sociale huur kun je nog een groep wel een huis geven, maar hoe je dat ook doet, er zal altijd een groep zijn die het niet kan betalen.

Hoe dan ook staat dit volledig los van waar ik op reageerde, nl. dat hogere lonen dit probleem zouden oplossen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:25:
[...]

Dat maakt niet uit, als jij zelf inkomen voorziet en belasting betaald is het geen enkel probleem.
Het probleem is er dat er veel meer mensen vanuit de overheid hun inkomen genieten dan dat er daadwerelijk belasting betalen aan de overheid.
Je stelt dus voor dat we de AOW en zorgtoeslag zouden moeten afbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
redwing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:24:
[...]

Tja, maar dat zul je altijd hebben bij een tekort aan huizen. De groep die het minste kan betalen zal het grootste probleem. Door een gedeelte te reserveren voor sociale huur kun je nog een groep wel een huis geven, maar hoe je dat ook doet, er zal altijd een groep zijn die het niet kan betalen.

Hoe dan ook staat dit volledig los van waar ik op reageerde, nl. dat hogere lonen dit probleem zouden oplossen.
Hogere lonen lossen het inderdaad niet op. Maar zorgt er natuurlijk wel voor dat het steeds onbetaalbaarder word als de prijzen wel de inflatie volgen maar de salarissen niet.

Maar tja onbetaalbaar, hoe verder je van de randstad en belangrijke steden zit hoe betaalbaarder het word. Alleen is daar het inkomen vaak ook wat minder. Daarom zie je ook voornamelijk problemen in onderwijs en zorg in de randstad want die salarissen zijn landelijk bepaald.
Als je een appartement kan kopen voor 150k of je moet huren voor 1500 per maand dan is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Conrado schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:20:
[...]

Ik zou zeggen, grijp je kans en legt het 'ons' dan maar uit, want kennelijk snappen wij het niet....
Ik zou zeggen, bekijk mijn postgeschiedenis in dit topic eens? :+ we hebben daar met z'n 2en nota bene al meerdere discussies over gehad...

Onder andere hier schreef ik al wat over prijsbepaling en overheidsinvloeden op onze huizen'markt'. Het lijkt me vanzelfsprekend waar je als jonge starter allemaal tegen kan protesteren als je zoiets leest, waar je het geloof ik ook mee eens was :P er heeft nu niemand belang bij lagere prijzen, dus moeten we die prikkels zien aan te passen zodat dst wél effect gaat hebben! Dat gaat verder dan enkel 'er moeten meer huizen komen, dat is het enige waar je iets van kan vinden'.

Concreter, los van het nieuwbouwvraagstuk, kan je denken aan (onder andere!) het volgende:
  • Hogere overdrachtsbelasting voor beleggers en andere fiscale maatregelen om het beleggen in bestaande bouw te ontmoedigen
  • Huren vrije sector aan banden leggen
  • Inkomenseisen sociale huur minder streng maken
  • Een oplossing voor de studieschulden voor de generatie die tussen wal en schip voel
  • Het belastingsysteem hervormen waardoor er meer besteedbaar inkomen overblijft bij de startende generatie, en/of bijvoorbeeld gemeenten niet meer de sluitpost zijn mbt prijsbepaling van nieuwbouw.
Allemaal dingen die al dan niet indirect ook invloed hebben op de kansen van de startende generatie, zonder dat je ze afschuift met het short-term onoplosbare 'er zijn te weinig woningen, dat is het enige waar je iets van mag vinden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Shadowhawk00 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:30:
Hogere lonen lossen het inderdaad niet op. Maar zorgt er natuurlijk wel voor dat het steeds onbetaalbaarder word als de prijzen wel de inflatie volgen maar de salarissen niet.
Nederland behoort tot de landen met de hoogste inkomens per inwoner, echter tegelijkertijd blijft daar voor de gemiddelde Nederlander te weinig van over. Het is hier al eerder gezegd, we staan al bijna 40 jaar stil t.a.v. onze bestedingsruimte.

Wij doen dat veel slechter dan andere Europese landen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gpWG19KwTeGLKdQIvaCZY7fPBc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vsIAAsqwjLSkwxDyHjDh8kwT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Conrado schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:49:
[...]

Nederland behoort tot de landen met de hoogste inkomens per inwoner, echter tegelijkertijd blijft daar voor de gemiddelde Nederlander te weinig van over. Het is hier al eerder gezegd, we staan al bijna 40 jaar stil t.a.v. onze bestedingsruimte.

[Afbeelding]
Is dit een grafiek van afgelopen jaar? Want het lijkt me sterk dat er gemiddeld bijna 20% salarisverhoging geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Sorry, dit is één jaar (2018).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Shadowhawk00 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

Alleen volgen de prijzen niet de inflatie. De huizenprijzen stijgen al heel wat jaren ruim hoger dan de inflatie.
Maar tja onbetaalbaar, hoe verder je van de randstad en belangrijke steden zit hoe betaalbaarder het word. Alleen is daar het inkomen vaak ook wat minder. Daarom zie je ook voornamelijk problemen in onderwijs en zorg in de randstad want die salarissen zijn landelijk bepaald.
Veelal is er ook gewoon geen werk buiten de steden. Was dat er nl. wel voldoende, zouden er ook wel meer mensen willen wonen. Het probleem met onderwijs is dat je dat overal moet kunnen aanbieden. Een bedrijf dat niet in de randstad zelf meer kan zitten vanwege te dure huisvesting zal simpelweg iets verder weg gaan zitten. Voor onderwijs, zorg en b.v. gemeentelijke zaken is dat echter niet mogelijk. En dan wordt het een probleem.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Conrado schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:49:
[...]

[Afbeelding]
Je moet wel heel erg opletten met dit soort grafieken. Tel je b.v. het pensioen als inkomen mee komt Nederland al vaak veel hoger uit, net als dat de zorg en veel andere zaken hier beter zijn. Niet voor niets dat je veel oudere expats weer terug ziet komen zodra ze kwaaltjes beginnen te krijgen.

Het is dus lastig om zo'n grafiek echt als goede vergelijking te maken omdat hypotheken, pensioen, zorg en andere zaken nu eenmaal per land anders zijn geregeld. En voor iets dat hier geregeld is moet je ook betalen en laat je in zo'n grafiek zakken. In de praktijk is het echter juist beter en zorgt het er voor dat je als je ouder wordt juist meer overhoudt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
redwing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:18:
Je moet wel heel erg opletten met dit soort grafieken.
Dat begrijp ik, het blijft statistiek, en ik wilde ook geen vergelijking met Costa Rica maken. Echter Duitsland wel, en dan blijven we achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
redwing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:14:
Veelal is er ook gewoon geen werk buiten de steden. Was dat er nl. wel voldoende, zouden er ook wel meer mensen willen wonen. Het probleem met onderwijs is dat je dat overal moet kunnen aanbieden. Een bedrijf dat niet in de randstad zelf meer kan zitten vanwege te dure huisvesting zal simpelweg iets verder weg gaan zitten. Voor onderwijs, zorg en b.v. gemeentelijke zaken is dat echter niet mogelijk. En dan wordt het een probleem.
Volgens de NVM schommelt de leegstand van kantoorpanden in de regio Groot-Amsterdam tussen de 10 en 20% de afgelopen vijf jaar ... dat is zelfs hoger dan in Zuid-Limburg. De huurprijs is 'maar' zo'n 60% hoger dan het landelijk gemiddelde, heel wat minder dan het verschil in woningprijzen.

Gemeentelijk beleid tov. commercieel vastgoed is héél anders dan tov. woningbouw. De situatie die je beschrijft, dat een bedrijf vanwege de hoge vastgoedprijzen zich buiten de Randstad moet vestigen, komt in de praktijk niet zoveel voor(*). Daardoor is er weinig sprake van spreiding van werkgelegenheid, die anders wellicht wel zou optreden.

(*) Binnen redelijke grenzen natuurlijk. Als logistiek bedrijf bouw je natuurlijk niet je loods op de Zuidas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Richh schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:48:
Allemaal dingen die al dan niet indirect ook invloed hebben op de kansen van de startende generatie, ….
Het is een divers lijstje. Wat ik me vooral afvraag of ze effect hebben en - zo ja - wat dat gaat brengen.
Laat ik wat voorbeelden noemen: sociale huur toegankelijker maken, terwijl nu al de wachtlijsten 7 à 9 jaar lang zijn. Hoger besteedbaar inkomen van starters - afgezien van de politieke keuze - werkt m.i. enkel prijsopdrijvend.

Kortom, ik herken nog niet de voordelen, maar misschien zie ik dat te beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:42
Ik hoor vaak dat huizen zogenaamd niet goedkoper gebouwd kunnen worden. Dat is de grootste kolder. Toevallig was ik laatst in CenterParcs waar ze complete woningen uit de grond stampen die je kunt kopen voor 80.000€ incl apparatuur. Het kan dus wel. Alleen nu nog in steden etc

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10 23:02
CryptoNL schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:10:
Toevallig was ik laatst in CenterParcs waar ze complete woningen uit de grond stampen die je kunt kopen voor 80.000€ incl apparatuur. Het kan dus wel. Alleen nu nog in steden etc
Volgens mij hoeft een recreatiewoning niet per sé aan het bouwbesluit te voldoen? Vaak hebben deze een logiesfunctie en geen bewoningsfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
CVTTPD2DQ schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:36:
[...]

Volgens de NVM schommelt de leegstand van kantoorpanden in de regio Groot-Amsterdam tussen de 10 en 20% de afgelopen vijf jaar ... dat is zelfs hoger dan in Zuid-Limburg. De huurprijs is 'maar' zo'n 60% hoger dan het landelijk gemiddelde, heel wat minder dan het verschil in woningprijzen.

Gemeentelijk beleid tov. commercieel vastgoed is héél anders dan tov. woningbouw. De situatie die je beschrijft, dat een bedrijf vanwege de hoge vastgoedprijzen zich buiten de Randstad moet vestigen, komt in de praktijk niet zoveel voor(*). Daardoor is er weinig sprake van spreiding van werkgelegenheid, die anders wellicht wel zou optreden.

(*) Binnen redelijke grenzen natuurlijk. Als logistiek bedrijf bouw je natuurlijk niet je loods op de Zuidas.
Klopt tot het moment dat een bedrijf zijn mensen niet meer in de buurt kan vinden omdat ze de huizen niet kunnen betalen. De echte produktiebedrijven zie je dan ook (zoals je in je (*) ook aangeeft) niet op de Zuidas. Dat soort bedrijven gaan dus (vlak) buiten de echt dure regio's zitten. Het grote probleem bij scholen/zorg is dat dat niet kan en dan krijg je dus werk dat relatief laag betaald wordt op een plek waar je met dat salaris geen huis kunt betalen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Conrado schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:47:
[...]

Het is een divers lijstje. Wat ik me vooral afvraag of ze effect hebben en - zo ja - wat dat gaat brengen.
Ik denk dat het meer uitvoerbaar effect zal hebben dan een bordje 'bouw meer huizen'. Want we weten in ieder geval zeker dat zonder aanpassing in de belangen, wet- en regelgeving, dat sowieso niet gaat gebeuren.
Laat ik wat voorbeelden noemen: sociale huur toegankelijker maken, terwijl nu al de wachtlijsten 7 à 9 jaar lang zijn. Hoger besteedbaar inkomen van starters - afgezien van de politieke keuze - werkt m.i. enkel prijsopdrijvend.
  1. Dat is juist.
    Tegelijkertijd, het kan nu zo zijn dat jonge mensen denken 'sociale huur gaat hem sowieso niet worden, dus ik ga wel duur huren'. Bij een aanpassing van de inkomenseisen, kan het zijn dat jongeren (die soms al eerder ingeschreven staan dan dat ze echt woningzoekend zijn) het accepteren nog een jaartje langer bij ouders te wonen, omdat er dan nog een kleine loting kans bestaat dat ze ruim €500 per maand kunnen besparen. Nu is dat onmogelijk.
    Zelfs zonder noemenswaardig effect kunnen dergelijke aanpassingen misschien wel flinke impact hebben op gedrag en accepteren ze minder makkelijk de woekerhuren van de vrije sector.

Daarnaast heeft het ook andere effecten. Sociale huur bouwen is nu, los van de lage opbrengst, überhaupt weinig populair. Dat komt omdat de beschikbare woningen, omdat het er ook zo weinig zijn, steeds meer naar bijvoorbeeld asielzoekers en re-integratie gaat, en eigenlijk helemaal niet meer naar de docent of verpleegkundige. Nu gemeenten juist daar steeds meer verantwoordelijk voor zijn (als in: zij betalen tegenwoordig voor bijvoorbeeld jeugdzorg) - is het niet heel gek dat ze liever een villawijk hebben.
    Door sociale huur ook weer voor de gemiddelde Nederlander toegankelijk te maken, gaat er ook een veel minder negatief stickertje aan kleven, wat goed is voor de algehele acceptatie en beslisprocedure van sociale huur. Misschien trekt het aanbod hierdoor juist sneller bij.
  2. Het klopt dat dat prijsopdrijvend werkt.
    Uiteindelijk gaat het echter om wie de hoogste bieder is. Wie komt er het makkelijkst aan een hoog besteedbaar budget? De starter, de doorstromer, de huisjesmelker? Door de werking van rente en hypotheken zijn dat nu by far de laatste 2.
    Als je voorkomt dat het extra biedvermogen van de starter niet ten goede komt van de insiders (bijvoorbeeld door overwaardeinzet bij koop van een nieuwe woning minder fiscaal aantrekbaar te maken ik in de nieuwe woning te pompen, en/of een zelfbewoningsplicht in te voeren, maar daar zijn vele andere oplossingen in te verzinnen) dan kan het de kansverdeling wel degelijk verbeteren. Als je zorgt dat het biedvermogen van de doorstromers en beleggers gelijk blijft terwijl die van starters toeneemt, heb je volgens mij een oplossing.

Overigens heeft voldoende besteedbaar inkomen buiten de huizenmarkt natuurlijk ook andere voordelen.
Los van bovenstaande zou ik beide prima op een protestbord zien staan, ookal zijn het wellicht niet de meest constructieve plannen. We hebben woningmarkthoogleraren en banken die voorspellingen doen, en die zitten ook telkens fout. Ik zou de 2 ideeën hierboven wel eens willen proberen.
Uiteindelijk willen mensen op hun protestbord zetten wat goed 'voelt' en ik kan me voorstellen dat ook deze 2 punten dst doen.

En ik zou zeker stellen dat het effectiever is dan hameren op 'bouwen bouwen bouwen'. Dat doen ze bij de VVD niet voor niks al jaren, doelbewust zonder enig resultaat.
Kortom, ik herken nog niet de voordelen, maar misschien zie ik dat te beperkt.
Ik snap wel waarom je enkel op die 2 reageerde. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 15-08-2022 01:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Richh schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 00:10:
[...]

• Het klopt dat dat prijsopdrijvend werkt.
Uiteindelijk gaat het echter om wie de hoogste bieder is. Wie komt er het makkelijkst aan een hoog besteedbaar budget? De starter, de doorstromer, de huisjesmelker? Door de werking van rente en hypotheken zijn dat nu by far de laatste 2.
Als je voorkomt dat het extra biedvermogen van de starter niet ten goede komt van de insiders (bijvoorbeeld door overwaardeinzet bij koop van een nieuwe woning minder fiscaal aantrekbaar te maken ik in de nieuwe woning te pompen, en/of een zelfbewoningsplicht in te voeren, maar daar zijn vele andere oplossingen in te verzinnen) dan kan het de kansverdeling wel degelijk verbeteren. Als je zorgt dat het biedvermogen van de doorstromers en beleggers gelijk blijft terwijl die van starters toeneemt, heb je volgens mij een oplossing.

Of nog gemakkelijker, geen hypotheek afgeven bij GEEN zelfbewoningsplicht. Als ze het geld zelf al hebben, kan je ze niet tegenhouden om extra woningen te kopen, maar wanneer je hypotheken gaat afgeven, herhalen ze het riedeltje.

Vaak is de stappenplan heel simpel:
1. taxatie van eigen huis verhogen = veel overwaarde
2. overwaarde opnemen, huis kopen met een hypotheek erbij
3. stap 1 herhalen met je 2e huis.

Niks tegen beleggers, want ook zij moeten iets met hun geld doen, maar laat ze maar zelf alle geld inleggen.
Ik ga ook niet geld lenen bij de bank om in crypto of aandelen te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]
En ik zou zeker stellen dat het effectiever is dan hameren op 'bouwen bouwen bouwen'. Dat doen ze bij de VVD niet voor niks al jaren, doelbewust zonder enig resultaat.
De enige reden waarom dat bouwen niet werkt is omdat het gewoon niet gebeurd. Uiteindelijk is het gewoon schaarste die de prijs opdrijft. Dat is de grote drijfveer erachter. Dat is overigens hetzelfde voor de huurwoningen in de private sector. Genoeg mensen die helemaal niet zo veel willen betalen aan een woning maar een hotel is nog duurder.
Als je dus jaren lang de bevolking laat groeien en het aantal huishoudens laat groeien maar tegelijk niet voldoende bijbouwt krijg je dit probleem gewoon.

Dat vraag en aanbod gewoon zorgt voor de extreme prijzen zie je trouwens goed als je door heel nederland kijkt, de prijsverschillen tussen gebieden zijn best extreem terwijl de inkomsten verschillen een heel stuk minder extreem zijn.
https://www.funda.nl/koop...-42809326-geresstraat-25/

https://www.funda.nl/koop...tharina-boudewijnshof-99/

200k verschil met zelfde oppervlak alleen locatie is anders. Denk niet dat het besteedbaar inkomen zo veel verschil is dat het dit verschil in prijs ( <50% ) verklaard. De vraag is wel een stuk kleiner.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadowhawk00 op 15-08-2022 08:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Shadowhawk00 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:10:
Dat vraag en aanbod gewoon zorgt voor de extreme prijzen zie je trouwens goed als je door heel nederland kijkt, de prijsverschillen tussen gebieden zijn best extreem terwijl de inkomsten verschillen een heel stuk minder extreem zijn.

https://www.funda.nl/koop...atharina-boudewijnshof-99
Maisonette (een flat met de nadelen van een woonhuis) uit de jaren '60, duidelijk ex-woningbouwbestand, kaal en sleets opgeleverd, tegenover een superdeluxe jaren '90 gelijkvloers hoekappartement.

Natuurlijk speelt betaalbaarheid een rol, maar je kunt moeilijk stellen dat deze woningen in dezelfde gemeente dezelfde vraagprijs zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:07
Ik zie wel wat in je idee, maar dat laatste mag wel een onderbouwing bij.

Volgens mij wil en kan de VVD wel bouwen, maar is er nog een groene hindernis te nemen.
Dat er een schaarste is komt dus eerder juist niet door de VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:10:
[...]

De enige reden waarom dat bouwen niet werkt is omdat het gewoon niet gebeurd. Uiteindelijk is het gewoon schaarste die de prijs opdrijft. Dat is de grote drijfveer erachter. Dat is overigens hetzelfde voor de huurwoningen in de private sector. Genoeg mensen die helemaal niet zo veel willen betalen aan een woning maar een hotel is nog duurder.
Als je dus jaren lang de bevolking laat groeien en het aantal huishoudens laat groeien maar tegelijk niet voldoende bijbouwt krijg je dit probleem gewoon.

https://www.funda.nl/koop...tharina-boudewijnshof-99/

200k verschil met zelfde oppervlak alleen locatie is anders. Denk niet dat het besteedbaar inkomen zo veel verschil is dat het dit verschil in prijs ( <50% ) verklaard. De vraag is wel een stuk kleiner.
Nu vind ik het niet eerlijk om een gestripte bejaarden woning te vergelijken met een moderne standaard VT wonen huis. Dat zal ook een verschil maken, als je zoiets in Venlo maakt kan je alweer een 80k meer vragen verwacht ik. Maar dat ontkracht niet je punt volledig, locatie betaal je inderdaad ook dik voor :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
CVTTPD2DQ schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:18:
[...]

Maisonette (een flat met de nadelen van een woonhuis) uit de jaren '60, duidelijk ex-woningbouwbestand, kaal en sleets opgeleverd, tegenover een superdeluxe jaren '90 gelijkvloers hoekappartement.

Natuurlijk speelt betaalbaarheid een rol, maar je kunt moeilijk stellen dat deze woningen in dezelfde gemeente dezelfde vraagprijs zouden hebben.
Dat luxe is puur omdat ze het leuk hebben aangekleed, vloertje erin en schilderen en je hebt hetzelfde. Er stonden ook genoeg woningen te koop voor dezelfde prijs met veel minder M2. Overigens kan je dus ook niet meer stellen dat je in nederland niets meer kan kopen onder de 200k.

Maar het was ter illustratie dat de prijzen in nederland enorm verschillen. Als ik heel lang ga zoeken vind ik vast wel 2 bijna identieke panden in beide steden maar dat maakt weinig uit.
kx22 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 04:49:
[...]

Of nog gemakkelijker, geen hypotheek afgeven bij GEEN zelfbewoningsplicht. Als ze het geld zelf al hebben, kan je ze niet tegenhouden om extra woningen te kopen, maar wanneer je hypotheken gaat afgeven, herhalen ze het riedeltje.

Vaak is de stappenplan heel simpel:
1. taxatie van eigen huis verhogen = veel overwaarde
2. overwaarde opnemen, huis kopen met een hypotheek erbij
3. stap 1 herhalen met je 2e huis.

Niks tegen beleggers, want ook zij moeten iets met hun geld doen, maar laat ze maar zelf alle geld inleggen.
Ik ga ook niet geld lenen bij de bank om in crypto of aandelen te stoppen.
Ja en dit word natuurlijk alleen maar voordeliger als de HRA afgeschaft word want dan heb je geen nadeel tov de mensen die een woning voor zichzelf kopen.

Overigens werkt dat niet zo, verhuur hypotheek zit rond de 5% dus dat is gewoon te duur. En je moet dan ook nog eens de ruimte hebben om zo veel geld te kunnen lenen voor die woning. Overwaarde opnemen is niets anders dan de hypotheek verhogen, en dan val je gewoon onder dezelfde regels als iedereen voor een hypotheek.

Grappig dat iedereen altijd heel hard roept dat het zo moet maar dat er niet veel mensen zijn die dit dan ook daadwerkelijk zelf doen. Als het zo makkelijk is waarom doe je het zelf dan niet?

[ Voor 43% gewijzigd door Shadowhawk00 op 15-08-2022 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
[...]

Tegelijkertijd, het kan nu zo zijn dat jonge mensen denken 'sociale huur gaat hem sowieso niet worden, dus ik ga wel duur huren'. Bij een aanpassing van de inkomenseisen, kan het zijn dat jongeren (die soms al eerder ingeschreven staan dan dat ze echt woningzoekend zijn) het accepteren nog een jaartje langer bij ouders te wonen, omdat er dan nog een kleine loting kans bestaat dat ze ruim €500 per maand kunnen besparen. Nu is dat onmogelijk.
Zelfs zonder noemenswaardig effect kunnen dergelijke aanpassingen misschien wel flinke impact hebben op gedrag en accepteren ze minder makkelijk de woekerhuren van de vrije sector.

[...]
Dit is wel pijnlijk, mijn vriendin komt in aanmerking voor sociale huur. Huizen/appartementen gezien van 80/90 m2 voor 700 euro, wat uiteindelijk met subsidie ~400-500 kost, komt er door 'urgentie' van anderen niet tussen.

Uit wanhoop wordt er gekeken naar alternatieven, gisteren wezen bezichtigen bij een woning op de vrije markt van 45m2 voor 850euro per maand, met 50 euro service kosten. Dat is al 900 euro per maand aan huur, daarnaast was het ook nog eens bloedje heet, plat dak zon er vol op, lekker 30 graden binnen. Wordt aangeboden als een duurzame woning wegens zonnepanelen, maar dat is puur lekkermakerij want uiteindelijk wordt dat alleen voor het trappenhuis gebruikt die energie. Ook onzin want een trappenhuis verbruikt niet 20 panelen aan stroom (10kW piek vermogen)... nee ze gaan extra harken door het te verkopen, de huurders kopen hun eigen stroom wel in, walgelijk aangezien het wel als duurzame woning aangeboden wordt.

Tel je bij die 900 euro nog 250(even snel uit vattenfal calculator) aan gas en elekta met variabel contract zit je al aan de 1200 euro vaste lasten. Geen doen voor iemand die normaal een sociale huur woning zou kunnen bemachtigen. 1200 euro op een salaris van 2400 netto, dat is 50% aan vaste lasten waar dan nog boodschappen, verzekeringen, uitjes(mocht dat nog kunnen), sparen voor vakantie etc. vanaf moeten, dan kan je gewoon niet echt meer sparen, er blijft dan echt bar weinig over van je salaris. Daar word je ook niet gelukkig van.

Ik heb dit gelukkig duidelijk kunnen maken door bovenstaande voor te rekenen en te laten zien wat we dan niet mee kunnen wat we nu wel zouden kunnen doen _/-\o_ nu nog overtuigen dat samenwonen een goede optie is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
BarendBotje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:43:
[...]

Dit is wel pijnlijk, mijn vriendin komt in aanmerking voor sociale huur. Huizen/appartementen gezien van 80/90 m2 voor 700 euro, wat uiteindelijk met subsidie ~400-500 kost, komt er door 'urgentie' van anderen niet tussen.

Uit wanhoop wordt er gekeken naar alternatieven, gisteren wezen bezichtigen bij een woning op de vrije markt van 45m2 voor 850euro per maand, met 50 euro service kosten. Dat is al 900 euro per maand aan huur, daarnaast was het ook nog eens bloedje heet, plat dak zon er vol op, lekker 30 graden binnen. Wordt aangeboden als een duurzame woning wegens zonnepanelen, maar dat is puur lekkermakerij want uiteindelijk wordt dat alleen voor het trappenhuis gebruikt die energie. Ook onzin want een trappenhuis verbruikt niet 20 panelen aan stroom (10kW piek vermogen)... nee ze gaan extra harken door het te verkopen, de huurders kopen hun eigen stroom wel in, walgelijk aangezien het wel als duurzame woning aangeboden wordt.

Tel je bij die 900 euro nog 250(even snel uit vattenfal calculator) aan gas en elekta met variabel contract zit je al aan de 1200 euro vaste lasten. Geen doen voor iemand die normaal een sociale huur woning zou kunnen bemachtigen. 1200 euro op een salaris van 2400 netto, dat is 50% aan vaste lasten waar dan nog boodschappen, verzekeringen, uitjes(mocht dat nog kunnen), sparen voor vakantie etc. vanaf moeten, dan kan je gewoon niet echt meer sparen, er blijft dan echt bar weinig over van je salaris. Daar word je ook niet gelukkig van.

Ik heb dit gelukkig duidelijk kunnen maken door bovenstaande voor te rekenen en te laten zien wat we dan niet mee kunnen wat we nu wel zouden kunnen doen _/-\o_ nu nog overtuigen dat samenwonen een goede optie is :D
Tip, kijk ook eens naar wat de woning aan punten heeft, want het kan heel goed zijn dat die woning met 45m2 te weinig punten heeft om in de vrije sector verhuurd te worden. Als je zeker weet dat het namelijk gereguleerde huur moet zijn kan je altijd huren en dan meteen procedure starten bij de huurcommissie.

Overigens bedenk wel, samenwonen klinkt leuk maar als het uit gaat moet je ook weer op zoek naar een woning ( 1 van de 2 ) en dan heb je vaak niet de luxe dat je dat rustig kan doen. 1200 per maand voor verzekeren + eten is overigens nog wel te doen hoor. Het is niet luxe maar ook geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Tip, kijk ook eens naar wat de woning aan punten heeft, want het kan heel goed zijn dat die woning met 45m2 te weinig punten heeft om in de vrije sector verhuurd te worden. Als je zeker weet dat het namelijk gereguleerde huur moet zijn kan je altijd huren en dan meteen procedure starten bij de huurcommissie.

Overigens bedenk wel, samenwonen klinkt leuk maar als het uit gaat moet je ook weer op zoek naar een woning ( 1 van de 2 ) en dan heb je vaak niet de luxe dat je dat rustig kan doen. 1200 per maand voor verzekeren + eten is overigens nog wel te doen hoor. Het is niet luxe maar ook geen ramp.
Waar kan je kijken hoeveel punten een woning heeft? Bij de gemeente info inwinnen?

Het was niet de bedoeling om samen te wonen in dat appartement, mocht die indruk gewekt zijn. Kan niet echt hoogte krijgen of je dat bedoelt. met je laatste opmerking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
BarendBotje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:08:
[...]

Waar kan je kijken hoeveel punten een woning heeft? Bij de gemeente info inwinnen?

Het was niet de bedoeling om samen te wonen in dat appartement, mocht die indruk gewekt zijn. Kan niet echt hoogte krijgen of je dat bedoelt. met je laatste opmerking :)
Er is ergens een tabel die je kan invullen ( ff googlen op huurcommissie of punten ofzo ) daar staan gewoon dingen in die je moet invullen en dan komt er een aantal punten uit. Neem aan dat je fotos hebt en je voordat je gaat huren zeker even gaat bezichtigen.

Nou nee op 45M2 samenwonen dat is leuk voor 2 weken op vakantie :P Maar goed ik kwam laatst toevallig iemand tegen waarvan de relatie net over is en die dus nu een woning moet vinden omdat ze samen zijn gaan wonen. Dus vandaar, samenwonen leuk maar ga het niet overhaasten als 1 van de 2 er nog niet klaar voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Er is ergens een tabel die je kan invullen ( ff googlen op huurcommissie of punten ofzo ) daar staan gewoon dingen in die je moet invullen en dan komt er een aantal punten uit. Neem aan dat je fotos hebt en je voordat je gaat huren zeker even gaat bezichtigen.

Nou nee op 45M2 samenwonen dat is leuk voor 2 weken op vakantie :P Maar goed ik kwam laatst toevallig iemand tegen waarvan de relatie net over is en die dus nu een woning moet vinden omdat ze samen zijn gaan wonen. Dus vandaar, samenwonen leuk maar ga het niet overhaasten als 1 van de 2 er nog niet klaar voor is.
Thanks! We zijn gisteren wezen kijken. Ik kom uit op ~94 punten + 33 punten uit WOZ. Dus uiteindeljik zou het op 127 punten uitkomen, wat dus onder de grens van 142 punten uit sociale huur ligt.

Ik huur liever samen iets voor 1200 dan deze situatie ;) Maargoed we hebben stevige gesprekken hierover die constructief en goed zijn, maar uitstellen lijkt ons beiden op het moment het beste, waar nu flink gespaard kan worden. Momenteel is het sowieso enorm apart allemaal met de komende recessie (naar verwachting) en de markt die ruk is zowel huur als koop

[ Voor 7% gewijzigd door BarendBotje op 15-08-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Shadowhawk00 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:21:
[...]

Ja en dit word natuurlijk alleen maar voordeliger als de HRA afgeschaft word want dan heb je geen nadeel tov de mensen die een woning voor zichzelf kopen.

Overigens werkt dat niet zo, verhuur hypotheek zit rond de 5% dus dat is gewoon te duur. En je moet dan ook nog eens de ruimte hebben om zo veel geld te kunnen lenen voor die woning. Overwaarde opnemen is niets anders dan de hypotheek verhogen, en dan val je gewoon onder dezelfde regels als iedereen voor een hypotheek.

Grappig dat iedereen altijd heel hard roept dat het zo moet maar dat er niet veel mensen zijn die dit dan ook daadwerkelijk zelf doen. Als het zo makkelijk is waarom doe je het zelf dan niet?
HRA heeft hier weinig mee te maken, want dat mag maar op 1 woning.

Daarnaast hoef je maar 20% in te leggen van een nieuwe woning. Dus grote kans dat iedereen die in 2017 of eerder een woning heeft gekocht een overwaarde heeft van 100k. Daarmee kan je dus een huis kopen van tot 450k. Of zelfs 2 huizen van 225k. Met 5% rente betaal je 22.500 aan rente per jaar. Dus over 2 huizen moet je
minstens 1100 euro per maand per huis binnen halen voor BEP. Verhuur het als 2 kamers/studios per woning. Uiteraard zitten hier risico's aan, maar dat heb je ook met beleggingen.

Ik kan het ook doen, maar we praten over een rendement van 5-8% per jaar.
Dat is helaas voor mij niet interessant, want in mijn branche kan ik met mijn bedrijfsgeld veel sneller dan dit soort % genereren.

En mijn ouders en enkele vrienden hebben dit ook gedaan met 1 huis. Uitkomst is dat verhuurhuis (toen nog iets goedkoper) de beide hypotheken dekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
mitsumark schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:20:
[...]
Ik zie wel wat in je idee, maar dat laatste mag wel een onderbouwing bij.

Volgens mij wil en kan de VVD wel bouwen, maar is er nog een groene hindernis te nemen.
Dat er een schaarste is komt dus eerder juist niet door de VVD.
Je zou daarvoor kunnen kijken naar de bouwproductie in de jaren dat de VVD de grootste partij is :)

De VVD heeft in die periode het Ministerie van Volkshuisvesting afgeschaft ('de woningmarkt is af') en alle regie verdeeld over gemeenten en provincies. Dan kan je landelijk gezien Daniel Koerhuis af en toe 'bouwen bouwen bouwen' laten roepen, maar dat haalt dus helemaal niks meer uit omdat de centrale regie er geheel uit is gesloopt.

Wat betreft de 'groene hindernis'; de VVD wil (landelijk gezien) voornamelijk binnenstedelijk bouwen. Dat is het duurste (voor de koper) en 'spaart' de natuur buiten de steden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
kx22 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:55:
[...]

HRA heeft hier weinig mee te maken, want dat mag maar op 1 woning.
Niet helemaal de HRA geeft mensen die een huis kopen om in te wonen een klein belastingvoordeel. De verhuurder heeft dit voordeel niet en kan dus minder lenen voor die woning.
Het is dus voor een verhuurder duurder om dezelfde woning te kopen dan voor iemand die er wil gaan wonen.
Daarnaast hoef je maar 20% in te leggen van een nieuwe woning. Dus grote kans dat iedereen die in 2017 of eerder een woning heeft gekocht een overwaarde heeft van 100k. Daarmee kan je dus een huis kopen van tot 450k. Of zelfs 2 huizen van 225k. Met 5% rente betaal je 22.500 aan rente per jaar. Dus over 2 huizen moet je
minstens 1100 euro per maand per huis binnen halen voor BEP. Verhuur het als 2 kamers/studios per woning. Uiteraard zitten hier risico's aan, maar dat heb je ook met beleggingen.
Dan moet je wel je hypotheek kunnen ophogen met dat bedrag. Als je al veel hebt afgelost is dat makkelijk als je destijds op je top hebt gekocht en aflossingsvrij gaat dit dus gewoon niet.

Wat is er anders voor iemand met een woning om even 400k hypotheek te nemen tegen iemand die geen woning heeft om 400k hypotheek te nemen? Beide gevallen moet je de hypotheek wel gewoon kunnen dragen. Dus voor veel mensen is dit gewoon niet mogelijk. Je kan ook zeggen tja als je de loterij wint kan je 5 woningen kopen om te verhuren dat kan dus ook iedereen. Als ze de loterij maar winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Tel je bij die 900 euro nog 250(even snel uit vattenfal calculator) aan gas en elekta met variabel contract zit je al aan de 1200 euro vaste lasten. Geen doen voor iemand die normaal een sociale huur woning zou kunnen bemachtigen. 1200 euro op een salaris van 2400 netto
Ik ben tegen een vergelijkbaar bedrag begonnen met huren (ook 45m2, en uiteindelijk doorgelopen in samenwonen), toen had ik nog een lager salaris. Dat kan opzich best hoor, maar je moet zuinig leven en je kan inderdaad niet veel meer sparen als je niets verdient buiten je 40-urige werkweek.
Al zou ik vooral stellen dat de te verwachten huurverhogingen het grootste probleem zullen worden.

Waarom ik vooral hierop reageer; met 2400 netto zit je geloof ik qua bruto inkomen boven de ~3100 en is sociaal huren hoe dan ook al niet meer mogelijk, laat staan het aanvragen van huurtoeslag. Dus het alternatief is waarschijnlijk niet mogelijk. Tenzij ze minder gaat werken natuurlijk, wat is het toch een geweldig systeem :X
BarendBotje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 09:20:
[...]

Thanks! We zijn gisteren wezen kijken. Ik kom uit op ~94 punten + 33 punten uit WOZ. Dus uiteindeljik zou het op 127 punten uitkomen, wat dus onder de grens van 142 punten uit sociale huur ligt.
Meestal hebben verhuurders het wel goed in de smiezen. Heb je ook meegerekend dat er ongetwijfeld een 'luxe' keuken in zit en de wc waarschijnlijk een hangend model is ipv een staande?

Anders kan je, met risico dat de verhuurder je niet mag, inderdaad naar de huurcommissie stappen en heb je voor weinig euro's een leuke huurwoning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Richh schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:09:
[...]

Ik ben tegen een vergelijkbaar bedrag begonnen met huren (ook 45m2, en uiteindelijk doorgelopen in samenwonen), toen had ik nog een lager salaris. Dat kan opzich best hoor, maar je moet zuinig leven en je kan inderdaad niet veel meer sparen als je niets verdient buiten je 40-urige werkweek.
Al zou ik vooral stellen dat de te verwachten huurverhogingen het grootste probleem zullen worden.

Waarom ik vooral hierop reageer; met 2400 netto zit je geloof ik qua bruto inkomen boven de ~3100 en is sociaal huren hoe dan ook al niet meer mogelijk, laat staan het aanvragen van huurtoeslag. Dus het alternatief is waarschijnlijk niet mogelijk. Tenzij ze minder gaat werken natuurlijk, wat is het toch een geweldig systeem :X

[...]

Meestal hebben verhuurders het wel goed in de smiezen. Heb je ook meegerekend dat er ongetwijfeld een 'luxe' keuken in zit en de wc waarschijnlijk een hangend model is ipv een staande?

Anders kan je, met risico dat de verhuurder je niet mag, inderdaad naar de huurcommissie stappen en heb je voor weinig euro's een leuke huurwoning :)
Tja ze werkt het liefst toch 32 uur, maar dit is een discussie die ik van haar ga winnen. Ik vind ook dat ze 40 uur moet gaan werken..

Tja we zijn wezen kijken, maar het is een grote partij die meerdere woningen net over de sociale huur grens verhuurt, dus eigenlijk verwacht ik dat het allemaal dichtgetimmerd is :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:09:

Nou ja ik denk dat er genoeg verhuurders zijn die gewoon het proberen en de regeltjes niet helemaal volgen. Hey de huurders gaan het toch wel betalen en de helft weet de regeltjes toch niet of denkt dat het niet werkt.

Persoonlijk heb ik een hekel aan mensen die extreme prijzen vragen voor de verhuur van een woning die dat gewoon niet waard is. Afronden naar boven op 50 tallen prima ( dus 810 -> 850 ) maar niet als de punten 900 zeggen even 1400 vragen. Heb al genoeg mensen op de regels gewezen die ze niet kende.
BarendBotje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:12:
Tja ze werkt het liefst toch 32 uur, maar dit is een discussie die ik van haar ga winnen. Ik vind ook dat ze 40 uur moet gaan werken..

Tja we zijn wezen kijken, maar het is een grote partij die meerdere woningen net over de sociale huur grens verhuurt, dus eigenlijk verwacht ik dat het allemaal dichtgetimmerd is :'(
In alle gevallen, goed opletten en als je het gaat huren gewoon die tool goed invullen alles nameten en als daar echt minder uit komt gewoon procedure starten. Grote bedrijven kopen vaak ook een aantal appartementen over van bijvoorbeeld verzekeraar. Die zijn niet allemaal identiek dus soms zit er gewoon 1 tussen met minder punten

[ Voor 28% gewijzigd door Shadowhawk00 op 15-08-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

Niet helemaal de HRA geeft mensen die een huis kopen om in te wonen een klein belastingvoordeel.
Een 'klein' belastingvoordeel kost de staat geen miljarden, toch?
Je stelde hier nog dat er 'genoeg mensen financieel in de problemen komen' als we de HRA versneld zouden afschaffen. Wat is het nou :P een 'klein voordeeltje' of 'van levensbelang voor genoeg mensen' :P
De verhuurder heeft dit voordeel niet en kan dus minder lenen voor die woning.
Het is dus voor een verhuurder duurder om dezelfde woning te kopen dan voor iemand die er wil gaan wonen.
Met als gevolg dat de huurder het verschil mag opdragen, en het huren van een huurwoning eigenlijk altijd duurder is dan een koopwoning.
Dan moet je wel je hypotheek kunnen ophogen met dat bedrag. Als je al veel hebt afgelost is dat makkelijk als je destijds op je top hebt gekocht en aflossingsvrij gaat dit dus gewoon niet.
Als we het over verhuurhypotheken hebben, zijn de huurinkomsten ook van belang. Als die toenemen en het onderpand stijgt onderliggend ook in waarde, kan je in een stijgende markt je verhuurportfolio relatief eenvoudig uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Een 'klein' belastingvoordeel kost de staat geen miljarden, toch?
Je stelde hier nog dat er 'genoeg mensen financieel in de problemen komen' als we de HRA versneld zouden afschaffen. Wat is het nou :P een 'klein voordeeltje' of 'van levensbelang voor genoeg mensen' :P
Paar 100 per maand kan voor veel mensen best een groot verschil maken terwijl het eigenlijk niet zo heel veel is. En als je dan creatief gaat rekenen dan heb je miljarden bij elkaar.

HRA moet je natuurlijk niet los zien van EWF, aangezien je over alle inkomsten die je maakt ook de gemaakte kosten mag aftrekken. Dus voor de kosten moet je wel even alle EWF inkomsten aftrekken van de HRA, en natuurlijk ook de winstbelasting van de banken van de HRA afhalen. Dan houd je wat minder over.

Maar goed we verzanden weer in, hoe maken we het mensen met een woning lastig, in plaats van hoe lossen we het probleem op. De groep die door geluk of juiste keuzes er op de huizemarkt iets beter voor staat het leven lastiger maken lost het probleem niet op dat De groep die dit niet heeft wel een huis kan kopen. En de groep die wilt kopen wil helemaal niet dat een eigen huis duurder word want daarmee raken ze direct zichzelf in de toekomst.

[ Voor 18% gewijzigd door Shadowhawk00 op 15-08-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Nou ja ik denk dat er genoeg verhuurders zijn die gewoon het proberen en de regeltjes niet helemaal volgen. Hey de huurders gaan het toch wel betalen en de helft weet de regeltjes toch niet of denkt dat het niet werkt.

Persoonlijk heb ik een hekel aan mensen die extreme prijzen vragen voor de verhuur van een woning die dat gewoon niet waard is. Afronden naar boven op 50 tallen prima ( dus 810 -> 850 ) maar niet als de punten 900 zeggen even 1400 vragen. Heb al genoeg mensen op de regels gewezen die ze niet kende.
Nouja, ook dat afronden mag dus niet als de woning minder dan 142 punten scoort. En als de punten €900 (= meer dan 142 punten) zeggen, dan is er geen enkele regel die verbied om €1400 te vragen.

Hoe dan ook; dat ze het maar gewoon proberen, die kans is inderdaad aanwezig bij particuliere verhuurders die de woningen voor >1000 proberen te verhuren.
Maar als ze al voor ~900 te huur staan, is het zeer waarschijnlijk van een grotere belegger, en die zijn vaak heel goed op de hoogte van wat ze wel en niet mogen. Zoals @BarendBotje ook aangeeft is de verhuurder ook een grotere partij.

Het advies 'puntenaantal aanvechten nadat je het gaat huren' zou ik dus de meeste kans geven bij woningen die juist veel duurder worden aangeboden. Bovenal moet je echt de kanttekening plaatsen dat je een slechte relatie met je verhuurder gaat starten, wat ook lang niet altijd zo prettig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Nouja, ook dat afronden mag dus niet als de woning minder dan 142 punten scoort. En als de punten €900 (= meer dan 142 punten) zeggen, dan is er geen enkele regel die verbied om €1400 te vragen.
Dat het volgens de regels mag betekend natuurlijk niet dat ik niet de mening mag hebben dat het asociaal is. Klopt dat afronden niet mag onder de 142 punten, daarboven mag het wel.
Ik mag dan wel een woning verhuren dat maakt me niet meteen onmenselijk :*)

Ook grote verhuurders maken fouten, zeker als ze hele complexen opkopen gaat het nog wel eens fout. Overigens kan je dat natuurlijk ook gewoon eerst normaal aandragen zo van als ik naar de punten kijk kom ik veel lager uit klopt dit wel of is er misschien ergens een administratief foutje gemaakt.

Ja de verhuurder gaat er niet blij mee zijn klopt, maar goed als je geen belang hebt bij een goede relatie omdat je een contract voor onbepaalde tijd hebt of omdat je toch maar tijdelijk wilt huren waarom zou je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Dat het volgens de regels mag betekend natuurlijk niet dat ik niet de mening mag hebben dat het asociaal is. Klopt dat afronden niet mag onder de 142 punten, daarboven mag het wel.
Ik mag dan wel een woning verhuren dat maakt me niet meteen onmenselijk :*)

Ook grote verhuurders maken fouten, zeker als ze hele complexen opkopen gaat het nog wel eens fout. Overigens kan je dat natuurlijk ook gewoon eerst normaal aandragen zo van als ik naar de punten kijk kom ik veel lager uit klopt dit wel of is er misschien ergens een administratief foutje gemaakt.

Ja de verhuurder gaat er niet blij mee zijn klopt, maar goed als je geen belang hebt bij een goede relatie omdat je een contract voor onbepaalde tijd hebt of omdat je toch maar tijdelijk wilt huren waarom zou je.
Nouja mijn vriendin kreeg na 3 dagen een mail of ze op kon schieten, want er waren meer mensen in de rij. Als je dan nu aan gaat geven voor je iets tekent dat de punten misschien niet kloppen en of ze dat willen onderzoeken. Dan gaan ze gewoon een andere huurder zoeken en 'gunnen' ze het haar zichzelf niet om minder te betalen verdienen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
Shadowhawk00 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:19:
[...]

Paar 100 per maand kan voor veel mensen best een groot verschil maken terwijl het eigenlijk niet zo heel veel is. En als je dan creatief gaat rekenen dan heb je miljarden bij elkaar.

HRA moet je natuurlijk niet los zien van EWF, aangezien je over alle inkomsten die je maakt ook de gemaakte kosten mag aftrekken. Dus voor de kosten moet je wel even alle EWF inkomsten aftrekken van de HRA, en natuurlijk ook de winstbelasting van de banken van de HRA afhalen. Dan houd je wat minder over.

Maar goed we verzanden weer in, hoe maken we het mensen met een woning lastig, in plaats van hoe lossen we het probleem op. De groep die door geluk of juiste keuzes er op de huizemarkt iets beter voor staat het leven lastiger maken lost het probleem niet op dat De groep die dit niet heeft wel een huis kan kopen. En de groep die wilt kopen wil helemaal niet dat een eigen huis duurder word want daarmee raken ze direct zichzelf in de toekomst.
De argumentatie dat de rationale achter HRA is dat je kosten maakt voor de met EWF belaste inkomsten (wonen in je huis=inkomsten in natura), en deze dus mag aftrekken, is volgens mij inmiddels wel een beetje achterhaalt. Als dat zo zou zijn, dan zou je nooit meer HRA mochten aftrekken als dat je EWF bijtelt. Dat is in de praktijk niet zo.

Het omgekeerde is zelfs waar, en inderdaad, je kan deze twee posten niet los zien als gevolg van de wet Hillen, die maakte dat je nooit meer EWF bijtelling betaalde dan dat je HRA had (het omgekeerde van het bovenstaande dus). Dit was wederom een behoorlijk belastingvoordeel, je betaalde dus geen EWF voor een afbetaald huis. Deze wordt nu langzaam in kleine stapjes afgeschaft.

Het feit dat een eigen woning met EWF bijtelling belast wordt in plaatst van een fictief rendement in box 3, is overigens op zichzelf al een behoorlijk belastingvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Biggg schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:38:

Het feit dat een eigen woning met EWF bijtelling belast wordt in plaatst van een fictief rendement in box 3, is overigens op zichzelf al een behoorlijk belastingvoordeel.
Noem het maar een voordeel, je betaald over een negatief rendement van -1% nog eens een positief belasting deel. Er is helemaal geen rendement op je eigen woning zolang deze niet verkocht word, het is een kostenpost.

Gebruik maken van je bezig is geen inkomsten in natura. Gaan we straks ook alle stelletjes belasting omdat ze sex hebben zonder ervoor te moeten betalen?

[ Voor 13% gewijzigd door Shadowhawk00 op 15-08-2022 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
Shadowhawk00 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:41:
[...]

Noem het maar een voordeel, je betaald over een negatief rendement van -1% nog eens een positief belasting deel. Er is helemaal geen rendement op je eigen woning zolang deze niet verkocht word, het is een kostenpost.
Sure, maak je eigen definities maar. Als je het hebt over het rendement van je aandelen, dan zeg je toch ook niet "He, mijn aandelen zijn 10% in waarde gestegen dit jaar en ook nog duizenden euro's dividend, maarrr... ik heb ze nog niet verkocht he, dus wederom 0% rente gehaald". Zo kunnen we toch nooit een open discussie voeren?
Gebruik maken van je bezig is geen inkomsten in natura. Gaan we straks ook alle stelletjes belasting omdat ze sex hebben zonder ervoor te moeten betalen?
Je doet net alsof er geen andere bijtellingen zijn voor inkomsten in natura. Heb je weleens gehoord van bijtelling voor het prive-gebruik van de leaseauto van je werkgever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd

Wil jij dan gaan samenwonen vanwege het financiële aspect? Ik kan namelijk zeggen dat als een iemand nog niet toe is aan samenwonen dat dat een slecht plan is. Je moet enkel samenwonen als je beiden er aan toe bent, trust me, I learn the hard way!

Trouwens, kunnen jullie niet kopen, want met beide thuis wonen en een baan hebben is een grote spaarpot zo fors gevuld! Ik weet niet wat jullie situatie is qua contracten, salarissen en spaargelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:17:
[...]

Wil jij dan gaan samenwonen vanwege het financiële aspect? Ik kan namelijk zeggen dat als een iemand nog niet toe is aan samenwonen dat dat een slecht plan is. Je moet enkel samenwonen als je beiden er aan toe bent, trust me, I learn the hard way!

Trouwens, kunnen jullie niet kopen, want met beide thuis wonen en een baan hebben is een grote spaarpot zo fors gevuld! Ik weet niet wat jullie situatie is qua contracten, salarissen en spaargelden...
Samenwonen niet perse wegens het financiele aspect hoor. Privacy en samen zijn door de weeks is veel waard, ook wanneer je elkaar niet alleen in het weekend echt ziet kan je dan ook meer plannen voor andere dingen met vrienden bijvoorbeeld. Ik heb er niet echt zin in om elke dag een half uur te rijden na werk om elkaar paar uurtjes te zien bij de ouders op de bank en dan savonds na 11 nog half uur naar huis.

Mijn salaris kan je terug vinden ergens op tweakers. Spaargelden is niet al te veel wegens een reeds afgeloste studieschuld. Maar inmiddels ben ik een aantal maandjes aan het sparen, dus daar begint schot in de zaak te komen. Dito voor de vriendin, al moet die de truc sparen nog leren, nu gaat alles nog door het gat in de hand. 8)

[ Voor 20% gewijzigd door BarendBotje op 15-08-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Biggg schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:11:

Sure, maak je eigen definities maar. Als je het hebt over het rendement van je aandelen, dan zeg je toch ook niet "He, mijn aandelen zijn 10% in waarde gestegen dit jaar en ook nog duizenden euro's dividend, maarrr... ik heb ze nog niet verkocht he, dus wederom 0% rente gehaald". Zo kunnen we toch nooit een open discussie voeren?
Aandelen krijg je divident van dus dat is direct rendement. En je kan ze zonder negatieve consequenties gewoon verkopen. Je huis kan je niet zomaar verkopen dan ben je je woning kwijt. Het is een eerste levensbehoefte een aandeel niet.
Je doet net alsof er geen andere bijtellingen zijn voor inkomsten in natura. Heb je weleens gehoord van bijtelling voor het prive-gebruik van de leaseauto van je werkgever?
Inderdaad inkomsten in natura, een leaseauto is geen bezit je mag het gebruiken en dat is dus de inkomsten. Je krijgt van je werkgever een auto die je ook prive mag gebruiken.
Dat is heel wat anders dan een huis kopen, als jou werkgever jou een huis aanbied waar je zonder huur te betalen(of tegen korting) mag wonen is dat ook inkomsten in natura en betaal je daar ook gewoon voor.
Net zoals we ook geen belasting heffen op het hebben van een fiets want je kan je ermee verplaatsen.

De woning is het enige bezit waarvoor je daadwerkelijk betaald om het te bezitten. Zelfs een auto mag je gewoon bezitten en gebruiken zonder belasting te betalen, zolang je maar op eigen terrein blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
BarendBotje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:22:
[...]

Samenwonen niet perse wegens het financiele aspect hoor. Privacy en samen zijn door de weeks is veel waard, ook wanneer je elkaar niet alleen in het weekend echt ziet kan je dan ook meer plannen voor andere dingen met vrienden bijvoorbeeld. Ik heb er niet echt zin in om elke dag een half uur te rijden na werk om elkaar paar uurtjes te zien bij de ouders op de bank en dan savonds na 11 nog half uur naar huis.

Mijn salaris kan je terug vinden ergens op tweakers. Spaargelden is niet al te veel wegens een reeds afgeloste studieschuld. Maar inmiddels ben ik een aantal maandjes aan het sparen, dus daar begint schot in de zaak te komen. Dito voor de vriendin, al moet die de truc sparen nog leren, nu gaat alles nog door het gat in de hand. 8)
Gelukkig dat er meer achterzit dan enkel financieel(al helpt het wel natuurlijl), ook goed dat je nu al je studieschuld heb afgelost, dat zet echt zoden aan de dijk voor later.

Ach het sparen komt vanzelf als je een doel voor ogen kan zien, wij hadden dat omdat we wilde kopen en daardoor dus veel wilde sparen, een goedkope auto onder onze kont en naar kantoor met de trein. Wij zouden ook zonder auto kunnen, maar dit vonden wij makkelijk! Wij hadden overigens het geluk dat wij een auto kochten voordat de prijzen voor tweedehands de dak uit rees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Biggg schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:38:
Het omgekeerde is zelfs waar, en inderdaad, je kan deze twee posten niet los zien als gevolg van de wet Hillen, die maakte dat je nooit meer EWF bijtelling betaalde dan dat je HRA had (het omgekeerde van het bovenstaande dus). Dit was wederom een behoorlijk belastingvoordeel, je betaalde dus geen EWF voor een afbetaald huis. Deze wordt nu langzaam in kleine stapjes afgeschaft.
De Wet Hillen was bedoeld om het afbetalen van de hypotheek te stimuleren, in een tijd dat verreweg de meeste hypotheken pas achteraf afgelost werden. Later is dat gewijzigd waardoor er afgelost moet worden en dus de Wet Hillen uiteindelijk overbodig wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Conrado schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:45:
[...]

De Wet Hillen was bedoeld om het afbetalen van de hypotheek te stimuleren, in een tijd dat verreweg de meeste hypotheken pas achteraf afgelost werden. Later is dat gewijzigd waardoor er afgelost moet worden en dus de Wet Hillen uiteindelijk overbodig wordt.
Nou ja die wet stimuleert mensen wel om eventueel extra af te lossen en dus weinig schulden te maken. Wat wel het voordeel heeft dat er minder risico is als er financiele tegenvallers komen.
Pagina: 1 ... 145 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg