Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 143 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.824 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-10 16:09

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Rubbergrover1 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:01:
[...]

Dacht je dat dit vroeger zo heel anders was? Enige verschil is dat je nu ziet dat mensen zich weinig aantrekken van anderen. Maar een paar decennia geleden waren de mensen net zo in zichzelf gekeerd, alleen zag je dat niet.

En nog weer een paar decennia daarvoor zat je in de eigen bubbel van de verzuiling. Waarbij je niet op het idee kwam om de mening van de spreekbuis van jouw stroming in twijfel te trekken.

[...]

Tsja, 'vroeger' had je geen Netflix, maar kon je gewoon voor de TV zitten zombiën. En had je Videoland. Die pizzabezorgers heb je ook al heel wat decennia. Die hang naar 'niksen' is van alle tijden.
Ik denk dat je gelijk hebt. Echter, vermoed je dat de groepen waarin mensen zichzelf hadden opgedeeld destijds groter waren, en het gedachtegoed minder extreem was? Ik merk bij een paar van mijn vrienden dat ze een heel vertekend beeld van de werkelijkheid hebben, waar amper iets tegenin te brengen is.

Toegegeven, ik schop graag tegen heilige huisjes, en de meeste mensen vinden het niet fijn als je tegen de fundamenten van hun wereldbeeld schopt :)

Dit is geen handtekening

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rufio64
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-10 08:48
Eens overigens dat dit enigzins off-topic gaat, maar het sluit wel aan bij verwachtingen die wat breder liggen dan de huizenmarkt. Verder interessante post, vandaar dat ik er even op in ga.
Higaphix schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:30:
Het lijkt me als mens wenselijk dat je op jezelf in staat bent om steeds grotere drempels te kunnen overbruggen. En we kunnen elkaar over drempels heen helpen.
Enerzijds vind ik het een mooie visie. Je denkwijze heeft iets calvinistisch, en doet ook een beetje denken aan de marshmallow test. Het net iets moeilijker maken van gedrag dat leid tot minder goede uitkomsten en makkelijker maken van gedrag dat leid tot (gemiddeld) goede uitkomsten is denk ik zeker slim. Is er, denk je, een manier om dat toe te passen op de woningmarkt?

Anderzijds denk ik zelf dat het aan elke mens zelf is om zijn behoeftes te bepalen. Ik merk ook in je schrijven dat er veel oordeel over anderen in zit (en ik denk impliciet ook over jezelf, zo werkt dat vaak), en dat het je frustreert dat andere jou zienswijze niet hebben. Dat stuk zou ik lekker laten gaan :)
Concreter voorbeeld: Je kan de hele dag in je pyjama Netflix kijken, pizza laten bezorgen, je pakketje met whatever erin ontvangen en klaar. Geen enkele drempel hoeven nemen. Maar het leert je ook niet om drempels te nemen, en er gaan genoeg drempels in je leven komen.
Ik denk dat je hier twee dingen door elkaar haalt. Als iemand Netflix kijkt en pizza en pakketjes laat bezorgen, is diegene dan iemand die geen drempels neemt? Misschien neemt diegene wel heel andere drempels dan die voor jou relevant zijn? Je betoog is (volgens mij) dat mensen die dat doen geen ruggegraat hebben, maar dat lijkt me nogal kortzichtig.

Gemiddeld gewogen denk ik dat het goed is om naar bepaalde dingen te streven, maar daarbij te accepteren dat er af en toe gemak (bijv. een bezorgmaaltijd) oid tussen zit, en je daar niet meteen slecht over te voelen.
Ik ben ervan overtuigd dat de weg van de minste weerstand (Online (eten) bestellen), een hidden cost met zich meedraagt die ik niet bereid ben om te betalen.
Dit begrijp ik niet zo goed. Maar niemand dwingt je, dus prima dat je de keuze maakt om het niet te doen :)
Door voor onszelf bepaalde drempels op te leggen hebben we ons gedrag kunnen conditioneren naar een functionerend stel. Door het onszelf minder makkelijk te maken, hebben onszelf kunnen dwingen om te groeien op verschillende vlakken. Niemand zal ons dat afpakken.
Dit roept bij mij allemaal vragen op (die je wat mij betreft niet hier hoeft te beantwoorden, maar misschien eens voor jezelf zou kunnen doen):
Was je daarvoor een 'niet functionerend' stel? In hoeverre hebben die drempels bijgedragen aan het functioneren? Waarom moet je gedwongen worden te groeien, zou dat niet een vrije keuze moeten zijn? Waarom zou iemand dit van je willen afpakken? (blijkt daaruit niet een heel angstig wereldbeeld?).
Ik ben oprecht gelukkiger de laatste tijd. Omdat ik mezelf "dwing" naar buiten te gaan, en in beweging te komen voor de dingen die ik wil bereiken (Ik heb het ook over mentale beweging)
Lijkt me een goede uitkomst! Dat het voor jou werkt is heel mooi. Echter, niet voor iedereen leiden dezelfde keuzes tot dezelfde uitkomst die jij ervaart. Het is denk ik goed om dat te nuanceren, dat maakt je misschien ook overtuigender naar anderen toe.
Wat is de luxe van een flitsbezorger?
Enerzijds ben ik het er mee eens dat het een beetje een raar fenomeen is (zelf ook geen fan van), dat ook nogal gesponsord wordt door investeringsgeld (als in: artificiele opdrijving van de vraag). Anderzijds: als het echt een success is dan bewijst zichzelf dat door een blijvende vraag, en is met die marktwerking denk ik niet veel mis. Dat staat los van of alles er ingeprijsd is, daar valt wel het eea op aan te merken.

Het verschil hier met de huizenmarkt is dat het niet om een essentieel iets gaat, als in: mensen kunnen prima leven zonder flitsbezorging, maar niet zonder dak boven hun hoofd. Daarom vind ik zelf die marktwerking daarbij ook een stuk lastiger te duiden.
Ik weet bijna zeker dat vandaag de dag, de weg van de minste weerstand, een weg is die er op korte termijn interessant uitziet, maar op lange termijn slecht voor je is, op een of andere manier.
Is dat altijd zo? Als je van plek A naar plek B gaat, reis je dan ook om? (want immers: de weg van minste weerstand is op lange termijn slecht voor je). Het lijkt een beetje alsof je de overtuiging hebt dat 'everything is rigged against you', en dat meer weerstand beter is. Maar je hebt denk ik ook gewoon een gmail account (oid) en niet je eigen mailserver opgezet, je bakt ook niet elke dag je eigen brood. Uiteindelijk is dat argument denk ik eindig, en kies je ergens ook voor 'gemak', hoezeer je daar ook een antipathie tegen hebt. Soms levert de weg van minder weerstand tijdswinst op, en je tijd is eindig, dus dat is feitelijk de trade-off.
We zijn lui, we zijn verwend, we leven uit gemakszucht. En we zijn ook nog eens ongelukkig.
Hoe bepaal je dit alles voor anderen zonder 24u per dag met ze mee te lopen en constant te monitoren hoe gelukkig ze zijn? Ik heb het idee dat je vooral jezelf beschrijft (in het verleden) en hier enige zelfhaat onderligt.

Respect overigens voor alle keuzes die je maakt. Ik denk dat je uitkomsten en leefwijze goed is, maar de manier waarop je er toekomt getuigd van weinig compassie voor jezelf (en anderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:27
Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:00:
[...]

Ja maar ja nu vergelijk je een rijtje met een 2 onder 1 kap, die tweede wint zowiezo ook al is die E-label
Ook al zijn de vraagprijzen ongeveer hetzelfde, die 2 onder 1 kap heeft gewoon meer, veel meer en dan heb ik het nog niet eens over enkel uitstraling.

Dat rijtje voor die prijs, ja dan heb je een A-tje (cool zeg..zomaar €430K)

"Vrije tijd is het echte geluk, niet geld." Helemaal mee eens
Smaken verschillen dan, want ik vind de A klasser leuker dan die andere! Ik vind die wijk sowieso leuker, daarom hebben we daar recent een huis gekocht. Ik ben sowieso wel fan van moderne architectuur, veel diverser en speelser dan de saaie jaren 60 en 70 wijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!
spijkerhoofd schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:16:
[...]

Smaken verschillen dan, want ik vind de A klasser leuker dan die andere! Ik vind die wijk sowieso leuker, daarom hebben we daar recent een huis gekocht. Ik ben sowieso wel fan van moderne architectuur, veel diverser en speelser dan de saaie jaren 60 en 70 wijken
Ik denk niet dat het hier om modern versus jaren 70 gaat. Ik vind het simpelweg twee heel verschillende woningen.
De nieuwe is nieuw, label A en heeft een bruikbaarder zolder (lijkt het). Maar ook een veel kleinere tuin en op het eerste gezicht het gevoel alsof je erg in het zicht van de achterburen zit.
De oude heeft een oprit en een garage en een veel ruimere tuin, die ook nog meer het gevoel van privacy geeft. Maar wel label F.
Toch heeft de laatste woning vooral negatieve punten die je in kunt oplossen. Terwijl de negatieve punten van de nieuwbouwwoning moeilijk aan te passen zijn. De 'oude' heeft daarmee in mijn ogen ook de potentie om een niveautje 'hoger' te worden dan de nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:11
Hoe dan ook zijn het appels en peren die toevallig dezelfde prijs hebben. Het A-rijtje van een recentere bouwdatum en daarom ook courant afgewerkt. De E-tweekapper met veel grotere tuin en garage.

Als ik in dezelfde gemeente naar E-label tussenwoningen van 120m² zoek, dan vind ik bijvoorbeeld deze woning, ook een tussenwoning met een vergelijkbaar woonoppervlak. Met een vraagprijs van een ton minder.

(de indeling van die oudere woning vind ik trouwens veel prettiger dan die van de A-woning, die de ruimte vooral uit de hoogte haalt, maar smaken verschillen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Higaphix schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. Echter, vermoed je dat de groepen waarin mensen zichzelf hadden opgedeeld destijds groter waren, en het gedachtegoed minder extreem was? Ik merk bij een paar van mijn vrienden dat ze een heel vertekend beeld van de werkelijkheid hebben, waar amper iets tegenin te brengen is.
Vraag ik me af. Ik denk dat door alle (sociale) media de verschillen tegenwoordig duidelijker worden. En expliciet benoemd (kunnen) worden. En, niet te vergeten, kleine niche-groepen met extremere standpunten zijn natuurlijk veel nieuwswaardiger dan mainstream, zodat de niche tegenwoordig buitensporig veel aandacht krijgt. En daardoor het beeld volgt dat die groepen veel groter zijn dan ze werkelijk zijn. Die groepen waren er vroeger uiteraard ook, maar die kregen gewoon weinig aandacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 18:02

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Dat komt doordat je vrienden dat hele andere wereldbeeld binnenkrijgen door de (eenzijdige?) media die ze gebruiken. Vroeger zat iedereen in de eigen omgeving in dezelfde bubbel, want iedereen las dezelfde krant en keek naar hetzelfde journaal. Tegenwoordig hoeft dat niet meer zo te zijn vanwege het feit dat je je info overal vandaan kan halen. Dus heb je vrienden die tijdens een verjaardag ineens een truther blijken te zijn of iets omdat ze hun wereldbeeld buiten de vertrouwde omgeving van de straten in hun dorp of stad van volstrekt andere media halen dan jij.

Voor mij was het ook even slikken toen een vriend ineens een MAGA petje ging dragen en heel cynisch en bitter tijdens elke discussie die ook maar enigszins voorbij de lokale dagelijkse sores kwamen. En een andere vriend moesten we ineens gaan uitleggen waarom chemtrails toch echt waanzin waren. Beiden overigens permanent vrijgezel en verbitterd naar vrouwen, dus misschien het type dat heel makkelijk de fringe kanalen vindt in de media en daar in een bubbel terecht komt die niet matcht met de realiteit.

On-topic. Het MAGA-petje probeerden we al jaren te overtuigen om zijn huis te verkopen en weg te gaan uit de achterbuurt omdat de huizenprijzen nog nooit zo goedkoop waren. Heeft hij toch niet gedaan en nu is zijn achterbuurthuis weliswaar ook 100% in waarde gestegen, maar die andere huizen die we tipten ook en dat is in absolute zin natuurlijk veel meer, dus kan hij dat niet meer betalen. Ook daar is hij verbitterd door.

[ Voor 38% gewijzigd door FunkyTrip op 07-08-2022 13:56 ]

Dit dus.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 10:07
Ik lees hier in het kader van een huis kopen steeds vaker het sentiment van "mensen moeten stoppen met consumeren van Starbucks en andere overbodige luxe, minder lui zijn, fulltime (of meer) werken, luxe keuken/badkamer vergeten" etc.

Wat mij betreft is dat teveel vanuit de individu gedacht en faal je daarmee om de ontwikkelingen op de huizenmarkt vanuit een systeem perspectief te benaderen.

Wat gebeurt er op de huizenmarkt als iedereen dit gaat doen? Gaan we dan niet met zijn allen nog meer van ons inkomen in de woning stoppen met gewoon hogere prijzen als gevolg? Lijkt me een enorme race to the bottom met een steeds slechtere betaalbaarheid en steeds soberdere leefstijl die benodigd is om mee te doen.

En dat staat los van economische gevolgen van consuminderen. Afhankelijk van het product of dienst kan dat ook juist negatieve gevolgen hebben. Ik denk dat we inderdaad minder niet hernieuwbare grondstoffen en energie moeten consumeren in het kader van duurzaamheid. Daar kunnen we niet omheen. Maar voor bijvoorbeeld onschuldige zaken zoals diensten (bijvoorbeeld van een barista die jouw koffie voor je maakt) is dat niet juist iets wat me alleen maar toe moeten juichen? Ja graag pomp geld in de economie! Laat die euros eerst maar 10 keer van eigenaar wisselen voordat ze in een spaarpot belanden. En geef minder uit aan je huis, daarmee drukken we de woonlast alleen maar omhoog.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:00
ZenMonkey schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:05:
Ik lees hier in het kader van een huis kopen steeds vaker het sentiment van "mensen moeten stoppen met consumeren van Starbucks en andere overbodige luxe, minder lui zijn, fulltime (of meer) werken, luxe keuken/badkamer vergeten" etc.

Wat mij betreft is dat teveel vanuit de individu gedacht en faal je daarmee om de ontwikkelingen op de huizenmarkt vanuit een systeem perspectief te benaderen.

Wat gebeurt er op de huizenmarkt als iedereen dit gaat doen? Gaan we dan niet met zijn allen nog meer van ons inkomen in de woning stoppen met gewoon hogere prijzen als gevolg? Lijkt me een enorme race to the bottom met een steeds slechtere betaalbaarheid en steeds soberdere leefstijl die benodigd is om mee te doen.

En dat staat los van economische gevolgen van consuminderen. Afhankelijk van het product of dienst kan dat ook juist negatieve gevolgen hebben. Ik denk dat we inderdaad minder niet hernieuwbare grondstoffen en energie moeten consumeren in het kader van duurzaamheid. Daar kunnen we niet omheen. Maar voor bijvoorbeeld onschuldige zaken zoals diensten (bijvoorbeeld van een barista die jouw koffie voor je maakt) is dat niet juist iets wat me alleen maar toe moeten juichen? Ja graag pomp geld in de economie! Laat die euros eerst maar 10 keer van eigenaar wisselen voordat ze in een spaarpot belanden. En geef minder uit aan je huis, daarmee drukken we de woonlast alleen maar omhoog.
Het is een reflex van mensen om maar niet te hoeven inzien dat hun overwaarde ten koste gaat van de kansen van jongeren om te kunnen wonen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:30
mitsumark schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:32:
Volgens mij is het simpeler: tijd is schaarser dan geld, dus als je geld hebt om iets niet te hoeven doen, win je tijd.
Ik breng liever de zaterdag door met m'n gezin, dan dat ik sta te klussen wat ook iemand anders kan doen voor 200 euro.
Ik weet niet of het luxe is, gezien de hoeveelheid stress die men lijkt te hebben.
Je ziet klussen als iets dat heel vervelend is en van je vrije tijd af gaat. Als je het leuk vindt en een beetje handig bent, dan doe je dit fluitend en is het meer een hobby en geven projecten die je tot een goed einde brengt heel veel voldoening. Met het uitgespaarde geld kan je leuke dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Woningen zijn betaalbaar, of het is een goede investering. Beide kan bijna per definitie niet, of je moet het gelijk trekken met een of andere vreemde overheids subsidie. Maar ik zou niet weten hoe.

Zo'n jubelton bijvoorbeeld is leuk voor degene waarvan de ouders dat geld hebben, maar zet degene die dat niet hebben alleen maar verder achteruit, omdat te de totale pot om huizen te kopen groter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:04
Emgeebee schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:11:
[...]
Het is een reflex van mensen om maar niet te hoeven inzien dat hun overwaarde ten koste gaat van de kansen van jongeren om te kunnen wonen.
Overwaarde ontstaat niet omdat je als woningbezitter 'iets' doet. Overwaarde ontstaat doordat anderen een vergelijkbare woning méér waard vinden. Die anderen zijn meestal jonger :+

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Conrado schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:44:
[...]
Overwaarde ontstaat doordat anderen een vergelijkbare woning méér waard vinden.
Het is bij huizen vooral hoeveel geld is er beschikbaar. Daarom ook dat met een lage rente, en regelingen die maken dat een hogere prijs 'betaalbaar' is, er voor zorgt dat de prijs omhoog gaat.

Het is niet zozeer wat iemand het waard vindt, maar eerder dat er een bepaalde prijs geboden moet worden, omdat anders er een ander er met het huis vandoor gaat imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat is idd zo, smaken verschillen, maar goed dat we niet allemaal dezelfde keuze maken. Ook locatie ntrl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Diablow schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:16:
[...]
Daarom ook dat met een lage rente, en regelingen die maken dat een hogere prijs 'betaalbaar' is, er voor zorgt dat de prijs omhoog gaat..
Dat snap ik, maar dar zijn logischerwijs jongeren. Ja, de huizenbezitter kan oversluiten - tegen een stevige boete - maar het zijn nieuwe kopers die de prijs opdrijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:50
Conrado schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:18:
[...]

Dat snap ik, maar dar zijn logischerwijs jongeren. Ja, de huizenbezitter kan oversluiten - tegen een stevige boete - maar het zijn nieuwe kopers die de prijs opdrijven.
Je kunt ook stellen dat de hoge gasprijs komt door het feit dat we dat het geld waard vinden. Er een kern van waarheid in, maar het gaat voorbij aan de complexiteit van de situatie.

Maar goed dat weet jij ook, dus ik weet niet wat precies het doel van je opmerking was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Deewop schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:21:
Maar goed dat weet jij ook, dus ik weet niet wat precies het doel van je opmerking was.
Nou, dat is wel wat ik ongeveer bedoel.

Het is niet dat huizenbezitters een soort kartel vormen. Het zijn nieuwe kopers die meer voor een huis betalen. En dat blijkbaar ook blijven doen.

Overigens reageerde ik op @Emgeebee omperking “om maar niet te hoeven inzien dat hun overwaarde ten koste gaat van de kansen van jongeren om te kunnen wonen.”. Mijn betoog is nu juist dat, dat mechanisme eigenlijk andersom werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door Conrado op 07-08-2022 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Diablow schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:16:
Het is niet zozeer wat iemand het waard vindt, maar eerder dat er een bepaalde prijs geboden moet worden, omdat anders er een ander er met het huis vandoor gaat imho.
De huizenmarkt is simpelweg vraag en aanbod. En je hebt gelijk, de vraag is nu groter dan het aanbod. Maar het zijn nog steeds de kopers die het accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Emgeebee schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:11:
[...]

De overwaarde gaat niet te koste van de jongeren, de meeste overwaarde bestaat uit het afgeloste deel van een hypotheek. Daarnaast het is niet bijzonder dat jonge mensen pas rond hun 30e voor het eerst gaan kopen, tenzij ze misschien in hun vroege twintigers jaren of daarvoor vaste verkering hebben, en dat komt niet vaak voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Conrado schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:13:
[...]

De huizenmarkt is simpelweg vraag en aanbod. En je hebt gelijk, de vraag is nu groter dan het aanbod. Maar het zijn nog steeds de kopers die het accepteren.
Ik denk eerder dat de kopers het kunnen betalen door 2 goede banen te hebben icm spaargeld of rijke ouders. Overigens de meeste van mijn leeftijdsgenoten (30+) hebben een huis kunnen kopen, en je hebt altijd mensen of stellen die de boot missen, zo was dat ook bij de babyboomgeneratie zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:43

Toegegeven, ik schop graag tegen heilige huisjes, en de meeste mensen vinden het niet fijn als je tegen de fundamenten van hun wereldbeeld schopt :)
En waarom denk je dat jouw werkelijkheid de enige juiste is en die van anderen niet? Of zou die werkelijkheid sowieso voor iedereen anders kunnen zijn?
aljooge schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:17:
[...]

Je ziet klussen als iets dat heel vervelend is en van je vrije tijd af gaat. Als je het leuk vindt en een beetje handig bent, dan doe je dit fluitend en is het meer een hobby en geven projecten die je tot een goed einde brengt heel veel voldoening. Met het uitgespaarde geld kan je leuke dingen doen.
Ik zeg niet dat klussen (heel) vervelend is en al helemaal niet dat ik er geen voldoening uit haal, ik zeg alleen dat ik liever quality time met m'n gezin heb en dat die tijd me wat geld waard is.
Dat geld geef ik niet uit omdat ik lui ben of een luxe paardje..
In mindere mate kun je dat misschien ook zeggen over koken vs Netflix, het is een keuze waarvan ieder het recht heeft die zelf te maken.
De 1 vindt Netflix zonde van z'n tijd, de ander vindt koken zonde van z'n tijd. Maar tijd blijft wel de belangrijkste overweging imo.

YouTube: Before You WASTE Your Life WATCH THIS (86,400 Seconds In A Day) | Ro...

[ Voor 0% gewijzigd door mitsumark op 08-08-2022 22:13 . Reden: dikke vinger typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

mitsumark schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:38:
[...]
En waarom denk je dat jouw werkeleijkheidde enige juiste is en die van anderen niet? Of zou die werkelijkheid sowieso voor iedereen anders kunnen zijn?

[...]
Ik zeg niet dat klussen (heel) vervelend is en al helemaal niet dat ik er geen voldoening uit haal, ik zeg alleen dat ik liever quality time met m'n gezin heb en dat die tijd me wat geld waard is.
Dat geld geef ik niet uit omdat ik lui ben of een luxe paardje..
In mindere mate kun je dat misschien ook zeggen over koken vs Netflix, het is een keuze waarvan ieder het recht heeft die zelf te maken.
De 2 vindt Netflix zonde van z'n tijd, de ander vindt koken zonde van z'n tijd. Maar tijd blijft wel de belangrijkste overweging imo.

YouTube: Before You WASTE Your Life WATCH THIS (86,400 Seconds In A Day) | Ro...
Ik dacht nergens gezegd te hebben dat mijn blik op de werkelijkheid de juiste is? Ik ben feilbaar. Ik merk echter wel dat ik met mijn blik op de werkelijkheid tot nu toe meer resultaten heb kunnen boeken dan een paar vrienden van me.

Functioneler? Tot nu toe wel. Juister? Geen flauw idee :)

Dit is geen handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Higaphix schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:56:
Ik merk echter wel dat ik met mijn blik op de werkelijkheid tot nu toe meer resultaten heb kunnen boeken dan een paar vrienden van me.
Geen idee hoe je resultaten afmeet of vergelijkt.
Nederlands scoren in de top-10 van gelukkigste volkeren.
Dus ‘we’ doen ‘t niet zo verkeerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Conrado schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:00:
[...]

Geen idee hoe je resultaten afmeet of vergelijkt.
Nederlands scoren in de top-10 van gelukkigste volkeren.
Dus ‘we’ doen ‘t niet zo verkeerd :)
Tja, it's just another day in paradise... ;)

Dit is geen handtekening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Veel klussen zijn ook saai en frustrerend. Behang afpellen, bijvoorbeeld, is gewoon tijdrovend rotwerk.

En veel klussen zijn ook simpeler als je eenmaal het juiste gereedschap hebt. Dan ga je meestal een tijdje aanmodderen met het verkeerde spul, om dan toch maar schoorvoetend in de bouwmarkt die powertool aan te schaffen die je waarschijnlijk maar één keer in je leven zult gebruiken. Hop, 150 euro in de min. Een klusjesman koopt op naam van z'n bedrijf professionele apparatuur, die hij ook nog eens over meerdere klussen kan afschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Klussen kun je leren :)
Voor m’n eerste bouw geïnvesteerd in goed gereedschap. Nog elke dag plezier van!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:30
mitsumark schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:38:
[...]

[...]
Klussen is quality time met je gezin. Als pa bezig is en de kinderen aan het spelen zijn, kan je er de donder opzeggen dat ze vanzelf komen vragen wat je aan het doen bent en zodoende kunnen ze meekijken en later meehelpen. Zo geef je je skills en vaardigheden door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Conrado schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:04:
Klussen kun je leren :)
Voor m’n eerste bouw geïnvesteerd in goed gereedschap. Nog elke dag plezier van!
Ja, als je genoeg geld hebt is het een veel kleiner probleem. Maar dan is het meestal ook niet onmogelijk om de klusjesman/aannemer te laten komen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

aljooge schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:10:
[...]

Klussen is quality time met je gezin. Als pa bezig is en de kinderen aan het spelen zijn, kan je er de donder opzeggen dat ze vanzelf komen vragen wat je aan het doen bent en zodoende kunnen ze meekijken en later meehelpen. Zo geef je je skills en vaardigheden door.
mijn vader kluste vroeger veel. en als ik dan bij hem in de buurt kwam kon ik het gevloek en getier aanhoren want er was altijd wel iets wat onverwacht tegen viel. :X

d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-10 12:40
mitsumark schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:32:
Volgens mij is het simpeler: tijd is schaarser dan geld, dus als je geld hebt om iets niet te hoeven doen, win je tijd.
Ik breng liever de zaterdag door met m'n gezin, dan dat ik sta te klussen wat ook iemand anders kan doen voor 200 euro.
Ik weet niet of het luxe is, gezien de hoeveelheid stress die men lijkt te hebben.
Die logica kan ik volgen alleen hij werkt twee kanten op. Afhankelijk van hoeveel er moet gebeuren kan het zinnig zijn 6-12 maanden met onbetaald verlof te gaan en dan nog goedkoper uit te zijn dan je project uit te besteden. Vergeet niet dat een vakman tegenwoordig al snel 65 euro per uur rekent. Komen er twee voor je CV en die zijn 4 uur bezig dan krijg je gerust een factuur van 800 euro. Gaat best hard, 65 per uur * 8 uur per dag * 5 dagen in de week = 10400 euro per maand aan arbeid. Ben jij 2x trager dan een pro dan vertegenwoordigd dat alsnog 5200 euro per maand. Verder geen reistijden dus meer tijd met je familie ;).

Maar goed dit wordt wel offtopic...

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 07-08-2022 20:42 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Deewop schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Je kunt ook stellen dat de hoge gasprijs komt door het feit dat we dat het geld waard vinden. Er een kern van waarheid in, maar het gaat voorbij aan de complexiteit van de situatie.

Toch is het niet veel complexer dan dat. Rusland draait de gaskraan dicht, of men anticipeert daar op, en de prijzen gaan door het dak. De complexiteit van de situatie gaat meer over de oorzaak en de eventuele oplossingen. Een duidelijk voorbeeld van marktwerking is het hoe dan ook zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Higaphix schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:30:
Ik doel op iets vrij abstracts: "De luxe van het volledig in eigen bubbel kunnen leven". Persoonlijk denk ik dat het een ontzettend gevaarlijke trend is. Mensen zijn in de essentie kuddedieren (historisch gezien vrij kleine kuddes). Ik merk om me heen dat heel veel mensen in hun eigen wereld zitten. Allemaal met oortjes in, aan hun scherm gelijmd tijdens het boodschappen doen. Ik ben het verre van eens met heel veel van de keuzes die mijn generatie maakt.
Mwa de vraag is natuurlijk wat men op 'het scherm' doet. Vaak zal dit juist te maken hebben met contact met anderen. Dat kan berichten sturen zijn maar ook een feed bekijken van updates van 'vrienden'. Als ik een foto van een strand op instagram gooi en ik kom twee dagen later een bekende tegen dan is de kans groot dat iemand zegt 'heej ik zag dat je op het strand was'. Wanneer je mij met een headset op boodschappen ziet doen dan is de kans groot dat ik aan het bellen ben om te bepalen wat er gekocht moet worden. Alsnog zegt het scan meisje vriendelijk fijne dag en wens ik haar ook een fijne dag. Wil ik bij de sportschool iets vragen dan ga ik naast iemand staan, tik ik twee keer op mijn oor en dan doet de andere persoon zijn oordopjes uit.

Als ik dit vergelijk met vroeger dan was er juist veel meer tijd waarbij je helemaal geen contact had met anderen. Die afsluiting die jij ervaart is er gedeeltelijk richting jou, maar niet voor de wereld in zijn geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
CVTTPD2DQ schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:49:
Ja, als je genoeg geld hebt is het een veel kleiner probleem.
Ik denk dat hier niemand 'geld genoeg heeft'. De rest is het maken van keuzes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:43
aljooge schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:10:
[...]
Dat is deels waar, en ik zal ze er tzt zeker bij betrekken.
Momenteel is mijn dochtertje 1,5 jaar, en als ik met power tools bezig ben (bv de afkortzaag die ik veel gebruik), dan heb ik haar liever niet om me heen dartelen.
Klussen duurt dan niet 2x zo lang maar 4x zo lang als de prof zou doen.
Dat is wel mijn persoonlijke situatie op dit moment, kan over een paar jaar anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
mitsumark schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:36:
[...]
Dat is deels waar, en ik zal ze er tzt zeker bij betrekken.
Momenteel is mijn dochtertje 1,5 jaar, en als ik met power tools bezig ben (bv de afkortzaag die ik veel gebruik), dan heb ik haar liever niet om me heen dartelen.
Klussen duurt dan niet 2x zo lang maar 4x zo lang als de prof zou doen.
Dat is wel mijn persoonlijke situatie op dit moment, kan over een paar jaar anders zijn.
Het hangt heel erg af van wat je aan het doen bent of je daar kleine kinderen bij wilt hebben.
Als jij een Ikea kast in elkaar zet ( om wat te noemen ) is een kind erbij die helpt best leuk.
Ben je zoals jij aan het zagen met powertools dan doe je liever de deur op slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Shadowhawk00 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

Het hangt heel erg af van wat je aan het doen bent of je daar kleine kinderen bij wilt hebben.
Als jij een Ikea kast in elkaar zet ( om wat te noemen ) is een kind erbij die helpt best leuk.
Ben je zoals jij aan het zagen met powertools dan doe je liever de deur op slot.
Dat dus, ga je grootschalig verbouwen dan zijn kids van onder de 10 jaar om je heen niet handig. Pak je kleine dingen dan is het leuk.

Verder betreft de discussie is het voor lang niet iedereen een optie iemand in te huren voor elk wissewasje. Sterker nog los van het geld, zie maar eens op korte termijn iemand over de vloer te krijgen voor je klus. Uit eindelijk ben je soms ook gewoon sneller klaar als je het zelf doet.

Het argument van familie tijd is belangrijker lijkt me overigs ook kul. Als of je elke zaterdag de volle dag bij elkaar gaat zitten.. Ik neem aan dat je vrouw soms ook iets voor zichzelf wil doen, en mijn kids hebben ook altijd iets, verjaardagen spelen bij vriendjes oma’s die bezoek willen etc..

Kortom het kan best zijn dat je echt altijd het hele weekend bij elkaar gaat zitten maar de meeste gezinnen die dit doen worden gillend gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
sprhnk schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 06:42:

Verder betreft de discussie is het voor lang niet iedereen een optie iemand in te huren voor elk wissewasje. Sterker nog los van het geld, zie maar eens op korte termijn iemand over de vloer te krijgen voor je klus. Uit eindelijk ben je soms ook gewoon sneller klaar als je het zelf doet.

Het argument van familie tijd is belangrijker lijkt me overigs ook kul. Als of je elke zaterdag de volle dag bij elkaar gaat zitten.. Ik neem aan dat je vrouw soms ook iets voor zichzelf wil doen, en mijn kids hebben ook altijd iets, verjaardagen spelen bij vriendjes oma’s die bezoek willen etc..
Het hangt heel erg af van wat de klus is en of je de middelen hebt om het te doen. Genoeg mensen die op een appartementje wonen en dus geen gereedschap hebben. Dan zijn simpele dingen als een kraan vervangen best een gedoe en voor dat soort klusjes zijn mensen vrij snel beschikbaar.
Heb je wat grotere klussen ja dan word het lastiger om mensen te vinden.

Tja family time, hangt er ook weer vanaf wat je doet het kan best leuk zijn een dagje klussen met de familie of een paar uurtjes. Een gootsteen aansluiten is eigenlijk gewoon 1 grote puzzel oplossen met wat vreemde stukjes. En van die 60 euro die je bespaart kan je daarna gezellig een ijsje gaan eten. Win-Win toch

Het is dezelfde discussie als een huishoudster inhuren voor een paar uur in de week of elke 6 weken de glazenwasser laten komen. Tja het kost geld en bespaart tijd, je kan alleen niet roepen dat je iets niet kan betalen omdat je een huishoudster hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Shadowhawk00 op 08-08-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:38
[...]

Maar om tot het uitgespaarde geld te komen, kost het je in eerste instantie natuurlijk geld en tijd.

Het probleem is namelijk dat veel van ons in Nederland geen klussers zijn, we zijn hier niet mee groot geworden. Het is een vakmanschap wat maar weinig ouders overgedragen hebben aan hun kinderen. Dus begin je eigenlijk een beetje van voren af aan met het wiel opnieuw uit te vinden.

En dat jezelf aanwenden kost tijd, het kost extra geld want je gaat best nog wel eens wat materiaal slopen en hebt gewoon een learning curve.

Met name ook met de verschuiving van klussen in huis naar complexere projecten, wordt het eigenlijk al snel alleen maar minder interessant om het zelf te doen. Qua 'standaardklussen' in en rondom het huis zit tegenwoordig toch al snel: plaatsing zonnepanelen op het dak, aanleg dakkapel, vloerverwarming, plaatsing AC, uitbouw in de tuin, isolatie van o.a. dak en gevel, gevels + ramen vervangen, warmtepomp installatie, etc.

Een niveau van klussen dat het behangen, verven en laminaat leggen aanzienlijk voorbij gaat. En waar ik persoonlijk niet eens zou weten waar te beginnen, buiten stap 1: YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
psychodude schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:16:
[...]

Maar om tot het uitgespaarde geld te komen, kost het je in eerste instantie natuurlijk geld en tijd.

Het probleem is namelijk dat veel van ons in Nederland geen klussers zijn, we zijn hier niet mee groot geworden. Het is een vakmanschap wat maar weinig ouders overgedragen hebben aan hun kinderen. Dus begin je eigenlijk een beetje van voren af aan met het wiel opnieuw uit te vinden.

En dat jezelf aanwenden kost tijd, het kost extra geld want je gaat best nog wel eens wat materiaal slopen en hebt gewoon een learning curve.

Met name ook met de verschuiving van klussen in huis naar complexere projecten, wordt het eigenlijk al snel alleen maar minder interessant om het zelf te doen. Qua 'standaardklussen' in en rondom het huis zit tegenwoordig toch al snel: plaatsing zonnepanelen op het dak, aanleg dakkapel, vloerverwarming, plaatsing AC, uitbouw in de tuin, isolatie van o.a. dak en gevel, gevels + ramen vervangen, warmtepomp installatie, etc.

Een niveau van klussen dat het behangen, verven en laminaat leggen aanzienlijk voorbij gaat. En waar ik persoonlijk niet eens zou weten waar te beginnen, buiten stap 1: YouTube.
Er zijn altijd dingen die je wel en dingen die je niet kan doen, soms door complexiteit, soms door complex gereedschap of gewoon beperkingen ( hoogtevrees ) zonnepanelen aanleggen is eigenlijk heel simpel alleen durf ik de ladder niet op.

Alleen als je zelf wat wil doen en de moeite wilt nemen om op youtube en wat andere sites te kijken kan je daardoor wel heel veel geld besparen op een kluswoning. En dan kan die kluswoning ineens wel binnen je financiele middelen liggen om te doen.

Alleen wil je het doen en wil je de moeite doen om het te leren dat zijn 2 belangrijke dingen. En gewoon accepteren dat dingen langer duren. Waar een vakman de WC in 3 uurtje betegeld ben jij er 9 kwijt.
En je kan natuurlijk altijd kijken wat het werk inhoud en dan alsnog besluiten hm dit vertrouw ik niet laat ik het maar uitbesteden.

De keuze tussen wat je wel of niet zelf wilt/kunt doen en wat je wilt uitbesteden maakt wel een groot verschil nu met veel kluswoningen. Genoeg mensen die niet eens behang willen hangen of laminaat willen leggen. Tja dan is een klushuis opeens toch wel erg duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-10 13:42
@Shadowhawk00 Klopt wat je zegt alleen wij amateurs kunnen het nooit net zo goed als een pro. Alleen daarom al zou ik er nooit aan beginnen. Het moet goed of we doen het niet. Geen half werk.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
CryptoNL schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:48:
@Shadowhawk00 Klopt wat je zegt alleen wij amateurs kunnen het nooit net zo goed als een pro. Alleen daarom al zou ik er nooit aan beginnen. Het moet goed of we doen het niet. Geen half werk.
O we kunnen het net zo goed als een expert alleen duurt het dan gewoon2-4x zo lang.
Ik kan heel netjes een badkamer tegelen maar daar trek ik dan wel gewoon 3 dagen voor uit. Een tegelzetter doet dat in uurtje of 8.

Gewoon de tijd nemen een heel zorgvuldig werken. En de IT regel toepassen op je planning, alles x2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:15
Ben er denk ik wel 5x zo lang mee bezig geweest :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shadowhawk00 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:31:
[...]

Er zijn altijd dingen die je wel en dingen die je niet kan doen, soms door complexiteit, soms door complex gereedschap of gewoon beperkingen ( hoogtevrees ) zonnepanelen aanleggen is eigenlijk heel simpel alleen durf ik de ladder niet op.

Alleen als je zelf wat wil doen en de moeite wilt nemen om op youtube en wat andere sites te kijken kan je daardoor wel heel veel geld besparen op een kluswoning. En dan kan die kluswoning ineens wel binnen je financiele middelen liggen om te doen.

Alleen wil je het doen en wil je de moeite doen om het te leren dat zijn 2 belangrijke dingen. En gewoon accepteren dat dingen langer duren. Waar een vakman de WC in 3 uurtje betegeld ben jij er 9 kwijt.
En je kan natuurlijk altijd kijken wat het werk inhoud en dan alsnog besluiten hm dit vertrouw ik niet laat ik het maar uitbesteden.

De keuze tussen wat je wel of niet zelf wilt/kunt doen en wat je wilt uitbesteden maakt wel een groot verschil nu met veel kluswoningen. Genoeg mensen die niet eens behang willen hangen of laminaat willen leggen. Tja dan is een klushuis opeens toch wel erg duur.
Wij laten toevallig behangen in ons 'klushuis'.
Via via een professionele behanger geregeld die het in een halve dag uitvoert voor een paar honderd euro . Ik ben alleen al aan zo'n tafel 50 euro kwijt, komt arbeid bovenop.
Het zou mij 2 dagen kosten.

Zelf doen we eigenlijk bijna niks, behalve eenvoudige leuke dingen (Friends of Hue schakelaars enz).
Wat ik wel zelf doe is alles regelen. Voorbeeld pv panelen, als we onze aannemer z'n gang lieten gaan had ie er 10 geplaatst a 7k op 1 fase (= verbruik). Ik ben er zelf ingedoken en nav tweakers leggen we het dak helemaal vol, tevens een betere/goedkopere offerte 8k voor 26 panelen. Overschot levert zo'n 300 euro per maand op.. In de tijd die ik hiermee bezig was kun je 3 kamers behangen.

Daarnaast wil ik er volgend jaar een warmtepomp in, via de aannemer kan ook, die zet er 12kw in 'want werkt altijd'. Ik ben nu al maanden bezig met de selectie van een goede leverancier , wat blijkt 12 kw is veel teveel en er lopen nogal wat cowboys rond. De tijd die dit heeft gekost kun je een hele badkamer betegelen :P.

Als ik in die tijd bezig was met behangen had ik een paar honderd euro bespaart om uiteindelijk indirect veel duurder uit te zijn. Datzelfde geldt voor alle andere op het oog 'simpele' klussen .

Nog los van het verschil in eindresultaat ;). Plus ik vind het denk- en regel werk veel leuker dan het uitvoeren.
Ook met name omdat weinig partijen ècht kennis hebben om een bestaande woning efficiënt gasloos te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2022 12:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:38
Shadowhawk00 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:53:
[...]

O we kunnen het net zo goed als een expert alleen duurt het dan gewoon2-4x zo lang.
Ik kan heel netjes een badkamer tegelen maar daar trek ik dan wel gewoon 3 dagen voor uit. Een tegelzetter doet dat in uurtje of 8.

Gewoon de tijd nemen een heel zorgvuldig werken. En de IT regel toepassen op je planning, alles x2 :P
Toch denk ik niet dat dit voor de gemiddelde doe-het-zelver opgaat. Ik kan niet over jouw doe-het-zelf skills oordelen. Maar als ik kijk naar mijn omgeving waar mensen bijvoorbeeld zelf een badkamer gedaan hebben, valt mij toch vaak op dat de tegels bijvoorbeeld toch veel minder strak uitgelijnd zijn. De ene tegel ligt toch al net wat dieper dan de ander. Of variatie in de voegen. Ook de afwerking in kitranden is vaak toch anders.

Het laat vaak gewoon zien dat dit de eerste badkamer is die iemand verbouwd heeft. Wat ergens natuurlijk volkomen begrijpelijk is, want vaak zal het ook de eerste zijn. Of misschien de tweede in een periode van bijvoorbeeld 15 - 20 jaar tijd.

Uiteindelijk is het natuurlijk een persoonlijke afweging hoezeer je hier waarde aan hecht. Maar persoonlijk zou ik er in ieder geval hiertoe niet snel zelf doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
psychodude schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:11:
[...] Maar als ik kijk naar mijn omgeving waar mensen bijvoorbeeld zelf een badkamer gedaan hebben, valt mij toch vaak op dat de tegels bijvoorbeeld toch veel minder strak uitgelijnd zijn. De ene tegel ligt toch al net wat dieper dan de ander. Of variatie in de voegen. O[...]
Dat zijn dan de mensen die zich niet goed hebben ingelezen/voorbereid en/of te goedkoop waren om een tile leveling systeem te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Caelorum schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

Dat zijn dan de mensen die zich niet goed hebben ingelezen/voorbereid en/of te goedkoop waren om een tile leveling systeem te gebruiken.
Vaak eerder te weinig tijd gepland. zo van dat doe ik wel in 2 dagen. En dan laatste stuk snel af moeten maken.
Altijd gewoon ruim plannen en dan de tijd verdubbelen. Als je 1 week hebt en je bent na 2 dagen klaar is altijd beter dan als je 2 dagen hebt en er 5 nodig hebt. Klussen zeker nieuwe dingen kosten altijd veel meer tijd dan je denkt.
De eerste keer dat ik een WC verbouwde koste me ook bijna 1 week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Buiten dat om zijn er ook veel mensen die denken dat ze kunnen klussen/verbouwen, nou is je eigen broddelwerk vaak wel acceptabel maar bij verkoop zal de koper niet blij worden en bij verhuur de huurder ook niet.
sprhnk schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

Ik vind dit een klassieke denkfout, als je geen ervaring hebt met de uitvoering sta je 3- 0 achter in het ontwerp en regelwerk.
Daarom bemoei ik me niet met de uitvoering.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 105% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2022 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Sport_Life schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:36:
Buiten dat om zijn er ook veel mensen die denken dat ze kunnen klussen/verbouwen, nou is je eigen broddelwerk vaak wel acceptabel maar bij verkoop zal de koper niet blij worden en bij verhuur de huurder ook niet.
Wij hadden dat met een bezichtiging van een woning, de verkopers waren doe het zelvers, en geen goede! De badkamer had ongelijmde tegels, dus binnen een x aantal jaar moesten we een nieuwe badkamer. Niet erg, maar wel om mee rekening te houden!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 01:01
Sport_Life schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:36:
Haha, ja daar kan ik ook wel een topic over vullen inmiddels.

Tegelijkertijd... ook 'professionals' kunnen broddelwerk leveren, heb ik ontdekt. Vooral als het om dingen gaat die je toch niet ziet.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Haha, ja daar kan ik ook wel een topic over vullen inmiddels.

Tegelijkertijd... ook 'professionals' kunnen broddelwerk leveren, heb ik ontdekt. Vooral als het om dingen gaat die je toch niet ziet.
Klopt de 1e professional is de andere niet. En ja als je ooit een bestaande woning gekocht hebt kan je vast wel wat dingen herinneren die niet helemaal goed waren geklust. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-10 13:33
psychodude schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:11:
[...]

Toch denk ik niet dat dit voor de gemiddelde doe-het-zelver opgaat. Ik kan niet over jouw doe-het-zelf skills oordelen. Maar als ik kijk naar mijn omgeving waar mensen bijvoorbeeld zelf een badkamer gedaan hebben, valt mij toch vaak op dat de tegels bijvoorbeeld toch veel minder strak uitgelijnd zijn. De ene tegel ligt toch al net wat dieper dan de ander. Of variatie in de voegen. Ook de afwerking in kitranden is vaak toch anders.

Het laat vaak gewoon zien dat dit de eerste badkamer is die iemand verbouwd heeft. Wat ergens natuurlijk volkomen begrijpelijk is, want vaak zal het ook de eerste zijn. Of misschien de tweede in een periode van bijvoorbeeld 15 - 20 jaar tijd.

Uiteindelijk is het natuurlijk een persoonlijke afweging hoezeer je hier waarde aan hecht. Maar persoonlijk zou ik er in ieder geval hiertoe niet snel zelf doen.
Een veelvoorkomende fout is, dat de wanden vooraf het betegelen niet geëgaliseerd wordt door een stukadoor. Dan ga je geen vlakke muur krijgen, als je zelf niet goed kan stucen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:38
CryptoNL schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:48:
Een beetje ervaren amateur levert vaak netter/beter resultaat dan een pro. Veel profs leveren iets wat zit tussen prutswerk en 90% goed. Wie in zijn eigen huis aan het klussen is, legt vaak de lat hoger.

De pro kan ook wel aan die hoge lat voldoen, maar dan is ook hij 1,5 tot 2 keer zo lang bezig. En dan is zijn tarief niet meer concurrerend.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Sport_Life schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:05:
[...]

Wij laten toevallig behangen in ons 'klushuis'.
Via via een professionele behanger geregeld die het in een halve dag uitvoert voor een paar honderd euro . Ik ben alleen al aan zo'n tafel 50 euro kwijt, komt arbeid bovenop.
Het zou mij 2 dagen kosten.

Zelf doen we eigenlijk bijna niks, behalve eenvoudige leuke dingen (Friends of Hue schakelaars enz).
Wat ik wel zelf doe is alles regelen. Voorbeeld pv panelen, als we onze aannemer z'n gang lieten gaan had ie er 10 geplaatst a 7k op 1 fase (= verbruik). Ik ben er zelf ingedoken en nav tweakers leggen we het dak helemaal vol, tevens een betere/goedkopere offerte 8k voor 26 panelen. Overschot levert zo'n 300 euro per maand op.. In de tijd die ik hiermee bezig was kun je 3 kamers behangen.

Daarnaast wil ik er volgend jaar een warmtepomp in, via de aannemer kan ook, die zet er 12kw in 'want werkt altijd'. Ik ben nu al maanden bezig met de selectie van een goede leverancier , wat blijkt 12 kw is veel teveel en er lopen nogal wat cowboys rond. De tijd die dit heeft gekost kun je een hele badkamer betegelen :P.

Als ik in die tijd bezig was met behangen had ik een paar honderd euro bespaart om uiteindelijk indirect veel duurder uit te zijn. Datzelfde geldt voor alle andere op het oog 'simpele' klussen .

Nog los van het verschil in eindresultaat ;). Plus ik vind het denk- en regel werk veel leuker dan het uitvoeren.
Ook met name omdat weinig partijen ècht kennis hebben om een bestaande woning efficiënt gasloos te krijgen.
Ik vind dit een klassieke denkfout, als je geen ervaring hebt met de uitvoering sta je 3- 0 achter in het ontwerp en regelwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

sprhnk schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

En zeker als het om elektra gaat. Als dat door een doe-het-zelver zonder papieren is aangelegd loop ik er met een wijde boog omheen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 19:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Graag weer on-topic. Dit is niet het topic voor klussen, maar het topic voor de ontwikkelingen op de woningmarkt.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 18:02

FunkyTrip

Funky vidi vici!

*knip*
Zie modbreak

[ Voor 96% gewijzigd door tweakduke op 08-08-2022 16:37 ]

Dit dus.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10 17:54
Nou een bijzonder "leuke" ontwikkeling.
8 weken geleden heb ik op een woning geboden in mijn regio. Vraagprijs 750k. Uiteindelijk koopprijs net boven de 800k na 3 dagen. Energiezuinige 2 onder 1 kapper. Ik was de een na hoogste bod met 780k, maar gezien het prijsverschil accepteerde ik de nederlaag.

Sinds 2 weken geleden is de buurman te koop. Ook vraagprijs 750k en de makelaar zei ook gelijk: Ja de buurman heeft voor 800k verkocht, dus de verkopers verwachten ook ongeveer dat bedrag te krijgen. Dus ik dacht, ja laat maar zitten. Ik ga niet 800k betalen om vervolgens nog 40-50k te verbouwen.
De woning is precies hetzelfde (ja nieuwbouw he) en binnen is er tov de andere woning alleen behang ipv wit gesaust. Badkamer en toilet helemaal zoals nieuwbouwstandaard en keuken waren in beide prima, maar zeker niet hoogstaand.

Nu is blijkbaar de woning NOG steeds niet verkocht, maar ook geen bieding op geweest (zegt de verkoopmakelaar). Dus even gepolst of de vraagprijs voldoende zou zijn en ze zeiden dat dit met plezier zouden overbrengen naar de verkopers....

Kan toch snel gaan.....Had anders waarschijnlijk 30k teveel betaald. Maarja rente is nu wel 0,6% hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kx22 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:08:
8 weken geleden heb ik op een woning geboden in mijn regio. Vraagprijs 750k. Uiteindelijk koopprijs net boven de 800k na 3 dagen. Energiezuinige 2 onder 1 kapper. Ik was de een na hoogste bod met 780k, maar gezien het prijsverschil accepteerde ik de nederlaag.

Sinds 2 weken geleden is de buurman te koop. Ook vraagprijs 750k en de makelaar zei ook gelijk: Ja de buurman heeft voor 800k verkocht, dus de verkopers verwachten ook ongeveer dat bedrag te krijgen. Dus ik dacht, ja laat maar zitten. Ik ga niet 800k betalen om vervolgens nog 40-50k te verbouwen.
De woning is precies hetzelfde (ja nieuwbouw he) en binnen is er tov de andere woning alleen behang ipv wit gesaust. Badkamer en toilet helemaal zoals nieuwbouwstandaard en keuken waren in beide prima, maar zeker niet hoogstaand.

Nu is blijkbaar de woning NOG steeds niet verkocht, maar ook geen bieding op geweest (zegt de verkoopmakelaar). Dus even gepolst of de vraagprijs voldoende zou zijn en ze zeiden dat dit met plezier zouden overbrengen naar de verkopers....

Kan toch snel gaan.....Had anders waarschijnlijk 30k teveel betaald. Maarja rente is nu wel 0,6% hoger.

En wat blijkt.....is nog steeds niet verkocht.
740 bieden dan, gewoon door-hengelen, kan zijn dat je wel/niet hebt...blijft een gok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd

Fijn dat je de vraagprijs kan bieden en zo 30k kan besparen! Wij hadden het ‘geluk’ dat ons bod niet geaccepteerd was bij een ander huis, nu hebben we een leukere woning voor minder! En het geld wat je bespaard heb kan je nu investeren in een keuken en badkamer naar smaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:42
Maarja rente is nu wel 0,6% hoger.
Als je de tijd hebt, kan je gewoon nog wachten met aanvragen van je hypotheek. De kans is groot dat de rente nog wel wat gaat dalen de komende tijd.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Verwijderd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:27:
[...]

740 bieden dan, gewoon door-hengelen, kan zijn dat je wel/niet hebt...blijft een gok
Wil je echt de verkopende partij irriteren op 10k? Ik zou gewoon de vraagprijs bieden als de verkoopmakelaar dat met plezier overbrengt op de verkopers!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou eea wel snel in orde maken , best kans dat er nog iemand langskomt die (net) erboven gaat zitten. Dan is je mondelinge akkoord weinig waard. Het klinkt iig als een goede deal d:)b (q4 2021 ging er makkelijk 100k over de vraagprijs).

(al hoort dit volgens mij in een ander topic thuis :X)

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:33:
[...]

Toch heeft de laatste woning vooral negatieve punten die je in kunt oplossen. Terwijl de negatieve punten van de nieuwbouwwoning moeilijk aan te passen zijn. De 'oude' heeft daarmee in mijn ogen ook de potentie om een niveautje 'hoger' te worden dan de nieuwe.
Apart van een niveautje hoger, hoeveel denk je dat je al kwijt zal zijn om het energielabel van de 'oude' flink te verbeteren?

Er zit muurisolatie in, maar het is een groot oppervlak. Als je dit wilt verbeteren moet er een schil omheen of de buitenste bakstenen verwijderen, isolatie aanbrengen en afwerken met bijv. steenstrips. Dat zal beide heel duur zijn. De overkapping aan de achtergevel zal dan weg moeten om erbij te kunnen.

Dan op z'n minst HR++ glas erin als dat past en anders ook nieuwe kozijnen.

Moderne huizen hebben ventilatie met warmte terugwinning. Die met E label heeft alleen natuurlijke ventilatie. Dus eigenlijk niks, behalve een afzuigkap dan. Bij die met A label zit mechanische ventilatie in, maar ik las (zo snel) niks over warmte terugwinning en ik kon niet zien of er raamroosters in zitten (vast wel aanwezig).

Beste is in elke ruimte vraaggestuurde ventilatie openingen in muur/plafond. Dat later willen aanbrengen is lastig afh. vd. indeling. Het is mogelijk dit in de schil te verwerken. Dat hebben ze als proef een aantal jaren geleden gedaan in een oude wijk van vergelijkbaar jaartal. In een keer alles aangepakt. Kostte zeker (uit mijn hoofd) 60K per woning en ik weet niet meer zeker of dat incl. warmtepomp oid was. Ik dacht warmtenet. Opvallend dat veel bewoners vonden dat het veel duurder werd dan ze dachten. Toch waren ze erna tevreden over het verbeterde wooncomfort.

Dat 'oude' huis zal ik hierom zeker al niet kopen, ondanks de grote tuin en dat het maar een woning ernaast heeft. Liefst woon ik vrijstaand zoals eerder aangegeven. Zelfs als dat dan een kleine(re) woning is.

Ik denk dat kleinere woningen de toekomst zijn (ivm woonkosten) en dat mensen eerder de voorkeur gaan geven aan een goede bereikbaarheid. Het auto gebruik zal flink ontmoedigd worden de komende jaren. Ik las al wat over het delen van auto's in woonwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
spijkerhoofd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Wil je echt de verkopende partij irriteren op 10k? Ik zou gewoon de vraagprijs bieden als de verkoopmakelaar dat met plezier overbrengt op de verkopers!
mijn aankoopmakelaar regelt het maar. Die zegt dat proberen altijd kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
kx22 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:33:
[...]

mijn aankoopmakelaar regelt het maar. Die zegt dat proberen altijd kan.
Op een bedrag van 750k zou ik ook niet moeilijk doen over 10k.
Als je nu op een huis van 200-250 bied zeg ik ja daar maakt 10k nog wat uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kx22
Shadowhawk00 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:23:
[...]

Op een bedrag van 750k zou ik ook niet moeilijk doen over 10k.
Als je nu op een huis van 200-250 bied zeg ik ja daar maakt 10k nog wat uit.
Niet helemaal waar, want 10k = 10k.
Je betaald net zoveel maandelijkse kosten meer.
Maar ik kijk er zo naar: 10k korting, mooi meegenomen. Zo niet, ook niet erg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
kx22 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:17:
[...]

Niet helemaal waar, want 10k = 10k.
Je betaald net zoveel maandelijkse kosten meer.
Maar ik kijk er zo naar: 10k korting, mooi meegenomen. Zo niet, ook niet erg.
Het punt van @Shadowhawk00 is dat je beter snel kunt handelen en de deal binnenhengelen dan nu tijd verspillen door naar de bodem te zoeken met een werkelijk insignificante korting van 10k.

Je hebt in 2 maanden tijd 30k bespaard, dat is al heel erg mooi. Grote kans dat je een principiële grens van de verkoper overgaat door onder de VP te bieden. Deze woning staat nog maar kort te koop en nu mensen terugkomen van vakantie kan het harder gaan. Dat weet verkoper ook, waarom zou hij in hartje zomervakantie akkoord gaan met een prijs die 40k lager is dan z'n buurman. Er wordt rentedaling verwacht waardoor het weer harder kan gaan. De woningmarkt is nu onzeker maar er zijn nog geen signalen van prijsdalingen en niemand weet voor welke prijs/rente-combinatie de volgende vergelijkbare woning voorbij komt.

Zelf weten hoor, maar besluitvaardig handelen en de grote lijnen niet uit het oog verliezen is een beter recept voor succes in de woningmarkt dan volgzaam zijn naar de aankoopmakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
ConQuestador schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:30:
[...]

Als je de tijd hebt, kan je gewoon nog wachten met aanvragen van je hypotheek. De kans is groot dat de rente nog wel wat gaat dalen de komende tijd.
En dan? Weer overbieden? Was niet de gedachte een paar bladzijden geleden dat zowel kopers als verkopers hierop aan het wachten waren, en dat dat de verklaring was voor de huidige impasse in de woningmarkt?

Wachten op lage rente én lage prijzen zou ik toch niet aanbevelen..

[ Voor 6% gewijzigd door Hbeez op 09-08-2022 07:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:42
Hbeez schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:34:
[...]

En dan? Weer overbieden? Was niet de gedachte een paar bladzijden geleden dat zowel kopers als verkopers hierop aan het wachten waren, en dat dat de verklaring was voor de huidige impasse in de woningmarkt?

Wachten op lage rente én lage prijzen zou ik toch niet aanbevelen..
Ik heb het over wachten met aanvragen van de hypotheek, niet met wachten met kopen.

Meestal is de overdracht niet binnen 6 weken, maar eerder 3 maand. Je kan dus al 1 maandje wachten met de hypotheek, dan heb je nog steeds 2 maand tot deadline.

(maar uiteraard kan dit alleen als je tijd hebt, en niet onder voorbehoud van financiering biedt).

De andere optie is gewoon een hypotheekaanbieder uitkiezen die de rente van datum overdracht gebruikt.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
Er zijn wat gemeentes onder een steen vandaan gekomen:

https://www.rtlnieuws.nl/...koopbescherming-gemeenten

Alleen leidt dat niet tot betaalbare woningen.

[ Voor 12% gewijzigd door lama83 op 09-08-2022 09:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
"En die grote beleggers spelen een belangrijke rol op de woningmarkt", legt Boelhouwer uit. Samen met woningcorporaties, die de sociale huurwoningen gaan beheren, zijn dat soort investeerders de eerste kopers in een nieuwbouwproject, die meteen ook een flink deel van de nieuwbouw kopen. Met hun investeringen komt zo'n project van de grond.
Het antwoord lijkt me vrij simpel; laat die opkoopbescherming / zelfbewoningsplicht vooral gelden voor bestaande woningen. Dat zijn ook meestal de woningen, in oudere minder aantrekkelijke wijken, die het aantrekkelijkst (en het kwetstbaarst) zijn voor huisjesmelkers en andere kleine pandjesbazen.

Niemand klaagt over het feit dat er zoveel kwalitatief goede nieuwbouw vrijesectorhuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:32:
[...]

[...]

Het antwoord lijkt me vrij simpel; laat die opkoopbescherming / zelfbewoningsplicht vooral gelden voor bestaande woningen. Dat zijn ook meestal de woningen, in oudere minder aantrekkelijke wijken, die het aantrekkelijkst (en het kwetstbaarst) zijn voor huisjesmelkers en andere kleine pandjesbazen.

Niemand klaagt over het feit dat er zoveel kwalitatief goede nieuwbouw vrijesectorhuur is.
De opkoopbescherming lijkt mij juridisch onhaalbaar omdat bij bestaande bouw de bewoners de verkopers zijn die je niet raken met deze regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
[...]

[...]

Waarbij de grotere corporaties in mijn ervaring helemaal geen onredelijke prijzen vragen, zeker niet voor complete blokken die ze verhuren. Ja, het is nog steeds redelijk duur, maar zij willen veel liever degelijke huurders en een prima rendement dan het onderste uit de kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-10 21:45
spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

De opkoopbescherming lijkt mij juridisch onhaalbaar omdat bij bestaande bouw de bewoners de verkopers zijn die je niet raken met deze regels.
En toch is dit al in veel steden ingevoerd, juist bij bestaande woningen. Vaak tot een bepaald maximumbedrag dat er een zelfbewoningsplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Ja zit wat in; want als verkoper meer krijgt bij een kopende belegger, dan wordt de prijs die je voor het huis kan krijgen met dit soort regeltjes lager. Principes worden snel overboord gegooid ('ik wil dat iemand het zelf gaat bewonen') als je 40k meer kan pakken als een belegger zich aandient.

[ Voor 14% gewijzigd door lama83 op 09-08-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
lama83 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:34:
[...]

Ja zit wat in; want als verkoper meer krijgt bij een kopende belegger, dan wordt de prijs die je voor het huis kan krijgen met dit soort regeltjes lager. Principes worden snel overboord gegooid ('ik wil dat iemand het zelf gaat bewonen') als je 40k meer kan pakken als een belegger zich aandient.
Maar waarom is dat juridisch onhaalbaar dan? :? Als de wet zegt dat koper enkel zelf mag bewonen, dan trekt een belegger zich dus terug. Ik zie niet in op basis waarvan een rechter hier een streep door zou halen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kx22

Vandaag bod uitgebracht van de vraagprijs en opeens is het, ja we hebben nog 2 bezichtigingen voor deze week staan. Dus we willen nog die even afwachten. Geen idee of het een spelletje is, maar mijn aankoopmakelaar heeft gezegd, dan trekken wij ons bod terug. Toen wilde ze nog even overleggen met de verkopers. Voor morgenochtend hoor ik hun antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
[...]

[...]

Precies. We willen die beleggings-euro's ook voornamelijk in nieuwbouw hebben, in plaats van dat die beleggings-euro's bestaande woningen duurder maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
kx22 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Vandaag bod uitgebracht van de vraagprijs en opeens is het, ja we hebben nog 2 bezichtigingen voor deze week staan. Dus we willen nog die even afwachten. Geen idee of het een spelletje is, maar mijn aankoopmakelaar heeft gezegd, dan trekken wij ons bod terug. Toen wilde ze nog even overleggen met de verkopers. Voor morgenochtend hoor ik hun antwoord.
Raar verhaal van de verkoopmakelaar! Ik zou een ultimatum stellen voor morgen 12 uur. Daarna is het bod niet meer geldig! Ik denk dat de kans aanwezig is trouwens dat er 2 bezichtigen zijn want er zullen nog steeds geïnteresseerden zijn! Als je het bod tot morgenmiddag geldig maakt kan de verkopende makelaar niet met jullie bod aan de haal gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-10 10:07
spijkerhoofd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Raar verhaal van de verkoopmakelaar! Ik zou een ultimatum stellen voor morgen 12 uur. Daarna is het bod niet meer geldig! Ik denk dat de kans aanwezig is trouwens dat er 2 bezichtigen zijn want er zullen nog steeds geïnteresseerden zijn! Als je het bod tot morgenmiddag geldig maakt kan de verkopende makelaar niet met jullie bod aan de haal gaan!
Waarom een raar verhaal? Vanuit de verkoper gezien wel logisch om dat te proberen als er nog echt bezichtigingen zijn imho en als koper snap ik ook dat je er een ultimatum aan stelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Nuevocasa schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:47:
Waarom een raar verhaal? Vanuit de verkoper gezien wel logisch om dat te proberen als er nog echt bezichtigingen zijn imho en als koper snap ik ook dat je er een ultimatum aan stelt.
Ja, dit is eigenlijk de 'oude' situatie, waarbij koper probeert af te dingen, en de verkoper een hoger bod uit probeert te lokken. Opmerkingen als "de verkoper irriteren" en "een principiële grens over gaan" kunnen terecht zijn, maar als het goed is hebben beide partijen juist hiervoor een makelaar in de arm genomen: twee gladjakkers die met elkaar dit spelletje kunnen spelen zonder emotioneel te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Ja, dit is eigenlijk de 'oude' situatie, waarbij koper probeert af te dingen, en de verkoper een hoger bod uit probeert te lokken. Opmerkingen als "de verkoper irriteren" en "een principiële grens over gaan" kunnen terecht zijn, maar als het goed is hebben beide partijen juist hiervoor een makelaar in de arm genomen: twee gladjakkers die met elkaar dit spelletje kunnen spelen zonder emotioneel te worden.
Niet alleen dat, de makelaars kennen elkaar meestal goed. Ik zou lekker de makelaars het uitvechten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief_GG
  • Laatst online: 04-08 11:01
Of zeg dat het bod van 750k tot 12.00 geldig is, en daarna wordt het 740k (of whatever).. Ook een manier om wat druk erachter te zetten. Geen idee of het werkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Ja mijn aankoopmakelaar regelt het maar, ik moet zeggen dat ik dit keer ook minder in gespannen ben dan 2 maanden geleden. Toen voelde het echt alsof ik perse wilde verhuizen. Nu (op een of andere manier) toch minder.

Moet daarbij ook zeggen dat het toen een droomwoning was (locatie) en ik ondertussen me ook verdiep op woningen iets verder van mijn huidige woning (maar wel dichterbij werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spijkerhoofd schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Ja klopt ook wel op €750K en dan 10 eraf pingelen. Dat ideetje €750K en dan 24u geldig, anders wordt het 740K

Vind het wel iets hebben, beetje druk zetten mag ook wel. Als je dan die 750K zonder voorbehoud doet en hup asap een deal.

Kan zomaar lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Verwijderd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:09:
[...]

Ja klopt ook wel op €750K en dan 10 eraf pingelen. Dat ideetje €750K en dan 24u geldig, anders wordt het 740K

Vind het wel iets hebben, beetje druk zetten mag ook wel. Als je dan die 750K zonder voorbehoud doet en hup asap een deal.

Kan zomaar lukken
Ik zou er niet bij zeggen anders wordt het 740k, ik zou gewoon 725 bieden en binnen 24 uur een antwoord vragen en geen want anders achtige toestanden. 10k op 750 is een beetje kinderachtig, doe dan gewoon 700 of 725k. Heb je geen zin in onderhandelen biedt dan de vraagprijs.

Is dit er overigens niet 1 voor ervaring met het kopen van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sprhnk schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:15:
[...]

Ik zou er niet bij zeggen anders wordt het 740k, ik zou gewoon 725 bieden en binnen 24 uur een antwoord vragen en geen want anders achtige toestanden. 10k op 750 is een beetje kinderachtig, doe dan gewoon 700 of 725k. Heb je geen zin in onderhandelen biedt dan de vraagprijs.

Is dit er overigens niet 1 voor ervaring met het kopen van een huis.
Sprhnk, schurk!🙌

Maar princiepe : 750K voorstellen en dag erna -10K

Dan ga je overmorgen principieel naar de volgende en laat je die 750K woning voor wat het is.

Princiepes!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2022 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
Verwijderd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:22:
[...]

Sprhnk, schurk!🙌

Maar princiepe : 750K voorstellen en dag erna -10K

Dan ga je overmorgen principieel naar de volgende en laat je die 750K woning voor wat het is.

Princiepes!
Mee eens hoor, als je de vraagprijs al gesuggereerd hebt zou je die moeten bieden. Ik snap in de huidige markt waarbij huizen boven de 500k het overduidelijk moeilijker hebben niet waarom je zou starten op de vraagprijs. Natuurlijk is het allemaal grillig en wisselvallig per regio hoe het loopt. Maar wat bieden betreft het is maar een huis, morgen staat er weer een ander huis op funda. Bovendien nog altijd goed om je te beseffen al die huizen van 750k waren een jaar of 5 geleden nog 300-400k onder lagere rente omstandigheden.

Zeker als we het hebben over van die nieuwbouw vinex achtige toestanden (vast ook mooi wonen dat doet er niet aan af). Dat zijn er 1000 in een dozijn dus ik zou er niet van wakker liggen. Lijkt me principieel dat deze woningen minder zeldzaam zijn en in een prijs range liggen waar je sneller kunt onderhandelen. Lijkt mij dat dit soort woningen bij prijs dalingen als eerste aan de beurt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kx22 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Eens met je aankoopmakelaar. Geen onderhandeling, dus we laten geen bod liggen. Kom maar terug als je klaar bent om te praten. En dan zou je wel gek zijn om hetzelfde bedrag te bieden. Dan wordt het iets minder.

Ik denk dat ze proberen te rekken tot het einde van bouwvak in regio midden en noord. Regio midden is na deze week voorbij, regio noord na volgende week. We zitten nu einde komkommertijd.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2022 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:35
Emgeebee schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:37:
[...]

Maar waarom is dat juridisch onhaalbaar dan? :? Als de wet zegt dat koper enkel zelf mag bewonen, dan trekt een belegger zich dus terug. Ik zie niet in op basis waarvan een rechter hier een streep door zou halen?
Omdat je per saldo aan het eigendomsrecht zit te sleutelen. Ik als eigenaar van een woning mag toch zeker zelf wel bepalen aan wie ik het verkoop? Je ziet wel veel opkoopbescherming van bestaande bouw maar dit zijn dan vaak ex huurwoningen van de woningbouw. Lijkt mij dat als het wordt ingevoerd bij de woningen van Jan Modaal er behoorlijk wat rechtszaken gaan komen.

In Amstelveen zie je dit veel. De sociale huurder gaat eruit en de woningbouw verkoopt de woning met een clausule (3 jaar niet verhuren, 5 jaar niet verkopen). De appartementen welke nu te koop komen zonder clausule (die dus 5 jaar geleden zijn verkocht door de woningbouw) zijn een stuk meer waard dan de appartementen waar nog een clausule op zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
De AFM heeft ondertussen de regels rond maatwerkhypotheken aangescherpt. Dit zijn hypotheken voor mensen waarvan het inkomen moeilijk extern te bepalen is, zoals zelfstandigen.
De AFM schrijft “Op het moment dat de rente stijgt zonder dat de woningprijzen dalen, komt er nog meer druk op het leenbudget van huishoudens. Een goed inzicht in de financiële situatie van de klant en duidelijke criteria zijn juist dan van groot belang.

Wat betreft overbruggingskredieten verwacht de AFM van aanbieders dat zij niet tot 100% van de waarde van de te verkopen woning financieren als die woning nog niet verkocht is. Er is namelijk een marge nodig om een mogelijke dalende huizenprijs en langere verkooptijd op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
ColeJ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:14:
[...]
Omdat je per saldo aan het eigendomsrecht zit te sleutelen. Ik als eigenaar van een woning mag toch zeker zelf wel bepalen aan wie ik het verkoop? [...]
Dat mag, maar een nieuwe eigenaar mag niet meer zomaar iemand anders in de woning laten wonen. Problem solved.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emgeebee
ColeJ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Omdat je per saldo aan het eigendomsrecht zit te sleutelen. Ik als eigenaar van een woning mag toch zeker zelf wel bepalen aan wie ik het verkoop? Je ziet wel veel opkoopbescherming van bestaande bouw maar dit zijn dan vaak ex huurwoningen van de woningbouw. Lijkt mij dat als het wordt ingevoerd bij de woningen van Jan Modaal er behoorlijk wat rechtszaken gaan komen.
Je mag wel meer niet met je woning. Het eigendomsrecht is natuurlijk nooit absoluut, je moet je altijd nog aan de wet houden. En als in die wet staat dat je er zelf moet wonen dan voila.

Eens dat het redelijk ingrijpend is, maar de huidige staat van de woningmarkt vraagt er wel om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Emgeebee schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:45:
[...]

Je mag wel meer niet met je woning. Het eigendomsrecht is natuurlijk nooit absoluut, je moet je altijd nog aan de wet houden. En als in die wet staat dat je er zelf moet wonen dan voila.

Eens dat het redelijk ingrijpend is, maar de huidige staat van de woningmarkt vraagt er wel om.
Het foute beleid van de afgelopen jaren hoef je natuurlijk af te wentelen op mensen die een woning hebben.
Genoeg groepen die hier bewust voor gekozen hebben laat die er maar voor opdraaien.

Genoeg groepen die afgelopen jaren bewust nieuwbouwprojecten hebben gefrustreerd onder het mom van stikstof, diersoortjes uitzetten. Prima maar verhaal daar de kosten maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Shadowhawk00 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:55:
Het foute beleid van de afgelopen jaren hoef je natuurlijk af te wentelen op mensen die een woning hebben.
Genoeg groepen die hier bewust voor gekozen hebben laat die er maar voor opdraaien.

Genoeg groepen die afgelopen jaren bewust nieuwbouwprojecten hebben gefrustreerd onder het mom van stikstof, diersoortjes uitzetten. Prima maar verhaal daar de kosten maar op.
Dat zijn meestal de mensen met een bestaande woning, die dus geraakt worden door een zelfbewoningsplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:55:
Hoe zie je dat in de praktijk voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:35
Tsja, ik denk dat het juridisch nooit stand gaat houden als je clausules op bestaande bouw gaan invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Hoe zie je dat in de praktijk voor je?
In ieder geval de wet zo aanpassen dat je alleen bezwaar kan maken als je een aanwijsbaar belang hebt. Dus dat je geen clubjes hebt die bezwaar maken op een nieuwbouwproject waar ze niet eens in de buurt wonen.

Verder is het erg lastig om te doen want dan zou je moeten aantonen dat mensen ook daadwerkelijk slim genoeg zijn om te kunnen overzien wat de gevolgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:25:
[...]

In ieder geval de wet zo aanpassen dat je alleen bezwaar kan maken als je een aanwijsbaar belang hebt.
"Maar dan daalt mijn woning misschien wel in waarde!!!"
Verder is het erg lastig om te doen want dan zou je moeten aantonen dat mensen ook daadwerkelijk slim genoeg zijn om te kunnen overzien wat de gevolgen zijn.
Exact; je alternatief is daarmee onuitvoerbaar.

Daarom vind ik de genoemde oplossing, ook om de reden die @CVTTPD2DQ hierboven geeft, niet heel gek.
ColeJ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:23:
Tsja, ik denk dat het juridisch nooit stand gaat houden als je clausules op bestaande bouw gaan invoeren.
Ik denk dat dat wel meevalt; ons 'bezit' valt al onder talloze wetten en regels.

Jij als verkoper mag het natuurlijk aan iedereen verkopen, ook aan huisjesmelkers.
De wet kan er prima voor zorgen dat woningbezit door huisjesmelkers oninteressant wordt. Die huisjesmelkers hebben er niks aan als een zelfbewoningsplicht wordt ingevoerd met hoge boetes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:31:
[...]

"Maar dan daalt mijn woning misschien wel in waarde!!!"
Niet als je geen aantoonbaar belang hebt. Jou woning daalt niet in waarde als ze 100km verderop een bos kappen.
Daarom vind ik de genoemde oplossing, ook om de reden die @CVTTPD2DQ hierboven geeft, niet heel gek.

Ik denk dat dat wel meevalt; ons 'bezit' valt al onder talloze wetten en regels.

Jij als verkoper mag het natuurlijk aan iedereen verkopen, ook aan huisjesmelkers.
De wet kan er prima voor zorgen dat woningbezit door huisjesmelkers oninteressant wordt. Die huisjesmelkers hebben er niks aan als een zelfbewoningsplicht wordt ingevoerd met hoge boetes.
Daarmee maak je het voor verhuren minder interessant dat betekend dus ook dat pensioenfondsen veel mogen afschrijven op de woningen. En het word dus ook minder interressant om een woningbouwproject te ontwikkelen waarbij je eerste een aantal jaren wilt verhuren ( pensioenfonds ).
Leuk tijdelijk lapmiddel maar op lange termijn kan het veel meer schade doen dan het goed doet.

Je pakt hiermee iedereen aan dus ook de mensen die wel normaal verhuren, zzpers die bijvoorbeeld een appartement verhuren voor de oude dag. Leuk voor de polarisatie iedereen die een woning verhuurd is slecht want dat is een huisjesmelker maar dat is natuurlijk helemaal niet zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Shadowhawk00 op 10-08-2022 10:43 ]

Pagina: 1 ... 143 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg