Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.836 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:29
Ondertussen bij de NOS: "Stijging hypotheekrente voorbij: 'Zou procent lager kunnen zijn'"

Alle bekende argumenten waarom dat de rente nog niet daalt komen voorbij, en ook banken geven toe dat de huidige marge wat ruimer is nadat die de voorgaande maanden wat krapper was door de snel stijgende rente. "Je moet het zien als herstel" volgens de ABN. Iedereen wacht op iedreen.

De Hypotheker rekent op een naderende daling: "Wij verwachten dat de concurrentie tussen de geldverstrekkers gaat toenemen vanwege de teruglopende hypotheekmarkt. Daardoor kunnen de rentes juist weer gaan dalen".

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-10 21:47
Conrado schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:45:
Ondertussen bij de NOS: "Stijging hypotheekrente voorbij: 'Zou procent lager kunnen zijn'"

Alle bekende argumenten waarom dat de rente nog niet daalt komen voorbij, en ook banken geven toe dat de huidige marge wat ruimer is nadat die de voorgaande maanden wat krapper was door de snel stijgende rente. "Je moet het zien als herstel" volgens de ABN. Iedereen wacht op iedreen.

De Hypotheker rekent op een naderende daling: "Wij verwachten dat de concurrentie tussen de geldverstrekkers gaat toenemen vanwege de teruglopende hypotheekmarkt. Daardoor kunnen de rentes juist weer gaan dalen".
Speculatie van mijn kant:

Bestaande klanten krijgen bij einde rentevast periode dezelfde rente als nieuwe klanten. Zomer wellicht minder volume nieuwe klanten en valt het geld vooral bij bestaande klanten te halen. Na de zomer nemen de aankopen en aanvragen weer toe en valt het geld vooral bij nieuwe klanten te verdienen. Dan moet er dus een concurrerend aanbod staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je moet het zien als herstel. Herstel of lees handhaving van de winstmarge dus. Inflatie of niet, allerlei bedrijven noteren recordomzetten en winsten. Banken / kredietverstrekkers zijn niet anders. Nu valt het nieuwe aanbod ook stil (krijg in mijn segment slechts 1 nieuwe aanmelding per week voorbij ipv regulier 1 per dag in mei) want zomervakantie. Ik wacht wel tot september. Is iedereen terug van vakantie. Zodra een kredietverstrekker het aandurft gaat iedereen weer proberen nieuwe klanten binnen te hengelen met een concurrerend aanbod.

Daarbij: die marge van 1% was voorheen voldoende toen de 10 jaars negatief of 0,01% was. Ik hap pas toe als starter bij meer aanbod èn scherpere tarieven. Terug naar 1-1.5% zal het niet meer gaan. Maar 2-2,5% moet kunnen en dan is 3,5-3,75% leuk verdienen voor de banken maar niet vanuit mijn eigen portemonnee. Banken zijn geen dief van hun winst, ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee. Zeker niet als mijn salaris niet gecorrigeerd wordt voor inflatie. Elke euro kan ik maar 1x uitgeven en 200-250 euro verschil stop ik liever in het potje onderhoud dan in een maandelijks enkeltje naar de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Joosie200 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:08:
Je moet het zien als herstel. Herstel of lees handhaving van de winstmarge dus. Inflatie of niet, allerlei bedrijven noteren recordomzetten en winsten. Banken / kredietverstrekkers zijn niet anders. Nu valt het nieuwe aanbod ook stil (krijg in mijn segment slechts 1 nieuwe aanmelding per week voorbij ipv regulier 1 per dag in mei) want zomervakantie. Ik wacht wel tot september. Is iedereen terug van vakantie. Zodra een kredietverstrekker het aandurft gaat iedereen weer proberen nieuwe klanten binnen te hengelen met een concurrerend aanbod.

Daarbij: die marge van 1% was voorheen voldoende toen de 10 jaars negatief of 0,01% was. Ik hap pas toe als starter bij meer aanbod èn scherpere tarieven. Terug naar 1-1.5% zal het niet meer gaan. Maar 2-2,5% moet kunnen en dan is 3,5-3,75% leuk verdienen voor de banken maar niet vanuit mijn eigen portemonnee. Banken zijn geen dief van hun winst, ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee. Zeker niet als mijn salaris niet gecorrigeerd wordt voor inflatie. Elke euro kan ik maar 1x uitgeven en 200-250 euro verschil stop ik liever in het potje onderhoud dan in een maandelijks enkeltje naar de bank.
Mja, ik denk dat je moet los laten dat marges vaste opslag percentages zijn. Ik zou het best aannemelijk vinden als verstrekker in de huidige markt omstandigheden dat je een hogere marge aan houden omdat de investering risicovoller is. Het is niet 0,01 dus 2% is eerlijk, het is 0,01% en dit is wat we je onder de huidige omstandigheden gaan bieden. Ik weet niet hoe het bij jullie bedrijfstak zit maar bij ons gaan we uit van zwaar weer op komst. Dat zal voor meer sectoren gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:14

Het gevaar van dit soort 'timing' is dat de prijzen weer hoger worden als de rente daalt, of dat er weer meer potentiële kopers de markt op komen waardoor je het moet opnemen tegen meer bieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
-

[ Voor 100% gewijzigd door ObiTewodros op 04-08-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-10 16:50
ObiTewodros schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:35:
Even vooruitkijkend: Wij hebben een bindende offerte getekend waarin staat dat je het in de eerste 6 maanden kosteloos kan annuleren. Wij hebben nog zo'n 2 maanden om de koopakte/hypotheekakte te ondertekenen. Als we het meer dan dat uitstellen moeten we rente betalen aan de bouwer.

Wat zijn de opties als de rente binnen die 2 maanden dermate daalt dat het loont om te annuleren een een nieuwe aan te vragen? Gewoon snel annuleren en een nieuwe aanvragen? Het wordt dan wel spannend allemaal. Maar worst case scenario is dat we te laat de koopakte ondertekenen waardoor we enkele maanden rente moeten betalen aan de bouwer?

Uiteraard heb je extra advieskosten etc. Maar stel de rente gaat naar 2% dan hebben we het over meer dan een ton dat je aan rente bespaart. Als je de extra kosten van af trekt ben je alsnog flink goedkoper uit.
Ik denk dat dit beter hier past Ervaring met huis kopen - Deel 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

Het gevaar van dit soort 'timing' is dat de prijzen weer hoger worden als de rente daalt, of dat er weer meer potentiële kopers de markt op komen waardoor je het moet opnemen tegen meer bieders.
Er valt weinig te timen als ik nu al het op te nemen heb tegen meer bieders met motherlode cheatcode jubelton op zak bij de woningen die wel beschikaar komen. Ik merk niks van een afkoeling aan de onderkant van de markt: genoeg geïnteresseerden, genoeg geld en dus gaan die woningen nog voor meer weg. Dus links of rechtsom eindresultaat blijft hetzelfde. Doet weinig of de rente dan op 3,5% of 2,5% zit.

Is ook logisch want mensen in de prijsklasse boven mij kunnen besluiten een klasse lager te gaan zoeken en dan heb je per definitie meer biedruimte. Daarbij het aanbod van 175-225k is nihil in mijn zoekgebied, meeste van 200k gaan naar 225k en van 220k schuiven op naar 240k. Heb je dus 275-300k te besteden, kun je makkelijk 240k bieden and then some.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Requiem19 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

Eens, ik denk ook dat misschien zelfs gokken een beter woord is dan timing.

Bijvoorbeeld:

Je gokt dat de rente daalt, en dat wanneer dat gebeurd je goedkoper uit bent en de prijzen niet evenredig stijgen.

Of

Je gokt dat de rente stijgt door de marktomstandigheden en de en daardoor de prijzen dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:06
De variabele rente is echter stukken hoger geworden. Die was 2 weken geleden nog 1,35 en nu 1,90
ook de overbruggingskrediet ging van 1,9 naar 2,4

De 10 jaar vaste is wel iets gedaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
sprhnk schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:49:
[...]

Eens, ik denk ook dat misschien zelfs gokken een beter woord is dan timing.

Bijvoorbeeld:

Je gokt dat de rente daalt, en dat wanneer dat gebeurd je goedkoper uit bent en de prijzen niet evenredig stijgen.

Of

Je gokt dat de rente stijgt door de marktomstandigheden en de en daardoor de prijzen dalen.
Er valt weinig te gokken aan de onderkant van de markt als je probeert in te stappen en het een Aziatisch tafereel is dat met jou meerderen in hetzelfde treinwagonnetje plaats willen nemen. Als mensen toch zo graag de woningmarkt als een treintje zien. Bij gebrek aan voldoende aanvoer van nieuwe wagonnetjes blijf ik wel even op het perron staan ja. Zou ik op een station ook doen. Dan maar een trein later pakken.

Dus nee ik gok niet op een crash, want daar schiet ik niks mee op. Aanbod verdampt dan al helemaal, plus maar zien: bestaat mijn baan straks nog wel. Want vast contract of niet: bij financiële storm op komst weten werkgevers er zo met de bezem door heen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Joosie200 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Er valt weinig te timen als ik nu al het op te nemen heb tegen meer bieders met motherlode cheatcode jubelton op zak bij de woningen die wel beschikaar komen. Ik merk niks van een afkoeling aan de onderkant van de markt: genoeg geïnteresseerden, genoeg geld en dus gaan die woningen nog voor meer weg. Dus links of rechtsom eindresultaat blijft hetzelfde. Doet weinig of de rente dan op 3,5% of 2,5% zit.

Is ook logisch want mensen in de prijsklasse boven mij kunnen besluiten een klasse lager te gaan zoeken en dan heb je per definitie meer biedruimte. Daarbij het aanbod van 175-225k is nihil in mijn zoekgebied, meeste van 200k gaan naar 225k en van 220k schuiven op naar 240k. Heb je dus 275-300k te besteden, kun je makkelijk 240k bieden and then some.
De jubelton heb je waarschijlijk veel minder last van dan je denkt, zo veel mensen zijn er niet die even hun kinderen 100k kunnen geven. Maar je hebt wel gelijk dat het laagste segment ook altijd beschikbaar is voor het hogere segment. Dus mensen die hun grotere woning verkopen en kleiner gaan wonen, of die hun droomhuis gemist hebben en dan maar tijdelijk een kleinere woning kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ik wacht wel tot september. Is iedereen terug van vakantie.
….
Banken zijn geen dief van hun winst, ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee.
Tja, dan denk/verwacht ik dat je blijft wachten, want in September speelt er ongetwijfeld weer wat anders :)

Ik denk ook dat je een inschattingsfout maakt: je koopt een huis omdat het je past en je het kunt financieren. De rest is bijzaak want over nog geen 5 jaar voelen die €250 echt anders. Zodra je daar de hoofdzaak van maakt, sla je zelfs het mooiste bod af…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
Joosie200 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Als je niets merkt van de afkoeling ga ik ervan uit dat je toch bezig bent met woningen bekijken en biedingen doen. Of op welke wijze merk je anders niets van enige afkoeling?
Ik vraag me af of je positie beter wordt als de rente daalt. Want dan krijg je weer andere concurrenten. Wellicht is de (heel erg niet prettige) conclusie dat een woning kopen op dit moment financieel sowieso bijna niet haalbaar is in jouw situatie?

Dat zegt niets over jou, maar wel over de woningmarkt.

Mijn punt is denk ik vooral dat de gestegen rente relatief weinig uitmaakt voor je positie als starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ik weet niet in hoeverre wij 'geprofiteerd' hebben van de hoge rente. We hadden wel gelijk eerste keer inschrijven voor nieuwbouw raak. De woning die we een maand geleden bekeken hadden staat nog te koop, maar staat ook aan een drukke weg.

Het is natuurlijk maar net wat 1 iemand voor een huis over heeft. We hebben twee woningen bekeken, en dat ging toch makkelijker dan de indruk die ik van een aantal tv programma's kreeg van voor de rente verhoging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Conrado schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:49:
[...]
je koopt een huis omdat het je past en je het kunt financieren. De rest is bijzaak
Waarom denk je dat ik nog geen woning heb kunnen bemachtigen? Genoeg woningen gezien die bij mij passen, maar het hoogste bod matchen en kunnen financieren is nou net het struikelblok. En dan is het om het even of ik mij richt op een kluswoning of niet. Of een starterslening afsluit (hielp niet want die had een maximale koopprijs van 230k terwijl er 280k werd geboden) Want zelfs daar heb ik me op gericht gezien de woningen in kant en klaar staat nog meer toeloop kregen. Maar zelfs die kluswoningen daar was genoeg belangstelling voor. En dan kun je een goede tweede bod neerleggen maar als de eerste de financiering rond krijgt heb ik als nog het nakijken.

Ik weet heel goed wat ik kan financieren en wat niet. Het is 1) zomer weinig nieuw aanbod 2) laag aantal beschikbaar in bestand (800 stuks heel NL) 3) nog minder in de regio waar ik zelf qua werk/familie binding heb. (Noord / Oost NL) En zodra het nibud klaar is met de nieuwste lichting financieringsnormen voor volgend jaar kan het definitief de koelkast in. Ik heb geen last van een verdubbeling of meer aan energielasten. Menig Tweaker heeft net als ik het CB/Greenchoice aanbod benut. Maar ze gaan rekenkundig wel doen als of ik straks als koper 200/300 kwijt ben aan voorschot want variabel is zo duur. Terwijl ik slechts tien euro duurder uit ben per maand op een voorschot van 25 euro door nog 2.5 jaar lang het vast te hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Diablow schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:55:
Ik weet niet in hoeverre wij 'geprofiteerd' hebben van de hoge rente. We hadden wel gelijk eerste keer inschrijven voor nieuwbouw raak. De woning die we een maand geleden bekeken hadden staat nog te koop, maar staat ook aan een drukke weg.

Het is natuurlijk maar net wat 1 iemand voor een huis over heeft. We hebben twee woningen bekeken, en dat ging toch makkelijker dan de indruk die ik van een aantal tv programma's kreeg van voor de rente verhoging.
Zelfde situatie hier. Ik kan nu klagen dat ik hogere rente betaal, maar misschien was ik helemaal niet ingeloot als de rente nog laag was en had ik nu niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Joosie200 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:09:
[...]
Genoeg woningen gezien die bij mij passen, maar het hoogste bod matchen en kunnen financieren is nou net het struikelblok.
….
En zodra het nibud klaar is met de nieuwste lichting financieringsnormen voor volgend jaar kan het definitief de koelkast in.
Dat kon ik niet uit je post opmaken. Ik wens je succes in je zoektocht.

Voor het Nibud hoef je, je niet al te druk te maken. Zij reageren maar heel beperkt op dit soort veranderingen. Dat is ook de verwachting die ik lees bij de grootbanken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:43
ObiTewodros schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Zelfde situatie hier. Ik kan nu klagen dat ik hogere rente betaal, maar misschien was ik helemaal niet ingeloot als de rente nog laag was en had ik nu niets.
Het zelfde hier, dankzij de stijgende rente heb wij een woning kunnen kopen die anders buiten ons bereik zou liggen, normaal gingen de woningen 30 tot 50k meer weg!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 16:19
Diablow schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:55:

ObiTewodros schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

spijkerhoofd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:22:
[...]

Het zelfde hier, dankzij de stijgende rente heb wij een woning kunnen kopen die anders buiten ons bereik zou liggen, normaal gingen de woningen 30 tot 50k meer weg!
Gevalletje: Wikipedia: Hindsight bias
People often believe that after an event has occurred, they would have predicted or perhaps even would have known with a high degree of certainty what the outcome of the event would have been before the event occurred
Of toch: Wikipedia: Outcome bias

In ieder geval; achteraf is alles goed te praten.

[ Voor 4% gewijzigd door geekeep op 04-08-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Goed te praten is niet nodig, ik weet het gewoon niet. In ons geval hebben we gewacht tot we de stap wilden zetten om samen iets te kopen. Twee huizen gezien, bij de ene overboden (geen idee hoe veel), de andere was aan een drukke weg + slecht afgewerkt en dan moesten we ook snel verhuizen.

Eerste nieuwbouw die beschikbaar kwam ingeschreven en ingeloot. Als de rente nog steeds laag was hadden wij iig niks anders gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Diablow schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:32:
Eerste nieuwbouw die beschikbaar kwam ingeschreven en ingeloot. Als de rente nog steeds laag was hadden wij iig niks anders gedaan.
Gefeliciteerd!
Wanneer is het gereed…?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diablow
Conrado schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:34:
[...]

Gefeliciteerd!
Wanneer is het gereed…?
Is meer voor het nieuwbouwproject topic. Maar nog vaag, eerste huizen van deze fase begin 2024. Over 15 dagen weten we hopelijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:25:
[...]

Ik ging uit van de situatie dat je een vergelijkbare lader zou willen als waar je voor zou kiezen als je bij je eigen woning een laadpaal zou kunnen neerzetten. Ik denk dat veel mensen dan zouden kiezen voor 11kW.

Uiteraard kun je ook voor een lagere aansluiting van bv 3,7 kW kiezen. Dan zit je alsnog in de situatie waarin je met 70 kW rekening moet houden. Nog lager kan uiteraard ook, maar dan ga je wel sterk in de laadcapaciteit inboeten.

(Overigens heb ik jarenlang bijna dagelijks meer dan 400 km gereden. Ik zou dan dus zo iemand zijn die met 3,7 kW niet uit zou komen. En als er maar één van de 20 in die situatie zit, en een sterkere laadpaal moet, dan wordt het moeilijk om die mogelijkheid bij de andere 19 te ontzeggen.)
Dan idd met 400KM/dag heb je aan 3,7 kW te weinig. Maar hoe bedoel je dat van die 19 te ontzeggen? Dat jij bv een voorstel doet om een 11KW laad-paal en de "anderen" binnen de VvE er niet mee instemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:11
FreakNL schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:35:
Ik heb geen oprit, dus dat houdt me vooralsnog tegen om EV te rijden. Als ik echter de garantie heb dat ik tegen eigen tarief mag laden thuis dan rij ik volgend jaar EV.
'eigen tarief' is natuurlijk niet houdbaar. Het is nu zo dat je door thuis te laden overdag goedkope stroom mag terugleveren, en 's avonds/'s nachts met dure stroom je auto mag laden. Als salderen verdwijnt houdt dat op, en dan wordt het voordeliger om overdag bij je werkplek te laden (want dan is de stroom goedkoop) dan 's nachts aan de huislaadpaal.

Ongetwijfeld is het vast fijn om een eigen oprit te hebben, maar ik hoop niet dat er mensen zijn die er dik extra voor hebben betaald in de overtuiging dat het zichzelf zou terugverdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 09:02

FreakNL

Well do ya punk?

Eeeum zelfs zonder panelen is het “eigen tarief” over het algemeen lager. Dat is wat ik bedoelde. Ik betaal nu 25 cent enkeltarief tm oktober 2024. Bii welke publieke laadpaal lukt dat?

Overigens kan ik op het werk vooralsnog “gratis” laden maar hoe houdbaar dag gaat zijn weet ik ook niet…

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 04-08-2022 21:58 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
Modbreak:Zullen we hier niet de laadpaaltopics nog eens dunnetjes overdoen? Ook eigen (nieuwbouw)huizen hebben hun respectievelijke topics.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:56
Verwijderd schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:04:
[...]

Dan idd met 400KM/dag heb je aan 3,7 kW te weinig. Maar hoe bedoel je dat van die 19 te ontzeggen? Dat jij bv een voorstel doet om een 11KW laad-paal en de "anderen" binnen de VvE er niet mee instemmen?
(Nog even als afsluiting antwoord op een vraag)
Ik bedoel dat als de VvE besluit tot de aanleg van 20 laadpalen (of goedkeuring daarvoor geeft), ze niet kunnen zeggen dat iedereen max 3,7 kW mag behalve persoon X. Dan zal dus waarschijnlijk bijna iedereen voor 11 kW willen kiezen. (Waarom zou je het voor minder doen?) En dan zul je er bij laadpalen bovendien ook op moeten rekenen dat die ook regelmatig aangenaam tegelijk worden gebruikt, bv als iedereen net thuis is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
AD kopt vanmorgen dat de woningmarkt in een impasse zit door opgelopen hypotheek rente:
https://www.ad.nl/wonen/d...-hypotheekrente~a1f833db/

Een kwart minder hypotheekaanvragen dan de maand daarvoor.

We zien de hypotheekrentes afgelopen maand met mini stapjes omlaag gaan, zouden minder aanvragen een snellere daling van de rente kunnen leiden? Waardoor we sneller op een plateau belanden en de terughoudende houding van kopers misschien ook weer omslaat naar een actievere houding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-10 10:07
Uit het FD van vanochtend: https://fd.nl/bedrijfslev...en-kans-op-woningmarkt-af

Veel minder hypotheekaanvragen, kopers wachten kans op woningmarkt af

In het kort:
-Adviseur De Hypotheker zag veel minder hypotheekaanvragen in juli.
-Ook het gemiddelde leenbedrag nam af.
-Het is een teken dat het beeld op de woningmarkt verandert.
-Maar vooralsnog blijven structurele prijsdalingen uit.
*snip*
Interessant om te zien dat behalve een daling van 40% van het aantal nieuwe hypotheekaanvragen er ook een 5% daling is in hoogte van hypotheekaanvragen.

Volgens mij kan dit maar 2 dingen betekenen: of mensen nemen meer eigen geld mee of de prijzen zijn gedaald. Dat eerste zal ongetwijfeld een rol spelen, want met hoge rente is het gewoon gunstiger om meer eigen geld in te leggen. Maar alsnog, jaar op jaar 5% lagere hypotheek in juli terwijl de prijzen in mei nog flink hoger waren, moet toch ook wel iets van prijsdaling in zitten. Denk niet dat de gemiddelde koper zo even 15% extra eigen geld meeneemt

Het is ivm copyright niet toegestaan integraal artikelen te kopiëren. Relevante delen quoten is wel toegestaan.

[ Voor 68% gewijzigd door Señor Sjon op 05-08-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:27:
[...]

(Nog even als afsluiting antwoord op een vraag)
Ik bedoel dat als de VvE besluit tot de aanleg van 20 laadpalen (of goedkeuring daarvoor geeft), ze niet kunnen zeggen dat iedereen max 3,7 kW mag behalve persoon X. Dan zal dus waarschijnlijk bijna iedereen voor 11 kW willen kiezen. (Waarom zou je het voor minder doen?) En dan zul je er bij laadpalen bovendien ook op moeten rekenen dat die ook regelmatig aangenaam tegelijk worden gebruikt, bv als iedereen net thuis is gekomen.
De meeste laadpalen kunnen loadbalancen als ze met elkaar worden gekoppeld. Dan heb je 11kW tenzij er bijv. meer dan drie auto's tegelijk aan het laden zijn.

@Señor Sjon sorry, ik had je melding niet gezien..

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 05-08-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:26
ZenMonkey schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:14:
Uit het FD van vanochtend: https://fd.nl/bedrijfslev...en-kans-op-woningmarkt-af

[...]

Interessant om te zien dat behalve een daling van 40% van het aantal nieuwe hypotheekaanvragen er ook een 5% daling is in hoogte van hypotheekaanvragen.

Volgens mij kan dit maar 2 dingen betekenen: of mensen nemen meer eigen geld mee of de prijzen zijn gedaald. Dat eerste zal ongetwijfeld een rol spelen, want met hoge rente is het gewoon gunstiger om meer eigen geld in te leggen. Maar alsnog, jaar op jaar 5% lagere hypotheek in juli terwijl de prijzen in mei nog flink hoger waren, moet toch ook wel iets van prijsdaling in zitten. Denk niet dat de gemiddelde koper zo even 15% extra eigen geld meeneemt
Ik zou dus vandaag een woning gaan kijken met mijn partner, we hebben ruime bedrag om in te zetten, maar ik zag dat rente nu wel op 4% is 10 jaar, terwijl in januari we 10 jaar op 1.66 zaten volgens mij.. denk maar tijd om te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:15

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Yaay schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:13:
AD kopt vanmorgen dat de woningmarkt in een impasse zit door opgelopen hypotheek rente:

We zien de hypotheekrentes afgelopen maand met mini stapjes omlaag gaan, zouden minder aanvragen een snellere daling van de rente kunnen leiden? Waardoor we sneller op een plateau belanden en de terughoudende houding van kopers misschien ook weer omslaat naar een actievere houding?
Laat die daling maar komen! Ik betaal bij passeren op 30 september of de afgesproken rente, of de rente op die dag indien die lager is dan de afgesproken renten. Dus ik kan nog meeprofiteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013

[...]

Op andere sites (oa BNR) zie ik hetzelfde artikel maar daar wordt juist gesproken van een toename van het gemiddelde leenbedrag met 5 procent. En er wordt ook gemeld dat de Hypotheker concludeert dat de prijzen nog steeds flink stijgen. Ik vraag me dus af in welke bron er een foutje is geslopen.

https://www.bnr.nl/nieuws...or-oplopen-hypotheekrente

[ Voor 4% gewijzigd door Citroentjuh op 05-08-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Yaay schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:13:

"Woningmarkt in een impasse", dat klinkt een beetje als een eufemisme voor: verkopers willen nog niet verlagen terwijl de markt dat wel van ze verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

[...]

Volgens mij kan dit maar 2 dingen betekenen: of mensen nemen meer eigen geld mee of de prijzen zijn gedaald.
Er kunnen wel meer dingen spelen. Het kan ook zijn dat vooral mensen met een laag inkomen, of met een lage leenbehoefte, een woning hebben gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-08 10:07

[...]

Het is vakantieperiode, er zal minder worden overboden want woningen staan langer te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk

[...]

Ik denk dat de meest actieve groep mensen meer eigengeld meenemen en dat dit komt omdat het doorstromers zouden kunnen zijn die overwaarde kunnen inzetten. Daarnaast kunnen ze hun huidige hypotheekrente vaak deels nemen dus voor die groep is de rente stijging niet zo relevant. Die hebben een goede uitvalsbasis.

Wat ik hier niet uit op kan maken is of de transactie prijs per m/2 bijvoorbeeld lager is maar de transactie prijs gelijk, ergo krijgen mensen nu ook meer waar voor hun geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
HitDyl schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

Het is vakantieperiode, er zal minder worden overboden want woningen staan langer te koop.
Denk ik niet, er zijn minder kopers en er is minder aanbod het heft elkaar op. In mijn buurt zijn alle huizen binnen 2 weken verkocht zomer of niet. Er zit een bepaald ritme in, huis op funda, weekje bezichtigingen harken, deadline inschrijving en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:46:
[...]
"Woningmarkt in een impasse", dat klinkt een beetje als een eufemisme voor: verkopers willen nog niet verlagen terwijl de markt dat wel van ze verwacht.
De NOS meldde gisteren nog - ze hadden o.a. met De Hypotheker en Verbruggen gesproken - dat er van de hypotheekrente nog wel een procent af kan.
Dan snap ik best dat je als koper even wacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HitDyl
sprhnk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:55:
[...]

Denk ik niet, er zijn minder kopers en er is minder aanbod het heft elkaar op. In mijn buurt zijn alle huizen binnen 2 weken verkocht zomer of niet. Er zit een bepaald ritme in, huis op funda, weekje bezichtigingen harken, deadline inschrijving en klaar.
Hier niet hoor. In een zeer gewilde nieuwe wijk hier staan bijna nooit huizen te koop, nu in de vakantie staan er plots 7 te koop en de meeste nu al 4-5 weken die dan ondertussen wel onder bod staan, maar zijn nog niet verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Conrado schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:55:
[...]

De NOS meldde gisteren nog - ze hadden o.a. met De Hypotheker en Verbruggen gesproken - dat er van de hypotheekrente nog wel een procent af kan.
Er kan ook een paar euro uurloon af bij de elektricien, loodgieter en timmerman hun marges zijn de afgelopen jaren flink toegenomen, toch zie ik het niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
HitDyl schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Hier niet hoor. In een zeer gewilde nieuwe wijk hier staan bijna nooit huizen te koop, nu in de vakantie staan er plots 7 te koop en de meeste nu al 4-5 weken die dan ondertussen wel onder bod staan, maar zijn nog niet verkocht.
Er zit blijkbaar veel verschil in, bij mij gaat het om centrum Haarlem. Welke regio loopt het stroever?
Overigens ook wel bijzonder dat er zoveel mensen in je buurt gelijktijdig in de zomer verhuisplannen hebben.

Ik kan dat wel waarderen, eigenlijk is het best slim. Bouwmarkten en woning boulevards zijn super rustig in de vakantie periode dus voor verhuizen en spullen uitzoeken is het ideaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Conrado schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:55:
Dan zou ik als verkoper ook weer even wachten, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
sprhnk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Er zit blijkbaar veel verschil in, bij mij gaat het om centrum Haarlem. Welke regio loopt het stroever?
Overigens ook wel bijzonder dat er zoveel mensen in je buurt gelijktijdig in de zomer verhuisplannen hebben.

Ik kan dat wel waarderen, eigenlijk is het best slim. Bouwmarkten en woning boulevards zijn super rustig in de vakantie periode dus voor verhuizen en spullen uitzoeken is het ideaal. :)
Nieuwbouw woonwijk in omgeving Rotterdam. Het zijn wel huizen die echt flink in waarde zijn gestegen de afgelopen jaren. Mijn gevoel zegt dat ze vervroegd te koop zijn gezet o.b.v emotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.nu.nl/economi...og-verder-onder-druk.html

Het plan van Hugo de Jonge gaat voorlopig niet volgens plan.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
Geheel volgens verwachting dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Eigenlijk had ik niet anders verwacht van hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenMonkey
Citroentjuh schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:45:
[...]

Op andere sites (oa BNR) zie ik hetzelfde artikel maar daar wordt juist gesproken van een toename van het gemiddelde leenbedrag met 5 procent. En er wordt ook gemeld dat de Hypotheker concludeert dat de prijzen nog steeds flink stijgen. Ik vraag me dus af in welke bron er een foutje is geslopen.

https://www.bnr.nl/nieuws...or-oplopen-hypotheekrente
Fout zit bij BNR, zie originele bron: https://www.hypotheker.nl...r-impasse-op-woningmarkt/
Dit is ook terug te zien in het gemiddelde hypotheekbedrag. Dit nam in de maand juli (311.000 euro) bijna 5 procent af ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden (326.000 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
sprhnk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:59:
[...]
Er kan ook een paar euro uurloon af bij de elektricien, loodgieter en timmerman hun marges zijn de afgelopen jaren flink toegenomen, toch zie ik het niet gebeuren.
Dat hoeft ook (nog) niet want zij werken in een schaarste markt. de hypotheekboeren zitten juist in een concurrentiemarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenMonkey
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

Er kunnen wel meer dingen spelen. Het kan ook zijn dat vooral mensen met een laag inkomen, of met een lage leenbehoefte, een woning hebben gekocht.
Klopt, dat is ook een optie inderdaad. Maar ik zie niet in waarom lage inkomens tov een jaar geleden opeens relatief meer zouden kopen dan hoge inkomens

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenMonkey
HitDyl schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

Het gaat om 5% daling jaar op jaar. Een jaar geleden was het ook vakantieperiode

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:00

[...]

Dat is natuurlijk het probleem met statistieken; je kan er van alles in zien en mee beredeneren. Blijft speculeren.

Ik kan bijvoorbeeld beredeneren dat de vraag naar hypotheken in het duurdere segment iets sterker is gedaald dan die in het goedkopere segment. Hoppa, 5% verklaard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZenMonkey
sprhnk schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

Ik denk dat de meest actieve groep mensen meer eigengeld meenemen en dat dit komt omdat het doorstromers zouden kunnen zijn die overwaarde kunnen inzetten. Daarnaast kunnen ze hun huidige hypotheekrente vaak deels nemen dus voor die groep is de rente stijging niet zo relevant. Die hebben een goede uitvalsbasis.

Wat ik hier niet uit op kan maken is of de transactie prijs per m/2 bijvoorbeeld lager is maar de transactie prijs gelijk, ergo krijgen mensen nu ook meer waar voor hun geld?
Ja ik vermoed dat dit effect ook groter is dan ik in eerste instantie dacht. Misschien zeggen de cijfers meer iets over de uitzonderlijk lage hypotheekrente van een jaar geleden.

Als je doorstroomt met 100k overwaarde maar je kunt de hele koopsom tegen 1% lenen, waarom niet? Dan heb je 100k aan buffer en extra geld voor een leuke keuken of badkamer. Met 4% ga je toch liever de volle 100k inzetten om de hypotheek zo laag mogelijk te houden.

Aan de andere kant kunnen doorstromers vaak hun hypotheek meenemen, maar je gaat meestal omhoog op de huizenladder dus zul je er wat extra bij moeten lenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Emgeebee schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:58:
[...]
Dat is natuurlijk het probleem met statistieken; je kan er van alles in zien en mee beredeneren. Blijft speculeren.

Ik kan bijvoorbeeld beredeneren dat de vraag naar hypotheken in het duurdere segment iets sterker is gedaald dan die in het goedkopere segment. Hoppa, 5% verklaard.
Eens!

Goed om te beseffen is dat hypotheken wat anders zijn dan huizenprijzen. Natuurlijk zit daar een verband tussen, maar dat hoeft geen 1-op-1 correlatie te zijn.

Hoe dan ook, voor de echte huizenprijstendensstatistiek (3x woordwaarde) moeten we toch wachten tot de nieuwe NVM-cijfers cijfers, zo ongeveer de tweede week van oktober :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
ZenMonkey schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Klopt, dat is ook een optie inderdaad. Maar ik zie niet in waarom lage inkomens tov een jaar geleden opeens relatief meer zouden kopen dan hoge inkomens
Niet zo gek toch. Ik heb dat een paar weken terug al voorspeld:
geekeep schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:04:
[...]
Nu veel mensen weer naar kantoor kunnen én de rentes stijgen, is de behoefte om door te stromen naar iets groters minder geworden. Wat dat betreft vermoed ik dat de typische koper verschoven is van doorstromer naar mensen die móeten verhuizen (scheiding, baan, etc) en/of starters. Ik denk dat je wel kunt aannemen dat die laatste twee groepen minder te besteden hebben.
Met die lage rentes was een nieuwer/groter/duurder huis een mooie nice-to-have, al dan niet met (de verwachting van) dubbele cijfers aan waardestijging per jaar... Opportunistisch gedrag wordt nou eenmaal snel de kop ingedrukt als de omstandigheden niet meer ideaal zijn.
Ik heb nog wel een voorspelling: met de stijgende inflatie gaan dure vrije sectorwoningen (zeker die met slecht energielabel) minder interessant worden, met als gevolg een correctie van die exorbitante huurprijzen en/of wellicht verkoop van deze woningen omdat de verhuurder niet meer uit komt qua lasten.

Enfin, in diezelfde post noemde ik emotie als grote drijfveer. De media doet in ieder geval haar werk al. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
Aldus waar iedereen in de sector voor waarschuwde. Met zijn plannetjes voor vrije sector huur, hebbrn diverse investeerders (waaronder pensioenfondsen) gewoon de boel even geparkeerd.

En Hugo heeft ook de Omgevingswet in zijn portfolio. Die gaat er net als toen coronawetten erdoor geramd worden en dan wordt het pionieren voor vergunningen. Verwacht nog wel een veel grotere daling in vergunningen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Aldus waar iedereen in de sector voor waarschuwde. Met zijn plannetjes voor vrije sector huur, hebbrn diverse investeerders (waaronder pensioenfondsen) gewoon de boel even geparkeerd.

En Hugo heeft ook de Omgevingswet in zijn portfolio. Die gaat er net als toen coronawetten erdoor geramd worden en dan wordt het pionieren voor vergunningen. Verwacht nog wel een veel grotere daling in vergunningen.
Gebrek aan nieuwbouw komt dus van twee kanten. Enerzijds worden er vanwege allerlei regels minder vergunningen verleend en anderzijds helpen de verkoopprijzen ook weinig mee. Ik bedoel, een dertien-in-een-dozijn nieuwbouw rijtjeshuis gaat al richting de 400k en voor appartementen onder de 300k (wat géén formaat zeecontainer is) moet je al je best doen er eentje te vinden.

https://www.rijksoverheid...swet/crisis-en-herstelwet
De Crisis- en herstelwet (Chw) haalt geplande bouwprojecten naar voren, bijvoorbeeld door kortere procedures.
(..)
De Chw stimuleert ook om vernieuwende en duurzame projecten uit te voeren. Bijvoorbeeld de duurzame woonwijk Nieuwveense Landen in Meppel. Door af te wijken van een aantal bouwvoorschriften is het mogelijk om deze duurzame woningen te bouwen.
Vraag mij af wat dan precies die afwijkende bouwvoorschriften zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ZenMonkey schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Weet ik ook niet, maar het is wel een andere mogelijkheid. Het is dus niet zo dat het maar 2 dingen betekenen: of mensen nemen meer eigen geld mee of de prijzen zijn gedaald.

Overigens lijkt het mij dat een belangrijk punt ook is dat het bij lage rente interessant was om bij een verhuizing maximaal te lenen. En een stuk overwaarde niet voor de nieuwe woning te gebruiken. Met gestegen rente is dat minder interessant en kan het zijn dat die groep alsnog de overwaarde in de nieuwe woning stopt. En dus een veel lagere hypotheek afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablow
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:48:
[...]
Weet ik ook niet, maar het is wel een andere mogelijkheid. Het is dus niet zo dat het maar 2 dingen betekenen: of mensen nemen meer eigen geld mee of de prijzen zijn gedaald.
En grote andere groep is waarschijnlijk dat meer mensen hun oude hypotheek mee nemen, nu de rente hoger is? Dat is iig wel wat we met de huidige rente zouden doen, en niet met de rente van een half jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
geekeep schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:30:

Ik kom er ook niet achter. Sommige huizen hebben houten gevelbekleding, en een soort puntvormige overstek. Voor de rest lijkt het een dertien-in-een-dozijn geestdodende nieuwbouwwijk. Prachtig voor al die jonge gezinnen die er al decennia niet meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
geekeep schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

Gebrek aan nieuwbouw komt dus van twee kanten. Enerzijds worden er vanwege allerlei regels minder vergunningen verleend en anderzijds helpen de verkoopprijzen ook weinig mee. Ik bedoel, een dertien-in-een-dozijn nieuwbouw rijtjeshuis gaat al richting de 400k en voor appartementen onder de 300k (wat géén formaat zeecontainer is) moet je al je best doen er eentje te vinden.

https://www.rijksoverheid...swet/crisis-en-herstelwet

[...]

Het grote probleem zit niet in de voorschriften, de bouw past zich wel aan. Het echte probleem zit in de toetsing van de gemeente, door de nieuwe wet weet niemand hoe het precies moet en blijven aanvragen veel langer liggen.
En omdat investeerders geen geld meer in vastgoed stoppen ligt het straks helemaal op zijn gat.
Daarna gaat Hugo vast een andere sector in NL kapot maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Diablow schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

En grote andere groep is waarschijnlijk dat meer mensen hun oude hypotheek mee nemen, nu de rente hoger is? Dat is iig wel wat we met de huidige rente zouden doen, en niet met de rente van een half jaar geleden.
Daarbij moet je wel een nieuwe hypotheek afsluiten, alleen mag je dan de oude voorwaarden meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:21
HitDyl schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:58:
[...]

Komt natuurlijk ook omdat er plotseling een “overvloed” is aan woningen. Er is dan opeens keuze waardoor een aantal vd woningen langzamer zullen gaan.

Als ik kijk naar Utrecht is het aantal beschikbare woningen nog steeds fors dalende, begin vd zomervakantie waren het er rond de 700 en dat is nu gedaald naar <500 en de vakantie duurt nog ruim 2 weken. Dus tja, woningmarkt in een impasse komt ook wel omdat er gewoon weinig beschikbaar komt. Ondertussen heb ik weer een fundataxatie die weer licht is gestegen, al neem ik die met een korreltje zout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Blik1984 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:24:
[...]

Komt natuurlijk ook omdat er plotseling een “overvloed” is aan woningen. Er is dan opeens keuze waardoor een aantal vd woningen langzamer zullen gaan.

Als ik kijk naar Utrecht is het aantal beschikbare woningen nog steeds fors dalende, begin vd zomervakantie waren het er rond de 700 en dat is nu gedaald naar <500 en de vakantie duurt nog ruim 2 weken. Dus tja, woningmarkt in een impasse komt ook wel omdat er gewoon weinig beschikbaar komt. Ondertussen heb ik weer een fundataxatie die weer licht is gestegen, al neem ik die met een korreltje zout
Jup. Ik zie ook woningen eraf gaan en er niet meer op komen. Gedeelte is wellicht opportunistisch te koop gezet en een gedeelte wacht denk ik tot half september om ‘m weer erop te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
Paralize_nl schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 01:42:
[...]

Jup. Ik zie ook woningen eraf gaan en er niet meer op komen. Gedeelte is wellicht opportunistisch te koop gezet en een gedeelte wacht denk ik tot half september om ‘m weer erop te zetten.
Dan lijkt het me dat de impasse aanhoud tenzij de rente stijgt. Bij een rente daling ga je wachten op een gunstiger tarief, blijft het gelijk dan ga je wachten wat er gebeurd, bij een stijging ga je zsm verkopen en nog kopen voor een gunstig tarief maar ook daar denk ik dat een deel de kat uit de boom gaat kijken.

Hehe dus dit was het dan wel voor de woningmarkt voor dit jaar alles op zijn gat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Blik1984 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:24:
[...]

In mijn regio zie ik veel in mijn bewaard lijst die verdwenen zijn ipv verkocht.

Ik heb even berekend op een hypotheek van 500k, bij 2,5% rente betaal je 2t aan rente in 30 jaar.
bij de 3,5% rente nu betaal je een ton meer.

Denk niet dat ik een ton van een huis eraf kan lullen.

[ Voor 11% gewijzigd door kx22 op 06-08-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
kx22 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Appels en peren: Die ton betaal je immers over 30 jaar en niet ineens. Dat is zo’n €275 bruto per maand extra, dus exclusief HRA en inflatiecorrectie….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Beeld dat hierboven geschetst wordt herken ik wel. Al was het vorig jaar ook bij sommige woningen het geval , maar toen lette niemand erop denk ik. In het verkoop topic was tien ook iemand die z'n weinig nauwelijks kon verkopen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Conrado schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Appels en peren: Die ton betaal je immers over 30 jaar en niet ineens. Dat is zo’n €275 bruto per maand extra, dus exclusief HRA en inflatiecorrectie….
Wij hebben 70% vd hypotheek <1,5% en 30% op 2,67% staan (had 'm kort vast gezet en later toch maar veranderd naar 20j) . En die 240 euro extra iedere maand doet toch wel 'n beetje pijn .. Rationeel is het niet erg, de loonstijging volgend jaar corrigeert het al .
Maar dat gevoel blijft n beetje knagen .

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 06-08-2022 09:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Conrado schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:14:
[...]

Dat is geen appels met peren, maar elstar met fuji appels.

ook bij de 2,5% krijg je HRA.
ja het verschil is met de HRA dan geen 1 ton, maar het verschil is dan alsnog ruim 70k-80k euro.
Inflatiecorrectie heeft hier niks mee te maken, want het bedrag dat je per maand kwijt bent veranderd niet. Dat jij meer gaat verdienen heeft geen impact op de cijfers wat je moet betalen. Ook als jij over 30 jaar 100k per maand verdient, is het verschil nog steeds 70-80k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kx22 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

In mijn regio zie ik veel in mijn bewaard lijst die verdwenen zijn ipv verkocht.

Ik heb even berekend op een hypotheek van 500k, bij 2,5% rente betaal je 2t aan rente in 30 jaar.

Een ton verschil in prijs zou dan ook te veel zijn. Je gaat van in totaal 7 ton betalen naar in totaal 8 ton betalen. Als de totale lasten gelijk zouden moeten blijven, dan zou je dus 1/8 van de prijs af moeten halen, dus zo'n 60k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sprhnk schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:38:
[...]

Dan lijkt het me dat de impasse aanhoud tenzij de rente stijgt. Bij een rente daling ga je wachten op een gunstiger tarief, blijft het gelijk dan ga je wachten wat er gebeurd, bij een stijging ga je zsm verkopen en nog kopen voor een gunstig tarief maar ook daar denk ik dat een deel de kat uit de boom gaat kijken.

Hehe dus dit was het dan wel voor de woningmarkt voor dit jaar alles op zijn gat.
Ook nieuwbouw gaat niet echt lekker, wat dan weer zou betekenen dat daar minder doorstroming komt...treintje staat straks helemaal stil.

https://www.tudelft.nl/20...g-voor-de-koopwoningmarkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
kx22 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:22:
[...]
Inflatiecorrectie heeft hier niks mee te maken, want het bedrag dat je per maand kwijt bent veranderd niet. Dat jij meer gaat verdienen heeft geen impact op de cijfers wat je moet betalen.
Inflatie heeft invloed op de waarde van wat je moet betalen. Over 30 jaar is die ton nog maar de helft waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diablow
Conrado schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Inflatie heeft invloed op de waarde van wat je moet betalen. Over 30 jaar is die ton nog maar de helft waard.
Mits de inflatie gemiddeld tussen 2 en 3 procent zit. Ik hoop niet dat we de huidige 10 procent vol houden, dan is het na 30 jaar nog maar 4 duizend waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 09:35:
[...]
Ook nieuwbouw gaat niet echt lekker, wat dan weer zou betekenen dat daar minder doorstroming komt...treintje staat straks helemaal stil.
Dat is ook een beetje wat de grootbanken voorspellen: het aantal transacties neemt sterk af waardoor de prijzen - ondanks de hogere rente - niet dalen. Er blijft een groep(je) over die het wel kan/wil betalen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
Ik blijf het bijzonder vinden om een ton extra rente goed te praten met "ja maar inflatie over 30 jaar".

A. deze redenering gebruik je ook niet bij bijv een auto, die met inflatiecorrectie over 10 jaar "maar x euro kost".
B. het is geen hard gegeven dat lonen blijven stijgen of überhaupt de inflatie volgen. Integendeel, een hele hoop CAO lonen lopen al jaren achter én in een economische recessie (waar we waarschijnlijk op af stevenen) zullen loonsverhogingen eerder uitzondering dan regel zijn.
C. Loonsverhogingen worden simpelweg gecompenseerd met ons steeds duurdere leven.
Plus, het feit dat we afgelopen jaren economisch gezien de wind in de zeilen hadden zeg niks over de (groei van de) financiële ruimte van huishoudens. Zie bijv: https://economie.rabobank...rland-staat-vrijwel-stil/
Het besteedbaar inkomen van huishoudens staat al bijna veertig jaar vrijwel stil. Een deel van de verklaring is dat de huishoudensgrootte in de afgelopen decennia is afgenomen. De belangrijkste reden is echter dat de groei van het huishoudinkomen achterblijft bij de groei van de totale economie. Vooral het aandeel van de economie dat naar bedrijven gaat, is sterk toegenomen. Meer geld wordt opgepot bij bedrijven en zij zijn ook winstgevender geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
geekeep schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:19:
Ik blijf het bijzonder vinden om een ton extra rente goed te praten met "ja maar inflatie over 30 jaar".
Ik praatte het niet goed - dat is sowieso een wat rare woordkeuze in deze - maar gaf aan hoe dat uitpakt.

Om even bij je punten stil te staan;
A ) Een auto is een wat rare vergelijking omdat (nagenoeg) niemand 10 jaar met een auto doet - hoewel dat technisch wel mogelijk is -, auto's afschrijven en (releatief) duur in onderhoud zijn. Die kosten moet je dan ook meenemen;

B ) Ik deel je kijk op lonen niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juX5ppMf4fhAW3kPZ9Lpw0CYHMI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/60PG7z6ruJFCZ64Ria9BNJx3.jpg?f=user_large
Verwacht wordt dat lonen (eindelijk) sneller gaan stijgen tgv de schaarste op de arbeidsmarkt en het algemenen streven om winsten van bedrijven en lonen beter op elkaar af te stemmen;

C ) Lonen lopen altijd achter op inflatie, maar er wordt weldegelijk gecompenseerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLGyy_NlPN9mMzo355Qzhq7cZKQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RU0j3101VitYND7A9n9hMR4K.jpg?f=user_large

Ik ben het met je een, het besteedbaar inkomen is voor huishoudens al 40 jaar gelijk, en dat vind ik meer dan een schande. Daar zijn overigens meerdere oorzaken voor.
Maar - terug naar mijn argument - dat staat lost van de waardevermindering. In de laatste 30 jaar was de inflatie echt zo'n 50% totaal. En zelfs al na een jaar of vijf voelt dat hypotheekbedrag al heel anders aan :)

Edit: je citaat van de Rabobank, mist een essentieel deel wat de bank ook benoemd:
Een gemiddeld huishouden uit 2014 heeft, gecorrigeerd voor inflatie, vrijwel hetzelfde besteedbaar inkomen als een huishouden uit 1977.
Het gaat me om 'gecorrigeerd voor inflatie'....

[ Voor 9% gewijzigd door Conrado op 06-08-2022 15:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-10 16:09

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Conrado schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Ik praatte het niet goed - dat is sowieso een wat rare woordkeuze in deze - maar gaf aan hoe dat uitpakt.

Om even bij je punten stil te staan;
A ) Een auto is een wat rare vergelijking omdat (nagenoeg) niemand 10 jaar met een auto doet - hoewel dat technisch wel mogelijk is -, auto's afschrijven en (releatief) duur in onderhoud zijn. Die kosten moet je dan ook meenemen;

B ) Je hebt een wat pessimistische kijk en dat is verder prima. De werkelijkheid is anders:
[Afbeelding]
Verwacht wordt dat lonen (eindelijk) sneller gaan stijgen tgv de schaarste op de arbeidsmarkt en het algemenen streven om winsten van bedrijven en lonen beter op elkaar af te stemmen;

C ) Lonen lopen altijd achter op inflatie, maar er wordt weldegelijk gecompenseerd:
[Afbeelding]

Ik ben het met je een, het besteedbaar inkomen is voor huishoudens al 40 jaar gelijk, en dat vind ik meer dan een schande. Daar zijn overigens meerdere oorzaken voor.
Maar - terug naar mijn argument - dat staat lost van de waardevermindering. In de laatste 30 jaar was de inflatie echt zo'n 50% totaal. En zelfs al na een jaar of vijf voelt dat hypotheekbedrag al heel anders aan :)
Als ik in mag haken:
  1. Hebben we het niet eigenlijk best wel goed als we er even bij stilstaan?
  2. Lijkt het besteedbaar inkomen misschien niet toe te nemen, omdat dit zichzelf een beetje wegspeelt tegen de langzame stijging van luxe om ons heen? Alles om ons heen heeft meer toeters en bellen dan vroeger. We kopen in grove lijnen dezelfde dingen, maar een hoop dingen lijken me stukken luxer en "meer gemak" dan vroeger. Ik denk dat je dit bij auto's goed ziet. De luxe auto van toen is niet de luxe auto van nu.
  3. Is het besteedbaar inkomen wat we hebben wellicht ook niet "goed genoeg"? Het lijkt me ook niet dat iedereen een privéjet kan hebben
  4. Maken veel mensen dingen niet onnodig duur voor zichzelf in ruil voor een stukjes gemak? (Ik wil niet hardop zeggen dat we lui zijn, maar Thuisbezorgd is nu eenmaal wat duurder dan zelf koken)
  5. Zijn we te veeleisend? Fokken we elkaar op door geromantiseerde beelden van ons leven te delen via bijv. social media, waardoor we minder gelukkig worden met wat we wel hebben?
Ik kan nog wel een paar punten bedenken, maar dan wordt de lijst te lang.
geekeep schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 14:19:

A. deze redenering gebruik je ook niet bij bijv een auto, die met inflatiecorrectie over 10 jaar "maar x euro kost".
B. het is geen hard gegeven dat lonen blijven stijgen of überhaupt de inflatie volgen. Integendeel, een hele hoop CAO lonen lopen al jaren achter én in een economische recessie (waar we waarschijnlijk op af stevenen) zullen loonsverhogingen eerder uitzondering dan regel zijn.
C. Loonsverhogingen worden simpelweg gecompenseerd met ons steeds duurdere leven.
Plus, het feit dat we afgelopen jaren economisch gezien de wind in de zeilen hadden zeg niks over de (groei van de) financiële ruimte van huishoudens. Zie bijv: https://economie.rabobank...rland-staat-vrijwel-stil/

[...]
Wat betreft je genoemde bron:

Het staat boven kijf dat de gecreërde welvaart de afgelopen decennia wel wat eerlijker verdeeld had kunnen worden. Maar de tegenvraag is ook: Als we bereid zijn een premium te betalen (door bijvoorbeeld eten te bestellen ipv zelf te maken) om iets zelf niet te hoeven doen, is het dan heel raar dat er bij bedrijven meer aan de strijkstok is blijven hangen? Immers, koffie kun je ook thuis zetten, ipv naar de Starbucks te gaan? Hoeveel bedrijven verlenen diensten die we eigenlijk ook wel prima zelf kunnen, maar waar we (helaas?) een beetje te bedonderd voor zijn om het te doen, waardoor we er maar een smak geld tegenaan gooien?

Persoonlijk denk ik dat we een stuk verwender zijn geworden dan we toe willen geven. En al die kleine dingetjes tellen toch bij elkaar op.

Ik hoor het van studenten om me heen. Het doen is vaak niet het probleem. Het zit 'm meestal in het niet in beweging kunnen komen waardoor iets niet gedaan wordt (koken), en de aanwezigheid van een cop-out (Thuisbezorgd) zorgt er niet voor dat dat de volgende keer beter gaat. Sterker nog, er onstaat een andere routine, waardoor in beweging komen een steeds minder aantrekkelijke keuze wordt. En als je eenmaal in de routine van Thuisbezorgd bent gevallen, dan worden je boodschappen opeens een stuk duurder, en dan heb je weer minder besteedbaar inkomen. Cirkeltje rond, consument arm, bedrijf rijk, ongelijkheid gegroeid.

De knop moet om, en uiteraard is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Kleine stapjes zijn meestal het best. Maar het is heel makkelijk om in oude gewoonten terug te vallen. Alleen wonen helpt daar al helemaal niet bij, want wie gaat je aan je afspraken houden om jezelf te willen beteren? Jijzelf? WC-Eend vindt zichzelf ook altijd geweldig. Kun jij kritisch naar jezelf kijken? Ja? Weet je dat echt zeker?

Een mens blijft maar al te graag daar waar het veilig en bekend is, ook als het niet goed voor ze is. Rokers kunnen dat beamen. Er zijn maar weinig mensen die cold-turkey met roken kunnen stoppen, en ook écht stoppen. M'n vader is het tot nu toe (18 jaar) gelukt. Gemak is naar mijn idee heel vergelijkbaar, en de uitdaging is net zo groot. Als je uit de val van gemak wil komen, dan kun je dat het beste samen met iemand anders doen, en elkaar eraan houden, en erdoorheen trekken. Anders staat je een heel zware taak te wachten.

In beweging komen moeilijk, in beweging blijven makkelijk.

Ok we hebben het nu niet echt over ontwikkelingen op de huizenmarkt, maar meer over een zijspoor dat het besteedbare inkomen niet meer goed in verhouding staat met de huizenprijzen. Persoonlijk denk ik dat er opeens best wel wat te regelen valt als we voor straf weer eens een politicus opeten, zoals we bijna! 350 jaar geleden ook deden. Als een waarschuwing... :Y)

Ik kan gelukkig voor mezelf zeggen dat ik uit het cirkeltje ontsnapt ben. Ik ontwijk zelfs supermarkten waar mogelijk, en neem een ochtendje per week om een boodschappenrondje door de omliggende polders te fietsen. Het kostte wat pijn en moeite, maar van ongemak groeit een mens. Helaas was m'n oplossing niet wat m'n medestudenten wilde horen, toen ze hun beklacht deden over hun dure leven... :-(

Dit is geen handtekening

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kx22
Sorry maar waarom denk je dat inflatie een rol hier moet spelen?
Dus als ik nu naar de bank ga en maar 500k kan lenen (op basis van mijn salaris nu), moet ik maar even erin gooien dat over 20 jaar dit bedrag niks waard is en ik veel meer kan betalen? Denk je dan dat ze mij 600k gaan lenen?

Het gaat over het bedrag nu, want de banken berekenen het ook daarop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Higaphix schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:49:
  1. Hebben we het niet eigenlijk best wel goed als we er even bij stilstaan?
Ja, dat hebben we ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10 19:45
kx22 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:39:
Sorry maar waarom denk je dat inflatie een rol hier moet spelen?
Dus als ik nu naar de bank ga en maar 500k kan lenen (op basis van mijn salaris nu), moet ik maar even erin gooien dat over 20 jaar dit bedrag niks waard is en ik veel meer kan betalen? Denk je dan dat ze mij 600k gaan lenen?

Het gaat over het bedrag nu, want de banken berekenen het ook daarop.
Niet het punt, maar "Maar" 500k?

Dan heb je sowieso niet veel te klagen lijkt me ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Higaphix schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:49:
Ik hoor het van studenten om me heen. Het doen is vaak niet het probleem. Het zit 'm meestal in het niet in beweging kunnen komen waardoor iets niet gedaan wordt (koken), en de aanwezigheid van een cop-out (Thuisbezorgd) zorgt er niet voor dat dat de volgende keer beter gaat. Sterker nog, er onstaat een andere routine, waardoor in beweging komen een steeds minder aantrekkelijke keuze wordt. En als je eenmaal in de routine van Thuisbezorgd bent gevallen, dan worden je boodschappen opeens een stuk duurder, en dan heb je weer minder besteedbaar inkomen. Cirkeltje rond, consument arm, bedrijf rijk, ongelijkheid gegroeid.
Dit voorbeeld is een beetje jammer. Dertig jaar geleden bestond Thuisbezorgd ook: we noemden het een pizzakoerier. Nog langer geleden was er de mensa, en was het voor studenten niet ongebruikelijk om met de hospita mee te eten, of op de sociëteit.

Kortom, je hebt het over een groep die altijd al bekend stond om hun luie eetgewoonten. Daar kun je de economie en de techniek niet de schuld van geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Dit voorbeeld is een beetje jammer. Dertig jaar geleden bestond Thuisbezorgd ook: we noemden het een pizzakoerier. Nog langer geleden was er de mensa, en was het voor studenten niet ongebruikelijk om met de hospita mee te eten, of op de sociëteit.

Kortom, je hebt het over een groep die altijd al bekend stond om hun luie eetgewoonten. Daar kun je de economie en de techniek niet de schuld van geven.
Ik denk dat het een combinatie is van luiheid, en geen enkele ervaring en kennis van de waarde van geld want een zelfgemaakte maaltijd is echt wel een stuk goedkoper als een thuisbezorgdmaaltijd. Het is voor de thuiswonende student nog een extra voordeel dat bij pa en moe thuis gekookt word en nog een gezondere maaltijd ook gratis en voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Je gaat te specifiek in op het aangedraagde voorbeeld. Ik gebruikte het vooral voor het voorbeeld van in beweging/over drempels komen, en niet zozeer voor het koken. Ik zou hetzelfde kunnen zeggen over het laten bezorgen van spullen. In de studentenflats worden de pakketjes meestal door een open deur naar binnen geflikkerd, en er verdwijnten regelmatig pakketjes. Niet handig. Wat er volgt is een klaagzang van vele studenten op bijv. Discord dat de pakketjes zo slecht bezorgd worden. Toen ik voorstelde het probleem structureel op te lossen door zelf op de fiets te stappen om naar een winkel te fietsen werd ik, figuurlijk gesproken, helemaal in elkaar getimmerd :)

Ik ben gestopt met spullen bestellen op internet. De drempel is laag, maar in de praktijk is het een ware crapshoot (waar ik woon dan). In de winkel (die dichtbij genoeg is) kun je eerst goed inspecteren wat je koopt, en het dan zelf bij jezelf bezorgen. Sindsdien komt alles heel aan, en ben ik elke keer tevreden met wat ik gekocht heb. Toeval? :+

Overigens zou de student vroeger nog steeds zichzelf naar de hospita/sociëteit hebben moeten slingeren, en die drempel lijkt me duidelijk hoger dan op een scherm wat plaatjes van voedsel aanklikken en dan geen woord tegen de bezorger durven zeggen als het er dan eindelijk is })

EN DAN ZIJN ZE OOK NOG EENS JE RIETJE EN JE BAKJE IJS VERGETEN! _/-\o_

Dit is geen handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Higaphix schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:54:
[...]
Ik ben gestopt met spullen bestellen op internet. De drempel is laag, maar in de praktijk is het een ware crapshoot (waar ik woon dan). In de winkel (die dichtbij genoeg is) kun je eerst goed inspecteren wat je koopt, en het dan zelf bij jezelf bezorgen. Sindsdien komt alles heel aan, en ben ik elke keer tevreden met wat ik gekocht heb. Toeval? :+
Hier juist precies het tegenovergestelde. Als ik iets nodig heb, dan weet ik dat ik op internet bijna zeker datgene kan vinden wat ik zoek. En in de juiste prijs-kwaliteit verhouding. Terwijl de lokale winkelier een zeer beperkt assortiment heeft (vergeleken met internet) en bv in het geval van kleding vaak ook nog niet in de juiste maat. Gevolg is dat is dan vaak thuiskom met iets wat toch niet helemaal is wat ik zocht. Maar wat het meest in de buurt kwam. Ik ben dan dus juist bijna altijd ontevreden met wat ik gekocht heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Higaphix schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:54:
Je gaat te specifiek in op het aangedraagde voorbeeld.
Van de rest klopt ook niet zoveel; auto's zijn inderdaad luxueuzer geworden, maar ook duurder. "Vroeger" was het helemaal niet gek om als dertiger met een goede baan een nieuwe auto te kopen, nu is dat onvoorstelbaar.

En om het bot te zeggen, veel van de "luxe" gewoontes van nu leveren ook enorme besparingen op voor de economie.

Iemand die fulltime in een restaurant burgers staat te flippen werkt veel sneller en efficienter dan iemand die dat thuis doet. Die krijgt quantumkorting bij het inkopen van ingredienten, en heeft gespecialiseerde apparatuur (en routines) die zichzelf terugbetalen.

Allemaal in een dunne aluminium buis gepropt op vakantie, met minimale bagage, is veel efficiënter dan met de sleurhut in de file staan op de périphérique.

Flitssupermarkten werken met panden zonder kassajuffen, achtergrondmuziek, vakkenvullers die moeten spiegelen, of airco.

Het is een beetje raar om het allemaal als 'luxe' te bestempelen, terwijl het in veel opzichten het omgekeerde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:22:
[...]

Van de rest klopt ook niet zoveel; auto's zijn inderdaad luxueuzer geworden, maar ook duurder. "Vroeger" was het helemaal niet gek om als dertiger met een goede baan een nieuwe auto te kopen, nu is dat onvoorstelbaar.

En om het bot te zeggen, veel van de "luxe" gewoontes van nu leveren ook enorme besparingen op voor de economie.

Iemand die fulltime in een restaurant burgers staat te flippen werkt veel sneller en efficienter dan iemand die dat thuis doet. Die krijgt quantumkorting bij het inkopen van ingredienten, en heeft gespecialiseerde apparatuur (en routines) die zichzelf terugbetalen.

Allemaal in een dunne aluminium buis gepropt op vakantie, met minimale bagage, is veel efficiënter dan met de sleurhut in de file staan op de périphérique.

Flitssupermarkten werken met panden zonder kassajuffen, achtergrondmuziek, vakkenvullers die moeten spiegelen, of airco.

Het is een beetje raar om het allemaal als 'luxe' te bestempelen, terwijl het in veel opzichten het omgekeerde is.
Ik denk ook wel dat we een bepaalde luxe hebben die boven onze stand is.
Het ophalen van de schouders bij een 2de hands woning met F-label? OOoh nee, want we kunnen die transformatie nr A of bijna energie vrij niet aan. Want mssh moeten we wel zelf "dingen" doen : eeeek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:31
[...]

Auto's zijn ten opzichte van modaal salaris in nieuwprijs juist voordeliger geworden. En daarbij luxer, zuiniger en gaan veel langer mee. Een auto uit de jaren 80 was na 10 jaar en 150000 kilometer volledig afgeschreven, nu is zo'n auto een leuke deal op de tweedehands markt waar je vrijwel zeker nog wel een paar jaar mee vooruit kunt.
Een Kadett kostte in 1985 ongeveer 2/3e modaal bruto jaarsalaris. Een ruimere, betere, zuinigere en luxere Corsa kost in 2022 ongeveer 55% van een modaal bruto jaarsalaris.

Er zijn twee belangrijke redenen dat we die auto nu als dertigers niet meer nieuw kopen:
- hogere woonlasten/woonquote en diverse vaste lasten die destijds niet bestonden, dus minder geld over om voor die auto te sparen.
- andere prioriteiten dan een hagelnieuwe auto. Sowieso is de auto voor de meeste huidige twintigers en dertigers geen statussymbool meer, waar dat voor de generatie van hun ouders vaak wel (deels) zo was.

En een volle alu buis verbruikt per passagier nog altijd véél meer energie dan een auto volgepakt met het gezin + caravan. De enige reden dat die vliegreis zo voordelig is, is dat die volledig belastingvrij is, terwijl je met je sleurhut op weg naar Zuid Europa je scheel betaalt aan accijnzen, BTW en tolgeld.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:17:
[...]

Hier juist precies het tegenovergestelde. Als ik iets nodig heb, dan weet ik dat ik op internet bijna zeker datgene kan vinden wat ik zoek. En in de juiste prijs-kwaliteit verhouding. Terwijl de lokale winkelier een zeer beperkt assortiment heeft (vergeleken met internet) en bv in het geval van kleding vaak ook nog niet in de juiste maat. Gevolg is dat is dan vaak thuiskom met iets wat toch niet helemaal is wat ik zocht. Maar wat het meest in de buurt kwam. Ik ben dan dus juist bijna altijd ontevreden met wat ik gekocht heb.
Dus, misschien maar wat minder eisen stellen? :Y)

Weet ik veel wat jouw situatie is, als het maar voor jou werkt ;)
[...]

Ik doel op iets vrij abstracts: "De luxe van het volledig in eigen bubbel kunnen leven". Persoonlijk denk ik dat het een ontzettend gevaarlijke trend is. Mensen zijn in de essentie kuddedieren (historisch gezien vrij kleine kuddes). Ik merk om me heen dat heel veel mensen in hun eigen wereld zitten. Allemaal met oortjes in, aan hun scherm gelijmd tijdens het boodschappen doen. Ik ben het verre van eens met heel veel van de keuzes die mijn generatie maakt.

De dingen die je zegt kloppen ook. In essentie is er niets mis mee. (Hoewel ik bij spiegelen wel m'n bedenkingen heb, wat een dom werk is dat, en voor wat? Een klant en het is weer een teringzooi. Pure bezigheidstherapie.)

Wat ik bedoel is: Ik denk dat de laagste drempel voor het zelfstandig functioneren van mensen een drempel moet zijn, waarin bepaalde zaken zijn opgenomen zodat er geen rare bij-effecten ontstaan door het kunnen nemen van lagere drempels.

Concreter voorbeeld: Je kan de hele dag in je pyjama Netflix kijken, pizza laten bezorgen, je pakketje met whatever erin ontvangen en klaar. Geen enkele drempel hoeven nemen. Maar het leert je ook niet om drempels te nemen, en er gaan genoeg drempels in je leven komen.

Ik ben ervan overtuigd dat de weg van de minste weerstand (Online (eten) bestellen), een hidden cost met zich meedraagt die ik niet bereid ben om te betalen.

Het lijkt me als mens wenselijk dat je op jezelf in staat bent om steeds grotere drempels te kunnen overbruggen. En we kunnen elkaar over drempels heen helpen.

Wat ben ik zelf gaan doen: Ik ben (samen met m'n vriendin) arbitraire drempels op gaan zetten omtrent bepaalde zaken, meestal vanuit het beginsel dat ik een probleem wilde oplossen. Is de bezorging van pakketjes slecht? Dan gaan we maar zelf spullen halen. Ben ik het niet eens met de supermarkt dat de boter duurder is geworden? Dan maar zelf naar de boer fietsen. Laatst hebben we afgesproken dat we geen rotzooi meer gaan kopen van de winkel. Gevolg? We eten gezond, en we zijn voor de lol dingen zoals koekjes gaan bakken.

Door voor onszelf bepaalde drempels op te leggen hebben we ons gedrag kunnen conditioneren naar een functionerend stel. Door het onszelf minder makkelijk te maken, hebben onszelf kunnen dwingen om te groeien op verschillende vlakken. Niemand zal ons dat afpakken.

Ik ben oprecht gelukkiger de laatste tijd. Omdat ik mezelf "dwing" naar buiten te gaan, en in beweging te komen voor de dingen die ik wil bereiken (Ik heb het ook over mentale beweging)

Wat is de luxe van een flitsbezorger? Dat je voor twee euro minder jezelf in een sociaal isolement kan parkeren, je een deel van je bestelling mist, dat je jezelf de kans ontneemt om 30 minuutjes te bewegen en dat je weer een stukje bijgedragen hebt aan de grote datahoop van het bedrijf waar je mee in zee gegaan bent?

Ik zie de luxe niet van een hoop zaken. Wat is de luxe van stoelverwarming in een auto? Als ik eenmaal zit is de stoel na tien minuten ook warm. Ik heb auto noch rijbewijs... :+

Ik weet bijna zeker dat vandaag de dag, de weg van de minste weerstand, een weg is die er op korte termijn interessant uitziet, maar op lange termijn slecht voor je is, op een of andere manier. Daarom heb ik mezelf afgesproken om, zoveel als mogelijk, de weg te kiezen waar ik m'n zaakjes op een zo klein mogelijke schaal op orde kan krijgen, waardoor de resultaten en gevolgen beter te overzien zijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:53:
[...]

Het ophalen van de schouders bij een 2de hands woning met F-label? OOoh nee, want we kunnen die transformatie nr A of bijna energie vrij niet aan. Want mssh moeten we wel zelf "dingen" doen : eeeek
Ik zou met een F-label 's winters alleen de slaapkamer verwarmen gezien de hoge gasprijzen. Je trekt in de rest van het huis maar lekker een tweede/derde trui aan.

We leven vér boven onze stand. Als we morgen allemaal zouden besluiten dat we eigenlijk helemaal geen overdreven diabeteskoffie hoeven te drinken, dan zou de Starbucks overmorgen failliet zijn. Als we morgen allemaal zouden besluiten dat we ook gewoon zelf ons brood kunnen smeren in de ochtend (Wat evenveel tijd kost als een boterham bestellen), dan zou de Subway overmorgen z'n deuren sluiten.

We zijn lui, we zijn verwend, we leven uit gemakszucht. En we zijn ook nog eens ongelukkig. Stop met al die dingen. Ik drink (heet) water, melk en bij hoge uitzondering een drankje. Ik eet brood, boter, kaas, eieren, aardappelen, vlees, groente/fruit van het seizoen. Ik ben niet duurder uit dan voorheen, maar ik eet wel een stuk minder (=minder rotzooi). Het voelt tien keer lekkerder om thuis te komen van een halfuurtje fietsen naar de melkboer met een week aan melk, kaas en boter, dan elke trip naar de supermarkt om de hoek voor een zak chips.

En ik probeer mensen steeds uit te leggen dat het écht beter is. Maar ze geloven het niet, en leveren hun geld linea recta weer in bij niet-essentiële service nummer zoveel. Heel raar dat al die bedrijven zoveel winst maken. Dat klopt niet, maar ze zijn niet de enige schuldige partij. Wíj kopen hun rotzooi, vaak tegen beter weten in.

Ok dit leest meer als een rant. Als de moderator dit leest, knip er gerust tussenuit wat echt te ver van het onderwerp staat :)
Ivow85 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:28:
[...]

Auto's zijn ten opzichte van modaal salaris in nieuwprijs juist voordeliger geworden. En daarbij luxer, zuiniger en gaan veel langer mee. Een auto uit de jaren 80 was na 10 jaar en 150000 kilometer volledig afgeschreven, nu is zo'n auto een leuke deal op de tweedehands markt waar je vrijwel zeker nog wel een paar jaar mee vooruit kunt.
Een Kadett kostte in 1985 ongeveer 2/3e modaal bruto jaarsalaris. Een ruimere, betere, zuinigere en luxere Corsa kost in 2022 ongeveer 55% van een modaal bruto jaarsalaris.

Er zijn twee belangrijke redenen dat we die auto nu als dertigers niet meer nieuw kopen:
- hogere woonlasten/woonquote en diverse vaste lasten die destijds niet bestonden, dus minder geld over om voor die auto te sparen.
- andere prioriteiten dan een hagelnieuwe auto. Sowieso is de auto voor de meeste huidige twintigers en dertigers geen statussymbool meer, waar dat voor de generatie van hun ouders vaak wel (deels) zo was.

En een volle alu buis verbruikt per passagier nog altijd véél meer energie dan een auto volgepakt met het gezin + caravan. De enige reden dat die vliegreis zo voordelig is, is dat die volledig belastingvrij is, terwijl je met je sleurhut op weg naar Zuid Europa je scheel betaalt aan accijnzen, BTW en tolgeld.
Wacht even jij denkt dat 'ie een vliegtuig bedoelde? Ik dacht dat het een trein was... :-(

Want dan zou het ook efficiënter geweest zijn...

Dit is geen handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Verwijderd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:53:
[...]

Misschien komt dat dat E klasse woningen vaak bijna net zo duur zijn als A klasse woningen? Als een F of G klasse woning een stuk significant goedkoper zou zijn dan is het het waard om dat te kopen en in te investeren, maar al met al ben je met een F klasse gewoon duurder uit om dat naar een A klasse te brengen, en vergeet niet het is een geval van 'handjes uit de mouwen' maar eerder '2 linker handen hebben meets mij man is klusser'.

2 voorbeelden in mijn buurt:
eerste, F klasse woning vs
https://www.funda.nl/koop...-prins-bernhardstraat-18/
A klasse woning, ja deze is slechts 20 K duurder, maar onder de streep is het veel goedkoper in alles, energieneed en de het eraan klussen scheelt enorm!
https://www.funda.nl/koop...2711327-kruiskamplaan-66/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Higaphix schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:30:

Concreter voorbeeld: Je kan de hele dag in je pyjama Netflix kijken, pizza laten bezorgen, je pakketje met whatever erin ontvangen en klaar. Geen enkele drempel hoeven nemen. Maar het leert je ook niet om drempels te nemen, en er gaan genoeg drempels in je leven komen.
Wat is er mis om een zondag niet uit pyjama Netflix te kijken en pizza te bezorgen? Wat corona mij heb geleerd dat een pyjama dag een lekkere relaxte dag is in een overvol leven!
Door voor onszelf bepaalde drempels op te leggen hebben we ons gedrag kunnen conditioneren naar een functionerend stel. Door het onszelf minder makkelijk te maken, hebben onszelf kunnen dwingen om te groeien op verschillende vlakken. Niemand zal ons dat afpakken.

Ik ben oprecht gelukkiger de laatste tijd. Omdat ik mezelf "dwing" naar buiten te gaan, en in beweging te komen voor de dingen die ik wil bereiken (Ik heb het ook over mentale beweging)
Sorry maar dit klinkt echt als een depressie, ik heb dat totaal niet, ik hoef mijzelf niet naar buiten te dwingen omdat ik dat zelf graag wil, ik ga iedere dag naar kantoor zonder bij na te denken om zo sociale contacten te op te doen, die hoef ik niet meer te hebben in een supermarkt en zo de zelfscankassa te pakken.
Ik zie de luxe niet van een hoop zaken. Wat is de luxe van stoelverwarming in een auto? Als ik eenmaal zit is de stoel na tien minuten ook warm. Ik heb auto noch rijbewijs... :+

Ik weet bijna zeker dat vandaag de dag, de weg van de minste weerstand, een weg is die er op korte termijn interessant uitziet, maar op lange termijn slecht voor je is, op een of andere manier. Daarom heb ik mezelf afgesproken om, zoveel als mogelijk, de weg te kiezen waar ik m'n zaakjes op een zo klein mogelijke schaal op orde kan krijgen, waardoor de resultaten en gevolgen beter te overzien zijn.

[...]

We leven vér boven onze stand. Als we morgen allemaal zouden besluiten dat we eigenlijk helemaal geen overdreven diabeteskoffie hoeven te drinken, dan zou de Starbucks overmorgen failliet zijn. Als we morgen allemaal zouden besluiten dat we ook gewoon zelf ons brood kunnen smeren in de ochtend (Wat evenveel tijd kost als een boterham bestellen), dan zou de Subway overmorgen z'n deuren sluiten.

We zijn lui, we zijn verwend, we leven uit gemakszucht. En we zijn ook nog eens ongelukkig. Stop met al die dingen. Ik drink (heet) water, melk en bij hoge uitzondering een drankje. Ik eet brood, boter, kaas, eieren, aardappelen, vlees, groente/fruit van het seizoen. Ik ben niet duurder uit dan voorheen, maar ik eet wel een stuk minder (=minder rotzooi). Het voelt tien keer lekkerder om thuis te komen van een halfuurtje fietsen naar de melkboer met een week aan melk, kaas en boter, dan elke trip naar de supermarkt om de hoek voor een zak chips.

En ik probeer mensen steeds uit te leggen dat het écht beter is. Maar ze geloven het niet, en leveren hun geld linea recta weer in bij niet-essentiële service nummer zoveel. Heel raar dat al die bedrijven zoveel winst maken. Dat klopt niet, maar ze zijn niet de enige schuldige partij. Wíj kopen hun rotzooi, vaak tegen beter weten in.
Wij overconsumeren inderdaad, en de juiste keuzen maken is prima, mijn vriendin en ik geven elkaar liever dagjes uit dan cadeaus. Er is een reden dat steeds meer mensen parttime werken, omdat ze simpelweg niets liever hebben dan vrije tijd ipv veel geld en spulletjes in huis. Vrije tijd is het echte geluk, niet geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

spijkerhoofd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:47:
[...]

Misschien komt dat dat E klasse woningen vaak bijna net zo duur zijn als A klasse woningen? Als een F of G klasse woning een stuk significant goedkoper zou zijn dan is het het waard om dat te kopen en in te investeren, maar al met al ben je met een F klasse gewoon duurder uit om dat naar een A klasse te brengen, en vergeet niet het is een geval van 'handjes uit de mouwen' maar eerder '2 linker handen hebben meets mij man is klusser'.

2 voorbeelden in mijn buurt:
eerste, F klasse woning vs
https://www.funda.nl/koop...-prins-bernhardstraat-18/
A klasse woning, ja deze is slechts 20 K duurder, maar onder de streep is het veel goedkoper in alles, energieneed en de het eraan klussen scheelt enorm!
https://www.funda.nl/koop...2711327-kruiskamplaan-66/
Ja maar ja nu vergelijk je een rijtje met een 2 onder 1 kap, die tweede wint zowiezo ook al is die E-label
Ook al zijn de vraagprijzen ongeveer hetzelfde, die 2 onder 1 kap heeft gewoon meer, veel meer en dan heb ik het nog niet eens over enkel uitstraling.

Dat rijtje voor die prijs, ja dan heb je een A-tje (cool zeg..zomaar €430K)

"Vrije tijd is het echte geluk, niet geld." Helemaal mee eens

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2022 22:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Het ging ook over de economische voordelen. En die pakken afgezien van de belastingvoordelen op brandstof ook goed uit als je de kosten van het stallen van de sleurhut, etc. meeneemt.

offtopic:
Energetisch ben ik trouwens benieuwd wat de embodied energy is van een vliegtuig, en hoeveel dat nog is per passgierskilometer. Ik ben geen fan van de vliegindustrie, maar de manier waarop het onderhoud wordt gedaan is natuurlijk fantastisch, en vliegtuigen gaan in continu-operatie bijna net zo lang mee als een auto
We leven vér boven onze stand. Als we morgen allemaal zouden besluiten dat we eigenlijk helemaal geen overdreven diabeteskoffie hoeven te drinken, dan zou de Starbucks overmorgen failliet zijn.
Ik kan heel slecht tegen dit soort brede waardeoordelen over "de moderne tijd", vooral als ze echt kant nog wal raken. Starbucks? Dat hebben we in Nederland nauwelijks, afgezien van een paar in stationshallen en luchthavens. Misschien dat de smerige Senseo-pads langzaamaan plaats maken voor de nog smeriger Nescafe-cups, maar Nederland is nog steeds het land waar we onze bakkies pleur zwart drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

spijkerhoofd schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:56:
[...]

Wat is er mis om een zondag niet uit pyjama Netflix te kijken en pizza te bezorgen? Wat corona mij heb geleerd dat een pyjama dag een lekkere relaxte dag is in een overvol leven!
Scherp gezien. Maar zoals de door jou geschetste context al toegeeft: Het gaat niet om de handeling, het gaat om het patroon.
Sorry maar dit klinkt echt als een depressie, ik heb dat totaal niet, ik hoef mijzelf niet naar buiten te dwingen omdat ik dat zelf graag wil, ik ga iedere dag naar kantoor zonder bij na te denken om zo sociale contacten te op te doen, die hoef ik niet meer te hebben in een supermarkt en zo de zelfscankassa te pakken.
Ik zou het niet zo zwaar opvatten. Zie het meer als naar een soort van heilige graal waar je naartoe aan het werken bent. Je weet dat je gezond moet eten. We deden het niet. We kozen (is het wel kiezen?) voor de weg van de minste weerstand. Nu nemen we actief niet de weg van de minste weerstand, maar de weg waarvan we de gevolgen het beste kunnen overzien.

Het schijnt wel dat depressie een stuk meer voorkomt onder jongeren. Ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen "Wees niet verdrietig", maar dat het ook niet zo moeilijk is als jezelf door een molen van zielenknijpers te moeten halen.
Wij overconsumeren inderdaad, en de juiste keuzen maken is prima, mijn vriendin en ik geven elkaar liever dagjes uit dan cadeaus. Er is een reden dat steeds meer mensen parttime werken, omdat ze simpelweg niets liever hebben dan vrije tijd ipv veel geld en spulletjes in huis. Vrije tijd is het echte geluk, niet geld.
Ik zit mezelf eigenlijk altijd op te vreten als ik niets te doen heb. Ik ben op zoek naar betekenis. Iets achterlaten. Ik ben alleen nog steeds zoekende naar dat wat ik in m'n vrije tijd kan doen, wat in die criteria past... :+

Dit is geen handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ik wil hier even op terugkomen. Bekijk dit artikel uit autoweek in 2011. De goedkoopste auto in 1985 was 10200 in hedendaagse euro's. De goedkoopste auto in 2011 was 8500 in hedendaagse euro's. Conclusie in 2011 (correct): auto's worden juist iets goedkoper. Maar de goedkoopste auto in 2022 is 14000 euro, bijna twee keer zo duur als de goedkoopste uit 2011.

En nee, natuurlijk zijn die auto's niet hetzelfde (alhoewel de Panda nog steeds tot de goedkoopste auto's op de markt hoort). Maar er is echt wel iets fors veranderd in de betaalbaarheid van (nieuwe) auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-10 10:07
Nvm

[ Voor 109% gewijzigd door Nuevocasa op 07-08-2022 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Volgens mij zijn de twee belangrijkste redenen heel anders. Namelijk
- auto's gaan veel langer mee, of beter gezegd: slijten minder snel. Veel auto's van 10 jaar oud zien er nog prima uit en zijn ook motorisch nog OK. Doen het dus niet heel veel slechter dan nieuw.Terwijl ze een paar decennia geleden na 10 jaar half weggeroest waren.
- er wordt nu relatief veel geleased. Ongeveer 60% van de nieuwe auto's is lease. Dat betekent dat een behoorlijk deel van de dertigers geen nieuwe auto koopt omdat ze een leaseauto hebben. En dat betekent vooral ook dat er een hoop relatief nieuwe en probleemloze ex-leaseauto's van bv 4 jaar oud op de tweedehandsmarkt komen. Waar veel mensen vroeger de auto verkochten als er te veel problemen waren, en die tweedehandsauto's dus vaak aan het eind van hun latijn waren, daar kun je nu een relatief jonge en goed onderhouden auto voor een gunstige prijs kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Ik doel op iets vrij abstracts: "De luxe van het volledig in eigen bubbel kunnen leven". Persoonlijk denk ik dat het een ontzettend gevaarlijke trend is. Mensen zijn in de essentie kuddedieren (historisch gezien vrij kleine kuddes). Ik merk om me heen dat heel veel mensen in hun eigen wereld zitten. Allemaal met oortjes in, aan hun scherm gelijmd tijdens het boodschappen doen. Ik ben het verre van eens met heel veel van de keuzes die mijn generatie maakt.
Dacht je dat dit vroeger zo heel anders was? Enige verschil is dat je nu ziet dat mensen zich weinig aantrekken van anderen. Maar een paar decennia geleden waren de mensen net zo in zichzelf gekeerd, alleen zag je dat niet.

En nog weer een paar decennia daarvoor zat je in de eigen bubbel van de verzuiling. Waarbij je niet op het idee kwam om de mening van de spreekbuis van jouw stroming in twijfel te trekken.
Tsja, 'vroeger' had je geen Netflix, maar kon je gewoon voor de TV zitten zombiën. En had je Videoland. Die pizzabezorgers heb je ook al heel wat decennia. Die hang naar 'niksen' is van alle tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:17
Volgens mij is het simpeler: tijd is schaarser dan geld, dus als je geld hebt om iets niet te hoeven doen, win je tijd.
Ik breng liever de zaterdag door met m'n gezin, dan dat ik sta te klussen wat ook iemand anders kan doen voor 200 euro.
Ik weet niet of het luxe is, gezien de hoeveelheid stress die men lijkt te hebben.
Pagina: 1 ... 142 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg