psychodude schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:38:
[...]
Dit is natuurlijk niet helemaal waar. Er bestaat gewoon een evident verschil tussen het niveau van zorg dat geleverd kan worden tussen diverse centra, zowel in acute als niet-acute setting. In niet-acute setting natuurlijk niet zo'n groot probleem, je moet dan gewoon rekening houden met verplaatsing naar een ziekenhuis waar de benodigde zorg geleverd kan worden. Maar in de acute setting is je standplaats medebepalend voor uitkomst en overleving, indien daar de acute zorgvraag ontstaat.
Voor de meer luxe voorzieningen kun je je natuurlijk zeker afvragen of het nodig is om op de fiets een bereikbaarheid te hebben tot 2x mediamarkt, 1x coolblue en nog enkele kleinere elektronica winkels. Of dat het noodzakelijk is de keus te hebben tussen 15 ijswinkels, circa 6 McDonald's (om nog maar te zwijgen over concurrerende ketens) binnen een straal van 1 km vanaf mijn woning. En binnen een straal van zo'n 3 kilometer toegang te hebben tot 5 bioscopen waar ik weet van heb, en vermoedelijk dat er nog wel een aantal kleinere andere zijn.
Even goed als de vraag of 500+ restaurants om uit te kiezen op Thuisbezorgd noodzakelijk is.
Maar het is allemaal natuurlijk wel makkelijk. En scheelt gewoon ontzettend veel tijd.
Hoeveel tijd scheelt dat nu echt? Ik woon nu ruim een half jaar in een dorp met ca 5000 inwoners. Hiervoor in een plaats met ruim 80.000 inwoners (nabij het centrum) .
De supermarkt, bakker, slager, drogist, bloemenzaak en wat horeca incl ijssalon zijn hier, net als bij de vorige woning, op loopafstand. De basisschool ligt om de hoek. Alle dagelijkse zaken zijn hier dus. Ja, véél minder keuze op thuisbezorgd. Goede stimulans om die veelal ongezonde makkelijke 'keuze' links te laten liggen. Meer horeca opties vinden we op een half uurtje fietsen (of 10-15 minuten met de auto) in omliggende grotere dorpen of de nabijgelegen stad. In één van die dorpen en in de stad vinden we een bioscoop en theater. In de stad ga je vaker te voet of op de fiets voor die 1 tot 3 kilometer. Hier pak je makkelijker de auto als je de voorzieningen uit het grotere dorp bezoekt, omdat je daar ook makkelijk en gratis kan parkeren.
Toen ik in mijn vorige woonplaats woonde, was mijn reistijd van voordeur tot bijvoorbeeld het centrum van Amsterdam of Utrecht korter dan van de mensen die in de buitenwijken van de stad zelf woonden.
En een bezoekje aan grotere elektronica of kledingwinkels doe je niet zo vaak omdat het nodig is. Ook niet als je er naast woont. Dat ze om de hoek zitten is alleen leuk als je graag gaat 'shoppen' als vermaak/tijdverdrijf. Die paar keer per jaar dat je gaat shoppen omdat je spullen nodig hebt, maakt de afstand niet uit. Voor oplaadbare batterijen of een nieuw kabeltje om de telefoon op te laden heb ik geen grote elektronicazaak nodig, dat soort spul is ook gewoon in ons dorp te koop.
De bouwmarkt is hier in afstand verder rijden, maar in reistijd véél sneller te bereiken (grotendeels 80km weg vs stads verkeer). Sterker: vanuit mijn vorige woonplaats met meerdere bouwmarkten ging ik vaak naar een bouwmarkt van de naastgelegen plaats omdat die sneller met de auto te bereiken was.
We hebben hier meerdere buslijnen en een treinstation met directe verbinding naar de Randstad.
En ja, wanneer je veel tijd met vrienden in de horeca spendeert (studenten, alleenstaanden/kinderlozen met dito vrienden) is wonen in de stad fijn omdat je dan veel keuze hebt en kruipend naar huis kan. Echter, de meeste mensen die toe zijn aan huisje-boompje-beestje zullen merken dat ze al die stadse voorzieningen nauwelijks nog gebruiken. Dan is even naar de stad reizen niet zo erg voor die paar keer per jaar.
Uiteraard is het verschil met een dorp zonder eigen voorzieningen wel heel groot. Als je voor elk vergeten pakje boter of pak melk weer naar een winkel in een dorp/stad verderop moet of zelfs je kinderen niet in eigen dorp naar de basisschool kunnen, dan zul je ineens veel tijd kwijt zijn aan pendelen.
En tieners zullen als het 's ochtends weer eens regent of wanneer er flinke tegenwind is flink balen dat ze naar een naastgelegen dorp of stad moeten fietsen om bij hun middelbare school te komen.
Maar voor wat betreft het dorp waar ik woon: we gaan nog niet eens één keer per maand naar de omliggende plaatsen toe 'uit noodzaak'. Wel vaker voor het plezier, we willen ook graag de omliggende plaatsen van onze nieuwe woonplaats beter leren kennen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.