Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.890 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
BarendBotje schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:58:
[...]

Met alle gevolgen van dien uiteraard. Hoe langer de ellende voor starters hoe groter de kans dat ik hier uit Nederland vertrek. En dan verwacht men dat we straks nog gaan werken voor al die pensioenen en voor de pensionados die zorg nodig hebben :O 1..2..3.. denk het nie
Je weet dat je in NL alleen voor je eigen pensioen werkt toch? :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 23:37
Error404! schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:21:
Ik zie in omgeving Delft en Voorburg steeds vaker dat woningen heel lang te koop staan. In de prijscategorie 350-450 staan de meeste woningen nu 4/5 weken online voordat er een keer 'onder bod' komt te staan. Heeft dat te maken met capaciteit (makelaars, Funda, banken) of is het marktsentiment echt veranderd?
In veel regio's is dat nu het geval. Hypotheek is nu duurder geworden. Vorige jaar was het mogelijk om een hypotheek te krijgen van 5,8x het gezamelijke salaris en nu is het 5,1x.

Met een gezamelijke inkomen van 75.000 euro kon je een hypotheek krijgen van 435.000 euro en nu 382.500 euro.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:12
Requiem19 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:37:
[...]

Afhankelijk van het type pensioen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Durant schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 00:12:
[...]

Als ik kon zou ik vertrekken naar een land buiten de EU. Ik dacht aan Noorwegen. Door al die gesloten akkoorden en wat ze nog meer van plan zijn, hebben we hier uiteindelijk niks of weinig meer te zeggen. Er gaat imo nog veel op ons afkomen de komende jaren. De afgelopen jaren waren soort van de kers op de taart. Mijn ogen zijn regelmatig letterlijk opengevallen van verbazing van wat blijkbaar kan hier in NL en niet (meer). Even kort geformuleerd om niet teveel off topic te gaan.
Of Zwitserland! Kom er al jaren en de verhoudingen waren vroeger zo dat Zwitserland heel duur is, inmiddels is het allemaal redelijk gelijk qua boodschappen, daar waar vroeger alles 3/4x duurder was. Enige echt dure daar is vlees. Huisvesting daar is best prijzig, maar daar staat al een starters salaris van 100k franken tegenover.. Enige wat mij tegenhoudt is mijn sociale leven hier en de lichte taal barriere, tijd om een cursusje duits/frans te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
TvanW schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:36:
[...]

Vergeet je dan niet even af te rekenen :?
Voor wat precies? De overheid krijgt al 20k van mij waar er nu weer een stelsel van gratis geld ingevoerd wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:22
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:08:
[...]

En gelukkig stonden alle woningen al op de goede plaats, en zijn er sindsdien binnen Nederland geen verschuivingen naar de Randstad geweest.

Die grote stoelendans pakte, heel cynisch, prima uit voor mensen die in het kader van VUT/pensioen hun rijtjeshuis in het westen kondern verruilen voor een woonboerderij in Drenthe.
Maar die mensen werkten dus in de periode vóór de door jou genoemde "verschuivingen naar de Randstad". En zullen dus juist relatief vaak buiten de Randstad hebben gewoond. Van de opbrengst van de verkoop van hun huis in Schubbekutteveen zullen die waarschijnlijk niet zo snel een woonboerderij in Drenthe hebben kunnen kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
BarendBotje schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Of Zwitserland! Kom er al jaren en de verhoudingen waren vroeger zo dat Zwitserland heel duur is, inmiddels is het allemaal redelijk gelijk qua boodschappen, daar waar vroeger alles 3/4x duurder was. Enige echt dure daar is vlees. Huisvesting daar is best prijzig, maar daar staat al een starters salaris van 100k franken tegenover.. Enige wat mij tegenhoudt is mijn sociale leven hier en de lichte taal barriere, tijd om een cursusje duits/frans te nemen :)
Nou, ik ben afgelopen meivakantie naar Zwitserland op vakantie geweest, dat is toch echt wel een forse aanslag op de portemonnee. Cost of living is echt wel 2x zo duur als in Nederland voor een hoop zaken. Huizen zijn denk ik zelfs 2-3x zo duur als ik kijk naar wat een vriend van mij betaald voor zijn huis 8 km van Geneve vandaan. Met je gezin een weekje naar Zwitserland gaan en wat leuke dingen doen en je bent rustig 3-5k kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
BarendBotje schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:28:
[...]

Voor wat precies? De overheid krijgt al 20k van mij waar er nu weer een stelsel van gratis geld ingevoerd wordt :+
Dat is dan weggegooid geld geweest als ik je reactie zo lees ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Blik1984 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:56:
[...]

Nou, ik ben afgelopen meivakantie naar Zwitserland op vakantie geweest, dat is toch echt wel een forse aanslag op de portemonnee. Cost of living is echt wel 2x zo duur als in Nederland voor een hoop zaken. Huizen zijn denk ik zelfs 2-3x zo duur als ik kijk naar wat een vriend van mij betaald voor zijn huis 8 km van Geneve vandaan. Met je gezin een weekje naar Zwitserland gaan en wat leuke dingen doen en je bent rustig 3-5k kwijt.
Klopt, maar in Zwitserland kun je genieten van het hoogste salaris van Europa. De salarissen liggen, afhankelijk van opleiding, werkervaring, vervolgopleiding en kanton, tussen de CHF 5000,- (€ 4.600,-) en CHF 7500,- (€ 6.900,-).

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Niet online
[...]

Met wat zoeken online kom ik toch op een netto salaris van ongeveer 6k franken met een huur van 1400 franken. Dat is 25% van je salaris aan huurkosten. Hier verdien ik modaal en als ik zou huren a 1200 euro, dan is dat toch al bijna 40% aan huisvesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Requiem19 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:37:
[...]

Nee. YouTube: Het beste pensioenstelsel ter wereld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
[...]

En gelukkig stonden alle woningen al op de goede plaats, en zijn er sindsdien binnen Nederland geen verschuivingen naar de Randstad geweest.

Die grote stoelendans pakte, heel cynisch, prima uit voor mensen die in het kader van VUT/pensioen hun rijtjeshuis in het westen kondern verruilen voor een woonboerderij in Drenthe.
Konden en wilde verruilen, zeker op die leeftijd maak je weinig nieuwe sociale contacten.
Leuk een groter huis maar als je daardoor bijna geen contact meer hebt met familie of je vrienden en je van 0 moet beginnen.
Dat is hetzelfde argument wat hier vaak aangehaald word waarom mensen niet naar een goedkoper deel van nederland kunnen verhuizen, sociale contacten, terwijl dat op jongere leeftijd veel minder een issue is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Op vakantie gaan geeft een heel ander effect, jij gaat naar een land waar de gemiddelde salarissen en dus ook de prijzen een stuk hoger liggen dat kost veel geld.
Als je echter naar een land gaat waar het gemiddelde salaris een stuk lager ligt dan heb je daar groot voordeel uit.
Als je echter in die landen woont en werkt maakt het weinig uit, de kosten en inkomsten zijn voor de normale bevolking altijd wel ongeveer in balans, zelfs in arme landen geld dat alleen kunnen ze dan minder westerse luxe betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Jeetje, AOW werkt op basis van een omslagstelsel, maar bedrijfspensioenen in de regel niet:
Koplopers in Europa
Er zijn twee financieringssystemen voor pensioenen. In Nederland is de eerste pijler gebaseerd op het omslagstelsel, de tweede en derde pijler op een kapitaaldekkingsstelsel. Met de goedgevulde voorzieningen van de tweede en derde pijler (176 procent van het bbp) neemt Nederland binnen Europa een uitzonderingspositie in. In Denemarken zijn deze voorzieningen 102 procent van het bbp. In Zweden en Frankrijk is het ongeveer twee derde van het bbp. Het Europese gemiddelde komt uit op 55 procent van het bbp.
Definitie Kapitaaldekkingsstelsel:
Kapitaaldekkingsstelsel

Pensioensysteem waarbij de begunstigden sparen voor hun eigen pensioen. De ingelegde premies worden belegd en kapitaal plus investeringsopbrengsten zijn zogenoemde pensioenvoorzieningen (pijlers 2 en 3) en vormen de basis voor de pensioenbetalingen. Dit stelsel is gevoelig voor ontwikkelingen op de financiële markten maar is niet gevoelig voor demografische veranderingen. In veel andere landen speelt kapitaaldekking een aanzienlijk kleinere rol dan in Nederland in de pensioenvoorziening.
Bron CBS
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ningen-hoogste-van-europa

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:12
[...]

Het blijft me verbazen hoe Boomers als de bron van alle kwaad worden gezien.
Je hebt natuurlijk gelijk, alle Boomers wonen in een woonboerderij in Drenthe, allemaal! :+

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:59
Requiem19 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Jeetje, AOW werkt op basis van een omslagstelsel, maar bedrijfspensioenen in de regel niet:

[...]

Definitie Kapitaaldekkingsstelsel:

[...]

Bron CBS
https://www.cbs.nl/nl-nl/...ningen-hoogste-van-europa
Dat is maar zeer de vraag. Bij een aantal werkgevers spaar je inderdaad voor je eigen pensioen, bijvoorbeeld via een ASR of BrandNewDay oid. Dan gaat de definitie inderdaad op :)

In de realiteit zijn heel veel Nederlanders lid van bijvoorbeeld ABP, PFZW, PME, PMT, etc etc etc. Je kan je afvragen of die 'in de regel' eigenlijk wel aan de definitie van een 'kapitaaldekkingsstelsel' voldoen.

Deze fondsen houden niet bij hoeveel euro's je hebt ingelegd, en/of hoeveel je euro's hebben gerendeerd en baseren daar vervolgens de uitbetaling op (die ook weer lastig is, omdat de levensduur van de pensioengerechtigde variabel is). Terwijl dat eigenlijk logisch zou zijn bij een kapitaaldekkingsstelsel.

In plaats daarvan geven deze fondsen nog niet zo lang geleden garanties over hoeveel geld ze gaan uitbetalen over de levensduur dvan de pensioengerechtigde. Dat is mooi, maar die garantie is eigenlijk niet te geven: wat als de investering toch niet zo goed rendeert dan wat nodig is om voldoende uit te betalen? Die situatie ontstaat in principe wanneer de inflatie hoger is dan het rendement. Om dat soort situaties voor te zijn, hebben we rekenrentes, en ik denk dat het duidelijk hoe die de afgelopen jaren heeft uitgevallen. Laat staan hoe dat in de toekomst in vergrijzend Nederland icm hoge inflatie uit gaan vallen.

Je bevriest de pensioenuitkering (niet indexeren). Maar de uitkering wordt eigenlijk nooit verlaagd, ook niet als dat nodig zou zijn. Als er desondanks meer geld nodig is om het stelsel dekkend te krijgen, is de oplossing: de bijdrage van werkenden verhogen. Dat is de afgelopen jaren actief gebeurd.
Het is dan geen kapitaaldekkingsstelsel meer, maar eigenlijk wel degelijk een omslagstelsel geworden, zij het met een enorme bak spaargeld als buffer ertussen, wat de omslag (nog) wel sterk verlicht. De video van @Masvic legt zo redelijk duidelijk uit dat de theoretische conceptuele benoemingen die je noemt niet op gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 29-07-2022 11:36 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Conrado schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk, alle Boomers wonen in een woonboerderij in Drenthe, allemaal! :+
Volgens mij lees je posts die over het 'geluk' van de boomers gaan systematisch verkeerd. Er wordt hier wel vaker aangetipt dat veel boomers (achteraf gezien) op de lange termijn de wind mee gehad hebben. Ze hebben, uitgezonderd links en rechts een economische crisis en een brakke arbeidsmarkt, op de lange termijn over het algemeen hun welvaart fors zien stijgen.

Dat is niets meer dan een feitelijke constatering, niemand neemt de boomers kwalijk dat ze een huis gekocht hebben voor 100k in guldens wat nu 400k in euro's waard is. Het enige wat sommige boomers kwalijk te nemen valt is dat ze de 'problemen' van latere generaties nog weleens willen bagatelliseren omdat het met hen ook allemaal goed gekomen is. Goed, de tijd zal uitwijzen hoe het uitpakt, misschien zijn de millennials wel de nieuwe boomers in 2050...

Edit: wat @CVTTPD2DQ hieronder heel goed verwoordt dus

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:43
Conrado schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:20:
Je verdraait het. Wat ik en een andere persoon zeggen, is dat de boomergeneratie weinig begrip (zal) hebben voor de huidige situatie op de huizenmarkt, omdat zij tot een generatie behoren die, door bevolkingsgroei, ruimtelijk beleid, dalende rente en andere demografische ontwikkelingen vooral vooruitgang heeft gezien.

Dat betekent niet dat ze het nooit slecht hebben gehad (sterker nog, als je het niet slecht hebt zie je nooit vooruitgang). Dat betekent ook niet dat er geen boomers zijn die geen geluk hebben gehad, of gewoon hun hele leven lang hebben gehuurd (want dat is natuurlijk ook veel normaler). Maar een boomer die een gokje heeft gemaakt op de huizenmarkt heeft daar bovengemiddeld vaak de vruchten van geplukt.

Dus ja, als een boomer zegt, "voor mij was het ook moeilijk, maar een paar jaar later pakt het altijd goed uit", besef dan dat het een verdachte bron is. Dat de voorwaarden die de huizenmarkt tijdens zijn leven hebben bepaald niet meer bestaan, en dat ze tijdens jouw leven heel anders zullen zijn. Dat deze oudere persoon met grotere levenservaring eigenlijk een enorm beperkt perspectief heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
BarendBotje schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Of Zwitserland! Kom er al jaren en de verhoudingen waren vroeger zo dat Zwitserland heel duur is, inmiddels is het allemaal redelijk gelijk qua boodschappen, daar waar vroeger alles 3/4x duurder was. Enige echt dure daar is vlees.
BarendBotje schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:20:
[...]

Met wat zoeken online kom ik toch op een netto salaris van ongeveer 6k franken met een huur van 1400 franken. Dat is 25% van je salaris aan huurkosten. Hier verdien ik modaal en als ik zou huren a 1200 euro, dan is dat toch al bijna 40% aan huisvesting.
Wat bedoel je nou precies - eerst zeg je dat Zwitserland vroeger in verhouding duur was, maar dat het nu gelijk is. Ik las dat als; duur voor iemand met een Nederlands inkomen, maar in je reactie op Blik1984 geef je aan dat het Zwitserse salaris ook hoger is. Wat bedoelde je dan in eerste instantie met '3-4x duurder', duurder dan wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:20:
[...]
wat als de investering toch niet zo goed rendeert dan wat nodig is om voldoende uit te betalen? Die situatie ontstaat in principe wanneer de inflatie hoger is dan het rendement. Om dat soort situaties voor te zijn, hebben we rekenrentes, en ik denk dat het duidelijk hoe die de afgelopen jaren heeft uitgevallen. Laat staan hoe dat in de toekomst in vergrijzend Nederland icm hoge inflatie uit gaan vallen.
De investeringen hebben juist prima gerendeerd. Het is juist de extra 'ingebouwde' veiligheid van de rekenrente die ertoe leidde dat de dekkingsgraad omlaag ging.
Je bevriest de pensioenuitkering (niet indexeren). Maar de uitkering wordt eigenlijk nooit verlaagd.
Nee hoor, er zijn een hoop voorbeelden van pensioenen die wel zijn verlaagd.

De belangrijkste reden waarom pensioenfondsen hier terughoudend mee zijn geweest, is omdat de rendementen juist wel heel goed waren, maar dat alleen de "administratieve" rekenrente zo ver naar beneden was doorgeschoten. (En het in de regel maar nét onder de grens zat.) Het is naar de deelnemers niet goed uit te leggen dat het kapitaal bijvoorbeeld in een paar jaar 50% gestegen is, maar er toch gekort zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
BarendBotje schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:54:
[...]
Ik vind het wel heel makkelijk scoren om Harrie nu zwart te maken en al zijn argumenten weg te wuiven. Jij hebt anders ook een beetje het trendy gelul van 'het komt wel goed' gehalte in je reacties. Je bent gewoon door Harrie op je teentjes getrapt, dan hoef je hem niet zo af te maken.
Mijn tenen kunnen wel wat hebben :)
Het is niet de bedoeling iemand zwart te maken, excuses als dat zo ervaren wordt. Want ik wel weet - simpelweg omdat ik de ervaring al heb - is dat het voor iedere generatie in Nederland goed komt. Ik ben van de Nix-generatie. Wij startten indertijd met hoge (jeugd)werkloosheid, massaontslagen - paar maal meegemaakt -, en uitzichtloosheid. Zoek maar eens op bijvoorbeeld 'tweede oliecrisis'. Daarbij kwam dat toen nog heel strikt last-in, first-out werd toegepast. De ouderen mochten blijven, wij moesten gaan. En toch, zijn wij er uiteindelijk ook gekomen, al duurde de ellende zo'n beetje tot de paarse kabinetten.
Mijn ouders hebben de oorlog meegemaakt, mijn grootouders twee oorlogen. Dan zijn wij bij voorbaat al geluksvogels.

[ Voor 3% gewijzigd door Conrado op 29-07-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:42:
[...]

De investeringen hebben juist prima gerendeerd. Het is juist de extra 'ingebouwde' veiligheid van de rekenrente die ertoe leidde dat de dekkingsgraad omlaag ging.

[...]

De belangrijkste reden waarom pensioenfondsen hier terughoudend mee zijn geweest, is omdat de rendementen juist wel heel goed waren, maar dat alleen de "administratieve" rekenrente zo ver naar beneden was doorgeschoten. (En het in de regel maar nét onder de grens zat.) Het is naar de deelnemers niet goed uit te leggen dat het kapitaal bijvoorbeeld in een paar jaar 50% gestegen is, maar er toch gekort zou moeten worden.
Dat klopt, en terecht ook trouwens. Het ís ook best raar om te korten terwijl er goede rendementen gehaald worden.
Tegelijkertijd zijn die rekenrentes er niet voor niks: de rentes zijn bizar laag (je kan ook niet met droge ogen niet 10% rendement per jaar beloven als de kapitaalmarkt voor 10 jaar vast geld lenen maar 1% kost) en nu de inflatie heel hoog is, beland je wel degelijk in een risicovolle situatie, die uiteindelijk als het geld op is toch wel degelijk zal eindigen in een omslagstelsel. En daar hebben werkenden nu al last van, want hun premies worden daadwerkelijk verhoogd terwijl zij de 'zekerheid' al hebben ingeleverd. Fondsen geven tegenwoordig meestal geen koopkrachtzekerheid meer voor wie later in is gestapt.

Zelfs als het geld niet eens echt opraakt, in de realiteit kunnen we nu echt niet stellen dat de tweede pijler geen impact heeft op de werkenden, terwijl je dat eigenlijk wel zou verwachten van een kapitaaldekking.
Nee hoor, er zijn een hoop voorbeelden van pensioenen die wel zijn verlaagd.
Ik ken ze niet, maar dat wil ik van je aannemen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Richh op 29-07-2022 12:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:13
In het kader van ontwikkelingen op de huizenmarkt hebben studenten een wel héél kleine woning gemaakt, die misschien nog wél betaalbaar is:

https://nos.nl/artikel/24...ing-die-nog-betaalbaar-is

Leuke ludieke actie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:33:
[...]
Dus ja, als een boomer zegt, "voor mij was het ook moeilijk, maar een paar jaar later pakt het altijd goed uit", besef dan dat het een verdachte bron is. Dat de voorwaarden die de huizenmarkt tijdens zijn leven hebben bepaald niet meer bestaan, en dat ze tijdens jouw leven heel anders zullen zijn. Dat deze oudere persoon met grotere levenservaring eigenlijk een enorm beperkt perspectief heeft.
Ik denk dat je dat ook kunt spiegelen...

Ik denk dat de meeste mensen, ook de boomers, wel zullen beseffen als zo'n boomer in het verleden in de gelegenheid was om een woning te kopen, hij daar heel gunstig uit gekomen is. Omdat de woningwaardeontwikkeling zo gunstig was. Maar dat is juist maar een heel beperkt perspectief op de woningmarkt.

Want tegelijk waren de overige omstandigheden voor zo'n boomer, om te zien of ze een huis zouden kunnen kopen, lang niet altijd heel gunstig. Soms onzekere toekomst- en inkomensperspectieven, ook economische crises, strengere hypotheektoetsen, hoge rentes en bijbehorende hypotheeklasten etc. Het was daardoor lang niet voor iedereen mogelijk of makkelijk om een huis te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:33:
[...]
Je verdraait het. Wat ik en een andere persoon zeggen, is dat de boomergeneratie weinig begrip (zal) hebben voor de huidige situatie op de huizenmarkt, omdat zij tot een generatie behoren die, door bevolkingsgroei, ruimtelijk beleid, dalende rente en andere demografische ontwikkelingen vooral vooruitgang heeft gezien.
Deels is dat misschien zo, maar ik wordt daarbij getriggerd door dit soort opmerkingen:
"ze" hebben het beleid van ruimtelijke ordening omgegooid.....
Generaties hebben per definitie minder begrip voor elkaar, dat is inherent aan het tijdskader waarin je leeft. Besef daarom ook dat het andersom werkt; niet de hele Boomer generatie is het op huizengebied voor de wind gegaan. Dat geldt ook niet alleen voor Boomers. Mensen die 10 jaar geleden een huis kochten blijken achteraf ook enorm geluk te hebben gehad.

Deels is deze discussie te vergelijken met pubertijd. Vol emoties roept de puber dat 'noooooooooit' wat wordt, terwijl de ouders gewoon de levenservaring hebben. Die discussie loopt hier ook steeds vast. Mischien moeten we dat maar 'es over een jaar of 10~15 hier overdoen :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:57:
Want tegelijk waren de overige omstandigheden voor zo'n boomer, om te zien of ze een huis zouden kunnen kopen, lang niet altijd heel gunstig. Soms onzekere toekomst- en inkomensperspectieven, ook economische crises, strengere hypotheektoetsen, hoge rentes en bijbehorende hypotheeklasten etc. Het was daardoor lang niet voor iedereen mogelijk of makkelijk om een huis te kopen.
Het blijft moeilijk, lijkt het, zelfs als twee mensen achterelkaar uitleggen dat we niet stellen dat de boomers het zoveel beter hadden, maar over de houding die voortkomt uit de ontwikkelingen op de huizenmarkt die een generatie heeft meegemaakt. Ook een boomer die niet heeft kunnen kopen zal waarschijnlijk denken dat kopen een goed idee is. Die kent waarschijnlijk generatiegenoten die wél hebben gekocht.

Nederland zit nu vol met goedbedoelende oudooms, schoonvaders en quizmasters die allemaal jongeren adviseren om vooral te kopen. Want dat pakt uiteindelijk altijd goed uit.

Stel je eens voor dat je in de jaren '30 een nieuwbouwhuis had gekocht. Jawel, een gewilde jarendertigwoning. Alleen blijven huizenprijzen (gecorrigeerd voor inflatie) ongeveer gelijk tot in 1970. Na de oorlog gaat de overheid aan de slag met uitbreidingsplannen. Overal worden (relatief) ruime, nieuwe woningen gebouwd. Een stukje seriematiger dan jouw woning, en de bouwkwaliteit is wat minder, maar er zijn genoeg parkeerplaatsen voor de inmiddels betaalbare auto, de electra is modern, en ze komen met centrale verwarming.

Oh, en het is voornamelijk sociale huur, waardoor de bewoners verhoudingsgewijs een schijntje betalen.

Jij, als huizenbezitter, zit inmiddels met een soort verduurzamingsdilemma. Een gashaard installeren, of toch maar een peperdure CV-installatie laten aanleggen? Lastig, lastig. De relatieve waarde van je eigen huis daalt ook, want het is in veel opzichten echt verouderd, en nieuwbouw is spotgoedkoop.

Adviseer jij je kinderen (die misschien wel boomers zijn) om een woning te kopen? Pakt dat altijd goed uit? Ik denk dat je advies een stuk gematigder is.

[ Voor 3% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 29-07-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10 11:06
pizzacabonara schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Klopt, maar in Zwitserland kun je genieten van het hoogste salaris van Europa. De salarissen liggen, afhankelijk van opleiding, werkervaring, vervolgopleiding en kanton, tussen de CHF 5000,- (€ 4.600,-) en CHF 7500,- (€ 6.900,-).
En dat doet dus hogere salarissen met het land. Leuk dat je zoveel salaris krijgt, maar als je niet kan sparen omdat alles 2x zo duur is en huizen misschien wel 2 a 3x heb je nog steeds geen drol aan.
Of je gaat heel klein en goedkoop huren om vervolgens heel veel geld te sparen en over 10 a 20 jaar naar een goedkoper land te gaan. Maar dat kan allemaal ook in NL.

Over salarissen, ik lees hier regelmatig mensen die zeggen dat de salarissen omhoog moeten. Nou tijd om er wat aan te doen dan toch? Ga even naar je baas en zeg dat je meer salaris nodig hebt. Willen ze niet geven? Dan zoek je een andere baan. Toch genoeg banen.

Salaris ophogen heeft geen zin voor de huizenmarkt. Die gaat ongetwijfeld net zo hard mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kx22 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:39:
[...]
Over salarissen, ik lees hier regelmatig mensen die zeggen dat de salarissen omhoog moeten. Nou tijd om er wat aan te doen dan toch? Ga even naar je baas en zeg dat je meer salaris nodig hebt. Willen ze niet geven? Dan zoek je een andere baan. Toch genoeg banen.
Leuk bedacht, maar als in jouw sector de organisaties een nullijn, of een marginale loonstijging, hebben, dan schiet je er weinig mee op als je bij een andere organisatie gaat werken. Of dan moet je maar 'gewoon even' in een totaal andere sector aan de slag gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Conrado schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:15:
[...]

Hoe stel je dat voor dan..?
Hoe bedoel je? Of wil je dat ik uitleg wat overwaarde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
kx22 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:43:
[...]
Hoe bedoel je? Of wil je dat ik uitleg wat overwaarde is?
Ik bedoel, hoe kun je die overwaarde voor jezelf beschikbaar krijgen? Ik heb daar wel'es naar gekeken maar dan kom ik niet verder dan allerlei dure constructies waarbij alleen de financiële dienstverlener er echt beter van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:42:
[...]

Leuk bedacht, maar als in jouw sector de organisaties een nullijn, of een marginale loonstijging, hebben, dan schiet je er weinig mee op als je bij een andere organisatie gaat werken. Of dan moet je maar 'gewoon even' in een totaal andere sector aan de slag gaan.
Ja misschien wel...
Als je meer wilt verdienen en in jouw branche kan dat niet, dan is dat misschien wel de enige oplossing.
Je kan ook wachten tot ze de salarissen automatisch verhogen, maar als ik jou zo hoor, hoeven ze dat helemaal niet te doen. Niemand "durft" weg te gaan omdat ze geen zin hebben in een andere sector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Conrado schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Ik bedoel, hoe kun je die overwaarde voor jezelf beschikbaar krijgen? Ik heb daar wel'es naar gekeken maar dan kom ik niet verder dan allerlei dure constructies waarbij alleen de financiële dienstverlener er echt beter van wordt.
Overwaarde opnemen kostje natuurlijk wel wat geld. Ongeveer 100 euro per maand bij 50.000 euro.
Maar het is wel jouw geld, dus als jij weet of je iets met 50.000 euro kan, kan je het opnemen.

Sommige maken er een sport van. Is wel een grijs gebiedje, maar ze nemen volledige overwaarde op. Stoppen dat in een nieuwe huis en lenen het resterende bedrag. Verhuren dit huisje en na 2 a 3 jaar met waardestijging doen ze dit truukje weer.

Edit
Het is puur op taxatie he. Dus stel jouw huis heb je vorig jaar voor 500k gekocht. Als jij de taxateur zover krijgt om het te taxeren voor 700k, mag jij 200k overwaarde opnemen tegen de huidige rente.
Als je NIET weet wat jij moet doen met 200k, zou ik het niet doen, maar als je dit nodig hebt.....

[ Voor 16% gewijzigd door kx22 op 29-07-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Salaris ophogen heeft geen zin voor de huizenmarkt. Die gaat ongetwijfeld net zo hard mee.
Klopt.

Zij het wel dat 'oud spaargeld' minder waard wordt. De vermogende krijgt minder koopkracht, de werkende meer. In dat opzicht kan het wel degelijk enig zin hebben afhankelijk van je politieke voorkeur (moet bezit lonen of moet werken lonen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
[...]

Gewoon verkopen? Het vermogensverschil tussen een emigrerde huurder en een emigrerende bezitter is gigantisch. Of wie op zijn oude dag naar een andere huurwoning verkast.

Verder is het voordeel ook te merken als je salaris voldoende is toegenomen om het onder hypotheek te zetten. Ja, dan leen je het, maar het is een dermate aantrekkelijke en vaak zelfs aftrekbare lening, wat je veel meer voordeel kan opleveren dan een huurder die een consumptieve lening af moet sluiten.

Kortom, het is natuurlijk geen gratis geld, maar het geeft je (en zeker in de woningmarktladder) wel degelijk een voorsprong. Het is ook weer niet 'waardeloos', wat sommigen proberen te beweren.

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 29-07-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Bij een volledig afbetaalde woning kun je gewoon weer om tafel met de bank. En dan indien je hypotheekplafond dat toelaat opnieuw zeg 100k lenen van de bank. Betaal je in verhouding nog steeds verrekte weinig per maand. Maar dan heb je je eigen (klein) dochter/zoon geholpen en die 100-200 euro in de maand aan openstaande hypotheeklasten is een lachertje.

Zo had mijn oma dat in elk geval geregeld. Die gaf liever met de warme dan met de koude hand. Huis was afbetaald, woz waarde 600k. Wilde toch alle kinderen wat uitbetalen dus kreeg de bank zover om 120k aan hypotheek erbij te plussen. Kon ze de kinderen 20k elk geven en om de maandlasten zat ze niet over in met een dik nabestaandenpensioen van opa. En de uiteindelijke verkoopopbrengst na overlijden oversteeg ruimschoots het openstaande bedrag aan de bank.

Genoeg mensen die dit zo gedaan hebben de afgelopen jaren toen bovendien de rente enkel omlaag ging. Een goedkope manier om je eigen kroost te helpen. Icm de jubelton constructie is er bovendien geen schenkbelasting verschuldigd. Dus makkelijke manier om geld van oud naar jong te verschuiven op een fiscaal gunstige manier.

Qua discussie moeten we de boomers alles kwalijk nemen.. Ik vond dit filmpje wel een nuttige. YouTube: Young Generations Are Now Poorer Than Their Parents And It's Changin... Het is de combinatie van een groot cohort en het meemaken van economische en technologische vooruitgang tijdens het werkzame leven wat hen geen windeieren heeft gelegd. En dat voordeel daar kijk ik mijn eigen opa en oma niet van op aan. Bovendien is het een tijdelijk issue. Door erfenissen sijpelt het binnen de familie door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

[...]

En dat doet dus hogere salarissen met het land. Leuk dat je zoveel salaris krijgt, maar als je niet kan sparen omdat alles 2x zo duur is en huizen misschien wel 2 a 3x heb je nog steeds geen drol aan.
Of je gaat heel klein en goedkoop huren om vervolgens heel veel geld te sparen en over 10 a 20 jaar naar een goedkoper land te gaan. Maar dat kan allemaal ook in NL.

Ja dat is ook zo, je hebt niet meer aan hoger salaris als levensonderhoud meestijgt. Kosten om te wonen moet omlaag, is te hoog 40% van een salaris dat naar huur of hypotheek gaat.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Joosie200 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:29:
[...]

Bij een volledig afbetaalde woning kun je gewoon weer om tafel met de bank. En dan indien je hypotheekplafond dat toelaat opnieuw zeg 100k lenen van de bank. Betaal je in verhouding nog steeds verrekte weinig per maand. Maar dan heb je je eigen (klein) dochter/zoon geholpen en die 100-200 euro in de maand aan openstaande hypotheeklasten is een lachertje.

Zo had mijn oma dat in elk geval geregeld. Die gaf liever met de warme dan met de koude hand. Huis was afbetaald, woz waarde 600k. Wilde toch alle kinderen wat uitbetalen dus kreeg de bank zover om 120k aan hypotheek erbij te plussen. Kon ze de kinderen 20k elk geven en om de maandlasten zat ze niet over in met een dik nabestaandenpensioen van opa.
Geld uit een hypotheek mag toch alleen aan onroerende zaken besteed worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
stok schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:14:
[...]

Nee hoor, mag je overal aan besteden.

De crux zit hem alleen in de zinssnede "indien je hypotheekplafond dat toelaat". Je kunt niet 'zomaar' overwaarde opnemen. Die hogere hypotheek moet wel 'passen' bij het inkomen. En dat is lang niet altijd het geval. De constructie is dus vooral besteed aan mensen met een relatief hoog inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
[...]

Overwaarde verzilverd uit verkoop en bij aankoop van een nieuwe woning met hypotheekrente aftrek komt die overwaarde er op in mindering. Das de bijleenregeling.

Maar dat was hier niet het geval. Mijn opa en oma hebben de woning nooit verkocht voor een andere woning. Als je een dik eindloon pensioen, nabestaandenpensioen en aow hebt heb je genoeg ruimte richting de bank om zelfs na je 67e wat te regelen qua kredietruimte. En dan boeit het de bank niet of je er een flinke camper/caravan/boot van haalt of gebruikt om je eigen familie wat toe te stoppen. Bij niet terugbetalen verkopen ze de woning en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:19
En, als je het "consumptief/box3" opneemt, is de hypotheekrente niet aftrekbaar.

Met de afbouw wet Hillen maakt dat voor een kleine hypotheek niet veel uit.
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:20:
[...]

De crux zit hem alleen in de zinssnede "indien je hypotheekplafond dat toelaat". Je kunt niet 'zomaar' overwaarde opnemen. Die hogere hypotheek moet wel 'passen' bij het inkomen. En dat is lang niet altijd het geval. De constructie is dus vooral besteed aan mensen met een relatief hoog inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
[...]

Dat valt wel mee. Als je salaris inflatiegecorrigeerd wordt en/of onder een CAO valt, terwijl de rente daalt en hierdoor eveneens je maximale hypotheek toeneemt, dan is het in principe al mogelijk.

Deze mensen kunnen inderdaad niet de gehele overwaarde opnemen (met andere woorden: ze zouden hun eigen huis niet kunnen betalen als ze het nu moesten kopen) maar je hebt het toch al snel over tienduizenden euro's.
Of het voor 10 of 20k aantrekkelijk is om een nieuw hypotheekdeel af te sluiten is een ander verhaal natuurlijk, maar in combinatie met oversluiten kan dat best interessant zijn.

Of tenminste, nu niet meer, want de rente stijgt weer :+

[ Voor 11% gewijzigd door Richh op 29-07-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@kx22, @Joosie200, @Rubbergrover1, @Richh en anderen, bedankt voor de tips!
[...]
Je kunt niet 'zomaar' overwaarde opnemen. Die hogere hypotheek moet wel 'passen' bij het inkomen.
En daar zit 'm 'mijn' probleem. Ik heb (letterlijk) zelf gebouwd en daardoor een giga-overwaarde. Alleen het inkomen, zeker als je pensioen als uitgangspunt neemt, is de beperkende factor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

[...]

Dus als ik een boot wil kopen kan dat ook?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:19
Jawel! No problem.
pizzacabonara schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:36:
[...]

Dus als ik een boot wil kopen kan dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 09:18
[...]

Je moet een onroerende zaak als onderpand (hypotheek) hebben, maar het hoeft daar niet persé aan besteed te worden. Dat onderpand zorgt er ook voor dat het risico vrij laag is, waardoor de rente een stuk lager ligt dan bij een normaal krediet.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Conrado schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:23:

[...]

En daar zit 'm 'mijn' probleem. Ik heb (letterlijk) zelf gebouwd en daardoor een giga-overwaarde. Alleen het inkomen, zeker als je pensioen als uitgangspunt neemt, is de beperkende factor
Dat is inderdaad 1 van de uitzonderingssituaties waarin het wat lastiger wordt :P

In dat geval heb je de 'opeethypotheek' (ook wel verzilverhypotheek genoemd), is online heel veel over te vinden. Ik snap dat je dan misschien stelt 'dat dat een financiele constructie is waar de financiele dienstverlener vooral beter van word' maar in de basis is het best een logisch principe.

Het is inderdaad niet zo dat je de overwaarde kan 'pinnen', je zal of moeten verhuizen, of een deel aan de bank moeten 'verkopen'. Maar: dat zijn wel daadwerkelijk mogelijkheden die je hebt, waar je wel degelijk voordeel uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Richh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:20:
[...]
In dat geval heb je de 'opeethypotheek' (ook wel verzilverhypotheek genoemd), is online heel veel over te vinden. Ik snap dat je dan misschien stelt 'dat dat een financiele constructie is waar de financiele dienstverlener vooral beter van word' maar in de basis is het best een logisch principe.
Het principe is best logisch, maar de kosten vind ik scheef.
Jammer dat je inderdaad niet even kunt pinnen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 29-07-2022 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Conrado schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:25:
[...]

Het principe is best logisch, maar de kosten vind ik scheef.
Jammer dat je inderdaad niet even kunt pinnen :+
Ja het is gewoon geld lenen, maar dan met "onderpand".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 16:19
Conrado schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:42:
[...]

Mijn tenen kunnen wel wat hebben :)
Het is niet de bedoeling iemand zwart te maken, excuses als dat zo ervaren wordt. Want ik wel weet - simpelweg omdat ik de ervaring al heb - is dat het voor iedere generatie in Nederland goed komt. Ik ben van de Nix-generatie. Wij startten indertijd met hoge (jeugd)werkloosheid, massaontslagen - paar maal meegemaakt -, en uitzichtloosheid. Zoek maar eens op bijvoorbeeld 'tweede oliecrisis'. Daarbij kwam dat toen nog heel strikt last-in, first-out werd toegepast. De ouderen mochten blijven, wij moesten gaan. En toch, zijn wij er uiteindelijk ook gekomen, al duurde de ellende zo'n beetje tot de paarse kabinetten.
Mijn ouders hebben de oorlog meegemaakt, mijn grootouders twee oorlogen. Dan zijn wij bij voorbaat al geluksvogels.
Net zoals dat het goed kwam met de T-rex, sabeltandtijger, mammoet en de dodo. :+
Wat een oogkleppen heb je op als je de huidige tijd en aankomende jaren vergelijkt met de afgelopen decennia van almaar stijgende voorspoed (met wat tijdelijke dipjes).
Hitterecords, overstromingen, bosbranden, water en voedsel vol microplastic, klimaatvluchtelingen, wereldwijde pandemieën, misselijkmakend kapitalisme, alternatieve waarheden, individuen die meer geld bezitten dan een gemiddeld land, toegenomen individualisme, stijging van mentale klachten onder jongeren, passieve of misleidende politiek, algoritmes verstrengeld met ons dagelijkse leven.

Ik kan je vertellen dat de sociale onrust komende jaren (helaas) vervelende vormen gaat aannemen, ondanks dat de gemiddelde tweaker er warmpjes bij zit. Maja, alles komt goed. }:O

In dit opzicht durf ik best te beweren dat het internet ons nog een laatste vorm van welvaart gebracht heeft voordat we op een kruispunt komen van "en nu?". In ieder geval is duidelijk dat we wereldwijd gezien niet kunnen doorgaan met hoe we nu omgaan met geld, grondstoffen, mensen en tijd.

[ Voor 7% gewijzigd door geekeep op 29-07-2022 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
geekeep schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:59:
[...]

Net zoals dat het goed kwam met de T-rex, sabeltandtijger, mammoet en de dodo. :+
Wat een oogkleppen heb je op als je de huidige tijd en aankomende jaren vergelijkt met de afgelopen decennia van almaar stijgende voorspoed (met wat tijdelijke dipjes).
Hitterecords, overstromingen, bosbranden, water en voedsel vol microplastic, klimaatvluchtelingen, wereldwijde pandemieën, misselijkmakend kapitalisme, alternatieve waarheden, individuen die meer geld bezitten dan een gemiddeld land, toegenomen individualisme, stijging van mentale klachten onder jongeren, passieve of misleidende politiek, algoritmes verstrengeld met ons dagelijkse leven.

Ik kan je vertellen dat de sociale onrust komende jaren (helaas) vervelende vormen gaat aannemen, ondanks dat de gemiddelde tweaker er warmpjes bij zit. Maja, alles komt goed. }:O

In dit opzicht durf ik best te beweren dat het internet ons nog een laatste vorm van welvaart gebracht heeft voordat we op een kruispunt komen van "en nu?". In ieder geval is duidelijk dat we wereldwijd gezien niet kunnen doorgaan met hoe we nu omgaan met geld, grondstoffen, mensen en tijd.
Je kan wel heel depressief doen, maar we zitten nu in een wereldgedeelte waar vrede is en honger nauwelijks een rol speelt. Dat jij kan nadenken over hoe donker de wereld gaat uitzien zegt al genoeg.
Eet maar eens een weekje niet en dan heb je andere prioriteiten hoor.

Denk je dat de mensen die uit de oorlog komen gingen nadenken over hun toekomst? Ze waren al blij dat ze overleven en daarnaast genoeg eten hadden.

Elke generatie denkt dat ze pech hebben, maar elke generatie heeft zijn eigen problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
[...]
Sorry, hier haak ik even af. Als je dat werkelijk zo ziet, vind ik dat prima. Iedereen recht op z'n eigen mening.
Verwar het echter niet met realiteit, waarheid of rechtvaardiging, want daar heeft 't niets mee van doen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Conrado op 29-07-2022 17:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
In ieder geval is duidelijk dat we wereldwijd gezien niet kunnen doorgaan met hoe we nu omgaan met geld, grondstoffen, mensen en tijd.
Dat is iets wat een halve eeuw geleden ook al wel bekend was (bv. de Club van Rome wat betreft verbruik en vervuiling en de oliecrisis wat betreft het risico bij te grote afhankelijkheid van andere mogendheden). Maar waarvoor de meeste mensen liever de kop in het zand willen steken. Want het is veel te ongemakkelijk om er iets aan te doen. Zo ook in de politiek. De grootste stromingen bestaan grofweg uit:
- de markt zijn werk laten doen (dan gebeurt er dus niets, want maatregelen kosten geld);
- ontwijken en de regels aanpassen, om toch binnen de normen te blijven, want Hij lost het vast wel op;
- leuk en aardig, al die oplossingen voor de problemen, maar dat kan Jan Modaal niet betalen. Dus dat leggen we niet op.

Wat dat betreft komt bijvoorbeeld die Russische inval wel als geroepen. Zo wordt iedereen even met de neus op de feiten gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ook dan zal dat wel een evenwicht vinden, stel extreem dat het uit de hand loopt en USSR kernwapens inzet...dan ..ja dan mag je je eigenlijk zorgen maken.

Maar tot die tijd Geekeep, trek het je niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online

Het monetaire systeem is houdbaar zolang genoeg mensen er in geloven en belang hebben bij het voortbestaan ervan. Geld is een collectief gedeeld waanidee; het maakt verder niet uit of je met schelpjes, klompjes goud, of bitjes op een netwerk betaalt.

De mogelijkheid van inflatie zorgt er juist voor dat de VS altijd enige controle heeft over z'n schuldenberg. Als de rente op de staatsschuld te hoog wordt kan als noodmaatregel de geldpers worden aangezet. Dat heeft natuurlijk consequenties voor de bevolking en de economie, maar failliet hoef je niet te gaan.

Sterker nog, de Europese schuldencrisis van 2008 was een gevolg van een stokkende geldpers; Europese landen (ook Nederland) kunnen failliet gaan, omdat ze schulden in Euro's moeten afbetalen, en niet zelfstandig euro's kunnen bijdrukken.

Wat ik interessanter vind is hoe prijzen zich gaan ontwikkelen als, bijvoorbeeld, China besluit om niet langer haar goederen tegen spotprijzen te verkopen.
Dat vertrouwen in fiat geld bij de grote massa dan en die zijn vaak beperkt geinformeerd. In de financiele wereld zal menigeen er anders over denken. Geldverstrekkers spelen hierbij ook een rol. Bijv. de deposito/bonds? markt in Amerika is volledig ingestort.

Ik kijk ook wel eens naar video's van Arno Wellens. Hij is een van de weinige of misschien de enige die dieper zoekt in jaarverslagen (van banken), EU akkoorden en bepalingen, etc. Hij krijgt vaak kritiek, maar geeft altijd de links erbij zodat mensen het zelf kunnen nalezen. Hij werkt ook wel eens in opdracht.

Heel interessant hoe hij beschreef hoe grote bedrijven zoals bijv. Walmart hier belastingvoordeel opstrijken via een kantoor op de Zuid-as, terwijl ze hier niet eens een winkel hebben.

Hij heeft ook een keer Deutsche Bank bestudeerd. Deze is volgens hem zo goed als failliet. Banken kunnen derivaat constructies hanteren om hun balans tijdelijk op te poetsen. Zie ook zijn video over EU lidmaatschap Letland. Per toeval kwam hij hierachter. Via kamervragen door Omtzigt heeft hij ook dingen ontdekt.

Ik ben helaas vrij pessimistisch geworden over de EU en wereld moet ik zeggen, hoewel ik altijd zoek naar oplossingen. Veel problemen worden steeds doorgeschoven, totdat er uiteindelijk alleen nog maar slechte overblijven die velen veel pijn zullen gaan doen.

Bij de Nieuwe Wereld kijk ik ook regelmatig naar gesprekken. Kees de Kort had het in het begin van C. al over de 'ketens' in de economie en hoe die werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Niet online
Findail schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:54:
In het kader van ontwikkelingen op de huizenmarkt hebben studenten een wel héél kleine woning gemaakt, die misschien nog wél betaalbaar is:

https://nos.nl/artikel/24...ing-die-nog-betaalbaar-is

Leuke ludieke actie :)
Tiny Houses zijn dan beter :) Als gemeentes hier beter aan meewerken zullen velen dat doen schat ik.

Ik ook misschien als het op een stuk grond met wat bomen staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Durant op 29-07-2022 18:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Durant schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:47:
[...]

Tiny Houses zijn dan beter :) Als gemeentes hier beter aan meewerken zullen velen dat doen schat ik.

Tsss.. dat Tiny Houses concept. Op 30m2 wonen? Moet je niet willen en als je iets zoekt met bomen errond : Ga FT werken en daar waar je een goed salaris krijgt. (evt als zzp), hup hup school anders om .

Kansen zijn er altijd, zeker nu dat er werk genoeg is.

Dat Tiny geneuzel en dat wrch als partimer ntrl, beetje de halve dag in je nest ligge stinken en wiet roken, met al die bomen en bossen errond ! Ook nog extra subsidie wegens te weinig inkomen/handje ophouden??

Nee weg met dat tiny houses idee, een gedrocht is het en ik weet nual dat zoiets fout afloopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Durant
  • Niet online
Mijn ouders hadden vroeger een chalet van 4x12 m op 400 m2 in een mooi park. Dat zou dat voor mij groot genoeg zijn. Ze hoopten er meer voor te krijgen bij verkoop als er permanente bewoning werd toegestaan. Uiteindelijk was daarvoor goedkeuring vanuit de EU, maar sommige gemeentes (of alle?) lagen weer dwars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:35:
Tsss.. dat Tiny Houses concept. Op 30m2 wonen? Moet je niet willen en als je iets zoekt met bomen errond : Ga FT werken en daar waar je een goed salaris krijgt. (evt als zzp), hup hup school anders om .
Goh, ik wist niet dat het zo simpel was. Gewoon fulltime werken, dan kun je ineens wél een huis betalen. Onzin natuurlijk. De meeste mensen kunnen een eigen woning vergeten tenzij ze 2x40u doorbikkelen(*). En zelfs dan.
Dat Tiny geneuzel en dat wrch als partimer ntrl, beetje de halve dag in je nest ligge stinken en wiet roken, met al die bomen en bossen errond ! Ook nog extra subsidie wegens te weinig inkomen/handje ophouden??
Ik ben met je eens dat tiny houses problematisch zijn, maar weet je wat die dingen kosten? Relatief simpele modellen zitten al op 70k tot een ton, en dan is de grond vaak niet eens van jou. Het zijn gewoon woonwagenkampen, maar dan in een nieuw jasje. En iedereen staat er bij te klappen. Maar het is echt niet zo dat het een uitweg is voor de rat race. Je gaat nog steeds elke dag naar kantoor moeten om je peperdure chalet af te betalen.

(*) Beeldspraak natuurlijk. 40u is niet bepaald zwaar, maar het is ook geen luilekkerland van jointjes roken.

[ Voor 4% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 29-07-2022 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:46:
[...]

Goh, ik wist niet dat het zo simpel was. Gewoon fulltime werken, dan kun je ineens wél een huis betalen. Onzin natuurlijk. De meeste mensen kunnen een eigen woning vergeten tenzij ze 2x40u doorbikkelen(*). En zelfs dan.

[...]

Ik ben met je eens dat tiny houses problematisch zijn, maar weet je wat die dingen kosten? Relatief simpele modellen zitten al op 70k tot een ton, en dan is de grond vaak niet eens van jou. Het zijn gewoon woonwagenkampen, maar dan in een nieuw jasje. En iedereen staat er bij te klappen. Maar het is echt niet zo dat het een uitweg is voor de rat race. Je gaat nog steeds elke dag naar kantoor moeten om je peperdure chalet af te betalen.

(*) Beeldspraak natuurlijk. 40u is niet bepaald zwaar, maar het is ook geen luilekkerland van jointjes roken.
Ja ok, ik reageer iets te fel.

Maar waar willen we dan die Tiny House-jes neerzetten? Grondgebonden percelen ntrl. Klopt idd zowiezo 70K kost het minimaal en dan de grond in erfpacht/huur...met alle gevolgen van dien als de grondeigenaar er andere plannen mee heeft na verloop van tijd(kan ook zomaar de gemeente zelf zijn)

Slecht plan wegens onzekerheid perceel en politiek beleid en weggegooid geld in de zin dat je op 30m2 alles erinpropt en niet eens de zekerheid hebt of je wel mag blijven staan

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2022 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Joosie200 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:29:
[...]

Zo had mijn oma dat in elk geval geregeld. Die gaf liever met de warme dan met de koude hand. Huis was afbetaald, woz waarde 600k. Wilde toch alle kinderen wat uitbetalen dus kreeg de bank zover om 120k aan hypotheek erbij te plussen. Kon ze de kinderen 20k elk geven en om de maandlasten zat ze niet over in met een dik nabestaandenpensioen van opa. En de uiteindelijke verkoopopbrengst na overlijden oversteeg ruimschoots het openstaande bedrag aan de bank.

Genoeg mensen die dit zo gedaan hebben de afgelopen jaren toen bovendien de rente enkel omlaag ging. Een goedkope manier om je eigen kroost te helpen. Icm de jubelton constructie is er bovendien geen schenkbelasting verschuldigd. Dus makkelijke manier om geld van oud naar jong te verschuiven op een fiscaal gunstige manier.

Qua discussie moeten we de boomers alles kwalijk nemen.. Ik vond dit filmpje wel een nuttige. YouTube: Young Generations Are Now Poorer Than Their Parents And It's Changin... Het is de combinatie van een groot cohort en het meemaken van economische en technologische vooruitgang tijdens het werkzame leven wat hen geen windeieren heeft gelegd. En dat voordeel daar kijk ik mijn eigen opa en oma niet van op aan. Bovendien is het een tijdelijk issue. Door erfenissen sijpelt het binnen de familie door.
Wel lekker voor de vermogenden. Je geeft je kinderen vermogen of een extra woning, die kunnen het weer verhuren aan mensen die minder vermogend zijn.

Ik snap het heel goed maar het systeem is natuurlijk door en door rot.

Wij keken voor een woning, zijn met een ton overboden door ouders die voor hun kind een huis kochten (met hun overwaarde) die de kamers weer door kon verhuren aan studenten.

Goede manier van vermogen op jonge leeftijd creeeren voor je kroost en mensen moeten toch wonen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Durant schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:47:
[...]

In Nederland is de verhouding tussen kavelkosten en bouwkosten zodanig dat ik niet denk dat veel mensen voor een tiny house zouden kiezen. In gebieden waar een overvloed aan (slechte) grond is en een kavel een prikkie kost, daar maken de bouwkosten veel uit en daar is een tiny house wel interessant. Niet alleen omdat lagere bouwkosten dan relatief veel meer uitmaken op de totale kosten van de woning, maar ook omdat je voor het meer 'buiten' willen leven, wat vaak bij een tiny house 'hoort', ook een groter kavel wilt hebben. En dus relatief meer grond wilt dan bij een huis, tuin en keukenhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
Richh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:54:

Ik ken ze niet, maar dat wil ik van je aannemen :)
https://www.pmt.nl/over-pmt/financieel/verhogen-verlagen/

pmt in ieder geval, mijn vrouw heeft pmt pensioen vandaar ik dat wist, ongetwijfeld zijn er meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Paralize_nl schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:59:
[...]

Wel lekker voor de vermogenden. Je geeft je kinderen vermogen of een extra woning, die kunnen het weer verhuren aan mensen die minder vermogend zijn.

Ik snap het heel goed maar het systeem is natuurlijk door en door rot.

Wij keken voor een woning, zijn met een ton overboden door ouders die voor hun kind een huis kochten (met hun overwaarde) die de kamers weer door kon verhuren aan studenten.

Goede manier van vermogen op jonge leeftijd creeeren voor je kroost en mensen moeten toch wonen.
Ik heb het ook meegemaakt hoor met meerdere woningen die ik bekeek voor mezelf. Makelaar gaf ruiterlijk toe dat er allang interesse was vanuit ouders die iets zochten voor hun kroost + voor de studentenkamerverhuur. Tja daar valt niet tegen op te bieden. En wat ik zeg: mijn ouders hebben het geld vast zitten in de eigen woning buiten NL.

En daar kennen ze geen opeet/verzilverhypotheek idee. Dus voor mij komt financiële hulp nu goed uit maar ik zal er op moeten wachten tot de erfenis. Wat nog wel een tijdje duurt als het aan mij ligt. Kan dus beter in de tussentijd de lotto winnen of actiever gaan worden met daten. Want op twee inkomens valt nog wel te kopen.

Ondertussen spaar ik mijn eigen jubelton wel bij elkaar. Maar nog steeds valt er tegen de stijging 2016-2022 van woningen niet op te sparen. Voor ik ook 100k kan overbieden op een woning omdat het kan ben ik wel wat jaren verder. En dan nog heb je een woning die de nodige verduurzamingsbudget gaat opslokken waar ook geld nodig voor is. Want de typisch jaren 20/30 woningen zijn een 100 jaar oud en kunnen wel wat renovatie gebruiken.

De recentere woningen zijn namelijk van een prijsklasse hoger die ik sowieso niet kan financieren op maximale hypotheek en maximale spaargeld. Dat was dus ook precies waarom ik in 2008-2013 en 2014-2016 niet hebben kunnen kopen. Nog studerend, nog geen vast contract, nog een ontoereikend inkomen voor dito financieringlast. En precies dat gaat het nog lastiger maken. Volgend jaar nemen ze in ogenschouw dat je grosso modo mee kwijt bent aan voedsel, energie en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
[quote]Joosie200 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:32:
[...]

Ik heb het ook meegemaakt hoor met meerdere woningen die ik bekeek voor mezelf. Makelaar gaf ruiterlijk toe dat er allang interesse was vanuit ouders die iets zochten voor hun kroost + voor de studentenkamerverhuur. Tja daar valt niet tegen op te bieden. En wat ik zeg: mijn ouders hebben het geld vast zitten in de eigen woning buiten NL.

En daar kennen ze geen opeet/verzilverhypotheek idee. Dus voor mij komt financiële hulp nu goed uit maar ik zal er op moeten wachten tot de erfenis. Wat nog wel een tijdje duurt als het aan mij ligt. Kan dus beter in de tussentijd de lotto winnen of actiever gaan worden met daten. Want op twee inkomens valt nog wel te kopen.

Ondertussen spaar ik mijn eigen jubelton wel bij elkaar. Maar nog steeds valt er tegen de stijging 2016-2022 van woningen niet op te sparen. Voor ik ook 100k kan overbieden op een woning omdat het kan ben ik wel wat jaren verder. En dan nog heb je een woning die de nodige verduurzamingsbudget gaat opslokken waar ook geld nodig voor is. Want de typisch jaren 20/30 woningen zijn een 100 jaar oud en kunnen wel wat renovatie gebruiken.

De recentere woningen zijn namelijk van een prijsklasse hoger die ik sowieso niet kan financieren op maximale hypotheek en maximale spaargeld. Dat was dus ook precies waarom ik in 2008-2013 en 2014-2016 niet hebben kunnen kopen. Nog studerend, nog geen vast contract, nog een ontoereikend inkomen voor dito financieringlast. En precies dat gaat het nog lastiger maken. Volgend jaar nemen ze in ogenschouw dat je grosso modo mee kwijt bent aan voedsel, energie en dergelijke.
[/quote

Waarom wil je meteen renoveren en verduurzamen voor 100k? Mijn gouden tip zou zijn koop iets op de plek die je leuk lijkt en aan je minimale eisen voldoet en knap het geleidelijk op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-10 16:00
Durant schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:40:
[...]
Bij de Nieuwe Wereld kijk ik ook regelmatig naar gesprekken. Kees de Kort had het in het begin van C. al over de 'ketens' in de economie en hoe die werken.
Kees de Kort, prachtige vent. Al jaren dagelijks zijn tien minuutjes of korter bij BNR beluisterd. Jammer dat dat over is. Maar.. deze gouwe ouwe uit 2013 wil ik jou niet ontnemen:

YouTube: Kees de Kort:"De huizenprijzen kunnen echt alleen maar omlaag"

Ja, tis 'm echt. Ik werd in die tijden zowat wild van alle koopjes die er lagen. Kon alleen niets kopen van m'n slecht betaalde bijbaan destijds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Laapo schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:20:
[...]

Kees de Kort, prachtige vent. Al jaren dagelijks zijn tien minuutjes of korter bij BNR beluisterd. Jammer dat dat over is. Maar.. deze gouwe ouwe uit 2013 wil ik jou niet ontnemen:

YouTube: Kees de Kort:"De huizenprijzen kunnen echt alleen maar omlaag"

Ja, tis 'm echt. Ik werd in die tijden zowat wild van alle koopjes die er lagen. Kon alleen niets kopen van m'n slecht betaalde bijbaan destijds.
Als je lang genoeg preekt dat de boel gaat stijgen of instort krijg je vanzelf een keer gelijk. Vaak is de argumentatie gebakken lucht en giswerk. Hehe behalve als je nu koopt dan zit je net onder de piek van de markt natuurlijk, geloof mij maar :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 16:19
Conrado schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Sorry, hier haak ik even af. Als je dat werkelijk zo ziet, vind ik dat prima. Iedereen recht op z'n eigen mening.
Verwar het echter niet met realiteit, waarheid of rechtvaardiging, want daar heeft 't niets mee van doen :)
Precies de reactie die we kunnen verwachten van deze generatie:
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:46:
(..) Maar waarvoor de meeste mensen liever de kop in het zand willen steken. Want het is veel te ongemakkelijk om er iets aan te doen. (..)
Alles wegwuiven wat je niet zint en roepen dat het wel goed komt. Die opsomming van mij is domweg een lijst van feiten die nu spelen, dus we hebben het inderdaad over realiteit, waarheid en rechtvaardiging.

Ondertussen wel om de paar weken jezelf hier trots op de borst kloppen dat je je eigen huis hebt gebouwd.
Conrado schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:04:
[...]
Een voorbeeldje: steil ik heb een giga-overwaarde. Dat komt omdat ik zelf gebouwd heb.
Conrado schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:40:
[...]
ik heb een giga-overwaarde want ik heb m'n huis (letterlijk) zelf gebouwd.
Conrado schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:32:
[...]
Ik heb zelf gebouwd - letterlijk dan - en dat leverde me heel veel overwaarde op.
Conrado schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:58:
[...]
Dat kon ik in 2004 al niet, want ik heb letterlijk zelf gebouwd :)
Conrado schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:23:
[...]
En daar zit 'm 'mijn' probleem. Ik heb (letterlijk) zelf gebouwd en daardoor een giga-overwaarde.
Ik snap precies wat @CVTTPD2DQ bedoelt met BoomerBert. Helaas is er een grote kans dat voor iedere boomer in een afbetaald guldenhuis een boomer is die zijn/haar leven lang gehuurd heeft en nu/straks van een AOWtje plus een beetje moet leven.
Alles kwam goed, in die tijd, omdat de oplossingen voor problemen continu vooruit geschoven zijn. De rekening ligt nu op de deurmat, voor de (jonge) millennials en generatie Z welteverstaan. Voor mij persoonlijk komt het inderdaad wel goed, op financieel gebied, als IT-er met een prima baan. Neemt niet weg dat ik mij wél zorgen maak over mijn leeftijdsgenoten en jongeren in andere vakgebieden en/of financiële situaties.

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:05:
[...]

Ook dan zal dat wel een evenwicht vinden, stel extreem dat het uit de hand loopt en USSR kernwapens inzet...dan ..ja dan mag je je eigenlijk zorgen maken.

Maar tot die tijd Geekeep, trek het je niet aan
Ah, we mogen ons pas zorgen maken als ze met kernbommen gaan gooien. Over bagatelliseren van de huidige situatie gesproken.

[ Voor 7% gewijzigd door geekeep op 29-07-2022 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-10 15:06
[...]

Tsss.. dat Tiny Houses concept. Op 30m2 wonen? Moet je niet willen
Leg eens uit waarom iemand zoiets niet moet willen?

Ik kom zelf van 35m² en dat is echt prima wonen als je er een fijne 'buiten' bij hebt. Mijn 'tiny-house' was een afgedankt huisje voor alleenstaande senioren wat op de lijst stond om gesloopt te worden en vervangen voor nieuwbouw.

Tuintje er bij, plantsoen voor en achter de woning (met daaraan weer een volgend rijtje soortgelijke woningen). Echt méér dan prima voor een alleenstaande. Zeker als je de ruimtes nog wat meer naar de persoonlijke wensen kan ontwerpen. Zo was bij mij de slaapkamer relatief groot (11m²) en de woonkamer (14m²) relatief klein. En dan ook nog een gesloten gang en afzonderlijke keuken. In mijn ogen teveel verloren m².
Een echte slaapkamer heb je niet nodig, een goed geventileerde bedstee is voor een alleenstaande prima. Staat je bed niet echt in de woonkamer, maar ben je ook geen kostbare meters kwijt aan loopruimte rond je bed in een aparte slaapkamer. Loopruimte die je in praktijk alleen gebruikt om 's avonds je bed te bereiken en in de ochtend er weer uit te komen.

Een bedstee neemt pakweg 4m² in beslag. Grote ingebouwde (kleding)kasten ernaast en je zit op 6m². 1m² voor een toilet, 2,5 m² voor een badkamertje met comfortabele douche+wastafel. En dan nog 20m² voor wonen + koken. Heb je een prima woning op 30m². Maak er 40m² van en je hebt ruimte zat voor nog een aparte slaap- werk of logeerkamer.

Maar helaas, dit is in grote delen van NL alsnog redelijk onbetaalbaar vanwege grondprijzen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:35
Ivow85 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:35:
[...]

Ik kom zelf van 35m² en dat is echt prima wonen als je er een fijne 'buiten' bij hebt. Mijn 'tiny-house' was een afgedankt huisje voor alleenstaande senioren wat op de lijst stond om gesloopt te worden en vervangen voor nieuwbouw.

Tuintje er bij, plantsoen voor en achter de woning (met daaraan weer een volgend rijtje soortgelijke woningen). Echt méér dan prima voor een alleenstaande. Zeker als je de ruimtes nog wat meer naar de persoonlijke wensen kan ontwerpen. Zo was bij mij de slaapkamer relatief groot (11m²) en de woonkamer (14m²) relatief klein. En dan ook nog een gesloten gang en afzonderlijke keuken. In mijn ogen teveel verloren m².
Een echte slaapkamer heb je niet nodig, een goed geventileerde bedstee is voor een alleenstaande prima. Staat je bed niet echt in de woonkamer, maar ben je ook geen kostbare meters kwijt aan loopruimte rond je bed in een aparte slaapkamer. Loopruimte die je in praktijk alleen gebruikt om 's avonds je bed te bereiken en in de ochtend er weer uit te komen.

Een bedstee neemt pakweg 4m² in beslag. Grote ingebouwde (kleding)kasten ernaast en je zit op 6m². 1m² voor een toilet, 2,5 m² voor een badkamertje met comfortabele douche+wastafel. En dan nog 20m² voor wonen + koken. Heb je een prima woning op 30m². Maak er 40m² van en je hebt ruimte zat voor nog een aparte slaap- werk of logeerkamer.

Maar helaas, dit is in grote delen van NL alsnog redelijk onbetaalbaar vanwege grondprijzen.
Ja, en morgen kom je de liefde van je leven tegen en over een paar maanden wil je gaan samenwonen, moet je eerst verhuizen.
Of de thuiswerkmogelijkheid zoals je al zegt.
Natuurlijk hoef je niet gelijk op 150m2 te gaan zitten, maar een beetje extra ruimte is wel prettig om mogelijke nieuwe situaties aan te kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hier een instapklare tiny house chalet, je mag er zelfs permanent verblijven.
https://www.funda.nl/koop...00756-galgekade-2-a-c-18/

Dat hele tiny house concept : We noemen een chalet of caravan nu een tiny "house" en dan krijgen we, nee willen we graag andere regels en wetgeving. Het is geen caravan of chalet, nee het is een house...een tiny house. Ik zie het verschil niet : Het is meer een idee om de wetgeving te omzeilen en zo toch ergens recreatief, permanent te vestigen.

Zet dat tiny house dan op een vakantiepark, 6 maanden het eene park en 6 maanden een ander park en hou een postadres of blijf bij evt ouders of vrienden ingeschreven.

Goedkoop is zo'n tiny house ook niet als je ziet dat alles in die 30 of 35M2 zit gepropt...tel maar op een 70K(of 100K, zoals in het artikel beschreven) en hier kan je geen hypoyheek voor regelen dus wordt het een (deels) persoonlijke lening.

https://studioeco.nl/grond-vinden-voor-je-tiny-house/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:06
[...]

Tuintje er bij, plantsoen voor en achter de woning (met daaraan weer een volgend rijtje soortgelijke woningen).
(...)

Leuk voor tijdelijk als je single en jong bent, maar dan nog: je hebt geen kind, kat, partner nodig om uit je huis te groeien. Als ik tiny houses op foto's of filmpjes zie dan schiet ik al in de stress, omdat ik gelijk zie waar je in de praktijk tegenaan gaat lopen. Ik zit zelf 12 jaar in een zolderwoning, volgens de huisbaas 30m2. Ik heb geen buiten maar stadspark om de hoek. Geen bedstee maar een vide met inkruipkast, relatief grote badkamer met wasmachine. Superlicht, alles heb je, weinig te poetsen, weinig nodig, maar eerlijk? Ik wil gewoon een slaapkamer. En normale kastruimte. En een keer iets laten slingeren of meer dan 3 mensen tegelijk uitnodigen. Ik mariekondo me een ongeluk en met iedere vierkante millimeter moet je efficiënt omgaan. Al het meubilair heb ik op de ruimte toegespitst aangeschaft, en evengoed is alles wat je koopt (of krijgt) een acute opbergpuzzel. Als ik een betaalbaar alternatief vind, ga ik hier dus uit, want het is een weinig flexibel stekkie.
Het was lang prima, ik ben zeer dankbaar niet in woningnood te zijn, en iedereen die op bezoek komt vindt het te gek, maar ja... Laat ik het zo zeggen: laatst zei een collega: "oh vet een soort tiny house!" Toen ik erin trok heette het gewoon studentenkamer, en da's terecht.

Enne... los van de grondprijs, een piepklein huisje met een tuin vind ik ergens moeilijk te verantwoorden als je veel mensen een dak boven het hoofd gunt in een klein compact land als Nederland. (Plus je kan veel mensen geen groen toevertrouwen: voor je het weet is de helft betegeld.) Ik zie dus niet goed hoe tiny houses een deel van de oplossing gaan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Window schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 02:07:
[...]

(...)

[...]

Leuk voor tijdelijk als je single en jong bent, maar dan nog: je hebt geen kind, kat, partner nodig om uit je huis te groeien. Als ik tiny houses op foto's of filmpjes zie dan schiet ik al in de stress, omdat ik gelijk zie waar je in de praktijk tegenaan gaat lopen. Ik zit zelf 12 jaar in een zolderwoning, volgens de huisbaas 30m2. Ik heb geen buiten maar stadspark om de hoek. Geen bedstee maar een vide met inkruipkast, relatief grote badkamer met wasmachine. Superlicht, alles heb je, weinig te poetsen, weinig nodig, maar eerlijk? Ik wil gewoon een slaapkamer. En normale kastruimte. En een keer iets laten slingeren of meer dan 3 mensen tegelijk uitnodigen. Ik mariekondo me een ongeluk en met iedere vierkante millimeter moet je efficiënt omgaan. Al het meubilair heb ik op de ruimte toegespitst aangeschaft, en evengoed is alles wat je koopt (of krijgt) een acute opbergpuzzel. Als ik een betaalbaar alternatief vind, ga ik hier dus uit, want het is een weinig flexibel stekkie.
Het was lang prima, ik ben zeer dankbaar niet in woningnood te zijn, en iedereen die op bezoek komt vindt het te gek, maar ja... Laat ik het zo zeggen: laatst zei een collega: "oh vet een soort tiny house!" Toen ik erin trok heette het gewoon studentenkamer, en da's terecht.

Enne... los van de grondprijs, een piepklein huisje met een tuin vind ik ergens moeilijk te verantwoorden als je veel mensen een dak boven het hoofd gunt in een klein compact land als Nederland. (Plus je kan veel mensen geen groen toevertrouwen: voor je het weet is de helft betegeld.) Ik zie dus niet goed hoe tiny houses een deel van de oplossing gaan zijn.
"Ik mariekondo me een ongeluk" _O- Ik geloof het meteen! Humor heb je wel ;)

Wat je ook aangeeft is dat groen toevertrouwen...

Dan komt op een perceel van 200M2 die super geïsoleerde off grid pipowagen tiny house te staan. Maar ja je wil ook buitenzitten en ecologisch van de natuur genieten, dus hup een overkapping van 20M2 ervoor.

Eigenlijk ook nog een opberghok erbij 4M2, want ik kan al dat tuingereedschap niet kwijt, kan toch moeilijk bosmaaier, grasmachine, etc in mijne tiny-house-woonkamer/keuken...uh wacht ff, hier kan ook perfect de wasmachine en droger staan...

Ook de auto mag wel een verhard stukje oprit hebben hoor, want in en uitstappen is me wel wat te drassig na paar flinke buien...loop het anders zo mee naar binnen in mijn t-house

De compost vh wc mikken we ecologisch tussen de tomaten/radijsjes en kropsla, maar eigenlijk moet er ook een kleine serre bij, voor de koude seizoenen.

Of paar kippen, iedere dag vers eitje, hey! (maarrr die moeten wel een hok hebben, gewoon tiny, 2M2 vooruit dan maar)

...jaja tiny+tiny+tiny=Tiny

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2022 03:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
mitsumark schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 00:29:
[...]
Ja, en morgen kom je de liefde van je leven tegen en over een paar maanden wil je gaan samenwonen, moet je eerst verhuizen.
Meestal ga je niet meteen samenwonen als je de liefde van je leven tegenkomt.
En ja, zodra je daar wel voor kiest moet je dwn misschien verhuizen. Als je dat zo'n ramp vindt, moet je je ernstig afvragen of je wel écht de liefde van je leven hebt gevonden.

Daarbij groeit het aantal alleenstaanden in Nederland nog steeds, en alleen onder ouderen. Genoeg mensen die na twee stukgelopen relaties het überhaupt niet meer zien zitten om samen te gaan wonen. Zelfs niet als ze opnieuw denken 'de liefde van hun leven' te hebben gevonden.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 01:25:
[...]
Dat hele tiny house concept : We noemen een chalet of caravan nu een tiny "house" en dan krijgen we, nee willen we graag andere regels en wetgeving. Het is geen caravan of chalet, nee het is een house...een tiny house. Ik zie het verschil niet : Het is meer een idee om de wetgeving te omzeilen en zo toch ergens recreatief, permanent te vestigen.
Je focust op de hipstervorm van tiny houses. Een Tiny house kan ook gewoon van steen zijn. Mijn tiny house was gewoon steen met pannendak in een rijtje van 4. Stonden totaal 4 van die rijtjes. Maar die moesten gesloopt worden 'want niet meer van deze tijd'. Terwijl de bewoners het toch echt prima vonden, die kleine huisjes.

Het probleem is dat er echter nauwelijks kavels zijn waar je zelf zoiets mag bouwen (vrije kavels zijn vrijwel uitsluitend bedoeld voor grote woningen) en projectontwikkelaars er geen brood in zien omdat bij een tiny house het belangrijk is om in de ontwerpfase al de wensen van de bewoners te kennen. Met als gevolg dat wie klein wil wonen, maar dat niet in een standaard appartement wil doen wel op zoek móet naar creatieve oplossingen. Er is gewoon een groep die behoefte heeft aan kleine, grondgebonden woningen. En dat hoeft lang niet voor iedereen vrijstaand en / of met veel grond te zijn.

Los daarvan vind ik het nogal discutabel dat er in Nederland met het huidige woningtekort heel veel huizen staan die prima bewoonbaar zijn, maar waar je je niet mag vestigen. Dan heb ik het niet over de houtje-touwtje stacaravans, maar over de stenen vakantiewoningen en de redelijk geïsoleerde moderne chalets/stacaravans. En dat permanent wonen mag dan niet omwille van de rust van wat diertjes in de omgeving. Terwijl in praktijk het doorsnee gezin op vakantie aanzienlijk méér de rust van de omgeving verstoort dan wanneer men gewoon thuis is. Vaker en langer buiten zitten, veel meer wandelen in de omgeving, ook 's avonds etc.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:48:

Ik snap precies wat @CVTTPD2DQ bedoelt met BoomerBert. Helaas is er een grote kans dat voor iedere boomer in een afbetaald guldenhuis een boomer is die zijn/haar leven lang gehuurd heeft en nu/straks van een AOWtje plus een beetje moet leven.
Alles kwam goed, in die tijd, omdat de oplossingen voor problemen continu vooruit geschoven zijn. De rekening ligt nu op de deurmat, voor de (jonge) millennials en generatie Z welteverstaan. Voor mij persoonlijk komt het inderdaad wel goed, op financieel gebied, als IT-er met een prima baan. Neemt niet weg dat ik mij wél zorgen maak over mijn leeftijdsgenoten en jongeren in andere vakgebieden en/of financiële situaties.
Maar denk je nu echt dat al die boomers met oogkleppen op yolo alles voor zich uit aan het schuiven waren? Die hadden net zo goed (misschien nog wel sterker) te maken met 'de vorige generatie' die veranderingen tegenhield. Volgens mij zijn een hoop mensen uit de actiegroepen (ik bedoel 'aktie') van enkele decennia geleden nu juist de boomers, die de oude garde in beweging wou krijgen. Op verschillende gebieden: emancipatie, democratisering, milieu, energie, wapens, derdewereld, woningnood en ga zo maar door. Ik denk dat zonder de inspanningen van die boomers de wereld er een stuk dystopischer uit zag dan het nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
mitsumark schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 00:29:
[...]
Of de thuiswerkmogelijkheid zoals je al zegt.
Natuurlijk hoef je niet gelijk op 150m2 te gaan zitten, maar een beetje extra ruimte is wel prettig om mogelijke nieuwe situaties aan te kunnen.
Is dat niet eigenlijk ook deel van "het probleem"? Dat veel mensen het liefste een woning willen waar ze ook na eventuele onzekere toekomstige veranderingen nog kunnen blijven wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-10 16:09

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:57:
[...]

Ja ok, ik reageer iets te fel.

Maar waar willen we dan die Tiny House-jes neerzetten? Grondgebonden percelen ntrl. Klopt idd zowiezo 70K kost het minimaal en dan de grond in erfpacht/huur...met alle gevolgen van dien als de grondeigenaar er andere plannen mee heeft na verloop van tijd(kan ook zomaar de gemeente zelf zijn)

Slecht plan wegens onzekerheid perceel en politiek beleid en weggegooid geld in de zin dat je op 30m2 alles erinpropt en niet eens de zekerheid hebt of je wel mag blijven staan
We zouden die tiny houses ook op elkaar kunnen zetten, zodat we er meer kwijt kunnen op een klein perceel. Dan hebben we maar een klein beetje extra ruimte nodig om een trap te bouwen zodat iedereen bij z'n voordeur kan komen! Als we ze toch stapelen, kunnen ze ook iets groter. En stel nu dat we die gestapelde tiny houses in een park zetten, met goede voorzieningen op loopafstand en een goed openbaar vervoer, dan klinkt het allemaal best wel go... Oh laat maar, dat klinkt als de Bijlmer

Om het kort te houden: Als elke tiny house een grondgebonden perceel nodig heeft, dan kunnen we net zo goed "normale" huizen bouwen :+
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:46:
[...]

Dat is iets wat een halve eeuw geleden ook al wel bekend was (bv. de Club van Rome wat betreft verbruik en vervuiling en de oliecrisis wat betreft het risico bij te grote afhankelijkheid van andere mogendheden). Maar waarvoor de meeste mensen liever de kop in het zand willen steken. Want het is veel te ongemakkelijk om er iets aan te doen. Zo ook in de politiek. De grootste stromingen bestaan grofweg uit:
- de markt zijn werk laten doen (dan gebeurt er dus niets, want maatregelen kosten geld);
- ontwijken en de regels aanpassen, om toch binnen de normen te blijven, want Hij lost het vast wel op;
- leuk en aardig, al die oplossingen voor de problemen, maar dat kan Jan Modaal niet betalen. Dus dat leggen we niet op.

Wat dat betreft komt bijvoorbeeld die Russische inval wel als geroepen. Zo wordt iedereen even met de neus op de feiten gedrukt.
Ik denk dat we met z'n allen al een lange tijd boven onze stand leven. Er zal hoe dan ook een rectificatie gaan komen. Is het niet uit onszelf, dan is het vanuit de natuur, en zij is onverbiddelijk. Hopelijk gaan genoeg mensen dat op een gegeven moment zien :)
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 03:05:
[...]

"Ik mariekondo me een ongeluk" _O- Ik geloof het meteen! Humor heb je wel ;)

Wat je ook aangeeft is dat groen toevertrouwen...

Dan komt op een perceel van 200M2 die super geïsoleerde off grid pipowagen tiny house te staan. Maar ja je wil ook buitenzitten en ecologisch van de natuur genieten, dus hup een overkapping van 20M2 ervoor.

Eigenlijk ook nog een opberghok erbij 4M2, want ik kan al dat tuingereedschap niet kwijt, kan toch moeilijk bosmaaier, grasmachine, etc in mijne tiny-house-woonkamer/keuken...uh wacht ff, hier kan ook perfect de wasmachine en droger staan...

Ook de auto mag wel een verhard stukje oprit hebben hoor, want in en uitstappen is me wel wat te drassig na paar flinke buien...loop het anders zo mee naar binnen in mijn t-house

De compost vh wc mikken we ecologisch tussen de tomaten/radijsjes en kropsla, maar eigenlijk moet er ook een kleine serre bij, voor de koude seizoenen.

Of paar kippen, iedere dag vers eitje, hey! (maarrr die moeten wel een hok hebben, gewoon tiny, 2M2 vooruit dan maar)

...jaja tiny+tiny+tiny=Tiny
Als ik een neologisme mag gooien: Eenpersoonsboederij? ;)

Dit is geen handtekening

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
[b]Ivow85 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:35:[/b
offtopic:
Ergens in de jaren '70 zijn bouwers gestopt met inbouwkasten (en de bedstee is natuurlijk al eerder uit de mode geraakt). Jammer.
Nu vraag ik me af of de bedstee geen relict is uit de tijd dat het binnen 's nachts enorm koud werd. Zo handig lijkt het me ook niet, en je merkt terecht op dat ventilatie een noodzaak is.
Ivow85 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:14:
Je focust op de hipstervorm van tiny houses. Een Tiny house kan ook gewoon van steen zijn. Mijn tiny house was gewoon steen met pannendak in een rijtje van 4. Stonden totaal 4 van die rijtjes. Maar die moesten gesloopt worden 'want niet meer van deze tijd'. Terwijl de bewoners het toch echt prima vonden, die kleine huisjes.
Ja, ik heb ook jarenlang op zo'n oppervlak gewoond (appartement). Dat was zelfs met twee personen uitstekend te doen. Maar tegelijkertijd herken ik de klacht van @Window, je moet in sommige opzichten compromissen sluiten; als 'tiny wonen' nooit je droom was, en als je leeftijdsgenoten met heel andere dingen bezig zijn gaat dat wel schuren.
Het probleem is dat er echter nauwelijks kavels zijn waar je zelf zoiets mag bouwen (vrije kavels zijn vrijwel uitsluitend bedoeld voor grote woningen)
Ik denk dat je best 'tiny' mag bouwen op een villakavel, maar je moet je ineens aan de welstandsnormen houden (dus geen gepotdekselde houtskeletbouw), en aan het bouwbesluit; de courante "tiny" huisjes voldoen daar in de verste verte niet aan. Prijstechnisch is het natuurlijk ook niet ideaal.

En zoals @Verwijderd al aangeeft, Tiny houses, zoals ze nu worden neergezet, zijn binnen extreem efficient, en buiten juist extreem inefficient in het gebruik van ruimte. Als je alsnog een kavel van 100m² kwijt bent aan een woning voor één of twee personen is dat nauwelijks te verantwoorden

Begrijp me niet verkeerd, het is leuk dat ze bestaan, leuk dat er wat perspectief is voor mensen die "vrij" willen wonen in een pipowagen(*), maar er wordt nu in de media gedaan alsof ze een groot maatschappelijk probleem (de woningnood) oplossen, en dat slaat als een tang op een varken.

Kleine, grondgebonden seniorenwoningen? Dat is een heel ander verhaal.

(*) Hoewel je je mag afvragen of het geen herhaling wordt van het verhaal dat we kennen van de woonwagenkampen. Bewoners die zich permanent vestigen om 'recht' te houden op de steeds schaarser wordende plekken, gemeenten die jarenlang worstelen met het normaliseren van de kampen, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Het probleem is dat er echter nauwelijks kavels zijn waar je zelf zoiets mag bouwen (vrije kavels zijn vrijwel uitsluitend bedoeld voor grote woningen) en projectontwikkelaars er geen brood in zien omdat bij een tiny house het belangrijk is om in de ontwerpfase al de wensen van de bewoners te kennen.
Is het probleem dan niet precies andersom, dat mensen die een tiny house willen vooral een tiny house willen naar hun eigen ideeën? Dat een blok rijtjeshuizen niet 'romantisch' genoeg is. En niet past bij het individualisme dat onderhuids vaak in de tiny house doelgroep meespeelt. (Wat dan ironisch genoeg vaak gepaard gaat met de wens voor bepaalde gezamenlijke zaken, maar dan natuurlijk wel gezamenlijke dingen op de manier die jij wil.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Los daarvan vind ik het nogal discutabel dat er in Nederland met het huidige woningtekort heel veel huizen staan die prima bewoonbaar zijn, maar waar je je niet mag vestigen. Dan heb ik het niet over de houtje-touwtje stacaravans, maar over de stenen vakantiewoningen en de redelijk geïsoleerde moderne chalets/stacaravans. En dat permanent wonen mag dan niet omwille van de rust van wat diertjes in de omgeving. Terwijl in praktijk het doorsnee gezin op vakantie aanzienlijk méér de rust van de omgeving verstoort dan wanneer men gewoon thuis is. Vaker en langer buiten zitten, veel meer wandelen in de omgeving, ook 's avonds etc.
Een vakantiepark is... een vakantiepark. Geen woonwijk.

We hebben in NL ook gewoon recreatieruimte nodig. Het gedonder is begonnen toen we allerlei dingen zijn gaan gedogen.
Met meer mensen en compactere bouw hebben we méér recreatieruimte nodig, niet minder.
Ik ken ze ook, mensen die hun eigen recreatiewoning hebben en die niet/nauwelijks verhuren. Vergelijk dat met een woning waar 30 gezinnen per jaar lol van hebben...

Ik heb tussen Utrecht & Amsterdam ook een mooi stuk grond gezien. Ik geloof dat het 'A1' heet. Er reden wel wat mensen, maar die kunnen wel omrijden, toch? :+
Je kunt niet straffeloos dit soort dingen doen. Het eerste park heeft weinig effect, bij het 20ste park beginnen de prijzen te stijgen en bij park 100 kan half NL geen vakantiewoning in NL meer vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:43:
[...]

Is het probleem dan niet precies andersom, dat mensen die een tiny house willen vooral een tiny house willen naar hun eigen ideeën? Dat een blok rijtjeshuizen niet 'romantisch' genoeg is. En niet past bij het individualisme dat onderhuids vaak in de tiny house doelgroep meespeelt. (Wat dan ironisch genoeg vaak gepaard gaat met de wens voor bepaalde gezamenlijke zaken, maar dan natuurlijk wel gezamenlijke dingen op de manier die jij wil.)
Nu worden er op kavels van 500m2 1 huis neergezet.
Het zou handiger zijn dat daar bv 4 tiny houses op komen met een gemeenschappelijke moestuin oid.
Zonnepanelen op het dak, water terugwin systeem, weet ik ‘t.

Daarmee heb je ipv 2 mensen, 8 mensen gehuisvest in een zelf gekozen woning op hetzelfde stukje grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Paralize_nl schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:01:
[...]

Het zou handiger zijn dat daar bv 4 tiny houses op komen met een gemeenschappelijke moestuin oid.

Daarmee heb je ipv 2 mensen, 8 mensen gehuisvest in een zelf gekozen woning op hetzelfde stukje grond.
Projecten zoals https://www.funda.nl/koop...5560-hoekwoning-bouwnr-1/ of https://www.funda.nl/koop...oningen-rij-antonius-erf/ bedoel je? Prima "tiny rijtjeshuizen" van een kleine 50 m2 groot, voor 220k. Alleen zal de hipster tiny house doelgroep dit waarschijnlijk eerder associeren met bejaardenwoningen in plaats van met een tiny house.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:41:
[...]

offtopic:
Ergens in de jaren '70 zijn bouwers gestopt met inbouwkasten (en de bedstee is natuurlijk al eerder uit de mode geraakt). Jammer.
Nu vraag ik me af of de bedstee geen relict is uit de tijd dat het binnen 's nachts enorm koud werd. Zo handig lijkt het me ook niet, en je merkt terecht op dat ventilatie een noodzaak is.
Daarom is een slaapvide de moderne variant van de bedstee. Neemt ook weinig ruimte in, maar je heb wel voldoende ventilatie etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:43:
[...]

Nee, probleem is dat onze woningbouw vooral heel traditioneel is. En daar komt de sector mee weg, doordat er amper vrije kavels zijn en er eigenlijk altijd al een structureel woningtekort is geweest in grote delen van het land. Dus bouwen ontwikkelaars (binnen de kaders die de gemeente stelt) vooral wat makkelijk is en veel oplevert. Ofwel: nog meer eindeloze rijen gezinswoningen met 3-4 slaapkamers waar gemiddeld 2,1 mensen wonen. Verkocht wordt het toch wel, want ook veel kleine huishoudens willen liefst wel een tuintje (of riant balkon)

Afwisseling en diversiteit aan woningtypen is in heel veel wijken schaars.

De link die je aanhaalt is een goed voorbeeld hoe het óók kan als alternatief voor een appartement.

Nogmaals: bij de term Tiny house denkt iedereen meteen aan de hipster vorm. Maar er zijn veel alleenstaanden in ons land die nu een gezinswoning bezet houden die best een heel stuk kleiner willen wonen, maar dan wel op straatniveau en met eigen tuin(tje), in een buurt waar ook gezinnen met kinderen wonen. Gewoon een klein huis in een doorsnee wijk.

Het gebrek aan afwisseling in Nederlandse woonwijken is m.i. één van de oorzaken dat er weinig mensen hun gezinswoning verlaten op het moment dat het gezin is uitgevlogen. Het huis mag wel kleiner, maar de locatie wil men niet van weg (fijne buurtjes, clubje in het wijkcentrum etc). Staat er naast een rijtje gezinswoningen een rijtje tiny houses, dan zal een oudere/ouder stel veel eerder geneigd zijn om te downgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
En in het kader van de woningmarkt nog even een interessant artikeltje:

https://www.homefinance.n...-huizenprijzen-niet-meer/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ivow85 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:35:
En in het kader van de woningmarkt nog even een interessant artikeltje:
Dank voor de link. Het 'probleem' is dat dit dus de juni cijfers van het CBS zijn, grofweg de maart cijfers van NVM. Dat kwartaalverschil komt omdat het CBS de officiële kadaster data gebruikt, en die komt beschikbaar als een huis gepasseerd is bij de notaris, en dat is circa 3 maanden nadat de deal rond is bij de definitieve verkoop via de NVM makelaar.
De Juni-cijfers van het NVM laten een stijging zien van dik 10% tov vorig jaar. Volgens mij zien we dat dus het volgend kwartaal bij het CBS terug.

[ Voor 15% gewijzigd door Conrado op 30-07-2022 11:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 09:18
De tiny hipster huizen op gehuurde grond zijn, mits verplaatsbaar, een prima alternatief voor grond waar je op lange termijn misschien andere plannen hebt. Denk aan grond die vrijgehouden wordt voor een toekomstige ontsluitingweg of winkelcentrum. Nu zijn dat vaak kleine stukken die jaren braak liggen omdat ze ook niet efficiënt zijn voor de landbouw.

Tuurlijk is het een korte termijn oplossing en niet structureel, maar zeker gezien de combinatie vluchtelingen- en wooncrisis draagt het wel bij aan de oplossing.

Dit type bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://www.maatfeelinghome.nl/assets/files/heijmans-one-one-on-e.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door big bang op 30-07-2022 11:51 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
big bang schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:50:
De tiny hipster huizen op gehuurde grond zijn, mits verplaatsbaar, een prima alternatief voor grond waar je op lange termijn misschien andere plannen hebt. Denk aan grond die vrijgehouden wordt voor een toekomstige ontsluitingweg of winkelcentrum. Nu zijn dat vaak kleine stukken die jaren braak liggen omdat ze ook niet efficiënt zijn voor de landbouw.

Tuurlijk is het een korte termijn oplossing en niet structureel, maar zeker gezien de combinatie vluchtelingen- en wooncrisis draagt het wel bij aan de oplossing.

Dit type bijvoorbeeld:

[Afbeelding]
Dat is inderdaad ook een prima 'toepassing' van tiny houses. Overigens zie je in veel studentensteden ook al dat er tijdelijke (container-) woningen worden gebouwd voor studenten op grond waar bv een jaar of 10 niets mee gedaan hoeft te worden.

Wat hierbij voor 'echte' tiny houses wel een 'probleem' is, is dat veel mensen met een tiny house wens daarbij ook voor de omgeving bepaalde ideeën hebben, zoal bv een voedselbos. Die groene omgeving is iets wat juist tijd nodig heeft om te groeien. Het is dan jammer als tegen de tijd dat de omgeving een beetje vorm krijgt, de huizen weer weg moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:07:
[...]

Projecten zoals https://www.funda.nl/koop...5560-hoekwoning-bouwnr-1/ of https://www.funda.nl/koop...oningen-rij-antonius-erf/ bedoel je? Prima "tiny rijtjeshuizen" van een kleine 50 m2 groot, voor 220k. Alleen zal de hipster tiny house doelgroep dit waarschijnlijk eerder associeren met bejaardenwoningen in plaats van met een tiny house.
Nee ik bedoel die huisjes op wielen. Er zijn zat mensen die zo bij elkaar kunnen en willen wonen maar gemeentes die het niet toelaten. Je mag wel 1 villa op 500m2 zetten voor 2 personen maar 4 tiny houses (hipster dan maar?) mag dan weer niet.

Dat is zonde, je zou op die manier de kavels kunnen onderverdelen en zelfs kleine buurtjes creeeren ipv alleen maar gigantische woningen te bouwen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ

Daarmee heb je ipv 2 mensen, 8 mensen gehuisvest in een zelf gekozen woning op hetzelfde stukje grond
Of je bouwt een kleine portiekflat van vier verdiepingen, dan houd je nog wat meer gemeenschappelijke ruimte over, en je kunt ineens 16 mensen huisvesten op hetzelfde terrein.

We hebben in Nederland een rare relatie met ruimte. Aan de ene kant wordt wonen 'in het groen' zoveel mogelijk ontmoedigd om de landbouw te ontzien. Aan de andere kant worden we allemaal in grondgebonden woningen met een piepklein tuintje geduwd. Waar we ons dan weer druk gaan maken over de tegeltuin van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:40:
[...]

Of je bouwt een kleine portiekflat van vier verdiepingen, dan houd je nog wat meer gemeenschappelijke ruimte over, en je kunt ineens 16 mensen huisvesten op hetzelfde terrein.

We hebben in Nederland een rare relatie met ruimte. Aan de ene kant wordt wonen 'in het groen' zoveel mogelijk ontmoedigd om de landbouw te ontzien. Aan de andere kant worden we allemaal in grondgebonden woningen met een piepklein tuintje geduwd. Waar we ons dan weer druk gaan maken over de tegeltuin van de buren.
Dat dus! Tiny houses klinkt erg leuk en hip, maar is natuurlijk bijzonder inefficiënt qua materiaal en qua ruimte! Je kan beter een paar kleinere flats neerzetten in een vierkant en binnenin een gezamelijke tuin neerzetten zoals ze onder andere in Leiden en Amsterdam gedaan hebben dan op het zelfde terrein tinyhouses neerzetten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

big bang schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:50:

Dit type bijvoorbeeld:

[Afbeelding]
Kijk dit is wel iets wat ik kan waarderen en als je zoiets kan kopen voor zeg €130K €180K €150K inclusief de grond en zo een start kan maken : Ja ideaal

..en dan past deze ook perfect in het modaal patroon voor een FT werkende single:

We zijn eruit!
Dit is wat u maximaal kan lenen, met 35K bruto jaarinkomen
€153.171
Annuïteitenhypotheek | rente 3,81% |
10 jaar rentevast

Perceel heel centraal gelegen :
https://www.funda.nl/koop...-42676149-vriezenweg-6-a/

500K/6=83K, (kunnen ook 50 huisjes worden à 30M2/footprint/stuk, perceel is gigantisch groot 500K/50=10K)
67K voor het huisje...tja wordt krap (maar bij meer huisjes istie op je sloffen haalbaar)

Je kan hier mssh een windmolen kwijt of tig zonnepanelen...enzo nog energie verkopen...creatief zijn

Hup bouwen maar!

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2022 18:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
spijkerhoofd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:00:
Dat dus! Tiny houses klinkt erg leuk en hip, maar is natuurlijk bijzonder inefficiënt qua materiaal en qua ruimte! Je kan beter een paar kleinere flats neerzetten in een vierkant en binnenin een gezamelijke tuin neerzetten zoals ze onder andere in Leiden en Amsterdam gedaan hebben dan op het zelfde terrein tinyhouses neerzetten!
Aan de andere kant is het "ruimtegebrek" in Nederland natuurlijk een verzinsel. Beleid, bedacht door ambtenaren van VROM en LNV die inmiddels de pensioenleeftijd (en soms het aardse bestaan) al achter zich hebben gelaten.

Want Oh oh, we zouden eens niet genoeg plek hebben voor alle voedermais en weilanden.

Tegelijkertijd staan buurtbewoners en gemeenten ook op hun achterste poten als je ergens een gebouw van méér dan drie verdiepingen wil neerzetten. Bijna alle naoorlogse stadsuitbreidingen zijn "Tuindorpen", of een variant van dat idee. Op Wikipedia zie je alle plekken waar "tuindorp" in de naam zit, maar het concept is zo vanzelfsprekend in Nederland dat je eerder moet zoeken naar de wijken die niet zo op zijn gezet.

De "Tuinen" in het tuindorp waren er trouwens om te zorgen dat de arbeiders zelf hun groentjes konden verbouwen. Tuiny houses, dus eigenlijk.

Als we in Nederland wat makkelijker naar buiten zouden bouwen, zouden woningen betaalbaar zijn. Als we in Nederland wat makkelijker omhoog zouden bouwen, zouden woningen betaalbaar zijn. Maar het is allebei niet bespreekbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:54:
500K/6=83K,
67K voor het huisje...tja wordt krap
Gevonden, dit dus :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dt-vvXPVj1Y0H-1ep6dz5s4bCY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vvb73c3y6bWPfZvpDJldPAGq.webp?f=user_large

Die 3K pingel je er wel vanaf :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:50:
[...]
Aan de andere kant is het "ruimtegebrek" in Nederland natuurlijk een verzinsel. Beleid, bedacht door ambtenaren van VROM en LNV die inmiddels de pensioenleeftijd (en soms het aardse bestaan) al achter zich hebben gelaten.
.....
Tegelijkertijd staan buurtbewoners en gemeenten ook op hun achterste poten als je ergens een gebouw van méér dan drie verdiepingen wil neerzetten.
We zullen wel moeten, want we gaan naar de 20 Mln landgenoten. Alle ideeën over vergrijzing en krimpregio's kunnen bij het oud vuil. We kunnen niet anders dan bouwen. Misschien hebben we wel weer een Vinex visie nodig, maar dan afgestemd op deze eeuw.

Of je hoger dan drie verdiepingen moet bouwen is nog de vraag, want hoogte is ook kostbaar. In ieder geval bereik je met duplex al 50% van de grondkosten. En ja, je moet als gemeente eerst de startwoningen plannen en dan pas de rest. Dan valt er weinig te protesteren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Conrado schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:06:
[...]

We zullen wel moeten, want we gaan naar de 20 Mln landgenoten. Alle ideeën over vergrijzing en krimp egio's kunnen bij het oud vuil. We kunnen niet anders dan bouwen. Misschien hebben we wel weer een Vinex visie nodig, maar dan afgestemd op deze eeuw.

Of je hoger dan drie verdiepingen moet bouwen is nog de vraag, want hoogte is ook kostbaar. In ieder geval bereik je met duplex al 50% van de grondkosten. En ja, je moet als gemeente eerst de startwoningen plannen en dan pas de rest. Dan valt er weinig te protesteren :)
Klopt, maar stel met een prefab-woning en dan onder 30M2, boven 30M2 met 2 slaapkamers. Perceel wordt dan zeg 60M2, dan heb je nog een leuk terrasje achter...denk dat hier al heel veel starters(uh starters..gewoon wie het wil) mee geholpen worden....mssh een restrictie om speculanten weg te houden en verplichte zelfbewoning voor aantal jaren.. Je de gemeente wel eens zou meekrijgen in je plannen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2022 18:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
[...]

We zullen wel moeten, want we gaan naar de 20 Mln landgenoten. Alle ideeën over vergrijzing en krimpregio's kunnen bij het oud vuil. We kunnen niet anders dan bouwen. Misschien hebben we wel weer een Vinex visie nodig, maar dan afgestemd op deze eeuw.

Inderdaad, de VINEX visie anno 2022 zou meer moeten focussen op de velen singles, de starters die geen kinderen willen en ouderen die kleiner willen wonen zonder een tuin te hoeven inleveren. Voor de ouderen kunnen dat prima bungalows zijn met een kleine tuin achter, voor starters die geen kinderen willen kunnen woningen zijn rond de 100 m2 met 2 slaapkamers boven en een kleine zonder met dakkapel mogelijkheden en singles kleinschalige appartementencomplexen van max 3 hoog met tuin recreëer mogelijkheden binnen. Slimmer bouwen zou een hoop problematieken oplossen ipv blind grote eensgezinswoningen neerplempen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ik heb begrepen dat de kosten pas écht de lucht inschieten bij zestig meter. Maar een huis met drie bouwlagen zal zo'n 10 meter hoog zijn. Daar zit nog een hoop ruimte tussen.

Overigens ben ik het met je eens dat er wat heilige (beleids)huisjes moeten sneuvelen. De woningmarkt is niet "af".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Zo groot is 500M2 nou ook weer niet hoor, een normale hoekwoning staat al op 300-400M2 perceel dus voor een vrijstaande woning is dat niet gek.
Kwestie van waar vraag naar is en wat een projectontwikkelaar geregeld krijgt bij de gemeente.
Waarom niet met 4 man een perceel van 500M2 kopen en daar dan 4 tinyhouses op bouwen? Dat moet best te regelen zijn bij de gemeente

En waarom tiny houses en niet gewoon een galerijflat, dat is ongeveer hetzelfde qua woonruimte maar kost veel minder grond en dan kan je veel meer mensen op hetzelfde kleine stukje laten wonen. Want mensen willen helemaal geen huis of een tinyhouse op de veluwe ze willen een huis of tinyhouse in het vondelpark.
( ok beetje gechargeerd maar de strekking is duidelijk )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:34:
Waarom niet met 4 man een perceel van 500M2 kopen en daar dan 4 tinyhouses op bouwen? Dat moet best te regelen zijn bij de gemeente
1.6 parkeerplek per woning op eigen grond. Dus 4 tinyhouse betekent 8 parkeerplaatsen op eigen grond. Da's minimaal 100m2 kwijt, met toegang misschien eerder 200m2.
En dan ruimte voor 4 sets containers, minimaal een berging van x m2 etc. etc.

Voor je het weet ziet het eruit als 4 budget rijtjeswoningen. En die blijven dan 100 jaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
TheGhostInc schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:57:
[...]

1.6 parkeerplek per woning op eigen grond. Dus 4 tinyhouse betekent 8 parkeerplaatsen op eigen grond. Da's minimaal 100m2 kwijt, met toegang misschien eerder 200m2.
En dan ruimte voor 4 sets containers, minimaal een berging van x m2 etc. etc.

Voor je het weet ziet het eruit als 4 budget rijtjeswoningen. En die blijven dan 100 jaar staan.
1.6 haal je vaak niet en voor veel woningen waar je met 2en in woont zou de norm minimaal 2 moeten zijn.
Die gestoorde 1.6norm moeten we gewoon vanaf buiten de grote steden. Leuk als je dat in het centrum van een grote stad met voldoende OV doet maar die norm is gestoord voor dorpen waar je geen OV hebt en je dus aangewezen bent op de auto.
Pagina: 1 ... 139 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg