Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 135 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.932 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:31:
[...]

En dat is dus juist één van de drijfzand-factoren in de hele prijsvorming. Er is een heel grote overwaarde doordat de prijzen zo veel en zo snel zijn gestegen. Als die prijzen ook maar iets zouden stabiliseren (dus nog niet eens dalen), dan verdwijnt die 'instroom' van overwaarde als sneeuw voor de zon. En dan gaat een heel groot deel van de bestedingsruimte verloren.

[...]

Ongeveer eenderde van de verkopen komt gemiddeld van starters, die dus geen overwaarde hebben meegenomen van een vorige woning. En een groot deel van de Nederlanders woont nu juist niet op een plek waar ze willen wonen, omdat ze dat niet konden betalen. Daarvoor moeten ze langer in het 'huizenkoop-treintje' zitten.

Die groep wil dus graag na een paar jaar doorstromen. Bijvoorbeeld omdat er gezinsuitbreiding komt.

[...]

De groep die al wel redelijk woont, op een plek waar ze ook wel langer zouden willen wonen, maar die wel graag iets anders zou willen, die gaat dan inderdaad blijven zitten. Zodat er voor de groep die nog niet op zo'n plek zit geen plek meer vrij komt. En zodat degenen die móeten verkopen (functie elders, scheiding, overlijden, whatever) de woning nauwelijks kwijt kan. En dan dus wel 'elk aannemelijk bod' moet nemen. Ook als dat 20% lager is dan wat ze zouden 'willen' of dan wat het een paar jaar eerder opbracht.
Maar denk je dan niet, dat de groep "die nog niet op zo'n plek zit, waarvoor geen plek meer vrijkomt" zich dan massaal op dat gedwongen aanbod gaat werpen? Dan heeft het bovenste deel van die groep gewoon geluk, omdat ze de juiste prijs kunnen bieden voor die woning.

Een prijsdaling van 20%, betekent dat al onze mooie plannen voor volkshuisvesting mislukken. Dan wordt er namelijk geen huis meer gebouwd. Dat kan namelijk helemaal niet voor -20%, ook niet voor -10%.

Ik denk dat we de invloed van de bouwkosten echt fors onderschatten op dit moment. Die invloed is in mijn ogen groter geworden, lichtelijk ten koste van de invloed van de rentestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:05
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:44:
[...]

Maar denk je dan niet, dat de groep "die nog niet op zo'n plek zit, waarvoor geen plek meer vrijkomt" zich dan massaal op dat gedwongen aanbod gaat werpen? Dan heeft het bovenste deel van die groep gewoon geluk, omdat ze de juiste prijs kunnen bieden voor die woning.
Dat zouden ze wel willen, maar dat is nu juist iets wat in een sterk gedaalde markt vaak niet of nauwelijks kan. Omdat de woning onder water staat.

Het zijn namelijk vooral de starters met een hoge LTV die met veel moeite zo'n 'niet-passende' woning hebben kunnen vinden. En die graag zouden willen doorstromen, maar in zo'n flink gedaalde markt dan wel 'even' een stuk restschuld moeten wegwerken.
Een prijsdaling van 20%, betekent dat al onze mooie plannen voor volkshuisvesting mislukken. Dan wordt er namelijk geen huis meer gebouwd. Dat kan namelijk helemaal niet voor -20%, ook niet voor -10%.
Kan wel, alleen dan krijg je dus ook 'minder huis'...

Veel mensen zijn er de laatste jaren aan gewend (of verwend?) geraakt dat je na een paar keer doorstromen een zodanig forse overwaarde opbouwt dat je, gecombineerd met een extreem lage rente, zonder blikken of blozen als twee werkenden met een 'gewoon' inkomen voor 8 ton een nieuwbouwwoning van 200 m² kunt betalen. Maar dat is dus totaal niet wat 'normaal' zou moeten zijn.

Daarnaast waren er ook altijd al nieuwbouwwoningen die niet zo duur en groot zijn. Maar een stuk goedkoper. Maar ja, als je toch de mogelijkheid hebt om zo'n dure, grote woning te kopen, waarom zou je dat dan niet doen? Dus die bouwers konden al die dure woningen ook makkelijk kwijt. En daardoor bestaat een groot deel van de nieuwbouw ook uit grote en dure woningen. Dat betekent niet dat het niet veel goedkoper (en kleiner) kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:27
Ondertussen gaat de 10-jaarsrente op de kapitaalmarkt naar het laagste punt sinds eind mei, namelijk nu op 1,41%. De renteverlagingen op hypotheken blijven in de tussentijd binnenkomen, al blijven het voorzichtige stapjes naar beneden met 0,05% of 0,1%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 16:19
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:01:
[...]

Dat zouden ze wel willen, maar dat is nu juist iets wat in een sterk gedaalde markt vaak niet of nauwelijks kan. Omdat de woning onder water staat.

Het zijn namelijk vooral de starters met een hoge LTV die met veel moeite zo'n 'niet-passende' woning hebben kunnen vinden. En die graag zouden willen doorstromen, maar in zo'n flink gedaalde markt dan wel 'even' een stuk restschuld moeten wegwerken.

[...]

Kan wel, alleen dan krijg je dus ook 'minder huis'...

Veel mensen zijn er de laatste jaren aan gewend (of verwend?) geraakt dat je na een paar keer doorstromen een zodanig forse overwaarde opbouwt dat je, gecombineerd met een extreem lage rente, zonder blikken of blozen als twee werkenden met een 'gewoon' inkomen voor 8 ton een nieuwbouwwoning van 200 m² kunt betalen. Maar dat is dus totaal niet wat 'normaal' zou moeten zijn.

Daarnaast waren er ook altijd al nieuwbouwwoningen die niet zo duur en groot zijn. Maar een stuk goedkoper. Maar ja, als je toch de mogelijkheid hebt om zo'n dure, grote woning te kopen, waarom zou je dat dan niet doen? Dus die bouwers konden al die dure woningen ook makkelijk kwijt. En daardoor bestaat een groot deel van de nieuwbouw ook uit grote en dure woningen. Dat betekent niet dat het niet veel goedkoper (en kleiner) kan.
Laten we het hopen. Betaalbare nieuwbouw in combinatie met passend toewijzen. Anders blijft nieuwbouw enkel iets voor 'de elite' en gaat de verduurzaming van Nederlandse woningen wel érg lang duren.

@eamelink Nog ontwikkelingen op rentegebied bij Florius?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nope, de tienjaarsrente is al een maand niet veranderd bij Florius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 16:19
eamelink schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:55:
Nope, de tienjaarsrente is al een maand niet veranderd bij Florius.
Ik verwacht eerlijk gezegd ook pas na de zomervakantie (grote) veranderingen. Hypotheekverstrekkers hebben een flinke marge ingebouwd een paar maanden terug om de grote instroom aan mensen die nog snel wilden oversluiten te beperken alsmede de verwachting van een stijgende marktrente.
Daarnaast is er in de zomertijd vaak een beperkte capaciteit (qua personeel), dus zou niet weten waarom ze de rente zouden verlagen en daarmee een grotere hoeveelheid aanvragen op zich afroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
Veranderende tijden :
Een woning, in zo te zien de schil van kleine arbeiderswoningen van rond 1900 rond het centrum van
Haarlem , dat sinds mei 2022 te koop staat en waarvan de verkopers zich zorgen gaan maken
over waarom er nog geen enkel bod is gekomen. Waarschijnlijk ook omdat wel al nieuwbouw
is gekocht( restant artikel helaas achter betaalmuur maar misschien heeft iemand een idee wel adres het in Haarlem betreft en of het op Funda staat , in ieder geval huisnummer 32):
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20220722_15015737

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-10 21:40
Cruiseganger schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:09:
Veranderende tijden :
Een woning, in zo te zien de schil van kleine arbeiderswoningen van rond 1900 rond het centrum van
Haarlem , dat sinds mei 2022 te koop staat en waarvan de verkopers zich zorgen gaan maken
over waarom er nog geen enkel bod is gekomen. Waarschijnlijk ook omdat wel al nieuwbouw
is gekocht( restant artikel helaas achter betaalmuur maar misschien heeft iemand een idee wel adres het in Haarlem betreft en of het op Funda staat , in ieder geval huisnummer 32):
Deze is het denk ik: https://www.funda.nl/koop...generaal-de-wetstraat-32/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoffeeMachine
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-06-2024
Veranderende tijden :
Verder niet nieuwsgierig ofzo ;). Begint al wel een beetje op 2008/2009 te lijken zo.

Jaren 30 huizen zijn denk ik zoiezo stuk minder hip dan 5 jaar geleden. Daar moet nog een vermogen in om te isoleren/ van deze tijd te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En dat is dus juist één van de drijfzand-factoren in de hele prijsvorming. Er is een heel grote overwaarde doordat de prijzen zo veel en zo snel zijn gestegen. Als die prijzen ook maar iets zouden stabiliseren (dus nog niet eens dalen), dan verdwijnt die 'instroom' van overwaarde als sneeuw voor de zon. En dan gaat een heel groot deel van de bestedingsruimte verloren.
Je gaat er vanuit dat overwaarde verdwijnt, maar overwaarde ontstaat door allerlei elementen:
Prijsstijgingen
Aflossingen
Kapitaal instroom (spaargeld/giften/... bij aankoop)

Er kan een stuk overwaarde verdwijnen, maar de meeste mensen die nu in een huis wonen hebben nog steeds opbouw van kapitaal in hun huis. Iedereen die bijvoorbeeld 100% annuïtair heeft geleend, lost automatisch zo'n 3% op jaarbasis af. Kapitaal instroom is ook nog steeds niet heel hard afgenomen. Veel starters zijn druk aan het sparen om een huis te kunnen kopen.
Ongeveer eenderde van de verkopen komt gemiddeld van starters, die dus geen overwaarde hebben meegenomen van een vorige woning. En een groot deel van de Nederlanders woont nu juist niet op een plek waar ze willen wonen, omdat ze dat niet konden betalen. Daarvoor moeten ze langer in het 'huizenkoop-treintje' zitten.

Die groep wil dus graag na een paar jaar doorstromen. Bijvoorbeeld omdat er gezinsuitbreiding komt.

[...]

De groep die al wel redelijk woont, op een plek waar ze ook wel langer zouden willen wonen, maar die wel graag iets anders zou willen, die gaat dan inderdaad blijven zitten. Zodat er voor de groep die nog niet op zo'n plek zit geen plek meer vrij komt. En zodat degenen die móeten verkopen (functie elders, scheiding, overlijden, whatever) de woning nauwelijks kwijt kan. En dan dus wel 'elk aannemelijk bod' moet nemen. Ook als dat 20% lager is dan wat ze zouden 'willen' of dan wat het een paar jaar eerder opbracht.
Jij schrijft alsof er een overschot aan woningen is. De laatste keer dat ik keek was er een tekort aan woningen. En nu de bouw vast begint te lopen wordt dat tekort niet kleiner.

Er zit heel veel overwaarde in de markt. Zelf zit ik zo rond de 50% en daarmee ben ik niet de enigste. Als je 20% van de woningwaarde af haalt, dan blijft nog 30% overwaarde over. Als ik dus besluit te gaan verhuizen, dan heb ik nog steeds een heel riante positie.
De huidige onrust op de markt zorgt ervoor dat iedereen even de kat uit de boom kijkt, maar als dat voorbij is/gaat, dan gaat de markt (een stuk) terug naar waar we waren. Niet met het achterlijke overbieden, maar wel dat starters nog steeds moeten opboksen tegen doorstromers met overwaarde.

Natuurlijk zal er dadelijk wel ergens een kapitale villa met 40% gaan dalen, dat de vraagprijs van 2 miljoen toch wat te gortig was. Of een 'grachtenpand', wat niet meer dan een rijtjeswoning met vochtige kelder is zal in prijs kelderen. Maar hoe dichter je bij een 'Starters'-woning uitkomt, hoe hoger de druk is op de markt. In dit topic is het ook vaak aangegeven: de FOMO was hoog omdat er niet tegen de markt was op te sparen.
Maar als de prijzen stabiliseren gaat dat wel weer gebeuren, sparen gaat weer zin hebben. En als ze zelfs gaan dalen gaan er steeds meer mensen bijkomen die ineens wel weer een woning kunnen betalen.
Een woning als investeringsobject is leuk, maar de meeste mensen kopen een woning om in te wonen. Ik verwacht dan ook onderin de markt dat er heel weinig daling gaat zijn. En de eerste ronde doorstromers zal dus ook nog een tijd lang aardig mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besteller2019
  • Laatst online: 18:51
Veranderende tijden :
Als ze in prijs zakken komt er vanzelf een bod. De huidige bewoners hadden op zijn minst even het toilet kunnen aanpakken. Voor de rest oogt het ook slecht onderhouden en rommelig. Snap wel dat je als starter hier geen zin in hebt. Moet nog 50k-60k tegenaan gegooid worden om het leefbaar te maken. En vind maar een bouwlui die binnen nu en 6 maanden dit komen fixen.

Zelfde vraagprijs en 500 meter hier vandaan:
https://www.funda.nl/koop...-generaal-bothastraat-31/

[ Voor 5% gewijzigd door besteller2019 op 22-07-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Laatst online: 17-08-2024
@Lastmanstanding: bedankt voor de Funda link ! Zoals ik al dacht betreft het een erg kleine woning en zegt het veel dat de NHD journalist ,die blijkbaar alleen de Haarlemse markt als referentie heeft , het over een gezinswoning heeft ; met 72m2 is dat dan wél heel erg krap bemeten ! Ik kan nu ik de woning zie me voorstellen dat in de Haarlemse markt ( vaak gedomineerd door kopers uit Amsterdam) dit soort woningen ,ondanks de locatie, als eerste in de kopersgunst afvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat er een andere afdeling is om bijzonderheden van te koop staande woningen op te merken(Wat staat er nu weer te koop). Maar die wc! Die koelkast staat die niet in de weg? of kan je al zittende ff een smikkeltje uit de koelkast halen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:16
Veranderende tijden :
Er staan in Haarlem 19 woonhuizen en 78 appartementen van minimaal 60m² voor €400.000 of minder te koop. Als ze echt snel willen verkopen zullen ze denk ik met de prijs moeten zakken. Isoleren of de woning verbeteren door de WC aan te pakken is ook een optie. Geen idee of dat de verkoop zou bespoedigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuhair
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:33:
[...]

Ik weet dat er een andere afdeling is om bijzonderheden van te koop staande woningen op te merken(Wat staat er nu weer te koop). Maar die wc! Die koelkast staat die niet in de weg? of kan je al zittende ff een smikkeltje uit de koelkast halen _O-
LOL

De foto's lijken ook niet heel erg goed genomen trouwens. En dat hebben ze zelf ook door, dus plaatsen ze maar bijna dubbele foto's:
https://www.funda.nl/koop...l-de-wetstraat-32/#foto-4
https://www.funda.nl/koop...l-de-wetstraat-32/#foto-5
https://www.funda.nl/koop...l-de-wetstraat-32/#foto-6
https://www.funda.nl/koop...-de-wetstraat-32/#foto-12

https://www.funda.nl/koop...l-de-wetstraat-32/#foto-9
https://www.funda.nl/koop...-de-wetstraat-32/#foto-10

https://www.funda.nl/koop...-de-wetstraat-32/#foto-13
https://www.funda.nl/koop...-de-wetstraat-32/#foto-14

https://www.funda.nl/koop...-de-wetstraat-32/#foto-37
https://www.funda.nl/koop...-de-wetstraat-32/#foto-38

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Lijkt me niet dat we de onverkoopbaarheid van dit pand kunnen gebruiken om de staat van de woningmarkt aan te duiden. Niet veel mensen staan te springen om poepgeur (van bezoek) in hun keuken te krijgen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-10 21:40
[...]

Het is zelfs een tweede koelkast als de plattegrond van de woning klopt. Gewoon even een paar weken in opslag zeggen, samen met aardig wat troep, en dan nieuwe foto's maken. Zal denk ik wel makkelijker verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Veranderende tijden :
Inderdaad deze: https://www.funda.nl/koop...generaal-de-wetstraat-32/
Staat ook al 2 weken te koop. :) Wie had dat nou verwacht in de zomervakantie.

Dat er iemand 4 ton voor 72 m2 energielabel F op 78 m2 grond zou betalen.... had ik meer een wonder gevonden eigenlijk. :) Ik heb ook geen interesse.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2022 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuhair
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:06:
[...]

Eerste verkoopdatum is 9 juni, voor 425k. Voor zover ik kan zien.
Dus ze hebben echt haast, want de prijs is binnen een maand met meer dan 5% gedaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Compuhair schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Eerste verkoopdatum is 9 juni, voor 425k. Voor zover ik kan zien.
Dus ze hebben echt haast, want de prijs is binnen een maand met meer dan 5% gedaald.
Het lijkt nog erger te zijn. Volgens dat artikel staat het huis sinds mei te koop. Dan is dat huis dus in 2 maanden tijd 3x op Funda gezet. Kan me haast niet voorstellen, dat hier nog iets heel moois uit gaat komen. Dit lijkt wel een enorme paniek-stuip.

Maar ik ken Haarlem niet.... Ik heb geen interesse in label F voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, dat zijn de typische woningen die een inzakkende markt als eerste merken. De meeste stellen willen hier niet écht graag langere tijd blijven wonen, omdat het eigenlijk te klein is. En voor de meeste alleenstaanden is het te duur; je moet al gauw 80k verdienen als je het wilt financieren.

De doelgroep is dus vooral stellen die het willen kopen, er een paar jaar wonen, en het dan weer doorverkopen. Maar bij een toenemend risico op dalende prijzen willen die dat risico niet meer lopen.

Eigenlijk is dit een typische huurwoning voor jonge stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door eamelink op 22-07-2022 14:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuhair
eamelink schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:25:
De doelgroep is dus vooral stellen die het willen kopen, er een paar jaar wonen, en het dan weer doorverkopen. Maar bij een toenemend risico op dalende prijzen willen die dat risico niet meer lopen.
Jep, er lijkt eventjes geen Greater Fool te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovyH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
[...]

Dat er iemand 4 ton voor 72 m2 energielabel F op 78 m2 grond zou betalen.... had ik meer een wonder gevonden eigenlijk. :) Ik heb ook geen interesse.
Bizar inderdaad, hoe komen ze op deze prijs in godsnaam? Ik heb 135m2 A- Label aan een park voor 459k te koop gezet terwijl de makelaar 475k wilde vragen. (Geen Haarlem maar wel Randstad)

Dit soort huisjes zouden voor starters moeten zijn toch?! Zo maak je het wel onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Compuhair schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Jep, er lijkt eventjes geen Greater Fool te zijn.
Dacht dat we het hier over de huizenmarkt hadden en niet de cryptomarkt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19
NovyH schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:33:
[...]

Bizar inderdaad, hoe komen ze op deze prijs in godsnaam? Ik heb 135m2 A- Label aan een park voor 459k te koop gezet terwijl de makelaar 475k wilde vragen. (Geen Haarlem maar wel Randstad)

Dit soort huisjes zouden voor starters moeten zijn toch?! Zo maak je het wel onmogelijk.
Hoezo bizar? Dat soort prijzen zijn in die steden, Haarlem, Utrecht, Amsterdam gewoon marktconform.
Zie ook hier: https://www.funda.nl/koop...42898398-beerzestraat-27/

Je betaalt voor locatie en die steden zijn over het algemeen populair.

[ Voor 13% gewijzigd door MaStar op 22-07-2022 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Meer dan 7 ton voor 80m2. Wel een grote tuin. Middle of nowhere.

Maar, 10k per jaar erfpacht….aan de Koning

Huis in Vaassen gevonden via #funda

https://www.funda.nl/koop...88080218-niersenseweg-32/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:04
jeroenkb schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:52:
[...]

Dacht dat we het hier over de huizenmarkt hadden en niet de cryptomarkt ;)
Ben van mening dat die twee dichter bij elkaar zitten dan veel mensen denken :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovyH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
MaStar schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:58:
[...]

Hoezo bizar? Dat soort prijzen zijn in die steden, Haarlem, Utrecht, Amsterdam gewoon marktconform.
Zie ook hier: https://www.funda.nl/koop...42898398-beerzestraat-27/

Je betaalt voor locatie en die steden zijn over het algemeen populair.
Ik zie hier inderdaad ook behoorlijk hoge vraagprijzen rond Rotterdam, Den Haag en Delft. Ook in onze gemeente maar ik vind het die 400k absoluut niet waard in zijn huidige toestand. Daarom noem ik het bizar. Het is niet voor niets nog niet verkocht toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:04

Alfisti

So macht Reisen Spaß

restant artikel helaas achter betaalmuur
Er zijn weinig kijkers en de geïnteresseerden die wel zijn komen kijken, laten vervolgens niets meer horen. Ze hebben ook nog geen bod ontvangen. René: „Onze makelaar begrijpt het niet en zei dat dit uitzonderlijk is.” Het huis staat te koop voor minimaal vier ton.
Met bieden vanaf 4 ton voor een matig afgewerkte en gedateerde postzegel snap ik heel goed dat er nog geen bod gekomen is.
Sommige woningeigenaren besluiten de vraagprijs te verlagen als de verkoop ze te lang duurt, maar daar voelt het Haarlemse stel niets voor. „Dat is zelfs onder marktwaarde”, vertelt Laura. „Zakken in prijs willen we niet. Dat zou voor mij echt niet goed voelen.
Koekoek 8)7
We vragen niet de hoofdprijs en je kan er zo in.
daar verschillen de meningen over......
We hebben het altijd goed onderhouden.”
En ook daar verschillen de meningen over.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeMachine
Alfisti schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:10:

Met bieden vanaf 4 ton voor een matig afgewerkte en gedateerde postzegel snap ik heel goed dat er nog geen bod gekomen is.
400k.... Alsof het niets is. Daar verwacht je toch minimaal een 2 kapper met garage voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaStar
NovyH schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:07:
[...]

Ik zie hier inderdaad ook behoorlijk hoge vraagprijzen rond Rotterdam, Den Haag en Delft. Ook in onze gemeente maar ik vind het die 400k absoluut niet waard in zijn huidige toestand. Daarom noem ik het bizar. Het is niet voor niets nog niet verkocht toch?
Omdat je vanuit je eigen perceptie redeneert. Hoog is subjectief.

Ik zie hier in Utrecht huizen van boven de 600k aan starters verkocht worden. Is dat hoog? Ja. Maar voor diegene ook weer niet.

Alles is perceptie... En eigen mening. Ik vind het niet hoog maar marktconform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
CoffeeMachine schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:25:
[...]

400k.... Alsof het niets is. Daar verwacht je toch minimaal een 2 kapper met garage voor.
:D in het buitengebied ja. Alles draait om locatie. 400k is ook niet meer zoveel. Onder het landelijk gemiddelde.

Wil je in Utrecht, Haarlem, Amsterdam wonen heb je voor 400k een bovenwoning.

Maar wel de stad.

[ Voor 7% gewijzigd door MaStar op 22-07-2022 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:56
besteller2019 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:21:
Als ze in prijs zakken komt er vanzelf een bod. De huidige bewoners hadden op zijn minst even het toilet kunnen aanpakken. Voor de rest oogt het ook slecht onderhouden en rommelig. Snap wel dat je als starter hier geen zin in hebt. Moet nog 50k-60k tegenaan gegooid worden om het leefbaar te maken. En vind maar een bouwlui die binnen nu en 6 maanden dit komen fixen.
Afgezien van de vraag of de prijs redelijk is (ik ken Haarlem niet), maar wat moeten die bouwlui komen doen dan dat nu niet "leefbaar" is?

Die koelkast voor de wc zonder deur is inderdaad gek, maar een deur en nieuwe koelkast hoeft geen 50-60k te kosten, lijkt me.

De woonkamer, keuken etc. ziet er echt allemaal keurig uit. En bij een woning met een slecht energielabel is een kleine verwarmde inhoud weer een voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Afgezien van de vraag of de prijs redelijk is (ik ken Haarlem niet), maar wat moeten die bouwlui komen doen dan dat nu niet "leefbaar" is?

Die koelkast voor de wc zonder deur is inderdaad gek, maar een deur en nieuwe koelkast hoeft geen 50-60k te kosten, lijkt me.

De woonkamer, keuken etc. ziet er echt allemaal keurig uit. En bij een woning met een slecht energielabel is een kleine verwarmde inhoud weer een voordeel.
Ben met je eens dat het prima “leefbaar” is, maar die keuken/badkamer/toilet gaan niet heel lang meer mee en dan mag je ook nog gaan isoleren. Zijn niet perse de klussen die je wilt gaan doen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
MaStar schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:25:
[...]

Omdat je vanuit je eigen perceptie redeneert. Hoog is subjectief.

Ik zie hier in Utrecht huizen van boven de 600k aan starters verkocht worden. Is dat hoog? Ja. Maar voor diegene ook weer niet.

Alles is perceptie... En eigen mening. Ik vind het niet hoog maar marktconform.
2 jubeltonnetjes en alles is mogelijk voor de dinkies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Blik1984 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:30:
Ben met je eens dat het prima “leefbaar” is, maar die keuken/badkamer/toilet gaan niet heel lang meer mee en dan mag je ook nog gaan isoleren. Zijn niet perse de klussen die je wilt gaan doen op dit moment.
Porselein slijt niet, toch? Voor starters lijkt met dat nou juist geen overweging. De gemiddelde huurwoning haalt dit afwerkingsniveau niet. En als je uit de sociale huur komt kun je van dit afwerkingsniveau alleen maar dromen.

Gezien het oppervlak en de bouwstijl vermoed ik dat het gasverbruik niet zo hoog is als je op basis van het energielabel zou vermoeden. Maar inderdaad, mocht deze winter de gasmarkt keihard ontploffen, dan word je wellicht gedwongen om langzaam je keukenkastjes op te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:39:
[...]

Porselein slijt niet, toch? Voor starters lijkt met dat nou juist geen overweging. De gemiddelde huurwoning haalt dit afwerkingsniveau niet. En als je uit de sociale huur komt kun je van dit afwerkingsniveau alleen maar dromen.

Gezien het oppervlak en de bouwstijl vermoed ik dat het gasverbruik niet zo hoog is als je op basis van het energielabel zou vermoeden. Maar inderdaad, mocht deze winter de gasmarkt keihard ontploffen, dan word je wellicht gedwongen om langzaam je keukenkastjes op te stoken.
Het is natuurlijk allemaal niet perse nodig om te vervangen, maar de keuken vind ik echt niet beter dan niveau sociale woning. Dus ja, je kan er voor kiezen om het niet te doen, maar dat ga je wel terugzien in je verkoopprijs. Ik zou dus niet snel 5.5k per m2 betalen waar ik om het naar smaak te krijgen ook nog 500-1000 per m2 zou moeten investeren om die reden. En met mij vele anderen blijkbaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
NovyH schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:33:
[...]

Een paar honderdmeter bij ons vandaan net buiten het centrum, ken ik twee voorbeelden van dit soort huisjes die voor 450 en 500k zijn gegaan afgelopen maand. Verkijk je er niet op er wordt af en toe nog fel op overboden ondanks dit nieuwsbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
sprhnk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:34:
[...]

Een paar honderdmeter bij ons vandaan net buiten het centrum, ken ik twee voorbeelden van dit soort huisjes die voor 450 en 500k zijn gegaan afgelopen maand. Verkijk je er niet op er wordt af en toe nog fel op overboden ondanks dit nieuwsbericht.
Dat bedoel ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeMachine
[
MaStar schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:26:
[...]

:D in het buitengebied ja. Alles draait om locatie. 400k is ook niet meer zoveel. Onder het landelijk gemiddelde.

Wil je in Utrecht, Haarlem, Amsterdam wonen heb je voor 400k een bovenwoning.

Maar wel de stad.
Maar 400k..... Je kunt onderhand beter relatief goedkoop particulier gaan huren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
besteller2019 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:21:
Moet nog 50k-60k tegenaan gegooid worden om het leefbaar te maken.
Als je het daarvoor red!

Ik zie echt overal 'puntjes'. Van kleine puntjes, zoals bij de badkamer geen schildjes bij de deurklink (haal 'even' nieuw beslag voor je hele huis en dan is het ineens een serieuze kostenpost), tot steeds groter wordende punten. In de slaapkamer lijkt het leidingwerk heel slecht, staat er een 'rare' kast die waarschijnlijk de CV herbergt etc. etc.
Ik zou het niet gek vinden als je zo'n woning helemaal stript en opnieuw opbouwt en daarna de tuin ook nog even fatsoeneert. Of je koopt het, saust de boel en verhuist over een paar jaar door. Maar dan is 400k ineens heel veel geld.

Maar, je hebt wel een vissengraatje in je woonkamer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• besteller2019
  • Laatst online: 18:51
TheGhostInc schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:53:
[...]

Als je het daarvoor red!

Ik zie echt overal 'puntjes'. Van kleine puntjes, zoals bij de badkamer geen schildjes bij de deurklink (haal 'even' nieuw beslag voor je hele huis en dan is het ineens een serieuze kostenpost), tot steeds groter wordende punten. In de slaapkamer lijkt het leidingwerk heel slecht, staat er een 'rare' kast die waarschijnlijk de CV herbergt etc. etc.
Ik zou het niet gek vinden als je zo'n woning helemaal stript en opnieuw opbouwt en daarna de tuin ook nog even fatsoeneert. Of je koopt het, saust de boel en verhuist over een paar jaar door. Maar dan is 400k ineens heel veel geld.

Maar, je hebt wel een vissengraatje in je woonkamer!
Helemaal mee eens. Strippen en opnieuw beginnen. Maar wie heeft daar de tijd, connecties en middelen nog voor? Voorheen wellicht een huisjesflipper maar ook dat is vandaag de dag niet aantrekkelijk meer. 2 jaar geleden had een belegger dit huisje nog gekocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
Blik1984 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:16:
Ondertussen gaat de 10-jaarsrente op de kapitaalmarkt naar het laagste punt sinds eind mei, namelijk nu op 1,41%. De renteverlagingen op hypotheken blijven in de tussentijd binnenkomen, al blijven het voorzichtige stapjes naar beneden met 0,05% of 0,1%
Uiteindelijk geëindigd op 1.36 (daling van 0.19% in 1 dag). Heeft zelfs de 1.31 nog aangetikt begin vd middag. Is alweer 0.7% lager dan het hoogtepunt van 3 weken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
CoffeeMachine schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 17:36:
[
[...]

Maar 400k..... Je kunt onderhand beter relatief goedkoop particulier gaan huren...
Uhh? Hoezo? 400k is niet meer zo hoog. Over 15 jaar is dat minimaal 600k en heb je je hypotheek afbetaald.

Zo'n huis komt naar je toe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
TheGhostInc schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:18:
[...]

Je gaat er vanuit dat overwaarde verdwijnt, maar overwaarde ontstaat door allerlei elementen:
Prijsstijgingen
Aflossingen
Kapitaal instroom (spaargeld/giften/... bij aankoop)
De laatste jaren 'ontstond' het grootste deel van de overwaarde door de bovenmatige prijsstijgingen. Als die gigantische groei van de woningprijzen stokt en die post wegvalt, valt dus ook een groot deel van de instroom van overwaarde weg.
Er kan een stuk overwaarde verdwijnen, maar de meeste mensen die nu in een huis wonen hebben nog steeds opbouw van kapitaal in hun huis. Iedereen die bijvoorbeeld 100% annuïtair heeft geleend, lost automatisch zo'n 3% op jaarbasis af. Kapitaal instroom is ook nog steeds niet heel hard afgenomen. Veel starters zijn druk aan het sparen om een huis te kunnen kopen.
Uiteraard wordt er jaarlijks een paar procent afgelost. Maar dat weegt niet op tegen bv 20% daling in een paar jaar (of minder).
Er zit heel veel overwaarde in de markt. Zelf zit ik zo rond de 50% en daarmee ben ik niet de enigste. Als je 20% van de woningwaarde af haalt, dan blijft nog 30% overwaarde over. Als ik dus besluit te gaan verhuizen, dan heb ik nog steeds een heel riante positie.
De huidige onrust op de markt zorgt ervoor dat iedereen even de kat uit de boom kijkt, maar als dat voorbij is/gaat, dan gaat de markt (een stuk) terug naar waar we waren. Niet met het achterlijke overbieden, maar wel dat starters nog steeds moeten opboksen tegen doorstromers met overwaarde.
Dat gaf je eerder ook aan en is in feite juist de reden van een stokkende huizenmarkt bij lagere prijzen. Jij kunt verhuizen, maar je wilt liever geen verlies maken, en je woont waarschijnlijk goed zodat je niet hoeft te verhuizen, dus je kijkt de kat uit de boom. En de huidige starter die na 3 jaar 10% heeft afgelost maar de woningwaarde 20% heeft zien dalen, die wil wel verhuizen maar kan niet verhuizen. In beide gevallen blijven (te) veel mensen zitten waar je zit en wordt het zowel moeilijk om iets te verkopen als om te kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:42
besteller2019 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 18:04:
[...]

Helemaal mee eens. Strippen en opnieuw beginnen. Maar wie heeft daar de tijd, connecties en middelen nog voor? Voorheen wellicht een huisjesflipper maar ook dat is vandaag de dag niet aantrekkelijk meer. 2 jaar geleden had een belegger dit huisje nog gekocht.
De doelgroep waar je op wilt mikken met dit huis gaat dit echt niet helemaal strippen maar is wel gevoelig voor een bepaalde sfeer. Met deze smakeloze inrichting ga je die sfeer niet oproepen en doordat de verkopers alles zo de boel hebben gelaten + slechte foto’s valt het extra op dat er nog best wat moet gebeuren. Zou 5k steken in het aanpakken/maskeren van de meest in het oog springende zaken, een stylist die wat met inrichting en kleur doet en goede foto’s. Denk dat je dan al een heel eind komt. Verkopers kiezen voor een jankverhaal in de krant en gezien hun opmerkingen over onderhoud en dat het instapklaar is hebben ze een behoorlijke plaat voor het hoofd. En waarschijnlijk ook een slechte makelaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:41
[...]

In een grote stad? Je hebt een TimeMachine nodig, geen CoffeeMachine, om je verwachtingen waar te zien worden denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
[...]

In Noord Groningen wel :D. In de Randstad zit je aan de 1.000.000. En rondom Utrecht, Amsterdam nog wel meer...

[ Voor 14% gewijzigd door MaStar op 22-07-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
MaStar schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:21:
In Noord Groningen wel :D. In de Randstad zit je aan de 1.000.000. En rondom Utrecht, Amsterdam nog wel meer...
Dat wil niet zeggen dat we dat dan maar als normaal moeten gaan zien.

Voor 400K (nou vooruit, gezien de laatste ontwikkelingen qua bouwmaterialen en arbeid, 500K) verwacht ik ook een fatsoenlijke woning, dus geen kippenhok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Het zijn zaken die te goed zijn om prijsverlagend te werken, maar te verouderd zijn om aantrekkelijk te zijn voor kopers. Net als de kleurstelling etc.: een tijdsbeeld van te lang geleden.

Als het allemaal net wat beter of nieuwer was, dan was de woning zo verkocht door iemand die iets zoekt waar je zo in kunt. Als het allemaal net wat slechter was, dan was het zo verkocht aan een flipper. Maar nu zit het er net tussenin.

Het biedt wel goede mogelijkheden voor een stel dat niet meteen aan de gang wil, maar dat wel op korte termijn zou willen doen. Even een paar jaar tot rust komen (en sparen) en als het eerste of tweede kind er aan komt, dan wordt het tijd voor een serieuze optopping en vernieuwing van de hele boel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
AllesKan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:30:
[...]

Dat wil niet zeggen dat we dat dan maar als normaal moeten gaan zien.

Voor 400K (nou vooruit, gezien de laatste ontwikkelingen qua bouwmaterialen en arbeid, 500K) verwacht ik ook een fatsoenlijke woning, dus geen kippenhok.
Dat mag, maar zoals ik al schreef gaat het allemaal om locatie. Vraag en aanbod.

Dus wat jij verwacht strookt niet per definitie met de markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Hbeez op 22-07-2022 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:41
Paralize_nl schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 00:31:
Dus 2020 prijspeil precovid zou, bij een jarenlange recessie met fikse oplopende rentes, een stuk dichter bij de waarheid liggen.
Welke waarheid en voor wie….?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:34:
[...]

De laatste jaren 'ontstond' het grootste deel van de overwaarde door de bovenmatige prijsstijgingen. Als die gigantische groei van de woningprijzen stokt en die post wegvalt, valt dus ook een groot deel van de instroom van overwaarde weg.

[...]

Uiteraard wordt er jaarlijks een paar procent afgelost. Maar dat weegt niet op tegen bv 20% daling in een paar jaar (of minder).

[...]

Dat gaf je eerder ook aan en is in feite juist de reden van een stokkende huizenmarkt bij lagere prijzen. Jij kunt verhuizen, maar je wilt liever geen verlies maken, en je woont waarschijnlijk goed zodat je niet hoeft te verhuizen, dus je kijkt de kat uit de boom. En de huidige starter die na 3 jaar 10% heeft afgelost maar de woningwaarde 20% heeft zien dalen, die wil wel verhuizen maar kan niet verhuizen. In beide gevallen blijven (te) veel mensen zitten waar je zit en wordt het zowel moeilijk om iets te verkopen als om te kopen.
Voor mensen die onderwater staan wordt het lastig die kunnen inderdaad als ze dat kunnen beter blijven zitten meestal jongeren. Echter voor mensen die rustig 50% daling kunnen incasseren komt een mooier huis sneller binnen handbereik en ondertussen betaal je minder ozb. Mensen zoals ik denken dus who cares bij elk signaal van daling omdat je er in principe onder aan de streep alleen maar baat bij hebt. Echter wat mij wel dwars zit is dat jongeren elke keer de rekening betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
CoffeeMachine schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:33:
Het wordt óf de huizenprijzen storten in óf een modaal inkomen gaat omhoog. Gezien de inflatie een de aankomende recessie hoeven we van dat tweede niet veel te verwachten.
De huizenmarkt stort niet in, de schaarste is er immers nog steeds.

Wat wél een punt is, is het modale inkomen. Ja de huizen zijn duurder geworden, maar de modale portemonnee groeit niet mer want die staat al jaren op nul-niveau. Terwijl tegelijkertijd bedrijven goed draaien en er schaarste op de arbeidsmarkt is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AllesKan
MaStar schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:51:
Dat mag, maar zoals ik al schreef gaat het allemaal om locatie. Vraag en aanbod.

Dus wat jij verwacht strookt niet per definitie met de markt...
Ik snap het principe van 'vraag en aanbod' wel hoor.

Maar dat wil niet zeggen dat het 'normaal' is.

Zoals bij bv aardgas, oppompen voor een habbekrats, en verkopen voor meer dan 2 euro per m3.

Ja, als je dat ervoor kunt krijgen zou ik het ook doen, maar wenselijk is het uiteraard niet.

[Disclaimer: ik ben al bijna 2 decennia voorzien van een koopwoning met lage maandlasten, het gaat mij meer om de toekomst van de jeugd.]

[ Voor 11% gewijzigd door AllesKan op 22-07-2022 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
CoffeeMachine schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:33:
Het wordt óf de huizenprijzen storten in óf een modaal inkomen gaat omhoog. Gezien de inflatie een de aankomende recessie hoeven we van dat tweede niet veel te verwachten.
De huizenmarkt stort niet in, de schaarste is er immers nog steeds.

Wat wél een punt is, is het modale inkomen. Ja de huizen zijn duurder geworden, maar de modale portemonnee groeit niet mee want die staat al jaren op nul-niveau. Terwijl tegelijkertijd bedrijven goed draaiende en er schaarste op de arbeidsmarkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
AllesKan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:12:
[...]

Ik snap het principe van 'vraag en aanbod' wel hoor.

Maar dat wil niet zeggen dat het 'normaal' is.

Zoals bij bv aardgas, oppompen voor een habbekrats, en verkopen voor meer dan 2 euro per m3.

Ja, als je dat ervoor kunt krijgen zou ik het ook doen, maar wenselijk is het uiteraard niet.

[Disclaimer: ik ben al bijna 2 decennia voorzien van een koopwoning met lage maandlasten, het gaat mij meer om de toekomst van de jeugd.]
Op basis van historische ontwikkeling gewoon heel normaal...

Inflatie inmiddels ook 10% tov vorig jaar. Alles wordt duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AllesKan
MaStar schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:16:
Op basis van historische ontwikkeling gewoon heel normaal...
Een huis die in 9 jaar in waarde verdubbeld is allesbehalve normaal.

Ik zou mijn eigen huis (2004) niet eens meer kunnen kopen anno 2022. Verre van zelfs. (Zelfde werkgever, zelfde functie, wel regelmatig inflatiecorrectie uiteraard)

[ Voor 5% gewijzigd door AllesKan op 22-07-2022 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
AllesKan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:22:
[...]

Ik zou mijn eigen huis niet eens meer kunnen kopen anno 2022. Verre van zelfs. (Zelfde werkgever, zelfde functie)
Ik wel en met mij een enorme groep, en hier in Haarlem staat er buiten die reguliere groep ook nog eens een lading expats klaar om daar overheen te bieden.

Maar goed buiten dat regio's en gebieden gaan ook op en neer met de trend. Downtown new york was totale crap begin jaren 90 en een miljardairs hol eind jaren 90. Op kleinere schaal zie je dat ook in de steden in Nederland. Amsterdam noord oost en west had hele nare no go gebieden jaren 90 nu is het er een hipster bakfiets/ pauper moof paradijs. Idem voor die wijken rond centrum haarlem, het is er erg prettig wonen met veel voorzieningen en in trek geraakt bij vermogende mensen. Waar eerst kleine koekblikken stonden staan nu tesla's voor de deur, de doelgroep is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
[...]

Ik zou mijn eigen huis (2004) niet eens meer kunnen kopen anno 2022. Verre van zelfs. (Zelfde werkgever, zelfde functie, wel regelmatig inflatiecorrectie uiteraard)
Ik zou mijn huis prima kunnen terugkopen. En genoeg mensen die dat kunnen vanwege lage rentes en overwaarde.

Gemiddelde woningprijs is in Nederland inmiddels dan ook ruim de 400.000 gepasseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Een groot deel van de mensen die in 2004 een woning hebben gekocht, kwam uit een andere koopwoning. De woning waar ze toen in woonden zal in de afgelopen jaren ook fors zijn gestegen, zodat het 'gat' dat je bij verhuizing zou moeten overbruggen misschien kleiner is dan je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
[...]
Ik zou mijn eigen huis (2004) niet eens meer kunnen kopen anno 2022. Verre van zelfs.
Dat kon ik in 2004 al niet, want ik heb letterlijk zelf gebouwd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
De overwaarde die er al is, die is niet zomaar weg.

Maar veel belangrijker, die prijsstijgingen werken nog steeds door. Stel dat de prijzen gelijk blijven. Dan heb ik nog steeds 50% overwaarde. Mijn budget is dus nog steeds 50% groter dan voor die prijsstijgingen. Die honderden miljarden (want daar hebben we het ondertussen over) die in de woningmarkt zijn gestroomd, die zitten daar nog. Al die giften en hypotheken met 1-2% voor 10-20-30 jaar vast.
Vergelijk dit met een impuls van 1 Miljard in de economie vanuit de overheid. De economie groeit dan ook niet met 1 Miljard, maar met meer dan dat. Want de initiële impuls zorgt voor meer groei daarna.

[...]

Allereerst, om binnen 3 jaar te willen verkopen? Had je dan last van FOMO of geld teveel? Wat kost een huis kopen tegenwoordig? Paar duizend euro? Verhuizen? Paar duizend euro?
En dan doe ik het relatief goedkoop, geen aankoopmakelaar, geen vissengraatje neerleggen of even een paar leuke nieuwe meubeltjes voor je huisje scoren.
Vroeger was de termijn 7 jaar, anders

En over welke starter heb je het nu? Over iemand die in 2019 heeft gekocht? Want die zit op >25% waardestijging. Of heb je het over een starter die in 2022 koopt en dan in 2025 wil verkopen? Die laatste die heeft niks te maken met wat de prijzen vandaag doen, want die wil ook nog niet verkopen. Of is dit een fictieve stater die in 2019 gekocht heeft voor de prijs op de piek in 2022 en in 2023 door een haai zijn arm kwijt raakt en daardoor zijn baan kwijt raakt als handmodel?

Laten we gewoon naar de cijfers kijken:
De gemiddelde huizenkoper neemt >40% kapitaal mee. Dat betekent dat gemiddeld de huizenprijzen met 40% moeten dalen om die groep (gemiddeld) genomen op nul uit te laten komen. En dan hebben we het nog niet gehad over aflossen en waardevermeerdering door verbouwen. De prijzen moeten richting de 50% in elkaar klappen om de gemiddelde koper uit 2021 in de problemen te brengen.

Ok ok, ik 'vergeet' de starters. Laten we even (en dit klopt al niet) aannemen dat al die staters geen euro meenemen. En 100% lenen. Dus hebben we een plukje woningen (88.000 starters n 2021) dat risico loopt. Maar de ene helft heeft gekocht in de eerste helft van het jaar en daarna gingen de prijzen nog 20% omhoog en dan moet de andere helft heel snel moeten verhuizen en dan hebben we? Enkele tienduizenden woningen die problematisch zijn.
Vergelijk dat met de vorige crisis, toen een kleine 1,5 miljoen huizen onder water kwamen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...minder-huizen-onder-water
Als je 150.000 woningen onder water wilt krijgen, dan moeten de prijzen tot ver onder het niveau van 2020 duiken. En dan nog zitten we pas op 10% van 2014.

Waar ik het niet mee eens ben is dit:
Jij kunt verhuizen, maar je wilt liever geen verlies maken
Verlies? Ik sta dik in de plus. Of dat 35%, 50% of nog meer wordt, dat is slechts de formaliteit bij de notaris. Als ik ga verhuizen wil ik een mooi huis, als dat bereikbaar is, dan koop ik dat huis. De prijs op de gevel zegt mij steeds minder, en dat zie ik bij meer mensen.
Het enige lastige op dit moment (en dat zie ik meer) is dat je gewoon geen idee meer hebt wat een huis waard is. En dat geldt voor wat je koopt en voor je eigen huis. Dat maakt kopen nu gewoon niet leuk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
TheGhostInc schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:09:
[...]

De overwaarde die er al is, die is niet zomaar weg.

Maar veel belangrijker, die prijsstijgingen werken nog steeds door. Stel dat de prijzen gelijk blijven. Dan heb ik nog steeds 50% overwaarde. Mijn budget is dus nog steeds 50% groter dan voor die prijsstijgingen.
Die 50% overwaarde heb je alleen als iemand jouw woning ook kan betalen. En dat 'treintje' blijft alleen rijden als er onderaan die piramide een nieuwe 'instroom' van overwaarde is. Stagneren de prijzen, dan stokt die instroom van overwaarde en zal de beschikbare overwaarde langzaam maar zeker opdrogen. En zal uiteindelijk ook degene die jouw woning wil kopen minder overwaarde kunnen gebruiken. En een lagere prijs kunnen betalen. Waardoor ook 'jouw' overwaarde zal dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:31:
[...]
En dat 'treintje' blijft alleen rijden als er onderaan die piramide een nieuwe 'instroom' van overwaarde is. Stagneren de prijzen, dan stokt die instroom van overwaarde en zal de beschikbare overwaarde langzaam maar zeker opdrogen.
Ehhh... nee :)

Die 'treintjes' blijven rijden, alleen wat minder tegelijk. Wat er nu gebeurt is dat het aantal transacties afneemt. Dus heb je onderaan ook minder instromers nodig. Daarnaast is de grootste druk in de markt juist onderin, en dat blijft nog wel even. In de 1000K markt is het niet zo dringen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:07
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:31:
[...]

Die 50% overwaarde heb je alleen als iemand jouw woning ook kan betalen. En dat 'treintje' blijft alleen rijden als er onderaan die piramide een nieuwe 'instroom' van overwaarde is. Stagneren de prijzen, dan stokt die instroom van overwaarde en zal de beschikbare overwaarde langzaam maar zeker opdrogen. En zal uiteindelijk ook degene die jouw woning wil kopen minder overwaarde kunnen gebruiken. En een lagere prijs kunnen betalen. Waardoor ook 'jouw' overwaarde zal dalen.
Maar hetzelfde geldt voor het huis waar ik naartoe zou gaan.
Als mijn (over)waarde daalt, dan ook van het huis welke ik wil gaan kopen, dus heb ik minder overwaarde nodig om die te financieren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprhnk
mitsumark schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:48:
[...]

Als mijn (over)waarde daalt, dan ook van het huis welke ik wil gaan kopen, dus heb ik minder overwaarde nodig om die te financieren.
Sterker nog je kunt dan in alle rust je huis verkopen en aangeven dat de overdracht maanden later wordt en je doorstroom huis wordt steeds goedkoper.

Maar goed, dit alles is een hypothetische discussie in een stijgende maar afvlakkende markt. De zielige zeur verhalen van dit moment vanuit verkopers zoals dat artikel zijn helemaal niet zielig. Dat zijn zeurpieten die balen dat ze minder overwaarde hebben dan ze dachten, in een huis waar ze weinig moeite in hebben gestoken en toch nog forse overwaarde hebben een luxe probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
mitsumark schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:48:
[...]

Dat klopt. Zo'n daling is voor veel mensen ook helemaal geen probleem. Behalve dan voor de mensen die nog weinig overwaarde hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sprhnk
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:54:
[...]

Dat klopt. Zo'n daling is voor veel mensen ook helemaal geen probleem. Behalve dan voor de mensen die nog weinig overwaarde hebben.
En starters, want zo'n daling zet alleen in als starters daadwerkelijk minder middelen hebben. Dat is ook het probleem met mensen die wensen dat de markt instort zodat ze eindelijk kunnen kopen.. die realiseren zich niet dat ze zich meestal in de voet schieten omdat de financiering juist voor starters lastiger wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Mooi gezegd!

Vaak wordt hier de huizenmarkt benadert of het de beurs is: je moet het juiste moment bepalen wanneer je instapt. Precies dat werkt niet, omdat je de beurs opgaat met beschikbare liquiditeiten, en je een huis moet financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sprhnk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:57:
[...]

En starters, want zo'n daling zet alleen in als starters daadwerkelijk minder middelen hebben. Dat is ook het probleem met mensen die wensen dat de markt instort zodat ze eindelijk kunnen kopen.. die realiseren zich niet dat ze zich meestal in de voet schieten omdat de financiering juist voor starters lastiger wordt.
Dat geldt inderdaad, en ook juist beide kanten op. Het hoeft niet noodzakelijk slecht uit te pakken voor starters, maar het zal er ook niet echt beter ook worden. Die starterswoning die 20% in prijs daalt, die neemt vooral in prijs af doordat de betaalcapaciteit van de starters met 20% afneemt. Maar die starter heeft in elk geval geen last van het risico op onder water komen. (Of van op analoge wijze verdampend ingebracht eigen geld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Dat weet je niet, want jouw -20% is ook maar een aanname....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sprhnk
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:26:
[...]

Dat geldt inderdaad, en ook juist beide kanten op. Het hoeft niet noodzakelijk slecht uit te pakken voor starters, maar het zal er ook niet echt beter ook worden. Die starterswoning die 20% in prijs daalt, die neemt vooral in prijs af doordat de betaalcapaciteit van de starters met 20% afneemt. Maar die starter heeft in elk geval geen last van het risico op onder water komen. (Of van op analoge wijze verdampend ingebracht eigen geld.)
Mja de starter die dat omzeilt is de starter die wacht, en dat is vaak helemaal geen optie. Je start omdat je daar toevallig aan toe bent en achteraf ben je een briljant strateeg of een sukkel maar het heeft meer met geluk te maken wanneer je levensfase toe is aan een huis.

Echter start je nooit, dan ben je altijd de sukkel. 20% waardedaling boeit in werkelijkheid vrij weinig als je jaren goed zit en aflost, waarin je salaris ook toeneemt. Het perfecte moment komt nooit en starten is altijd ruk. Maar ik denk dat in de aankomende markt starters door een krappe financiering en hoge verbouw kosten vooral weer moeten gaan wennen aan dat de kansen zitten in de matige woningen op leuke locaties waarna je zelf de handjes uit de mouwen doet. Ik vind die woning van dat eerder genoemde artikel een goed voorbeeld, de wijk en locatie is wel oke, maar het huis ruk. Ik kan niet opmaken of er al funderingsherstel is gedaan, maar als dat wel zo is dan denk ik dat dit huis een goede kans is om in te onderhandelen en er zelf wat moois van te maken. Zo niet dan moet je dat huis niet willen kopen.

Als ik dit zie denk ik (mits fundering er is) dat je prima 350 kunt bieden,dan goed uit komt in de onderhandeling, de wc onder trap kunt verplaatsen of de trap naar de kast en de wc naar de entre, zelf een ikea keuken of 2e handje kunt plaatsen, en in de badkamer kun je een muur verschuiven en nieuw sanitair plaatsen. De remeha cv is prima, maar de radiatoren mogelijk niet. Likje verf er bij en opstaande plinten.

Als je dit zelf in stukjes doet en het zijn echt geen extreem moeilijke dingen, de infra ligt er al dan kunt je dit voor onder de 25k doen en vrijluxe afwerken. Als startend stel zonder kind zit je gebakken tot je aan een tweede kind gaat. Als de markt dan gedaald is zit je als nog goed door dat het huis gunstiger is en je ondertussen ook hebt afgelost.

https://www.funda.nl/koop...generaal-de-wetstraat-32/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ik kwam nog een leuk plaatje tegen:
Afbeeldingslocatie: https://www.academica.nl/media/Historische%20huizenprijzen%20grafiek.PNG
Dan zie je meteen hoe ver we terug moeten qua prijs om bijvoorbeeld richting 2008 (= 2016) te gaan. Als je zo ver zou gaan, dan krijg je een stuk van de oude problematiek weer terug. Van aflossingsvrije hypotheken waar mensen op gegokt hebben dat ze daarna de woning konden verkopen met winst.

Het CBS heeft ook mooie tabelletjes:
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85162NED/table

Wat ik een interessant getal vind is de gemiddelde hypotheekschuld. Die loopt niet heel hard op, terwijl het gemiddelde bruto-inkomen en besteedbaar inkomen in dezelfde periode veel harder is opgelopen.
Voor heel Nederland is de totale hypotheekschuld veel beter betaalbaar geworden (los van de rente). En dat zie je terug in de Schuldrisico kengetallen.

Als je ziet hoe hard het inkomen is gestegen in de afgelopen 10 jaar, terwijl de gemiddelde hypotheekschuld de afgelopen 10 jaar een klein dipje heeft vertoond maar eigenlijk gelijk is gebleven. Dan zie je precies wat ik al heel de tijd zeg:
De meeste mensen kopen geen huis met alleen maar een hypotheek, de meeste mensen kopen een huis gedeeltelijk met kapitaal (van hun eigen of van ouders oid) of overwaarde. Die enorme instroom van kapitaal gaat echt niet zomaar stoppen, want ons besteedbaar inkomen is gegroeid. En hier komen continu de berekeningen langs met hoeveel je zou kunnen lenen met x salaris. Maar dat is maar 1 component van het verhaal:
https://www.dnb.nl/actuel...-risico-s-en-oplossingen/
Van de starters leent 53,8% 90% of meer van de woning waarde. Maar dat kun je ook omdraaien, dat 47,2% van de starters meer dan 10% van de woningwaarde contant op tafel legt (en kosten koper is dan al betaald!). Dat is heel veel geld dat de woningmarkt instroomt zonder afhankelijkheid van rentestanden of de economie. Als er minder starters op de markt komen, dan vermoed ik dat de starters die wel kopen, degene zijn met het meeste eigen kapitaal.

Overigens valt het me wel op dat DNB wat getallen in de plaatjes 'gunstig' lijkt te kiezen, bij hun verhaal.
Afbeeldingslocatie: https://www.dnb.nl/media/1dkf2cxh/slideshow-hypotheekschuld-2_nederlanders-vaakst-hypotheek.png
9% van de bevolking woont in een koophuis zonder hypotheek. Maar dat is ook 16% van de huishoudens volgens het CBS. Wat ook meteen verklaart waarom Italië het bijvoorbeeld goed doet, daar woont oma niet in het afgeloste huis, maar woont de rest van de familie bij oma in het afgeloste huis :+
Heerlijk van die statistieken.

Ik ben heel benieuwd wat er de komende tijd gaat gebeuren. Het fascineert mij wel dat er zoveel gebeurd in de markt. Dat de rol van makelaars even compleet uitgespeeld leek en daarna weer onontkoombaar werd. Maar ook dat we sinds 2008 van 125% aflossingsvrij, naar 100% annuïtair zijn gegaan en nu naar een soort hybride aan het gaan zijn, waarbij aflossingsvrij en kapitaal/overwaarde een grote rol spelen. Van kopersmarkt naar verkopersmarkt en nu waarschijnlijk weer terug.
Het enige wat gebleven is, is de prijsdruk omhoog. Hopelijk valt die nu weg. Maar er zit nog best een hoop energie/geld in de markt om de prijzen hoog te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
sprhnk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:56:
Als ik dit zie denk ik (mits fundering er is) dat je prima 350 kunt bieden,dan goed uit komt in de onderhandeling, de wc onder trap kunt verplaatsen of de trap naar de kast en de wc naar de entre, zelf een ikea keuken of 2e handje kunt plaatsen, en in de badkamer kun je een muur verschuiven en nieuw sanitair plaatsen. De remeha cv is prima, maar de radiatoren mogelijk niet. Likje verf er bij en opstaande plinten.

Als je dit zelf in stukjes doet en het zijn echt geen extreem moeilijke dingen, de infra ligt er al dan kunt je dit voor onder de 25k doen en vrijluxe afwerken. Als startend stel zonder kind zit je gebakken tot je aan een tweede kind gaat. Als de markt dan gedaald is zit je als nog goed door dat het huis gunstiger is en je ondertussen ook hebt afgelost.

Als jij het voor 25k kunt doen, dan zou ik nu een mailtje sturen en die woning kopen voor 350!

Ik heb net mijn hele huis verbouwd, heel veel zelf gedaan en de badkamer & keuken laten doen, maar ik denk dat je voor 25k het niet of nauwelijks verbeterd. Alles wat er nu in zit is ook functioneel en het zou me niks verbazen als de keuken wat ikea stickers bevat.
Want al die ongeaarde stopcontacten op de meest onlogische plekken geven al de eerste hint dat dat allemaal vernieuwd mag worden, de losse draden in de badkamer de 2de. De CV buizen die schots en scheef lopen en bijvoorbeeld in de 2de kamer naast de deur uit het dak komen en dan de badkamer in gaan door de muur geeft weinig hoop op die installatie.
Als ik dan die afgezaagde spant zie bij de slaapkamer, dan hoop ik maar dat dat de enige constructieve 'uitdaging' is. Maar de douche in de badkamer doet vermoeden dat daar nog wat verrassingen zijn, de kraan zit op een hele vreemde plek op een muur die naar voren komt. En de rioolbuis die diagonaal door de WC loopt is ook niet echt normaal, de waterleiding vlak bij de grond heb ik ook nog niet kunnen volgen.

En dit zijn de dingen die je op de foto's ziet. De half geverfde muur en de dakgoot achter suggereren al minder dan de 'goed onderhouden' van de makelaar. Het plat dak van de keuken staat niet op de foto, in de 2de kamer lijkt de inbouwkast iets meer te verbergen dan alleen de spullen en dat CV hok, is dat dan ook het wasmachine hok? Of staat de wasmachine in het tuinhuisje?

Ik denk dat je hier echt een hilarische bezichtiging kunt doen.
'Vroeger' waren dit van die woningen die je voor weinig kon kopen, beetje studentikoos, maar toch iets voor jezelf. Tegenwoordig leg je er een vissengraatje in, verf je de wanden in een kleurtje en vraag je er zonder te knipperen 400k voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sprhnk schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:56:
[...]

Mja de starter die dat omzeilt is de starter die wacht, en dat is vaak helemaal geen optie.
Ik zie het ook helemaal niet als een goed idee om als starter dan maar te wachten. Ik geef alleen aan dat degene die om wat voor reden dan ook nog niet is ingestapt, niet heel veel slechter of beter af hoeft te zijn bij een correctie in de prijzen. Dat zo'n te grote correctie eigenlij alleen slecht is voor degenen die pas recent zijn ingestapt met de intentie om op korte termijn door te stromen. Maar voor het gros van de mensen speelt dat niet.

Dat is precies wat ik ook aangaf. Het is een prima huis waar je nu in principe zo in kunt, maar waarbij je er wel rekening mee kunt houden dat je op niet al te lange termijn een aantal dingen zult willen verbouwen. En die tegelijk ook de mogelijkheid biedt om flink te verbouwen. Maar de hamvraag is dan of dit ook de beste keus is die je dan zou kunnen maken, voor de prijs die ze ervoor vragen. Als er in de zelfde buurt voor minder geld soms 'betere' woningen te koop staan, dan zou ik het niet gek vinden dat het stel dat prima in deze woning zou kunnen wonen, toch liever voor een andere woning kiest. (Zeker als de eigenaar aangeeft niet minder dan 4 ton te willen vangen en er dus weinig onderhandelingsruimte zal zijn.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
TheGhostInc schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 00:14:
[Afbeelding]
Dan zie je meteen hoe ver we terug moeten qua prijs om bijvoorbeeld richting 2008 (= 2016) te gaan. Als je zo ver zou gaan, dan krijg je een stuk van de oude problematiek weer terug. Van aflossingsvrije hypotheken waar mensen op gegokt hebben dat ze daarna de woning konden verkopen met winst.
Dat is wel een bekend plaatje. Maar ik zou het veel interessanter vinden als ze zo'n plaatje zouden hebben met wat de daarbij behorende annuitaire hypotheelasten zouden zijn. Die ben ik helaas nog niet tegengekomen.

Ik heb dit voor mezelf wel eens op een aantal 'willekeurige' momenten berekend en dat gaf bij mij niet bepaald een schokkend beeld.

Edit:
Ik kom wel een grafiekje tegen van de gemiddelde maandlasten, maar volgens mij is dit in relatie tot de afgesloten hypotheek en niet tot de woningwaarde. Als er veel meer eigen geld/overwaarde wordt gebruikt, dan zie je dat dus niet terug.

Maar het versterkt wel mijn beeld en 'gevoel' dat de woningprijzen het de laatste decennia in relatie tot de rentestanden niet heel gek doen, maar dat het de laatste paar jaar wel uit verhouding is gegaan.
https://www.persberichten...ubbelen-in-half-jaar-tijd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIoR8nUdotn7ZcE823L5rDeqlAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvTowpAWkud8JulOaiTiy7Rr.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens is dit ook wel een leuk grafiekje, wellicht al een paar jaar oud. Geeft aan dat er toch wel een behoorlijk verband is tussen leenruimte en woningprijzen. En dat de huizenprijzen toch wel een sterk verband hebben met de 'betaalbaarheid', dus dat fors gestegen prijzen lang niet alles zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcvqvhW78QlM9ZVSYLaDwgo7KOo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CdkLQY35HcT70rG46BZfh4Dk.webp?f=user_large
https://www.hypotheker.nl...mte-dan-met-woningtekort/

[ Voor 49% gewijzigd door Rubbergrover1 op 23-07-2022 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:26:
Dat is precies wat ik ook aangaf. Het is een prima huis waar je nu in principe zo in kunt, maar waarbij je er wel rekening mee kunt houden dat je op niet al te lange termijn een aantal dingen zult willen verbouwen. En die tegelijk ook de mogelijkheid biedt om flink te verbouwen.
Het is een arbeiderswoning van oorspronkelijk 50m², die met maximale uitbouwen en dakkapellen net op 72m² uitkomt. Prima voor een klein gezin, of een stel, maar tenzij je een nieuwe verdieping erbovenop zet (zoals je elders in de straat ziet) gaat dit nooit een luxe woning worden.

Dat is natuurlijk prima, maar dan moet je kostenbewust onderhoud doen, en je ziet ook dat de eigenaren (en waarschijnlijk de eigenaren vóór hen) dat altijd kostenbewust hebben gedaan.

Dit is een lelijk eendje dat gewoon altijd een lelijk eendje zal blijven.
TheGhostInc schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 01:20:
'Vroeger' waren dit van die woningen die je voor weinig kon kopen, beetje studentikoos, maar toch iets voor jezelf. Tegenwoordig leg je er een vissengraatje in, verf je de wanden in een kleurtje en vraag je er zonder te knipperen 400k voor.
Ik denk dat dit het goed samenvat. Het is allemaal best okee, alleen is de prijs behoorlijk fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
TheGhostInc schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 01:20:
[...]

Als jij het voor 25k kunt doen, dan zou ik nu een mailtje sturen en die woning kopen voor 350!

Ik heb net mijn hele huis verbouwd, heel veel zelf gedaan en de badkamer & keuken laten doen, maar ik denk dat je voor 25k het niet of nauwelijks verbeterd. Alles wat er nu in zit is ook functioneel en het zou me niks verbazen als de keuken wat ikea stickers bevat.
Want al die ongeaarde stopcontacten op de meest onlogische plekken geven al de eerste hint dat dat allemaal vernieuwd mag worden, de losse draden in de badkamer de 2de. De CV buizen die schots en scheef lopen en bijvoorbeeld in de 2de kamer naast de deur uit het dak komen en dan de badkamer in gaan door de muur geeft weinig hoop op die installatie.
Als ik dan die afgezaagde spant zie bij de slaapkamer, dan hoop ik maar dat dat de enige constructieve 'uitdaging' is. Maar de douche in de badkamer doet vermoeden dat daar nog wat verrassingen zijn, de kraan zit op een hele vreemde plek op een muur die naar voren komt. En de rioolbuis die diagonaal door de WC loopt is ook niet echt normaal, de waterleiding vlak bij de grond heb ik ook nog niet kunnen volgen.

En dit zijn de dingen die je op de foto's ziet. De half geverfde muur en de dakgoot achter suggereren al minder dan de 'goed onderhouden' van de makelaar. Het plat dak van de keuken staat niet op de foto, in de 2de kamer lijkt de inbouwkast iets meer te verbergen dan alleen de spullen en dat CV hok, is dat dan ook het wasmachine hok? Of staat de wasmachine in het tuinhuisje?

Dat alles mee genomen kom je met 25k wel een heel eind. Wat ik inderdaad wel hilarisch vond is die visgraat vloer. Waarom ook echt? Dat soort vloeren horen thuis in kastelen/ villa balzalen met grote oppervlakten. Die idioterie zie je in Haarlem in al die tussen woningen. Visgraat, stalenframe, kookeiland in huizen t/m 150 m2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
sprhnk schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:48:
Dat alles mee genomen kom je met 25k wel een heel eind. Wat ik inderdaad wel hilarisch vond is die visgraat vloer. Waarom ook echt? Dat soort vloeren horen thuis in kastelen/ villa balzalen met grote oppervlakten. Die idioterie zie je in Haarlem in al die tussen woningen. Visgraat, stalenframe, kookeiland in huizen t/m 150 m2.
offtopic:
Dit lijkt op het oog trouwens echt parket te zijn, met bies, ipv. vinyl, wat je in de meeste woningen ziet. Dat heeft inderdaad wat gekost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:48:
[...]

Het is een arbeiderswoning van oorspronkelijk 50m², die met maximale uitbouwen en dakkapellen net op 72m² uitkomt. Prima voor een klein gezin, of een stel, maar tenzij je een nieuwe verdieping erbovenop zet (zoals je elders in de straat ziet) gaat dit nooit een luxe woning worden.
Dat is wat ik eerder ook aangaf. Prima woning waar je voorlopig vooruit kunt en die je na een paar jaar, als je ook zat bent van de keuken en badkamer, zou kunnen gaan optoppen en grondig verbouwen.

Maar ik denk dat je bij zo'n soort woning sowieso niet het idee moet hebben dat het ooit een luxe woning zou worden. Daar is dit soort woningen niet echt voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:54:
[...]

Dat is wat ik eerder ook aangaf. Prima woning waar je voorlopig vooruit kunt en die je na een paar jaar, als je ook zat bent van de keuken en badkamer, zou kunnen gaan optoppen en grondig verbouwen.

Maar ik denk dat je bij zo'n soort woning sowieso niet het idee moet hebben dat het ooit een luxe woning zou worden. Daar is dit soort woningen niet echt voor bedoeld.
Nou zeg dat niet te vlot, je kunt de eerste recht trekken daar kan nog een verdieping op, de uitbouw kan er af, en daar kan een uitbouw over de volle breedte voor terug van 3-4 meter. Dan wordt dat huis van 120m2, vlak op het station.

Dat is best een luxe uitgangspunt, echter laat je dat doen dan kun je nu denk ik uitgaan van 300k, laat je alle grove constructieve dingen doen en doe je de rest zelf. Dan denk ik 150-200k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sprhnk schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:28:
[...]

Nou zeg dat niet te vlot, je kunt de eerste recht trekken daar kan nog een verdieping op, de uitbouw kan er af, en daar kan een uitbouw over de volle breedte voor terug van 3-4 meter. Dan wordt dat huis van 120m2, vlak op het station.

Dat is best een luxe uitgangspunt, echter laat je dat doen dan kun je nu denk ik uitgaan van 300k, laat je alle grove constructieve dingen doen en doe je de rest zelf. Dan denk ik 150-200k
Ik zie het aantal m2 als wat anders dan het luxe-niveau. Om het luxe-niveau op te krikken zul je de boel waarschijnlijk flink moeten strippen en het halve huis weer opnieuw moeten opbouwen. Waarmee tegelijk een hoop van de charme van zo'n woning wordt gesloopt.

Je kunt hier inderdaad prima een woning van bv 120 m2 van maken. En dan ben je inderdaad zo anderhalf tot 2 ton verder. Dat lijkt mij hier geen verkeerde optie, aangezien zulk soort woningen in de buurt ook zo 6 ton kosten. Het voordeel bij deze woning is dat je die 6 ton niet nu meteen al hoeft te financieren. Je kunt met je 4-ton-budget de woning kopen. En als je een paar jaar verder bent (en ook wat meer stappen in je carrière hebt gemaakt) en meer financiële ruimte hebt, kun je ervoor kiezen om de boel te 'upgraden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:07:
Je kunt hier inderdaad prima een woning van bv 120 m2 van maken. En dan ben je inderdaad zo anderhalf tot 2 ton verder. Dat lijkt mij hier geen verkeerde optie, aangezien zulk soort woningen in de buurt ook zo 6 ton kosten. Het voordeel bij deze woning is dat je die 6 ton niet nu meteen al hoeft te financieren. Je kunt met je 4-ton-budget de woning kopen. En als je een paar jaar verder bent (en ook wat meer stappen in je carrière hebt gemaakt) en meer financiële ruimte hebt, kun je ervoor kiezen om de boel te 'upgraden'.
Sja, je beseft je dat er genoeg gezinnen zijn voor wie 4 ton financieringsruimte de top is van wat ze ooit(*) zullen verdienen, en nooit bij 6 ton kunnen komen?

Waarom telkens toch die nadruk op moeilijke en luxueuze verbouwingen in dit topic, alsof dat het logisch eindstation is van elke woning?

Wat is er mis met de traditionele Nederlandse middelmatige woning, die gewoon onderhouden wordt op het moment dat er iets stuk gaat? Want dat is dit namelijk. En het heeft ook een prijs die (inmiddels) middelmatig is.

(*) gecorrigeerd voor inflatie natuurlijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 09:22:
[...]

Sja, je beseft je dat er genoeg gezinnen zijn voor wie 4 ton financieringsruimte de top is van wat ze ooit(*) zullen verdienen, en nooit bij 6 ton kunnen komen?

Waarom telkens toch die nadruk op moeilijke en luxueuze verbouwingen in dit topic, alsof dat het logisch eindstation is van elke woning?

Wat is er mis met de traditionele Nederlandse middelmatige woning, die gewoon onderhouden wordt op het moment dat er iets stuk gaat? Want dat is dit namelijk. En het heeft ook een prijs die (inmiddels) middelmatig is.

(*) gecorrigeerd voor inflatie natuurlijk
Daar is helemaal niets mee mis. Het ging er meer om wat de 'potentie' van deze woning is.

Maar als een woning van 4 ton je eindstation is (waar dus helemaal niets mee mis is), en je hebt bijvoorbeeld nog de wens om een gezin te stichten, dan zou ik deze woning wel een onlogische keus vinden. Omdat je dan eerder een woning met meer slaapkamers zou willen (die eventueel best kleiner mogen zijn). Of eventueel een grotere woning in een andere buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 10:06:
Maar als een woning van 4 ton je eindstation is (waar dus helemaal niets mee mis is), en je hebt bijvoorbeeld nog de wens om een gezin te stichten, dan zou ik deze woning wel een onlogische keus vinden. Omdat je dan eerder een woning met meer slaapkamers zou willen (die eventueel best kleiner mogen zijn). Of eventueel een grotere woning in een andere buurt.
Gezinnen met kinderen zijn een minderheid in onze samenleving, hè? Ik snap dat het voor veel tweakers vanzelfsprekend is omdat ze nou eenmaal in die levensfase / inkomensgroep zitten, maar ...

Als je er een verhaaltje aan wil hangen; dit huis zou prima zijn voor een kinderloos stel, of een stel waarvan de kinderen het huis uit zijn. Voor een bovenmodaal verdienende gescheiden vader: zet een stapelbed neer in de slaapkamer, en voor die paar weekenden dat de kinderen (willen) komen kun je ze opvangen.

Maar goed, dat neemt niet weg dat de presentatie inderdaad ondermaats is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:58
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:25:
[...]

Gezinnen met kinderen zijn een minderheid in onze samenleving, hè? Ik snap dat het voor veel tweakers vanzelfsprekend is omdat ze nou eenmaal in die levensfase / inkomensgroep zitten, maar ...

Als je er een verhaaltje aan wil hangen; dit huis zou prima zijn voor een kinderloos stel, of een stel waarvan de kinderen het huis uit zijn. Voor een bovenmodaal verdienende gescheiden vader: zet een stapelbed neer in de slaapkamer, en voor die paar weekenden dat de kinderen (willen) komen kun je ze opvangen.

Maar goed, dat neemt niet weg dat de presentatie inderdaad ondermaats is.
Het is inderdaad een prima woning voor stellen zonder kinderen die toch een huis met een tuin willen. Ik zou willen dat ze het bij mij in de buurt meer van dat soort woningen hadden, wij zijn toch semi gedwongen om een grote eensgezinswoning te kopen met 140m2 terwijl wij geen kinderenwens hebben.

(aan de andere kant is zoveel ruimte natuurlijk ook gewoon lekker met zijn tweeen! O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:25:
[...]

Zeker, het is sowieso een prima woning voor die groepen. Ik gaf alleen aan dat de woning daarnaast ook voor (toekomstige) gezinnen bruikbaar is, door de extra potentie aan te geven van grotere verbouwingen. (En dat dat niet buitensporig is in vergelijking met andere woningen in de buurt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

De 'luxe' zit 'm vooral in de locatie (Stad Haarlem, wijk ken ik verder niet).
Daar zijn mensen bereid een premium voor te betalen en vaak heeft zo'n oude woning een bepaalde charme die je niet vindt in een nieuwbouwwoning (>1990).
Doelgroep is best breed: van single twintigers/dertigers tot stellen met 1 kind, kan allemaal prima. Grote voordeel aan die woning is imo dat er geen vve is . De meeste stadswoningen zijn appartementen met vve.

Dat gezegd hebbende: als starter 10j geleden had ik het een prima woning gevonden (icm 5% rente destijds 175-200k schat ik in).

Vergroten is het niet waard, die 100k kun je dan beter steken in een iets grotere woning denk ik..

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2022 13:05 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:59:
Vergroten is het niet waard, die 100k kun je dan beter steken in een iets grotere woning denk ik..
In Haarlem vertaalt een vergroting zich wel in een fors hogere woningwaarde.

Maar één van de voordelen van deze (en vergelijkbare) woningen is dat je op dit moment nog niet hoeft te vergroten en dus ook niet dat geld hoeft te hebben. Maar dat je het eventueel later wel kunt.
(Als je zou willen, want wat Michie1 terecht aangeeft zijn er een hoop kopers die hier ook op de lange termijn prima mee uit de voeten kunnen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:32:
[...]

In Haarlem vertaalt een vergroting zich wel in een fors hogere woningwaarde.

Maar één van de voordelen van deze (en vergelijkbare) woningen is dat je op dit moment nog niet hoeft te vergroten en dus ook niet dat geld hoeft te hebben. Maar dat je het eventueel later wel kunt.
(Als je zou willen, want wat Michie1 terecht aangeeft zijn er een hoop kopers die hier ook op de lange termijn prima mee uit de voeten kunnen.)
In dit topic ligt de nadruk enorm op overwaarde en waardevermeerdering.. Terwijl 99% van de huizenkopers een woning koopt die de komende jaren voldoet zonder grote ingrepen (keuken of badkamer en geen opbouw van 100k). En die 1% zijn aannemers/flippers.

Ik denk niet dat een stel met multi kinderwens denkt laat ik die woning kopen kan er altijd nog een opbouw opzetten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durant
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Qua ruimte groot genoeg voor gezin met 1 kind. Met 2 kinderen zou ik eerder de kas en berging weghalen en een hut oid maken als extra kamer ipv optoppen.

Ik vraag me af waarom het energielabel slechts F is. Er zit dubbelglas in en er is warmte van de buren. Dan moeten het de gevels zijn, het dak en de vloer. Dak kan eenvoudig aangepakt worden. Geen vloerisolatie en ik zag geen kruipruimte. Veel meer glasopp. dan steen. Triple glas zou al verbetering zijn en evt. wat binnenisolatie tegen de muren als dat kan ivm vocht. Gevels erbij impregneren kan al schelen. Deze woningen zijn echter niet gemaakt om kierdicht en zuinig met energie te maken.

Ik vind de kamer met dakkapel niet ideaal. Lelijke bergkast, wirwar van cv leidingen (lijken ook dun) en belangrijkste lijkt het alsof de steunbalk iets doorhangt. Dat is ook te zien aan het dak. Kan al zo geweest zijn en misschien geen kwaad, maar ik zou voor deze prijs zeker eerst een bouwkundig onderzoek doen.

Plafonds kan ik niet goed inschatten op de foto's. Zien er niet echt goed uit. Opnieuw sauzen denk ik. Ik vraag me af of er boven vocht meespeelt icm gebrekkige ventialtie.

Kijken jullie in dit topic ook vlak over de grens? Velen wonen net over de grens in Belgie of Duitsland en werken in NL. Vooral in Duitsland woon je voor hetzelfde geld VEEL mooier en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Durant schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 15:31:
Qua ruimte groot genoeg voor gezin met 1 kind. Met 2 kinderen zou ik eerder de kas en berging weghalen en een hut oid maken als extra kamer ipv optoppen.

Ik vraag me af waarom het energielabel slechts F is. Er zit dubbelglas in en er is warmte van de buren. Dan moeten het de gevels zijn, het dak en de vloer. Dak kan eenvoudig aangepakt worden. Geen vloerisolatie en ik zag geen kruipruimte. Veel meer glasopp. dan steen. Triple glas zou al verbetering zijn en evt. wat binnenisolatie tegen de muren als dat kan ivm vocht. Gevels erbij impregneren kan al schelen. Deze woningen zijn echter niet gemaakt om kierdicht en zuinig met energie te maken.

Ik vind de kamer met dakkapel niet ideaal. Lelijke bergkast, wirwar van cv leidingen (lijken ook dun) en belangrijkste lijkt het alsof de steunbalk iets doorhangt. Dat is ook te zien aan het dak. Kan al zo geweest zijn en misschien geen kwaad, maar ik zou voor deze prijs zeker eerst een bouwkundig onderzoek doen.

Plafonds kan ik niet goed inschatten op de foto's. Zien er niet echt goed uit. Opnieuw sauzen denk ik. Ik vraag me af of er boven vocht meespeelt icm gebrekkige ventialtie.

Kijken jullie in dit topic ook vlak over de grens? Velen wonen net over de grens in Belgie of Duitsland en werken in NL. Vooral in Duitsland woon je voor hetzelfde geld VEEL mooier en groter.
Over de grens, Duitsland lijkt mij de beste optie. Hier is in het grensgebied ruimte, dus waarom niet, zeker igv overwaarde & extra poen op de bankrekening.

Zou dit zeker overwegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
In het buitenland gaan wonen, is wat complexer dan ‘extra poen op de bankrekening, maar daar is genoeg ervaring over te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conrado schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:11:
In het buitenland gaan wonen, is wat complexer dan ‘extra poen op de bankrekening, maar daar is genoeg ervaring over te vinden :)
Oei is Duitsland zo complex dan? (en ik had het over Duitsland)

Wat ik bedoel is dat we als NL-er ook veel makkelijker een aansluiting vinden met de Duitsers, dan met de Belgen...dat lijkt me wel zo onderhand duidelijk.

Qua cultuur sluiten we beter aan bij de Duitsers, dus schaam je er niet voor en koop net over de grens.

Gewoon doen

(Voordat anderen weer gaan roepen (PoppieJoppie geneuzel) Nee in DE is nog ruimte zat en ik zou (net zoals ik) het overwegen om die kant op te gaan, Verder zijn we toch 1 EU?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:50
TheGhostInc schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 00:14:
[Afbeelding]

Het CBS heeft ook mooie tabelletjes:
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85162NED/table

Wat ik een interessant getal vind is de gemiddelde hypotheekschuld. Die loopt niet heel hard op, terwijl het gemiddelde bruto-inkomen en besteedbaar inkomen in dezelfde periode veel harder is opgelopen.
Voor heel Nederland is de totale hypotheekschuld veel beter betaalbaar geworden (los van de rente). En dat zie je terug in de Schuldrisico kengetallen.

Als je ziet hoe hard het inkomen is gestegen in de afgelopen 10 jaar, terwijl de gemiddelde hypotheekschuld de afgelopen 10 jaar een klein dipje heeft vertoond maar eigenlijk gelijk is gebleven. Dan zie je precies wat ik al heel de tijd zeg:
De meeste mensen kopen geen huis met alleen maar een hypotheek, de meeste mensen kopen een huis gedeeltelijk met kapitaal (van hun eigen of van ouders oid) of overwaarde. Die enorme instroom van kapitaal gaat echt niet zomaar stoppen, want ons besteedbaar inkomen is gegroeid. En hier komen continu de berekeningen langs met hoeveel je zou kunnen lenen met x salaris. Maar dat is maar 1 component van het verhaal:
https://www.dnb.nl/actuel...-risico-s-en-oplossingen/
Van de starters leent 53,8% 90% of meer van de woning waarde. Maar dat kun je ook omdraaien, dat 47,2% van de starters meer dan 10% van de woningwaarde contant op tafel legt (en kosten koper is dan al betaald!). Dat is heel veel geld dat de woningmarkt instroomt zonder afhankelijkheid van rentestanden of de economie. Als er minder starters op de markt komen, dan vermoed ik dat de starters die wel kopen, degene zijn met het meeste eigen kapitaal.

Overigens valt het me wel op dat DNB wat getallen in de plaatjes 'gunstig' lijkt te kiezen, bij hun verhaal.
[Afbeelding]
9% van de bevolking woont in een koophuis zonder hypotheek. Maar dat is ook 16% van de huishoudens volgens het CBS. Wat ook meteen verklaart waarom Italië het bijvoorbeeld goed doet, daar woont oma niet in het afgeloste huis, maar woont de rest van de familie bij oma in het afgeloste huis :+
Heerlijk van die statistieken.

Ik ben heel benieuwd wat er de komende tijd gaat gebeuren. Het fascineert mij wel dat er zoveel gebeurd in de markt. Dat de rol van makelaars even compleet uitgespeeld leek en daarna weer onontkoombaar werd. Maar ook dat we sinds 2008 van 125% aflossingsvrij, naar 100% annuïtair zijn gegaan en nu naar een soort hybride aan het gaan zijn, waarbij aflossingsvrij en kapitaal/overwaarde een grote rol spelen. Van kopersmarkt naar verkopersmarkt en nu waarschijnlijk weer terug.
Het enige wat gebleven is, is de prijsdruk omhoog. Hopelijk valt die nu weg. Maar er zit nog best een hoop energie/geld in de markt om de prijzen hoog te houden.
Mis even de legenda van de rode lijn. Maar is waarschijnlijk dezelfde grafiek en dus de gemiddelde stijging: sdk1985 in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:50
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 07:41:
[...]

Dat is wel een bekend plaatje. Maar ik zou het veel interessanter vinden als ze zo'n plaatje zouden hebben met wat de daarbij behorende annuitaire hypotheelasten zouden zijn. Die ben ik helaas nog niet tegengekomen.

Ik heb dit voor mezelf wel eens op een aantal 'willekeurige' momenten berekend en dat gaf bij mij niet bepaald een schokkend beeld.

Edit:
Ik kom wel een grafiekje tegen van de gemiddelde maandlasten, maar volgens mij is dit in relatie tot de afgesloten hypotheek en niet tot de woningwaarde. Als er veel meer eigen geld/overwaarde wordt gebruikt, dan zie je dat dus niet terug.

Maar het versterkt wel mijn beeld en 'gevoel' dat de woningprijzen het de laatste decennia in relatie tot de rentestanden niet heel gek doen, maar dat het de laatste paar jaar wel uit verhouding is gegaan.
https://www.persberichten...ubbelen-in-half-jaar-tijd
[Afbeelding]

Overigens is dit ook wel een leuk grafiekje, wellicht al een paar jaar oud. Geeft aan dat er toch wel een behoorlijk verband is tussen leenruimte en woningprijzen. En dat de huizenprijzen toch wel een sterk verband hebben met de 'betaalbaarheid', dus dat fors gestegen prijzen lang niet alles zeggen.
[Afbeelding]
https://www.hypotheker.nl...mte-dan-met-woningtekort/
Echt interessant wordt een plaatje van die krapte indicator factor die NVME publiceert (momenteel richting de 2 geloof ik).
De NVM krapte-indicator geeft een benadering voor het aantal keuzemogelijkheden dat een potentiële koper op de woningmarkt heeft.

De indicator wordt normaliter berekend als het aanbod aan het begin van de maand gedeeld door het aantal transacties in die maand. Voor de kwartaalanalyses wordt voortgeborduurd op deze wijze van berekenen en wordt uitgegaan van de volgende analyse:

(Aantal aanbod halverwege kwartaal uit vijvermodel/ Aantal transacties in kwartaal) * 3

Er wordt vermenigvuldigd met 3 om te corrigeren voor het feit dat we rekenen met de transacties in een kwartaal in plaats van in een maand.

Wanneer de NVM krapte-indicator onder de 5 komt, is sprake van een verkopersmarkt.
Wanneer de NVM krapte-indicator tussen de 5 en 10, is sprake van een evenwichtige markt.
Wanneer de NVM krapte-indicator boven de 10 komt, is sprake van een kopersmarkt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:39:
[...]

In dit topic ligt de nadruk enorm op overwaarde en waardevermeerdering.. Terwijl 99% van de huizenkopers een woning koopt die de komende jaren voldoet zonder grote ingrepen (keuken of badkamer en geen opbouw van 100k). En die 1% zijn aannemers/flippers.

Ik denk niet dat een stel met multi kinderwens denkt laat ik die woning kopen kan er altijd nog een opbouw opzetten :P.
Ah nice... Wij behoren tot "de 1%". Dat moet zich ooit uit gaan betalen natuurlijk. :)

Maar aannemer/flipper? Nah.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:47:
[...]

Ah nice... Wij behoren tot "de 1%". Dat moet zich ooit uit gaan betalen natuurlijk. :)

Maar aannemer/flipper? Nah.....
Bedoel je dat je hoopt/verwacht met de huidige woning 'winst' te maken? Ga je dan daarna kleiner of goedkoper wonen of hoe denk je die 'winst' om te zetten in cash (zonder lening)?

Pagina: 1 ... 135 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg