Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:34:
De laatste jaren 'ontstond' het grootste deel van de overwaarde door de bovenmatige prijsstijgingen. Als die gigantische groei van de woningprijzen stokt en die post wegvalt, valt dus ook een groot deel van de instroom van overwaarde weg.
De overwaarde die er al is, die is niet zomaar weg.
Maar veel belangrijker, die prijsstijgingen werken nog steeds door. Stel dat de prijzen gelijk blijven. Dan heb ik nog steeds 50% overwaarde. Mijn budget is dus nog steeds 50% groter dan voor die prijsstijgingen. Die honderden miljarden (want daar hebben we het ondertussen over) die in de woningmarkt zijn gestroomd, die zitten daar nog. Al die giften en hypotheken met 1-2% voor 10-20-30 jaar vast.
Vergelijk dit met een impuls van 1 Miljard in de economie vanuit de overheid. De economie groeit dan ook niet met 1 Miljard, maar met meer dan dat. Want de initiële impuls zorgt voor meer groei daarna.
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:34:
Uiteraard wordt er jaarlijks een paar procent afgelost. Maar dat weegt niet op tegen bv 20% daling in een paar jaar (of minder).
[...]
Dat gaf je eerder ook aan en is in feite juist de reden van een stokkende huizenmarkt bij lagere prijzen. Jij
kunt verhuizen, maar je wilt liever geen verlies maken, en je woont waarschijnlijk goed zodat je niet
hoeft te verhuizen, dus je kijkt de kat uit de boom. En de huidige starter die na 3 jaar 10% heeft afgelost maar de woningwaarde 20% heeft zien dalen, die
wil wel verhuizen maar
kan niet verhuizen. In beide gevallen blijven (te) veel mensen zitten waar je zit en wordt het zowel moeilijk om iets te verkopen als om te kopen.
Allereerst, om binnen 3 jaar te willen verkopen? Had je dan last van FOMO of geld teveel? Wat kost een huis kopen tegenwoordig? Paar duizend euro? Verhuizen? Paar duizend euro?
En dan doe ik het relatief goedkoop, geen aankoopmakelaar, geen vissengraatje neerleggen of even een paar leuke nieuwe meubeltjes voor je huisje scoren.
Vroeger was de termijn 7 jaar, anders
En over welke starter heb je het nu? Over iemand die in 2019 heeft gekocht? Want die zit op >25% waardestijging. Of heb je het over een starter die in 2022 koopt en dan in 2025 wil verkopen? Die laatste die heeft niks te maken met wat de prijzen vandaag doen, want die wil ook nog niet verkopen. Of is dit een fictieve stater die in 2019 gekocht heeft voor de prijs op de piek in 2022 en in 2023 door een haai zijn arm kwijt raakt en daardoor zijn baan kwijt raakt als handmodel?
Laten we gewoon naar de cijfers kijken:
De gemiddelde huizenkoper neemt >40% kapitaal mee. Dat betekent dat gemiddeld de huizenprijzen met 40% moeten dalen om die groep (gemiddeld) genomen op nul uit te laten komen. En dan hebben we het nog niet gehad over aflossen en waardevermeerdering door verbouwen. De prijzen moeten richting de 50% in elkaar klappen om de gemiddelde koper uit 2021 in de problemen te brengen.
Ok ok, ik 'vergeet' de starters. Laten we even (en dit klopt al niet) aannemen dat al die staters geen euro meenemen. En 100% lenen. Dus hebben we een plukje woningen (88.000 starters n 2021) dat risico loopt. Maar de ene helft heeft gekocht in de eerste helft van het jaar en daarna gingen de prijzen nog 20% omhoog en dan moet de andere helft heel snel moeten verhuizen en dan hebben we? Enkele tienduizenden woningen die problematisch zijn.
Vergelijk dat met de vorige crisis, toen een kleine 1,5 miljoen huizen onder water kwamen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...minder-huizen-onder-water
Als je 150.000 woningen onder water wilt krijgen, dan moeten de prijzen tot ver onder het niveau van 2020 duiken. En dan nog zitten we pas op 10% van 2014.
Waar ik het niet mee eens ben is dit:
Jij kunt verhuizen, maar je wilt liever geen verlies maken
Verlies? Ik sta dik in de plus. Of dat 35%, 50% of nog meer wordt, dat is slechts de formaliteit bij de notaris. Als ik ga verhuizen wil ik een mooi huis, als dat bereikbaar is, dan koop ik dat huis. De prijs op de gevel zegt mij steeds minder, en dat zie ik bij meer mensen.
Het enige lastige op dit moment (en dat zie ik meer) is dat je gewoon geen idee meer hebt wat een huis waard is. En dat geldt voor wat je koopt en voor je eigen huis. Dat maakt kopen nu gewoon niet leuk meer.