CoffeeMachine schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:48:
[...]
Reken je hier maar niet rijk mee. De hypotheekrente is nu al een heel stuk hoger dan bijvoorbeeld 2019 (net voor de grote daling van de rente en net voor de echte grote stijging van de woning prijzen). Heb je > 2019 een woning gekocht met 90-100% financiering heb je grote kans dat je (flink) onder water komt. Gezien de matige loongroei lijkt het mij waarschijnlijk dat de huizenprijzen dalen tot op zijn minst een niveau van voor 2019.
[...]
Den haag kan wel willen maar de invloed van Den haag op het rente beleid is effectief 0.
Edit: typo
Als ik even tussendoor mag inbreken, waarom lijken zoveel mensen ervan overtuigd dat de huizenprijzen weer zullen dalen? Dat ze in de komende paar jaar zouden kunnen stabiliseren lijkt mij het meest optimistische scenario.
Waarom ik denk dat de huizenprijzen (in ieder geval) niet zullen dalen:
-Mijn grootouders zijn nu ~75, en ze vertonen geen enkel gebrek waardoor het aannemelijk is dat ze binnen tien jaar de pijp uit gaan. (N=1, maar een hoop boomers die ik ken zijn eigenlijk nog heel gezond, vooral de generatie die door WOII heen moest is krakkemikkig)
-Immigratie gaat de komende jaren niet afnemen, zeker niet met de oorlog in de Oekraine en de steeds merkbaar wordende klimaatverandering
-Er is geen reden om aan te nemen dat mensen opeens spontaan besluiten met z'n allen wat minder individualistisch te worden en meer samen te gaan wonen
-Zoals het er nu voor staat gaat er voorlopig niets gebouwd worden
-Als er al gebouwd zou worden, dan zou die nieuwbouw vrij duur zijn, omdat de grond en materialen nog steeds prijzig zijn. Als de huizenprijzen dalen, gaat er sowieso niets meer gebouwd worden totdat het rendabel wordt, of totdat de politiek ingrijpt (lijkt me ook ontwaarschijnlijk

)
Leuk dat de rente omhoog kan schieten, en dat dan de prijs van huizen zou dalen, maar denk nog een keer goed na: Dan kun je ook een stuk minder lenen, dus daar wordt het ook niet betaalbaarder van.
Wanneer zie ik de markt dalen:
-Als immigratie sterk afneemt (lijkt me zeer onwaarschijnlijk)
-Als je boven de 75 verplicht geeuthanaseerd wordt (Opnieuw, lijkt me zeer onwaarschijnlijk)
-Als mensen opeens beseffen, als iedereen nog maar 50% van de vraagprijs biedt, dat de prijzen wel moeten zakken (zie ik ook niet gebeuren, omdat dat collectief afgesproken moet worden, terwijl het niet in de interesse van het collectief handelen een positief resultaat geeft voor het individu)
Ik zie de prijzen zelf hooguit stabiliseren, maar zeker niet dalen. Deze recessie lijkt tot nu ook anders te gaan lopen dan een paar die we hiervoor gehad hebben.
Ok toegegeven, m'n onderzoek bestaat uit financing youtubers kijken, maar het verhaal is duidelijk:
-Er is al personeelstekort, dus waarom zou je nog meer personeel ontslaan? Ik denk dat hooguit het aantal openstaande vacatures gaat afnemen.
-De winstmarges zijn de afgelopen jaren gigantisch geweest, daar kan prima op ingeteerd worden.
-Ook al verbruik ik gas noch benzine, ik kan er niet goed bij dat met 10% inflatie de supermarkt bij al mijn boodschappen (doorgaans simpel spul zoals melk, kaas, eieren, boter, brood, groente etc.) toch al ruim 20-25% erbij getikt heeft. Laatst ging de boter van 1,78 naar 2,49. Ik ben maar zelf naar de boer naar fietsen. Kost net zoveel, en houdt ie meer aan over.
-Ik heb dus het idee dat een deel van de inflatie ontstaat uit "Oeh mensen denken dat het duurder gaat worden dus we grijpen onze kans!", maar voel je vrij dat te ontkrachten.
-Door die grote winstmarges hebben een hoop grotere bedrijven stapels cash liggen, daarmee kun je een mogelijke recessie prima uitzitten/voorkomen.
Mijn idee is dus dat iedereen bang is dat er een recessie aankomt, maar dat dit mee zal vallen voor iedereen die er een beetje nuchter tegenaan kijkt.
Maar als iedereen elkaar op gaat zitten jutten dat de recessie heel zwaar wordt, dan wordt het natuurlijk een self-fulfilling prophecy.
Ik ben natuurlijk geen econoom, maar irritant joch van 23, dus ik kan er ook compleet naast zitten.
Als ik het voor mezelf heel kort en cru moet samenvatten:
De huizenprijzen zijn hard gestegen, en de huidige inflatie trekt de rest van de kosten van het leven ook mee naar boven. Die inflatie is grotendeels gekoppeld aan de prijs van energie. Omdat de beschikbaarheid van energie op het moment vrij onzeker is, is het vertrouwen in de economie laag, want geen energie = geen economie. Hierdoor zijn mensen bang voor een recessie, en denken ze dat de huizenprijzen zullen dalen. Ik denk van niet, want de prijs van een huis is niet (direct) gekoppeld aan de prijs van energie, maar aan hoeveel mensen een huis willen, of dat nu huren of kopen is. En zolang er een mismatch is van het aantal huizen ten opzichte van het aantal huishoudens, iets wat ik op de langere termijn verwacht, zie ik geen reden waarom de prijzen van huizen zouden gaan dalen.
Alleen als een slechtere economie tot minder huishoudens leidt, zie ik de huizenprijzen dalen. Uiteindelijk zullen vraag en aanbod moeten convergeren. En als het aanbod zich niet aanpast naar de vraag, dan moet de vraag zich aanpassen aan het aanbod. Dat betekent of duurdere huizen, of huishoudens combineren. (duur) Kiezen, of delen.