Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.936 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:48
Laapo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:41:
[...]

Hier achter worden appartementen gebouwd, wilden ze met de buurt ook over in 'opstand' komen. Want ja, dan zitten we in de schaduw (niet, stond veel te ver weg). Ik heb vriendelijk bedankt en aangegeven helemaal geen bezwaar te hebben. Wat blijkt nu, twee verdiepingen zijn geschrapt om de buurt tegemoet te komen. Dus die ene zeikerd en haar gevolg van nitwits hebben het gewoon voor elkaar gekregen. Triest gedoe, slappe gemeente ook.

Mensen die klagen over het vrije uitzicht of ander gedoe mogen wat mij betreft altijd de optie krijgen om mee te bieden op de kavels en deze onbebouwd te laten. Kijken of het ze menens is.
Jup. En dan mogen wij herontwikkelen en een aangepaste bieding neerleggen waardoor de projectleider/wethouder weer over de zeik is. :X

Overigens hebben mensen hier in de wijk bij de bouw in de jaren '90 inderdaad een stuk akker gekocht en in een soort VvE/mandeligheid gestopt met de buren om vrij uitzicht te borgen. Met een kettingbeding gaat ie dan telkens mee over naar de volgende eigenaar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
De regulering van de huursector zorgt ervoor dat investeerders en pensioenfondsen wellicht wegblijven:
https://www.neprom.nl/art...-door-huurregulering/1971

update:
https://www.rtlnieuws.nl/...arkt-puntenstelsel-neprom

[ Voor 23% gewijzigd door lama83 op 20-07-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CoffeeMachine schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:54:
[...]

Ik vraag het me af. Vergeet niet dat een huis bouwen ook ontzettend duur is geworden. Als de prijzen zakken met >40% (en dat zit er imho wel aan te komen), dan kan de bouw van een nieuwbouw woning ook niet meer gefinancierd worden.

Ik heb daarvan nog wel wat verhalen uit de crisis van 2008; kennissen die eindeloos wachten op de start van de bouw van hun nog niet gebouwde nieuwbouw huis omdat niet aan de start voorwaarden kon worden voldaan (en opschorten de voorwaarden blijkbaar nog geen ding waren).

Wat er denk ik gaat gebeuren; de prijzen storten in, iedereen (die kan) blijft zitten waar hij zit en er komen nieuwe kansen voor starters om in te stappen. Een 'correctie' dus, met veel kansen voor starters, met een hardere prijsdaling dan in 2008 door de relatief lage rente de afgelopen periode.

Neemt niet weg dat er geen nieuwbouw moet komen, maar eerst de kwaliteit van het 'oude' bestand opkrikken en verduurzamen; daar zit de uitdaging. Ik bedoel daarmee niet een muurtje stuccen, maar het uitbannen van energie label D woningen ipv 'Bouwen Bouwen Bouwen'.
Lage prijzen zonder aanbod hebben vooral een symbolische waarde natuurlijk. Die crash komt er niet, omdat men in Den Haag niet wil dat die er komt. Zoals je zelf al aangeeft, zou een crash absoluut funest zijn voor welke nieuwbouw dan ook. Dan zijn huizen niet meer rendabel te bouwen en dan worden ze dus niet meer gebouwd. Krijg je alsnog een situatie dat er 100 "lijkenpikkers" proberen 1 woning goedkoop op de kop te tikken. Dat gaat 'm niet worden. Gaat die woning alsnog naar de hoogste bieder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:27
Nadat de kapitaalmarktrente de afgelopen week relatief stabiel is gebleven rond de 1,5% zijn er meerdere hypotheekaanbieders die nu de hypotheekrente laten zakken, waaronder ook de grootbanken zoals ING en ABN. Betreft wel allemaal voorzichtige dalingen van 0,1%

Nog steeds zit er een flinke marge op de hyotheken tov eerder dit jaar. 10 jaar vast NHG zit nu rond de 3,5-3,6%, dus een markup van 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:56
Ik vraag het me af. Vergeet niet dat een huis bouwen ook ontzettend duur is geworden. Als de prijzen zakken met >40% (en dat zit er imho wel aan te komen), dan kan de bouw van een nieuwbouw woning ook niet meer gefinancierd worden.

Ik heb daarvan nog wel wat verhalen uit de crisis van 2008; kennissen die eindeloos wachten op de start van de bouw van hun nog niet gebouwde nieuwbouw huis omdat niet aan de start voorwaarden kon worden voldaan (en opschorten de voorwaarden blijkbaar nog geen ding waren).
Het probleem zou het gebrek aan werknemers zijn; als de vraag instort, corrigeert dit zich vanzelf natuurlijk. Maar wat daar bijhoort is, vermoed ik, zijn werknemers uit de nieuwbouw die naar de renovatie stromen. Waarom wachten tot je beton mag gieten, als je gelijk aan de slag kunt om in Amsterdam krotten om te bouwen voor kamerbewoning?
Neemt niet weg dat er geen nieuwbouw moet komen, maar eerst de kwaliteit van het 'oude' bestand opkrikken en verduurzamen; daar zit de uitdaging. Ik bedoel daarmee niet een muurtje stuccen, maar het uitbannen van energie label D woningen ipv 'Bouwen Bouwen Bouwen'.
Leuk idee. Ik zie in de buurten om me heen dat de woningbouwverenigingen grote stappen maken hierin; een blok wordt in zijn geheel aangepakt, jaren '50 en '60 huisjes krijgen nieuwe daken, vaak balansventilatie, en soms wordt de gevel ingepakt. Een flink deel van de stad is al gedaan. Het zal een lieve duit hebben gekost, maar in dit tempo halen ze 2030 wel.

Particulieren? Die ga je nooit zover krijgen. Tenzij je drang gaat inzetten. Bijv. geen HRA meer voor (nieuwe) hypotheken op een huis met label D of lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:05
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 07:45:
[...]
Ik denk dat er bij veel gemeenten heel wat winst te halen is in dit soort processen. Die zien "participatie" als een vinkje op een checklist wat met zo weinig mogelijk inspanning afgevinkt moet worden. En dat botst met het beeld van de inwoners, die in "participatie" toch iets van deelname zien en niet alleen "iets mogen zeggen, wat we vervolgens gewoon negeren".
Dat geldt net zozeer voor die burgers. Luisteren naar argumenten en die meenemen in de besluitvorming is namelijk wat anders dan op basis van elke opmerking de plannen aanpassen. Het komt vaak genoeg voor dat de gemeente die argumenten wel gewoon meeneemt in de besluitvorming, maar toch tot besluit X komt. En dat de boze burgers vervolgens klagen dat er niet naar ze geluisterd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 23:41:
[...]

Hier achter worden appartementen gebouwd, wilden ze met de buurt ook over in 'opstand' komen. Want ja, dan zitten we in de schaduw (niet, stond veel te ver weg). Ik heb vriendelijk bedankt en aangegeven helemaal geen bezwaar te hebben. Wat blijkt nu, twee verdiepingen zijn geschrapt om de buurt tegemoet te komen. Dus die ene zeikerd en haar gevolg van nitwits hebben het gewoon voor elkaar gekregen. Triest gedoe, slappe gemeente ook.
Of ze hebben bewust in eerste instantie een plan gemaakt dat drie verdiepingen hoger was dan wat ze werkelijk zouden willen. Vervolgens leveren ze 2 verdiepingen in en is de buurt blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:34:
[...]

Dat geldt net zozeer voor die burgers. Luisteren naar argumenten en die meenemen in de besluitvorming is namelijk wat anders dan op basis van elke opmerking de plannen aanpassen. Het komt vaak genoeg voor dat de gemeente die argumenten wel gewoon meeneemt in de besluitvorming, maar toch tot besluit X komt. En dat de boze burgers vervolgens klagen dat er niet naar ze geluisterd wordt.
Alleen luisteren is natuurlijk ook niet genoeg. Daadwerkelijk iets met de input doen, daar gaat het om. De gevallen waar ik het over heb, gingen daar structureel nat. Die lieten de omwonenden "pro forma" inspreken, notuleerden vervolgens een mooi stukje proza waarin die input resoluut aan de kant geschoven werd en hadden daarna dus inderdaad ruzie met een groep inwoners. Is een hoop gedonder van gekomen, want een groep boze inwoners kan elke stap in het proces maximaal rekken. Uiteindelijk moet de gemeente dan toch weer om tafel om te repareren wat ze in een vroeg stadium stukgemaakt hebben.

Gelukkig gebeurt het niet overal zo. Maar ik heb ooit samen met een paar andere buurtbewoners ook de gemeente op het matje geroepen rond de "herinrichting" van een park. Gewoon taken verdelen: de een bewandelt met wat juridisch advies de bezwaren-route, de ander doet "media".... en voor je het weet kon ook hier het hele traject opnieuw, in overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:23:
[...]
En misschien ligt het aan het weer, maar praat eens met het klimaat over een Indiase expat. Onder alle beleefde lof voor Nederland ligt vaak de angst dat het einde van de leefbaarheid op het Indiase subcontinent in zicht is; hier werken is niet zozeer een carrièrestap, maar een manier om het gezin naar een veiliger omgeving te verhuizen.
Even heel cynisch, als het om de toekomstige leefbaarheid gaat, dan is verhuizen naar een dichtbevolkt land, dat voor een groot deel niet of nauwelijks boven de zeespiegel ligt, geen logische keus. Dan zijn gebieden zoals Scandinavië of de Baltische staten een logischer keus. Of eventueel Polen. Ik denk dat andere motieven om naar Nederland te komen dus toch zwaarder wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeMachine
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-06-2024
Blik1984 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:20:
Nadat de kapitaalmarktrente de afgelopen week relatief stabiel is gebleven rond de 1,5% zijn er meerdere hypotheekaanbieders die nu de hypotheekrente laten zakken, waaronder ook de grootbanken zoals ING en ABN. Betreft wel allemaal voorzichtige dalingen van 0,1%

Nog steeds zit er een flinke marge op de hyotheken tov eerder dit jaar. 10 jaar vast NHG zit nu rond de 3,5-3,6%, dus een markup van 2%.
Reken je hier maar niet rijk mee. De hypotheekrente is nu al een heel stuk hoger dan bijvoorbeeld 2019 (net voor de grote daling van de rente en net voor de echte grote stijging van de woning prijzen). Heb je > 2019 een woning gekocht met 90-100% financiering heb je grote kans dat je (flink) onder water komt. Gezien de matige loongroei lijkt het mij waarschijnlijk dat de huizenprijzen dalen tot op zijn minst een niveau van voor 2019.
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Lage prijzen zonder aanbod hebben vooral een symbolische waarde natuurlijk. Die crash komt er niet, omdat men in Den Haag niet wil dat die er komt. Zoals je zelf al aangeeft, zou een crash absoluut funest zijn voor welke nieuwbouw dan ook. Dan zijn huizen niet meer rendabel te bouwen en dan worden ze dus niet meer gebouwd. Krijg je alsnog een situatie dat er 100 "lijkenpikkers" proberen 1 woning goedkoop op de kop te tikken. Dat gaat 'm niet worden. Gaat die woning alsnog naar de hoogste bieder.
Den haag kan wel willen maar de invloed van Den haag op het rente beleid is effectief 0.

Edit: typo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
CoffeeMachine schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:48:
[...]

Reken je hier maar niet rijk mee. De hypotheekrente is nu al een heel stuk hoger dan bijvoorbeeld 2019 (net voor de grote daling van de rente en net voor de echte grote stijging van de woning prijzen). Heb je > 2019 een woning gekocht met 90-100% financiering heb je geote kans dat je onder water komt. Gezien de matige loongroei lijkt het mij waarschijnlijk dat de huizenprijzen dalen tot op zijn minst een niveau van voor 2019.
tot zover de #glazenbolcup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:45:
[...]

Gelukkig gebeurt het niet overal zo. Maar ik heb ooit samen met een paar andere buurtbewoners ook de gemeente op het matje geroepen rond de "herinrichting" van een park. Gewoon taken verdelen: de een bewandelt met wat juridisch advies de bezwaren-route, de ander doet "media".... en voor je het weet kon ook hier het hele traject opnieuw, in overleg.
Uiteraard gebeurt het lang niet overal op de zelfde manier. En zijn er zeker plekken waar totaal niet geluisterd wordt. Maar dat is lang niet overal zo.

Maar deels heeft het ook te maken met hoe je dat 'traject' als burgers in gaat. Wat je zelf ook aangeeft, als je op een constructieve manier 'meedenkt', dan is er vaak wel een hoop te bereiken. Maar er zijn ook genoeg groepen die alleen maar overal 'nee' tegen zeggen, zonder ook maar mee te denken over enig alternatief. Dat schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:45
Blik1984 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:20:

Wat is een normale marge? Het lijkt op goud geld verdienen op dit moment voor banken.

Wat ik er zelf over lees is dat de marge 0,5% hoger zou liggen. Lijkt mij nog voorzichtig ingeschat:

"Hypotheekverstrekkers verdienen daardoor nu goed op nieuwe hypotheekaanvragen. Martin Hagedoorn van De Hypotheekshop schat dat de marge nu 0,5% hoger is dan normaal. 'Maar dit is ook een gekke periode met veel onzekerheid, iedereen kijkt het even aan', zegt Hagedoorn."

[ Voor 23% gewijzigd door PLAE op 20-07-2022 10:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
PLAE schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:05:
[...]

Wat is een normale marge? Het lijkt op goud geld verdienen op dit moment voor banken.
In het verleden lag de marge rond de 1,3% op een 10-jaars hypotheek onder NHG in een meer stabiele periode. Nu dus zo'n 0,7% hoger, maar de afgelopen periode is natuurlijk niet echt stabiel geweest, dus daar zit de marge in. Nu het erop lijkt dat de kapitaalmarktrente in wat rustiger vaarwater terecht komt en lijkt te stabiliseren (namelijk al 2 weken lang op ongeveer hetzelfde niveau), zou er ruimte moeten komen om die marge weer wat af te bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Blik1984 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:24:
[...]

Het is aan de andere kant ook wel een beetje flauw om de allerkleinste tweekapper op aarde hier te plaatsen zodat je je punt kan maken. Jij en ik weten allebei dat een tweekapper in de meeste gevallen echt wel een flink stuk groter is dan 110 m2.

En die 100k aan kosten om een huis af te maken. Uiteraard kan het goedkoper, helemaal als je veel dingen zelf kan doen. Maar de meesten willen nou eenmaal niet:

- zelf pvc leggen op vloerverwarming
- de standaard badkamer
- de allergoedkoopste keuken
- overal spack spuitverf op de muur
- een bouwval als tuin of alleen gras
- enkel en alleen de standaard elektra-opties
Etc.

Je vergeet misschien even dat we niet in het FO-topic zitten
De meeste zijn gewoon ook niet handig of hebben er geen tijd voor. De uren die ik zelf kan klussen in mijn huis verdien ik dubbel.

[ Voor 3% gewijzigd door pizzacabonara op 20-07-2022 10:10 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
pizzacabonara schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:10:
[...]

De meeste zijn gewoon ook niet handig of hebben er geen tijd voor. De uren die ik zelf kan klussen in mijn huis verdien ik dubbel.
Er zijn ook wel een hoop klusjes te bedenken die wel veel geld opleveren. Zo doe ik bij mijn nieuwbouwhuis een aantal dingen in de badkamer zelf en daar bespaar ik een maandsalaris mee. Dus een beetje slim daarmee omgaan kan een hoop geld besparen. Maar dat zijn kleine klusjes die je redelijk makkelijk zelf doet.

Maar verder heb je absoluut gelijk. ik ben niet heel handig, heb 3 kinderen en beperkte vakantiedagen, en wil ook snel het nieuwe huis inkunnen als ik de sleutel eenmaal heb ontvangen. Dus besteed ik veel uit en daar betaal je voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:47:
Even heel cynisch, als het om de toekomstige leefbaarheid gaat, dan is verhuizen naar een dichtbevolkt land, dat voor een groot deel niet of nauwelijks boven de zeespiegel ligt, geen logische keus. Dan zijn gebieden zoals Scandinavië of de Baltische staten een logischer keus. Of eventueel Polen. Ik denk dat andere motieven om naar Nederland te komen dus toch zwaarder wegen.
Die natte voeten krijgen we pas over een eeuw, en naar Indiase maatstaven is Nederland bepaald niet dichtbevolkt. En vergis je niet, je bent ook afhankelijk van een werkgever die toevallig mensen uit jouw sector wil laten overkomen. Ik vermoed dat deze mensen trouwens net zo lief naar Frankrijk, Duitsland, Estland of Italië waren geëmigreerd. Hoe dan ook hebben de kinderen een goede kans om EU-burger te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Blik1984 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Er zijn ook wel een hoop klusjes te bedenken die wel veel geld opleveren. Zo doe ik bij mijn nieuwbouwhuis een aantal dingen in de badkamer zelf en daar bespaar ik een maandsalaris mee. Dus een beetje slim daarmee omgaan kan een hoop geld besparen. Maar dat zijn kleine klusjes die je redelijk makkelijk zelf doet.

Maar verder heb je absoluut gelijk. ik ben niet heel handig, heb 3 kinderen en beperkte vakantiedagen, en wil ook snel het nieuwe huis inkunnen als ik de sleutel eenmaal heb ontvangen. Dus besteed ik veel uit en daar betaal je voor.
Tuurlijk, begrijpelijk. In mijn geval was dat iets eenvoudiger en kon ik het mij permitteren een tijd in de rotzooi te zitten, bovendien had ik beperkte financiële middelen dus de keuze was snel gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door pizzacabonara op 20-07-2022 10:19 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
PLAE schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:05:
[...]

Wat ik er zelf over lees is dat de marge 0,5% hoger zou liggen. Lijkt mij nog voorzichtig ingeschat:
Er is geen 'normale' marge. Wat een redelijke marge is hangt samen met de risico's die de banken lopen. Die risico's zijn er zowel bij aanvang als tijdens de looptijd.

De bank moet bij het aanbieden van een rente X er ook rekening mee houden dat tegen de tijd dat je daarmee akkoord gaat, de rente alweer heel anders is geworden. Dus ofwel meteen bij aanvang al dat geld uit de markt halen, met het risico dat je niet tekent, ofwel pas na tekenen ophalen, met risico dat de rente op de kapitaalmarkt intussen flink veranderd is. Beide situaties kunnen extra kosten opleveren.

Daarnaast zal een bank ook het risico moeten inschatten dat de hypotheek niet betaald kan worden. Zowel in maandlasten als bij gedwongen verkoop. Dat risico zullen ze hoger inschatten als ze denken dat de woningmarkt op een top zit dan als ze denken dat er nog forse groei mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Ik ben wel benieuwd aan wat voor kleine klusjes je dan denkt. Als je er een maandsalaris mee kunt besparen, dan lijken dat mij toch geen kleine klusjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:19:
[...]
En vergis je niet, je bent ook afhankelijk van een werkgever die toevallig mensen uit jouw sector wil laten overkomen.
Dat is dus wat ik bedoel. Ik denk dat dit toch wel een iets doorslaggevender argument voor hun keus is dan de angst voor de toekomst van India.
Ik vermoed dat deze mensen trouwens net zo lief naar Frankrijk, Duitsland, Estland of Italië waren geëmigreerd. Hoe dan ook hebben de kinderen een goede kans om EU-burger te worden.
Als ze mede vanuit angst voor de toekomst en toekomstige veranderingen een ander land verkiezen, dan zou ik verwachten dat ze niet zo snel zouden kiezen voor een te zuidelijk land.

Maar het lijkt mij zeker een legitieme (extra) reden waarom er in de toekomst wereldwijd migraties zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:45
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:23:
[...]

Er is geen 'normale' marge. Wat een redelijke marge is hangt samen met de risico's die de banken lopen. Die risico's zijn er zowel bij aanvang als tijdens de looptijd.
Met 'normaal' bedoel ik gebruikelijk in stabielere tijden. Natuurlijk is dat er wel. Per bank zal dat wat verschillen op basis van portefeuille, marktomstandigheden et cetera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
PLAE schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:55:
[...]

Met 'normaal' bedoel ik gebruikelijk in stabielere tijden. Natuurlijk is dat er wel. Per bank zal dat wat verschillen op basis van portefeuille, marktomstandigheden et cetera.
Er zal uiteraard een bepaalde marge zijn die in een stabiele tijd wordt gehanteerd. Vraag is wel wat je aan die informatie hebt als de tijden minder stabiel zijn.

Overigens is die marge ook dan nog geen constante. Er zitten ook seizoensinvloeden in. Een artikel van inmiddels alweer een paar jaar geleden illustreert dit
https://www.businessinsid...est-juni-kunt-vastleggen/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-10 16:09

Higaphix

Dit is geen ondertitel

[...]

Reken je hier maar niet rijk mee. De hypotheekrente is nu al een heel stuk hoger dan bijvoorbeeld 2019 (net voor de grote daling van de rente en net voor de echte grote stijging van de woning prijzen). Heb je > 2019 een woning gekocht met 90-100% financiering heb je grote kans dat je (flink) onder water komt. Gezien de matige loongroei lijkt het mij waarschijnlijk dat de huizenprijzen dalen tot op zijn minst een niveau van voor 2019.

[...]

Den haag kan wel willen maar de invloed van Den haag op het rente beleid is effectief 0.

Als ik even tussendoor mag inbreken, waarom lijken zoveel mensen ervan overtuigd dat de huizenprijzen weer zullen dalen? Dat ze in de komende paar jaar zouden kunnen stabiliseren lijkt mij het meest optimistische scenario.

Waarom ik denk dat de huizenprijzen (in ieder geval) niet zullen dalen:

-Mijn grootouders zijn nu ~75, en ze vertonen geen enkel gebrek waardoor het aannemelijk is dat ze binnen tien jaar de pijp uit gaan. (N=1, maar een hoop boomers die ik ken zijn eigenlijk nog heel gezond, vooral de generatie die door WOII heen moest is krakkemikkig)
-Immigratie gaat de komende jaren niet afnemen, zeker niet met de oorlog in de Oekraine en de steeds merkbaar wordende klimaatverandering
-Er is geen reden om aan te nemen dat mensen opeens spontaan besluiten met z'n allen wat minder individualistisch te worden en meer samen te gaan wonen
-Zoals het er nu voor staat gaat er voorlopig niets gebouwd worden
-Als er al gebouwd zou worden, dan zou die nieuwbouw vrij duur zijn, omdat de grond en materialen nog steeds prijzig zijn. Als de huizenprijzen dalen, gaat er sowieso niets meer gebouwd worden totdat het rendabel wordt, of totdat de politiek ingrijpt (lijkt me ook ontwaarschijnlijk :P)

Leuk dat de rente omhoog kan schieten, en dat dan de prijs van huizen zou dalen, maar denk nog een keer goed na: Dan kun je ook een stuk minder lenen, dus daar wordt het ook niet betaalbaarder van.

Wanneer zie ik de markt dalen:

-Als immigratie sterk afneemt (lijkt me zeer onwaarschijnlijk)
-Als je boven de 75 verplicht geeuthanaseerd wordt (Opnieuw, lijkt me zeer onwaarschijnlijk)
-Als mensen opeens beseffen, als iedereen nog maar 50% van de vraagprijs biedt, dat de prijzen wel moeten zakken (zie ik ook niet gebeuren, omdat dat collectief afgesproken moet worden, terwijl het niet in de interesse van het collectief handelen een positief resultaat geeft voor het individu)

Ik zie de prijzen zelf hooguit stabiliseren, maar zeker niet dalen. Deze recessie lijkt tot nu ook anders te gaan lopen dan een paar die we hiervoor gehad hebben.

Ok toegegeven, m'n onderzoek bestaat uit financing youtubers kijken, maar het verhaal is duidelijk:

-Er is al personeelstekort, dus waarom zou je nog meer personeel ontslaan? Ik denk dat hooguit het aantal openstaande vacatures gaat afnemen.
-De winstmarges zijn de afgelopen jaren gigantisch geweest, daar kan prima op ingeteerd worden.
-Ook al verbruik ik gas noch benzine, ik kan er niet goed bij dat met 10% inflatie de supermarkt bij al mijn boodschappen (doorgaans simpel spul zoals melk, kaas, eieren, boter, brood, groente etc.) toch al ruim 20-25% erbij getikt heeft. Laatst ging de boter van 1,78 naar 2,49. Ik ben maar zelf naar de boer naar fietsen. Kost net zoveel, en houdt ie meer aan over.
-Ik heb dus het idee dat een deel van de inflatie ontstaat uit "Oeh mensen denken dat het duurder gaat worden dus we grijpen onze kans!", maar voel je vrij dat te ontkrachten.
-Door die grote winstmarges hebben een hoop grotere bedrijven stapels cash liggen, daarmee kun je een mogelijke recessie prima uitzitten/voorkomen.

Mijn idee is dus dat iedereen bang is dat er een recessie aankomt, maar dat dit mee zal vallen voor iedereen die er een beetje nuchter tegenaan kijkt.

Maar als iedereen elkaar op gaat zitten jutten dat de recessie heel zwaar wordt, dan wordt het natuurlijk een self-fulfilling prophecy.

Ik ben natuurlijk geen econoom, maar irritant joch van 23, dus ik kan er ook compleet naast zitten.

Als ik het voor mezelf heel kort en cru moet samenvatten:

De huizenprijzen zijn hard gestegen, en de huidige inflatie trekt de rest van de kosten van het leven ook mee naar boven. Die inflatie is grotendeels gekoppeld aan de prijs van energie. Omdat de beschikbaarheid van energie op het moment vrij onzeker is, is het vertrouwen in de economie laag, want geen energie = geen economie. Hierdoor zijn mensen bang voor een recessie, en denken ze dat de huizenprijzen zullen dalen. Ik denk van niet, want de prijs van een huis is niet (direct) gekoppeld aan de prijs van energie, maar aan hoeveel mensen een huis willen, of dat nu huren of kopen is. En zolang er een mismatch is van het aantal huizen ten opzichte van het aantal huishoudens, iets wat ik op de langere termijn verwacht, zie ik geen reden waarom de prijzen van huizen zouden gaan dalen.

Alleen als een slechtere economie tot minder huishoudens leidt, zie ik de huizenprijzen dalen. Uiteindelijk zullen vraag en aanbod moeten convergeren. En als het aanbod zich niet aanpast naar de vraag, dan moet de vraag zich aanpassen aan het aanbod. Dat betekent of duurdere huizen, of huishoudens combineren. (duur) Kiezen, of delen.

Dit is geen handtekening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:25:
[...]

Ik ben wel benieuwd aan wat voor kleine klusjes je dan denkt. Als je er een maandsalaris mee kunt besparen, dan lijken dat mij toch geen kleine klusjes?
Bij badkamers via de projectleverancier wordt je een oor aangenaaid. Door in de badkamers de spiegel, badkamermeubel en douchewand zelf te kopen en te installeren bespaar ik tussen de 3k-4k. Enerzijds doordat ik door het zelf in te kopen niet de adviesprijs betaal maar gewoon de goedkoopste beschikbare prijs, anderzijds doordat ik geen belachelijke installatiekosten betaal. De installatiekosten van een spiegel, 2 schroefjes en een stekkertje aansluiten, zijn 350 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Met flink stijgende prijzen voor basisbenodigdheden als energie en voeding, zit het er dik in dat de financieringslastnormen komend jaar weer een stukje strenger worden dan dit jaar. Naast de renteverhogingen drukt dat weer op de maximale hypotheeklening die mensen kunnen krijgen :)

Het Nibud adviseert hier eind oktober over. Dan kunnen ze beleidswijzigingen die op prinsjesdag worden aangekondigd nog meenemen, en hebben ze een aardig zicht op de inflatie van dit jaar.

[ Voor 25% gewijzigd door eamelink op 20-07-2022 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 16:19
Higaphix schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:15:
[...]

Als ik even tussendoor mag inbreken, waarom lijken zoveel mensen ervan overtuigd dat de huizenprijzen weer zullen dalen? Dat ze in de komende paar jaar zouden kunnen stabiliseren lijkt mij het meest optimistische scenario.

-Mijn grootouders zijn nu ~75, en ze vertonen geen enkel gebrek waardoor het aannemelijk is dat ze binnen tien jaar de pijp uit gaan. (N=1, maar een hoop boomers die ik ken zijn eigenlijk nog heel gezond, vooral de generatie die door WOII heen moest is krakkemikkig)
-Immigratie gaat de komende jaren niet afnemen, zeker niet met de oorlog in de Oekraine en de steeds merkbaar wordende klimaatverandering
-Er is geen reden om aan te nemen dat mensen opeens spontaan besluiten met z'n allen wat minder individualistisch te worden en meer samen te gaan wonen
-Als er al gebouwd zou worden, dan zou die nieuwbouw vrij duur zijn, omdat de grond en materialen nog steeds prijzig zijn. Als de huizenprijzen dalen, gaat er sowieso niets meer gebouwd worden totdat het rendabel wordt, of totdat de politiek ingrijpt (lijkt me ook ontwaarschijnlijk :P)

Leuk dat de rente omhoog kan schieten, en dat dan de prijs van huizen zou dalen, maar denk nog een keer goed na: Dan kun je ook een stuk minder lenen, dus daar wordt het ook niet betaalbaarder van.

-Als je boven de 75 verplicht geeuthanaseerd wordt (Opnieuw, lijkt me zeer onwaarschijnlijk)
-Als mensen opeens beseffen, als iedereen nog maar 50% van de vraagprijs biedt, dat de prijzen wel moeten zakken (zie ik ook niet gebeuren, omdat dat collectief afgesproken moet worden, terwijl het niet in de interesse van het collectief handelen een positief resultaat geeft voor het individu)

Ik zie de prijzen zelf hooguit stabiliseren, maar zeker niet dalen. Deze recessie lijkt tot nu ook anders te gaan lopen dan een paar die we hiervoor gehad hebben.

Ok toegegeven, m'n onderzoek bestaat uit financing youtubers kijken, maar het verhaal is duidelijk:

-Er is al personeelstekort, dus waarom zou je nog meer personeel ontslaan? Ik denk dat hooguit het aantal openstaande vacatures gaat afnemen.
-De winstmarges zijn de afgelopen jaren gigantisch geweest, daar kan prima op ingeteerd worden.
-Ook al verbruik ik gas noch benzine, ik kan er niet goed bij dat met 10% inflatie de supermarkt bij al mijn boodschappen (doorgaans simpel spul zoals melk, kaas, eieren, boter, brood, groente etc.) toch al ruim 20-25% erbij getikt heeft. Laatst ging de boter van 1,78 naar 2,49. Ik ben maar zelf naar de boer naar fietsen. Kost net zoveel, en houdt ie meer aan over.
-Ik heb dus het idee dat een deel van de inflatie ontstaat uit "Oeh mensen denken dat het duurder gaat worden dus we grijpen onze kans!", maar voel je vrij dat te ontkrachten.
-Door die grote winstmarges hebben een hoop grotere bedrijven stapels cash liggen, daarmee kun je een mogelijke recessie prima uitzitten/voorkomen.

Mijn idee is dus dat iedereen bang is dat er een recessie aankomt, maar dat dit mee zal vallen voor iedereen die er een beetje nuchter tegenaan kijkt.

Maar als iedereen elkaar op gaat zitten jutten dat de recessie heel zwaar wordt, dan wordt het natuurlijk een self-fulfilling prophecy.

Ik ben natuurlijk geen econoom, maar irritant joch van 23, dus ik kan er ook compleet naast zitten.

De huizenprijzen zijn hard gestegen, en de huidige inflatie trekt de rest van de kosten van het leven ook mee naar boven. Die inflatie is grotendeels gekoppeld aan de prijs van energie. Omdat de beschikbaarheid van energie op het moment vrij onzeker is, is het vertrouwen in de economie laag, want geen energie = geen economie. Hierdoor zijn mensen bang voor een recessie, en denken ze dat de huizenprijzen zullen dalen. Ik denk van niet, want de prijs van een huis is niet (direct) gekoppeld aan de prijs van energie, maar aan hoeveel mensen een huis willen, of dat nu huren of kopen is. En zolang er een mismatch is van het aantal huizen ten opzichte van het aantal huishoudens, iets wat ik op de langere termijn verwacht, zie ik geen reden waarom de prijzen van huizen zouden gaan dalen.

Alleen als een slechtere economie tot minder huishoudens leidt, zie ik de huizenprijzen dalen. Uiteindelijk zullen vraag en aanbod moeten convergeren. En als het aanbod zich niet aanpast naar de vraag, dan moet de vraag zich aanpassen aan het aanbod. Dat betekent of duurdere huizen, of huishoudens combineren. (duur) Kiezen, of delen.
De 'markt' is inderdaad voor een groot deel emotie. "Er een beetje nuchter tegenaan kijken" is zinloos, als zelfs financiële organisaties dit soort factoren incalculeren en erdoor beïnvloed worden.
Zware tijden te wachten? Hand op de knip -> beperking in uitgaven -> economie draait minder. Hetzelfde op de beurs, waarbij men cash prefereert boven aandelen in tijden van (aankomende) crisis -> verkoop -> dalende aandelenwaarde. Hartstikke leuk dat "door die grote winstmarges bedrijven stapels cash hebben liggen", maar tegelijkertijd willen aandelenhouders groei blijven zien. Minder groei -> minder interesse -> dalende waarde.

Het 'probleem' in dit soort topics is dat wij het relatief goed hebben met veelal banen in de IT en dingen (willen) zien vanuit onze eigen bubbel. Vergeet niet dat er zat huishoudens zijn die vóór de extreme inflatie dit jaar het al niet superbreed hadden. Genoeg stelletjes die beiden op een 24u contract draaien omdat er teveel werkgevers liever flexibel zijn dan iets om hun personeel geven.

https://www.abnamro.com/r...-huishoudens-een-probleem
Precies wat je zegt, boodschappen zijn véél duurder geworden dan de inflatiecijfers zouden doen vermoeden. Persoonlijk vind ik het walgelijk dat supermarkten zowel in coronatijd als nu woekerwinsten draaien. Ik verwacht dat qua energielasten veel huishoudens nog teren op een bestaand contract met voordelige tarieven. Dat loopt vanzelf af en komen ze voor een rekening van 2-3x het huidige te staan. Tel daarbij brandstofkosten op en precies de huishoudens die niet lekker vanuit thuis hun IT-baantje kunnen draaien raken in de problemen met rondkomen.

Daarnaast is een groot deel van de hypotheken in de afgelopen paar jaren met (flinke) overwaarde gefinancierd. Precies daarom zit er een hoop lucht in de huidige huizenwaardes, waardoor men in prijs kan zakken zonder dat het direct 'pijn' doet. Enkel de starterswoningen waar men geen overwaarde heeft om in te zetten zullen relatief stabiel in prijs blijven, relatief aan de dan geldende hypotheekrente.
Ik denk van niet, want de prijs van een huis is niet (direct) gekoppeld aan de prijs van energie (..)
Of mensen een huis willen/kunnen kopen is een optelsom van hun financiële mogelijkheden. Als alles duurder wordt, is het maandelijkse potje voor een hypotheek kleiner.

--
Overigens snap ik niet dat het argument 'personeelstekort' hier blijvend wordt aangehaald als reden waarom we geen recessie in (kunnen) gaan. Minder personeel = minder 'productie' = hogere prijzen/mindere verkoop/minder winst = minder (geld voor) personeel.

Oh, P.S: Nederland is verre van een geïsoleerde economie dus als landen als Duitsland het lastig gaan krijgen met hun gastoevoer of iets dergelijks gaan wij dat óók merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:04
[...]

Als ik even tussendoor mag inbreken, waarom lijken zoveel mensen ervan overtuigd dat de huizenprijzen weer zullen dalen?
In dat scenario dalen de prijzen wel :P de maandlasten niet, maar ook die zijn nu ook deels gebaseerd op FOMO, wat tegen die tijd niet meer zo is. Al met al denk ik dat de meeste mensen die zeggen 'de prijzen gaan dalen' vooral zeggen dat de transactieprijzen gaan dalen, en niet per se de maandlasten.

Overigens haal je de meeste 'welvaart' uit een woning als je een lage transactieprijs tegen hoge rente over een jaar of 10 kan oversluiten tegen een lagere rente.
  • Als op termijn Oekraine weer veilig is en opnieuw opgebouwd zal worden, zullen veel Oekrainers mogelijk er voor kiezen weer terug te keren. Ik voorzie meer terugkeer van deze groep immigranten, dan van de immigranten die we de afgelopen 10 jaar hebben gekend.
  • Je hebt geen euthanasie nodig om een forse daling in inwoners te bewerkstelligen. Mensen worden misschien ouder, maar ze gaan wel degelijk een keer dood :P Hiervoor hoef je enkel een blik te werpen op https://www.cbs.nl/nl-nl/...olking/bevolkingspiramide
    De lijntjes van 1945-1970 zijn een heel stuk langer dan de lijntjes die je bij 0-5 ziet. Het klopt overigens dat dit proces nog zeker 20-30 jaar gaat duren.
Overigens, begrijp me goed, niet dat ik denk dat de bevolkingsomvang van Nederland noemenswaardig gaat afnemen. Ik denk alleen dat je bovenste 2 punten iets te rooskleurig voor je ziet.
Hoewel ik denk dat het personeelstekort een logisch gevolg is van vergrijzing wat niet op te lossen is, valt hier ook wel wat op af te dingen. Uiteindelijk investeren bedrijven meer op basis van geleend geld, als de rente laag is. Als de rente hoog is, investeert men minder, en heb je ook minder werknemers nodig. Daarbij: die werknemers willen meer geld hebben, waardoor de prijzen stijgen, waardoor de lonen weer moeten stijgen. Op lange termijn zorgt het te duur worden van producten of diensten ervoor dat een deel van de bevolking het niet meer kan betalen, hierdoor daalt de vraag, waardoor er minder geproduceerd hoeft te worden, waardoor er weer minder werknemers nodig zijn.

Dit zijn cycli die jaren duren, en daarbij ook sterk afhankelijk zijn van de renteontwikkeling de komende paar jaar. Daar zie je nu of over 3 maanden nog weinig van terug.
De winstmarges zijn de afgelopen jaren gigantisch geweest, daar kan prima op ingeteerd worden.
Je denkt toch niet dat (grotere) bedrijven een slim huishoudboekje bijhouden? Geld over -> meer investeren! Geld tekort -> bezuinigen!
Inflatie is veel breder en verschillende mensen zullen dat op verschillende manieren voelen. Heb je een huurwoning waarvan de prijzen inflatiegecorrigeerd worden, dan ziet het er onder de streep heel anders uit dan bij een koopwoning waar je lasten vast liggen. Zelfde bij 3-jarige energiecontracten, etc.
Verder is er een boel afhankelijk van de zwakke Euro, en ook een daadwerkelijk tekort aan goederen, onderdelen, spullen, etc. Daarnaast is het risico dat mensen denken 'ik kan beter nu kopen dan over een jaar, want volgend jaar is het duurder' wat kunstmatig vraag naar voren schuift terwijl die er eigenlijk nog niet is.
Er valt daarnaast gigantisch veel af te dingen op de 'inflatiemandjes' van overheden. Die zijn inderdaad overmatig gebaseerd op energieprijzen - ware het niet dat eigenlijk alles wat we kopen, ook deels van energie afhankelijk is.
De betekenis van recessie is niks meer dan een conjunctuurfase waarin de economische groei daalt. Ofwel 2 kwartalen negatief is. Dat is in de basis helemaal geen drama, en ik denk soms ook nodig :P

Tegelijkertijd zijn er wel een aantal redelijk major problemen die nu samenkomen. Eigenlijk al pre-covid.
Onze vangnetten vereisen indirect wel degelijk economische groei om te functioneren, terwijl de arbeidsproductiviteit door een dalende beroepsbevolking onder druk staat. Aan de andere kant zullen vangnetten zoals AOW en zorg juist extra belast worden door vergrijzing. Het gespaarde vermogen van de generatie die met pensioen wil, daalt door inflatie in waarde. We hebben enorm veel geld bijgedrukt en ons economische systeem alleen maar verder afhankelijk gemaakt van goedkoop geld. Hoe dat op termijn exact gaat uitpakken, weet niemand. En welk effect dat heeft op de woningmarkt, weet ook niemand.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 20-07-2022 11:58 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-10 21:40
[...]

De huizenprijzen zijn niet afhankelijk van de vraag naar huizen maar van de financiering mogelijkheden. (https://www.dnb.nl/algeme...per-dan-met-woningtekort/)

1. De rente gaat omhoog.
2. Mensen met dezelfde salaris kunnen minder betalen.
3. Huizenprijzen zakken.

Inderdaad zijn de huizen niet goedkoper voor de kopende partij, want de maandlasten zijn omhoog gegaan. Ook is er minder overwaarde voor een verkoper in een volgende huis te stoppen.

Wel beweegt de huizenmarkt erg traag, en de verwerking van de rente is nog niet te zien in de huizenprijzen.
[...]

Allemaal reden afhankelijk van de vraag naar koopwoningen. Allemaal niet relevant voor de prijs van huizen. Er is nooit in Nederland een tijd geweest zonder een woningtekort (sinds de tweede wereld oorlog). Wel zijn er periodes geweest van dalende huizenprijzen, en dat daling is in lijn met de financiering ruimte.

Maar ... als de rente stabiliseert, kan het inderdaad leiden dat de huizenprijzen ook stabiliseren ipv dalen. Eerder verwacht ik een lichte daling vanwege de beperkingen die komen als resultaat van de hoge inflatie op de leenruimte en vanwege de sentiment dat huizen niet gelijk verkocht worden. Maar het blijft kijken in een glazen bol, en wat precies gebeurt kan niemand zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:26
[...]

https://www.nu.nl/economi...t-tevoren.html?redirect=1
Huishoudens gaven ook aan dat zij dit niet de juiste tijd vonden om grote aankopen te doen. Sinds het begin van de metingen oordeelden consumenten hier nog nooit zo negatief over als nu.
Een groot deel van de woningmarkt drijft op mensen die niet moeten verhuizen / nieuwe woning moeten kopen, maar die willen verhuizen.

Dat gedeelte van de potentiele kopers gaat nu een beetje achterover leunen om te kijken waar het heen gaat met de economie voordat ze grote aankopen als nieuwe woningen gaan doen.

Als de woningenprijzen trouwens minder hard stijgen dan de inflatie, is er effectief alsnog een daling. Volgens mij is dat ook een beetje de teneur in het topic, er zijn weinig mensen (ok, wel een paar) die een flinke correctie verwachten, maar de meeste mensen verwachten eerder een flinke afkoeling. Een flinke afkoeling houdt in dat de stijging significant afneemt en dat is wat we in Q1 al een beetje zagen.

Ik ben nog steeds erg verbaasd over de Q2 cijfers overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-10 16:09

Higaphix

Dit is geen ondertitel

geekeep schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:47:
Precies wat je zegt, boodschappen zijn véél duurder geworden dan de inflatiecijfers zouden doen vermoeden. Persoonlijk vind ik het walgelijk dat supermarkten zowel in coronatijd als nu woekerwinsten draaien
Ik vind het ook niet kunnen. M'n vriendin en ik zijn stappen aan serieuze stappen aan het maken om de supermarkt volledig te ontwijken. Jammer van de frikandelbroodjes, maar daar was ik eigenlijk al te oud voor geworden :+

Ik denk dat we hier inderdaad een beetje in een bubbel zitten waar we het vrij goed hebben. Echter hebben wij het huishoudboekje ook rond kunnen krijgen op parttime minimumloon. Toegegeven, we pakken geen terrasjes, maar het kan echt wel.

Verder goede punten trouwens.
Richh schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:48:
In dat scenario dalen de prijzen wel :P de maandlasten niet, maar ook die zijn nu ook deels gebaseerd op FOMO, wat tegen die tijd niet meer zo is. Al met al denk ik dat de meeste mensen die zeggen 'de prijzen gaan dalen' vooral zeggen dat de transactieprijzen gaan dalen, en niet per se de maandlasten.
Akkoord, maar als de maandlasten gelijk blijven, daalt de prijs van een huis uiteindelijk niet "echt" in mijn boekje. Die tonnen betaal je niet, de hypotheek wel.
Overigens, begrijp me goed, niet dat ik denk dat de bevolkingsomvang van Nederland noemenswaardig gaat afnemen. Ik denk alleen dat je bovenste 2 punten iets te rooskleurig voor je ziet.
Als ik die piramide door de tijd heen trek zie ik geen afname in de bevolkingsomvang. CBS kan het natuurlijk mis hebben, maar hoe maakt dat die twee punten te rooskleurig? Je zou hooguit kunnen zeggen dat veel ouderen alleen wonen, en dat daardoor tegen die tijd veel woningen op de markt gaan komen.
De betekenis van recessie is niks meer dan een conjunctuurfase waarin de economische groei daalt. Ofwel 2 kwartalen negatief is.
Dat klopt. Ik doelde eigenlijk meer op het vage gevoel van mensen "dat we in een recessie zitten" :)

Ook weer, prima punten verder.
Lastmanstanding schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:02:
[...]
De huizenprijzen zijn niet afhankelijk van de vraag naar huizen maar van de financiering mogelijkheden. (https://www.dnb.nl/algeme...per-dan-met-woningtekort/)

1. De rente gaat omhoog.
3. Huizenprijzen zakken.

Inderdaad zijn de huizen niet goedkoper voor de kopende partij, want de maandlasten zijn omhoog gegaan. Ook is er minder overwaarde voor een verkoper in een volgende huis te stoppen.
Staat natuurlijk wel tegenover dat je moet voorkomen dat huizen alsnog opgekocht worden door iets/iemand die het geld wel heeft liggen, en dan de huurprijs lekker opschroeft. Nou zit daar iets voor in de pijpleiding heb ik gelezen, maar we moeten het nog zien gebeuren uiteraard.
offtopic:
Die zag ik ook langskomen. Ik vind het maar een rare statistiek. Wat is "vertrouwen hebben in de economie"?. Voor mij is er geen wel/niet vertrouwen hebben in de economie.

Ik vond een definitie: De koopbereidheid van de consument & beoordeling van eigen financiele situatie.

Wat kopen? Auto's? Handmixers? Huizen? Pilsjes op het terras?

Ik koop persoonlijk alleen wat ik nodig heb, en niet anderzins redelijkerwijs omheen kan komen. Ik koop vooral "gereedschap" om dingen gedaan te krijgen. Wel een wasmachine, geen jacuzzi.

Mijn financiele situatie: Ik probeer alles zo transparant, eerlijk en goedkoop als mogelijk te doen. Dus mijn oordeel is: "Naar mijn beste kunnen, moraal en inzicht"

Ik probeer me zo min mogelijk in de grotere economie te mengen, want ik heb gezien wat depedencies voor problemen met zich mee kunnen brengen. Ik laat luxe/gemak vaak links liggen als ik dingen daarmee kleiner kan houden (m'n eigen supply chains kort houden door bijvoorbeeld zelf naar de boer te fietsen), en ik probeer zo min mogelijk afhankelijk te zijn van dingen waar ik geen invloed op heb. Ik probeer degene die de daadwerkelijke dienst levert zoveel als mogelijk te steunen (door dezelfde prijs bij de boer te betalen als de supermarkt, want de boer houdt aan mij meer over dan aan de supermarkt).

Of wacht, is dit de definitie van het minste vertrouwen wat je kunt hebben... :+

Een groot deel van de woningmarkt drijft op mensen die niet moeten verhuizen / nieuwe woning moeten kopen, maar die willen verhuizen.

Dat gedeelte van de potentiele kopers gaat nu een beetje achterover leunen om te kijken waar het heen gaat met de economie voordat ze grote aankopen als nieuwe woningen gaan doen.

Als de woningenprijzen trouwens minder hard stijgen dan de inflatie, is er effectief alsnog een daling. Volgens mij is dat ook een beetje de teneur in het topic, er zijn weinig mensen (ok, wel een paar) die een flinke correctie verwachten, maar de meeste mensen verwachten eerder een flinke afkoeling. Een flinke afkoeling houdt in dat de stijging significant afneemt en dat is wat we in Q1 al een beetje zagen.

Ik ben nog steeds erg verbaasd over de Q2 cijfers overigens...
Zijn er zoveel mensen die willen verhuizen? Hoe heeft dat invloed? Immers, voor elk huis wat die groep koopt, wordt ook een (goedkoper?) huis verkocht? (lijkt me, leg vooral uit waarom als dat een verkeerde gedachte is)

Als de woningprijzen minder hard stijgen dan de inflatie is dat inderdaad het geval. Dan is het gewoon wachten tot het weer rechttrekt. Echter ligt dat omslagpunt nog voor ons.

Dit is geen handtekening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CoffeeMachine
[...]

1. De rente gaat omhoog.
3. Huizenprijzen zakken.
Dit is simpel en goed uitgelegd hoe het werkt. Daar bovenop komt nog dat mensen in tijden van recessie vaker hun baan verliezen (lees: inkomen daalt). Tenzij de lonen omhoog schieten (minimaal gelijk aan de inflatie; dus >10% p.j.) storten de huizenprijzen als een kaartenhuis in elkaar.

Ga er overigens maar vanuit dat er flink wat rente verhogingen bij komen. Hypotheekaanbieders hebben deze stijgingen al wel voor een deel ingeprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-10 15:23
Requiem19 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:03:

Maar het blijft kijken in een glazen bol, en wat precies gebeurt kan niemand zeggen.
Jup, mensen die nu in goedkope huur zitten, zullen wellicht even de kat uit de boom kijken... (en wellicht minder werken omdat je anders toeslagen moet inleveren bij loonstijging).

Hoewel, voor starters nog steeds niet gunstig:
https://www.rtlnieuws.nl/...van-gunstig-voor-starters

Dus wie weet moet je sowieso niet meer de ambitie hebben voor koopwoning of topbaan ;)

[ Voor 16% gewijzigd door lama83 op 20-07-2022 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-10 09:37
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Die natte voeten krijgen we pas over een eeuw, en naar Indiase maatstaven is Nederland bepaald niet dichtbevolkt. En vergis je niet, je bent ook afhankelijk van een werkgever die toevallig mensen uit jouw sector wil laten overkomen. Ik vermoed dat deze mensen trouwens net zo lief naar Frankrijk, Duitsland, Estland of Italië waren geëmigreerd. Hoe dan ook hebben de kinderen een goede kans om EU-burger te worden.
Hoho: Die natte voeten krijgen we mogelijk veel eerder, alleen is het zoet water dat de voetjes nat maakt, het zoute water komt wat later. Onze dijken worden berekend op de huisdge situatie + een beetje marge.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Blik1984
CoffeeMachine schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Dit is simpel en goed uitgelegd hoe het werkt. Daar bovenop komt nog dat mensen in tijden van recessie vaker hun baan verliezen (lees: inkomen daalt). Tenzij de lonen omhoog schieten (minimaal gelijk aan de inflatie; dus >10% p.j.) storten de huizenprijzen als een kaartenhuis in elkaar.

Ga er overigens maar vanuit dat er flink wat rente verhogingen bij komen. Hypotheekaanbieders hebben deze stijgingen al wel voor een deel ingeprijsd.
Het is wel duidelijk waar jij op hoopt. Vooralsnog is van eigenlijk alles wat je zegt geen sprake van behalve van de hoge inflatie

1. Er is overal een enorme krapte op de arbeidsmarkt, daar moet een enorme ommekeer in komen voordat nederland echt wat gaat voelen van het verliezen van een baan. Eerst moeten vacatures ingetrokken worden en pas daarna zullen mensen worden ontslagen. Vooralsnog helemaal niet aan de orde.
2. Renteverhogingen zijn helemaal niet zo logisch, want Zuid-Europa kan dat helemaal niet aan. Op korte termijn zal de rente juist wat dalen. Kortom. Niet aan de orde
3. De bredere marktanalyses die nu voorhanden zijn laten vooralsnog een stijging zien van huizenprijzen. Zij het alleen wel minder hard dan de afgelopen 2 jaar. Kortom: een daling is niet aan de orde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Higaphix schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:44:
[...]

offtopic:
Die zag ik ook langskomen. Ik vind het maar een rare statistiek. Wat is "vertrouwen hebben in de economie"?. Voor mij is er geen wel/niet vertrouwen hebben in de economie.

Ik vond een definitie: De koopbereidheid van de consument & beoordeling van eigen financiele situatie.

Wat kopen? Auto's? Handmixers? Huizen? Pilsjes op het terras?

Ik koop persoonlijk alleen wat ik nodig heb, en niet anderzins redelijkerwijs omheen kan komen. Ik koop vooral "gereedschap" om dingen gedaan te krijgen. Wel een wasmachine, geen jacuzzi.

Mijn financiele situatie: Ik probeer alles zo transparant, eerlijk en goedkoop als mogelijk te doen. Dus mijn oordeel is: "Naar mijn beste kunnen, moraal en inzicht"

Ik probeer me zo min mogelijk in de grotere economie te mengen, want ik heb gezien wat depedencies voor problemen met zich mee kunnen brengen. Ik laat luxe/gemak vaak links liggen als ik dingen daarmee kleiner kan houden (m'n eigen supply chains kort houden door bijvoorbeeld zelf naar de boer te fietsen), en ik probeer zo min mogelijk afhankelijk te zijn van dingen waar ik geen invloed op heb. Ik probeer degene die de daadwerkelijke dienst levert zoveel als mogelijk te steunen (door dezelfde prijs bij de boer te betalen als de supermarkt, want de boer houdt aan mij meer over dan aan de supermarkt).

Of wacht, is dit de definitie van het minste vertrouwen wat je kunt hebben... :+

Waarom zou je dit vanuit jezelf proberen te redeneren? Want dan is het slechts 'jouw visie'. Het gaat om wat vertrouwen in de economie betekent voor de grootste groep.

Een gevolg van weinig vertrouwen in de economie staat ook in het NU.nl artikel:
Huishoudens gaven ook aan dat zij dit niet de juiste tijd vonden om grote aankopen te doen.
En wat is nu de grootste aankoop die mensen in hun leven doen...?
Zijn er zoveel mensen die willen verhuizen? Hoe heeft dat invloed? Immers, voor elk huis wat die groep koopt, wordt ook een (goedkoper?) huis verkocht? (lijkt me, leg vooral uit waarom als dat een verkeerde gedachte is)

Als de woningprijzen minder hard stijgen dan de inflatie is dat inderdaad het geval. Dan is het gewoon wachten tot het weer rechttrekt. Echter ligt dat omslagpunt nog voor ons.
De woningmarkt wordt als een carriere gezien. Je begint met een appartement / kleine woning. Volgende stap, als je bijvoorbeeld een gezin hebt etc, is een groter huis met tuin, misschien wel buiten de stad.

Enz.

Als degene in het appartement blijft zitten en niet wil verkopen omdat hij weinig vertrouwen heeft in de economie en geen grotere uitgaven wil doen, zal er geen (starters)appartement beschikbaar komen.

Maar belangrijker: degene in het appartement koopt geen duurdere woning die hij deels financieert met de overwaarde van z'n huidige woning. Gevolg: minder kopers voor de 'doorstroomwoning', lagere biedingen, langer te koop staan, minder harde stijging etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Grappig is dat je in je argumentatie ook juist argumenten geeft die een daling van de huizenprijzen in de hand werken, maar die je uitlegt als reden waarom de prijzen niet zouden stijgen.
Dat is dus precies ëën van de redenen waarom die huizen relatief goedkoper moeten worden. Als mensen minder kunnen lenen, dan kunnen ze minder uitgeven aan de woning. Ook al zouden ze die woning nog zo veel waard vinden. Die woningen moeten dan dus wel relatief goedkoper worden.
Zeggen mensen dat niet iedere keer voordat er een 'correctie' komt...?
Het is vaak zo dat voordat de markt omkeert er een krappe arbeidsmarkt is. Dat zegt weinig over hoe de situatie over een jaar of een paar jaar eruit ziet.
Die twee hebben dus juist deels met elkaar te maken. Veel mensen hebben de laatste paar jaar zelf ook vanwege de lockdowns 'noodgedwongen' veel geld opgepot. Dat kan nu uitgegeven worden. Veel mensen hebben dus een goed gevulde portemonnee. Waarom zou je als winkelier dan de prijzen niet omhoog gooien?

Daarnaast komen een hoop prijsstijgingen ook helemaal niet (alleen) door de brandstofprijzen, maar door de algemene schaarste. Oekraïne is/was een zeer belangrijke speler op de landbouwmarkt. Met evenveel landbouwgrond als Duitsland en Frankrijk samen én ook nog eens zeer vruchtbare grond. Dat het aanbod daarvandaan opdroogt heeft een ongelofelijke impact op de wereldwijde voedselmarkt. En daarbij ook de diervoedingmarkt.

En dan is er ook nog de algemene wereldwijde schaarste aan (bouw-)materialen, wat ook grotendeels los van de energieprijzen staat.
Waarom zouden ze, "omdat ze genoeg geld hebben", 'vrijwillig' verlies gaan lijden in plaats van de bedrijfsvoering gezond te houden?

De huizenprijzen zijn hard gestegen, en de huidige inflatie trekt de rest van de kosten van het leven ook mee naar boven. Die inflatie is grotendeels gekoppeld aan de prijs van energie.
Niet dus. Dat is maar één van de factoren die tot grote prijsstijgingen leiden.

Mijn beeld van de huizenmarkt:
De markt heeft de laatste jaren vooral in een omhooggaande spiraal gezeten doordat rentedaling tot meer leencapaciteit leidt en doordat prijsstijgingen tot meer overwaarde leiden. Beide elkaar versterkende factoren hebben ertoe geleid dat de bestedingscapaciteit van heel veel mensen in korte tijd flink omhoog is gegaan. Bij veel mensen is de laatste jaren de bestedingscapaciteit per jaar meer gestegen dan wat ze aan inkomen hadden.
Maar dit vliegwiel kan ook de andere kant op draaien. Als de rente niet meer daalt, dan neemt de leencapaciteit ook niet meer zo snel toe en zal ook de overwaarde niet meer zo stijgen. De aanschaf van die dure woning, die mogelijk was omdat mensen in een paar jaar een paar ton extra bestedingsruimte kregen, verdwijnt dan al snel uit het zicht. Mensen zullen dan best nog wel willen verhuizen. En ook een stapje groter. Maar zomaar naar een woning die een paar ton duurder is dan wat je een paar jaar geleden voor de huidige woning hebt betaald, dat zit er dan niet meer in. (En dan heb ik het nog niet eens over de situatie waarin de rente zou gaan stijgen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-10 21:40
[...]

Mee eens dat banenverlies in een recessie huizenprijzen zou drukken, maar ik snap niet hoe je springt dan snel naar een instorting van de huizenprijzen. Bij de vorige daling, begon het eerst met huizen die langer te koop waren. Dan veel langer te koop. Pas dan ging de prijzen omlaag. Voorlopig gaat het nog redelijk vlot met het verkopen van een woning (in het algemeen), dus een doom scenario zie ik (nog) niet.

De EU heeft baat bij een redelijke lage rente, maar de inflatie duwt de rente omhoog. Niemand weet precies wat de gevolgen zijn. Sowieso is de rente niet slecht, gewoon hoger dan de afgelopen tijd. Nog niet dramatische hoog.

Wat wel het doorslag zou kunnen geven naar een (licht) dalende markt is als sentiment flink verandert, waardoor mensen verwachten een daling en kopen uitstellen. Het probleem is dat de markt zo krap is de laatste tijd dat zelfs met een negatieve sentiment zijn mensen gewoon blij om iets te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 11:17:
[...]

Bij badkamers via de projectleverancier wordt je een oor aangenaaid. Door in de badkamers de spiegel, badkamermeubel en douchewand zelf te kopen en te installeren bespaar ik tussen de 3k-4k. Enerzijds doordat ik door het zelf in te kopen niet de adviesprijs betaal maar gewoon de goedkoopste beschikbare prijs, anderzijds doordat ik geen belachelijke installatiekosten betaal. De installatiekosten van een spiegel, 2 schroefjes en een stekkertje aansluiten, zijn 350 euro.
Dan waren het in jouw geval wel heel hoge prijzen inderdaad. Bij ons waren de prijzen behoorlijk beschaafd, Een spiegel of douchewand was bij ons niet heel veel duurder dan wat je daar normaal voor betaalt bij een (online) sanitairwinkel. We hadden wel iets kunnen besparen door de goedkoopste variant van de bouwmarkt te kiezen, maar dat was onze smaak toch al niet. Bij ons waren er dus niet heel veel bespaarmogelijkheden.

(Badmeubels vind ik trouwens sowieso overprijsde ondingen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Lastmanstanding schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:34:
[...]

Mee eens dat banenverlies in een recessie huizenprijzen zou drukken, maar ik snap niet hoe je springt dan snel naar een instorting van de huizenprijzen. Bij de vorige daling, begon het eerst met huizen die langer te koop waren. Dan veel langer te koop. Pas dan ging de prijzen omlaag. Voorlopig gaat het nog redelijk vlot met het verkopen van een woning (in het algemeen), dus een doom scenario zie ik (nog) niet.

De EU heeft baat bij een redelijke lage rente, maar de inflatie duwt de rente omhoog. Niemand weet precies wat de gevolgen zijn. Sowieso is de rente niet slecht, gewoon hoger dan de afgelopen tijd. Nog niet dramatische hoog.

Wat wel het doorslag zou kunnen geven naar een (licht) dalende markt is als sentiment flink verandert, waardoor mensen verwachten een daling en kopen uitstellen. Het probleem is dat de markt zo krap is de laatste tijd dat zelfs met een negatieve sentiment zijn mensen gewoon blij om iets te hebben.
De angst voor een recessie zorgt eigenlijk al voor een daling van de inflatie.

Dit zie je ook heel goed terug in de benzineprijzen (https://www.ad.nl/auto/be...-dalen-al-weken~ae8ac6c7/)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Higaphix schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:44:
Akkoord, maar als de maandlasten gelijk blijven, daalt de prijs van een huis uiteindelijk niet "echt" in mijn boekje. Die tonnen betaal je niet, de hypotheek wel.
Dat klopt, als je puur kijkt naar 1 persoon die met een gelijkblijvend inkomen bij gelijkblijvende rente tot zijn dood in dezelfde woning blijft wonen. Het is logisch dat we op basis van dergelijke gegevens grafiekjes tekenen en dus ook conclusies trekken. Want je wil toch appels met appels vergelijken.

En toch is het te kort door de bocht, omdat het zeer onrealistisch is dat al het bovenstaande in een mensenleven gelijk blijft.

Er zit een wezenlijk verschil tussen 'goedkoop/hoge rente' en 'duur/lage rente'. Denk aan het effect van 10k extra aflossen. Dat heeft fors effect op een 'goedkoper' huis met hoge rente. Bij een lage rente en hoge schuld bespaar je qua maandlasten bijna niks. Denk aan het oversluiten van je hypotheekrente naar een lagere rente: je schuld blijft laag, je rentelasten dalen aanzienlijk, dat kan per direct honderden euro's per maand schelen, netto. Denk aan het vormen van overwaarde, wat gecombineerd met een gestegen inkomen -> meer leenruimte, stappen op de woningmarktladder mogelijk maakt.

Tegelijkertijd geeft 'duur/lage rente' icm een hoge inflatie, voornamelijk als de rente lager ligt dan de inflatie, je de kans om eigenlijk meer huis te kopen in ruil voor wat later minder koopkracht is. En met oog op afschaffing van de hypotheekrenteaftrek kan een lage rente ook gunstig zijn.

Onder de streep zijn dat allemaal effecten op de welvaart van een huiseigenaar, die de afgelopen 20-40 jaar veel hebben bepaald. Ik denk dat deze kenmerken er de komende 10-20 jaar wel iets anders uit gaan zien.

"De huizenprijzen" en zelfs "de maandlasten" zijn veel te statisch om te ondervangen hoe breed de financiële gevolgen en financiële mogelijkheden zijn voor bepaalde groepen die een bepaalde hypotheek hebben :)
Als ik die piramide door de tijd heen trek zie ik geen afname in de bevolkingsomvang.
Dat komt omdat er gigantische migratiegolven in de toekomst bij worden getrokken, daar schreef ik eerder al wat over. Ik twijfel aan die voorspellingen, en daarbij is het maar de vraag of migranten eenzelfde arbeidsproductiviteit leveren en/of het inkomen zullen hebben om de woningmarkt op peil te houden.
hoe maakt dat die twee punten te rooskleurig? Je zou hooguit kunnen zeggen dat veel ouderen alleen wonen, en dat daardoor tegen die tijd veel woningen op de markt gaan komen.
Uiteindelijk zullen mensen sterven, ook zonder euthanasie, en ik denk dat de datamodellen voor migratie te weinig rekening houden met remigratie naar het land van geboorte. Hoewel ik niet denk dat we zomaar een overschot hebben over een paar decennia, kan het wel zijn dat een periode van een toenemend woningtekort stopt en stabiliseert, of zeer licht afneemt.
Wie wil er nou geen vrijstaande villa? :+ en al helemaal als die harder stijgt in waarde, dan een bruto modaal jaarinkomen, of het spaargeld op je bank. Bij wijze van, denk ik dat er áltijd mensen zijn die willen verhuizen, áls het beter kan voor grofweg 'hetzelfde geld' (=maandlast, of misschien wel: percentage van het netto inkomen).
Verder kunnen mensen ook prima 2 huizen bezitten, of zelfs meer. Het is niet zo dat er altijd goedkopere huizen terugkomen...

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 20-07-2022 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Dan waren het in jouw geval wel heel hoge prijzen inderdaad. Bij ons waren de prijzen behoorlijk beschaafd, Een spiegel of douchewand was bij ons niet heel veel duurder dan wat je daar normaal voor betaalt bij een (online) sanitairwinkel. We hadden wel iets kunnen besparen door de goedkoopste variant van de bouwmarkt te kiezen, maar dat was onze smaak toch al niet. Bij ons waren er dus niet heel veel bespaarmogelijkheden.

(Badmeubels vind ik trouwens sowieso overprijsde ondingen.)
De goedkoopste spiegel die ze hadden was 800 euro, inclusief installatie was je dus minimaal 1100 euro kwijt voor een spiegel. Goedkoopste douchewand een beetje gelijkwaardig qua prijs en het goedkoopste badkamermeubel was 2000 euro inclusief installatie.

Met 2 badkamers kom je dus uit op 8000 euro totaal. En ik denk 2 badkamermeubels, 2 douchewanden en 2 spiegels prima voor 4.000-5000 euro te kunnen kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:58
Ik denk persoonlijk dat er geen daling gaat plaatsvinden op korte termijn, maar dat het gelijk blijft of zelfs iets gaat stijgen weer, want na de zomer tot aan voorjaar volgend jaar zal de woningmarkt op slot gaan omdat het aanbod fors zal dalen vanwege het feit dat er heel veel woningen te koop stonden het afgelopen half jaar omdat verkopers bang waren dat hun woning in het najaar niet zo duur verkocht zou worden als in het voorjaar.

Wat er volgend jaar gaat gebeuren hang van veel aspecten af. Ik denk dat misschien de woningen met A en B label in prijs zal stijgen en de woningen met een hoge label zal gaan dalen want 1 de energieprijzen zal blijvend hoog blijven, en de kosten van een verbouwing ook. Ik vraag mij wel af of er nog zoveel woningen gebouwd gaan worden omdat het risico voor gemeentes en projectontwikkelaars een stuk hoger word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
spijkerhoofd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:01:
Ik vraag mij wel af of er nog zoveel woningen gebouwd gaan worden omdat het risico voor gemeentes en projectontwikkelaars een stuk hoger word.
Jarenlang was het bij gemeenten "we kunnen beter volgend jaar verkopen, want dan levert de bouwgrond meer geld op!". Nu (of straks) zullen gemeenten wellicht eerder denken "we kunnen beter de grond nu verkopen, want volgend jaar levert de bouwgrond minder op".
Met een beetje geluk zorgt de politiek ook voor meer druk om woningbouw te stimuleren. Ik voorzie juist dat die factor fors minder in de weg gaat zitten.

Maar inderdaad, probleem blijft een gebrek aan projectontwikkelaars / daadwerkelijke bouwvakkers en kunnen stijgende bouwprijzen faillisementen tot gevolg hebben -> risico. Dus onder de streep durf ik er geen glazen bol voorspelling aan te knopen :P

Edit: en wat @Nnoitra idd terecht opmerkt: dan nog stikstof :X

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 20-07-2022 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:06
Richh schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:13:
[...]

Jarenlang was het bij gemeenten "we kunnen beter volgend jaar verkopen, want dan levert de bouwgrond meer geld op!". Nu (of straks) zullen gemeenten wellicht eerder denken "we kunnen beter de grond nu verkopen, want volgend jaar levert de bouwgrond minder op".
Met een beetje geluk zorgt de politiek ook voor meer druk om woningbouw te stimuleren. Ik voorzie juist dat die factor fors minder in de weg gaat zitten.

Maar inderdaad, probleem blijft een gebrek aan projectontwikkelaars / daadwerkelijke bouwvakkers en kunnen stijgende bouwprijzen faillisementen tot gevolg hebben -> risico. Dus onder de streep durf ik er geen glazen bol voorspelling aan te knopen :P
Politieke druk om woningbouw te stimuleren is één ding. Een of andere uitspraak mbt stikstof die woningbouw tegenhoud/vertraagd is een ander...

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:50:
[...]

De goedkoopste spiegel die ze hadden was 800 euro, inclusief installatie was je dus minimaal 1100 euro kwijt voor een spiegel. Goedkoopste douchewand een beetje gelijkwaardig qua prijs en het goedkoopste badkamermeubel was 2000 euro inclusief installatie.

Met 2 badkamers kom je dus uit op 8000 euro totaal. En ik denk 2 badkamermeubels, 2 douchewanden en 2 spiegels prima voor 4.000-5000 euro te kunnen kopen
Oef! Dat zijn inderdaad wel stevige prijzen. Bij ons kostte de douchewand bv 400 euro. Daarvoor ga ik niet speciaal naar de bouwmarkt en in mijn vrije tijd lopen klussen. Maar bij jouw prijzen kan ik me dat wel voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:37:
[...]

Oef! Dat zijn inderdaad wel stevige prijzen. Bij ons kostte de douchewand bv 400 euro. Daarvoor ga ik niet speciaal naar de bouwmarkt en in mijn vrije tijd lopen klussen. Maar bij jouw prijzen kan ik me dat wel voorstellen.
Nee, dat is dan een makkelijke keuze. Ik denk voor ongeveer 400 een douchewand te kunnen kopen en dan moet ik die zelf installeren (en een aantal trappen opsjouwen…)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:47
[...]

Marktrentes zijn toch de afgelopen weken juist gedaald? Ik verwacht eerder dat een daling van de hypotheekrente volgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
[...]

[...]

Met de grote depressie die eraan komt van 10 jaar, zou het zomaar kunnen dat we terug gaan naar 2013 kwa huizenprijzen. Iedereen arm, dat wel. Niemand meer werk dus de huizen worden nog steeds niet verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-10 16:36
Nu Draghi weg is in Italie kan het wel eens gaan spoken op de financiele markten. De nieuwe (extreem) rechtse regering is anti Europa en anti hervormingen. Is dit het begin van het einde voor de EU en de welvaart? Dit kan zeker invloed gaan hebben op huizenprijzen. Uiteraard niet vandaag of morgen want prijzen bewegen traag…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paralize_nl
Zeker. Eerst Italie failliet dan Frankrijk, dan overal boze mensen en geen geld meer naar Europa, dan hoarden en preppen voor opnieuw 1000 jaar middeleeuwen.

Zie wat er gebeurde met Europa na de val van Rome.

L’histoire ce repete

Heerlijk man, hier een beetje doom en gloom prediken met de meute!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk denk ik dat een beetje huiseigenaar met hypotheek zich wel zal redden in een recessie en dak boven z'n hoofd zowiezo wil behouden.

Dus gaat ie bezuinigen : Dure auto eruit(inruilen voor Dacia of fietsen?), Dan maar 1 keer op vakantie..of helemaal niet(of Round-House/Balkonie?) , bezuinigen op eten/kleding/thermostaat 15"/...

Meeste hebben ook een vaste baan(voorwaarde hypotheek), dus zowiezo in flinke recessie nogwel WW voordat het naar de voedselbank moet gaan.

Meeste hebben echt wel marge(om het zo ff te noemen)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Paralize_nl schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:28:
Zeker. Eerst Italie failliet dan Frankrijk, dan overal boze mensen en geen geld meer naar Europa, dan hoarden en preppen voor opnieuw 1000 jaar middeleeuwen.

Zie wat er gebeurde met Europa na de val van Rome.

L’histoire ce repete

Heerlijk man, hier een beetje doom en gloom prediken met de meute!
Ik heb niet het idee dat ‘de meute’ enig idee heeft van de mogelijke impact en hoe dicht we bij schuldencrisis 2.0 staan, alleen nu met hogere schulden dan in 2008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
Johan Bogle schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:48:
[...]
Ik heb niet het idee dat ‘de meute’ enig idee heeft van de mogelijke impact en hoe dicht we bij schuldencrisis 2.0 staan, alleen nu met hogere schulden dan in 2008.
Als het klapt en harder dan 2008, dan is het gedaan.
Benieuwd hoe je dan de onvrede in de samenleving onder controle gaat houden.

Maar het klapt niet, dat kan niet. Als lapmiddel zullen mensen ongetwijfeld hun pensioen e.d. Alvast mogen gaan inzetten voor de aflossing van hun woning, EWF wordt evt verlaagd, toch flinke salarisverhogingen overal. (Dat zie ik eerder gebeuren dan een financiele meltdown groter dan 2008 tbh).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Requiem19
[...]
Als je dit soort doemscenarios blijft verkondigen krijg je ooit gelijk. En dan kun je ‘zie je wel’ zeggen ;-).

Qua huizenmarkt is de situatie veel robuuster dan in 2008 in ieder geval. Geen 100% aflossingsvrij meer en geen 120% (?) woningwaarde financieren.

Kun je het je voorstellen in 2022, banken die zonder blikken of blozen 120% van de waarde van je woning volledig aflossingsvrij geven?

Er is een hoop verbeterd sinds 2008. Op de huizenmarkt, maar ook de stabiliteit van de financiële sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Requiem19 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:00:
[...]

Als je dit soort doemscenarios blijft verkondigen krijg je ooit gelijk. En dan kun je ‘zie je wel’ zeggen ;-).

Qua huizenmarkt is de situatie veel robuuster dan in 2008 in ieder geval. Geen 100% aflossingsvrij meer en geen 120% (?) woningwaarde financieren.

Kun je het je voorstellen in 2022, banken die zonder blikken of blozen 120% van de waarde van je woning volledig aflossingsvrij geven?

Er is een hoop verbeterd sinds 2008. Op de huizenmarkt, maar ook de stabiliteit van de financiële sector.
Ik ‘blijf’ niks verkondigen. Dit is op basis van het nieuws van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:52
Paralize_nl schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Met de grote depressie die eraan komt van 10 jaar, zou het zomaar kunnen dat we terug gaan naar 2013 kwa huizenprijzen. Iedereen arm, dat wel. Niemand meer werk dus de huizen worden nog steeds niet verkocht.
Het grote bibberen kan beginnen.
Lijkt me beter dat je gewoon blijft leven en plezier houdt. Hoe het uiteindelijk gaat lopen hebben wij toch eigenlijk geen invloed op.
En of de huizenprijzen zakken naar niveau 2013, tsja jammer dan. Het huis woont er niet minder om.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:19
[...]
Schuldencrisis 1.0 kwam half 2012 ten tijde na het 'whatever it takes' van Draghi. Een schuldencrisis 2.0 zal eenzelfde antwoord kennen van de ECB. Dan gaat het geldkanon er weer op, gaan de woningenprijzen x2 of meer. Dit keer zullen ze er niet lang mee wachten ook.

Voor de algehele economie slecht, en wie z'n inkomen niet weet te behouden zelfs rampzalig, voor de huizenmarkt.. mwa...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Johan Bogle schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:04:
[...]
Ik ‘blijf’ niks verkondigen. Dit is op basis van het nieuws van vandaag.
Niet jij specifiek, maar doem scenario verkondigers in het algemeen krijgen vroeg of laat gelijk.

Als je aanleiding overigens het vertrek van Draghi is om te zeggen dat heel Europa in een nog grotere crisis komt dan in 2008 vind ik dat wel opvallend.

Qua woningmarkt, want daar gaat het topic over, staat Nederland er een stuk robuuster voor dan in 2008 in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Paralize_nl schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:59:
[...]

Als het klapt en harder dan 2008, dan is het gedaan.
Benieuwd hoe je dan de onvrede in de samenleving onder controle gaat houden.

Maar het klapt niet, dat kan niet. Als lapmiddel zullen mensen ongetwijfeld hun pensioen e.d. Alvast mogen gaan inzetten voor de aflossing van hun woning, EWF wordt evt verlaagd, toch flinke salarisverhogingen overal. (Dat zie ik eerder gebeuren dan een financiele meltdown groter dan 2008 tbh).
De volgende crisis is geen financiële melt-down maar een financiële melt-up. Heel misschien zitten we er al midden in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-10 13:35
Het primaire doel van de ECB is prijsstabiliteit, de geldkraan opnieuw weer helemaal open draaien is dus nu niet de meest logische optie. Ze zitten nu te kijken naar het maatregelen pakket bedacht om Griekenland destijds te redden maar wat nooit is ingezet. Echter daar zitten voorwaarden zoals hervormingen aan vast. Met Draghi aan het roer leek dat nog mogelijk. Maar als er een populistische partij aan de macht komt zie ik dit ook niet snel gebeuren.

De spreads zijn alleen nog echt niet zo hoog dat er redenen voor paniek moeten zijn, ze zijn in de afgelopen 5 jaar nog een stuk hoger geweest. Maar om alle kritiek maar weg te wuiven vind ik ook wel onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeMachine
Maahes schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:57:
[...]

Marktrentes zijn toch de afgelopen weken juist gedaald? Ik verwacht eerder dat een daling van de hypotheekrente volgt.
Daar heb je gelijk in, en een kleine stijging van de rente is ook al ingecalculeerd in de hypotheekrente. Maar de rente staat nu al op het niveau van 2015, naar dat prijspeil zullen de woningprijzen uiteindelijk ook zakken verwacht ik. Uiteindelijk moet de bijbehorende maandlast gewoon worden opgehoest. Dat beetje inflatie sinds 2015 helpt daar niet aan. Let overigens wel; de echte renteverhogingen zijn dan nog niet eens begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Laapo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:17:
[...]

Schuldencrisis 1.0 kwam half 2012 ten tijde na het 'whatever it takes' van Draghi. Een schuldencrisis 2.0 zal eenzelfde antwoord kennen van de ECB. Dan gaat het geldkanon er weer op, gaan de woningenprijzen x2 of meer. Dit keer zullen ze er niet lang mee wachten ook.

Voor de algehele economie slecht, en wie z'n inkomen niet weet te behouden zelfs rampzalig, voor de huizenmarkt.. mwa...
Nou ja zelfs als je je inkomen weet te behouden, als de inflatie boven de 10% blijft en ze dat zo houden dan hebben we ook een groot probleem. Als je kijkt naar de consumentenprijzen zitten die wel boven de 10% dus uiteindelijk moeten werkgevers wel mee om personeel te krijgen.

En intussen gaan de banken gewoon door met geld drukken zonder dat de ECB er iets aan kan/wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:41
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:58:
[...]
Zoek maar eens naar bouwpercelen op Funda. Er is heel veel te vinden, en vaak voor een redelijke vierkantemeterprijs - als het maar groot is.
Dat klopt; de grootte van de grond zegt namelijk niets over de afmetingen die gebouwd mogen worden. Op een perceel van 1.500 m² - in het buitengebied - mag je vaak max 750 m³ bouwen, de rest wordt tuin. Tja, en niemand betaald de hoofdprijs voor tuingrond :)

Eigenlijk ontstaan grote percelen omdat er maar één bouwbestemming op zit. Anders waren ze wel gesplitst.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:45:
[...]

Alleen luisteren is natuurlijk ook niet genoeg. Daadwerkelijk iets met de input doen, daar gaat het om. De gevallen waar ik het over heb, gingen daar structureel nat. Die lieten de omwonenden "pro forma" inspreken, notuleerden vervolgens een mooi stukje proza waarin die input resoluut aan de kant geschoven werd en hadden daarna dus inderdaad ruzie met een groep inwoners. Is een hoop gedonder van gekomen, want een groep boze inwoners kan elke stap in het proces maximaal rekken. Uiteindelijk moet de gemeente dan toch weer om tafel om te repareren wat ze in een vroeg stadium stukgemaakt hebben.

We noemen dat soms fakkels en hooivorken sessies. :P Zeker bij inbreiding in kooplocaties zijn de reacties 'wisselend'. ;)

Ik denk dat EU-politiek wat te ver gaat voor dit topic, maar denk terug aan peseta's en lires en bedenk waarom ze zoveel nullen hadden voor de komma. ;) We komen daar vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:52
Señor Sjon schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:21:
[...]

We noemen dat soms fakkels en hooivorken sessies. :P Zeker bij inbreiding in kooplocaties zijn de reacties 'wisselend'. ;)

Ik denk dat EU-politiek wat te ver gaat voor dit topic, maar denk terug aan peseta's en lires en bedenk waarom ze zoveel nullen hadden voor de komma. ;) We komen daar vanzelf.
En een heel klein tastbaar voorbeeld voor hoe dat in Italië ging:
Een fiat 500 kost in Italië in 1957 490.000 lire. Bron: http://www.italianoldwhee...va-500-necotrasf/?lang=en
In Nederland was die destijds fl. 3799 bron: https://www.trouw.nl/nieu...nieuwe-fiat-500~b9fd5ab3/

Reken beide met de wisselkoers naar euro in 2001 eens om.
490.000 lire = €253
Fl.3799 = €1723

[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 21-07-2022 11:11 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GAIAjohan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 11:04:
[...]

En een heel klein tastbaar voorbeeld voor hoe dat in Italië ging:
Een fiat 500 kost in Italië in 1957 490.000 lire. Bron: http://www.italianoldwhee...va-500-necotrasf/?lang=en
In Nederland was die destijds fl. 3799 bron: https://www.trouw.nl/nieu...nieuwe-fiat-500~b9fd5ab3/

Reken beide met de wisselkoers naar euro in 2001 eens om.
490.000 lire = €253
Fl.3799 = €1723
Ik weet niet wat je wilt aantonen, maar je kunt ook vrij simpel gewoon even het verloop van de wisselkoersen in die periode geven. Daarmee haal je een hoop vervuiling uit je vergelijking (zoals verschillende belasting op motorrijtuigen etc.) En dan kun je ook goed zien hoe de verschillende periodes zich verhouden. (Bv grote veranderingen in de jaren '70 en '90, relatief rustige periodes daarbuiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:50
[...]

1. De rente gaat omhoog.
3. Huizenprijzen zakken.

Wel beweegt de huizenmarkt erg traag, en de verwerking van de rente is nog niet te zien in de huizenprijzen.

[...]

Allemaal reden afhankelijk van de vraag naar koopwoningen. Allemaal niet relevant voor de prijs van huizen. Er is nooit in Nederland een tijd geweest zonder een woningtekort (sinds de tweede wereld oorlog). Wel zijn er periodes geweest van dalende huizenprijzen, en dat daling is in lijn met de financiering ruimte.

Maar ... als de rente stabiliseert, kan het inderdaad leiden dat de huizenprijzen ook stabiliseren ipv dalen. Eerder verwacht ik een lichte daling vanwege de beperkingen die komen als resultaat van de hoge inflatie op de leenruimte en vanwege de sentiment dat huizen niet gelijk verkocht worden. Maar het blijft kijken in een glazen bol, en wat precies gebeurt kan niemand zeggen.
Dat is de DNB die een bepaald beleid aan het pushen is (afbouwen hypotheek rente aftrek, flink verhogen van de terugkerende belasting op koopwoningen om zo een hogere belasting op vermogen af te dwingen).

De realiteit is dat iets natuurlijk nooit door één factor wordt bepaald. Als je dan toch persé één factor moet noemen die de aller grootste acute impact heeft dan hoef je niet ver terug in de tijd om te leren dat dit niet de bestedingsruimte is. Rond 2015/2016 stortte immers de huizen prijzen in terwijl de financieringen mogelijkheden prima waren. Dat kwam doordat er véél meer aanbod dan vraag was. Wanneer er van 240 identieke units 30 tegelijk te koop staan dan gaat iedereen net even wat lager zitten. (Wat overigens een andere datapunt is dat het geschatte woningtekort.)

Maar het is dus niet één factor. Het is een combinatie van het vraag/aanbod overschot, overheidsbeleid, macro economische ontwikkelingen en inderdaad de bestedingsruimte. Het terug voeren naar één van die factoren slaat echt nergens op en de DNB zou zich moeten schamen voor dat soort publicaties .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

sdk1985 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Dat is de DNB die een bepaald beleid aan het pushen is (afbouwen hypotheek rente aftrek, flink verhogen van de terugkerende belasting op koopwoningen om zo een hogere belasting op vermogen af te dwingen).

De realiteit is dat iets natuurlijk nooit door één factor wordt bepaald. Als je dan toch persé één factor moet noemen die de aller grootste acute impact heeft dan hoef je niet ver terug in de tijd om te leren dat dit niet de bestedingsruimte is. Rond 2015/2016 stortte immers de huizen prijzen in terwijl de financieringen mogelijkheden prima waren. Dat kwam doordat er véél meer aanbod dan vraag was. Wanneer er van 240 identieke units 30 tegelijk te koop staan dan gaat iedereen net even wat lager zitten. (Wat overigens een andere datapunt is dat het geschatte woningtekort.)

Maar het is dus niet één factor. Het is een combinatie van het vraag/aanbod overschot, overheidsbeleid, macro economische ontwikkelingen en inderdaad de bestedingsruimte. Het terug voeren naar één van die factoren slaat echt nergens op en de DNB zou zich moeten schamen voor dat soort publicaties .
Het plan om rendement/overwaarde te belasten, suggereert een opwaartse trend van de huizenprijzen. Ik verwacht niet dat de huizenprijzen de komende jaren dalen.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pizzacabonara schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:44:
[...]

Het plan om rendement/overwaarde te belasten, suggereert een opwaartse trend van de huizenprijzen. Ik verwacht niet dat de huizenprijzen de komende jaren dalen.
Het plan om rendement/overwaarde te belasten is vooral een meer 'principiële' keus. En zegt weinig over wat de werkelijke rendementsverwachtingen zijn.

(In 'mijn' ideale wereld zou het ook zo zijn dat er welliswaar een belasting wordt geheven op rendement op huizen/overwaarde, maar dat deze in de praktijk weinig oplevert omdat de prijzen redelijk stabiel zouden zijn. Helaas leven we niet in mijn ideale wereld.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 16:19
De invloed van migratiestromingen op het tekort aan woningen zal binnenkort opgelost worden :o
https://nos.nl/artikel/24...-nergens-dat-het-niet-mag

Wellicht niet eens zo'n slecht idee. Een eigen cabine met badkamer i.p.v. met tientallen tezamen in een tent.

Om nog even terug te komen op mijn post gisteren:

https://nos.nl/artikel/24...uurachterstanden-toenemen
Na een jarenlange afname zien woningcorporaties dat het aantal huurders met een huurachterstand toeneemt. Dat blijkt uit een enquête die koepelorganisatie Aedes heeft gehouden onder bijna 150 corporaties. De helft krijgt signalen dat huurders de huur niet meer te kunnen betalen.
De mensen met de minste financiële ruimte voelen een recessie als eerste.

Italië gaat nu al een mindere periode tegemoet en trekt daarmee de rest van Europa mee. 2022 is en wordt een bijzonder jaar.
Ik heb het al eens eerder gezegd:
geekeep schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:23:
[...]
Overigens kan ik mij ook wel vinden in zijn visie dat de ECB twee keuzes heeft; wel of niet de rentes laten stijgen. Velen hier denken dat het tweede geval niet gaat gebeuren omdat Zuid-Europa dan op z'n knieën gaat. Nou, in het alternatief gaat geheel Europa op z'n knieën..

[ Voor 64% gewijzigd door geekeep op 21-07-2022 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:50
Nou, de ECB verhoogd de rente met 0.5 procentpunt, een forse verhoging:
https://nos.nl/l/2437712

De hypotheekrentes zullen binnen enige tijd dan ook wel weer een flinke sprong gaan maken. De 10 jaar vast rentes staan al tegen de 4% aan (100% financiering), zou me niets verbazen wanneer dit op korte termijn 4.5 tot 5% wordt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SilverMane
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-10 14:30
Moi_in_actie schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:21:

De hypotheekrentes zullen binnen enige tijd dan ook wel weer een flinke sprong gaan maken. De 10 jaar vast rentes staan al tegen de 4% aan (100% financiering), zou me niets verbazen wanneer dit op korte termijn 4.5 tot 5% wordt.
Gast dit is wat de tienjaarsrente vandaag doet....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u250Kebo1gNSl3mULd22QRBLRIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rBaSMUk3BrTjctbv7kgli9tZ.png?f=fotoalbum_large

I rest my case.

(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo

De variabele rente is erg laag gebleven de afgelopen tijden. Die zal ongetwijfeld stijgen. De wat langere rentes zijn al relatief hoog, het is dus maar de vraag of dat doorzet. 10jaars NL zakt vandaag zelfs een beetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
geekeep schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:45:
De invloed van migratiestromingen op het tekort aan woningen zal binnenkort opgelost worden :o
https://nos.nl/artikel/24...-nergens-dat-het-niet-mag

Wellicht niet eens zo'n slecht idee. Een eigen cabine met badkamer i.p.v. met tientallen tezamen in een tent.

Om nog even terug te komen op mijn post gisteren:

https://nos.nl/artikel/24...uurachterstanden-toenemen

[...]

De mensen met de minste financiële ruimte voelen een recessie als eerste.

Italië gaat nu al een mindere periode tegemoet en trekt daarmee de rest van Europa mee. 2022 is en wordt een bijzonder jaar.
Ik heb het al eens eerder gezegd:

[...]
Die cruiseschepen zijn bedoeld als vervanging van plekken op de AZC's dacht ik. Dat heeft 0 effect op de woningmarkt. Daarnaast is de meeste migratie toch echt van arbeidsmigranten. Die gaan niet op zo'n cruiseschip verblijven maar betalen 900 voor een semi zelfstandige studio ergens in een Rotterdamse achterbuurt. Zolang er werk is en een matras blijft dat door gaan.

Ik zal niet gauw claimen dat de ECB de rente niet verhoogt van Italië etc. Het kan gewoon. Maar, als het gevolg is dat een deel van de Eurozone failliet gaat of geen geld meer kan ophalen dan gaat het kanon er gewoon weer op. Andere opties zijn er niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:59
Laapo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:30:
[...]

De variabele rente is erg laag gebleven de afgelopen tijden. Die zal ongetwijfeld stijgen. De wat langere rentes zijn al relatief hoog, het is dus maar de vraag of dat doorzet. 10jaars NL zakt vandaag zelfs een beetje.
Ik heb een huis gekocht en ben nu aan het wachten op het ideale moment om een hypotheek aan te vragen.

Vooralsnog was mijn idee om 70% 10jaar vast te doen, en 30% variabel. Ik voorzie de variabele voorlopig de 10jaar vast niet overstijgen, en ik kan dat risico wel lopen.

Echter.. nu variabel blijkbaar toch iets sneller stijgt dan verwacht, misschien mijn plan toch maar aanpassen. Even afwachten wat er gebeurd, ik heb geen haast 8)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blik1984

die 0,5% was allang bekend en is allang ingeprijst joh, de 10jaars rente is sinds de aankondiging een aantal weken geleden dat er vandaag een verhoging zou komen zelfs gedaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovyH
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
Blik1984 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:38:
[...]

die 0,5% was allang bekend en is allang ingeprijst joh, de 10jaars rente is sinds de aankondiging een aantal weken geleden dat er vandaag een verhoging zou komen zelfs gedaald.
Exact! En toch blijven mensen roepen dat de rente blijft stijgen, ik snap het echt niet. Heel veel aanbieders zakken momenteel.

Mensen die nu echt op zoek zijn naar een woning zullen zich echt niet laten weerhouden door een paar procentpunten. Sterker nog, met dit soort uitspraken zou je ook zomaar weer een (al dan niet korte) run op woningen kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Conrado schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:31:
Dat klopt; de grootte van de grond zegt namelijk niets over de afmetingen die gebouwd mogen worden. Op een perceel van 1.500 m² - in het buitengebied - mag je vaak max 750 m³ bouwen, de rest wordt tuin. Tja, en niemand betaald de hoofdprijs voor tuingrond :)

Eigenlijk ontstaan grote percelen omdat er maar één bouwbestemming op zit. Anders waren ze wel gesplitst
En die percelen ontstaan omdat het voor de lokale overheid makkelijk is. Niemand gaat klagen dat zijn uitzicht bedorven wordt door die vrijstaande woning op dat enorme perceel.

Onbedoeld is het wel een soort villasubsidie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Laapo schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:17:
[...]

Er is helemaal geen ruimte meer om het "geldkanon" aan te zetten. De rente is al historisch laag en de inflatie historisch hoog. Op grond van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) heeft de ECB een duidelijk mandaat, namelijk het handhaven van prijsstabiliteit. Vandaar dat ze de rente gewoon met 0.5% verhogen, en een nieuw instrument hebben opgezet waarmee specifiek de obligaties van landen zoals Italie en Griekenland opgekocht kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i72t8O2sZinoYUV4aDemM6Tne9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aPgKO4jJXelyGy3SapNX601N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Masvic schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:19:
[...]

Er is helemaal geen ruimte meer om het "geldkanon" aan te zetten. De rente is al historisch laag en de inflatie historisch hoog. Op grond van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) heeft de ECB een duidelijk mandaat, namelijk het handhaven van prijsstabiliteit. Vandaar dat ze de rente gewoon met 0.5% verhogen, en een nieuw instrument hebben opgezet waarmee specifiek de obligaties van landen zoals Italie en Griekenland opgekocht kunnen worden.

[Afbeelding]
O jawel, we gaan gewoon Turkije achterna. (trws "op grond van..." geloof je die onzin echt?, dat plusje 0.5% is ff een schijnbeweging, vor die bühne ). Ik voorspel een mega inflatie en woningen(nee het "wonen op zich, dak boven je hoofd huren of koop"), worden nog duurder, want het geld wat er nog is kan niet snel genoeg in steen/grond(of andere assets die inflatie-bestendig zijn)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2022 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Conrado schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:31:
[...]

Eigenlijk ontstaan grote percelen omdat er maar één bouwbestemming op zit. Anders waren ze wel gesplitst.
Het is gewoon allemaal bouwgrond dus je betaal over alles gewoon dezelfde prijs dus ja gewoon die belachelijke prijs. Maar vaak is dit net even verder in het buitengebied waar de grondprijs gewoon al lager is. Ook voor andere projecten is de prijs gewoon wat lager. Een M2 grond ergens in oost drente is gewoon een heel stuk goedkoper dan een M2 grond in de randstad.

En wat houd mensen tegen om op 1 groot perceel gewoon meerdere woningen te bouwen? Vaak kan je ze gewoon splitsen tegen wat extra administratiekosten. Dat splitsen gebeurd nu al regelmatig maar dan bij boerderijen die verbouwd worden tot 2-3 woningen of waar de schuur ineens een 2e woning word.
[...]

[Afbeelding]
Het geldkanon staat al jaren aan en de laatste jaren alleen maar harder. Hoe meer mensen bij banken lenen hoe meer geld er gemaakt word. Een bank hoeft namelijk helemaal het geld niet te hebben wat ze uitlenen ze hebben maar een klein % nodig om de rest uit te mogen lenen.

[ Voor 31% gewijzigd door Shadowhawk00 op 21-07-2022 20:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
Shadowhawk00 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:48:
[...]
Het is gewoon allemaal bouwgrond dus je betaal over alles gewoon dezelfde prijs dus ja gewoon die belachelijke prijs. Maar vaak is dit net even verder in het buitengebied waar de grondprijs gewoon al lager is.
Nee hoor ;)
Ik heb 1350 m² in een woonwijk gekocht en betaalde echt een andere m²-prijs dan iemand die een stuk verderop 625 m² kocht. Boven de 1000 m² topt het af. Niet mijn uitspraak, wel van de makelaar die me begeleide.
Shadowhawk00 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:48:
En wat houd mensen tegen om op 1 groot perceel gewoon meerdere woningen te bouwen?
Ehh... simpel, de gemeente. Die bepaalt aan de hand van het bestemmingsplan wat er op gebouwd mag worden. Zoals ik al eerder schreef, als kavel-splitsen gewoon mogelijk was bood iedereen wel 500 m² kavels aan tegen de hoofdprijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:19:
[...]
En die percelen ontstaan omdat het voor de lokale overheid makkelijk is. Niemand gaat klagen dat zijn uitzicht bedorven wordt door die vrijstaande woning op dat enorme perceel.
Nee, de lokale overheid wil vooral 'villabouw' in het buitengebied vermijden. Het versnippert het woonbeleid en kan tot spanningen met (agrarische) bedrijven leiden. Maar ja, er bestaan allerlei oude rechten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
[...]
Vandaar dat ze de rente gewoon met 0.5% verhogen, en een nieuw instrument hebben opgezet waarmee specifiek de obligaties van landen zoals Italie en Griekenland opgekocht kunnen worden.
Dat laatste is enkel een idee, maar nogal moeilijk te realiseren. En daar zit ook direct het grote dilemma voor het ECB. De rente verhogen gaat direct ten koste van de begrotingen van genoemde landen. We moeten in de Euro-zone iedereen binnen boort houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:41
Belangrijk signaal van de ECB is wel dat 'deze zomer' nog verdere renteverhogingen plaats gaan vinden. Die 0.5% was al maximaal, ben heel benieuwd hoe ver ze durven gaan voor prijsstabiliteit ten koste van Italië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Conrado schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:35:
[...]

Dat laatste is enkel een idee, maar nogal moeilijk te realiseren. En daar zit ook direct het grote dilemma voor het ECB. De rente verhogen gaat direct ten koste van de begrotingen van genoemde landen. We moeten in de Euro-zone iedereen binnen boort houden.
https://www.reuters.com/m...on-instrument-2022-07-21/

is geen idee, is al afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Edit: beetje laat, was al op gereageerd :P

Het is niet zo dat deze rentes direct met elkaar verbonden zijn. Volgens mij staat de hypotheekrente dichter bij de marktrente, en die had deze verhoging al 'ingeprijsd'. Voorlopig is het 'gat' tussen de ECB-rente en de hypotheekrente dus nog altijd 3,5 tot 4,0 procent. Dit was een jaar geleden nog 1,0 tot 1,5 procent.

Desalniettemin zou het me niks verbazen dat we er nog lang niet zijn, en dat we op middellange termijn inderdaad naar dergelijke rentes gaan kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
CoffeeMachine schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:26:
[...]

Daar heb je gelijk in, en een kleine stijging van de rente is ook al ingecalculeerd in de hypotheekrente. Maar de rente staat nu al op het niveau van 2015, naar dat prijspeil zullen de woningprijzen uiteindelijk ook zakken verwacht ik. Uiteindelijk moet de bijbehorende maandlast gewoon worden opgehoest. Dat beetje inflatie sinds 2015 helpt daar niet aan. Let overigens wel; de echte renteverhogingen zijn dan nog niet eens begonnen.
Dat is toch onrealistisch? Prijspeil van 2015 terwijl we inmiddels 7 jaar loonstijgingen hebben gehad en mensen een hoop geld hebben opgestreken met overwaarde?

Nee hoor, ik weet dat de doomers en gloomers hier daar op hopen maar het is wel een erg vergezocht scenario. Alles kan, zeker, we kunnen zakken naar 1990 kwa prijzen en de gulden kan weer terug komen, is het realistisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Paralize_nl schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:54:
[...]

Dat is toch onrealistisch? Prijspeil van 2015 terwijl we inmiddels 7 jaar loonstijgingen hebben gehad en mensen een hoop geld hebben opgestreken met overwaarde?
Voor de overwaarde is er wel een transactie nodig die het oude huis voor meer geld koopt. Als niemand dat bedrag meer wil opbrengen tegen 4% rente, dan valt die overwaarde ook weer tegen.

Resteert loonstijging en overall vertrouwen in de huizenmarkt / FOMO (of anders beschreven, wanhoop van vrije sector huurders), plus nog wel een factor aflossing die velen wel hebben gekozen. Dat maakt het prijspijl van 2015 inderdaad onrealistisch.
Tegelijkertijd, het prijspijl van 2020 lag al zo'n 25-30% lager dan het huidige.
de gulden kan weer terug komen, is het realistisch?
Realistisch is het op dit moment nog zeker niet, maar Poetin + ECB + failliet Zuid-Europa doen de Euro weinig goeds :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
Zeker. En ik denk heus dat er 20% gezakt zou kunnen worden, wat al enorm is (ik heb net een huis gekocht vanuit vrije sector huur).

Dus 2020 prijspeil precovid zou, bij een jarenlange recessie met fikse oplopende rentes, een stuk dichter bij de waarheid liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CoffeeMachine schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:26:
[...]

In 2015 zaten we wel ongeveer in het dal wat betreft huizenprijzen. Die waren toen net begonnen met weer wat opkrabbelen. Dat was dus een prijspeil dat de andere kant op was doorgeschoten (was bv lager dan tien jaar ervoor). En daarmee ook niet een goede vergelijking voor wat een 'normaal' prijspeil zou zijn.

Tegelijk, aangezien sinds 2015 een modaal inkomen maar 15% gestegen is en de huizenprijzen 87%, zit er toch wel heel veel ruimte in. En zouden de prijzen prima enkele tientallen procenten kunnen dalen om nog steeds in verhouding te staan met rentestanden en inkomens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoffeeMachine
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 06:40:
[...]

In 2015 zaten we wel ongeveer in het dal wat betreft huizenprijzen. Die waren toen net begonnen met weer wat opkrabbelen. Dat was dus een prijspeil dat de andere kant op was doorgeschoten (was bv lager dan tien jaar ervoor). En daarmee ook niet een goede vergelijking voor wat een 'normaal' prijspeil zou zijn.

Tegelijk, aangezien sinds 2015 een modaal inkomen maar 15% gestegen is en de huizenprijzen 87%, zit er toch wel heel veel ruimte in. En zouden de prijzen prima enkele tientallen procenten kunnen dalen om nog steeds in verhouding te staan met rentestanden en inkomens.
Dit schetst precies het probleem. Uiteindelijk moet de hypotheek betaald worden en de lonen zijn niet significant gestegen in de afgelopen periode (in ieder geval niet t.a.v. de huizenprijzen). Voor een gemiddelde rijtjesbunker betaal je €350k. Dat betekend bij de huidige rente zo'n 1200 NETTO lasten. Dat is zelfs met dubbel modaal een flink beslag op je inkomen. Het wordt óf de huizenprijzen storten in óf een modaal inkomen gaat omhoog. Gezien de inflatie een de aankomende recessie hoeven we van dat tweede niet veel te verwachten.
Paralize_nl schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 00:31:
Zeker. En ik denk heus dat er 20% gezakt zou kunnen worden, wat al enorm is (ik heb net een huis gekocht vanuit vrije sector huur).

Dus 2020 prijspeil precovid zou, bij een jarenlange recessie met fikse oplopende rentes, een stuk dichter bij de waarheid liggen.
Let op das 20% zakken 'maar 1 jaar' prijsstijging te niet doet. Om een beeld te geven: wij hebben gekocht in 2017 en vind de prijzen van nu echt ongekend. Wij hebben gekocht tegen iets meer dan de helft van de rente nu. Onze bruto maandlasten zijn een paar honderd euro minder dan de netto maandlasten voor een huis van het zelfde bedrag nu. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er geen flinke daling (>40%) komt naar 2015 levels, simpelweg omdat een gemiddeld huis niet meer te betalen is.
Paralize_nl schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:54:
[...]

Nee hoor, ik weet dat de doomers en gloomers hier daar op hopen maar het is wel een erg vergezocht scenario. Alles kan, zeker, we kunnen zakken naar 1990 kwa prijzen en de gulden kan weer terug komen, is het realistisch?
Uiteindelijk is overwaarde niets anders dan een 'piramide' die van onderuit gevoed moet worden door starters. Als dat stopt, is het feestje in het hogere segment ook zo voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Conrado schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 23:23:
[...]

Nee hoor ;)
Ik heb 1350 m² in een woonwijk gekocht en betaalde echt een andere m²-prijs dan iemand die een stuk verderop 625 m² kocht. Boven de 1000 m² topt het af. Niet mijn uitspraak, wel van de makelaar die me begeleide.

[...]

Ehh... simpel, de gemeente. Die bepaalt aan de hand van het bestemmingsplan wat er op gebouwd mag worden. Zoals ik al eerder schreef, als kavel-splitsen gewoon mogelijk was bood iedereen wel 500 m² kavels aan tegen de hoofdprijs :)
Je hebt ook nog zoiets als het absolute bedrag. Daar wordt ook naar gekeken en niet enkel de prijs/m2.

Hoewel interessant, zullen we de ECB discussie voeren in één van de Eurocrisis topics?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CoffeeMachine schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:33:
Dit schetst precies het probleem. Uiteindelijk moet de hypotheek betaald worden en de lonen zijn niet significant gestegen in de afgelopen periode (in ieder geval niet t.a.v. de huizenprijzen). Voor een gemiddelde rijtjesbunker betaal je €350k. Dat betekend bij de huidige rente zo'n 1200 NETTO lasten. Dat is zelfs met dubbel modaal een flink beslag op je inkomen. Het wordt óf de huizenprijzen storten in óf een modaal inkomen gaat omhoog. Gezien de inflatie een de aankomende recessie hoeven we van dat tweede niet veel te verwachten.
Je gaat uit van 100% lenen.
Als jij een rijtjeswoning (laten we normale taal gebruiken, anders is deze discussie zo voorbij) voor €350k koopt, dan is er een grote kans dat een significant deel uit eigen middelen komt. Dat kan overwaarde zijn van een vorige woning (ook zonder waarde stijging door aflossing van de hypotheek!), dat kan een gift of erfenis zijn en er kan ook altijd gespaard/belegd zijn.

En dat is ook gedeeltelijk het probleem met de huizenprijzen stijgingen van afgelopen tijd. Er is enorm veel geld in de markt gepompt. Aan de ene kant door de lage rente, aan de andere kant door giften, verplicht aflossen en de noodzaak van eigen geld.
In 2008/2009 ging de markt op slot, in 2013 zaten we op de bodem. Een prijsdaling van 15%? duurde dus bijna 5 jaar. De woningmarkt is geen snelle markt, het is juist een zeer inelastische markt. Vraag & aanbod komen maar moeizaam naar elkaar. Gemiddeld blijft iemand meer dan 20 jaar in een koopwoning wonen.

Half Nederland heeft zijn rente nu vaststaan tegen een super lage rente, heeft serieuze overwaarde en woont ook nog eens op de plek waar ze willen wonen. En dat geld ook voor veel van de mensen die 'net gekocht' hebben, want die hebben de overwaarde meegenomen van een vorige woning.

Het enige wat echt kan gebeuren is dat de markt op slot gaat. Dat het voor minder mensen interessant wordt om te gaan verhuizen. Daar zie je al dat daar op wordt voorgesorteerd (aanbod steeg, mensen wilden nog gauw hun huis verkopen voordat de markt ging kantelen). En wat gaat er gebeuren als het (goede!) aanbod in elkaar zakt? In een krappe markt blijven de prijzen dan heel lang 'hangen'.
Of anders gezegd, er is altijd wel een idioot die de staatsloterij heeft gewonnen of een dikke erfenis of gift krijgt. En loonmatiging is vooral lastig als je geen promotie maakt, maar er blijven mensen zijn die een betere baan krijgen.
We hebben 'maar' 50.000 transacties oid nodig en we hebben niet als in 2008 zo'n puinhoop gemaakt dat woningen echt onverkoopbaar zijn geworden. Met die honderden of zelfs duizenden miljarden die in de markt gestroomd zijn kunnen we (en ja, dat is slechts mijn voorspelling) nog heel wat jaren de prijzen op een vergelijkbaar niveau houden. Dan neem ik overigens wel 2021 als peiljaar, want in 2022 zien we nog wat uitschieters omhoog en omlaag doordat de markt nu zo onrustig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Let op das 20% zakken 'maar 1 jaar' prijsstijging te niet doet. Om een beeld te geven: wij hebben gekocht in 2017 en vind de prijzen van nu echt ongekend. Wij hebben gekocht tegen iets meer dan de helft van de rente nu. Onze bruto maandlasten zijn een paar honderd euro minder dan de netto maandlasten voor een huis van het zelfde bedrag nu. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er geen flinke daling (>40%) komt naar 2015 levels, simpelweg omdat een gemiddeld huis niet meer te betalen is.
Ik ben het voor een deel met je eens. Het is inderdaad erg duur geworden om een huis te kopen met de gestegen rentes. Starters konden al lastig een woning te kopen 1 jaar terug en nu met de gestegen rente is het nog veel lastiger geworden. Met andere woorden de groep mensen die het kan veroorloven is gedaald.

Dat gezegd hebbende bestaat de groep kopers niet alleen uit starters. Ik heb vorig jaar als starter een nieuwbouwwoning gekocht waar ik nu 1.2% (20 jaar vast) rente voor betaal. Zo goed als maximaal geleend want ik had geen jubelton, geen overwaarde want ik had geen koopwoning en ik had niet genoeg spaargeld.

Als ik straks een doorstromer ben (ik ben van plan om hier 10+ jaar te wonen maar even voor het idee) mag ik de hypotheekrente meenemen naar mijn volgende woning. Die hoge rente van nu is dan niet meer zo relevant. Zo zijn er een heleboel andere mensen zoals ik. Bovendien hebben veel mensen door de afgelopen 2 jaar op een rij 20% woningwaardestijging een enorme overwaarde waardoor zij niet alles hoeven te lenen bij hun volgende woning.

Het is dus verstandig om niet blind te staren op wat een starter nu kwijt is en wat de starter X maanden geleden kwijt was. Er is nog steeds een tekort aan woningen, en is nog steeds een lage werkloosheid, er is nog steeds een toenemd bevolkingsaantal, er zijn nog steeds doorstromers met (veel) overwaarde.

Ik zeg niet dat een daling onmogelijk is en ik ga hier ook geen glazenbollen voorspellingen doen maar besef je dat de 40% daling die je noemt alleen kan ontstaan als iets ernstigs zoals in 2008 gebeurt toen veel mensen werkloos raakten en de overheden niet snel genoeg geld pompten zoals dat ze nu wel doen (zoals in de corona crisis veel werd gedaan door overheden).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Vergeet niet dat starters vaak geen betaalbare alternatieven hebben. In mijn gebouw was vorige maand enorme belangstelling voor een appartement dat voor 1950 per maand is verhuurd. Dezelfde appartementen in hetzelfde gebouw gaan tegenwoordig voor zo'n 400k weg. Bij 4% rente, annuïtair aflosschema, betaal je 1400 netto per maand.

Om dat te kunnen financiëren moet je samen zo'n 80k verdienen. Dat is heel wat, maar de groep die dat verdient komt niet in aanmerking voor sociale huur en is dus aangewezen op de vrije sector. Tenzij je verwacht maar kort hier te blijven wonen, of een enorme daling van de huizenprijzen verwacht (eerlijk gezegd zie ik dat in deze regio niet zo snel gebeuren), is kopen nog steeds een aantrekkelijke optie, simpelweg omdat de alternatieven nog duurder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dit schetst precies het probleem. Uiteindelijk moet de hypotheek betaald worden en de lonen zijn niet significant gestegen in de afgelopen periode (in ieder geval niet t.a.v. de huizenprijzen). Voor een gemiddelde rijtjesbunker betaal je €350k. Dat betekend bij de huidige rente zo'n 1200 NETTO lasten. Dat is zelfs met dubbel modaal een flink beslag op je inkomen.
Maar dan moet je dus wel vergelijken met een tijd met 'normale' woonlasten. Wat ik aangeef is dat we in 2015 nu juist nog in een periode zaten met 'naar beneden doorgeschoten' prijzen.

Als ik bv kijk naar 2005 (makkelijk jaar omdat die al standaard in de huizenprijzenindex zat...), toen zaten we volgens mij niet echt in een hype-periode. Die kwam daarna pas. Huizenprijsindex 106,6 en zat de hypotheekrente rond de 4% (NHG 10 jaar vast). Voor een ton hypotheek annuitair betaal je dan 477 per maand. Sindsdien is het modaal inkomen met ongeveer 1/3 gestegen, dus zou iemand in een vergelijkbare positie nu ongeveer 636 kunnen betalen. Met een rente rond de 3,6% zou diegene dan ongeveer 140k kunnen lenen. Wat betreft een gelijke de 'betaalbaarheid' zou je dan dus een stijging van de woningprijzen van 40% kunnen verwachten, oftewel een index van ongeveer 150. Die index staat nu op 187,5, wat betekent dat met een 'correctie' van 20% de huizenprijzen (of beter gezegd: de bij die huizenprijzen horende maandlasten) weer op een niveau zijn zoals die in lijn zijn met de prijzen van 2005.

De huizenprijzen zijn op dit moment dus zeker wel hoger dan wat je voor de lange termijn zou verwachten bij dit rentepeil, maar een correctie van veel meer dan 20% is niet nodig om dat niveau weer te normaliseren.

(Uiteraard is deze berekening ook maar met een willekeurig 'peiljaar'. Je zou het ook voor verschillende jaren kunnen doen en daar dan weer een gemiddelde van nemen om tot een soort 'normaal' prijsniveau te komen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk inderdaad dat de omstandigheden van nu toch wel aanzienlijk anders zijn dan die van 2010-2015. Ik heb in 2010 een woning gekocht en in 2020 weer. In 2010 was het aanbod aan woningen echt fors hoger. Wij hebben destijds veel woningen bekeken in een redelijk korte tijd, veel woningen afgekeurd op de foto's op Funda en we konden gewoon nog gaan kijken bij huizen die al wat langer te koop stonden.

Dat is allemaal compleet anders nu. De vraag is er wel, maar door de andere omstandigheden kunnen veel mensen het zich prima permitteren om gewoon te blijven zitten waar ze zitten. Er zullen dan dingen moeten gaan gebeuren die mensen dwingt om hun huis te koop aan te bieden. Op individueel niveau gebeuren die natuurlijk nog wel, maar met de huidige personeelstekorten is de kans op een gedwongen verkoop door wegvallende inkomsten bijvoorbeeld gewoon fors kleiner geworden. De consequentie van "ontslag" is nu voor veel mensen geen risico m.b.t. het kunnen betalen van hun huis, maar meer dat ze 2 maanden later ergens anders werken en daardoor mogelijk wel zouden "willen" verhuizen, maar het is geen "moeten" meer.

De koopmarkt zit volledig in de tang van de bouwkosten van vandaag de dag. De prijzen gaan gewoon die bouwkosten volgen. En dat is een contrast met vroeger, want die kosten lagen toen aanzienlijk lager en daarom had de rente toen veel meer invloed. Nu veroorzaakt een hoge rente waarschijnlijk veel meer dat slot waar jij het over hebt, dan een enorme prijsaanpassing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
TheGhostInc schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:16:
[...]

Je gaat uit van 100% lenen.
Als jij een rijtjeswoning (laten we normale taal gebruiken, anders is deze discussie zo voorbij) voor €350k koopt, dan is er een grote kans dat een significant deel uit eigen middelen komt. Dat kan overwaarde zijn van een vorige woning (ook zonder waarde stijging door aflossing van de hypotheek!), dat kan een gift of erfenis zijn en er kan ook altijd gespaard/belegd zijn.

En dat is ook gedeeltelijk het probleem met de huizenprijzen stijgingen van afgelopen tijd. Er is enorm veel geld in de markt gepompt. Aan de ene kant door de lage rente, aan de andere kant door giften, verplicht aflossen en de noodzaak van eigen geld.
En dat is dus juist één van de drijfzand-factoren in de hele prijsvorming. Er is een heel grote overwaarde doordat de prijzen zo veel en zo snel zijn gestegen. Als die prijzen ook maar iets zouden stabiliseren (dus nog niet eens dalen), dan verdwijnt die 'instroom' van overwaarde als sneeuw voor de zon. En dan gaat een heel groot deel van de bestedingsruimte verloren.
Half Nederland heeft zijn rente nu vaststaan tegen een super lage rente, heeft serieuze overwaarde en woont ook nog eens op de plek waar ze willen wonen. En dat geld ook voor veel van de mensen die 'net gekocht' hebben, want die hebben de overwaarde meegenomen van een vorige woning.
Ongeveer eenderde van de verkopen komt gemiddeld van starters, die dus geen overwaarde hebben meegenomen van een vorige woning. En een groot deel van de Nederlanders woont nu juist niet op een plek waar ze willen wonen, omdat ze dat niet konden betalen. Daarvoor moeten ze langer in het 'huizenkoop-treintje' zitten.

Die groep wil dus graag na een paar jaar doorstromen. Bijvoorbeeld omdat er gezinsuitbreiding komt.
Het enige wat echt kan gebeuren is dat de markt op slot gaat. Dat het voor minder mensen interessant wordt om te gaan verhuizen.
De groep die al wel redelijk woont, op een plek waar ze ook wel langer zouden willen wonen, maar die wel graag iets anders zou willen, die gaat dan inderdaad blijven zitten. Zodat er voor de groep die nog niet op zo'n plek zit geen plek meer vrij komt. En zodat degenen die móeten verkopen (functie elders, scheiding, overlijden, whatever) de woning nauwelijks kwijt kan. En dan dus wel 'elk aannemelijk bod' moet nemen. Ook als dat 20% lager is dan wat ze zouden 'willen' of dan wat het een paar jaar eerder opbracht.
Pagina: 1 ... 134 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg