ZenMonkey schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:09:
[...]
Als je huizen in box 3 belast dan verwacht je eigenlijk als overheid dat er rendement uitgehaald wordt. Dat is in mijn ogen een goede zaak want dan stimuleert dus om er ook echt wat mee te doen.
Maar, toegegeven, het zal zeker niet de effectiefste maatregel zijn om splitsen en verhuur te stimuleren.
Een goede zaak? Het punt wat veel mensen proberen te maken is dat de huidige problematiek deels komt daardat sommigen zoveel rendement/vermogen halen uit hun huis (en verkoop daarvan). Dit terwijl dit voor vrijwel niemand van toepassing is. Leuk, jouw koopwoning is 100k meer waard geworden, verkopen en 100k meer hebben. Oke, maar je moet weer ergens gaan wonen en, heel gek, de volgende woning die je wilt kopen is evenredig hard in prijs gestegen... dus weer weg dat geld.
De enigen die hier echt van profiteren zijn mensen, beleggers, die een woning kopen om er niet zelf te gaan wonen. Woningen die voor het ene jaar voor 300k gekocht worden, 50k renovatie er tegenaan en een jaar later voor 450k hoger in de markt gezet worden.
Het enige profijt wat je als normaal persoon die gaat verhuizen op dit moment kunt hebben is een nieuwe hypotheek met lagere rente. Maar dat voordeel heeft elke starter nu ook, het zijn de huidige spelregels.
Door woningbezit van je primaire woning naar box 3 te verhuizen stuur je er al op aan dat een woning bezitten jou rendement MOET opleveren. En was dat nu net niet waar men zo op tegen is, dat mensen vermogen/rendement kunnen halen uit hun woning? Het is eenzelfde onzinnig iets als de rekenrente voor vermogen in box 3, waar men jarenlang met 4% rente (4% rendement) rekende, ongeacht of je dat had. Dat is voor velen die alleen geld op een spaarrekening hebben allang niet meer zo. Natuurlijk, er zijn mensen die beleggen, maar dat is slechts een fractie van de bevolking. En zoals de afgelopen paar jaren aangetoond hebben, rendement uit beleggen kan net zo goed flink negatief zijn (de klap in de eerste 6 maanden van 2020 was enorm).
Ik snap niet dat mensen er zo van overtuigd zijn dat het bezitten van een woning je (meer) vermogen en rendement geeft en het daarom maar allemaal belast moet worden. Wanneer ik ons huis, gekocht in 2018, nu zou verkopen zou het naar alle waarschijnlijkheid inderdaad zo'n 50% meer opbrengen. Leuk, maar verkoop ik dit dan moet ik wat anders gaan kopen (ik kan niet op straat gaan leven) en een gelijkende woning is in diezelfde tijd ook 50% meer waard geworden. Mijn rendement van de verkoop en koop is dan eerder negatief, want ik moet wel weer overdrachtsbelasting betalen, notaris en makelaarskosten, verhuiskosten, kosten nieuwe hypotheek enzovoorts. Met die nieuwe hypotheek ben ik dan wellicht wel wat gunstiger uit, vanwege lagere rentes, maar zoveel scheelt dat nu ook weer niet.
Daarnaast snap ik dit soort redenaties ook niet hoe dit starters op de koopmarkt of huurders zou moeten helpen. "Gooi een flinke belasting op het bezit van een woning, dan zullen de prijzen wel dalen"... alsof vraag&aanbod ineens niet meer bestaat. En jippie, stel de prijzen dalen 10%, kan die starter wellicht net aan wel die woning kopen. Koopt ie de woning (op het randje van zn besteedbaar inkomen) wordt ie daarna geconfronteerd met die extra belasting op het bezit van die woning

Dan krijg je nog veel eerder dan nu dat mensen boven hun stand gaan leven, een huis kopen (een prijs bieden) die ze met alle bijkomende kosten eigenlijk niet kunnen betalen.
Simpelweg gezegd: stel in de huidige situatie ben je 1000 euro aan hypotheek kwijt en heb je hiervoor een bruto inkomen van 60k voor nodig (getallen zullen denk ik niet geheel kloppen,maar het gaat om het voorbeeld). Dalen de huizenprijzen door het "geniale" idee van huizenbezit in box 3, heb je maar 900 of 950 euro nodig aan hypotheek voor dat huis, oftewel 50-100 euro de maand meer te besteden. Anderzijds krijg je dan wel extra belastingdruk en ben je die 50 of 100 euro (of wellicht nog veel meer) weer kwijt aan vermogensbelasting. En wat veel mensen, zeker in een oververhitte markt, toch zouden doen is dat ook al dalen die prijzen iets, kijkt men eerder naar een iets groter/beter huis. Want ja, dan kan je voor die 1000 euro per maand wat meer krijgen... vergetende dat dat huis niet 1000 euro de maand kost, maar 1000 hypotheek + X vermogensbelasting, dus 1100, 1200 of nog meer.
Wat heb je dan onder de streep bereikt? Koopwoningen zijn kunstmatig iets goedkoper geworden, maar niet betaalbaarder. En dit is dan het meest gunstige scenario voor mensen die beginnen, die net een huis kopen. Iedereen die al een huis bezit heeft niet het voordeel van een lagere hypotheek, maar krijgt wel die extra belastingdruk. Die gaan er dus vrolijk op achteruit.
En wat hebben huurders eraan? Huurders die blijven zitten hebben er niets aan, huurders die voor het eerst gaan kopen ook niet aangezien je wel minder aan hypotheek kwijt bent, maar je dit geld aan de andere kant toch moet uitgeven aan vermogensbelasting. Je krijgt dus alleen maar een kunstmatig lagere woningprijs, maar de betaalbaarheid verbeterd gewoon niet.