Zo eenvoudig is dat niet, aangezien er heel wat meer factoren zijn. Neem alleen al de gestegen rente. Simpel voorbeeld
hier berekend:
- Een jaar of wat geleden, 60k inkomen met 1.6% rente: je kunt 300k lenen
- Nu, zelfde inkomen, met 3.3% rente: je kunt nog maar 279k lenen
- Om weer met 3.3% (minimaal) evenveel te kunnen lenen, moet het salaris al naar 64k stijgen (6.7%)
Oftewel: jouw salaris moet nu al direct met 6.7% stijgen om quite te draaien tegen de gestegen hypotheekrente. Dit nog los van besteedbaar inkomen, wat dankzij fors gestegen kosten van energie, benzine, boodschappen enzovoorts al lager is. Daar komt nog bij dat mensen die in de afgelopen 2 jaar heel duur, maar tegen lage rente en korte rentevaste periode, gekocht hebben, na afloop van die periode wel eens in de problemen kunnen raken; van 1.1 of 1.2% rente naar 3 of 4% gaan, met de hogere kosten daarbij doet nogal wat.
Neem daarbij zaken als de jubelton die gaan verdwijnen, over een paar jaar verplicht een hybride warmtepomp bij vervanging (CV vervangen vlak na aankoop woning komt regelmatig voor en gaat dus fors meer kosten) en de weldenkende koper is dan minder snel geneigd om heel hoog te bieden, want ja je hebt nog geld nog voor andere zaken.
Daarnaast vermoed ik dat de vraag ook wel wat zal gaan stagneren indien Covid niet weer fors oplaait. In de afgelopen jaren kon men simpelweg meer sparen, omdat men het geld niet/minder kon uitgeven aan vakanties, horeca en andere uitgaansgelegenheden. Daarbij kwam de hele transformatie naar meer thuiswerken, wat binnen een jaar of wat ook wel redelijk uitgetrilt zal zijn.
Ik zal niet direct roepen dat de prijzen hard gaan dalen naar niveau's van 2015, maar de top zal er op zn minst wel vanaf gaan. Daar waar de vraag fors hoger is dan het aanbod zal het effect minder zijn dan in rustigere regio's. Puur op gevoel afgaande en kijkende naar wat er hier in Zuid Limburg voorbij komt op Funda heb ik al het idee dat de prijzen al weer aan het dalen/temperen zijn. Huizen die 3 jaar terug voor zeg 275k gingen en piekten voor 400k, soortgelijk huizen zie je nu toch alweer sneller voor 325k-340k voorbij komen. Ik kan de situatie alleen van deze omgeving enigszins vergelijken, de prijzen/verhoudingen in de grotere (randstad) steden hebben zich altijd al anders verhouden.