Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.821.808 views

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 21:21
Bockelaar schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:10:
best raar dat ik als verkoper moet laten weten wat er allemaal geboden is op mijn huis, dat gaat toch helemaal niemand iets aan?
Als je daar geen behoefte aan hebt verplicht niemand je dat hoor. Dat regel je het gewoon lekker zelf of via een niet-NVM makelaar. Het is geen wet, slechts een initiatief vanuit een branche. Het staat je helemaal vrij om zelf een andere route te kiezen als je denkt dat die vruchtbaarder is of beter aansluit bij jouw normen en waarden :)

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Compuhair schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:10:
[...]

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de verkopend makelaar zegt "Je moet snel zijn, want er zijn al drie biedingen". Vervolgens biedt je veel te veel, koop je het huis, en blijkt er geen enkele andere bieder te zijn geweest.
Tja dan voel je je genaait, aan de andere kant zal een verkoop makelaar dat ook niet snel gaan doen. Het is gewoon misleiding wat hij doet dan en of het wel of niet strafbaar is word punt 2 maar reputatieschade is ook heel wat.
En hoe ga je er achteraf achter komen dat er geen biedingen waren, als de makelaar je al probeert te misleiden gaat hij dat echt niet aan de grote klok hangen.
Er zijn mensen voor minder dan 30k vermoord, nee dat is geen dreigement of oproep.

• Shadowhawk00
supersoco80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:26:
[...]

Ja man. Fucck de starter die alles moet financieren.
Dat was eerst ook zo, dat is niet anders dan 20 jaar geleden hoor. Denk je dat de mensen die nu een huis kopen dat gratis gekregen hebben?
Genoeg mensen die 5% rente nog extreem laag vinden voor een hypotheek want vroeger was 10% niet extreem hoog.

Als starter zit je nu gewoon in de perfect storm daar kan nu niemand meer wat aan doen.
Ja als we 3 jaar geleden meer woningen gekocht hadden.
Als we de europese bank hadden tegengehouden de rente zo laag te zetten.
Als we geen 20% bevokingsgroei hadden gehad in 15 jaar tijd.
Maar goed daar kunnen we nu niets aan doen.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:54:
[...]
Dat was eerst ook zo, dat is niet anders dan 20 jaar geleden hoor.
[...]
Sterker nog; 20 jaar geleden financierden mensen flink boven 100% LTV en werd ze door allerlei banken en hypotheekadviseurs verleid om gelijk even wat meer te lenen voor een nieuwe auto ofzo.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 16:32
Valorian schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:49:
[...]

Als je daar geen behoefte aan hebt verplicht niemand je dat hoor. Dat regel je het gewoon lekker zelf of via een niet-NVM makelaar. Het is geen wet, slechts een initiatief vanuit een branche. Het staat je helemaal vrij om zelf een andere route te kiezen als je denkt dat die vruchtbaarder is of beter aansluit bij jouw normen en waarden :)
ik zou verwachten dat die branche toch echt werkt in opdracht van een verkoper (in dit onderwerp dan). Ik neem dan ook aan dat je als verkoper toch echt een keuze krijgt, een opt-out zou toch echt het minimale zijn, of beter nog: een opt-in. Raar dat zoiets openbaar raadpleegbaar is, het gaat namelijk helemaal niemand iets aan of ik als verkoper met het hoogste, laagste of gemiddelde bod in zee ben gegaan, of er 10 of 1 bieding(en) waren enzovoort. Als je de koopsom wil weten wacht je gewoon tot de overdracht en inschrijving, dan kun je de data ophalen in het daarvoor bedoelde register.
Vraag me ook echt oprecht af of het überhaupt mag zonder expliciete toestemming van de verkoper.

De rest van je suggestieve opmerking laat ik effe ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-05 15:41
https://www.duic.nl/algem...-gooien-roet-in-het-eten/

AAA+ locatie, kan nu al niet meer uit vanwege onzekerheid over de kosten.

Wat betekent dit voor de woningmarkt van 2026, 2030 etc..

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-04 18:18
supersoco80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:06:
[...]

Dit gaat direct een standaardhandeling worden voor mij na elke bieding. Ik zie geen enkele reden waarom je dat niet op zou vragen (hooguit als je het winnende bod hebt en niet wilt weten hoeveel je teveel betaald hebt ;))
Leuk! Dan heb je dus eindelijk eenvoudig inzicht in de verkoopprijzen. Ik vraag me af of je ook geboden moet hebben. Dan zou je bv lekker 1 euro kunnen gaan bieden...

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:46
[...]
Euhm dat hadden we ook niet hoor, zelfs niet in 20 jaar tijd, tenzij je een periode van langer geleden bedoelt?

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:42:
[...]

Leuk! Dan heb je dus eindelijk eenvoudig inzicht in de verkoopprijzen. Ik vraag me af of je ook geboden moet hebben. Dan zou je bv lekker 1 euro kunnen gaan bieden...
Inzicht in de verkoopprijzen hebben we natuurlijk al (vertraagd) via het kadaster. Ik vraag me af wat een overzicht van biedingen toevoegt wanneer dat alleen achteraf inzichtelijk is. Ja, dan weet je wat er geboden is.... en dan? Dan heb je de woning al, of niet. Voor een bod op een volgende woning moet je je toch weer baseren op verkoopprijzen van gelijkwaardige woningen.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:42
Nu de rente stijgt gaat het "meenemen" van de bestaande hypotheek weer een ding worden. Ik vraag me af of de lage rentes van de afgelopen periode niet redelijk goed gaan uitpakken voor doorstromers die toen veel geld hebben kunnen lenen en al flink wat af hebben kunnen lossen.

Stel de oorspronkelijke woningwaarde is 3 ton, dit is gefinancierd tegen een heel lage rente (laten we zeggen 2%). Men wil doorstromen naar een huis dat 'eerst' 4 ton kost (1,5x zo duur).

De rente stijgt naar 4%, wat als de huizenprijzen dalen tot 80% van de huidige prijzen; dan kost de woning van 4 ton nog 320k; de woning van 3 ton is 240k waard; het verschil is nog 'maar' 80k. Die 80k financieren tegen 4% is aanmerkelijk goedkoper dan de hele 320k financieren tegen 4%. Kanttekening: je moet wel al 60k hebben afgelost op de hypotheek (dat is ongeveer 7 jaar aflossen als de rente 2% is).

Een starter die de crash heeft afgewacht en diezelfde 60k heeft kunnen sparen is natuurlijk wél beter af.

Ik weet eigenlijk niet zo zeker of starters zonder spaargeld het wel zoveel makkelijker gaan krijgen in een markt met hogere rente.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 11:20
Phony schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:06:
[...]

Inzicht in de verkoopprijzen hebben we natuurlijk al (vertraagd) via het kadaster. Ik vraag me af wat een overzicht van biedingen toevoegt wanneer dat alleen achteraf inzichtelijk is. Ja, dan weet je wat er geboden is.... en dan? Dan heb je de woning al, of niet. Voor een bod op een volgende woning moet je je toch weer baseren op verkoopprijzen van gelijkwaardige woningen.
Tsja veel dingen zijn een wassen neus, maar ze moeten wel iets doen als de tweede kamer iets zegt.

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-05 19:44
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:11:
Nu de rente stijgt gaat het "meenemen" van de bestaande hypotheek weer een ding worden. Ik vraag me af of de lage rentes van de afgelopen periode niet redelijk goed gaan uitpakken voor doorstromers die toen veel geld hebben kunnen lenen en al flink wat af hebben kunnen lossen.

Stel de oorspronkelijke woningwaarde is 3 ton, dit is gefinancierd tegen een heel lage rente (laten we zeggen 2%). Men wil doorstromen naar een huis dat 'eerst' 4 ton kost (1,5x zo duur).

De rente stijgt naar 4%, wat als de huizenprijzen dalen tot 80% van de huidige prijzen; dan kost de woning van 4 ton nog 320k; de woning van 3 ton is 240k waard; het verschil is nog 'maar' 80k. Die 80k financieren tegen 4% is aanmerkelijk goedkoper dan de hele 320k financieren tegen 4%. Kanttekening: je moet wel al 60k hebben afgelost op de hypotheek (dat is ongeveer 7 jaar aflossen als de rente 2% is).

Een starter die de crash heeft afgewacht en diezelfde 60k heeft kunnen sparen is natuurlijk wél beter af.

Ik weet eigenlijk niet zo zeker of starters zonder spaargeld het wel zoveel makkelijker gaan krijgen in een markt met hogere rente.
Ik weet niet zo goed wat de relatie is/gaat zijn tussen huisprijzen en rentes, maar mijn gevoel zegt dat de rente wel meer dan 4% moet zijn om de huisprijzen met 20% te laten dalen. Op zich zitten we al op die 4% en is er niet echt een daling merkbaar, aan de andere kant duurt dat natuurlijk even.

• Rubbergrover1
[...]

Inzicht in de verkoopprijzen hebben we natuurlijk al (vertraagd) via het kadaster. Ik vraag me af wat een overzicht van biedingen toevoegt wanneer dat alleen achteraf inzichtelijk is.
Omdat dit waarschijnlijk gratis is. En vermoedelijk ook een stuk sneller dan het kadaster.

• Laapo
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:11:

Als een starter 60k kan sparen, dan een doorstromer ook wel, toch?

Zo'n goedkoop rentecontract is gewoon dik geld waard. Dat zal ook wel blijken als de rente's langere tijd fors hoger blijven. Iemand die 400k meeverhuisd voor 1,3% zit toch anders in de race dan iemand die 400k moet financieren tegen 4,4%.

Een hoge rente is voor niemand echt heel goed. Tenzij tonnen op de bank en al in een eindwoning.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-05 22:17
Citroentjuh schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:48:
[...]

Euhm dat hadden we ook niet hoor, zelfs niet in 20 jaar tijd, tenzij je een periode van langer geleden bedoelt?
Over de afgelopen 33-34 jaar hebben we ongeveer 20% bevolkingsgroei gekend. In 1991 hadden we bijvoorbeeld 15 miljoen inwoners, nu hebben we 17.6 miljoen inwoners

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:42:
[...]

Het is noodzakelijk omdat die makelaars niet te vertrouwen zijn, een eerlijk speelveld kan toch iemand (behalve die makelaars) op tegen zijn.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 16:32
wat heb je er als verkoper bij te winnen dan?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• drastick
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-04 11:46
Bockelaar schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:55:
Wat heb je er aan te verliezen? :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
supersoco80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:15:
[...]

Ik weet niet zo goed wat de relatie is/gaat zijn tussen huisprijzen en rentes, maar mijn gevoel zegt dat de rente wel meer dan 4% moet zijn om de huisprijzen met 20% te laten dalen. Op zich zitten we al op die 4% en is er niet echt een daling merkbaar, aan de andere kant duurt dat natuurlijk even.
hier in groningen stad (ook een gekkenhuis kwa woningmarkt) heb ik mijn huis vorige week verkocht voor toch 40k minder dan dat ik er enkele weken geleden voor zou hebben gekregen.

nog steeds prima verkocht maar toch.. de dip is zichtbaar in zowel opbrengst alsook het aantal mensen wat is komen kijken en een bod heeft uitgebracht.

in slechts 3 a 4 weken is het sentiment hier volledig omgeslagen en staan er nu in de wijk huizen te koop waar dus niemand komt kijken en er geen bod meer wordt uitgebracht. en dat in een gewilde wijk met nieuwbouwwoningen in Groningen

A wise man's life is based around fuck you

• supersoco80
Bockelaar schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:55:
Wij hebben van twee aankoop- en 1 verkoopmakelaar onafhankelijk van elkaar gehoord dat er makelaars zijn die onze biedingen helemaal niet voorleggen aan de verkoper omdat wij huren en dus voor de makelaar niets hebben om zelf te verkopen. Dat kan je hiermee ondervangen.

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-04 17:46
[...]

Voor andere mensen die willen kopen is het handig. Helemaal als je ziet dat een makelaar dus bv misleid of zelfs liegt, jij een huis in zijn portefeuille ziet en daar dus je bod op af kan stemmen.

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-01 19:02
supersoco80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:02:
[...]

Een beetje een antwoord vanuit frustratie. Ik merk dat er hier veel mensen uit de bovenlaag van de bevolking zitten. Veelal al lekker gebakken in huizen die inmiddels rond de 7ton zijn, een aantal zijn meer voor de lol aan het rondshoppen dan vanuit noodzaak. Ik mis hier nogal wat inlevingsvermogen in mensen die wat lager op de loonschalen staan en/of starten op de woonmarkt. Het is nogal makkelijk praten vanuit een huis wat je een paar jaar geelden aangeschaft hebt.
Op de woningmarkt in de randstad is 7 ton nog aan de lage kant vrees ik.. 8)7 om je gerust te stellen, dat starten hebben we bijna allemaal moeten doen en destijds noemde de makelaar zoiets een open dag waar je met 40 man 1 uur in een krot mocht kijken waarna je ook de hoofdprijs mocht betalen. Mijn eerste huis had geen CV geen badkamer, we hadden krap 15k om dat te fixen inclusief de rest van het huis.Er waren toen we boden 2 huizen van hetzelfde type in deze prijsklasse beschikbaar. Ik weet niet in hoeverre je dit gerust stelt maar die maanden verbouwen waren niet de beste van mijn leven hehe. :+

• Paralize_nl
Zwelgje schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:59:
[...]

hier in groningen stad (ook een gekkenhuis kwa woningmarkt) heb ik mijn huis vorige week verkocht voor toch 40k minder dan dat ik er enkele weken geleden voor zou hebben gekregen.

nog steeds prima verkocht maar toch.. de dip is zichtbaar in zowel opbrengst alsook het aantal mensen wat is komen kijken en een bod heeft uitgebracht.

in slechts 3 a 4 weken is het sentiment hier volledig omgeslagen en staan er nu in de wijk huizen te koop waar dus niemand komt kijken en er geen bod meer wordt uitgebracht. en dat in een gewilde wijk met nieuwbouwwoningen in Groningen
Had je t ook voor 50k hoger te koop gezet ivm de gemiddelde waarde in sept 2021?

Want dan is het geen dalende markt maar heb je gewoon veel teveel gevraagd.

• CVTTPD2DQ
supersoco80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:15:
Het verschil tussen 4% en 2% rente is (bruto) 30% meer dat je aan de bank mag betalen.

De rente is gewoon heel snel gestegen, we gaan nu een periode in waarin mensen 1) niet kunnen dalen omdat de financiering van het volgende huis afhankelijk is van de prijs die ze in hun hoofd hadden 2) niet willen dalen.

Waarschijnlijk ga je binnenkort heel redelijke deals zien op klushuizen; erfgenamen willen vaak snel van een woning af, ipv. maanden leuren om het onderste uit de kan te schrapen.

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 16:48

Als starter zit je nu gewoon in de perfect storm daar kan nu niemand meer wat aan doen.
Ja als we 3 jaar geleden meer woningen gekocht hadden.
Als we de europese bank hadden tegengehouden de rente zo laag te zetten.
Maar goed daar kunnen we nu niets aan doen.
Oftewel wachten op betere tijden... Tot die tijd houden ze je gewoon een wortel voor d.m.v. beloften, maar of je hem ooit krijgt... Zet je studie stil, ga simpel werk doen of ga die avocadotoast maar in Mexico halen d.m.v. backpacken etc. Sparen heeft geen zin met 8-16% inflatie. Ik kan me voorstellen dat de moed in de schoenen zakt bij veel starters en de motivatie om maar iets te doen weg is.

[ Voor 18% gewijzigd door lama83 op 29-06-2022 04:46 ]

• Rubbergrover1
Zwelgje schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:59:
[...]
Over welk segment heb je het dan? (Of welke wijk) Gaat het over een woning in het duurdere segment of juist een wijk voor starters of vroege doorstromers?

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:32:
[...]

Omdat dit waarschijnlijk gratis is. En vermoedelijk ook een stuk sneller dan het kadaster.
Wat staat er in het kadaster? De verkoopprijs én de hypotheekinschrijving, of slechts het laatste? Die laatste kan namelijk arbitrair hoger of lager zijn dan de eerste.

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
bulle bas schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:10:
[...]

Wat staat er in het kadaster? De verkoopprijs én de hypotheekinschrijving, of slechts het laatste? Die laatste kan namelijk arbitrair hoger of lager zijn dan de eerste.
Beide kun je opvragen.

• Zwelgje
Paralize_nl schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:15:
[...]

Had je t ook voor 50k hoger te koop gezet ivm de gemiddelde waarde in sept 2021?

Want dan is het geen dalende markt maar heb je gewoon veel teveel gevraagd.
nee laag ingezet (ik wilde van het huis af want de makelaar gaf ook al aan dat de markt aan het inzakken was)

wilde er 395 voor vragen om op 435/440 te eindigen (zoals vergelijkbare slechter (!) uitziende huizen hier in de wijk).uiteindelijk 375 ingezet als vraagprijs en 400k gekregen.

• Zwelgje
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:31:
[...]

Over welk segment heb je het dan? (Of welke wijk) Gaat het over een woning in het duurdere segment of juist een wijk voor starters of vroege doorstromers?
hier in de wijk krijg je niks onder de 350 en je kan tot 900.000 wat krijgen. is een mix van van alles wat.

oorspronkelijk voor starters bedoeld maar die kunnen deze bedragen hier in groningen amper nog ophoesten (400k + bedragen)

we hebben ons huis wel verkocht aan starters, maar dat waren ook starters met allebei een goed betaalde baan

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:46
Blik1984 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:47:
[...]

Over de afgelopen 33-34 jaar hebben we ongeveer 20% bevolkingsgroei gekend. In 1991 hadden we bijvoorbeeld 15 miljoen inwoners, nu hebben we 17.6 miljoen inwoners
Euhm ja dus niet bepaald in 15 jaar

• di-Rossi
  • Nu online
Laapo schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:40:
https://www.duic.nl/algem...-gooien-roet-in-het-eten/

AAA+ locatie, kan nu al niet meer uit vanwege onzekerheid over de kosten.

Wat betekent dit voor de woningmarkt van 2026, 2030 etc..
Wat het voor die jaren betekent weet ik niet maar de richting kan er maar 1 zijn, afschrijving op de grondprijs en dus pech voor de gemeente. Of herontwikkeling en daaruit volgend ook een lagere opbrengst per m2 voor de grond.

De kosten voor materiaal, materieel (elektrificatie) en personeel dalen niet, en de portemonnee van de klant wordt kleiner.

Blizzard: Speakerrrr#2714

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:47:
[...]

De vraag is dan, vind je dat veel of vind je dat weinig?

Even wat cijfers. Groei van 1991-2021 was 16,4%. De 30 jaar daarvoor was het 29,8%. De 30 jaar daarvoor was het 45,6%. En de 30 jaar daarvoor was het 53,9%. (We zitten dan inmiddels bij de periode 1901-1931.) De langetermijn bevolkingsgroei neemt dus gestaag af.

Nog wat cijfers. De groei van 3 miljoen mensen van 14,6 naar 17,6 miljoen kostte 35 jaar. De 3 miljoen daarvoor kostte 26 jaar. De 3 miljoen daarvoor 23 jaar en de 3 miljoen daar weer voor kostte 31 jaar. De relatief veel grotere groei van 5,6 miljoen inwoners (1907) naar 8,6 miljoen (1937/1938) ging dus sneller dan de naar verhouding kleinere groei van 14,6 (1987) naar 17,6 (2022)

[ Voor 25% gewijzigd door Rubbergrover1 op 29-06-2022 08:48 ]

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:37:
[...]

De vraag is dan, vind je dat veel of vind je dat weinig?

Even wat cijfers. Groei van 1991-2021 was 16,4%. De 30 jaar daarvoor was het 29,8%. De 30 jaar daarvoor was het 45,6%. En de 30 jaar daarvoor was het 53,9%. (We zitten dan inmiddels bij de periode 1901-1931.) De langetermijn bevolkingsgroei neemt dus gestaag af.

Nog wat cijfers. De groei van 3 miljoen mensen van 14,6 naar 17,6 miljoen kostte 35 jaar. De 3 miljoen daarvoor kostte 26 jaar. De 3 miljoen daarvoor 23 jaar en de 3 miljoen daar weer voor kostte 31 jaar. De relatief veel grotere groei van 5,6 miljoen inwoners (1907) naar 8,6 miljoen (1937/1938) ging dus sneller dan de naar verhouding kleinere groei van 14,6 (1987) naar 17,6 (2022)
Ik heb er geen mening over, ik wilde alleen de stelling van 20% groei in 15-20 jaar debunken

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

supersoco80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:02:
[...]

Een beetje een antwoord vanuit frustratie. Ik merk dat er hier veel mensen uit de bovenlaag van de bevolking zitten. Veelal al lekker gebakken in huizen die inmiddels rond de 7ton zijn, een aantal zijn meer voor de lol aan het rondshoppen dan vanuit noodzaak. Ik mis hier nogal wat inlevingsvermogen in mensen die wat lager op de loonschalen staan en/of starten op de woonmarkt. Het is nogal makkelijk praten vanuit een huis wat je een paar jaar geelden aangeschaft hebt.
Tja dat is van alle tijden. Er loopt hier iemand rond die sinds 2017 aan het klagen is over de hoge woningprijzen voor starters. Als deze persoon minder had geklaagd en actie had ondernomen had ie nu ook een mooie overwaarde, dankzij de rente daling. (2017 3% > 2021 1%). Nog los van de besparing op huurkosten.

Je bent als starter nu relatief goed af: prijzen en aantal bezichtigingen staan onder druk en de hoge rente zorgt ervoor dat investeerders weg blijven. Tevens lage werkeloosheid en hoge inflatie (loonstijging) Nu nog het goede moment vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2022 09:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 21:21
Sport_Life schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:59:
[...]

Tja dat is van alle tijden. Er loopt hier iemand rond die sinds 2017 aan het klagen is over de hoge woningprijzen voor starters. Als deze persoon minder had geklaagd en actie had ondernomen had ie nu ook een mooie overwaarde, dankzij de rente daling. (2017 3% > 2021 1%). Nog los van de besparing op huurkosten.

Je bent als starter nu relatief goed af: prijzen en aantal bezichtigingen staan onder druk en de hoge rente zorgt ervoor dat investeerders weg blijven. Nu nog het goede moment vinden.
Eens. En "hoge rente" is relatief, als starter heb je ook nu nog steeds lagere rente dan vrijwel iedereen die ooit een hypotheek afsloot in Nederland. Uitgezonderd het hele kleine clubje wat afgelopen 7 jaar een huis kocht ;)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:03:
[...]

Eens. En "hoge rente" is relatief, als starter heb je ook nu nog steeds lagere rente dan vrijwel iedereen die ooit een hypotheek afsloot in Nederland. Uitgezonderd het hele kleine clubje wat afgelopen 7 jaar een huis kocht ;)
Uitgezonderd het hele kleine clubje wat afgelopen 7 jaar een huis kocht de door lage rente opgeblazen transactieprijzen waar de huidige prijzen op gebaseerd zijn.

Betaalbaarheid en door leenruimte ondersteunde marktprijs zijn nu lager dan in eerdere periodes met gelijke rente.

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 29-06-2022 09:56 ]

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-05 10:42
https://www.telegraaf.nl/...-te-duur-voor-een-inkomen
Vijf jaar geleden werd nog één op de drie hypotheken afgesloten door een alleenstaande. „In 2022 is dat nog maar één op de vier”, meldt geldverstrekker Munt Hypotheken woensdag in een analyse van de eigen klanten. „Het onderstreept de lastige situatie van alleenstaanden en éénverdieners op de woningmarkt.”

Volgens Munt Hypotheken is het in Amsterdam al helemaal geen doen meer om een huis te kopen, als je dat niet met twee salarissen kunt doen. In de hoofdstad wordt nog maar 17% van de aanvragen gedaaan door alleenstaanden, tegen 40% vijf jaar geleden. In Overijssel en Flevoland wordt één op de vijf hypotheken verstrekt aan een eenverdiener, aldus de geldverstrekker.
Hier ligt toch wel echt een pijnlijk punt, het is echt niet zo dat 5 jaar geleden de bodem van de markt was. De prijzen zijn sinds die tijd echt door het dak gegaan en steeds verder uit bereik voor jongere alleenstaanden.
De toekomstige groei van het aantal eenpersoonshuishoudens komt volgens het CBS bijna volledig voor rekening van ouderen. Het aantal alleenstaanden van 65 jaar of ouder neemt toe van ruim een miljoen nu, tot naar verwachting 1,7 miljoen in 2045.

Vooral de stijging van het aantal alleenstaanden van 75 jaar of ouder valt op. Tussen 1971 en 2021 is deze groep ruim vijf keer zo groot geworden, zodat er nu een kleine 600 duizend alleenstaande 75-plussers zijn. De verwachting is dat de omvang van deze groep verder doorstijgt tot bijna 1,2 miljoen personen in 2050.
Daarnaast is er aan de andere kant van het spectrum een enorm snel groeiende groep van alleenstaande ouderen die waarschijnlijk op hun beurt allemaal in een te groot huis blijven wonen.

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-03 18:41
[...]

Je bent als starter nu relatief goed af: prijzen en aantal bezichtigingen staan onder druk en de hoge rente zorgt ervoor dat investeerders weg blijven. Tevens lage werkeloosheid en hoge inflatie (loonstijging) Nu nog het goede moment vinden.
Ik snap de verwijzing. Wie zegt dat ik huur of niet gekocht heb? Mijn schaapjes heb ik al tijden op het droge. Maar daar gaat het niet om.

De woningprijzen liggen al jaren te hoog inderdaad, ik durf ook stellig te zeggen dat ze na 2008 niet ver genoeg zijn gezakt. Dat we in Nederland 100% van de woningwaarde kunnen financieren is ook absoluut krankzinnig en we gaan de komende jaren meemaken wat dat voor verwoesting aanricht.

We hebben in Nederland veel private schulden. De vaste repliek is: we hebben ook veel pensioenvermogen. Maar die twee kan je niet bij elkaar optellen (want het pensioenvermogen zit bijvoorbeeld bij personen met weinig private schuld).
De vrouw aan het werk, het mantra van de jaren 80/90, heeft ons alleen maar gebracht dat niet één, maar twee personen in het huishouden moeten kontlikken bij de baas. En het vermogen is via een piramidespelmechanisme gevloeid naar de eersten die zijn ingestapt.

Ja je mag mijn argumenten wegwuiven en zeggen dat ik al jaren aan het klagen ben, het is een vrij land. Of we zouden als land eens ons best kunnen doen de echte problemen onder ogen te zien en die daadwerkelijk gaan oplossen.
[...]
Je begint echt als een makelaar te klinken. Het zal je niet verbazen dat ik lijnrecht tegenover deze opvatting sta.
Zo is de huidige hypotheek uitgedrukt in jaarsalarissen nog nooit zo hoog geweest, en de marktprijzen zijnas we speak aan het zakken. Een slechter moment om in te stappen is er eigenlink niet. Want een starter heeft gemiddeld een kortere woonduur en de relatie is ook nog niet zo'n vaststaand gegeven.

Let op, geld lenen kost geld.

[ Voor 18% gewijzigd door Miks op 29-06-2022 10:57 ]

• Rubbergrover1
xiangpo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:46:
https://www.telegraaf.nl/...-te-duur-voor-een-inkomen

[...]

Hier ligt toch wel echt een pijnlijk punt, het is echt niet zo dat 5 jaar geleden de bodem van de markt was. De prijzen zijn sinds die tijd echt door het dak gegaan en steeds verder uit bereik voor jongere alleenstaanden.
Het gaat hier over de afgesloten hypotheken. Niet over nieuwe woningen. Juist de laatste jaren is het aantal overgesloten hypotheken fors gestegen. Ongeveer 60% van de hypotheken bestaat uit oversluiters, ongeveer 40% is maar vanwege de aankoop van een woning. Juist vanwege de lage rente hebben veel mensen die al veel langer woonden een hypotheek overgesloten. Wat vaak om stellen gaat.

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-04 07:48
Miks schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:51:
[...]
De vrouw aan het werk, het mantra van de jaren 80/90, heeft ons alleen maar gebracht dat niet één, maar twee personen in het huishouden moeten kontlikken bij de baas.
Er zijn voldoende mannen en vrouwen die graag werken en zeker veel vrouwen waarmee ik werk die doen veel liever werk buitenshuis dan kinderen en schoonmaken. Maar goed.

In de tijden van aflossingsvrije hypotheek en hypotheken tot 120% van de woningwaarde, dacht ik zoals jij. Onzin. Eigenlijk is een hypotheek echt goedkope geld, en je kan in feite beter een hoge woningschuld hebben en daarnaast vermogen opbouwen dan een afbetaalde huis dat je bezit totdat je erfgenamen het huis verkopen. 8)7 Niet mijn schuld dat de Nederlandse overheid (en veel overheden rond het hele wereld) dit stimuleert.

• Rubbergrover1
[...]
De vrouw aan het werk, het mantra van de jaren 80/90, heeft ons alleen maar gebracht dat niet één, maar twee personen in het huishouden moeten kontlikken bij de baas.
Je wilt liever dat een van de partners moet kontlikken bij de 'baas', de kostwinner van het huis?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik snap de verwijzing. Wie zegt dat ik huur of niet gekocht heb? Mijn schaapjes heb ik al tijden op het droge. Maar daar gaat het niet om.

De woningprijzen liggen al jaren te hoog inderdaad, ik durf ook stellig te zeggen dat ze na 2008 niet ver genoeg zijn gezakt. Dat we in Nederland 100% van de woningwaarde kunnen financieren is ook absoluut krankzinnig en we gaan de komende jaren meemaken wat dat voor verwoesting aanricht.

We hebben in Nederland veel private schulden. De vaste repliek is: we hebben ook veel pensioenvermogen. Maar die twee kan je niet bij elkaar optellen (want het pensioenvermogen zit bijvoorbeeld bij personen met weinig private schuld).
De vrouw aan het werk, het mantra van de jaren 80/90, heeft ons alleen maar gebracht dat niet één, maar twee personen in het huishouden moeten kontlikken bij de baas. En het vermogen is via een piramidespelmechanisme gevloeid naar de eersten die zijn ingestapt.

Ja je mag mijn argumenten wegwuiven en zeggen dat ik al jaren aan het klagen ben, het is een vrij land. Of we zouden als land eens ons best kunnen doen de echte problemen onder ogen te zien en die daadwerkelijk gaan oplossen.

[...]

Je begint echt als een makelaar te klinken. Het zal je niet verbazen dat ik lijnrecht tegenover deze opvatting sta.
Zo is de huidige hypotheek uitgedrukt in jaarsalarissen nog nooit zo hoog geweest, en de marktprijzen zijnas we speak aan het zakken. Een slechter moment om in te stappen is er eigenlink niet. Want een starter heeft gemiddeld een kortere woonduur en de relatie is ook nog niet zo'n vaststaand gegeven.

Ik bedoel iemand anders :). (Jij roept het al sinds 2015 :+).

En eens dat het vandaag niet het beste moment is om in te stappen. Gisteren was een beter moment, of, nog beter eergisteren, of vorige maand , een jaar geleden etc.
Uiteindelijk maakt het niet zoveel wanneer je 'instapt', àls je maar instapt.

De starters van nu die bovenstaande begrijpen (en toepassen) zijn over 10 jaar de 'haves'.

Alhoewel ik zelf denk dat nu de verhouding huizenprijzen/rente/lonen scheef is en je als starter beter kunt wachten tot eind van het jaar als de hogere rente is doorgedrongen in de huizenprijzen en de loonstijgingen nog niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2022 13:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

En huren niet of wat wil je ermee zeggen ? ;)

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:20:
[...]

Ik bedoel iemand anders :).

En eens dat het vandaag niet het beste moment is om in te stappen. Gisteren was een beter moment, of, nog beter eergisteren, of vorige maand , een jaar geleden etc.

Alhoewel ik zelf denk dat nu de verhouding huizenprijzen/rente/lonen scheef is en je als starter beter kunt wachten tot eind van het jaar als de hogere rente is doorgedrongen in de huizenprijzen en de loonstijgingen nog niet.
We mogen / moeten woningen niet (alleen) als investering zien.

Maar toch maar een goede investeringswijsheid voor mensen die er wel heel erg financieel inzitten:
Time in the market beats timing the market
.

• daddycewl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-04 09:14
Ik (57) woon met mijn partner (62) in een appartement in Leiden. Verkoopwaarde tussen de 575 en 600k, 8 jaar geleden gekocht voor 285k. Klein resterend hypotheekje (20k). Beide nog parttime werkzaam, maar we willen graag in de nabije toekomst gaan stoppen met werken, we hebben beiden een goed (genoeg) pensioen opgebouwd. Verder hebben we ongeveer 275k aan spaargeld dat weggezet is onder andere bij Meesman, Lendahand en Raisin.

Wij vinden leven in de Randstad erg gezellig maar ook erg druk worden en ik zou heel graag iets vrijstaand willen hebben met een klein tuintje, een garage om een beetje aan mijn motor te kunnen sleutelen, liefst in de omgeving van Leiden +30 kilometer/Groen Hart. Ik dacht aan een nieuw te bouwen, kleine, schuurwoning/tiny house met alle voorzieningen op de begane grond en misschien wat gasten slaapkamers op de bovenverdieping. Uiteraard met alle duurzame voorzieningen, warmtepompen, zonnepanelen, the works. Waarom een schuurwoning? Nou, vind ik mooi, stoer en je kunt lekker onder de kap buiten zitten. Waarom tiny? We hebben niet veel ruimte nodig, kinderen zijn allemaal de deur uit en we reizen veel met ons campertje.

We betalen nu vrijwel niets aan hypotheekrente, en dat wil ik eigenlijk het liefste graag zo houden. Verder betalen we nu 275 euro per maand aan VVE kosten die welbesteed zijn gezien het rijksmonument waar we nu in wonen. Maar ik vrees dat de onderhoudsbehoefte van het gebouw en de kosten blijven toenemen, en ik wil graag grip hebben op onze vaste lasten. Lage lasten betekent eerder kunnen stoppen met werken.

Nu twijfel ik over het juiste traject. Moet ik zelf op zoek naar een kavel op Funda? Moet ik naar een makelaar? Ik weet dat er bedrijven zijn die je hierbij begeleiden, wellicht zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben? Hoe zouden jullie dit aanpakken als je in mijn schoenen stond?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:27:
[...]

We mogen / moeten woningen niet (alleen) als investering zien.

Maar toch maar een goede investeringswijsheid voor mensen die er wel heel erg financieel inzitten:

[...]
.
Eens, maar ik zou als starter nog even wachten tot de NVM met de laatste kwartaalcijfers komt in juli, daarmee zal FOMO volledig verdwijnen (voor zover dat er nog is) en een zetje geven aan de prijsdaling.

"Buy the Rumor, Sell the News"

Maar ik zou geen 20-30% daling verwachten en er zeker niet op anticiperen of wachten..

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2022 11:41 ]

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:01
@daddycewl zelfde generatie en vergelijkbare omstandigheden :)

Zelfbouwen kan op 100 manieren. Ik doe alles in eigen regie, van ontwerp tot bouw.
Als je geen gedoe wilt hebben kun je het beste naar een aannemer uitkijken die cataloguswoningen bouwt. Je kiest simpelweg een model, past het (wat) aan je wensen aan en je weet direct wat het kost.
Kavels vind je op Funda en via de gemeente van je voorkeur. Let er wel op dat je niet overal zomaar van alles mag bouwen, dat ligt vast in het bestemmingsplan waaronder een kavel valt.

[ Voor 14% gewijzigd door Conrado op 29-06-2022 11:42 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:21
Sport_Life schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Eens, maar ik zou als starter nog even wachten tot de NVM met de laatste kwartaalcijfers komt in juli, daarmee zal FOMO volledig verdwijnen (voor zover dat er nog is) en een zetje geven aan de prijsdaling.

Maar ik zou geen 20-30% daling verwachten en er zeker niet op anticiperen of wachten..
En toch vraag ik me echt af of we die prijsdaling wel gaan zien. De FOMO is er al wel af volgens mij, cijfers die tot nu toe worden gepubliceerd vertellen dat er minder bezichtigingen zijn en als ik zelf naar kadaster data kijk m.b.t. recent gepasseerde woningen lijkt het grote overbieden er vanaf te zijn. Toch lijken de prijzen nog steeds licht door te stijgen, hoe wel minder hard. Zou dat niet gewoon de trend zijn de komende jaren? Wel een stijging, maar veel minder hard. Ik moet die prijsdaling nog zien gebeuren...

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Axel schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:44:
[...]

En toch vraag ik me echt af of we die prijsdaling wel gaan zien. De FOMO is er al wel af volgens mij, cijfers die tot nu toe worden gepubliceerd vertellen dat er minder bezichtigingen zijn en als ik zelf naar kadaster data kijk m.b.t. recent gepasseerde woningen lijkt het grote overbieden er vanaf te zijn. Toch lijken de prijzen nog steeds licht door te stijgen, hoe wel minder hard. Zou dat niet gewoon de trend zijn de komende jaren? Wel een stijging, maar veel minder hard. Ik moet die prijsdaling nog zien gebeuren...
Wij verkochten Q4 nog met bijna 10% boven de waarde (vraagprijs), soortgelijke woningen staan nu langer te koop en gaan waarschijnlijk voor de vraagprijs. Dus ik verwacht dat in de cijfers van NVM een prijsdaling van afgelopen kwartaal is te zien van ca 10%.

Zou mij verbazen als er 20-30% af is en nog meer verbazen als prijzen afgelopen kwartaal zijn gestegen (sinds Q1). Alhoewel die goedkope appartementen <300k kunnen best 20% in prijs zijn gedaald, maar in absolute waarde is dat niet zoveel.

NVM publiceert de cijfers van de koopcontracten, dus die zijn het meest recent.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2022 11:50 ]

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:21
Sport_Life schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:48:
[...]

Wij verkochten Q4 nog met bijna 10% boven de waarde (vraagprijs), soortgelijke woningen staan nu langer te koop en gaan waarschijnlijk voor de vraagprijs. Dus ik verwacht dat in de cijfers van NVM een prijsdaling van afgelopen kwartaal is te zien van ca 10%.

Zou mij verbazen als er 20-30% af is en nog meer verbazen als prijzen afgelopen kwartaal zijn gestegen (sinds Q1). Alhoewel die goedkope appartementen <300k kunnen best 20% in prijs zijn gedaald, maar in absolute waarde is dat niet zoveel.

Voor een deel van Q1 dit jaar waren er record prijsstijgingen... Dat zal afgelopen 2 a 3 maanden zeker minder hard zijn gegaan (de stijging) maar een daling in harde cijfers is nog nergens te bespeuren. Ben dan ook erg benieuwd naar die NVM cijfers.
En mits die genoemde woningen voor de vraagprijs gaan en de vraagprijs maar scherp genoeg is, is er nog geen sprake van een daling.

Ik hoop oprecht, kijkende naar mijn eigen situatie, dat je gelijk hebt. Gaan binnenkort, ondanks dat ik mezelf voorgenomen had dit komende jaar niet te doen, toch bij een huis kijken. Voor de vraagprijs een mooi stekkie, alles er boven niet.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik heb ook het idee dat er dagelijks veel meer woningen de markt op worden gegooid. Voorheen in Delft waren het altijd 1-3 woningen, nu ruim het dubbele. Heeft er iemand daar cijfers over? (totale aantal woningen funda/nieuwe woningen per dag enzo)

Dit dus.

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Ik zou persoonlijk nooit wachten/kijken naar de markt, maar alleen naar m'n persoonlijke situatie:

- Heb ik comfort dat ik de lasten kan betalen, ook als het tegenzit?
- Is het de woning die ik echt graag wil hebben en past hij bij mijn (gezins)situatie?
- Wil ik er langer wonen?

Bij 3x ja is mijn insteek dat het irrelevant is wat de markt doet voor mij. Misschien heb je dan niet de beste deal, maar je hebt altijd een betere deal met een koopwoning dan geen koopwoning (als je 3x ja hebt aangevinkt :)).

Enige waar ik wellicht jouw punt in zie is dat na de nieuwe cijfers het makkelijker wordt om in Q3 een woning te kopen, aangezien sommige kopers zullen afhaken en er minder concurrentie is.

• Blik1984
FunkyTrip schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:40:
Ik heb ook het idee dat er dagelijks veel meer woningen de markt op worden gegooid. Voorheen in Delft waren het altijd 1-3 woningen, nu ruim het dubbele. Heeft er iemand daar cijfers over? (totale aantal woningen funda/nieuwe woningen per dag enzo)
Voor wat het waard is, in anderhalve maand tijd ongeveer 150-200 woningen qua aanbod erbij gekomen in Utrecht gemeente. Was eerst rond de 500 en dat is nu rond de 650-700.

Prijzen geen idee, komen niet zoveel woningen te koop waar ik woon dus weinig vergelijkingsmateriaal. 1 woning begin vd maand met vraagprijs van 570k verkocht voor 640k.

• supersoco80
Sport_Life schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:48:
[...]

n=1, maar wij zijn vorige week dik overboden terwijl we zelf al ~6% boven de vraagprijs zaten. Extra info: Het huis stond, m.i., al voor meer dan de werkelijke marktwaarde op Funda.

[ Voor 5% gewijzigd door supersoco80 op 29-06-2022 12:57 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

supersoco80 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:56:
[...]

n=1, maar wij zijn vorige week dik overboden terwijl we zelf al ~6% boven de vraagprijs zaten. Extra info: Het huis stond, m.i., al voor meer dan de werkelijke marktwaarde op Funda.
Funda link?

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-05 22:46
Blik1984 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Voor wat het waard is, in anderhalve maand tijd ongeveer 150-200 woningen qua aanbod erbij gekomen in Utrecht gemeente. Was eerst rond de 500 en dat is nu rond de 650-700.

Prijzen geen idee, komen niet zoveel woningen te koop waar ik woon dus weinig vergelijkingsmateriaal. 1 woning begin vd maand met vraagprijs van 570k verkocht voor 640k.
Je ziet momenteel al enkele maanden elke week duizenden woningen meer bijkomen op funda idd. Exacte aantallen heb ik niet.

https://web.archive.org/w...l/en/koop/heel-nederland/
15 feb 2022 waren het er nog 44.940
Nu zitten we op 67.384

• Blik1984
Blik1984 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:36:
Wat me ook opvalt is dat er een groot verschil is tussen app en desktop.

Gemeente Utrecht, beschikbaar, app: 515 resultaten
Gemeente Utrecht, beschikbaar, desktop: 602 resultaten

Nederland, beschikbaar, desktop: 30.024 resultaten
Nederland, beschikbaar, app: 27.243 resultaten

Iemand die een verklaring weet hiervoor?
Dit was dus overigens de stand van zaken voor app/desktop van 17 mei voor utrecht en Nederland. Wel enkel op beschikbaar gefilterd

Utrecht is nu voor app 650 en voor desktop 720. Zelfs dus nog minder dan 150 gestegen

[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 29-06-2022 13:14 ]

• xiangpo
Blik1984 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:12:
[...]

Dit was dus overigens de stand van zaken voor app/desktop van 17 mei voor utrecht en Nederland. Wel enkel op beschikbaar gefilterd

Utrecht is nu voor app 650 en voor desktop 720. Zelfs dus nog minder dan 150 gestegen
Nouja ik vind 20% stijging van aanbod in een maand nog best wel veel. En voor heel Nederland nog meer dan 20%.

• xiangpo
Aanbod is overigens nog steeds wel erg laag. Maar het stijgt wel hard.

• Blik1984
xiangpo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:17:
[...]

Nouja ik vind 20% stijging van aanbod in een maand nog best wel veel. En voor heel Nederland nog meer dan 20%.
Als je naar desktop kijkt is het aanbod voor Utrecht met 20% gestegen en voor Nederland met 24% (is nu 37.300 huizen) in ongeveer anderhalve maand tijd.

Ik heb overigens het idee dat het voor Utrecht een beetje stabiliseert 2 weken geleden stond het naar mijn weten ook al rond deze waardes.

[ Voor 15% gewijzigd door Blik1984 op 29-06-2022 13:24 ]

• Rubbergrover1
FunkyTrip schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:40:
Op deze kleine aantallen zegt een verdubbeling niet zo veel. Ik weet niet hoe het in andere jaren zat, maar ik heb het idee dat in een studentenstad er sowieso rond het eind van het collegejaar meer woningen op de markt komen. Dat dit op dit moment opvalt heeft wellicht ook met de bias te maken dat je verwacht dat de aantallen zullen toenemen.

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:33
In Utrecht zie ik ook steeds vaker woningen in de 700.000 a 900.000 segment in prijs zakken.

775.000 naar 725.000
https://www.funda.nl/koop...-42860108-remmerstein-37/

895.000 naar 865.000
https://www.funda.nl/koop...-42860031-shipovalaan-57/

850.000 naar 825.000 naar 775.000
https://www.funda.nl/koop...ohan-de-wittstraat-3-bis/

775.000 naar 725.000
https://www.funda.nl/koop...42865593-zonstraat-5-bis/

GoT, You have to love it!

• Rubbergrover1
daddycewl schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:33:
Wij vinden leven in de Randstad erg gezellig maar ook erg druk worden en ik zou heel graag iets vrijstaand willen hebben met een klein tuintje, een garage om een beetje aan mijn motor te kunnen sleutelen, liefst in de omgeving van Leiden +30 kilometer/Groen Hart. Ik dacht aan een nieuw te bouwen, kleine, schuurwoning/tiny house met alle voorzieningen op de begane grond en misschien wat gasten slaapkamers op de bovenverdieping. Uiteraard met alle duurzame voorzieningen, warmtepompen, zonnepanelen, the works.
...
Nu twijfel ik over het juiste traject. Moet ik zelf op zoek naar een kavel op Funda? Moet ik naar een makelaar? Ik weet dat er bedrijven zijn die je hierbij begeleiden, wellicht zijn er mensen hier die hier ervaring mee hebben? Hoe zouden jullie dit aanpakken als je in mijn schoenen stond?
Eigenlijk zijn er best veel verschillende manieren om iets te zoeken. Als je geen heel specifieke wensen zijn, dan kun je het nieuwbouwaanbod via Funda etc. afwachten. Maar het is wellicht handiger om te zoeken naar kavels, kan zowel via funda als via de gemeentes en via speciale kavel websites.

Lijkt me ook handig om een beetje een indicatie te hebben wat je wilt. Wil je zo vrij mogelijk wonen, of juist in een wijk? Wil je tussen de overige nieuwbouw of wil je een 'unieke' woning? En ook wat betreft eisen aan de woning, wat wil je daarbij? En wat zou het prijskaartje daarvan bij benadering zijn? Je hebt het voordeel dat je een 'kleine' woning wilt, dus dat de bouwkosten waarschijnlijk relatief laag zouden kunnen blijven. Maar een indicatie is natuurlijk wel handig, zodat je ook weer wat een kavel zou kunnen kosten.

Ik zou beginnen met kijken wat er zoal via Funda en de gemeentes wordt aangeboden. Om voor jezelf een indruk te krijgen wat je zou willen. Paar voorbeelden:
https://www.funda.nl/koop...639293-haagweg-168-nabij/ : als je een kleine woning wilt is dit een mogelijkheid, Je zit volgens mij wel behoorlijk 'ingebouwd', maar wel in Leiden zelf.
https://www.funda.nl/koop...rond-88166191-lekdijk-60/ : veel landelijker gelegen en een behoorlijk kavel. Met meer vrijheid in het bouwen. En een eind van Leiden (en de rest van de 'bewoonde wereld') vandaan
https://www.funda.nl/koop...7231-voorweg-113-kvl-129/ : in een nieuwbouwwijkje meer richting Utrecht.
Drie willekeurige heel verschillende mogelijkheden, voor rond de 350k.

Pas als je ongeveer weet wat je wilt, kun je concreet gaan zoeken.

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:12:
Ik zou beginnen met kijken wat er zoal via Funda en de gemeentes wordt aangeboden. Om voor jezelf een indruk te krijgen wat je zou willen. Paar voorbeelden:
https://www.funda.nl/koop...639293-haagweg-168-nabij/ : als je een kleine woning wilt is dit een mogelijkheid, Je zit volgens mij wel behoorlijk 'ingebouwd', maar wel in Leiden zelf.
Dit is wel weer een mooi voorbeeldje van de bestuurlijke waanzin met betrekking tot bestemming van percelen. 500m², midden in de stad in een van de meest overbevolkte stukjes Nederland, maar er mag maar één huis op worden gebouwd, en het moet een 'ecologische bestemming' krijgen.

Wat is er precies ecologisch aan een woonhuis voor een particulier. Gaat iemand dat handhaven?

Óf het is een belangrijk stukje stadsnatuur; dat is een collectief belang, en dan maak je er een parkje, danwel een reservaat van zodat het 'publiek' er iets aan heeft. Óf het is grond voor woningbouw, en dan spelen er in die gemeente andere belangen.

Dit is echt letterlijk een villasubsidie, en ik verbaas me er over dat het woonprotest zich niet op deze praktijken richt.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:20:
[...]

Ik bedoel iemand anders :). (Jij roept het al sinds 2015 :+).

Waarom?
Zelf twee keer ”ingestapt” en viel nogal tegen.
De starters van nu die bovenstaande begrijpen (en toepassen) zijn over 10 jaar de 'haves'.

Van 2007 tot 2017 was dat in ieder geval niet zo. In 2019 verkocht en blij er weer vanaf te zijn. Eigenlijk wil ik helemaal geen eigen huis meer want ik kan ik blijkbaar niet goed de toekomst inschatten maar alternatief van stijgende huur dwingt je er wel wat toe.
Aan de ene kant zie ik de winnaars met bijvoorbeeld verdubbelde waarde en/of lage woonlasten maar ken ook verhalen met restschuld.

• Blik1984
Lisadr schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:06:
In Utrecht zie ik ook steeds vaker woningen in de 700.000 a 900.000 segment in prijs zakken.

775.000 naar 725.000

895.000 naar 865.000

775.000 naar 725.000
Die Shipovalaan verbaasd me wel, is een zeer geliefde nieuwbouwwijk waar een nieuwe tweekapper weggaat voor 900k v.o.n. Heb daar zelf ook nog voor bestaande tweekappers gekeken, en die gingen een paar maanden geleden nog weg voor 1 miljoen+

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bite schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:53:
[...]

Waarom?

[...]

Van 2007 tot 2017 was dat in ieder geval niet zo. In 2019 verkocht en blij er weer vanaf te zijn. Eigenlijk wil ik helemaal geen eigen huis meer want ik kan ik blijkbaar niet goed de toekomst inschatten maar alternatief van stijgende huur dwingt je er wel wat toe.
Aan de ene kant zie ik de winnaars met bijvoorbeeld verdubbelde waarde en/of lage woonlasten maar ken ook verhalen met restschuld.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
het gaat uiteindelijk niet om de 'winst' of wat je eraan over houdt.
@Requiem19 vatte het goed samen in 3 punten, zolang je daaraan voldoet kun je gerust kopen zonder de toekomst in te schatten. Wat het waard is na 30-40 jaar is irrelevant. Doorgaans verdwijnt dat naar de belastingdienst en/ of het verzorgingshuis..
Requiem19 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:43:
[...]

Ik zou persoonlijk nooit wachten/kijken naar de markt, maar alleen naar m'n persoonlijke situatie:

- Heb ik comfort dat ik de lasten kan betalen, ook als het tegenzit?
- Is het de woning die ik echt graag wil hebben en past hij bij mijn (gezins)situatie?
- Wil ik er langer wonen?

Bij 3x ja is mijn insteek dat het irrelevant is wat de markt doet voor mij. Misschien heb je dan niet de beste deal, maar je hebt altijd een betere deal met een koopwoning dan geen koopwoning (als je 3x ja hebt aangevinkt :)).

Enige waar ik wellicht jouw punt in zie is dat na de nieuwe cijfers het makkelijker wordt om in Q3 een woning te kopen, aangezien sommige kopers zullen afhaken en er minder concurrentie is.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2022 16:45 ]

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:33
Blik1984 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:18:
[...]

Die Shipovalaan verbaasd me wel, is een zeer geliefde nieuwbouwwijk waar een nieuwe tweekapper weggaat voor 900k v.o.n. Heb daar zelf ook nog voor bestaande tweekappers gekeken, en die gingen een paar maanden geleden nog weg voor 1 miljoen+
Woning is mooi! Veel ruimte en licht. Grote woning met een redelijke tuin. Maar het verbaast mij niet dat het in prijs zakt.

Woning zit tussen twee grote, drukke en vervuilende snelwegen. A12 en A2
200 meter van voetbalvelden, met de daarbij komende overlast.
Tussen twee industrie- / bedrijfsterreinen.
Wijk met beperkt voorzieningen.

Nog 1 in de wijk te koop en van prijs gezakt. 3 weken geleden 925.000 euro en nu 895.000 euro.
https://www.funda.nl/koop...-42869346-jujubestraat-2/

Onder wie is het een zeer geliefde nieuwbouwwijk? Mensen die graag in de wijk willen wonen of mensen die graag in een nieuwbouw twee-onder-1-dak woning in Utrecht willen wonen en weinig andere alternatieven hebben?

GoT, You have to love it!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Snap niet waarom iemand zoveel geld wil betalen om zo dichtbij de kruising van 2 van de drukste snelwegen van Nederland (A12 en A2). Zou zelf dan eerder Hoge Weide kiezen, dichtbij Leidsche Rijn Centrum.
Wat @Lisadr dus zegt :9

• Requiem19
  • Nu online
bite schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:53:
[...]

Waarom?

[...]

Als jij een koopwoning had van 2007 tot en met 2019 ben je ook een winnaar geweest, ook al voelt dat niet zo.

Als je in dezelfde periode gehuurd had, was je zeer waarschijnlijk een stuk meer kwijt geweest, toch? (met name door de jaarlijkse stijgingen van de huurpijs).

• supersoco80
Lisadr schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:42:
[...]

Woning is mooi! Veel ruimte en licht. Grote woning met een redelijke tuin. Maar het verbaast mij niet dat het in prijs zakt.

Nog 1 in de wijk te koop en van prijs gezakt. 3 weken geleden 925.000 euro en nu 895.000 euro.

Onder wie is het een zeer geliefde nieuwbouwwijk? Mensen die graag in de wijk willen wonen of mensen die graag in een nieuwbouw twee-onder-1-dak woning in Utrecht willen wonen en weinig andere alternatieven hebben?
ooit wle eens een niet zeer-geliefde wijk in een makelaarsadvertentie gezien? ;P

Voor de rest is je analyse wat mij betreft spot on. Dit zijn de huizen die nu als eerste in de moeilijkheden komen; Naast een school/sportveld/drukke weg/ver van station etc...

• supersoco80
Requiem19 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:47:
[...]

Als jij een koopwoning had van 2007 tot en met 2019 ben je ook een winnaar geweest, ook al voelt dat niet zo.

Als je in dezelfde periode gehuurd had, was je zeer waarschijnlijk een stuk meer kwijt geweest, toch? (met name door de jaarlijkse stijgingen van de huurpijs).
Ik denk dus dat dat niet te vergelijken is. De 'uitdagingen' waar we nu voor staan (oorlog, uitbreiding krijgsmacht, China, voedselschaarste, voelbare klimaatverandering, onvrede in de samenleving, snel vergrotend (en toch al enorm) gat tussen de haves en have-nots, verlies aan vertrouwen in de politiek, vergrijzende bevolking, politieke situatie in de USA etc.. etc..) zijn van een compleet andere orde dan wat wankele banken in 2008. Wat nu in gang gezet is, is niet 10 jaar later 'gefixt'.

Ik hoop dat ik het mis heb.

• Blik1984
Lisadr schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:42:
[...]

De industrie gaat daar verdwijnen, en de andere kant is een kantorenpark. Het is een ruim opgezette wijk met relatief grote huizen en percelen. Water en veel speelplekken in de buurt en ook een recreatieplas. De A12 is ver genoeg om geen last van te hebben en er is een enorme geluidswal aan de A2-kant (plus nog diverse bebouwing wat daar gaat komen). Voorzieningen wel beperkt, als je het over horeca en winkels hebt.

Ik ben er wel eens ‘s ochtends doorheen gefietst, en het is er dan echt heerlijk rustig en idyllisch met het water overal

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:14
supersoco80 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:55:
[...]
voelbare klimaatverandering
Wie weet hebben we straks een heleboel meer have-nots, want verzekerd is het niet (in veruit de meeste gevallen).

It's time to play the music, it's time to light the lights

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04-2025
Sport_Life schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:39:
[...]

***members only***
het gaat uiteindelijk niet om de 'winst' of wat je eraan over houdt.
@Requiem19 vatte het goed samen in 3 punten, zolang je daaraan voldoet kun je gerust kopen zonder de toekomst in te schatten. Wat het waard is na 30-40 jaar is irrelevant. Doorgaans verdwijnt dat naar de belastingdienst en/ of het verzorgingshuis..

[...]
Dat klopt allemaal wel, maar het is best zuur als de tweeling van je huis naast je voor 20% minder wordt verkocht nadat je 1 jaar in je huis heb gewoond. Het is absoluut niet zo dat we nu al kunnen zeggen dat de huizenprijzen gaan dalen, maar als we dat met enig zekerheid konden zeggen, dan zou ik als starter sowieso nog een jaartje wachten.

• Blik1984
Z___Z schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Snap niet waarom iemand zoveel geld wil betalen om zo dichtbij de kruising van 2 van de drukste snelwegen van Nederland (A12 en A2). Zou zelf dan eerder Hoge Weide kiezen, dichtbij Leidsche Rijn Centrum.
Wat @Lisadr dus zegt :9
Is ook zeker een mooie wijk, maar het ligt echt maar een paar 100 meter van elkaar vandaan. Bij hoge weide zit je ook aan de vrij drukke stadsbaan, het is een wijk die volledig volgebouwd is en de open plekken aan de kanaalzijde wordt ook nog volledig volgebouwd. Ik mis daar de open ruimtes die je bij de eerder genoemde wijk meer hebt

Ieder zijn keuzes natuurlijk.

• Rubbergrover1
ObiTewodros schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:07:
[...]

Dat klopt allemaal wel, maar het is best zuur als de tweeling van je huis naast je voor 20% minder wordt verkocht nadat je 1 jaar in je huis heb gewoond. Het is absoluut niet zo dat we nu al kunnen zeggen dat de huizenprijzen gaan dalen, maar als we dat met enig zekerheid konden zeggen, dan zou ik als starter sowieso nog een jaartje wachten.
Als je vanwege de gestegen rente dan 20% meer moet betalen, dan is dat voor de lange termijn misschien niet de beste keus.

• CVTTPD2DQ
supersoco80 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:55:
Ik denk dus dat dat niet te vergelijken is. De 'uitdagingen' waar we nu voor staan (oorlog, uitbreiding krijgsmacht, China, voedselschaarste, voelbare klimaatverandering, onvrede in de samenleving, snel vergrotend (en toch al enorm) gat tussen de haves en have-nots, verlies aan vertrouwen in de politiek, vergrijzende bevolking, politieke situatie in de USA etc.. etc..) zijn van een compleet andere orde dan wat wankele banken in 2008. Wat nu in gang gezet is, is niet 10 jaar later 'gefixt'.

Ik hoop dat ik het mis heb.
Dit zegt vooral iets over de focus van de media. In de jaren '00 waren ze het met elkaar eens: het grootste gevaar voor de westerse wereld waren die verschrikkelijke terroristen, die elk moment duizenden mensen konden vermoorden. Dat bleek achteraf wel mee te vallen, en toen is een paar jaar de focus vrijwel enkel op de kredietcrisis geweest.

Als je teruggaat naar de jaren '80 en '90, zie je dat de berichtgeving over 'crisissen' leek op die van nu: veel verschillende dingen, die allemaal onze aandacht opeisten. (en sterker nog, sommige 'crisissen' van nu zijn hetzelfde. Er werd al geklaagd over de vergrijzing. Poetin was ook in 1999 al een engerd, en neo-nazis in de Doema waren toen ook al uit op vergelding. Klimaatverandering was toen ook al een ding, protesten bij uitbreiding van schiphol, zure regen heet nu stikstof, etc. etc.)

De crisissen van nu zijn vaak al twintig, of zelfs veertig jaar in de media. Een gedeelte van de bevolking heeft in die tijd het geweldig goed gehad. Een ander gedeelte is steeds verder de armoede ingetrapt. Ik vermoed dat het de komende veertig jaar niet anders zal zijn.

• Rubbergrover1
[...]

Als die nieuw ook voor 9 ton van de hand gaan, dan denk ik dat veel mensen voor dat geld toch liever nieuw dan tweedehands kopen. Ook al kost het je nog een hoop geld om af te werken, het wordt dan wel hoe jij het wilt.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:13
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:34:
[...]

Als die nieuw ook voor 9 ton van de hand gaan, dan denk ik dat veel mensen voor dat geld toch liever nieuw dan tweedehands kopen. Ook al kost het je nog een hoop geld om af te werken, het wordt dan wel hoe jij het wilt.
Als ik kon kiezen tussen een morgen-te-betrekken huis of 1 waar je nog van alles voor moet regelen zou ik toch 2x nadenken.
Als je al werklui kan vinden komt daar nog 1-2 ton bij.

• supersoco80
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:32:
[...]

Dit zegt vooral iets over de focus van de media. In de jaren '00 waren ze het met elkaar eens: het grootste gevaar voor de westerse wereld waren die verschrikkelijke terroristen, die elk moment duizenden mensen konden vermoorden. Dat bleek achteraf wel mee te vallen, en toen is een paar jaar de focus vrijwel enkel op de kredietcrisis geweest.

Als je teruggaat naar de jaren '80 en '90, zie je dat de berichtgeving over 'crisissen' leek op die van nu: veel verschillende dingen, die allemaal onze aandacht opeisten. (en sterker nog, sommige 'crisissen' van nu zijn hetzelfde. Er werd al geklaagd over de vergrijzing. Poetin was ook in 1999 al een engerd, en neo-nazis in de Doema waren toen ook al uit op vergelding. Klimaatverandering was toen ook al een ding, protesten bij uitbreiding van schiphol, zure regen heet nu stikstof, etc. etc.)

De crisissen van nu zijn vaak al twintig, of zelfs veertig jaar in de media. Een gedeelte van de bevolking heeft in die tijd het geweldig goed gehad. Een ander gedeelte is steeds verder de armoede ingetrapt. Ik vermoed dat het de komende veertig jaar niet anders zal zijn.
Ik ben het maar gedeeltelijk met je eens. Ik weet nog wel dat ik begin jaren negentig naar het Klokhuis keek en zag dat we in 2000 in een soort chemische oorlogsvoering pakken zouden lopen vanwege zure regen. Ik weet ook nog wel dat ik de jaarwisseling van 99-00 omhoog heb zitten kijken of de politiehelikopter uit de lucht zou vallen.

Toch is dit anders. Dit is meer, dit is erger en hier wordt niets aan gedaan. Delen van de wereld worden rap te heet om te leven. India en Pakistan hadden temperaturen ver boven de 50 graden! Het is overal kurkdroog, die gek in het Kremlin is uiteindelijk toch die oorlog gestart waar we bang voor waren (en er hoeft bar weinig te gebeuren om dat uit de hand te laten lopen), de rellen in Harskamp gisteren: dat waren niet alleen boeren, dat waren ook 'gewoon' ontevreden mensen en geloof het of niet: er is een reëele kans dat die oranje aap weer in het witte huis zit over een jaar of 2. Dit is echt wel anders dan terroristen, y2k of zure regen.

Owja. Corona. Dat was er ook nog, helemaal vergeten. En vogelgriep.

/Doormdenker

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:34:
[...]

https://www.vanwanrooij.n...types?woningtypeId=457811

Bouwtype L1. Vanaf 915k, 160m2 (met uitbouwopties). Dus verbaas me erover dat een woning in dezelfde wijk met 200 m2 nu te koop staat voor 865k

• Shadowhawk00
mitsumark schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:43:
[...]
Als ik kon kiezen tussen een morgen-te-betrekken huis of 1 waar je nog van alles voor moet regelen zou ik toch 2x nadenken.
Dan word het dus per definitie al een bestaande woning en geen nieuwbouw. Bestaande woning kan je altijd vrijwel direct betrekken na de overdracht. Er zit vrijwel altijd een werkende keuken + badkamer in dus het is functioneel.

• Rubbergrover1
mitsumark schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:43:
[...]
De praktijk is dat een hoop mensen die woning, waarvoor je morgen de overdracht kunt hebben, eerst nog willen/gaan verbouwen. Omdat keuken/sanitair/vloeren/whatever toch niet hun smaak is. Ben je alsnog een ton en een paar weken/maanden verder.

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:15:
[...]

Bouwtype L1. Vanaf 915k, 160m2 (met uitbouwopties). Dus verbaas me erover dat een woning in dezelfde wijk met 200 m2 nu te koop staat voor 865k
Je zou verwachten dat huizenprijzen een steunpunt zouden vinden bij de prijs van nieuwbouw. Nu kan er aan dat laatste nog wat gesleuteld worden als grond voor minder verkocht gaat worden (gebeurt dat niet automatisch met de residuele methode?), maar het lijkt me stug dat gemeenten voor nop de grond gaan verkopen.

Het zou wel bijzonder zijn met alle nieuwbouwambities als kosten minus opbrengst negatief gaat worden voor de projectontwikkelaar. Dan zal de landelijke overheid moeten bijspringen, zodat gemeenten de grond voor minder willen verkopen. Anders zie ik de bouw zelfs stilvallen.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:38
Misschien moeten gemeentes gewoon reële belastingen heffen in plaats van gaten in begroting dichten met verkoop van grond.

/rant off

Vind de werking van gemeentelijke begrotingen altijd wonderlijk. En de financiering van veel dingen in een gemeente afhankelijk zijn van de nieuwste instappers in de gemeente is niet echt goed (lijkt de woningmarkt wel).

Gemeentelijke lasten voor iedereen in gemeente hoger dan is die hoge grondprijs voor de gemeente ook niet nodig.

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 16:48
[...]

of we komen in een 'fear uncertainty doubt' scenario voor iedereen ;)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Die woningen hebben niet zo'n beste reputatie https://www.stadsverarmin...kopers-in-rijnvliet-zuid/

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2022 19:55 ]

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:09
Lisadr schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:06:

775.000 naar 725.000

895.000 naar 865.000

775.000 naar 725.000
Valt mij ook op. Sterker nog deze week is er een terug gekomen met een “vaste prijs” die een ton boven de vorige vraagprijs ligt.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]

offtopic:
9 ton voor een tweekapper :o
Goed, je zit een kwartier fietsen van Utrecht Centraal af dat is ook wat waard, maar toch vind ik het een bizarre prijs.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Laapo
Bij degene die die site beheert misschien. Weinig mensen die hier mee zitten hoor. Stadsverwarming is bij erg veel woningen aan die zijde van de stad toegepast en verder gewoon prima.

• Laapo
Harrie_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:45:
[...]

offtopic:
9 ton voor een tweekapper :o
Goed, je zit een kwartier fietsen van Utrecht Centraal af dat is ook wat waard, maar toch vind ik het een bizarre prijs.
Iets verderop zitten een hele hoop 1e bewoners van nieuwbouw rijtjeshuizen uit 2012-2016 met 400k overwaarde per voordeur. Denk dat die dit soort tweekappers voor deze prijzen kopen.

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:09
Laapo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:53:
[...]

Iets verderop zitten een hele hoop 1e bewoners van nieuwbouw rijtjeshuizen uit 2012-2016 met 400k overwaarde per voordeur. Denk dat die dit soort tweekappers voor deze prijzen kopen.
De vraag is of ze deze overwaarde nog kunnen krijgen in deze markt. In hoge weide merk
Ik dat de gekte wel weg is. Maar ja, 6ton zullen de meeste woningen nog wel opbrengen. Wellicht duurt het iets langer dan eerst.

• Paralize_nl
supersoco80 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:12:
[...]

Ik ben het maar gedeeltelijk met je eens. Ik weet nog wel dat ik begin jaren negentig naar het Klokhuis keek en zag dat we in 2000 in een soort chemische oorlogsvoering pakken zouden lopen vanwege zure regen. Ik weet ook nog wel dat ik de jaarwisseling van 99-00 omhoog heb zitten kijken of de politiehelikopter uit de lucht zou vallen.

Toch is dit anders. Dit is meer, dit is erger en hier wordt niets aan gedaan. Delen van de wereld worden rap te heet om te leven. India en Pakistan hadden temperaturen ver boven de 50 graden! Het is overal kurkdroog, die gek in het Kremlin is uiteindelijk toch die oorlog gestart waar we bang voor waren (en er hoeft bar weinig te gebeuren om dat uit de hand te laten lopen), de rellen in Harskamp gisteren: dat waren niet alleen boeren, dat waren ook 'gewoon' ontevreden mensen en geloof het of niet: er is een reëele kans dat die oranje aap weer in het witte huis zit over een jaar of 2. Dit is echt wel anders dan terroristen, y2k of zure regen.

/Doormdenker
Als die gek in het Kremlin de boel laat escaleren, maak je dan maar niet meer druk om een koopwoning, alleen of je een kelder onder je woning kan graven.

Als dat je reden is om niet te kopen, is het dat de komende 20 jaar sowieso niet (mocht Putin zolang leven)

• Rubbergrover1
Paralize_nl schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:04:
[...]

Als die gek in het Kremlin de boel laat escaleren, maak je dan maar niet meer druk om een koopwoning, alleen of je een kelder onder je woning kan graven.

Als dat je reden is om niet te kopen, is het dat de komende 20 jaar sowieso niet (mocht Putin zolang leven)
Tsja, zoals ze zeggen, de geschiedenis herhaalt zich niet maar ze rijmt wel. Ik zie niet wat er dit keer nu zo struktureel anders is dan bijvoorbeeld in 2008 of in andere decennia. Altijd wel ergens een 'gek' aan de macht die de boel bedreigt of een land is binnengevallen. Altijd wel een milieucrisis die totaal genegeerd wordt.

O ja, en ook in 2008 was Rusland lekker bezig met het "beschermen" van "bedreigde" Russisch gezinde "onafhankelijke staten". Toen waren het Zuid-Ossetië en Abchazië in Georgië in plaats van Donetsk en Loegansk in Oekraïne. Maar ja, Georgië is voor veel mensen natuurlijk een ver van mijn bed show, dus dat was niet zo erg...

• Laapo
innova58 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:01:
[...]

De vraag is of ze deze overwaarde nog kunnen krijgen in deze markt. In hoge weide merk
Ik dat de gekte wel weg is. Maar ja, 6ton zullen de meeste woningen nog wel opbrengen. Wellicht duurt het iets langer dan eerst.
Nog een weekje of twee en we hebben weer een kwartaalrapport van het NVM.

In deze tijden is niets zeker.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:38
Laapo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Nog een weekje of twee en we hebben weer een kwartaalrapport van het NVM.

In deze tijden is niets zeker.
Behalve het nvm rapport en de conclusie dat nu het moment is om te kopen :+

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-04 12:29
Hier in mijn stad ook veel nieuwbouwprojecten die al 8 weken te koop staan. Midden-hoog segment hier en daar 25-75k eraf....

• Jean-Bob
  • Laatst online: 28-04 13:51
supersoco80 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:12:
[...]

/Doormdenker
Ik zit ook meer aan jouw kant van het optimist-pessimist (realist) spectrum en begrijp je frustratie ook goed. Degenen die hier roepen dat het voor starters altijd moeilijk is (geweest): dit is gewoon een heel slecht moment qua betaalbaarheid. Zie ook de grafiekjes van Jasper du Pont. Wij hebben een maand terug praktisch het dubbele betaald van wat de verkoper van onze woning in 2016 neer heeft geteld en de rente was destijds ook nog eens gunstiger. Ik vind het een beetje flauw om dan te doen alsof iedereen in hetzelfde schuitje heeft gezeten als starter.

Het liefst had ik nog een jaar of twee gewacht, ik denk namelijk dat die 20% die er in het laatste jaar bij is gekomen er tegen die tijd wel af is. Sterker nog, ik hoop dat dat zo is. Zou namelijk een stuk gezondere situatie zijn. Maar wij hebben de tijd niet om te wachten. Onze oudste gaat volgend jaar naar school dus we wilden een vaste plek waar we iets op gaan bouwen ipv te blijven zitten in een prijzig (wel ruim) vrije sector appartement op 4 hoog. En dan gaan de factoren meespelen die genoemd zijn. Heel blij met waar we nu terecht zijn gekomen, maar we hebben zeker concessies moeten doen aan onze initiële wensen. En we hebben onze kans gegrepen toen hij voorbij kwam.
Pagina: 1 ... 117 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg