Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.814.903 views

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Shadowhawk00 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:45:
[...]

Je kan natuurlijk best mensen die werk hebben in de stad en dus economisch gebonden zijn voorrang geven op een sociale huurwoning. Doen we nu ook met andere groepen die niets toevoegen dus waarom voor de verandering een keer niet voor een groep die wel iets toevoegd
Dat staat mijlenver van bijstandsontvangers verplicht laten verhuizen buiten de woonplaats dan wel ze op straat te gooien. En dat is wat @Verwijderd voorstelt.
[...]

De overheid moet zorgen voor voldoende woonruimte, maar daar staat niet dat het ook een dure woning op een A locatie moet zijn.
Volgens mij is er niemand hier die dat beargumenteerd.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:52:
[...]

Hm, dus de AOW-ers maar deporteren naar een hutje in Westerbork?
AOW-ers hebben geen bijstand en die zijn vrijgesteld van werk door hun leeftijd.
Net zoals mensen met een handicap vaak ook "deels" vrijgesteld zijn.

Dat is wat anders dan iemand in de bijstand die het wel prima vind en het niet zoekt om te werken natuurlijk.
En nee ik zeg niet dat iedereen in de bijstand zo is maar er zijn er wel.

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-01 18:09
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:31:
[...]

Nee ze gaan gewoon het onmogelijk maken om een bedrijf te runnen. En aangezien boeren vaak schulden hebben en zelf ook moeten eten is het dan gewoon kwestie van wachten tot de boer wel moet verkopen.
En dat is natuurlijk dan een vrije keuze, en anders verkoopt de bank het wel want hypotheek. Tja en daar kan de overheid toch niets aan doen dat iemand falliet raakt als ze hem verbieden geld te verdienen.
Boeren zijn meestal hypotheekvrij. Veel miljonairs indien ze de boel zouden verkopen. Helemaal aan gemeentes. Ik snap wel waarom ze niet verkopen want het heeft vaak helemaal niet met geld te maken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:08
Paralize_nl schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:44:
[...]
Boeren zijn meestal hypotheekvrij. Veel miljonairs indien ze de boel zouden verkopen. Helemaal aan gemeentes. Ik snap wel waarom ze niet verkopen want het heeft vaak helemaal niet met geld te maken.
Indien verkoop aan een andere boer mogelijk is misschien, maar de gebouwen/techniek zijn nu niks waard, daar ze niet gebruikt kunnen worden om te boeren...
Praat je dus alleen over land, en dan hangt het nogal af van de mogelijke bestemming.
Ik denk overigens ook niet dat de meesten hypotheek/schulden vrij zijn, gezien de "verplichte" investeringen van de afgelopen jaren.
Hebben we daar cijfers van?

• Shadowhawk00
[...]

Gezien de investeringen die afgelopen jaren gedaan moesten worden om aan de steeds veranderende regelgeving te voldoen?
En aan wie verkopen? De grond is misschien 10euro per M2 waard als landbouwgrond nou dat schiet lekker op. Gebouwen behalve het woonhuis zelf zijn niets waard want je kan ze niet gebruiken.
Andere machines idem ook alleen nog het gewicht in oud ijzer waard dus dat is ook niet heel veel.
Maar wat heb je aan verkopen dan houd je misschien een paar ton, mag je jaarlijks extra belasting over betalen en een bedrijf kunnen je kinderen overnemen dan denk je aan de toekomst, Het geld is na een paar jaar toch niets meer waard.

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-01 16:50
Shadowhawk00 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 01:51:
[...]

Gezien de investeringen die afgelopen jaren gedaan moesten worden om aan de steeds veranderende regelgeving te voldoen?
En aan wie verkopen? De grond is misschien 10euro per M2 waard als landbouwgrond nou dat schiet lekker op. Gebouwen behalve het woonhuis zelf zijn niets waard want je kan ze niet gebruiken.
Andere machines idem ook alleen nog het gewicht in oud ijzer waard dus dat is ook niet heel veel.
Maar wat heb je aan verkopen dan houd je misschien een paar ton, mag je jaarlijks extra belasting over betalen en een bedrijf kunnen je kinderen overnemen dan denk je aan de toekomst, Het geld is na een paar jaar toch niets meer waard.
Volgens CBS was de gemiddelde oppervlakte per landbouwbedrijf in Nederland 2816 are in 2021. Dat is 281600 m2. Dus dat schiet toch best lekker op voor 10 euro per m2.

• Paralize_nl
Het heeft vaak ook te maken met voortzetten familiebedrijf. Al gebeurt dat steeds minder.

Het zou interessant zijn om te zien hoeveel boeren idd hypotheekvrij zijn. Mijn schoonouders iig wel en al zijn broers en neven etc. ook. Maar dat is een vrij rijke boerenfamilie (geweest)

Juist gestopt vanwege alle regelgeving.
n=1 ofc

• Paralize_nl
Shadowhawk00 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 01:51:
[...]

Wat als ze gewoon hun huizen behouden en stukje land eromheen voor tuintje, grasveldje etc. alles eromheen verkopen aan gemeente. Dan is hun kostje toch gekocht?

Vaak is het ook nostalgie wat grotendeels meespeelt.

Of dat meerdere boeren dmv ruilverkaveling weer land om hun eigen boerderijen hebben en geconcentreerde stukken land aan gemeentes verkopen voor evt woningbouw?

Ik denk dat er legio mogelijkheden bestaan waar het meerendeel beter van wordt en je ook toekomstbestendig kan omgaan met je landoppervlakte incl toenemende bevolking.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:04
Paralize_nl schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:20:
[...]

Wat als ze gewoon hun huizen behouden en stukje land eromheen voor tuintje, grasveldje etc. alles eromheen verkopen aan gemeente. Dan is hun kostje toch gekocht?
Dat huis is in de regel sterk verweven met het boerenbedrijf. Met een hoop (werk-)ruimte en hoge onderhoudskosten. Het is niet voor niets dat boeren vroeger (áls ze al wilden en konden stoppen) vaak een rentenierswoning lieten bouwen om in te gaan wonen.

Je zit dus in een soort catch 22. Een hoop boeren willen niet weg van de plek waar ze vaak al generaties hebben gewoond en gewerkt, maar tegelijk is die boerderij alleen in stand te houden als dat die ook functioneel als boerenbedrijf gebruikt wordt.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:51
Rubbergrover1 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:34:
Dat huis is in de regel sterk verweven met het boerenbedrijf. Met een hoop (werk-)ruimte en hoge onderhoudskosten. Het is niet voor niets dat boeren vroeger (áls ze al wilden en konden stoppen) vaak een rentenierswoning lieten bouwen om in te gaan wonen.
Ik weet niet hoe het elders in Nederland zit, maar hier in de regio zijn veel van die gestopte boerderijen juist verbouwd tot "boomervilla's". De stal is bij het huis getrokken, de kap is vernieuwd, en dan heb je vaak al snel 300m² woonruimte in landelijk gebied.

Ik kan hier in de buurt lange straten aanwijzen die volstaan met "boerderijen", maar feitelijk villawijken zijn geworden.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

CVTTPD2DQ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:55:
[...]
Ik weet niet hoe het elders in Nederland zit, maar hier in de regio zijn veel van die gestopte boerderijen juist verbouwd tot "boomervilla's". De stal is bij het huis getrokken, de kap is vernieuwd, en dan heb je vaak al snel 300m² woonruimte in landelijk gebied.

Ik kan hier in de buurt lange straten aanwijzen die volstaan met "boerderijen", maar feitelijk villawijken zijn geworden.
Die zie ik hier ook veel, maar die boerderijen zijn oude panden uit de tijd dat boeren nog 10 koeien, 5 varkens en wat ander spul hadden. De boerderijen van nu liggen vaak niet in lange straten naast elkaar; die liggen 500m uit elkaar omgeven door weilanden en velden met gewassen. De woonhuizen zelf zijn omringd met lelijke schuren waarin je met gemak een feestje zou kunnen geven voor 500 gasten.

Ik kan me wel vinden in de opmerking van @Rubbergrover1. Veel van die straten met villa-boerderijen waar jij het over hebt zijn door de tijd heen de bebouwde kom ingegroeid. De boerderijen van nu liggen vaak ver buiten de bebouwde kom en als je geen bedrijfsmatige bestemming hebt voor al die vierkante meters schuur/hal kun je er, behalve boeren, vrij weinig mee...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:38
Daarom is er ook een soort ruilverkaveling. Als hier een stal gesaneerd wordt in het kader van ruimte-voor-ruimte, wordt de bouwgrond uiteindelijk omgewisseld voor een plak bij een dorp.

Mijn huis is slimmer dan ik...

• mitsumark
Je kunt er altijd nog caravanstalling van maken :Y)
Eventueel samen met een B&B, of wat diertjes / kinderboerderij en een klein winkeltje met lokale producten.
Of je daar in totaal genoeg inkomsten mee binnen weet te harken weet ik niet, maar genoeg die het al doen.

Gemiddelde schuld van een boer is meer dan 1 miljoen, dus dat zal een forse uitkoopregeling moeten worden...

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:44
Meer dan 20% gezakt in prijs in minder dan 1 jaar. Vraagprijs juli 2021 was 2.995.000 en in mei 2022 is het verlaagd naar 2.350.000 en verkocht. https://www.funda.nl/koop/rockanje/huis-42793614-bosweg-9-a/

https://www.funda.nl/koop...7-laan-van-woudestein-27/
15% in prijs gezakt en nog steeds niet verkocht.

https://www.funda.nl/koop...-88174607-dresdenlaan-33/
Meer dan 20% in prijs gezakt en nog steeds niet verkocht.

Valt mij op dat er veel huizen zijn boven de 1,5 miljoen euro hun prijzen met 5% a 10% aan het zakken zijn.

GoT, You have to love it!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-01 01:05
Lisadr schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:53:
Meer dan 20% gezakt in prijs in minder dan 1 jaar. Vraagprijs juli 2021 was 2.995.000 en in mei 2022 is het verlaagd naar 2.350.000 en verkocht. https://www.funda.nl/koop/rockanje/huis-42793614-bosweg-9-a/

Valt mij op dat er veel huizen zijn boven de 1,5 miljoen euro hun prijzen met 5% a 10% aan het zakken zijn.
Wat je laat zien zijn niet zomaar huizen van meer dan 1,5 miljoen. Dit zegt denk ik weinig over de "normale" woningmarkt van vrijstaande woningen van ronde de miljoen, die je overal en nergens vindt.
Voor woningen van drie, vier, vijf miljoen of hoger is er volgens mij zo'n kleine groep potentiele kopers, dat die soms wel tien jaar te koop staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Compuhair op 26-06-2022 13:20 ]

• Lisadr
Compuhair schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:18:
[...]

Wat je laat zien zijn niet zomaar huizen van meer dan 1,5 miljoen. Dit zegt denk ik weinig over de "normale" woningmarkt van vrijstaande woningen van ronde de miljoen, die je overal en nergens vindt.
Voor woningen van drie, vier, vijf miljoen of hoger is er volgens mij zo'n kleine groep potentiele kopers, dat die soms wel tien jaar te koop staan.
Ik kijk regelmatig naar woningen van 1,5+ miljoen. Niet omdat ik ze kan betalen, maar puur uit interesse. Het is voor het eerst in een paar jaar tijd dat ik ze zie zakken. Op het algemeen zag ik vanaf 2018/2019 tot begin dit jaar ze binnen een paar weken tot een paar maanden verkocht worden in gebieden waar veel dure woningen zijn waaronder Het Gooi, Wassenaar, Bloemendaal, Heemstede en Oostvoorne.

Ken ook twee makelaars in dat segment waarvan ik weet dat ze in 2019, 2020 en 2021 nauwelijks moeite moesten doen om de huizen te verkopen. Terwijl ze daarvoor promotiefilmpjes maakten, met stylisten werkten, dure foto rapportages maakten enz. Huizen werden binnen een paar weken met een hogere bod dan de vraagprijs verkocht. Regelmatig door buitenlandse investeerders. Dat is sinds begin dit jaar veranderd.

Natuurlijk zijn huizen van een paar miljoen niet de norm. Maar ze zijn wel onderdeel van de woningmarkt en ook een trend. Bij de 2008 crisis gingen zij ook het eerste en het hardste in prijs zakken. Dat kan mogelijk nu ook het geval zijn, waarbij de normalere woningen volgen.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-01 10:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Compuhair schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:18:
[...]

Huizen boven een miljoen zullen relatief toch wat meer in waarde zakken komende jaren.

Doordat Wet Hillen wordt afgeschaft, moet je steeds meer betalen voor het bezit van zo'n woning.
Op dit moment nog niet zoveel, maar had laatst een woning van 3,5miljoen op het oog, maar uiteindelijk krijg je daar dan 66.000 euro bijtelling per jaar over, en mag je dus 33.000 euro per jaar aftikken aan belasting.
Dat zijn nog steeds behoorlijke bedragen, en maken dure huizen een stuk onaantrekkelijker als lange termijn investeringen / woonplaats. Een deel van de prijs zal dus overgaan naar die belastingen. en zal verdwijnen uit de verkoop prijs van de huidige bewoners.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Shadowhawk00
Smuggler schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Huizen boven een miljoen zullen relatief toch wat meer in waarde zakken komende jaren.

Doordat Wet Hillen wordt afgeschaft, moet je steeds meer betalen voor het bezit van zo'n woning.
Op dit moment nog niet zoveel, maar had laatst een woning van 3,5miljoen op het oog, maar uiteindelijk krijg je daar dan 66.000 euro bijtelling per jaar over, en mag je dus 33.000 euro per jaar aftikken aan belasting.
Dat zijn nog steeds behoorlijke bedragen, en maken dure huizen een stuk onaantrekkelijker als lange termijn investeringen / woonplaats. Een deel van de prijs zal dus overgaan naar die belastingen. en zal verdwijnen uit de verkoop prijs van de huidige bewoners.
Waarschijnlijk kwestie van tijd voordat iemand hier bezwaar tegen maakt aangezien het tegen het eigendomsrecht is en het een dubbele belasting is. Je hebt namelijk helemaal geen rendement van de woning hij kost eigenlijk alleen maar geld.

• Rubbergrover1
Lisadr schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:35:
[...]
Huizen werden binnen een paar weken met een hogere bod dan de vraagprijs verkocht. Regelmatig door buitenlandse investeerders. Dat is sinds begin dit jaar veranderd.
Dat is ook niet zo vreemd. Voor investeerders leverde de lage rente een extreem gunstige hefboom op. Die gunstige hefboom is als sneeuw voor de zon verdwenen. En daarmee ook de interesse vanuit investeerders.

Maar dat zegt dus weinig over de gewone woningmarkt.

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 20:59
Ben erg benieuwd naar de komende maanden. Eind van het jaar zal ik de woningmarkt opgaan en hoop ik in ieder geval niet meer belachelijk te hoeven overbieden..

Ik was recentelijk nog bij een woning (regio dordrecht vraagprijs rond 750k) waarbij de makelaar aangaf dat hij na 2,5 week nog steeds ''vrij was''en geen bod had ontvangen. Nu was ik niet van plan hier een bod op te doen, maar het gaf mij al duidelijk aan dat het sentiment van de markt aan het veranderen is.

Gezien stijgende rentes zullen de prijzen van de woning gaan dalen, en denk toch ook wel de oververhitte sfeer die er hangt. Desondanks blijft er een woningtekort en is het toch een kwestie van vraag- en aanbod.

Ik moet toegeven dat ik het wel spannend vind of de komende maanden een mooie daling wordt ingezet in de vraagprijs

[ Voor 9% gewijzigd door keanu_ op 26-06-2022 18:51 ]

• Paralize_nl
keanu_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:49:
Ben erg benieuwd naar de komende maanden. Eind van het jaar zal ik de woningmarkt opgaan en hoop ik in ieder geval niet meer belachelijk te hoeven overbieden..

Ik was recentelijk nog bij een woning (regio dordrecht vraagprijs rond 750k) waarbij de makelaar aangaf dat hij na 2,5 week nog steeds ''vrij was''en geen bod had ontvangen. Nu was ik niet van plan hier een bod op te doen, maar het gaf mij al duidelijk aan dat het sentiment van de markt aan het veranderen is.

Gezien stijgende rentes zullen de prijzen van de woning gaan dalen, en denk toch ook wel de oververhitte sfeer die er hangt. Desondanks blijft er een woningtekort en is het toch een kwestie van vraag- en aanbod.

Ik moet toegeven dat ik het wel spannend vind of de komende maanden een mooie daling wordt ingezet in de vraagprijs
Mochten de rentes stabiliseren, denk ik ‘t niet.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Er is een nieuw topic in AWM over de ruimtelijke ordening Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden

Tweakers Discord

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-01 19:02
Paralize_nl schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:56:
[...]

Mochten de rentes stabiliseren, denk ik ‘t niet.
Het hangt er altijd maar net mee samen waar je zoekt en wat je zoekt. Ik hoop overigens ook dat überhaupt de constructie kopen op inschrijving een vroege dood krijt want dat zorgt er voor dat mensen domme beslissingen maken.

Zolang inflatie een rol speelt zullen rentes niet dalen, zolang kopers die met een huis zitten er altijd nog een huurder voor kunnen vinden die de lasten draagt zal er weinig beweging in zitten.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Volgens mij niet hoor ;).

Veel boeren zijn enkele jaren terug juist in de problemen geraakt omdat ze een stal lieten bouwen voor 200 koeien (overheid + Rabobank: melkquotum gaat eruit *O*) waarna ze de stal niet volkregen want er kwam iets voor in de plaats... En dus de hoge lening niet konden aflossen met 80% koeien.

Boeren willen niet stoppen omdat ze geen zin hebben om op kantoor te werken ipv buiten in de natuur.

[ Voor 54% gewijzigd door Sport_Life op 26-06-2022 23:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:02:
[...]

Volgens mij niet hoor ;).

Veel boeren zijn enkele jaren terug juist in de problemen geraakt omdat ze een stal lieten bouwen voor 200 koeien (overheid + Rabobank: melkquotum gaat eruit *O*) waarna ze de stal niet volkregen want er kwam iets voor in de plaats... En dus de hoge lening niet konden aflossen met 80% koeien.

Boeren willen niet stoppen omdat ze geen zin hebben om op kantoor te werken ipv buiten in de natuur.
Ik denk eerder dat ze en niet de ervaring + opleiding hebben voor op kantoor te werken.
En weinig zin hebben in extreem lange reistijden naar dat kantoor.
En ze wat na willen laten voor hun kinderen die een bedrijf kunnen overnemen, lange termijn visie.

In tegenstelling tot de overheid die niet verder vooruit lijkt te kunnen plannen dan 2 jaar.

Grappig net mini docu gezien over Londen, eigenlijk heeft de UK ook een soort van HRA constructie alleen doen ze het daar anders. Je leent 40% van de hypotheek met 5 jaar aflossingsvrij. Dat komt eigenlijk overeen met 5 jaar lang HRA krijgen.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:35
Shadowhawk00 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:28:
[...]

Ik denk eerder dat ze en niet de ervaring + opleiding hebben voor op kantoor te werken.
En weinig zin hebben in extreem lange reistijden naar dat kantoor.
En ze wat na willen laten voor hun kinderen die een bedrijf kunnen overnemen, lange termijn visie.

In tegenstelling tot de overheid die niet verder vooruit lijkt te kunnen plannen dan 2 jaar.

Grappig net mini docu gezien over Londen, eigenlijk heeft de UK ook een soort van HRA constructie alleen doen ze het daar anders. Je leent 40% van de hypotheek met 5 jaar aflossingsvrij. Dat komt eigenlijk overeen met 5 jaar lang HRA krijgen.
Ah, dat klinkt eigenlijk ook een beetje zoals de startersleningen in Nederland. Alleen met een wat grotere som. Ik had in 2010 een 30K starterslening met 3 jaar geen rente. Dat werd steeds met 3 jaar verlengd tenzij inkomen aanzienlijk gestegen zou zijn, dan werd het 'marktconform'. Dat werd in 2016 een whopping 6% voor mij (want het percentage werd in 2010 alvast vastgesteld), dus toen heb ik maar even heel snel afgelost (boetevrij gelukkig).

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:04:
[...]

Waarschijnlijk kwestie van tijd voordat iemand hier bezwaar tegen maakt aangezien het tegen het eigendomsrecht is en het een dubbele belasting is. Je hebt namelijk helemaal geen rendement van de woning hij kost eigenlijk alleen maar geld.
Dit gaat gewoon een tweede "spaartaks" faal worden, die ons allemaal weer bakken met geld gaat kosten.
Ik zou iedereen ook aanraden om bezwaar te maken zodra we belasting over een niet-bestaand rendement op een woning moeten gaan betalen. Wie weet ga ik dat ook wel doen, al verwacht ik dat ze voor het zover is de boel wel weer overhoop gooien en een nieuw gedrocht bedenken. EWF gaat vooral duur worden voor de VVD-ers, dus zal wel vervangen worden door iets wat de lasten voor een groter deel lager in de samenleving legt (geserveerd met een mooi verhaaltje).

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:42:
[...]

Dit gaat gewoon een tweede "spaartaks" faal worden, die ons allemaal weer bakken met geld gaat kosten.
Ik zou iedereen ook aanraden om bezwaar te maken zodra we belasting over een niet-bestaand rendement op een woning moeten gaan betalen. Wie weet ga ik dat ook wel doen, al verwacht ik dat ze voor het zover is de boel wel weer overhoop gooien en een nieuw gedrocht bedenken. EWF gaat vooral duur worden voor de VVD-ers, dus zal wel vervangen worden door iets wat de lasten voor een groter deel lager in de samenleving legt (geserveerd met een mooi verhaaltje).
EWF is gewoon duur. Hoe duurder je woning hoe hoger, dus niet hoe groter of luxer de woning. Dus een villa achteraf kost je minder dan een rijtjeshuis in Amsterdam. En ze gaan belasting heffen op een niet bestaand rendement dus tja.
Straks gaan ze mensen met een tuin ook belasten want je hebt rendement uit een tuin. Per M2 kan je zelf voedsel verbouwen.

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:42:
Ik zou iedereen ook aanraden om bezwaar te maken zodra we belasting over een niet-bestaand rendement op een woning moeten gaan betalen.
Als je een eigen woning bezit, doe je dat al lang.

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:12:
[...]

Als je een eigen woning bezit, doe je dat al lang.
Nu is het nog te overzien en staat er in ieder geval nog rendement tegenover. Maar we hebben inmiddels het voorbeeld van de spaartaks, waardoor we nu weten dat we in ieder geval iets kunnen doen als het de spuigaten uit gaat lopen. Dat rendement wordt waarschijnlijk minder en EWF gaat steeds meer kosten. Dat gaat niet lang goed meer. Het is eigenlijk wachten op de eerste bezwaren.

Maar zover gaan ze het niet laten komen in Den Haag, denk ik. Ze kennen het voorbeeld van de spaartaks daar ook en EWF is ook duur voor de achterban van de zittende partijen. Bij die partijen doen de stikstofplannen nu al heel veel pijn. Ik denk dat het CDA het nu vooral heel zwaar gaat krijgen met het als eerste "slachtofferen" van de boeren. De VVD ontspringt de dans momenteel waarschijnlijk beter, maar dat is over als ze klaar zijn met de boeren en naar transport en bedrijvigheid moeten gaan kijken. Ze zullen de achterban toch ergens een beetje moeten pleasen en dat lijken ze er qua stikstofcrisis niet te kunnen gaan doen. Dus moeten ze op zoek naar een ander cadeautje.

De tijd tikt rustig verder. Nog maar ruim 2,5 jaar voor we weer Tweede Kamer verkiezingen hebben. Je weet natuurlijk nooit wat er gaat gebeuren, maar het ziet er momenteel voor het CDA al uiterst somber uit bijvoorbeeld. In maart 2023 krijgen we waarschijnlijk al een voorproefje met de Provinciale Staten verkiezingen. Het zal de VVD er alles aan gelegen zijn om tot die tijd bezig te blijven met "de boeren".

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2022 10:41 ]

• Shadowhawk00
Nou ja ik denk dat veel zittende partijen toch gewoon de dans ontspringen. Het geheugen van mensen is nogal kort lijkt het dus mooie verkiezingsbeloften en mensen stemmen er weer op.

Wat zorgelijker is dat we nog geen goed plan hebben om de huizencrisis op te lossen, en we ook tegen een vrij hoge inflatie aan kijken. Natuurlijk creatief rekenen en de inflatie is maar 3% maar als iedereen gewoon zijn kosten met 15% ziet stijgen in de supermarkt dan houd je dat ook niet lang vol.

Dus in de toekomst kan het heel goed zijn dat huizen gewoon niet meer te bouwen zijn ( arbeid + materialen +winst ) voor een prijs die een starter kan betalen. Wat gevolgen gaat hebben voor de betaalbaarheid van wonen voor de starters en aankomende starters. De huidige groep die een huis bezit kan leuk blijven zitten, met natuurlijk verhoogde kosten, maar voor starters op de woningmarkt die geen prioriteit krijgen voor een sociale huurwoning word wonen straks onbetaalbaar.

Combinatie van, niet bij bouwen, te hoge inflatie, te veel huishoudens, en geen politieke visie of sturing.

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:55:
Nou ja ik denk dat veel zittende partijen toch gewoon de dans ontspringen. Het geheugen van mensen is nogal kort lijkt het dus mooie verkiezingsbeloften en mensen stemmen er weer op.

Wat zorgelijker is dat we nog geen goed plan hebben om de huizencrisis op te lossen, en we ook tegen een vrij hoge inflatie aan kijken. Natuurlijk creatief rekenen en de inflatie is maar 3% maar als iedereen gewoon zijn kosten met 15% ziet stijgen in de supermarkt dan houd je dat ook niet lang vol.

Dus in de toekomst kan het heel goed zijn dat huizen gewoon niet meer te bouwen zijn ( arbeid + materialen +winst ) voor een prijs die een starter kan betalen. Wat gevolgen gaat hebben voor de betaalbaarheid van wonen voor de starters en aankomende starters. De huidige groep die een huis bezit kan leuk blijven zitten, met natuurlijk verhoogde kosten, maar voor starters op de woningmarkt die geen prioriteit krijgen voor een sociale huurwoning word wonen straks onbetaalbaar.

Combinatie van, niet bij bouwen, te hoge inflatie, te veel huishoudens, en geen politieke visie of sturing.
Goed overzicht/helikopter-view _/-\o_

• CVTTPD2DQ
Dus in de toekomst kan het heel goed zijn dat huizen gewoon niet meer te bouwen zijn ( arbeid + materialen +winst ) voor een prijs die een starter kan betalen.
In bepaalde opzichten is dat toch allang het geval? Nieuwbouw-appartementen hier in de regio beginnen bij 3-4 ton, laat staan grondgebonden woningen. Natuurlijk zullen er altijd starters zijn die dat kunnen ophoesten, maar de meerderheid niet, vermoed ik.

Wellicht is het zo dat dat allemaal marge van de bouwer is, en dat de bouwkosten veel lager zijn, maar maakt dat iets uit? Starters zijn sowieso niet de doelgroep van de bouwers.

• big bang
  • Laatst online: 17:33
CVTTPD2DQ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:26:
[...]
In bepaalde opzichten is dat toch allang het geval?
Het gevaar zit hem er in dat we weer zo'n periode krijgen dat bouwen niet rendabel is, en in een later stadium weer een flink tekort aan woningen hebben. Nu hebben we in de laatste crisis ook nog een compleet debiele verhuurdersheffing voor sociale woningbouw ingevoerd, waardoor die ook een stuk minder konden bijbouwen, hopelijk doen we dat niet nog eens. Anticyclisch investeren in de bouw zou een hoop ellende kunnen voorkomen imho.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:17
Dus in de toekomst kan het heel goed zijn dat huizen gewoon niet meer te bouwen zijn ( arbeid + materialen +winst ) voor een prijs die een starter kan betalen. Wat gevolgen gaat hebben voor de betaalbaarheid van wonen voor de starters en aankomende starters.
Die starterswoningen worden al een tijdje niet meer gebouwd.
Wij wonen nu nog met zijn tweeën in een starterwoning, opzich goed te doen maar wij willen uiteindelijk ook groter.

Nou is het hier wel redelijk bekend dat wij uiteindelijk gaan verhuizen, tot voor kort waren we actief aan het zoeken, nu vanwege de inflatie en onzekerheid hebben we het allemaal even in de vriezer geparkeerd.
Maar de hoeveelheid vragen die we al hebben gehad over wanneer, hoeveel etc. van buren en via via is echt bizar.

Er worden hier ook al enige tijd geen starterswoningen meer gebouwd en de huurwoningen hebben enorme wachttijden.

Het huis zelf is tussen de 200k en 220k waard, dus de vraag is groot.

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:59
FabianGTI schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:38:
[...]

Die starterswoningen worden al een tijdje niet meer gebouwd.
Wij wonen nu nog met zijn tweeën in een starterwoning, opzich goed te doen maar wij willen uiteindelijk ook groter.

Nou is het hier wel redelijk bekend dat wij uiteindelijk gaan verhuizen, tot voor kort waren we actief aan het zoeken, nu vanwege de inflatie en onzekerheid hebben we het allemaal even in de vriezer geparkeerd.
Maar de hoeveelheid vragen die we al hebben gehad over wanneer, hoeveel etc. van buren en via via is echt bizar.

Er worden hier ook al enige tijd geen starterswoningen meer gebouwd en de huurwoningen hebben enorme wachttijden.

Het huis zelf is tussen de 200k en 220k waard, dus de vraag is groot.
Ik doe data-analyses voor grote bouwers. Starterswoningen zijn totaal niet interessant voor hen. Het meeste geld zit in de tweekappers. Die bouwen ze razendsnel, voor 'een schijntje' en gaan tegenwoordig de markt op voor 5,5 ton of meer (afhankelijk van de locatie)

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:26:
[...]

In bepaalde opzichten is dat toch allang het geval? Nieuwbouw-appartementen hier in de regio beginnen bij 3-4 ton, laat staan grondgebonden woningen. Natuurlijk zullen er altijd starters zijn die dat kunnen ophoesten, maar de meerderheid niet, vermoed ik.

Wellicht is het zo dat dat allemaal marge van de bouwer is, en dat de bouwkosten veel lager zijn, maar maakt dat iets uit? Starters zijn sowieso niet de doelgroep van de bouwers.
Je kunt je ook afvragen of starters überhaupt de doelgroep van nieuwbouw zou moeten zijn. Naar mijn mening is het niet zo raar dat je als starter niet in een splinternieuwe woning terecht kunt. Net als dat voor veel (jonge) mensen een splinternieuwe auto kopen niet mogelijk is, maar dat ze een tweedehands moeten kopen.

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:00:
Je kunt je ook afvragen of starters überhaupt de doelgroep van nieuwbouw zou moeten zijn. Naar mijn mening is het niet zo raar dat je als starter niet in een splinternieuwe woning terecht kunt. Net als dat voor veel (jonge) mensen een splinternieuwe auto kopen niet mogelijk is, maar dat ze een tweedehands moeten kopen.
Ik zou het prachtig vinden als de nieuwbouwers zich zouden richten op kapitaalkrachtige ouderen die kleiner willen wonen. Zodat ze dat grote tochtige huis kunnen inruilen voor een compacte, goed geisoleerde, comfortabele (ouderen hebben het nou eenmaal sneller koud) woning, rolstoelbestendig, etc. Dan bouw je iets wat nu in de markt amper bestaat en waar behoefte aan is, ipv. een type huizen waar eigenlijk een overschot van is.

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04-2025
supersoco80 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:41:
[...]

Ik doe data-analyses voor grote bouwers. Starterswoningen zijn totaal niet interessant voor hen. Het meeste geld zit in de tweekappers. Die bouwen ze razendsnel, voor 'een schijntje' en gaan tegenwoordig de markt op voor 5,5 ton of meer (afhankelijk van de locatie)
Wat is de winstmarge van de aannemer voor een gemiddelde nieuwbouw rijtjeshuis? Volgens de makelaar van een nieuwbouwproject hier om de hoek is dat ongeveer 5%. "De aannemer krijgt de laatste 5% pas wanneer het huis opgeleverd is, want dat is ongeveer de winstmarge". Dat is wat mij verteld is.

Overigens geloof ik wel dat een tweekapper of een hoekwoning meer oplevert dan een tussenwoning/starterswoning.

Voor een hoekwoning wordt hier zomaar 60k meer gevraagd terwijl het eigenlijk precies dezelfde huis is als de tussenwoning maar dan geen buren aan één kant. Voor een tweekappers is het zelfs 100k.

[ Voor 18% gewijzigd door ObiTewodros op 27-06-2022 17:23 ]

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:12:
[...]

Ik zou het prachtig vinden als de nieuwbouwers zich zouden richten op kapitaalkrachtige ouderen die kleiner willen wonen. Zodat ze dat grote tochtige huis kunnen inruilen voor een compacte, goed geisoleerde, comfortabele (ouderen hebben het nou eenmaal sneller koud) woning, rolstoelbestendig, etc. Dan bouw je iets wat nu in de markt amper bestaat en waar behoefte aan is, ipv. een type huizen waar eigenlijk een overschot van is.
Volgens mij wordt daar juist ook behoorlijk in gebouwd. Alleen krijgt dat niet het stempel 'seniorenwoning'. En krijg je dan vooral kritiek omdat dat "toch prijzen zijn die geen enkele starter kan betalen" :) .

Daar komt wel bij dat het voor veel ouderen ook voelt als zonde van het geld om ruimte voor comfort in te wisselen en dus kleiner en comfortabeler te gaan wonen

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:24:
[...]

Volgens mij wordt daar juist ook behoorlijk in gebouwd. Alleen krijgt dat niet het stempel 'seniorenwoning'. En krijg je dan vooral kritiek omdat dat "toch prijzen zijn die geen enkele starter kan betalen" :) .

Daar komt wel bij dat het voor veel ouderen ook voelt als zonde van het geld om ruimte voor comfort in te wisselen en dus kleiner en comfortabeler te gaan wonen
De vraag is of ze wel ruimte voor comfort inleveren en niet gewoon ruimte en comfort inleveren voor niets.
Comfort heb je in veel verschillende vormen, zo vind mijn moeder het heerlijk om met dit weer achter in de tuin te zitten ( nou ja het weer van afgelopen week ), als die kleiner zou gaan wonen dan levert ze dus alleen comfort in voor niets.
Zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken die iemand als comfort kan zien waar je niet aan denkt. Alleen omdat jij of ik iets meer of minder comfort vinden betekend natuurlijk niet dat het voor iedereen geld.

[ Voor 11% gewijzigd door Shadowhawk00 op 27-06-2022 17:28 ]

• mitsumark
ObiTewodros schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:21:
[...]

Wat is de winstmarge van de aannemer voor een gemiddelde nieuwbouw rijtjeshuis? Volgens de makelaar van een nieuwbouwproject hier om de hoek is dat ongeveer 5%. "De aannemer krijgt de laatste 5% pas wanneer het huis opgeleverd is, want dat is ongeveer de winstmarge". Dat is wat mij verteld is.

Overigens geloof ik wel dat een tweekapper of een hoekwoning meer oplevert dan een tussenwoning/starterswoning.

Voor een hoekwoning wordt hier zomaar 60k meer gevraagd terwijl het eigenlijk precies dezelfde huis is als de tussenwoning maar dan geen buren aan één kant. Voor een tweekappers is het zelfs 100k.
Is dat niet gewoon het verschil in grond? Hoekwoningen en tweekappers hebben doorgaans een 2-4m breder perceel, eventueel aangevuld met een garage van 30k.

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:26:
[...]

De vraag is of ze wel ruimte voor comfort inleveren en niet gewoon ruimte en comfort inleveren voor niets.
Comfort heb je in veel verschillende vormen, zo vind mijn moeder het heerlijk om met dit weer achter in de tuin te zitten ( nou ja het weer van afgelopen week ), als die kleiner zou gaan wonen dan levert ze dus alleen comfort in voor niets.
Zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken die iemand als comfort kan zien waar je niet aan denkt. Alleen omdat jij of ik iets meer of minder comfort vinden betekend natuurlijk niet dat het voor iedereen geld.
Uiteraard verschillen de wensen. Maar het ging hier specifiek over "dat grote tochtige huis kunnen inruilen voor een compacte, goed geisoleerde, comfortabele (ouderen hebben het nou eenmaal sneller koud) woning, rolstoelbestendig, etc." Dus ga ik in op die situatie.

• Rubbergrover1
mitsumark schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:32:
[...]
Is dat niet gewoon het verschil in grond? Hoekwoningen en tweekappers hebben doorgaans een 2-4m breder perceel, eventueel aangevuld met een garage van 30k.
Bovendien is het bouwen van een extra buitenmuur en het 'einde' van een dakkap ook niet gratis.

• ObiTewodros
mitsumark schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:32:
[...]
Nee want binnen het project waar ik het over heb hebben de hoekwoningen of tweekappers van dezelfde type woning niet (noemenswaardig) meer grond.

• ObiTewodros
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:35:
[...]

Bovendien is het bouwen van een extra buitenmuur en het 'einde' van een dakkap ook niet gratis.
Uiteraard kosten die woningen wel meer om te maken, maar 60k of 100k meer?

• Rubbergrover1
ObiTewodros schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:37:
[...]

Uiteraard kosten die woningen wel meer om te maken, maar 60k of 100k meer?
Ze zullen waarschijnlijk de prijs wel aanpassen naar wat de mensen bereid zijn er meer voor te betalen. Tegelijk betekent dat niet dat het project als geheel meer winstgevend wordt, omdat het ook kan zijn dat de tussenwoningen daardoor iets goedkoper worden aangeboden.

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
[...]

Dat is dan neem ik aan nadat alle materialen al een keer over de kop zijn gegaan ten faveure van de bouwer? Voor 20k bij een bouwsom van 400k lijkt het me sterk, maar ben wel benieuwd naar iets concreters dan mijn onderbuikgevoel :)

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Ouderen willen meestal niet meer verhuizen naar een andere wijk, laat staan een andere woonplaats. Gezien nieuwbouw bijna nooit in oude wijken komt, zul je weinig ouderen porren om te verhuizen naar een gloednieuwe buitenwijk, waar vooral gezinnen met jonge kinderen gaan wonen.

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht in een bestaande woonwijk. Zonde van de grond natuurlijk, want ze hadden hier ook appartementen kunnen bouwen (zijn er ook gebouwd). Maar goed door onze grondgebonden woningen is er geen ruimte meer voor een park ofzo. Als ze onze woningen gestapeld hadden was er op dezelfde grond een mooie stadspark mogelijk.
Maar ja NIMBY he, mensen willen liever geen park als daarvoor een woontoren moet komen. Dus dan maar eengezinswoningen.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:45
Z___Z schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Ouderen willen meestal niet meer verhuizen naar een andere wijk, laat staan een andere woonplaats. Gezien nieuwbouw bijna nooit in oude wijken komt, zul je weinig ouderen porren om te verhuizen naar een gloednieuwe buitenwijk, waar vooral gezinnen met jonge kinderen gaan wonen.

Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht in een bestaande woonwijk. Zonde van de grond natuurlijk, want ze hadden hier ook appartementen kunnen bouwen (zijn er ook gebouwd). Maar goed door onze grondgebonden woningen is er geen ruimte meer voor een park ofzo. Als ze onze woningen gestapeld hadden was er op dezelfde grond een mooie stadspark mogelijk.
Maar ja NIMBY he, mensen willen liever geen park als daarvoor een woontoren moet komen. Dus dan maar eengezinswoningen.
De ouderen die ik ken willen prima verhuizen, maar niet als daarmee de huur omhoog gaat of zelfs gewoon niet te betalen is. Dan blijven ze liever noodgedwongen in hun veel te grote gezinswoning.

En wat je laatste deel betreft snap ik het volkomen. Liever een eigen achtertuin dan een (Frans) balkon en gezamenlijk park.
De vrijheid in je eigen achtertuin is veel meer waard m.i. Heb zelf in een flat gewoond uit 2009. 80m2, behoorlijk luxe, vrij grote woonkamer, eigen balkon. Maar ik heb me nog nooit zo opgesloten gevoeld.. Zelfs mijn studentenkamer was wat dat betreft beter met gezamenlijke achtertuin.

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 27-06-2022 18:43 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:39
Anekdotisch verhaal:

Mijn ouders hebben recent nieuwbouw gekocht. Vorig jaar, oplevering eind dit jaar.

‘Levensloopbestendig’ wonen met 2 verdiepingen, maar ze kunnen volledig op de begane grond wonen met, voor nieuwbouw, een prima tuin, groter dan hun oude jaren 80 woning waar ik ben opgegroeid.

Prijs zonder opties ongeveer 420k 115m2.

Maar door lagere hypotheek rente (vorig jaar) gaan de maandlasten die ze hebben door de helft. Er waren er ook prima appartementen te koop, maar dat wilde ze niet want mijn moeder heeft graag een tuintje.

Daarnaast zijn VVE kosten van een appartement dusdanig hoog dat dat ook niet echt interessant is.

Maar nu komt het:
De helft van dat type woningen is gekocht door gezinnen die de gehele indeling aanpassen waardoor het niet meer levensloopbestendig is. Er waren gewoon niet voldoende kopers in de doelgroep van de woning.

En de woningen in het project met beukmaat 3,5 meter (!) zwaar overschreven want vielen zonder opties precies op NHG grens.

Mijn ouders zijn er super blij mee, want niet z’n ‘grijze’ buurt.

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-11-2025
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:00:
[...]

En de woningen die ouderen achterlaten dat gaat menig starter ook niet kunnen ophoesten als je daar geen korting op krijgt. Moeten alle jongeren dan of toevallig voor sociale huur in aanmerking komen of tot een hun 50e bij paps en mams blijven wonen wil je niet compleet wrecked gaan aan hoge huur?

• Rubbergrover1
lama83 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:08:
[...]

En de woningen die ouderen achterlaten dat gaat menig starter ook niet kunnen ophoesten als je daar geen korting op krijgt. Moeten alle jongeren dan of toevallig voor sociale huur in aanmerking komen of tot een hun 50e bij paps en mams blijven wonen wil je niet compleet wrecked gaan aan hoge huur?
Er zit ook nog wel wat tussen 'grote oude huizen' van senioren en nieuwbouw

• Rubbergrover1
GAIAjohan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:40:
[...]

De ouderen die ik ken willen prima verhuizen, maar niet als daarmee de huur omhoog gaat of zelfs gewoon niet te betalen is. Dan blijven ze liever noodgedwongen in hun veel te grote gezinswoning.
Dat is vaak ook voor een groot deel 'gevoel'. Bijvoorbeeld het idee dat als je je afgeloste woning voor 4 ton verkoopt en dan 1000 euro per maand huur moet betalen, dat voelt duur. Terwijl je dan eigenlijk veel goedkoper woont en ook nog een zak geld voor 'leuke dingen' hebt.

• ObiTewodros
marcelcee schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:18:
[...]

Dat is dan neem ik aan nadat alle materialen al een keer over de kop zijn gegaan ten faveure van de bouwer? Voor 20k bij een bouwsom van 400k lijkt het me sterk, maar ben wel benieuwd naar iets concreters dan mijn onderbuikgevoel :)
Jij denkt de winstmarge veel hoger is?

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
marcelcee schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:18:
[...]

Check de cijfers eens van de beursgenoteerde bouwbedrijven, of die van de cobouw 50 wetende dat het toptijden zijn voor aannemers. Zijn weinig bedrijfstakken die voor zulke marges hun bed uit komen.

• Conrado
[...]
Ha , ha, ik zat bij een aannemer die dat ook beweerde. Hij vond het niet leuk toen ik vervolgens zijn cijfers die hij bij de KvK gedeponeerd had erbij pakte :)

Simpel, een gemiddeld bedrijf heeft bruto - de opbrengst van een huis kan de aannemer niet even privé in z'n zak stoppen - circa 20~30% marge nodig. Daar gaan vervolgens alle overige kosten vanaf.

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Conrado schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:59:
[...]

Ha , ha, ik zat bij een aannemer die dat ook beweerde. Hij vond het niet leuk toen ik vervolgens zijn cijfers die hij bij de KvK gedeponeerd had erbij pakte :)

Simpel, een gemiddeld bedrijf heeft bruto - de opbrengst van een huis kan de aannemer niet even privé in z'n zak stoppen - circa 20~30% marge nodig. Daar gaan vervolgens alle overige kosten vanaf.
Wat zijn overige kosten? Maak het plaatje eens compleet voor een huis wat voor 450 te koop wordt gezet, want ik zie hier veel tegenstrijdige info.

450*.7 = 315
450*.8 = 360

Dus het bouwen kost dan ergens tussen de 315 en de 360. Uit nieuwsgierigheid: welke component daarvan is dan doorgaans grond en welke bouwkosten?

Marge is dan 90-135k. Daar moeten de overige kosten nog van af zeg jij. Wat en hoeveel zijn die overige kosten?

• Conrado
Ik ben (gelukkig) geen bouwondernemer, maar denk maar 'es mee: Ook een aannemer heeft een kantoor, een werf, indirect personeel, bedrijfsauto's, bouwmateriaal (stempels, ladders, stijgers), bouw gereedschap (liften, kranen, mixers) enzovoort.
Als het een huis in een project is, zitten - naast de bouwkosten - ook alle kosten van de voorbereiding, het ontwerp, vergunning, nutsaansluitingen enzovoort in de prijs. Plus alle uren om grond te verwerven, overleg met gemeente en ga zo maar door.

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Conrado schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:23:
Ik ben (gelukkig) geen bouwondernemer, maar denk maar 'es mee: Ook een aannemer heeft een kantoor, een werf, indirect personeel, bedrijfsauto's, bouwmateriaal (stempels, ladders, stijgers), bouw gereedschap (liften, kranen, mixers) enzovoort.
Kan ik volgen. Ik had anders ook verwacht dat dit versleuteld zou zijn in de kostenopgave, dus dat gebruik van kranen, liften ed per bouwdag * tarief al dan niet transparant als kosten in de offerte zou versleuteld worden.
Zeker omdat daar ook een risico zit van schaarste en inflatie. Als je de bouwkraan moet huren, maar die dingen zijn opeens qua tarief over de kop heb je uiteindelijk wel een probleem.
Als het een huis in een project is, zitten - naast de bouwkosten - ook alle kosten van de voorbereiding, het ontwerp, vergunning, nutsaansluitingen enzovoort in de prijs. Plus alle uren om grond te verwerven, overleg met gemeente en ga zo maar door.
Ok! Dit is de situatie waarbij bouwbedrijf projectontwikkelaar speelt begrijp ik?

EDIT
Die 20~30% berekende ik over de verkoopprijs, maar het zou logischer zijn als de marge berekend zou worden over het aannemersdeel. Want buiten aannemen zit er nog projectontwikkeling, juridische activiteiten, makelaar , leges, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door bulle bas op 27-06-2022 21:38 ]

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
Scuderia110 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:26:
[...]

Check de cijfers eens van de beursgenoteerde bouwbedrijven, of die van de cobouw 50 wetende dat het toptijden zijn voor aannemers. Zijn weinig bedrijfstakken die voor zulke marges hun bed uit komen.
Ja, wat ik hieronder ook lees. Voor 5% gaat echt niemand dat risico lopen/al dat werk verrichten lijkt me.

• Lisadr
[...]

Een paar jaar geleden las ik dat 75-plussers ongeveer 500.000 koopwoningen in Nederland hadden, grootste gedeeld vrijstaande woningen en ongeveer 40% woonden alleen. Het aantal 75-plussers die alleen in een grote woning wonen zal volgens de prognose in 2040 twee keer zo hoog zijn.

Probleem is dat te duur is voor ouderen om kleiner te gaan wonen en ze moeten hun vertrouwd huis in een vertrouwde omgeving gaan verlaten en gaan woningen een (nieuwbouw)appartement in een andere wijk. Als parkeren mogelijk is, dan is het vaak een dure en voor ouderen enge parkeergarage.

• di-Rossi
  • Laatst online: 06-01 10:18
marcelcee schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:39:
[...]

Ja, wat ik hieronder ook lees. Voor 5% gaat echt niemand dat risico lopen/al dat werk verrichten lijkt me.
Ik werk bij een bouwbedrijf, als wij 5% winst overhouden na afronding van een project gaat de vlag uit en loopt iedereen de polonaise. Onze gemiddelde winst was afgelopen jaar 3,3% over alle activiteiten. En let op, het zijn nu toptijden.

Voor projecten die worden aanbesteed ligt de winst lager aangezien we dan in concurrentie het project moeten verwerven, er is altijd wel een ander bedrijf die (nog) lager kan inschrijven.

Zelf een project ontwikkelen met eigen grond daar zit voor ons de winst. Maar dan zijn ook alle risico’s voor ons. Nu is verkoop van een huis geen probleem in deze tijd, maar wij hebben bijvoorbeeld nog gronden in ons bezit waar al 15 jaar niets mee gedaan kan worden. En die dus wel al lang zijn betaald en op de balans staan. Dat kostte ons bijna de kop zo’n 10 jaar geleden.

En nee de marge die wij halen op inkoop van materialen e.d. Is voor inschrijving er al uit gehaald en dus weggegeven aan de klant.

Blizzard: Speakerrrr#2714

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Goed verwoord @di-Rossi, ik heb daar laatst hier ook wat over geroepen (in dit topic of in een van de andere woning topics?) maar iedereen blijft toch denken dat in deze tijden van extreme woningprijzen de bouwers flink marge draaien. Mensen gaan volledig voorbij aan het feit dat grondkosten, materiaalkosten èn personeelskosten explosief zijn gestegen. Die laatste heeft natuurlijk alles te maken dat met het feit dat bouwers zelf bijna geen personeel meer hebben iedereen moeten inhuren. Omdat er tegenwoordig op een gemiddelde bouw tig onderaannemers en ZZP'ers rondlopen gaat er onevenredig veel mis waardoor de lijst met restpunten dusdanig oploopt dat je tegen het einde van een bouw langzaam je marge weer ziet verdampen als het een beetje tegen zit. Ik ken wel wat bouwen waar bijvoorbeeld een installatiebedrijf wordt ingehuurd, die op zijn beurt weer 3 (onder-)onderaannemers inhuurt, die op hun beurt weer wat ZZP'ers inhuren. En aan het einde van het project kun je de problemen op gaan lossen die vaak dan pas aan het licht komen waarbij je weer kunt gaan lopen 'vechten' met je onderaannemer over wie verantwoordelijk is en waar de fout zit.

Nee, de marges zijn iets hoger dan vroeger, maar daar is eigenlijk alles wel mee gezegd.

• di-Rossi
Harrie_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:35:
Goed verwoord @di-Rossi, ik heb daar laatst hier ook wat over geroepen (in dit topic of in een van de andere woning topics?) maar iedereen blijft toch denken dat in deze tijden van extreme woningprijzen de bouwers flink marge draaien. Mensen gaan volledig voorbij aan het feit dat grondkosten, materiaalkosten èn personeelskosten explosief zijn gestegen.
Bij de klant kun je deze kostenstijgingen ook amper verrekenen, ja volgens een CBS index welke dan bijv. In een kwartaal 4% stijging heeft laten zien waardoor je 4% stijging kan verrekenen. Dan zie je in datzelfde kwartaal de betonprijs +12% stijgen ( door de cementprijs welke wordt opgedreven door CO2 heffingen die nu in de prijs worden doorberekend). Weg marge.
Ja zegt de overheid dan, duurzaamheids ambities dus ga maar investeren in houtbouw.

https://www.epv.nl/dienstverlening/houtprijsindex

Off topic maar even een rant van mijn kant:
mooi hoor die klimaat/milieu politiek maar doordat NL amper eigen grondstoffen heeft en die we als land nog wel hebben worden vakkundig teruggedraaid door steeds hogere milieu eisen (cement, zand), zijn we als land compleet overgeleverd aan de wereldhandel waardoor elke prijsstijging 1 op 1 voor onze rekening komt.
Zie hier de explosie aan bouwkosten.

En als u denkt dat dit het plafond is, de verwachting is dat de betonprijs kan verdubbelen de aankomende 5 jaar door schaarste en CO2 heffingen.

[ Voor 5% gewijzigd door di-Rossi op 28-06-2022 08:44 ]

• CVTTPD2DQ
di-Rossi schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:32:
En als u denkt dat dit het plafond is, de verwachting is dat de betonprijs kan verdubbelen de aankomende 5 jaar door schaarste en CO2 heffingen.
Cementproductie zorgt naar schatting voor zo'n 7% van de CO₂-uitstoot wereldwijd, dus ja, als er ook maar enigzins een alternatief bestaat voor beton, geniet dat de voorkeur.

In Nederland wordt de uitstoot geschat op zo'n 3,5Mton per jaar. Ter vergelijking, alle huishoudens en kantoren samen stoten per jaar zo'n 4,6Mton per jaar uit.

Volledig stoppen met beton zou dus meer besparen dan alle woningen van Nederland volledig isoleren en van het gas afhalen.

• di-Rossi
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:00:
[...]

Cementproductie zorgt naar schatting voor zo'n 7% van de CO₂-uitstoot wereldwijd, dus ja, als er ook maar enigzins een alternatief bestaat voor beton, geniet dat de voorkeur.
Zeker, alleen als dat alternatief ook zeer duur in aanschaf wordt zal de uiteindelijke klant de rekening krijgen. Dan vraag ik mij af voor wie wij nog betaalbaar kunnen bouwen, aangezien ik de lonen niet in dezelfde tred zie mee stijgen.

Dus wat krijg je dan, kleiner oppervlakte, meer standaardisatie ( en nee dit is geen positief punt, geloof mij. Vb: detaillering en gebruik van inferieure materialen waarvan je denkt, tja dit blijft geen 5 jaar knap). Kortom minder waar voor je geld.
Op de lange termijn is dit geen houdbaar model om door te blijven bouwen, dus ben benieuwd waar onze minister van wonen mee gaat komen :+

[ Voor 8% gewijzigd door di-Rossi op 28-06-2022 09:07 ]

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01-2025
Miks schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:21:
[...]

Het plaatje met "historisch laag aanbod" dient dan wel wat verder doorgetrokken te worden. Zo extreem laag is het aanbod dan opeens niet meer. Daarnaast is niet alleen het aanbod, maar ook het aantal transacties van belang, en het aantal transacties is dan weer op een heel normaal niveau.

[Afbeelding]
https://www.nu.nl/economi...te-koop-in-nederland.html

[Afbeelding]
https://economie.rabobank...rtaalbericht-woningmarkt/

En wanneer je beide grafieken goed op je laat inwerken, begrijp je ook direct wat er zal gaan gebeuren als de vraagkant wegvalt (zoals we nu zien gebeuren ivm de hogere hypotheeklasten): een explosie van aanbod. Let wel, dit zien we nu nog niet, maar ligt dus zeker in de lijn der verwachting.
Die explosie van aanbod is zich nu een maand later echt aan het aftekenen. Met dank aan Jasper du Pont voor de data en de afbeeldingen.

Van dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naqtoJXSKzOB2TicSMgD5P7VOSA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3gDxO4nLcWCGtKBmldXVGqYZ.jpg?f=user_large

Naar dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqbmRMFxue6D8p18CEcsm195shI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ke9lzGyocAvC8ZLYLMIYctKG.jpg?f=user_large

In pakweg twee maanden! Heel eerlijk gaat het me allemaal net iets te snel. De rente stijgt te snel, het consumentenvertrouwen ongekend laag en neemt tot nu toe alleen maar af.

Ronduit onheilspellende inflatiecijfers... echt paniek in de tent bij producenten. De kans dat dit hele kluitje negativiteit goed gaat aflopen is vrijwel nihil. Als dit geen financiële crisis wordt, vreet ik m'n schoenen op. Beide.

• supersoco80
Miks schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Die explosie van aanbod is zich nu een maand later echt aan het aftekenen. Met dank aan Jasper du Pont voor de data en de afbeeldingen.

Van dit:
[Afbeelding]

Naar dit:
[Afbeelding]

In pakweg twee maanden! Heel eerlijk gaat het me allemaal net iets te snel. De rente stijgt te snel, het consumentenvertrouwen ongekend laag en neemt tot nu toe alleen maar af.

Ronduit onheilspellende inflatiecijfers... echt paniek in de tent bij producenten. De kans dat dit hele kluitje negativiteit goed gaat aflopen is vrijwel nihil. Als dit geen financiële crisis wordt, vreet ik m'n schoenen op. Beide.
In het huizenkooptopic word je voor gek verklaart als je economische tegenslag voorspelt....

Anyway: Lastig altijd dit soort kaartjes, ik kan op zijn twitter geen bron vinden voor de data.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Laapo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:13:
https://nos.nl/index.php/...elystad-helmond-en-almere

Bouwen-bouwen-bouwen... Of toch maar eerst even nadenken-nadenken-bouwen.

"In de atlas wordt zelfs gewaarschuwd voor de bouw van nieuwe woningen in Lelystad, Helmond en Almere. "Bouwen, bouwen, bouwen brengt ook risico's met zich mee", aldus de onderzoekers. "Zonder investeringen in de leefbaarheid en bereikbaarheid van dergelijke gemeenten wordt er mogelijk voor toekomstige leegstand gebouwd."
Zelfde atlas, andere journalist, andere nuance in het artikel:

https://www.nrc.nl/nieuws...-105-huishoudens-a4134211

Overigens is het ook weer een flinke selectie van grafiekjes. In dit geval gaat het in de grafiek om de 50 grootste gemeenten.
Wat ze daarbij vergeten is dat de kleinere gemeenten krimpen. Maar ook daar zit een feedback loop in: een deel van de jongeren die opgroeien in die kleine gemeenten, willen er wel graag wonen, maar kunnen er niet wonen. Omdat woningbouw niet gedaan wordt, niet mag / vergunningen te lang duren etc. Die trekken weg naar de grotere plaatsen/gemeente waar wel een Vinex wijk uit de grond gestampt kan worden. De kleinere gemeente heeft daardoor geen aanwas / kinderen meer, en gaat voorzieningen verschralen (scholen / winkels), terwijl de Vinex wijk in de grotere gemeente scholen te kort heeft en of te kleine lokalen en bereikbaarheids issues kent.

• CVTTPD2DQ
Get!em schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:47:
Wat ze daarbij vergeten is dat de kleinere gemeenten krimpen. Maar ook daar zit een feedback loop in: een deel van de jongeren die opgroeien in die kleine gemeenten, willen er wel graag wonen, maar kunnen er niet wonen. Omdat woningbouw niet gedaan wordt, niet mag / vergunningen te lang duren etc. Die trekken weg naar de grotere plaatsen/gemeente waar wel een Vinex wijk uit de grond gestampt kan worden.
Ja, want jongeren wonen in VINEX-wijken 8)7

Ik kom een beetje uit zo'n regio; zeker in de jaren '90 werd er jarenlang genoeg gebouwd - villa's aan de rand van het dorp. Moest vrijstaand zijn, beeldkwaliteit, het landschap niet aantasten, etc. etc.

Als het maar groot en ruim en luxueus was mocht alles. Flatjes? Natuurlijk niet, dat past niet 'in het dorp'. Dus ja, dat dorp is behoorlijk vergrijsd.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

(ik bedoel met opgroeiende jongere, dus 20+ tot 30)
Jazeker, vinex wijken, zeker hier in de buurt zijn eigenlijk vaak voorzien van 15-20% (met doel van 30%) sociale woningen (flatjes) en midden huur woningen (bovenwoningen etc) (10-30% afhankelijk van de invloed van grotere investeerders als bouwinvest). Wat dat betreft wel starterswoningen. Al valt het ook tegen hoe betaalbaar die zijn voor veel 20+. Dat de nieuwbouw koopwoningen nog niet meteen bij 20+ kan snap ik ook wel.
Overigens wel altijd weer typisch: die sociale woningen worden hier juist aan de randen geplaatst, ivm meeste overlast van doorgaande wegen, spoorlijnen etc. Ze fungeren vaak als geluidswal voor de duurdere woningen meer naar het midden toe.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:48
supersoco80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:24:
[...]

In het huizenkooptopic word je voor gek verklaart als je economische tegenslag voorspelt....

Anyway: Lastig altijd dit soort kaartjes, ik kan op zijn twitter geen bron vinden voor de data.
We zitten in een recessie, dus dat is de discussie niet.
Maar betreft woningen gaat het niet goedkoper worden. Zoals we nu kunnen zien tov vorig jaar is dat nieuwe moderne huizen nog steeds overboden worden.
Oude opknappers zijn moeilijker te verkopen (en zakken daardoor sneller) en door dure arbeid loont dat dus ook niet meer.

Maar voorspellingen hebben geen zin. Als je nu een huis nodig hebt, heeft het geen zin om 2 jaar te wachten om te hopen dat er 10-20% af gaat. Als doorstromer merk je ook niks van. Als je wilt verkopen om naar een ander land te gaan, zou ik het nu wel snel te koop zetten.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:28
Miks schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Van dit:
[Afbeelding]

Naar dit:
[Afbeelding]

Wat je ziet is een verschuiving van de krapte van 3-4 maanden naar 4-5 maanden, dat an sich vind ik helemaal niet schokkend. Maar wel met je eens dat er ook een hoop andere dingen gaande zijn die wel echt een negatieve impact hebben op een mogelijk vervolg hierop.

• Conrado
kx22 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:38:
[...]
Ehhh.... jawel, want dat zitten we niet. We verwachten hooguit een recessie. Rabobank: "We voorzien een milde recessie voor Nederland in het laatste kwartaal van 2022 en eerste kwartaal van 2023"

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-01 18:38
Get!em schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Maar ook daar zit een feedback loop in: een deel van de jongeren die opgroeien in die kleine gemeenten, willen er wel graag wonen, maar kunnen er niet wonen.
Zie je hier ook. Maar er is wel ruimte voor de enorm stinkende geitenschuur :').

Of voor de windmolens, die per stuk meer dan 1 miljoen m2 onbewoonbaar maken.

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
kx22 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Maar betreft woningen gaat het niet goedkoper worden. Zoals we nu kunnen zien tov vorig jaar is dat nieuwe moderne huizen nog steeds overboden worden.
Ik hoop dat je gelijk hebt en toch vraag ik het me af. Het stabiliseert nu al wel enigszins (niet gebaseerd op harde data, op basis van persoonlijke kijk op de zaak en het constant in de gaten houden van de woningmarkt). Maar welke kant gaat het op? Is het slechts het overbieden wat afgeremd wordt omdat de rente stijgt of...?

Ben zelf in de situatie dat ik over een koopwoning beschik maar zou toch graag met mijn partner meer richting midden Nederland verhuizen. Is nu dan echt zo'n slecht moment om te kopen? Want ik hoef niet per se weg, maar de wil is wel redelijk groot...
Beide prima inkomens, nu flinke overwaarde. Maar het zou toch zonde zijn om die te zien verdampen wanneer je nu wel de markt op gaat...

Angst lijkt mij te allen tijde een slechte raadgever, maar je wilt ook geen financieel domme keuzes maken. Ik volg dit topic ook erg actief maar als er iets te concluderen valt is dat de (huizen)markt compleet onvoorstelbaar is en al helemaal of de recessie een groot, klein of amper effect gaat hebben....

• big bang
Axel schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:56:
[...]

Beide prima inkomens, nu flinke overwaarde. Maar het zou toch zonde zijn om die te zien verdampen wanneer je nu wel de markt op gaat...
Of je die overwaarde nu in je huidige huis of in een ander huis ziet verdampen, who cares?

Of je vraag moet zijn of dat je duurder moet gaan wonen nu (groter of duurdere locatie), want die vraag is lastiger te beantwoorden. Maar of nu je huidige huis van 450 naar 350 zakt of een ander huis, maakt niet uit lijkt me?

• kx22
Conrado schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Ehhh.... jawel, want dat zitten we niet. We verwachten hooguit een recessie. Rabobank: "We voorzien een milde recessie voor Nederland in het laatste kwartaal van 2022 en eerste kwartaal van 2023"
Ja officieel is het geen recessie, want het BNP moet 2 kwartalen achter elkaar dalen. Aangezien de daling pas in q2 van 2022 is begonnen, kunnen we pas na q3 zeggen of het een recessie is. Echter merk je dat nu al dat de koopkracht naar beneden gaat. Wat zeer logisch is als je nu te maken met hebt 10% inflatie en de lage lonen maar met 2-3% worden verhoogd.
Dus koopkracht verminderd = recessie
Maar over 1 kwartaal kunnen we het vaststellen.

Maar de huizenmarkt is niet de aanstichter van een recessie, maar het resultaat van een recessie.

• kx22
Axel schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:56:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt en toch vraag ik het me af. Het stabiliseert nu al wel enigszins (niet gebaseerd op harde data, op basis van persoonlijke kijk op de zaak en het constant in de gaten houden van de woningmarkt). Maar welke kant gaat het op? Is het slechts het overbieden wat afgeremd wordt omdat de rente stijgt of...?

Ben zelf in de situatie dat ik over een koopwoning beschik maar zou toch graag met mijn partner meer richting midden Nederland verhuizen. Is nu dan echt zo'n slecht moment om te kopen? Want ik hoef niet per se weg, maar de wil is wel redelijk groot...

Angst lijkt mij te allen tijde een slechte raadgever, maar je wilt ook geen financieel domme keuzes maken. Ik volg dit topic ook erg actief maar als er iets te concluderen valt is dat de (huizen)markt compleet onvoorstelbaar is en al helemaal of de recessie een groot, klein of amper effect gaat hebben....
Ik wil ook graag groter wonen en denk: als mijn huis minder waard wordt, gaat mijn nieuwe huis ook minder kosten.

Daarnaast moet je inderdaad kijken naar wat je financieel kan dragen. Mijn ouders kochten hun eerste huis ook met angst dat ze hun baan zouden kunnen verliezen, maar na 40-50 jaar kunnen ze nu ook wel zeggen dat het een goede aankoop was.

• Axel
big bang schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:16:
[...]

Of je die overwaarde nu in je huidige huis of in een ander huis ziet verdampen, who cares?

Of je vraag moet zijn of dat je duurder moet gaan wonen nu (groter of duurdere locatie), want die vraag is lastiger te beantwoorden. Maar of nu je huidige huis van 450 naar 350 zakt of een ander huis, maakt niet uit lijkt me?
Eens! Verwoord het verkeerd, zit hem vooral in duurder gaan wonen dan (locatie en type woning).

• Axel
kx22 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:19:
[...]

Ik wil ook graag groter wonen en denk: als mijn huis minder waard wordt, gaat mijn nieuwe huis ook minder kosten.

Daarnaast moet je inderdaad kijken naar wat je financieel kan dragen. Mijn ouders kochten hun eerste huis ook met angst dat ze hun baan zouden kunnen verliezen, maar na 40-50 jaar kunnen ze nu ook wel zeggen dat het een goede aankoop was.
Klopt, echter waar ligt het goede omslag punt...? Want het huidige (goedkopere) huis zal minder snel minder waard worden dan het grotere en duurdere nieuwe huis.

Probeer de angst te onderdrukken met de wetenschap dat ik een volgend huis zou kopen om daar zeker 10-20 jaar te zitten en daarmee elke beweging de huizenmarkt ook wel weer "overleef". Echter merk ik dat ik toch een gevoel heb de markt nu op een kantelpunt staat waarbij ik echt geen gevoel meer heb bij welke kant het op gaat vallen.

• supersoco80
Axel schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:20:
[...]

Eens! Verwoord het verkeerd, zit hem vooral in (stuk) duurder gaan wonen dan (locatie en type woning).
Ja man. *piep*de starter die alles moet financieren.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 28-06-2022 20:38 . Reden: Rustig aan aub. ]

• Axel
supersoco80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:26:
[...]

Ja man. Fucck de starter die alles moet financieren.
Goed verhaal. Waar hoor je mij dat zeggen? Ik besef mij maar al te goed dat ik een bevoorrechte positie zit met reeds een koop woning die mee steeg de laatste jaren. Maar daarom mag ik niet sparren hier over de ontwikkeling op de huidige huizenmarkt? 8)7

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-01 15:56
Nou, 'het kijk de koe in de kont' logboek gaat vrijdag haar intreden doen.
https://www.nu.nl/economi...dere-biedingen-waren.html

PSN: Flix20-NL

• supersoco80
Axel schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:30:
[...]

Goed verhaal. Waar hoor je mij dat zeggen? Ik besef mij maar al te goed dat ik een bevoorrechte positie zit met reeds een koop woning die mee steeg de laatste jaren. Maar daarom mag ik niet sparren hier over de ontwikkeling op de huidige huizenmarkt? 8)7
Een beetje een antwoord vanuit frustratie. Ik merk dat er hier veel mensen uit de bovenlaag van de bevolking zitten. Veelal al lekker gebakken in huizen die inmiddels rond de 7ton zijn, een aantal zijn meer voor de lol aan het rondshoppen dan vanuit noodzaak. Ik mis hier nogal wat inlevingsvermogen in mensen die wat lager op de loonschalen staan en/of starten op de woonmarkt. Het is nogal makkelijk praten vanuit een huis wat je een paar jaar geelden aangeschaft hebt.

• supersoco80
Flix20 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:01:
Dit gaat direct een standaardhandeling worden voor mij na elke bieding. Ik zie geen enkele reden waarom je dat niet op zou vragen (hooguit als je het winnende bod hebt en niet wilt weten hoeveel je teveel betaald hebt ;))

• big bang
supersoco80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:02:
[...]

Een beetje een antwoord vanuit frustratie. Ik merk dat er hier veel mensen uit de bovenlaag van de bevolking zitten. Veelal al lekker gebakken in huizen die inmiddels rond de 7ton zijn, een aantal zijn meer voor de lol aan het rondshoppen dan vanuit noodzaak.
You are barking up the wrong tree. Zeker de doorstromers die van een huis van 300k naar 500k gaan laten weer een huis achter onder aan de markt. Die doorstromer kan er ook niets aan doen dat er te weinig woningen van 300k zijn, en dat er voor 200k al helemaal niets te koop is.
Ik mis hier nogal wat inlevingsvermogen in mensen die wat lager op de loonschalen staan en/of starten op de woonmarkt. Het is nogal makkelijk praten vanuit een huis wat je een paar jaar geelden aangeschaft hebt.
Volgens mij komen die problemen veelvuldig aan bod in dit topic, maar dat wil niet zeggen dat dat het enige is wat besproken kan worden toch?

• Compuhair
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de verkopend makelaar zegt "Je moet snel zijn, want er zijn al drie biedingen". Vervolgens biedt je veel te veel, koop je het huis, en blijkt er geen enkele andere bieder te zijn geweest.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-01 15:56
Compuhair schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:10:
[...]

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de verkopend makelaar zegt "Je moet snel zijn, want er zijn al drie biedingen". Vervolgens biedt je veel te veel, koop je het huis, en blijkt er geen enkele andere bieder te zijn geweest.
dan gebeurt er 1 ding; jij die je genaaid voelt.
Het is pas opvraagbaar nadat alle ontbindende voorwaarde zijn verlopen.
Hence mijn benaming 'het kijk de koe in de kont' logboek.

PSN: Flix20-NL

• Axel
[...]

Een beetje een antwoord vanuit frustratie. Ik merk dat er hier veel mensen uit de bovenlaag van de bevolking zitten. Veelal al lekker gebakken in huizen die inmiddels rond de 7ton zijn, een aantal zijn meer voor de lol aan het rondshoppen dan vanuit noodzaak. Ik mis hier nogal wat inlevingsvermogen in mensen die wat lager op de loonschalen staan en/of starten op de woonmarkt. Het is nogal makkelijk praten vanuit een huis wat je een paar jaar geelden aangeschaft hebt.
Die frustratie snap ik, was absoluut ook niet mijn intentie om die op te wekken. De bovenlaag (thans de bedragen die jij noemt) zit ik niet in en ik ben al zeker niet aan het rondshoppen voor mijn lol.

Ben inderdaad wel bevoorrecht dat ik, achteraf gezien, ik een goede tijd en toen het nog mogelijk was een huis heb kunnen kopen. Wat ervoor zorgt dat je in een categorie van doorstromers valt, waarbij ik absoluut niet de starters benijd.

Neemt niet weg dat er ook doorstromers zijn, die niet voor de lol rondshoppen, maar wel met interesse naar de ontwikkelingen op de huizenmarkt kijken omdat er dingen veranderen in de privé situatie.

• Joostje123
  • Laatst online: 16:00
Wat is hier de meerwaarde van? Om wie te controleren?

• Compuhair
Flix20 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:13:
[...]

Met principes koop je geen huis. Maar er moet toch heel wat gebeuren voordat ik ga bieden tegen onzichtbare bieders, waarvan ik geen idee heb hoeveel ze bieden.

• Axel
big bang schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:08:
[...]

You are barking up the wrong tree. Zeker de doorstromers die van een huis van 300k naar 500k gaan laten weer een huis achter onder aan de markt. Die doorstromer kan er ook niets aan doen dat er te weinig woningen van 300k zijn, en dat er voor 200k al helemaal niets te koop is.
En precies dit inderdaad.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:35
Flix20 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:13:
[...]

Dus eigenlijk is dit gewoon geld/tijdverspilling om aan de buitenwereld te tonen dat ze 'transparant' zijn...

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:59
best raar dat ik als verkoper moet laten weten wat er allemaal geboden is op mijn huis, dat gaat toch helemaal niemand iets aan?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-01 18:50
Compuhair schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:10:
[...]

Die makelaar dient vast gewoon 3 nep biedingen extra in :P

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]

Dat valt allemaal wel reuze mee. Er zitten hier een hoop doorstromers en daar zitten er maar weinig van in de prijsklasse 700k+. Verder hebben we hier ook best wel een aantal vaste bezoekers die ook jaren bezig zijn geweest om hun eerste woning te kopen.

En ja 'bovenlaag'; er zitten hier veel IT'ers en hoger opgeleiden of een combinatie van beide, dus daar komt wel een beetje een algemeen referentiekader vandaan in dit topic. :Y

• kx22
Axel schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:26:
[...]

Klopt, echter waar ligt het goede omslag punt...? Want het huidige (goedkopere) huis zal minder snel minder waard worden dan het grotere en duurdere nieuwe huis.

Probeer de angst te onderdrukken met de wetenschap dat ik een volgend huis zou kopen om daar zeker 10-20 jaar te zitten en daarmee elke beweging de huizenmarkt ook wel weer "overleef". Echter merk ik dat ik toch een gevoel heb de markt nu op een kantelpunt staat waarbij ik echt geen gevoel meer heb bij welke kant het op gaat vallen.
Beste is nu om eerst je huis te verkopen, een opknapper te kopen en dan opknappen en waarde creëren.
Maar ik heb er geen zin in, heb 2 linkerhanden en ook geen zin om het zelf te doen.
Woongenot moet je niet zien als een investering.

• kx22
supersoco80 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:26:
[...]

Ja man. Fucck de starter die alles moet financieren.
Ja dat moest ik 6 jaar geleden ook.
Nu zijn de goedkope woningen wel x2 gegaan, maar ook toen moest ik samen met mijn vrouw zowat alles inzetten om een woning van 275k te kunnen kopen.

En bedenk maar dit. over 10-20 jaar gaan andere jonge mensen gefrustreerd tegen jou reageren dat jij een huis kon kopen voor 4-5t.
Pagina: 1 ... 116 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg