Conrado schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:23:
Ik ben (gelukkig) geen bouwondernemer, maar denk maar 'es mee: Ook een aannemer heeft een kantoor, een werf, indirect personeel, bedrijfsauto's, bouwmateriaal (stempels, ladders, stijgers), bouw gereedschap (liften, kranen, mixers) enzovoort.
Kan ik volgen. Ik had anders ook verwacht dat dit versleuteld zou zijn in de kostenopgave, dus dat gebruik van kranen, liften ed per bouwdag * tarief al dan niet transparant als kosten in de offerte zou versleuteld worden.
Zeker omdat daar ook een risico zit van schaarste en inflatie. Als je de bouwkraan moet huren, maar die dingen zijn opeens qua tarief over de kop heb je uiteindelijk wel een probleem.
Als het een huis in een project is, zitten - naast de bouwkosten - ook alle kosten van de voorbereiding, het ontwerp, vergunning, nutsaansluitingen enzovoort in de prijs. Plus alle uren om grond te verwerven, overleg met gemeente en ga zo maar door.
Ok! Dit is de situatie waarbij bouwbedrijf projectontwikkelaar speelt begrijp ik?
EDIT
Die 20~30% berekende ik over de verkoopprijs, maar het zou logischer zijn als de marge berekend zou worden over het aannemersdeel. Want buiten aannemen zit er nog projectontwikkeling, juridische activiteiten, makelaar , leges, etc.
[
Voor 9% gewijzigd door
bulle bas op 27-06-2022 21:38
]