Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.815.149 views

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-01 19:02
geekeep schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Precies mijn punt en mijn kritiek op die "steek je handen uit de mouwen, ga 6 dagen 12 uur per dag werken en koop een krot" oplossingen.

Grote kans dat (minstens?) driekwart van degenen die hier posten hun eigen huis niet eens meer puur op hun inkomen zouden kunnen financieren. Voorbeelden van hoe men 15-30 jaar geleden instapte met een startsalaris is appels en peren vergelijken met de huidige situatie. Je moet al minstens een jaarsalaris aan spaargeld hebben om überhaupt een realistisch (over)bod + k.k. te kunnen betalen. Hoeveel van de starters van toen hadden dat als vereiste om kans te maken en tevens op de rekening staan..?
Dan vat je de insteek niet van die opmerking, als ik destijds als maximum in centrum amsterdam een op knap pand had kunnen doen als starters dan was dat het maar als ik als maximum een opknap appartement 3 hoog achter in de zaanstreek had kunnen betalen was dat het. Mijn punt is klagen helpt niet en het gras is altijd groener aan de andere kant dit is waar je nu mee te dealen hebt en dus maak je er het beste van.

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-01 11:57
Shadowhawk00 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Het lullige is dat we in dit topic al bijna 8 jaar roepen dat je alleen niets kan kopen. Dus blijkbaar is dat eigenlijk nooit echt zo geweest.
Maar de afgelopen paar jaar is de salarisgroei gewoon niet genoeg geweest om de inflatie bij te benen en de huizeprijzen zijn nog harder gestegen dan de inflatie dus dat probleem telt natuurlijk dubbel mee.
Je kan en minder betalen en wat je wilt betalen is ook nog eens veel meer waard geworden ( of duurder geworden )
Goh, wellicht heeft dat iets te maken met wet- en regelgeving welke resulteerde in een steeds grotere factor van het partnerinkomen bij de inkomenstoets? Laten we niet vergeten dat het beleid van de afgelopen paar kabinetten een flinke vinger in de pap heeft in hoe het er nu bij staat.

Het is namelijk inderdaad niet altijd zo geweest. Vroegah kocht je een groter huis omdat je inkomen omhoog was gegaan, niet omdat je toevallig in de juiste periode ingestapt was en een hoop lucht hebt om mee te financieren.
Conrado schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:22:
[...]

Misschien moet je dat ook niet zo letterlijk nemen: maar - in plaats van steeds herhalen wat niet kan - je meer richten op wat wèl mogelijk is.
sprhnk schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:23:
[...]

Dan vat je de insteek niet van die opmerking, als ik destijds als maximum in centrum amsterdam een op knap pand had kunnen doen als starters dan was dat het maar als ik als maximum een opknap appartement 3 hoog achter in de zaanstreek had kunnen betalen was dat het. Mijn punt is klagen helpt niet en het gras is altijd groener aan de andere kant dit is waar je nu mee te dealen hebt en dus maak je er het beste van.
Tijd om dit topic te sluiten dan, aangezien we de oplossing hebben; als modale starter koop je een studio van 30m2 waar je 2 man visite kunt ontvangen of een lek krot, waar je je scheel betaalt aan vaste lasten, m.b.v. Youtube alles opknapt en een paar jaar later voor een ton meer verkoopt (not..).

Wellicht een leuk gedachtegangetje voor de mensen met een (1e/2e/3e) koopwoning hier. Stel, we zouden de huizenmarkt resetten, iedereen hun huis uit zetten zonder spaargeld of overwaarde. Hoeveel euro minder aan woningwaarde (t.o.v. huidige woning) zou je nu kunnen betalen puur op basis van je inkomen?

[ Voor 11% gewijzigd door geekeep op 23-06-2022 15:48 ]

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
geekeep schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:33:
[...]

Goh, wellicht heeft dat iets te maken met wet- en regelgeving welke resulteerde in een steeds grotere factor van het partnerinkomen bij de inkomenstoets? Laten we niet vergeten dat het beleid van de afgelopen paar kabinetten een flinke vinger in de pap heeft in hoe het er nu bij staat.
Ja dus hoe kan het dan dat hij 4 jaar geleden alleen op 1 inkomen een huis kocht? Terwijl we al 8 jaar roepen dat het compleet onmogelijk is om alleen op 1 inkomen een huis te kopen.
Hij deed dus 4 jaar iets wat compleet onmogelijk was, en nu kopen veel stelletjes als starter een huis terwijl we allemaal roepen dat het als starter onmogelijk is om een huis te kopen zelfs als stelletje.

• geekeep
Shadowhawk00 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:49:
[...]

Ja dus hoe kan het dan dat hij 4 jaar geleden alleen op 1 inkomen een huis kocht? Terwijl we al 8 jaar roepen dat het compleet onmogelijk is om alleen op 1 inkomen een huis te kopen.
Hij deed dus 4 jaar iets wat compleet onmogelijk was, en nu kopen veel stelletjes als starter een huis terwijl we allemaal roepen dat het als starter onmogelijk is om een huis te kopen zelfs als stelletje.
Uhm, de "hoe kan het dan" is volgens mij precies de reden waarom dit topic bestaansrecht heeft? O+

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ero-Sensei schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:02:
Ik denk dat wanneer starters eens stoppen met slachtoffer spelen, de helft van het probleem al opgelost is.

Ik hoor en lees steeds maar weer:
- Ja maar in de stad is het niet te betalen
- Ja maar een kluswoning is geen optie, ik heb twee linker handen
- Ik heb HBO / WO en kan nog steeds niks kopen

Het is ook wel een mentaliteit dingetje hoor. Die twee linkerhanden die heb je omdat je je rechter handen nog nooit gebruikt hebt. 30 jaar geleden waren (mannen iig) veel handiger. Weet je wel, die generatie die nu overal de schuld van krijgt. Weet je waarom ze handiger waren? Omdat ze wel moesten! Ze konden niet voor elk wissewasje een klusjesman laten komen, en als ze een fancy afzuigkap wilden bouwde ze de koof zelf.

Ze hoefden ook niet in de stad te wonen, want ze pakte gewoon de fiets en reden naar hun werk, ook al was het 15 km verder. (Rotterdam, woonhuis onder 2 ton: 1 te koop), Rotterdam+10 kg woonhuis onder 2 ton: 2 pagina's).

En genoeg verdienen? Dat deden ze wel. Overdag op hun werk, en 's avonds bijbeunen. Of werkdagen van 12 uur, of 6 dagen in de week.

Toch ff wat anders dan 7 weken vaderschapsverlof, 4 dagen werken en een extra sleutel bij laten maken voor de huishoudhulp.

En ja, ik weet het, het is wat gechargeerd. Maar wel goed om de andere kant van de medaille te bekijken.
Prima constateringen mijns inziens. Neemt niet weg dat de politiek ernstig verzaakt heeft, we stonden erbij en stemden erop.

Poah dikke Massey.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Wellicht een leuk gedachtegangetje voor de mensen met een (1e/2e/3e) koopwoning hier. Stel, we zouden de huizenmarkt resetten, iedereen hun huis uit zetten zonder spaargeld of overwaarde. Hoeveel euro minder aan woningwaarde (t.o.v. huidige woning) zou je nu kunnen betalen puur op basis van je inkomen?
Goed punt .

Ik heb mijn huidige huis op mijn salaris gekocht. Alleen. Ik mocht 220k lenen maar huis was 180k.

Ik mag nu 360k lenen maar daar zou ik het waarschijnlijk niet mee reden, ik denk dat de marktwaarde 375/400k is.

2014 gekocht.

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-01 10:59
Waarschijnlijk maar een klein deel van de huizenbezitters. De huizenmarkt is de laatste jaren meer en meer op een pyramidespel gaan lijken waarin de starters de overwaardes van de huizenbezitters betalen. Een goeie oplossing zou zijn om de overwaarde bij verkoop van de woning te belasten, maar als je zoiets roept wordt je gekielhaald door huizenbezittend nederland dus dat is politieke zelfmoord..

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-01 18:43
xiangpo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:30:
[...]

Waarschijnlijk maar een klein deel van de huizenbezitters. De huizenmarkt is de laatste jaren meer en meer op een pyramidespel gaan lijken waarin de starters de overwaardes van de huizenbezitters betalen. Een goeie oplossing zou zijn om de overwaarde bij verkoop van de woning te belasten, maar als je zoiets roept wordt je gekielhaald door huizenbezittend nederland dus dat is politieke zelfmoord..
Inderdaad, want dan claimt men ineens dat een huis geen belegging is, maar om in te wonen en daarom onbelast zou moeten zijn. Intussen mag de huurder met enig vermogen (maar nog ontoereikend voor een eigen woning) wel gewoon box 3 heffing betalen. 8)7

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:32
Maahes schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:33:
[...]
Inderdaad, want dan claimt men ineens dat een huis geen belegging is, maar om in te wonen en daarom onbelast zou moeten zijn. Intussen mag de huurder met enig vermogen (maar nog ontoereikend voor een eigen woning) wel gewoon box 3 heffing betalen. 8)7
Typische have-not opmerking: ik heb een giga-overwaarde want ik heb m'n huis (letterlijk) zelf gebouwd. Die vrijetijdsbesteding weet de overheid al jaren op waarde te schatten met WOZ-heffing, OZB, Rioolrecht en ga zomaar door. De opbrengst over dat vermogen is verder nul: ik kan 'r nergens mee betalen.
Daar heeft die huurder met Box 3 heffing geen last van :)

[ Voor 6% gewijzigd door Conrado op 23-06-2022 16:42 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

• xiangpo
Conrado schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:40:
[...]

Typische have-not opmerking: ik heb een giga-overwaarde want ik heb m'n huis (letterlijk) zelf gebouwd. Die vrijetijdsbesteding weet de overheid al jaren op waarde te schatten met WOZ-heffing, OZB, Rioolrecht en ga zomaar door. De opbrengst over dat vermogen is verder nul: ik kan 'r nergens mee betalen.
Typische have opmerking.. Zo kunnen we wel even doorgaan he :+
Zulke edge-cases moeten dan over nagedacht worden, maar dat betekent nog niet dat het idee dan gelijk in de prullenbak kan omdat er een paar mensen zelf een huis gebouwd hebben.

Die kosten die je vermeld worden overigens gewoon weer doorbelast aan de huurder via een hogere huur.

• big bang
  • Laatst online: 06:56
Conrado schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:40:
[...]

Vrijetijdsbesteding of onbelaste arbeid? })

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Shadowhawk00

Mag ik er dan wel vanuit gaan dat ik niet minder ben gaan werken? Aangezien ik dat gedaan heb omdat ik het huis al had en de maandlasten goed kon betalen.
Want dan kan ik dit huis zo ongeveer kopen. Dit is effectief mijn eerste woning die 5 jaar geleden gekocht is op 80% FTE dus op 100% moet ik dat nog wel kunnen betalen.
Maahes schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:33:
[...]
Je hebt altijd nog onderhoud en op dit moment ook gewoon EWF wat je moet betalen aan belasting. Een eigen huis hebben is niet gratis door de extreem lage rente ben je wat minder kwijt maar met 5% rente op de hypotheek kom je al snel aan dezelfde maandlasten als huren.

[ Voor 30% gewijzigd door Shadowhawk00 op 23-06-2022 16:54 ]

• Conrado
xiangpo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:47:
[...]

Typische have opmerking.. Zo kunnen we wel even doorgaan he :+
Zulke edge-cases moeten dan over nagedacht worden, maar dat betekent nog niet dat het idee dan gelijk in de prullenbak kan omdat er een paar mensen zelf een huis gebouwd hebben. .
Dat snap ik ook, maar (opnieuw) lost dat niets op. Het ging me er om dat een woningbezitter met overwaarde al heel wat extra belasting betaalt. Je straft mensen achteraf voor iets waar ze zelf geen invloed, hooguit geluk hebben.

• Conrado
big bang schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:48:
[...]
Vrijetijdsbesteding of onbelaste arbeid? })
Vrijetijdsbesteding, want ik had toen ook gewoon betaald werk en trouwens ook vrouw en kinderen :)

• xiangpo
Conrado schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Dat snap ik ook, maar (opnieuw) lost dat niets op. Het ging me er om dat een woningbezitter met overwaarde al heel wat extra belasting betaalt. Je straft mensen achteraf voor iets waar ze zelf geen invloed, hooguit geluk hebben.
Ik mis nog steeds een goede reden waarom we overwaarde niet moeten belasten. De meeste argumenten komen niet verder dan: Jaa maar een huis is om in te wonen en geen belegging of dat ze geluk gehad hebben.

Als een huis om in te wonnen is en jij verkoopt het na 10 jaar met 200k overwaarde en je moet dan 20% belasting betalen, dan hou je nog steeds 160k winst over..

Overigens we belasten geluk nu ook al, als jij morgen een kanslot koopt en 100k wint mag je ook belasting betalen.

• Conrado
xiangpo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:57:
[...]
Ik mis nog steeds een goede reden waarom we overwaarde niet moeten belasten.
Omdat ik al 15 jaar over de overwaarde belasting betaal. Dubbele belasting is niet de bedoeling :)

[ Voor 17% gewijzigd door Conrado op 23-06-2022 17:00 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:01
pizzacabonara schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:05:
[...]

Prima constateringen mijns inziens. Neemt niet weg dat de politiek ernstig verzaakt heeft, we stonden erbij en stemden erop.
Ga toch een eind fietsen zeg, dit zijn de meest nietszeggende conclusies ooit.... 8)7 |:( |:( |:( Wat een verwaande bullshit. Ja standaarden zijn nu misschien wel hoog, maar wat ik om me heen zie is dit:

Je hebt een bepaald inkomen en woonwens --> dat blijkt eigenlijk nooit te kunnen want woningmarkt holy shit etc. --> je probeert overal wanhopig geld vandaan te toveren/te sparen/extra werken etc --> je stelt je eisen drastisch bij naar beneden ---> uiteindelijk snijden deze twee lijnen elkaar en kun je een huis/appartement kopen (oftewel: standaarden verlagen en zoveel mogelijk geld verdienen)

Het is toch duidelijk te zien dat er gigantisch veel mensen zijn die hun eigen huis niet eens kunnen betalen door de gestoorde prijsstijgingen? Dat heeft niks te maken met linkerhanden, wel of niet klussen etc. De verhouding tussen 1 uur werken en 1 m2 huis is gewoon compleet verschoven en daar heeft iedereen last van. }:O

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:43
[...]
Ik zou dan een ton tekort komen. We kochten destijds op de helft van ons leenvermogen. Nu 100k tekort op basis van het volledige leenvermogen. Kan er niets aan doen dat nieuwbouw in 2016 nog echt belachelijk goedkoop was. Rijtjeswoning in een Amsterdamse buitenwijk, incl uitbouw, dakkapel, vloerverwarming, kleine keukenupgrade en basic badkamer voor minder dan 200k. Voelde toen al als echt een spectaculair goede deal.

Staat wel op erfpachtgrond, maar goed.. Amsterdam he.

Als ik even uitzoom dan is de huidige prijs in de huidige markt veel logischer dan de von prijs destijds.
Shadowhawk00 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:51:
[...]

Mag ik er dan wel vanuit gaan dat ik niet minder ben gaan werken? Aangezien ik dat gedaan heb omdat ik het huis al had en de maandlasten goed kon betalen.
Want dan kan ik dit huis zo ongeveer kopen. Dit is effectief mijn eerste woning die 5 jaar geleden gekocht is op 80% FTE dus op 100% moet ik dat nog wel kunnen betalen.
Ah, goed punt. Ik ben ook minder gaan werken. Als we beiden op fulltime zouden zijn gebleven dan hadden we onze huidige woning wel nogmaals kunnen kopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Laapo op 23-06-2022 17:14 ]

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-01 19:02
[...]

Tijd om dit topic te sluiten dan, aangezien we de oplossing hebben; als modale starter koop je een studio van 30m2 waar je 2 man visite kunt ontvangen of een lek krot, waar je je scheel betaalt aan vaste lasten, m.b.v. Youtube alles opknapt en een paar jaar later voor een ton meer verkoopt (not..).

Ik zou een duurdere woning kunnen kopen dan waar ik in zit vrees ik. Ik kan mijn huidige woning opnieuw prima n financieren, ex kosten koper want je stelt geen spaargeld (daar zijn nog wat truckjes voor in de taxatie etc..). Als ik dan onder de 35 was zou ik geen OB hoeven te betalen en onder 40 zou ik mits rijke ouders ook nog van een jubelton kunnen genieten. Dat is veel gunstiger dan toen ik mijn eerste huis kocht waarbij dat wel moest. Maar goed ik denk dat dit verhaal voor de meeste mensen op gaat want als je ouder wordt ga je doorgaans meer verdienen en op een gegeven moment heb je een huis wat wel prima is.

Ik begrijp de klaagzang niet, je kunt niet alles wat je wilt. Dat is altijd zo en wat je wel kan is relatief aan de markt die op gaat. Binnen die context probeer je er het beste van te maken, en als je bereid bent daar meer voor te doen en offers te maken dan kom je er doorgaans jaren later beter uit. Met je vingers naar anderen wijzen kom je niet zo ver mee en ja de wereld is oneerlijk.

• Laapo
Merk dat de extreem lage prijzen van 2010-2016 een trauma hebben achtergelaten bij starters van nu en niet-kopers van toen. Blijkbaar wordt het dieptepunt van de woningprijzen in de nasleep van de kredietcrisis als maatstaf gehanteerd van wat normaal zou moeten zijn. Een deel van de huidige hoge prijzen is gewoon een herstelbeweging van de prijzen toen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Laapo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:17:
Merk dat de extreem lage prijzen van 2010-2016 een trauma hebben achtergelaten bij starters van nu en niet-kopers van toen. Blijkbaar wordt het dieptepunt van de woningprijzen in de nasleep van de kredietcrisis als maatstaf gehanteerd van wat normaal zou moeten zijn. Een deel van de huidige hoge prijzen is gewoon een herstelbeweging van de prijzen toen.
Exact dit.

Dat is gewoon best dom, want die periode is nooit de maatstaf geweest. Maar natuurlijk kent iedereen wel '1 iemand die in 2011 gekocht heeft en nu x-ton overwaarde heeft'.

Dus is de gedachte gelijk dat iedereen op een vergelijkbare situatie recht moet hebben, of niemand. Geen van beiden is waar.

• Morika
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-03-2025
Het is ook gek met de stijgende rente, ik heb mindwr dan een maand geleden een renteaanbod ontvangen, de rente is nu bij dezelfde bank voor dezelfde hypotheek/jaarvast met 0.55% gestegen 8)7

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-01 19:04
Barbapapa852 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:29:
[...]
en hoeveel denk je dat het tegenwoordig kost om die vervallen kluswoning te verbouwen en dan bedoel ik niet gelijk allemaal superdeluxe ? en dat ga je ook niet allemaal gefinancierd krijgen en ook niet voor die 230k kopen. in duiven ging een vervallen tussenwoning in de verkoop voor 250 (echt alles moest je strippen) en die is al met ruim 30k overboden.
Dan maak je me wel nieuwsgierig. Duiven is volgens mij namelijk een plaats waar best veel betaalbare woningen met een vraagprijs rond de 250k worden aangeboden, die er in het algemeen helemaal niet zo heel slecht uitzien. Dus als daar tussen óók een bouwval staat, dan vraag ik met af of die dan zo duur op Funda stond, of dat het een bijzonder huis was of zo. Ben wel benieuwd welke woning het is (misschien heb ik er overheen gekeken).

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-01 17:07
xiangpo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:57:
[...]

Ik mis nog steeds een goede reden waarom we overwaarde niet moeten belasten. De meeste argumenten komen niet verder dan: Jaa maar een huis is om in te wonen en geen belegging of dat ze geluk gehad hebben.

Als een huis om in te wonnen is en jij verkoopt het na 10 jaar met 200k overwaarde en je moet dan 20% belasting betalen, dan hou je nog steeds 160k winst over..

Overigens we belasten geluk nu ook al, als jij morgen een kanslot koopt en 100k wint mag je ook belasting betalen.
Het is altijd een lastige situatie.
Zo heb ik een woning in 2013 moeten verkopen vanwege einde relatie. Dat was een periode waarin je geen winst op een woning maakt, sterker nog de woning werd voor minder geld verkocht dan de hypotheek die we hadden. Er was in die woning ook nog eens behoorlijk wat spaargeld gestopt, omdat het een kluswoning was.
Nu heb ik een woning die wel een behoorlijke overwaarde heeft, maar ik heb die restschuld en verlies van vermogen door spaargeld wat in de woning zat wel verloren. Dit heb ik dus moeten betalen uit mijn "netto"-inkomen. Het is zelfs zo dat de overwaarde die ik nu heb mijn verlies is van destijds, dus per saldo sta ik 10 jaar later ongeveer op hetzelfde punt qua vermogen.

Het is altijd een "als"-spel, want als we niet uit elkaar waren gegaan had die woning nu zeker een behoorlijke overwaarde.

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Fr33z schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Ga toch een eind fietsen zeg, dit zijn de meest nietszeggende conclusies ooit.... 8)7 |:( |:( |:( Wat een verwaande bullshit. Ja standaarden zijn nu misschien wel hoog, maar wat ik om me heen zie is dit:

Je hebt een bepaald inkomen en woonwens --> dat blijkt eigenlijk nooit te kunnen want woningmarkt holy shit etc. --> je probeert overal wanhopig geld vandaan te toveren/te sparen/extra werken etc --> je stelt je eisen drastisch bij naar beneden ---> uiteindelijk snijden deze twee lijnen elkaar en kun je een huis/appartement kopen (oftewel: standaarden verlagen en zoveel mogelijk geld verdienen)

Het is toch duidelijk te zien dat er gigantisch veel mensen zijn die hun eigen huis niet eens kunnen betalen door de gestoorde prijsstijgingen? Dat heeft niks te maken met linkerhanden, wel of niet klussen etc. De verhouding tussen 1 uur werken en 1 m2 huis is gewoon compleet verschoven en daar heeft iedereen last van. }:O
Blijkbaar een snaar geraakt, ik ontken nergens dat de huidige huizenprijzen absurd zijn, maar beaam dat als je handig bent je een betere kans hebt in de huidige markt omdat je dan veel zelf kan aanpakken en een klushuis een reële optie kan zijn. Klussen levert meer op dan werken. Ik ben zelf die route bewandeld, mensen die moesten lachen bij het vertellen van mijn aankoop. Ben nu 2 jaar verder huis is bijna af als ik niet dit risico had genomen was ik nu niet meer ingestapt.

[ Voor 7% gewijzigd door pizzacabonara op 23-06-2022 19:27 ]

Poah dikke Massey.

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-01 10:04
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:28:
[...]

Dan maak je me wel nieuwsgierig. Duiven is volgens mij namelijk een plaats waar best veel betaalbare woningen met een vraagprijs rond de 250k worden aangeboden, die er in het algemeen helemaal niet zo heel slecht uitzien. Dus als daar tussen óók een bouwval staat, dan vraag ik met af of die dan zo duur op Funda stond, of dat het een bijzonder huis was of zo. Ben wel benieuwd welke woning het is (misschien heb ik er overheen gekeken).
Wij zijn in Duiven wezen kijken naar een woning, want inderdaad: goedkoop. De reden was snel duidelijk: Allemachtig wat is Duiven een treurige plek om te wonen. Verder is Duiven alleen te doen als je in Arnhem werkt, of verder dicht bij huis. Als je helemaal thuis mag werken ga je wel op zoek naar een plek om te wonen die wel mooi is. Niemand wil er wonen > geen vraag > lage prijzen.

• supersoco80
pizzacabonara schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:29:
[...]

Blijkbaar een snaar geraakt, ik ontken nergens dat de huidige huizenprijzen absurd zijn, maar beaam dat als je handig bent je een betere kans in de huidige markt omdat je dat veel zelf kan aanpakken en klushuis een reële optie kan zijn.
Denk je? Wij zijn wezen kijken bij een paar klushuizen:
a. Zo veel goedkoper zijn ze niet
b. Op klushuizen wordt ook lomp overboden (wij hebben 35k overboden en waren niet in de buurt van het hoogste bod bij het klushuis waar we uiteindelijk op geboden hebben. Aan dat klushuis moets ALLES gebeuren. Zat niet eens aardedraad in.)
c. Ik werk me de t****s. Ik zie echt niet waar ik de energie vandaan zou moeten hallen om èn een keuken èn stucken èn een badkamer èn een vloer èn een zonder èn isolatie èn etc etc aan te moeten pakken
d. Als ik die energie zou vinden, dan nog kan ik het geld en vooral de spullen niet vinden. Leuk bijvoorbeeld, zo'n warmtepomp, maar de wachtlijst voor de mensen die dat kunnen betalen is meer dan een jaar.

In dit topic zit ook ergens de bron van het probleem: Mensen die in een andere wereld leven. Die netjes gesetteld zitten in hun huis dat inmiddels 900k waard is, met zonnepaneeltjes die hun tesla opladen. Mensen die in zo'n totaal andere wereld leven dat ze denken dat het allemaal wel mee valt. Helaas zitten deze mensen ook in Den Haag. Dodelijk vermoeiend.

/rant

• Conrado
supersoco80 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:45:
[...]
In dit topic zit ook ergens de bron van het probleem: Mensen die in een andere wereld leven. Die netjes gesetteld zitten in hun huis dat inmiddels 900k waard is, met zonnepaneeltjes die hun tesla opladen. Mensen die in zo'n totaal andere wereld leven dat ze denken dat het allemaal wel mee valt. Helaas zitten deze mensen ook in Den Haag. Dodelijk vermoeiend.
Ik snap heel goed je probleem en je punt. Alleen met verwijten naar elkaar gaan we er niet komen :)

Ten eerste zijn er weldegelijk mogelijkheden: De huizenmarkt is een doorstroommarkt, immers als er geen nieuwkomers meer zouden bijkomen, houdt het vanzelf op. Dat is niet het geval, dus er zijn nog steeds mensen die weten in te stappen in de markt.

Daarnaast is het grote probleem de schaarste: de politiek moet dat oplossen.

• supersoco80
Conrado schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:57:
[...]

Ik snap heel goed je probleem en je punt. Alleen met verwijten naar elkaar gaan we er niet komen :)

Ten eerste zijn er weldegelijk mogelijkheden: De huizenmarkt is een doorstroommarkt, immers als er geen nieuwkomers meer zouden bijkomen, houdt het vanzelf op. Dat is niet het geval, dus er zijn nog steeds mensen die weten in te stappen in de markt.

Daarnaast is het grote probleem de schaarste: de politiek moet dat oplossen.
Dat is het probleem: Nee. Er zijn géén mogelijkheden. Als je starter bent met modaal inkomen kan je 'kiezen' uit 1 tot 2 appartementen per stad. Samen met een paar duizend anderen. Verdien je minder dan modaal of heb je al kinderen: Compleet kansloos.

Wat jij denkt dat door starters gekocht wordt, wordt door investeerders gekocht die het te huur zetten voor 1200 p/m +.

En de politiek gaat dit niet oplossen. Ik heb als privechauffeur kamerleden in de auto gehad. Die zitten in hun eigen bubbel en hebben geen flauw idee van hoe Jan met de pet leeft. Ze zijn zo ver verwijderd van de werkelijkheid. Ze denken ook echt oprecht dat starters gewoon te lui zijn om een kluspand te kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door supersoco80 op 23-06-2022 18:15 ]

• CVTTPD2DQ
  • Laatst online: 23:51
FreakNL schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:17:
Goed punt .

Ik heb mijn huidige huis op mijn salaris gekocht. Alleen. Ik mocht 220k lenen maar huis was 180k.

Ik mag nu 360k lenen maar daar zou ik het waarschijnlijk niet mee reden, ik denk dat de marktwaarde 375/400k is.

2014 gekocht.
Idem. In 2019 gekocht, maar ondanks salarisstijgingen ligt ons leenvermogen ruim onder de 3 ton, terwijl identieke huizen in de buurt niet onder de 3 ton te koop staan. Waarbij ik niet denk dat die prijzen realistisch zijn, maar goed.

Verwijderd

supersoco80 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Dat is het probleem: Nee. Er zijn géén mogelijkheden. Als je starter bent met modaal inkomen kan je 'kiezen' uit 1 tot 2 appartementen per stad. Samen met een paar duizend anderen. Verdien je minder dan modaal of heb je al kinderen: Compleet kansloos.

Wat jij denkt dat door starters gekocht wordt, wordt door investeerders gekocht die het te huur zetten voor 1200 p/m +.

En de politiek gaat dit niet oplossen. Ik heb als privechauffeur kamerleden in de auto gehad. Die zitten in hun eigen bubbel en hebben geen flauw idee van hoe Jan met de pet leeft. Ze zijn zo ver verwijderd van de werkelijkheid. Ze denken ook echt oprecht dat starters gewoon te lui zijn om een kluspand te kopen.
Je hebt we degelijk een punt : Vroegha kon je idd nog tegen normale prijzen huren(sociaal of privé, dat ff terzijde) Kon je ook huren en sparen, ook was het aanbod veel breder.

Maar toch is het uiteindelijk de politiek(onze stemkeuze) die dit veroorzaakt heeft. Hetgeen Pizzacarbonara aangaf.

Ik pik ff een reactie uit een ander forum, wat een beetje aangeeft wat er aan de hand is :

Om te beginnen weigeren ze de basisvraag te stellen: Waarvoor hebben we die huizen eigenlijk nodig?

Het antwoord op die vraag is volstrekt helder: om massa-immigratie te kunnen blijven faciliteren.

Zonder fundamentele koerswijziging komen er tot 2070 nog 3 miljoen mensen bij, waarvan 2,8 miljoen door het migratiesaldo. Alleen al dat saldo staat voor 1,35 miljoen woningen, en de rest van de groei zit alleen nog in tweede-generatie migranten. De autochtone populatie krimpt al.

Die groei is dus geen noodzaak, het is een keuze. Maar de politiek, van VVD tot GroenLinks, vertikt het om die keuze netjes bespreekbaar te maken. Als je alleen al de bovenstaande feiten op tafel legt, rechtstreeks ontleend aan het CBS, beginnen ze te loeien 'Populisme!'.

Intussen kosten die huizen niet alleen ruimte, ze kosten de belastingbetaler ook veel geld, zoals we hierboven zien.

Laat de Rekenkamer daar eens naar kijken.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2022 18:57 ]

Verwijderd

supersoco80 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:11:
[...]

Maar jij zit net zo goed in je eigen bubbel. Ik denk namelijk dat je in de grote steden en directe omgeving inderdaad heel veel geluk zult moeten hebben om een kans te krijgen als starter met modaal. Dat was in "mijn tijd" in Utrecht al een beetje, maar nu is dat nog veel erger. Ik zie een vergelijkbaar appartement als wat ik in 2005 voor 130k gekocht heb, wel in veel betere staat als het mijne qua afwerking, nu voor 300k staan. Heb ik 2010 verkocht voor 150k, toen was het lichtjes opgefrist maar nog niet echt af. Verdubbeld in prijs in 12 jaar dus.

Mijn bubbel bevind zich momenteel buiten de grote steden en dan is je beeld alweer heel anders. Hier heb je als starter met modaal zeer zeker nog wel mogelijkheden tot aan een jaren 30 tussenwoninkje met voor- en achtertuintje. Ook hier is de vraag steeds hoger aan het worden, maar de prijzen lagen hier altijd al laag en ze stijgen dus ook wat langzamer.

De grote steden hebben gewoon op termijn een extra probleem. Ze hebben er straks helemaal niemand meer die het zich nog kan veroorloven om bijvoorbeeld vuilnisman of winkelmedewerker te worden, want dan kunnen ze niet meer in hun levensonderhoud voorzien in de grote steden. Al die arbeid zullen ze dan moeten gaan importeren uit plaatsen waar die groepen nog wel kunnen wonen. En als er dan een structureel personeelstekort gaat ontstaan, dan kan zoiemand ook gewoon kiezen om niet in de grote stad te gaan werken. Dan moet je ze met extra geld gaan overhalen om toch naar de stad te komen om te werken. Aan het eind van liedje zal de gemeente dat dan moeten gaan subsidiëren ofzo, om te voorkomen dat er bijvoorbeeld scholen moeten sluiten en het afval een probleem gaat vormen.

• supersoco80
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:44:
[...]

Maar jij zit net zo goed in je eigen bubbel. Ik denk namelijk dat je in de grote steden en directe omgeving inderdaad heel veel geluk zult moeten hebben om een kans te krijgen als starter met modaal. Dat was in "mijn tijd" in Utrecht al een beetje, maar nu is dat nog veel erger. Ik zie een vergelijkbaar appartement als wat ik in 2005 voor 130k gekocht heb, wel in veel betere staat als het mijne qua afwerking, nu voor 300k staan. Heb ik 2010 verkocht voor 150k, toen was het lichtjes opgefrist maar nog niet echt af. Verdubbeld in prijs in 12 jaar dus.

Mijn bubbel bevind zich momenteel buiten de grote steden en dan is je beeld alweer heel anders. Hier heb je als starter met modaal zeer zeker nog wel mogelijkheden tot aan een jaren 30 tussenwoninkje met voor- en achtertuintje. Ook hier is de vraag steeds hoger aan het worden, maar de prijzen lagen hier altijd al laag en ze stijgen dus ook wat langzamer.

De grote steden hebben gewoon op termijn een extra probleem. Ze hebben er straks helemaal niemand meer die het zich nog kan veroorloven om bijvoorbeeld vuilnisman of winkelmedewerker te worden, want dan kunnen ze niet meer in hun levensonderhoud voorzien in de grote steden. Al die arbeid zullen ze dan moeten gaan importeren uit plaatsen waar die groepen nog wel kunnen wonen. En als er dan een structureel personeelstekort gaat ontstaan, dan kan zoiemand ook gewoon kiezen om niet in de grote stad te gaan werken. Dan moet je ze met extra geld gaan overhalen om toch naar de stad te komen om te werken. Aan het eind van liedje zal de gemeente dat dan moeten gaan subsidiëren ofzo, om te voorkomen dat er bijvoorbeeld scholen moeten sluiten en het afval een probleem gaat vormen.
Je krijgt met een modaal inkomen, als je de grens op zoekt, een hypotheek van 170k. Tenzij je echt de randen opzoekt (zeeland, zuid-zuid Limburg, Noord, noord Friesland) dan vind je gewoon niets:

https://www.funda.nl/kaar...2033713251283&id=42700756

Uitzondering: Deze vrijstaande woning in Almere: https://www.funda.nl/koop...8999896-alseidenstraat-8/

[ Voor 10% gewijzigd door supersoco80 op 23-06-2022 19:04 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:50
Conrado schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Dit is wat de NVM rapporteert:

[Afbeelding]
Dat is het gelijktijdig beschikbaar aanbod.

Zoals ik al schreef is dat flink gekrompen door de afgenomen doorlooptijd. Maar het jaarlijkse aanbod is van 2016 tm 2021 nauwelijks gewijzigd.

Kort gezegd kwamen er in 2021 wekelijks ongeveer net zoveel nieuwe woningen op de markt als er in de vijf jaren daarvoor wekelijks op de markt kwamen. Het werkelijke aanbod is dus min of meer gelijk gebleven. Want een woningzoekende kijkt niet even één keer op Funda om vervolgens dat huis te shoppen. Nu onmogelijk. Maar ook in 2016 toen het nog een kopersmarkt was hielden de kopers toch echt gemiddeld genomen maandenlang Funda in de gaten om de voor hen 'beste' huizen er uit te pikken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 16:11
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:32:
[...]

Je hebt we degelijk een punt : Vroegha kon je idd nog tegen normale prijzen huren(sociaal of privé, dat ff terzijde) Kon je ook huren en sparen, ook was het aanbod veel breder.

Maar toch is het uiteindelijk de politiek(onze stemkeuze) die dit veroorzaakt heeft. Hetgeen Pizzacarbonara aangaf.

Ik pik ff een reactie uit een ander forum, wat een beetje aangeeft wat er aan de hand is :

Om te beginnen weigeren ze de basisvraag te stellen: Waarvoor hebben we die huizen eigenlijk nodig?

Het antwoord op die vraag is volstrekt helder: om massa-immigratie te kunnen blijven faciliteren.

Zonder fundamentele koerswijziging komen er tot 2070 nog 3 miljoen mensen bij, waarvan 2,8 miljoen door het migratiesaldo. Alleen al dat saldo staat voor 1,35 miljoen woningen, en de rest van de groei zit alleen nog in tweede-generatie migranten. De autochtone populatie krimpt al.

Die groei is dus geen noodzaak, het is een keuze. Maar de politiek, van VVD tot GroenLinks, vertikt het om die keuze netjes bespreekbaar te maken. Als je alleen al de bovenstaande feiten op tafel legt, rechtstreeks ontleend aan het CBS, beginnen ze te loeien 'Populisme!'.

Intussen kosten die huizen niet alleen ruimte, ze kosten de belastingbetaler ook veel geld, zoals we hierboven zien.

Laat de Rekenkamer daar eens naar kijken.
Dus van nu 2022 t/m 2070 worden nog maar 200.000 babies geboren? Dat is iets meer dan 4.000 per jaar. Erg weinig als je kijkt dat er in 2019 maar liefst 170.000 babies geboren zijn.
Dan zou ik inderdaad veel migranten binnen halen ja.

Ik hoop dat jij en de schrijver snappen dat de welvaart heel snel in elkaar dondert. Zit je binnen 20 jaar met tekort aan mensen. Maar ze kunnen wel allemaal een gigantische huis kopen, alleen onderhoud...ja dat gaat niemand doen.

Ik zou er voor tekenen dat NL in 2070 20 miljoen inwoners heeft. Volgens mij gaan we met de huidige tempo eerder naar 30 miljoen dan naar 20 miljoen.

• geekeep
kx22 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:20:
[...]

Dus van nu 2022 t/m 2070 worden nog maar 200.000 babies geboren? Dat is iets meer dan 4.000 per jaar. Erg weinig als je kijkt dat er in 2019 maar liefst 170.000 babies geboren zijn.

Ik hoop dat jij en de schrijver snappen dat de welvaart heel snel in elkaar dondert. Zit je binnen 20 jaar met tekort aan mensen. Maar ze kunnen wel allemaal een gigantische huis kopen, alleen onderhoud...ja dat gaat niemand doen.

Ik zou er voor tekenen dat NL in 2070 20 miljoen inwoners heeft. Volgens mij gaan we met de huidige tempo eerder naar 30 miljoen dan naar 20 miljoen.
Je vergeet dat in die 50 jaar iedereen die nu 50+ is in de tussentijd overlijdt. Dus de immigratie simpelweg van de totale bevolkingsgroei in 2070 aftrekken om het aantal geborenen te bepalen is te kort door de bocht. Ik verwacht zelf over ~20 jaar wellicht een tijdelijke daling, als de ouderen uit gezinnen van 3-5 kinderen overlijden en de gezinnen met 1-2 kinderen deze generatie opvolgen.
Die piek kun je mooi zien verdwijnen komende decennia:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...olking/bevolkingspiramide

Tegelijkertijd gaat het aantal klimaatvluchtelingen groeien de komende 30 jaar, dus misschien is een ticket naar Mars zo gek nog niet.

[ Voor 5% gewijzigd door geekeep op 23-06-2022 19:32 ]

Verwijderd

supersoco80 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:49:
[...]

Je krijgt met een modaal inkomen, als je de grens op zoekt, een hypotheek van 170k. Tenzij je echt de randen opzoekt (zeeland, zuid-zuid Limburg, Noord, noord Friesland) dan vind je gewoon niets:

https://www.funda.nl/kaar...8425595,5.973349391744978

Uitzondering: Deze vrijstaande woning in Almere: https://www.funda.nl/koop...8999896-alseidenstraat-8/
https://www.funda.nl/koop...navigateSource=resultlist

Zou kunnen dat er 1 van 175k tussen zit hoor. Zijn wel allemaal woonhuizen, appartementen had ik al gefilterd en volgens Funda nog beschikbaar (geen garantie uiteraard). Geen villa's hoor. En hier hoef je niet enorm te overbieden. Nipt boven de vraagprijs maak je eigenlijk al wel een goede kans nu.

Nederland is al klein. Als je dan al begint met daar nog "de randen" af te snoepen en dan "Noord" + 2 andere provincies als rand bestempelt, dan hou je heel snel ook nog maar heel weinig oppervlak over.

Maar dat is dus precies die "bubbel". Mijn bubbel is heel anders dan die van jou, omdat wij ervoor gekozen hebben om te vertrekken uit een overspannen regio en in het noorden aan zee te gaan wonen. Het duurste huis op de markt hier momenteel heeft een vraagprijs van 650k, iets meer dan 200 m2 oppervlak, iets minder dan 500 m2 perceel, in de stad. 1 object van 700k te koop, maar dat is een oude kerk.

Maar de situatie is zoals hij is. Kansen zijn schaars. Maar je zult als starter toch op zoek moeten naar 1 van die schaarse kansen. En als dat niet binnen een straal van 20km van je geboorteplaats of werk kan, dan zul je toch verder moeten kijken. Mijn eerste appartement in Utrecht was ook totaal niet wat ik wilde hebben, maar wel wat ik net kon betalen in 2005 met het beetje spaargeld wat ik toen had erbij. En ook toen was ik afhankelijk van "de mazzel" dat een vastgoedondernemer in 1 klap meer dan een dozijn appartementen verkocht in een opkomend buurtje. Hij deed er nog meer van de hand, maar die had hij al verkocht aan de zittende huurders. Ik zag het gebeuren op Funda en ben er direct achteraan gegaan. Funda bestond toen volgens mij pas net een paar jaar.

• Conrado
kx22 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:20:
[...]
Dat is ook één van de algemene misrekeningen. Te lang is er gedacht in vergrijzing, krimpregio's en minder bevolking, terwijl nu blijkt dat het aantal inwoners alleen maar groeit. Zelfs harder dan de bouwproductie... :(

• kx22
geekeep schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:30:
[...]

Je vergeet dat in die 50 jaar iedereen die nu 50+ is in de tussentijd overlijdt. Dus de immigratie simpelweg van de totale bevolkingsgroei in 2070 aftrekken om het aantal geborenen te bepalen is te kort door de bocht. Ik verwacht zelf over ~20 jaar wellicht een tijdelijke daling, als de ouderen uit gezinnen van 3-5 kinderen overlijden en de gezinnen met 1-2 kinderen deze generatie opvolgen.
Die piek kun je mooi zien verdwijnen komende decennia:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...olking/bevolkingspiramide

Tegelijkertijd gaat het aantal klimaatvluchtelingen groeien de komende 30 jaar, dus misschien is een ticket naar Mars zo gek nog niet.
Sterftecijfer is gemiddeld 75-100k per jaar (incl boomers). Dus zelfs dan heb je een baby overschot van 50k per jaar.

De schrijver van dat stuk wilt gewoon alles op bordje van de migranten leggen, maar hoe erg zijn we tegen migranten? Oekrainers zijn ook migranten. Allemaal omdat ze rust willen in hun leven. Maar in de opvangcentra wordt het ook onmogelijk gemaakt door drukte.

Nu kan ik geen oplossing verzinnen dat dit direct oplost, maar als NL in oorlog is....zou ik persoonlijk ook graag ergens naartoe willen vluchten om een nieuw leven op te bouwen. Alleen als ik dan in een opvangcentra kom zonder enig vooruitzicht....ja.

• Laapo
Hoge woningprijzen en dure huren zijn effectief om immigratie te ontmoedigen. Durf de stelling aan dat dit zelfs effectiever is dan een hoog hek aan de grenzen. Dus.. ja, moet wonen wel goedkoper worden in dit populaire landje?

De meeste migranten zijn arbeidsmigranten uit de EU. Naast hoge huren is het ook een optie om wat arbeidsintensieve sectoren de nek om te draaien. Je weet wel, van die sectoren waar niemand met het bordeaux rode paspoort voor wilt werken.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:50
@Verwijderd
De grootste oorzaak van de vraag naar meer woningen in afgelopen decennia komt door de alsmaar kleiner wordende huishoudens.
Sinds 1960 is de bevolking in NL met 50% gegroeid. Het aantal huishoudens is in diezelfde periode met 150% gegroeid.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-12-2025
De rente op de tienjaars Nederlandse Staatsobligatie tikte 16 juni nog de 2,15% aan met als gevolg weer veel hypotheekrente verhogingen deze week tot 0,4% erbij. Gisteren en vandaag toch een ( onverwachte ?) flinke daling weer van de rente tot 1,75% bij sluiting vandaag. Dit i.v.m het feit dat er steeds meer signalen zijn van een naderende wereldwijde economische recessie vooral in de de VS en de EU. Indien de kapitaalmarktrente dus niet meer stijgt en zelfs nog meer zakt. dan zal conform de koppeling ook de hypotheekrente zijn hoogste punt hebben bereikt en kan deze weer gaan dalen. Een echte recessie heeft onder normale omstandigheden natuurlijk wel weer zijn invloed op de vraag naar koopwoningen alhoewel met de huidige tekorten deze waarschijnlijk niet snel daalt.

Verwijderd

Ivow85 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:52:
@Verwijderd
De grootste oorzaak van de vraag naar meer woningen in afgelopen decennia komt door de alsmaar kleiner wordende huishoudens.
Sinds 1960 is de bevolking in NL met 50% gegroeid. Het aantal huishoudens is in diezelfde periode met 150% gegroeid.
Nee

Alleenstaands zijn ze in 35 jaar met 1 miljoen toegenomen :
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/37620

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-01 14:59
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:56:
[...]

Nee

Alleenstaands zijn ze in 35 jaar met 1 miljoen toegenomen :
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/37620
Je kijkt verkeerd, niet alleen eenpersoons huishoudens laten huishoudens kleiner worden. Zie https://www.cbs.nl/nl-nl/...onsituatie/huishoudens-nu

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQMVKhx_jQjq5LWGSOH5DbI5UP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSiH8Bz8Kg0lDcy0fdGs7fEW.jpg?f=fotoalbum_large

• Shadowhawk00
kx22 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Sterftecijfer is gemiddeld 75-100k per jaar (incl boomers). Dus zelfs dan heb je een baby overschot van 50k per jaar.

De schrijver van dat stuk wilt gewoon alles op bordje van de migranten leggen, maar hoe erg zijn we tegen migranten? Oekrainers zijn ook migranten. Allemaal omdat ze rust willen in hun leven. Maar in de opvangcentra wordt het ook onmogelijk gemaakt door drukte.
Aan de andere kant kunnen we wel een stuk selectiever zijn naar wie we binnen laten en ook eisen stellen dat ze aan het werk gaan en zich aanpassen.
Overigens houden die duren huizen natuurlijk geen migranten tegen als ze allemaal sociale huurwoning toegewezen krijgen. En we moeten ook gewoon niet te veel mensen in het land willen hebben leuk veel mensen maar er moet wel werk voor zijn.

Verwijderd

jurjen_g schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:08:
[...]

Je kijkt verkeerd, niet alleen eenpersoons huishoudens laten huishoudens kleiner worden. Zie https://www.cbs.nl/nl-nl/...onsituatie/huishoudens-nu

[Afbeelding]
Ja inderdaad...goed gezien

Het heeft verder ook niks met politiek te maken, dus gewoon doorlopen mensen, niks aan de hand!

Verder ga ik er niet op in... ;w

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2022 21:21 ]

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-01 14:59
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:17:
[...]

Ja inderdaad...goed gezien

Nou ja, je mag best verder erop ingaan, want de reden dat huishoudens kleiner worden zou wellicht ook kunnen samenhangen met veel migratie (weet ik niet, maar kan ik me voorstellen). Ik wilde alleen graag aangeven dat @Ivow85 gewoon een correcte post op basis van CBS gegevens deed waar jij 'nee' op aangaf.

In elk geval, er worden te weinig huizen bijgebouwd, er is teveel crisis in de wereld waardoor migratie alleen maar een groter probleem wordt in de komende decades en tegelijkertijd hebben we te weinig arbeidskrachten, en ver* we ook hier het milieu zodat over 150 jaar wijzelf de migranten zijn naar het oosten...

Ik vind dat we hier in West Europa snel weer eens compleet nieuwe steden moeten bouwen, om wonen voor iedereen betaalbaar te maken. Voorsorteren op wat komen gaat i.p.v. continu achter de feiten aanrennen, waardoor wonen voor bepaalde groepen helemaal onbereikbaar wordt (ook huren).

[ Voor 4% gewijzigd door jurjen_g op 23-06-2022 21:27 ]

Verwijderd

jurjen_g schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:25:
[...]

Nou ja, je mag best verder erop ingaan, want de reden dat huishoudens kleiner worden zou wellicht ook kunnen samenhangen met veel migratie (weet ik niet, maar kan ik me voorstellen). Ik wilde alleen graag aangeven dat @Ivow85 gewoon een correcte post op basis van CBS gegevens deed waar jij 'nee' op aangaf.

In elk geval, er worden te weinig huizen bijgebouwd, er is teveel crisis in de wereld waardoor migratie alleen maar een groter probleem wordt in de komende decades en tegelijkertijd hebben we te weinig arbeidskrachten, en ver* we ook hier het milieu zodat over 150 jaar wijzelf de migranten zijn naar het oosten...

Ik vind dat we hier in West Europa snel weer eens compleet nieuwe steden moeten bouwen, om wonen voor iedereen betaalbaar te maken. Voorsorteren op wat komen gaat IPV continu achter de feiten aanrennen.

• kx22
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Jeetje, jij bent er dus zo een.
Keihard op migranten gooien en als iemand met een onderbouwde argument komt dan snel zeggen dat je er niet meer op ingaat.

Altijd makkelijk een groep kiezen en als schuldige aanvinken. |:(

• kx22
[...]

Ik vind dat we hier in West Europa snel weer eens compleet nieuwe steden moeten bouwen, om wonen voor iedereen betaalbaar te maken. Voorsorteren op wat komen gaat i.p.v. continu achter de feiten aanrennen, waardoor wonen voor bepaalde groepen helemaal onbereikbaar wordt (ook huren).
Eens, alleen wie gaat ze bouwen. Daar missen we nu toch de handjes voor. Of worden dat dan weer de Oostblokkers (die weer goedkope krachten uit andere landen gaan halen).

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-11-2025

Nu de politiek nog ;) En anders wordt de sociale huur ook voor hoogopgeleiden; dan heb je de volgende strategie: zorgen dat je geen ambitie hebt en carrièrestappen maakt (en derhalve iemands potentieel niet benut wordt voor de samenleving) en dan ben je verzekerd van iets betaalbaar voor de rest van je leven (liefst in een grote stad).

• Conrado
kx22 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:41:
[...]
Eens, alleen wie gaat ze bouwen. Daar missen we nu toch de handjes voor. Of worden dat dan weer de Oostblokkers (die weer goedkope krachten uit andere landen gaan halen).
Ik ga (weer) bouwen, en het valt me op hoe houtje-touwtje de bouw nog steeds is. Iedere bouw wordt anders aangepakt en uitgewerkt. Veel gebeurt ter plaatste, hoewel je dat ook vooraf zou kunnen doen.
Heel veel standaard huizen zou je fabrieksmatig kunnen bouwen / assembleren, maar dat is nog heel beperkt. En - over Europa gesproken - een auto heeft EU-typegoedkeur en mag dan in ieder EU-land verkocht worden. De bouwvoorschriften zijn hier en in de ons omliggende landen zó verschillend dat het heel moeilijk is grensoverschrijdend te werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Conrado op 23-06-2022 22:05 ]

• kx22
Conrado schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:01:
[...]

Ik ga (weer) bouwen, en het valt me op hoe houtje-touwtje de bouw nog steeds is. In iedere bouw wordt anders aangepakt en uitgewerkt. Veel gebeurt ter plaatste, hoewel je dat ook vooraf zou kunnen doen.
Heel veel standaard huizen zou je fabrieksmatig kunnen bouwen / assembleren, maar dat is nog heel beperkt. En - over Europa gesproken - een auto heeft EU-typegoedkeur en mag dan in ieder EU-land verkocht worden. De bouwvoorschriften zijn hier en in de ons omliggende landen zó verschillend dat het heel moeilijk is grensoverschrijdend te werken.
Tsja als er altijd een tekort is geweest, zullen de mensen niet zo kritisch zijn.
Bij een nieuwbouwproject in Rotterdam was een aannemer geplet door een zware kozijn.
Een kennis van mij kocht dus daar een woning.
Heel erg zielig, maar hoe er werd gewerkt....verbaasde het hem ook niet dat er iemand helaas zijn leven aan heeft verloren.

Er wordt zoveel langs elkaar heen gewerkt. Onderaannemers die elkaar niet kennen en ook niks bespreken.

• CVTTPD2DQ
Ik ga (weer) bouwen, en het valt me op hoe houtje-touwtje de bouw nog steeds is. Iedere bouw wordt anders aangepakt en uitgewerkt. Veel gebeurt ter plaatste, hoewel je dat ook vooraf zou kunnen doen.
Heel veel standaard huizen zou je fabrieksmatig kunnen bouwen / assembleren, maar dat is nog heel beperkt.
Als buitenstaander krijg ik het idee dat er erg vanuit de capaciteiten van de inzetbare werknemers wordt gedacht; als je betonijzervlechters en metselaars in dienst hebt, ga je niet met hout bouwen. Dat is net zoiets als je clubje 50+ backend-Javanen een hippe flitsende website laten bouwen.

• Shadowhawk00
[...]

Dat valt wel mee, hier een heel project voornamelijk blokkendoos voor de binnenmuren en dan de afwerking netjes met stenen gemetseld. Maar goed dat zal niet overal gebeuren want je moet het wel weer aanvoeren

• Conrado
Over metselen gesproken. Straks staan bij mij metselaars voor pakweg € 65/uur stenen te 'stapelen'. Begrijp me goed, metselen is een echt vak. En toch zou je denken dat we ondertussen wel metselrobots zouden hebben. Automatisch stenen van pallets pakken en verwerken :)

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:25
Hier word een hele wijk met 4000 woningen prefab uit de grond gestampt (behalve eenhandvol vrije kavels) zelfs een appartementencomplex was grotendeels prefab
Conrado schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:36:
Over metselen gesproken. Straks staan bij mij metselaars voor pakweg € 65/uur stenen te 'stapelen'. Begrijp me goed, metselen is een echt vak. En toch zou je denken dat we ondertussen wel metselrobots zouden hebben. Automatisch stenen van pallets pakken en verwerken :)
Steenstrip panelen zijn goedkoper. :+

[ Voor 57% gewijzigd door perspectivebass op 23-06-2022 22:38 ]

• lama83

Nou ja, je mag best verder erop ingaan, want de reden dat huishoudens kleiner worden zou wellicht ook kunnen samenhangen met veel migratie (weet ik niet, maar kan ik me voorstellen).
Dat wordt wel vaker geopperd; Oost-Europanen die voor thuis hier werken of single mannen uit Afrika in de vorm van (economische) (')vluchteling(').

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:05
lama83 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:10:
[...]

Dat wordt wel vaker geopperd; Oost-Europanen die voor thuis hier werken of single mannen uit Afrika in de vorm van (economische) (')vluchteling(').
Die wonen vaak weer met meerderen in een huis. ;)

• big bang
En toch zou je denken dat we ondertussen wel metselrobots zouden hebben. Automatisch stenen van pallets pakken en verwerken :)
Dat gebeurt ook wel; in fabrieken. Waneer die wand vervolgens op een vrachtwagen naar de bouw gaat. Het gebeurt alleen nog maar heel weinig.

En die metselaars? Die hebben we voorlopig nog hard zat nodig in renovatie en verbouwen.

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

kx22 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:38:
[...]

Keihard op migranten gooien en als iemand met een onderbouwde argument komt dan snel zeggen dat je er niet meer op ingaat.

Hallo hee, jij speelt nu toch ook hard op de man. Omdat je een mening niet deelt betekent dat niet dat je de persoon in kwestie automatisch hoeft af te fakkelen. Aanwas uit migratie staat op record hoogte op dit moment. https://www.cbs.nl/nl-nl/...ten-komen-naar-nederland-

[ Voor 26% gewijzigd door pizzacabonara op 24-06-2022 10:24 ]

Poah dikke Massey.

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

pizzacabonara schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:20:
[...]

Hallo hee, jij speelt nu toch ook hard op de man. Omdat je een mening niet deelt betekent dat niet dat je de persoon in kwestie automatisch hoeft af te fakkelen. Aanwas uit migratie staat op record hoogte op dit moment. https://www.cbs.nl/nl-nl/...ten-komen-naar-nederland-
Maar dat hoeft allemaal geen probleem te zijn als je als overheid maar een plan hebt.

Poah dikke Massey.

• Shadowhawk00
Dat zal best goed werken voor losstaande muren maar niet voor allemaal vage hoekjes enzo. Het is dus maar de vraag of dit echt goed toepasbaar is. Net zoals die stratenmaak machine die gewoon de straat voor je neerlegt. Werkt prima maar alleen voor een lang stuk rechte straat.

• big bang
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:50:
[...]

Dat zal best goed werken voor losstaande muren maar niet voor allemaal vage hoekjes enzo.
Lijkt me ook een kwestie van doorontwikkeling. En dan voornamelijk om dat op zo'n manier te doen dat je niet langer bezig bent met programmeren van de machine dan om het zelf te metselen.

De techniek die de machine de bewegingen laat maken bestaat al, het is nu zorgen voor software die bepaald welke steen waar komt. En voor gestandaardiseerde pallets zodat de robot ze ook vast kan pakken.

Verwijderd

kx22 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:38:
[...]

Maar zijn migranten dan de schuldige of meer een symptoom van sectoren die draaien op goedkope arbeidsmigranten en daarmee de lasten deels op de samenleving afwentelen? We hebben natuurlijk alleen arbeidsmigranten, omdat we hier sectoren hebben die de arbeid hier lokaal niet kunnen krijgen voor een appel en een ei. In mijn ogen zijn migranten wel een probleem voor de te krappe woningmarkt, maar de schuldige is in mijn ogen degene die ze hierheen haalt om voor weinig te werken.

Ik snap de wat "vijandige" houding van sommige mensen wel, ook tegenover vluchtelingen. Ze snappen ook wel dat we iets moeten met die mensen, maar het is natuurlijk heel frustrerend om al 10+ jaar op de wachtlijst voor een sociaal huurflatje te staan en non-stop links en rechts ingehaald te worden door mensen met een "status" of "urgentie". Dat laatste komt volgens mij overigens steeds minder voor. Voor die mensen voelt het natuurlijk wel een beetje alsof ze minderwaardig zijn vergeleken met een vluchteling, die relatief gezien "in no time" een woning heeft.

Ik vrees dat dat sentiment alleen maar heftiger gaat worden, zolang er geen uitzicht is op een forse versterking van het aanbod aan sociale huur. En dat uitzicht hebben we nog niet. Sterker nog, de huidige ontwikkelingen doen mij verwachten, dat dat uitzicht verder weg is dan ooit.

• Shadowhawk00
big bang schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:55:
[...]

Lijkt me ook een kwestie van doorontwikkeling. En dan voornamelijk om dat op zo'n manier te doen dat je niet langer bezig bent met programmeren van de machine dan om het zelf te metselen.

De techniek die de machine de bewegingen laat maken bestaat al, het is nu zorgen voor software die bepaald welke steen waar komt. En voor gestandaardiseerde pallets zodat de robot ze ook vast kan pakken.
De vraag is meer, is het economisch verantwoord om te doen of is het niet gewoon veel makkelijker om iemand het te laten metselen. Als je een machine moet neerzetten en instellen op een bouwplaats omdat je de buitenmuur moet metselen en die machine is beperkt ( omvang oid ) dan is het maar de vraag hoeveel tijd/geld je bespaard en wat de machine aan afschrijving kost.
Als je een metselaar een muurtje ziet metselen met alle hoekjes gaat dat echt heel erg snel.
En vergeet niet dat een persoon natuurlijk veel makkelijker inzetbaar is als een specialistische machine, en zeker op een bouwplaats wil je natuurlijk wel een minimum aantal mensen per gebied hebben voor de veiligheid.

• big bang
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:01:
[...]
dan is het maar de vraag hoeveel tijd/geld je bespaard en wat de machine aan afschrijving kost.
Mee eens, maar ik denk wel dat we daar verschil gaan zien tussen de seriematig gebouwde woningen, en de one-of-a-kind vrijstaande villa's. De rijtjeshuizen zullen sowieso al sneller uit de fabriek komen, maar mogelijk komt voor bijvoorbeeld tweekappers de fabriek in de toekomst wel naar het huis toe.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-01 12:09
[...]

Per gemeente/bestemmingsplan kunnen bouwvoorschriften (niet zijnde bouwbesluit) anders zijn. Er is ook zoiets als een beeldkwaliteitsplan waardoor je niet zonder meer kan stempelen. Een auto wordt goedgekeurd en is in heel Europa te slijten. Bedenk dan dat die auto alleen in het lokale dorp zo mag rijden en niet erbuiten en je hebt een idee hoe het in de regelgeving geregeld is voor de bouw.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De 'top' van de bouw is gewoon niet vooruit te branden.
20 jaar geleden eens een een paar projectontwikkelaars bezocht. In de vergaderruimte lagen letterlijk dakpannen en bakstenen. Domotica was voor hun toen een loze leiding voor het internet naar 1 of 2 plaatsen in het huis.

Het is een groot (politiek) spel, waarbij de gevestigde partijen/belangen allemaal elkaar helpen.

Zo heb ik mijn huis gekocht van een opkoper na executie. De oud-eigenaren zijn voor een bedrag benadeeld waar je u tegen zegt. Maar de bank is makkelijk klaar, de makelaar vond het ook wel prima, want die hadden regelmatig werk van de opkoper en de opkoper, tja, die bulkte van het geld.
En denk maar niet dat het anders is bij de grondpolitiek. Al die topmannen van projectontwikkelaars hebben eigen BV's waarin grond zit. En die grond laten ze 10-20 of zelfs 30 jaar zitten. Dus moeten de gemeentes wel zaken doen met die projectontwikkelaars, want anders wordt er gewoon niet gebouwd.
Maar die topmannen zijn ook vaak 'bekenden' in de stad. Die geven nog eens een feestje of spenderen wat aan een goed doel of museum. Dus ook in de politiek liggen ze niet verkeerd.

Het is niet meteen corruptie, maar als 'nieuwe' concurrent kom je er dus ook niet zomaar tussen. En als ze zich toch bedreigd voelen, dan zie je ineens wat beweging om de concurrentie buiten de deur te houden.

• Señor Sjon
Je hebt het FTM-verhaal gelezen erover? Erg eenzijdig en ik had wel beter van FTM verwacht. Komt waarschijnlijk ook omdat ik aan de andere kant van de tafel zit en soms redelijk gefrustreerd dat een grondpositie van 25 jaar oud EINDELIJK bebouwd mag worden. En die is dan niet eens anticiperend gekocht, maar gewoon met een (aanstaande) bouwtitel die met een beleidswijziging van de provincie opeens niet meer doorging.

• Conrado
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:12:
[...]
Per gemeente/bestemmingsplan kunnen bouwvoorschriften (niet zijnde bouwbesluit) anders zijn. Er is ook zoiets als een beeldkwaliteitsplan waardoor je niet zonder meer kan stempelen.
Ik heb een kavel van een privéeigenaar gekocht dat binnen een nieuwbouwwijk is gesitueerd. Voor totaal 3 kavels is een compleet 180-pagina's bestemmingsplan geschreven, dat volledig afwijkt van het bestemmingsplan van de wijk (250 huizen) 8)7

De architectonisch verschillen, hoeven echter een industrieel bouwproces niet in de weg te staan. zie bijvoorbeeld Dalalith of Prefaxis. Technisch moet het toch aan het bouwbesluit voldoen, moet BENG kloppen en moet bijvoorbeeld de elektrische installatie aan NEN1010 voldoen.

• Rubbergrover1
[...]

Heel veel standaard huizen zou je fabrieksmatig kunnen bouwen / assembleren, maar dat is nog heel beperkt.
Wat bedoel je met 'ik ga weer bouwen'? Ben je koper in een project of laat je je eigen huis bouwen?

Er wordt namelijk juist al heel veel standaard en fabrieksmatig gebouwd. Simpel voorbeeld, als je een projectwoning koopt, dan zul je niet snel als optie een uitbouw van 1 meter of van anderhalve meter kunnen nemen, maar zul je 1,20 of 2,40 'moeten' nemen. Juist omdat de vloer- en plafondplaten zulke standaardmaten hebben. En veel woningen zijn bv 5,40 of 5,70 breed, omdat dat ook zo gestandaardiseerd de fabriek uit kan rollen.

Maar als je zelf een niet-standaard woning wilt bouwen, dán heb je inderdaad een hoop (in jouw terminologie) houtje-touwtje. Omdat je dan weinig met gestandaardiseerde fabrieksbouw kunt.

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:01:
[...]

De vraag is meer, is het economisch verantwoord om te doen of is het niet gewoon veel makkelijker om iemand het te laten metselen. Als je een machine moet neerzetten en instellen op een bouwplaats omdat je de buitenmuur moet metselen en die machine is beperkt ( omvang oid ) dan is het maar de vraag hoeveel tijd/geld je bespaard en wat de machine aan afschrijving kost.
Als je een metselaar een muurtje ziet metselen met alle hoekjes gaat dat echt heel erg snel.
Betere vraag zou dan zijn of je dan bij het ontwerpen niet meer rekening zou kunnen/moeten houden met of de bouw eenvoudig gemechaniseerd of 'gestandaardiseerd' kan worden. Maar dat zal waarschijnlijk wel ten koste gaan van de flexibiliteit in het ontwerp. (Je zou je daarbij ook kunnen afvragen of je überhaupt per se een baksteenuiterlijk zou moeten willen, maar dat is weer een heel andere discussie.)

Als je bv een dakkapel wilt of een uitbouw wilt, dan kun je namelijk ook kiezen voor een standaard dakkapel of uitbouw in een standaard maat, die kant en klaar uit de fabriek naar je huis komt rollen en alleen nog gemonteerd hoeft te worden. Dat is voor een hoop (moderne) huizen een goede oplossing. Maar als je een vooroorlogse woning hebt met speciale maten of een 'bijzonder' uiterlijk, dan levert ouderwets handwerk vaak wel een veel passender en mooier resultaat op. Met een bijbehorend prijskaartje.

Je kunt dus best een hoop standaardiseren, maar dat moet je als kopers (en als omwonenden) ook willen.

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:54:
[...]
Wat bedoel je met 'ik ga weer bouwen'? Ben je koper in een project of laat je je eigen huis bouwen?

Er wordt namelijk juist al heel veel standaard en fabrieksmatig gebouwd. Simpel voorbeeld, als je een projectwoning koopt, ....
Ik heb in eigen regie gebouwd en dat ga ik weer doen: metsel- en timmerploeg inhuren, bouwstoffen en overige zaken bestellen en aan de slag :)

Jouw voorbeeld is precies wat ik bedoel: er wordt namelijk niet industrieel een serie woningen gebouwd. Ik zeg maar even in CAD-ontworpen en geproduceerd, zodat alle huizen exact het zelfde zijn. In werkelijkheid gebeurt alles handmatig ter plaatse, wat uitzonderingen - zie hierboven ergens - daargelaten.
Ik noem dat houtjes-touwtjes omdat het niet om ingeregelde processen gaat, maar om toevallige ervaring van beschikbaar personeel. Toe wij ons eerste huis kochten (project van 10 woningen), lieten we één muur tussen twee slaapkamers weg. Die muur is letterlijk tweemaal geplaatst en afgebroken :)

• lama83
Ik denk dat wanneer starters eens stoppen met slachtoffer spelen, de helft van het probleem al opgelost is.

Het is ook wel een mentaliteit dingetje hoor. Die twee linkerhanden die heb je omdat je je rechter handen nog nooit gebruikt hebt. 30 jaar geleden waren (mannen iig) veel handiger. Weet je wel, die generatie die nu overal de schuld van krijgt. Weet je waarom ze handiger waren? Omdat ze wel moesten! Ze konden niet voor elk wissewasje een klusjesman laten komen, en als ze een fancy afzuigkap wilden bouwde ze de koof zelf.

Ze hoefden ook niet in de stad te wonen, want ze pakte gewoon de fiets en reden naar hun werk, ook al was het 15 km verder. (Rotterdam, woonhuis onder 2 ton: 1 te koop), Rotterdam+10 kg woonhuis onder 2 ton: 2 pagina's).

En genoeg verdienen? Dat deden ze wel. Overdag op hun werk, en 's avonds bijbeunen. Of werkdagen van 12 uur, of 6 dagen in de week.

Toch ff wat anders dan 7 weken vaderschapsverlof, 4 dagen werken en een extra sleutel bij laten maken voor de huishoudhulp.

En ja, ik weet het, het is wat gechargeerd. Maar wel goed om de andere kant van de medaille te bekijken.
Ook al heb je geen huishoudster en werk je 5 dagen per week dan is het voor velen nog niet mogelijk. Als men niet zoveel mensen had laten komen hier dan hadden starters wellicht meer kansen (ook om tijdelijk in de sociale huur vermogen op te bouwen voor een 'grote mensen' huis). Maar ook QE en lage rente van ECB heeft de boel opgestuwd want beleggers willen ook rendement. En natuurlijk het faalbeleid van Rutte XX; de huidige club is meer bezig met andere dingen dat wat er in de samenleving mis is: Oekraïne, gendergedoe en stikstof. Daar hebben woningzoekenden of lage/middeninkomens (inflatieangst) weinig aan. Den Haag verdient wel een duimpje voor het creëren van een perfect storm ;)

Je kan als een gek sparen en 80% van je inkomen wegzetten maar dan nog redden velen het niet. De praktijk leert dat HBO+ studeren je niet veel betere kansen geeft in termen van huisbezit (in de VS haken mensen al af omdat ze de studiekosten de rest van hun leven meedragen). Ik denk dat je als overheid nu met een goed(e) incentive of perspectief moet komen wil je nog dat zittende HBO+ mensen zich gaan inzetten en moeite doen om uit de goedkopere huur te komen. Met de verhoging van het minimumloon wordt het wel aantrekkelijker om iets onder je niveau te gaan doen. Het is vechten tegen de bierkaai inmiddels en menigeen begint dat te snappen en handelt daar naar. Ik denk overigens dat een appartement van 50m2 voor 220k niet een echte incentive is ; dan moeten ze toch met iets beters komen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door lama83 op 24-06-2022 12:50 ]

• Señor Sjon
Conrado schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:13:
[...]

Ik heb in eigen regie gebouwd en dat ga ik weer doen: metsel- en timmerploeg inhuren, bouwstoffen en overige zaken bestellen en aan de slag :)

Jouw voorbeeld is precies wat ik bedoel: er wordt namelijk niet industrieel een serie woningen gebouwd. Ik zeg maar even in CAD-ontworpen en geproduceerd, zodat alle huizen exact het zelfde zijn. In werkelijkheid gebeurt alles handmatig ter plaatse, wat uitzonderingen - zie hierboven ergens - daargelaten.
Ik noem dat houtjes-touwtjes omdat het niet om ingeregelde processen gaat, maar om toevallige ervaring van beschikbaar personeel. Toe wij ons eerste huis kochten (project van 10 woningen), lieten we één muur tussen twee slaapkamers weg. Die muur is letterlijk tweemaal geplaatst en afgebroken :)
Het komt erop neer alsof je zegt: ICT is toch makkelijk, maar waarom is telkens de code anders?

Een huis is al op voorhand helemaal uitgetekend. Metselwerk vangt het makkelijkste maatverschillen op die kunnen optreden. Weleens een wand van een paar ton op de tiende milimeter nauwkeurig neergezet? Hoe dik moet de lijn van de laser zijn om te kunnen zien? Waar op de dikte van de potloodstreep zet je iets neer?

In het projectbouw topic hebben ik (en anderen) al aangegeven welke adminstratieve moloch er schuilt achter meer- en minderwerk. En ja, de bouw is verschrikkelijk conservatief, we doen het ook duizenden jaren. :+

• Señor Sjon
Conrado schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Ik heb een kavel van een privéeigenaar gekocht dat binnen een nieuwbouwwijk is gesitueerd. Voor totaal 3 kavels is een compleet 180-pagina's bestemmingsplan geschreven, dat volledig afwijkt van het bestemmingsplan van de wijk (250 huizen) 8)7

De architectonisch verschillen, hoeven echter een industrieel bouwproces niet in de weg te staan. zie bijvoorbeeld Dalalith of Prefaxis. Technisch moet het toch aan het bouwbesluit voldoen, moet BENG kloppen en moet bijvoorbeeld de elektrische installatie aan NEN1010 voldoen.
Ik schrik hier (helaas) niet van. Van eerder genoemd plan zijn 1.000 pagina's oid. Inclusief alle meetresultaten van het verkeersonderzoek. :X

• Señor Sjon

Grappig. Telkens als ik een huis kocht van zo iemand, kon al het beunwerk eruit van die 'handige' rechterhandjes. die bv lekker kleurenblind alles op zwart schakeldraad aangesloten hadden. :X

• Conrado
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:44:
[...]

Een huis is al op voorhand helemaal uitgetekend. Metselwerk vangt het makkelijkste maatverschillen op die kunnen optreden. Weleens een wand van een paar ton op de tiende milimeter nauwkeurig neergezet?
Dat dus, denken dat je dat niet in een tiende zou kunnen krijgen :)

In de nieuwbouw komt een aluminium kozijn dat doorloopt tot het nok van het zadeldak. Vier elementen komen dus samen: zijgevel, dak, spant om het dak te steunen en kozijn. Alles staat perfect in CAD, maar toch laat in het kozijn en spant inmeten want anders gaat het niet werken

Ik begrijp Oeverings de rompslomp rond extra werk...

[ Voor 5% gewijzigd door Conrado op 24-06-2022 12:53 ]

• Señor Sjon
Het kan wel in een tiende, alleen de meerkosten daarvan zijn hoger dan inmeten+bestellen.

1e jaars bouwkunde studenten vergeten vaak stelruimte in te tekenen. Dat krijg je dus nooit in elkaar. De temperatuurverschillen tussen winter en zomer kunnen dan al genoeg zijn om dingen niet te laten passen.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:25
lama83 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:26:
[...]

Ook al heb je geen huishoudster en werk je 5 dagen per week dan is het voor velen nog niet mogelijk. Als men niet zoveel mensen had laten komen hier dan hadden starters wellicht meer kansen (ook om tijdelijk in de sociale huur vermogen op te bouwen voor een 'grote mensen' huis). Maar ook QE en lage rente van ECB heeft de boel opgestuwd want beleggers willen ook rendement. En natuurlijk het faalbeleid van Rutte XX; de huidige club is meer bezig met andere dingen dat wat er in de samenleving mis is: Oekraïne, gendergedoe en stikstof. Daar hebben woningzoekenden of lage/middeninkomens (inflatieangst) weinig aan. Den Haag verdient wel een duimpje voor het creëren van een perfect storm ;)
Ik snap het probleem voor de huizenmarkt maar de huizenmarkt en immigrate geisoleerd bekijken geeft natuurlijk ok maar een half verhaal.

Want we hebben nu al op veel plekken personeels tekorten en dat wordt komende jaren alleen maar erger en zonder immigratie zeker onoplosbaar.

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04-2025
Blik1984 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:45:
[...]

Ik heb zelf in 2008 gekocht, hoogtepunt van de markt. Huis van 330k (incl. k.k., geen NHG), 6% rente. rentelast was toen 20k per jaar.

Zelfde huis kost nu ongeveer 500k, 3,7% rente, is 18.5k rente. (hier komen natuurlijk wel nog de annuitaire lasten bij)

Scheelt dus niet zoveel als je kijkt naar de rente, de aflossing is het gedeelte waar het gaat knellen. Aan de andere kant moet je wel een stuk meer verdienen tegenwoordig om hetzelfde huis uberhaupt te kunnen kopen van de bank, en is er ook wel wat meer ruimte voor aflossing in die hele berekening gekomen.
Wat waren je maandlasten in 2008?

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-01 18:00
perspectivebass schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Want we hebben nu al op veel plekken personeels tekorten en dat wordt komende jaren alleen maar erger en zonder immigratie zeker onoplosbaar.
En voor al die nieuwe mensen zijn weer extra nieuwe mensen nodig, ofwel wanneer is genoeg genoeg? Imigranten zijn ook niet schuldig, het kortzichtige van de overheid wel.

Punt is dat er wellicht beter gekeken kan worden om met automatisering/techniek hier stappen in te zetten. We kunnen ons land wel steeds voller laten worden maar ik zie niet in hoe dat bevoordelijk is voor de leefbaarheid.

Prima als we vanuit economisch punt het land steeds 'voller' laten worden maar dan moeten we niet raar opkijken als de spanningen tussen mensen steeds groter word, plus de norm dan een betonnen stapelkubus word van 30m2 per persoon.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Rubbergrover1
Conrado schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:13:
[...]

Maar dat voorbeeld geeft nu juist aan waarom die tussenmuurtjes dus typisch juist iets zijn wat niet industrieel in serie gebouwd kan worden. Omdat jij geen muurtje wil, de ene buurman het muurtje wel wil en de andere buurman het muurtje op een andere plaats wil. Voor efficiënte industriële seriebouw moet je zo veel mogelijk identieke elementen hebben. Daarom zie je bijvoorbeeld vaak juist wel de gestandaardiseerde buitenschil uit de fabriek rollen, maar moeten er alsnog allerlei bouwvakkers aan de gang om het interne 'maatwerk' aan te pakken.

Het zou een hoop schelen als je niet te maken zou hebben met kopers die aanpassingen op het standaardontwerp willen. Dus als iedereen de zelfde muren krijgt, zelfde leidingwerk etc., dán kun je het hele huis mooi gestandaardiseerd uit de fabriek laten rollen. Maar tegelijk is dat ook iets wat de gemiddelde koper niet wil.

Een veel verder gestandaardiseerde bouw bestaat wel, bijvoorbeeld in de vorm van bv de Morgen Wonen woningen van Volker Wessels www.morgenwonen.nl . Dan heb je kant en klare woningen die compleet gestandaardiseerd uit de fabriek komen rollen. Met een minimum aan variatie en opties. Die woningen worden compleet met sanitair, keuken en wand- en vloerafwerking geleverd. Maar dan moet je je uiteraard wel aan die standaard conformeren.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-01 12:32
_Drake_ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:14:
[...]

En voor al die nieuwe mensen zijn weer extra nieuwe mensen nodig, ofwel wanneer is genoeg genoeg? Imigranten zijn ook niet schuldig, het kortzichtige van de overheid wel.

Punt is dat er wellicht beter gekeken kan worden om met automatisering/techniek hier stappen in te zetten. We kunnen ons land wel steeds voller laten worden maar ik zie niet in hoe dat bevoordelijk is voor de leefbaarheid.

Prima als we vanuit economisch punt het land steeds 'voller' laten worden maar dan moeten we niet raar opkijken als de spanningen tussen mensen steeds groter word, plus de norm dan een betonnen stapelkubuus word van 30m2 per persoon.
We kunnen ook accepteren dat genoeg genoeg is.
Voor essentiële sectoren zoals zorg kan ik het begrijpen. Maar bv horeca niet. Genoeg sectoren waar een tekort aan personeel helemaal niet erg is.

Daarnaast ook de incentives aanpassingen om hiernaartoe te komen. Wil je hier komen werken? Natuurlijk, maar dan zonder voordeeltjes die expats hebben.

• Señor Sjon
Die zijn dan ook vaker voor verhuurders geschikt, maar zelfs huurders krijgen steeds meer keuze (onder het mom klantvriendelijk bouwen) en dus komen overal andere tegels, keukens, wel/niet buitenkraan, etc, etc in.

Mooi voorbeeld die ik vaak krijg:
- Corporatie heeft merk X voor hang- en sluitwerk vanwege het beheer van haar portfolio en wil daarom voor onderhoud alles hetzelfde houden.
- Kozijnfabriek heeft alles ingesteld op merk Y en wil vanwege het productieproces niet telkens machines opnieuw instellen voor andere merken

X en Y zijn niet 100% compatibel. Voor fabrieksmatig bouwen zou je dus Y willen. Maar de klant accepteert Y niet, want gebruikt zelf X.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 24-06-2022 13:20 ]

• big bang
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:19:
wil vanwege het productieproces niet telkens machines opnieuw instellen voor andere merken
En dus moet je naar modernere productieprocessen waarbij een machine makkelijk kan schakelen tussen X en Y. In veel andere sectoren is dat al gemeengoed, in de bouw nog niet.

• Señor Sjon
big bang schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:22:
[...]

En dus moet je naar modernere productieprocessen waarbij een machine makkelijk kan schakelen tussen X en Y. In veel andere sectoren is dat al gemeengoed, in de bouw nog niet.
En dat komt weer omdat er geen lange runs gemaakt worden. Maak je een volumemodel auto, dan weet je dat je honderdduizenden raampjes van afmeting X*Y moet maken. Bij woningen wordt dat niet geaccepteerd, want 'mag niet teveel op de buren lijken'.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:42
champion16 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:17:
[...]

We kunnen ook accepteren dat genoeg genoeg is.
Voor essentiële sectoren zoals zorg kan ik het begrijpen. Maar bv horeca niet. Genoeg sectoren waar een tekort aan personeel helemaal niet erg is.

Daarnaast ook de incentives aanpassingen om hiernaartoe te komen. Wil je hier komen werken? Natuurlijk, maar dan zonder voordeeltjes die expats hebben.
Je loopt dan alleen tegen het probleem aan dat de expats die de meeste voordelen hebben, ook de expats zijn die juist geld voor de economie oplveren.
Daarnaast wil je nu een probleem oplossen dat eigenlijk los staat van de huizenmarkt. Het probleem op de huizenmarkt is er niet door de immigratie.

En dat wil niet zeggen dat het niet anders zou moeten, de lasten van immigratie zouden veel meer bij de werkgever die hem hier naartoe haalt moeten liggen. Maar wat je daar ook doet zal het niet het huizenprobleem oplossen.

Wat dat betreft vind ik toch dat immigratie er veel te vaak wordt bijgehaald. Dar verergert het probleem weliswaar, maar is niet de oorzaak en ook niet de oplossing.

[removed]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:23:
[...]

En dat komt weer omdat er geen lange runs gemaakt worden. Maak je een volumemodel auto, dan weet je dat je honderdduizenden raampjes van afmeting X*Y moet maken. Bij woningen wordt dat niet geaccepteerd, want 'mag niet teveel op de buren lijken'.
Dat hoor je inderdaad altijd, maar wel allemaal exact dezelfde auto voor de deur: evenveel wielen, evenveel deuren, even groot, en vrijwel allemaal dezelfde kleur.
Bij huizen zou het niet uitmaken als de tuin wat groter zou zijn. Dan valt het echt niet meer op dat de huizen hetzelfde zijn. En nu zijn ze toch allemaal al hetzelfde: dezelfde standaard bakstenen, dezelfde goedkope ramen van grond tot plafond, dezelfde piepkleine tuin, even smal, en ga zo maar door. Dan kan je net zo goed gewoon echt seriebouw doen en dit jaar overal "model 2022" neerzetten.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:16:
Je hebt het FTM-verhaal gelezen erover?
Nee hoor, gewoon mijn eigen ervaring, plus mijn ex-zwager heeft bij meerdere projectontwikkelaars gewerkt.

Praktisch niemand in NL heeft 'grondposities', behalve aannemers, architecten, projectontwikkelaars en mensen daaromheen.

We zouden misschien wat meer richting het Spaanse model moeten. Daar kan een ontwikkelaar gewoon jouw achtertuin in een plan verwerken en dan moet je gewoon dat stuk verkopen. Dat is misschien iets te radicaal, maar bijvoorbeeld die supermarkteigenaar die nu een garagebox midden in een concurrerende supermarkt heeft. Tja, volgens mij is dat gewoon compleet doorgeslagen. Die supermarkt is er toch gekomen en de (maatschappelijke) kosten staan tot geen verhouding tot het bezit: 15m2 overdekte opslag.

Maar zoals je zelf al zegt, een grondpositie 25!!! jaar vasthouden. De enige logica daar achter is als er 'iets te halen valt'. Voor jullie is dat een project ontwikkelen. Het boeit dan helemaal niks meer of jullie de beste partij zijn of het beste project hebben. Nee, jullie 'bezitten' die grond en daarmee zijn jullie voor een groot deel bepalend. Als 'jullie aannemer' geen tijd heeft, dan kan zo'n project ook weer een jaartje of 2 worden uitgesteld. Wil de gemeente teveel sociale woningen in het plan, dan gaat het feest ook niet door, is het parkeerbeleid te restrictief, dan blijft de bouwval die er stond nog een paar jaar staan.
Ik heb het centrum van een dorp een jaar of 10 zien verkrotten omdat de projectontwikkelaar met de gemeente aan het 'onderhandelen' was. Wel of niet betaald parkeren, tot 10 lagen hoog etc.

En dan voorkom je bijvoorbeeld ook dit soort dingen:
https://www.trouw.nl/nieu...estemd-buurpand~b3b30f92/
Want dan is het simpel, COA komt met een plan, de buurtbewoners hebben geen plan, jammer maar helaas, verkoop het pand maar aan het COA, algemeen belang gaat voor.

En dan zou je de situatie kunnen krijgen dan een heel mooi kavel in de binnenstad meerdere (project) plannen krijgt. En degene met het beste plan wint. En niet wat we nu krijgen dat een of andere vastgoedondernemer bepaalt wat er de komende 100 jaar op die plek komt.

• Señor Sjon
Punt is dat beleid ook continu zwabbert

Eerst werd gekeken naar contingenten (aantallen) woningen. Dat werd per dorp zo'n beetje bepaald. Aangezien dat een hoop werk was om die lijsten en projecten bij te houden werd ~15-20 jaar geleden bedacht dat we met zones gaan werken. De BSD. (Bestaand Stads- en Dorpsgebied). Uiteindelijk kwam daar een kaartje van na veel gezeur, omdat die definitie voer was voor discussie wat er wel en niet onder viel. Inmiddels hebben we de Ladder van Duurzame Verstedelijking (voorheen SER-ladder) die je verplicht te bouwen naar behoefte en dat aan te tonen. Daar zaten uitgebreide berekeningen achter (WoningBehoefteRaming en BevolkingsPrognose) en zo werd bepaald hoeveel elke gemeente mag bouwen tot 2029. Dat moest in een Woonvisie neergepend worden en natuurlijk meer projecten dan aantallen en zo kreeg je weer de lijstjes uit de contingenten. Nu geen discussiepunt, maar van ~2008-2016 moest je lullen als Brugman om een project bestemd te krijgen.

Ergo, met al die hoepels (die grond waar ik het over had was ~1999-2000 dus bijna in procedure om te gaan bouwen, maar het bestemmingsplan is toen door de gemeente ingetrokken voordat ie in procedure ging in afwachting van voornoemd beleid) is het voor een particulier onbetaalbaar om zo te werken. Hoogst onzeker en de ambtelijke molens draaien langzaam. Elke vier jaar nieuwe gemeenteraad en je kan soms weer opnieuw beginnen. Laat staan dat gemeentes door projectleiders heengaan alsof het niets is. Meestal verslijt je er meerdere gedurende een gebiedsontwikkeling.

• Rubbergrover1
RemcoDelft schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Dat hoor je inderdaad altijd, maar wel allemaal exact dezelfde auto voor de deur: evenveel wielen, evenveel deuren, even groot, en vrijwel allemaal dezelfde kleur.
Dat is natuurlijk ook maar ten dele zo. Kijk ik naar 20 buren om me heen, dan zie ik 20 verschillende auto's. Juist omdat iedereen zogenaamd een unieke auto wil. Tegelijk weet je wel dat van elk type er x-duizend in Nederland rijden. Vertaal je dat naar woningen, dan weet je dat het rijtje woningen dat in Almere gebouwd wordt, dus ook zonder problemen naar Almelo, Aalsmeer en Alkmaar kopiëren.

Het wordt een groter probleem als je een hele wijk vol wilt bouwen met precies dezelfde woningen. Dat geeft niet alleen een minder fijn gevoel, maar leidt ook tot eenzijdige samenstelling van de wijken. Maar ook bij het bouwen van een afwijkend rijtje woningen kun je voorbouwen op de standaardelementen die je al had. Net als dat een stationwagen vaak voor een groot deel (motoren, onderstel, veel van het interieur) identiek is aan een hatchback. Maar je toch een andere auto krijgt.
Bij huizen zou het niet uitmaken als de tuin wat groter zou zijn. Dan valt het echt niet meer op dat de huizen hetzelfde zijn. En nu zijn ze toch allemaal al hetzelfde: dezelfde standaard bakstenen, dezelfde goedkope ramen van grond tot plafond, dezelfde piepkleine tuin, even small, en ga zo maar door. Dan kan je net zo goed gewoon echt seriebouw doen en dit jaar overal "model 2022" neerzetten.
Maar veel huizen zijn dus juist bewust niet allemaal hetzelfde. Met vaak juist bewust een andere baksteen, ander formaat etc. Daarnaast is het niet onlogisch dat je als ontwikkelaar voor een woning die aan de rand van een wijk staat andere wensen hebt dan een woning die in een woonstraat staat en ook weer anders dan een woning die aan de doorgaande weg staat.

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
De arbeidsmarkt is al een aantal keren aangestipt in dit forum.
De grote steden kennen al een fors tekort aan leraren, horeca, bouw en zorgpersoneel.

Als een stad straks onbetaalbaar wordt voor starters zonder een HBO-opleiding dan gaan we grote problemen krijgen om een stad leefbaar te houden.

• CVTTPD2DQ
RemcoDelft schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:32:
[...]
En nu zijn ze toch allemaal al hetzelfde: dezelfde standaard bakstenen, dezelfde goedkope ramen van grond tot plafond, dezelfde piepkleine tuin, even small, en ga zo maar door. Dan kan je net zo goed gewoon echt seriebouw doen en dit jaar overal "model 2022" neerzetten.
Dit komt ook in me op. Het is hier geen België, waar iedere particulier een nieuw huis ontwerpt. Bijna nergens ter wereld zie je zo'n monocultuur van identieke huizen (hele wijken waar per straat echt alleen het straatnaambordje anders is) als hier. Als seriematige productie ergens zou moeten werken, is het wel in Nederland.
TheGhostInc schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:28:
Maar zoals je zelf al zegt, een grondpositie 25!!! jaar vasthouden. De enige logica daar achter is als er 'iets te halen valt'. Voor jullie is dat een project ontwikkelen. Het boeit dan helemaal niks meer of jullie de beste partij zijn of het beste project hebben. Nee, jullie 'bezitten' die grond en daarmee zijn jullie voor een groot deel bepalend. Als 'jullie aannemer' geen tijd heeft, dan kan zo'n project ook weer een jaartje of 2 worden uitgesteld. Wil de gemeente teveel sociale woningen in het plan, dan gaat het feest ook niet door, is het parkeerbeleid te restrictief, dan blijft de bouwval die er stond nog een paar jaar staan.
Ik heb het centrum van een dorp een jaar of 10 zien verkrotten omdat de projectontwikkelaar met de gemeente aan het 'onderhandelen' was. Wel of niet betaald parkeren, tot 10 lagen hoog etc.

En dan voorkom je bijvoorbeeld ook dit soort dingen:
https://www.trouw.nl/nieu...estemd-buurpand~b3b30f92/
Want dan is het simpel, COA komt met een plan, de buurtbewoners hebben geen plan, jammer maar helaas, verkoop het pand maar aan het COA, algemeen belang gaat voor.
Daarom zou een grondwaardebelasting helemaal niet zo'n slecht idee zijn. Een pand midden in een dorp 25 jaar laten verkrotten wordt dan een dure hobby. Misschien dat de villabewoners nog steeds het COA dwars zouden kunnen zitten (een AZC wordt zelden op een A-locatie gebouwd), maar ze zouden voor zo'n stunt jaarlijks geld aan de maatschappij moeten afdragen.

Het zou ook geen gek idee zijn als de overheid zelf die belasting zou moeten betalen.

• big bang
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Het zou ook geen gek idee zijn als de overheid zelf die belasting zou moeten betalen.
Aan wie zouden ze dat moeten betalen dan? 8)7

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04-2025
CornermanNL schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:19:
Stel de daling is significant genoeg voor een starter of doorstromer om een stap te zetten.
Hoe sterk moet de daling dan zijn? je hebt al een daling van 20% nodig om de effecten van de rentestijgingen van de afgelopen maanden op te vangen. Met een huis van 3 ton heb je nu dezelfde maandlast als een huis van 4 ton begin 2022. Voor starters waren de huizen begin 2022 ook veel te duur. Niets is onmogelijk, maar ik zie niet heel snel de huizenprijzen met meer dan 20% dalen.

• CVTTPD2DQ
big bang schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:15:
Aan wie zouden ze dat moeten betalen dan? 8)7
De overheid betaalt routineus belasting aan 'zichzelf'. Het Ministerie van OCW betaalt gemeentebelastingen in Den Haag. ProRail (staatsbedrijf) betaalt OZB over de grond onder het spoornetwerk. De belastingdienst betaalt inkomstenbelasting over de salarissen van hun eigen medewerkers.

Het punt is dat ook de overheid allerlei 'grondposities' heeft die economisch weinig rendabel zijn. Dat gemeentehuis, moet dat per se in het centrum staan, of zou het ook op een industrieterrein kunnen staan? Elke gemeente kent wel een gesloten muziekschool, zieltogend wijkcentrum, etc.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 19:10
Fr33z schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Kalm aan he :P .

Er is aardig wat geschreven vanuit economisch perspectief over de baby boom generatie. Even heel kort door de bocht is de theorie dat die met een hele grote groep zijn in een tijd dat de wereld in opbouw was. Hierdoor konden ze steeds stemmen voor wat voor hun het beste uitkwam. Moet je denken aan gratis onderwijs om dat weer terug te draaien wanneer het voor hun zelf geen relevantie heeft. Maar dat gaat niet over ontwikkeling van de huizenmarkt, maar over de oorsprong.

De oplossing, wel relevant voor de ontwikkeling, kan alleen van de politiek komen. Dus helemaal terecht dat @pizzacabonara daar naar wijst. Maar ja dat wordt lastig want er een hele generatie is die is opgegroeid met het klimaat aspect. Dus die willen niet bouwen in weilanden, geen landwinnen, enz. Dat gaat bij een groot deel van het electoraat slecht vallen.

Verder zijn de prijsstijgingen niet gestoord maar een simpel gevolg van een overheid die bedenkt dat gratis geld weggeven een goede manier is om de economie voor een recessie te behoeden. Een huis van 6 ton klinkt als een hoop geld maar wanneer je voor 83 euro per maand per 100K kunt lenen stelt dat natuurlijk helemaal niets meer voor. Als die leennormen er niet waren geweest (je mag niet volledig aflossingsvrij en er is een maximum leencapaciteit) dan had jan modaal in zijn eentje nog wel een lening van 1.2 miljoen kunnen dragen (36.000/12 * 30% van inkomen / 83 per 100k) en dan hadden we nu rijtjes huizen van tussen de 1 en 2 miljoen gehad omdat mensen samen kunnen kopen.

Ondertussen is de overheid aan het bijdraaien dus het is nu even afwachten hoe erg ze de economie affakkelen om al het gratis corona geld er weer uit te branden. Verder voor niemand gunstig want in een recessie is bouwen niet aantrekkelijk. Dat is dan weer risicovol.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-01 17:04
ObiTewodros schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:25:
[...]

Hoe sterk moet de daling dan zijn? je hebt al een daling van 20% nodig om de effecten van de rentestijgingen van de afgelopen maanden op te vangen. Met een huis van 3 ton heb je nu dezelfde maandlast als een huis van 4 ton begin 2022. Voor starters waren de huizen begin 2022 ook veel te duur. Niets is onmogelijk, maar ik zie niet heel snel de huizenprijzen met meer dan 20% dalen.
Ik denk het ook niet, vandaar mijn post ;) Maar ik heb geen glazen bol. Mijn hele punt was dat als het al gebeurd er veel starters ook niet van kunnen profiteren omdat ze wellicht geen vaste baan meer hebben en dus ook geen leencapaciteit.

Dus hoeveel ze ook dalen, velen blijven aan de zijlijn blijven staan. En nog steeds duur huren.
Pagina: 1 ... 114 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg