@
Rubbergrover1 @
Caelorum Dat is zeker waar. Je zult je wensen op je budget af moeten stemmen en je hoort mij ook niet zeggen dat er standaard 2 ovens + wijnkoelkast in een keuken horen te zitten. Mijn punt was meer dat het argument 'het kan zelfs voor x euro' niet altijd helemaal reëel is; het kan altijd met minder geld natuurlijk, je kunt een tweedehands keuken plaatsen zonder vaatwasser en dan ben je misschien voor minder dan 1000 euro klaar maar het ging mij meer om het geouwehoer wat je jezelf op de hals haalt en of je de skills wel hebt om dat te doen even los van de kosten en welk luxe-niveau je wilt en of je dat kunt betalen.
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:32:
[...]
Je kunt in deze markt vanalles 'wensen', maar daar koop je niets voor. Misschien dat er tijdens de crisis een periode was waarin het betaalbaar was om een aannemer van top tot teen een huis te laten verbouwen, maar die tijd is echt voorbij.
Dus ja, beter wonen in een "brakke Picasso" met een groenbruine jarenzeventig badkamer dan huren tegen 1.5x de maandlasten.
Maar de Tweakers lijken slecht aan dit idee te wennen, net zoals Ger de Wethouder niet snapt dat starters liever een betaalbaar huis hebben dan een tweekapper met ruime tuin.
Dan moet ik mezelf misschien iets meer verduidelijken; de 'trend' dat iedereen maar een instapklare woning moet hebben en dat (net als in 'kopen zonder kijken') er direct een aannemer moet komen die alles van top tot teen verbouwt vind ik een belachelijke notie.
Ik raad de afgelopen 10 jaar in mijn directe omgeving iedereen steevast om juist te kijken naar prima woningen met een groene badkamer, die badkamer komt wel een keer. Ik stel alleen mijn vraagtekens bij het idee dat iedereen alles kan leren en dat - in mijn ogen - best wel flinke klussen zoals een keuken of badkamer prima door iedereen zelf te doen zijn. Er is niets mis mee om een gedateerde woning te kopen, zeker als starter, maar je moet je wel afvragen of je met behulp van GoT en wat YouTube-filmpjes dit allemaal zelf op je hals wilt halen. Er zitten natuurlijk nogal wat smaken tussen een aannemer inschakelen en alles zelf doen; je kunt prima op werkspot o.i.d. een loodgieter en een tegelzetter inschakelen om wat klussen uit te komen voeren waar je zelf geen ster in bent.
Toen ik 3 jaar geleden zelf mijn keuken zette heb ik wat tegelzetters gecontacteerd om een spatwand te tegelen. Offertes liepen ongeveer van 200 tot 400 euro. Ik vraag me heel sterk af, als je
geen ervaring hebt met tegelen twee linkerhanden hebt, of je zelf aan zoiets moet beginnen of hier niet gewoon een paar honderd euro tegenaan moet klappen. Volgens deze retoriek kun je inderdaad, zoals @
FreakNL hierboven als voorbeeld geeft, zelf wel een nieuwe kap op je huis gaan zetten. En als we dan toch bezig zijn moet je misschien zelf ook maar het motorblok van je auto gaan reviseren.
Mijn punt is meer; er zijn grenzen aan wat je zelf kunt en zou moeten willen doen. Goed, iedereen moet verder zelf weten wat hij op z'n nek haalt, maar mijn ervaring leert me dat keuken en badkamer verbouwingen van het kaliber zijn dat de meeste mensen dit niet volledig zelf zouden moeten willen doen