Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 113 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.815.282 views

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

sprhnk schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:43:
[...]
Bovendien kosten de meeste meer simpele dingen zoals een keuken, vloer etc helemaal niet zo veel als je het zelf plaatst. Moeilijker dingen zijn funderingen, gas water en Electra daar gaat de teller echt lopen.
Zoals hierboven aangegeven; er zit natuurlijk nogal verschil tussen een laminaatvloertje en een keuken. Ook bij zelf een keuken plaatsen mag je wel uit gaan van minimaal 10k als je een simpele nieuwe keuken wil. Je hebt inderdaad de kosten van de keuken, daarnaast zal er e.e.a. aan water en electra verplaats moeten worden en dan heb je vaak ook nog te maken met stucwerk en tegelwerk. Het alternatief is marktplaats; en dan moet je een keuken zonder schade gaan demonteren en dan moet deze maar toevallig netjes in je eigen woning passen. Dan zul je nog wat extra skills nodig hebben om te zorgen dat het er niet 'ghetto' uit komt te zien. En ook dan krijg je er stucwerk, tegelwerk, leidingwerk etc. bij

Nee, makkelijk gezegd maar zo simpel is het natuurlijk niet. De meeste mensen die ik ken moeten al (schoon)vaders gaan bellen om een fotolijstje aan de muur te komen hangen dus laat staan dat het een optie is om zelf een keuken te plaatsen of dat soort dingen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:56
FreakNL schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:09:
Ik vind dat hier op Tweakers wel heel rooskleurig wordt uitgegaan van de gemiddelde koper:

"Ja, je koopt nu maar 5 jaar later verdien je zoveel meer dat alles mogelijk is"
Ja, de gemiddelde Tweaker misschien.. Er zijn ook genoeg mensen die gewoon op inflatiecorrectie blijven hangen
Maar doordat je hypotheeklasten niet meestijgen met de inflatie héb je dan toch ook meer ruimte?

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

sprhnk schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 06:41:
[...]

Tja toen ik zelf ooit mijn eerste huis kocht was het ook geen vet pot. Huis had geen cv, geen badkamer. Dat hebben we zelf aangelegd, dat is heel veel gvd gvd maar op zich na een tijdje ook wel te doen. Wat je zegt je leert snel.
Ik ken jouw situatie verder niet en wil ook geenszins insinueren dat je het niet goed gedaan hebt, maar ik kom geregeld in huizen voor een klus waar de vorige eigenaar ook dacht "dat kan ik zelf wel". Vorige maand heb ik een schrotenplafond in een jaren '30 woning vervangen waar de vorige eigenaar alle electra had aangesloten met aardedraad (3 aardedraden die naar een WCD lopen, waarvan 1 dus de fase is en 1 de nul :')) en waarbij de draden zonder buis kaal over het rachelwerk boven het plafond liepen...

Ik denk dat mensen prima zichzelf kunnen 'leren' om een laminaatvloertje te leggen of een schilderijtje aan de muur te hangen, maar ik denk ook dat het heel goed is dat de meeste mensen ver weg blijven van de wat meer 'geavanceerde' klussen. De gemidddelde persoon is net zo goed in klussen als de gemiddelde oma goed is in autorijden, dat leer je niet even met een youtube filmpje.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:39
Richh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:54:
[...]

Volgens mij is het probleem nou net dat jonge mensen vaak in relatief korte tijd flinke loonstappen maken, nog vóór ze dat huis (kunnen) kopen. Uiteindelijk is het gelukt, maar dan blijk je eigenlijk een aanzienlijk deel van je stijgingen van de komende jaren, al 'op' hebt gemaakt.

[...]

Tenzij je zelf kan stucen of tegels zetten, is het grote issue nu juist het vinden van zo'n vakman, of een aannemer, die die waardevermeerdering voor elkaar kunnen krijgen. Verbouwen is op dit moment best wel lastig. WIj merken nu dat het niet te doen is om een tegelleverancier voor onze badkamer te vinden die een offerte wil maken die langer dan een paar weken geldig is. Bij een grootschalige verbouwing is budgetteren een ramp door stijgende prijzen.

Een nieuwe keuken vereist juist regelmatig het verplaatsen van leidingen (waaronder elektra, wat je overigens naar mijn mening al snel wél zelf kan) maar is echt geen simpele, goedkope uitgave :P

Ja, een laminaatvloertje leggen kan iedereen, maar dat is er echt niet een voor de noemenswaardige 'waardevermeerdering' waar je op doelt :P
Het helpt al veel als je vrienden hebt die techneuten zijn, een vriend van mij is heel technisch en had veel vrienden die zelf ook techneuten waren, dan is een verbouw huis makkelijker te doen! Een goede vriend was elektriciën, andere vriend heeft zijn eigen loodgietersbedrijf en hijzelf is timmerman! Zelfs voor hun was het lastig omdat materialen moeilijk verkrijgbaar waren, en de prijzen steeds stegen! Laat staan voor iemand als ik met 2 linkerhanden om dan een verbouwing te doen!

Wij hebben een woning uit 2014 gekocht waar we vanaf Augustus enkel hoeven te schilderen puur omdat we niet in onzekerheid willen zitten en dan maar 80k meer betalen aan een woning waarvan wij zeker weten dat er geen hoge kosten bij komen. Met een verbouwing kan het zomaar duurder uitpakken dan onze huidige woning.

• Rubbergrover1
Harrie_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:29:
[...]
Ik denk dat mensen prima zichzelf kunnen 'leren' om een laminaatvloertje te leggen of een schilderijtje aan de muur te hangen, maar ik denk ook dat het heel goed is dat de meeste mensen ver weg blijven van de wat meer 'geavanceerde' klussen.
Ben ik het wel mee eens. En zeker als je een nieuwbouwhuis koopt, geldt dat er veel dingen zijn die tegelijk moeten worden opgepakt. Ook als je een handige klusser bent, zou ik dat niet de volledige afwerking van boven tot onder op me willen nemen. Dat wordt gewoon te veel.

Tegelijk hoef je dan ook niet voor alles in het duurste segment te gaan kijken. Volgens mij ging de kritiek in eerste instantie daar meer over. Als je bv de vloer bij wijze van spreken bij de Kwantum koopt, dan kun je voor minder dan 50 euro per M2 een prima vloer gelegd en al krijgen. En zo zijn er een hoop zaken die je prima kunt uitbesteden zonder dat je meteen blut raakt, maar er zijn ook zaken die je goed zelf kunt doen.

• Rubbergrover1
GAIAjohan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:23:
[...]

Ik zie dat in mijn regio dus wel. Niet allemaal, maar vaak wel de hele benedenverdieping. Ik weet een huis waar men al zeker 6mnd bezig is, terwijl dat huis van midden jaren 90 was en bv ook een compleet nieuw dak en kozijnen heeft.
Maar net als bij het genoemde kopen zonder kijken, geldt dan wel dat je niet je volledige budget moet laten opgaan aan de aankoop van de woning. Je kunt voor aanschaf van een woning een grove inschatting maken van de benodigde verbouwingskosten. En zelfs bij dat programma geven ze sinds bij voorbaat al aan dat er geen budget zal overblijven om alles op te pakken en dat bepaalde zaken later nog aangepakt kunnen worden.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:42
Harrie_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:19:
[...]
Zoals hierboven aangegeven; er zit natuurlijk nogal verschil tussen een laminaatvloertje en een keuken. Ook bij zelf een keuken plaatsen mag je wel uit gaan van minimaal 10k als je een simpele nieuwe keuken wil. Je hebt inderdaad de kosten van de keuken, daarnaast zal er e.e.a. aan water en electra verplaats moeten worden en dan heb je vaak ook nog te maken met stucwerk en tegelwerk. [...]
Aanrecht van 3 bij 2 + alle apparatuur + verleggen van water- en gasleiding + herstellen tegelwerk + verven. Alles zelf gedaan. Kosten? Net iets minder dan 5000E. En leidingwerk kan iedereen zelf doen, mits je iemand vind die de nacontrole doet voor het gas met een drukmeterding.

En echt, mensen kunnen het allemaal prima zelf, als ze gewoon even inlezen of desnoods een paar avonden YouTube kijken voordat ze een klusje gaan doen. De waarde van een professional zit hem voornamelijk in de snelheid waarmee ze dingen doen. En de parate kennis om fuckups te herstellen. Badkamer tegelen ben ik meer dan een week mee bezig geweest en een professional had dat in een dag of misschien twee gedaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Caelorum op 23-06-2022 07:55 ]

• Rubbergrover1
Caelorum schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:52:
[...]
De waarde van een professional zit hem voornamelijk in de snelheid waarmee ze dingen doen. En de parate kennis om fuckups te herstellen. Badkamer tegelen ben ik meer dan een week mee bezig geweest en een professional had dat in een dag of misschien twee gedaan.
En dan ben je één week verder en heb je nog steeds alleen maar een betegelde badkamer. Als je nieuwbouw koopt en je een lange lijst met klussen hebt die ook echt gedaan moeten worden voordat je in de winning kunt wonen, dan kun je bijna wel je baan opzeggen als je binnen een jaar zou willen verhuizen.

Het is niet altijd een verkeerde keus om werk uit te besteden.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Caelorum schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:52:
[...]

Aanrecht van 3 bij 2 + alle apparatuur + verleggen van water- en gasleiding + herstellen tegelwerk + verven. Alles zelf gedaan. Kosten? Net iets minder dan 5000E. En leidingwerk kan iedereen zelf doen, mits je iemand vind die de nacontrole doet voor het gas met een drukmeterding.

En echt, mensen kunnen het allemaal prima zelf, als ze gewoon even inlezen of desnoods een paar avonden YouTube kijken voordat ze een klusje gaan doen. De waarde van een professional zit hem voornamelijk in de snelheid waarmee ze dingen doen. En de parate kennis om fuckups te herstellen. Badkamer tegelen ben ik meer dan een week mee bezig geweest en een professional had dat in een dag of misschien twee gedaan.
5k is weinig geld, ik weet niet of dit onlangs is geweest of dat we over prijspeil 2014 praten? Verder kun je natuurlijk prima met een klein budget van alles dien maar dan heb je (zeker met die afmetingen natuurlijk) een kunststof of houten blad. Als je een klein beetje 'wensen' hebt ga je het met 5k echt niet redden.

Maar goed los van de discussie wat iets wel of niet kost, ik ben al op zoveel plekken geweest waar mensen het idee hadden dat ze het prima zelf konden; en dat klopt ook wel, het resultaat laat alleen vaak te wensen over. Iedereen kan ook tekenen maar er zijn maar weinig tekeningen van het kaliber 'Rembrandt', vaak zijn het brakke Picasso's :Y

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Richh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:54:

Tenzij je zelf kan stucen of tegels zetten, is het grote issue nu juist het vinden van zo'n vakman, of een aannemer, die die waardevermeerdering voor elkaar kunnen krijgen. Verbouwen is op dit moment best wel lastig. WIj merken nu dat het niet te doen is om een tegelleverancier voor onze badkamer te vinden die een offerte wil maken die langer dan een paar weken geldig is. Bij een grootschalige verbouwing is budgetteren een ramp door stijgende prijzen.
En zo moeilijk is dat eigenlijk ook niet alleen is het makkelijker om iemand in te huren want dan is het sneller klaar. Ik heb in mijn vorige appartement ook gewoon de hele WC verbouwd. Dus WC eruit en hangende WC erin met voorbouw wandje ervoor. Tja kost je wat meer tijd dan een bedrijf, ik doe 1 dag over betegelen een expert doet het in 3 uurtjes.
Het is allemaal niet zo moeilijk om zelf te doen het kost alleen veel meer tijd. Maar aangezien je met het gezeur op schiphol toch niet makkelijk op vakantie kan, en de kosten zo hoog zijn dat je er niet voor kan sparen. Kan je net zo goed gaan klussen.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:02:
En dan ben je één week verder en heb je nog steeds alleen maar een betegelde badkamer. Als je nieuwbouw koopt en je een lange lijst met klussen hebt die ook echt gedaan moeten worden voordat je in de winning kunt wonen, dan kun je bijna wel je baan opzeggen als je binnen een jaar zou willen verhuizen.
Het is niet altijd een verkeerde keus om werk uit te besteden.
Of je neemt 3 weken vakantie en doet het dan. Je word ook een stuk sneller met je klusjes als je er meer van moet doen. Het begin is lastig maar hoe langer je bezig bent hoe korter de tijd per tegel word.
En dat geld voor alles, keukenkastje 1 kost ongeveer 1 uur, kastje 2 30 min en kastje 3-6 kosten samen 1 uur.

[ Voor 25% gewijzigd door Shadowhawk00 op 23-06-2022 08:33 ]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:16
Harrie_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:11:
5k is weinig geld, ik weet niet of dit onlangs is geweest of dat we over prijspeil 2014 praten? Verder kun je natuurlijk prima met een klein budget van alles dien maar dan heb je (zeker met die afmetingen natuurlijk) een kunststof of houten blad. Als je een klein beetje 'wensen' hebt ga je het met 5k echt niet redden.

Maar goed los van de discussie wat iets wel of niet kost, ik ben al op zoveel plekken geweest waar mensen het idee hadden dat ze het prima zelf konden; en dat klopt ook wel, het resultaat laat alleen vaak te wensen over. Iedereen kan ook tekenen maar er zijn maar weinig tekeningen van het kaliber 'Rembrandt', vaak zijn het brakke Picasso's :Y
Je kunt in deze markt vanalles 'wensen', maar daar koop je niets voor. Misschien dat er tijdens de crisis een periode was waarin het betaalbaar was om een aannemer van top tot teen een huis te laten verbouwen, maar die tijd is echt voorbij.

Dus ja, beter wonen in een "brakke Picasso" met een groenbruine jarenzeventig badkamer dan huren tegen 1.5x de maandlasten.

Maar de Tweakers lijken slecht aan dit idee te wennen, net zoals Ger de Wethouder niet snapt dat starters liever een betaalbaar huis hebben dan een tweekapper met ruime tuin.

• Caelorum
[...]

True, dit was halverwege vorig jaar overigens. En inderdaad een houten blad. Maar voor een keuken is dat gewoon prima + die kan je altijd later nog upgraden als je wil.

• Shadowhawk00
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:32:

Maar de Tweakers lijken slecht aan dit idee te wennen, net zoals Ger de Wethouder niet snapt dat starters liever een betaalbaar huis hebben dan een tweekapper met ruime tuin.
Niet overdrijven het ging om een betaalbare woning van 270k ipv 200k omdat je voor de laatste niets kan bouwen. voor 270k krijg je ongeveer het grondoppervlak van een garagebox. Je zou dan in theorie net een auto in de woonkamer kwijt kunnen en dat is tevens hoe breed je huis in totaal is.

Als je een 2 kapper met ruime tuin wilt zal je eerder rond de 500k moeten gaan kijken.

• Rubbergrover1
[...]

Is dat niet en beetje wat de discussie ook om draait? Dat mensen misschien vooral realistische wensen moeten hebben. Het is leuk om allerlei zaken te bedenken die je graag zou willen, maar het moet wel bij je budget passen. En dus niet bij van alles denken: als we het nu toch nieuw doen, dan wil ik wel meteen ook dit en dit erbij hebben. Want dan gaat de teller snel oplopen. Leuk duur werkblad, stoomoven erbij, inbouw koffiemachine en hop, je keuken wordt zo 10k duurder.

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:39:
[...]

Is dat niet en beetje wat de discussie ook om draait? Dat mensen misschien vooral realistische wensen moeten hebben. Het is leuk om allerlei zaken te bedenken die je graag zou willen, maar het moet wel bij je budget passen. En dus niet bij van alles denken: als we het nu toch nieuw doen, dan wil ik wel meteen ook dit en dit erbij hebben. Want dan gaat de teller snel oplopen. Leuk duur werkblad, stoomoven erbij, inbouw koffiemachine en hop, je keuken wordt zo 10k duurder.
Of je pakt een basis keuken van de Ikea en zet daar een goed werkblad en goede apparatuur in.
Moet je de keuken wel zelf in elkaar schroeven maar dan heb je de luxe ook voor 5k.
Maar dan heb je wel een Ikea keuken, niet dat iemand dat verschil ziet, en dat kan natuurlijk niet.

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:30:
[...]
Of je neemt 3 weken vakantie en doet het dan. Je word ook een stuk sneller met je klusjes als je er meer van moet doen. Het begin is lastig maar hoe langer je bezig bent hoe korter de tijd per tegel word.
En dat geld voor alles, keukenkastje 1 kost ongeveer 1 uur, kastje 2 30 min en kastje 3-6 kosten samen 1 uur.
Maar het zijn juist allemaal verschillende klusjes. Als je na meer dan een week onder de knie hebt hoe je moet tegelen, dan zijn de skills om een keuken te monteren er niet op vooruit gegaan. Het installeren van een keuken kost een gewone keukenwinkel vaak ook al twee of drie dagen. Als je dat zelf moet doen zul je ook wel een week ermee bezig zijn. Daarnaast moet je dan de leidingen etc. ook nog op de juiste plek hebben liggen etc.

Dus na drie weken zul je niet heel veel verder komen dan een betegelde badkamer en een keuken. Dan moet de rest van het sanitair nog worden geïnstalleerd en heb je sowieso ook nog vloeren en wanden die afgewerkt moeten worden en allerlei andere bijkomende zaken. Dit klinkt in mijn ogen voor veel mensen vooral als de opmaat voor een 'Help mijn man is klusser' verhaal.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@Rubbergrover1 @Caelorum Dat is zeker waar. Je zult je wensen op je budget af moeten stemmen en je hoort mij ook niet zeggen dat er standaard 2 ovens + wijnkoelkast in een keuken horen te zitten. Mijn punt was meer dat het argument 'het kan zelfs voor x euro' niet altijd helemaal reëel is; het kan altijd met minder geld natuurlijk, je kunt een tweedehands keuken plaatsen zonder vaatwasser en dan ben je misschien voor minder dan 1000 euro klaar maar het ging mij meer om het geouwehoer wat je jezelf op de hals haalt en of je de skills wel hebt om dat te doen even los van de kosten en welk luxe-niveau je wilt en of je dat kunt betalen.
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:32:
[...]
Je kunt in deze markt vanalles 'wensen', maar daar koop je niets voor. Misschien dat er tijdens de crisis een periode was waarin het betaalbaar was om een aannemer van top tot teen een huis te laten verbouwen, maar die tijd is echt voorbij.

Dus ja, beter wonen in een "brakke Picasso" met een groenbruine jarenzeventig badkamer dan huren tegen 1.5x de maandlasten.

Dan moet ik mezelf misschien iets meer verduidelijken; de 'trend' dat iedereen maar een instapklare woning moet hebben en dat (net als in 'kopen zonder kijken') er direct een aannemer moet komen die alles van top tot teen verbouwt vind ik een belachelijke notie.

Ik raad de afgelopen 10 jaar in mijn directe omgeving iedereen steevast om juist te kijken naar prima woningen met een groene badkamer, die badkamer komt wel een keer. Ik stel alleen mijn vraagtekens bij het idee dat iedereen alles kan leren en dat - in mijn ogen - best wel flinke klussen zoals een keuken of badkamer prima door iedereen zelf te doen zijn. Er is niets mis mee om een gedateerde woning te kopen, zeker als starter, maar je moet je wel afvragen of je met behulp van GoT en wat YouTube-filmpjes dit allemaal zelf op je hals wilt halen. Er zitten natuurlijk nogal wat smaken tussen een aannemer inschakelen en alles zelf doen; je kunt prima op werkspot o.i.d. een loodgieter en een tegelzetter inschakelen om wat klussen uit te komen voeren waar je zelf geen ster in bent.

Toen ik 3 jaar geleden zelf mijn keuken zette heb ik wat tegelzetters gecontacteerd om een spatwand te tegelen. Offertes liepen ongeveer van 200 tot 400 euro. Ik vraag me heel sterk af, als je geen ervaring hebt met tegelen twee linkerhanden hebt, of je zelf aan zoiets moet beginnen of hier niet gewoon een paar honderd euro tegenaan moet klappen. Volgens deze retoriek kun je inderdaad, zoals @FreakNL hierboven als voorbeeld geeft, zelf wel een nieuwe kap op je huis gaan zetten. En als we dan toch bezig zijn moet je misschien zelf ook maar het motorblok van je auto gaan reviseren. :P

Mijn punt is meer; er zijn grenzen aan wat je zelf kunt en zou moeten willen doen. Goed, iedereen moet verder zelf weten wat hij op z'n nek haalt, maar mijn ervaring leert me dat keuken en badkamer verbouwingen van het kaliber zijn dat de meeste mensen dit niet volledig zelf zouden moeten willen doen :>

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:52:
[...]

Maar het zijn juist allemaal verschillende klusjes. Als je na meer dan een week onder de knie hebt hoe je moet tegelen, dan zijn de skills om een keuken te monteren er niet op vooruit gegaan. Het installeren van een keuken kost een gewone keukenwinkel vaak ook al twee of drie dagen. Als je dat zelf moet doen zul je ook wel een week ermee bezig zijn. Daarnaast moet je dan de leidingen etc. ook nog op de juiste plek hebben liggen etc.

Dus na drie weken zul je niet heel veel verder komen dan een betegelde badkamer en een keuken. Dan moet de rest van het sanitair nog worden geïnstalleerd en heb je sowieso ook nog vloeren en wanden die afgewerkt moeten worden en allerlei andere bijkomende zaken. Dit klinkt in mijn ogen voor veel mensen vooral als de opmaat voor een 'Help mijn man is klusser' verhaal.
Dit en om terug te komen op de opmerking van @Shadowhawk00; ik weet niet wie jullie allemaal kennen maar ik spreek geregeld mensen die altijd ruzie hebben met IKEA bouwpakketten en altijd schroefjes over houden :'). Als je handig bent en een educated guess kunt maken dat je het zelf wel gaat redden, zeker doen. Maar als we toch heel reëel zijn; verreweg de meeste mensen kunnen nog geen plankje recht afzagen, laat staan dat ze überhaupt een zaag in de schuur hebben liggen. :X
Shadowhawk00 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:11:
Klopt ook wel er zijn grenzen aan wat je zelf kan doen maar je hoeft ook niet alles uit te besteden.
Misschien is de badkamer betegelen wat veel werk of te lastig, maar de oude tegels uitbreken dat kan je zelf doen ipv uitbesteden.
Om een muurtje in de tuin te zetten kan je 3 man inhuren of 2 man inhuren en de stenen aanvoeren en specie maken.
Voor een muurtje heb ik zelf ook een avond het graafwerk gedaan en de fundering gestort. Scheelt toch weer 1 halve dag iemand inhuren. Dit is niets meer dan een gat graven met een bepaalde afmeting en vervolgens in een mixer 3 ingredienten in een vaste verhouding mengen. ( ja de verhouding had ik al gekregen dus gewoon X emmers van A, Y emmers B en Z emmers water )

Als je zelf de makkelijk hand en span diensten doet scheelt dat al aanzienlijk en kan iedereen zelf ( mits je niet gehandicapt bent)
Nouja dit dus inderdaad. Ik zie anno 2022 veel dat mensen het liefste de sleutel afgeven aan een aannemer en zelf 3 weken op vakantie gaan. Dat vind ik persoonlijk zonde van het geld, maar als je starter bent met een beperkt budget dan is dat ook gewoon niet reëel. Maar echt letterlijk alles zelf doen is natuurlijk weer het andere uiterste...

[ Voor 31% gewijzigd door Harrie_ op 23-06-2022 09:17 ]

• Shadowhawk00
Klopt ook wel er zijn grenzen aan wat je zelf kan doen maar je hoeft ook niet alles uit te besteden.
Misschien is de badkamer betegelen wat veel werk of te lastig, maar de oude tegels uitbreken dat kan je zelf doen ipv uitbesteden.
Om een muurtje in de tuin te zetten kan je 3 man inhuren of 2 man inhuren en de stenen aanvoeren en specie maken.
Voor een muurtje heb ik zelf ook een avond het graafwerk gedaan en de fundering gestort. Scheelt toch weer 1 halve dag iemand inhuren. Dit is niets meer dan een gat graven met een bepaalde afmeting en vervolgens in een mixer 3 ingredienten in een vaste verhouding mengen. ( ja de verhouding had ik al gekregen dus gewoon X emmers van A, Y emmers B en Z emmers water )

Als je zelf de makkelijk hand en span diensten doet scheelt dat al aanzienlijk en kan iedereen zelf ( mits je niet gehandicapt bent)

[ Voor 27% gewijzigd door Shadowhawk00 op 23-06-2022 09:15 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:52

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Via het Kadaster kan ik de koopsommen informatie van een bepaalde postcode opvragen, maar dat loopt altijd 1 tot 2 maanden achter. Ik wil de koopsom informatie van een onlangs verkochte woning achterhalen, is dat (ergens anders) mogelijk?

EU DNS: 86.54.11.100

• Rubbergrover1
Harrie_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:05:
@Rubbergrover1 @Caelorum Dat is zeker waar. Je zult je wensen op je budget af moeten stemmen en je hoort mij ook niet zeggen dat er standaard 2 ovens + wijnkoelkast in een keuken horen te zitten. Mijn punt was meer dat het argument 'het kan zelfs voor x euro' niet altijd helemaal reëel is; het kan altijd met minder geld natuurlijk, je kunt een tweedehands keuken plaatsen zonder vaatwasser en dan ben je misschien voor minder dan 1000 euro klaar maar het ging mij meer om het geouwehoer wat je jezelf op de hals haalt en of je de skills wel hebt om dat te doen even los van de kosten en welk luxe-niveau je wilt en of je dat kunt betalen.
Mijn punt is vooral dat er nogal gradaties zitten tussen 50k extra uitgeven bij aanschaf van een tweekamer nieuwbouwwoning en je keuken van Marktplaats halen. Dat je je ook aan je budget kunt houden in plaats van in de 'valkuil' trappen die Harrie_ benoemde "Als je een klein beetje 'wensen' hebt ga je het met 5k echt niet redden." Want je komt al snel in het patroon dat het 'maar' duizend euro extra is om een leuker werkblad te nemen of een stoomoven te nemen ipv een gewone oven. En 'maar' 2000 extra voor een inbouwkoffiemachine. En o ja, zo'n zwarte glazen deur in plaats van een gewone deur is ook maar een of tweeduizend euro extra. Maar als je twintig van zulke 'kleine' extra kostenposten hebt, dan ben je ook enkele tienduizenden euro's verder.

Terwijl je dus ook voor een normaal budget een normale afwerking van de woning kunt krijgen.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:51
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:23:
[...]

Mijn punt is vooral dat er nogal gradaties zitten tussen 50k extra uitgeven bij aanschaf van een tweekamer nieuwbouwwoning en je keuken van Marktplaats halen. Dat je je ook aan je budget kunt houden in plaats van in de 'valkuil' trappen die Harrie_ benoemde "Als je een klein beetje 'wensen' hebt ga je het met 5k echt niet redden." Want je komt al snel in het patroon dat het 'maar' duizend euro extra is om een leuker werkblad te nemen of een stoomoven te nemen ipv een gewone oven. En 'maar' 2000 extra voor een inbouwkoffiemachine. En o ja, zo'n zwarte glazen deur in plaats van een gewone deur is ook maar een of tweeduizend euro extra. Maar als je twintig van zulke 'kleine' extra kostenposten hebt, dan ben je ook enkele tienduizenden euro's verder.

Terwijl je dus ook voor een normaal budget een normale afwerking van de woning kunt krijgen.
Mijn persoonlijke mening...
Als je 270-300k uitgeeft aan een woning (imo nog steeds veel geld ondanks de explosieve stijging), dan hoef je uiteraard geen 50k tegengaan te gooien.
Maar als je nou zit te bezuinigen op alles, heb je dan niet gewoon iets gekocht wat boven je budget lag?

Een beetje als een nieuwe dure auto kopen, maar het geld er niet voor hebben om hem naar de officiële dealer te brengen, dan maar zelf aan klussen.

Waarom niet uitkijken naar wat goedkopers, waar wat minder aan hoeft te gebeuren.

• Caelorum
Haha, @champion16 heb je de afgelopen jaren aan huizenmarkt gemist? Goedkoper en minder aan gebeuren gaat niet echt samen. Voor 300k koop je hier net iets ten oosten van het midden van het land een ex-studentenhuis jaren 70 rijtjeswoning. Als je in de regio moet blijven zijn dat zelfs de goedkoopste rijtjeswoningen die je kan vinden.
En je mag al behoorlijk wat inkomsten hebben om een hypotheek van 300k te mogen financieren.

• champion16
  • Laatst online: 06:51
Caelorum schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:34:
Haha, @champion16 heb je de afgelopen jaren aan huizenmarkt gemist? Goedkoper en minder aan gebeuren gaat niet echt samen. Voor 300k koop je hier net iets ten oosten van het midden van het land een ex-studentenhuis jaren 70 rijtjeswoning. Als je in de regio moet blijven zijn dat zelfs de goedkoopste rijtjeswoningen die je kan vinden.
En je mag al behoorlijk wat inkomsten hebben om een hypotheek van 300k te mogen financieren.
Raar...
Kijk ik nu op Funda dan zijn er in het hele land ruim 2800 appartementen/woningen tot 275k te koop.
Je kan ook gewoon een appartement kopen ipv een rijtjeswoning he

• Shadowhawk00
champion16 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:26:
[...]

Als je 270-300k uitgeeft aan een woning (imo nog steeds veel geld ondanks de explosieve stijging), dan hoef je uiteraard geen 50k tegengaan te gooien.
Maar als je nou zit te bezuinigen op alles, heb je dan niet gewoon iets gekocht wat boven je budget lag?

Een beetje als een nieuwe dure auto kopen, maar het geld er niet voor hebben om hem naar de officiële dealer te brengen, dan maar zelf aan klussen.

Waarom niet uitkijken naar wat goedkopers, waar wat minder aan hoeft te gebeuren.
Het is niet bezuinigen op alles maar gewoon realistisch zijn en niet alles in 1 keer willen doen.
Je kan prima een huis kopen met een bestaan de badkamer waarvan de tegels niet jou smaak zijn en deze pas na 5 jaar vervangen. Je hoeft de badkamer niet per direct te vervangen.
Je hoeft ook niet een nieuwe stoomoven te kopen als je een werkende oven hebt die kan je best na 2-3 jaar eens vervangen.

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:28
c-nan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:20:
Via het Kadaster kan ik de koopsommen informatie van een bepaalde postcode opvragen, maar dat loopt altijd 1 tot 2 maanden achter. Ik wil de koopsom informatie van een onlangs verkochte woning achterhalen, is dat (ergens anders) mogelijk?
Had laatst hetzelfde. Uiteindelijk via de makelaar achterhaald. Als een NVM makelaar de verkoop heeft gedaan dan is dat op een gegeven moment voor alle NVM leden inzichtelijk.

Of de eigenaar.

• Santee
  • Laatst online: 12-01 20:57
Stijging is toch altijd YoY? Als bij wijze van spreke je stijging niet lineair is dan kan het zijn dat de prijzen afgevlakt zijn maar de YoY stijging nog steeds 18,8% is?

In ieder geval, wat een armoe. Ik gebruik die calculator op Funda wel eens die 10j rentevast ING meeneemt en een 225K hypotheek is bruto al boven de €1000 ondertussen. Door de stijgende rente is een afvlakkende prijs nog steeds een prijsstijging voor de lener, alleen mensen die 'even' een huizenprijs aan contact hebben liggen schieten hier iets mee op.

Verwijderd

[...]

Nee, dat is nou precies hoe je je eerste stap in de markt voor koopwoningen zet. Door iets te kopen, leefbaar te maken en daarna geleidelijk verder op te knappen. Vanuit daar zet je de volgende stap naar een iets ruimer en mooier huis.

Ik ben op deze manier min of meer gedwongen ingestapt. Huren was geen optie. Sociale huur was niet bereikbaar en vrije sector huur vooral een hoop weggegooid geld. En ik kon toen een echt opknap-apoartement kopen van een vastgoedondernemer die een aantal huurappartementen in de verkoop deed. Na 5 jaar weer verkocht aan een starter en naar een redelijke tussenwoning gegaan. 10 jaar later die weer verkocht en nu een 2-onder-1-kap waar ik voorlopig weer flink wat waarde kan toevoegen.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:51
Shadowhawk00 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:45:
[...]

Of je pakt een basis keuken van de Ikea en zet daar een goed werkblad en goede apparatuur in.
Moet je de keuken wel zelf in elkaar schroeven maar dan heb je de luxe ook voor 5k.
Maar dan heb je wel een Ikea keuken, niet dat iemand dat verschil ziet, en dat kan natuurlijk niet.
Een beetje Ikea-keuken gaat tegenwoordig ook al snel voorbij de 5k, je hebt de allerkleinste mini Ikea-keuken voor dat geld tegenwoordig. Zit er een hoekje in of is je keuken iets breder dan 2.4 meter dan kom je daar ook wel snel boven

• Caelorum
champion16 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:36:
[...]
Raar...
Kijk ik nu op Funda dan zijn er in het hele land ruim 2800 appartementen/woningen tot 275k te koop.
Je kan ook gewoon een appartement kopen ipv een rijtjeswoning he
Ja, leuk. Voor bijv. starters met een gezinsuitbreiding op komst (toch wel de reden dat ik hier mensen goedkope woningen zie kopen) is een appartement van 50m2 echt niet zo verstandig. Er staan hier ook wel woningen van onder de 275k te koop van ~100m2 (incl. appartementen), maar dat zijn ook wel echt bouwvallen. Daar mag je letterlijk alles strippen en opnieuw doen vanwege achterstallig onderhoud, lekkages en zware rookvervuiling.
Dan rest je niets anders dan ofwel "te duur" kopen (maarja wat is duur...) ofwel uit de regio verhuizen. Dat laatste is ook niet echt handig als je net een gezin start IMO, want dat sociale vangnet dat je hebt opgebouwd is dan wel nodig (of je hebt geluk).

Dus ja, ik snap heel goed waarom mensen een "dure" woning kopen en dan niet genoeg geld overhouden om alles te moderniseren. Zo zijn er hier in de straat ook wat mensen die de woning hebben gekocht en geen geld hebben om de keuken en badkamer te doen, of zelfs de gang beneden te behangen. Die gaan daar echt wel een jaar of 2, 3 over doen om alles bij elkaar te sparen om dat aan te kunnen pakken. Maar het alternatief was opgekropt in een te klein appartement, of in een huurwoning waar ze letterlijk uitgeprijst werden,

• Caelorum
Blik1984 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:51:
[...]
Een beetje Ikea-keuken gaat tegenwoordig ook al snel voorbij de 5k, je hebt de allerkleinste mini Ikea-keuken voor dat geld tegenwoordig. Zit er een hoekje in of is je keuken iets breder dan 2.4 meter dan kom je daar ook wel snel boven
Dan moeten de prijzen wel heel erg zijn gestegen het afgelopen jaar, of dat valt gewoon echt enorm mee. Wel zelf het aanrechtblad zagen natuurlijk, anders kan je er zo 700E aan arbeid bijtellen,

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:28
Ik volg het niet helemaal maar ga me er toch tegenaan mengen.

De starter die alles kant en klaar wilt hebben met een beperkt budget kan gewoon geen woning kopen. Komen ze al gauw achter.

De een koopt vervolgens een verschrikkelijk bouwval en probeert er wat van te maken. De ander koopt kleiner of op een goedkopere locatie en de 3e huurt door en hoopt op een crash van de huizenprijzen en snuffelt op Twitter en hier naar de stand van zaken.

Voor ieder wat wils.

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:23:
[...]

Laat ik maar mijn hand in eigen boezem, want ik ben de schuldige van deze discussie over 50k kosten voor het afmaken van een huisje van 320k. Dat was misschien een tikkeltje overdreven. Ik denk dat je er met een bedrag tussen de 10k-20k prima moet komen. Spackwerk op de muur kost weinig, laminaatvloertje (al zou ik vanwege vloerverwarming + koeling toch wel PVC kiezen), keuken van 7k is haalbaar, misschien nog wat kleine dingetjes zoals elektra en wat kleine aanpassingen om je badkamer van sociale woningbouw te upgraden naar iets beters. Al met al kun je met 20k prima klaar zijn.

(ik keek er teveel naar vanuit mijn eigen perspectief met glad gestucte wanden, woonkeuken, badkamers gestyled naar eigen smaak, pvc-vloer, etc.)

• Blik1984
Caelorum schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Dan moeten de prijzen wel heel erg zijn gestegen het afgelopen jaar, of dat valt gewoon echt enorm mee. Wel zelf het aanrechtblad zagen natuurlijk, anders kan je er zo 700E aan arbeid bijtellen,
2 voorbeelden van rond de 5k, maar dus wel allebei zonder een hoekje erin of een ruimte met iets meer werkblad

Voorbeeld: https://kitchen.planner.i...6E-4B92-BAB9-BA49D3AF00BB

5.2k excl. plaatsen

Voorbeeld 2: https://kitchen.planner.i...A9-4722-8D89-FD079CED790D

4.3k, maar dan heb je dus geen oven (weer excl plaatsen)

Kortom: het kan net aan. Ga je richting een hoekkeuken dan zijn vooral de plaatsingskosten die gaan oplopen. Ga je van 700 euro al snel naar 2000 euro plaatsingskosten

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 23-06-2022 10:08 ]

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04-2025
Santee schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Stijging is toch altijd YoY? Als bij wijze van spreke je stijging niet lineair is dan kan het zijn dat de prijzen afgevlakt zijn maar de YoY stijging nog steeds 18,8% is?

In ieder geval, wat een armoe. Ik gebruik die calculator op Funda wel eens die 10j rentevast ING meeneemt en een 225K hypotheek is bruto al boven de €1000 ondertussen. Door de stijgende rente is een afvlakkende prijs nog steeds een prijsstijging voor de lener, alleen mensen die 'even' een huizenprijs aan contact hebben liggen schieten hier iets mee op.
Ja, qua maandlasten ga je als starter misschien zelfs verder achteruit met de rentestijgingen van nu dan met de stijging van de huizenprijzen van de afgelopen jaren.

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-01 08:56
Santee schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:49:
[...]

In 2010 kocht ik een rijtjeshuis op mijn eigen salaris (10 jaar werkervaring, hbo niveau, software developer). Ik bracht wat eigen geld mee, omdat ik vanuit een appartement kwam en wat had gespaard.
Diezelfde woning is nu 10 jaar ouder, bijna verdubbeld in prijs (nu 500.000) en nu onbetaalbaar voor iemand in dezelfde situatie als ik tien jaar geleden.

• Blik1984
Compuhair schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:26:
[...]

In 2010 kocht ik een rijtjeshuis op mijn eigen salaris (10 jaar werkervaring, hbo niveau, software developer). Ik bracht wat eigen geld mee, omdat ik vanuit een appartement kwam en wat had gespaard.
Diezelfde woning is nu 10 jaar ouder, bijna verdubbeld in prijs (nu 500.000) en nu onbetaalbaar voor iemand in dezelfde situatie als ik tien jaar geleden.
Het klopt natuurlijk wat je zegt, maar het lenen van geld was ook wel iets makkelijker toentertijd en de prijs zat niet op een all-time-high in 2010, er was toen al anderhalf jaar daling aan de gang. En je kon een mooie rente krijgen want NHG

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-01 08:56
Blik1984 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:31:
[...]

Het klopt natuurlijk wat je zegt, maar het lenen van geld was ook wel iets makkelijker toentertijd en de prijs zat niet op een all-time-high in 2010, er was toen al anderhalf jaar daling aan de gang. En je kon een mooie rente krijgen want NHG
Jep. Dat is de reden dat ik denk dat er wel een correctie aan moet komen. Het is onhoudbaar dat je voor een simpele rijtjeswoning heel veel eigen geld moet meenemen en twee keer een bovenmodaal salaris.
De correctie kan ook de vorm hebben van een jarenlange stilstand van huizenprijzen zijn, vermoed ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Compuhair op 23-06-2022 10:38 ]

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
ObiTewodros schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:06:
[...]

Ja, qua maandlasten ga je als starter misschien zelfs verder achteruit met de rentestijgingen van nu dan met de stijging van de huizenprijzen van de afgelopen jaren.
Dat is mijn punt ook altijd geweest: hoeveel profiteren starters van de stijgende rente?

Dat kan volgens mij allleen het geval zijn als de woningprijzen harder dalen dan de maandlasten toenemen door de stijgende rente.

Je hebt dus volgens mij 2 lijnen op de grafiek:

1) de woningprijzen
2) de maandlasten per (pak 'm beetj) 100.000 euro hypotheeklasten.

Als de woningprijzen dalen, maar de maandlasten nemen meer toe, zijn de starters volgens mij slechter af, aangezien de toegang tot de woningmarkt af neemt (ervan uitgaande dat hogere maandlasten 1:1 overeenkomen met de financieringsnorm, wat vlgs mij niet helemaal zo is echter?).

• CVTTPD2DQ
Shadowhawk00 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:37:
[...]
Je kan prima een huis kopen met een bestaan de badkamer waarvan de tegels niet jou smaak zijn en deze pas na 5 jaar vervangen. Je hoeft de badkamer niet per direct te vervangen.
Je hoeft ook niet een nieuwe stoomoven te kopen als je een werkende oven hebt die kan je best na 2-3 jaar eens vervangen.
Ik mag hopen dat de levensduur van een oven heel wat meer is dan 2-3 jaar. En een badkamer uit 2002 is nog lang niet aan vervanging toe. Als je elke 20 jaar een badkamer/keuken afschrijft zit je al snel aan hondereden euro's per maand.

• tomtom901
  • Laatst online: 12-01 18:35

tomtom901

Moderator General Chat
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:40:
[...]

Ik mag hopen dat de levensduur van een oven heel wat meer is dan 2-3 jaar. En een badkamer uit 2002 is nog lang niet aan vervanging toe. Als je elke 20 jaar een badkamer/keuken afschrijft zit je al snel aan hondereden euro's per maand.
Niet dat ik het oneens met je ben, maar geen honderden euros per maand. 20k voor keuken en 20k voor een badkamer, afschrijven in 20 jaar is 166 euro per maand. Misschien nog wat inflatiecorrectie e.d.

• Blik1984
Compuhair schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Jep. Dat is de reden dat ik denk dat er wel een correctie aan moet komen. Het is onhoudbaar dat je voor een simpele rijtjeswoning heel veel eigen geld moet meenemen en twee keer een bovenmodaal salaris.
De correctie kan ook de vorm hebben van een jarenlange stilstand van huizenprijzen zijn, vermoed ik.
Ik heb zelf in 2008 gekocht, hoogtepunt van de markt. Huis van 330k (incl. k.k., geen NHG), 6% rente. rentelast was toen 20k per jaar.

Zelfde huis kost nu ongeveer 500k, 3,7% rente, is 18.5k rente. (hier komen natuurlijk wel nog de annuitaire lasten bij)

Scheelt dus niet zoveel als je kijkt naar de rente, de aflossing is het gedeelte waar het gaat knellen. Aan de andere kant moet je wel een stuk meer verdienen tegenwoordig om hetzelfde huis uberhaupt te kunnen kopen van de bank, en is er ook wel wat meer ruimte voor aflossing in die hele berekening gekomen.

• Shadowhawk00
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:40:
[...]

De tijdslijn was meer als indicatie dat het niet meteen hoeft. Als je je stoort aan de kleur van de tegels of het gebrek aan functionaliteit van een apparaat dan kan je deze natuurlijk vervangen voor dat deze "op" is.

Het was dus meer een reactie op, je moet bij een bestaande woning voor veel geld nog een badkamer en keuken verbouwen wat natuurlijk niet moet maar een optie is.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:29
Compuhair schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:38:
[...]
Dat begrijp ik, maar als er al een correctie komt is dat niet de reden. Wat vooral afneemt is het volume van aangeboden woningen, dat is nog maar een fractie van 10 jaar geleden. En schaars aanbod drijft prijzen op.

Dertig jaar geleden - opa verteld - kochten we, net afgestudeerd en een eerste baantje, een nieuwbouw tweekapper in een grote stad in het Zuiden. Ik denk dat wij we laatste generatie waren die dat zo konden doen....

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Santee
Compuhair schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:26:
[...]

WO technisch 5j ervaring + HBO media 2j ervaring en dat is zonder ton extra geld niet eens betaalbaar voor ons samen. We kunnen nu net een 110m2 jaren 80/90 tussenwoning kopen regio Arnhem. Alleen kom ik op een jaren 50 70m2 appartement uit en als ik het CBS mag geloven zit ik in de top 10% van NL qua inkomen (op basis van 2019 cijfers dan wel geloof ik, zal eerder 20% zijn). Eigenlijk is het tijd dat we accepteren dat je in grote delen van het land alleen sowieso niks meer kan kopen, of je moet een traject bewandelen waar je bijv. thuis woont en een flinke pot kan sparen voor je het nest verlaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Santee op 23-06-2022 11:21 ]

• Requiem19
  • Nu online
Santee schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:18:
[...]

WO technisch 5j ervaring + HBO media 2j ervaring en dat is zonder ton extra geld niet eens betaalbaar voor ons samen. We kunnen nu net een 110m2 jaren 80/90 tussenwoning kopen regio Arnhem. Alleen kom ik op een jaren 50 70m2 appartement uit en als ik het CBS mag geloven zit ik in de top 10% van NL qua inkomen (op basis van 2019 cijfers dan wel geloof ik, zal eerder 20% zijn). Eigenlijk is het tijd dat we accepteren dat je in grote delen van het land alleen sowieso niks meer kan kopen, of je moet een traject bewandelen waar je bijv. thuis woont en een flinke pot kan sparen voor je het nest verlaat.
Sparen is alleen interessant als je meer kunt sparen dan de stijging van de woningmarkt.

Jaar op jaar was mei bijvoorbeeld dus nog steeds bijna 19% stijging.

Uitwerking:
Woningwaarde mei 2021 = 200k
Woningwaarde mei 2022 = 200k *1,19 = 238.
Verschil = 38k

Iemand die in de periode mei 2021 mei 2022 thuis gewoond heeft, zal dus meer dan 38.000 gespaard moeten hebben om in een betere positie te zijn.

Ik kan me weinig mensen voorstellen die in 1 jaar 40k+ netto kunnen sparen...

Kortom: thuis wonen en sparen was tot op heden niet zinvol. Nu de markt gaat afremmen kan dat natuurlijk weer heel anders worden.

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-01 11:57
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Nee, dat is nou precies hoe je je eerste stap in de markt voor koopwoningen zet. Door iets te kopen, leefbaar te maken en daarna geleidelijk verder op te knappen. Vanuit daar zet je de volgende stap naar een iets ruimer en mooier huis.

Ik ben op deze manier min of meer gedwongen ingestapt. Huren was geen optie. Sociale huur was niet bereikbaar en vrije sector huur vooral een hoop weggegooid geld. En ik kon toen een echt opknap-apoartement kopen van een vastgoedondernemer die een aantal huurappartementen in de verkoop deed. Na 5 jaar weer verkocht aan een starter en naar een redelijke tussenwoning gegaan. 10 jaar later die weer verkocht en nu een 2-onder-1-kap waar ik voorlopig weer flink wat waarde kan toevoegen.
Alleen ben je nu al praktisch genoodzaakt met z'n 2en iets te kopen, zijn huizenprijzen in die 15 jaar verdubbeld, prijzen van (bouw)materialen de pan uitgerezen, energieprijzen keer 2-3 zijn gegaan, het spaargeld gaat op aan overbieden/bijleggen op slinkende hypotheekruimte, klusjesmannen ver te zoeken zijn en rentes bijna wekelijks wijzigen.

Beetje een dooddoener om maar gewoon "iets te kopen, leefbaar te maken en geleidelijk verder op te knappen", terwijl bovenstaande factoren er allemaal voor zorgen dat dit nu juist steeds moeilijker wordt en het vrij logisch is dat mensen zoeken naar iets meer instapklaar, om buiten de toch al hoge aanschafprijs alle overige kosten (/risico's) tot een minimum te beperken.

• big bang
  • Nu online
geekeep schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Beetje een dooddoener om maar gewoon "iets te kopen, leefbaar te maken en geleidelijk verder op te knappen", terwijl bovenstaande factoren er allemaal voor zorgen dat dit nu juist steeds moeilijker wordt en het vrij logisch is dat mensen zoeken naar iets meer instapklaar, om buiten de toch al hoge aanschafprijs alle overige kosten tot een minimum te beperken.
We snappen best dat dat niet voor iedereen weggelegd is, dat is juist de rede dat alle instapklare huizen zo hard gaan. Maar het is wel DE manier om toch nog iets te kunnen kopen.

Vergeet niet dat je met jouw netto salaris het bruto salaris + btw van iemand anders moet betalen, dus als je bereid bent om wat vakantieweken en andere uren in je huis te steken en je bent er ook nog een beetje handig mee, dan is dat toch voor velen het beste advies denk ik. Zeker nu de klushuizen in waarde zakken. Dan heb je tevens de mogelijkheid om isolatie etc fatsoenlijk aan te pakken.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• geekeep
big bang schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:33:
[...]

We snappen best dat dat niet voor iedereen weggelegd is, dat is juist de rede dat alle instapklare huizen zo hard gaan. Maar het is wel DE manier om toch nog iets te kunnen kopen.

Vergeet niet dat je met jouw netto salaris het bruto salaris + btw van iemand anders moet betalen, dus als je bereid bent om wat vakantieweken en andere uren in je huis te steken en je bent er ook nog een beetje handig mee, dan is dat toch voor velen het beste advies denk ik. Zeker nu de klushuizen in waarde zakken. Dan heb je tevens de mogelijkheid om isolatie etc fatsoenlijk aan te pakken.
Da's ook een manier om de "Ontwikkelingen op de huizenmarkt" recht te praten.

--
Modaal inkomen: €38.000
Mogelijke hypotheek: €170.000

Rotterdam:
welgeteld 1 appartement beschikbaar:
https://www.funda.nl/koop...-42710798-dorpsweg-167-a/

Amsterdam:
0 appartementen

Utrecht:
1 kamer van 18m2 beschikbaar
https://www.funda.nl/koop...n-van-scorelstraat-158-2/

Den Haag:
2 appartementen (studio's, 34m2..) beschikbaar en zo op het oog inderdaad "geleidelijk verder op te knappen". Geen flauw idee van de buurt.
https://www.funda.nl/koop...t-42855764-roggekamp-349/
https://www.funda.nl/koop...t-42852132-haverkamp-413/

Arnhem:
1 studio van 30m2 beschikbaar. Redelijk instapklaar.
https://www.funda.nl/koop...7287-spijkerstraat-152-1/

Eindhoven:
1 studio van 30m2 beschikbaar. Kan zeker wel een opknapbeurt gebruiken.
https://www.funda.nl/koop...88101619-rodenburgweg-52/

--
Kortom, de gemiddelde hardwerkende 'Ollander kan kiezen uit 0-2 studio's in een doorsnee grote stad en mag daarbij zijn/haar visite op bed zetten vanwege ruimtegebrek. Een extra 20k investeren voor een keuken/badkamer/vloer/muur in dit soort woningen ga je never niet terug verdienen en is rationeel gezien ook nutteloos als je bij het vinden van een partner alsnog moet verhuizen naar iets waar je niet 24/7 op elkaars lip zit.

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-01 19:02
[...]

Alleen ben je nu al praktisch genoodzaakt met z'n 2en iets te kopen, zijn huizenprijzen in die 15 jaar verdubbeld, prijzen van (bouw)materialen de pan uitgerezen, energieprijzen keer 2-3 zijn gegaan, het spaargeld gaat op aan overbieden/bijleggen op slinkende hypotheekruimte, klusjesmannen ver te zoeken zijn en rentes bijna wekelijks wijzigen.

Beetje een dooddoener om maar gewoon "iets te kopen, leefbaar te maken en geleidelijk verder op te knappen", terwijl bovenstaande factoren er allemaal voor zorgen dat dit nu juist steeds moeilijker wordt en het vrij logisch is dat mensen zoeken naar iets meer instapklaar, om buiten de toch al hoge aanschafprijs alle overige kosten (/risico's) tot een minimum te beperken.
Of het eerlijk is of niet beggars can't be choosers. Als je weinig middelen hebt kun je of vinger wijzen naar dat de wereld oneerlijk is of je handen uit de mouwen doen en je er door heen klussen in een opknapper. Ik kan uit ervaring spreken om te zeggen dat leuk anders is maar zo werkte het altijd al. Het is op de huizenmarkt nooit zo geweest dat de meeste starters hun droomhuis al bij het eerste huis binnen bereik hadden. Om heel eerlijk te zijn kosten bouwmaterialen relatief gezien geen drol als je het zelf doet en kom je met 10-20k heel ver voor de direct noodzakelijke dingen.

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-01 19:02
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Same here, krot gekocht opgeknapt door gestroomd.

• big bang
  • Nu online
geekeep schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:13:
[...]

Ik probeer niets recht te praten, maar de kaarten liggen zoals ze liggen. Het is slechts het advies wat ik een enkeling geef, die ik er voor aanzie zo'n project te kunnen voltooien.

Die mensen kunnen kiezen tussen:
  • Duur huren
  • Opknaphuis kopen en zelf aan de slag gaan
  • Voor heel veel geld een heel klein instapklaar appartementje met hoge VVE kosten kopen
En voor veel mensen is met de huidige omstandigheden optie 2 de beste optie, imho.

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-01 18:06
Even wat anders... Funda is redelijk goed beveiligd tegen automatisch leeghalen (tips zijn welkom, dan kan ik beter filteren), maar voor mijn gevoel komt er de laatste paar weken juist bar weinig bij (regio Arnhem)

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Dat is mijn punt ook altijd geweest: hoeveel profiteren starters van de stijgende rente?

Dat kan volgens mij allleen het geval zijn als de woningprijzen harder dalen dan de maandlasten toenemen door de stijgende rente.
Er zijn meer factoren die meespelen.

Voor beleggers was het de laatste jaren zeer interessant om een woning te kopen vanwege de hefboom van goedkoop geld. Dat maakte het rendement op het geïnvesteerde eigen geld behoorlijk hoog. Met het stijgen van de hypotheekrente verdwijnt ook die hefboom als sneeuw voor de zon en is voor veel beleggers een verhuurwoning niet meer interessant. Ook niet als deze veel goedkoper is dan eerst.

Om een vergelijkbare reden zullen ook de verhoogde schenking en familieleningen minder populair worden. Als de ouders niet meer "bijna gratis' een tweede hypotheek kunnen nemen, zullen die toch terughoudender worden met het naar de kinderen toeschuiven van wat extra geld.

De gewone starters zullen op deze manier dus een stuk minder concurrentie hebben en ook een eerlijker speelveld.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Conrado schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Dat begrijp ik, maar als er al een correctie komt is dat niet de reden. Wat vooral afneemt is het volume van aangeboden woningen, dat is nog maar een fractie van 10 jaar geleden. En schaars aanbod drijft prijzen op.
Het volume van het jaarlijks aantal aangeboden woningen is helemaal niet zoveel veranderd de afgelopen jaren. Het volume van het beschikbare aanbod op een willekeurige dag is wel enorm afgenomen. Dit komt door de doorlooptijd die van gemiddeld een paar maanden naar gemiddeld ca 2 weken is gedaald.

In de periode 2016-2021 schommelt het aantal transacties tussen 215.000 en 240.000 verkochte woningen per jaar. Waarbij 2021 in de middenmoot zit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
big bang schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:33:
[...]
Maar het is wel DE manier om toch nog iets te kunnen kopen.
Niet wanneer zelfs die kluswoningen waar ik als starter mogelijkheden zag in overboden wordt in een x2/x2.5 aan wat ik al overbood.

Ik heb geboden op kluswoningen in Kampen, Zwolle, Deventer en Meppel. Kon mijn hele spaarpot erop stukslaan maar de woningen gingen mooi aan mij voorbij als starter. Want ik zit er niet mee om twee, drie jaar het uit te moeten houden met een typisch jaren 60/70 bad of keuken als ik heet kan douchen en gewoon kan koken.

Bovendien in al die woningen was het zo dat je ze volledig moest strippen. Elektra verouderd, nog een oude stoppenkast, enkelglas overal, kozijnen verrot, plat dak aan vervanging toe etc. Dus die keuken en badkamer staan in rangorde sowieso op de laatste plaats. En toch zelfs zulke kluswoningen daar werd grif op ingelegd. Snap ik ook prima. Want als je wel het netwerk hebt en je niet afhankelijk bent van marktprijzen kun je voor een klein budget veel doen. En elke euro aan isolatie in zo'n huis plus strakke afwerking verdiend zich twee keer zo hard terug in comfort en woonwaarde.

Het lijkt zelfs eerder normaal om eerst 50k stuk te slaan op overbieden, dan nog de kosten koper en dan nog eens 50k in algehele renovatie te stoppen wil je kans maken. Nou vind ik dat het als single Jan Modaal niet verkeerd doen qua spaar quota maar ik heb geen 50k extra zo even tussen de kussens op de bank gevonden. Dus mijn hele spaarbudget gaat al op aan überhaupt kans maken op een kluswoning. En dan begint het pas echt.

Verkopers leven ongeacht het type huis nog in het droomwereldje dat alles verkoopt ongeacht hoe groot het achterstallig onderhoud. En het gekke is en blijft: ze krijgen misschien geen 16 kijkers meer maar 8. Uit die 8 zijn er nog altijd 4 die kunnen bieden waarvan 2 nog flink overbieden om te kunnen beginnen met klussen. Dus nee als starter is zelfs een kluswoning niet eens haalbaar. Ik heb het namelijk geprobeerd toen ik al snel door kreeg dat instapklaar al helemaal onbereikbaar is.

Het is en blijft hard gaan in de 175-225k categorie. Ik merk nog niks van afnemende interesse, afnemende biedingen, afnemende overbiedingen en wellicht kunnen kopen onder de vraagprijs. Want alleen dan zou ik mijn spaargeld als klusbudget in kunnen zetten. Als ik alleen 10k aan kosten koper kwijt ben en de rest apart kan houden voor verduurzaming en renovatie.

• Rubbergrover1
[...]

Het gaat meer om wat je voor die 50k doet in verhouding tot het soort woning. Even heel simpel, bij een kleine starterswoning vind ik een keuken van 30k wat overkill. Bij een villa in Aerdenhout zul je waarschijnlijk voor 30k nog niet klaar zijn. Ik heb het idee dat een hoop mensen de lat voor de afwerking en inrichting van een nieuwe woning wat te hoog leggen.

• Blik1984
supersoco80 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:47:
Even wat anders... Funda is redelijk goed beveiligd tegen automatisch leeghalen (tips zijn welkom, dan kan ik beter filteren), maar voor mijn gevoel komt er de laatste paar weken juist bar weinig bij (regio Arnhem)
Ik heb het idee dat er in Nederland totaal wel best wat te koop wordt gezet (nu 36k huizen, en volgens mij was dat ruim 1 maand geleden maar rond de 30k). Maar als ik kijk naar Utrecht (mijn referentiekader) schommelt dat eigenlijk al een aantal weken tussen de 600-700. Maand geleden was dat nog wel 500-600 dus wel licht gestegen.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:11
Santee schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:18:
[...]

Jij zal ongetwijfeld goed verdienen, maar je partner krijg nog geen modaal.
Want zou hij/zij dat wel krijgen...kon je met 2x modaal wel minstens 4t lenen. Als jij nog daarboven zit heb je al gauw 4,5-5t leen capaciteit.

Daarmee kan je echt wel een mooie woning vinden in regio Arnhem (ook weer zo breed).
Nieuwbouw en 2 onder 1 kap gaat lastig worden, maar jullie zitten ook pas aan het begin van jullie carrieres.

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:07:
[...]

Het gaat meer om wat je voor die 50k doet in verhouding tot het soort woning. Even heel simpel, bij een kleine starterswoning vind ik een keuken van 30k wat overkill. Bij een villa in Aerdenhout zul je waarschijnlijk voor 30k nog niet klaar zijn. Ik heb het idee dat een hoop mensen de lat voor de afwerking en inrichting van een nieuwe woning wat te hoog leggen.
Exact, bij een starterswoning is een simpele starterskeuken natuurlijk prima van bijvoorbeeld de Ikea voor 5k-7k, daar hoeft geen wijnklimaatkast, Bora kookplaat en dubbele oven in te komen.

• Requiem19
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:49:
[...]

Er zijn meer factoren die meespelen.

Voor beleggers was het de laatste jaren zeer interessant om een woning te kopen vanwege de hefboom van goedkoop geld. Dat maakte het rendement op het geïnvesteerde eigen geld behoorlijk hoog. Met het stijgen van de hypotheekrente verdwijnt ook die hefboom als sneeuw voor de zon en is voor veel beleggers een verhuurwoning niet meer interessant. Ook niet als deze veel goedkoper is dan eerst.

Om een vergelijkbare reden zullen ook de verhoogde schenking en familieleningen minder populair worden. Als de ouders niet meer "bijna gratis' een tweede hypotheek kunnen nemen, zullen die toch terughoudender worden met het naar de kinderen toeschuiven van wat extra geld.

De gewone starters zullen op deze manier dus een stuk minder concurrentie hebben en ook een eerlijker speelveld.
Het resultaat van de afname van beleggers is - lijkt me - een daling van de prijzen. De vraag is of die significant genoeg is.

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:14:
[...]

Het resultaat van de afname van beleggers is - lijkt me - een daling van de prijzen. De vraag is of die significant genoeg is.
Hoeft niet per se een daling van de prijzen te zijn, als de verkopers zo koppig zijn om niet te willen verkopen tegen lagere prijzen. Maar het kan wel betekenen dat je niet een van de 20 bieders bent maar een 5 bieders. En dat zo de 'kans' dat jij degene bent die de woning kan kopen groter wordt.
(Fictieve getallen)

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-01 21:33
Stel de daling is significant genoeg voor een starter of doorstromer om een stap te zetten.

Moet je wel je vaste contract behouden, in ieder geval tot alles gepasseerd is. De focus op prijs is leuk. Maar als het straks echt hard gaat en we ineens een forse recessie induiken moet je maar net geluk hebben om je vaste baan en dus leencapaciteit te behouden.

Al het gereken rondom rentestanden en maximale prijzen is leuk , maar het aanbod stijgt vast niet hard genoeg en de prijzen dalen vast niet hard genoeg zodat velen alweer buiten de boot vallen.

Die zijn als eerste straks hun vaste baan kwijt , weg leencapaciteit.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:39
[...]

--

Rotterdam:

Amsterdam:
0 appartementen

Utrecht:

Den Haag:
2 appartementen (studio's, 34m2..) beschikbaar en zo op het oog inderdaad "geleidelijk verder op te knappen". Geen flauw idee van de buurt.

Arnhem:

Eindhoven:

--
Kortom, de gemiddelde hardwerkende 'Ollander kan kiezen uit 0-2 studio's in een doorsnee grote stad en mag daarbij zijn/haar visite op bed zetten vanwege ruimtegebrek. Een extra 20k investeren voor een keuken/badkamer/vloer/muur in dit soort woningen ga je never niet terug verdienen en is rationeel gezien ook nutteloos als je bij het vinden van een partner alsnog moet verhuizen naar iets waar je niet 24/7 op elkaars lip zit.
Maar waarom perse in de grote stad in de randstad? Iedereen weet dat de grote steden onbetaalbaar zijn vanwege het feit dat er gewoon er teveel mensen naar de grote stad willen en er te weinig plek is voor al deze mensen. Het is vervelend dat modale alleenstaande starters het lastig hebben, maar maken ze het voor zichzelf niet te lastig door enkel naar de grote stad te kijken?

• Conrado
Ivow85 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:55:
[...]

Het volume van het jaarlijks aantal aangeboden woningen is helemaal niet zoveel veranderd de afgelopen jaren.
Dit is wat de NVM rapporteert:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGB7YkOYibppL5O-QapmoIuGWX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KSdUwANWzFjSjRM9CguURjQZ.jpg?f=user_large

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-01 18:49
supersoco80 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:47:
https://github.com/khpeek/funda-scraper dit is een goed begin

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11-2025
CornermanNL schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:19:Moet je wel je vaste contract behouden, in ieder geval tot alles gepasseerd is.
Tot je het bindende aanbod van de bank hebt gekregen, is dus feitelijk nadat je je inkomensdocumentatie heb aangeleverd, want nadien is het toch enkel afwachten op een akkoord.

• Blik1984
spijkerhoofd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:19:
[...]

Maar waarom perse in de grote stad in de randstad? Iedereen weet dat de grote steden onbetaalbaar zijn vanwege het feit dat er gewoon er teveel mensen naar de grote stad willen en er te weinig plek is voor al deze mensen. Het is vervelend dat modale alleenstaande starters het lastig hebben, maar maken ze het voor zichzelf niet te lastig door enkel naar de grote stad te kijken?
Dat is niet zo raar. De meeste werkgelegenheid zit daar, verder weg zitten betekent met de auto moeten of met het OV en dat brengt andere ongemakken en kosten met zich mee. Verder heeft de stad de faciliteiten waar vaak gebruik van gemaakt wordt. En raar maar waar, de stad heeft vaak ook de meeste woonkeuze omdat er in dorpen vaak gebouwd wordt voor gezinnen en minder voor starters

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-01 18:49
spijkerhoofd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:19:
[...]

Maar waarom perse in de grote stad in de randstad?
Misschien omdat je er werkt? Misschien ben je er geboren, heb je tot nu toe bij je ouders gewoond, en wil je dan op jezelf? Wat is dit nou weer voor domme vraag. Moet er dan maar niemand in de Randstad gaan wonen :')

• Shadowhawk00
Requiem19 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:14:
[...]

Er valt een groep weg die niet meer gaat kopen voor de verhuur, maar goed dat was in bepaalde grote steden ook al het geval met de nieuwe regelgeving.
Maar de verhuurde woningen die hebben een oudere hypotheek en er zitten huurders in dus waarom zouden die verkopen.
Daarbij komt ook nog dat mensen straks minder snel gaan verkopen want woning staat onder water ( als je recent gekocht hebt )

Ik verwacht dat dit elkaar een beetje gaat opheffen dus dat de prijzen wel iets naar beneden gaan maar niet significant genoeg om te zorgen dat ze betaalbaar worden.
Blik1984 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:24:
[...]

Dat is niet zo raar. De meeste werkgelegenheid zit daar, verder weg zitten betekent met de auto moeten of met het OV en dat brengt andere ongemakken en kosten met zich mee. Verder heeft de stad de faciliteiten waar vaak gebruik van gemaakt wordt. En raar maar waar, de stad heeft vaak ook de meeste woonkeuze omdat er in dorpen vaak gebouwd wordt voor gezinnen en minder voor starters
Dat valt wel mee, je hebt wat meer keuze alleen er zijn minder kleine appartementen in dorpen buiten de steden. Aan de andere kant heb je dan dus een klein rijtjeshuis ipv een appartement voor dezelfde prijs dus meer huis voor minder geld.
Ik weet niet welke facaliteiten jij het over hebt waar je zo vaak gebruik van maakt dat die het wonen in de stad rechtvaardigen?

[ Voor 35% gewijzigd door Shadowhawk00 op 23-06-2022 13:27 ]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

(jarig!)
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:26:
[...]

Maar doordat je hypotheeklasten niet meestijgen met de inflatie héb je dan toch ook meer ruimte?
Een annuïteitenhypotheek wordt ook gewoon elk jaar duurder. Netto dan.

• Blik1984
FreakNL schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:25:
[...]

wel een flink stuk minder dan wat je er meestal bijkrijgt aan salaris

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

(jarig!)
spijkerhoofd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:36:
[...]

Het helpt al veel als je vrienden hebt die techneuten zijn, een vriend van mij is heel technisch en had veel vrienden die zelf ook techneuten waren, dan is een verbouw huis makkelijker te doen! Een goede vriend was elektriciën, andere vriend heeft zijn eigen loodgietersbedrijf en hijzelf is timmerman! Zelfs voor hun was het lastig omdat materialen moeilijk verkrijgbaar waren, en de prijzen steeds stegen! Laat staan voor iemand als ik met 2 linkerhanden om dan een verbouwing te doen!

Wij hebben een woning uit 2014 gekocht waar we vanaf Augustus enkel hoeven te schilderen puur omdat we niet in onzekerheid willen zitten en dan maar 80k meer betalen aan een woning waarvan wij zeker weten dat er geen hoge kosten bij komen. Met een verbouwing kan het zomaar duurder uitpakken dan onze huidige woning.
Ik ben zelf ook in bepaalde dingen handig.. Maar zowel ik als mijn vrienden staan er niet meer om te springen om ergens te gaan klussen. Leeftijd, drukke baan, kinderen etc...

• Blik1984
Shadowhawk00 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:25:
[...]

[...]

Dat valt wel mee, je hebt wat meer keuze alleen er zijn minder kleine appartementen in dorpen buiten de steden. Aan de andere kant heb je dan dus een klein rijtjeshuis ipv een appartement voor dezelfde prijs dus meer huis voor minder geld.
Ik weet niet welke facaliteiten jij het over hebt waar je zo vaak gebruik van maakt dat die het wonen in de stad rechtvaardigen?
Toen ik starter was ging ik bijna iedere week de stad in om te gaan stappen, hapje te eten, naar delicatessenwinkels te gaan om lekkere dingen te kopen voor het weekend.

Ik woon en werk nu in Utrecht, en is ga helemaal niet zo vaak de stad meer in, maar het is wel echt heerlijk om met de fiets naar kantoor te kunnen en niet dagelijks in een file te hoeven staan of in een drukke trein te moeten stappen

• Requiem19
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:17:
[...]

Hoeft niet per se een daling van de prijzen te zijn, als de verkopers zo koppig zijn om niet te willen verkopen tegen lagere prijzen. Maar het kan wel betekenen dat je niet een van de 20 bieders bent maar een 5 bieders. En dat zo de 'kans' dat jij degene bent die de woning kan kopen groter wordt.
(Fictieve getallen)
Langer te koop staande woningen is een gevolg van dalende prijzen, dus dat past inderdaad in het plaatje.

Je vergelijking met veel of weinig bieders volg ik niet helemaal overigens. In het geval van 20 bieders wordt jij namelijk overboden, waardoor er een hoger bedrag voor de woning betaald wordt. In het geval van 5 bieders is de kans kleiner dat je overboden wordt.

Per saldo gaat de woning voor een lager bedrag weg = daling v/d prijzen.

• Conrado
Requiem19 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:37:
[...]
Per saldo gaat de woning voor een lager bedrag weg = daling v/d prijzen.
Klopt, echter eigenlijk wordt er minder overboden. Je kunt dus aan het aanbod op Funda - daar wordt hier vaak mee vergeleken - zelf niet zien dat de prijzen (wat) zakken, zolang er nog vaak overboden wordt.

• Requiem19
  • Nu online
Conrado schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Klopt, echter eigenlijk wordt er minder overboden. Je kunt dus aan het aanbod op Funda - daar wordt hier vaak mee vergeleken - zelf niet zien dat de prijzen (wat) zakken, zolang er nog vaak overboden wordt.
Daarom wachten de meeste mensen ook braaf op de rapporten van het CBS of NVM die rekenen met de uiteindelijke verkoopprijs, zodat je een correct inzicht hebt van de echte stijging/daling van de prijzen.

Kanttekening is dat er natuurlijk wel een flinke vertraging in kan zitten ivm moment afsluiten koop en passeren notaris (speelt met name bij het CBS dacht ik?).

Verwijderd

[...]

--

Rotterdam:

Amsterdam:
0 appartementen

Utrecht:

Den Haag:

Arnhem:

Eindhoven:

--
Focus op wat wel kan. Kom je hier wonen. Wil je een huis met voor- en achtertuin of liever een appartement in een fastoenlijk buurtje? Ik ben overigens wel in Utrecht begonnen. Appartement gekocht van een vastgoedondernemer die een flink aantal van zijn appartementen ging verkopen. Hij had kapitaal nodig voor een groot nieuw project en blijkbaar wilde de bank niet nog meer financieren.

Even kijken.... in 2005.... 130k voor een uitgeleefd jaren 60 apparatement van 80 m2. Maar als je de inflatie doorrekent, dan vraag ik me af waar je dan na 17 jaar uitkomt. Volgens mij lag de rente op dat moment nog ergens tussen de 5% en 6%.

Ik woon "aan het eind van de beschaafde wereld" nu, maar wat boeit mij dat. Ik werk 90+% van het jaar thuis.

• Conrado
Requiem19 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:42:
[...]
Kanttekening is dat er natuurlijk wel een flinke vertraging in kan zitten ivm moment afsluiten koop en passeren notaris (speelt met name bij het CBS dacht ik?).
Klopt :)

NVM baseert zich op de info van makelaars - direct beschikbaar - terwijl het CBS moet uitgaan van de officiële cijfers van het kadaster als een paar maanden later het huis ook daadwerkelijk bij de notaris wordt overgedragen.

• Santee
Requiem19 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:26:
[...]

Sparen is alleen interessant als je meer kunt sparen dan de stijging van de woningmarkt.

Jaar op jaar was mei bijvoorbeeld dus nog steeds bijna 19% stijging.

Uitwerking:
Woningwaarde mei 2021 = 200k
Woningwaarde mei 2022 = 200k *1,19 = 238.
Verschil = 38k

Iemand die in de periode mei 2021 mei 2022 thuis gewoond heeft, zal dus meer dan 38.000 gespaard moeten hebben om in een betere positie te zijn.

Ik kan me weinig mensen voorstellen die in 1 jaar 40k+ netto kunnen sparen...

Kortom: thuis wonen en sparen was tot op heden niet zinvol. Nu de markt gaat afremmen kan dat natuurlijk weer heel anders worden.
Het is gewoon totaal onzinnig. 2020: +20%, 2021: +25%, 2022 YoY ook 19%? Dat is gewoon niet houdbaar, het jammere is dat vooral starters de dupe zijn en dat dit dus nog lekker 10 jaar door zou kunnen gaan voor mensen er over het algemeen écht iets van gaan merken...

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Santee schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:58:
[...]

Het is gewoon totaal onzinnig. 2020: +20%, 2021: +25%, 2022 YoY ook 19%? Dat is gewoon niet houdbaar, het jammere is dat vooral starters de dupe zijn en dat dit dus nog lekker 10 jaar door zou kunnen gaan voor mensen er over het algemeen écht iets van gaan merken...
De jubelton wordt stopgezet, beleggers betalen een hogere BTW en zijn in bepaalde wijken zelfs niet meer welkom, aandelen- en cryptokoersen dalen en tot slot nemen de energielasten, inflatie en rente toe.
Er blijven steeds minder mensen over die nog zoveel geld hebben om zo zwaar over te bieden.

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-01 11:52
Ik denk dat wanneer starters eens stoppen met slachtoffer spelen, de helft van het probleem al opgelost is.

Ik hoor en lees steeds maar weer:
- Ja maar in de stad is het niet te betalen
- Ja maar een kluswoning is geen optie, ik heb twee linker handen
- Ik heb HBO / WO en kan nog steeds niks kopen

Het is ook wel een mentaliteit dingetje hoor. Die twee linkerhanden die heb je omdat je je rechter handen nog nooit gebruikt hebt. 30 jaar geleden waren (mannen iig) veel handiger. Weet je wel, die generatie die nu overal de schuld van krijgt. Weet je waarom ze handiger waren? Omdat ze wel moesten! Ze konden niet voor elk wissewasje een klusjesman laten komen, en als ze een fancy afzuigkap wilden bouwde ze de koof zelf.

Ze hoefden ook niet in de stad te wonen, want ze pakte gewoon de fiets en reden naar hun werk, ook al was het 15 km verder. (Rotterdam, woonhuis onder 2 ton: 1 te koop), Rotterdam+10 kg woonhuis onder 2 ton: 2 pagina's).

En genoeg verdienen? Dat deden ze wel. Overdag op hun werk, en 's avonds bijbeunen. Of werkdagen van 12 uur, of 6 dagen in de week.

Toch ff wat anders dan 7 weken vaderschapsverlof, 4 dagen werken en een extra sleutel bij laten maken voor de huishoudhulp.

En ja, ik weet het, het is wat gechargeerd. Maar wel goed om de andere kant van de medaille te bekijken.

• big bang
  • Nu online
NOS: "Rekenkamer: miljard van het Rijk levert mogelijk geen extra huizen op"
Het miljard dat de Rijksoverheid in 2020 en 2021 aan gemeenten heeft toegezegd om meer huizen te laten bouwen, heeft mogelijk weinig effect. Het is niet aan te tonen of er door het extra geld meer huizen bij komen, concludeert de Algemene Rekenkamer. Die deed een poging om te kijken wat het extra geld oplevert.

[...]

Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken levert de zogeheten Woningbouwimpuls bijna 140.000 woningen op, maar dat is volgens de Rekenkamer aan de hand van de cijfers niet te zeggen.
goh, gewoon met geld smijten is niet voor alles een oplossing..

• Requiem19
  • Nu online
Santee schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:58:
[...]

Ik ben het met je eens, maar overdrijven maakt je casus niet sterker he :).

2020: = 7,8% stijging (https://www.cbs.nl/nl-nl/...20-door-naar-recordniveau)

2021 = 15,2% stijging (https://www.cbs.nl/nl-nl/...e-koopwoningen-in-21-jaar)

Overigens kan het zeker niet 10 jaar zo doorgaan, zeker niet als i) de rente blijft stijgen en ii) de economie gaat haperen en de werkgelegenheid daalt. Ik zie dat je eerste post in dit topic van maart 2022 was, vermoedelijk ben jij je dus onlangs op de woningmarkt gaan concentreren. Het is oprecht best interessant om eens de 2020 topics door te lezen, dan zie je hoe slecht de woningmarkt zich laat voorspellen.

• big bang
  • Nu online
Ero-Sensei schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:02:
Ik denk dat wanneer starters eens stoppen met slachtoffer spelen, de helft van het probleem al opgelost is.

Het is ook wel een mentaliteit dingetje hoor. Die twee linkerhanden die heb je omdat je je rechter handen nog nooit gebruikt hebt. 30 jaar geleden waren (mannen iig) veel handiger. Weet je wel, die generatie die nu overal de schuld van krijgt.
Die zeurpieten heb je ook.

Het feit dat een groep loop te zeuren doet niets af aan de terechte klachten dat huizen überhaupt niet haalbaar zijn voor veel mensen. Dat zou niet zo erg zijn als er een alternatief was in de vorm van huren tegen een fatsoenlijk tarief of als "hard werken en sparen" enig perspectief zou bieden.

Maar met puur afgeven op de zeurpieten doe je de, naar mijn idee, terechte klachten van een grote groep te kort.

• Santee

Het is ook wel een mentaliteit dingetje hoor. Die twee linkerhanden die heb je omdat je je rechter handen nog nooit gebruikt hebt. 30 jaar geleden waren (mannen iig) veel handiger. Weet je wel, die generatie die nu overal de schuld van krijgt. Weet je waarom ze handiger waren? Omdat ze wel moesten! Ze konden niet voor elk wissewasje een klusjesman laten komen, en als ze een fancy afzuigkap wilden bouwde ze de koof zelf.

Ze hoefden ook niet in de stad te wonen, want ze pakte gewoon de fiets en reden naar hun werk, ook al was het 15 km verder. (Rotterdam, woonhuis onder 2 ton: 1 te koop), Rotterdam+10 kg woonhuis onder 2 ton: 2 pagina's).

En genoeg verdienen? Dat deden ze wel. Overdag op hun werk, en 's avonds bijbeunen. Of werkdagen van 12 uur, of 6 dagen in de week.

Toch ff wat anders dan 7 weken vaderschapsverlof, 4 dagen werken en een extra sleutel bij laten maken voor de huishoudhulp.

En ja, ik weet het, het is wat gechargeerd. Maar wel goed om de andere kant van de medaille te bekijken.
Ik denk ook wel dat technologie dit omgegooid heeft. Social media, overal smartphone, PC. Je krijgt vanalles mee, mensen realiseren zich meer dat je niet leeft om 6 dagen per week te werken. Posten op Tweakers: ook alleen maar afleiding :+

Maar wat je zegt is wel overdreven, een vervallen kluswoning in Zevenaar kost je nog €230K en dat kan je lenen met een inkomen van €4K bruto. Je moet dus een flinke stap terug van 'iedereen wil het nieuwste/in de randstad wonen'. Je kan gewoon vrijwel nergens meer kopen tegenwoordig zonder flink inkomen, dat is gewoon een feit en zeker wel rede tot zeuren/actie.

• Caelorum
FreakNL schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:25:
[...]
In mijn geval gemiddeld een wopping 0.45% netto per jaar. Wel even andere koek dan de 3.5% per jaar dat de huur steeg voor dit hele inflatie debakel. Nu mag je al blij zijn als de huurstijging onder de 7% blijft. (jaja, kale huur is maximaal 2.3%, maar ja, die servicekosten he...)

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:23
Santee schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:13:
[...]

Ik denk ook wel dat technologie dit omgegooid heeft. Social media, overal smartphone, PC. Je krijgt vanalles mee, mensen realiseren zich meer dat je niet leeft om 6 dagen per week te werken. Posten op Tweakers: ook alleen maar afleiding :+

Maar wat je zegt is wel overdreven, een vervallen kluswoning in Zevenaar kost je nog €230K en dat kan je lenen met een inkomen van €4K bruto. Je moet dus een flinke stap terug van 'iedereen wil het nieuwste/in de randstad wonen'. Je kan gewoon vrijwel nergens meer kopen tegenwoordig zonder flink inkomen, dat is gewoon een feit en zeker wel rede tot zeuren/actie.
en hoeveel denk je dat het tegenwoordig kost om die vervallen kluswoning te verbouwen en dan bedoel ik niet gelijk allemaal superdeluxe ? en dat ga je ook niet allemaal gefinancierd krijgen en ook niet voor die 230k kopen. in duiven ging een vervallen tussenwoning in de verkoop voor 250 (echt alles moest je strippen) en die is al met ruim 30k overboden.

• Conrado
.....
Het is ook wel een mentaliteit dingetje hoor.
.....
Je krijgt van me een plusje, niet omdat ik het helemaal met je eens ben, maar wel; omdat je de andere kant benoemt.

Starters zijn goed in het probleem te benoemen - dat is ook prima - zonder te beseffen wat ze wèl goed voor elkaar hebben.
Ik ben met jeugdwerkloosheid groot geworden, het was vechten voor een baan, terwijl je nu de banen voor het uitkiezen hebt - met alle andere benefits - en het startsalaris is nu het hoogste dat een generatie ooit gehad heeft.

• Rubbergrover1
Conrado schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Dit is wat de NVM rapporteert:

[Afbeelding]
Dat zegt dus niets over het jaarlijks aantal aangeboden woningen. Even heel extreem, als het in 2016 een jaar duurde voordat een woning verkocht raakte en er 100.000 woningen te koop stonden, dan zullen er in dat jaar 100.000 woningen verkocht zijn. Als het nu gemiddeld een week duurt voor een woning verkocht is en ze bv na 2 weken op 'verkocht' komen te staan, dan betekent dat dat er iedere twee weken een kleine 17.000 woningen verkocht worden. Dus zo'n 440.000 woningen per jaar.

• Conrado
Rubbergrover1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:30:
[...]

Dat zegt dus niets over het jaarlijks aantal aangeboden woningen.
Het aanbod was simpelweg groter op het moment huizenkopers op zoek waren, het verschil is of het een verkopers- of kopersmarkt is :)

• geekeep

Die handige vaders, die starters blijkbaar niets geleerd hebben omdat je makkelijk aan klusjesmannen en materiaal kon komen in die gouden tijden? :+ Of diezelfde vaders, die nu (gratis) computer/smartphone/wifi hulp vragen op verjaardagen omdat een tientje per uur teveel gevraagd is?

Je gaat compleet voorbij aan het feit dat je domweg minder koopt voor hetzelfde uurtje werk. En dan zit hier 2021 en 2022 nog niet eens in verwerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUXf1gCztL1FP7hz2rExvpoB19A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5MLac0o2OMnXzVzhyxXrxd3.jpg?f=fotoalbum_large
https://nos.nl/artikel/22...aar-wat-kopen-we-daarvoor

Die linkerhanden zijn er omdat NL steeds meer een kenniseconomie vol technologie is geworden, waar de vorige ("handige") generatie ook de vruchten van heeft geplukt. Steden zijn gegroeid, dus 15KM verderop is nog steeds "de stad". En "voorlopig" in een kluswoning zitten terwijl de gasprijs €2.50/m3 aangetikt heeft, kost je domweg honderden euro's per maand.

• Santee
Conrado schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:30:
[...]

Ik ben met jeugdwerkloosheid groot geworden, het was vechten voor een baan, terwijl je nu de banen voor het uitkiezen hebt - met alle andere benefits - en het startsalaris is nu het hoogste dat een generatie ooit gehad heeft.
In bepaalde sectoren nog niet echt hoor. En dat startsalaris, ja tuurlijk? De inflatie is ook 10%, zou wat zijn als je startsalaris dan ook nog eens zou dalen 8)7

• Shadowhawk00
geekeep schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:37:
[...]

Die handige vaders, die starters blijkbaar niets geleerd hebben omdat je makkelijk aan klusjesmannen en materiaal kon komen in die gouden tijden? :+ Of diezelfde vaders, die nu (gratis) computer/smartphone/wifi hulp vragen op verjaardagen omdat een tientje per uur teveel gevraagd is?
Dat valt wel mee maar veel mensen vinden het wel makkelijk om overal een klusjesman voor in te huren.
Ik heb mijn laminaat vloer ook zelf gelegd en het keukenblad zelf op maakt gemaakt samen met een oom.
Die linkerhanden zijn er omdat NL steeds meer een kenniseconomie vol technologie is geworden, waar de vorige ("handige") generatie ook de vruchten van heeft geplukt. Steden zijn gegroeid, dus 15KM verderop is nog steeds "de stad". En "voorlopig" in een kluswoning zitten terwijl de gasprijs €2.50/m3 aangetikt heeft, kost je domweg honderden euro's per maand.
Het is ook kwestie van gemakzucht, ik doe ook bijna alles zelf en ik heb niet het geluk gehad dat ik een vader heb. Dus ik leer mezelf gewoon alles en kijk mee als mensen wat doen zodat ik het daarna zelf kan.
Het is ook beetje houding, veel hebben de houding waarom zou ik het doen als ik er iemand voor kan betalen. Mijn houding is, het is een LBO opleiding ik heb HBO zo moeilijk kan het dus niet zijn.

• CVTTPD2DQ
Hoeveel huizen die te koop staan zijn niet "leefbaar"? Volgens is er maar een piepkleine fractie die onbewoonbaar is verklaard. Als je een huis hebt kunnen kopen in de afgelopen twee jaar ben je hoe dan ook mazzelaar.

Op het moment zou ik even wachten met kopen.

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-01 22:21
Deels zeker met je eens.

N=1 maar wel een voorbeeld wat ik vaker voorbij zie komen:
Ik kocht 4 jaar geleden een appartementje in mijn eentje.
Drie jaar later verkocht ik het, verdiende toen ruim 1000 euro bruto per maand meer dan toen ik het kocht, maar zou datzelfde appartementje niet terug kunnen kopen omdat ik de hypotheek ter hoogte van het verkoopbedrag, zelfs met dat gestegen salaris, niet zou kunnen krijgen.
En heb in die drie jaar NIKS geklust of aangepakt wat ook maar enigszins de waarde zou doen stijgen.
Dat appartementje was al aardig de onderkant van de markt hier in de buurt. Als ik dus 3 jaar later de woningmarkt op wilde had ik niks kunnen kopen in de buurt van mijn sociale kring.

EDIT: en die kring is ruim 80km van de randstad, dus ik woon niet midden in Amsterdam.

[ Voor 4% gewijzigd door Loek92 op 23-06-2022 15:06 ]

• Shadowhawk00
Loek92 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:04:
[...]

Deels zeker met je eens.

Drie jaar later verkocht ik het, verdiende toen ruim 1000 euro bruto per maand meer dan toen ik het kocht, maar zou datzelfde appartementje niet terug kunnen kopen omdat ik de hypotheek ter hoogte van het verkoopbedrag, zelfs met dat gestegen salaris, niet zou kunnen krijgen.
En heb in die drie jaar NIKS geklust of aangepakt wat ook maar enigszins de waarde zou doen stijgen.
Dat appartementje was al aardig de onderkant van de markt hier in de buurt. Als ik dus 3 jaar later de woningmarkt op wilde had ik niks kunnen kopen in de buurt van mijn sociale kring.

EDIT: en die kring is ruim 80km van de randstad, dus ik woon niet midden in Amsterdam.
Het lullige is dat we in dit topic al bijna 8 jaar roepen dat je alleen niets kan kopen. Dus blijkbaar is dat eigenlijk nooit echt zo geweest.
Maar de afgelopen paar jaar is de salarisgroei gewoon niet genoeg geweest om de inflatie bij te benen en de huizeprijzen zijn nog harder gestegen dan de inflatie dus dat probleem telt natuurlijk dubbel mee.
Je kan en minder betalen en wat je wilt betalen is ook nog eens veel meer waard geworden ( of duurder geworden )

• geekeep
Loek92 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:04:
[...]

Deels zeker met je eens.

Precies mijn punt en mijn kritiek op die "steek je handen uit de mouwen, ga 6 dagen 12 uur per dag werken en koop een krot" oplossingen.

Grote kans dat (minstens?) driekwart van degenen die hier posten hun eigen huis niet eens meer puur op hun inkomen zouden kunnen financieren. Voorbeelden van hoe men 15-30 jaar geleden instapte met een startsalaris is appels en peren vergelijken met de huidige situatie. Je moet al minstens een jaarsalaris aan spaargeld hebben om überhaupt een realistisch (over)bod + k.k. te kunnen betalen. Hoeveel van de starters van toen hadden dat als vereiste om kans te maken en tevens op de rekening staan..?

• Conrado
geekeep schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:12:
[...]
Precies mijn punt en mijn kritiek op die "steek je handen uit de mouwen, ga 6 dagen 12 uur per dag werken en koop een krot" oplossingen.
Misschien moet je dat ook niet zo letterlijk nemen: maar - in plaats van steeds herhalen wat niet kan - je meer richten op wat wèl mogelijk is.

Pagina: 1 ... 113 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg