Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 112 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.800.478 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:42
NNCi schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:02:
Terwijl er voldoende omstandigheden zijn die een forse correctie rechtvaardigen.
Welke omstandigheden zijn dat dan?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-05 07:25
kx22 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:03:
Is er iemand met Walter Living PREMIUM?
Volgens mij is het verschil dat je alle koopsommen per adres kan terugvinden van vele jaren.

Met Walter Plus kan dat niet, daar kan je hooguit de biedingen zien die de laatste 1,5-2 jaar zijn geplaatst.
Ja. Premium gebruiker hier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• supersoco80
Conrado schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:16:
[...]

Kansloze oorlog, stoppen van gaslevering aan Duitsland, de pan uit reizende/rijzende kosten om gewoon te leven, klimaatverandering die er echt in begint te hakken, polarisatie van de samenleving. nul lessen geleerd uit 2008, totale onaasprakelijk stellen van belangrijke figuren die grote fouten/misdaden begaan (Trump/Siewert/Rutte...) etc.. etc..

Zat lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:57
NNCi schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:02:

Kijkend naar funda en het nieuwbouw aanbod lijkt het erop dat de voorraad dure huizen toeneemt en de vraag achterblijft.
Volgens mij zijn dure en ruime nieuwbouwhuizen op veel plekken juist nog wel erg gewild. Dus huizen die echt wat meer te bieden hebben en waarvan er lokaal niet heel veel in bestaande bouw is. Op veel plekken zijn bv nieuwbouwhuizen groter dan 200 m2 nog wel erg gewild, omdat daar relatief weinig aanbod in is. Van huizen die een kwart kleiner en een kwart minder kosten is het aanbod al wel zo groot, dat die niet zo snel verkocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-05 09:28
supersoco80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:28:
[...]

Kansloze oorlog, stoppen van gaslevering aan Duitsland, de pan uit reizende/rijzende kosten om gewoon te leven, klimaatverandering die er echt in begint te hakken, polarisatie van de samenleving. nul lessen geleerd uit 2008, totale onaasprakelijk stellen van belangrijke figuren die grote fouten/misdaden begaan (Trump/Siewert/Rutte...) etc.. etc..

Zat lijkt me.
Hopelijk krijgen we een fikse loon-prijsspiraal en kan ik mijn 500k hypotheek in 1x in januari aflossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:13
supersoco80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:25:
[...]

Ja. Premium gebruiker hier.
Zie jij koopsommen van bvb 2016?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Conrado schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:16:
[...]

@supersoco80 heeft al een mooie opsomming gegeven.
De huizenprijzen zijn de afgelopen jaren fors meer gestegen dan de economische groei en lonen.
Het wordt tijd dat wonen weer een levensbehoefte wordt en geen beleggingsproduct.

Het enige product dat zo'n rare verloop heeft is de benzineprijs. Stijging van de ruwe olieprijs wordt direct verrekend aan de pomp, maar bij verlaging hoe maar :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
kx22 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:08:
[...]

Zie jij koopsommen van bvb 2016?
Heb je een voorbeeldadres waarvan je weet dat het de laatste jaren verkocht is en nu weer te koop staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:11
supersoco80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:39:
[...]

Heb je een voorbeeldadres waarvan je weet dat het de laatste jaren verkocht is en nu weer te koop staat?
Moet het daarvoor te koop staan? Kun je niet voor willekeurig welk adres de verkoopprijzen zien?
Want dat is wat gezegd/gevraagd werd volgens mij.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
supersoco80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:39:
[...]

https://www.funda.nl/koop...2763707-patrijzenlaan-17/
Dit huis is enkele weken geleden verkocht voor ongeveer 780k.
Ikw eet dat dit huis in 2017/18 is gekocht voor de flip (niet echt flip want eigenaars zijn gaan scheiden).

Ik zie dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zgllplc_jOwzRgj87qZwviAf8as=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U9L5J8G5vY6L4VhWsgodkkxY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door kx22 op 21-06-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
kx22 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:17:
[...]

https://www.funda.nl/koop...2763707-patrijzenlaan-17/
Dit huis is enkele weken geleden verkocht voor ongeveer 780k.
Ikw eet dat dit huis in 2017/18 is gekocht voor de flip (niet echt flip want eigenaars zijn gaan scheiden).

Ik zie dit:
[Afbeelding]
Walter zegt bij mij dat het in maart 2018 voor 419k op Funda stond. Verder kan ik in jouw tabelletje kiezen voor de werkelijke verkoopprijzen, voor de Snippenlaan 43 is dat 575k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:03
DutchManticore schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:58:
[...]

Is op basis van het NVM rapport.
Dan komen ze ineens allemaal uit het houtwerk.

Moderne journalistiek is altijd a posteriori en vaak niet veel meer dan een copy/paste farm van een centrale bron zoals het ANP. (Kijk voor de grap eens hoe vaak je onderaan het ANP, of een andere grote krant, als bron ziet staan. Onderzoekende journalistiek is zo goed als dood.

Als je wilt weten wat journalisten volgende maand schrijven moet je nu zelf een aantal makelaars bellen, en zelf de NVM rapporten lezen. Dan loop je zes stappen voor
Makelaars bellen is wat de schrijver van dit stukje heeft gedaan. Er worden twee makelaars, iemand van een hypotheekadvies- en makelaardijbedrijf en een NVM-woordvoerder aangehaald. Het is dus niet op basis van een NVM rapport en ook geen ANP artikel. Dat laatste is vóór de paywall al te zien aan de naam van verslaggever die erboven staat.

Voor het volgen van de ontwikkelingen lees ik inderdaad de NVM-rapporten, daarnaast die van de MVA en het Kadaster, de maandalert van Ortec en de tweets van @Woningnieuws. Ik hoop voorlopig geen makelaar te hoeven bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
supersoco80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:51:
[...]

Walter zegt bij mij dat het in maart 2018 voor 419k op Funda stond. Verder kan ik in jouw tabelletje kiezen voor de werkelijke verkoopprijzen, voor de Snippenlaan 43 is dat 575k.
Hmm ok, dan heeft jouw 50 euro per maand geen zin (tenzij je daarmee professionele hulp van een echt persoon bij Walter wilt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
supersoco80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:28:
[...]

Zat lijkt me.
En hoe reageert de markt tijdens dat alles: “In mei waren bestaande koopwoningen 18,8 procent duurder dan een jaar eerder, terwijl de stijging in april nog op 19,7 procent uitkwam.

Bron: nos.nl: Prijzen koopwoningen stijgen flink door….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 23:17
Conrado schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 06:41:
[...]

In mei waren bestaande koopwoningen 18,8 procent duurder dan een jaar eerder, terwijl de stijging in april nog op 19,7 procent uitkwam.

En de stijging t.o.v. de vorige maand was in mei groter dan in februari, maart en april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
Compuhair schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:27:
[...]

En de stijging t.o.v. de vorige maand was in mei groter dan in februari, maart en april.
Hoe verhoudt dit zich tot de huizen die jij als onderbouwing van de daling gebruikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
Requiem19 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:52:
[...]

Hoe verhoudt dit zich tot de huizen die jij als onderbouwing van de daling gebruikte?
Wishful thinking. Selectief shoppen. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Compuhair op 22-06-2022 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[...]

En hoe reageert de markt tijdens dat alles: “In mei waren bestaande koopwoningen 18,8 procent duurder dan een jaar eerder, terwijl de stijging in april nog op 19,7 procent uitkwam.

Obv cbs cijfers, paar weekjes geduld tot de q2 rapportage van de nvm, dan heb je een beter beeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 12:35
[...]

Uit het zelfde artikel:

"Hoe de huizenmarkt zich ook verder ontwikkelt, veel makelaars kijken uit naar een rustigere huizenmarkt: "Voor mij als makelaar wordt het vak daardoor weer wat aantrekkelijker", zegt Daae. "Het was de afgelopen jaren lopendebandwerk. Nu wordt het hopelijk weer iets meer makelen."

Rasoptimisten die makelaars. Weten alles positief naar voren te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:52
supersoco80 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:51:
[...]

De werkelijke verkoopprijzen zijn dus ook te zien zonder premium? Ik zie een vraagprijs van 500k en een bieding van +15% wat weer 575k is. Of is dit te kort door de bocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Laapo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:34:
[...]

Uit het zelfde artikel:

"Hoe de huizenmarkt zich ook verder ontwikkelt, veel makelaars kijken uit naar een rustigere huizenmarkt: "Voor mij als makelaar wordt het vak daardoor weer wat aantrekkelijker", zegt Daae. "Het was de afgelopen jaren lopendebandwerk. Nu wordt het hopelijk weer iets meer makelen."

Klopt wel toch. Als je bij elke huis 20 bezichtigingen hebt hoef je ook niks over het huis te zeggen. Daarnaast is de verkoopverwachting onrealistisch, krijg je altijd het verhaal: ja maar mijn buurman.....

Maar langzaamaan begint het normaler te worden waar de vraagprijs ook de koopprijs wordt (tenzij het een ruimte moderne woning is met energielabel a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Gait schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:53:
[...]

De werkelijke verkoopprijzen zijn dus ook te zien zonder premium? Ik zie een vraagprijs van 500k en een bieding van +15% wat weer 575k is. Of is dit te kort door de bocht?
Nee dat klopt helemaal. Dus zie ik geen meerwaarde van walter Premium.
Waarop ik eigenlijk had gehoopt wat dat je ook de betaalde prijzen in bijvoorbeeld 2017 ook kon zien.
Dus hele kadastergeschiedenis.
Vind de maandelijk 41 euro verschil dan wel erg veel voor weinig extra informatie.

[ Voor 23% gewijzigd door kx22 op 22-06-2022 09:07 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-05 13:30
[...]

Twitter-account Woningnieuws had hier wel wat mooie data van, zie hieronder. Voorbeelden van prijsdalingen zijn 2-3x zo makkelijk te vinden als in Q1, echter nog steeds een relatief klein deel van het totale woningaanbod (enkele procenten/week, afhankelijk van de regio) om echt te spreken van een structurele vraagprijsverlaging. Overigens zijn er dus ook voorbeelden van prijsverhogingen te vinden, maar dan moet je echt goed zoeken ;)

Wat we imo zien is een overshoot in de transactieprijzen in ~Q1, daardoor een daling in ~Q2 van ~10%, maar verdere stabilisatie/stijging vanaf Q3. Voor die 5-10% daling was niet veel nodig, aangezien de verkoopstrategie vaak nogal een fragiele was waarbij de vraagprijs structureel erg laag werd in gezet. Ook stabilisatie qua kopers/verkopers-sentiment overigens, aangezien verkopers nog steeds zeer hoge verwachtingen (5-10% overbieden binnen 2 weken) hebben die niet meer realistisch zijn met de huidige rentes. Omdat veel verkopers eerst hebben aangekocht staan ze natuurlijk ook wel onder een bepaalde (tijds)druk, afhankelijk ook van de persoonlijke financiële situatie.

Als je bv kijkt naar de data van mijn woningverkoop hebben de kopers in Q1 imo echt boven de marktwaarde betaald, FOMO als na-ijleffect gevoed door enkele jaren zoeken. Een representatiever/breder deel v/d markt zat er zo'n 50k onder, dus het betaalde bedrag gaan ze er voorlopig niet voor terugkrijgen.. (vraag is hoe erg dat is, aangezien de rente toen 2-3x zo laag was).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGUPnG0gJ1hcnCnnLB-MoVo7ggs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5kxozMmO2NVyxVKkU7b5eox4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIH1fc90iwXTKLrE5JgG27m4YKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BrDD6y9iFBjT6n8SNE1y0z4G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Die waren nog niet verkocht. En zitten dus ook niet in deze cijfers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
Thanks @Hbeez leuk dat jij zo die data zoekt en met ons deelt. heel waardevol en inzichtelijk!

Ik denk ook dat dit eigenlijk onderbouwt dat @Compuhair's 'confirmation bias' zoektocht stiekem wel klopt: in bepaalde segmenten is er al wel een daling te zien. Maar in andere segmenten nog niet. Omdat we kijken naar de totale woningmarktcijfers middelt dat elkaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:14:
Thanks @Hbeez leuk dat jij zo die data zoekt en met ons deelt. heel waardevol en inzichtelijk!

Ik denk ook dat dit eigenlijk onderbouwt dat @Compuhair's 'confirmation bias' zoektocht stiekem wel klopt: in bepaalde segmenten is er al wel een daling te zien. Maar in andere segmenten nog niet. Omdat we kijken naar de totale woningmarktcijfers middelt dat elkaar uit.
Daarbij is het ook goed om bv bij dat kaartje van Nederland ook de schaal en significantie in de gaten te houden. De grens voor de meest donkerrode categorie ligt nog steeds maar bij 4%. Dus dat bijvoorbeeld Terschelling donkerrood kleurt komt waarschijnlijk doordat één van de 7 te koop staande huizen zijn prijs heeft aangepast. Is dat een teken van een dramatische ommekeer in de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-05 13:42
Laapo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:34:
[...]
Uit het zelfde artikel:

Ik zou net hetzelfde quoten :') alles wat krom is weten ze recht te praten. Volgens mij is het ook nooit normaal geweest om 150k over de vraagprijs te bieden, maar de makelaars willen nog steeds het idee geven dat het "normaal" is om 50-70k over te bieden natuurlijk. Nog even en de makelaar mag blij zijn om het op de vraagprijs te verkopen. Het feit dat veel verkopers nog snel even "goed kunnen cashen" laat wel zien dat er een hoop gebakken lucht in de huizenprijzen zit wat de komende maanden verdampt. Klushuizen en huizen met minder mooie indeling/locatie waren overgewaardeerd, dus die raak je nu aan de straatstenen niet kwijt natuurlijk.

Inflatie blijft hoog, consumenten blijven geld uitgeven terwijl het consumentenvertrouwen op het laagste niveau ooit is (cbs). Dit stelt de recessie wat uit en de huizenprijzen blijven nog even stabiel, maar ik verwacht dat het na de zomer alles krakend tot stilstand komt. Het lijkt een perfect storm, de rente gaat wel richting de 6-7%, lonen blijven achter en koopkracht daalt door de inflatie en al de problemen in de toeleveringsketen. Door overheidssteun bleven alle bedrijven overeind, ook degene zonder bestaansrecht, dus ik verwacht volgend jaar wel een faillissementsgolf wanneer de consument echt minder gaat besteden.
Hbeez schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:11:
[...]

Als je bv kijkt naar de data van mijn woningverkoop hebben de kopers in Q1 imo echt boven de marktwaarde betaald, FOMO als na-ijleffect gevoed door enkele jaren zoeken. Een representatiever/breder deel v/d markt zat er zo'n 50k onder, dus het betaalde bedrag gaan ze er voorlopig niet voor terugkrijgen.. (vraag is hoe erg dat is, aangezien de rente toen 2-3x zo laag was).
De huizen raken nu nog wel verkocht door de huizenzoekers die steeds achter het net visten de afgelopen tijd idd. Maar met de hogere rente gaan de maandlasten ook flink omhoog, dus dit is niet lang vol te houden zou je denken. Maar de afgelopen jaren werd ook steeds voorspeld dat de huizenprijzen zouden dalen, waarna de huizenprijs steeds weer met 15%+ steeg. Ik hoop wel dat de overheid wel anti-cyclisch conjunctuurbeleid voert en door blijft bouwen, anders hebben we straks een nog groter probleem op de woningmarkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

[...]

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij gaat dit over de CBS cijfers en zijn die op basis van inschrijvingen in het Kadaster. Gemiddeld zit er 3,1 maanden tussen de verkoop (en dus de prijsvorming) en de overdracht. Je zal hier dus vooral kijken naar verkopen die in februari en maart zijn gesloten, een klein aantal uit april en wellicht een handjevol uit mei, maar ook nog flink wat verkopen van doorstromers die vorig jaar al gesloten zijn met een lange termijn tot de overdracht.

Eigenlijk zijn dit gemiddeld dus nog iets oudere cijfers dan de inmiddels 2,5 maanden oude NVM cijfers over Q1.

Ik kijk toch vooral met interesse uit naar:

1) De Q2 cijfers, die de NVM waarschijnlijk zo rond de tweede week van Juli zal publiceren
2) De duiding die ze eraan gaan geven, na het 'briesje' van Q1 ;). Dit vooral voor de amusementswaarde.

[ Voor 9% gewijzigd door eamelink op 22-06-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:44
TwiSteD1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:43:
[...]
Ik hoop wel dat de overheid wel anti-cyclisch conjunctuurbeleid voert en door blijft bouwen, anders hebben we straks een nog groter probleem op de woningmarkt.
De overheid bouwt niet, die geeft vergunningen vrij. En zolang bouwen nog steeds de hoofdprijs kost zullen er heel beperkt betaalbare koopwoningen beschikbaar komen. En als die er wel zijn dan zijn het appartementjes van max 60 m2 waar je 400k voor neer mag leggen (omgeving Utrecht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersoco80
eamelink schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:46:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij gaat dit over de CBS cijfers en zijn die op basis van inschrijvingen in het Kadaster. Gemiddeld zit er 3,1 maanden tussen de verkoop (en dus de prijsvorming) en de overdracht. Je zal hier dus vooral kijken naar verkopen die in februari en maart zijn gesloten, een klein aantal uit april en wellicht een handjevol uit mei, maar ook nog flink wat verkopen van doorstromers die vorig jaar al gesloten zijn met een lange termijn tot de overdracht.

Eigenlijk zijn dit gemiddeld dus nog iets oudere cijfers dan de inmiddels 2,5 maanden oude NVM cijfers over Q1.

Ik kijk toch vooral met interesse uit naar:

1) De Q2 cijfers, die de NVM waarschijnlijk zo rond de tweede week van Juli zal publiiceren
2) De duiding die ze eraan gaan geven, na het 'briesje' van Q1 ;). Dit vooral voor de amusementswaarde.
Dit. Als huizenzoeker begon ik er in mei iets van te merken en merkte ik in juni pas echt dat er voor sommige huizen verkoopproblemen waren. Dat gaan we dus pas dit kwartaal zien en dan nog niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:02:
[...]

En als die er wel zijn dan zijn het appartementjes van max 60 m2 waar je 400k voor neer mag leggen (omgeving Utrecht)
Dat is toch juist goed? Beter dan eengezinswoningen van 600k.
Volgens mij is de onderkant van de markt juist waar de krapte zit.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat we imo zien is een overshoot in de transactieprijzen in ~Q1, daardoor een daling in ~Q2 van ~10%, maar verdere stabilisatie/stijging vanaf Q3.
Exact,
Het zit in de titel van dit topic, maar iedereen lijkt weleens te vergeten dat het uiteindelijk ook gewoon een (klassieke) markt is met alle dynamiek die er bij hoort.
Als je bv kijkt naar de data van mijn woningverkoop hebben de kopers in Q1 imo echt boven de marktwaarde betaald, FOMO als na-ijleffect gevoed door enkele jaren zoeken. Een representatiever/breder deel v/d markt zat er zo'n 50k onder, dus het betaalde bedrag gaan ze er voorlopig niet voor terugkrijgen.
Maar het is niet zoiets als bij de bakker op de markt, aan het eind van de dag is het brood voordeliger, maar je kunt ook zonder brood zitten en naar de supermarkt moeten. Bij huizen is er maar beperkt de mogelijkheid om een andere woning te kopen die echt hetzelfde is.
Overigens zie je wel dat er soms maar 1 bieding is die fors hoger is dan de volgende bieding. Maar laatst hoorde ik ook dat als er meerdere biedingen zijn die vlak bij elkaar zitten dat er dan alsnog gevraagd wordt aan iedereen voor een beter bod. Dus als het beste bod 40k boven het tweede bod zit, is de conclusie dat je 39k teveel hebt betaald te kort door de bocht. Mogelijk dat het tweede bod dan (iets) verhoogd zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
anandus schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Dat is toch juist goed? Beter dan eengezinswoningen van 600k.
Volgens mij is de onderkant van de markt juist waar de krapte zit.
Ja, maar laten we eerlijk zijn. ~400k voor een eerste woning is nog steeds fors, zeker als je weet dat je er eigenlijk nog niet eens een kind kan grootbrengen en je er dus weer heel snel uit zal moeten. En dan is het ook nog eens zo dat het aantal vaak maar enorm beperkt is. Zie het voorbeeld hieronder, 10 woningen in totaal.

Voorbeeld: https://de-omloop.nl/nl/a...172/legno-houtbouwwoning/

Dan heb je dus een 2-kamerwoning voor minimaal 370k (incl. afmaken van casco naar woning), en het publiek dat dit kan kopen zijn meestal de mensen die juist net een kind zouden willen. Dus moet je eigenlijk al weer een stapje hoger gaan zitten of buiten de stad gaan zoeken.

Mijn punt is dus eigenlijk, de betaalbare koop die nu gebouwd kan worden in de huidige markt met hoge kosten voor bouwmaterialen en hoge grondprijzen is niet toereikend genoeg en eigenlijk te duur voor wat je er voor krijgt. Er zouden gezinswoningen gebouwd moeten kunnen worden voor 200-300k om ook de onderkant van de markt te kunnen bedienen.

[ Voor 15% gewijzigd door Blik1984 op 22-06-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Ik zou net hetzelfde quoten :') alles wat krom is weten ze recht te praten. Volgens mij is het ook nooit normaal geweest om 150k over de vraagprijs te bieden, maar de makelaars willen nog steeds het idee geven dat het "normaal" is om 50-70k over te bieden natuurlijk. Nog even en de makelaar mag blij zijn om het op de vraagprijs te verkopen. Het feit dat veel verkopers nog snel even "goed kunnen cashen" laat wel zien dat er een hoop gebakken lucht in de huizenprijzen zit wat de komende maanden verdampt. Klushuizen en huizen met minder mooie indeling/locatie waren overgewaardeerd, dus die raak je nu aan de straatstenen niet kwijt natuurlijk.
Heb je het nou over de huizenmarkt of over de makelaars? Het stukje waar je op reageerde ging over makelaars en het vak dat zij uitoefenen. Hoe het in die sector zit kan totaal anders zijn dan hoe het in de huizenmarkt zit.

Het is een van de taken van de verkoopmakelaar om een goede inschatting te maken van hoe 'de markt' jouw woning zal zien en hoe die het beste verkocht kan worden. Dan kan het zijn dat de beste tactiek voor een optimale verkoopprijs dan op een bepaald moment is om de woning tegen prijs X aan te bieden waarna de markt naar verwachting bedrag Y gaat overbieden. Dat dat een beter resultaat oplevert dan bv meteen voor prijs X+Y aanbieden. Is het dan de schuld van de makelaar dat dit het beste resultaat geeft?

Ik kan mij goed voorstellen dat het voor makelaars nu juist een interessante tijd wordt. Juist veranderende dynamiek houdt je vak interessant. Maar dat betekent nog niet dat het voor kopers of juist voor verkopers een interessante tijd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 15:23
[...]

Twitter-account Woningnieuws had hier wel wat mooie data van, zie hieronder. Voorbeelden van prijsdalingen zijn 2-3x zo makkelijk te vinden als in Q1, echter nog steeds een relatief klein deel van het totale woningaanbod (enkele procenten/week, afhankelijk van de regio) om echt te spreken van een structurele vraagprijsverlaging. Overigens zijn er dus ook voorbeelden van prijsverhogingen te vinden, maar dan moet je echt goed zoeken ;)

Wat we imo zien is een overshoot in de transactieprijzen in ~Q1, daardoor een daling in ~Q2 van ~10%, maar verdere stabilisatie/stijging vanaf Q3. Voor die 5-10% daling was niet veel nodig, aangezien de verkoopstrategie vaak nogal een fragiele was waarbij de vraagprijs structureel erg laag werd in gezet. Ook stabilisatie qua kopers/verkopers-sentiment overigens, aangezien verkopers nog steeds zeer hoge verwachtingen (5-10% overbieden binnen 2 weken) hebben die niet meer realistisch zijn met de huidige rentes. Omdat veel verkopers eerst hebben aangekocht staan ze natuurlijk ook wel onder een bepaalde (tijds)druk, afhankelijk ook van de persoonlijke financiële situatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie analyse! Hoopgevend lichtpuntje voor veel tweakers gezien het aantal thumbs up ;)

Kleine kanttekening: prijs naar beneden bijstellen != daling huizenprijzen

Het betekent vooral dat de woning niet zoveel waard bleek te zijn als de verkoper dacht. Ik vermoed dat heel veel verkopers gewoon de exponentiele lijn van 20%/jr doorgetrokken hebben en dat dat te optimistisch bleek te zijn. Theoretisch zou het dus alsnog kunnen dat we op 10% stijging zitten. Ik denk dat als je dieper in de cijfers duikt dat de woningen die naar beneden zijn bijgesteld degenen zijn die relatief hoog in de m2 prijs zaten voor de locatie/staat etc.

Persoonlijk denk ik wel dat dit de eerste tekenen zijn van een omslag, maar hard bewijs moeten we nog zien! Ik kijk echt uit naar cijfers over verkoopprijs/m2 in de laatste maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het lijkt een perfect storm, de rente gaat wel richting de 6-7%, lonen blijven achter en koopkracht daalt door de inflatie en al de problemen in de toeleveringsketen. Door overheidssteun bleven alle bedrijven overeind, ook degene zonder bestaansrecht, dus ik verwacht volgend jaar wel een faillissementsgolf wanneer de consument echt minder gaat besteden.
Corona had ook de perfecte storm moeten worden, maar dat heeft de economie eerder oververhit dan iets anders.

Ik zie eerder een shift naar loonstijgingen onderin de markt. Het is leuk al die CAO's en loonmatigingen die afgesproken zijn. Maar je ziet het op Schiphol nu zuiver, als je te weinig betaald krijg je gewoon geen personeel. En dat geld ook voor de volledige horeca. En sectoren als de (thuis)zorg & bouw hebben ook geen overcapaciteit. Maar kijk ook naar Tennet en de netbeheerders. Torenhoge ambities (en eisen!), maar gewoon geen capaciteit om het uit te voeren.

Persoonlijk verwacht ik dat de markt nu gaat afvlakken (wat ik eerlijk gezegd al een paar jaar geleden had verwacht, maar blijkbaar was er genoeg geld om door te gaan). Juist Q2 vind ik het minst interessante kwartaal, want dat is het kwartaal waarin de markt gewoon te turbulent is. Pak Q4 en je gaat een trend zien.
Overigens denk ik wel dat in de top van de markt mogelijk wat dalingen en overgewaardeerde woningen zullen gaan verschijnen.

Maar onderin de markt is iedereen nog steeds aan het sparen voor een woning en/of verbouwing. Dat ze 1-2 jaar geleden zijn afgehaakt betekent niet dat ze nu niet opnieuw op de markt gaan kijken. Juist als de markt terug gaat naar 'normale' bewegingen gaan er weer mensen komen die ambitie hebben. Dan kun je een jaartje extra sparen en dan je slag slaan.

Bij de beurs spreek je dan wel van het 'testen' van een bepaalde grens. Ik denk dat een daling van 30% niet realistisch is, omdat je dan een paar grenzen kruist waarbij mensen wel de stap gaan maken. Bijvoorbeeld met een verhuishypotheek of na een promotie/erfenis etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
[...]

Inflatie blijft hoog, consumenten blijven geld uitgeven terwijl het consumentenvertrouwen op het laagste niveau ooit is (cbs). Dit stelt de recessie wat uit en de huizenprijzen blijven nog even stabiel, maar ik verwacht dat het na de zomer alles krakend tot stilstand komt. Het lijkt een perfect storm, de rente gaat wel richting de 6-7%, lonen blijven achter en koopkracht daalt door de inflatie en al de problemen in de toeleveringsketen. Door overheidssteun bleven alle bedrijven overeind, ook degene zonder bestaansrecht, dus ik verwacht volgend jaar wel een faillissementsgolf wanneer de consument echt minder gaat besteden.
Ik vind dit wel een beetje doemdenken. Consumenten blijven geld uitgeven juist omdat er massaal forse stijgingen in CAO's afgesproken worden (denk aan leerkrachten +10%, Jeugdzorg +8%, overheid komt er binnenkort aan) en tijdens corona is er meer gespaard dan uitgegeven. Tegelijkertijd heeft iedere branche een enorm tekort aan arbeidskrachten, dus mocht je onverhoopt je baan verliezen dan heb je heel rap iets nieuws. En juist de problemen in de toeleveringsketen beginnen te verbeteren in plaats van erger te worden.

Vooralsnog lijkt het er niet op dat we het heel slecht gaan krijgen de komende maanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:18:
[...]

Ja, maar laten we eerlijk zijn. ~400k voor een eerste woning is nog steeds fors, zeker als je weet dat je er eigenlijk nog niet eens een kind kan grootbrengen en je er dus weer heel snel uit zal moeten. En dan is het ook nog eens zo dat het aantal vaak maar enorm beperkt is. Zie het voorbeeld hieronder, 10 woningen in totaal.

Dan heb je dus een 2-kamerwoning voor minimaal 370k (incl. afmaken van casco naar woning), en het publiek dat dit kan kopen zijn meestal de mensen die juist net een kind zouden willen. Dus moet je eigenlijk al weer een stapje hoger gaan zitten of buiten de stad gaan zoeken.

Mijn punt is dus eigenlijk, de betaalbare koop die nu gebouwd kan worden in de huidige markt met hoge kosten voor bouwmaterialen en hoge grondprijzen is niet toereikend genoeg en eigenlijk te duur voor wat je er voor krijgt. Er zouden gezinswoningen gebouwd moeten kunnen worden voor 200-300k om ook de onderkant van de markt te kunnen bedienen.
Van 320k hoef je echt geen 370k te maken om te kunnen wonen hoor. Er zit standaard een keuken en badkamer in, dus het enige wat je moet doen is een vloer erin en de muren afwerken. Goedkope opties zijn laminaat en grove korrel spuitwerk of behang. Ben je met 10k wel klaar. Hoe denk je dat mensen nieuwbouw sociale huurwoningen afwerken?
Ja als je gaat afwerken zoals in het tweakers nieuwbouw topic, dan kost het allemaal wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 15:41
[...]

Best leuke woningen en voor Utrecht ook relatief betaalbaar. Alleen hoe krijgen ze het voor mekaar om een woning van 75m2 zo onhandig in te delen :?

Genoeg jonge stellen in Utrecht die genoegen nemen met deze oppervlakte, maar 2 slaapkamers boven is toch wel gewenst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ik denk dat het publiek voor deze woningen nog helemaal geen kind zou willen. Dit kun je als stel kopen als je als stel beiden een modaal inkomen hebt. Zeker in een stad als Utrecht zijn er een hoop stellen die vrij vroeg in hun carrière daar al op zitten. (Of waarbij een van beiden er al ruim boven zit.) Dit lijken mij prima woningen voor wie de studentenkamers ontgroeid zijn, maar het stadse (studenten-)leven nog niet helemaal ontgroeid zijn.
Tsja, net wat je zegt. Dat lukt je op veel plekken met de huidige bouwnormen niet meer. Daarom is het voor dat budget beter om 'tweedehands' te kopen. En dat lukt alleen als daar doorstroming in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Z___Z schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:35:
[...]

Van 320k hoef je echt geen 370k te maken om te kunnen wonen hoor. Er zit standaard een keuken en badkamer in, dus het enige wat je moet doen is een vloer erin en de muren afwerken. Goedkope opties zijn laminaat en grove korrel spuitwerk of behang. Ben je met 10k wel klaar. Hoe denk je dat mensen nieuwbouw sociale huurwoningen afwerken?
Ja als je gaat afwerken zoals in het tweakers nieuwbouw topic, dan kost het allemaal wat meer.
Het is een koophuis, geen sociale huurwoning. Ik heb wel het idee dat de gemiddelde koper iets hogere eisen heeft dan een bewoner van een sociale huurwoning. Maargoed, het kan inderdaad goedkoper. De keuken zul je overigens wel echt zelf nog moeten regelen, want je krijgt enkel een keukencheque van 3k, en dat is meestal een sigaar uit eigen doos. En vh standaard sanitair wordt je meestal enorm droevig dus daar zul je meestal ook wel iets aan willen doen. En je wil misschien nog ergens een extra stopcontactje plaatsen of een loze leiding en wellicht nog een ruwbouw-optie die je wilt hebben en dan natuurlijk de dubbele lasten die je meefinanciert.

Maar laat het 20-30k zijn om af te maken excl inrichting, dan kom je nog op 350k uit. Blijft veel geld voor 75 m2 ruimte met 1 slaapkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mr. Eddo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:40:
[...]

Best leuke woningen en voor Utrecht ook relatief betaalbaar. Alleen hoe krijgen ze het voor mekaar om een woning van 75m2 zo onhandig in te delen :?

Genoeg jonge stellen in Utrecht die genoegen nemen met deze oppervlakte, maar 2 slaapkamers boven is toch wel gewenst...
Het kan ook zijn dat ze dit bewust doen om de 'doorstroming' erin te houden. Dat deden ze vroeger ook bij de HAT-eenheden: die waren ook bewust zo klein dat je daar als jongere vanzelf wel 'uitgroeide' en wilde doorstromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:43:
[...]
Maar laat het 20-30k zijn om af te maken excl inrichting, dan kom je nog op 350k uit. Blijft veel geld voor 75 m2 ruimte met 1 slaapkamer
Het is veel geld, maar voor Utrecht is 350k voor 75m2 helemaal niet zo duur. Ook als je dat in bestaande bouw wilt, dan kom je al snel in de flats van Kanaleneiland of Overvecht uit. En als je dan een huisje met een tuintje zou willen, dan is de spoeling wel heel dun.

Maar ik vind het vooral jammer dat ze zoveel grond in de stad 'verspillen' aan deze kleine huisjes. Ik had het efficiënter gevonden als ze wat meer de hoogte in waren gegaan en appartementen hadden gebouwd. Aan de andere kant zijn er juist ook heel weinig van dit soort compacte woningen, zodat er waarschijnlijk wel veel vraag naar is. Juist door mensen zonder kinderwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:42:
[...]

Ik denk dat het publiek voor deze woningen nog helemaal geen kind zou willen. Dit kun je als stel kopen als je als stel beiden een modaal inkomen hebt. Zeker in een stad als Utrecht zijn er een hoop stellen die vrij vroeg in hun carrière daar al op zitten. (Of waarbij een van beiden er al ruim boven zit.) Dit lijken mij prima woningen voor wie de studentenkamers ontgroeid zijn, maar het stadse (studenten-)leven nog niet helemaal ontgroeid zijn.

[...]

Tsja, net wat je zegt. Dat lukt je op veel plekken met de huidige bouwnormen niet meer. Daarom is het voor dat budget beter om 'tweedehands' te kopen. En dat lukt alleen als daar doorstroming in komt.
Dit zijn natuurlijk wel nieuwbouwprojecten, dus de mensen die er nu inkomen zitten hoogstwaarschijnlijk wel richting eind 20, en dan gaat het toch snel kriebelen bij een hoop mensen. En dan wetende dat dit slechts 10 woningen zijn, en er in een jaar tijd misschien 100 van dit soort woningen gebouwd worden, dan beseft iedereen denk ik dat het niet toereikend gaat zijn om ook maar een fractie van de woningnood eraf te halen in een stad als Utrecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 00:00
Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:33:
Consumenten blijven geld uitgeven juist omdat er massaal forse stijgingen in CAO's afgesproken worden
Mensen geven niet per se meer geld uit omdat ze meer geld hebben. Het uitgesproken consumentenvertrouwen onderstreept dat.

Daarnaast: een groot deel van dat geld zal voor een aanzienlijk deel van Nederland uitgegeven moeten worden aan de verhoogde energierekening. Als je van 150 euro per maand voor gas en elektra naar 300 euro per maand gaat, op een gezinsinkomen van 5000 euro netto, dan heeft een 3% netto loonstijging (heb je bruto dus al meer voor nodig) gewoon 0 impact op je koopkracht.
De duurdere boodschappen en/of horeca komen daar dan nog overheen.
(denk aan leerkrachten +10%, Jeugdzorg +8%
Dat wordt regelmatig mooier gebracht dan het is. Bij leerkrachten kan het kloppen wat je zegt, maar in de jeugdzorg gaat het om een meerjarenplan.
In de cao-afspraken die nu zijn gemaakt, krijgt jeugdzorgpersoneel er met terugwerkende kracht vanaf vorig jaar 2 procent salaris bij, volgend jaar nog 3 procent en in 2023 opnieuw 3 procent.
Dit trucje wordt heel vaak gebruikt de laatste tijd.

3% is echt geen vetpot in de huidige tijd, en die CAO-onderhandelingen staan nu mooi meerdere jaren vast onafhankelijk van hoe lang de inflatie aanhoud. Vakbonden die in deze tijden akkoord gaan met zo'n 3-jarige deal hebben echt geen idee welk belang ze dienen.
tijdens corona is er meer gespaard dan uitgegeven
Hoewel ik denk dat het nu nog best waar is, weet ik niet lang we dit argument kunnen blijven gebruiken :+
Tegelijkertijd heeft iedere branche een enorm tekort aan arbeidskrachten
Momenteel is dat zeker waar. Tegelijkertijd is dat ook weer afhankelijk van hoe makkelijk men aan geld kan komen om te investeren. Neem de huizenmarkt, als er veel geld beschikbaar is, kan je ook veel bouwvakkers inhuren en ze goed betalen. Stijgen de rentes en daarmee daalt de vraag op nieuwbouw? Dan schaal je het aantal werknemers af. Als bedrijven straks voor een zakelijke lening 2-3 maal zoveel rente moeten betalen, zal de mate van investeringen afnemen en zullen er ook minder mensen nodig zijn.
Over dit soort conjunctuurcycli gaat een langere periode heen, soms van meerdere jaren. Maar de stijgende rente en hoge inflatie zouden een indicator moeten zijn dat we de top hebben bereikt wat betreft de arbeidsmarkt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Richh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:57:
[...]

Mensen geven niet per se meer geld uit omdat ze meer geld hebben. Het uitgesproken consumentenvertrouwen onderstreept dat.

Daarnaast: een groot deel van dat geld zal voor een aanzienlijk deel van Nederland uitgegeven moeten worden aan de verhoogde energierekening. Als je van 150 euro per maand voor gas en elektra naar 300 euro per maand gaat, op een gezinsinkomen van 5000 euro netto, dan heeft een 3% netto loonstijging (heb je bruto dus al meer voor nodig) gewoon 0 impact op je koopkracht.
De duurdere boodschappen en/of horeca komen daar dan nog overheen.

[...]

Dat wordt regelmatig mooier gebracht dan het is. Bij leerkrachten kan het kloppen wat je zegt, maar in de jeugdzorg gaat het om een meerjarenplan.

[...]

Dit trucje wordt heel vaak gebruikt de laatste tijd.

3% is echt geen vetpot in de huidige tijd, en die CAO-onderhandelingen staan nu mooi meerdere jaren vast onafhankelijk van hoe lang de inflatie aanhoud. Vakbonden die in deze tijden akkoord gaan met zo'n 3-jarige deal hebben echt geen idee welk belang ze dienen.

[...]

Hoewel ik denk dat het nu nog best waar is, weet ik niet lang we dit argument kunnen blijven gebruiken :+

[...]
Momenteel is dat zeker waar. Tegelijkertijd is dat ook weer afhankelijk van hoe makkelijk men aan geld kan komen om te investeren. Neem de huizenmarkt, als er veel geld beschikbaar is, kan je ook veel bouwvakkers inhuren en ze goed betalen. Stijgen de rentes en daarmee daalt de vraag op nieuwbouw? Dan schaal je het aantal werknemers af. Als bedrijven straks voor een zakelijke lening 2-3 maal zoveel rente moeten betalen, zal de mate van investeringen afnemen en zullen er ook minder mensen nodig zijn.
Over dit soort conjunctuurcycli gaat een langere periode heen, soms van meerdere jaren. Maar de stijgende rente en hoge inflatie zouden een indicator moeten zijn dat we de top hebben bereikt wat betreft de arbeidsmarkt.
Uiteraard hoeft er maar een kink in de kabel te komen om een evenwicht te verstoren en kan het één en ander elkaar versterken waardoor het om kan slaan. Maar om er nou maar gewoon vanuit te gaan dat dit direct na de zomer gaat plaatsvinden op basis van een onderbuikgevoel en een nummertje rondom consumentenvertrouwen gaat me iets te ver.

En zo'n CAO rondom Jeugdzorg, in principe is het akkoord voor 2021 - 2023, dus ook met terugwerkende kracht. Dus de mensen die daar in werken (waaronder mijn vrouw) krijgen vanaf julie dus een 5% verhoging, met terugwerkende kracht die 2% van 2021 en 3% van 2022 terug en over een half jaar krijgen ze weer 3%. (nog even los van de tredes die ze er standaard bij krijgen ieder jaar). Ik ga niet zeggen dat het een vetpot is, maar voor veel mensen zijn dit soort CAO's wel het verschil tussen de oude en nieuwe energierekening die bekostigd moet worden

[ Voor 9% gewijzigd door Blik1984 op 22-06-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
ZenMonkey schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Mooie analyse! Hoopgevend lichtpuntje voor veel tweakers gezien het aantal thumbs up ;)

Kleine kanttekening: prijs naar beneden bijstellen != daling huizenprijzen

Het betekent vooral dat de woning niet zoveel waard bleek te zijn als de verkoper dacht. Ik vermoed dat heel veel verkopers gewoon de exponentiele lijn van 20%/jr doorgetrokken hebben en dat dat te optimistisch bleek te zijn. Theoretisch zou het dus alsnog kunnen dat we op 10% stijging zitten. Ik denk dat als je dieper in de cijfers duikt dat de woningen die naar beneden zijn bijgesteld degenen zijn die relatief hoog in de m2 prijs zaten voor de locatie/staat etc.

Persoonlijk denk ik wel dat dit de eerste tekenen zijn van een omslag, maar hard bewijs moeten we nog zien! Ik kijk echt uit naar cijfers over verkoopprijs/m2 in de laatste maanden.
Dat hoeft niet zo te zijn, n=1 onlangs stelde een kennis van ons zijn huis in prijs bij naar beneden wat weer tot hernieuwde interesse werkte. Ironisch genoeg is dat huis voor boven de oorspronkelijke vraagprijs weg gegaan. Het zal ook wel per segment en locatie verschillen, ik had verwacht dat het over de gehele markt wel snel merkbaar zou zijn maar bij ons in buurt zijn de laatste paar huizen afgelopen kwartaal allemaal zwaar overboden, en binnen een week weg. Bij 1 zijn de bezichtigingen niet eens afgemaakt om dat ze het wel welletjes vonden kwa biedingen.

Het is nog steeds een overhitte boel naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:02:
[...]

De overheid bouwt niet, die geeft vergunningen vrij. En zolang bouwen nog steeds de hoofdprijs kost zullen er heel beperkt betaalbare koopwoningen beschikbaar komen. En als die er wel zijn dan zijn het appartementjes van max 60 m2 waar je 400k voor neer mag leggen (omgeving Utrecht)
Daar ben ik het niet geheel mee eens, als er nood is, zoals een watersnoodramp of een woningmarktcrisis dan moet de overheid ingrijpen. Misschien zijn de mogelijkheden beperkt, maar de overheid kan zaken wel versnellen door "woondeals", hulp geven bij planning, procedures, financiering, infrastructuur, afspraken met woningcorporaties. De overheid kan ook grond opkopen van gemeenten en borg staan of risicodrager zijn bij grote bouwprojecten. Het rijk kan zelfs een nieuwe stad uit de grond stampen, bijvoorbeeld de Eemvallei stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
TwiSteD1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:15:
[...]

Daar ben ik het niet geheel mee eens, als er nood is, zoals een watersnoodramp of een woningmarktcrisis dan moet de overheid ingrijpen. Misschien zijn de mogelijkheden beperkt, maar de overheid kan zaken wel versnellen door "woondeals", hulp geven bij planning, procedures, financiering, infrastructuur, afspraken met woningcorporaties. De overheid kan ook grond opkopen van gemeenten en borg staan of risicodrager zijn bij grote bouwprojecten. Het rijk kan zelfs een nieuwe stad uit de grond stampen, bijvoorbeeld de Eemvallei stad.
De enige rol die de overheid kan spelen om op kortere termijn iets te veranderen is door belasting-, wet- en regelgeving aan te passen dat al op korte termijn ingaat. Denk aan de overdrachtsbelasting voor 2de woningen, stoppen van de jubelton, etc.. Al het andere is een 5-jarenplan of meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:53
sprhnk schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Dat hoeft niet zo te zijn, n=1 onlangs stelde een kennis van ons zijn huis in prijs bij naar beneden wat weer tot hernieuwde interesse werkte. Ironisch genoeg is dat huis voor boven de oorspronkelijke vraagprijs weg gegaan. Het zal ook wel per segment en locatie verschillen, ik had verwacht dat het over de gehele markt wel snel merkbaar zou zijn maar bij ons in buurt zijn de laatste paar huizen afgelopen kwartaal allemaal zwaar overboden, en binnen een week weg. Bij 1 zijn de bezichtigingen niet eens afgemaakt om dat ze het wel welletjes vonden kwa biedingen.

Het is nog steeds een overhitte boel naar mijn idee.
Sowieso vind ik dat overbieden als maatstaf gebruiken een beetje raar. Vaak wordt de vraagprijs nl. laag ingezet om in de goede zoekopdrachten te voorschijn te komen, juist om wat je hierboven zegt. Door de vraagprijs lager te maken krijg je meer belangstelling en is de kans groot dat je uiteindelijk een hoger bod krijgt. Hierdoor is de vraagprijs geen goede richtlijn meer voor wat het huis waard is, en/of wat mensen ervoor willen/verwachten te krijgen.
Hier in de buurt zie ik ook nog veel overboden worden, maar in de meeste gevallen zie je gewoon dat de vraagprijs lager ligt dan wat het huis waard is (de prijs waar vergelijkbare huizen in de buurt voor zijn verkocht). 50k overbieden klinkt dan veel, maar als je dan bedenkt dat 40k daarvan is omdat het huis te goedkoop in de markt is gezet is, houd je nog 'maar' 10k over. En dan wijst 50k extra op een enorm oververhitte markt, maar die 10k past eerder bij een 'normaal' groeiende markt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Uiteraard hoeft er maar een kink in de kabel te komen om een evenwicht te verstoren en kan het één en ander elkaar versterken waardoor het om kan slaan. Maar om er nou maar gewoon vanuit te gaan dat dit direct na de zomer gaat plaatsvinden op basis van een onderbuikgevoel en een nummertje rondom consumentenvertrouwen gaat me iets te ver.
Ik ben van mening dat het geen kink in de kabel is, maar een logische volging van de conjunctuurcyclus.
Niet dat ik verwacht dat het deze zomer inderdaad om puur enkel die reden zal omslaan; eens. Tegelijkertijd denk ik ook niet dat je kan zeggen dat er niks aan de hand is, en dat mensen de komende tijd veel geld uit zullen blijven geven.
En zo'n CAO rondom Jeugdzorg, in principe is het akkoord voor 2021 - 2023, dus ook met terugwerkende kracht.
Ja, omdat die CAO onderhandelingen in dat jaar stil lagen :P zo is het ook in de zorg, iedereen super blij dat ze nu eenmalig een paar honderd euro krijgen, maar feitelijk is dat bedrag gewoon lager dan wat een kleine realistische loonstijging in 2021 had betekend voor de loonontwikkeling. Door het lang uitrekken van die onderhandelingen is een kleine loonstijging er gewoon niet geweest voor de zorg, nota bene in het midden van een pandemie.
Ik ga niet zeggen dat het een vetpot is, maar voor veel mensen zijn dit soort CAO's wel het verschil tussen de oude en nieuwe energierekening die bekostigd moet worden
Nouja, ik reageerde vooral op je post omdat je hierboven zei: "Consumenten blijven geld uitgeven juist omdat er massaal forse stijgingen in CAO's afgesproken worden". Dat is dus niet waar, in de realiteit zijn de CAO verhogingen zoals je zegt voldoende om de gestegen energierekening te betalen, maar niet meer dan dat.

Fijne aan een koopwoning is dat je lasten al vast liggen. Maar: woon je in een vrije sector huurwoning daar bovenop, die ze straks met inflatie +1% mogen laten stijgen? Dan neemt je koopkracht gewoon fórs af.

Ondanks dat er een maand geleden met koeienletters in de krant stond dat je er 10% bij kreeg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenMonkey
  • Laatst online: 27-05 15:23
redwing schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:19:
[...]

Sowieso vind ik dat overbieden als maatstaf gebruiken een beetje raar. Vaak wordt de vraagprijs nl. laag ingezet om in de goede zoekopdrachten te voorschijn te komen, juist om wat je hierboven zegt. Door de vraagprijs lager te maken krijg je meer belangstelling en is de kans groot dat je uiteindelijk een hoger bod krijgt. Hierdoor is de vraagprijs geen goede richtlijn meer voor wat het huis waard is, en/of wat mensen ervoor willen/verwachten te krijgen.
Hier in de buurt zie ik ook nog veel overboden worden, maar in de meeste gevallen zie je gewoon dat de vraagprijs lager ligt dan wat het huis waard is (de prijs waar vergelijkbare huizen in de buurt voor zijn verkocht). 50k overbieden klinkt dan veel, maar als je dan bedenkt dat 40k daarvan is omdat het huis te goedkoop in de markt is gezet is, houd je nog 'maar' 10k over. En dan wijst 50k extra op een enorm oververhitte markt, maar die 10k past eerder bij een 'normaal' groeiende markt.
Idd overbieden tov de vraagprijs zegt heel weinig. Toch wordt het veel gebruikt in dit topic.

Terwijl je vrij gemakkelijk bijv met Walter living de lokale (geindexeerde) m2-prijs kunt bepalen. Als je het biedingsgedrag daarmee zou vergelijken wordt het veel interessanter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:17:
[...]
De enige rol die de overheid kan spelen om op kortere termijn iets te veranderen is door belasting-, wet- en regelgeving aan te passen dat al op korte termijn ingaat. Denk aan de overdrachtsbelasting voor 2de woningen, stoppen van de jubelton, etc.. Al het andere is een 5-jarenplan of meer.
Dat zijn lapmiddelen; onder de streep is er een schaarste. Er moet meer van de juiste soort huizen gebouwd worden.
En ja, bouwen is iets tussen rijk, provincies, gemeenten, grondbezitters, projectontwikkelaars en aannemers. In ieder geval hebben de kopers/huurders er nul inbreng in. Die mogen 't alleen betalen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Conrado schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:32:
[...]

Dat zijn lapmiddelen; onder de streep is er een schaarste. Er moet meer van de juiste soort huizen gebouwd worden.
En ja, bouwen is iets tussen rijk, provincies, gemeenten, grondbezitters, projectontwikkelaars en aannemers. In ieder geval hebben de kopers/huurders er nul inbreng in. Die mogen 't alleen betalen :(
Die lapmiddelen kunnen in ieder geval voor het deel van de mensen die er wél tussen komen, voorkomen dat ze "t alleen betalen" zonder dat dat eigenlijk noemenswaardig effect heeft op het imperken van die schaarste. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:26:
[...]

Heb je het nou over de huizenmarkt of over de makelaars? Het stukje waar je op reageerde ging over makelaars en het vak dat zij uitoefenen. Hoe het in die sector zit kan totaal anders zijn dan hoe het in de huizenmarkt zit.

Het is een van de taken van de verkoopmakelaar om een goede inschatting te maken van hoe 'de markt' jouw woning zal zien en hoe die het beste verkocht kan worden. Dan kan het zijn dat de beste tactiek voor een optimale verkoopprijs dan op een bepaald moment is om de woning tegen prijs X aan te bieden waarna de markt naar verwachting bedrag Y gaat overbieden. Dat dat een beter resultaat oplevert dan bv meteen voor prijs X+Y aanbieden. Is het dan de schuld van de makelaar dat dit het beste resultaat geeft?

Ik kan mij goed voorstellen dat het voor makelaars nu juist een interessante tijd wordt. Juist veranderende dynamiek houdt je vak interessant. Maar dat betekent nog niet dat het voor kopers of juist voor verkopers een interessante tijd wordt.
Ik reageerde vooral op de huizenmarkt inderdaad en dat de makelaars het feit dat de hausse afneemt mooi weten te verbloemen. Net als in de advertentie van een huis, moet je de ware betekenis achter de makelaarstaal zoeken.

Voorbeeld: Een speelse indeling => onlogische en onhandige indeling
"Het vak wordt aantrekkelijker" => Ik moet nu van mijn luie achterste afkomen om een huis te verkopen.
"Nu wordt het hopelijk weer iets meer makelen" => Na jaren van sjoemelen en dubbel profiteren met je makelaarskliek moet je nu weer onderhandelen met het gewone plebs.
"Je merkt vooral dat de markt grilliger is geworden" => Huizenmarkt zeepbel staat op knappen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Richh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:35:
[...]
Die lapmiddelen kunnen in ieder geval voor het deel van de mensen die er wél tussen komen, voorkomen dat ze "t alleen betalen" zonder dat dat eigenlijk noemenswaardig effect heeft op het imperken van die schaarste. ;)
En steeds opnieuw blijkt dat niet te werken; al die regeltjes waren bedoeld om starters te helpen, en het enige effect is dat het de prijs sneller opdrijft.
Iedereen in de huizenbranche is bij schaarste gebaat, enkel de kopers/huurders niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
kx22 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:05:
[...]

Klopt wel toch. Als je bij elke huis 20 bezichtigingen hebt hoef je ook niks over het huis te zeggen. Daarnaast is de verkoopverwachting onrealistisch, krijg je altijd het verhaal: ja maar mijn buurman.....

Maar langzaamaan begint het normaler te worden waar de vraagprijs ook de koopprijs wordt (tenzij het een ruimte moderne woning is met energielabel a)
Dat waren uitstekende tijden voor de makelaars. Dat ze niets hoeven zeggen is een keuze. Ze hadden prima hun passie voor het vak, ook in die drukke periode, kunnen laten doorklinken in het werk.

Simpel voorbeeld, 2020, ene makelaar hanteerde 45 minuten per bezichtiging, ging uitgebreid in gesprek, wist zelfs te benoemen wat voor merk en model vloer er lag, activiteiten die door het jaar heen werden georganiseerd in de buurt etc.

3 deuren verderop moesten we in de rij staan, hadden we 20 minuten met een makelaar die aan de eettafel zat en nauwelijks opkeek.

Die gaan nu echt niet meer 'makelen' dan dat ze al deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:19
Conrado schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:39:
[...]

En steeds opnieuw blijkt dat niet te werken; al die regeltjes waren bedoeld om starters te helpen, en het enige effect is dat het de prijs sneller opdrijft.
Iedereen in de huizenbranche is bij schaarste gebaat, enkel de kopers/huurders niet....
Gaat er inderdaad niet voor zorgen dat er opeens meer 'betaalbare' woningen bijkomen. Maar elke drempel (bv afschaffen jubelton van 100k naar 27k) kan er wel voor zorgen dat de prijzen minder explosief gaan stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Conrado schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:39:
[...]

Iedereen concludeerde in dit topic al dat het afschaffen van de overdrachtsbelasting de prijs opdrijft. Dat betekent niet dat andere maatregelen exact hetzelfde effect zullen hebben. Dat is natuurlijk nogal afhankelijk van de maatregel zelf.

In het citaat in jouw post ging het over "De enige rol die de overheid kan spelen om op kortere termijn iets te veranderen is door belasting-, wet- en regelgeving aan te passen dat al op korte termijn ingaat. Denk aan de overdrachtsbelasting voor 2de woningen, stoppen van de jubelton, etc.." - ik denk dat bijvoorbeeld het stoppen van de jubelton de prijsstijging een stukje kan beperken.
En in plaats van dat je 0% ovb aan starters 35-minners geeft, zou je het misschien wel aan ouderen moeten geven om de doorstroomtrein op gang te helpen.

Don't get me started on subsidies voor huiseigenaren :+
Iedereen is bij schaarste gebaat, alleen de kopers/huurders niet....
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Richh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Nouja, ik reageerde vooral op je post omdat je hierboven zei: "Consumenten blijven geld uitgeven juist omdat er massaal forse stijgingen in CAO's afgesproken worden". Dat is dus niet waar, in de realiteit zijn de CAO verhogingen zoals je zegt voldoende om de gestegen energierekening te betalen, maar niet meer dan dat.

Fijne aan een koopwoning is dat je lasten al vast liggen. Maar: woon je in een vrije sector huurwoning daar bovenop, die ze straks met inflatie +1% mogen laten stijgen? Dan neemt je koopkracht gewoon fórs af.

Ondanks dat er een maand geleden met koeienletters in de krant stond dat je er 10% bij kreeg :P
Als je een gemiddeld gezinnetje bent, en je hebt een modale gezinsinkomen van €54100. En het inkomen is 50/50 verdeeld tussen een lerarensalaris en een jeugdzorgmedewerker salaris. Dan krijg je er op jaarbasis toch opeens 4.000 bruto gezinsinkomen bij. Ik snap dat op het grote plaatje je beredeneert dat ze jarenlang de duimschroeven aangedraaid zijn, maar die 4.000 euro bruto zal voor de meeste gezinnen toch voelen alsof ze meer te besteden hebben. Helemaal omdat bepaalde zaken die inflatie veroorzaken beïnvloed baar zijn (verwarming terug naar 19), en het inkomen vaak veel minder beïnvloedbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
champion16 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:43:
[...]

Gaat er inderdaad niet voor zorgen dat er opeens meer 'betaalbare' woningen bijkomen. Maar elke drempel (bv afschaffen jubelton van 100k naar 27k) kan er wel voor zorgen dat de prijzen minder explosief gaan stijgen.
Ja, maar het maakt het wel maar een lapmiddel en niet een finale oplossing voor de huizenmarkt.

Ik denk ook niet dat dat kan, want de woningmarkt beweegt ook mee met de bevolkingsgroei met vertraging. Als de vergrijzing toeslaat is er misschien wel weer een overschot aan woningen op de markt. who knows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
https://nos.nl/index.php/...elystad-helmond-en-almere

Bouwen-bouwen-bouwen... Of toch maar eerst even nadenken-nadenken-bouwen.

"In de atlas wordt zelfs gewaarschuwd voor de bouw van nieuwe woningen in Lelystad, Helmond en Almere. "Bouwen, bouwen, bouwen brengt ook risico's met zich mee", aldus de onderzoekers. "Zonder investeringen in de leefbaarheid en bereikbaarheid van dergelijke gemeenten wordt er mogelijk voor toekomstige leegstand gebouwd."

[ Voor 45% gewijzigd door Laapo op 22-06-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Als je een gemiddeld gezinnetje bent, en je hebt een modale gezinsinkomen van €54100. En het inkomen is 50/50 verdeeld tussen een lerarensalaris en een jeugdzorgmedewerker salaris. Dan krijg je er op jaarbasis toch opeens 4.000 bruto gezinsinkomen bij.
Dan pak je met het lerarensalaris een goeie uitzondering mee, maar vooruit :P Met 2 jeugdzorgmedewerkers zag het plaatje er anders uit bijvoorbeeld.

Hoe dan ook: blijft daar netto voldoende van over, om de energielasten die van 150 euro naar 300 euro per maand stijgen = 1.800 netto per jaar? Waarschijnlijk wel, maar daarnaast komen dus nog de boodschappen, de vakantie en al het andere wat ook wel degelijk wat duurder wordt.
Ik snap dat op het grote plaatje je beredeneert dat ze jarenlang de duimschroeven aangedraaid zijn, maar die 4.000 euro bruto zal voor de meeste gezinnen toch voelen alsof ze meer te besteden hebben. Helemaal omdat bepaalde zaken die inflatie veroorzaken beïnvloed baar zijn (verwarming terug naar 19), en het inkomen vaak veel minder beïnvloedbaar is.
Wie grip op zijn uitgaven en inkomen houd, zal al snel concluderen dat er voor die nieuwe koopwoning (want we hebben het immers daarover; hoeveel meer hebben mensen te besteden aan een nieuwe koopwoning om de prijzen door te laten stijgen?) niet bijster veel extra hypotheekruimte is ontstaan in het maandbedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Laapo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:13:

De lobbygroepen zien ook dat de huizenmarkthosanna begint om te slaan. Oh wee oh wee als we vraag en aanbod in balans brengen... snel, poep een rapportje uit dat we ook weer niet teveel moeten bouwen! :P

Dat prijzen en de vraag/aanbod balans bijzonder weinig effect tot elkaar hebben, blijkt ook wel weer uit dit artikel. Flevoland is al jaren de provincie met de grootste procentuele huizenprijsstijging. In Almere is 20% overbieden helemaal niet gek. En nu blijkt uit een rapportje dat er voor elke 100 huizen in Almere maar 88 woningzoekenden zijn 8)7

Sowieso best een bijzondere conclusie, de laatste keer dat ik door bijvoorbeeld Lelystad reed had ik niet de indruk dat 36% van de woningen leegstond :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:01

"In de atlas wordt zelfs gewaarschuwd voor de bouw van nieuwe woningen in Lelystad, Helmond en Almere. "Bouwen, bouwen, bouwen brengt ook risico's met zich mee", aldus de onderzoekers. "Zonder investeringen in de leefbaarheid en bereikbaarheid van dergelijke gemeenten wordt er mogelijk voor toekomstige leegstand gebouwd."
Jammer dat ze hun onderzoeksmethodiek niet melden. Zijn mensen gevraagd waar ze willen wonen? Is de woondruk in Lelystad, Helmond en Almere laag omdat daar weinig mensen willen wonen of komt het omdat mensen niet bereid zijn de vraagprijs te betalen?

469.500 v.o.n voor een nieuwbouw appartement van 114 m2 in Lelystad vind ik erg duur!

https://www.funda.nl/koop...nt-88144675-agoraweg-203/

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Richh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:24:
[...]
De lobbygroepen zien ook dat de huizenmarkthosanna begint om te slaan. Oh wee oh wee als we vraag en aanbod in balans brengen... snel, poep een rapportje uit dat we ook weer niet teveel moeten bouwen! :P
Ik had precies hetzelfde gevoel: we moeten de schaarste wel in stand houden natuurlijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Richh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:19:
[...]

Dan pak je met het lerarensalaris een goeie uitzondering mee, maar vooruit :P Met 2 jeugdzorgmedewerkers zag het plaatje er anders uit bijvoorbeeld.

Wie grip op zijn uitgaven en inkomen houd, zal al snel concluderen dat er voor die nieuwe koopwoning (want we hebben het immers daarover; hoeveel meer hebben mensen te besteden aan een nieuwe koopwoning om de prijzen door te laten stijgen?) niet bijster veel extra hypotheekruimte is ontstaan in het maandbedrag.
Niet direct cherrypicking, want deze beroepen kennen ook de zgn schalen, en ik heb de salarisverhoging door een volgende schaal niet meegenomen. Dan komt er nog eens 250-300 euro per maand bij. Dus al met al heeft dit plaatje opeens geen 54k aan inkomen maar 61k aan inkomen.

Dat heeft denk ik wel degelijk een aardige impact op wat dit gemiddelde gezin mag lenen voor een hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Lisadr schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:25:
[...]

Jammer dat ze hun onderzoeksmethodiek niet melden. Zijn mensen gevraagd waar ze willen wonen? Is de woondruk in Lelystad, Helmond en Almere laag omdat daar weinig mensen willen wonen of komt het omdat mensen niet bereid zijn de vraagprijs te betalen?

469.500 v.o.n voor een nieuwbouw appartement van 114 m2 in Lelystad vind ik erg duur!

https://www.funda.nl/koop...nt-88144675-agoraweg-203/
Dit is weer zo'n sterk staaltje onderzoeksjournalistiek. Ze vergeten hoogstwaarschijnlijk even mee te nemen dat de mensen die nu in Almere en Lelystad wonen misschien dan wel het liefste in Amsterdam zouden willen wonen, maar dat helemaal niet kunnen betalen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:31:
[...]

Niet direct cherrypicking, want deze beroepen kennen ook de zgn schalen, en ik heb de salarisverhoging door een volgende schaal niet meegenomen. Dan komt er nog eens 250-300 euro per maand bij. Dus al met al heeft dit plaatje opeens geen 54k aan inkomen maar 61k aan inkomen.

Dat heeft denk ik wel degelijk een aardige impact op wat dit gemiddelde gezin mag lenen voor een hypotheek.
Dan blijf je cherrypicken, want je hebt ook nog mensen die aan het einde van hun schaal zitten :P

Hoe dan ook, we blijven een beetje in cirkels praten geloof ik. Ja; >10% meer bruto jaarsalaris biedt een stuk meer hypotheekruimte, klopt helemaal.
Vervolgens zorgt de gestegen rente er ook weer voor dat het leenbudget ietsje afneemt, maar over de gehele linie is er inderdaad iets meer hypotheekruimte ontstaan.

Mijn punt is vooral: kijk ook eens naar de huishoudportemonnee, wat men per maand te besteden heeft. Ook dat heeft impact op de bereidheid van huishoudens om een (nieuwe) hypotheek aan te gaan.

Na aftrek inflatie (energie, boodschappen, etc), en nadat je kijkt naar de hogere netto maandlast door de gestegen rentes, gaat zo'n grotere hypotheek (ookal mág het nu wel) uiteindelijk ook echt veel meer geld kosten. En dan valt het opeens allemaal best wel mee, hoeveel meer huis men kan financieren tov de koopkrachttoename.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:30

Ik denk dat het vooral kan komen dat er in de minder populaire gebieden(lees buiten de randstad) veel gebouwd word terwijl de vraag vooral in de al volle randstad is. Het besef dat de randstad vol is moet bij veel jonge mensen landen om daarna de beslissing te nemen om buiten de randstad te zoeken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
[...]

Het is een koophuis, geen sociale huurwoning. Ik heb wel het idee dat de gemiddelde koper iets hogere eisen heeft dan een bewoner van een sociale huurwoning. Maargoed, het kan inderdaad goedkoper. De keuken zul je overigens wel echt zelf nog moeten regelen, want je krijgt enkel een keukencheque van 3k, en dat is meestal een sigaar uit eigen doos. En vh standaard sanitair wordt je meestal enorm droevig dus daar zul je meestal ook wel iets aan willen doen. En je wil misschien nog ergens een extra stopcontactje plaatsen of een loze leiding en wellicht nog een ruwbouw-optie die je wilt hebben en dan natuurlijk de dubbele lasten die je meefinanciert.

Ik denk juist dat veel te veel jonge kopers veel te snel een perfect ‘af’ huis verwachten c.q. willen.

Stel je koopt een huis uit 2002 en er zit nu eenmaal een keuken en badkamer in uit die tijd. Waarom moet dat per direct vervangen worden? Meestal werkt een badkamer of keuken uit die tijd nog prima alleen is het niet zo mooi meer.

Of bij nieuwbouw dat een simpel laminaatje of het standaard sanitair niet voldoet want je wil per se visgraat pvc en een rimless toilet met goud inleg.

Ik snap serieus totaal niet waarom het tegenwoordig in 1x perfect moet zijn ipv gedurende de jaren vernieuwen/uit te breiden. Of moet je huis per se direct instaproof zijn?!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Mijn punt is dat als je budget 330k is je wellicht beter dit kan kopen met sobere afwerking dan overbieden op een bestaand huis met vraagprijs 300k of op nieuwbouw van 280k zodat je nog 50k luxe afwerking kan kopen.
Natuurlijk als je het geld hebt zijn opties als een mooie keuken beter dan een standaard huurhuis keuken. Renovlies muren, grote visgraat groene tegels in de badkamer, visgraat pvc in de woonkamer, zwarte stalen deur voor de hal etc. Maar ik zou eerder zo duur mogelijk casco kopen en sober afwerken dan goedkoper casco en luxe afwerken. Zeker in de onderkant van de nieuwbouw markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Er zouden gezinswoningen gebouwd moeten kunnen worden voor 200-300k om ook de onderkant van de markt te kunnen bedienen.
Probleem is dat je daar een paradox hebt. Voor 200 á 300k gaat het niet lukken om een gezinswoning neer te zetten in de huidige markt. Althans, het kan wel, maar dan zijn ze een half jaar later allemaal verkocht voor 400k en ben je weer terug bij af :+
Vergeet niet dat 400k nog steeds ruim onder het gemiddelde zit en je in menig stad géén eengezinswoning voor dat geld kan krijgen.

Kijk, je kan wel richten op alleenstaanden, stellen zonder kinderen of ouderen, dus 1, misschien 2 slaapkamers. Dan kan je wel voor 200k á 300k iets neerzetten.

Nb. Ik vind het ook allemaal belachelijk duur, maar feit is dat dit de staat van de markt is op het moment en met een vraag-aanbod-evenwicht dat zo uit balans is zal het ook wel duur blijven.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
anandus schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:21:
[...]
Probleem is dat je daar een paradox hebt. Voor 200 á 300k gaat het niet lukken om een gezinswoning neer te zetten in de huidige markt. Althans, het kan wel, maar dan zijn ze een half jaar later allemaal verkocht voor 400k en ben je weer terug bij af
Dat is idd het probleem, echter dat kun je afdekken. In het verleden zijn er constructies geweest waarbij woningstichtingen huurwoningen verkochten en er een afspraak was (b.v. <2 jaar, 100%, <4 jaar 80%), dat de stichting de overwaarde mocht afromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Conrado schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:49:
[...]

Dat is idd het probleem, echter dat kun je afdekken. In het verleden zijn er constructies geweest waarbij woningstichtingen huurwoningen verkochten en er een afspraak was (b.v. <2 jaar, 100%, <4 jaar 80%), dat de stichting de overwaarde mocht afromen.
Vorig jaar was er een project met betaalbare koop in Utrecht, mede gefinancierd door de gemeente volgens mij. En daar zat een antispeculatiebeding en zelfbewoningsplicht op van x-aantal jaren. Dat helpt ook al wel. Sowieso doen de grotere gemeentes in Nederland ook wel actief iets aan het opkopen van goedkope huizen door bv'tjes en dergelijke.

In sommige andere steden en dorpen gaat dat nog wel eens fout, las paar maanden geleden nog ergens dat er bij een appartementencomplex meer dan 50% gegund was aan een particuliere verhuurpartij terwijl het project bedoeld was voor starters. Dan begrijp je het volgens mij niet helemaal als gemeente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:00

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 11:52
Krijg je in Nederland ook, alleen die lopen op twee poten en helpen in het huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:43
[...]

Er zouden gezinswoningen gebouwd moeten kunnen worden voor 200-300k om ook de onderkant van de markt te kunnen bedienen.
De wil is er regionaal wel:
‘Goedkope woning’ mag in Etten-Leur straks ineens véél meer kosten
ETTEN-LEUR - Het wordt in Etten-Leur niet makkelijker voor jongeren die zonder spaargeld hun eerste huis willen kopen. Die gemeente zegt de bouw van woningen onder de 200.000 euro niet meer af te kunnen dwingen.

Nederlandse gemeenten mogen van projectontwikkelaars eisen dat zij een bepaald percentage sociale koopwoningen in hun projecten opnemen. Etten-Leur doet dat al een hele tijd. De gemeente stelde de grens voor zulke ‘betaalbare koopwoningen’ in op 200.000 euro. Dat betekende dat de gemeente plannenmakers kon verplichten om woningen te bouwen die voor minder dan 200.000 euro op de markt komen.

Maar dat bedrag is volgens wethouder Ger de Weert niet realistisch meer. Het college stelt daarom voor de grens voor betaalbare woningen voortaan te leggen op 270.000 of zelfs 355.000 euro. Dat betekent dat starterswoningen die worden gebouwd omdat de gemeente dat heeft geëist in één klap voor veel meer geld mogen worden verkocht.

...

Onacceptabel
Je kunt voor die 200.000 euro nu minder bouwen dan een paar jaar geleden, zegt De Weert. ,,Dan ga je naar zulke kleine huisjes toe: wij vinden dat de kwaliteit dan onacceptabel wordt.”

De huidige prijsgrens maakt het daardoor bijna onmogelijk om goede afspraken te maken over starterswoningen in nieuwe projecten. In de praktijk - zoals bij de nieuwbouw op de locatie van de oude Nobelaer - hanteert Etten-Leur daarom al regelmatig andere prijsgrenzen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
sdk1985 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:23:
[...]

De wil is er regionaal wel:

[...]
Alleen kan het dus niet meer uit, zelfs in Etten-Leur niet meer.

En dan krijg je dus het geval dat er ook vanuit de nieuwbouw er geen goedkope woningen komen en er dus als het ware een soort van ondergrens gaat ontstaan van wat een woning kan kosten. nieuwbouw of bestaande bouw. En daarmee wordt de bereikbaarheid van een huis kopen dus alleen maar kleiner voor mensen met een kleinere portemonnee

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Masvic schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:40:
[...]

Krijg je in Nederland ook, alleen die lopen op twee poten en helpen in het huishouden.
Welke makelaar is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:22
Het is een koophuis, geen sociale huurwoning. Ik heb wel het idee dat de gemiddelde koper iets hogere eisen heeft dan een bewoner van een sociale huurwoning.
Je kunt zoveel eisen hebben als je wil, als je het niet kunt betalen houdt het op.

Het domste wat je kunt doen is vasthouden aan het verwachtingspatroon van een hogere maatschappelijke klasse "omdat het een koopwoning is"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
sdk1985 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:23:
Je kunt voor die 200.000 euro nu minder bouwen dan een paar jaar geleden, zegt De Weert. ,,Dan ga je naar zulke kleine huisjes toe: wij vinden dat de kwaliteit dan onacceptabel wordt.”
Ook fijn als zo'n boomer wethouder uit een kleine gemeente (met bijbehorende onrealistische verwachtingen) gaat bepalen wat wel of niet "acceptabel" is voor starters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:29:
[...]

Ook fijn als zo'n boomer wethouder uit een kleine gemeente (met bijbehorende onrealistische verwachtingen) gaat bepalen wat wel of niet "acceptabel" is voor starters.
Daar hebben de mensen zelf op gestemd. Dus eigen schuld als ze dat niet goed vinden.
Maar afhankelijk van type woningen wat gebouwd word is 200k wel erg weinig, voor appartement nog wel te doen maar als je projecten hebt met rijtjes houd je dan erg weinig over.
Voor 270 heb je ook niet veel meer dan 2 grote garageboxen op elkaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:27:
[...]
En daarmee wordt de bereikbaarheid van een huis kopen dus alleen maar kleiner voor mensen met een kleinere portemonnee
Dat is toch altijd al zo geweest? De vraag is alleen hoe groot of klein de portemonnee moet zijn om een huis te kunnen kopen. Ik snap heel goed dat zo ongeveer iedereen een huis wil bezitten, alleen voor sommige mensen is het beter om dat risico en die verantwoordelijkheid niet te dragen. Inmiddels is het programma 'uitstel van executie' gestopt omdat er geen huizen meer onder water staan, maar in dat programma heb ik wel wat voorbeelden voorbij zien komen van mensen waarvan ik denkt dat het beter zou zijn als ze nooit een hypotheek hadden gehad. (Dit staat even los van het feit dat er voldoende sociale huurwoningen moeten zijn, dat lijkt me evident)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:25:
[...]

Je kunt zoveel eisen hebben als je wil, als je het niet kunt betalen houdt het op.

Het domste wat je kunt doen is vasthouden aan het verwachtingspatroon van een hogere maatschappelijke klasse "omdat het een koopwoning is"
Er is nou eenmaal een verschil tussen sociale huur keuken/badkamer waarin je niks mag aanpassen vs een koopwoning waar je wel degelijk zelf een zegje hebt over hoe iets eruit komt te zien.

Dat heeft helemaal niks met een verwachtingspatroon van een hogere sociale klasse te maken. Sterker nog, in de koopwoning zit niet eens keuken… dus die moet je er sowieso nog zelf in plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:08:
Er is nou eenmaal een verschil tussen sociale huur keuken/badkamer waarin je niks mag aanpassen vs een koopwoning waar je wel degelijk zelf een zegje hebt over hoe iets eruit komt te zien.

Dat heeft helemaal niks met een verwachtingspatroon van een hogere sociale klasse te maken. Sterker nog, in de koopwoning zit niet eens keuken… dus die moet je er sowieso nog zelf in plaatsen
Volgens mij ging dit om een nieuwbouwwoning waarbij keuken en badkamer bij de prijs inbegrepen waren.

En veruit de meeste huizenkopers kopen geen nieuwbouw, en daarmee in een huis dat naar smaak van de vorige bewoners is ingericht. Bezit van een koopwoning impliceert helemaal niet dat je alles naar eigen smaak kan bepalen.

Tussen "sociale woningbouw, degelijke maar minimale inrichting" en "nieuwbouw, alles is naar eigen smaak uit de catalogus samengesteld" zit nog een heel spectrum van mogelijkheden.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Volgens mij ging dit om een nieuwbouwwoning waarbij keuken en badkamer bij de prijs inbegrepen waren.

En veruit de meeste huizenkopers kopen geen nieuwbouw, en daarmee in een huis dat naar smaak van de vorige bewoners is ingericht. Bezit van een koopwoning impliceert helemaal niet dat je alles naar eigen smaak kan bepalen.

Tussen "sociale woningbouw, degelijke maar minimale inrichting" en "nieuwbouw, alles is naar eigen smaak uit de catalogus samengesteld" zit nog een heel spectrum van mogelijkheden.
.
Nee, er zat dus geen keuken in

Het merendeel van de kopers koopt idd een bestaande woning, maar hebben dan dus alle mogelijkheden om een aanpassing te doen binnen de mogelijkheden die ze hebben

Als je een sociale huurwoning krijgt, heb je geen enkele mogelijkheid om iets aan te passen naar je eigen smaak op een kleurtje verf na.

Dus ja, er zijn tig mogelijkheden qua inrichten, en die keuzemogelijkheden zitten bijna volwaardig bij de mensen die een koopwoning kopen. En die keuzes plus een iets hoogwaardigere kwaliteit en uitstraling kost vaak maar dan de standaardspullen die je in een sociale huurwoning krijgt (en dat is ook logisch)

[ Voor 7% gewijzigd door Blik1984 op 22-06-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:08:
[...]

Maar die heb je dus in veel verschillende prijscategorieën. Je kunt het zo gek maken als je wilt, waarbij de prijs van de koopwoning nog eens over de kop gaat. Maar dat is overkill voor zo'n woning.

Zeker als starter die bij wijze van spreken uit een studentenhuis komt, zou je met een bescheiden budget ook een heel mooie en prima starterskeuken en -badkamer kunnen kopen die helemaal niet misstaat in zo'n woning.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:27:
[...]

Daar hebben de mensen zelf op gestemd. Dus eigen schuld als ze dat niet goed vinden.
Regelmatig wonen starters in andere gemeenten dan de gemeente waar ze heen willen verhuizen. Bijvoorbeeld omdat ze ergens werk hebben gevonden, en dus graag in de buurt van hun werkgever zouden willen wonen. Deze categorie heeft helemaal niet gestemd op de politici die deze beslissingen voor ze maken.

Nog los van het feit dat de jongere generatie zo klein is ten opzichte van de oudere generatie, en dus sowieso geen goeie vinger in de pap kan krijgen bij dit soort beslissingen. Een blik op de bevolkingspiramide bewijst dat een democratische oplossing zeer waarschijnlijk onbereikbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 22-06-2022 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:44
GAIAjohan schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:57:
[...]

Ik denk juist dat veel te veel jonge kopers veel te snel een perfect ‘af’ huis verwachten c.q. willen.

Stel je koopt een huis uit 2002 en er zit nu eenmaal een keuken en badkamer in uit die tijd. Waarom moet dat per direct vervangen worden? Meestal werkt een badkamer of keuken uit die tijd nog prima alleen is het niet zo mooi meer.

Of bij nieuwbouw dat een simpel laminaatje of het standaard sanitair niet voldoet want je wil per se visgraat pvc en een rimless toilet met goud inleg.

Ik snap serieus totaal niet waarom het tegenwoordig in 1x perfect moet zijn ipv gedurende de jaren vernieuwen/uit te breiden. Of moet je huis per se direct instaproof zijn?!
Ik zie dat in woonprogramma’s zoals “kopen zonder kijken” en lees dat hier op het forum. In het dagelijks leven zie ik dat niet. Wij hebben ook een huis van ongeveer die leeftijd, de vorige bewoners hadden de keuken al wel vernieuwd maar de badkamer en het toilet nog niet. Wij vonden het wel even prima voorlopig, dat komt in de toekomst wel een keer. Zo zie ik het ook bij collega’s en vrienden, die zijn al blij als ze iets hebben. Die verouderde keuken en badkamer komt over een paar jaar wel weer. Net als wij sparen zij eerst even, of sluiten een bouwdepot af, en pakken de klussen dan één voor één aan.
Ik ken in mijn omgeving niemand die gelijk het hele huis gestript heeft en alles nieuw geplaatst. Mijn overbuurman heeft dat overigens wel gedaan maar is dan ook erg handig en heeft handige vriendjes, dan is dat toch beter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
House price decline more likely as interest rates rise
Interest rates are rising significantly. Since the beginning of this year, mortgage interest rates have roughly doubled. Higher interest rates increase the downward pressure on house prices. And if interest rates rise faster than expected, a decline in house prices is a very realistic outcome.

https://think.ing.com/art...s-increasingly-realistic/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:57
Het probleem is nu wel dat de maandlasten dusdanig hoog zijn dat sparen voor een nieuwe keuken of badkamer helemaal niet meer mogelijk is.
Dus ja, zo perfect mogelijk proberen te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 19:53
Lisadr schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:25:
Is de woondruk in Lelystad, Helmond en Almere laag omdat daar weinig mensen willen wonen of komt het omdat mensen niet bereid zijn de vraagprijs te betalen?

Inderdaad; maak de vraagprijs 200k en ze zijn in no-time verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Iris1234 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:07:
[...]

Ik zie dat in woonprogramma’s zoals “kopen zonder kijken” en lees dat hier op het forum. In het dagelijks leven zie ik dat niet. Wij hebben ook een huis van ongeveer die leeftijd, de vorige bewoners hadden de keuken al wel vernieuwd maar de badkamer en het toilet nog niet. Wij vonden het wel even prima voorlopig, dat komt in de toekomst wel een keer. Zo zie ik het ook bij collega’s en vrienden, die zijn al blij als ze iets hebben. Die verouderde keuken en badkamer komt over een paar jaar wel weer. Net als wij sparen zij eerst even, of sluiten een bouwdepot af, en pakken de klussen dan één voor één aan.
Ik ken in mijn omgeving niemand die gelijk het hele huis gestript heeft en alles nieuw geplaatst. Mijn overbuurman heeft dat overigens wel gedaan maar is dan ook erg handig en heeft handige vriendjes, dan is dat toch beter te doen.
Ik zie dat in mijn regio dus wel. Niet allemaal, maar vaak wel de hele benedenverdieping. Ik weet een huis waar men al zeker 6mnd bezig is, terwijl dat huis van midden jaren 90 was en bv ook een compleet nieuw dak en kozijnen heeft.

Zelf zijn we nu na 6 jaar met de badkamer begonnen uit 2001. Was vooral nodig ivm schimmel in kitranden, en ja dat rode en oranje/gele was niet echt onze stijl :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
mitsumark schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:20:
Het probleem is nu wel dat de maandlasten dusdanig hoog zijn dat sparen voor een nieuwe keuken of badkamer helemaal niet meer mogelijk is.
Dus ja, zo perfect mogelijk proberen te kopen.
Als je start is dat vrijwel altijd zo, maar naar 2-3 jaar zeker als je jong bent schiet je vaak in loon omhoog en kun je ineens van alles. Dat kun je beter een mooie huis met opties hebben dan een huis dat al klaar is. Zeker als je zoals nu een huis koopt voor de hoofdprijs, zou ik juist zoeken naar huizen die je in waarde kunt vermeerderen zodat dat als er wel een prijs daling is je er minder last van hebt.

Bovendien kosten de meeste meer simpele dingen zoals een keuken, vloer etc helemaal niet zo veel als je het zelf plaatst. Moeilijker dingen zijn funderingen, gas water en Electra daar gaat de teller echt lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
sprhnk schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:43:
[...]

Als je start is dat vrijwel altijd zo, maar naar 2-3 jaar zeker als je jong bent schiet je vaak in loon omhoog en kun je ineens van alles.
Volgens mij is het probleem nou net dat jonge mensen vaak in relatief korte tijd flinke loonstappen maken, nog vóór ze dat huis (kunnen) kopen. Uiteindelijk is het gelukt, maar dan blijk je eigenlijk een aanzienlijk deel van je stijgingen van de komende jaren, al 'op' hebt gemaakt.
Zeker als je zoals nu een huis koopt voor de hoofdprijs, zou ik juist zoeken naar huizen die je in waarde kunt vermeerderen zodat dat als er wel een prijs daling is je er minder last van hebt.

Bovendien kosten de meeste meer simpele dingen zoals een keuken, vloer etc helemaal niet zo veel als je het zelf plaatst. Moeilijker dingen zijn funderingen, gas water en Electra daar gaat de teller echt lopen.
Tenzij je zelf kan stucen of tegels zetten, is het grote issue nu juist het vinden van zo'n vakman, of een aannemer, die die waardevermeerdering voor elkaar kunnen krijgen. Verbouwen is op dit moment best wel lastig. WIj merken nu dat het niet te doen is om een tegelleverancier voor onze badkamer te vinden die een offerte wil maken die langer dan een paar weken geldig is. Bij een grootschalige verbouwing is budgetteren een ramp door stijgende prijzen.

Een nieuwe keuken vereist juist regelmatig het verplaatsen van leidingen (waaronder elektra, wat je overigens naar mijn mening al snel wél zelf kan) maar is echt geen simpele, goedkope uitgave :P

Ja, een laminaatvloertje leggen kan iedereen, maar dat is er echt niet een voor de noemenswaardige 'waardevermeerdering' waar je op doelt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Richh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:54:
[...]

Volgens mij is het probleem nou net dat jonge mensen vaak in relatief korte tijd flinke loonstappen maken, nog vóór ze dat huis (kunnen) kopen. Uiteindelijk is het gelukt, maar dan blijk je eigenlijk een aanzienlijk deel van je stijgingen van de komende jaren, al 'op' hebt gemaakt.

[...]

Tenzij je zelf kan stucen of tegels zetten, is het grote issue nu juist het vinden van zo'n vakman, of een aannemer, die die waardevermeerdering voor elkaar kunnen krijgen. Verbouwen is op dit moment best wel lastig. WIj merken nu dat het niet te doen is om een tegelleverancier voor onze badkamer te vinden die een offerte wil maken die langer dan een paar weken geldig is. Bij een grootschalige verbouwing is budgetteren een ramp door stijgende prijzen.

Een nieuwe keuken vereist juist regelmatig het verplaatsen van leidingen (waaronder elektra, wat je overigens naar mijn mening al snel wél zelf kan) maar is echt geen simpele, goedkope uitgave :P

Ja, een laminaatvloertje leggen kan iedereen, maar dat is er echt niet een voor de noemenswaardige 'waardevermeerdering' waar je op doelt :P
Tja toen ik zelf ooit mijn eerste huis kocht was het ook geen vet pot. Huis had geen cv, geen badkamer. Dat hebben we zelf aangelegd, dat is heel veel gvd gvd maar op zich na een tijdje ook wel te doen. Wat je zegt je leert snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Richh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:54:
Regelmatig wonen starters in andere gemeenten dan de gemeente waar ze heen willen verhuizen. Bijvoorbeeld omdat ze ergens werk hebben gevonden, en dus graag in de buurt van hun werkgever zouden willen wonen. Deze categorie heeft helemaal niet gestemd op de politici die deze beslissingen voor ze maken.
En dan stel ik me "Ger" voor als tenminste 50+, typische wethouder met goede contacten bij de plaatselijke projectontwikkelaar. Vindt eigenlijk dat een huis geschikt moet zijn voor een gezin. Heeft liever niet dat die goedkope koopwoningen ten goede komen aan armoedszaaiers uit bijv. Breda of Rotterdam die gewoon goedkoop willen wonen. En zijn vriendje de projectontwikkelaar vindt het ook prima om van de vervelende verplichting af te zijn: 355k ligt zelfs boven de NHG-grens, en een paar procent onder de gemiddelde woningprijs, dus van 'sociaal' is eigenlijk geen sprake meer.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:56

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vind dat hier op Tweakers wel heel rooskleurig wordt uitgegaan van de gemiddelde koper:

"Ja, je koopt nu maar 5 jaar later verdien je zoveel meer dat alles mogelijk is"
Ja, de gemiddelde Tweaker misschien.. Er zijn ook genoeg mensen die gewoon op inflatiecorrectie blijven hangen

"Ja, dat huis had geen dak, maar iedereen kan toch leren om een dak op een huis te zetten?"
Nogmaals, de gemiddelde Tweaker misschien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 06:51:
[...]

En dan stel ik me "Ger" voor als tenminste 50+, typische wethouder met goede contacten bij de plaatselijke projectontwikkelaar. Vindt eigenlijk dat een huis geschikt moet zijn voor een gezin. Heeft liever niet dat die goedkope koopwoningen ten goede komen aan armoedszaaiers uit bijv. Breda of Rotterdam die gewoon goedkoop willen wonen. En zijn vriendje de projectontwikkelaar vindt het ook prima om van de vervelende verplichting af te zijn: 355k ligt zelfs boven de NHG-grens, en een paar procent onder de gemiddelde woningprijs, dus van 'sociaal' is eigenlijk geen sprake meer.
Precies, zie hier de lokale vastgoed-lobby in actie. "Nee, volgens mijn goede vrienden in de vastgoedbranche is het ECHT niet meer mogelijk om starterswoningen onder de 355k te bouwen hoor!"

"Ger" heeft daar zelf ook belangen. Vooral na zijn loopbaan in de plaatselijke politiek zijn zulke vrienden heel handig en die etentjes en flesjes wijn zijn ook heel leuk. :)
Pagina: 1 ... 112 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg