Ik denk dat jij de meest recente verkiezingsprogramma’s niet heel goed bekeken hebt :-).Rubbergrover1 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:45:
[...]
Heb je überhaupt wel eens verkiezingsprogramma's bekeken? Volgens mij hebben veel partijen juist ook veel bredere oplossingen.
Ik wou het bewust wat abstract houden om niet te veel in een politieke discussie te belanden. Maar man en paard, met name de VVD heeft in mijn ogen de laatste jaren vooral als een pappen en nathouden 'bijsturende' managerspartij gehandeld, niet echt als een visionaire beleidsmakende partij. Dat we al driekwart jaar met een demissionair kabinet zitten en dit in de praktijk nauwelijks afwijkt van de situatie daarvoor vind ik daarbij tekenend.Valorian schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:57:
[...]
“De grootste partijen” klinkt nu alleen wel als iets absteacts, wat buiten de maatschappij staat.
Maar uiteindelijk zijn die representatief voor dus ook het grootste deel van de (stemmende) bevolking toch? Als die iets niet willen betekent dat dus dat “wij” als volk dat niet willen (of op zijn minst: andere dingen belangrijker vinden om geld aan uit te geven / te besparen) en is het op zoch niet zo raar dat het niet gebeurt. Maar goed dat is theoretisch, in praktijk ligt het natuurlijk genuanceerder. Al is het maar omdat een groot deel van stemmers geen idee heeft van wat een partij echt wilt
De reactie van killerbee1958 vind ik daarbij een mooi voorbeeld van de ironie over hoe veel kiezers er naar kijken. Wil je het anders en stem je op een andere partij, dan raak je gefrustreerd omdat er weinig van die plannen terecht komt. Met als gevolg dat die kiezers juist (terug) gaan naar de partij die er nu net voor zorgt dat er niets van die plannen terecht kwam. En er vervolgens nóg minder verandert.
Je moet je beseffen dat het nu andersom is. Ik vraag me af wat beter is voor de samenleving, maar het is een gevoelig onderwerp. Het ligt in dezelfde hoek als de erfbelasting: willen we dat mensen rijk worden door te erven, of te werken? De kunst is om met z'n allen een bevredigende balans te vinden.Verwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:27:
[...]
De compensatie geldt alleen voor de gehele bevolking gemiddeld.
Je gaat grote verschuivingen in belastingdruk krijgen.
Mensen met een relatief laag inkomen en veel overwaarde gaan veel meer belasting betalen.
Mensen met een relatief hoog inkomen en geen overwaarde gaan veel minder belasting betalen.
Tsja, voor iedere heffing zijn constructies te bedenken om deze (deels) te ontlopen. Dat lijkt me geen sterk argument om de heffing niet door te voeren.Verwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:27:
[...]
Het wordt denk ik ook lonend om fiscale constructies op te tuigen zodat deze heffing ontlopen kan worden.
Verwijderd
Erfbelasting snap ik nooit dat dat zo gevoelig ligt. Beetje raar dat belastingtarief voor geld wat je om niet krijgt lager is dan geld waar je voor werkt.Deewop schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:53:
[...]
Je moet je beseffen dat het nu andersom is. Ik vraag me af wat beter is voor de samenleving, maar het is een gevoelig onderwerp. Het ligt in dezelfde hoek als de erfbelasting: willen we dat mensen rijk worden door te erven, of te werken? De kunst is om met z'n allen een bevredigende balans te vinden.
Plus het vergroot de ongelijkheid al bij geboorte, iets wat je eigenlijk niet moet willen als samenleving.
Verwijderd
Nou ja, als een regeling ingewikkeld is, veel geld kost om uit te voeren en uiteindelijk weinig oplevert is het geen praktische regeling. Dat is het grote voordeel van box3 nu, de eenvoud.Deewop schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:53:
Tsja, voor iedere heffing zijn constructies te bedenken om deze (deels) te ontlopen. Dat lijkt me geen sterk argument om de heffing niet door te voeren.
Juist op de momenten dat het systeem kraakt en piept kun je zien dat de democratie werkt. Pas als het een geruisloze beleidsmachine wordt moet je je zorgen gaan maken.killerbee1958 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:02:
We moeten allemaal zo nodig op ons splinterpartijtje stemmen. Ik ben gestopt het te volgen maar momenteel zijn er volgens mij 19 fracties in de tweede kamer.
Formatie is lastig omdat we al minimaal 4 partijen nodig hebben die, als ze al eens zouden stoppen met het spelen op de persoon, het ook qua programma nog best lastig hebben om elkaar te vinden.
ik ben absoluut geen voorstander van een Amerikaans republikeinen/democraten systeem maar de manier waarop het nu werkt (NIET) moet ook eens over nagedacht worden.
Het is misschien niet fraai, maar dat onze volksvertegenwoordigers al maanden inkomensplaatjes, belastingmaatregelen en principes in allerlei combinaties aan het uitruilen zijn betekent dat ze hun werk doen. Ik zou het nog iets mooier vinden als men het vertrouwen had om met een zakenkabinet voor elke maatregel steun bij de kamer te zoeken, maar blijkbaar is dat teveel gevraagd.
En mbt. de VVD: mensen vergeten voor het gemak dat een aanzienlijk deel van de bevolking inmiddels rechts van de VVD stemt, op partijen die eigenlijk voornamelijk uit brievenbuspissers, vastgoedmafiosi en andere halve zolen lijken te bestaan.
Ik ben er ook niet blij mee, maar het is dan niet gek dat de VVD als grootste 'serieuze' rechtse partij coalities mag vormen.
(In de jaren '70 zag je hetzelfde aan de linkerkant, een heel grote dominante PvdA, en links daarvan clubjes Pacifisten, Confessioneel-Christelijk Links, en Communisten die als coalitiepartner vrijwel kansloos waren)
Hra afschaffen is ook symptoombestrijding. En een grote groep mensen wordt zo behoorlijk benadeeld. De overheid heeft fouten gemaakt en moet nu zelf de portemonnee trekken en gemeentes dwingen meer bouwkavels te realiseren zodat de grondprijs daalt en het aanbod stijgt. Voor de gemeente heeft dit tot gevolg dat er op de lange termijn minder inkomsten uit verkoop grond zijn.Requiem19 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:37:
[...]
Het zou inderdaad fijn zijn als er eens een politieke partij met een brede oplossing. Dus niet alleen ‘HRA eraf!’, maar gewoon een heel uitgebreid doordacht plan.
Afschaffing HRA of zelfs overwaarde belasten in box 3 om vervolgens met de opbrengsten de IB te verlagen.....
Dit zadelt woning bezitters op met extra lasten. Aan de andere kant houden niet-woningbezitters een extra voordeeltje hier aan over. Klinkt natuurlijk top. Maar wat als starters dat voordeeltje gebruiken om een woning te kopen. Dan stijgen de prijzen alsnog. Maar nu wordt de algehele betaalbaarheid nog slechter.
Doe maar niet aub.
Dit zadelt woning bezitters op met extra lasten. Aan de andere kant houden niet-woningbezitters een extra voordeeltje hier aan over. Klinkt natuurlijk top. Maar wat als starters dat voordeeltje gebruiken om een woning te kopen. Dan stijgen de prijzen alsnog. Maar nu wordt de algehele betaalbaarheid nog slechter.
Doe maar niet aub.
Mijn eerste gedachte was ook: dat is een best elegantie oplossing. Maar ik denk eigenlijk dat waar het wel een oplossingsrichting kan zijn voor de woningmarkt het op andere vlakken minder positief is. Het opbouwen van wat vermogen is in Nederland al vrij moeilijk, tenzij je in een steeds strakker wordend keurslijf past.ZenMonkey schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:10:
[...]
Die belasting (die je overigens zolang je werkt terug krijgt via verlaagde inkomstenbelasting) zorgt ervoor dat de huizenmarkt eerlijker wordt. Op dit moment wordt huizenbezit gestimuleerd door er geen belasting op dat vermogen te heffen (+ ook nog eens HRA). Dat stuwt de prijzen omhoog waardoor bezitters nog rijker worden dan ze al waren. En de rest nog meer buiten de boot valt dan ze al vielen.
Het helpt dus niet direct de markt, maar wel tegen de sociale kloof die is ontstaan door subsidieren van kopers maar niet van huurders.
Daarnaast straft het ook nog eens onnodig huizenbezit af. Zoveel mensen waarvan de kinderen al uit huis zijn die gewoon in een familiehuis blijven wonen. Mijn ouders ook. En wat doen ze? Met het geld dat ze verdiend hebben ook nog een vakantiehuis kopen. Ik vind dat te gek voor woorden en terecht als dat zwaar belast zou worden in deze tijden van schaarste. ALS deze maatregel ook hierop effect heeft zou het aanbod dus ook nog eens kunnen stijgen, wat wel erg fijn is voor de markt.
Vermogen hoeft natuurlijk niet negatief te zijn. Het kan zijn om een eigen onderneming te starten, om een tijd niet te gaan werken en jezelf anders ontoplooien (studie, vrijwilligerswerk, innoveren, etc.), mantelzorg, etc. De woning was een van de aantrekkelijkere manieren om wat vermogen op te bouwen wat niet direct zwaar belast wordt.
Als je in NL opgroeit, een studie of opleiding hier doet, hier begint met werken, netjes doorwerkt en pensioen inlegt, met werkjaren AOW opbouwen, etc. dan is het verschuiven van belasting op inkomen naar overwaarde niet zo gek. Maar als je er voor kiest enkele jaren in het buitenland te werken, af en toe niet (of veel minder) te werken, of liever ondernemer wordt dan is dit niet heel handig. Zelf beleggen voor eigen flexibiliteit om ooit minder te werken? box 3 met belasting over een verwacht rendement (niet het werkelijke). Zelf je huis via klussen nog meer overwaarde gegeven dan de markt zodat je er ooit een hypotheek over kan nemen als startkapitaal voor een onderneming? met voorstel DNB nu dus ook box3 belasting. Minder werken om te zorgen voor een ander, maar het kan uit omdat je de hypotheek versnelt hebt afgelost? jammer, wel box3 belasting dus toch maar weer aan het werk.
Dit soort ingrepen hebben ook de potentie om elke "andere" manier dan het leven met een huisje / vast baan / pensioentje sparen / elke zomer naar de camping onaantrekklijker te maken. En ik geloof wel dat de wereld - en ook NL - behoefte heeft aan mensen die het ook anders kunnen en durven doen. Die zich op eigen risico omscholen of een onderneming aandurven maar geen familiegeld hebben.
Wat ik ook mis in het DNB voorstel is dat dit niets doet voor de "echte ongelijkheid". Met minder belasting op werk maar vermogen naar box3 is iemand met een laag inkomen of flex contract die wenst een huis te kopen ook niet geholpen. Die zit nog steeds in een slecht geisoleerd huurhuis in een mindere wijk en is geen stap dichter bij een huurwoning met inkomenstoets, laat staan een koopwoning om in de weekenden aan te klussen/investeren.
Ik vermoedt dat het DNB voorstel enkel op macro-schaal helpt; private schuldenlast en veel hypotheken bij de banken gaan pijn doen als (als?) de waarde van een woning zakt. Maar het zijn nu juist de mensen met wat (klein) eigen vermogen, een jubelton van pa en ma, of al goed betaalde banen die instappen met wat we nu zien als hoge prijzen voor een woning. Dat lijken me ook de mensen die een eventuele klap bij waardedaling best kunnen opvangen. Maar die krijgen via het DNB voorstel nu een hoger netto salaris, en die belasting op overwaarde begint pas over een tijdje als de WOZ boven de hypotheek uit komt.... Dus zij die het nu nog redden krijgen nog extra. De mensen die niet willen verhuizen en de lage maandlasten gebruiken om minder te werken krijgen wel de extra belasting, met het verzoek om a.u.b. weer terug te gaan naar het keurslijf: werken, pensioeninleg, etc. Dat is voor het financiele systeem goed, en economisch op korte termijn ook, maar qua samenleving schieten we er denk ik bij in.
Verwijder dan gewoon de hypotheekrenteaftrek.... maar dat is politiek een stuk moeilijker dan het DNB voorstel wat immers ook het woord belastingverlagen bevat
Erfbelasting ligt gevoeliger omdat het belasting op belasting is, daar proberen belastingstelsels voorzichtig mee te zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:56:
[...]
Erfbelasting snap ik nooit dat dat zo gevoelig ligt. Beetje raar dat belastingtarief voor geld wat je om niet krijgt lager is dan geld waar je voor werkt.
Plus het vergroot de ongelijkheid al bij geboorte, iets wat je eigenlijk niet moet willen als samenleving.
Dat is het overwegen waard, we betalen nu 400 euro van de 800 euro aan renteRubbergrover1 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:33:
[...]
Hangt onder meer af van wat de huidige rente is die je geldverstrekker rekent voor 25 jaar vast. Bij 1,5% rente en de standaard 10% boetevrije aflossing is de boeterente ongeveer 28k.
Verwijderd
Het is alleen geen belasting op belasting.Requiem19 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:08:
[...]
Erfbelasting ligt gevoeliger omdat het belasting op belasting is, daar proberen belastingstelsels voorzichtig mee te zijn.
Het is belasting op inkomen voor erfgenamen.
Tuurlijk wel is dat belasting over belasting, een erfenis is ook geen inkomen maar vermogen.Verwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:27:
[...]
Het is alleen geen belasting op belasting.
Verwijderd
Jij krijgt inkomen van iemand (in dit geval zonder er arbeid voor te leveren want schenking), maar dat blijft inkomen voor jou.Mark31 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:31:
[...]
Tuurlijk wel is dat belasting over belasting, een erfenis is ook geen inkomen maar vermogen.
Over het al het inkomen wat jij krijgt is ooit al eens belasting betaald.
Jij betaalt eerst belasting en van je netto inkomen betaal je de bakker. Die over die inkomsten dan weer belasting moet betalen etc.etc.
Dit klopt gewoonweg niet.Verwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:34:
[...]
Jij krijgt inkomen van iemand (in dit geval zonder er arbeid voor te leveren want schenking), maar dat blijft inkomen voor jou.
Jij betaalt eerst belasting en van je netto inkomen betaal je de bakker. Die over die inkomsten dan weer belasting moet betalen etc.etc.
Het is geen inkomen maar vermogen, ze hebben er al belasting over betaald.
Dus voor hun was het vermogen geen inkomen uit werk .
Als je het ontvangt us het feitelijk nog geen inkomen, voor een inkomen werk je, in dit geval dus niet, dus je krijgt van iemand zijn vermogen.
Dus inkomstenbelasting klopt dan geen hol van, omdat het vermogen is en geen inkomsten.
Het vermogen is al belast, namelijk door de inkomstenbelasting of de vermogensrendementsheffing (of beiden).Verwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:27:
[...]
Het is alleen geen belasting op belasting.
Dus uiteraard is het bedrag reeds minimaal 1x (mogelijk zelfs vaker) in de heffing betrokken.
Economie: Dit zijn de 4 inkomstenbronnen die er zijn:Verwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:34:
[...]
Jij krijgt inkomen van iemand (in dit geval zonder er arbeid voor te leveren want schenking), maar dat blijft inkomen voor jou.
Loon, pacht, interest en winst.
Erfenissen horen hier dus niet bij.
Verwijderd
Overdrachtsinkomen.
Moeten we dus uitkeringen ook niet belasten?
Snap nu beter waarom het gevoelig ligt als dit onduidelijk is blijkbaar.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2021 15:23 ]
En hoe zie je een erfenis dan? Het geld was weliswaar kapitaal van iemand anders, maar dat maakt het geen kapitaal van de erfgenaam. Voor een efgenaam is een erfenis inkomsten en wordt het pas kapitaal als hij het heeft. Maar dus niet voordat er belasting over die inkomsten is betaald.aljooge schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
Economie: Dit zijn de 4 inkomstenbronnen die er zijn:
Loon, pacht, interest en winst.
Erfenissen horen hier dus niet bij.
[removed]
Al het bezit van iemand is vermogen. Komt die persoon te overlijden, wordt het vermogen verdeeld over de erfgenamen.redwing schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:24:
[...]
En hoe zie je een erfenis dan? Het geld was weliswaar kapitaal van iemand anders, maar dat maakt het geen kapitaal van de erfgenaam. Voor een efgenaam is een erfenis inkomsten en wordt het pas kapitaal als hij het heeft. Maar dus niet voordat er belasting over die inkomsten is betaald.
Bron = cbs? 😉.Verwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:21:
Overdrachtsinkomen.
We hebben allemaal onze expertises…
Waarbij het dus inkomen is voor de erfgenamen. Loon is ook niets meer dan vermogen van je baas die hij aan jou geeft.aljooge schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:28:
[...]
Al het bezit van iemand is vermogen. Komt die persoon te overlijden, wordt het vermogen verdeeld over de erfgenamen.
[removed]
Feitelijk als er al inkomstenbelasting over betaald is, is het vermogen.redwing schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:32:
[...]
Waarbij het dus inkomen is voor de erfgenamen. Loon is ook niets meer dan vermogen van je baas die hij aan jou geeft.
Kan je vinden ervan wat je wil, het is eenmaal zo.
De overledene heeft daar belasting over betaald ja, de verkrijger van de erfenis niet. Belasting op belasting is onzin. Wat mij betreft gaat het tarief voor de erfbelasting juist omhoog en worden de extra opbrengsten gebruikt om de belasting op werk te verminderen.Requiem19 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:08:
[...]
Erfbelasting ligt gevoeliger omdat het belasting op belasting is, daar proberen belastingstelsels voorzichtig mee te zijn.
Verwijderd
Helemaal met je eens hoor, mssh eens een mailtje sturen nr de belastingdienst(kan zo maar zijn dat ze dat ook gaan inzien...en dan met terugwerkende kracht de onnodige gehoven erfbelasting terugstorten)Mark31 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:06:
[...]
Feitelijk als er al inkomstenbelasting over betaald is, is het vermogen.
Bijna elk land is erwel een vorm van erfbelasting, ga je erover nadenken dan wordt dat geèrfde geld weer besteed worden en dus nog een keer taks/btw/accijs/belasting erover...eigenlijk vd zotte

Koop je er een huis van of los je er eerder mee af...of simpelweg zuinig op de spaarrekening : Hup weer langs De Kassa!!
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2021 18:37 ]
De belastingdienst voert de wet uit.Verwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:34:
[...]
Helemaal met je eens hoor, mssh eens een mailtje sturen nr de belastingdienst(kan zo maar zijn dat ze dat ook gaan inzien...en dan met terugwerkende kracht de onnodige gehoven erfbelasting terugstorten)
Bijna elk land is erwel een vorm van erfbelasting, ga je erover nadenken dan wordt dat geèrfde geld weer besteed worden en dus nog een keer taks/btw/accijs/belasting erover...eigenlijk vd zotte
Koop je er een huis van of los je er eerder mee af...of simpelweg zuinig op de spaarrekening : Hup weer langs De Kassa!!
Als je een mail wil sturen zal je het naar de 2e kamer moeten sturen, daar wordt de wetgeving bepaald.
Verwijderd
Ja dat is idd ook wel zo, belastingdienst is ook maar uitvoerende.Requiem19 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:50:
[...]
De belastingdienst voert de wet uit.
Als je een mail wil sturen zal je het naar de 2e kamer moeten sturen, daar wordt de wetgeving bepaald.
Dat er dan "netto" toch nog zoveel poen nr die koopwoningen kan en gaat verbaasd me wel af en toe.
Ik bedoel met het "netto" dan kk + het overbieden. Zeker de laatste 2 jaar, in de rij staan voor ajb een koopwoning te kunnen bemachtigen. Dan heb je toch al aardig wat verleidingen weerstaan en doelbewuste keuze gemaakt. De honger moet groot zijn
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2021 19:59 ]
Verwijderd
Bij nader inzien gaat het niet om extreem grote bedragen. In 2015 werd er 10,3mrd nagelaten waarover 11,8% belasting werd betaald. Zou je dat optrekken naar tarief IB heb je een extra opbrengst van 2,6mrd.David456 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:30:
[...]
De overledene heeft daar belasting over betaald ja, de verkrijger van de erfenis niet. Belasting op belasting is onzin. Wat mij betreft gaat het tarief voor de erfbelasting juist omhoog en worden de extra opbrengsten gebruikt om de belasting op werk te verminderen.
Daarmee kun je 1e schijf IB met 0,7%pt verlagen.
https://www.cpb.nl/sites/...e-rol-van-belastingen.pdf
https://www.rijksoverheid...0/09/15/sleuteltabel-2021
@Verwijderd Hoe hoger je dat tarief maakt, hoe meer van het "substantiële geld" manieren gaat zoeken (niet perse illegale) om het niet te betalen.
Vermogen is je bezittingen min je schulden. Als je feitelijk wil kijken heeft vermogen juist helemaal niets met belastingen te maken.Mark31 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:06:
[...]
Maar er is nergens een wet die zegt dat iets vermogen is nadat er inkomstenbelasting over is betaald of dat dat geld vanaf dat moment inkomstenbelastingvrij is. Al zou dat op zich wel makkelijk zijn omdat er over bijna al het geld in Nederland wel al een keer belasting is betaald. Kunnen we gelijk al die belastingen afschaffen
Maar punt is simpelweg dat zodra je geld van iemand anders krijgt, dat voor jou een inkomen is. En daarover moet in zo'n beetje alle gevallen belasting worden betaald, of dat nu loon een schenking of een erfenis is . Of je dat eerlijk vindt of niet is een ander verhaal, maar uiteindelijk zorgt deze belasting er wel mede voor dat de kloof tussen arm en rijk binnen de perken blijft.
[removed]
Ja, dus? Betekent dat dat datgene wat je met je vermogen doet belastingvrij zou moeten zijn? Dus als ik er een schilder van inhuur om mijn huis te schilderen of een tuinman om de tuin te doen, dan kan dat belastingvrij?Mark31 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:06:
[...]
Ik ben geen kenner maar is dit normaal. 3400 euro netto moeten verdienen om deze zelfstandige kamer te kunnen huren?
https://www.domvast.nl/ru...versum-202110151134452511
Verwijderd
Tja dat is een bijna-expat huur-prijs/voorwaardeCyberMania schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:15:
Ik ben geen kenner maar is dit normaal. 3400 euro netto moeten verdienen om deze zelfstandige kamer te kunnen huren?
Trws als expat zou ik deze ni eens willen, 42m2 ja daaag

Is dit serieus bedoeld voor kleine mensen?CyberMania schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:15:

slaap vide (6m2 - 1,5 hoog),
[ Voor 3% gewijzigd door aljooge op 17-10-2021 00:07 ]
Woningcorporaties werden ooit in het leven geroepen om fatsoenlijke huisvesting betaalbaar te maken. Nu is er voor steeds meer mensen met meer inkomen dan de sociale doelgroep een soort race naar de bodem gaande, waarbij ze maximaal betalen voor steeds minder.CyberMania schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:15:
Edit: het woord "dom" zit al in de domeinnaam
[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 17-10-2021 08:32 ]
Ze kunnen beter de domeinnaam omdraaien das vastdomRemcoDelft schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:32:
[...]
Dat is ook veroorzaakt door de woningcooperaties steeds verder uit te kleden en te privatiseren. Maar goed privatiseren werkt altijd zo lekker.RemcoDelft schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:32:
[...]
Woningcorporaties werden ooit in het leven geroepen om fatsoenlijke huisvesting betaalbaar te maken. Nu is er voor steeds meer mensen met meer inkomen dan de sociale doelgroep een soort race naar de bodem gaande, waarbij ze maximaal betalen voor steeds minder.
De race to the bottom is ook alleen maar zo omdat er te weinig huurwoningen zijn en zeker te weinig in het middensegment.
Tja als je 1 woning hebt en 100 mensen die willen huren waarom zou je ze dan niet tegen elkaar laten opbieden. Het is sociaal niet wenselijk maar de verhuurder kan je het niet kwalijk nemen. Dat is hetzelfde als een aanbod van een ander bedrijf aannemen om er te komen werken voor meer geld.
DNB-president verdedigt belastingvoorstel op koophuis: ‘Koopkrachteffect klein’
https://www.nu.nl/economi...opkrachteffect-klein.html
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Is alleen onbehoorlijk bestuur eerst als voorwaarde voor HRA het aflossen stellen omdat je de schulden wilt verlagen. En daarna belastingvoordeel geven op mensen die niet afgelost hebben en een hoge schuld hebben.HereIsTom schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:49:
Eerst klagen we over een villa subsidie en nu willen we een villa + tesla + vakantie subsidie invoeren.
Want reken maar dat mensen die gaan gebruiken door als ze het kunnen hun hypotheek op te hogen, maximaal aflossingsvrij te lenen en van dat geld lekker luxe kopen. Of je nu 1.2% belasting betaald of 1.4% rente.
Ja natuurlijk wil DNB dat, meer mensen met schulden dus meer renteinkomsten, en banken lopen geen risico want die krijgen een bailout.
Overigens nog wel leuk om de DNB analyse door te pluizen: https://www.dnb.nl/media/...igere-woningmarkt-new.pdf
Een passage die meteen opviel:
Er zit dus nog nuance in het verhaal - zo zullen er nog wel meer interessante dingen in de analyse staan. Wel kwalijk dat dit soort belangrijke info niet door nieuwssites overgenomen wordt *zet aluhoedje opIn alle drie de varianten wordt het eigen woningvermogen (WOZwaarde min hypotheekschuld) in twintig jaarlijkse stappen verplaatst van Box 1 naar Box 3.
Maar dan nog, je zegt dus letterlijk, hoe hoger je schuld hoe beter. Dus ipv HRA krijgen we een soort super HRA.Deewop schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:11:
Overigens nog wel leuk om de DNB analyse door te pluizen: https://www.dnb.nl/media/...igere-woningmarkt-new.pdf
[...]
Er zit dus nog nuance in het verhaal - zo zullen er nog wel meer interessante dingen in de analyse staan. Wel kwalijk dat dit soort belangrijke info niet door nieuwssites overgenomen wordt *zet aluhoedje op
Verwijderd
Er toch gaan er een hoop mensen verdrinken in die rivier van gemiddeld maar 50cm diep.HereIsTom schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:49:
Bij ons zou de box3 heffing bijna 60% van het box1 inkomen zijn. Gaat al het bruto inkomen op aan belastingen
Anders gezegd een koopkracht effect van -100%.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2021 21:20 ]
Daarom is het zo interessant om de analyse door te nemen. Ik zal een voorzet doen: in 'variant 3' wordt een heffingsvrije voet voorgesteld van 1,1 miljoen euro. Dat zal voor veel mensen genoeg zijn om de box 3 wijziging teniet te doen.Shadowhawk00 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:12:
[...]
Maar dan nog, je zegt dus letterlijk, hoe hoger je schuld hoe beter. Dus ipv HRA krijgen we een soort super HRA.
Volgens de bankpresident profiteren zij van de lagere inkomstenbelasting en hebben zij in al die jaren geprofiteerd van fiscale voordelen op hun eigen woning. Wel moet voor schrijnende gevallen - "mensen met alleen een AOW die in een woning met een waarde van een paar miljoen wonen" - een regeling bedacht worden.HereIsTom schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:49:
Laten we vooral bejaarden die op miljoenen zitten nog wat meer geld toestoppen

Hier al berekent dat met huis van 300k in box 3 de vermogensbelasting met €3800,- per jaar stijgt!Verwijderd schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:19:
[...]
Er toch gaan er een hoop mensen verdrinken in die rivier van gemiddeld maar 50cm diep.
Bij ons zou de box3 heffing bijna 60% van het box1 inkomen zijn. Gaat al het bruto inkomen op aan belastingen
Anders gezegd een koopkracht effect van -100%.
De WOZ is echter de afgelopen jaren gestegen naar 600k dus €7500,- voor het huis

iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Dit gaat nog eens een interessante case worden voor die lui die maximaal geleend en overboden hebben op een woning als de energieprijzen significant hoog blijven de komende jaren. Honderd euro per maand of meer hakt er dan best in
op je vaste lasten, als je toch al op je max leengrens zat en bijv ook nog eens je studieschuld verborgen had gehouden bij de aanvraag.
op je vaste lasten, als je toch al op je max leengrens zat en bijv ook nog eens je studieschuld verborgen had gehouden bij de aanvraag.
[ Voor 14% gewijzigd door CyberMania op 17-10-2021 22:29 ]
Deze mensen hebben echter wel al die jaren hun spaargeld in het huis gestoken en vast niet veel verdient als ze alleen maar AOW hebben!RemcoDelft schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:25:
[...]
Volgens de bankpresident profiteren zij van de lagere inkomstenbelasting en hebben zij in al die jaren geprofiteerd van fiscale voordelen op hun eigen woning. Wel moet voor schrijnende gevallen - "mensen met alleen een AOW die in een woning met een waarde van een paar miljoen wonen" - een regeling bedacht worden.
Laten we vooral bejaarden die op miljoenen zitten nog wat meer geld toestoppen
Als je je spaargeld op de bank zet of er auto's van koopt betaal je ook belasting.HereIsTom schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:29:
[...]
Deze mensen hebben echter wel al die jaren hun spaargeld in het huis gestoken en vast niet veel verdient als ze alleen maar AOW hebben!
Ja over het huis betaal je ook al allerlei belastingen, maar als het eenmaal in je huis zit zit het in de stenen en kun je er niet veel mee dus.RemcoDelft schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:42:
[...]
Als je je spaargeld op de bank zet of er auto's van koopt betaal je ook belasting.
Maar jij hebt zeker geen ouders met een eigen huis?
[ Voor 7% gewijzigd door HereIsTom op 17-10-2021 22:46 ]
Het gaat over "schrijnende gevallen met een paar miljoen", niet bepaald de gemiddelde AOW-er.HereIsTom schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:46:
[...]
Ja over het huis betaal je ook al allerlei belastingen, maar als het eenmaal in je huis zit zit het in de stenen en kun je er niet veel mee dus.
Maar jij hebt zeker geen ouders met een eigen huis?
Ik denk niet dat er nu veel mensen zijn die alleen AOW hebben in huizen wonen van een paar miljoen, dan moet je toch een aardig inkomen hebben gehad omdat bij elkaar te sparen.RemcoDelft schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:59:
[...]
Het gaat over "schrijnende gevallen met een paar miljoen", niet bepaald de gemiddelde AOW-er.
Als je de auto eenmaal hebt dan betaal je geen geld meer over de waarde van de auto.RemcoDelft schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:42:
[...]
Als je je spaargeld op de bank zet of er auto's van koopt betaal je ook belasting.
Bovendien word er al jaren geroepen dat je moet aflossen op je hypotheek, je wilt dit dan dus gaan bestraffen en mensen met een tophypotheek belonen lijkt me niet de bedoeling.
En het idee van aflossingsvrij of spaarhypotheek bestaat ook nog maar relatief kort. Dus veel mensen die nu tegen pensioen aan zitten hadden gewoon een lineaire of annuitaire hypotheek. Die hebben dus relatief weinig voordeel gehad van de HRA, ook de huizen waren veel goedkoper dus ook minder hypotheek.
Als je je eigen huis in box3 stopt ( want alleen je huis waar je zelf in woont is box1 ) dan stimuleer je dus ook weer maximaal lenen of in ieder geval lenen voor het deel boven de vrijstelling. En dan maar voor een nieuwe keuken, badkamer, auto, vakantie of een 2e huis want waarom ook niet je betaald daardoor minder belasting.
Verwijderd
Dat zou de pijn hier al heel wat verzachten, maar dan wordt het ook een regeling zonder veel impact.Deewop schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:35:
[...]
Daarom is het zo interessant om de analyse door te nemen. Ik zal een voorzet doen: in 'variant 3' wordt een heffingsvrije voet voorgesteld van 1,1 miljoen euro. Dat zal voor veel mensen genoeg zijn om de box 3 wijziging teniet te doen.
Waarom dan niet gewoon HRA/EWF afschaffen voor nieuwe gevallen? Hoef je ook geen speciale regeling voor schrijnende gevallen.
Individuele regelingen voor 'schrijnende' gevallen?RemcoDelft schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:25:
[...]
Volgens de bankpresident profiteren zij van de lagere inkomstenbelasting en hebben zij in al die jaren geprofiteerd van fiscale voordelen op hun eigen woning. Wel moet voor schrijnende gevallen - "mensen met alleen een AOW die in een woning met een waarde van een paar miljoen wonen" - een regeling bedacht worden.
Het staat er alsof het maar een detail is, maar ik vraag me toch af hoe men dit in de praktijk wil gaan realiseren. We maken wetgeving die voor iedereen geldt, maar waar bij 'schrijnende gevallen' van kan worden afgeweken?
Als er één ding bewezen is waar de overheid NIET goed in is, dan is het wel contact en afspraken met burgers op micro (individueel) niveau. Dat wordt maar weer eens bewezen door de huidige problematiek bij de afhandeling van de toeslagenaffaire. Zelfs ondanks immense politieke druk wil het maar niet vlotten.
En dan moet dit wel gaan lukken? Want bijna iedereen zal natuurlijk een uitzondering aanvragen, niet geschoten is immers altijd mis. En dan moeten één of meerdere ambtenaren al die gevallen (waarschijnlijk jaarlijks) gaan beoordelen waarna er wel of niet een beslissing volgt dat die persoon wel en die persoon niet een uitzondering op de wettelijke regeling krijgt.
Lijkt me een recipe for a disaster.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Niet alleen dat, het maakt het zo duur om de belasting te gaan heffen dat het waarschijnlijk goedkoper is om het niet te doen. Iedereen die beoordeeld is moet natuurlijk ook een controle op die beoordeling krijgen door een andere afdeling, want anders ga je corruptie wel heel erg in de hand werken. Zeker als het om forse bedragen gaat en het bijna niet te controleren valt.alexbl69 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:05:
[...]
Individuele regelingen voor 'schrijnende' gevallen?
En dan moet dit wel gaan lukken? Want bijna iedereen zal natuurlijk een uitzondering aanvragen, niet geschoten is immers altijd mis. En dan moeten één of meerdere ambtenaren al die gevallen (waarschijnlijk jaarlijks) gaan beoordelen waarna er wel of niet een beslissing volgt dat die persoon wel en die persoon niet een uitzondering op de wettelijke regeling krijgt.
Je zou kunnen werken met een inkomensgrens. Dus als je inkomen op AoW niveau zit dan vrijstelling oid.alexbl69 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:05:
[...]
Individuele regelingen voor 'schrijnende' gevallen?
Het staat er alsof het maar een detail is, maar ik vraag me toch af hoe men dit in de praktijk wil gaan realiseren. We maken wetgeving die voor iedereen geldt, maar waar bij 'schrijnende gevallen' van kan worden afgeweken?
Als er één ding bewezen is waar de overheid NIET goed in is, dan is het wel contact en afspraken met burgers op micro (individueel) niveau. Dat wordt maar weer eens bewezen door de huidige problematiek bij de afhandeling van de toeslagenaffaire. Zelfs ondanks immense politieke druk wil het maar niet vlotten.
Alleen ze de bank het effect van lage rente ook zelf niet op de voorgrond (zijn veel experts en economen die die voorzet doen). Als er nou gewoon genoeg woningen waren dan had je het probleem minder (a.g.v. de rente), nu gaat alles op de schop en moeten vele lijden omdat er nooit voldoende gebouwd is en we daar de effecten nu van zien. Maar ja, dat is achteraf.Deewop schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:11:
[...]
Er zit dus nog nuance in het verhaal - zo zullen er nog wel meer interessante dingen in de analyse staan. Wel kwalijk dat dit soort belangrijke info niet door nieuwssites overgenomen wordt *zet aluhoedje op
Waarom vraagt geen enkele journalist aan Knot hoe hij wil voorkomen dat huishoudens bewust een hogere schuld houden/nemen in het Box3 plan?
Dat is het meest voor de hand liggende macro economische probleem waar dnb zelf niet over na lijkt te denken?
Dat is het meest voor de hand liggende macro economische probleem waar dnb zelf niet over na lijkt te denken?
Is het zo voor de hand liggend? Ja het is hier geopperd maar daarvoor waren er genoeg mensen die je huis in box3 zetten een heel goed idee vonden.Requiem19 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:45:
Waarom vraagt geen enkele journalist aan Knot hoe hij wil voorkomen dat huishoudens bewust een hogere schuld houden/nemen in het Box3 plan?
En net zoals met HRA moet je het maar bedenken, aflossingsvrij en spaarhypotheken waren er ook pas veel later. Nu zeggen we met de oude HRA regels is het toch logisch dat je dat doet, ja nu wel maar iemand moet het maar bedenken.
Het is een zekerheid dat de EW in box 3 gaat leiden tot ander gedrag (zoveel mogelijk aflossingsvrij financieren en/of consumptief krediet opnemen bij overwaarde).Shadowhawk00 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:50:
[...]
Is het zo voor de hand liggend? Ja het is hier geopperd maar daarvoor waren er genoeg mensen die je huis in box3 zetten een heel goed idee vonden.
En net zoals met HRA moet je het maar bedenken, aflossingsvrij en spaarhypotheken waren er ook pas veel later. Nu zeggen we met de oude HRA regels is het toch logisch dat je dat doet, ja nu wel maar iemand moet het maar bedenken.
En waarom zouden ze dat doen? Dan hebben ze dus meer spaargeld waar ze ook box3 belasting over betalen. En 0% rente.Requiem19 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:45:
Bij aflossing hypotheek hoef je iig minder rente aan de bank te betalen.
Ik las het voorbeeld van een ondernemer die expres geen pensioen had opgebouwd, maar alles in zijn huis had gestoken. Slim, want allebei belastingvrij, en van een groot huis heb je ook profijt vóór je 65e. Tegelijk vraag ik me af of die man toch al niet van plan was zijn huis op te eten.HereIsTom schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:04:
Ik denk niet dat er nu veel mensen zijn die alleen AOW hebben in huizen wonen van een paar miljoen, dan moet je toch een aardig inkomen hebben gehad omdat bij elkaar te sparen.
Nee want schuld trek je af van je spaargeld in box3.Biggg schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:54:
[...]
En waarom zouden ze dat doen? Dan hebben ze dus meer spaargeld waar ze ook box3 belasting over betalen. En 0% rente.
Dus huis van 200k en hypotheek van 100k = over 100k belasting betalen.
Maar hoog je de hypotheek op met 50k voor een nieuwe auto dan krijg je
huis 200k hypotheek 150k dus over 50k belasting betalen.
En mensen zijn allergisch voor belasting betalen, best grappig dat er nog genoeg zijn die een zo hoog mogelijke hypotheek houden en niet extra aflossen want dan krijgen ze minder HRA. Terwijl je met de huidige regels beter kan aflossen want minder rente = minder netto betalen.
Maar minder belastingaftrek vinden mensen belangrijker. Liever 100euro meer rente betalen en 42euro belastingaftrek extra dan niets betalen en niets aftrekken.
Omdat je meer rendement kunt halen met dat geld natuurlijk.Biggg schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:54:
[...]
En waarom zouden ze dat doen? Dan hebben ze dus meer spaargeld waar ze ook box3 belasting over betalen. En 0% rente.
Of omdat je een lekker dikke auto koopt (niet in box 3 als het geen belegging is).
Het is echt zo voor de hand liggend dat ik niet snap dat hier niet even op doorgeduwd wordt.
[ Voor 19% gewijzigd door Requiem19 op 18-10-2021 09:02 ]
Vraag is ook in hoeverre dat werkelijk een 'probleem' is.Requiem19 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:45:
Overigens zie ik het niet principieel anders als dan dat spaarzame mensen nu ook al 'bestraft' worden met vermogensrendementsheffing. Ondanks dat je er belasting over moet betalen zijn er toch heel wat mensen die meer dan de vrijstelling aan box 3 vermogen hebben.
Nou, nou. Dat kan nu toch ook. Dat beetje Box3 belasting vrijstelling weerhoudt die mensen nu dus om te gaan beleggen denk je?Requiem19 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:00:
[...]
Omdat je meer rendement kunt halen met dat geld natuurlijk.
Ik denk dat het wel losloopt. En vergeet niet dat het pas boven de 4 ton gaat spelen he. Het is vooral een maatregel die de belasting die huurders vs huizenbezitters betalen meer in balans brengt, wat op zichzelf al rechtvaardig is. Bijeffect is dat bestaande huurders zich niet financieel gedwongen voelen om een woning te kopen vanwege de box3 belastingvrijstelling en dus minder druk op de koopmarkt.
Die mensen kunnen echter geen hypotheek nemen op hun beleggingen….Rubbergrover1 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:03:
[...]
Vraag is ook in hoeverre dat werkelijk een 'probleem' is.
Overigens zie ik het niet principieel anders als dan dat spaarzame mensen nu ook al 'bestraft' worden met vermogensrendementsheffing. Ondanks dat je er belasting over moet betalen zijn er toch heel wat mensen die meer dan de vrijstelling aan box 3 vermogen hebben.
Ik snap je 1e zin niet?Biggg schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:05:
[...]
Nou, nou. Dat kan nu toch ook. Dat beetje Box3 belasting vrijstelling weerhoudt die mensen nu dus om te gaan beleggen denk je?
Ik denk dat het wel losloopt. En vergeet niet dat het pas boven de 4 ton gaat spelen he. Het is vooral een maatregel die de belasting die huurders vs huizenbezitters betalen meer in balans brengt, wat op zichzelf al rechtvaardig is. Bijeffect is dat bestaande huurders zich niet financieel gedwongen voelen om een woning te kopen vanwege de box3 belastingvrijstelling en dus minder druk op de koopmarkt.
Huizenbezitters kunnen nu toch ook al kiezen om hun hypotheek niet af te lossen en met dat geld te beleggen. Het enige verschil is dat ze op dit moment 1.2% rente extra moeten overbruggen als ze dat doen.
Ah zo. Nu is die prikkel er natuurlijk niet omdat extra schulden niet leidt tot een verlaging van je belasting.Biggg schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:09:
[...]
Huizenbezitters kunnen nu toch ook al kiezen om hun hypotheek niet af te lossen en met dat geld te beleggen. Het enige verschil is dat ze op dit moment 1.2% rente extra moeten overbruggen als ze dat doen.
Die 4 ton grens is trouwens alleen een CU voorstel he, volgens mij heeft dnb nog geen concrete vrijstelling genoemd?
Misschien moet je eerst eens met de bedragen uit het voorstel rekenen, de box3 belasting gaat om het bedrag boven de 4 ton. In jouw voorbeeld betaalt de bezitter van dat huis geen cent extra in box3 en minder inkomstenbelasting in box1.Shadowhawk00 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:58:
[...]
Nee want schuld trek je af van je spaargeld in box3.
Dus huis van 200k en hypotheek van 100k = over 100k belasting betalen.
Maar hoog je de hypotheek op met 50k voor een nieuwe auto dan krijg je
huis 200k hypotheek 150k dus over 50k belasting betalen.
En mensen zijn allergisch voor belasting betalen, best grappig dat er nog genoeg zijn die een zo hoog mogelijke hypotheek houden en niet extra aflossen want dan krijgen ze minder HRA. Terwijl je met de huidige regels beter kan aflossen want minder rente = minder netto betalen.
Maar minder belastingaftrek vinden mensen belangrijker. Liever 100euro meer rente betalen en 42euro belastingaftrek extra dan niets betalen en niets aftrekken.
Maar zelfs al heb je helemaal gelijk en gaan mensen hun huis niet meer aflossen tot boven het vrijstellingsbedrag van 4 ton en kopen daarna auto's om box3 belasting uit te sparen. Is dat nou echt een probleem?
Ik zie niet hoe in het box 3 voorstel extra schulden tot een verlaging van belasting leidt. Kan je dat nog eens toelichten? Volgens mij is het gelijkwaardig, maar misschien maak ik de denkfout. Je betaalt evenveel belasting, of je nu je hypotheek aflost, of het geld op je bankrekening laat staan. En ook nog eens evenveel als die hurende buurman die voor z'n pensioen spaart.Requiem19 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:14:
[...]
Ah zo. Nu is die prikkel er natuurlijk niet omdat extra schulden niet leidt tot een verlaging van je belasting.
Die 4 ton grens is trouwens alleen een CU voorstel he, volgens mij heeft dnb nog geen concrete vrijstelling genoemd?
Je bent misschien in de war met HRA, dat is wel een schuldenbevorderende belastingprikkel.
PS. ja, idd, het CU voorstel, dat is het enige dat er concreet ligt als uitvoering van dit DNB concept. Dat lijkt me niet zo heel raar toch?
[ Voor 7% gewijzigd door Biggg op 18-10-2021 09:21 ]
Maar ze kunnen niet hun hypotheek verhogen en met dat bedrag gaan beleggen belastingvrij.Biggg schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:09:
[...]
Als je nu je hypotheek niet aflost krijg je ook geen HRA, als je de woning + schuld in box3 zet krijg je dus een belastingkorting als je niet aflost.

Dus je stimuleert hiermee mensen te gaan beleggen met geleend geld en de hypotheek als onderpand. Zakt de markt in of gaan je aandelen slecht dan gaan mensen dus ook hun huis kwijtraken.
Ideaal voor de grote beleggers die kunnen dan weer mooi goedkoop huizen opkopen en verhuren.
Simpel box3 is verzameling van bezittingen en schulden. Dus meer schulden = lager bedrag in box3 dus lagere hypotheek.Biggg schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:20:
Ik zie niet hoe in het box 3 voorstel extra schulden tot een verlaging van belasting leidt. Kan je dat nog eens toelichten? Volgens mij is het gelijkwaardig, maar misschien maak ik de denkfout. Je betaalt evenveel belasting, of je nu je hypotheek aflost, of het geld op je bankrekening laat staan. En ook nog eens evenveel als die hurende buurman die voor z'n pensioen spaart.
Je bent misschien in de war met HRA, dat is wel een schuldenbevorderende belastingprikkel.
PS. ja, idd, het CU voorstel, dat is het enige dat er concreet ligt als uitvoering van dit DNB concept. Dat lijkt me niet zo heel raar toch?
Aangezien vakanties - auto's ed niet in box3 zitten als bezitting betekend dat je dus een lening voor een auto kan nemen en je daardoor minder bezit hebt in box3 en dus minder belasting betaald.
Nog extremer, stel je gaat dat doen mensen nemen de overwaarde op en schenken dit aan hun kinderen. Die blijven onder de vrijstelling en de ouders betalen minder belasting over het bedrag.
Goede manier om erfbelasting te omzeilen, gewoon elk jaar het maximum schenken op papier jij krijgt steeds hogere schulden bij je eigen kinderen en zolang die onder de vrijstelling blijven betalen ze geen belasting. En jij betaald elk jaar minder belasting.
Hm als ik dit zo eens nalees. Ja doe maar in box3 die woning graag zelfs. Mijn moeder heeft best een groot huis dus dit bespaart met straks enkele 10000en euros aan belasting.
[ Voor 49% gewijzigd door Shadowhawk00 op 18-10-2021 09:26 ]
Ja, dat is een probleem: het is weer een maatregel die schulden in stand houdt,en Nederlandse huishoudens zijn al kampioen schulden maken.
Er zijn 2 zaken die ik hier niet vertrouw:
1. De vrijstelling
Dit is natuurlijk weer een ideale knop voor de overheid om aan te draaien. Meer belastinginkomsten nodig? Verlaag gewoon het bealstingvrije bedrag. De huiseigenaar kan toch geen kant op.
2. Belastingheffing op basis van de bruto waarde ipv netto waarde
In dit document staat op blz. 119 het volgende:
Er zijn 2 zaken die ik hier niet vertrouw:
1. De vrijstelling
Dit is natuurlijk weer een ideale knop voor de overheid om aan te draaien. Meer belastinginkomsten nodig? Verlaag gewoon het bealstingvrije bedrag. De huiseigenaar kan toch geen kant op.
2. Belastingheffing op basis van de bruto waarde ipv netto waarde
In dit document staat op blz. 119 het volgende:
Ergo: ik vertrouw de overheid voor geen meter op dit gebied. Eerst roepen dat iedereen zijn hypotheek moet aflossen, want veel te veel schulden, wat de economie kwetsbaar maakt, en vervolgens dit gaan belasten.Beleidsoptie: schulden niet langer verrekenen met brutobezit
In deze variant wordt het inkomen in box 3 berekend door de huidige forfaitaire rendementen
toe te passen op de brutobezittingen en daar een forfaitaire rente over de
schulden van af te trekken. In het huidige stelsel wordt het forfaitair rendement toegepast
op het nettovermogen (brutobezittingen minus schulden), zodat bezittingen en
schulden tegen elkaar wegvallen. In de maatregel wordt de forfaitaire rente op schulden
gelijkgesteld aan de gemiddelde rente op uitstaande hypotheekschulden (3,0% in 2019).
Voor het recht op toeslagen blijft de huidige vermogenstoets in stand op basis van het
nettovermogen.
De maatregel maakt het minder aantrekkelijk om te beleggen met vreemd vermogen
voor huishoudens met een brutobezit dat hoger is dan de eerste vermogensschijf in box 3
[ Voor 12% gewijzigd door EXX op 18-10-2021 09:24 ]
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Dat zou dan dus zo'n 'schrijnend geval' worden die met een huis van een paar miljoen kan zitten, maar tegelijk alleen AOW als inkomen heeft. Ik kan daar eerlijk gezegd weinig medelijden mee hebben. Maar tegelijk kan ik mij voorstellen dat de 'cash flow' in zo'n situatie lastig is. Als oplossing zou ik dan eerder zien dat die heffing uitgesteld wordt (bv. tot moment van verkoop) dan dat je daar een extra vrijstelling voor zou moeten krijgen.CVTTPD2DQ schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:54:
[...]
Ik las het voorbeeld van een ondernemer die expres geen pensioen had opgebouwd, maar alles in zijn huis had gestoken. Slim, want allebei belastingvrij, en van een groot huis heb je ook profijt vóór je 65e. Tegelijk vraag ik me af of die man toch al niet van plan was zijn huis op te eten.
Je hebt 2 opties met je extra schuld:Biggg schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:20:
[...]
Ik zie niet hoe in het box 3 voorstel extra schulden tot een verlaging van belasting leidt. Kan je dat nog eens toelichten? Volgens mij is het gelijkwaardig, maar misschien maak ik de denkfout. Je betaalt evenveel belasting, of je nu je hypotheek aflost, of het geld op je bankrekening laat staan. En ook nog eens evenveel als die hurende buurman die voor z'n pensioen spaart.
- beleggen (meer rendement dan de 1.2% box 3 is bijna een zekerheid, dus dan teer je niet in op je vermogen). Uiteraard betaal je over je beleggingen hetzelfde box 3 tarief, maar je echte rendement betaalt deze heffing terug (= no brainer)
- gebruiken als consumptief vermogen. Je Golf upgraden naar een Porsche, 5x per jaar op vakantie, vrijgestelde box 3 beleggingen, cadeautjes aan je klein kinderen, op wereldreis.
Over dat laatste betaal je natuurlijk geen box 3.
Jawel hoor. Genoeg mensen die momenteel een extra (aflossingsvrije) hypotheek afsluiten en met dat geld gaan beleggen. Box 3 beleggingsvermogen met bv. een ton omhoog, waar tegenover een box 3 schuld van een ton min 3200 staat. Je box 3 saldo wordt dan dus nauwelijks hoger (alleen die 3200 drempel voor schulden) en in feite ben je dan met die ton belastingvrij aan het beleggen.Shadowhawk00 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:21:
[...]
Maar ze kunnen niet hun hypotheek verhogen en met dat bedrag gaan beleggen belastingvrij.
Want waarom is dit slechter dan iemand die een pensioenpot heeft gedaan bij een verzekeraar?Rubbergrover1 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:24:
[...]
Dat zou dan dus zo'n 'schrijnend geval' worden die met een huis van een paar miljoen kan zitten, maar tegelijk alleen AOW als inkomen heeft. Ik kan daar eerlijk gezegd weinig medelijden mee hebben. Maar tegelijk kan ik mij voorstellen dat de 'cash flow' in zo'n situatie lastig is. Als oplossing zou ik dan eerder zien dat die heffing uitgesteld wordt (bv. tot moment van verkoop) dan dat je daar een extra vrijstelling voor zou moeten krijgen.
Ze leggen beide gewoon elke maand geld in voor hun pensioen alleen heeft in dit geval iemand een paar lagen overhead eruit gehaald. Dus omdat je zo slim bent om geen overhead op je pensioenpot te nemen moet je maar bloeden. Je moet natuurlijk wel de bonus van de bank/verzekeraars betalen anders word je daarvoor gestraft.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Laten we in eerste instantie niet vergeten dat een huis in principe ook gewoon een vastgoed belegging is.Shadowhawk00 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:21:
[...]
Maar ze kunnen niet hun hypotheek verhogen en met dat bedrag gaan beleggen belastingvrij.
Als je nu je hypotheek niet aflost krijg je ook geen HRA, als je de woning + schuld in box3 zet krijg je dus een belastingkorting als je niet aflost.![]()
Dus je stimuleert hiermee mensen te gaan beleggen met geleend geld en de hypotheek als onderpand. Zakt de markt in of gaan je aandelen slecht dan gaan mensen dus ook hun huis kwijtraken.
Ideaal voor de grote beleggers die kunnen dan weer mooi goedkoop huizen opkopen en verhuren.
Alle recente huizenkopers krijgen alleen HRA als ze hun woning aflossen. Bedoel jij de groep mensen die nog aflossingvrij hebben, maar wel HRA krijgen? De makkelijkste oplossing is natuurlijk ook zsm alle HRA afschaffen - wederom, niet om extra belasting te heffen op de maatschappij, maar de verdelingsdruk te wijzigen.
Overigens, bij veel banken krijg je rente-korting vanaf bepaalde LTV waardes, die raak je dus kwijt als je weer je hypotheek ophoogt om met dat geld te gaan beleggen.
Hoe leuk ook de maatregel is, het is er weer een op belasting gebied die als doel heeft de prijs te beïnvloeden. Terwijl gericht beleid op wat er gebouwd gaat worden, hoe en waar op landelijk niveau. Met een goed OV plan en andere beleidsgebieden betrekken zodat er meer zekerheid ontstaat de weg is om in te slaan.
Na 40 jaar reparaties en pleisters plakken door aan belasting en subsidieknoppen te draaien heeft alleen maar averechts gewerkt, de mensen die het spelletje begrijpen profiteren ervan, de rest blijft achter.
Ik snap werkelijkwaar niet wat er nu zo verschrikkelijk is aan het voeren van meer regie door de overheid om de samenleving weer dat te maken wat het moet zijn, een stabiele infrastructuur waarin we samen goed kunnen leven, we zijn er immers rijk zat voor. En doe je dat niet dan gaan we de komende decennia de slag verliezen op het gebied van nieuwe welvaart (met inbegrepen gezondheid, leefomgeving , innovatie, scholing etc) , en staan we allemaal met 4-0 achter.
Na 40 jaar reparaties en pleisters plakken door aan belasting en subsidieknoppen te draaien heeft alleen maar averechts gewerkt, de mensen die het spelletje begrijpen profiteren ervan, de rest blijft achter.
Ik snap werkelijkwaar niet wat er nu zo verschrikkelijk is aan het voeren van meer regie door de overheid om de samenleving weer dat te maken wat het moet zijn, een stabiele infrastructuur waarin we samen goed kunnen leven, we zijn er immers rijk zat voor. En doe je dat niet dan gaan we de komende decennia de slag verliezen op het gebied van nieuwe welvaart (met inbegrepen gezondheid, leefomgeving , innovatie, scholing etc) , en staan we allemaal met 4-0 achter.
Ja nu wel nu krijg je HRA als je aflost.Biggg schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:30:
[...]
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Laten we in eerste instantie niet vergeten dat een huis in principe ook gewoon een vastgoed belegging is.
Alle recente huizenkopers krijgen alleen HRA als ze hun woning aflossen. Bedoel jij de groep mensen die nog aflossingvrij hebben, maar wel HRA krijgen? De makkelijkste oplossing is natuurlijk ook zsm alle HRA afschaffen - wederom, niet om extra belasting te heffen op de maatschappij, maar de verdelingsdruk te wijzigen.
Overigens, bij veel banken krijg je rente-korting vanaf bepaalde LTV waardes, die raak je dus kwijt als je weer je hypotheek ophoogt om met dat geld te gaan beleggen.
Stop je het in box3 krijg je gewoon bezit-schulden * 1.2% = belasting.
Om in deze berekening belasting zo laag mogelijk te krijgen moet bezit-schulden =0 worden.
Bezit = huis dat is niet echt te veranderen.
Schulden = elke schuld, consumptief krediet, schuld bij familie, bank. En dit kan je natuurlijk gewoon verhogen. Je kan op papier ook een schuld aangaan bij je eigen kinderen.
Dus eigenlijk krijg je als je het huis + hypotheek in box3 gooit gewoon de oude HRA terug zonder beperkingen van aflossen. Dus wat mensen "vroeger" deden, de hypotheek ophogen om een nieuwe auto te kopen, ja kan weer gewoon en je betaald minder belasting in box3. Kinderen geld schenken ja hoor geen probleem neem hogere lening en je betaald minder in box3.
Het is nooit voordelig geweest om dit te doen overigens, je hypotheek ophogen voor een reis of nieuwe auto want ook al kreeg je een deel terug van de belastingdienst je betaalde altijd meer dan je terugkreeg. Maar veel mensen kijken niet naar wat ze moeten betalen maar naar wat ze terugkrijgen van de belasting.
Veel mensen krijgen liever 42 euro terug van de belastingdienst dan dat ze 100euro minder aan de bank betalen.
[ Voor 12% gewijzigd door Shadowhawk00 op 18-10-2021 09:39 ]
Je betaalt dus niet minder belasting in optie 1, terwijl dat je in je "mensen gaan beleggen" wel suggereerde. En bij optie 2: dit is nu toch ook al het geval voor alle mensen zonder koophuis? Die betalen ook minder box3 belasting als ze boven de 50k een auto kopen ipv sparen voor hun pensioen. En hoezo is dat erg voorbij de 4 ton? Lijkt me niet eens slecht voor de economie. Ik zie het probleem niet zo..Requiem19 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:25:
[...]
Je hebt 2 opties met je extra schuld:
- beleggen (meer rendement dan de 1.2% box 3 is bijna een zekerheid, dus dan teer je niet in op je vermogen). Uiteraard betaal je over je beleggingen hetzelfde box 3 tarief, maar je echte rendement betaalt deze heffing terug (= no brainer)
- gebruiken als consumptief vermogen. Je Golf upgraden naar een Porsche, 5x per jaar op vakantie, vrijgestelde box 3 beleggingen, cadeautjes aan je klein kinderen, op wereldreis.
Over dat laatste betaal je natuurlijk geen box 3.
Je kunt met het opnemen van je overwaarde dus kiezen of je wel of niet minder belasting betaalt. Kortom, met je eigen gedrag kun je je belastingdruk sturen.Biggg schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:38:
[...]
Je betaalt dus niet minder belasting in optie 1, terwijl dat je in je "mensen gaan beleggen" wel suggereerde. En bij optie 2: dit is nu toch ook al het geval voor alle mensen zonder koophuis? Die betalen ook minder box3 belasting als ze boven de 50k een auto kopen ipv sparen voor hun pensioen. En hoezo is dat erg voorbij de 4 ton? Lijkt me niet eens slecht voor de economie. Ik zie het probleem niet zo..
Wat jij denk ik niet goed begrijpt is dat het grote verschil van de eigen woning in box 3 is dat de eigen woning geen liquide vermogen oplevert. Alle box 3 belasting van de eigen woning moet je dus uit andere middelen betalen.
Uit salaris, spaargeld, beleggingen etc.
Mensen zonder een eigen koophuis met box 3 vermogen kunnen dat vermogen laten renderen en daarmee hun box 3 betalen.
Dat is een essentieel verschil en gaat zorgen voor een gedragsverandering van huiseigenaren.
Des te opvallender is dat Nederland door de EU al jaar op jaar op de vingers wordt getikt voor de grote hypotheekschuld van particuliere huishoudens en er nu volledig aan voorbij wordt gegaan dat het box 3 plan deze positie alleen maar vergoot.
Dit geldt pas vanaf de 4 ton. Dus jij bedoelt in jouw voorbeeld mensen die een huis hebben van zeg 450k. Ipv dat ze 450k aflossen, lossen ze nu 400k af en laten een hypotheek van 50k over om met dat geld een auto te kopen of te schenken zodat ze geen box3 belasting hoeven te betalen. Hoezo is dit precies een probleem?Shadowhawk00 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:37:
[...]
Ja nu wel nu krijg je HRA als je aflost.
Stop je het in box3 krijg je gewoon bezit-schulden * 1.2% = belasting.
Om in deze berekening belasting zo laag mogelijk te krijgen moet bezit-schulden =0 worden.
Bezit = huis dat is niet echt te veranderen.
Schulden = elke schuld, consumptief krediet, schuld bij familie, bank. En dit kan je natuurlijk gewoon verhogen. Je kan op papier ook een schuld aangaan bij je eigen kinderen.
Dus eigenlijk krijg je als je het huis + hypotheek in box3 gooit gewoon de oude HRA terug zonder beperkingen van aflossen. Dus wat mensen "vroeger" deden, de hypotheek ophogen om een nieuwe auto te kopen, ja kan weer gewoon en je betaald minder belasting in box3. Kinderen geld schenken ja hoor geen probleem neem hogere lening en je betaald minder in box3.
Het is nooit voordelig geweest om dit te doen overigens, je hypotheek ophogen voor een reis of nieuwe auto want ook al kreeg je een deel terug van de belastingdienst je betaalde altijd meer dan je terugkreeg. Maar veel mensen kijken niet naar wat ze moeten betalen maar naar wat ze terugkrijgen van de belasting.
Veel mensen krijgen liever 42 euro terug van de belastingdienst dan dat ze 100euro minder aan de bank betalen.
Nog even ter achtergrond, dit bericht stamt al uit 2017....
De EU zag het probleem toen al in de huurmarkt. Maar natuurlijk is daar echt gewoon niets aan gedaan de afgelopen jaren.
https://blog.kadasterdata...-nederlandse-huizenmarkt/Brussel maakt zich zorgen over de situatie op de Nederlandse huizenmarkt. De hypotheekschulden groeien weer en er zijn te weinig mogelijkheden om een woning te huren.
Dat stelt het dagelijks bestuur van de Europese Unie in een rapport over Nederland, dat recent is gepubliceerd. De zorgen zijn niet nieuw, maar zijn wel dringender geworden nu de huizenprijzen weer stijgen en vooral ook jongeren door een gebrek aan een middensegment op de huurmarkt bijna zijn gedwongen om een huis te kopen.
Hoogste van Europa
De Nederlandse hypotheekschulden behoren tot de hoogste in Europa. En hoewel de totale schuld daalt als percentage van het bruto binnenlands product (bbp), is dat percentage bijna twee keer zo hoog als het gemiddelde in de Europese Unie.
De EU zag het probleem toen al in de huurmarkt. Maar natuurlijk is daar echt gewoon niets aan gedaan de afgelopen jaren.
[ Voor 6% gewijzigd door Requiem19 op 18-10-2021 09:53 ]
Nee, je kunt met het uitgeven van spaargeld vermogen kiezen of je minder belasting betaalt. Dat is niet nieuw, huurders kennen dit fenomeen maar al te goed en al vanaf de 50k.Requiem19 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:44:
[...]
Je kunt met het opnemen van je overwaarde dus [b]kiezen[[b] of je wel of niet minder belasting betaalt.
Hiermee spring je naar een totaal ander punt, maar ik zal er toch op ingaan. Heel veel mensen met een afgelost huis - boven de 4 ton - kunnen prima een kamer verhuren in hun huis -> argument ontkracht en ook nog eens goed voor al die studenten die geen kamer kunnen vinden.Wat jij denk ik niet goed begrijpt is dat het grote verschil van de eigen woning in box 3 is dat de eigen woning geen liquide vermogen oplevert. Alle box 3 belasting van de eigen woning moet je dus uit andere middelen betalen.
Uit salaris, spaargeld, beleggingen etc.
Mensen zonder een eigen koophuis met box 3 vermogen kunnen dat vermogen laten renderen en daarmee hun box 3 betalen.
Dat is een essentieel verschil en gaat zorgen voor een gedragsverandering van huiseigenaren.
Sorry, dit ben ik niet met je eens. Mensen gaan die hypotheekschuld juist aan vanwege de fiscale voordelen van woningbezit.Des te opvallender is dat Nederland door de EU al jaar op jaar op de vingers wordt getikt voor de grote hypotheekschuld van particuliere huishoudens en er nu volledig aan voorbij wordt gegaan dat het box 3 plan deze positie alleen maar vergoot.
Nee, huurders worden niet geconfronteerd met die keuze aangezien ze geen eigen woning hebben in box 3.Biggg schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:56:
[...]
Nee, je kunt met het uitgeven van spaargeld vermogen kiezen of je minder belasting betaalt. Dat is niet nieuw, alle huurders kennen dit fenomeen maar al te goed en al vanaf de 50k.
Ah ja, want alle woningen staan in studentensteden en alle woningen zijn geschikt om een extra studentenkamer in te maken. Goed punt.Hiermee spring je naar een totaal ander punt, maar ik zal er toch op ingaan. Heel veel mensen met een afgelost huis - boven de 4 ton - kunnen prima een kamer verhuren in hun huis -> argument ontkracht en ook nog eens goed voor al die studenten die geen kamer kunnen vinden.
Als je zo argumenten denkt te ontkrachten wordt het lastig.
Yes en onder het nieuwe plan gaan mensen nog meer hypotheekschulden aan omdat dat financieel voordeliger is.Sorry, dit ben ik niet met je eens. Mensen gaan die hypotheekschuld juist aan vanwege de fiscale voordelen van woningbezit.
Wel bijzonder dat jij het gelijktrekken van de situatie van huurders en kopers ten koste wil laten gaan van bijna alles.
Er zijn veel betere oplossingen die minder collateral damage hebben. Om maar eens een open deur in te trappen: de huurmarkt keihard aanpakken en belasting heffen op het moment dat een woning daadwerkelijk verkocht wordt.
Negeer je nou bewust het punt? Het gaat erom dat consumeren leidt tot minder vermogensbelasting.. En ja, huurders kunnen vermogenbelasting niet omzeilen door het in hun koophuis te stoppen, dat is nou net waarom het niet in balans is en waardoor er een prikkel is om huizen te kopen (en dus forse hypotheekschuld aan te gaan).Requiem19 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:02:
[...]
Nee, huurders worden niet geconfronteerd met die keuze aangezien ze geen eigen woning hebben in box 3.
Nou, alle schrijnende voorbeelden gaan over oude mensen in hun huis in Amsterdam met een klein pensioentje. Jij maakt een claim dat je geen liquide inkomsten uit een huis kan genereren en ik ontkracht dat.Ah ja, want alle woningen staan in studentensteden en alle woningen zijn geschikt om een extra studentenkamer in te maken. Goed punt.
Als je zo argumenten denkt te ontkrachten wordt het lastig.
Dit wordt echt een welles, nietes. In mijn ogen schaf je hiermee een fiscaal voordeel voor woningbezit juist af, wat leidt tot minder druk op de koopmarkt omdat mensen kost-wat-kost willen instappen en dus minder hoge prijzen, en dus minder hoge hypotheken.[...]
Yes en onder het nieuwe plan gaan mensen nog meer hypotheekschulden aan omdat dat financieel voordeliger is.
Het gaat er niet om of dit op dit moment de beste maatregel is - waardoor je andere maatregelen niet hoeft te overwegen - en of we hiermee ineens alle problemen oplossen. Dit voorstel wordt op dit forum met veel niet-kloppende argumenten aangevallen en daar ga ik op in.Wel bijzonder dat jij het gelijktrekken van de situatie van huurders en kopers ten koste wil laten gaan van bijna alles.
Er zijn veel betere oplossingen die minder collateral damage hebben. Om maar eens een open deur in te trappen: de huurmarkt keihard aanpakken en belasting heffen op het moment dat een woning daadwerkelijk verkocht wordt.
Dat de kamer er misschien wel of niet is en of er eigenlijk wel vraag naar die kamer is negeer je voor het gemak maar even. Je kan ook in het buitengebied wonen in een kleine woning met relatief veel grond dan heb je al snel een woning boven de 4ton maar is er waarschijnlijk geen kamer vrij ( zeker niet als de kleinkinderen 1-2 dagen in de week komen ) en is er geen vraag naar de kamer want niemand wil die hebben.Biggg schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:56:
Hiermee spring je naar een totaal ander punt, maar ik zal er toch op ingaan. Heel veel mensen met een afgelost huis - boven de 4 ton - kunnen prima een kamer verhuren in hun huis -> argument ontkracht en ook nog eens goed voor al die studenten die geen kamer kunnen vinden.
Leuk in het midden van een grote studentenstad maar niet overal in nederland.
En die 400k vrijstelling komt ook niet overal naar voren, je gaat er nu vanuit dat die er komt maar misschien is de vrijstelling wel gewoon 100k.
En een woning levert ook geen gegarandeerd rendement op, volgens de WOZ waarde staat mijn woning, die ik 4 jaar geleden gekocht hebt, als je de verbouwing meerekend nog gewoon negatief.
Mensen willen kosten wat kost instappen omdat een huis geen beleggingsobject is maar een levensbehoefte. Als huren extreem duur is en er een lange wachtlijst is en je weet dat er een groot tekort is dan sta je eigenlijk met je rug tegen de muur. Mensen moeten eigenlijk wel instappen kosten wat het kost om ergens te wonen.Dit wordt echt een welles, nietes. In mijn ogen schaf je hiermee een fiscaal voordeel voor woningbezit juist af, wat leidt tot minder druk op de koopmarkt omdat mensen kost-wat-kost willen instappen en dus minder hoge prijzen, en dus minder hoge hypotheken.
Dat is te vergelijken met landen waar voedsel schaarste heerst daar krijg je een zwarte markt van voedsel en die is ook extreem duur 'in vergelijking tot de rest" maar mensen betalen het. Die willen helemaal niet eten maar die moeten eten.
[ Voor 25% gewijzigd door Shadowhawk00 op 18-10-2021 10:23 ]
Leuk, al die voorbeelden. Ik zie niet in waarom deze mensen minder belasting moeten betalen tov van huurders die voor hun pensioen hebben gespaard. In het meest extreme voorbeeld moeten deze oude mensen met kleinkinderen hun hypotheek verhogen om de belasting te betalen (aka "huis opeten"), tot aan het moment dat ze nog 4 ton eigen vermogen over hebben. Dit leidt er dan toe dat de kinderen van deze mensen minder geld erven.Shadowhawk00 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:19:
[...]
Dat de kamer er misschien wel of niet is en of er eigenlijk wel vraag naar die kamer is negeer je voor het gemak maar even. Je kan ook in het buitengebied wonen in een kleine woning met relatief veel grond dan heb je al snel een woning boven de 4ton maar is er waarschijnlijk geen kamer vrij ( zeker niet als de kleinkinderen 1-2 dagen in de week komen ) en is er geen vraag naar de kamer want niemand wil die hebben.
Leuk in het midden van een grote studentenstad maar niet overal in nederland.
En die 400k vrijstelling komt ook niet overal naar voren, je gaat er nu vanuit dat die er komt maar misschien is de vrijstelling wel gewoon 100k.
En een woning levert ook geen gegarandeerd rendement op, volgens de WOZ waarde staat mijn woning, die ik 4 jaar geleden gekocht hebt, als je de verbouwing meerekend nog gewoon negatief.
Langs de andere kant, ik denk dat veel mensen hier denken dat het heel gemakkelijk is om rendement te halen op e.g. een ton spaargeld en dus de liquide opbrengsten hebben om vermogensbelasting te betalen. Maar als dit het geld is voor je pensioen, waarmee je de komende 20 jaar je huur moet betalen, dan is dit helemaal niet zo makkelijk. Beleggen heeft een risico aspect en veel mensen zullen slapeloze nachten tegemoet gaan als ze dit zouden beleggen in bijv. aandelen. Die mensen betalen nu dus gewoon de vermogenbelasting terwijl daar 0eu rendement tegen over staat.
Ik zeg helemaal niet dat het slechter is. Maar ik vind wel dat de keuze om je geld inflexibel vast te zetten voor mij geen reden is om diegene gunstiger te behandelen dan iemand die het geld op een andere manier 'oppot'. Dus het zou voor mij geen 'schrijnend geval' zijn dat van een deel van de belastingen vrijgesteld zou moeten worden. Wel zou die belastingbetaling uitgesteld kunnen worden.Shadowhawk00 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:29:
[...]
Want waarom is dit slechter dan iemand die een pensioenpot heeft gedaan bij een verzekeraar?
Ze leggen beide gewoon elke maand geld in voor hun pensioen alleen heeft in dit geval iemand een paar lagen overhead eruit gehaald. Dus omdat je zo slim bent om geen overhead op je pensioenpot te nemen moet je maar bloeden. Je moet natuurlijk wel de bonus van de bank/verzekeraars betalen anders word je daarvoor gestraft.
Maar nu doe je net alsof vermogen in woningen gestopt wordt - dat geldt alleen voor overwaarde. Het grootste gedeelte van de kosten wordt gewoon gefinancieerd door een hypotheeklening.Biggg schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:17:
[...]
Negeer je nou bewust het punt? Het gaat erom dat consumeren leidt tot minder vermogensbelasting.. En ja, huurders kunnen vermogenbelasting niet omzeilen door het in hun koophuis te stoppen, dat is nou net waarom het niet in balans is en waardoor er een prikkel is om huizen te kopen (en dus forse hypotheekschuld aan te gaan).
Heb je cijfers van hoeveel mensen vermogensbelasting omzeilen door het in een koophuis te sturen? Wat is de onderbouwing hiervan?
De prikkel om te kopen is met name de enorm lage rente, de schaarste (of de moeilijkheid om iets te kopen) en de relatief lage kosten van kopen versus huren.
De grootste prikkel is niet het belastingvoordeel qua vermogensopbouw (want zoals al heel vaak besproken is overwaarde niet nuttig bij doorstromen, aangezien je volgende huis duurder is dan de toename van jouw overwaarde).
Als je een macro economische discussie wil voeren is het denk ik beetje naief om uit te gaan van 1 random voorbeeld van een interview van Klaas Knot.Nou, alle schrijnende voorbeelden gaan over oude mensen in hun huis in Amsterdam met een klein pensioentje. Jij maakt een claim dat je geen liquide inkomsten uit een huis kan genereren en ik ontkracht dat.
Tja in het verleden werd men door de staat aangemoedigd om af te lossen en meer zelfredzaam te zijn.Rubbergrover1 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:38:
[...]
Ik zeg helemaal niet dat het slechter is. Maar ik vind wel dat de keuze om je geld inflexibel vast te zetten voor mij geen reden is om diegene gunstiger te behandelen dan iemand die het geld op een andere manier 'oppot'. Dus het zou voor mij geen 'schrijnend geval' zijn dat van een deel van de belastingen vrijgesteld zou moeten worden. Wel zou die belastingbetaling uitgesteld kunnen worden.
Aangezien ik ook een ZZPer ben zonder pensioen heb ik dus ook afgelost om zo te zorgen dat mijn woonlasten met mijn pensioen laag zijn.
Helaas is het geen miljoen waard, maar met deze maatregel ga ik dan straks wel zo’n 10k per jaar meer vermogensbelasting betalen bovenop mijn spaargeld/beleggingen die ik ook heb voor mijn pensioen, dus dag aanvullend pensioen

Economische groei China zwakt af door stroomtekort en Evergrande-problemen
Ben benieuwd of dit een olievlek gaat zijn of niet.Dalende huizenprijzen
"Nadat de huizenprijzen jarenlang zijn gestegen, dreigt er nu toch een daling van de prijzen", legt correspondent Den Daas uit. "Dat maakt de consumenten bezorgd, want als je huis in waarde zakt, voel je je misschien minder rijk en ga je minder uitgeven. Dat kan er weer voor zorgen dat de economische groei verder afzwakt."
It's time to play the music, it's time to light the lights
In een pensioenpot spaar je ook belastingvrij en pas als het uitgekeerd word betaal je belasting. Dus waarom zou je iemand die zelf voor zijn pensioen spaart anders behandelen dan iemand die het via een bedrijf doet?Rubbergrover1 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:38:
[...]
Ik zeg helemaal niet dat het slechter is. Maar ik vind wel dat de keuze om je geld inflexibel vast te zetten voor mij geen reden is om diegene gunstiger te behandelen dan iemand die het geld op een andere manier 'oppot'. Dus het zou voor mij geen 'schrijnend geval' zijn dat van een deel van de belastingen vrijgesteld zou moeten worden. Wel zou die belastingbetaling uitgesteld kunnen worden.
Ik zie weinig verschil tussen 400k in een huis of 400k vermogen in een pensioen stelsel. Maar die 2 wil je dus wel anders gaan belasten?
Met ieder deel van je pensioen dat je op eet betaal je dan in ieder geval minder belastingHereIsTom schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:13:
[...]
Helaas is het geen miljoen waard, maar met deze maatregel ga ik dan straks wel zo’n 10k per jaar meer vermogensbelasting meer betalen bovenop mijn spaargeld/beleggingen die ik ook heb voor mijn pensioen, dus dag aanvullend pensioen
It's time to play the music, it's time to light the lights
Verwijderd
Dat is ook een punt wat aangepakt zou moeten/kunnen worden.Shadowhawk00 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:14:
[...]
In een pensioenpot spaar je ook belastingvrij en pas als het uitgekeerd word betaal je belasting. Dus waarom zou je iemand die zelf voor zijn pensioen spaart anders behandelen dan iemand die het via een bedrijf doet?
Ik zie weinig verschil tussen 400k in een huis of 400k vermogen in een pensioen stelsel. Maar die 2 wil je dus wel anders gaan belasten?
Maar IMF/DNB zien zoveel mogelijk opzij zetten voor later als een positief iets. Terwijl dat misschien juist wel bijdraagt aan marktverstoringen (hoge asset prijzen en lage rente). En economische groei (consumptie) drukt.
Tja het beste als dit gebeurt is dan je huis verkopen, van de waarde een aantal kleinere starterswoningen kopen en die duur te verhuren en daarnaast een hypotheek te nemen voor een andere woning. Dan heb je een leuk rendement op je vermogen en betaal je geen belasting over je eigen huis.HereIsTom schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:13:
[...]
Tja in het verleden werd men door de staat aangemoedigd om af te lossen en meer zelfredzaam te zijn.
Aangezien ik ook een ZZPer ben zonder pensioen heb ik dus ook afgelost om zo te zorgen dat mijn woonlasten met mijn pensioen laag zijn.
Helaas is het geen miljoen waard, maar met deze maatregel ga ik dan straks wel zo’n 10k per jaar meer vermogensbelasting betalen bovenop mijn spaargeld/beleggingen die ik ook heb voor mijn pensioen, dus dag aanvullend pensioen
Veel starters willen deze regeling, dat ze daardoor ineens minder kunnen kopen tja keuzes hebben consequenties.
Nee niet zo veel mogelijk opzij zetten voor later is positief. Zo veel mogelijk financiele producten afnemen zien ze als positief. Dus bankiers vinden dat jij veel bankproducten moet afnemen en daarvoor premie moet betalen. Dat is net zoals als dat de bakker vind dat je meer brood moet eten. Allemaal heerlijk objectief claimen te zijn maar wel zelf eraan verdienen.Verwijderd schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:18:
Dat is ook een punt wat aangepakt zou moeten/kunnen worden.
Maar IMF/DNB zien zoveel mogelijk opzij zetten voor later als een positief iets. Terwijl dat misschien juist wel bijdraagt aan marktverstoringen (hoge asset prijzen en lage rente). En economische groei (consumptie) drukt.
[ Voor 27% gewijzigd door Shadowhawk00 op 18-10-2021 11:20 ]
Wat heeft dat met mijn opmerking te maken? Die ging puur over de uitzondering voor 'schrijnende gevallen'. Waarbij ik het niet echt logisch vind om iemand die alles in zijn huis heeft gestopt gunstiger te behandelen dan iemand zoals jij, die iets minder in het huis zelf heeft gestopt, maar daarnaast nog een stukje spaargeld en/of een aanvullend pensioen hebben.HereIsTom schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:13:
[...]
Tja in het verleden werd men door de staat aangemoedigd om af te lossen en meer zelfredzaam te zijn.
Nee, juist niet. Ik vind juist dat die discussie over 'schrijnende gevallen' niet zou moeten gaan over de vraag of er in die situatie meer of minder belasting geheven moet worden. Maar dat daar gewoon net als bij de 'niet-schrijnende gevallen' belasting moet worden berekend. Maar ik kan mij voorstellen dat er wel mogelijkheden komen om het moment van betalen van die belasting uit te stellen.Shadowhawk00 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:14:
[...]
In een pensioenpot spaar je ook belastingvrij en pas als het uitgekeerd word betaal je belasting. Dus waarom zou je iemand die zelf voor zijn pensioen spaart anders behandelen dan iemand die het via een bedrijf doet?
Of in jouw analogie: bij de pensioenpot betaal je zodra het beschikbaar komt, dan zou het een prima optie zijn om dat voor dit deel van het vermogen ook te doen. Waarbij die 'belastingschuld' wel gewoon op de zelfde manier als ander vermogen wordt bepaald en dus in de loop der jaren cumuleert.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg