Ilmar schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:17:
Belangrijk effect van huis in box 3 zou wel eens kunnen zijn dat huiseigenaren ineens ook belang krijgen bij gematigde huizenprijzen ipv hoe hoger hoe beter en dat het een stimulans is voor meer wonen-op-maat.
En ja, daar zullen vast ook gevallen tussen wal en schip vallen, maar voorstel bevat ook lange implementatie periode en generaties die nu met pensioen gaan hebben gemiddeld hele behoorlijke pensioeninkomens.
Belang ja, maar invloed (tenzij je net koopt/verkoopt) helemaal niets. In het hypothetische geval dat alles wat de DNB aandraagt wordt ingevoerd krijg je een situatie dat jouw koopkracht kan dalen, omdat mensen om je heen hun huis met dikke winst verkopen of dat het extreem overbieden blijft doorgaan. Dat lijkt mij een heel slecht plan.
Hetzelfde voor de meeste onderdelen in het onderzoek; het lijkt op het eerste gezicht een redelijke optie, totdat je even verder denkt over wat voor implicaties. Ten eerste al het naar box 3 verplaatsen en berekeningen doen a.d.h.v. de WOZ. Als er iets een wassen neus is, is het de WOZ wel... je kunt soms nog beter een bak met cijfertjes in de lucht gooien, oprapen en dat is je WOZ waarde. Eveneens krijg je dan, nog meer dan nu, een omgekeerde bewijslast: de gemeente zuigt een random WOZ bedrag uit de duim, waardoor jij flink meer belasting mag gaan betalen, en jij moet bewijzen dat ze ernaast zitten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Verder noemen ze enkele maatregelen m.b.t. Box 3 en wat de impact hiervan zou zijn. In het eerste opzicht klinkt het bijna alsof alleen de mensen met een dikke villa er op achteruit zouden gaan, totdat je de tabel eronder leest. Daar wordt gesteld dat iedereen met een gezinsinkomen van meer dan 46k en een WOZ van meer dan 260k al wordt gezien als "die rijke huizenbezitter". Aan 46k (gezinsinkomen) kom je al makkelijk indien beide personen werken.
Wat nog erger is, is dat de WOZ nog meer invloed lijkt te hebben dan je inkomen. Niet dat ik vind dat jouw algehele inkomen minder zwaar zou moeten wegen op jouw belastingdruk dan het huis waarin je woont, maar zoals ik hierboven al zei is de WOZ zo'n onzinnige waarde, om daar je hele koopkracht aan op te hangen is belachelijk.
En nog grappiger: volgens mij is 1 van de problemen van de huidige woningmarkt dat met name de starters het zwaar hebben. Daarom zijn allemaal van die rare trucs geintroduceerd, zoals die "jubelton", vrijstelling van overdrachtsbelasting, extra leenmogelijkheden en wat nog allemaal. Kijk je echter wederom naar de tabel op pagina 12 van het rapport: welke groep wordt het hardste geraakt in de koopkracht: juist, de jongste leeftijdscategorie
Verder vind ik het altijd wel grappig wanneer, ook hier in dit topic, wordt aangehaald dat je met een koopwoning vermogen opbouwt en dat dit zo enorm oneerlijk is voor huurders. Wanneer je het zo stelt, kan je daar ook best begrip voor tonen. Maar zijn we dan in een keer ook de voordelen van huren vergeten, of de wederzijdse nadelen van kopen?
- Je gaat van het ene huurhuis naar het andere, huur bij A stopt, nieuwe huur bij B begint. Je verkoopt woning A en koopt woning B en je mag gezellig een paar duizend euro overdrachtsbelasting.
- De CV ketel gaat stuk. Als huurder neemt je contact op met de huurbaas of organisatie en zonder extra kosten krijg je een nieuwe CV. In mijn koophuis mag ik even 2k aftikken voor een nieuwe ketel.
- Er komt een onverwachtse wijziging door b.v. werk of familie in mijn leven waardoor ik moet verhuizen. Huur je, is de kans groot dat je binnen een maand weg kunt zonder extra kosten. Heb je een koopwoning, ga die eerst maar eens verkopen. Op dit moment verkoopt je woning soms nog voordat ie op Funda staat, enkele jaren terug was dit heel anders (3 tot 6 maanden wachten was heel normaal in 2016/2017). Ow en betaal ook weer enkele duizenden euro's aan de makelaar.
- Begin van het jaar, huur loopt vrolijk door, niets bijzonder. Als eigenaar van een koopwoning krijg ik de OZB op de mat.. of ik weer even zoveel duizend euro wil aftikken.
Dus ja, een huurprijs 1 op 1 vergelijking met hypotheeklasten is echt een goed idee. Neem je de OZB wel mee in de jaarlijkse/maandelijkse kosten, net als een gemiddelde van investeringen aan onderhoud welk bij jou als huurder in de huurprijs inbegrepen zijn, dan is het verschil ineens zo groot niet meer. Sterker nog, het zou me niet verbazen als huren dan ineens weer goedkoper uitvalt, met als tegengewicht voor de koper dat deze dan vermogen opbouwt (lost hypotheek af). En dit wordt nog erger wanneer op den duur de rentes weer zullen stijgen en je dus ook weer meer hypotheekrente betaald.
Kortom: begin eerst eens met de dingen recentelijk echt voor scheefgroei op de koopwoningmarkt hebben gezorgd, zoals de jubelton, 0% overdrachtsbelasting en extra leenmogelijkheden. Kijk wat dit met de koopmarkt doet en kijk wat in de komende jaren de stijgende rentes gaan doen. De huidige problemen zijn veroorzaakt doordat woningeigenaren bepaalde kleine voordelen genieten (HRA), het voordeel van de HRA is de laatste jaren door de lage rentes juist kleiner geworden, maar de problemen op de woningmarkt juist groter.
Stop daarnaast met de kopers de schuld te geven van problemen op de huurmarkt. Dat mensen huizen kopen lost echt niet het probleem van enorme wachtlijsten en tekorten in huurwoningen op. Men wil toch juist mensen uit de huurmarkt halen door inkomensgrenzen te stellen voor sociale huur? Verdien je teveel, mag je die woning niet huren...ga maar kopen (of private huur). Koop je dan eindelijk, wordt je nog scheef aangekeken want "nu ben jij een van die profiteurs"