Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.802.254 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
MarcelP102 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:13:
De Hypotheekshop: hypotheekverstrekkers verhogen rente massaal

Zelf voor nieuwbouw november voor 1,59% tegen 20 jaar vastgezet (80% gefinancierd). Zou nu bij NN 4,08% zijn. Stond eerder deze week nog op 3,63%. Gaat nu wel heel hard omhoog.

We moeten ons huis nog verkopen. Ondanks dat ik vrij nuchter ben word het toch wel spannend. Hebben gelukkig nu een goedkoop huis wat zelfs bij een daling niet tegenop te huren is.
Zelf ook voor nieuwbouw bij NN vorig jaar een hypotheek afgesloten. 1,53% annuïtair en 1,68% aflosvrij voor 20 jaar.

Gelukkig hebben we een relatief kleine overbrugging lopen, maar het zal toch wel balen zijn als de markt over een jaar veel lager staat.

NN kent een goede verhuisregeling. Dat is ook wel fijn en biedt in de toekomst misschien wel wat extra mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:25:
[...]

Dat schuurt dan niet alleen bij een gezamenlijke tuin. Als de ene buurman ieder weekend barbecuet, bij de andere buren constant zes kinderen in de tuin stuiteren en je zelf liefst in alle rust een boek in de tuin leest, dan heb je óók een probleem als iedereen zijn eigen tuin heeft.
maar als je moet kiezen dan zou je liever.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Laapo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:55:
[...]

Zelf ook voor nieuwbouw bij NN vorig jaar een hypotheek afgesloten. 1,53% annuïtair en 1,68% aflosvrij voor 20 jaar.

Gelukkig hebben we een relatief kleine overbrugging lopen, maar het zal toch wel balen zijn als de markt over een jaar veel lager staat.

NN kent een goede verhuisregeling. Dat is ook wel fijn en biedt in de toekomst misschien wel wat extra mogelijkheden.
Hangt een beetje van je type huis af en waar. Alles boven de 500k lijkt wat langzamer te gaan in onze regio en alles er onder loopt nog bizar goed. In elk geval in de huizen die ik hier bij kennissen in Haarlem heb zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
sprhnk schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:38:
[...]

Hangt een beetje van je type huis af en waar. Alles boven de 500k lijkt wat langzamer te gaan in onze regio en alles er onder loopt nog bizar goed. In elk geval in de huizen die ik hier bij kennissen in Haarlem heb zien gaan.
Amsterdam buiten de ring, rijtjeswoning opgeleverd 2018. Boven de 500k. Het komt wel verkocht, maar misschien niet meer met een overbieding van 20-25% wat hier toch de norm is geweest gedurende het 1e kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:55
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:47:
[...]
Maar verder denk ik dat autobezit z'n piek heeft bereikt. Tussen milieueisen en thuiswerken gaat het denk ik alleen maar afnemen, en hebben we straks een hoop loze ruimte in onze woonwijken. Dan hebben parkeerplaatsen nog het voordeel dat je er ook een moestuintje van kunt maken.

Wat je bij jaren '20/'30 woningen nog wel eens ziet, zijn overdekte brandgangetjes waar je uitstekend je fiets droog kunt neerzetten. Eerlijk gezegd vind ik die een stuk toekomstvriendelijker, en zou ik ze graag een tweede kans gunnen.
Ik zou dan juist zo'n drive in woning toekomstvriendelijker vinden, omdat je van die garage redelijk eenvoudig een plek voor je (elektrische) fietsen of zelfs een extra kamer kunt maken. Bij een mandelige parkeerplaats levert een gewenste transitie volgens mij vooral veel discussie op. En is er grote kans dat 'jouw' parkeerplaats ook nog niet naast je huis ligt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06 04:35
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:47:
[...]

Maar verder denk ik dat autobezit z'n piek heeft bereikt. Tussen milieueisen en thuiswerken gaat het denk ik alleen maar afnemen, en hebben we straks een hoop loze ruimte in onze woonwijken. Dan hebben parkeerplaatsen nog het voordeel dat je er ook een moestuintje van kunt maken.
Autobezit zal de welvaart volgen. Als het moet kan men zonder die tweede auto maar het is wel erg handig. Dus ik zou er niet op rekenen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Richh schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:41:
[...]
Het toont vooral aan hoe onbereikbaar redelijk 'normale' woningen zijn geworden voor wie nog niet op de huizenmarkt-trein is gestapt. Om dat af te koelen, hebben we vermoedelijk wel wat meer dan een jaar nodig waarin échte starters uiteindelijk stoppen met het financieren van overwaarde. Zolang er overwaarde bestaat kunnen dit soort prijzen nog heel lang blijven bestaan.
Iedereen die een ton kan krijgen van zijn ouders kan toch makkelijk instappen, ook nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
sdk1985 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:21:
[...]

Autobezit zal de welvaart volgen. Als het moet kan men zonder die tweede auto maar het is wel erg handig. Dus ik zou er niet op rekenen.
Persoonlijk lijkt het mij vrij rap einde verhaal voor de zin van een auto, ontwikkeling zelfrijdende auto's gaat rap dan wordt het redelijk goedkoop om te taxi rijden van a naar b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMR90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:35
sprhnk schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Persoonlijk lijkt het mij vrij rap einde verhaal voor de zin van een auto, ontwikkeling zelfrijdende auto's gaat rap dan wordt het redelijk goedkoop om te taxi rijden van a naar b.
Voordat zelf rijdende auto's goedgekeurd worden door alle instanties zijn we nog wel 10 jaar verder. En wss dan alleen op bus routes(welke dan in de spits ook weer veel te druk zijn). Daarnaast gebruik ik een auto niet alleen om van a naar b te rijden maar ook om dingen te vervoeren, en heb ik geen zin om alles minstens één dag van te voren te plannen.

Dus denk dat je het iets te rooskleurig inziet.

Vind het jammer dat ik geen oprit heb, helaas in deze markt geen keuze. Laadpaal zal over de stoep moeten, gemeentes is niet heel meewerkend. Soms verbieden ze het zelfs, woon gelukkig op een soort van woonerf waar geen handhaver komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:11
Sterker nog, als we minder km's gaan rijden en het rekeningrijden komt er, wordt het bezit van een auto nog veel goedkoper en heeft iedereen straks nog een (leuke) auto extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
HMR90 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:56:
[...]

Voordat zelf rijdende auto's goedgekeurd worden door alle instanties zijn we nog wel 10 jaar verder.
En voor welke termijn worden huizen gebouwd? Bouwen we die om over 10 of 20 jaar weer te slopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:16
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:05:
100.000 in 3 jaar voor een appartement?
Jij loopt inmiddels ook een paar jaar in dit topic mee, zo gek moet je hier niet van op kijken. Dat is echt niet heel bijzonder. 15% stijging * 3 jaar is zo'n 50%, dus wat 3 jaar geleden voor 2 ton verkocht is inmiddels zoveel meer waard.

Als je wil kan ik je best wat WalterLiving praktijkvoorbeelden sturen, je moet alleen net even wat adresjes vinden die de afgelopen 3 jaar 2x zijn verkocht.
Mijn appartement heeft dat nog niet gedaan in 9 jaar laat staan in 3 jaar tijd
Dat is ronduit bijzonder.

Verder maakt het voor het verhaal erg weinig uit. Je hebt zoals je zelf al zegt, maar 1 koper nodig die de prijs betaald en daarmee bepaald. Je hebt maar 1 geïnteresseerde koper nodig die in de gelegenheid is om dat bedrag neer te tellen, dat is nou eenmaal wat vermogensongelijkheid met de prijzen doen, en verkeerde koopmomenten met je kansen kunnen doen.
Als ze niet met 100en hoeven te overbieden voor 5 woningen maar er gewoon 100 woningen beschikbaar zijn dan stijgt de prijs niet extreem meer.
Klopt, maar jij weet ook wel dat die woningen binnen afzienbare termijn toch niet gebouwd gaan worden. Dus helaas is die richting behoorlijk onrealistisch en onhaalbaar, en is het dus erg nutteloos om te blijven hameren op die oplossingsrichting. Daar heeft de twintiger met kinderwens namelijk helemaal niks aan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
sdk1985 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:25:
[...]

Iedereen die een ton kan krijgen van zijn ouders kan toch makkelijk instappen, ook nu?
Ik denk dat de zorgmedewerker of politieagent het in de Randstad nog wel lastig heeft, maar verder denk ik dat dat wel redelijk klopt.

Maar wat wil je hier precies mee zeggen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Richh schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 01:09:
[...]

Ik denk dat de zorgmedewerker of politieagent het in de Randstad nog wel lastig heeft, maar verder denk ik dat dat wel redelijk klopt.

Ah excuses voor de onduidelijkheid. Je statement was dat je al huizen bezitter moet zijn om mee te doen. Dat helpt zeker, maar je kwam eigenlijk zelf al met een voorbeeld voor wie dat niet op gaat; de groep die 100k krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
mitsumark schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:13:
Sterker nog, als we minder km's gaan rijden en het rekeningrijden komt er, wordt het bezit van een auto nog veel goedkoper en heeft iedereen straks nog een (leuke) auto extra.
Rekening rijden gaat er echt niet voor zorgen dat het goedkoper word. Het word gewoon bij de huidige kilometerheffing gezet niet in plaats van de huidige kosten he.
Dus straks heb je
En de huidige kilometerheffing naar gebruik
En de nieuwe kilometerheffing naar afstand

Want dan gaan mensen minder auto rijden, want als het duurder is rijden mensen minder auto want nu zijn er ook geen files. Maar goed de discussie kilometerheffing hoort hier niet.

Maar misschien in de steden waar mensen een goed alternatief hebben voor een auto zal autobezit misschien wel afnemen ( hoewel het vervoer van kleine kinderen wel handig is ) maar buiten de steden waar het OV gewoon niet bestaat of zo slecht geregeld is dat het niet bruikbaar is hebben mensen gewoon geen enkele keuze. En leuk dat auto's zelfrijdend zijn maar dat werkt onder de zelfde noemer als deelautos en OV leuk in de steden maar daarbuiten is er gewoon nu ook weinig tot geen aanbod.
Richh schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 01:09:
[...]

Gelukkig is er in de zorg in het hele land genoeg werk dus die kunnen gewoon van werkgever wisselen en dus goedkoper gaan wonen. Is voor die mensen zelf geen probleem alleen lastig als je in de randstad woont en zorg nodig hebt want die is er dan niet meer.

[ Voor 18% gewijzigd door Shadowhawk00 op 18-06-2022 01:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
sdk1985 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 01:12:
[...]

Ah excuses voor de onduidelijkheid. Je statement was dat je al huizen bezitter moet zijn om mee te doen. Dat helpt zeker, maar je kwam eigenlijk zelf al met een voorbeeld voor wie dat niet op gaat; de groep die 100k krijgt.
Oké, met uitzondering van wie een jubelton ontvangt is het erg lastig om toe te treden.

Dat leek mij eigenlijk al wel een beetje evident :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 01:12:
Gelukkig is er in de zorg in het hele land genoeg werk dus die kunnen gewoon van werkgever wisselen en dus goedkoper gaan wonen. Is voor die mensen zelf geen probleem alleen lastig als je in de randstad woont en zorg nodig hebt want die is er dan niet meer.
Helaas is het niet zo dat een dergelijk salaris aan de andere kant van het land opeens wel voldoende is om een woning te kopen. Hoewel goedkoper, niet goedkoop genoeg. De sociale huur-weg vervalt dan ook, omdat je opeens in een andere gemeente je opgebouwde wachttijd verliest.

Verder gaat je vestigingslocatie meestal verder dan je werkgelegenheid, sommige mensen hebben bijvoorbeeld familie of vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 01:23:
[...]

Helaas is het niet zo dat een dergelijk salaris aan de andere kant van het land opeens wel voldoende is om een woning te kopen. Hoewel goedkoper, niet goedkoop genoeg. De sociale huur-weg vervalt dan ook, omdat je opeens in een andere gemeente je opgebouwde wachttijd verliest.

Verder gaat je vestigingslocatie meestal verder dan je werkgelegenheid, sommige mensen hebben bijvoorbeeld familie of vrienden.
Klopt maar een woning kopen voor 3ton of voor 6ton is natuurlijk nogal een verschil.
En particulier huren voor 800 of voor 1800 per maand is natuurlijk ook een klein verschil

En nederland is natuurlijk niet zo groot en vrienden zullen niet ineens verdwijnen als ze 30min moeten rijden.
Zelfde voor familie ik ken genoeg mensen waarbij de familie op 45min rijden woont en waar vrienden ook gewoon zo 1 uur rijden van elkaar wonen.

[ Voor 8% gewijzigd door Shadowhawk00 op 18-06-2022 01:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 01:35:
[...]

Klopt maar een woning kopen voor 3ton of voor 6ton is natuurlijk nogal een verschil.
En particulier huren voor 800 of voor 1800 per maand is natuurlijk ook een klein verschil

En nederland is natuurlijk niet zo groot en vrienden zullen niet ineens verdwijnen als ze 30min moeten rijden.
Mijn punt is juist dat het helemaal niet zo makkelijk voor €800 kan huren in Nijmegen of Leeuwarden. Ook daar zijn huren van 1000+ normaal voor een klein appartement in de vrije sector. Goedkoper dan in Amsterdam, maar nog steeds veel te duur voor de HBO verpleegkundige die het volgens jou allemaal wel makkelijk kan oplossen.

Ook is Nijmegen - Amsterdam, of Leeuwarden - Den Haag, net iets verder dan 30 minuten. Dat je dan af en toe heus wel eens bij elkaar op bezoek gaat is logisch, maar als je wil dat je ouders eens per week op de kinderen gaan passen, is het een stuk minder praktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:24
tcw82 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:15:
Het lijkt er op dat er toch wat scheurtjes in de sterk stijgende markt zichtbaar worden.

Op 20 mei kwam de woning op het plaatje op Funda. Bijzonder hoge prijs voor deze wijk/die serie huizen. (Net voor oudjaar is er nog een vergelijkbare verkocht voor 1.000.000+) maar deze is na een kleine maand van funda gehaald.
Vroeg tot hij offline ging 1.045.000, bord staat nog in de tuin, geen verkocht sticker.

[Afbeelding]

Dit lijkt veel op de situatie van een collega, weliswaar een andere prijsklasse en andere locatie (appartement in Amersfoort). Ook hij heeft hem online gehad, kreeg wat interesse, maar viel tegen. En die heeft nu ook gekozen om offline te gaan, tijd online ca. 1 maand. (Makelaar in zijn geval is ook een matige makelaar, afgaande op zijn verhaal).

Winkeldochterssyndroom als je langer dan 2 weken niet verkocht bent. (Prijsstelling/huidige rente en marktontwikkeling is waarschijnlijker, vermoed ik).
Gaat sneller tegenwoordig.
Het huis is weer online. Zelfde prijs als voorheen.

https://www.funda.nl/koop...il&utm_campaign=naf_funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
tcw82 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:58:
[...]

Gaat sneller tegenwoordig.
Het huis is weer online. Zelfde prijs als voorheen.

https://www.funda.nl/koop...il&utm_campaign=naf_funda
Voor dat bedrag kun je in het centrum van Haarlem ook nog wel iets leuks krijgen dus het staat sowieso al aan de hoge kant. Het zou zo maar kunnen zijn dat dit soort huizen inderdaad wel wat te druk voelen door de hoge rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
tcw82 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:15:
Het lijkt er op dat er toch wat scheurtjes in de sterk stijgende markt zichtbaar worden.

Op 20 mei kwam de woning op het plaatje op Funda. Bijzonder hoge prijs voor deze wijk/die serie huizen. (Net voor oudjaar is er nog een vergelijkbare verkocht voor 1.000.000+) maar deze is na een kleine maand van funda gehaald.
Vroeg tot hij offline ging 1.045.000, bord staat nog in de tuin, geen verkocht sticker.
Maar als rond oudjaar nog een vergelijkbare woning voor meer dan een miljoen verkocht is, dan is 1045k toch helemaal niet zo'n bijzonder hoge vraagprijs voor deze woningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:50
sprhnk schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Das een mooi scenario voor de tweede auto. Maar zelfs dan waarschijnlijk wat rooskleurig en enthousiast.

Deelauto's zouden ook het autobezit sterk doen afnemen. Het punt is alleen, dat veel mensen niet willen delen. Of ze daarbij zelf moeten sturen of de auto dat voor hen doet, gaat daar waarschijnlijk niet zoveel aan veranderen.
Voordelen eigen vervoer tov gedeeld vervoer:
- Altijd beschikbaar
- Bij onverwachte ritjes direct kunnen instappen
- Geen gesleep met kinderzitjes, kratjes voor de boodschappen, je zonnebril, favoriete snoepjes voor onderweg etc. Die laat je gewoon in je auto liggen. Een gedeelde auto moet je weer 'leeg' achter laten
- je treft nooit de puinhoop aan die door een ander is achtergelaten. Wil je na ieder ritje een controle + evt schoonmaak laten plaatsvinden bij een deelauto, dan wordt het veel te duur.
- Model van je keuze met de opties naar keuze

Voordelen gedeelde auto:
- bij weinig gebruik van de auto voordeliger
- flexibel wat betreft model. Reis je alleen kun je een tweepersoons wagentje bestellen, reis je met gezin + opa en oma + hond, dan bestel je een 7-zitter of groter. En voor een bezoekje aan de meubelgigant neem je een bestelwagentje. Met als nadeel dat waarschijnlijk iedereen in de vakantieperiodes de grootste modellen met grote actieradius wil hebben, dus je misgrijpt als je je vakantie-auto niet optijd boekt en dan alsnog met formaat Polo op vakantie moet.
- geen gedoe met parkeren (maar dat heb je ook niet als je privé auto volledig autonoom kan rijden, die kan je dan voor de deur afzetten en daarna leeg een parkeerplek zoeken).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-06 09:38
https://www.cbc.ca/news/b...ousing-may-2022-1.6489200

Housing market slowdown continues, with average selling price down 13% since February

In Canada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Maar als rond oudjaar nog een vergelijkbare woning voor meer dan een miljoen verkocht is, dan is 1045k toch helemaal niet zo'n bijzonder hoge vraagprijs voor deze woningen?
Dat zou je denken.

Maar goed, 16 juni offline, 18 juni weer online, voor zover ik kan zien ongewijzigd, dan was het niet de prijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
  • Laatst online: 13-06 09:38
US Funda stats Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xz5yE3kYEiGsdlHg_r8zCN3OCY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AWGuR3DjywpMWP8bUriTvqSD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
sprhnk schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Voor dat bedrag kun je in het centrum van Haarlem ook nog wel iets leuks krijgen dus het staat sowieso al aan de hoge kant. Het zou zo maar kunnen zijn dat dit soort huizen inderdaad wel wat te druk voelen door de hoge rente.
De prijs van deze serie woningen was 2018 rond de 650.000. (in Hoofddorp). Of dat nog een rol speelt weet ik niet. Deze woning (nummer 33) is wel een van de beste locaties in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:51
sdk1985 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:21:
Ik reken er ook niet op, maar tegelijkertijd zijn de grenzen van de welvaartsgroei wel in zicht. De combinatie van thuiswerken, grenzen aan de groei, maar ook de explosie van alternatieve vervoersmiddelen (electrische steps, gehandicaptenautootjes, zo'n beetje alles met wielen kan worden geelectirifceerd) zorgen ervoor dat ik net zo min erop zou rekenen dat over twintig jaar autorijden net zo normaal is als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 01:42:
[...]

Mijn punt is juist dat het helemaal niet zo makkelijk voor €800 kan huren in Nijmegen of Leeuwarden. Ook daar zijn huren van 1000+ normaal voor een klein appartement in de vrije sector. Goedkoper dan in Amsterdam, maar nog steeds veel te duur voor de HBO verpleegkundige die het volgens jou allemaal wel makkelijk kan oplossen.

Ook is Nijmegen - Amsterdam, of Leeuwarden - Den Haag, net iets verder dan 30 minuten. Dat je dan af en toe heus wel eens bij elkaar op bezoek gaat is logisch, maar als je wil dat je ouders eens per week op de kinderen gaan passen, is het een stuk minder praktisch.
Je kan natuurlijk ook gewoon buiten een grote stad gaan wonen, je hoeft niet in nijmegen te wonen de dorpen in de regio zijn vaak een heel stuk goedkoper. 15min rijden scheelt vaak 30% in prijs voor huur.
Genoeg dorpen tussen de steden in die goedkoper zijn en waar je ook naar kan kijken dan vasthouden aan ik wil in een stad wonen.
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:08:
[...]

Ik reken er ook niet op, maar tegelijkertijd zijn de grenzen van de welvaartsgroei wel in zicht. De combinatie van thuiswerken, grenzen aan de groei, maar ook de explosie van alternatieve vervoersmiddelen (electrische steps, gehandicaptenautootjes, zo'n beetje alles met wielen kan worden geelectirifceerd) zorgen ervoor dat ik net zo min erop zou rekenen dat over twintig jaar autorijden net zo normaal is als nu.
Nou er is meer een grens naar hoe hard de economie kan groeien, hoewel daar ook geen grens aan zit laat alles gewoon 50% stijgen ( inkomen + kosten ) en de economie is met 50% gegroeid.
Welvaart tja is die eigenlijk wel echt gestegen de afgelopen 25 jaar?
Mobieltje is handig en een vaatwasser ook maar verder? De huizen zijn kleiner er is minder ruimte. De vraag is of we nu meer of minder welvaart hebben dan 25 jaar terug.

[ Voor 31% gewijzigd door Shadowhawk00 op 18-06-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ivow85 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:29:
[...]
- geen gedoe met parkeren (maar dat heb je ook niet als je privé auto volledig autonoom kan rijden, die kan je dan voor de deur afzetten en daarna leeg een parkeerplek zoeken).
Dat lijkt mij dus een belangrijk aspect dat in het denkpatroon van mensen kan veranderen. Als een auto autonoom kan rijden, dan heb je ook als je een privé auto zou willen houden geen parkeerplaats bij huis meer 'nodig'. Je kunt dan ofwel in de buurt een centrale parkeerplaats of parkeergarage hebben, ofwel een parkeerplaats of parkeergarage en rond verderop op een industrieterrein oid. Vijf of tien minuten voor vertrek de auto 'oproepen' lijkt mij niet heel dramatisch. Maar het kan de leefomgeving een stuk aangenamer maken als niet alle staten en tuinen vol met blik staan.

Als je daar eenmaal aan gewend bent, dan is de stap naar een zelfde situatie met deelauto's niet heel groot. Uiteraard gaat dit niet van het ene op het andere jaar, maar ik zie dit zeker wel gebeuren. Vooral als straks ook een steeds groter deel van de woningmarkt bestaat uit mensen die niet anders gewend zijn dan het aanbrengen van diensten in plaats van het kopen van goederen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
Uiteindelijk gaat dat verder dan 'parkeren-op-afstand'. Voor particulieren is een nieuwe auto nauwelijks nog betaalbaar en met autonome rijden kun je een pay-per-use dienst invoeren. Een soort individuele taxi- (korte ritten) of huurdienst voor vakanties.

De hele auto-industrie sorteert daar op voor. Een soort win-win: 'bestuurders' betalen alleen nog voor het gebruik, terwijl de autofabrikant in plaats van een eenmalige opbrengst een continue inkomstenstroom heeft.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:14:
[...]
Mobieltje is handig en een vaatwasser ook maar verder? De huizen zijn kleiner er is minder ruimte. De vraag is of we nu meer of minder welvaart hebben dan 25 jaar terug.
De huizen zijn volgens mij helemaal niet kleiner. De huizen zijn op dit moment gemiddeld ongeveer even groot als twintig jaar geleden. Terwijl de huishoudgrootte afgenomen is. De ruimte per persoon is dus juist gestegen.

En of de welvaart gestegen is? Tsja, hangt er vanaf wat je onder welvaart ziet. 25 jaar geleden was een vaatwasser niet standaard, had je geluk als je 30 zenders op tv had en had je alleen vaste telefoon. En met een beetje geluk had je een pc thuis. Voor de vakantie gingen een hoop mensen met een busreis, want vliegen was toch wel een luxe.

Tegenwoordig heb je 200 zenders op tv en daarnaast nog een waaier aan streaming diensten, zowel voor beeld als geluid. Die je vervolgens ook nog eens op willekeurige devices kunt streamen. Boodschappen en maaltijden worden in een vloek en een zucht thuisbezorgd. Vliegen is haast de standaard geworden voor vakanties. En zo kan ik nog wel een hele tijd doorgaan.

Zijn het allemaal verbeteringen? Nee, dat niet. Maar er zijn een hoop dingen bereikbaar geworden die 25 jaar geleden niet voor mogelijk werden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Conrado schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:56:
Uiteindelijk gaat dat verder dan 'parkeren-op-afstand'. Voor particulieren is een nieuwe auto nauwelijks nog betaalbaar en met autonome rijden kun je een pay-per-use dienst invoeren. Een soort individuele taxi- (korte ritten) of huurdienst voor vakanties.

De hele auto-industrie sorteert daar op voor. Een soort win-win: 'bestuurders' betalen alleen nog voor het gebruik, terwijl de autofabrikant in plaats van een eenmalige opbrengst een continue inkomstenstroom heeft.
Precies. Over een paar decennia ben je een 'Boomer' als je per se een eigen auto wilt bezitten ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Conrado schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:56:

Als je een auto maar sporadisch nodig hebt dan kan je met een deelauto als die in je regio beschikbaar is waarschijnlijk prima uit de voeten. Heb je de auto voor bijna alles nodig ( werk, hobbies, vrienden ) dan zal een auto kopen altijd goedkoper zijn dan er een huren. Uiteindelijk wil de verhurende partij ook gewoon winst zien natuurlijk.
Het is maar net waar je in nederland woont of je een auto nodig hebt of dat je alternatieven hebt die je kan gebruiken. Aangezien er dagelijks files naar de randstad staan lijkt het me vrij duidelijk dat voor die mensen de auto de snelste of goedkoopste oplossing is ondanks de files.

Nou dat voorsorteren op diensten ipv verkopen gaat anders toch echt de andere kant op. Accu die je kan huren is gecancelled. Accu wissel stations is ook niet echt iets geworden. Het is nu echt puur het kopen van de accu voor electrische autos.
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:58:
[...]

De huizen zijn volgens mij helemaal niet kleiner. De huizen zijn op dit moment gemiddeld ongeveer even groot als twintig jaar geleden. Terwijl de huishoudgrootte afgenomen is. De ruimte per persoon is dus juist gestegen.
Als je ziet wat je nu voor huizen krijgt bij nieuwbouw of wat je 25 jaar geleden kreeg is dat een groot verschil. Veel kleinere tuin, kleinere woning.
En of de welvaart gestegen is? Tsja, hangt er vanaf wat je onder welvaart ziet. 25 jaar geleden was een vaatwasser niet standaard, had je geluk als je 30 zenders op tv had en had je alleen vaste telefoon. En met een beetje geluk had je een pc thuis. Voor de vakantie gingen een hoop mensen met een busreis, want vliegen was toch wel een luxe.

Tegenwoordig heb je 200 zenders op tv en daarnaast nog een waaier aan streaming diensten, zowel voor beeld als geluid. Die je vervolgens ook nog eens op willekeurige devices kunt streamen. Boodschappen en maaltijden worden in een vloek en een zucht thuisbezorgd. Vliegen is haast de standaard geworden voor vakanties. En zo kan ik nog wel een hele tijd doorgaan.

Zijn het allemaal verbeteringen? Nee, dat niet. Maar er zijn een hoop dingen bereikbaar geworden die 25 jaar geleden niet voor mogelijk werden gehouden.
Aan de andere kant 25 jaar geleden deed je alles op het inkomen van de man en bleef de vrouw vaak thuis.
Hoeveel van die welvaart en vakantie houd je over als je samen in totaal nog maar 50 uur gaat werken ( beide 24 uur ). Kan je dan eigenlijk nog wel een huis kopen en heb je dan nog wel geld voor een TV abbonement en al die streaming diensten.

Ik zeg niet dat alles nu slechter is we hebben nu heel veel meer luxe maar we zijn er wel aan gewend. Aan de andere kant is alles ook een heel stuk duurder en moeten we bijna 2x zo veel uren werken.

[ Voor 39% gewijzigd door Shadowhawk00 op 18-06-2022 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:31:
[...]

Aan de andere kant 25 jaar geleden deed je alles op het inkomen van de man en bleef de vrouw vaak thuis.
Ik weet niet in welke Biblebelt jij bent opgegroeid, maar dat was in een groot deel van het land 25 jaar geleden al lang niet meer zo.
Hoeveel van die welvaart en vakantie houd je over als je samen in totaal nog maar 50 uur gaat werken ( beide 24 uur ). Kan je dan eigenlijk nog wel een huis kopen en heb je dan nog wel geld voor een TV abbonement en al die streaming diensten.
Ook al zou je met beide 24 uur werken op het zelfde niveau zitten als 25 jaar geleden, dan zie ik dat wel als vooruitgang. Dan heb je immers als werkende en hoop extra vrije tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:31:
[...]

Nou dat voorsorteren op diensten ipv verkopen gaat anders toch echt de andere kant op. Accu die je kan huren is gecancelled. Accu wissel stations is ook niet echt iets geworden. Het is nu echt puur het kopen van de accu voor electrische autos.
Dan kijk je dus naar de mensen die een auto kopen. Niet gek dat de boomers mensen die een auto willen kopen niet daar ook nog een stuk bij willen huren.

Maar de 'nieuwe generatie' groeit op met een abonnement op Spotify en Netflix in plaats van CD's/DVD's/video's kopen. Abonnementen op computerprogramma's en in-app aankopen als je bepaalde functionaliteit nodig hebt in plaats van eenmalig voor veel geld het programma kopen. Swapfietsen en deelscooters. Die vinden het helemaal niet raar om als dat je een auto nodig hebt, deze te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
tcw82 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Dat zou je denken.

Maar goed, 16 juni offline, 18 juni weer online, voor zover ik kan zien ongewijzigd, dan was het niet de prijs?
Misschien zat er een fout in de advertentie, zo iets simpels kan het ook zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:00
Richh schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 01:42:
[...]

Sterker nog. Nijmegen - Amsterdam is bijna ander half uur rijden.
Voor iemand die al zijn familie en vrienden / werk in de randstad heeft zitten is het echt niet zo makkelijk om maar een huis aan de andere kant van Nederland te kopen. Stel je moet elke dag die ander half uur naar je werk rijden, dan zit je per dag op bijna 3 uur reis tijd (zonder files)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ivow85 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:29:
Das een mooi scenario voor de tweede auto. Maar zelfs dan waarschijnlijk wat rooskleurig en enthousiast.

Deelauto's zouden ook het autobezit sterk doen afnemen. Het punt is alleen, dat veel mensen niet willen delen. Of ze daarbij zelf moeten sturen of de auto dat voor hen doet, gaat daar waarschijnlijk niet zoveel aan veranderen.
We zitten nu in een vicieuze cirkel; sommige mensen (relatief goedbetaalde) hebben een auto nodig, en daarom richten we de samenleving in zodat je steeds vaker een auto nodig hebt.

Neem de situatie die in de ICT gebruikelijk was de laatste paar jaren
  • Detacheerder geeft werknemer een leaseauto; fiscaal is het een voordelige salariscomponent, en je maakt het net iets lastiger voor de werknemer om van baan te wisselen.
  • De werknemer accepteert een uur (vaak meer) reistijd waarvan we nu weten dat-ie volstrekt overbodig was. De werknemer accepteert dat-ie beperkt is in zijn keuze van waar te wonen (want er moet een auto geparkeerd worden). Het voordeel voor de werknemer is dat je afhankelijk van het contract marginaal lagere kosten voor een auto hebt (maar er wordt zelden een vergelijking gemaakt tussen een leaseauto en thuiswerken.
  • De overheid draait op voor het ruimtegebruik; de rijksoverheid bouwt wegen bij, de gemeenten plannen parkeerplaatsen, de zorg draait op voor de vele directe en indirecte verkeersslachtoffers (8000 doden, en veel meer zieken per jaar alleen al door fijnstof). Om over de milieukosten niet te spreken.
Stel dat je deze situatie zou moeten uitleggen aan iemand uit de jaren zestig, dan zou hij je voor gek verklaren. Toen was het vanzelfsprekend dat bedrijven vestigingen openden in de buurt van de werknemers. Ook waren pendelbusjes voor werknemers heel normaal.

Er zijn eigenlijk maar twee partijen die van deze situatie profiteren, en zelfs dan hebben ze maar nauwelijks voordeel van ten opzichte van de oude situatie.

Forenzen met de auto is iets heel kwetsbaars, en er hoeft maar iets te gebeuren wat de afweging tussen voordelen en nadelen verandert, en het zal als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:53:
[...]
We zitten nu in een vicieuze cirkel; sommige mensen (relatief goedbetaalde) hebben een auto nodig, en daarom richten we de samenleving in zodat je steeds vaker een auto nodig hebt.
Ik begrijp dat je dat denkt, maar dat is gelukkig niet zo. Nederland is juist één van de koplopers in auto-onafhankelijkheid. Als je dat wil beseffen moet je eens naar Not Just Bikes kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:53:
[...]
Stel dat je deze situatie zou moeten uitleggen aan iemand uit de jaren zestig, dan zou hij je voor gek verklaren. Toen was het vanzelfsprekend dat bedrijven vestigingen openden in de buurt van de werknemers. Ook waren pendelbusjes voor werknemers heel normaal.
In diezelfde jaren 60 stond juist de auto centraal en was ieder marktplein of gracht volgepropt met blik. Zoek maar eens de foto's van Gouda, Groningen of welke stad dan ook uit die tijd op. De pendelbusjes hebben we ondertussen vervangen door een goed OV-netwerk. Ja, er zijn altijd wel uitzondering en ja het kan altijd beter. Maar we hebben dat hier best goed voor elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 07:34
https://www.bloomberg.com...ce-booming-housing-market

Duidelijke tekenen in Canada. Een dip van 9% in gemiddelde huizenprijzen in de afgelopen drie maanden. Kopers die hun hypotheek niet meer rond krijgen en verkopers die een lagere prijs van diezelfde kopers moeten accepteren om te voorkomen dat ze een nog lager bod moeten accepteren. Benieuwd of andere landen gaan volgen.

[ Voor 25% gewijzigd door geekeep op 18-06-2022 15:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:28
geekeep schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:57:
https://www.bloomberg.com...ce-booming-housing-market

Duidelijke tekenen in Canada. Een dip van 9% in gemiddelde huizenprijzen in de afgelopen drie maanden. Kopers die hun hypotheek niet meer rond krijgen en verkopers die een lagere prijs van diezelfde kopers moeten accepteren om te voorkomen dat ze een nog lager bod moeten accepteren. Benieuwd of andere landen gaan volgen.
Volgens mij zijn de kopers gezien de rentestijging netto nog steeds duurder uit na de volledige hypotheekaflossing over 30j. Canada is trouwens nog wel een factortje erger dan Nederland, 9% daling is leuk maar na een 300% stijging stelt het vrijwel niks voor. Maar goed het begin is er. Ik zie op Funda het aanbod in mijn dorp ook al stijgen. Van 500 woningen in 2019 naar 180 afgelopen februari en ondertussen zijn er weer 320 resultsten op Funda. Begint weer ergens op te lijken!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Conrado schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:49:
Ik begrijp dat je dat denkt, maar dat is gelukkig niet zo. Nederland is juist één van de koplopers in auto-onafhankelijkheid. Als je dat wil beseffen moet je eens naar Not Just Bikes kijken.
Sprookjes voor goedgelovige Amerikanen. Begrijp me niet verkeerd, deze man is erg goed in het illustreren van de problemen van de infrastructuur in Noord-Amerika, maar als Nederland zo uitzonderlijk goed bezig zou zijn, zou je dat wellicht kunnen zien in de statistieken over:

woon-werkafstand (Nederland is op z'n best een middenmoter in de Eurozone), gemiddelde dagelijkse reisafstand (Nederland is op z'n best een middenmoter in de Eurozone), Gebruik van bezine voor autovervoer per hoofd van de bevolking (2010) (Nederland zit boven het EU-gemiddelde en ook boven bijv. Duitsland. Hadden wij niet de hoogste accijns?), en Autobezit per hoofd van de bevolking (Nederland zit net iets onder het EU-gemiddelde, maar boven de dunbevolkte rijke Scandinavische landen). Ook met fijnstof zitten we in de middenmoot van de EU.

Als je de sprookjeswereld van Not Just Bikes (die zich trouwens zelden buiten Amsterdam begeeft, wat gedomineerd wordt door de hier verfoeide appartementenblokken) even laat voor wat-ie is, en denkt aan het Nederland dat we allemaal kennen, met overvolle snelwegen en mensen die een uur forensen normaal vinden, klinkt het ook een stuk aannemelijker dat we misschien geen gidsland zijn als het op gebiedsontwikkeling aankomt.

Heb ik dan geen statistiek gevonden waarin we het wel goed doen? het aantal dodelijke ongelukken op de weg is in Nederland echt laag. Mooi, die kunnen we op onze hoed zetten.
Conrado schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:56:
In diezelfde jaren 60 stond juist de auto centraal en was ieder marktplein of gracht volgepropt met blik. Zoek maar eens de foto's van Gouda, Groningen of welke stad dan ook uit die tijd op.
Klopt, de auto was toen een statussymbool, die wilde je laten zien. Dat betekent niet dat het autobezit net zo groot was als nu.
Conrado schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:56:
De pendelbusjes hebben we ondertussen vervangen door een goed OV-netwerk. Ja, er zijn altijd wel uitzondering en ja het kan altijd beter. Maar we hebben dat hier best goed voor elkaar.
Aan het spoornetwerk is juist ontzettend veel gesloopt sinds de jaren '70, voornamelijk lijnen in het Zuiden en Oosten van het land, terwijl wat erbij gebouwd is vooral uitbreidingen waren op bestaande verbindingen in de Randstad. Die jaren '70 worden trouwens als referentiekader gebruikt, omdat dat het moment was van een grote NS-reorganisatie om te kunnen concurreren met ... de auto.

Het huidige netwerk zal in sommige opzichten veel beter zijn (bijna overal electrisch, hoogfrequente dienstregeling), maar de dekkingsgraad is duidelijk slechter. Mensen die klagen dat je met de trein nergens kunt komen moeten voor de grap eens hun favoriete bestemming opzoeken in de lijst van voormalige spoorwegstations.

Om het weer even terug naar de woningmarkt te brengen: ik denk dat het geen toeval is dat Not Just Bikes zich beperkt tot Amsterdam, omdat een stad met die opzet zich inderdaad goed werkt als je van de fiets het dominante vervoersmiddel wil maken. Het eindeloos uitbouwen aan de grenzen van de bebouwde kom werkt hier niet anders dan in de VS, en levert wijken op waar de auto steeds noodzakelijker wordt, en die niet goed zullen schakelen als de energie schaars en duur wordt en de economie verslechtert.

Zelf denk ik niet dat dat soort wijken erg "future proof" zijn, maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Conrado schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:49:
[...]

Dat kanaal gaat over amsterdam niet over nederland. Ja in amsterdam is het OV best goed, zijn vast genoeg wereldsteden waar ze het beter geregeld hebben en genoeg waar het slechte is.
Maar nederland is iets meer dan alleen amsterdam.

Niemand gaat ontkennen dat je in Amsterdam zelf geen auto nodig hebt en dat je daar eigenlijk alles gewoon per fiets kan doen alleen die lijn kan je niet doortrekken naar de rest van Nederland.
Leuk 1x per uur een buurtbus die door vrijwilligers gereden word maar dat gaat dus niet werken als vervanging voor je auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:15:
[...]

Dat kanaal gaat over amsterdam niet over nederland. ....
Sorry, maar dan heb je de essentie niet begrepen.

Ja - deze YouTube'r woont in A'dam - maar het kanaal gaat erover dat wij niet alles met de auto hoeven te doen doen. En niet alleen in A'dam.
In b.v. Amerika en Canada zijn woongebieden en bv. winkels of scholen strikt van elkaar gescheiden. Voor echt alles moet je de auto in, zelfs als het maar 2 km is. Voetpaden kennen ze eigenlijk niet. De hele samenleving is ingericht dat je een auto hebt, zonder dat ben je niets.
Nog erger is het daar voor kinderen: tot hun 16e komen ze enkel ergens heen als ze door de ouders - met de auto - gebracht worden.

Hier - nee niet 020 - kan ik zo naar de bakker lopen en op de fiets naar de stad. Onze kinderen kunnen zelf op de basisschool er op uit en zelfstandig dingen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:15:
Niemand gaat ontkennen dat je in Amsterdam zelf geen auto nodig hebt en dat je daar eigenlijk alles gewoon per fiets kan doen alleen die lijn kan je niet doortrekken naar de rest van Nederland.
Leuk 1x per uur een buurtbus die door vrijwilligers gereden word maar dat gaat dus niet werken als vervanging voor je auto.
2 op de 3 Nederlanders woont minder dan 5 km van een treinstation af. We hebben het dan dus vooral over de 5 miljoen mensen die verder wonen. De vraag is, moeten er meer spoorstations komen, of moeten we nieuwbouw nog wel toestaan in deze gebieden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-06 10:34
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:54:
[...]

2 op de 3 Nederlanders woont minder dan 5 km van een treinstation af. We hebben het dan dus vooral over de 5 miljoen mensen die verder wonen. De vraag is, moeten er meer spoorstations komen, of moeten we nieuwbouw nog wel toestaan in deze gebieden?
Hoho, leuk als ie bij een station woont, maar dan moet waar je moet zijn ook bij een station zijn. Dan worden die cijfers wel wat lager gok ik zo.

En mensen die denken dat je in een dorpje:
1. Iets te huur gaat vinden en
2. Dat die huurprijs dan lager is dan een grote stad

Weten echt niet waar ze het over hebben. Sorry
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
supersoco80 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:58:
[...]
Hoho, leuk als ie bij een station woont, maar dan moet waar je moet zijn ook bij een station zijn. Dan worden die cijfers wel wat lager gok ik zo.
Files ontstaan niet omdat jij voor je werk van jouw dorp een keer naar een andere stad moet. Files ontstaan omdat veel te veel mensen elke dag naar dezelfde (grote) stad gaan. Voor die dagelijkse forensen zijn er wel altijd alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

En mensen die denken dat je in een dorpje:
1. Iets te huur gaat vinden en
2. Dat die huurprijs dan lager is dan een grote stad

Weten echt niet waar ze het over hebben. Sorry
.
Dat de huizen schaars zijn ook in de dorpen ja.
Dat de huurprijzen lager zijn weet ik wel heel zeker, ik weet toevallig van een half appartmentencomplex wat verhuurd word voor <800 per maand ( per app ), het is particuliere verhuur alles is destijds verkocht vanuit een pensioenfonds.

En leuk dat 2/3 zo dicht bij een station woont maar blijkbaar staan er toch nog files dus blijkbaar klopt er dan iets niet. Je hebt er niets aan als je vervolgens met het OV 2 uur over een rit doet die met de auto 45 min is in de spits.

Maar vergelijken met de VS is natuurlijk wel heel makkelijk, veel steden in de VS zijn een beetje zoals het hier is buiten de grote steden.
Files ontstaan niet omdat jij voor je werk van jouw dorp een keer naar een andere stad moet. Files ontstaan omdat veel te veel mensen elke dag naar dezelfde (grote) stad gaan. Voor die dagelijkse forensen zijn er wel altijd alternatieven.
Blijkbaar niet anders stonden er geen files, die staan er niet omdat de mensen in de file een beter alternatief hebben. In de file staan is blijkbaar gewoon de beste optie die er is.
Een OV verbinding betekend niet meteen dat deze ook echt bruikbaar is, als je reistijd dagelijks met 2-3 uur omhoog gaat door het OV te nemen dan is de lol er snel vanaf.

[ Voor 21% gewijzigd door Shadowhawk00 op 18-06-2022 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AllesKan
  • Laatst online: 29-05-2023

Dat is inderdaad het grote probleem: het OV haalt je op waar je niet bent, en zet je af waar je niet wilt wezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-06 10:03
We raken off-topic maar de trein is ook belachelijk duur. Waarom is de randstadrail van Den Haag maar Rotterdam een stuk goedkoper?

Veel mensen hebben een auto nodig om naar hun ouders te rijden met kinderen of naar bouwmarkten om te klussen. De extra kosten om naar kantoor te rijden zijn dan lager dan Ov.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:17:
[...]
Blijkbaar niet anders stonden er geen files, die staan er niet omdat de mensen in de file een beter alternatief hebben. In de file staan is blijkbaar gewoon de beste optie die er is.
Een OV verbinding betekend niet meteen dat deze ook echt bruikbaar is, als je reistijd dagelijks met 2-3 uur omhoog gaat door het OV te nemen dan is de lol er snel vanaf.
Natuurlijk is daar een balans in: als de trein echt sneller is stappen mensen over en visa versa. En niet iedereen hoeft met OV, of korte afstanden de fiets, en (gelukkig) ook niet iedereen neemt de auto. Als dat wel'es gebeurd - als het OV niet rijdt - zijn de rapen ook gaar. Kortom er moet een goede balans zijn.

En natuurlijk is er een correlatie tussen huizenprijzen en forensen: hoe groter het prijsverschil, hoe groter de bereidheid een langere woon-werkafstand te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:54:
[...]

Eigenlijk zou ik het inderdaad goed vinden als grote nieuwbouwplannen gecombineerd worden met een (intercity) station. Ofwel ontwikkelen in de buurt van een bestaandstation, ofwel een nieuw station bij de nieuwe woonwijken. Wat dat betreft kunnen we in plaats van een heleboel kleine uitbreidingen beter zorgen voor wat grotere projecten, die voor voldoende potentiële reizigers zorgen, zodat het ook uit kan om een goede spoorverbinding op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:17:

Dat is vooral doordat een hoop bedrijven de prioriteit leggen bij een locatie dicht bij de snelweg in plaats van een locatie met goed OV. Die gaan zich vestigen op een afgelegen bedrijventerrein zodat iedereen elke ochtend in de file naar kantoor kan staan. Tegelijk zijn er gelukkig ook een hoop bedrijven die wel rekening houden met het OV en op een locatie zitten waar je wel goed met het OV terecht kunt. Het zou mooi zijn als zowel meer bedrijven als gemeentes inzien dat het toegevoegde waarde heeft als bedrijven in de buurt van goede OV verbindingen gevestigd worden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:20

FreakNL

Well do ya punk?

Megalomania schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:06:
We raken off-topic maar de trein is ook belachelijk duur. Waarom is de randstadrail van Den Haag maar Rotterdam een stuk goedkoper?

Veel mensen hebben een auto nodig om naar hun ouders te rijden met kinderen of naar bouwmarkten om te klussen. De extra kosten om naar kantoor te rijden zijn dan lager dan Ov.
Het scheelt niet veel meer.

Mijn vriendin gaat met deze brandstofprijzen met de trein naar haar moeder in Meppel omdat dat goedkoper is dan met de auto… 360km voor een retourtje is 22 liter (akkoord, onze auto is niet heel zuinig) dus zo’n 50 euro. Enkeltje trein is ook 25 euro, voltarief. Voor haar 15 euro (40% korting).

Dat is niet helemaal eerlijk vergelijken natuurlijk maar ik vergeet hier ook nog de slijtage, het milieu en de quality tijd in de trein.

Overigens eens dat je wel in de buurt van een station moet wonen… En dat je bestemming daar ook ligt..

Maar ik ging pas in mijn eentje naar de Ziggo dome, ook gewoon met de trein gedaan. Niet eens nagerekend. Ik heb ook jaren in hartje Utrecht gewerkt, deed ik ook altijd met de trein. Nu helaas op zo’n (eerder genoemd) industrieterrein zonder goeie aansluiting.

De trein is zeker duur, maar autorijden is ook niet gratis. Jezelf verplaatsen (zeker in je eentje) is gewoon duur. En eigenlijk doen we dat veel te veel.

Maar alsnog;
Als je in de randstad woont kun je best eens nadenken over wat vaker de trein/ov te pakken. Ik heb ook vrienden in Berkel wonen, die doen alles met de auto, ook als ze een avondje naar Rotterdam of Den Haag gaan. Dat is echt niet perse nodig. Maar anders moeten ze 15 minuten fietsen naar het station.. Tja. Autobezit en gebruik zijn zo normaal geworden, de omslag in mindset kost echt tijd. Ik ga mijn dochter (nu 4) echt wel proberen op een andere manier in het leven te laten staan. Sowieso doen wij alles onder de 10km met de fiets, behalve als we veel boodschappen moeten hebben of naar een bouwmarkt gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 18-06-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:50:
[...]

Eigenlijk zou ik het inderdaad goed vinden als grote nieuwbouwplannen gecombineerd worden met een (intercity) station. Ofwel ontwikkelen in de buurt van een bestaandstation, ofwel een nieuw station bij de nieuwe woonwijken. Wat dat betreft kunnen we in plaats van een heleboel kleine uitbreidingen beter zorgen voor wat grotere projecten, die voor voldoende potentiële reizigers zorgen, zodat het ook uit kan om een goede spoorverbinding op te zetten.
Er is nu al geen geld om de huidige stations gewoon goed OV aan te bieden. Het is te duur om een snel OV netwerk aan te bieden overal zelfs met stations.
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:56:
[...]

Dat is vooral doordat een hoop bedrijven de prioriteit leggen bij een locatie dicht bij de snelweg in plaats van een locatie met goed OV. Die gaan zich vestigen op een afgelegen bedrijventerrein zodat iedereen elke ochtend in de file naar kantoor kan staan. Tegelijk zijn er gelukkig ook een hoop bedrijven die wel rekening houden met het OV en op een locatie zitten waar je wel goed met het OV terecht kunt. Het zou mooi zijn als zowel meer bedrijven als gemeentes inzien dat het toegevoegde waarde heeft als bedrijven in de buurt van goede OV verbindingen gevestigd worden
Overigens is het logisch dat veel bedrijven buiten de stad zitten want daar is de grond goedkoper dus beter om daar een kantoorpand neer te zetten.
Ook voor uitbreiding en is het beter en voor productie als je vrachtwagens voor je voorraad hebt. Vinden mensen vaak niet zo leuk in het centrum van een stad.[

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:09
FreakNL schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:07:
[...]

Het scheelt niet veel meer.

Mijn vriendin gaat met deze brandstofprijzen met de trein naar haar moeder in Meppel omdat dat goedkoper is dan met de auto… 360km voor een retourtje is 22 liter (akkoord, onze auto is niet heel zuinig) dus zo’n 50 euro. Enkeltje trein is ook 25 euro, voltarief. Voor haar 15 euro (40% korting).

Dat is niet helemaal eerlijk vergelijken natuurlijk maar ik vergeet hier ook nog de slijtage, het milieu en de quality tijd in de trein.

Overigens eens dat je wel in de buurt van een station moet wonen… En dat je bestemming daar ook ligt..

Maar ik ging pas in mijn eentje naar de Ziggo dome, ook gewoon met de trein gedaan. Niet eens nagerekend. Ik heb ook jaren in hartje Utrecht gewerkt, deed ik ook altijd met de trein. Nu helaas op zo’n (eerder genoemd) industrieterrein zonder goeie aansluiting.

De trein is zeker duur, maar autorijden is ook niet gratis. Jezelf verplaatsen (zeker in je eentje) is gewoon duur. En eigenlijk doen we dat veel te veel.

Maar alsnog;
Als je in de randstad woont kun je best eens nadenken over wat vaker de trein/ov te pakken. Ik heb ook vrienden in Berkel wonen, die doen alles met de auto, ook als ze een avondje naar Rotterdam of Den Haag gaan. Dat is echt niet perse nodig. Maar anders moeten ze 15 minuten fietsen naar het station.. Tja. Autobezit en gebruik zijn zo normaal geworden, de omslag in mindset kost echt tijd. Ik ga mijn dochter (nu 4) echt wel proberen op een andere manier in het leven te laten staan. Sowieso doen wij alles onder de 10km met de fiets, behalve als we veel boodschappen moeten hebben of naar een bouwmarkt gaan.
Met de hoge benzineprijzen is het openbaar vervoer inderdaad weer aantrekkelijker. Zelf heb ik geïnvesteerd in een goede elektrische fiets en als ik om mij heen kijk zie ik dat veel mensen dat hebben gedaan. In de winter werk ik meer dagen thuis, ook doordat de virussen dan weer rond gaan, maar het scheelt ook reistijd en vroeger het bed uit moeten. In de zomer heb ik daar weinig moeite mee en vertrek ik vroeg op de fiets richting werk. Ik kom de laatste tijd heel veel mensen tegen op speed pedelecs die forenzen. Een combi van meer thuiswerken in de winter en in de zomer op de fiets naar het werk vind ik zelf ideaal, ik zie dat veel collega’s dit ook zo doen.

On topic, ik zie hier steeds een user de rentestanden van 10 jaar rentevast van Florius posten. Zelf heb ik een hypotheek bij ASR, annuïteiten, 30 jaar rentevast tegen 2,75%, afgesloten begin 2018. De rente van dezelfde hypotheek over dit jaar.

1 januari: 1,45%
1 februari: 1,55%
1 maart: 2,01%
1 april: 2,61%
1 mei: 3,36%
1 juni: 3,61%

De rente vandaag op 18 juni: 4,01%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Laatst online: 12-06 17:24
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:50:
[...]

Daarom is zo’n concept als Hoef en Haag waar het hier eerder over ging m.i. zo achterhaald. Maar wat ik nog onbegrijpelijker vind is dat in Leidsche Rijn, waar de bereikbaarheid met OV heel goed is (overal binnen maximaal 10 minuten fietsen een station met 4 stoptreinen per uur richting Utrecht CS) nog zoveel ruimte is opgeofferd aan parkeren op straat. Zelfs bij de gebouwen met appartementen die allemaal garages onder het gebouw hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:50
Megalomania schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:06:
We raken off-topic maar de trein is ook belachelijk duur.
De trein is alleen duur als je er niet frequent gebruik van maakt.

40% korting in de daluren kost maar 60 euro per jaar. En je mag voor dat geld maximaal 3 medereizigers van dezelfde korting laten genieten.
Met weekend vrij reis je van vrijdag 18u30 tot zondagnacht onbeperkt voor €31,60 per maand. En de rest van de week en je medereizigers krijgen reizen met bovengenoemde daluren-korting.
Kinderen t/m 11 jaar reizen voor €2,50 per dag mee naar bijvoorbeeld oma of de dierentuin.

Een aantal jaren geleden werkte ik bij een bedrijf wat letterlijk naast een intercity-station gevestigd was, langs de lijn Utrecht-Arnhem. Veel werknemers uit regio Utrecht die uitstekend via Utrecht CS en dan de intercity konden reizen, zaten toch elke dag in de auto. Om vervolgens bij de lunch te klagen dat ze zoveel tijd kwijt waren aan files op de A12.
De auto is echt nog vaak de heilige koe die flink verdedigd wordt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Kinderen tot 12 jaar reizen toch sowieso gratis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
In de auto is elke passagier gratis :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:16:
[...]

Er is nu al geen geld om de huidige stations gewoon goed OV aan te bieden. Het is te duur om een snel OV netwerk aan te bieden overal zelfs met stations.

[...]

Overigens is het logisch dat veel bedrijven buiten de stad zitten want daar is de grond goedkoper dus beter om daar een kantoorpand neer te zetten.
Ook voor uitbreiding en is het beter en voor productie als je vrachtwagens voor je voorraad hebt. Vinden mensen vaak niet zo leuk in het centrum van een stad.[
Voor productiebedrijven vind ik het logisch dat ze op een locatie gaan zitten die goed met vrachtwagen of schip te bereiken is. Maar de meerkosten voor kantoren vind ik eerlijk gezegd nog wel meevallen.

Uiteraard is een gewilde plek zoals de Zuidas wel heel duur, maar ga je een paar tramhaltes verder zitten, of in een andere stad, dan vind ik het niet echt duur. Bv station Amersfoort is toch een behoorlijk goed bereikbare plek, maar de kantoorruimte is daar nou niet schokkend duurder dan een kantoor op een of ander industrieterrein in de buurt. En als ik kijk naar een plek als station Utrecht, dan vind ik de prijzen in relatie tot de locatie ook niet echt duur.

Die meerkosten zijn in het algemeen een stuk lager dan de meerkosten van het verstrekken van leaseauto's.

Overigens zijn op veel bedrijventerreinen de parkeerplaatsen ook niet gratis. Ik heb het een paar keer meegemaakt dat je als medewerker daarom geen parkeerplaats 'krijgt', maar het kantoor tegelijk beroerd bereikbaar is met het OV. Of dat bv externen geen parkeerplek krijgen. Probeer dan maar eens uit te puzzelen hoe je op kantoor moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ivow85 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:59:
[...]
Een aantal jaren geleden werkte ik bij een bedrijf wat letterlijk naast een intercity-station gevestigd was, langs de lijn Utrecht-Arnhem. Veel werknemers uit regio Utrecht die uitstekend via Utrecht CS en dan de intercity konden reizen, zaten toch elke dag in de auto. Om vervolgens bij de lunch te klagen dat ze zoveel tijd kwijt waren aan files op de A12.
Dat ligt dan trouwens lang niet altijd aan die werknemers zelf. Ik heb het ook meegemaakt dat mensen van de baas niet de keus kregen om met het OV te gaan. Die 'kregen' dus standaard een leaseauto en als ze die niet wilden hadden ze pech gehad. Het OV werd dan niet vergoed. Je had dan dus de keus om 'gratis' met je lease auto te rijden of op eigen kosten de trein te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

FreakNL schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 23:13:
Kinderen tot 12 jaar reizen toch sowieso gratis?
Klopt. Kids Vrij, gratis abonnement.

Maar om terug te komen op de huizenmarkt. De rente is inmiddels fors gestegen, dus het gratis geld begint nu een beetje op te raken. Ook de crypto markt heeft een groot deel van zijn waarde verloren, dus die geldmachine lijkt ook te beginnen met haperen.

Gevoelsmatig denk ik dat we nu vooral veel aanbod zien van mensen die keuzes gemaakt hebben in de "oude omstandigheden" en nu hun strategie iets moeten aanpassen aan de veranderende omstandigheden en mensen die "nog snel even" wensen proberen te vervullen. Als dat waar is, verwacht ik eigenlijk ook op termijn een grote terugval aan de kant van het aanbod. De zomerdip zit eraan te komen, maar komt het daarna weer op gang?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supersoco80
[...]

40% korting in de daluren kost maar 60 euro per jaar. En je mag voor dat geld maximaal 3 medereizigers van dezelfde korting laten genieten.
Met weekend vrij reis je van vrijdag 18u30 tot zondagnacht onbeperkt voor €31,60 per maand. En de rest van de week en je medereizigers krijgen reizen met bovengenoemde daluren-korting.
Kinderen t/m 11 jaar reizen voor €2,50 per dag mee naar bijvoorbeeld oma of de dierentuin.
Ik vind dat nog steeds veel te duur. Je Gaat nog steeds van waar je niet bent naar waar je niet wil zijn en als je met >1 persoon reist is de auto gewoon goedkoper.

Ik heb een electrische scooter gekocht, topaankoop. Ik doe mijn woon-werk (22km) in alle rust. Geen files, goede headset in mijn helm, lekker podcasts luisteren. Op mijn werk mag ik gratis laden.

Ontopic:
Dit huis staat al maanden af en aan te koop. Lelijk huis, achtertuin aan een drukke weg, vooruitzicht is 0, smal tuintje, matige afwerking. 4 ton... En het wordt maar niet verkocht. Maar het wordt ook maar niet in prijs verlaagd.

https://www.funda.nl/koop...42720734-patrijzenlaan-5/

Komt er direct naast een huis te koop. Eigenlijk alles hetzelfde, 20m2 groter volgens de advertentie, prijs 25k lager. Een schijnbaar betere deal dus, maar die gaat ook echt niet verkopen:

Maar er is iets vreemds aan de hand. 140 en 160 m2?nog Het zijn dezelfde huizen en ook de foto's voelen niet bepaald ruim aan?

En dan is er deze, zelfde dorp, zelfde stijl, zelfde prijs,ligt iets mooier, ook al maanden te koop:
https://www.funda.nl/koop...787231-beethovenlaan-134/

Zelfde straat, ok, mooier, groter, energielabel A, maar bijna 5.4 ton...
https://www.funda.nl/koop...8101010-beethovenlaan-98/

Wat is hier aan de hand? Zelfde dorp, verschillende makelaars, maar ze lijken collectief besloten te hebben een halve ton tot een ton boven de marktwaarde te gaan zitten? Niets van dit gaat verkopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

supersoco80 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:25:
[...]

Ik vind dat nog steeds veel te duur. Je Gaat nog steeds van waar je niet bent naar waar je niet wil zijn en als je met >1 persoon reist is de auto gewoon goedkoper.

Ik heb een electrische scooter gekocht, topaankoop. Ik doe mijn woon-werk (22km) in alle rust. Geen files, goede headset in mijn helm, lekker podcasts luisteren. Op mijn werk mag ik gratis laden

..
Dat is vooral jouw perceptie. Ik denk dat de trein niet te duur is maar de fossiele brandstoffen te goedkoop.

We verplaatsen ons nog steeds te goedkoop, zie maar hoe groot de files zijn en hoe vol de vliegtuigen zitten.

Idealiter verplaatsen we ons minder of minder vervuilend. Jouw elektrische scooter is een goed voorbeeld alhoewel het nog steeds beter kan natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
[...]

Ik heb een electrische scooter gekocht, topaankoop. Ik doe mijn woon-werk (22km) in alle rust. Geen files, goede headset in mijn helm, lekker podcasts luisteren. Op mijn werk mag ik gratis laden.

Ontopic:
Dit huis staat al maanden af en aan te koop. Lelijk huis, achtertuin aan een drukke weg, vooruitzicht is 0, smal tuintje, matige afwerking. 4 ton... En het wordt maar niet verkocht. Maar het wordt ook maar niet in prijs verlaagd.

Komt er direct naast een huis te koop. Eigenlijk alles hetzelfde, 20m2 groter volgens de advertentie, prijs 25k lager. Een schijnbaar betere deal dus, maar die gaat ook echt niet verkopen:

Maar er is iets vreemds aan de hand. 140 en 160 m2?nog Het zijn dezelfde huizen en ook de foto's voelen niet bepaald ruim aan?

En dan is er deze, zelfde dorp, zelfde stijl, zelfde prijs,ligt iets mooier, ook al maanden te koop:

Wat is hier aan de hand? Zelfde dorp, verschillende makelaars, maar ze lijken collectief besloten te hebben een halve ton tot een ton boven de marktwaarde te gaan zitten? Niets van dit gaat verkopen.
Ik ben wel benieuwd naar waarom je denkt dat deze huizen te hoog geprijsd zijn? Waar baseer je op dat de prijs lager hoort te zijn (buiten dat het eerste huis langer te koop staat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egeau
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 06:10
[...]

Grote kans dat dit inderdaad onderling is afgesproken. Waarschijnlijk is er de laatste weken amper meer overgeboden en draait het spelletje nu om.

Hoog in de markt zetten en voor onder de vraagprijs verkopen lijkt nu dan de strategie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
[...]
Zulke hele gekke prijzen zijn dit toch niet? Zeker voor het groene Doorwerth en die laatste twee woningen. 3150,- per m2 veel? Je bent zo bij Arnhem(-noord) en Oosterbeek waar de huizenprijzen veel hoger zijn. Daar zul je ook niet zo snel een tussenwoning van 170m2 vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Auto is vaak ook een beetje status natuurlijk. Hoewel dat volgens mij wel aan het veranderen is.

Sinds bij mij 'de knop' om is probeer ik ook zo weinig mogelijk met de auto te gaan. Niet om financiële reden, maar meer omdat fietsen ook veel leuker is. Recent zijn we met 3 kinderen op de fiets naar Utrecht gegaan, de rit zelf is al een hoop plezier. Voorheen was de auto de enige en logische keuze, maar met wat creativiteit is de fiets goed te doen (dagje uit dichtbij ipv andere kant van het land en goede fietsen).

Qua werk ben ik wel gebonden aan de auto, 40min auto vs 2uur trein.. Hoewel ik wel de mogelijkheden bekijk om bij goed weer de racefiets te pakken (60km enkele reis).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 19-06-2022 09:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
MarcelP102 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:34:
[...]

Zulke hele gekke prijzen zijn dit toch niet? Zeker voor het groene Doorwerth en die laatste twee woningen. 3150,- per m2 veel? Je bent zo bij Arnhem(-noord) en Oosterbeek waar de huizenprijzen veel hoger zijn. Daar zul je ook niet zo snel een tussenwoning van 170m2 vinden.
In Oosterbeek heb je dit soort huizen niet. In Arnhem ook nauwelijks trouwens en zijn ze veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Miob80 schreef op zondag 11:
[...]
Waarom zou dit een halve ton tot een ton boven de marktwaarde zijn? Als je die laatste 2 bekijkt, de tweede is echt veel groter (172 iov 127 m2) een van de kleinere variant zijn er de laatste maanden om een paar in korte tijd verkocht, voor 375k tot 450k vraagprijs. Ik weet niet wat de verkoopprijs uiteindelijk geworden is, maar 4 ton vraagprijs lijkt me niet gek.

Wat betreft de eerste woningen, ik neem aan dat je het nummer 7 vergelijkt (je linkt 2 keer naar nummer 5). Bij dit woning is de garage omgebouwd naar een kamertje aan de voorkant en een uitbreiding van de achterkamer. Daarmee verandert de garage in woonruimte en wordt het woonoppervlak dus ook groter.

Ik begrijp dat deze bouwstijl buurt jouw favoriete stijl is. Maar dat geldt niet voor iedereen. En Doorwerth is volgens mij best een gewilde plek. Als ik de verkochte woningen zie, dan vind ik de prijsstelling van deze woningen niet overdreven hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Rubbergrover1 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Waarom zou dit een halve ton tot een ton boven de marktwaarde zijn? Als je die laatste 2 bekijkt, de tweede is echt veel groter (172 iov 127 m2) een van de kleinere variant zijn er de laatste maanden om een paar in korte tijd verkocht, voor 375k tot 450k vraagprijs. Ik weet niet wat de verkoopprijs uiteindelijk geworden is, maar 4 ton vraagprijs lijkt me niet gek.

Wat betreft de eerste woningen, ik neem aan dat je het nummer 7 vergelijkt (je linkt 2 keer naar nummer 5). Bij dit woning is de garage omgebouwd naar een kamertje aan de voorkant en een uitbreiding van de achterkamer. Daarmee verandert de garage in woonruimte en wordt het woonoppervlak dus ook groter.

Ik begrijp dat deze bouwstijl buurt jouw favoriete stijl is. Maar dat geldt niet voor iedereen. En Doorwerth is volgens mij best een gewilde plek. Als ik de verkochte woningen zie, dan vind ik de prijsstelling van deze woningen niet overdreven hoog.
Ik vind de prijs ook niet gek. Deze is bijvoorbeeld wat slechter afgewerkt (afgaande op de foto’s) https://www.funda.nl/koop...2450447-patrijzenlaan-25/

En een jaar geleden voor 350.000 verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
supersoco80 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:49:
[...]

In Oosterbeek heb je dit soort huizen niet. In Arnhem ook nauwelijks trouwens en zijn ze veel goedkoper.
Dat er nauwelijks dit soort huizen zijn, geeft dat dan niet juist een goede reden waarom de huizen op de plekken waar ze wél zijn hoger geprijsd zullen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ontopic:

Dergelijke dorpjes zijn historisch gezien ook waar als eerste de klappen vallen. (Naast Zeeland, Oost Groningen ed).
Kan nu anders zijn ivm thuiswerken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 07:46:
Voor productiebedrijven vind ik het logisch dat ze op een locatie gaan zitten die goed met vrachtwagen of schip te bereiken is. Maar de meerkosten voor kantoren vind ik eerlijk gezegd nog wel meevallen.
Terwijl we eigenlijk ook eens zouden moeten nadenken over transport van goederen per spoor. Zeker voor distributie centra waar veel op 1 plek moet komen zou dat lonen.
Kunnen de werknemers ook meteen de trein nemen :P
Uiteraard is een gewilde plek zoals de Zuidas wel heel duur, maar ga je een paar tramhaltes verder zitten, of in een andere stad, dan vind ik het niet echt duur. Bv station Amersfoort is toch een behoorlijk goed bereikbare plek, maar de kantoorruimte is daar nou niet schokkend duurder dan een kantoor op een of ander industrieterrein in de buurt. En als ik kijk naar een plek als station Utrecht, dan vind ik de prijzen in relatie tot de locatie ook niet echt duur.
Alleen is de zuidas amsterdam en daar willen bedrijven graag zitten, amersfoort is geen amsterdam dus dat is niet hetzelfde. Overigens is niet alleen het station belangrijk ook de rit erheen, elke overstap heb je een redelijke kans op 30 minuten vertraging. Als je net de aansluiting mist mag je 30min wachten op de volgende trein.
Die meerkosten zijn in het algemeen een stuk lager dan de meerkosten van het verstrekken van leaseauto's.

Overigens zijn op veel bedrijventerreinen de parkeerplaatsen ook niet gratis. Ik heb het een paar keer meegemaakt dat je als medewerker daarom geen parkeerplaats 'krijgt', maar het kantoor tegelijk beroerd bereikbaar is met het OV. Of dat bv externen geen parkeerplek krijgen. Probeer dan maar eens uit te puzzelen hoe je op kantoor moet komen.
De meerkosten van Leaseauto worden vaak gewoon berekend met het salaris, veel bedrijven geven je gewoon een lease budget wil je groter betaal je bij wil je niets krijg je het bij je salaris erbij.
Het lullige is dat ziekenhuizen ook vaak zo werken, medewerkers moeten betaald parkeren terwijl dat dus ook de verpleging van de nachtdienst is. Die dus moeten beginnen/eindigen op tijden dat er al helemaal geen OV is.
Maar goed dat soort beleid van we willen geen parkeerplaatsen lost zichzelf nu wel op, medewerkers zoeken wel een bedrijf wat ze wel graag wil hebben. Hoewel het ook vaak zo is dat bedrijventerrein niet bedoelt is voor kantoren maar voor productie, daar heb je in verhouding minder mensen nodig per M2 omdat je uit gaat van veel meer machines. Dus dan word er gerekend op X personeel bij de bouw en vervolgens verbouwen ze het naar een kantoorpand met 5X personeel.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 19-06-2022 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 23:17
Enorme villa met slecht energielabel is onverkoopbaar en inmiddels voor de tweede keer in prijs verlaagd:

https://www.funda.nl/koop...8211547-oosteindseweg-21/

20 mei 2021 aangeboden voor €1.325.000
24 maart 2022 verlaagd naar €1.250.000
18 juni 2022 verlaagd naar €1.000.000

25% eraf in een jaar.

En waarschijnlijk ontevreden over de makelaar, want die is ook gewisseld ondertussen.

[ Voor 16% gewijzigd door Compuhair op 19-06-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:19:
[...]

Terwijl we eigenlijk ook eens zouden moeten nadenken over transport van goederen per spoor. Zeker voor distributie centra waar veel op 1 plek moet komen zou dat lonen.
Kunnen de werknemers ook meteen de trein nemen :P
Voor goederen over het spoor hoeft je niet naast een station te zitten. Vaak juist beter van niet, omdat anders de goederentreinen de schaarse ruimte bij de perrons kunnen innemen. Of de dienstregelingen elkaar in de weg zitten.
Alleen is de zuidas amsterdam en daar willen bedrijven graag zitten, amersfoort is geen amsterdam dus dat is niet hetzelfde. Overigens is niet alleen het station belangrijk ook de rit erheen, elke overstap heb je een redelijke kans op 30 minuten vertraging.
Vandaar mijn vergelijking met een intercitystation waar vanuit alle richtingen behoorlijk regelmatig treinen komen.

Wat Amsterdam betreft, ik wou vooral aangeven dat er wel gradaties zijn tussen de dure Zuidas en een afgelegen bedrijventerrein. In Amsterdam zijn er ook genoeg beter betaalbare plekken die toch goed met het OV bereikbaar zijn. Ofwel via een kort ritje met de tram die zeer vaak rijdt, ofwel bij andere stations.

En even een stapje verder kun je je ook afvragen waarom bedrijven per se in Amsterdam zouden moeten willen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Compuhair schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:28:
Enorme villa met slecht energielabel is onverkoopbaar en inmiddels voor de tweede keer in prijs verlaagd:

25% eraf in een jaar.

En waarschijnlijk ontevreden over de makelaar, want die is ook gewisseld ondertussen.
Tja, als je dan de kelder wegdenkt, blijft er een middelmatig huis over met een extreem kleine keuken en vrij kleine slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Het grondoppervlak is 11x5m², in drie lagen, dus dan kom je wel aan de ruimte. Met het verschil dat je op de benedenverdieping óf een garage van 2m75 hebt (beetje lastig voor je landrover), óf een raar kamertje zonder al te veel lichtinval.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het - gezien de snel gestegen rente - heel normaal is dat de markt nu hard op de rem trapt. Verkopers hebben nog 'oude' prijzen in hun hoofd, maar kopers kunnen het niet financieren. Ik heb zelf de verwachting dat alle huizen nu een stuk langer te koop zullen staan - en dat heeft niet zoveel met de huizen zelf te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:27
mitsumark schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Tja, als je dan de kelder wegdenkt, blijft er een middelmatig huis over met een extreem kleine keuken en vrij kleine slaapkamers.
Ik heb eenzelfde gevoel bij dit huis, de lokatie en grond zijn de enigste pluspunten ... Maar om het huis plat te gooien als je er 1M+ voor gaat bieden, is een beetje teveel van het goede.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

Da's geen enorme villa:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/160/337/429_1440.jpg
Da's gewoon een 88 jaar oud vrijstaand huis met een naar huidige postzegelmaatstaven leuke tuin.
Bieden vanaf een miljoen euro. Dat wordt leuk als de rente straks 8% is en de HRA wordt afgeschaft omdat het niet meer op te brengen is.

Dit is een enorme villa: https://www.funda.nl/koop...429382-scheepswerfkade-8/
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/131/341/572_1440.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 19-06-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Rubbergrover1 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:54:
[...]

Dat er nauwelijks dit soort huizen zijn, geeft dat dan niet juist een goede reden waarom de huizen op de plekken waar ze wél zijn hoger geprijsd zullen zijn?
Ik bedoelde dit soort crisisbouw ;)
Dat huis 1 al maaaaanden in de verkoop is, dus ook al voor de oorlog, zegt genoeg lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1

25% eraf in een jaar.

Zo 'enorm' vind ik het niet. Ik denk dat hier een flipper zich in verslikt heeft. De boel op het oog deels moderniseren om een andere doelgroep aan te trekken, en zo veel van het karakter slopen. Maar die doelgroep zit niet te wachten op relatief veel grond en heeft voldoende keus uit andere huizen.

Bovendien is het een net-niet flip: deels de standaard rijtjeshuis kwaliteit en deels de luxere uitstraling die bij zo'n woning past. Maar dan moet je het wel goed en consequent doen.

YouTube: Video Oosteindseweg 21 Bergschenhoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

25% eraf in een jaar.

Tja, deze villa waar wij mee aan het flirten waren (maar te klein en oud) was binnen 4 weken weg: https://www.funda.nl/koop...uis-88174781-oosteinde-49

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 00:22
Rubbergrover1 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Zo 'enorm' vind ik het niet. Ik denk dat hier een flipper zich in verslikt heeft. De boel op het oog deels moderniseren om een andere doelgroep aan te trekken, en zo veel van het karakter slopen. Maar die doelgroep zit niet te wachten op relatief veel grond en heeft voldoende keus uit andere huizen.

Bovendien is het een net-niet flip: deels de standaard rijtjeshuis kwaliteit en deels de luxere uitstraling die bij zo'n woning past. Maar dan moet je het wel goed en consequent doen.

Wat zonde zeg. Als ze in 2017, 100k meer hadden geïnvesteerd was het die 1,2 miljoen zomaar waard geweest.

Slecht verbouwd, of beter; slecht gebruik gemaakt van de mogelijkheden die je hebt als je zo’n pand gaat verbouwen.

Hier kan je opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
supersoco80 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Ik bedoelde dit soort crisisbouw ;)
Dat huis 1 al maaaaanden in de verkoop is, dus ook al voor de oorlog, zegt genoeg lijkt me.
Volgens mij is het meer jouw perceptie dat je dit crisisbouw vindt. Het kan zijn dat het je smaak niet is, maar dat maakt het nog niet meteen crisisbouw. Ik vind het huis zelf een prima huis met zeker bovendien en met een prima tuintje voor zo'n rijtjeswoning. Ik zou wel afknappen op de drukke weg die aan de achtertuin grenst. Daarom zou ik eerder kiezen voor een andere woning. Maar dat is dan wel duurder of met minder ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Paralize_nl schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:03:
[...]

Wat zonde zeg. Als ze in 2017, 100k meer hadden geïnvesteerd was het die 1,2 miljoen zomaar waard geweest.

Slecht verbouwd, of beter; slecht gebruik gemaakt van de mogelijkheden die je hebt als je zo’n pand gaat verbouwen.

Hier kan je opnieuw beginnen.
Er is inderdaad wel wat op te merken aan hoe het ingedeeld is maar op zich geen verkeerd huis. Wel grappig hoe ze dat moestuintje zo netjes hebben voor de foto als je daar niet heel veel tijd in steekt word het heel snel een zooi. Als je het echter leuk vind is dit wel een ideale tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 00:22
Shadowhawk00 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:04:
[...]

Er is inderdaad wel wat op te merken aan hoe het ingedeeld is maar op zich geen verkeerd huis. Wel grappig hoe ze dat moestuintje zo netjes hebben voor de foto als je daar niet heel veel tijd in steekt word het heel snel een zooi. Als je het echter leuk vind is dit wel een ideale tuin.
Zeker eens. Het canvas is prima om er wat gaafs van te maken. Het is getracht maar zonder al teveel visie. Dat maakt het zo zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 21:33
RemcoDelft schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Da's geen enorme villa:
[Afbeelding]
Da's gewoon een 88 jaar oud vrijstaand huis met een naar huidige postzegelmaatstaven leuke tuin.
Bieden vanaf een miljoen euro. Dat wordt leuk als de rente straks 8% is en de HRA wordt afgeschaft omdat het niet meer op te brengen is.

Dit is een enorme villa: https://www.funda.nl/koop...429382-scheepswerfkade-8/
[Afbeelding]
Ben wel benieuwd hoe lang de HRA nog stand gaat houden. Die subsidie is echt zwaar achterhaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:04:
[...]
Er is inderdaad wel wat op te merken aan hoe het ingedeeld is maar op zich geen verkeerd huis.
Daardoor denk ik dat potentiële kopers alsnog wel een grote verbouwing zullen willen uitvoeren. Dan wordt het kostenplaatje wel weer wat hoger. En kun je je afvragen of je niet beter een woning kunt kopen die nog niet verbouwd is en daardoor goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
offtopic:
Ik wist niet dat deze woning eigenlijk verkocht is. Heeft lang geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:27
Sunri5e schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:19:
[...]

Ben wel benieuwd hoe lang de HRA nog stand gaat houden. Die subsidie is echt zwaar achterhaald.
Eigenlijk horen alle subsidies tijdelijk te zijn, dus ze horen ook huursubsidie af te schaffen (het drijft ook de prijs op van huren). De HRA wordt langzaamaan afgeschaft, hopelijk voordat de rente door het dak gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Paralize_nl schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:15:
[...]

Zeker eens. Het canvas is prima om er wat gaafs van te maken. Het is getracht maar zonder al teveel visie. Dat maakt het zo zonde.
Gezien de meubels zijn het waarschijnlijk oudere bewoners geweest en die hebben vaak een andere visie dan de jongere generatie.
Die zijn vaak opgegroeid met een zitkamer en een eetkamer en dat soort dingen, dus echt ruimte in huis voor activiteit waar je tegenwoordig veel meer ziet dat mensen in de woonkamer eten en TV kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
UTMachine schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:23:
[...]

Eigenlijk horen alle subsidies tijdelijk te zijn, dus ze horen ook huursubsidie af te schaffen (het drijft ook de prijs op van huren)
Dat gaat niet, want huurtoeslag is enkel mogelijk voor woningen in de gereguleerde sector. Het puntenstelsel bepaalt daar de prijzen al.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 19-06-2022 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
fsfikke schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:02:
Tja, deze villa waar wij mee aan het flirten waren (maar te klein en oud) was binnen 4 weken weg: https://www.funda.nl/koop...uis-88174781-oosteinde-49
Dan is dit je tweede kans. De straatnaam is bijna hetzelfde ... :)
Shadowhawk00 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:48:
Gezien de meubels zijn het waarschijnlijk oudere bewoners geweest en die hebben vaak een andere visie dan de jongere generatie.
Tenzij het raceautobed en de trampoline voor de Heer des Huizes zijn denk ik dat het toch om een stel met kinderen gaat. En ik denk ook niet dat het een "flip" is geweest.

Dat typisch wit/zwarte kleurpatroon vind ik ook typisch iets van "nu". Op streetview kun je zien dat de stenen wit zijn gekalkt, en alle kozijnen zwart (waarbij de typische jaren '70 suskasten zijn blijven zitten). Dat kun je niet makkelijk meer ongedaan maken. Een jaren '30 huis, maar met alle jaren '30 dingen eruit gehaald, wat een beetje de mode is nu.

En dan ben je bij verkoop afhankelijk van iemand met een groot budget, die toevallig precies dezelfde smaak heeft ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Richh schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:30:
[...]

Dat gaat niet, want huurtoeslag is enkel mogelijk voor woningen in de gereguleerde sector. Het puntenstelsel bepaalt daar de prijzen al.
Klopt, huurtoeslag drijft de prijs niet op het zorgt er alleen voor dat de mensen die het krijgen geen enkele incentive meer hebben om meer te werken. Want als ze ipv 24 naar 30 uur gaan mogen ze het extra salaris meteen weer inleveren. Dus die blijven gewoon lekker doen wat ze doen.

Overigens zijn daar ook wel mogelijkheden voor, puntenstelsel gaat over de kale huur beetje creatief met de regels en je telt er daarna nog servicekosten bij. Is redelijk wat ophef over geweest in utrecht maar ik heb niet de illusie dat het nergens anders ook gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
CVTTPD2DQ schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:42:
[...]

Dan is dit je tweede kans. De straatnaam is bijna hetzelfde ... :)

[...]

Tenzij het raceautobed en de trampoline voor de Heer des Huizes zijn denk ik dat het toch om een stel met kinderen gaat. En ik denk ook niet dat het een "flip" is geweest.

Dat typisch wit/zwarte kleurpatroon vind ik ook typisch iets van "nu". Op streetview kun je zien dat de stenen wit zijn gekalkt, en alle kozijnen zwart (waarbij de typische jaren '70 suskasten zijn blijven zitten). Dat kun je niet makkelijk meer ongedaan maken. Een jaren '30 huis, maar met alle jaren '30 dingen eruit gehaald, wat een beetje de mode is nu.

En dan ben je bij verkoop afhankelijk van iemand met een groot budget, die toevallig precies dezelfde smaak heeft ...
Hebben we het over hetzelfde huis? Misschien dat we over een ander pand praten.
Want dit is erg gedateerd, zeker met de inboedel lijkt het toch wel heel erg als een bejaard stel wat er gewoond heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:47:
[...]

Hebben we het over hetzelfde huis? Misschien dat we over een ander pand praten.
Want dit is erg gedateerd, zeker met de inboedel lijkt het toch wel heel erg als een bejaard stel wat er gewoond heeft.
Die YouTube link is dus juist van 5 jaar geleden, van vóór de verbouwing. Heb ik geplaatst om te laten zien wat ze veranderd hebben. En dat dat op zijn zachtst gezegd niet allemaal verbeteringen zijn
Pagina: 1 ... 109 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg