Sprookjes voor goedgelovige Amerikanen. Begrijp me niet verkeerd, deze man is erg goed in het illustreren van de problemen van de infrastructuur in Noord-Amerika, maar als Nederland zo uitzonderlijk goed bezig zou zijn, zou je dat wellicht kunnen zien in de statistieken over:
woon-werkafstand (Nederland is op z'n best een middenmoter in de Eurozone),
gemiddelde dagelijkse reisafstand (Nederland is op z'n best een middenmoter in de Eurozone),
Gebruik van bezine voor autovervoer per hoofd van de bevolking (2010) (Nederland zit boven het EU-gemiddelde en ook boven bijv. Duitsland. Hadden wij niet de hoogste accijns?), en
Autobezit per hoofd van de bevolking (Nederland zit net iets onder het EU-gemiddelde, maar boven de dunbevolkte rijke Scandinavische landen). Ook met
fijnstof zitten we in de middenmoot van de EU.
Als je de sprookjeswereld van Not Just Bikes (die zich trouwens zelden buiten Amsterdam begeeft, wat gedomineerd wordt door de hier verfoeide appartementenblokken) even laat voor wat-ie is, en denkt aan het Nederland dat we allemaal kennen, met overvolle snelwegen en mensen die een uur forensen normaal vinden, klinkt het ook een stuk aannemelijker dat we misschien geen gidsland zijn als het op gebiedsontwikkeling aankomt.
Heb ik dan geen statistiek gevonden waarin we het wel goed doen?
het aantal dodelijke ongelukken op de weg is in Nederland echt laag. Mooi, die kunnen we op onze hoed zetten.
Conrado schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:56:
In diezelfde jaren 60 stond juist de auto centraal en was ieder marktplein of gracht volgepropt met blik. Zoek maar eens de foto's van Gouda, Groningen of welke stad dan ook uit die tijd op.
Klopt, de auto was toen een statussymbool, die wilde je laten zien. Dat betekent niet dat het autobezit net zo groot was als nu.
Aan het spoornetwerk is juist
ontzettend veel gesloopt sinds de jaren '70, voornamelijk lijnen in het Zuiden en Oosten van het land, terwijl wat erbij gebouwd is
vooral uitbreidingen waren op bestaande verbindingen in de Randstad. Die jaren '70 worden trouwens als referentiekader gebruikt, omdat dat het moment was van een grote NS-reorganisatie om te kunnen concurreren met ... de auto.
Het huidige netwerk zal in sommige opzichten veel beter zijn (bijna overal electrisch, hoogfrequente dienstregeling), maar de
dekkingsgraad is duidelijk slechter. Mensen die klagen dat je met de trein nergens kunt komen moeten voor de grap eens hun favoriete bestemming opzoeken in
de lijst van voormalige spoorwegstations.
Om het weer even terug naar de woningmarkt te brengen: ik denk dat het geen toeval is dat Not Just Bikes zich beperkt tot Amsterdam, omdat een stad met
die opzet zich inderdaad goed werkt als je van de fiets het dominante vervoersmiddel wil maken. Het eindeloos uitbouwen aan de grenzen van de bebouwde kom werkt hier niet anders dan in de VS, en levert wijken op waar de auto steeds noodzakelijker wordt, en die niet goed zullen schakelen als de energie schaars en duur wordt en de economie verslechtert.
Zelf denk ik niet dat dat soort wijken erg "future proof" zijn, maar we gaan het zien.