Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.822.099 views

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:50
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:54:
[...]
Dat hoeft natuurlijk niet, je kan prima verkopen en dan kopen zolang je de overdracht punten maar niet ver uit elkaar hebt liggen. Je zou bijvoorbeeld op dezelfde dag de overdracht kunnen hebben en dus letterlijk de verhuiswagen inladen, de sleutel afgeven + nieuwe sleutel ophalen en meteen uitladen.

Eerst verkopen voorkomt dubbele lasten maar zorgt voor risico van waardestijging tussen verkoop en koop.
En dat is dus een teken van de veranderende markt. Het was de afgelopen jaren namelijk op veel plaatsen helemaal niet zo dat je prima eerst kon verkopen en daarna kopen. Omdat het hoogst onzeker was of je wel binnen afzienbare tijd een geschikte woning kon vinden. En daarbij het hoogste bod hebben.

• Rubbergrover1
dyrc schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:12:
masterplan:
huis kopen met pensioen als starter (en zogenaamd later gaan afdragen)
huis verkopen
keertje zwaaien als je in het vliegtuig stapt naar zuid amerika met je zak geld.

they didn't think this through? wie draagt 't risico dan?
Uiteraard gaat het over het opgebouwde pensioen. Niet over het pensioen dat je nog zou kunnen gaan opbouwen.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:51:
[...]

En dat is dus een teken van de veranderende markt. Het was de afgelopen jaren namelijk op veel plaatsen helemaal niet zo dat je prima eerst kon verkopen en daarna kopen. Omdat het hoogst onzeker was of je wel binnen afzienbare tijd een geschikte woning kon vinden. En daarbij het hoogste bod hebben.
Ik ben het met je eens dat er een verandering in sentiment is in de markt.
Waar het eerst was, we verkopen ons huis toch wel is het nu meer laten we voor de zekerheid eerst verkopen.
Grappig dat dit eigenlijk voornamelijk komt door berichtgeving en niet door de ervaring van de mensen zelf ( bijna niemand verkoopt dagelijks huizen )

Media kan zeker op de huizenmarkt heel veel invloed hebben.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:30

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Uiteraard gaat het over het opgebouwde pensioen. Niet over het pensioen dat je nog zou kunnen gaan opbouwen.
Welke starter heeft er nu werkelijk al pensioen opgebouwd? Echt niemand! Of althans die bedragen zijn zo minimaal dat je net de notaris ervan kunt betalen bij wijze van spreken.

Do { Ping } while ( LOL )

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:47:
[...]

Eigen parkeerplaats, tuin, geen VVE, iets groter ( hoewel 86M2 over 5 kamers 8)7 ), geen boven/onderburen die vervelend doen. Geen beperkingen voor vloerbedekking.

Hoewel een VVE vaak niet heel veel extra kost ( aangezien ze sparen voor onderhoud ) is het toch wel een kostenpost om rekening mee te houden. 120euro per jaar aan administratiekosten per appartement is geen vreemd getal. Kan je zelf schilderen spaar je daar ook paar 100 euro per jaar mee uit.
Geen idee wat een parkeervergunning kost maar dat is ook enkele 10tjes per maand. Dus het scheelt je snel 100 euro per maand aan kosten.
VVE is er sowieso ook, want parkeren is op mandelig terrein. Het probleem is inderdaad 77m2 verdeeld over 5 kamers. Ik heb gewoond op 45m2 verdeeld over 2 kamers. Dan heb je gewoon prima ruimte voor 1-2 personen ipv dat je in een kippenhok woont. Boven/onderburen heb je weinig last van in een modern gebouw en vloerbedekking wil tegenwoordig iedereen toch visgraat pvc.
Rijtjeshuizen van 80m2 kan op zich wel, maar dan moet die 80m2 verdeeld zijn over 2 verdiepingen. Maar goed IMHO moet je alles kleiner dan 120m2 in appartement vorm bouwen, ipv grondgebonden woningen.

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:22:
[...]

VVE is er sowieso ook, want parkeren is op mandelig terrein. Het probleem is inderdaad 77m2 verdeeld over 5 kamers. Ik heb gewoond op 45m2 verdeeld over 2 kamers. Dan heb je gewoon prima ruimte voor 1-2 personen ipv dat je in een kippenhok woont. Boven/onderburen heb je weinig last van in een modern gebouw en vloerbedekking wil tegenwoordig iedereen toch visgraat pvc.
Rijtjeshuizen van 80m2 kan op zich wel, maar dan moet die 80m2 verdeeld zijn over 2 verdiepingen. Maar goed IMHO moet je alles kleiner dan 120m2 in appartement vorm bouwen, ipv grondgebonden woningen.
Een VVE is in dat geval geen groot issue aangezien je geen kosten hoeft te hebben. Je kan gewoon met zijn allen besluiten de VVE op te heffen of een slapende VVE van de maken en dat ieder gewoon zijn eigen parkeerplaats schoon houd. Ken de details niet maar een VVE is volgens mij alleen verplicht als je daadwerkelijk een pand hebt dat onderverdeeld is niet als het alleen een stukje grond is.

Tja de indeling vind ik dubieus maar misschien bedoelen ze het per verdieping, dan is het nog wel te doen, hier om de hoek hebben ze ook van die mini rijtjes gebouwd. Of je wel of geen last van elkaar hebt hangt af van wat de buren willen doen, als je bovenburen fanatiek gaan sporten in de ochtend ( "insanity" bijvoorbeeld) dan word je daar niet gelukkig van.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-05 10:41
[...]

Ik denk dat geen enkel gezin met kleine kinderen het met je eens is ;)

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:23
Harrie_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:42:
[...]

Ik heb nog nooit gehoord van het 'winkeldochterssyndroom' en een Google search levert niets op... Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Gezien de uitleg kort na je bericht verwacht ik dat je het nu al kunt plaatsen ?

Hoe ik het kende (heb wat jaren in een bouwmarkt gewerkt) is voor producten die iets langer dan gemiddeld in de schappen bleven liggen, soms na een aanbieding, soms omdat de verpakking wat beschadigd/ geopend, soms omdat het niet meer hip was. De aanname van klanten was dan "daar moet iets mis mee zijn".
Zo had ik het toegepast op de huizen die (tegenwoordig) iets langer dan een week of wat te koop staan. Funda gangers zien dat het al x weken beschikbaar is en dan moet er wel iets mis zijn. Of, door het bereiken van het einde van de rek in de prijselasticiteit komt er gewoon niemand meer kijken. Een ander idee is dat ze wel komen kijken en bieden zelfs, maar ze doen dat meer uit reflex, met het idee, dan krijg ik het misschien en kan ik in de bedenktijd altijd nog "toedeledokie" zeggen (gebeurde mijn collega, twee keer achter elkaar, dat deed wel zeer).

• Shadowhawk00
tcw82 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:22:
[...]

Gezien de uitleg kort na je bericht verwacht ik dat je het nu al kunt plaatsen ?

Hoe ik het kende (heb wat jaren in een bouwmarkt gewerkt) is voor producten die iets langer dan gemiddeld in de schappen bleven liggen, soms na een aanbieding, soms omdat de verpakking wat beschadigd/ geopend, soms omdat het niet meer hip was. De aanname van klanten was dan "daar moet iets mis mee zijn".
Zo had ik het toegepast op de huizen die (tegenwoordig) iets langer dan een week of wat te koop staan. Funda gangers zien dat het al x weken beschikbaar is en dan moet er wel iets mis zijn. Of, door het bereiken van het einde van de rek in de prijselasticiteit komt er gewoon niemand meer kijken. Een ander idee is dat ze wel komen kijken en bieden zelfs, maar ze doen dat meer uit reflex, met het idee, dan krijg ik het misschien en kan ik in de bedenktijd altijd nog "toedeledokie" zeggen (gebeurde mijn collega, twee keer achter elkaar, dat deed wel zeer).
Je kan natuurlijk ook gewoon onder de vraagprijs bieden en het voor een goedkopere prijs kopen. Zeker als het al X weken op funda staat zie ik weinig reden om te gaan overbieden of zelfs de vraagprijs te bieden. Gewoon 5-10% onder de vraagprijs bieden.

• Rubbergrover1
[...]
Het probleem is inderdaad 77m2 verdeeld over 5 kamers. Ik heb gewoond op 45m2 verdeeld over 2 kamers. Dan heb je gewoon prima ruimte voor 1-2 personen ipv dat je in een kippenhok woont.
Ik denk dat een hoop starters juist veel minder problemen hebben met minder oppervlak per kamer. Maar dat het aantal kamers veel relevanter is. Als je met een of twee kinderen woont, dan wil je voor je zelf en je kind(eren) een slaapkamer en liefst ook nog een werkkamer. Hoe groot de kamers zijn is dan veel minder van belang dan het aantal kamers. In deze huisjes kun je wat dat betreft prima met een jong gezin wonen. En volgens mij voelt jet juist minder klein doordat het over meer verdiepingen verdeeld is.
In de meeste woonwijken zouden deze woningen waarschijnlijk inderdaad over 2 bredere verdiepingen zijn verdeeld. Maar juist door de keus voor deze smalle huizen kunnen ze wel drie huizen kwijt op de ruimte die normaal door 2 huizen wordt ingenomen. Lijkt mij geen slechte oplossing.

Daarnaast zou het inderdaad beter zijn als grond vaker wat efficiënter voor meer appartementen zou worden gebruikt. Maar of een appartementengebouw van 4 lagen dan zo heel veel beter is vraag ik me af.

• Shadowhawk00
Of appartementen beter zijn hangt heel erg af van de locatie. In het centrum van een stad ja daar zullen appartementen beter zijn, ga je iets landelijker kijken dan zijn huizen misschien wat handiger. Zeker omdat je ook genoeg parkeerplekken moet realiseren voor de bewoners van die huizen.

In bepaalde gebieden is het gewoon realiteit dat beide partners een auto hebben om naar hun werk te gaan dus dan heb je gewoon per huis 2 parkeerplekken nodig. Ik ken maar weinig singles die even 300k neerleggen voor een woning.

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:08 ]

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:26
FrankSpin schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:21:
Zijn wel mensen die hem beginnen te knijpen:

https://www.funda.nl/koop/meerstad/huis-88107044-het-sas-4/

Aanvaarding voorjaar 2023 - Dat is toch wel erg lang wachten voor koper zijnde. Waarschijnlijk hebben de huidige bewoners (weer) nieuwbouw gekocht en hiervoor overwaarde nodig. Zou anders niet snappen waarom je hem nu al in de verkoop knalt.

Ook wel mooi: ' Zo-Goed-Als-Nieuwbouwhuis ' - Die had ik nog niet eerder gelezen.
6 ton voor een rijtjeshuis in een afgelegen wijk nabij Groningen. Dacht dat daar de prijzen nog wel enigzins meevielen..

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:37
xiangpo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:29:
[...]

6 ton voor een rijtjeshuis in een afgelegen wijk nabij Groningen. Dacht dat daar de prijzen nog wel enigzins meevielen..
Het is een tweekapper. +100k.

• FrankSpin
  • Niet online
xiangpo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:29:
[...]

Meerstad is zeer populair op dit moment. Eigenlijk zie je dat iedereen met redelijk inkomen + jonge kinderen die kant van de stad optrekt.

Voor je beeld - ze plannen om daar nog 6500 woningen bij te bouwen.

https://toekomstmeerstad.eu/

[ Voor 3% gewijzigd door FrankSpin op 16-06-2022 16:39 ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb geen probleem met 70m2-80m2 rijtjeswoningen. Liever dat met leuke achtertuin dan wat door moet gaan voor een balkon van 1x2. En van vve is dikwijls ellende, vele zijn slapend, hebben de administratie niet op orde. Gedoe met grootschalige renovatie want er is altijd wel een dwarsligger. Nee het voordeel van een koopwoning is voor mij dat je niet met anderen moet bepalen wanneer en hoe je het onderhoud aanpakt. En door corona + avondklok was ik blijer dan ooit met mijn tuintje terwijl ik geen groene vingers heb. Gewoon wat meer buitenruimte is wel zo fijn.

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:40

Aanvaarding voorjaar 2023 - Dat is toch wel erg lang wachten voor koper zijnde. Waarschijnlijk hebben de huidige bewoners (weer) nieuwbouw gekocht en hiervoor overwaarde nodig. Zou anders niet snappen waarom je hem nu al in de verkoop knalt.

Ook wel mooi: ' Zo-Goed-Als-Nieuwbouwhuis ' - Die had ik nog niet eerder gelezen.
Onze makelaar voorspelt dat er nog veel gaan volgen. Soms zelfs de nieuwbouw hut gezien de gestegen prijzen die doorberekend worden aan klant en die kan het dan niet meer betalen en blijft in het oude huis wonen. Interesting times...

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-05 15:31
FitTiv schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:42:
[...]

Onze makelaar voorspelt dat er nog veel gaan volgen. Soms zelfs de nieuwbouw hut gezien de gestegen prijzen die doorberekend worden aan klant en die kan het dan niet meer betalen en blijft in het oude huis wonen. Interesting times...
Een makelaar die voorspellingen gaat doen. Gauw wegrennen.

• geekeep
  • Laatst online: 13:55
[...]

Nieuwbouw spooksteden? :o

---
In de VS is al het e.e.a gaande betreft grote vastgoedtoko's en het ontslaan van personeel vanwege domweg te weinig werk.
https://fortune.com/2022/...ge-rates-interactive-map/

Afkoelende huizenmarkt:
https://fortune.com/2022/...o-the-great-deceleration/

Eigenlijk is het ook wel simpel gezegd in dat artikel:
Simple economics dictates that home price growth (up 19.8% over the past year) can't outpace wage growth (up 4.8% over the past year) by wide margins forever.
---
Ik bedenk mij net dat er een factor is die hier eigenlijk niet besproken is; de drijvende kracht qua vraag door corona, thuiswerken, het besef bij huishoudens dat een groter(e) huis/tuin gewenst is en daarmee een doorstroom op gang is gekomen. Dat zijn veelal degenen geweest die al reeds een huis bezitten en dus overwaarde hadden om mee te nemen in hun financiering.

Nu veel mensen weer naar kantoor kunnen én de rentes stijgen, is de behoefte om door te stromen naar iets groters minder geworden. Wat dat betreft vermoed ik dat de typische koper verschoven is van doorstromer naar mensen die móeten verhuizen (scheiding, baan, etc) en/of starters. Ik denk dat je wel kunt aannemen dat die laatste twee groepen minder te besteden hebben.
Plus, ik heb het al eerder genoemd, maar onderschat emotie niet. Steeds meer berichtgeving over een mogelijke correctie. Geen enkele koper wil natuurlijk op de piek van de markt kopen, dus wachten meer mensen even af.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:04
ColeJ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:58:
[...]

Een makelaar die voorspellingen gaat doen. Gauw wegrennen.
Sowieso apart om het een voorspelling te noemen terwijl het iets is dat altijd al gebeurde. Heel veel mensen gaan toch voor de zekerheid en hebben hun huizen ook de afgelopen jaren al ruim vantevoren in de verkoop gezet. Het valt nu misschien op omdat er op gelet wordt, maar iets nieuws is het echt niet.

[removed]

• Grunwuld
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-07-2023

Bij familie van mij in de buurt ook zo'n geval (aanvaardig voorjaar 2023), maar wel verkocht.

https://www.funda.nl/koop...huis-42720247-it-bynt-34/

• Rubbergrover1
Grunwuld schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Bij familie van mij in de buurt ook zo'n geval (aanvaardig voorjaar 2023), maar wel verkocht.

https://www.funda.nl/koop...huis-42720247-it-bynt-34/
Ik zou zelf ook ongeveer een halfjaar voor oplevering van een nieuwbouwwoning mijn woning te koop gaan zetten. Los van de ontwikkelingen op de woningmarkt. Dan weet je namelijk precies waar je aan toe bent. En een half jaar is nog wel een prima afzienbare tijd waar ik ook als koper niet op zou afknappen.

Maar wellicht dat als je in de flow zit van de 'instortende markt', je zulke advertenties wel als bevestiging van dat beeld gaat zien.

• Z___Z
  • Niet online
Joosie200 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:42:
Ik heb geen probleem met 70m2-80m2 rijtjeswoningen. Liever dat met leuke achtertuin dan wat door moet gaan voor een balkon van 1x2. En van vve is dikwijls ellende, vele zijn slapend, hebben de administratie niet op orde. Gedoe met grootschalige renovatie want er is altijd wel een dwarsligger. Nee het voordeel van een koopwoning is voor mij dat je niet met anderen moet bepalen wanneer en hoe je het onderhoud aanpakt. En door corona + avondklok was ik blijer dan ooit met mijn tuintje terwijl ik geen groene vingers heb. Gewoon wat meer buitenruimte is wel zo fijn.
Je hebt juist meer buitenruimte als je appartementen bouwt. Voor rijtjeshuizen heb je namelijk veel meer straat nodig, omdat je van deur tot deur moet kunnen lopen. Appartementen hebben 1 centrale ingang. De rest van de openbare ruimte kan je inrichten als tuin/park/speeltuin etc.
Afbeeldingslocatie: https://crm.joannarealestate.com.cn/admin/upload/TCQQ/2019-12-19/c4365a81-b596-487e-b1db-d2951efcefd8.jpg

• Rubbergrover1
Shadow_Agent schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:44:
[...]
Welke starter heeft er nu werkelijk al pensioen opgebouwd? Echt niemand! Of althans die bedragen zijn zo minimaal dat je net de notaris ervan kunt betalen bij wijze van spreken.
Uiteraard. Daarom is dit onzalige idee ook totaal niet realistisch voor starters. En zal het eerder worden gebruikt voor doorstromers, die het waarschijnlijk eigenlijk niet echt nodig hebben. Maar die er wel een duurder huis voor kunnen kopen.

Gevolg is dat met deze trucjes bij veel mensen de lasten gelijk blijven, maar tegelijk het inkomen na het pensioen lager wordt. Is dat een verbetering?

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:15:
[...]

Je hebt juist meer buitenruimte als je appartementen bouwt. Voor rijtjeshuizen heb je namelijk veel meer straat nodig, omdat je van deur tot deur moet kunnen lopen. Appartementen hebben 1 centrale ingang. De rest van de openbare ruimte kan je inrichten als tuin/park/speeltuin etc.
[Afbeelding]
Dan heb je het over collectieve buitenruimte, terwijl het bij joosie200 om individuele buitenruimte ging (waar je bij een avondklok ook wat aan hebt)

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-05 07:33
champion16 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:20:
https://nos.nl/artikel/24...-wooncrisis-aan-te-pakken

Ah zo mooi. Na het tweede salaris vol mee te laten tellen, de jubelton erbij lijkt de rek er een beetje uit.
Meer bouwen? Welnee, gewoon lekker meer opties voorstellen om nog meer geld in de markt te pompen en huizen nog duurder te laten worden.

Een deel van je toekomstig pensioen opnemen om meer te bieden...
Als huurder ben je overgeleverd aan grote partijen (die steeds maar meer woningen verzamelen); dat Jan Modaal wat vermogen kan opbouwen in een huis wordt hiermee beperkt. Ook leuk 'En als de oververhitte huizenmarkt is afgekoeld, stellen de banken en deskundigen voor dat verhuurders zelf bepalen hoeveel huur zij vragen in de vrije markt.' Dan is de huurder alsnog de sjaak? De banken vinden het natuurlijk fantastisch om meer vastgoed te financieren voor verhuur.

Overigens: wat is er zo moeilijk om zo veel mogelijk huizen uit de grond te stampen zodat de prijs daalt (i.p.v. al die hervormingen die mooi achter een bureau bedacht worden)? In China bouwen ze soms flats in 19 dagen:
YouTube: Chinese build 57-storey skyscraper in 19 days – timelapse

[ Voor 14% gewijzigd door lama83 op 16-06-2022 17:45 ]

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:15:
[...]

[Afbeelding]
Dat word grotendeels weer gecompenseerd door de extra parkeerplaatsen die je bij een appartementencomplex nodig hebt. En als je kleine kinderen hebt kan je die prima in je eigen tuin laten spelen met indirect toezicht, maar dat ga je niet doen op een algemene speelplaats.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:45:
[...]

Dat word grotendeels weer gecompenseerd door de extra parkeerplaatsen die je bij een appartementencomplex nodig hebt. En als je kleine kinderen hebt kan je die prima in je eigen tuin laten spelen met indirect toezicht, maar dat ga je niet doen op een algemene speelplaats.
Het zal per stad verschillen, maar hier in Utrecht is vrijwel elk apprtementencomplex wat afgelopen 15 jaar is neegezet (en nu in planning staat) voorzien van een parkeer-etage (meestal begane grond) en afgesloten binnentuin, waarmee aan beide genoemde problemen (ruimte voor parkeren + ruimte voor kinderen) ruimschoots oplossing geboden wordt. Uitzondering zijn de appartementen nabij centrum die nagenoeg geheel zonder parkeerplek worden opgeleverd en gericht zijn op mensen zonder auto.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

champion16 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:20:
https://nos.nl/artikel/24...-wooncrisis-aan-te-pakken

Ah zo mooi. Na het tweede salaris vol mee te laten tellen, de jubelton erbij lijkt de rek er een beetje uit.
Meer bouwen? Welnee, gewoon lekker meer opties voorstellen om nog meer geld in de markt te pompen en huizen nog duurder te laten worden.

Een deel van je toekomstig pensioen opnemen om meer te bieden...
Box 1 > box 3 en EWF omhoog.
Oftewel nog meer schulden (aflossingsvrij?) maken gaat lonen.
Zou ik ook adviseren als bank zijnde.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-01 19:02
Shadowhawk00 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:27:
[...]

Het kopen voordat je verkocht hebt komt door het geringe aanbod waardoor mensen eerst wat anders kopen voordat ze iets kopen. Want stel je word een paar keer overboden dan ben je ineens dakloos.
Leuk dat je overwaarde hebt maar als er niets te koop staat dan maakt wat je kan betalen ook niet uit.
Verkopen voordat je koopt doen mensen eerder in een wat stabielere markt waar je huis best 6 maanden of langer te koop kan staan, dan krijg je risico op dubbele lasten.

Op dit moment lijkt het risico op niets kunnen kopen groter dan het risico op dubbele lasten. Dit is altijd perceptie maar dat is ook alleen wat telt wat de mensen denken. En zolang de media blijft roepen dat er geen huizen te koop staan en huizen binnen 2 dagen verkocht worden voor meer dan de vraagprijs zullen mensen dit gedrag niet aanpassen.
Nou ik ging er afgelopen tijd redelijk cynisch in hier in Haarlem, in mijn omgeving waren 4 mensen die iets te koop hadden. 3 woningen zijn na 1-2 dagen bezichtigen direct verkocht 5-10% boven de vraagprijs de vierde verkocht niet en heeft 3 weken gestaan is in prijs verlaagd en daarna ironisch genoeg verkocht boven de initiële vraagprijs.

Dus schiet mij maar lek in mijn omgeving nul effect stijgende rente en zoete broodjes. Ik denk dat hier de kans toch groter is dat je misgrijpt op huis twee dan dat je moeite hebt om je oude te verkopen.

• Laapo
[...]

Niet gebruikelijk dat er extra kosten mogen worden doorberekend aan de koper. Er zijn voor zover ik weet alleen maar luchtballonnetjes geweest over een Oekraïne clausule in nieuwe aanneemovereenkomsten.

Dit in geval van projectmatige bouw. Zelfbouwers is een geval apart, maar die kunnen altijd nog gaandeweg de plannen aanpassen, goedkopere materialen gebruiken etc.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:23
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:56:
[...]

Je kan natuurlijk ook gewoon onder de vraagprijs bieden en het voor een goedkopere prijs kopen. Zeker als het al X weken op funda staat zie ik weinig reden om te gaan overbieden of zelfs de vraagprijs te bieden. Gewoon 5-10% onder de vraagprijs bieden.
Voor kopers zeker een optie, als het er nog opstaat dan.

• Shadowhawk00
[...]

Lijkt me toch lastig, je hebt namelijk gewoon een overeenkomst om een woning te kopen binnen X tijd voor bedrag Y. Veel bestaande nieuwbouw zijn gestart voordat oekraine een ding was dus die hebben gewoon standaard contracten. Dus tja dat is gewoon het risico voor de aannemer dan, hij maakt ook de grote winst dus hij mag ook het risico dragen.

Ook wel leuk detail, bij een koop overeenkomst moet je als je in gebreke blijft vaak 10% van het bedrag betalen dus als jij besluit je huis achteraf toch niet te verkopen of te kopen dan mag je wel even 10% aftikken.

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-04 17:46
sprhnk schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:20:
[...]

Nou ik ging er afgelopen tijd redelijk cynisch in hier in Haarlem, in mijn omgeving waren 4 mensen die iets te koop hadden. 3 woningen zijn na 1-2 dagen bezichtigen direct verkocht 5-10% boven de vraagprijs de vierde verkocht niet en heeft 3 weken gestaan is in prijs verlaagd en daarna ironisch genoeg verkocht boven de initiële vraagprijs.

Dus schiet mij maar lek in mijn omgeving nul effect stijgende rente en zoete broodjes. Ik denk dat hier de kans toch groter is dat je misgrijpt op huis twee dan dat je moeite hebt om je oude te verkopen.
Is ook zo. Vaak is de verlaagde vraagprijs ook een manier om meer mensen te laten bezichtigen die heus wel iets kunnen/willen overbieden maar dat de vorige vraagprijs (waar je als koper verwacht te moeten overbieden) net buiten je bereik lag van wat je wilde betalen.

Ik zie vooral stabilisatie van koopprijzen, reeelere vraagprijzen en huizen die rondom die vr.pr. Weg gaan, wat prima is imo. Met inflatie erbij en dus ook navenant stijgende lonen (bij ons tegen de 10% erbij incl nominale verhoging) is dat ook een gezonde ontwikkeling voor de markt.

De grote depressie waar men op denkt te moeten wachten kan maar beter niet komen, dan kan je nooit meer een huis kopen en hebben we hele andere problemen met zn allen.

• Laapo
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:15:
[...]
Maar wellicht dat als je in de flow zit van de 'instortende markt', je zulke advertenties wel als bevestiging van dat beeld gaat zien.
Merk dat ik hier ook wel wat last van heb. Staat er een woning net wat langer op Funda dan valt dat nu meteen op. Terwijl mijn Funda filter normaal gesproken altijd op 5 dagen heeft gestaan.

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:45:
[...]

Dezelfde hoeveelheid mensen hebben niet opeens meer auto’s als ze niet meer op de grond wonen. Je moet voor je appartementen wel evenveel grond alloceren als voor je rijtjeswoning om een eerlijke vergelijking te maken. Daar gaat het vaak mis.

Maar goed ik heb medelijden met degene die dit soort crisiswoningen gaan kopen op basis van de mooie renders. Probeer maar eens voor 2 volwassenen en 2 kinderen in die keuken te koken en eten. Teken er maar eens een standaard IKEA eettafel in voor 4 personen.
Voor 2 personen is het wel te doen, maar ja dan heb je toch liever een grote woonkamer en 2 slaapkamers ipv 5 hokjes? Ik zou voor dit geld eerder een jaren 60 tochtige woning kopen zonder eigen parkeerplaats op mandelig terrein wel in de buurt van een supermarkt en andere voorzieningen van een bestaande wijk.

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:29:
[...]

Dezelfde hoeveelheid mensen hebben niet opeens meer auto’s als ze niet meer op de grond wonen. Je moet voor je appartementen wel evenveel grond alloceren als voor je rijtjeswoning om een eerlijke vergelijking te maken. Daar gaat het vaak mis.

Maar goed ik heb medelijden met degene die dit soort crisiswoningen gaan kopen op basis van de mooie renders. Probeer maar eens voor 2 volwassenen en 2 kinderen in die keuken te koken en eten. Teken er maar eens een standaard IKEA eettafel in voor 4 personen.
Voor 2 personen is het wel te doen, maar ja dan heb je toch liever een grote woonkamer en 2 slaapkamers ipv 5 hokjes? Ik zou voor dit geld eerder een jaren 60 tochtige woning kopen zonder eigen parkeerplaats op mandelig terrein wel in de buurt van een supermarkt en andere voorzieningen van een bestaande wijk.
Nou meer met appartementen kan je veel meer woningen kwijt op dezelfde oppervlakte wat vaak gedaan word. Dus dan heb je natuurlijk meer mensen en meer autos die je kwijt moet. Dus de stelling dan heb je veel meer ruimte voor tuintjes valt ook wel weer mee.

Ik heb ook een oudere woning, even isoleren en klaar. Laag energiegebruik en wel een grote tuin en dito woning. Nu kan ik hier gewoon met vrienden een diner houden of een borspel spelen met genoeg ruimte op tafel. Dat is inderdaad wat jij zegt een stuk lastiger in de mini huizen die ze nu bouwen.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
praliwi schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:36:
Ik denk dat geen enkel gezin met kleine kinderen het met je eens is ;)
Maar een vrij klein deel van de bevolking heeft kinderen, en we hebben in Nederland twee keer zoveel "gezinswoningen" als gezinnen. Ik denk dat het heel goed is als we niet alles wat er gebouwd wordt voor dit kleine clubje - dat in alles al op z'n wenken bediend wordt - geschikt maken.

• Shadowhawk00
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:46:
[...]

Maar een vrij klein deel van de bevolking heeft kinderen, en we hebben in Nederland twee keer zoveel "gezinswoningen" als gezinnen. Ik denk dat het heel goed is als we niet alles wat er gebouwd wordt voor dit kleine clubje - dat in alles al op z'n wenken bediend wordt - geschikt maken.
Hangt af van wat je een gezin noemt natuurlijk, bovendien hebben we ook te maken met veel ex-stellen met co-oudersschap waardoor er op 2 plaatsen ruimte moet zijn voor de kinderen.
Overigens kan je ook gewoon met 2 personen een gezin vormen en wat ruimer willen wonen ik zie niet in waarom je woningen zou willen bouwen die maar voor enkele jaren geschikt zijn. Daar kun je beter huurwoningen van maken.

• CVTTPD2DQ
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:49:
Hangt af van wat je een gezin noemt natuurlijk, bovendien hebben we ook te maken met veel ex-stellen met co-oudersschap waardoor er op 2 plaatsen ruimte moet zijn voor de kinderen.
2,5 miljoen in totaal, en dat is inclusief eenoudergezinnen en gescheiden stellen. Op 5 miljoen eengezinswoningen.
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:49:
Overigens kan je ook gewoon met 2 personen een gezin vormen en wat ruimer willen wonen ik zie niet in waarom je woningen zou willen bouwen die maar voor enkele jaren geschikt zijn.
Waarom zouden ze maar voor enkele jaren geschikt zijn?
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:49: Daar kun je beter huurwoningen van maken.
Uitstekend idee. We hebben een groot tekort aan huurwoningen. We hebben een tekort aan betaalbare woningen in het algemeen, en een tekort aan handjes om ze te bouwen.

Dus ja, als de bouwvakkers in de tijd dat ze 4 ruime "gezinswoningen" opleveren 7 krappe maar betaalbare appartementen kunnen bouwen, lijkt het me niet meer dan redelijk dat we ze dat laatste laten doen.

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:46:
[...]

Uiteraard wordt ook niet alles wat gebouwd wordt voor gezinnen gebouwd. Er zijn legio voorbeelden van woningen die niet voor gezinnen bedoeld zijn.

Het 'bouwen voor gezinnen' is bovendien niet (alleen) om die gezinnen op hun wenken te bedienen. Het is bewust Vinex-beleid om mensen die met een hoog inkomen goedkope stadswoningen 'bezet houden' uit die woningen weg te lokken, zodat er meer betaalbare woningen beschikbaar zouden komen. En een groot deel van die 'scheefwoners' zijn nu eenmaal tweeverdiener. Die kun je 'weglokken' met ofwel grotere/comfortabelere woningen (dus vaak eengezinswoningen) ofwel luxere woningen (bv appartementen in het duurdere segment). Aangezien het gros van de mensen dan toch liever voor groter kiest, is het begrijpelijk dat er buiten de stadscentra ook vooral grotere woningen gebouwd werden en worden.

Daar komt nog bij, als ik naar mijn eigen omgeving kijk, dan kiest bijna iedereen die daar de mogelijkheid voor heeft voor een ruimere woning. Ook stellen en alleenstaanden kiezen vaak bewust voor een eengezinswoning. Een enkele alleenstaande kiest voor een ruim appartement, waar je ook prima als stel (en zelfs met een kind) zou kunnen wonen. De term 'eengezinswoning' dekt de lading wat dat betreft ook helemaal niet, omdat ook stellen en alleenstaanden bewust voor een grondgebonden woning kiezen.

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Nou meer met appartementen kan je veel meer woningen kwijt op dezelfde oppervlakte wat vaak gedaan word. Dus dan heb je natuurlijk meer mensen en meer autos die je kwijt moet. Dus de stelling dan heb je veel meer ruimte voor tuintjes valt ook wel weer mee.

Ik heb ook een oudere woning, even isoleren en klaar. Laag energiegebruik en wel een grote tuin en dito woning. Nu kan ik hier gewoon met vrienden een diner houden of een borspel spelen met genoeg ruimte op tafel. Dat is inderdaad wat jij zegt een stuk lastiger in de mini huizen die ze nu bouwen.
En dit is dus jammer genoeg het probleem van hoogbouw in Nederland. Als we omhoog bouwen geven we de mensen die in die hoogbouw wonen niet dezelfde m2 grond oppervlakte als die mensen in rijtjeshuizen met postzegeltuin. Als je wel gelijke hoeveelheid grond gebruikt kan je wel aantrekkelijke hoogbouw maken.

Vrienden kunnen ook komen bbq’en in de gezamenlijke tuin. Doordat niet iedereen dezelfde dag vrienden uitnodigt heb je ook voor vrienden meer ruimte.

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:29:
Het 'bouwen voor gezinnen' is bovendien niet (alleen) om die gezinnen op hun wenken te bedienen. Het is bewust Vinex-beleid om mensen die met een hoog inkomen goedkope stadswoningen 'bezet houden' uit die woningen weg te lokken, zodat er meer betaalbare woningen beschikbaar zouden komen. En een groot deel van die 'scheefwoners' zijn nu eenmaal tweeverdiener. Die kun je 'weglokken' met ofwel grotere/comfortabelere woningen (dus vaak eengezinswoningen) ofwel luxere woningen (bv appartementen in het duurdere segment). Aangezien het gros van de mensen dan toch liever voor groter kiest, is het begrijpelijk dat er buiten de stadscentra ook vooral grotere woningen gebouwd werden en worden.
Ingewikkeld verhaal. Tien jaar lang is de woningmarkt "af", het ministerie van VROM opgeheven, en is er een sterfhuisconstructie voor de woningbouwverenigingen, maar blijkbaar wordt er vanuit de bouwkeetjes van de projectontwikkelaars uitgekiend sociaal beleid gevoerd door voornamelijk ruime, lucratieve huizen te bouwen.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:29:
Daar komt nog bij, als ik naar mijn eigen omgeving kijk, dan kiest bijna iedereen die daar de mogelijkheid voor heeft voor een ruimere woning.
Jouw (en mijn) omgeving is dan ook niet representatief voor de woningnood. Het gaat om mensen die niet de mogelijkheid en de keuze hebben. Die echt al blij zouden zijn met een klein appartement tegen een redelijke huur.

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:47:
[...]

En dit is dus jammer genoeg het probleem van hoogbouw in Nederland. Als we omhoog bouwen geven we de mensen die in die hoogbouw wonen niet dezelfde m2 grond oppervlakte als die mensen in rijtjeshuizen met postzegeltuin. Als je wel gelijke hoeveelheid grond gebruikt kan je wel aantrekkelijke hoogbouw maken.

Vrienden kunnen ook komen bbq’en in de gezamenlijke tuin. Doordat niet iedereen dezelfde dag vrienden uitnodigt heb je ook voor vrienden meer ruimte.
Probleem is dat ook al zou je de zelfde m2 grondoppervlakte gebruiken, die ruimte vaak bijna volledig gebruikt wordt door parkeerplekken. Met als argument dat een parkeerkelder zo duur is. Maar dan vergeet je dat een appartement in een mooie (park-)omgeving waarschijnlijk ook veel meer waard is dan een appartement dat tussen de parkeerplaatsen staat.

Zelfde zie je trouwens bij eengezinswoningen. Parkeren onder de woningen is zogenaamd veel te duur, dus worden grote lappen grond verspild aan parkeerplekken. Terwijl je daar waarschijnlijk ook heel wat extra woningen had kunnen bouwen, waarvan de verkoop de parkeerkelders makkelijk had kunnen financieren.

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:13:
Jouw (en mijn) omgeving is dan ook niet representatief voor de woningnood. Het gaat om mensen die niet de mogelijkheid en de keuze hebben. Die echt al blij zouden zijn met een klein appartement tegen een redelijke huur.
Daarom is het dus juist verstandig om mensen uit die kleine en goedkope woningen 'weg te lokken'. Bestaande bouw is in de regel nou eenmaal veel goedkoper en betaalbaarder dan nieuwbouw. En dat was dus precies de gedachte achter de Vinex.

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:51

Lol, dit is een huis van een mede-Tweaker. Zie verkoop topic :P

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

• Rubbergrover1
FrankSpin schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:39:
[...]

Meerstad is zeer populair op dit moment. Eigenlijk zie je dat iedereen met redelijk inkomen + jonge kinderen die kant van de stad optrekt.

Voor je beeld - ze plannen om daar nog 6500 woningen bij te bouwen.

https://toekomstmeerstad.eu/
Vergeleken met andere woningen in Tersluis/Meerstad vind ik de prijsstelling behoorlijk 'ambitieus'. Vooral omdat het boven toch minder ruim over komt dan andere woningen in de 6 ton prijscategorie. Ik vraag me af of ze zichzelf zo niet uit de markt prijzen.

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-05 07:33
[...]

Vrienden kunnen ook komen bbq’en in de gezamenlijke tuin.
Ik vraag me af hoe goed dat gaat werken dat delen; bij een eigen huis ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen tuin. Net zoals de huurfietsen: die worden afgeragd want 'het is toch niet van mijzelf'.

• Shadowhawk00
[...]

Daarom moet je ook geen nieuwbouw kopen maar bestaande woning dan heb je wat meer ruimte dan een postzegel. Ik verwacht dat zeker de wat oudere woningen meer in trek gaan zijn vanwege de ruimere tuin. Label A is leuk, kunnen BBQen in je eigen tuin is leuker :P

Zeker in de zomer zal je zien dat veel meer mensen tegelijk willen BBQen, het weekend telt maar 2 dagen en de meeste mensen zullen vrijdag/zaterdag willen BBQen. En je krijgt gegarandeerd gezeur over de inrichting van de tuin, sommige mensen zitten liever op het gras andere zien liever tegels. En een tuinman elke 6 weken in de zomer kost ook wel wat, iets wat je met de flat samen mag betalen.
Nee dan liever een eigen tuin, ik kan BBQen wanneer ik wil en kan de tuinset gewoon lekker laten staan in de tuin.

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-05 10:41
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Daarom moet je ook geen nieuwbouw kopen maar bestaande woning dan heb je wat meer ruimte dan een postzegel. Ik verwacht dat zeker de wat oudere woningen meer in trek gaan zijn vanwege de ruimere tuin. Label A is leuk, kunnen BBQen in je eigen tuin is leuker :P

Zeker in de zomer zal je zien dat veel meer mensen tegelijk willen BBQen, het weekend telt maar 2 dagen en de meeste mensen zullen vrijdag/zaterdag willen BBQen. En je krijgt gegarandeerd gezeur over de inrichting van de tuin, sommige mensen zitten liever op het gras andere zien liever tegels. En een tuinman elke 6 weken in de zomer kost ook wel wat, iets wat je met de flat samen mag betalen.
Nee dan liever een eigen tuin, ik kan BBQen wanneer ik wil en kan de tuinset gewoon lekker laten staan in de tuin.
Dit. Ik ken niemand die blij wordt van enkel een gezamenlijke tuin, lijkt mij ook verschrikkelijk :P Snap dat het bij kan dragen aan problemen op de huidige markt, maar dan zal men dit soort concessies moeten doen. Dan maar niet in een grote stad wonen, dan kan je nog prima nieuwbouw regelen met een grote tuin.

• Shadowhawk00
praliwi schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:24:
[...]

Dit. Ik ken niemand die blij wordt van enkel een gezamenlijke tuin, lijkt mij ook verschrikkelijk :P Snap dat het bij kan dragen aan problemen op de huidige markt, maar dan zal men dit soort concessies moeten doen. Dan maar niet in een grote stad wonen, dan kan je nog prima nieuwbouw regelen met een grote tuin.
Inderdaad het is een keuze, ruimere en goedkoper wonen maar verder van de stad wonen of duurder en kleiner maar wel in een stad. Alleen moet die keuze er nu wel zijn en die is er gewoon niet echt nu.
Overigens zouden we dat niet voor sociale woningen moeten doen, als je geen werk hebt in de stad misschien maar gewoon buiten de stad gaan wonen.

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-12-2025
ING laat er als een van de marktleiders geen gras overgroeien: aangekondigde hypotheekrente verhoging vanaf 21 juni 2022 met 0,4% !

http://www.rentebox.nl/Re...8FB-92BD-1993B52ACC28.pdf

• CVTTPD2DQ
Ik heb er wel een paar bezocht, en het werkte eigenlijk fantastisch. Verschil is wel dat het om een soort woongroepen ging, waar een behoorlijke mate van gelijkgestemdheid was. Uiteraard was er een mooie gezamenlijke moestuin, een klimboom voor de kids, een schuurtje voor de fietsen. Veel groen, bijna geen steen, en niet al te aangeharkt.

Als jij zes kinderen hebt, en je wil van je achtertuin het liefst één grote trampoline maken, terwijl je buurman juist kiezels wil harken in z'n zentuintje met boeddhapagode, en je andere buurman een buitenkeuken voor z'n grote groene ei, dan schuurt het natuurlijk veel meer.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:01

FreakNL

Well do ya punk?

De hypotheekrente gaat nog verder de lucht in.. Momenteel is de marktrente hoger dan mijn eigen rente.. Dat is echt heel lang geleden.. Ik mag nu dan ook kosteloos omzetten, maar dat heeft weinig zin :+

Enige waar ik over twijfel is om 1 deel (45k) om te zetten naar variabel.. Maar de winst daarin is minimaal en de kans dat de variabele rente ook de lucht ingaat is groot..

Ik kan me overigens niet aan de indruk ontrekken dat deze rentes er toch echt voor moeten gaan zorgen dat de huizenmarkt op zijn minst afkoelt...

Laten we eens een simpele eensgezinswoning nemen in de randstad. Niet eens in de stad, maar gewoon een randgemeente:
https://www.funda.nl/koop...-42856442-bizetstraat-49/

Zonder eigen inleg komt dat op ruim 2000 aan hypotheeklasten.. Wie gaat dat betalen voor een simpel rijtjeshuis? En als doorstromer zit je niet op een woning als dit te wachten....

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-02 11:38
FreakNL schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:10:
Laten we eens een simpele eensgezinswoning nemen in de randstad. Niet eens in de stad, maar gewoon een randgemeente:

Zonder eigen inleg komt dat op ruim 2000 aan hypotheeklasten.. Wie gaat dat betalen voor een simpel rijtjeshuis?
Ik schat in dat mensen die een hypotheek van 465.000 kunnen krijgen, een netto inkomen hebben van 5.000 per maand. Dan kan je best 1.700 netto betalen voor je hypotheek.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Natuurlijk kan dat. Maar dat is niet wat ik bedoel.

• CVTTPD2DQ
Zonder eigen inleg komt dat op ruim 2000 aan hypotheeklasten.. Wie gaat dat betalen voor een simpel rijtjeshuis? En als doorstromer zit je niet op een woning als dit te wachten....
Dit is natuurlijk wel rijtje+. Langer en breder dan gemiddeld zodat je zonder uitbouw al aan 120m2 komt. Alles recent en nieuw afgewerkt. Parkeerplaats op eigen grond voor én achter. Ik vermoed dat je in dezelfde gemeente ook "simpele rijtjeshuizen" hebt die voor een stuk minder gaan.

• Kian87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-07-2025
Compuhair schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:23:
[...]

Ik schat in dat mensen die een hypotheek van 465.000 kunnen krijgen, een netto inkomen hebben van 5.000 per maand. Dan kan je best 1.700 netto betalen voor je hypotheek.
Vergeet niet dat van die 1700 netto ongeveer 1200 euro aflossing is (=verkapt sparen). Nog altijd beter dan minimaal 1500 huur betalen voor zo een type woning 8)

*correctie* 2000 huur

https://www.funda.nl/huur...2769-donizettistraat-128/

[ Voor 10% gewijzigd door Kian87 op 17-06-2022 12:42 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:37
De hypotheekrente gaat nog verder de lucht in.. Momenteel is de marktrente hoger dan mijn eigen rente..
Momenteel is die ING rente 3x zo hoog als onze rente 8)7
Ik kan me overigens niet aan de indruk ontrekken dat deze rentes er toch echt voor moeten gaan zorgen dat de huizenmarkt op zijn minst afkoelt...
Dat móét wel. De maandlasten die tegenwoordig nodig zijn, maken het alternatief 'vrije sector huren' helemaal niet zo gek meer.

"Doorstromers" voldoen niet allemaal aan het beeld wat we er soms bij hebben.

Neem nou 2 jonge mensen, waarvan er 1 ongeveer een jaar of 3 geleden een appartement heeft gekocht. Die neemt ondanks de gestegen rente nog altijd een ton extra mee. Tel daar een beetje spaargeld en/of jubelton bij op, en deze woning (die zoals genoemd wel een beetje starterswoning+ is anno 2022) is nog steeds heel goed haalbaar, zelfs met netto maandlasten <1000.

Als ze beide een appartement hebben, zijn ze zelfs beide doorstromers en wordt deze hefboom nog sterker.

Het toont vooral aan hoe onbereikbaar redelijk 'normale' woningen zijn geworden voor wie nog niet op de huizenmarkt-trein is gestapt. Om dat af te koelen, hebben we vermoedelijk wel wat meer dan een jaar nodig waarin échte starters uiteindelijk stoppen met het financieren van overwaarde. Zolang er overwaarde bestaat kunnen dit soort prijzen nog heel lang blijven bestaan.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:12

Wat nu een probleem gaat vormen is dat er geen andere woningen bijgebouwd gaan worden die goedkoper zijn. Als ik kijk naar Utrecht dan komt er soms een project met "betaalbare koopwoningen" voorbij. Die koopwoningen zitten dan tussen de 50-80 m2 en hebben dan geen tuin, maar de v.o.n. prijs is al wel snel 350k. Doe daar nog het standaard kostenplaatje van een nieuwbouwwoning overheen en je komt al op een kostprijs voor de koper van 400k. Dat zijn de goedkoopste woningen die er op dit moment gebouwd worden in de hele omgeving Utrecht.

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-02 17:25
Vorig jaar een hypotheek gesloten van € 455.000 tegen gemiddeld (56% aflosvrij) 1,6%, bijbehorende maandlast € 1.055. Zou ik dit nu exact hetzelfde aanvragen, dan betaal ik tegen gemiddeld ~3,95% maar liefst € 1.792. Een verschil van € 737 per maand ofwel 70% meer! Het spreekt bijna voor zich dat we dit nooit hadden gedaan, de zeer lage rente was echt een trigger voor ons om te kunnen verhuizen. Het zou ook niet eens passen op inkomen nu trouwens.

• Kian87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 25-07-2025
Het toont vooral aan hoe onbereikbaar redelijk 'normale' woningen zijn geworden voor wie nog niet op de huizenmarkt-trein is gestapt. Om dat af te koelen, hebben we vermoedelijk wel wat meer dan een jaar nodig waarin échte starters uiteindelijk stoppen met het financieren van overwaarde. Zolang er overwaarde bestaat kunnen dit soort prijzen nog heel lang blijven bestaan.
[/quote]

Juist. Starters worden steeds meer uit de markt gedrukt, terwijl de markt steeds meer het domein wordt voor doorstromers. De rente stijging heeft vooral een (negatief) effect op de leencapaciteit. Doorstromers vangen dit voornamelijk op met de te (verwachtte) overwaarde.

De HRA zorgt ervoor dat de impact op de maandelijkse lasten (vooralsnog) beperkt blijven.

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-05 19:07
coazter schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:45:
Vorig jaar een hypotheek gesloten van € 455.000 tegen gemiddeld (56% aflosvrij) 1,6%, bijbehorende maandlast € 1.055.
Zou ik dit nu exact hetzelfde aanvragen, dan betaal ik tegen gemiddeld ~3,95% maar liefst € 1.792. Een verschil van € 737 per maand. Het spreekt bijna voor zich dat we dit nooit hadden gedaan, de zeer lage rente was echt een trigger voor ons om te kunnen verhuizen. Het zou ook niet eens passen op inkomen nu trouwens.
En toen kocht je nog veel meer huis voor dat geld ook..

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:25

Dit soort huizen gaan vooral naar jonge mensen met kinderen of kinderwens die nu op een appartement in de stad zitten. Dan moeten ze misschien 100k meer financieren dan de hypotheek voor hun huidige flatje wat nog niet half zo groot is en geen tuin heeft. En waar de kinderen niet buiten kunnen spelen in de straat/wijk.

Als je al een rijtjeshuis hebt, zul je inderdaad niet snel doorstromen naar een ander rijtjeshuis (of je moet je huidige locatie zat zijn en hierin een veel betere locatie zien).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:02:
[...]

Dit is natuurlijk wel rijtje+. Langer en breder dan gemiddeld zodat je zonder uitbouw al aan 120m2 komt. Alles recent en nieuw afgewerkt. Parkeerplaats op eigen grond voor én achter. Ik vermoed dat je in dezelfde gemeente ook "simpele rijtjeshuizen" hebt die voor een stuk minder gaan.
5.15 is toch niet heel breed? En lang vind ik ook wel meevallen, het zit net onder de 10 meter..

Volgens mij is dit heel erg standaard voor jaren '90 woningen.

Ik vind dit een hele normale rijtjeswoning verder.. Er is niks mis mee en het staat in een goeie wijk.

Maar je hebt de tuin op het oosten, een berging die met 2 fietsen vol zit en het gaat ook al naar de 40 jaar 35 jaar oud.. Akkoord, wel een oprit (1 maar, die aan de achterkant zie ik niet hoor, daar zit gewoon een brandgang).

Begrijp me niet verkeerd, prima huis (ik woon vergelijkbaar).. Maar tegen de 5 ton? Nee. Wat @Kian87 en @Richh ook zeggen.

In dezelfde gemeente gaan rijtjeshuizen zeker voor minder, maar niet in deze wijk

Hier nog een paar pareltjes:
https://www.funda.nl/koop...88102984-brahmsstraat-59/
https://www.funda.nl/koop...08912-jan-van-kanrede-77/
https://www.funda.nl/koop...2726192-brahmsstraat-160/
https://www.funda.nl/koop...700096-paganinistraat-60/
https://www.funda.nl/koop...2777813-chopinstraat-213/

Ik vind dit bizarre prijzen voor "simpele" rijtjeswoningen..

Let wel, er is niks mis mee he, ik zeg niet dat het "slechte" woningen zijn..

Maar we zijn wel een beetje van het pad afgeraakt op deze manier.. Maargoed, daarom heeft deze topic-reeks ook 6 delen :)

Uiteraard: de krapte heeft er ook mee te maken.. Maar de grooste "boosdoener" is mijns inziens toch echt de lage rente geweest.

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 17-06-2022 14:53 ]

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:09
Kian87 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:52:
Juist. Starters worden steeds meer uit de markt gedrukt, terwijl de markt steeds meer het domein wordt voor doorstromers. De rente stijging heeft vooral een (negatief) effect op de leencapaciteit. Doorstromers vangen dit voornamelijk op met de te (verwachtte) overwaarde.

De HRA zorgt ervoor dat de impact op de maandelijkse lasten (vooralsnog) beperkt blijven.
Doorstromers doen echter niets aan de huizen voorraad. En ook voor iedereen die duurder gaat wonen is de hoge huizenprijs onder de streep negatief (bij gelijke rente). Doorstromers zorgen er echter in de regel voor dat de kleinere huizen op de markt komen ten kosten van de grotere huizen. Toch is aan die kleinere huizen een groter gebrek.

Oftewel; tenzij je als starter op zoek bent naar een huis van >400k, heb je als starter eerder profijt van de doorstromers dan last.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04-2025
Laapo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Voor mijn gevoel zou een VvE in geval van nieuwbouw wel als weggegooid geld voelen. De eerste jaren zijn er geen onderhoudskosten etc maar vul je de pot wel op. En als je dan 5-10 jaar later verhuisd krijg je daar niets voor terug.
Ik ken mensen die in 2018 nieuwbouw hebben gekocht zonder VvE. Nu zie je allemaal putten op het parkeertrein rondom de afvoerputten. Het wordt nu zo erg dat het schade kan veroorzaken aan je auto als je over zo'n put rijdt. Nu komt er uiteindelijk toch VvE want die putten moeten toch echt gerepareerd worden. Gevolg is nu een onverwachte kostenpost want repareren is duurder dan onderhouden.

• Z___Z
  • Niet online
lama83 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Ik vraag me af hoe goed dat gaat werken dat delen; bij een eigen huis ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen tuin. Net zoals de huurfietsen: die worden afgeragd want 'het is toch niet van mijzelf'.
Vergelijk het liever met het Vondelpark of andere grotere parken in de stad. Je moet wel hufterproof meubulair neerzetten en er moet inderdaad een tuinman komen. Maar een tuinman is niet zo duur als je maar met genoeg mensen kan delen.
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Ja veel mensen gaan in de zomer BBQ'en. Dat wordt vaak gedaan met vrienden/familie. Het moet dan wel heel toevallig zijn dat iedereen dan naar jou gaan en naar jouw buren gaan op die dag. Sommigen gaan ook weg natuurlijk.

Een gezamenlijke tuin werkt alleen vanaf hogere middelklasse, want anders wordt het denk ik ook niet heel prettig. Je deelt toch ook je kantoorruimte en je computer (cloud) zonder problemen.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:37
Kian87 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:52:
Die overwaarde wordt uiteindelijk wel betaald door de starters. Uiteindelijk neemt het aantal starters dat het gewenste geld wil bieden af, waardoor het biedvermogen van doorstromers óók weer afneemt (en dubbel: ze kunnen minder extra lenen, en ze hebben minder overwaarde).
De vicieuze cirkel die de afgelopen paar jaar dubbel omhoog ging (+ meer leenvermogen, + meer overwaarde) kan net zo goed dubbel omlaag.

Uiteindelijk duurt dat proces simpelweg een tijdje, misschien wel meerdere jaren voordat een aanzienlijk aandeel van de overwaarde 'verdampt'. Maar het eindresultaat is een meer gebalanceerde markt waarin twee dezelfde profielen grofweg dezelfde kansen en mogelijkheden krijgen. Goed voor iedereen d:)b

Het is alleen bijzonder lullig voor de mensen die al zo lang op zoek zijn en eigenlijk gewoon nú toe willen treden.
Klopt, zij het dat de rente in slechts 6 maanden zo kneiterhard gaat dat ondans de HRA het echt wel om aanzienlijke bedragen gaat.
Bijkomend voordeel is gelukkig wel dat aflossingsvrij voor starters een heel stuk onaantrekkelijker is geworden, dat maakt prijzen uiteindelijk een stuk stabieler.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• ColeJ
Nog heel even en ik krijg post van de bank denk ik. Dan gaan ze mij boeterente betalen voor oversluiten })

Ik vraag me af of politiek Den Haag wel rekening heeft gehouden met de stijgende rente. Het potje HRA kan weer gevuld worden...

[ Voor 37% gewijzigd door ColeJ op 17-06-2022 13:42 ]

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-05 17:18

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Dit. Hebben we niets geleerd van alle jaren 60 en 70 expirimenten met hoogbouw?

Al had ik de optie om op ongeveer dezelfde locatie in een veel 'luxere' flat te gaan wonen ga ik toch voor een rijtjeshuis. Waarom?
  • Geen mogelijkheid tot expresie of een eigen identiteit voor mijn woning, en daarmee gedeeltelijk mezelf. Leuk dat ik wellicht een keuken in een andere kleur op precies dezelfde plek kan bouwen i(.v.m. afvoer) en een bank in andere stof kan kiezen dan mijn honderden buren maar eigenlijk leven we allemaal in precies hetzelfde appartement met precies dezelfde indeling, want je kan simpelweg niets anders.
  • Daadwerkelijk contact met de buren i.p.v. elkaar anoniem slechts in de lift tegenkomen
  • Niet afhankelijk van diezelfde (soms pies)lift
  • Indien gezin; geen wegrottende kinderen op 20 hoog maar lekker in de eigen tuin spelen
  • Alleen buren naast mij, niet ook nog eens boven mij, ik wil hun slaapkamergeluiden en gestamp niet horen
  • Human scale & criminaliteit & ratten-in-een-kooi gevoel
  • Donker op de lage verdiepingen
  • Gezamelijke tuin is natuurlijk een wassen neus, zie bovenstaande reacties
  • Verplicht +-€200,- betalen aan een VVE die mij als een nummer behandeld en zaken kan bepalen over MIJN eigendom
  • Over eigendom gesproken; je hebt eigenlijk gewoon niets. Ja de inhoud van een betonnen bunker en als je mazzel hebt een betonnen plateautje met een hek eromheen, er is geen vierkante centimeter echte grond van jou
Zo kan ik nog wel even doorgaan :)

Ik wordt al claustrofobisch als ik er aan denk. We hebben al een enorme bevolkingsdichtheid, niet alles hoeft eruit te zien als buitenwijk Madrid, Amsterdam-Oost

[ Voor 11% gewijzigd door silverball op 17-06-2022 23:10 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• ColeJ
silverball schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:46:
[...]

Al had ik de optie om op ongeveer dezelfde locatie in een veel 'luxere' flat te gaan wonen ga ik toch voor een rijtjeshuis. Waarom?

Verplicht +-€200,- betalen aan een VVE die mij als een nummer behandeld en zaken kan bepalen over MIJN eigendom

Ik wordt al claustrofobisch als ik er aan denk. We hebben al een enorme bevolkingsdichtheid, niet alles hoeft eruit te zien als buitenwijk Madrid, Amsterdam-Oost
Hier gaat het al mis. Je hebt geen eigendom gekocht, je hebt het appartementsrecht gekocht.

• silverball

silverball

ColeJ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:50:
[...]

Hier gaat het al mis. Je hebt geen eigendom gekocht, je hebt het appartementsrecht gekocht.
True, nog een mooi argument; waarom zou je gebakken lucht, iets virtueels kopen i.p.v. een eigen huis met grond ?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

FreakNL schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:07:
[...]
5.15 is toch niet heel breed? En lang vind ik ook wel meevallen, het zit net onder de 10 meter..

Volgens mij is dit heel erg standaard voor jaren '90 woningen.
[...]
De breedte is ongeveer 5,50m en inderdaad dat is niet exceptioneel breed. We noemen die breedte trouwens ook wel de 'beukmaat' in de bouw; dat is de buitenmaat van de woning of (bij een tussenwoning) de afstand tussen het hart van beide woningscheidende muren.

Voor tussenwoningen is een beukmaat van 5,50m of 6m vrij standaard alhoewel je ze toch ook weleens tegenkomt met een beuk van pak
'm beet 6,50m. Ik vermoed trouwens dat dat ook te maken heeft met de standaard lengtes van kanaalplaten, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Misschien dat @Señor Sjon daar nog iets zinnigs over kan zeggen.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Binnenmaat is 5.15

Dat is eigenlijk wat ik persoonlijk relevant vind, je kunt die kast moeilijk in je spouwmuur kwijt :+

Buitenmaat is alleen handig om net een extra zonnepaneel kwijt te kunnen :+

[ Voor 56% gewijzigd door FreakNL op 17-06-2022 14:00 ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]

• Alleen buren naast mij, niet ook nog eens boven en onder mij
  • Geen mogelijkheid tot expresie of een eigen identiteit voor mijn woning, en daarmee gedeeltelijk mezelf. Leuk dat ik wellicht een keuken in een andere kleur op precies dezelfde plek kan bouwen i(.v.m. afvoer) en een bank in andere stof kan kiezen dan mijn honderden buren maar eigenlijk leven we allemaal in precies hetzelfde appartement met precies dezelfde indeling, want je kan simpelweg niets anders.
  • Daadwerkelijk contact met de buren i.p.v. elkaar anoniem slechts in de lift tegenkomen
  • Niet afhankelijk van diezelfde (soms pies)lift
  • Indien gezin; geen wegrottende kinderen op 20 hoog maar lekker in de eigen tuin spelen
  • Alleen buren naast mij, niet ook nog eens boven mij, ik wil hun slaapkamergeluiden en gestamp niet horen
  • Human scale & criminaliteit & ratten-in-een-kooi gevoel
  • Donker op de lage verdiepingen
  • Gezamelijke tuin is natuurlijk een wassen neus, zie bovenstaande reacties
  • Verplicht +-€200,- betalen aan een VVE die mij als een nummer behandeld en zaken kan bepalen over MIJN eigendom
  • Over eigendom gesproken; je hebt eigenlijk gewoon niets. Ja de inhoud van een betonnen bunker en als je mazzel hebt een betonnen plateautje met een hek eromheen, er is geen vierkante centimeter echte grond van jou
Zo kan ik nog wel even doorgaan :)

Dit inderdaad. Van een 'kleinschalig' appartementencomplex van max. 4 verdiepingen op een goede locatie in de stad kan ik soms de charme nog wel inzien, maar die torenhoge flats... :r

Ik ben zelf opgegroeid met konijnen en mesthanen en telkens als ik met dit weer langs zo'n grote flat rijd waarbij al die balkonnetjes bemand zijn dan zie ik in m'n hoofd die oude kippenkooi uit m'n jeugd voor me :Y)

Goed, ik snap dat er voor sommige mensen ook geen of weinig andere opties zijn, maar er zijn natuurlijk ook mensen die er gewoon voor kiezen, en dat laatste zal ik nooit goed begrijpen. Zal wel een gevoelsdingetje zijn...

• Señor Sjon
  • Laatst online: 08-05 15:34
Kanaalplaten zijn 120cm breed. Lengte gaat tot ca 7,2m overspanning. Ze overspannen de breedte van de wonng. Een beetje woning is 6-8 kanaalplaten diep.

De beukmaat van een ~5.15m woning is 5,4m. Een vrij standaard maat. Je ziet wel dat deze inmiddels van 5.1 naar 4.8m aan het zakken is om nog enigszins betaalbare woningen te maken.

Vergeet niet, we hebben in 2003 forse wijzigingen in het bouwbesluit gehad. Woningen werden 20cm per laag hoger, deuren ook en trappen 'luier'. Hierdoor is je trap al 3 m2 ipv de 2m2 die het vroeger was. Overloop erbij en je gaat al van 4 naar 6 m2 ruimtegebruik. Met verplicht gasloos komt daar nog een paar meer bij voor de binnenunit van de warmtepomp, boiler, omvormer, etc. Zeker bij kleinere woningtypes wordt de verhouding tussen woonruimte en bijbehorende ruimtes steeds schever.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

FreakNL schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:58:
Binnenmaat is 5.15

Dat is eigenlijk wat ik persoonlijk relevant vind, je kunt die kast moeilijk in je spouwmuur kwijt :+

Buitenmaat is alleen handig om net een extra zonnepaneel kwijt te kunnen :+
Ja de binnenmaat is natuurlijk meer praktische info, maar als je praat over de breedte van een woning dan gebruiken we nu eenmaal de beukmaat. Net zo goed als dat er altijd de inhoud van een woning (in m³) wordt benoemd en er over bruto salaris wordt gepraat, terwijl netto een stuk meer praktische info biedt.

• ObiTewodros
Harrie_ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:06:
[...]

Ja de binnenmaat is natuurlijk meer praktische info, maar als je praat over de breedte van een woning dan gebruiken we nu eenmaal de beukmaat. Net zo goed als dat er altijd de inhoud van een woning (in m³) wordt benoemd en er over bruto salaris wordt gepraat, terwijl netto een stuk meer praktische info biedt.
Oke maar dat verandert niets aan het feit dat er niets bijzonder is aan die woning, want een "beukmaat" van 5,5 meter is vrij standaard.

• Señor Sjon
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:17:
[...]

Probleem is dat ook al zou je de zelfde m2 grondoppervlakte gebruiken, die ruimte vaak bijna volledig gebruikt wordt door parkeerplekken. Met als argument dat een parkeerkelder zo duur is. Maar dan vergeet je dat een appartement in een mooie (park-)omgeving waarschijnlijk ook veel meer waard is dan een appartement dat tussen de parkeerplaatsen staat.

Zelfde zie je trouwens bij eengezinswoningen. Parkeren onder de woningen is zogenaamd veel te duur, dus worden grote lappen grond verspild aan parkeerplekken. Terwijl je daar waarschijnlijk ook heel wat extra woningen had kunnen bouwen, waarvan de verkoop de parkeerkelders makkelijk had kunnen financieren.
Parkeerkelders zijn een PITA om te bouwen en kosten bakken met geld.

• ObiTewodros
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:08:
[...]

Parkeerkelders zijn een PITA om te bouwen en kosten bakken met geld.
PITA?

• Señor Sjon
Pain in the Ass.

Oftewel relatief duur en bewerkelijk. Je moet bemalen vanwege grondwater, je hebt brandweervoorschriften en je krijgt een onoverzichtelijk gebied die het veiligheidsgevoel weinig goed doet.

@Harrie_ De bredere maten die je rept zijn in de regel woningen met houten vloeren. Die hebben een smalle en brede beuk vanwege de houten vloeren. De muur tussen hal en woonkamer is dan dragend. Deze zijn grofweg 2,4+4+spouw = ~6.6m breed.

• silverball

silverball

Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:17:
[...]

In o.a. Lelystad heeft men in de jaren 60 en 70 blokken opgeleverd waar men de auto onder de straat of huis kwijt kon. Tegenwoordig is daar onder andere door de onderhoudskosten en sociale veiligheidsissues niets meer van over.

• ObiTewodros
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Pain in the Ass.

Oftewel relatief duur en bewerkelijk. Je moet bemalen vanwege grondwater, je hebt brandweervoorschriften en je krijgt een onoverzichtelijk gebied die het veiligheidsgevoel weinig goed doet.
Misschien dan standaard 4 verdiepingen bouwen waarvan begane grond een garage is en je woonkamer op de eerste verdieping. Dus een gezamelijke begane grond die als parkeerterrein functioneert en dat daarboven alle huizen gebouwd zijn inclusief tuin etc.

Of is dat een raar gedachte van mij? :')

• Rubbergrover1
[...]

Ik denk dat een hoop mensen liever in een appartement mét een gezamenlijke tuin wonen dan in een appartement zonder gezamenlijke tuin.

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:52:
[...]
Als jij zes kinderen hebt, en je wil van je achtertuin het liefst één grote trampoline maken, terwijl je buurman juist kiezels wil harken in z'n zentuintje met boeddhapagode, en je andere buurman een buitenkeuken voor z'n grote groene ei, dan schuurt het natuurlijk veel meer.
Dat schuurt dan niet alleen bij een gezamenlijke tuin. Als de ene buurman ieder weekend barbecuet, bij de andere buren constant zes kinderen in de tuin stuiteren en je zelf liefst in alle rust een boek in de tuin leest, dan heb je óók een probleem als iedereen zijn eigen tuin heeft.

• silverball

silverball

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Ik denk dat een hoop mensen liever in een appartement mét een gezamenlijke tuin wonen dan in een appartement zonder gezamenlijke tuin.
Uiteraard, maar het is verre van een alternatief voor een eigen tuin. Diezelfde hoop mensen willen waarschijnlijk nog liever een tuin van hunzelf i.p.v. een VVE parkje.

Mijn punt is gewoon dat we zeker een tijd krijgen dat de middenstand in een flat moet gaan leven en Nederland eruit gaat zien als een gemiddelde Spaanse stad. Maar een tuin (en eigendom ipv gebruiksrecht) is gewoon een echte luxe waar we in Nederland best gehecht aan zijn en vele waarschijnlijk niet vrijwillig afstand van gaan doen.

[ Voor 27% gewijzigd door silverball op 17-06-2022 14:37 ]

• Señor Sjon
ObiTewodros schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:20:
[...]

Misschien dan standaard 4 verdiepingen bouwen waarvan begane grond een garage is en je woonkamer op de eerste verdieping. Dus een gezamelijke begane grond die als parkeerterrein functioneert en dat daarboven alle huizen gebouwd zijn inclusief tuin etc.

Of is dat een raar gedachte van mij? :')
Dat zijn drive-in woningen en het kenmerk van die huizen is dat iemand die er woont, niet hetzelfde soort woning terugkoopt. ;) Oftewel, men is toch altijd weer blij om gelijk met maaiveld te wonen.

• ObiTewodros
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:32:
[...]

Dat zijn drive-in woningen en het kenmerk van die huizen is dat iemand die er woont, niet hetzelfde soort woning terugkoopt. ;) Oftewel, men is toch altijd weer blij om gelijk met maaiveld te wonen.
Zou het wel een manier kunnen zijn om het goedkoper te maken voor starters?

• silverball

silverball

[...]

Afbeeldingslocatie: http://temzo.eu/wp-content/uploads/2016/02/driveindoorsnede-20160210.jpg
Hier zie ik wel wat in, maar dat zal de woning niet goedkoper maken. Dan heb je iig een beetje binding met je achtertuin. De voortuinen/voorkant blijft dan wel een kille boel helaas.

• Señor Sjon
ObiTewodros schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:38:
[...]

Zou het wel een manier kunnen zijn om het goedkoper te maken voor starters?
Tsja, wat is een starter? Welk budget? Just asking, want per gemeente ligt die grens anders en wordt vaak de NHG-grens gebruikt als startcategorie. Die is ook wat geïnflateerd de laatste tijd. Laatst heb ik vijf minuten een ambtenaar uit staan lachen die een eengezinswoning voor starters wilde voor 180-200k VON en dan ook nog allerlei bijdragen voor grond e.d.. Alleen al de BTW is 30-35k.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:16
[...]

Dat is ook wel logisch. Ik vermoed dat je eenzelfde trend ziet als je kijkt naar mensen die in een jaren 60/70 woning wonen en waar ze naartoe verhuizen. Die gaan vrijwel allemaal naar modernere huizen. En laat nu de jaren 60/70 veel drive-in hebben en de moderne vrijwel niet.

• silverball

silverball

Caelorum schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:57:
[...]

Dat is ook wel logisch. Ik vermoed dat je eenzelfde trend ziet als je kijkt naar mensen die in een jaren 60/70 woning wonen en waar ze naartoe verhuizen. Die gaan vrijwel allemaal naar modernere huizen. En laat nu de jaren 60/70 veel drive-in hebben en de moderne vrijwel niet.
Dat zal deels ook wel zo zijn, maar je kan ook niet ontkennen dat men die dingen nauwlijks meer nieuw neerzet. Je hebt gewoon geen binding met de tuin.

• CVTTPD2DQ
Caelorum schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:57:
Statistiek van de kouwe grond, natuurlijk. Drive-inwoningen waren ook in de jaren 70 de grote uitzondering. En de meeste mensen die verhuizen kiezen natuurlijk voor een ander type woning, en anders wel een ander bouwjaar. Als je tevreden bent met wat je hebt blijf je zitten.

Maar iets serieuzer: auto's zijn natuurlijk fors dikker geworden, dus de meeste garages kunnen niet meer gebruikt worden zoals bij de bouw was bedoeld.

• Rubbergrover1
silverball schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:28:
[...]

Uiteraard, maar het is verre van een alternatief voor een eigen tuin. Diezelfde hoop mensen willen waarschijnlijk nog liever een tuin van hunzelf i.p.v. een VVE parkje.

Mijn punt is gewoon dat we zeker een tijd krijgen dat de middenstand in een flat moet gaan leven en Nederland eruit gaat zien als een gemiddelde Spaanse stad. Maar een tuin (en eigendom ipv gebruiksrecht) is gewoon een echte luxe waar we in Nederland best gehecht aan zijn en vele waarschijnlijk niet vrijwillig afstand van gaan doen.
Het punt is dat je het vooral moet relateren aan het alternatief dat je op die locatie kunt realiseren. En wat je voor 'soort' bewoners zoekt.

Als je in een buitenwijk een appartementencomplex met park bouwt, dan zullen daar vaak juist mensen willen gaan wonen die bewust geen tuin willen hebben. Die zullen eerder blij zijn dat ze geen 'gedoe' hebben en juist graag een gezamenlijke tuin willen hebben.

Als je in een stadscentrum een appartementencomplex met park bouwt, dan komt het er in de praktijk op neer dat het alternatief is een appartementencomplex zonder park of als ander alternatief dat er maar voor de helft van de mensen eengezinswoningen komen, die dan ook maar een postzegeltuintje waar je niets aan hebt aan buitenruimte hebben. Ik denk dat je dan vaak beter kunt kiezen voor ofwel een appartementencomplex in het centrum met gezamenlijk park, ofwel een eengezinswoning buiten het centrum.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:16
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:55:
[...]
Statistiek van de kouwe grond, natuurlijk. Drive-inwoningen waren ook in de jaren 70 de grote uitzondering.
[...] Maar iets serieuzer: auto's zijn natuurlijk fors dikker geworden, dus de meeste garages kunnen niet meer gebruikt worden zoals bij de bouw was bedoeld.
Elke grotere stad heeft wel een wijk met die dingen. Het was toen vrijwel allemaal doorzonwoning met of zonder inpandig garage (drive-in in dat geval) of maisonettes.

De garages zijn inderdaad niet meer voor auto's geschikt. Iedereen gebruikt ze hier als opslagplaats of vergroten de tuinkamer die erachter ligt. Wat ik ook veel zie gebeuren is een balkon met trap en deur bij de woonkamer heb je nog steeds "binding" (voor zover dat wat waard is).

• Laapo
coazter schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:45:
Vorig jaar een hypotheek gesloten van € 455.000 tegen gemiddeld (56% aflosvrij) 1,6%, bijbehorende maandlast € 1.055. Zou ik dit nu exact hetzelfde aanvragen, dan betaal ik tegen gemiddeld ~3,95% maar liefst € 1.792. Een verschil van € 737 per maand ofwel 70% meer! Het spreekt bijna voor zich dat we dit nooit hadden gedaan, de zeer lage rente was echt een trigger voor ons om te kunnen verhuizen. Het zou ook niet eens passen op inkomen nu trouwens.
Gek genoeg moeten we hogere rentes vooral als inflatie verlagend zien. Als de huizenprijzen niet crashen dan is wonen gewoon fors duurder geworden de afgelopen paar maanden. Nu zullen de economisch onderlegden uiteraard meteen claimen dat dit geen inflatie is, want het zit niet in de cijfers etc.

Mensen gaan niet gauw een hoger loon verlangen omdat tickets of tanken 2 tientjes duurder is geworden, maar wel om een woning te kunnen kopen. Ofwel, deze rentestijgingen kunnen de aanzet zijn om de gevreesde loonprijsspiraal te doen ontketenen.

• Shadowhawk00
Richh schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:41:
Dat móét wel. De maandlasten die tegenwoordig nodig zijn, maken het alternatief 'vrije sector huren' helemaal niet zo gek meer.
Nou ja de gestegen rente betekend ook dat er steeds minder mensen de hoge prijzen kunnen betalen, je hebt er maar 1 nodig maar dan moet er wel 1 zijn die het kan betalen. Voor het lagere segment minder een issue dan voor het hogere segment verwacht ik.
"Doorstromers" voldoen niet allemaal aan het beeld wat we er soms bij hebben.

Neem nou 2 jonge mensen, waarvan er 1 ongeveer een jaar of 3 geleden een appartement heeft gekocht. Die neemt ondanks de gestegen rente nog altijd een ton extra mee. Tel daar een beetje spaargeld en/of jubelton bij op, en deze woning (die zoals genoemd wel een beetje starterswoning+ is anno 2022) is nog steeds heel goed haalbaar, zelfs met netto maandlasten <1000.
100.000 in 3 jaar voor een appartement? Mijn appartement heeft dat nog niet gedaan in 9 jaar laat staan in 3 jaar tijd. Niet overal zijn appartementen 400k he, je hebt genoeg gebieden waar ze nog onder de 300k zitten nu. ( ja dat is nog veel te veel )
Als ze beide een appartement hebben, zijn ze zelfs beide doorstromers en wordt deze hefboom nog sterker.

Groot deel van de overwaarde komt natuurlijk ook gewoon door de inflatie zelf, inflatie januarie 2021-2022 = 10% woningwaarde 2021-2022 +14% dus een groot deel in toe te schrijven daaraan.

Maar inderdaad de woningen moeten gewoon bereikbaar worden voor starters, niet door de mensen met een woning het leven zuur te maken maar door gewoon te zorgen dat starters voldoende kunnen lenen en er voldoende goedkope woningen beschikbaar komen voor die starters. Als ze niet met 100en hoeven te overbieden voor 5 woningen maar er gewoon 100 woningen beschikbaar zijn dan stijgt de prijs niet extreem meer.

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
De Hypotheekshop: hypotheekverstrekkers verhogen rente massaal

Zelf voor nieuwbouw november voor 1,59% tegen 20 jaar vastgezet (80% gefinancierd). Zou nu bij NN 4,08% zijn. Stond eerder deze week nog op 3,63%. Gaat nu wel heel hard omhoog.

We moeten ons huis nog verkopen. Ondanks dat ik vrij nuchter ben word het toch wel spannend. Hebben gelukkig nu een goedkoop huis wat zelfs bij een daling niet tegenop te huren is.

• CVTTPD2DQ
Welke experimenten? We hebben in Nederland vanaf de jaren '60 juist amper hoogbouw neergezet. Zefls in Amsterdam (stad met een hoge dichtheid en ook toen woningnood) werden stadsuitbreidingen als Nieuw-West en Noord uit die tijd als grondgebonden tuindorpen ingericht.

In andere landen (en in Nederland voor de oorlog) durfden ze wel appartementen te bouwen. Dat ging ook prima. Dat het "sociale problemen" zou oproepen is een heel Nederlands fabeltje van eind 20e eeuw.
silverball schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:28:
Toch mooi hoe je appartementen als iets 'dreigends' kunt ervaren. En de gemiddelde Nederlander denkt er net zo over. Wil je ergens hoogbouw (of zelfs maar een appartementenblok) neerzetten, dan kun je rekenen op protestacties. Als het in het bestemmingsplan al niet rigoureus is uitgesloten.

64% van de woningvoorraad is grondgebonden ... we kunnen in het huidige bouwtempo 25 jaar lang alleen maar appartementen bouwen, en dan nog woont de meerderheid van Nederland in een grondgebonden woning.

De kans op Madrileense toestanden is echt niet zo groot.
Caelorum schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:06:
Elke grotere stad heeft wel een wijk met die dingen. Het was toen vrijwel allemaal doorzonwoning met of zonder inpandig garage (drive-in in dat geval) of maisonettes.

De garages zijn inderdaad niet meer voor auto's geschikt. Iedereen gebruikt ze hier als opslagplaats of vergroten de tuinkamer die erachter ligt. Wat ik ook veel zie gebeuren is een balkon met trap en deur bij de woonkamer heb je nog steeds "binding" (voor zover dat wat waard is).
Er staan hier in de buurt nog een paar die duidelijk wat duurder waren dan de 'gewone' drive-inwoning. Een stuk breder, en de auto's passen nog. Eerlijk gezegd vind ik dat wel aantrekkelijke woningen.

Maar verder denk ik dat autobezit z'n piek heeft bereikt. Tussen milieueisen en thuiswerken gaat het denk ik alleen maar afnemen, en hebben we straks een hoop loze ruimte in onze woonwijken. Dan hebben parkeerplaatsen nog het voordeel dat je er ook een moestuintje van kunt maken.

Wat je bij jaren '20/'30 woningen nog wel eens ziet, zijn overdekte brandgangetjes waar je uitstekend je fiets droog kunt neerzetten. Eerlijk gezegd vind ik die een stuk toekomstvriendelijker, en zou ik ze graag een tweede kans gunnen.
Pagina: 1 ... 108 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg