Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.822.123 views

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-05 13:45
Sport_Life schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:46:
Het hele cynische is trouwens dat degene die NU kopen over 5-10 jaar de "haves" zijn en degene die nu afwachten op een daling van 40% over 5 jaar weer gaan klagen over de tweedeling in de maatschappij en dat de prijzen zo hard gestegen zijn ;).
Zo gaat dat al 50 jaar (sinds mijn ouders in de jaren 80 met >10% rente een woning lieten bouwen).
Waren de mensen in 2008 ook de haves?

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-05 11:50
Miks schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:43:
[...]

Die paniek is echt volledig terecht. We hebben jaren op een roze wolk geleefd: gratis geld!!

Nu breekt na jaren deze absurde situatie. Het realisme komt terug in de markt. Dat doet altijd pijn. Nu is dat niet anders.

Momenteel is daarom echt het slechtste moment om een huis te kopen. Zie ook de grafiek van @Masvic . De rente gaat alleen maar verder stijgen, de prijzen kunnen niet anders dan zakken.
Ik mis in het betoog de waarom dat reden voor paniek is. Is het zo erg als dit gebeurt? En als dit gebeurt, is het dan nu een slecht moment op te kopen?

Als je nu koopt, dan kun je nog een hypotheek afsluiten met voor lange tijd relatief lage rente. Met een meeverhuisbare hypotheek kun je dan in de toekomst juist beter uit zijn, als je zou willen verhuizen. Als de rest van de kopers tegen -ik noem maar wat- 6% moet lenen en jij kunt nog tegen 3,5% lenen, dan maakt dat een eventuele doorstroomwoning voor jou veel betaalbaarder. Zeker als de huizenprijzen dan flink gedaald zouden zijn.

Belangrijk lijkt mij wel dat je voldoende eigen vermogen hebt en ook voldoende op de lening aflost, zodat je niet 'onder water' komt te staan op het moment dat je zult moeten/willen verhuizen.

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-02 11:38
-

[ Voor 102% gewijzigd door Compuhair op 15-06-2022 09:58 ]

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 16:50
champion16 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Leuk die cao verhogingen. Maar 8% in drie jaar is helemaal niet zoveel als de inflatie 7-8% is en dingen zoals de gasprijs verdrievoudigen. Uiteindelijk gaat men meer kijken naar de maandelijkse kosten.
8% is op het volledige salaris. Het gasverbruik is daar maar een fractie van. Bij ons kunnen we de hogere kosten prima opvangen met de cao verhogingen aangezien ons salaris niet volledig op gaat aan energie en boodschappen.
Uiteraard kan het anders zijn als je een hoog energieverbruik hebt en je honderden euro's meer per maand moet betalen.

• Rubbergrover1
offtopic:
Oeps, onbewust blind getypt met mijn hand op de verkeerde plek. Bedankt voor het attenderen.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-05 19:40
champion16 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:50:
Ja, want ze hadden een vast contract. Als je in een crisis kunt kopen/bouwen zul je in betere economische tijden ook goed boeren. De verschillen op de huizenmarkt ontstaan niet omdat mensen 'slim' in de crisis kopen. Ze zijn ook voor een groot deel ontstaan door gunstig financieringsbeleid in het verleden, en het rentebeleid van de ECB. En dat is wat mensen (iig ik) oneerlijk vinden.

Overigens hebben wij in Nederland de NIBUD-normen, die in belangrijke maten de effecten van de extreem lage rentes gedempt hebben. En de HRA, die de impact van de rentestijging nu gaat dempen.

Hebben ze in de VS ook zoiets? Vast niet, dat ruikt teveel naar overheidsbemoeienis. De crash elders zou wel eens een stuk harder kunnen zijn dan hier.

• champion16
Nuevocasa schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:53:
[...]

8% is op het volledige salaris. Het gasverbruik is daar maar een fractie van. Bij ons kunnen we de hogere kosten prima opvangen met de cao verhogingen aangezien ons salaris niet volledig op gaat aan energie en boodschappen.
Uiteraard kan het anders zijn als je een hoog energieverbruik hebt en je honderden euro's meer per maand moet betalen.
Uiteraard! Als je het met de verhogingen nu nog goed kan betalen dan is dat geen enkel probleem.

Misschien had ik het beter moeten verwoorden, maar doelde op mensen die daar nu tegen het randje lopen. Of net moeten starten.

Ik denk toch dat mensen nu wat voorzichtiger zullen zijn met kopen (oa energielabel).
Verduurzaming zal veel geld kosten, verbouwen is duurder geworden.
De Fed zal vandaag geloof ik een verhoging aankondigen (0.75% erbij zijn de verwachtingen). Meer zijn al aangekondigd.
Wij in de EU zullen op een gegeven moment ook hierin mee moeten gaan.

• Rubbergrover1
[...]

Probleem is wel dat die hogere (energie-)lasten bijna alle goederen en diensten raken en de prijsstijgingen dus in nagenoeg alle uitgaven terugkomen. Daarom kom je op een gemiddelde inflatie van bv 8% uit.

Maar in het kader van de woningmarkt is het dan natuurlijk wel weer grappig dat de hypotheeklasten voor de meeste mensen vast liggen en niet stijgen en dat de huren ook maar een beperkte stijging (mogen) hebben. Dus hoe hoger je woonquote, hoe minder last je relatief hebt van de inflatie.

• champion16
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Ja, want ze hadden een vast contract. Als je in een crisis kunt kopen/bouwen zul je in betere economische tijden ook goed boeren. De verschillen op de huizenmarkt ontstaan niet omdat mensen 'slim' in de crisis kopen. Ze zijn ook voor een groot deel ontstaan door gunstig financieringsbeleid in het verleden, en het rentebeleid van de ECB. En dat is wat mensen (iig ik) oneerlijk vinden.

Overigens hebben wij in Nederland de NIBUD-normen, die in belangrijke maten de effecten van de extreem lage rentes gedempt hebben. En de HRA, die de impact van de rentestijging nu gaat dempen.

Hebben ze in de VS ook zoiets? Vast niet, dat ruikt teveel naar overheidsbemoeienis. De crash elders zou wel eens een stuk harder kunnen zijn dan hier.
Yes, nu zien we het tegenovergestelde. Waar in de jaren na 2008 de rente omlaag ging is daar nu niet/geen ruimte mee voor.

• Rubbergrover1
champion16 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:58:
[...]
Ik denk toch dat mensen nu wat voorzichtiger zullen zijn met kopen (oa energielabel).
Verduurzaming zal veel geld kosten, verbouwen is duurder geworden.
Op dit moment. Zou dat over 1 of 2 jaar ook nog zo zijn? En is het dan niet wellicht handiger om 1 of 2 jaar hogere energiekosten te accepteren om dan veel voordeliger je woning te verduurzamen?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

champion16 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Leuk die cao verhogingen. Maar 8% in drie jaar is helemaal niet zoveel als de inflatie 7-8% is en dingen zoals de gasprijs verdrievoudigen. Uiteindelijk gaat men meer kijken naar de maandelijkse kosten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2022 10:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 18:19
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:52:
[...]

Ik mis in het betoog de waarom dat reden voor paniek is. Is het zo erg als dit gebeurt? En als dit gebeurt, is het dan nu een slecht moment op te kopen?

Als je nu koopt, dan kun je nog een hypotheek afsluiten met voor lange tijd relatief lage rente. Met een meeverhuisbare hypotheek kun je dan in de toekomst juist beter uit zijn, als je zou willen verhuizen. Als de rest van de kopers tegen -ik noem maar wat- 6% moet lenen en jij kunt nog tegen 3,5% lenen, dan maakt dat een eventuele doorstroomwoning voor jou veel betaalbaarder. Zeker als de huizenprijzen dan flink gedaald zouden zijn.

Belangrijk lijkt mij wel dat je voldoende eigen vermogen hebt en ook voldoende op de lening aflost, zodat je niet 'onder water' komt te staan op het moment dat je zult moeten/willen verhuizen.
Zeker niet erg om nu te kopen. Mits je het kan veroorloven en alsnog maandelijks wat kan sparen.
Het "probleem" wat ik heb met de markt is dat verkopers vasthouden/verwachten dat ze hetzelfde bedrag kunnen krijgen wat de buurman 3-6 maanden geleden kreeg. Echter met de stijgende rente, hogere energiekosten en inflatie vind ik dat niet realistisch. En makelaars houden dat idee ook hoog, want die willen gewoon verkopen.

Je kan veel minder hypotheek krijgen dan begin dit jaar.

De gemiddelde tweaker is een nuchter persoon, "wij" zijn verstandig met ons geld. Daarnaast hebben wij gemiddeld gezien ook een hoog salaris. Echter ik zie veel mensen die meer maand dan inkomen hebben. Om vervolgens wel een huis te kopen met hogere maandelijkse lasten.

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Of even heel simpel gezegd: áls je in een crisistijd in een zodanige situatie zit dat je een huis kúnt kopen (wat betreft vaste banen, vermogen etc.), en je komt die crisis ook zonder verdere kleerscheuren door, dán kun je uiteindelijk goed boeren. Maar met de blik van vandaag terugkijkend naar zulke crisisjaren, lijken de meeste mensen te vergeten dat dit maar voor een klein deel van de mensen was weggelegd.

In de VS heb je voor bv de FHA loans (soort NHG verzekering) wel een maximale LTI. Maar die ligt relatief hoog (43%). Net als de grens waarvoor je een FHA verzekering kunt afsluiten, trouwens. Dat gaat in dure gebieden tot bijna een miljoen dollar.

• Nuevocasa
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:13:
[...]

Of even heel simpel gezegd: áls je in een crisistijd in een zodanige situatie zit dat je een huis kúnt kopen (wat betreft vaste banen, vermogen etc.), en je komt die crisis ook zonder verdere kleerscheuren door, dán kun je uiteindelijk goed boeren. Maar met de blik van vandaag terugkijkend naar zulke crisisjaren, lijken de meeste mensen te vergeten dat dit maar voor een klein deel van de mensen was weggelegd.

[...]

In de VS heb je voor bv de FHA loans (soort NHG verzekering) wel een maximale LTI. Maar die ligt relatief hoog (43%). Net als de grens waarvoor je een FHA verzekering kunt afsluiten, trouwens. Dat gaat in dure gebieden tot bijna een miljoen dollar.
In de crisisjaren hadden de meeste mensen nog steeds 'gewoon' een baan hoor. In mijn omgeving was maar een klein percentage dat er echt last van had door een faillissement of reorganisatie. Het grote gros leefde 'gewoon' door...

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nuevocasa schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:18:
[...]

In de crisisjaren hadden de meeste mensen nog steeds 'gewoon' een baan hoor. In mijn omgeving was maar een klein percentage dat er echt last van had door een faillissement of reorganisatie. Het grote gros leefde 'gewoon' door...
Ik was destijds starter op de arbeidsmarkt en had bij sollicitaties op startersfuncties concurrentie van 30'ers met 5 jaar werkervaring. Men zei altijd ze vragen starters met 10 jaar werkervaring. Die kreet heb ik al lang niet meer gehoord...

De 30+ ers met werkervaring zaten relatief goed, zolang het bedrijf niet ging bezuinigen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2022 10:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-04 21:32
Miks schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:43:
[...]

Die paniek is echt volledig terecht. We hebben jaren op een roze wolk geleefd: gratis geld!!

Nu breekt na jaren deze absurde situatie. Het realisme komt terug in de markt. Dat doet altijd pijn. Nu is dat niet anders.

Momenteel is daarom echt het slechtste moment om een huis te kopen. Zie ook de grafiek van @Masvic . De rente gaat alleen maar verder stijgen, de prijzen kunnen niet anders dan zakken.
Er is nog altijd een tekort aan huizen en daarnaast als de inflatie de komende jaren aanhoudt dan verwacht ik juist niet dat de prijzen veel zullen zakken. Beetje apart om vanuit te gaan dat de prijzen van huizen opeens zullen zakken terwijl alles duurder aan het worden is. Landen waar inflatie een serieus probleem is en jaren een economische crisis gaande is, zijn de huizenprijzen ook nooit goedkoper geworden. Zelfs niet met rentes van 20% voor een hypotheek.
Op de lange termijn 20/30 jaar worden huizen om die reden ook altijd duurder. Tuurlijk af en toe een crisis hier en daar en woning is even 100k minder waard maar op de lange termijn is dat geen issue.
Dus als je nu een mooie woning op het oog hebt en je kan het nu betalen dan zou ik dat zeker gewoon doen. Het is een basis behoefte geen beleggingspand.

• Rubbergrover1
Nuevocasa schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:18:
[...]

Maar vermoedelijk waren dat tegelijk de mensen die ook al 'gewoon' ergens woonden. Als je kijkt naar de mensen die willen toetreden op de markt, dan gaat dat vaak juist over jongeren en mensen die nog niet zo lang in het arbeidsproces zitten. En die hadden het in de crisisjaren vaak niet heel makkelijk. Eerst al met überhaupt het vinden van werk, daarna met het verkrijgen van een vaste aanstelling. Wat toch vaak min of meer een eis was.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 09:29

FunkyTrip

Funky vidi vici!

champion16 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Ik kocht in 2008 mijn eerste huis omdat ik zo stom was geweest in 2000 te gaan huren ipv kopen. Een vriend van mij die in 2000 wél kocht en ong. hetzelfde verdient als ik heeft nu een superluxe appartement van 650k vanwege het doorstroomeffect en en ik stroomde door naar 340k omdat de overwaarde op mijn huis niet zo groot was vanwege aankoop 2008 (al is die 340k nu 430k geworden slechts 2 jaar later).

Doorstromen is king in ieder geval. Beste moment om te kopen lijkt nog steeds altijd gisteren te zijn.

Kopen op het hoogtepunt van de markt in 2008 heeft je achteraf in 2022 toch gewoon een have gemaakt, dus het zal me niets verbazen als kopen in 2022 je een have maakt in 2040.

[ Voor 11% gewijzigd door FunkyTrip op 15-06-2022 10:28 ]

Dit dus.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:24
Nickrsd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:05:
Wij hebben gister toch besloten om te gaan verhuizen, ondanks alle onzekerheid op de markt..
We zijn ons huis een beetje uitgegroeid en de hebben nog een wens voor nog een kindje..

Hopelijk een juiste keuze.. sowieso is wooncomfort veel waard voor ons.
@Miks

Zie je, wonen is een eerste levensbehoefte

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-05 08:26
Figo112 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:22:
[...]

Er is nog altijd een tekort aan huizen en daarnaast als de inflatie de komende jaren aanhoudt dan verwacht ik juist niet dat de prijzen veel zullen zakken. Beetje apart om vanuit te gaan dat de prijzen van huizen opeens zullen zakken terwijl alles duurder aan het worden is. Landen waar inflatie een serieus probleem is en jaren een economische crisis gaande is, zijn de huizenprijzen ook nooit goedkoper geworden. Zelfs niet met rentes van 20% voor een hypotheek.
Op de lange termijn 20/30 jaar worden huizen om die reden ook altijd duurder. Tuurlijk af en toe een crisis hier en daar en woning is even 100k minder waard maar op de lange termijn is dat geen issue.
Dus als je nu een mooie woning op het oog hebt en je kan het nu betalen dan zou ik dat zeker gewoon doen. Het is een basis behoefte geen beleggingspand.
Op de lange termijn 20/30 jaar is de rente ook altijd in grote lijnen gedaald. We zitten hier nu wel in een iets andere situatie.

Daarnaast word ik soms ook wel een beetje moe van dat argument van het huizentekort. Ja het zal vast voor een klein deel meespelen. Maar de huizenprijzen zijn in letterlijk ieder welvarend westers land (scandinavie, duitsland, amerika, canada) door het dak geschoten. Zijn er dan echt ineens in die 3 jaar zoveel huizen minder bij gekomen dat dat de verklarende oorzak was? Of zou er toch wel eens wat anders aan de hand geweest zijn?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:04
[...]

8% in 3 jaar
Dat is ~2,6% inflatie per jaar. Dat hebben we vaak genoe gehad in de afgelopen 10 jaar. Laat staan op dit moment, waar de inflatie sowieso hoger is als 2,6% en eerder op het dubbele zit. Het is niet alleen energie en boodschappen die duurder worden. Noem maar eens iets wat niet meer dan die 2,6% gestegen is.

8% in 3 jaar gaat gewoon niet zorgen dat je netto hetzelfde kan kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 15-06-2022 10:32 ]

• Waah
Blik1984 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:25:
[...]

@Miks

Zie je, wonen is een eerste levensbehoefte
Maar ze verhuizen voor comfort, niet omdat ze geen dak boven hun hoofd hebben. Comfort is wat anders als een eerste levensbehoefte.

Je kunt ook verhuizen als er een kindje komt, ipv nu al pro-actief te verhuizen voor als er een kindje komt, waar je nog moet hopen dat dat (snel) lukt O-)

iedereen moet zelf weten wat ze doen natuurlijk. Maar of het, objectief gekeken naar de markt, nu het moment is om een nieuw huis te kopen? Dat denk ik niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 15-06-2022 10:34 ]

• Figo112
xiangpo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:29:
[...]

Op de lange termijn 20/30 jaar is de rente ook altijd in grote lijnen gedaald. We zitten hier nu wel in een iets andere situatie.

Danaast word ik soms ook wel een beetje moe van dat argument van het huizentekort. Ja het zal vast voor een klein deel meespelen. Maar de huizenprijzen zijn in letterlijk ieder welvarend westers land (scandinavie, duitsland, amerika, canada) door het dak geschoten. Zijn er dan echt ineens in die 3 jaar zoveel huizen minder bij gekomen dat dat de verklarende oorzak was? Of zou er toch wel eens wat anders aan de hand geweest zijn?
moe of niet dat is de realiteit, huizentekort is een serieus probleem wat een van de factoren is. andere factoren die een grote rol hebben gespeeld zijn veel vermogen en de lagere rentes. Door veel 65 plussers die hypotheekvrij zijn is veel geld vrijgekomen. Sinds jaren 90 stijgen de huizenprijzen in 2008 crisis en huizenprijzen gingen dalen maar in 2013 zet deze trend weer door tot wellicht 2023/2024/2025?
Aangezien geld met de tijd steeds minder waard wordt zullen huizen prijzen op de lange termijn altijd duurder worden.

Maar over het tekort aan huizen, misschien geloof je DNB eerder dan mij:

Huizentekort
Directielid Olaf Sleijpen van DNB denkt niet dat de economische gevolgen van de oorlog in Oekraïne zullen leiden tot een huizencrisis. „De huizenmarkt is en blijft krap. Er zijn gewoon te weinig huizen, dat is een onderliggende kracht die de huizenprijzen stut.” Alleen een financiële crisis of een zware recessie leidden in het verleden tot huizencrises. „En daar is nu geen sprake van.”

[ Voor 16% gewijzigd door Figo112 op 15-06-2022 10:54 ]

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10-2025
Waah schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Maar ze verhuizen voor comfort, niet omdat ze geen dak boven hun hoofd hebben. Comfort is wat anders als een eerste levensbehoefte.

Je kunt ook verhuizen als er een kindje komt, ipv nu al pro-actief te verhuizen voor als er een kindje komt, waar je nog moet hopen dat dat (snel) lukt O-)

iedereen moet zelf weten wat ze doen natuurlijk. Maar of het, objectief gekeken naar de markt, nu het moment is om een nieuw huis te kopen? Dat denk ik niet.
Helemaal eens dat nu geen ideaal moment is, maar een potentiele koper heeft 2 opties: of nu kopen, of nog even wachten. Door te wachten zet je eigenlijk in op een statistisch gezien zeer onwaarschijnlijke daling, aangezien de woningmarkt sinds de 2e wereldoorlog slechts 2 keer is gedaald (in '78 en '08). En ook nu zijn er genoeg redenen te verzinnen waarom de huizenprijzen niet zullen dalen, zoals hoge materiaalkosten, schaarste aan bouwpersoneel, oplopend woningtekort, lage spaarrente, grote vermogens, loonstijgingen, etc. Terwijl de rente / maandlasten vrijwel zeker zullen blijven stijgen. Ik zou het er in ieder geval niet op durven gokken dat het over 6-12 maanden beter is. Zoals @Sport_Life zei is er nu juist veel onrust in de markt, en onzekerheid bij verkopers, dus lijkt me een goed koopmoment voordat alle stof is gedaald.

Een vriend van mij heeft mid-2020 een woning gekocht. Toen waren er ook al sterke twijfels of dat wel een goed moment was, want de markt was al zo gestegen en de prijzen historisch hoog, etc. Wat dat betreft ben ik er nogal simpel in geworden; als je de maandlasten kunt dragen (incl. energiekosten, VVE, onderhoud, etc), er genoeg woongenot tegenover deze maandlasten staat, en de woning ook voldoende toekomstbestendig is (>5 jaar wonen) zou ik altijd instappen/kopen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:55
@Hbeez Inderdaad, uiteindelijk gaat grotendeels de hele markt als 1 geheel omhoog/omlaag. Als je dus een huis welke aan de eisen voldoet, waar je even in kunt wonen en goed kunt betalen, moet je gewoon kopen. Na die 5 jaar heb je als het goed is al afgelost en als je dan wil verhuizen is het huis waar je naar toe wil in dezelfde trend gestegen/gedaald.
En stel dat de markt dan toch wat zakt, heb je alsnog geen enkel probleem. Je hebt ten slotte een huis dat aan je eisen voldoet en wat betaalbaar is. Andersom als de markt juist stijgt is het maar de vraag of je nog wel een huis kunt kopen dat aan je eisen voldoet.

[removed]

• Rubbergrover1
redwing schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:22:
@Hbeez Inderdaad, uiteindelijk gaat grotendeels de hele markt als 1 geheel omhoog/omlaag.
Dat is trouwens ook wel een leuke vraag. Welke woningen zouden meer te lijden hebben onder prijsdalingen of juist meer kunnen profiteren van prijsstijgingen? Lijkt me wel fascinerend om de komende jaren wat meer in de gaten te houden.
Zowel in locatie (de grote steden, buitenwijken, buiten de stad, steden buiten de Randstad, platteland) als het soort woning (startersappartementen, tussenwoningen, duurdere vrijstaande/tweekappers, luxere appartementen etc.)

Wij wonen momenteel prima, maar ik kan mij voorstellen dat we over pak m beet een jaar of 10 ander woonwensen hebben. En dan aan verhuizen denken. Het zou dan natuurlijk wel leuk zijn als onze huidige woning relatief veel meer waard zou zijn dan de woningen waar we tzt naar gaan kijken :) .

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17-04 07:48
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:37:
[...]

Dat is trouwens ook wel een leuke vraag. Welke woningen zouden meer te lijden hebben onder prijsdalingen of juist meer kunnen profiteren van prijsstijgingen? Lijkt me wel fascinerend om de komende jaren wat meer in de gaten te houden.
Zowel in locatie (de grote steden, buitenwijken, buiten de stad, steden buiten de Randstad, platteland) als het soort woning (startersappartementen, tussenwoningen, duurdere vrijstaande/tweekappers, luxere appartementen etc.)

Wij wonen momenteel prima, maar ik kan mij voorstellen dat we over pak m beet een jaar of 10 ander woonwensen hebben. En dan aan verhuizen denken. Het zou dan natuurlijk wel leuk zijn als onze huidige woning relatief veel meer waard zou zijn dan de woningen waar we tzt naar gaan kijken :) .
In de vorige prijsdaling hadden grote, dure woningen meer te lijden. Ook logisch wat mij betreft, want daar heb je een grotere kans dat de verkooper gedwongen wordt om te verkopen (door scheiding, tegenvallende inkomst, of overleiding). Krimpgebieden of dure woningen in minder aantrekkelijke plekken waren ook erg lang te koop. Starterswoningen waren in prijs gedaald, maar in zowel als absolute als procentuele termen minder.

Maar het grote probleem is niet dalende huizenprijzen, maar dat niemand genoeg kan lenen om het gewenste huis te kopen. Dan blijven de prijzen dalen totdat meer en meer mensen een huis kan betalen. Vraag naar woonruimte verdwijnt niet; leencapaciteit, vanwege rente, leennormen, of baanverlies, wel. Vergeet niet de prijsdaling begon in 2008, maar de bodem was pas in 2013 bereikt.

• Nuevocasa
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:23:
[...]

Maar vermoedelijk waren dat tegelijk de mensen die ook al 'gewoon' ergens woonden. Als je kijkt naar de mensen die willen toetreden op de markt, dan gaat dat vaak juist over jongeren en mensen die nog niet zo lang in het arbeidsproces zitten. En die hadden het in de crisisjaren vaak niet heel makkelijk. Eerst al met überhaupt het vinden van werk, daarna met het verkrijgen van een vaste aanstelling. Wat toch vaak min of meer een eis was.
Ben zelf in Januari 2009 afgestudeerd. De situatie was zeker anders dan een jaar eerder. Maar iedereen had wel binnen een half jaar een baan. Zelf heb ik een weekje vakantie gehad na afstuderen, wel genoegen genomen met een baan verder weg dan gehoopt destijds. Er werd inderdaad niet met vaste banen gestrooid. Maar als je echt wilde was er echt wel werk te vinden. Een vriend met commerciële economie had wat meer moeite om een baan te vinden, dat was destijds een beetje een pret studie. Maar echt al mijn vrienden en kennissen die in die periode klaar waren met de studie hebben tussen 2010 en 2014 een huis gekocht. Een vriend was z'n baan kwijt maar had binnen no time toch gewoon weer een baan. Een aantal 50 plussers die ik ken hadden juist problemen om weer aan de bak te komen.

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:14

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

Waah schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Maar ze verhuizen voor comfort, niet omdat ze ge

en dak boven hun hoofd hebben. Comfort is wat anders als een eerste levensbehoefte.
Wij zijn al bijna 2 jaar opzoek geweest naar een woning. Diverse malen flink geboden, nooit gelukt.. Toen mijn vrouw 2e kindje kreeg.. lag deze 1 jaar op onze kamer.. geen succes.
NU willen we niet weer in die situatie komen.. dus gaan we lekker verhuizen.
Ik een gameroom erbij een garage voor zooi.. een speelkamer en iedereen een eigen kamer.. ook voor de toekomst.

Heerlijk dat het nu eindelijk gelukt is.
Als de prijzen dalen, stijgt de rente.. dus ben je meer geld kwijt aan de rente.. Miss scheelt het 10/20k maar over 30 jaar.. is dat niks natuurlijk. Of er moet een flinke correctie komen van 30%.. tja.. dat weet niemand, ik ga ervan uit dat over 20/30 jaar dat de huizen duurder zijn dan nu..

Nu hebben we garantie dat we zeker 20 jaar hier heerlijk kunnen wonen en de kids kunnen opgroeien en ieder zijn eigen ruimte als het nodig is..
Of het slim is..? Geen idee.. kunnen de lasten dragen dusja.

[ Voor 4% gewijzigd door Nickrsd op 15-06-2022 11:51 ]

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-04 12:29
Nickrsd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:48:
[...]

Heerlijk dat het nu eindelijk gelukt is.
Gefeliciteerd :)

En ondanks dat ik denk dat op korte termijn de prijzen (flink) zullen dalen, zou ik in jouw situatie precies hetzelfde gedaan hebben.

• Nuevocasa
Waah schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:31:
[...]

8% in 3 jaar
Dat is ~2,6% inflatie per jaar. Dat hebben we vaak genoe gehad in de afgelopen 10 jaar. Laat staan op dit moment, waar de inflatie sowieso hoger is als 2,6% en eerder op het dubbele zit. Het is niet alleen energie en boodschappen die duurder worden. Noem maar eens iets wat niet meer dan die 2,6% gestegen is.

8% in 3 jaar gaat gewoon niet zorgen dat je netto hetzelfde kan kopen.
Het mooie van een hypotheek is dat deze over het algemeen 10, 20 of 30 jaar vast staat en niet mee stijgt met de inflatie. De hypotheek is voor de meeste mensen nog steeds de grootste kostenpost ;) De inflatie heeft zeker invloed op je bestedingsruimte, alleen gaat die 2,6% over je gehele inkomen, de inflatie niet. Met een huis met een hoog energieverbruik gaat men er echt wel op achteruit. Maar het valt in veel gevallen door de salarisverhogingen ook wel enigszins mee.

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Masvic schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:51:
[...]

Gefeliciteerd :)

En ondanks dat ik denk dat op korte termijn de prijzen (flink) zullen dalen, zou ik in jouw situatie precies hetzelfde gedaan hebben.
De praktijk wees in mijn geval uit dat de stijging die na de daling volgt het weer goed maakt. Lange termijn is áltijd gunstig. Kopen in 2008, nagels bijten in 2009-2016 en opgelucht adem halen vanaf 2017.

Dit dus.

• Waah
FunkyTrip schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:08:
[...]

De praktijk wees in mijn geval uit dat de stijging die na de daling volgt het weer goed maakt. Lange termijn is áltijd gunstig. Kopen in 2008, nagels bijten in 2009-2016 en opgelucht adem halen vanaf 2017.
True, maar 9 jaar (al was 2008 wel een outlier) is gewoon lang. In die tijd kan er vanalles gebeuren. Van negatief (recessie en baanverlies) tot positief (ruime gezinsuitbreiding)

Maar was me zelf niet bewust dat we slechts 2 keer een prijsdaling hebben gehad.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-05 09:20
[...]

Nagelbijten ? Was er baanonzekerheid ? (oprecht benieuwd want zonder inkomensproblemen is er geen probleem)

Ik heb nog nooit nagelgebeten als de waarde van mijn woning minder wordt, waarom zou ik ? Ik moet ergens wonen. Op zijn hoogst heb ik mijn maandlasten vastgezet voor een lange periode.

Ik heb in 2007/2008 mijn eerste woning gekocht, dat was al gelijk goedkoper dan exact dezelfde woning huren. Nu weet ik huren en kopen vergelijken kan niet 1 op 1 , maar het verschil toen was ruim 100 euro in de maand, bruto. Dus voor belastingaftrek.

Wij als Nederlanders hangen onze financiële gemoedsrust veel te veel op aan de fictieve waarde van een woning. Als de woningprijs hoog is willen we massaal geld lenen, uitgeven , feest vieren. Lijkt het de andere kant op te gaan dan is alles ineens nerveus. En komt de moeder alle recessies er aan.

(Niet op jouw gericht overigens ;). Maar een algemene constatering.)

Zo lang je je huis ziet als waar het voor bedoeld is, een eerste levensbehoefte invullen, en niet als fictieve pinautomaat, is er niets aan de hand.

• Blik1984
Hbeez schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:53:
[...]

Een vriend van mij heeft mid-2020 een woning gekocht. Toen waren er ook al sterke twijfels of dat wel een goed moment was, want de markt was al zo gestegen en de prijzen historisch hoog, etc. Wat dat betreft ben ik er nogal simpel in geworden; als je de maandlasten kunt dragen (incl. energiekosten, VVE, onderhoud, etc), er genoeg woongenot tegenover deze maandlasten staat, en de woning ook voldoende toekomstbestendig is (>5 jaar wonen) zou ik altijd instappen/kopen.
Zo ken ik ook een aantal mensen die al sinds 2018-2019 zeggen dat ze wachten met inleggen in de aandelenmarkt totdat er de niet te vermijden daling komt, ook niet ingestapt in de daling bij begin corona want het zou nog verder zakken.

Je kunt de markt niet timen, daarvoor zijn er teveel onzekere factoren. Dus in het geval van wonen ben ik het helemaal met je eens, als je met aangrenzende zekerheid weet dat je de vaste lasten van je woning vrij makkelijk kan dragen dan is het gewoon een prima moment om te kopen. Niemand weet hoe de wereld er volgend jaar uitziet

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 13:55
Figo112 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:42:
[...]

moe of niet dat is de realiteit, huizentekort is een serieus probleem wat een van de factoren is. andere factoren die een grote rol hebben gespeeld zijn veel vermogen en de lagere rentes. Door veel 65 plussers die hypotheekvrij zijn is veel geld vrijgekomen. Sinds jaren 90 stijgen de huizenprijzen in 2008 crisis en huizenprijzen gingen dalen maar in 2013 zet deze trend weer door tot wellicht 2023/2024/2025?
Aangezien geld met de tijd steeds minder waard wordt zullen huizen prijzen op de lange termijn altijd duurder worden.

Maar over het tekort aan huizen, misschien geloof je DNB eerder dan mij:

Huizentekort
Directielid Olaf Sleijpen van DNB denkt niet dat de economische gevolgen van de oorlog in Oekraïne zullen leiden tot een huizencrisis. „De huizenmarkt is en blijft krap. Er zijn gewoon te weinig huizen, dat is een onderliggende kracht die de huizenprijzen stut.” Alleen een financiële crisis of een zware recessie leidden in het verleden tot huizencrises. „En daar is nu geen sprake van.”
Leuk wat de DNB zegt, maar die hebben het wel vaker bij het verkeerde eind en speculeren ook maar wat.

Ik heb het al eerder aangegeven in geekeep in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"
Nederland (en onze economie/huizenmarkt) is geen afgeschermd gebied van de rest van de wereld. Onze banken hebben ook hun weerslag op hoe de markt zich gedraagt én diezelfde banken zijn niet immuun voor internationale invloeden.
Hartstikke interessant dat in Nederland allerlei (niet exclusief Nederlandse) factoren zijn te noemen die een recessie of dalende huizenmarkt tegenspreken, tegelijkertijd zijn wij afhankelijk van Europa en de landen daarbuiten. Als de beurs in de VS klapt (waar het de laatste tijd al niet lekker gaat en de FED vandaag een nieuwe renteverhoging aankondigt) gaan wij dat ook merken.
Leuk dat er personeelstekort is, maar dat is voornamelijk in bepaalde (onderbetaalde?) sectoren. Als onze economie gaat stokken (https://www.volkskrant.nl...sie-te-belanden~bf714e51/) gaat iedereen dat voelen. Verminderde productie -> lager aanbod c.q. minder omzet -> hogere prijzen c.q. minder winst. -> recessie.
De stijgende energieprijzen en angst voor het wegvallen van Russisch gas helpen dan ook niet mee, zeker omdat die kosten indirect bijna overal in verwerkt zitten. Plus, een recessie is vaak ook deels psychologisch/emotioneel, dus als men maar dénkt dat er zwaar weer aan komt, houden mensen de hand op de knip en is de cirkel rond.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Och, dat wachten.

Zijn hier beiden in 2009 afgestudeerd. In 2010 ons eerste huis gekocht. Hypotheek van 325k op een huis van 285. Kon toen nog. Wel alles in het huis gestopt.

Beiden gelukkig een aardige salaris ontwikkeling doorgemaakt. Dus wilden op een gegeven moment wel verhuizen. In 2017 gingen de huizen bij ons in de straat voor 260. Kwamen er nooit meer weg was de verwachting.

Jaar later verkocht voor 352. Ruim uit de kosten en een mooi zakcentje mee voor de nieuwe verbouwing. Voor 630k een woning gekocht die nu op bijna het dubbele is getaxeerd.

Tegelijkertijd in 2020 begonnen met beleggen wat nu 15% in de min staat.

Moraal van het verhaal: soms zit het mee, soms zit het tegen. Timen kun je het allemaal niet, maar op de langere termijn komt het vaak echt wel goed allemaal :)

• Blik1984
MikeyMan schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:46:
Och, dat wachten.

Tegelijkertijd in 2020 begonnen met beleggen wat nu 15% in de min staat.
Hoe dan? De wereldindexen staan op 20% in de plus tov eind 2020, zelfs als je op het allerslechtste moment had ingekocht (eind februari) zou je nu nog op 10% in de plus staan. Aantal specifieke aandelen gekozen?

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-04 17:46
Blik1984 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Hoe dan? De wereldindexen staan op 20% in de plus tov eind 2020, zelfs als je op het allerslechtste moment had ingekocht (eind februari) zou je nu nog op 10% in de plus staan. Aantal specifieke aandelen gekozen?
Als je alleen in 2020 had gekocht wel, ik vermoed alleen hier ook bijstortacties over afgelopen jaren.

Die hebben mij inmiddels ook in de - geduwd :-)

• Figo112
geekeep schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:44:
[...]

Leuk wat de DNB zegt, maar die hebben het wel vaker bij het verkeerde eind en speculeren ook maar wat.

Ik heb het al eerder aangegeven in geekeep in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"

[...]

Hartstikke interessant dat in Nederland allerlei (niet exclusief Nederlandse) factoren zijn te noemen die een recessie of dalende huizenmarkt tegenspreken, tegelijkertijd zijn wij afhankelijk van Europa en de landen daarbuiten. Als de beurs in de VS klapt (waar het de laatste tijd al niet lekker gaat en de FED vandaag een nieuwe renteverhoging aankondigt) gaan wij dat ook merken.
Leuk dat er personeelstekort is, maar dat is voornamelijk in bepaalde (onderbetaalde?) sectoren. Als onze economie gaat stokken (https://www.volkskrant.nl...sie-te-belanden~bf714e51/) gaat iedereen dat voelen. Verminderde productie -> lager aanbod c.q. minder omzet -> hogere prijzen c.q. minder winst. -> recessie.
De stijgende energieprijzen en angst voor het wegvallen van Russisch gas helpen dan ook niet mee, zeker omdat die kosten indirect bijna overal in verwerkt zitten. Plus, een recessie is vaak ook deels psychologisch/emotioneel, dus als men maar dénkt dat er zwaar weer aan komt, houden mensen de hand op de knip en is de cirkel rond.
Dan is jouw verwachting niet in lijn met die van mij die inderdaad gebaseerd is op die van DNB etc. Je baseert jouw verwachting op een aantal nieuwsartikelen en op je eigen interpretatie. Dat is prima zo een worst case scenario, volgens mij al de zoveelste de afgelopen jaren, maar denk dat het nog niet zo ver is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blik1984 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Excuus, medio 2021 begonnen. Paar northern trust fondsen. Tijdslijnen zijn wat vaag de afgelopen twee jaar :X

Had ik nou maar gewacht :P

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 15-06-2022 13:15 ]

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 13:55
Figo112 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Dan is jouw verwachting niet in lijn met die van mij die inderdaad gebaseerd is op die van DNB etc. Je baseert jouw verwachting op een aantal nieuwsartikelen en op je eigen interpretatie. Dat is prima zo een worst case scenario, volgens mij al de zoveelste de afgelopen jaren, maar denk dat het nog niet zo ver is.
Allicht dat ik de DNB met een korrel zout neem.

https://www.dnb.nl/public...ichten-dnb-december-2021/
De HICP-inflatie is in de loop van 2021 scherp opgelopen en lag in november op 5,9%. De inflatieraming voor het hele jaar 2021 is daardoor opwaarts bijgesteld naar 2,7%. Dit komt vooral door de onverwacht snelle stijging van energieprijzen. Daarnaast hebben knelpunten in de leveringsketens van veel goederen geleid tot hogere productiekosten, die deels worden doorberekend in de consumentenprijzen. De komende jaren blijft de inflatie hoog, met gemiddeld 3,0% in 2022 en 2,9% in 2023. Door overheidsmaatregelen (de verlaging van energiebelasting en collegegeld) is de geraamde inflatie in 2022 neerwaarts en in 2023 juist opwaarts beïnvloed.
(..)
In een alternatief scenario (..) Onder andere door hogere energieprijzen loopt de Nederlandse inflatie in dat scenario sneller op, naar circa 4% in 2022 en 2023, en komt de bbp-groei in die jaren gemiddeld 1 procentpunt per jaar lager uit dan in de basisraming.
Topvoorspellingen! :+

Meneer Olaf Sleijpen zal het aan z'n reet roesten als het gepeupel hier het moeilijk gaat krijgen ondanks zijn voorspellingen. Sentiment is een veel grotere factor in onze economie.

https://www.volkskrant.nl...ns-zorgen-maken~b8f7f4c2/
‘Dat laatste is wat we nu zien gebeuren. Aan de ene kant hebben veel bedrijven duidelijk nog vertrouwen in de economie: ze zijn op zoek naar personeel en geloven dus dat het goed zal blijven gaan. Maar beleggers verwachten dat de remblokken erop gaan. Ze vrezen dat de maatregelen van de centrale bank uiteindelijk toch banen gaan kosten, en dat de bedrijfswinsten zullen tegenvallen. Volgens een traditionele beurswijsheid is een aandelenkoers niets anders dan de optelsom van alle toekomstig verwachte winsten teruggerekend naar vandaag. Als die dus in de toekomst dalen, zie je dat vandaag al in de koers.’
En ja, als de kranten de komende tijd vol staan met doemscenario's en recessievoorspellingen, dan is dat een betere voorspelling dan een bericht van de DNB zelf (wat overigens de DNB zelf ook doet).
Precies het omgekeerde zag je in de media betreft de huizenmarkt afgelopen 2 jaar; crisis, woningtekorten, tienduizenden overbieden, tonnen overwaarde, starters in de knel. Waarom denk je dat dit in neerwaartse zin niet mogelijk is?

[ Voor 8% gewijzigd door geekeep op 15-06-2022 13:24 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik kocht in 2011 en in 2014 was de woning alweer meer waard dan onze aankoop. Om daarna als een komeet omhoog te schieten. Dat was wel een hip appartement in een van de grote steden, dat liep vooruit op de rest van NL. Maar toch..
Dus bij elkaar 3 jaar "onder water" gestaan, heb er nooit een nacht minder om geslapen hoor ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2022 13:23 ]

• CornermanNL
Bezit is steeds belangrijker geworden , en dan met name om jezelf te verzekeren tegen onzekere tijden.

Een eigen woning heeft gewoon heel veel voordelen op dat gebied , je zet je lasten vast , en de schuld loopt er over tijd vanzelf uit.

Wachten op een dip is onzinnig , de tijd werkt in je nadeel, en kan je toeslaan op het moment dat die dip zich voordoet?

Heb je dan zelf überhaupt een baan? En dus leencapaciteit? Dat is ook maar afwachten.

Als je dan al die jaren wacht op iets waar je misschien niet eens voordeel uit kan halen en je woont in een dure huurwoning betaal je iemand anders zijn risico af. En jouw risico loopt alsmaar op , en je tijd af.

Koop zo snel mogelijk, de tijd doet de rest

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Sport_Life schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Ik kocht in 2011 en in 2014 was de woning alweer meer waard dan onze aankoop. Om daarna als een komeet omhoog te schieten. Dat was wel een hip appartement in een van de grote steden, dat liep vooruit op de rest van NL. Maar toch..
Dus bij elkaar 3 jaar "onder water" gestaan, heb er nooit een nacht minder om geslapen hoor ;)
Dat viel op zich ook wel mee, maar ik wilde in 2015 eigenlijk verhuizen naar een betere woning, maar mijn huis was 40k onder mijn aankoopprijs. Ik vond dat erg zonde, want er moest dan aardig wat eigen geld bij. (Dat het huis waar ik naar toe zou gaan ook 60k minder waard was bedacht ik effe niet)

Dit dus.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FunkyTrip schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Dat viel op zich ook wel mee, maar ik wilde in 2015 eigenlijk verhuizen naar een betere woning, maar mijn huis was 40k onder mijn aankoopprijs. Ik vond dat erg zonde, want er moest dan aardig wat eigen geld bij. (Dat het huis waar ik naar toe zou gaan ook 60k minder waard was bedacht ik effe niet)
En voor de hypotheek maakt dat toch een ander verhaal ook

• bite
  • Niet online
FunkyTrip schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:24:
[...]
Ik kocht in 2008 mijn eerste huis omdat ik zo stom was geweest in 2000 te gaan huren ipv kopen.
Ik kocht in 2007 mijn tweede koopwoning nadat de eerste (klein appartement) een mislukking was ivm weinig mogelijkheden qua werk in de regio (Groningen) en na een paar jaar maar ging verhuizen. Advies van ouders was dat kopen wel verstandig was ipv geld weggooien aan huur. Achteraf in beide gevallen beter kunnen huren omdat ik later m'n partner leerde kennen en we vervolgens wel iets beters hadden kunnen kopen ipv vast te zitten aan een kleine woning die financieel onderwater stond. Hier bijvoorbeeld een woning hier op de hoek die in 2014 voor 175K nieuwbouw was gekocht en half jaar geleden voor 300K te koop stond en overboden zal zijn. Die mensen hebben een grotere twee onder een kap gekocht, wellicht hypotheek met die lage rente en dan best goedkoop wonen; mogelijk wel lagere lasten dan een sociale huurder iets verderop die 750 betaald voor een kleine woning.

Zelf verkocht in 2019, sindsdien gaan huren, en de waarde had de inflatie nauwelijks bijgehouden maar was er vanaf. Mijn gezondheid zat tegen met een operatie tot gevolg en tijdens het herstel kreeg ik van de koper een claim van 15K vanwege asbest in het dak. Uiteindelijk is daar niets van gekomen maar wat een stress allemaal.
Ik woon nu in een hoekwoning van een woningcorporatie die nu 924/maand kost en zo'n 350K waard zal zijn.
Toch wel meegeboden op een aantal koopwoningen geboden maar geen succes en is eigenlijk ook maar vervelend met inschrijvingen.
Een vriend van mij die in 2000 wél kocht en ong. hetzelfde verdient als ik heeft nu een superluxe appartement van 650k vanwege het doorstroomeffect en en ik stroomde door naar 340k omdat de overwaarde op mijn huis niet zo groot was vanwege aankoop 2008 (al is die 340k nu 430k geworden slechts 2 jaar later).

Doorstromen is king in ieder geval. Beste moment om te kopen lijkt nog steeds altijd gisteren te zijn.

Kopen op het hoogtepunt van de markt in 2008 heeft je achteraf in 2022 toch gewoon een have gemaakt, dus het zal me niets verbazen als kopen in 2022 je een have maakt in 2040.
Is dat goed gedaan of geluk gehad?
In de familie is het van werk in de ouderenzorg met onregelmatige diensten en in en kleine sociale huurwoning wonen of manager/jurist zijn en er financieel een stuk beter voor staan.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

FunkyTrip schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Dat is een manko van de banken. Destijds weigerden banken massaal enkele tienduizenden euro's 'onder water' te financieren bij aankoop van een volgende woning, terwijl een taxatie nu makkelijk 20%/100k hoger kan zijn dan juni 2021.. Die 100k is er ook zo weer vanaf als het niet al gebeurt is.

• Rubbergrover1
Nuevocasa schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:45:
[...]

Ben zelf in Januari 2009 afgestudeerd. De situatie was zeker anders dan een jaar eerder. Maar iedereen had wel binnen een half jaar een baan. Zelf heb ik een weekje vakantie gehad na afstuderen, wel genoegen genomen met een baan verder weg dan gehoopt destijds. Er werd inderdaad niet met vaste banen gestrooid. Maar als je echt wilde was er echt wel werk te vinden. Een vriend met commerciële economie had wat meer moeite om een baan te vinden, dat was destijds een beetje een pret studie. Maar echt al mijn vrienden en kennissen die in die periode klaar waren met de studie hebben tussen 2010 en 2014 een huis gekocht. Een vriend was z'n baan kwijt maar had binnen no time toch gewoon weer een baan.
Wellicht ligt dat ook aan de bias van je vriendenkring en je studiegenoten. Dat zal niet de doorsnee van de Nederlandse jongeren zijn geweest. Ik ken zelf juist vooral veel mensen die van tijdelijk contract naar tijdelijk contract gingen.

• Rubbergrover1
Lastmanstanding schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:44:
In de vorige prijsdaling hadden grote, dure woningen meer te lijden. Ook logisch wat mij betreft, want daar heb je een grotere kans dat de verkooper gedwongen wordt om te verkopen (door scheiding, tegenvallende inkomst, of overleiding).
Begrijpelijk. Tegelijk denk ik, als ik naar mezelf kijk, dat als ik ga verhuizen, dat vermoedelijk naar een 'even dure' woning zal zijn. Maar wel een andere soort woning of op een andere locatie.
Krimpgebieden of dure woningen in minder aantrekkelijke plekken waren ook erg lang te koop. Starterswoningen waren in prijs gedaald, maar in zowel als absolute als procentuele termen minder.
Ik heb het idee dat de laatste jaren die krimpgebieden welliswaar iets zijn bijgetrokken, maar nog steeds veel minder zijn meegegaan in de gekte van prijsstijgingen. Zou er niet veel meer 'lucht' zitten in ene tussenwoning van 8 ton in een Vinex-wijk in de randstad dan in een tussenwoning van 3 ton in de periferie?
Maar het grote probleem is niet dalende huizenprijzen, maar dat niemand genoeg kan lenen om het gewenste huis te kopen. Dan blijven de prijzen dalen totdat meer en meer mensen een huis kan betalen. Vraag naar woonruimte verdwijnt niet; leencapaciteit, vanwege rente, leennormen, of baanverlies, wel. Vergeet niet de prijsdaling begon in 2008, maar de bodem was pas in 2013 bereikt.
Klopt, de huizenprijzen hangen sterk samen met wat mensen kunnen betalen. Als 'iedereen' twee keer zo veel kan lenen, maar de set huizen niet verandert, dan zal er voor iedere woning wel iemand zijn die ook daadwerkelijk twee keer zo veel zal gaan betalen. En het gemiddelde huis dus ook twee keer zo duur wordt. En dat kan bij een daling precies andersom gaan.

Maar dan is vooral de vraag hoe dat uitpakt voor de verschillende woningcategorieën.

• Lastmanstanding
  • Laatst online: 17-04 07:48
[quote]
Ik heb het idee dat de laatste jaren die krimpgebieden welliswaar iets zijn bijgetrokken, maar nog steeds veel minder zijn meegegaan in de gekte van prijsstijgingen. Zou er niet veel meer 'lucht' zitten in ene tussenwoning van 8 ton in een Vinex-wijk in de randstad dan in een tussenwoning van 3 ton in de periferie?
[...]

Mijn idee van een dure huis is boven de 2 miljoen, iets wat voor de meeste mensen gewoon nooit haalbaar is. Een rijtjeshuis in Utrecht of Amsterdam is misschien wel heel veel geld, maar het is dan ook zowel niet een hele dure woning ten opzichte van de andere huizen in de omgeving en ook niet een starterswoning. Inderdaad zit er lucht in, maar als je in een dure stad echt wil wonen, betaal je daar eenmaal voor (met meeste twee hoogopgeleide salarissen).

Als de woningmarkt lastig wordt, zijn kluswoningen en woning in onaantrekkelijke locaties moeilijk te verkopen. Een leuke eengezinswoning in een stad verkoopt wel, misschien niet voor de prijs dat je wilde, maar er is een koper. Dus ja, er zit daar lucht in, en de prijs van een dure rijtjeshuis gaat bewegen met de gemiddelde huisprijs. Kluswoningen, huizen in krimpgebieden, en hele dure woningen zijn veel moeilijker verkoopbaar, waardoor je kan verwachten dat met moeilijke tijden de prijs harder kan dalen dan gemiddeld.

Het blijft: als je het huis nu niet kan kopen, bij een daling van de huizenmarkt kan je het huis waarschijnlijk ook niet kopen, tenzij iets verandert is in jouw persoonlijke situatie.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:02:
[...]

Begrijpelijk. Tegelijk denk ik, als ik naar mezelf kijk, dat als ik ga verhuizen, dat vermoedelijk naar een 'even dure' woning zal zijn. Maar wel een andere soort woning of op een andere locatie.

[...]

[...]

Klopt, de huizenprijzen hangen sterk samen met wat mensen kunnen betalen. Als 'iedereen' twee keer zo veel kan lenen, maar de set huizen niet verandert, dan zal er voor iedere woning wel iemand zijn die ook daadwerkelijk twee keer zo veel zal gaan betalen. En het gemiddelde huis dus ook twee keer zo duur wordt. En dat kan bij een daling precies andersom gaan.

Maar dan is vooral de vraag hoe dat uitpakt voor de verschillende woningcategorieën.
Naar mijn idee zit er juist veel lucht in nieuwbouwwoningen (>2015).
Ik denk dat woningen met label B de beste prijs/kwaliteit bieden. Qua isolatie is er niet echt heel veel verbeterd afgelopen 10 jaar. Dan alleen nog het afgiftesysteem verbeteren (vloerverwarming of Jaga's) en de warmtepomp kan erin. Met 2 panelen op het dak heb je ook nog meteen label A ;).
Dan heb je alleen niet zo'n hip keukeneiland en sommige woningen zullen een nieuwe keuken/badkamer nodig hebben.

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-12-2025
Sport_Life schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:39:
[...]

Naar mijn idee zit er juist veel lucht in nieuwbouwwoningen (>2015).
Ik denk dat woningen met label B de beste prijs/kwaliteit bieden. Qua isolatie is er niet echt heel veel verbeterd afgelopen 10 jaar. Dan alleen nog het afgiftesysteem verbeteren (vloerverwarming of Jaga's) en de warmtepomp kan erin. Met 2 panelen op het dak heb je ook nog meteen label A ;).
Dan heb je alleen niet zo'n hip keukeneiland en sommige woningen zullen een nieuwe keuken/badkamer nodig hebben.
Jij hebt zeker een woning uit 2015?

Maar de laatste jaren zijn er wel degelijk strengere eisen gekomen aan het type isolatie etc. bij nieuwbouw. Het is niet een kwestie van alleen zonnepanelen erop knallen, en je voldoet aan de eisen.

Naar mijn mening zijn die eisen juist veel strenger geworden. Dat is ook een reden waarom nieuwbouw zo duur is geworden (naast de materiaalprijs en tekort aan personeel). Al die regels tegenwoordig.. In dat perspectief is een woning uit 2015 inmiddels al gedateerd en een stuk minder goed geisoleerd.

Kijk bijvoorbeeld maar naar de gemiddelde dakisolatie.

[ Voor 12% gewijzigd door rspoe op 15-06-2022 16:11 ]

• Nuevocasa
rspoe schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:09:
[...]

Maar de laatste jaren zijn er wel degelijk strengere eisen gekomen aan het type isolatie etc. bij nieuwbouw. Het is niet een kwestie van alleen zonnepanelen erop knallen, en je voldoet aan de eisen.

Naar mijn mening zijn die eisen juist veel strenger geworden. Dat is ook een reden waarom nieuwbouw zo duur is geworden (naast de materiaalprijs en tekort aan personeel). Al die regels tegenwoordig.. In dat perspectief is een woning uit 2015 inmiddels al gedateerd en een stuk minder goed geisoleerd.

Heb op dit moment nog een huis uit 2017. 1,5 jaar terug zo'n dakkapelserre in laten zetten. Die timmerman had nog nooit zo'n kapel in zo'n dik dak geplaatst. Wij stoken ook nooit op de 1e of 2e verdieping in de winter (behalve in de badkamer). Hebben één van de laatste huizen met een gasaansluiting (vergunning was nog van 2015) Wij verbruiken met onze 2 onder één kap minder gas dan een gemiddeld appartement. In 5 jaar maar 2500m3 verbruikt, afgelopen jaar zelfs maar 430m3. Een warmtepomp kan hier voorlopig nog niet uit. Die extra laatste investeringen in de huidige nieuwbouwwoningen zijn extra duur en leveren relatief het minste op.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

rspoe schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:09:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 15-06-2022 17:29 ]

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-05 16:19
Zo zal iedereen preken voor eigen parochie. Zal in theorie allemaal wel kloppen wat je zegt maar de meeste mensen begrijpen hier weinig van en hebben liever nieuwbouw volgens de nieuwste normen, met de meest recente WTW installaties. Kant en klaar met bodem warmtepomp. Tot enkele jaren terug, en nog steeds bij de ‘goedkopere’ nieuwbouw, had je van die roosters boven je ramen.

• CVTTPD2DQ
Mr0BB schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:15:
Zal in theorie allemaal wel kloppen wat je zegt maar de meeste mensen begrijpen hier weinig van en hebben liever nieuwbouw volgens de nieuwste normen, met de meest recente WTW installaties.
De meeste mensen kopen helemaal geen nieuwbouw :)

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
https://www.bpdinwestergo...ngtype-a077R000022HccaQAC

Mini starterswoningen in een buitenwijk. Waarom zou iemand zoiets willen kopen ipv een appartement van hetzelfde formaat? Het is echt verspilling van grond…

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-05 10:41
Z___Z schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:13:

Mini starterswoningen in een buitenwijk. Waarom zou iemand zoiets willen kopen ipv een appartement van hetzelfde formaat? Het is echt verspilling van grond…
Mini? Valt ook wel weer mee. Daarbij, waarom dit i.p.v. een appartement? Geen trap/lift. Geen bovenburen. Een tuin. Ik zou het ook wel weten hoor.

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-05 07:33

Eh, meer privacy, en niet aan 8 -17 kanten (denk aan een kubus) andere bewoners?

• Z___Z
  • Niet online
lama83 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Eh, meer privacy, en niet aan 8 -17 kanten (denk aan een kubus) andere bewoners?
Je hebt meer privacy in een appartement, tenzij je 2 gebouwen tegenover elkaar neerzet.
praliwi schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:22:
[...]

Mini? Valt ook wel weer mee. Daarbij, waarom dit i.p.v. een appartement? Geen trap/lift. Geen bovenburen. Een tuin. Ik zou het ook wel weten hoor.
In een appartement heb je juist geen lift, alles gelijkvloers. Ja een lift eventueel om bij je voordeur te komen.

• Rubbergrover1

Ik weet wel een paar redenen. Omdat je er een tuintje bij hebt bijvoorbeeld.
En heel banaal, omdat het goedkoper is. Deze woningen kosten 310k voor 77 m2, met twee slaapkamers en een zolderkamer. De appartementen in het zelfde project kosten 352k voor een driekamerappartement van 72 m2. Dus minder woonruimte voor meer geld.

Wat ik pas echt verspilling van grond vind is dat ze op het middenterrein van dit project verspillen aan parkeerruimte. in plaats van dat ze die parkeerplaatsen bijvoorbeeld onder de grond doen.

• sbmuc
  • Laatst online: 08-05 18:19

Eens, 3,3M breed 8)7 |:( ... Het probleem is, dit is "betaalbaar" dus dit wordt zo verkocht.

• Z___Z
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:49:
[...]

Ik weet wel een paar redenen. Omdat je er een tuintje bij hebt bijvoorbeeld.
En heel banaal, omdat het goedkoper is. Deze woningen kosten 310k voor 77 m2, met twee slaapkamers en een zolderkamer. De appartementen in het zelfde project kosten 352k voor een driekamerappartement van 72 m2. Dus minder woonruimte voor meer geld.

Wat ik pas echt verspilling van grond vind is dat ze op het middenterrein van dit project verspillen aan parkeerruimte. in plaats van dat ze die parkeerplaatsen bijvoorbeeld onder de grond doen.
Je krijgt een woonkamer ter grootte van een slaapkamer en een keuken ter grootte van een kinderkamer. In die kinderkamer moet je de keuken, een eettafel en de garderobe kwijt. Die appartementen hebben tenminste een fatsoenlijke leefruimte. Je verliest ook op 3 verdiepingen verkeersdrukte, dus die appartementen zullen veel prettiger wonen. Die 72 m2 is effectief meer dan die 77m2. Je hebt wel 1 slaapkamer minder inderdaad.
Parkeren onder de grond is heel duur, dus zal wel niet rendabel zijn in buitenwijken. Ben ik overigens wel grote voorstander van.

[ Voor 3% gewijzigd door Z___Z op 15-06-2022 22:01 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:17
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:49:
[...]

Klinkt leuk, in praktijk heb je dan een VVE met bestuur en onderhoud.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-02 11:38
Volgens mij kom je via de voordeur direct in de keuken i.p.v. de gang.

• CVTTPD2DQ

Ik woon in een heel 'standaard' rijtjeshuis; mijn keuken is een stuk kleiner. Mijn woonkamer is vooral een stukje langer, maar niet breder, omdat veel van de breedte van mijn woning is 'opgeofferd' aan een gang.

De keuken is ruim genoeg voor een eettafel, onder de trap kun je jas kwijt. Ik denk dat het qua verhoudingen wel "klopt" met wat we in Nederland gewend zijn, en op de renders ziet het er ook best goed uit. De indeling is anders, maar de ruimte die is weggesneden is vooral de ruimte die in een normaal rijtjeshuis ook al weinig wordt gebruikt.

Waar ik bang voor zou zijn is dat het huis te diep is, en ook door de centrale 'kolom' vrij donker.

Voor de regio lijkt het me ook wel een goede prijs? Verder ben ik het wel eens met de stelling dat je op hetzelfde oppervlak waarschijnlijk mooie appartementen had kunnen bouwen, zonder rare fratsen. Maar ja.

• Rubbergrover1
sdk1985 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:23:
[...]

Klinkt leuk, in praktijk heb je dan een VVE met bestuur en onderhoud.
Dat heb je ook bij de huidige situatie met een parkeerplaats op zo'n mandeling binnenterrein.

• champion16
https://nos.nl/artikel/24...-wooncrisis-aan-te-pakken

Ah zo mooi. Na het tweede salaris vol mee te laten tellen, de jubelton erbij lijkt de rek er een beetje uit.
Meer bouwen? Welnee, gewoon lekker meer opties voorstellen om nog meer geld in de markt te pompen en huizen nog duurder te laten worden.

Een deel van je toekomstig pensioen opnemen om meer te bieden...

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03:00
champion16 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:20:

Ah zo mooi. Na het tweede salaris vol mee te laten tellen, de jubelton erbij lijkt de rek er een beetje uit.
Meer bouwen? Welnee, gewoon lekker meer opties voorstellen om nog meer geld in de markt te pompen en huizen nog duurder te laten worden.

Alinea 3:
Zo mogen starters hun pensioengeld inzetten.

Welk pensioen?! Ze zijn starters...

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 12:42
sbmuc schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:58:
[...]

Eens, 3,3M breed 8)7 |:( ... Het probleem is, dit is "betaalbaar" dus dit wordt zo verkocht.
Genoeg huizen van vroeger met smalle woonkamers van 3,30.

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 17:42

Dat zeggen economen van de Rabobank, ABN Amro en ING. Partijen die er belang bij hebben! Ze zullen niet tegen hun belang adviseren. Ze hebben er belang bij dat woning duur blijven en dat mensen andere inkomen vinden om de dure woningen te betalen, zoals een pension.

GoT, You have to love it!

• fjjl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-04 09:58

Vreemde ideeën, dan staat er bijvoorbeeld ook dit:
In plaats van de huurtoeslag willen de economen een woontoeslag voor alle huisbezitters en huurders met een laag inkomen. Daardoor zijn zij beter beschermd tegen hoge woonlasten bij financiële tegenvallers, zoals het verlies van een baan.
Terwijl ze ook meer belasting willen heffen bij huizenbezitters. Dat is rond pompen van geld, en met de genoemde ideeën zullen huurders met een redelijk inkomen maar een duurdere huurwoningen, nog lastiger aan een koopwoning geraken.

De economen zullen het wel mooi voor zichzelf hebben uitgerekend.

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:35
De aankoop van een woning mogelijk maken door een deel van het pensioen in te zetten lijkt mij een goed plan. De eigen woning is in mijn ogen een van de pijlers van het pensioen, een die in geval van aflossing ook een gegarandeerde uitkomst heeft, namelijk geen woonlasten. Met de normale pensioenopbouw via de werkgever is het maar de vraag wat er tegen die tijd is opgebouwd. De dagen van een gegarandeerd pensioen zijn voorbij.

• kx22
Laapo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:49:
De aankoop van een woning mogelijk maken door een deel van het pensioen in te zetten lijkt mij een goed plan. De eigen woning is in mijn ogen een van de pijlers van het pensioen, een die in geval van aflossing ook een gegarandeerde uitkomst heeft, namelijk geen woonlasten. Met de normale pensioenopbouw via de werkgever is het maar de vraag wat er tegen die tijd is opgebouwd. De dagen van een gegarandeerd pensioen zijn voorbij.
In je brutoloon zit al een percentage voor je pensioen. Dus je kan al meer lenen dan iemand zonder pensioen.
Je kan niet EN de % en de totale waarde van je pensioen inzetten. Dat is dubbelop.

• CornermanNL
kx22 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 00:05:
[...]

Alinea 3:
Zo mogen starters hun pensioengeld inzetten.

Welk pensioen?! Ze zijn starters...
Het is eigenlijk je toekomstige pensioen premie nu aanwenden om je lasten te betalen.

Je haalt nog een stuk toekomstig inkomen naar voren. Economen tsja

• kx22
CornermanNL schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:05:
[...]

Het is eigenlijk je toekomstige pensioen premie nu aanwenden om je lasten te betalen.

Je haalt nog een stuk toekomstig inkomen naar voren. Economen tsja
Haha genoeg bedrijven die geen pensioen betalen. Dus dan zit ik vast bij een bedrijf dat wel pensioen betaald, maar kan ik niet overstappen naar een ander bedrijf (dat geen pensioen betaald) of mijn eigen bedrijf beginnen.

Ik vind trouwens dat ondernemers (ja helaas ben ik er ook een) teveel worden benadeeld op de huizenmarkt.
Ze nemen een gemiddelde van 3 jaar. Dat betekend dus dat een ondernemer 3 jaar later pas een huis kan kopen itt iemand die in loondienst zit.
Als een ondernemer het huis niet kan betalen, dan verkopen ze het wel. Daarom zijn ze ondernemer geworden.

• Nuevocasa
kx22 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:08:
[...]

Haha genoeg bedrijven die geen pensioen betalen. Dus dan zit ik vast bij een bedrijf dat wel pensioen betaald, maar kan ik niet overstappen naar een ander bedrijf (dat geen pensioen betaald) of mijn eigen bedrijf beginnen.

Ik vind trouwens dat ondernemers (ja helaas ben ik er ook een) teveel worden benadeeld op de huizenmarkt.
Ze nemen een gemiddelde van 3 jaar. Dat betekend dus dat een ondernemer 3 jaar later pas een huis kan kopen itt iemand die in loondienst zit.
Als een ondernemer het huis niet kan betalen, dan verkopen ze het wel. Daarom zijn ze ondernemer geworden.
De gemiddelde medewerker in loondienst krijgt ook niet direct een vaste aanstelling. Misschien is dat met de huidige krapte iets veranderd. Maar meestal krijgt een starter ook eerst een paar tijdelijke contracten.

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-03 21:10
Laapo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:49:
Geen woonlasten klopt nu al niet, maar als het plan van deze economen uitkomt al helemaal niet. Ze willen namelijk ook het eigen woningforfait omhoog schroeven en de woning naar box 3 verplaatsen.

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05-2025
Iris1234 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:20:
[...]

Geen woonlasten klopt nu al niet, maar als het plan van deze economen uitkomt al helemaal niet. Ze willen namelijk ook het eigen woningforfait omhoog schroeven en de woning naar box 3 verplaatsen.
Plus een nogal ingewikkeld plan voor een voorheffing op de overwaarde. Jaarlijks moet je dat vast betalen, of tegen rente uitstellen. Verrekening met vanalles. Deze mensen lijken zin te hebben in nog een toeslagenschandaal.

• champion16
SL104 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:38:
[...]

Plus een nogal ingewikkeld plan voor een voorheffing op de overwaarde. Jaarlijks moet je dat vast betalen, of tegen rente uitstellen. Verrekening met vanalles. Deze mensen lijken zin te hebben in nog een toeslagenschandaal.
En maar hopen dat als je een deel eigen pensioen erin hebt zitten, de overheid de spelregels niet na een aantal jaren veranderd.

• Rubbergrover1
kx22 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:02:
[...]

In je brutoloon zit al een percentage voor je pensioen. Dus je kan al meer lenen dan iemand zonder pensioen.
Je kan niet EN de % en de totale waarde van je pensioen inzetten. Dat is dubbelop.
Het werkgeversdeel van je pensioenpremie zit niet in je brutoloon. Bij de meeste bedrijven is het deel dat je als werknemer moet betalen een stuk lager dan het werkgeversdeel van de pensioenpremie.

• Laapo
Iris1234 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:20:
[...]

Geen lasten voor huur of hypotheek. Kosten voor onderhoud, VvE en belastingen (afhankelijk van hoe de fiscale vlag er tegen die tijd bijhangt) zijn er natuurlijk wel.

• Laapo
[...]

Er zijn juist de afgelopen jaren veel meer mogelijkheden gekomen. Het is -denk ik- ook een van de reden dat er zo'n ongelofelijke druk op de koopmarkt is ontstaan, ZZP'ers, ondernemers en flexwerkers kregen meer mogelijkheden om een hypotheek af te sluiten.

Zeker die drie jaar geldt niet altijd. Soms is 2 jaar of zelfs 1 volledig jaar voldoende. Dit geldt ook voor mensen zonder vast contract of intentieverklaring.

Kwestie van een hele goede adviseur uitkiezen.

• Laapo
champion16 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:42:
[...]

En maar hopen dat als je een deel eigen pensioen erin hebt zitten, de overheid de spelregels niet na een aantal jaren veranderd.
Als de pensioenpremie tegen dezelfde fiscale voorwaarden kan worden omgebogen naar de hypotheek dan ontstaat er een direct voordeel.

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:57
champion16 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:42:
[...]

Zoals je nu ziet bij deze plannen, is de overheid een onbetrouwbare partner.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024

Eigen parkeerplaats, tuin, geen VVE, iets groter ( hoewel 86M2 over 5 kamers 8)7 ), geen boven/onderburen die vervelend doen. Geen beperkingen voor vloerbedekking.

Hoewel een VVE vaak niet heel veel extra kost ( aangezien ze sparen voor onderhoud ) is het toch wel een kostenpost om rekening mee te houden. 120euro per jaar aan administratiekosten per appartement is geen vreemd getal. Kan je zelf schilderen spaar je daar ook paar 100 euro per jaar mee uit.
Geen idee wat een parkeervergunning kost maar dat is ook enkele 10tjes per maand. Dus het scheelt je snel 100 euro per maand aan kosten.

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-05 21:54
Lisadr schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 02:04:
[...]

Dat zeggen economen van de Rabobank, ABN Amro en ING. Partijen die er belang bij hebben! Ze zullen niet tegen hun belang adviseren. Ze hebben er belang bij dat woning duur blijven en dat mensen andere inkomen vinden om de dure woningen te betalen, zoals een pension.
Precies, dit zijn ook de partijen die profiteren van hun vastgoed financieringen en investeringen. De arme starter wordt aan alle kanten kaalgeplukt. Vergelijk het maar eens met een groot deel van de babyboomers, die krijgen een mooi middelloon pensioen, hebben een afbetaald huis, hun premie A-woning ingeruild voor een mooie bungalow, genoeg geld op de bank, bootje en vakantiehuisje, hebben nooit studieschuld gehad, vrouw heeft nooit hoeven werken, flexcontracten kennen ze niet en kregen altijd een leuke spaarrente. Wie moeten straks de alsmaar stijgende zorgkosten en hun verpleegtehuis betalen? De starters van nu inderdaad, die moeten hun handjes stijf dichtknijpen als ze uberhaupt een klein huisje kunnen betalen...met hun pensioen van straks 8)7

Dus in plaats van hun pensioeninleg 30 jaar te laten renderen, moet het nu gebruikt worden om de kassen van de banken en huizenbezitters te spekken? Ik hoop echt dat het kabinet doet waar het voor bedoelt is, en opkomt voor de burger, vooral de inleg in het begin van je loopbaan levert je aan het eind genoeg pensioen op.
 Deze maatregel maakt het gemakkelijker voor starters om een woning te kopen (mits zij al een
aantal jaren pensioen opbouwen) en voor huishoudens om hun uitgaven over hun levensloop te
spreiden.
Ja, nu arm en straks ook arm met een AOW-tje en klein pensioen, maar wel mooi verwoord. Met het nieuwe pensioenstelsel moet het ook al mogelijk worden om 10% uit te cashen en dan komt dit er nog bovenop. Er staat wel in dat het alleen kan wanneer er geen groot woning tekort is (dat duurt nog 20 jaar), dat je veel meer risico loopt dan wanneer je het pensioen gespreid laat beleggen en dat het een prijsopdrijvend effect heeft. Eigenlijk kun je dus al concluderen uit hun eigen woorden dat het een slecht plan is.

• Laapo
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:47:
[...]

Eigen parkeerplaats, tuin, geen VVE, iets groter ( hoewel 86M2 over 5 kamers 8)7 ), geen boven/onderburen die vervelend doen. Geen beperkingen voor vloerbedekking.

Hoewel een VVE vaak niet heel veel extra kost ( aangezien ze sparen voor onderhoud ) is het toch wel een kostenpost om rekening mee te houden. 120euro per jaar aan administratiekosten per appartement is geen vreemd getal. Kan je zelf schilderen spaar je daar ook paar 100 euro per jaar mee uit.
Geen idee wat een parkeervergunning kost maar dat is ook enkele 10tjes per maand. Dus het scheelt je snel 100 euro per maand aan kosten.
Voor mijn gevoel zou een VvE in geval van nieuwbouw wel als weggegooid geld voelen. De eerste jaren zijn er geen onderhoudskosten etc maar vul je de pot wel op. En als je dan 5-10 jaar later verhuisd krijg je daar niets voor terug.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
masterplan:
huis kopen met pensioen als starter (en zogenaamd later gaan afdragen)
huis verkopen
keertje zwaaien als je in het vliegtuig stapt naar zuid amerika met je zak geld.

they didn't think this through? wie draagt 't risico dan?

• redwing
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:47:
[...]

Die 100 euro is naar mijn idee nogal laag geschat, mijn ervaring is dat die servicekosten eerder tussen de 150 en 200 euro zitten. De enige waar ik mee te maken heb gehad die lager zat, had geen potje voor groot onderhoud. Dus dan is het maar hopen dat je er niet woont als er echt iets aan het gebouw gedaan moet worden.

[removed]

• tcw82
  • Laatst online: 23:26
Het lijkt er op dat er toch wat scheurtjes in de sterk stijgende markt zichtbaar worden.

Op 20 mei kwam de woning op het plaatje op Funda. Bijzonder hoge prijs voor deze wijk/die serie huizen. (Net voor oudjaar is er nog een vergelijkbare verkocht voor 1.000.000+) maar deze is na een kleine maand van funda gehaald.
Vroeg tot hij offline ging 1.045.000, bord staat nog in de tuin, geen verkocht sticker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVUx6W9wnW1IZ-cICgMYF7ljHaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaCKeoITIeWBJsuW3HdbT2r1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt veel op de situatie van een collega, weliswaar een andere prijsklasse en andere locatie (appartement in Amersfoort). Ook hij heeft hem online gehad, kreeg wat interesse, maar viel tegen. En die heeft nu ook gekozen om offline te gaan, tijd online ca. 1 maand. (Makelaar in zijn geval is ook een matige makelaar, afgaande op zijn verhaal).

Winkeldochterssyndroom als je langer dan 2 weken niet verkocht bent. (Prijsstelling/huidige rente en marktontwikkeling is waarschijnlijker, vermoed ik).

• Shadowhawk00
redwing schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:13:
[...]

Die 100 euro is naar mijn idee nogal laag geschat, mijn ervaring is dat die servicekosten eerder tussen de 150 en 200 euro zitten. De enige waar ik mee te maken heb gehad die lager zat, had geen potje voor groot onderhoud. Dus dan is het maar hopen dat je er niet woont als er echt iets aan het gebouw gedaan moet worden.
Ik heb de schatting bewust laag gehouden er zijn veel VVE's die veel duurder zijn hangt af van het complex en wat je hebt.

Overigens dat potje spaar je en hoort bij het appartement, als je verhuist verkoop je dat potje dus gewoon mee en dat heeft echt wel effect op de waarde van de woning. Een potentiele koper gaat echt wel kijken ( mag je hopen ) bij een appartement hoe het er financieel voor staat met de VVE, ze kunnen het altijd aan de verkopende makelaar vragen. En nee hierover liegen is niet verstandig het is een bekend probleem en dat kan je als verkoper redelijk in de problemen brengen.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

tcw82 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:15:
[...]
Winkeldochterssyndroom als je langer dan 2 weken niet verkocht bent.
[...]
Ik heb nog nooit gehoord van het 'winkeldochterssyndroom' en een Google search levert niets op... Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• redwing
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:19:
[...]
Ik heb de schatting bewust laag gehouden er zijn veel VVE's die veel duurder zijn hangt af van het complex en wat je hebt.
Klopt, maar onder de 150 is wel erg laag, dan heb je echt geen goed meerjarenplan en is het onderhoud te weinig om de woningen goed te onderhouden.
Overigens dat potje spaar je en hoort bij het appartement, als je verhuist verkoop je dat potje dus gewoon mee en dat heeft echt wel effect op de waarde van de woning. Een potentiele koper gaat echt wel kijken ( mag je hopen ) bij een appartement hoe het er financieel voor staat met de VVE, ze kunnen het altijd aan de verkopende makelaar vragen. En nee hierover liegen is niet verstandig het is een bekend probleem en dat kan je als verkoper redelijk in de problemen brengen.
Klopt, maar punt blijft dat je het bij je maandelijkse kosten op moet tellen. Als je een huis koopt zit bij je maandelijkse kosten ten slotte ook onderhoud (al komt het ook dan natuurlijk bovenop de maandelijkse kosten van je hypotheek)

[removed]

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-05 21:54
Harrie_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:42:
[...]

Ik heb nog nooit gehoord van het 'winkeldochterssyndroom' en een Google search levert niets op... Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Van wikipedia: Een winkeldochter is een onverkoopbaar artikel dat lang in een winkel ligt. In overdrachtelijke termen wordt het soms gebruikt voor een meisje dat niet getrouwd geraakt.

Het is in sommige gevallen voor een klant interessant een winkeldochter te kopen, omdat het vaak nog een oude prijs heeft. Door regelmatige opruimingen en assortimentswisselingen zijn winkeldochters die jaren in een winkel liggen in de meeste branches zeldzaam geworden. Winkels met een uniek assortiment, zoals een antiquariaat, hebben wel nog regelmatig te maken met winkeldochters.

• kx22
tcw82 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:15:
Het lijkt er op dat er toch wat scheurtjes in de sterk stijgende markt zichtbaar worden.

Op 20 mei kwam de woning op het plaatje op Funda. Bijzonder hoge prijs voor deze wijk/die serie huizen. (Net voor oudjaar is er nog een vergelijkbare verkocht voor 1.000.000+) maar deze is na een kleine maand van funda gehaald.
Vroeg tot hij offline ging 1.045.000, bord staat nog in de tuin, geen verkocht sticker.

[Afbeelding]

Dit lijkt veel op de situatie van een collega, weliswaar een andere prijsklasse en andere locatie (appartement in Amersfoort). Ook hij heeft hem online gehad, kreeg wat interesse, maar viel tegen. En die heeft nu ook gekozen om offline te gaan, tijd online ca. 1 maand. (Makelaar in zijn geval is ook een matige makelaar, afgaande op zijn verhaal).

Winkeldochterssyndroom als je langer dan 2 weken niet verkocht bent. (Prijsstelling/huidige rente en marktontwikkeling is waarschijnlijker, vermoed ik).
Hier bij mij in de buurt ook al. Mensen die hem EERST te koop willen zetten om vervolgens te kijken wat ze kunnen kopen (dus wss hebben ze ergens nog een vakantiehuisje of 2e huisje). Lukt verkoop niet of gaat het niet zo lekker, dan jammer en gaan ze weer zelf in wonen.

• Shadowhawk00
redwing schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:50:
[...]

Klopt, maar onder de 150 is wel erg laag, dan heb je echt geen goed meerjarenplan en is het onderhoud te weinig om de woningen goed te onderhouden.

[...]

Klopt, maar punt blijft dat je het bij je maandelijkse kosten op moet tellen. Als je een huis koopt zit bij je maandelijkse kosten ten slotte ook onderhoud (al komt het ook dan natuurlijk bovenop de maandelijkse kosten van je hypotheek)
Daarom het verschil is dus puur wat je extra kwijt zou zijn aan een appartement ipv een woning. Onderhoud ben je toch deels al kwijt aan de woning ( zelfs als je het zelf doet kost het geld ) dus dan kom je rond de 50 - 150 euro aan meerkosten wel redelijk uit per maand. Administratie + kosten arbeid voor het onderhoud.

Er zal toch elke 10 jaar geschilderd moeten worden als je het zelf doet kost het ook materiaal. Dus dat deel van de kosten heb je niet extra bij een VVE.
kx22 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:53:
[...]
Hier bij mij in de buurt ook al. Mensen die hem EERST te koop willen zetten om vervolgens te kijken wat ze kunnen kopen (dus wss hebben ze ergens nog een vakantiehuisje of 2e huisje). Lukt verkoop niet of gaat het niet zo lekker, dan jammer en gaan ze weer zelf in wonen.
Dat hoeft natuurlijk niet, je kan prima verkopen en dan kopen zolang je de overdracht punten maar niet ver uit elkaar hebt liggen. Je zou bijvoorbeeld op dezelfde dag de overdracht kunnen hebben en dus letterlijk de verhuiswagen inladen, de sleutel afgeven + nieuwe sleutel ophalen en meteen uitladen.

Eerst verkopen voorkomt dubbele lasten maar zorgt voor risico van waardestijging tussen verkoop en koop.

[ Voor 28% gewijzigd door Shadowhawk00 op 16-06-2022 10:57 ]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:15
[...]
Ze nemen een gemiddelde van 3 jaar. Dat betekend dus dat een ondernemer 3 jaar later pas een huis kan kopen itt iemand die in loondienst zit. [...]
Alleen als je aan het begin van je carriere al meteen ondernemer wordt. Heb je eerst 2 jaar loondienst gedaan en dan een jaar ondernemer, dan kan je alledrie de jaren meenemen in de berekening. Het is een lastige berekening dan, maar je komt er echt niet minder positief uit.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:51
[...]
Dat 'gemiddelde over drie jaar' geldt voor iedereen die geen vast inkomen heeft en echt niet alleen voor ondernemers.

Denk ook eens aan starters op de arbeidsmarkt zonder vast contract of mensen die net van baan zijn gewisseld. Die hebben hetzelfde 'probleem'.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1 ... 107 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg