Uitzondering die de regel bevestigd, gemiddeld genomen is het elke 10 jaar maar fijn als je zit waar je wilt blijven natuurlijk.FreakNL schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:13:
[...]
Ik woon hier nu 8 jaar en ik ga niet meer weg, of er moet iets heel geks gebeuren. Niet iedereen verhuist binnen 10 jaar.
Verwijderd
Paniekvoetbal is nergens voor nodig. Kan zijn dat we een 2 kwartaalse recensie krijgen rond 2023(Rabo voorspelling dacht ik), maar so what : Werk genoeg en dan maar ff niet 2x/jaar op vakantieValorian schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:32:
[...]
Als je in 2019 gekocht hebt dan is dat al snel zo’n 30+ % onder de top (alleen 2021 al was 20% gemiddeld), als je dan ook nog eens zo’n 10% hebt afgelost dan kan je al een enorme klap “opvangen” voor je onderwater staat. Komt bij dat terwijl de markt afkoelt je nog steeds blijft aflossen. Maar goed, theoretisch kan het inderdaad zo zijn dat je alsnog onder water komt te staan. Iets waar je je vervolgens niet zoveel zorgen over hoeft te maken als je gewoon een huis hebt gekocht waar je even in vooruit kan, én een beetje stabiele situatie hebt qua werk en buffer en indien van toepassing relatie.
Dan maar Balkonië of Round-House, er zij ergere dingen
Ik ben eerlijk gezegd van plan de 30 jaar vol te maken in mn huidige huis en misschien nog wel langer, die heb ik dan ook "op de groei" gekocht.sprhnk schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 16:10:
[...]
Dat denk ik niet perse maar ik gok dat je na 20 jaar al 10 jaar ergens anders woont
Of er moet echt iets drastisch (onvoorzien) veranderen in mn leven.
Verhuizen is ook helemaal niet leuk, dus ik vraag me af waarom er mensen sneller dan 10 jaar verhuizen..
[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 11-06-2022 18:18 ]
Houden mensen er eigenlijk rekening mee dat een “afkoelende” markt desastreuze gevolgen kan hebben, zelfs als er afdoende overwaarde in de woning zit?
Het eigen vermogen verdampt, pensioenen worden minder waard etc. De vorige crisis resulteerde in een significante toename van het aantal werklozen en alle gevolgen van dien voor de economie.
Ik zie het nog altijd niet zo zwart in, maar er zijn nou eenmaal onvoorspelbare variabelen waarvan het lastig in te schatten is in welke richting het gaat.
Het eigen vermogen verdampt, pensioenen worden minder waard etc. De vorige crisis resulteerde in een significante toename van het aantal werklozen en alle gevolgen van dien voor de economie.
Ik zie het nog altijd niet zo zwart in, maar er zijn nou eenmaal onvoorspelbare variabelen waarvan het lastig in te schatten is in welke richting het gaat.
Tja jouw situatie is niet representatief, mensen verhuizen gemiddeld 7 keer in hun leven. Ik zit nu op 10. Dus het is helemaal niet zo gek, in dit topic, om aan te nemen dat mensen na tien jaar op 1 plek, gaan verkopen.mitsumark schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:15:
[...]
Ik ben eerlijk gezegd van plan de 30 jaar vol te maken in mn huidige huis en misschien nog wel langer, die heb ik dan ook "op de groei" gekocht.
Of er moet echt iets drastisch (onvoorzien) veranderen in mn leven.
Verhuizen is ook helemaal niet leuk, dus ik vraag me af waarom er mensen sneller dan 10 jaar verhuizen..
[ Voor 10% gewijzigd door Kalentum op 11-06-2022 18:33 ]
Als de woningmarkt echt volledig crasht is dat desastreus. Dat kan best gebeuren, als de werkloosheid toeneemt. Maar dan is de werkloosheid deels de oorzaak.Sineplex schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:23:
Houden mensen er eigenlijk rekening mee dat een “afkoelende” markt desastreuze gevolgen kan hebben, zelfs als er afdoende overwaarde in de woning zit?
Als de huizenmarkt echt in elkaar stort, omdat er bijvoorbeeld geen hypotheken meer worden verstrekt vanwege een banken crisis oid dan kan dat inderdaad desastreus uitpakken. Zeker in ons landje.
De meeste mensen verhuizen tussen hun 20e en 30e. "Gemiddeld 7 keer verhuizen" betekent niet dat je tussen je 20e en 70e elke 7 jaar verhuist, maar waarschijnlijk vijf keer tussen je 20e en 30e, en dan nog één keer op je 40e en een keer op je 80e.mitsumark schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:15:
Het is natuurlijk clickbaitstatistiek, maar een kwart van de Nederlanders heeft na de koop van een huis achteraf spijt van de beslissing, en ik meen dat in Engeland hetzelfde cijfer rondging.
Eerlijk gezegd vind ik dat percentage nog laag; zeker de afgelopen paar jaar moet je binnen een aantal dagen, met nauwelijks informatie een beslissing maken. Voor mezelf heeft het bepaald niet tot een optimale keuze geleid, en ik kan me niet voorstellen dat de doorsnee huizenkoper van de afgelopen paar jaar tevreden is met hun keuze.
Woonquote ten opzichte van 2018 nog verder gedaald
https://www.cbs.nl/nl-nl/...n-inkomen-gedaald-in-2021
https://www.cbs.nl/nl-nl/...n-inkomen-gedaald-in-2021
Verwijderd
Het is ook een politieke keuze, het stemhokje. Dat heeft invloed op de huizenmarkt/energie/migratie/etcSineplex schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:23:
Zoals de mainstream NL-er gekozen heeft, zie je ook het resultaat.
Is geen rocket-science verder, gewoon doorlopen mensen!
Omdat mensen over het algemeen de aandachtspanne van een bevroren kroket hebben en kennelijk niet in staat zijn om een jaar terug of vooruit te kijken.mitsumark schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:15:
[...]
Een beetje een generalisatie natuurlijk, maar ik ken voorbeelden genoeg van mensen die medio 30 een 1 of 2 kamer appartement kopen in de binnenstad om er vervolgens na 1 of 2 jaar (wanneer de vrouw zwanger is) erachter te komen dat ze misschien toch wel iets ruimers willen.
Goed, ik zal dat nooit begrijpen maar het lijkt wel alsof veel mensen hun leven leiden als een stel nomaden in het stenen tijdperk; "mooi, ik heb NU te eten, morgen kijk ik wel weer verder"
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Je moet daarbij oorzaak en gevolg natuurlijk niet verwisselen. Of beter gezegd, zaken die wel verband met elkaar hebben, maar niet altijd causaliteit.Sineplex schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:23:
Ehm, dacht je echt dat die mensen voor de lol en klein appartementje kopen in plaats van een eengezinswoning? De meeste mensen hebben hier weinig keus in.Harrie_ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:18:
[...]
Omdat mensen over het algemeen de aandachtspanne van een bevroren kroket hebben en kennelijk niet in staat zijn om een jaar terug of vooruit te kijken.
Een beetje een generalisatie natuurlijk, maar ik ken voorbeelden genoeg van mensen die medio 30 een 1 of 2 kamer appartement kopen in de binnenstad om er vervolgens na 1 of 2 jaar (wanneer de vrouw zwanger is) erachter te komen dat ze misschien toch wel iets ruimers willen.![]()
Goed, ik zal dat nooit begrijpen maar het lijkt wel alsof veel mensen hun leven leiden als een stel nomaden in het stenen tijdperk; "mooi, ik heb NU te eten, morgen kijk ik wel weer verder"
N=1 het zijn voorbeelden uit mijn eigen omgeving. 35 jaar en de keuze hebben tussen een kleine woning in het centrum van een grote stad of een ruimere woning in een buitenwijk of zelfs een zeer ruime woning in een naastgelegen dorp. Ik heb inmiddels geleerd niet meer teveel 'belerend' die mensen op toekomstige consequenties te wijzen, maar als ze dan vrolijk appartementen in het centrum aan het bezichtigen zijn dan laat ik weleens iets vallen in de trant van "joh jullie zijn medio 30, ik weet niet of je een kinderwens hebt maar misschien is het handig om daar rekening mee te houden", maarja de stad lonkt en bruist natuurlijk en als ik opper "joh niet voor mij, je bent geen 25 meer, hoe lang denk je nog 3x in de week te gaan borrelen in die hippe straat?" dan wordt ik wel een beetje gek aangekeken want dat is kennelijk de levensfase waarin ze zich NU nog bevinden. Dat de wereld er over 2 of 3 jaar 180° anders uitziet kunnen ze zich gewoon niet voorstellen. Ik vind dat een beetje bizar en zoals ik al zei; ik heb geleerd om daar niet meer teveel van te vinden en te zeggen want ik heb toch geen gelijk, totdat ik na 2 of 3 jaar toch gelijk hebRubbergrover1 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:30:
[...]
Ehm, dacht je echt dat die mensen voor de lol en klein appartementje kopen in plaats van een eengezinswoning? De meeste mensen hebben hier weinig keus in.
Dat gezegd hebbende, er zijn inderdaad ook legio voorbeelden van mensen die geen of weinig keus hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 11-06-2022 19:41 ]
Dat is volgens mij de houding van vooral vele nieuwe Nederlanders - een overlevingsstrategie die elders goed kan werken. De mensen die hier opgegroeid zijn hebben wellicht ander perspectief (en ambitiie), maar inmiddels kan ik ook voor de 'normale' groep wel begrijpen dat je wellicht beter zo kan denken, want perspectief van betaalbaar wonen is er toch (nog) niet. Een mogelijk gevolg is dat ze daarmee bijv. ook de kinderwens uitstellen of niet meer over nadenken.Harrie_ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:18:
[ Voor 10% gewijzigd door lama83 op 11-06-2022 21:14 ]
Tsja, in een stijgende markt kun je niet verliezen. Dus die zullen ook denken, in het ergste geval verkoop ik over 3 of 4 jaar dat krappe appartementje met een lekkere overwaarde en ga ik dan voor die woning in een buitenwijk of dorp en.. en af van die hoge huur!Harrie_ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:40:
[...]
N=1 het zijn voorbeelden uit mijn eigen omgeving. 35 jaar en de keuze hebben tussen een kleine woning in het centrum van een grote stad of een ruimere woning in een buitenwijk of zelfs een zeer ruime woning in een naastgelegen dorp. Ik heb inmiddels geleerd niet meer teveel 'belerend' die mensen op toekomstige consequenties te wijzen, maar als ze dan vrolijk appartementen in het centrum aan het bezichtigen zijn dan laat ik weleens iets vallen in de trant van "joh jullie zijn medio 30, ik weet niet of je een kinderwens hebt maar misschien is het handig om daar rekening mee te houden", maarja de stad lonkt en bruist natuurlijk en als ik opper "joh niet voor mij, je bent geen 25 meer, hoe lang denk je nog 3x in de week te gaan borrelen in die hippe straat?" dan wordt ik wel een beetje gek aangekeken want dat is kennelijk de levensfase waarin ze zich NU nog bevinden. Dat de wereld er over 2 of 3 jaar 180° anders uitziet kunnen ze zich gewoon niet voorstellen. Ik vind dat een beetje bizar en zoals ik al zei; ik heb geleerd om daar niet meer teveel van te vinden en te zeggen want ik heb toch geen gelijk, totdat ik na 2 of 3 jaar toch gelijk heb![]()
Dat gezegd hebbende, er zijn inderdaad ook legio voorbeelden van mensen die geen of weinig keus hebben.
Het is dus pas een probleem als de markt keert. Veel mensen kunnen zich dat niet voorstellen want 'er is een woningtekort'.
Overigens kun je met een klein kind de eerste paar jaar ook nog wel af in een krap appartementje. Dan zitten ze er 3 jaar kinderloos + tot het kind 3/4 is.. toch al 6+ jaar.
Pffff je moet er maar zin in hebben.Kalentum schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 18:28:
[...]
Tja jouw situatie is niet representatief, mensen verhuizen gemiddeld 7 keer in hun leven. Ik zit nu op 10. Dus het is helemaal niet zo gek, in dit topic, om aan te nemen dat mensen na tien jaar op 1 plek, gaan verkopen.
Ik ben 4 keer verhuisd (ben 42) en 1 keer was al na 2 jaar omdat ik studenten boven me had die niet stil wilden worden. Vind het genoeg voorlopig.
Als je jong bent is het wel makkelijker, maar ik heb er nu echt de energie niet voor denk ik. Heeft ook te maken met het feit dat ik een redelijk Pietje precies ben. Zonder dat ik nou perse materialistisch ben, maar ik ga niet ergens wonen waar een keuken inzit die 90cm hoog is en met een kapotte vaatwasser. Kennissen zijn in 2015 3 straten verder gaan wonen. Keuken viel daar van ellende uit elkaar. “Ja, dat komt later wel”… Die ouwe gribuszooi staat er nog steeds in…
[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 11-06-2022 21:49 ]
Wij zijn uit ons huis gegroeid in 8 jaar tijd. Hebben 2 mooie zonen.. en mogelijk nog een wens voor een 3e kind.
Nu hebben wij een bod gedaan op een huis in de straat en dat ik geaccepteerd..
Alleen ik twijfel echt of het nu nog het moment is om te verhuizen..
Wel omdat onze ruimte te klein lijkt te worden.. maar de hele wereld is zo onzeker.. en ben bang voor een harde crash, en dat zou ik zonde vinden van ons geld. Al zijn we al 2 jaar bezig met huizenjacht en nu eindelijk gelukt.. toch heb ik er een dubbel gevoel bij
Wel omdat onze ruimte te klein lijkt te worden.. maar de hele wereld is zo onzeker.. en ben bang voor een harde crash, en dat zou ik zonde vinden van ons geld. Al zijn we al 2 jaar bezig met huizenjacht en nu eindelijk gelukt.. toch heb ik er een dubbel gevoel bij
Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL
Als de markt crashed ben je je overwaarde kwijt maakt weinig uit of je nu verhuist of niet eigenlijk. Mogelijk heb je wat meer woonplezier.Nickrsd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:12:
Wij zijn uit ons huis gegroeid in 8 jaar tijd. Hebben 2 mooie zonen.. en mogelijk nog een wens voor een 3e kind.
Dan is de kinderwens nog niet tegen elkaar uitgesproken, of (waarschijnlijker) zit er nog voldoende onzekerheid in de relatie dat ze niet in de situatie willen belanden waarin ze hun single leven opnieuw moeten oppakken, vastgeketend aan een ruime woning aan de buitenrand van een dorp.Harrie_ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 19:40:
Ik heb inmiddels geleerd niet meer teveel 'belerend' die mensen op toekomstige consequenties te wijzen, maar als ze dan vrolijk appartementen in het centrum aan het bezichtigen zijn dan laat ik weleens iets vallen in de trant van "joh jullie zijn medio 30, ik weet niet of je een kinderwens hebt maar misschien is het handig om daar rekening mee te houden"
Eerlijk gezegd snap ik juist helemaal niets van mensen die hun leven jarenlang vooruit kunnen plannen.
Dan vind je het huis niet leuk genoeg.Nickrsd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:12:
Je moet het huis echt willen. De wereld is altijd onzeker. Dat hebben Corona en recent de oorlog in Oekraïne wel bewezen.
Indien je gewoon een prima baan hebt in een sector waar altijd werk is en je de lasten kan betalen, is dat prima toch?
Het is niet dat we inmiddels in de grote depressie zijn beland, al praten we die elkaar wel allemaal aan :-D
Nou ja als je gewoon beetje logisch nadenkt ga je er vanuit dat je langer bij elkaar wilt blijven dus waarom zou je dan voor een mini appartement kiezen als je ook gewoon een woning kan kiezen.CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:34:
[...]
Dan is de kinderwens nog niet tegen elkaar uitgesproken, of (waarschijnlijker) zit er nog voldoende onzekerheid in de relatie dat ze niet in de situatie willen belanden waarin ze hun single leven opnieuw moeten oppakken, vastgeketend aan een ruime woning aan de buitenrand van een dorp.
Eerlijk gezegd snap ik juist helemaal niets van mensen die hun leven jarenlang vooruit kunnen plannen.
Als je geen kinderwens hebt is wat ruimte zeker als je ouder bent wel handig, en wil je wel in het centrum wonen als je wat ouder word?
Ik wil juist in het centrum wonen als ik wat ouder wordt (zonder kinderen)Shadowhawk00 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:41:
[...]
Nou ja als je gewoon beetje logisch nadenkt ga je er vanuit dat je langer bij elkaar wilt blijven dus waarom zou je dan voor een mini appartement kiezen als je ook gewoon een woning kan kiezen.
Als je geen kinderwens hebt is wat ruimte zeker als je ouder bent wel handig, en wil je wel in het centrum wonen als je wat ouder word?
Heb het idee dat oudere mensen in de stad vitaler zijn en meer doen. In de dorpjes kwijnen ze weg.
Ik zie altijd best veel 'oudere' mensen in binnensteden wonen. Uiteraard heb je in de studentensteden wel weer meer jongeren, maar juist in de andere binnensteden kom je alle leeftijden tegen.
Hangt af van wat je wat ouder vind natuurlijk maar ik bedoel 35+, in het centrum kan je lastiger vrienden ontvangen, je gaat niet meer elke week stappen dus in het centrum wonen heeft minder voordelen.Paralize_nl schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:47:
[...]
Ik wil juist in het centrum wonen als ik wat ouder wordt (zonder kinderen)
Heb het idee dat oudere mensen in de stad vitaler zijn en meer doen. In de dorpjes kwijnen ze weg.
Overigens zolang de ouderen in de dorpen nog van huis kunnen is het geen probleem, zodra ze geen auto meer mogen rijden word het lastiger maar het ligt ook heel erg aan de persoon zelf.
Mja er komt een andere generatie aan die wel degelijk in het centrum zoekt n=1 mijn moeder bijvoorbeeld orienteered zich op het centrum, in een gelijk vloer appartement met lift. Dicht bij voorzieningen en vertier haar beste vriendin woont overigens in het centrum van Amsterdam. Zelfde verhaal. Nu hoeft het voor de meeste mensen geen centrum Amsterdam te zijn natuurlijk.Shadowhawk00 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:54:
[...]
Hangt af van wat je wat ouder vind natuurlijk maar ik bedoel 35+, in het centrum kan je lastiger vrienden ontvangen, je gaat niet meer elke week stappen dus in het centrum wonen heeft minder voordelen.
Overigens zolang de ouderen in de dorpen nog van huis kunnen is het geen probleem, zodra ze geen auto meer mogen rijden word het lastiger maar het ligt ook heel erg aan de persoon zelf.
Ik ben ook 35+ en woon ook in een centrum met mijn gezin. Ik ervaar de problemen die jij schetst niet; vrienden en familie komen gewoon langs, we stappen zo een restaurant binnen, winkels in de buurt. Wij zouden niet anders willen.Shadowhawk00 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:54:
[...]
Hangt af van wat je wat ouder vind natuurlijk maar ik bedoel 35+, in het centrum kan je lastiger vrienden ontvangen, je gaat niet meer elke week stappen dus in het centrum wonen heeft minder voordelen.
Hoe vaak komt er een huis te koop in de straat? Als je ook een woning te verkopen hebt kun je dat het best zsm doen. Dan koop/verkoop je in de zelfde markt én woon je vervolgens meer toekomstbestendig. Straks ben je weer twee jaar verder..Nickrsd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:12:
Ik woon in een hofje waar alle huizen 110/125m2 zijn met 2 slaapkamers en een zolder (die tot slaapkamer om te turnen is)… Daar zijn ook gewoon gezinnen met 3 kinderen “oud” geworden… Een collega is ruimer gaan wonen en die zegt dat je vooral meer rommel hebt. Nu is dat wat overdreven. Ik zou best een garage willen bijvoorbeeld. Of een extra kamer als logeerkamer (nu is dat studeer en logeer in 1 en daar staat ook nog een crosstrainer) Maar er zit wel een kern van waarheid in. Sinds wij aan het opruimen geslagen zijn lijkt onze 120m2 ook weer veel ruimer.Nickrsd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:12:
Je kan overigens ook nog een garagebox overwegen. Ben je 20k verder en daar kun je al je rommel kwijt die je slechts 1 keer per half jaar of alleen in bepaalde seizoenen gebruikt. Ik ben daar ook nog steeds naar op zoek. Ik kan hier zo een paar kuub aan spullen aanwijzen die niet wegkunnen maar waar ik best periodiek een kilometer of 10/15 voor zou willen rijden. Er staan hier bijvoorbeeld een 9 maanden lang tuinstoelen in de weg in de schuur. En ik heb nog 40 originele dakpannen op zolder liggen..
Het is alleen niet meer van deze tijd om met 2 kinderen op 100m2 te wonen (blijkbaar). Dat vind ik dan weer van 3 kinderen btw… Maar dat is off-topic.
[ Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 12-06-2022 00:00 ]
Ik ben 35+, we wonen rand centrum (loopafstand) we gaan elke week uit, de stad in, theater, bios, concerten etc.Shadowhawk00 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:54:
[...]
Je sociale leven met kinderen is totaal anders waardoor je hele andere woonwensen hebt.
Ik verwacht hier niet meer weg te gaan.
https://www.speckerselfstorage.nl/ Zoiets niet een optie? Liever 1000 euro per jaar dan 20k in 1xFreakNL schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:51:
[...]
Je kan overigens ook nog een garagebox overwegen. Ben je 20k verder en daar kun je al je rommel kwijt die je slechts 1 keer per half jaar of alleen in bepaalde seizoenen gebruikt. Ik ben daar ook nog steeds naar op zoek. Ik kan hier zo een paar kuub aan spullen aanwijzen die niet wegkunnen maar waar ik best periodiek een kilometer of 10/15 voor zou willen rijden. Er staan hier bijvoorbeeld een 9 maanden lang tuinstoelen in de weg in de schuur. En ik heb nog 40 originele dakpannen op zolder liggen..
Heb dat soort (tuin)spullen die je noemt ook opgeslagen bij een lokale ondernemer met dit soort ruimtes.
Verwijderd
Als je het geld hebt, kun je het beter in een garage stoppen, dan het uit te geven aan huur. Die garage houdt altijd waarde en het onderhoud valt reuze mee. Betaalde huur is gewoon weg.souljah1h schreef op zondag 12 juni 2022 @ 07:04:
[...]
https://www.speckerselfstorage.nl/ Zoiets niet een optie? Liever 1000 euro per jaar dan 20k in 1x
Heb dat soort (tuin)spullen die je noemt ook opgeslagen bij een lokale ondernemer met dit soort ruimtes.
Die huurunits zijn eigenlijk alleen interessant voor een tijdelijke situatie.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2022 07:39 ]
Goede ik was daar een jaar geleden eens naar gaan kijken maar wat je hier in Haarlem vooral hebt zijn betonnen vakjes in een semi publieke garage voor 50-60k (in het centrum dan) maar ik probeer dat ook inderdaad ook omdat het handig is als om buiten de gasten parkeer vergunning een plek te hebben om mensen te kunnen laten parkeren.FreakNL schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:51:
[...]
Je kan overigens ook nog een garagebox overwegen. Ben je 20k verder en daar kun je al je rommel kwijt die je slechts 1 keer per half jaar of alleen in bepaalde seizoenen gebruikt. Ik ben daar ook nog steeds naar op zoek.
Vorige eigenaren van ons huis (toen 100m2) woonde met drie kinderen. Wel heeft het huis al drie slaapkamer op de eerste verdieping en was de zolder dmv een dakraam en extra muurtje al in een slaapkamer veranderd.FreakNL schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 23:51:
[...]
Ik woon in een hofje waar alle huizen 110/125m2 zijn met 2 slaapkamers en een zolder (die tot slaapkamer om te turnen is)… Daar zijn ook gewoon gezinnen met 3 kinderen “oud” geworden… Een collega is ruimer gaan wonen en die zegt dat je vooral meer rommel hebt. Nu is dat wat overdreven. Ik zou best een garage willen bijvoorbeeld. Of een extra kamer als logeerkamer (nu is dat studeer en logeer in 1 en daar staat ook nog een crosstrainer) Maar er zit wel een kern van waarheid in. Sinds wij aan het opruimen geslagen zijn lijkt onze 120m2 ook weer veel ruimer.
Het is alleen niet meer van deze tijd om met 2 kinderen op 100m2 te wonen (blijkbaar). Dat vind ik dan weer van 3 kinderen btw… Maar dat is off-topic.
Ligt een beetje hoe praktisch een huis is ingedeeld. Het kan allemaal prima, gewoon minder troep kopen
Powered by KPN
Haarlem… Ja, dan is een garagebox (bijna) niet te betalen.
Net als hier overigens, heb er 1 op 200 meter laten schieten van 45k, werd me toch te gortig.
Heb er eerder ook 1 laten schieten van 25k op 3km, die werden verhuurd in 2020 voor 150/maand, dat is nu al 190/maand…
Ik hoop dat de afkoeling van de huizenmarkt ook voor afkoeling op de garagaboxmarkt gaat zorgen
Net als hier overigens, heb er 1 op 200 meter laten schieten van 45k, werd me toch te gortig.
Heb er eerder ook 1 laten schieten van 25k op 3km, die werden verhuurd in 2020 voor 150/maand, dat is nu al 190/maand…
Ik hoop dat de afkoeling van de huizenmarkt ook voor afkoeling op de garagaboxmarkt gaat zorgen
Liever niet. Waarom geld weggooien. En die 1000/jaar redt je niet in de randstad. Eerder 2000.. Maargoed die 20k redt je ook nietsouljah1h schreef op zondag 12 juni 2022 @ 07:04:
[...]
https://www.speckerselfstorage.nl/ Zoiets niet een optie? Liever 1000 euro per jaar dan 20k in 1x
Zoiets zou ik alleen overwegen als het om tijdelijk ging (<jaar).
[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 12-06-2022 09:00 ]
Je hebt nu toch ook een koophuis?Nickrsd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:12:
Die crash (als die al komt) heeft dan alleen impact op de meerprijs van de nieuwe woning.
Ik zou alleen wel voorzichtig zijn met inschatten van de verkoopprijs oude woning, +10% wat voorheen normaal was is gelukkig niet meer altijd. Maar ik neem aan dat je bod op de nieuwe woning ook geen 10/20% boven de waarde is.
Met 3 kinderen zou ik trouwens een 2e badkamer een must vinden, als dat niet aanwezig is of geen ruimte zou ik 't laten schieten. (Wij hebben ook 3 kinderen).
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 12-06-2022 09:07 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
zelfs als volgend jaar een recessie uitbreekt zal de woningmarkt hoogstens afkoelen lijkt mij vanwege aanhoudend gebrek aan aanbod en hoge vraag.Nickrsd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:12:
maar ook als de woningmarkt in elkaar stort, dan staat je nieuwe woning misschien 10 jaar 'onder water'? Als je er comfortabel zit is dat niet eens een probleem want de hypotheeklasten had je al ingecalculeerd als acceptabel.
[ Voor 5% gewijzigd door JJ Le Funk op 12-06-2022 09:20 ]
d:)b :henk d:)b
Het grootste risico is dat je je huidige woning niet op korte termijn kunt verkopen. Maar dat risico loop je alleen bij nieuwbouw. In jouw situatie is de verhuizing nu de situatie van duur naar duur. En misschien dat er straks een ingestorte markt is, dan zou je van goedkoop naar goedkoop gaan. Met daarbij grote kans dat je een hogere rente hebt en je maandlasten juist hoger zijn dan wat ze nu zouden worden. Zou ik niet echt als groot risico zien.Nickrsd schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 22:12:
Voor mij zou de belangrijkste overweging zijn of de woning is wat je zoekt. Zo ja, dan doen. Zo nee, dan niet doen.
Ja kwa woning en inhoud gaan we er goed op vooruit.. van 460m3 naar 730m3 en opp.perceel 280m2 naar 490m2.. beide huizen kunnen wel een opfrisbeurt gebruiken.. Dusja kosten maken moeten we sowieso
Huidig huis is ongeveer 400k zeker.
Nieuw huis is 617k
Huidig huis is vrij van lasten.. dus het valt mee. Wil 200k lenig en 100k eigen geld om op te knappen.
Nieuw huis is 617k
Huidig huis is vrij van lasten.. dus het valt mee. Wil 200k lenig en 100k eigen geld om op te knappen.
[ Voor 29% gewijzigd door Nickrsd op 12-06-2022 10:14 ]
Dat klinkt alsof je de keus hebt tussen nog een paar jaar "te klein" wonen en dan alsnog moeten verhuizen, en nu verhuizen naar een woning waar je jaren vooruit kunt en waarschijnlijk ook niet meer uit weg hoeft te gaan. Als je de maandlasten gewoon kunt betalen, zou het dan erg zijn als de markt zou instorten?Nickrsd schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:55:
Ja kwa woning en inhoud gaan we er goed op vooruit.. van 460m3 naar 730m3 en opp.perceel 280m2 naar 490m2.. beide huizen kunnen wel een opfrisbeurt gebruiken.. Dusja kosten maken moeten we sowieso
Dan heb je toch geen risico? Je bent je geld dan alleen kwijt bij gedwongen verkoop maar bij zulke maandlasten lijkt me dat je het alleen kan opbrengen.Nickrsd schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:55:
Nieuw huis is 617k
Als je zo 200k moet lenen tegen 7% rente wordt je ook niet blij, huis kan je goedkoper kopen maar je spekt de bank.
Ik heb veel liever een goedkoop huis dan hetzelfde huis voor meer geld maar met dezelfde maandlasten. Om te beginnen kan het dan minder dalen, maar ook de overheid heeft nogal een handje van belasting heffen waar vermogen zit. Als huizen niet zo duur waren zou het risico van huizen in box 3 stoppen bijvoorbeeld veel kleiner zijn.Paralize_nl schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:16:
[...]
Als je zo 200k moet lenen tegen 7% rente wordt je ook niet blij, huis kan je goedkoper kopen maar je spekt de bank.
Is er eigenlijk ergens nog nieuwbouw van beton? Elke ochtend verbaas ik me weer hoe enorm snel een paar bouwvakkers een blok van 20 huizen bouwen, en elke ochtend verbaas ik me dat ze de hoek van een kalkzandsteenblok van een paar euro afstoten en er vervolgens een driehoekig gat van 10 cm in de muur van het hele dure kleine rijtjeshuis zit i.p.v. gewoon even een nieuw blok te pakken.
[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 12-06-2022 10:45 ]
Tja. Onvoorspelbare markt. Als het nu afvlakt en niet echt meer stijgt, de rentes stijgen maar ook de lonen, moet je zometeen meer rente betalen maar zelfde woningwaarde.RemcoDelft schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:45:
[...]
Ik heb veel liever een goedkoop huis dan hetzelfde huis voor meer geld maar met dezelfde maandlasten. Om te beginnen kan het dan minder dalen, maar ook de overheid heeft nogal een handje van belasting heffen waar vermogen zit. Als huizen niet zo duur waren zou het risico van huizen in box 3 stoppen bijvoorbeeld veel kleiner zijn.
Ik preek voor eigen parochie hier want dat is de overweging die ik heb gemaakt om toch nu te kopen.
De buitenmuren en woningscheidende tussenmuren zijn in de regel volgens mij gewoon beton (tenzij houtskeletbouw). Maar de meeste binnenmuren maken ze vaak juist bewust van flexibeler materiaal, zodat je die wanden later eenvoudig kunt verplaatsen of verwijderen.RemcoDelft schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:45:
[...]
Is er eigenlijk ergens nog nieuwbouw van beton? Elke ochtend verbaas ik me weer hoe enorm snel een paar bouwvakkers een blok van 20 huizen bouwen, en elke ochtend verbaas ik me dat ze de hoek van een kalkzandsteenblok van een paar euro afstoten en er vervolgens een driehoekig gat van 10 cm in de muur van het hele dure kleine rijtjeshuis zit i.p.v. gewoon even een nieuw blok te pakken.
Dat heb ik al zeker 10 jaar niet meer gezien (alleen nog bij flats).Rubbergrover1 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:57:
[...]
De buitenmuren en woningscheidende tussenmuren zijn in de regel volgens mij gewoon beton
Hier bouwen ze ook 3 hoog appartementen met die blokken, alleen de vloeren zijn van die holle betonplaten.RemcoDelft schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:01:
[...]
Dat heb ik al zeker 10 jaar niet meer gezien (alleen nog bij flats).
Isolatieplaatje er tegen en stenen muurtje metselen.
[ Voor 8% gewijzigd door HereIsTom op 12-06-2022 11:06 ]
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik heb een woning van 2016 van kalkzandsteen (buiten)muren is gebouwd en betonnen kanaal plaat vloeren. En de nieuwbouwwoning die we nu hebben gekocht is van prefab betonmuren en betonnen breedplaatvloeren.
Beide komt voor.
Beide komt voor.
Tussenmuren kunnen prima kalkzandsteen betreffen. Kalkzandsteen kan probleemloos fungeren als dragende muur. Als buitenmuur niet zozeer binnen ons klimaat, dus buitenmuur is eigenlijk altijd wel wat anders. Bijvoorbeeld isolatielaag gevolgd door baksteen, dit laatste toch wel het meest passende binnen ons traditionele straatbeeldRubbergrover1 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:57:
[...]
De buitenmuren en woningscheidende tussenmuren zijn in de regel volgens mij gewoon beton (tenzij houtskeletbouw). Maar de meeste binnenmuren maken ze vaak juist bewust van flexibeler materiaal, zodat je die wanden later eenvoudig kunt verplaatsen of verwijderen.
Dit is meer ontwikkeling in de woningbouw dan in de woningmarkt. Ons nieuwe huis is in de bouw gestort betonnen muren en plafonds als dragende muren. Voor en achtergevel zijn gipsplaten met isolatie en een bakstenen muur ervoor. Dus een beetje hard slaan en je bent erdoorheen.
Ik zou denken dat het de laatste jaren juist meer zou zijn. Omdat er steeds meer met prefab elementen wordt gewerkt.RemcoDelft schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:01:
[...]
Dat heb ik al zeker 10 jaar niet meer gezien (alleen nog bij flats).
Bij onze woning van ca 5 jaar oud zijn de buitenmuren in elk geval van zulke prefab betonnen elementen. Inclusief de woningscheidende wanden. (Daar is het dus een dubbele muur met een ruimte er tussen.) Groot nadeel is dat je niet zo makkelijk 'even' een schilderijtje ophangt in die muren. Met een simpele Black en Decker krijg je er nauwelijks een gat in.
Uiteraard is de buitenschil wel anders (gemetseld).
Maar misschien dat je referentie meer 'unieke' woningen betreft en geen projectbouw? Dan kan ik me voorstellen dat de flexibiliteit van die blokken belangrijker is.
In ieder geval maakt beton gestort in het werk, luchtdicht bouwen makkelijker. Dus je zou wat dat betreft denken, dat het meer gebruikt gaat worden.Rubbergrover1 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:11:
[...]
Ik zou denken dat het de laatste jaren juist meer zou zijn. Omdat er steeds meer met prefab elementen wordt gewerkt.
Ik denk dat heel veel gezinnen met 3, en misschien wel meer kinderen in een huis van 100m^2 wonen. Binnen de woningbouw zul je niet snel iets groters vinden, en zelfs als een koophuis tot de mogelijkheden behoort, moet je bij grotere huizen al snel aan een fors hogere prijsklasse denken.Packardhell schreef op zondag 12 juni 2022 @ 08:45:
Vorige eigenaren van ons huis (toen 100m2) woonde met drie kinderen. Wel heeft het huis al drie slaapkamer op de eerste verdieping en was de zolder dmv een dakraam en extra muurtje al in een slaapkamer veranderd.
Ligt een beetje hoe praktisch een huis is ingedeeld. Het kan allemaal prima, gewoon minder troep kopen
En huis van 460m3 is wat, 140m2?Nickrsd schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:55:
Nieuw huis is 617k
Dat gaat ook prima met 3 kinderen.
Toen je het over te klein had dacht ik echt aan 100-110m2…
Maargoed praten over m3 of perceeloppervlakte zegt niks. Of je wil je kinderen in een schuur stoppen?
Er zijn zat boerderijen met 90m2 woonoppervlak met alsnog 1000m2 perceel…
Dus;
Hoeveel Is je huidige m2?
Overigens doe je met 100k weinig in deze tijden, behalve als je zelf handig bent.
[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 12-06-2022 13:40 ]
We gaan de stap gewoon maken. De extra ruimtes in huis/tuin kan ik wel gebruiken voor spelende kids en lange garage van 10x3.7 kan ik wel waarderen, gaan we van 120m2 woon opp. Naar 200m2 woon
[ Voor 12% gewijzigd door Nickrsd op 12-06-2022 14:33 ]
Het feit dat veel gezinnen met 3 dit doen, maakt het natuurlijk nog niet ideaal.CVTTPD2DQ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 13:07:
[...]
Ik denk dat heel veel gezinnen met 3, en misschien wel meer kinderen in een huis van 100m^2 wonen. Binnen de woningbouw zul je niet snel iets groters vinden, en zelfs als een koophuis tot de mogelijkheden behoort, moet je bij grotere huizen al snel aan een fors hogere prijsklasse denken.
Daarnaast ook zeker niet te vergeten dat mensen die meer te besteden hebben, vaak ook de luxe hebben om meer tijd thuis door te brengen, zowel zakelijk als privé. Stel jij werkt 0.8 FTE, waarvan je de luxe hebt om 50% thuis te werken, breng je binnen de woning dus 5 dagen in de week door. Voor het thuiswerken is het prettig om op zijn minst hiervoor thuis toch eigenlijk wel een degelijke plaats te hebben binnen het woongedeelte of mogelijk zelfs te verkiezen een eigen kantoorruimte in huis. In plaats van een laptopje neergezet op de eettafel.
Daar heb je natuurlijk wel de ruimte voor nodig.
Ook voor de kinderen wil je, zeker naarmate deze wat ouder worden, toch graag wel ieder een eigen slaapkamer kunnen bieden. Om sociale woningbouw als voorbeeld te nemen, veel hierin biedt doorgaans eigenlijk maar 3 slaapkamers in totaal. En kom je eigenlijk één tekort. Een zolder is vaak natuurlijk wel te verbouwen, maar betekend natuurlijk ook weer dat je zaken als een droogrek voor de was ergens anders kwijt moet. Het is allemaal gewoon niet ideaal.
En gezien @Nickrsd zich de stap lijkt te kunnen veroorloven, kan ik hier dan ook maar al te goed inkomen. Ruimer wonen, indien je het kunt betalen, is gewoon echt een verademing.Nickrsd schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:32:
We gaan de stap gewoon maken. De extra ruimtes in huis/tuin kan ik wel gebruiken voor spelende kids en lange garage van 10x3.7 kan ik wel waarderen, gaan we van 120m2 woon opp. Naar 200m2 woon
Dat is wel significant idd.
Gefeliciteerd 🥳
Voor mij is de stap te groot. Zou een verdubbeling van woonlasten betekenen (bruto, alleen hypotheek, 1600 va 800) met een langere looptijd (jaartje of 10). Die stap kunnen/willen we niet maken.
Gefeliciteerd 🥳
Voor mij is de stap te groot. Zou een verdubbeling van woonlasten betekenen (bruto, alleen hypotheek, 1600 va 800) met een langere looptijd (jaartje of 10). Die stap kunnen/willen we niet maken.
[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 12-06-2022 15:10 ]
Sja, wat is ideaal? Ik reageerde meer op mensen die zich afvroegen of het mogelijk was om met drie kinderen op 100m² te wonen.psychodude schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:57:Het feit dat veel gezinnen met 3 dit doen, maakt het natuurlijk nog niet ideaal.
Daarnaast ook zeker niet te vergeten dat mensen die meer te besteden hebben, vaak ook de luxe hebben om meer tijd thuis door te brengen, zowel zakelijk als privé. Stel jij werkt 0.8 FTE, waarvan je de luxe hebt om 50% thuis te werken, breng je binnen de woning dus 5 dagen in de week door. Voor het thuiswerken is het prettig om op zijn minst hiervoor thuis toch eigenlijk wel een degelijke plaats te hebben binnen het woongedeelte of mogelijk zelfs te verkiezen een eigen kantoorruimte in huis. In plaats van een laptopje neergezet op de eettafel.
Daar heb je natuurlijk wel de ruimte voor nodig.
Ik denk dat de deelnemers van dit topic geen neutrale doorsnede van de samenleving zijn, maar mensen die veel thuis zijn, en het daarom ook niet zo erg vinden veel van hun besteedbare inkomen aan een woning uit te geven (er zijn ook andere afwijkingen, bijv. de sterke voorkeur voor nieuwbouw, terwijl dat in Nederland logischerwijs maar een fractie van alle woningen is).
Een eigen thuiskantoortje was tijdens corona inderdaad een heerlijke luxe, maar mijn collega's leken net zo makkelijk in de keukentafel, kinderkamer of slaapkamer te werken. Dus is het echt zo noodzakelijk?
Sja, toen ik wat kleiner woonde stond het droogrek in de woonkamer, en de strijkplank in de slaapkamer. Fabrikanten maken die dingen zo dat ze snel compact opgeborgen kunnen worden, en dat heeft een reden. Nu we wat meer ruimte hebben, klappen we ze eigenlijk nooit meer in. Is dat nou een vooruitgang, of een indicatie dat we teveel loze ruimte hebben?[b]psychodude schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:57:[/b
Een zolder is vaak natuurlijk wel te verbouwen, maar betekend natuurlijk ook weer dat je zaken als een droogrek voor de was ergens anders kwijt moet. Het is allemaal gewoon niet ideaal.
Natuurlijk is het mogelijk, vroeger waren er ook gezinnen met 8 kids die in een woning van nog geen 70 m2 woonde. Maar het blijft natuurlijk allemaal behelpen. En ik denk dat als je het de gemiddelde bewoner van een sociale huurwoning met 3 of meer kinderen zou vragen, vermoedelijk 90% het liefst groter zou willen wonen. De mogelijkheid zal veelal geen keuze, maar een noodgedwongen verplichting zijn.CVTTPD2DQ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:58:
Sja, wat is ideaal? Ik reageerde meer op mensen die zich afvroegen of het mogelijk was om met drie kinderen op 100m² te wonen.
Hierin natuurlijk hetzelfde. Hoeveel wil dit daadwerkelijk jarenlang doen. Net als dat je op je werk een degelijke plek verlangd, zul je thuis ook toch al snel wel enige eisen hebben. Noodgedwongen, tijdelijk is natuurlijk een ander verhaal. Maar zeker indien je voor de lange termijn thuiswerkdagen hebt? Ik denk dat velen toch wel graag op zijn minst een comfortabele, geschikte stoel hiervoor hebben, bij voorkeur een bureau zullen hebben dat ze niet hoeven te ontruimen tijdens de eetmomenten van een gezin en waar mogelijk niet iets dat gedeeld wordt met de kinderen, want bij thuis aanwezigheid verstoort dit het werk al snel.CVTTPD2DQ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:58:
Een eigen thuiskantoortje was tijdens corona inderdaad een heerlijke luxe, maar mijn collega's leken net zo makkelijk in de keukentafel, kinderkamer of slaapkamer te werken. Dus is het echt zo noodzakelijk?
Daarnaast zijn veel mensen vaak toch geen voorstander van een computer in de slaapkamer.
En zit je dus met je was in de woonkamer. Zeker met kids was je eigenlijk wel zo'n beetje dagelijks. Dus staat er vrijwel altijd een wasrek open in de woonkamer. Voor mij voldoet dat toch in ieder geval wel aan de definitie "niet ideaal"CVTTPD2DQ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 16:58:
Sja, toen ik wat kleiner woonde stond het droogrek in de woonkamer, en de strijkplank in de slaapkamer. Fabrikanten maken die dingen zo dat ze snel compact opgeborgen kunnen worden, en dat heeft een reden. Nu we wat meer ruimte hebben, klappen we ze eigenlijk nooit meer in. Is dat nou een vooruitgang, of een indicatie dat we teveel loze ruimte hebben?
Liever gezegd, dat we geen betere besteding voor die ruimte hebben. Een pooltafel is natuurlijk een indicatie dat je echt niet meer weet wat je met je ruimte moet doen.psychodude schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:18:
Maar natuurlijk enkel en alleen het feit dat je zelf ook er voor gekozen hebt om een wasruimte te creëren, in plaats van daar bijvoorbeeld een pouletafel neergezet te hebben, impliceert ergens toch dat jij dan wel vrouwlief, toch graag een separate wasruimte had.
Overigens is mijn partner degene die er nu op aandringt dat het volgende huis een heel stuk kleiner mag zijn
Space is my favorite piece of furnitureCVTTPD2DQ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:33:
[...]
Liever gezegd, dat we geen betere besteding voor die ruimte hebben.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Hehe, vandaar ook als excessief voorbeeldCVTTPD2DQ schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:33:
[...]
Liever gezegd, dat we geen betere besteding voor die ruimte hebben. Een pooltafel is natuurlijk een indicatie dat je echt niet meer weet wat je met je ruimte moet doen.
Overigens is mijn partner degene die er nu op aandringt dat het volgende huis een heel stuk kleiner mag zijn
Maar uiteindelijk is het allemaal natuurlijk grotendeels persoonlijke voorkeur. En als jullie beide kleiner willen, heeft dan natuurlijk ook zeker zijn voordelen. Minder ruimten om schoon te maken, minder kosten (zowel in aanschaf als energieverbruik), etc.
Om het in perspectief te plaatsen, zal één en ander natuurlijk ook afhangen van jullie huidige woonsituatie en gezinssituatie. Zijn jullie samenwonend zonder kinderen binnen 200 m2, of zitten jullie nu al met 3 kids op 110m2, maakt hierin natuurlijk al best veel uit.
Kan ik redelijk beamen, hehe. Voor de kinderen ging het ook prima af met minder, en zouden we de kids niet gehad hebben, zou de bijvoorbeeld circa 70 m2 die we ooit hadden ook nog altijd wel prima zijn. En ik heb niet al te lang geleden ook nog een poosje voor mijn werk doordeweeks op nog geen 30 m2 gewoond, alleen is dat ook allemaal zo'n probleem niet eens, hoewel iets aan de krappe kant. Maar met kinderen erbij is het toch ontzettend fijn om bepaalde zaken af te kunnen scheiden van de kinderen.
Persoonlijk zou ik zeggen dat met circa 40 - 45 m2 per persoon je redelijk ideaal zit.
Maar dan kom je toch op 180 meter voor 4 personen? Terwijl we 30 berichten terug begonnen op 100 meter is genoeg voor een gezin van 4.
De zin begon dan ook met persoonlijk. Ik vind zelf 100 m2 voor een gezin van 4 gewoonweg te krap. De 25 m2 die je overhoudt per persoon ligt gewoon ver beneden de gemiddelde woonoppervlakte van de gemiddelde Nederlander.jopie schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:48:
Maar dan kom je toch op 180 meter voor 4 personen? Terwijl we 30 berichten terug begonnen op 100 meter is genoeg voor een gezin van 4.
Ik woon momenteel op 100m2 met 2 kinderen en een vrouw.
Huis is an sich groot genoeg, alleen door indeling hebben wij maar 1 toilet. Nu de jongste ook uit luiers is, is het gewoon te klein voor ons. Als we nog 1 toilet erbij hadden in onze badkamer, dan zouden we het best nog wel een tijdje kunnen uitzitten.
Persoonlijk vind ik m2 minder belangrijk dan aantal kamers. Ja alles is wel miniem, maar je leert ermee te leven. Onze woonkamer is gelijk kantoor, speelplek, eetkamer en ....woonkamer.
Keuken is gelukkig gescheiden, dus dan hoef je niet hele dag in kooklucht te zitten.
Moet wel erbij vermelden dat ik zowel een voortuin als achtertuin heb van beide 40m2. Dus als je elkaar zat bent even in de tuin frisse lucht scheppen doet wonderen.
Huis is an sich groot genoeg, alleen door indeling hebben wij maar 1 toilet. Nu de jongste ook uit luiers is, is het gewoon te klein voor ons. Als we nog 1 toilet erbij hadden in onze badkamer, dan zouden we het best nog wel een tijdje kunnen uitzitten.
Persoonlijk vind ik m2 minder belangrijk dan aantal kamers. Ja alles is wel miniem, maar je leert ermee te leven. Onze woonkamer is gelijk kantoor, speelplek, eetkamer en ....woonkamer.
Keuken is gelukkig gescheiden, dus dan hoef je niet hele dag in kooklucht te zitten.
Moet wel erbij vermelden dat ik zowel een voortuin als achtertuin heb van beide 40m2. Dus als je elkaar zat bent even in de tuin frisse lucht scheppen doet wonderen.
[ Voor 12% gewijzigd door kx22 op 12-06-2022 19:40 ]
Ik denk dat dát het bij veel mensen ook vooral is. Dat je voldoende kamers wilt hebben en voldoende sanitair. Het aantal m2 is dan inderdaad veel minder belangrijk. Ik ken gezinnen die heel gelukkig wonen op erg weinig m2, maar waarbij iedereen wel een eigen kamer heeft. Maar ik ken ook gezinnen die een lekker ruim huis hebben, maar waarbij het huis door de indeling simpelweg een kamer tekort komt. En die er ook niet makkelijk 'in te bouwen is'. Die gaan dan, in mijn ogen ook terecht, op zoek naar een ander huis.kx22 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:38:
Ik woon momenteel op 100m2 met 2 kinderen en een vrouw.
Wat daarbij wél speelt is dat als je eenmaal gewend bent aan veel m2, of aan grote kamers, je niet meer makkelijk terug gaat naar kleinere kamers.
En wat dacht je allemaal te gaan doen voor die 100k?Nickrsd schreef op zondag 12 juni 2022 @ 14:32:
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Hier een stap van 125 m2 naar 170 m2 met vijf personen. Net wat ruimer en wat ik heerlijk vind is een aparte WC op de eerste verdieping en tweede badkamer(tje) op de tweede verdieping. Verder heeft onze derde nu ook een riante slaapkamer. Ik voel me de koning te rijk.
Ik begrijp je twijfel niet zo goed. Als je oude huis vrij van lasten is dan wordt je nieuwe hypotheek maximaal 217K. Ik neem aan jullie dat wel kunnen dragen? Maar misschien zie ik het verkeerd?Nickrsd schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:55:
Nieuw huis is 617k
Dat is in amsterdam en omstreken het gemiddelde voor een gezin van 4. In de rest van nederland is het ongeveer 38m2 pp voor gezinnen. Het landelijk gemiddelde is dan weer 65m2 pp maar dat is inclusief alleenstaande en dat is eigenlijk weer niet zo relevant in deze.psychodude schreef op zondag 12 juni 2022 @ 19:20:
[...]
De zin begon dan ook met persoonlijk. Ik vind zelf 100 m2 voor een gezin van 4 gewoonweg te krap. De 25 m2 die je overhoudt per persoon ligt gewoon ver beneden de gemiddelde woonoppervlakte van de gemiddelde Nederlander.
Ik denk dat het meer afhangt van de indeling van een huis dan het aantal m2. Tuurlijk speelt het mee maar huizen van 180 met een woonkeuken van 100m2 beneden voelen boven net zo krap aan als een huis van 120 met een gelijke verdeling.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...noppervlakte-in-nederland
Dat denk ik ook. In mijn vorige huis waren alle kamers minimaal 20m2. Toen wij nieuw gingen bouwen was dat ook het uitgangspunt voor de slaap/werk kamers. Ik zie dan wel eens huizen voorbij komen en dan staat er in de tekst ruime slaapkamer en kan je amper om het bed heen lopen.Rubbergrover1 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:02:
[...]
Wat daarbij wél speelt is dat als je eenmaal gewend bent aan veel m2, of aan grote kamers, je niet meer makkelijk terug gaat naar kleinere kamers.
Nu bouwden wij op het hoogtepunt van de vorige bouwcrisis in 2014, dus qua kosten te overzien, maar ik zou idd moeite hebben met kleinere kamers. Ook een hal en gang vind ik erg prettig als die ruim is, dat geeft een veel prettiger gevoel, maar kost wel dure m2.
Is toch allemaal een kwestie van keuzes en ik voel me zeer bevoorrecht dat wij zo;n ruim huis hebben (251 m2 met zijn 2'en).
Interessante link. Ik vind die cijfers ook zeer verassend. In mijn belevingswereld woont het overgrote deel van de nederlanders in een rijtjeshuis tussen 100 en 120 m². Nu woon ik zelf in de buurt van den Bosch en als ik kijk naar die regio dan zie ik dat paren met kinderen in alle omliggende gemeentes, met uitzondering van den Bosch zelf, in de categorie 40 tot 50 m² vallen. Uitgaande van een fictieve 1,5 kind komt je dan uit op een gemiddelde woning van 140 tot 175 m². Ik sta echt te kijken van dat getal. Den Bosch zelf komt trouwens uit op een gemiddelde van ongeveer 37 m² per persoon, wat ik voor een stad een bizar hoog getal vind.
Vrijdagmiddag (US time) werden er geen kopers voor bepaalde Mortage Backed Securities (gebundelde hypotheekleningen) gevonden. Kopers vonden het risico te hoog t.o.v. de opbrengst (rente - inflatie). Verwacht sterke stijgingen in de hypotheekrente, anders kunnen de banken de hypotheken die verpakken in MBS dus niet eens kwijt.
https://notoriousrob.com/2022/06/finally-no-bid-on-mbs/
https://notoriousrob.com/2022/06/finally-no-bid-on-mbs/
Bestaat er ook zo'n overzichtje per leeftijdscategorie? Ik verwacht dat dat veel zal verklaren.
Wat heeft leeftijd ermee te maken?RemcoDelft schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:46:
[...]
Bestaat er ook zo'n overzichtje per leeftijdscategorie? Ik verwacht dat dat veel zal verklaren.
Het is duidelijk dat je buiten de grote steden meer M2 voor je geld krijgt dus is het de keuze klein wonen in de stad of ruim wonen buiten de stad. Het kan best zijn dat de stad voor een bepaalde demografische groep aantrekkelijker is maar dan is de keuze stad de oorzaak niet dat je bij die groep hoort.
Overigens is het zo dat als je in een bepaalde leeftijdsgroep zit je waarschijnlijk kinderen+partner hebt dus je minder M2 per persoon hebt dan buiten die groep.
[ Voor 12% gewijzigd door Shadowhawk00 op 13-06-2022 10:01 ]
Omdat het gemiddelde niets zegt als de werkelijkheid is dat gezinnen met kinderen krap wonen terwijl 3,5 miljoen grotendeels alleenstaande AOWers in enorme huizen wonen.
Maar wat wil je daarmee bereiken? Weer de zwarte piet spelen naar AOWers die geen enkel goed alternatief krijgen om kleiner te gaan wonen?RemcoDelft schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:14:
[...]
Omdat het gemiddelde niets zegt als de werkelijkheid is dat gezinnen met kinderen krap wonen terwijl 3,5 miljoen grotendeels alleenstaande AOWers in enorme huizen wonen.
Dan moeten die gezinnen gewoon een groter huis kopen toch als ze krap wonen.
We hebben de afgelopen decenia bejaardenhuizen afgebouwd en afgebroken. Ouderen die nog een partner hebben krijgen de keuze thuis wonen met thuishulp of niet meer samen kunnen wonen ( dus ja 25 jaar huwelijk weer gaan latten ). Ik vind het niet vreemd dat die mensen ervoor kiezen een traplift te nemen dan voor de rest van hun leven gescheiden te leven.
[ Voor 25% gewijzigd door Shadowhawk00 op 13-06-2022 10:22 ]
Wat daarmee bereikt wordt is dat de data ook als informatie gebruikt kan worden, ipv alleen plat "je hebt X per Y". Er zit waarschijnlijk ook een effect van leeftijd in die cijfers, die niet uitgesplitst is (en waardoor je dus informatie mist die wel beschikbaar is in de ruwe data van het CBS)Shadowhawk00 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:18:
[...]
Maar wat wil je daarmee bereiken? Weer de zwarte piet spelen naar AOWers die geen enkel goed alternatief krijgen om kleiner te gaan wonen?
We hebben de afgelopen decenia bejaardenhuizen afgebouwd en afgebroken. Ouderen die nog een partner hebben krijgen de keuze thuis wonen met thuishulp of niet meer samen kunnen wonen ( dus ja 25 jaar huwelijk weer gaan latten ). Ik vind het niet vreemd dat die mensen ervoor kiezen een traplift te nemen dan voor de rest van hun leven gescheiden te leven.
edit: als ik naar mijn eigen situatie (met z'n vieren) kijk haal ik het gemiddelde van mijn regio niet, terwijl mijn gezingssamenstelling "redelijk standaard" is, en dewoning waarschijnlijk wel binnen de "grootste 10% van de regio" zal vallen. Dan heb je toch ergens informatie laten liggen in de grote bak data die je had?
[ Voor 14% gewijzigd door dyrc op 13-06-2022 10:33 ]
Draai het eens om: de overheid maakt het onmogelijk voor heel veel gezinnen om dat grotere huis te kopen doordat nieuwbouw al decennia te schaars wordt gehouden. Het probleem zit niet bij de rijkste generatie die geen alternatief zou krijgen, het probleem zit bij de generatie die voor alles de hoofdprijs mag betalen.Shadowhawk00 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:18:
[...]
Maar wat wil je daarmee bereiken? Weer de zwarte piet spelen naar AOWers die geen enkel goed alternatief krijgen om kleiner te gaan wonen?
Of de overheid moet stimuleren om huizen te RUILEN!Shadowhawk00 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:18:
[...]
Dus bij ruil van huizen met AOWers betalen de AOWers 0% overdrachtsbelasting.
Waarom nog meer subsidie voor de rijkste generatie?kx22 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:29:
[...]
Of de overheid moet stimuleren om huizen te RUILEN!
Gewoon, de waarheid boven tafel zien te krijgen? De discussie draait over gemiddelde woonoppervlakte voor gezinnen, als dan blijkt dat de cijfers die je hebt niet aan zouden sluiten bij de realiteit, voer je een behoorljik nutteloze discussie.
Dat gaat dus niet als die huizen niet beschikbaar zijn he.Dan moeten die gezinnen gewoon een groter huis kopen toch als ze krap wonen.
Klopt, een doodzonde waar die jonge gezinnen zéker niet achter staan.We hebben de afgelopen decenia bejaardenhuizen afgebouwd en afgebroken.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Je moet de ouderen gewoon een goed alternatief bieden om naar te verhuizen.kx22 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:29:
[...]
Of de overheid moet stimuleren om huizen te RUILEN!
Nu hebben ze de keuze ongeveer gratis wonen ( hypotheek is na 30 jaar wel weg ) of voor 1500 per maand een aanleun woning. Met een beetje pech natuurlijk ook nog zonder parkeerplaats voor henzelf en bezoek zodat ze eigenlijk gevangen zitten.
Tja hm gratis ruim wonen in vrijheid of 1500 voor een soort gevangenis betalen. Wat zou je zelf kiezen?
Bouw gewoon nieuwbouw voor ouderen die voldoet aan waar de ouderen behoefte aan hebben.
Zet bijvoorbeeld een gated community speciaal voor ouderen naast een verzorging tehuis met gewoon kleine woningen/appartementjes die ze kunnen kopen, waarbij je beperkte servicekosten hebt voor onderhoud/beveiliging.
Zodat ze hun oude huis gesubsidieerd kunnen inruilen voor een nieuw huis, en geld over houden? De reden dat ze gratis zo groot blijven wonen is ook omdat er zo enorm veel geld van jong naar oud gaat, en ondanks dat klagen ze ook nog dat het niet genoeg is.Shadowhawk00 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:38:
[...]
Je moet de ouderen gewoon een goed alternatief bieden om naar te verhuizen.
Nu hebben ze de keuze ongeveer gratis wonen ( hypotheek is na 30 jaar wel weg ) of voor 1500 per maand een aanleun woning. Met een beetje pech natuurlijk ook nog zonder parkeerplaats voor henzelf en bezoek zodat ze eigenlijk gevangen zitten.
Tja hm gratis ruim wonen in vrijheid of 1500 voor een soort gevangenis betalen. Wat zou je zelf kiezen?
Bouw gewoon nieuwbouw voor ouderen die voldoet aan waar de ouderen behoefte aan hebben.
Zet bijvoorbeeld een gated community speciaal voor ouderen naast een verzorging tehuis met gewoon kleine woningen/appartementjes die ze kunnen kopen, waarbij je beperkte servicekosten hebt voor onderhoud/beveiliging.
Die gated community is helemaal mooi; zichzelf achter een hek beschermen tegen een steeds onveiliger land?
Nieuwbouw projecten worden steeds lastiger te verkopen met de huidige prijsstijgingen. Ik vind bijvoorbeeld deze vrijstaande woning in Zuid-Holland absurd duur:
https://essezoom-finishin...nieuw/vrijstaande-woning/
Er zijn op dit moment 7 van de 25 woningen gereserveerd. Dat snap ik wel, als je naar de prijs-kwaliteit/quantiteit verhouding kijkt.
Overigens weet ik ook dat de betrokken makelaar doodleuk tegen geinteresseerden liegt dat er superveel belangstelling is.
Dit project heeft betere prijzen, naar mijn mening: https://www.amstelwijckpark.nl/stelsamen/
En lijkt veel beter te lopen.
Er zijn op dit moment 7 van de 25 woningen gereserveerd. Dat snap ik wel, als je naar de prijs-kwaliteit/quantiteit verhouding kijkt.
Overigens weet ik ook dat de betrokken makelaar doodleuk tegen geinteresseerden liegt dat er superveel belangstelling is.
Dit project heeft betere prijzen, naar mijn mening: https://www.amstelwijckpark.nl/stelsamen/
[ Voor 25% gewijzigd door Compuhair op 13-06-2022 10:53 ]
Het loopt vast ja. Aannemer hier gaat woningen van de markt halen.Compuhair schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:50:
Nieuwbouw projecten worden steeds lastiger te verkopen met de huidige prijsstijgingen. Ik vind bijvoorbeeld deze vrijstaande woning in Zuid-Holland absurd duur:
Nieuwbouw, prijs is te hoog. Maar dat is niet aan de marges te zien. Alle onderaannemers en materialen zijn extreem duurder geworden.
Een van de tien verkocht - en een onder optie. De andere 8 woningen is gewoon geen animo voor.
Benieuwd waar het heen gaat. Men hoopt dat dit tijdelijk is, maar wat is tijdelijk? Als dit enkele jaren is ontstaat er nog steeds een probleem.
Er gaat bijna geen geld van jong naar oud, ze hebben vaak zelf alles moeten betalen en veel minder luxe gehad dan de gemiddelde 20 jarige nu.RemcoDelft schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:46:
[...]
Zodat ze hun oude huis gesubsidieerd kunnen inruilen voor een nieuw huis, en geld over houden? De reden dat ze gratis zo groot blijven wonen is ook omdat er zo enorm veel geld van jong naar oud gaat, en ondanks dat klagen ze ook nog dat het niet genoeg is.
Die gated community is helemaal mooi; zichzelf achter een hek beschermen tegen een steeds onveiliger land?
Ouderen voelen zich vaker onveilig, zeker met de babbeltrucks die je vaak hoort op het nieuws.
Dus ja waarom zou je ze niet extra veiligheid bieden.
Als maatschappij krijg je, lagere zorgkosten, meer woonruimte voor jongere generatie.
Ouderen krijgen wat veiligheid, waar ze zelf nog voor betalen ook.
Lijkt me als maatschappij geen slechte deal.
Je kan roepen dat ze van alles moeten of je kan ze een goede deal geven waar iedereen bij wint.
Kudos voor deze post! Ik vind het echt om je kapot te schamen hoe in de huizenmarktdiscussie tegenwoordig ouderen worden weggezet.Shadowhawk00 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:59:
[...]
Er gaat bijna geen geld van jong naar oud, ze hebben vaak zelf alles moeten betalen en veel minder luxe gehad dan de gemiddelde 20 jarige nu.
Ouderen voelen zich vaker onveilig, zeker met de babbeltrucks die je vaak hoort op het nieuws.
Dus ja waarom zou je ze niet extra veiligheid bieden.
Als maatschappij krijg je, lagere zorgkosten, meer woonruimte voor jongere generatie.
Ouderen krijgen wat veiligheid, waar ze zelf nog voor betalen ook.
Lijkt me als maatschappij geen slechte deal.
Je kan roepen dat ze van alles moeten of je kan ze een goede deal geven waar iedereen bij wint.
Deze heeft ook absurde prijzen (naar mijn mening voor de locatie).Compuhair schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:50:
Geschakelde (garage) vrijstaande woning, meer dan 1M v.o.n.
https://www.goudenbuurten.nl/woningen/bouwnummer/172-296-83/
Rijtjes huizen vanaf 5,5 of 6 ton....https://www.goudenbuurten.nl/gouden-singel-fase-1/ (met 127m2 kavel
Toch alles al onderoptie / verkocht.
Je zit hier tussen een provinciale weg en de metro en onder de rook van RTHA. (makelaarsjargon: goede bereikbaarheid). Er wordt nu gebouwd, nadat er 2,5m ophoog bagger is gestort vorige maand.
[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 13-06-2022 11:16 ]
Hier in de regio ook opvallend veel nieuwbouwprojecten die al maanden online staan, ook nieuwbouw die opnieuw op Funda wordt gezet...
Er staan ook meer dan twee keer zo veel huizen online als in Januari
Er staan ook meer dan twee keer zo veel huizen online als in Januari
Het is ook een volledige uit de hand gelopen discussie. Generalisatie is van allen tijde.
We zijn nu eenmaal opgegroeid met dit soort 'generatie blaming'.
Ik weet het nog goed toen ik mijn eerste huis kocht, 15 jaar geleden nu. 5.8% rente op een koopprijs van 186.000,-. Tussenwoning, in de stad!
Moest op onze beider namen geleend worden, en spaargeld hadden we amper. K.k. werd meegefinancierd. Ouders, ooms, tantes vonden het maar onverantwoord 'want dat deden ze vroeger niet, daar leenden ze op 1 naam zodat niet beide hoefden te werken'.
Wij zeiden toen al "ja maar jullie hebben allemaal dikke overwaarde nu, dat gaan wij ook niet meer meemaken".
Nu, 15 jaar later hebben we zelf die dikke overwaarde die we hen toen "verweten" en roept de jongste generatie huizenkopers éxact hetzelfde tegen ons. Owh en die ouders en ooms en tantes van toen? Die vinden nu ineens dat 'we' het goed voor elkaar hebben en beginnen te zeuren dat de appartementen in de stad niet te betalen zijn en blijven daardoor wonen in een woning die eigenlijk te groot voor ze is, onderhoud nodig gaat hebben en te ver van het centrum is.
Weet ik gelijk waar ik over 20 jaar over ga zeuren
Ja de wereld veranderd hard, maar niet zoveel als we steeds doen voorkomen hoor.
Ik weet het nog goed toen ik mijn eerste huis kocht, 15 jaar geleden nu. 5.8% rente op een koopprijs van 186.000,-. Tussenwoning, in de stad!
Moest op onze beider namen geleend worden, en spaargeld hadden we amper. K.k. werd meegefinancierd. Ouders, ooms, tantes vonden het maar onverantwoord 'want dat deden ze vroeger niet, daar leenden ze op 1 naam zodat niet beide hoefden te werken'.
Wij zeiden toen al "ja maar jullie hebben allemaal dikke overwaarde nu, dat gaan wij ook niet meer meemaken".
Nu, 15 jaar later hebben we zelf die dikke overwaarde die we hen toen "verweten" en roept de jongste generatie huizenkopers éxact hetzelfde tegen ons. Owh en die ouders en ooms en tantes van toen? Die vinden nu ineens dat 'we' het goed voor elkaar hebben en beginnen te zeuren dat de appartementen in de stad niet te betalen zijn en blijven daardoor wonen in een woning die eigenlijk te groot voor ze is, onderhoud nodig gaat hebben en te ver van het centrum is.
Ja de wereld veranderd hard, maar niet zoveel als we steeds doen voorkomen hoor.
In verhouding met wat de bestaande huizen daar kosten is dit denk ik wel markt conform.Get!em schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:15:
[...]
Deze heeft ook absurde prijzen (naar mijn mening voor de locatie).
Rijtjes huizen vanaf 5,5 of 6 ton....https://www.goudenbuurten.nl/gouden-singel-fase-1/ (met 127m2 kavelen 124m2 vloeroppervlak toch...)
Toch alles al onderoptie / verkocht.
Je zit hier tussen een provinciale weg en de metro en onder de rook van RTHA. (makelaarsjargon: goede bereikbaarheid). Er wordt nu gebouwd, nadat er 2,5m ophoog bagger is gestort vorige maand.
Wow! Ik vraag me af wat er dan in je omgaat als je zoiets koopt. Waarschijnlijk is een woonplek dan het enige dat telt en of het qua prijs ergens op slaat boeit dan blijkbaar niet. Maar goed, er zijn ook mensen die een Lamborghini Urus kopen. Pure emotie.Get!em schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:15:
[...]
Ik denk er zelf net zo over, aan de andere kant woon je wel dichter bij je werk als je in de randstad werkt.Compuhair schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:24:
[...]
Wow! Ik vraag me af wat er dan in je omgaat als je zoiets koopt. Waarschijnlijk is een woonplek dan het enige dat telt en of het qua prijs ergens op slaat boeit dan blijkbaar niet. Maar goed, er zijn ook mensen die een Lamborghini Urus kopen. Pure emotie.
Als het wekelijks 8 uur reistijd scheelt dan is dat natuurlijk ook veel waard.
Dus ik kan wel begrijpen dat mensen daar zoveel geld voor betalen, maar ik zie het mezelf niet snel doen.
Met de gedachte "de prijzen stijgen toch wel" kun je de aankoop van elk huis voor elke prijs rechtvaardigen. Denk dat dit ook een belangrijk onderdeel van de redenering is van mensen die dat soort huizen kopen
Precies dit.Ero-Sensei schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:22:
Het is ook een volledige uit de hand gelopen discussie. Generalisatie is van allen tijde.
Er is een aantal mensen - ook in dit topic - die veel afgeven op ouderen (ik herinner mij een discussie waarin iemand stelde dat ouderen verplicht moesten worden om hun grote huis uit te gaan), terwijl deze zelfde mensen wellicht inmiddels zelf een woning gekocht hebben.
Helaas zal deze post van mij in de oneindigheid van het internet verloren gaan, maar het zou fantastisch zijn als iemand over 30 of 40 jaar mijn post quote en dan eens even goed onderzoekt hoe iedereen die nu klaagt over de ouderen het zelf doet op het moment dat zij een oudere geworden zijn.
Gaat iedereen van 25-35 die heel verongelijkt is over hoe goed de oudere generatie het heeft, straks alles anders doen als zij een oudere zijn? Gaan zij dan hun te grote huis voor een deel verhuren aan starters? Gaan ze, ondanks dat ze het nog een fijne woning vinden, verhuizen naar een kleiner appartement om ruimte te maken voor de starters in 2062?
Ik betwijfel het ten zeerste.
Dat betwijfel ik ook. De mens is van nature namelijk egoïstisch en NIMBY (not in my backyard) principeRequiem19 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:30:
[...]
Precies dit.
Er is een aantal mensen - ook in dit topic - die veel afgeven op ouderen (ik herinner mij een discussie waarin iemand stelde dat ouderen verplicht moesten worden om hun grote huis uit te gaan), terwijl deze zelfde mensen wellicht inmiddels zelf een woning gekocht hebben.
Helaas zal deze post van mij in de oneindigheid van het internet verloren gaan, maar het zou fantastisch zijn als iemand over 30 of 40 jaar mijn post quote en dan eens even goed onderzoekt hoe iedereen die nu klaagt over de ouderen het zelf doet op het moment dat zij een oudere geworden zijn.
Gaat iedereen van 25-35 die heel verongelijkt is over hoe goed de oudere generatie het heeft, straks alles anders doen als zij een oudere zijn? Gaan zij dan hun te grote huis voor een deel verhuren aan starters? Gaan ze, ondanks dat ze het nog een fijne woning vinden, verhuizen naar een kleiner appartement om ruimte te maken voor de starters in 2062?
Ik betwijfel het ten zeerste.
Ook voor vele een ver-van-mijn-bed show zolang het jezelf niet raakt.
Voor nieuwbouw in de randstad is dat niet buitensporig, meerdere keren in prijscategorie 800k-950k ingeschreven en er kon niet eens een gepersonaliseerde afwijzingsmail vanaf.Get!em schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:15:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
E projectwoning kost € 1.075.000 v.o.n. Daar komt nog 50.000 bij, schat ik zo in voor een keuken, vloer etc.Z___Z schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:22:
[...]
In verhouding met wat de bestaande huizen daar kosten is dit denk ik wel markt conform.
Dus in totaal € 1.125.000.
Dit zijn een paar vergelijkbare woningen in die buurt:
https://www.funda.nl/koop...0-willem-wilminkstraat-2/ = € 800.000 k.k.
https://www.funda.nl/koop...is-42788891-naaldvaren-3/ = € 927.000 k.k.
https://www.funda.nl/koop...1-jaap-ter-haarsingel-29/ = € 1.000.000 k.k.
https://www.funda.nl/koop...1-van-vredenburchlaan-71/ = € 1.100.000 k.k.
En zoals we weten zijn vandaag de dag bestaande woningen ook relatief hoog geprijsd. Dus ja, deze nieuwbouwwoning is echt extreem duur.
Das waar ja. Prijzen stijgen zolang mensen ze kopen.hoevenpe schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:34:
[...]
Voor nieuwbouw in de randstad is dat niet buitensporig, meerdere keren in prijscategorie 800k-950k ingeschreven en er kon niet eens een gepersonaliseerde afwijzingsmail vanaf.
Je baseert je nu wel op de aanname dat er geen vloer en keuken in zit. Niet alle projecten hebben dat sommige hebben gewoon een keuken erin zitten van een bepaalde keukenboer waar je uit X smaakjes kan kiezen.Compuhair schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:34:
[...]
E projectwoning kost € 1.075.000 v.o.n. Daar komt nog 50.000 bij, schat ik zo in voor een keuken, vloer etc.
Dus in totaal € 1.125.000.
Dit zijn een paar vergelijkbare woningen in die buurt:
https://www.funda.nl/koop...0-willem-wilminkstraat-2/ = € 800.000 k.k.
https://www.funda.nl/koop...is-42788891-naaldvaren-3/ = € 927.000 k.k.
https://www.funda.nl/koop...1-jaap-ter-haarsingel-29/ = € 1.000.000 k.k.
https://www.funda.nl/koop...1-van-vredenburchlaan-71/ = € 1.100.000 k.k.
En zoals we weten zijn vandaag de dag bestaande woningen ook relatief hoog geprijsd. Dus ja, deze nieuwbouwwoning is echt extreem duur.
Overigens scheelt VON iets van 6% met KK dus is die woning van 1000.000 uiteindelijk niet veel goedkoper dan een nieuwe woning.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg