ANdrode schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:33:
[...]
Cru gezegd: Iemand moet hun zorg en rent-seeking genaamd AOW betalen.
En begrijp mij niet verkeerd, een omslagstelsel is een prima aanpak bij een demografie zonder extreme pieken, maar daar leven we nu niet in.
Belastinginkomsten zijn vrijwel alleen via belasting op vermogen te verhogen. En dat extra inkomen is nodig voor de verzorgingsstaat. Ik ben behoorlijk solidair, maar bij een verhoging van het marginale tarief gebruik ik de mobiliteit die ik heb en ga ik in een ander land wonen.
Dan moet je de Boomers meer gaan belasten, zodat ze zelf betalen aan hun eigen verzorging. Alleen denk je dat Boomers dit laten gebeuren? Waarom denk je dat een partij als 50+ zo populair en groot heeft kunnen worden?
Boomers zijn met veel, en veel maakt machtig en zij zorgen ervoor dat ze zelf niet gaan betalen voor hun eigen gigantische kosten die straks komen voor hun verzorging. Ze gaan ervoor zorgen door hun macht dat de jongeren dit gaan betalen. Door middel van hoe democratie werkt. Het is een loophole in democratie. De macht van "velen". Er is nog geen feedback loop opgenomen in onze democratie om dat de corrigeren. En ook dat moet democratisch besloten worden, en dat komt niet ten voordeel van de Boomers dus zal het er ook niet in komen.
Een paradox. Een democratische fout kan niet gerepareerd worden als de machten in het spel daar geen voordeel aan hebben.
Maar ik moet hier wel bij vertellen, er zijn wat keuzes geweest zoals de jubelton die ook uit de Boomer hoed komen. Om onbelast geld van hun naar hun eigen opvolgingen door te sluizen. Hierdoor krijg je een grotere onbalans in jonge mensen met heel veel vermogen. En jonge mensen met hoge studieschulden. Het verschil tussen mensen met vermogen en geen vermogen wordt hierdoor groter.
Ik zie hier ook wel eens, hoe doen dan bepaalde mensen het dan? Hoe kan het dat er continu nog steeds zo hoog wordt overboden? Nou ik zal het je zeggen: geloof me er wordt gestrooid met jubeltonnetjes. Ik ken genoeg mensen die dat hebben gehad. Dit is letterlijk een gratis schenking, en dat ook nog eens destijds in de dip van de markt. De familie achter deze jubeltonnetjes is er alleen maar gigantisch rijker op geworden.
De overdrachtsbelasting die omlaag is gegaan heeft er voor gezorgd dat veel boomers huisjes op de kop getikt hebben, en deze ook weer doorspeelden naar hun erfgenamen.
Of dat de Boomer via een jubeltonnetje een appartement kocht om voor hun dochter of zoon te laten studeren in de stad. En dat na dat ze klaar waren met studeren dit appartement 2x over de kop is gegaan. En ze dus al met 200K+ vermogen klaar staan om de markt in te gaan. En dan met 2x een salaris als koppeltje. (Ik had zelf meerdere klasgenoten waarvan pa en ma, een appartement hadden gekocht)
1 klasgenoot was zo slim. Had appartement van pa, en had 2 kamers daarvan weer verhuurt. En had dus gratis onderkomen, + leuk inkomen. En na het studeren was idd appartement 2x zoveel waard. En had een leuk bedrag opgebracht door het verhuren van 2 kamers.
Zo krijg je dus straks als de Boomer generatie dus uit het leven zijn gestapt een grote tweesplitsing in de samenleving qua vermogen. Omdat destijds bepaalde regels door de overheid ingevoerd zijn die totaal niet hadden gemoeten. Welkom in de democratie van de rijke boomers die alles naar hun hand hebben gezet.
[
Voor 42% gewijzigd door
Immutable op 08-06-2022 21:40
]