Panelen zijn altijd realistisch, en terug leveren is al 58 cent, dus je tvt is anderhalf jaar als je opschiet.Casejunkie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:10:
Wij gaan dit jaar onze garage verlengen met 8 meter (en is 4 meter breed) Hier passen straks nog mooi 2 banen met zonnepanelen en op dak van de huidige garage heb ik nog was ruimte over waardoor ik 2 rijen van 5 panelen kan leggen. (er kan nog een 3de rij bij maar die wordt gebruikt voor zonnecollectoren)
Deze 2 rijen liggen bijna volledig zuid in hebben in de zomer geen schaduwwerking (in de winter mogelijk wel door de boom 2 deuren verder.
Momenteel voldoet onze huidige installatie om te salderen. Deze 2de installatie zou dus puur zijn om straks het einde van het salderen op te vangen.
Onze woning heeft een 3 fase aansluiting waar dus nu maximaal 7kWh wordt terug geleverd door onze SolarEdge 7K
Mag ik hier zo maar een 1 fase omvormer bij hangen? Of moet ik een 3 fase omvormer nemen om te zorgen dat er niet te veel terug geleverd gaat worden op 1 fase?
Als ik nu bij solar bouwmarkt kijk kom ik op een prijs van 3200 euro excl. btw voor het volgende:
JA Solar 405WP Perc 10x
Goodwe GW5K-DT G2
Montageset Zuid Landscape - 5 panelen 1706-1814MM
SB-AB DHZ Kabel & Stekker pakket Medium
Ik ga er vanuit dat deze set ongeveer 3645kWh op jaar basis zal gaan leveren. Bij een huidig teruglevertarief van 11 cent per kWh kom ik dan op 400 euro per jaar uit en dus een terugverdientijd van 8 jaar. Gaat het teruglevertarief de komende jaren omhoog door de gestegen energieprijzen zal dat alleen maar korter worden natuurlijk.
Is dit een realistisch plan of zie iets over het hoofd?
1 PVoutput . Dongen NB