Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.965 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Casejunkie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:10:
Wij gaan dit jaar onze garage verlengen met 8 meter (en is 4 meter breed) Hier passen straks nog mooi 2 banen met zonnepanelen en op dak van de huidige garage heb ik nog was ruimte over waardoor ik 2 rijen van 5 panelen kan leggen. (er kan nog een 3de rij bij maar die wordt gebruikt voor zonnecollectoren)

Deze 2 rijen liggen bijna volledig zuid in hebben in de zomer geen schaduwwerking (in de winter mogelijk wel door de boom 2 deuren verder.

Momenteel voldoet onze huidige installatie om te salderen. Deze 2de installatie zou dus puur zijn om straks het einde van het salderen op te vangen.

Onze woning heeft een 3 fase aansluiting waar dus nu maximaal 7kWh wordt terug geleverd door onze SolarEdge 7K

Mag ik hier zo maar een 1 fase omvormer bij hangen? Of moet ik een 3 fase omvormer nemen om te zorgen dat er niet te veel terug geleverd gaat worden op 1 fase?

Als ik nu bij solar bouwmarkt kijk kom ik op een prijs van 3200 euro excl. btw voor het volgende:
JA Solar 405WP Perc 10x
Goodwe GW5K-DT G2
Montageset Zuid Landscape - 5 panelen 1706-1814MM
SB-AB DHZ Kabel & Stekker pakket Medium

Ik ga er vanuit dat deze set ongeveer 3645kWh op jaar basis zal gaan leveren. Bij een huidig teruglevertarief van 11 cent per kWh kom ik dan op 400 euro per jaar uit en dus een terugverdientijd van 8 jaar. Gaat het teruglevertarief de komende jaren omhoog door de gestegen energieprijzen zal dat alleen maar korter worden natuurlijk.

Is dit een realistisch plan of zie iets over het hoofd?
Panelen zijn altijd realistisch, en terug leveren is al 58 cent, dus je tvt is anderhalf jaar als je opschiet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Interessant vraag, omdat ik iets dergelijks had willen aankaarten: bij mij momenteel een 8kWh SMA omvormer op 3 fasen, waarbij ik een 8 tal panelen wilde bij leggen van ca 325+Wp op een 2,5-3 kWh enkelfase omvormer, die ik dan op 1 van de fasen op dezelfde kabel wilde terug voeden naar de meterkast. Een 3 fasen omvormer voor een dergelijk klein vermogen is niet realistisch (of mogelijk?)
Dit is niet bedoeld als een topic hi-jack, maar om aan te geven dat er voor deze vraag meer belangstelling is.
8 kW gedeelt door 3 is 2700 watt per fase.
Dus wat denk je dat er dan per fase bij kan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
reneeke1970 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:40:
[...]

8 kW gedeelt door 3 is 2700 watt per fase.
Dus wat denk je dat er dan per fase bij kan?
Op een 4mm² kabel, en een aangepaste automaat? Voldoende?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Naalroc schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:37:
[...]

Interessante vraag, omdat ik iets dergelijks had willen aankaarten: bij mij momenteel een 8kWh SMA omvormer op 3 fasen, waarbij ik een 8 tal panelen wilde bij leggen van ca 325+Wp op een 2,5-3 kWh enkelfase omvormer, die ik dan op 1 van de fasen op dezelfde kabel (5 x4 mm²) wilde terug voeden naar de meterkast. Een 3 fasen omvormer voor een dergelijk klein vermogen is niet realistisch (of mogelijk?)
Dit is niet bedoeld als een topic hi-jack, maar om aan te geven dat er voor deze vraag meer belangstelling is.
Ik ben bezig met een topic te typen. Komt er zo aan :D

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

jens1211 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Nu momenteel als de zon schijnt is er duidelijk wel een groot verschil
ik had rond de 1kw per uur gisteren en nu tussen de 3-4kw per uur.
[Afbeelding]
kWh, niet kW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik denk eerlijk gezegd dat hij het juist wel over kW heeft..Hij heeft het tenslotte over "nu de zon schijnt" en zo, dat klinkt als momentaan vermogen.

@Batilan Hopelijk gaat het bij mij zo met m'n DS3-Ls gewoon goed.. Volgende week vrijdag kom ik er als het goed is achter :*).

@DualDevil Oei, echt geen opwekking en dan plotseling wel klinkt wel matig. Heb je dat al tegen APS gezegd? Dat het niet alleen in EMA 0 is maar ook daadwerkelijk 0?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Termy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:20:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat hij het juist wel over kW heeft..Hij heeft het tenslotte over "nu de zon schijnt" en zo, dat klinkt als momentaan vermogen.
haha ja kan allebei. kWh per uur of kW.
Maar niet kW per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:08
Ik merk dus een voltage verschil tussen de omvormer en de meterkast.
De panelen liggen al een jaar, en afgelopen jaar had ik hier geen last van.
De omvormer zit op 252/253V en dan is het in de meterkast 248V als de zon lekker fel schijnt.

Heb ik het goed dat de oorzaak van de hoge voltage dan de wijk vol zonnepanelen is (afgelopen 2 maanden zijn er weer 10 huizen met 20 panelen per stuk neergeplempt) of kan het ook iets anders zijn (bv iets op het dak)?

De bedrading tussen de omvormer en de meterkast is 2.5mm2 en ik denk 10m lang. Los ik dit probleem op door ipv 2.5mm2 er 4mm2 neer te leggen?

Op dit moment met bewolking:
omvormer: 240V
meterkast: 238V

[ Voor 7% gewijzigd door Kodess op 17-03-2022 12:30 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kodess schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:28:
Dat is toch juist de bedoeling? Anders 'stroomt' het niet goed.
Heb ik het goed dat de oorzaak van de hoge voltage dan de wijk vol zonnepanelen is (afgelopen 2 maanden zijn er weer 10 huizen met 20 panelen per stuk neergeplempt) of kan het ook iets anders zijn (bv iets op het dak)?
dat lijkt me heel waarschijnlijk ja. Hopelijk kunnen ze het op wijkniveau aanpakken zodat het zakt.

Kun je nog van fase wisselen misschien of heb je maar 1 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:19
de Peer schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:26:
[...]

haha ja kan allebei. kWh per uur of kW.
Maar niet kW per uur.
Aan de screenshot te zien zal hij wel piekvermogen in kW bedoelen. Het gaat idd. harder dan gisteren al zit ik hier maar een beetje hoger. Geen factor 3 iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Kodess schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:28:
De panelen liggen al een jaar, en afgelopen jaar had ik hier geen last van.
De omvormer zit op 252/253V en dan is het in de meterkast 248V als de zon lekker fel schijnt.

De bedrading tussen de omvormer en de meterkast is 2.5mm2 en ik denk 10m lang. Los ik dit probleem op door ipv 2.5mm2 er 4mm2 neer te leggen?

Op dit moment met bewolking:
omvormer: 240V
meterkast: 238V
Dat klinkt wel als een groot verschil tussen omvormer en meterkast. Wat gebeurt er als je een waterkoker of iets met vergelijkbaar vermogen als je panelen aan zet? Zakt de spanning dan ook zo veel? Zo nee, dan ligt het probleem tussen omvormer en meterkast (te dunne kabel, slechte verbindingen). Zo ja, dan ligt het aan het net. Althans, dat is de rechttoe-rechtaan aanpak, er zijn hier vast mensen met meer verstand van zaken die nuances kunnen aanbrengen.

@de Peer Ah zo, lol ja ik had niet door dat je refereerde aan kWh/h :P.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
de Peer schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:34:
[...]

Dat is toch juist de bedoeling? Anders 'stroomt' het niet goed.

[...]

dat lijkt me heel waarschijnlijk ja. Hopelijk kunnen ze het op wijkniveau aanpakken zodat het zakt.

Kun je nog van fase wisselen misschien of heb je maar 1 fase?
Ik heb afgelopen weekend gewisseld van fase (van de 'eerste fase' naar de 'derde fase'), het lijkt erop dat het iets heeft geholpen maar heb dus nog steeds dat ik de 252 makkelijk haal als de zon schijnt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:45:
[...]

Op een 4mm² kabel, en een aangepaste automaat? Voldoende?
In ieder geval jou 3 kW omvormertje kan er wel bij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik heb 14x350WP op het dak liggen met een 4200MLT-s (zolderkabel) (op zuid)
nu wil ik eventueel een omvormer in de schuur plaatsen met bv 6x375 (schuurkabel) zelfde orientatie als PV op dak.. beide aparte kabel naar MeterKast

ik zag een (vrij oude uit 2013) post namelijk Mogen meerdere omvormers achter één eindgroep? van @Proton_
Maar wat ik begrijp is = niet doen ! de rest van het topic is beetje abracadabra. Klopt dit ?

of is er 1 of andere "slim" kastje wat ik ertussen kan zetten ?

Daarnaast is het niet de bedoeling (toch?) dat je verbruikers op je teruglever kabel neerzet ? maar je kan er wel een "thuisbatterij" tussenplaatsen ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@vso het is een oud topic, sindsdien zijn de normen aangepast.
Een pv-verdeler (mini-groepenkastje in de schuur) ertussen is nu gangbaar, dat houdt de boel veilig en overzichtelijk en kost niet veel.
Dit veronderstelt dat de kabel van de schuur direct naar de huidige groepenkast loopt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:59:
@vso het is een oud topic, sindsdien zijn de normen aangepast.
Een pv-verdeler (mini-groepenkastje in de schuur) ertussen is nu gangbaar, dat houdt de boel veilig en overzichtelijk en kost niet veel.
Dit veronderstelt dat de kabel van de schuur direct naar de huidige groepenkast loopt.
er lopen 3 kabels van de meterkast naar schuur (2 ongebruikt) eigen zekering in de meterkast
dus ik zou een ongebruikte kunnen pakken of de bestaande ?

in de schuur is alles al afgemonteerd op een "sub" meterkast

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yZyLPhet.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/niAiZ5It.png

moet ik dan nog een pv-verdeler er tussen zetten en waar komt die dan bij de MK of in de schuur .. ??

kan alle teruglevering op 1 groep ?

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 17-03-2022 13:12 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@vso in dat subkastje (=onderverdeler) zet je er een automaat bij en klaar ben je.
Met een ongebruikte kabel zou zelfs dat niet hoeven, maar voor montagegemak en overzichtelijkheid zou ik het wel doen.

De twee omvormers hebben dan beide een eigen groep, dat is verreweg het makkelijkst (en veiligst).

Een elektricien kan je adviseren of een extra beveiliging voor de meterkast nodig is (met 20A PV en 25A+ uit het net ga je waarschijnlijk over de 40A rating van je aardlekschakelaars).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:21
Even een praktische vraag omtrent de connectors:
https://www.solar-outlet....wart-wit-black-white.html worden de panelen, 9 stuks door de gunstige lengte. Nu Kan ik niet vinden welk type stekker eraan zit, en welk type ik nu koop.

er lijken twee keuzes te zijn
1. de standaard connectors kopen bij webwinkel en die gebruiken, lijkt mij sterk dat die exact dezelfde zijn als de huidige panelen?
2. alle stekkers eraf halen en schaubli connectors kopen en overal opzetten.

Ik heb er ook nog aan gedacht om kant en klare solarkabel tekopen, maar die levert solar-outlet niet, dus dan krijg ik wéér een ander type connector. ivm brandveiligheid toch niet de bedoeling als ik dit zo lees her en der.

Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:34
Hier sinds vorige week een 20 panelen installatie op het dak. wacht nog op login van enlighten (20x AEG 370wp panelen met enphase 7+)

Kan dus helaas niet de opbrengst zien nog. ook omdat eneco er uit ligt mbt terug levering.

Nu de concrete vraag. de panelen zijn dankzij het stukje overvliegende sahara mega vuil. belemmerd dit niet enorm de opbrengt. kortom water er over gooien (wat kalk-wise misschien ook niet slim is) of gewoon wachten op de volgende regenbui

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ErgoStijn schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:31:
Even een praktische vraag omtrent de connectors:
https://www.solar-outlet....wart-wit-black-white.html worden de panelen, 9 stuks door de gunstige lengte. Nu Kan ik niet vinden welk type stekker eraan zit, en welk type ik nu koop.

er lijken twee keuzes te zijn
1. de standaard connectors kopen bij webwinkel en die gebruiken, lijkt mij sterk dat die exact dezelfde zijn als de huidige panelen?
2. alle stekkers eraf halen en schaubli connectors kopen en overal opzetten.

Ik heb er ook nog aan gedacht om kant en klare solarkabel tekopen, maar die levert solar-outlet niet, dus dan krijg ik wéér een ander type connector. ivm brandveiligheid toch niet de bedoeling als ik dit zo lees her en der.

Wat is jullie advies?
Panelen hebben vrijwel altijd mc4 connector. kun je onderling gewoon aansluiten want zijn gelijk.
het 1e en laatste paneel sluit je op de connectoren aan die je er zelf bij koopt. Er is wat discussie over compatibiliteit, er is een specifiek tweakers topic over.
In mijn geval vond ik een document waarin stond dat JA solar (mijn zonnepanelen) volledig compatible zijn met Staubli. Dus ik heb geen connectoren afgeknipt en vervangen maar gewoon aangesloten.

Besef wel dat afknippen en nieuwe connectoren aansluiten ook een risicofactor zijn. En dat risico kan groter zijn dan gewoon je Staubli's op de panelen aansluiten. Het gaat al om een vrij klein risico namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 17-03-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
Kodess schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Ik heb afgelopen weekend gewisseld van fase (van de 'eerste fase' naar de 'derde fase'), het lijkt erop dat het iets heeft geholpen maar heb dus nog steeds dat ik de 252 makkelijk haal als de zon schijnt.
Als het kan zou ik de kabel naar je omvormer vervangen door 4 of nog liever 6 mm2. 5V verschil is best veel en door je kabel naar 4 of 6 mm2 te brengen zal dat verval minder zijn en heb je wat meer speling. Hoe dan ook is de spanning op het net al hoog, dus het kan ook geen kwaad dit aan de netbeheerder te melden, die kunnen misschien nog wat aanpassen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

redwing schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Als het kan zou ik de kabel naar je omvormer vervangen door 4 of nog liever 6 mm2. 5V verschil is best veel en door je kabel naar 4 of 6 mm2 te brengen zal dat verval minder zijn en heb je wat meer speling. Hoe dan ook is de spanning op het net al hoog, dus het kan ook geen kwaad dit aan de netbeheerder te melden, die kunnen misschien nog wat aanpassen.
Dat zou ik pas overwegen als de omvormer daadwerkelijk meerdere keren per jaar uitvalt. 6mm2 is wel erg overkill overigens. Anders is het alleen maar zonde van de investering en het werk. Zeker als volgende week de netbeheerder besluit actie te ondernemen en het voltage te laten zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Laatst online: 14:21
de Peer schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:44:
[...]

Panelen hebben vrijwel altijd mc4 connector. kun je onderling gewoon aansluiten want zijn gelijk.
het 1e en laatste paneel sluit je op de connectoren aan die je er zelf bij koopt. Er is wat discussie over compatibiliteit, er is een specifiek tweakers topic over.
In mijn geval vond ik een document waarin stond dat JA solar (mijn zonnepanelen) volledig compatible zijn met Staubli. Dus ik heb geen connectoren afgeknipt en vervangen maar gewoon aangesloten.

Besef wel dat afknippen en nieuwe connectoren aansluiten ook een risicofactor zijn. En dat risico kan groter zijn dan gewoon je Staubli's op de panelen aansluiten. Het gaat al om een vrij klein risico namelijk.
Helder, dankjewel. Nu met wat extra zoekwerk nav jou post dat ook Jinko solar compatible is met Staubli. Dan bestel ik staubli's waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:19:
@vso in dat subkastje (=onderverdeler) zet je er een automaat bij en klaar ben je.
Met een ongebruikte kabel zou zelfs dat niet hoeven, maar voor montagegemak en overzichtelijkheid zou ik het wel doen.

De twee omvormers hebben dan beide een eigen groep, dat is verreweg het makkelijkst (en veiligst).

Een elektricien kan je adviseren of een extra beveiliging voor de meterkast nodig is (met 20A PV en 25A+ uit het net ga je waarschijnlijk over de 40A rating van je aardlekschakelaars).
denk dat we langs elkaar heen praten ? trouwens ter info ik zit op volgens mij op 32A (stedin) kabels zijn brak hier .. 40A is een zeer kleine kans (MK is vernieuwd paar jaar geleden) de kans is erg klein dat ik 3 fase kan krijgen als ik het zou aanvragen oid ... dan moet alles in de wijk uit de grond (staat op de lange termijn planning)

Wat ik zoek is:

omvormer A (zolder) ---> kastje---> net
+
omvormer B (schuur) --->kastje --> net

ik vind het acceptabel als omvormer B gewoon losgekoppeld zou worden van het net via een slimme schakeling ALS er teveel het net op teruggeleverd word ik dacht dat een PV verdeler(kastje) dat doet .. ?

ik krijg al uitdaging(en) vermoed ik met een WP en/of inductie plaat tenzij ik wat last kan verschuiven naar bv een hybride achtige/off-grid ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
de Peer schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:48:
[...]

Dat zou ik pas overwegen als de omvormer daadwerkelijk meerdere keren per jaar uitvalt. 6mm2 is wel erg overkill overigens. Anders is het alleen maar zonde van de investering en het werk. Zeker als volgende week de netbeheerder besluit actie te ondernemen en het voltage te laten zakken.
Ligt er naar mijn idee vooral aan hoe de kabel nu ligt en hoe makkelijk die te vervangen is. Als die kabel door een buis ligt en het dus vooral materiaalkosten zijn zou ik hem toch al snel vervangen. Als je moet gaan breken/graven oid zou ik het niet zo snel doen :P

Verder noem ik die 6mm2 vooral omdat het prijsverschil tussen 4 en 6 over het algemeen minimaal is, terwijl je het verschil nog wel merkt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@vso ik zie inderdaad het probleem niet :)
Omvormer A heb je al aangesloten, niets meer aan doen.
Voor omvormer B heb je al een eigen kabel en kastje, B16 automaat erin en klaar.
Een PV verdeler is niets anders dan een kleine onderverdeler.
Wat valt er slim te regelen volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
de Peer schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:48:
[...]

Wat is meerdere keren? Afgelopen week meerdere dagen dat hij terugschakelt (Goodwe schakelt niet uit maar gaat gewoon wat minder leveren)

De buurvrouw heeft een SolarEdge die geeft een mooie parabool weer, maar de buurvrouw zei wel dat ze de hele dag het relais hoort schakelen....

Dus ik moet een mailtje of iets dergelijks naar de netbeheerder (Enexis) sturen en dan hopen dat ze iets gaan doen? Misschien dat ik wel de kabels iig vervang door 4mm2, weinig moeite en tijd om dat te regelen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
@Casejunkie Graag eigen topic, en kijk met solaredge designer of het een optie is de extra panelen op dezelfde omvormer erbij te plaatsen.
Iets minder opbrengst, maar dat is vooral lagere piek waar ook het risico op aftoppen door te hoog netwerkvoltage speelt en lagere investering....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kodess schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:24:
[...]

Wat is meerdere keren? Afgelopen week meerdere dagen dat hij terugschakelt (Goodwe schakelt niet uit maar gaat gewoon wat minder leveren)

De buurvrouw heeft een SolarEdge die geeft een mooie parabool weer, maar de buurvrouw zei wel dat ze de hele dag het relais hoort schakelen....

Dus ik moet een mailtje of iets dergelijks naar de netbeheerder (Enexis) sturen en dan hopen dat ze iets gaan doen? Misschien dat ik wel de kabels iig vervang door 4mm2, weinig moeite en tijd om dat te regelen.
Ah oke, nouja in dat geval is kabels vervangen en netbeheerder inlichten het enige dat je kunt doen helaas.

Ik zag op mijn Goodwe overigens dat ik dat terugschakelen ook kan uitschakelen volgens mij. HVRT functie?. Maarja hij doet dat wel met een reden natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
jens1211 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Nu momenteel als de zon schijnt is er duidelijk wel een groot verschil
ik had rond de 1kw per uur gisteren en nu tussen de 3-4kw per uur.
[Afbeelding]
een kw per uur, wasda? kW is vermogen, dat is al energie per seconde. Dus, nu de zon schijnt, wek je tussen de 3-4 kW aan vermogen op, of ook wel 3-4 kWh per uur (ja, dat is een domme eenheid, daarom gebruiken we voor vermogen gewoon W, en niet kWh/h ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
BarryH schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:27:
@Casejunkie Graag eigen topic, en kijk met solaredge designer of het een optie is de extra panelen op dezelfde omvormer erbij te plaatsen.
Iets minder opbrengst, maar dat is vooral lagere piek waar ook het risico op aftoppen door te hoog netwerkvoltage speelt en lagere investering....
Ik heb al een eigen topic intussen geopend maar nog geen reacties gehad.

De huidige omvormer zit sowieso helemaal aan zijn max. destijds laten installeren met 19 panelen en overcapaciteit voor 12 extra panelen maar dit zitten er sinds 1,5 jaar al op door de aanschaf van warmtepomp.
Via de Solaredge desinger mogen er ook geen extra panelen meer gekoppeld worden. Vandaar dat het een apart PV systeem gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:20:
@vso ik zie inderdaad het probleem niet :)
Omvormer A heb je al aangesloten, niets meer aan doen.
Voor omvormer B heb je al een eigen kabel en kastje, B16 automaat erin en klaar.
Een PV verdeler is niets anders dan een kleine onderverdeler.
Wat valt er slim te regelen volgens jou?
nu ja ik ben meer bezorgt dat 14x350 (4410 WP) + 6x 375 WP (2.025WP) teveel is om terug televeren (weet ik veel wat de max is :)

als het aansluiten niet het probleem is, :)

nu nog een leuke (hybride) omvormer vinden .. met accu

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Casejunkie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:18:
[...]
Ik heb al een eigen topic intussen geopend maar nog geen reacties gehad.
..
Dan is een linkje natuurlijk best handig als verwijzing!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
@JvS @Naalroc @BarryH Linkje naar het eigen topic:

Extra PV installatie plaatsen

@BarryH die teruggave is momenteel maar 2 leveranciers erg hoog. Bovendien moet ik de garage nog gaan bouwen. Dus ik ga even van het tarief van PowerPeers uit waar ik momenteel klant ben en al 3 jaar op 11 cent de kWh zit voor de extra terug geleverde kWh zit.

Overigens wel bizar dat 90% van de energie leveranciers het tarief voor stroom afnemen wel flink heeft verdubbeld maar voor stroom terug leveren totaal niks hebben veranderd. Sommige zitten nog gewoon lekker op 5,5 cent als terug lever tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Even een korte adviesvraag. Binnenkort een setje van 8 paneeltjes plaatsen op een plat dak en er een schansje van maken.

Dit wou ik monteren op stapelblokken 60x15x15 en dan 2 hoog. Daar een Clickfit rail op vastschroeven met deze beugels:
https://www.solar-nu-webs...akstaaldak--100-2060.html

In het midden 5 stapelblokken in de lengte met stokschroeven om daar iets van een hoogteverschil te krijgen en onderin 5 dikke stoeptegels met dezelfde montagebeugels. Is dit een raar plan of hebben jullie een betere suggestie?

De stapelblokken zijn over, dus kunnen prima hiervoor misbruikt worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_fhxeRfA94l8588eRTtlfJsxhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ixBJF1k7CPDSqsJftFAwRAoa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Ep Woody op 17-03-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Hier ook een kort vraag waar ik zo snel niet het antwoord op kan vinden... Ik ga op een schuin dak panelen portrait leggen met het frame verticaal. Maar hoe moet dit frame verdeeld worden over het paneel? De twee profielen elk bijvoorbeeld 30 cm vanuit de zijkant van het paneel? Of maakt dit niet zo veel uit?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

leejoow schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:58:
Hier ook een kort vraag waar ik zo snel niet het antwoord op kan vinden... Ik ga op een schuin dak panelen portrait leggen met het frame verticaal. Maar hoe moet dit frame verdeeld worden over het paneel? De twee profielen elk bijvoorbeeld 30 cm vanuit de zijkant van het paneel? Of maakt dit niet zo veel uit?
Dat zou ik inderdaad doen ja, naar eigen inzicht. Maar er zullen vast wel ergens richtlijnen te vinden zijn.
Bij horizontaal heb ik altijd 1/5 van onderkant en bovenkant gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@leejoow Als het goed is staat dat in de installatie handleiding van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
@Proton_ ik heb blijkbaar (dus niet 32) 35A via stedin

volgens https://www.energiemetsub...ik-maximaal-aansluiten-o/ zou ik 25A en dus 5.750 Watt(power?) mogen aansluiten

Klopt het volgende om het netjes aan te sluiten

Omvormer --> B16(pv verdeler) --> Meterkast --> B25
Dit dus per omvormer .. de B25 is niet nodig begrijp ik uit jou reactie(s) maar het is wel netter om het zo te doen.

Teminste ik hoop dat het kwartje (eerder rijksdaalder) gevallen is :+

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@vso
25A afzekeren zou ik niet doen met 3x2.5mm². Je wil dat de automaat aanspreekt voordat een kabel smelt :)
In de meterkast is sowieso een automaat nodig, gewoon B16A voor 3x2.5mm², om de kabel te beveiligen tegen de volle 35A. Je hebt al een aparte kabel voor alleen de omvormer liggen dus is de B16A in de onderverdeler strikt genomen overbodig, dat mag ook een doorverbinding zijn of direct de omvormer in als de kabel al lang genoeg is, maar een extra automaat is niet duur en maakt het makkelijker om spanningsloos aan de omvormer te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:01
Batilan schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:58:
[...]

Ok, ben heel benieuwd. Ik wil mijn experimenteer installatie(tje) uitbreiden met een DS3. Tot nu toe ben ik zeer tevreden met mijn YC600. Het ding functioneert stabiel, en voelt robuust aan. Ik heb de installatie aangelegd om te experimenteren en testen voor onze nieuwe woning, maar met genoemde APS ervaringen met de YC1000's en DS3's begin ik toch een beetje te twijfelen, wie kan me gerust stellen? :)
Ik heb 3x DS3 in gebruik, aangesloten op 450Wp longi's. Werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Net de hond uit laten, zie je twee van die mannen op hun buik op een schuin dak liggen zonder enige vorm van valbeveiliging |:( Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64j7g8oszRRLHwuc_YPzHLB77rI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IpoqxAPciyZkQqdscKTExLf.jpg?f=fotoalbum_large

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:42
skai21 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:24:
Net de hond uit laten, zie je twee van die mannen op hun buik op een schuin dak liggen zonder enige vorm van valbeveiliging |:( [Afbeelding]
Er staat duidelijk een steiger om de val te breken ;) Of om ze juist keurig naar de punten van het hek te begeleiden, dat kan ook :F

Vraagje mijnerzijds: ik had dit al in mijn eigen topic gevraagd, maar hoop hier wat meer respons te krijgen.

Ik heb een spreadsheet gemaakt met de berekening van stroomkosten in huidige en de verwachte nieuwe situatie, incl varianten qua PV-opbrengst. Wil iemand er eens naar kijken en hier gaten inschieten (vermoed ik) of wat tips geven om een beter inzicht te krijgen? Heb rekening gehouden met afbouw saldering en probeer inzicht te kijken in meerprijs vs opbrengst/terugverdientijd. Als er al iets beters/duidelijkers elders beschikbaar is hoor ik het ook graag

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1P-UShYLFlKsDGkOyyxulvKVuwXtcmT95VkUJnjuEU8o/edit?usp=sharing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:26
Wel mooi dakje om helemaal vol te leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:25
Stefangrp schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:09:
Wel mooi dakje om helemaal vol te leggen
Nadat die boom gekapt is bedoel je? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@mikekiwi, ik heb zelf nu een direct gebruik van opgewekte stroom van 33%. Dat is al relatief hoog.

Verder moet je alleen de energiebelasting en ODE afbouwen. De vergoeding van de energieleverancier blijft.

Ik kwam met mijn eigen berekening op een daling van de vergoeding van 20 euro per jaar.
Met de volgende uitgangspunten:
Een opwek van 2750 kWh
Een eigen gebruik van 25%
Afbouw van 9% per jaar
Energiebelasting + ODE 12 ct per kWh

Gesaldeerde energie: 2750 - 25% = 2062,5 kWh
2062,5 kWh * € 0,12 = € 247,50 aan energiebelasting en ODE.
Afbouw per jaar = € 247,50 * 9% = € 22,28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:04

JB

Cédric roelt!

Poh wat zijn de panelen vies van de Sahara? zand... Mooi dagje vandaag, maar is het slim om de panelen te kietelen met straal water? Ik kan er prima bij (plat dak) maar het is wel heel anders dan een regenbui.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
JB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:39:
Poh wat zijn de panelen vies van de Sahara? zand... Mooi dagje vandaag, maar is het slim om de panelen te kietelen met straal water? Ik kan er prima bij (plat dak) maar het is wel heel anders dan een regenbui.
Schoonmaken met schoon water en evt een zachte borstel kan geen kwaad. Je moet het alleen niet te vaak doen, dan krijg je kalkaanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

mcDavid schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:48:
[...]

Schoonmaken met schoon water en evt een zachte borstel kan geen kwaad. Je moet het alleen niet te vaak doen, dan krijg je kalkaanslag.
Ik bedoel eigenlijk meer vanaf de dakrand met slang in de hand mikken op de panelen :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
ja why not. Zolang je niet de straal recht op de elektronica/stekkers mikt of zo...

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 18-03-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 22:26
Het valt mij de laatste tijd op dat mijn panelen aan precies de oostkant net wat meer opbrengen dan de panelen op precies west. In de onderstaande lijn zit oost op maximaal 1500 watt waar west blijft steken op 1320 watt.

Beide kanten hebben geen schaduw en het zijn dezelfde panelen, 5x 435 watt. Oost zit op PV1 van de omvormer en west op PV2. De stekkers heb ik al even omgedraaid maar dan blijft west alsnog achter.

Is dit te verklaren of heeft west altijd een lagere opbrengst? Het enige wat ik me kan bedenken is dat de buitentemperatuur hoger is aan het eind van de dag of dat er fysiek iets aan de hand is met de panelen op west.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXAm5IuaSoZB_R1WoShHpeK51QY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IRPC2damX5iKx662YOpgtdGw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1tk_6JWVfk_TH3L3s2xzW5rTps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vRfhBBdCOdJ1xDv05jTztAuB.jpg?f=user_large

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Headshot_NL Is de westpiek ook lager wanneer je 's ochtends bewolking had en pas later helder weer op een relatief koude dag? Dan zou warmte een verschil moeten maken. Weet je ook zeker dat je echt recht op west en oost staat? Dit verschil lijkt op het mijne en ik sta zeker een graad of 5 verdraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:42
Headshot_NL schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:56:
Het valt mij de laatste tijd op dat mijn panelen aan precies de oostkant net wat meer opbrengen dan de panelen op precies west. In de onderstaande lijn zit oost op maximaal 1500 watt waar west blijft steken op 1320 watt.

Beide kanten hebben geen schaduw en het zijn dezelfde panelen, 5x 435 watt. Oost zit op PV1 van de omvormer en west op PV2. De stekkers heb ik al even omgedraaid maar dan blijft west alsnog achter.

Is dit te verklaren of heeft west altijd een lagere opbrengst? Het enige wat ik me kan bedenken is dat de buitentemperatuur hoger is aan het eind van de dag of dat er fysiek iets aan de hand is met de panelen op west.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is bij mij ook en het ochtend/middag temperatuurverschil is ook mijn verklaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXeE5jOli11O_-P9nf3Mn6lVaWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KPgtCZOiaHbtc7MmtD49Qt5V.png?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Temperatuurverschil zou zich met name uiten in een lagere spanning, als je daar gegevens van hebt, geeft dat misschien wat duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Is het zuiver 90 graden oost west?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
En wat is de klemspanning als je ze losgekoppeld hebt van de omvormer? 1500 VS 1320 zit wel dicht tegen de opbrengst van 1 paneel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Headshot_NL
Om 13:00 is de spanning van O en W gelijk, dus alle panelen zijn aangesloten :)
Ik denk ook dat temperatuur hier deels de schuldige is.
Dit zie je ook aan de spanning op piek oost om 10:30 van ca 210V en piek west om 15:30 van ca 200V, dat is al 5% van de 13%.

Een graadje naar zuid of vuilere lucht in het westen (industrie?) kan dan de rest van het verschil verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Batilan schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:16:
[...]

Nadat die boom gekapt is bedoel je? :+
en de 3 andere bomen die er voor staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
JB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:39:
Oh, dat is eigenlijk wel een mooi klusje voor dit weekend. Ik had er totaal niet aan gedacht... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
dreamscape schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:17:
[...]

Oh, dat is eigenlijk wel een mooi klusje voor dit weekend. Ik had er totaal niet aan gedacht... ;)
Het ziet er naar uit dat regen nog wel even op zich gaat laten wachten, dus zou niet dom zijn :)
(hier ziet de opbrengst er vandaag al behoorlijk goed uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Laatst online: 22:26
Bedankt voor de reacties. Ik kan de spanning nog eens meten als ze niet aangesloten zijn. De spanning tijdens gebruik zie je in de afbeelding er onder staan.

Volgens google maps en het kompas is precies oost/west, misschien 1 graad afwijking maar zou dat dit verschil kunnen verklaren?
Met temperaturen rond het vriespunt start oost natuurlijk met een temperatuur van ongeveer 0 graden. Zodra er zon op west staat ben je een halve dag verder en zit je al op meer dan 10 graden.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
de Peer schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:28:
[...]

Ah oke, nouja in dat geval is kabels vervangen en netbeheerder inlichten het enige dat je kunt doen helaas.

Ik zag op mijn Goodwe overigens dat ik dat terugschakelen ook kan uitschakelen volgens mij. HVRT functie?. Maarja hij doet dat wel met een reden natuurlijk.
HVRT uit zetten lijkt me iets wat eigenlijk niet mag, dan stuw ik dat voltage alleen maar hoger lijkt me?

Update, de buurvrouw heeft ingezoomd op de grafiek in de solaredge app en ziet dan wel gigantische dips. Goeie app van SolarEdge.... verbergt issues totdat je er dieper in wil duiken.

Maar dan concludeer ik dat het echt een netbeheerder's issue is. Ga er vandaag achteraan bij Enexis :9

Data van afgelopen uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gk5IfBr2mybq117pRGh5VkDnpEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GlKvUhYDwII6TFq00wyJtkMD.png?f=fotoalbum_large

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Kodess als je bij volle zon 248 versus 252 hebt = 4volt/248 = 1,5% verlies in voltage (dus weerstand/warmte).

volgens https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning
is dat iets meer dan je zou verwachten, tegelijkertijd blijkt daar uit dat een dikkere kabel wel 0,5% verlies kan schelen = 1-2 volt, geeft je omvormer net wat ruimte om meer het net op te duwen...

En 0,5% verlies minder (Bij hoge opbrengst uren)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
Nu vond ik laatst in dit topic een linkje naar een site waar je op een foto van Google maps je dakvlak in 3d kan intekenen en dan panelen en omvormers kan kiezen om een en ander te berekenen. Ik zoek me rot, maar dan die link niet meer vinden? Iemand een idee welke site dat was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Headshot_NL schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:56:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat kan allerlei oorzaken hebben.
-Temperatuurverschil
-Atmosfeer die licht anders doorlaat in de ochtend t.o.v. de middag.
-Hoek zoninval en hoogte zon. Het zal niet comleet symmetrisch zijn.

Ik zou me er niet druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
BounceMeister schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:41:
Nu vond ik laatst in dit topic een linkje naar een site waar je op een foto van Google maps je dakvlak in 3d kan intekenen en dan panelen en omvormers kan kiezen om een en ander te berekenen. Ik zoek me rot, maar dan die link niet meer vinden? Iemand een idee welke site dat was?
Hierbij een paar:

https://designer.solaredge.com
https://www.sunnydesignweb.com

Weet zo snel even niet of er nog andere zijn, maar deze schieten me zo even te binnen.
1e is van SolarEdge, dus alleen met SolarEdge omvormers.
2e is van SMA met SMA omvormers

[ Voor 15% gewijzigd door da_stiech op 18-03-2022 12:57 ]

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
BarryH schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:59:
@Kodess als je bij volle zon 248 versus 252 hebt = 4volt/248 = 1,5% verlies in voltage (dus weerstand/warmte).

volgens https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning
is dat iets meer dan je zou verwachten, tegelijkertijd blijkt daar uit dat een dikkere kabel wel 0,5% verlies kan schelen = 1-2 volt, geeft je omvormer net wat ruimte om meer het net op te duwen...

En 0,5% verlies minder (Bij hoge opbrengst uren)
Hoeveel dikker moet de kabel dan zijn? Nu is het 2.5, is 4 dan prima?
Ben er wel nu achter dat de Goodwe bij precies 251 begint met terugschakelen. Daarnet een tijdje 250.9 gehad, en dan gaatie huppa naar zijn maximum (~3700 op de 3600DNS)

Ben wel bang dat kabel vervangen maar kort zal helpen. Ik woon in een nieuwbouw wijk waar elke paar maanden wel weer wat nul-op-de-meter woningen worden neergezet met bakken aan zonnepanelen.

Je zou verwachten dat de netbeheerder daar dan op kan anticiperen :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Kodess Degene met de slechtste bekabeling gaat het eerst terugschroeven, degene met de beste bekabeling als laatste.
Wellicht in het grote elektra topic je vraag stellen?
Ook om even stil te staan bij de verschillende connectiepunten en wat je daar kan verliezen (automaat-> kabel, kabel naar stopcontact of werkschakelaar etc).
Eventueel de verschillende punten nog met een infrarood thermometer/camera checken? Warmte = weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Met een netspanning van 249 volt in je meterkast kan je kabels gaan zitten vervangen tot je ons weegt! Duidelijk een probleem voor de netbeheerder. Misschien kan de wijktrafo een paar tandjes terug geregeld worden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
skai21 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:24:
Net de hond uit laten, zie je twee van die mannen op hun buik op een schuin dak liggen zonder enige vorm van valbeveiliging |:( [Afbeelding]
Dat zie ik heel vaak. Kwestie van enkele pannen omhoog te schuiven, de panlatten werken dan als trap. Slim is het echter niet, zouden mensen dit vanwege tijdnood doen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

XWB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:21:
[...]

Dat zie ik heel vaak. Kwestie van enkele pannen omhoog te schuiven, de panlatten werken dan als trap. Slim is het echter niet, zouden mensen dit vanwege tijdnood doen?
Uitleg die ik kreeg was dat "het touw" ook overal achter blijft haken, dus wat is er dan veiliger ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:50
@ds23man met 249V heeft de netbeheerder geen enkele plicht iets te veranderen. Ze willen het geloof ik wel weten.

En de wijktrafo wordt continue aangepast hier.
Afgelopen 24 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Ca9bN2dJqzr8TishIFZV39w7mk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n6RiG5NCqQIsG95o2blwmhgN.png?f=user_large

Hij is dus net omlaag gezet... Gister gebeurde dat pas later en toen was er hogere spanning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Ronald Dan staat er bij jou wellicht een moderne trafo? want veel zullen dat niet kunnen.
Of je hebt buren met eerder afschakelende omvormers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 23:50
@BarryH Geen idee... De momenten zijn niet constant... Gister gewoon door naar 250,5V als piek en werd hij mosterd na de maaltijd pas terug gezet...

(Waarom was het ook alweer dat ik per se een 3 fase omvormer wilde... )

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

99,9% van de wijktrafo's zijn gewoon dom en kunnen qua transformatiestap alleen versteld worden als de spanning eraf is. De netbeheerder komt echt niet 2 keer per dag langs met een generatorplofje om de trafo te verstellen.

Men is wel aan het experimenteren met slimme trafo's:

https://www.rtvnoord.nl/n...t-zonne-energie-reguleren

Maar de netbeheerder moet er wel wat mee ( ondanks dat de max spanning net niet boven 10% overschreiding komt), je hebt als klant ten alle tijde het recht om vol terug te leveren (of af te nemen) tot aan de max van je aansluiting. Daar betaal je vastrecht voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
Is waarschijnlijk de trafo een stapje hoger dan de trafohuisjes die verstelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Hier gaat de spanning ook gewoon de hele dag op en neer hoor ; niets raars aan en blijft binnen te toleranties.

https://www.netbeheernede...anningskwaliteit/metingen
Op deze site kan je trouwens nog kijken naar de kwaliteitsmeting van je buurt, alleen 2022 hebben ze nog zo te zien niets gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTYRHBlSLOUUMVAO5C4LKKF_AqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dvG2FRiQfUuLF5ObdMqdf1Wh.png?f=fotoalbum_large

En nog wat leesvoer over de trafo's:
https://www.hoogspanningsnet.com/techniek/transformators/

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 18-03-2022 14:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
ds23man schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:21:
Met een netspanning van 249 volt in je meterkast kan je kabels gaan zitten vervangen tot je ons weegt! Duidelijk een probleem voor de netbeheerder. Misschien kan de wijktrafo een paar tandjes terug geregeld worden.
Het voornaamste voordeel van betere kabels is dat de rest van de straat eerder dan jou afschakelt. Dus ondanks dat de echte oplossing bij de netbeheerder ligt, kun je er wel voor zorgen dat jij iig niet degene bent die er het meeste last van heeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:42
Ep Woody schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:16:
@mikekiwi, ik heb zelf nu een direct gebruik van opgewekte stroom van 33%. Dat is al relatief hoog.

Verder moet je alleen de energiebelasting en ODE afbouwen. De vergoeding van de energieleverancier blijft.

Ik kwam met mijn eigen berekening op een daling van de vergoeding van 20 euro per jaar.
Met de volgende uitgangspunten:
Een opwek van 2750 kWh
Een eigen gebruik van 25%
Afbouw van 9% per jaar
Energiebelasting + ODE 12 ct per kWh

Gesaldeerde energie: 2750 - 25% = 2062,5 kWh
2062,5 kWh * € 0,12 = € 247,50 aan energiebelasting en ODE.
Afbouw per jaar = € 247,50 * 9% = € 22,28
Dank voor jouw inzicht, duidelijk andere benadering en inzicht dan ik heb. En andere bedragen die ik niet helemaal kan matchen met de terugverdientijd die ik hanteer. Ik ga er even op broeden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
mikekiwi schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:50:
[...]
Dank voor jouw inzicht, duidelijk andere benadering en inzicht dan ik heb. En andere bedragen die ik niet helemaal kan matchen met de terugverdientijd die ik hanteer. Ik ga er even op broeden...
Ik heb de energiebelasting en ODE iets gegokt. Volgens Milieucentraal is dat nu 8.1 ct per kWh en was dat 15 ct per kWh.

Het ging me ook meer om een inschatting qua invloed en had geen zin om de exacte cijfers op te zoeken, maar qua concept moet het volgens mij wel kloppen en niet heel ver van de waarheid afliggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ik had trouwens de zonnepanelen eens afspoten met regenwater (lang leve de regenton) ; welke moment was dat denken jullie :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96he1IgSJluyyYyoF7HpSQNS9is=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vE2R08xwTyn9ZRH41BBsx7jw.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 14:55

RvV

Vorkie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:15:
Ik had trouwens de zonnepanelen eens afspoten met regenwater (lang leve de regenton) ; welke moment was dat denken jullie :+

[Afbeelding]
Is dat omdat ze weer schoon waren of omdat de temperatuur van 35+°C zakte naar 5°C door het koude water? :)
Ik heb 2 strings van 16 panelen op de zeflde orientiatie liggen en vond de impact van schoon wassen echt nihil.
(Getest door 1 van de 2 te wassen) Zo'n schoonmaakset is de slechtste investering ooit. Het ziet er wel weer fris uit als ze schoon zijn. Dat wel. :*)

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Vorkie schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:15:

[Afbeelding]
Vaak zie je alleen een korte sprong, welke voornamelijk wordt veroorzaakt door tijdelijke afkoeling. Bij jou lijkt de verhoging wel vrij constant, dus ik gok dat je panelen ook best vies waren. Aangezien er een lange tijd geen regen wordt voorspelt, was dat niet onverstandig.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
antonboonstra schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Vaak zie je alleen een korte sprong, welke voornamelijk wordt veroorzaakt door tijdelijke afkoeling. Bij jou lijkt de verhoging wel vrij constant, dus ik gok dat je panelen ook best vies waren. Aangezien er een lange tijd geen regen wordt voorspelt, was dat niet onverstandig.
Ik denk dat het een beetje samen met wat @RvV zegt, maar had inderdaad behoorlijk vieze panelen en nu iets minder vieze :)

Maar had niet verwacht dat het zo duidelijk verschil zou maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

antonboonstra schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:21:
Vaak zie je alleen een korte sprong, welke voornamelijk wordt veroorzaakt door tijdelijke afkoeling. Bij jou lijkt de verhoging wel vrij constant
Hoezo constante verhoging? Hij springt ff recht omhoog door de afkoeling, blijft dan een poos quasi horizontaal lopen (terwijl de zon wel nog stijgende is), en gaat bij het equilibrium gewoon +/- weer in de pas lopen... Dat suggereert voor mij dat het effectief een tijdelijk winstje was, en dat het stijgende zonnevermogen op dat moment teniet gedaan wordt door de panelen die weer opwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXx8y7Yogt612TAl8cCVd1dcTsc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bqbtqPjJBciK9A2vPeZvISh4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Slonzo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:02:
[...]

Hoezo constante verhoging? Hij springt ff recht omhoog door de afkoeling, blijft dan een poos quasi horizontaal lopen (terwijl de zon wel nog stijgende is), en gaat bij het equilibrium gewoon +/- weer in de pas lopen... Dat suggereert voor mij dat het effectief een tijdelijk winstje was, en dat het stijgende zonnevermogen op dat moment teniet gedaan wordt door de panelen die weer opwarmen.

[Afbeelding]
Dit inderdaad, het schoonmaken heeft vrijwel 0% effect gehad waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En dat bewijst maar weer dat koeling wel degelijk effectief is voor de opbrengst. Kosteneffectief is het een ander verhaal.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ds23man schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:15:
En dat bewijst maar weer dat koeling wel degelijk effectief is voor de opbrengst. Kosteneffectief is het een ander verhaal.....
Passieve koeling, dus door de ventilatie onder de panelen te verbeteren, lijkt me uiterst kosteneffectief. Maar actieve koeling uiteraard niet.

Bij mij blaast de airco toevallige lucht onder de schans van mijn zonnepanelen. Dat is mooi meegenomen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als je toevallig wat oppervlaktewater in de buurt van je vrije veld opstelling hebt liggen, kan wat leidingwerk en een pompje op een zonnepaneeltje (tweedehands) snel uit. Maar dat zijn wel de uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 21:51

timovd

Voorsprong door techniek

Hier ook maar weer eens de panelen gewassen, er kwam gitzwart spul vanaf naast het woestijnstof. Op de monitoring is geen grote verbetering te zien, maar dat had ik ook niet verwacht. Het zal toch wel iets doen nu het zwarte spul er af is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
de Peer schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:22:
Bij mij blaast de airco toevallige lucht onder de schans van mijn zonnepanelen. Dat is mooi meegenomen ;-)
Dat lijkt me niet. De meeste airco's blazen in de zomer buiten warme lucht....
Alleen in de winter (als je met je airco zou verwarmen) blazen ze koude lucht, maar ja, dan heb je die koeling van de panelen weer niet nodig.
(Precies dit is trouwens ook een van de vele problemen van PVT, maar dat is hier OT).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
ds23man schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:40:
Als je toevallig wat oppervlaktewater in de buurt van je vrije veld opstelling hebt liggen, kan wat leidingwerk en een pompje op een zonnepaneeltje (tweedehands) snel uit. Maar dat zijn wel de uitzonderingen.
Enig idee hoe vies je panelen worden als je er willekeurig oppervlaktewater overheen gaat sproeien? |:(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 01:46
Andrehj schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:59:
Enig idee hoe vies je panelen worden als je er willekeurig oppervlaktewater overheen gaat sproeien? |:(
Je moet ze dan ook van onderen besproeien met zo'n gazon sproeier. :+
Afbeeldingslocatie: https://hwimages.beslist.net/beslist-images/2NqyCArgVt8ctwE7zDNN7GjDbpfi/394/F160/f6afe9f5d591812b98a9e918bbc4a213/Tuinslangaccessoires/TATAY-21301-Schommelende-gazonsproeier%2C-46-x-15-x-11%2C5-cm%2C-blauw.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door LooneyTunes op 18-03-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Andrehj schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:58:
[...]

Dat lijkt me niet. De meeste airco's blazen in de zomer buiten warme lucht....
Alleen in de winter (als je met je airco zou verwarmen) blazen ze koude lucht, maar ja, dan heb je die koeling van de panelen weer niet nodig.
(Precies dit is trouwens ook een van de vele problemen van PVT, maar dat is hier OT).
Dan kun je het beter gebruiken om je zwembad en anders het grondwater/oppervlakte water op te warmen. Jammer genoeg is je zwembad in no-time te warm en is het effect alsnog weg. Of men blij wordt van het opwarmen van oppervlaktewater is ook maar te bezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:26
Gewoon continue de tuinslang erop inderdaad. Met de stroomprijzen wordt dat binnenkort vast rendabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Nou lekker dan, dan maar pronken met de schoonste panelen van de buurt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Recent kwam toevallig voorbij dat panelen hoogstens tot 12 horizontaal gestapeld mogen worden. Vandaag kwam mijn levering van 16 panelen aan en toen werd ook mooi duidelijk waarom dat niet horizontaal moet. Zeker niet met nog eens een berg plat dak montagemateriaal er boven op |:(.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XShbocrEDRgjKVpOgoomvXCctuE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUAvgBregZYqqpLRfvRuZ4pK.jpg?f=fotoalbum_medium

Naast dit kapotte paneel (staat ook enigszins bol dus daar zal druk op hebben gestaan van onder of zo?) hebben ze het zelfs voor elkaar gekregen om 3 voetjes van de solarstell basiselementen te slopen.. Echt diepe zucht dit. Het zou al erg laat geleverd worden (afgelopen woensdag, 2 weken na bestellen) en vervolgens zijn ze de boel nog kwijt ook en is het vandaag pas gekomen. Ik ben blij dat ik dit keer alles zeer ruim gepland heb (installatie volgende week vrijdag) want dat was anders wel echt drama geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:42
Ik ben me aan het orienteren op zonnepanelen. Ik wil grofweg 7000 kWh gaan plaatsen, piekvermogen grofweg 9 kW over 3 fasen. Nu ligt er een kabel, deze is 6 mm2 maar wel zo'n 50 a 60m lang (groot perceel). Ik heb een offerte aangevraagd en de situatie voorgelegd. Zij stellen voor dat de kabel minimaal 10 mm2 moet zijn ivm te grote verliezen. Ik ga uit van het volgende sommetje:
R * I/V= (rho * l / A) *I/V = 1.75e-8*50/6e-6*16/230 = 1.0% (bij 50m dus).
Het lijkt erop dat ik op het randje van de norm zit. Het liefst zou ik deze kabel (in ieder geval voorlopig) laten liggen, kan altijd nog lijkt me. Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Termy schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:27:
Recent kwam toevallig voorbij dat panelen hoogstens tot 12 horizontaal gestapeld mogen worden. Vandaag kwam mijn levering van 16 panelen aan en toen werd ook mooi duidelijk waarom dat niet horizontaal moet. Zeker niet met nog eens een berg plat dak montagemateriaal er boven op |:(.

[Afbeelding]

Naast dit kapotte paneel (staat ook enigszins bol dus daar zal druk op hebben gestaan van onder of zo?) hebben ze het zelfs voor elkaar gekregen om 3 voetjes van de solarstell basiselementen te slopen.. Echt diepe zucht dit. Het zou al erg laat geleverd worden (afgelopen woensdag, 2 weken na bestellen) en vervolgens zijn ze de boel nog kwijt ook en is het vandaag pas gekomen. Ik ben blij dat ik dit keer alles zeer ruim gepland heb (installatie volgende week vrijdag) want dat was anders wel echt drama geworden.
Dat was ik....
Hij staat nu bol omdat de voor spanning weg is, die hem normaal vlak houd. Heb hier ook drie kapotte staan en die proberen wokkels te worden...
Ik zou die hele stapel omruilen, als de vloer tordeerd,dan doet de hele stapel dat...
Als ik er een paar vlak vervoer, gaan er drie klossen onder, dat kan nooit wippen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@reneeke1970 Tja, de rest ziet er helemaal gaaf uit. Op zich heb ik gewoon garantie (10 jaar op het materiaal van Longi zelf) dus als er echt iets mis met ze is dan gaat dat snel zat blijken en mogen ze ze dan vervangen.

Ik voel er op dit moment niet veel voor om te gaan wachten op volledige vervanging (als ze daar al aan willen) aangezien ze deze panelen niet eens meer voeren in de webshop dus ik verwacht dat de wachttijd afgrijselijk lang zou worden. Dat kan ook niet financieel handig zijn aangezien we richting de goede maanden gaan.

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic