Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.970 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik zie anders nog bergen zonnige dagen komen en het is altijd beter om eerder dan later gedaan te hebben :). Zelfde voor überhaupt zonnepanelen leggen, overigens. Ook al denk je nu "had ik maar" dan is het alsnog beter het nu wel te doen ipv niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
JB schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:35:
[...]

Wat heb je hieraan dan, of? Is icm salderen toch niets over te roepen? Of vullen jullie de terugleververgoeding in welke geldt bij je energieleverancier :?

https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding
Nope, ik heb daar gewoon het bedrag staan wat ik per kWh betaal.
Als je meer opwekt dan dat je kan salderen, dan gaat het inderdaad fout en klopt het bedrag wat je daar dan ziet niet.
In mijn geval verbruik ik meer dan dat ik opwek, maar mocht het afbouwen van salderen starten, dan gaat het inderdaad ook fout... Maar dan woon ik hier al niet meer. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02:36
Ik ben de laatste dagen ook aan het denken om zonnepanelen te leggen. Meer heb een vraag voor de tweaker. Wat zou voor jullie de ideale combinatie zijn om zonnepanelen te leggen in samen gang met energie opslag. Het probleem zit er altijd in om s'nachts ook energie te hebben.
Heb al een aantal ideeën.
Energie opslag in water -> warm water voor te douchen, vloerverwarming.
Batterij -> duur in aankoop en beperkt in opslag
Electrische auto die bidirectioneel kan laden kan misschien ook een goed idee zijn.

Iemand anders nog dingen gevonden IVM energie opslag

[ Voor 16% gewijzigd door hurricurry op 15-03-2022 08:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@hurricurry een buurtbatterij :)
Voor jezelf: een tweedehands elektrische auto, verreweg de meeste kWh/€ en je kan er nog boodschappen mee doen ook.

Maar serieus, breek er je hoofd niet over, het is niet doelmatig, hoe je het ook aanpakt. Begin met alle energiebehoefte (warm water, verwarming, huishouden, transport) per maand in kWh uit te drukken, dan wordt het vanzelf duidelijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:04

JB

Cédric roelt!

Rouske schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:59:
[...]

Nope, ik heb daar gewoon het bedrag staan wat ik per kWh betaal.
Als je meer opwekt dan dat je kan salderen, dan gaat het inderdaad fout en klopt het bedrag wat je daar dan ziet niet.
In mijn geval verbruik ik meer dan dat ik opwek, maar mocht het afbouwen van salderen starten, dan gaat het inderdaad ook fout... Maar dan woon ik hier al niet meer. 8)
Ik verbruik ook meer dan wat ik opwek normaliter (systeem pas sinds januari live) maar dan geldt toch alsnog dat het telwerk einde jaar tegen elkaar wordt weggestreept? Dus dan snap ik het nog niet?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Septillion

@JB Het wordt weggestreept met als maximum wat je hebt gebruikt. Ofwel, zodra [jaaropwek] - [jaarverbruik] negatief wordt (en je dus onder aan de streep geld moet krijgen) wordt er met een ander bedrag gerekend dan voor je gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Septillion schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:38:
@JB Het wordt weggestreept met als maximum wat je hebt gebruikt. Ofwel, zodra [jaaropwek] - [jaarverbruik] negatief wordt (en je dus onder aan de streep geld moet krijgen) wordt er met een ander bedrag gerekend dan voor je gebruik.
Precies. Daarom snap ik niet wat voor zin het heeft om tarieven in je omvormer te kloppen?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:49

de Peer

under peer review

hurricurry schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:55:
Ik ben de laatste dagen ook aan het denken om zonnepanelen te leggen. Meer heb een vraag voor de tweaker. Wat zou voor jullie de ideale combinatie zijn om zonnepanelen te leggen in samen gang met energie opslag. Het probleem zit er altijd in om s'nachts ook energie te hebben.
Electrische auto die bidirectioneel kan laden kan misschien ook een goed idee zijn.

Het lijkt me handig om een landelijke batterij te hebben. Oh wacht, die hebben we (op papier dan) in de vorm van de salderingsregeling! :)

Waarom zou je die niet gewoon gebruiken net als de rest van Nederland? Of ben je een Belg?

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 15-03-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
JB schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:45:
[...]

Precies. Daarom snap ik niet wat voor zin het heeft om tarieven in je omvormer te kloppen?
Omdat, als je meer verbruikt dan je opwekt, het uitmaakt of dat extra verbruik in normaal of daltarief valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

borft schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:50:
[...]

Omdat, als je meer verbruikt dan je opwekt, het uitmaakt of dat extra verbruik in normaal of daltarief valt.
Hoe maak je dat transparant dan? Die omvormer telt toch gewoon _alles_ qua opwek? Dan ben je ten alle tijden in een Excelletje aan het rekenen toch?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik probeer het te rijmen, evenals die opmerkingen "ik heb nog snel de vaatwasser aangezet". Ik snap het niet als op einde jaar gewoon opwek van verbruik wordt afgetrokken.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:25
JB schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:17:
Ik probeer het te rijmen, evenals die opmerkingen "ik heb nog snel de vaatwasser aangezet". Ik snap het niet als op einde jaar gewoon opwek van verbruik wordt afgetrokken.
Veel energieleveranciers salderen per tariefsoort. In daltarief heb je daarom eerder dan in piektarief meer verbruik dan teruglevering en loont het dus om de vaatwasser e.d. wat vaker in piektarief te laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Martin7182 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Veel energieleveranciers salderen per tariefsoort. In daltarief heb je daarom eerder dan in piektarief meer verbruik dan teruglevering en loont het dus om de vaatwasser e.d. wat vaker in piektarief te laten draaien.
Juist het tegenovergestelde levert meer op. Als je tarieven het volgende zijn:
€ 0.182 per kWh (kale prijs) op piek
€ 0.164 per kWh dal tarief

Dan levert het meer op als je extra kWh terug levert in piek en meer verbruik hebt in dal. Het is niet veel, maar toch. 100 kWh verschuiven van piek naar dal levert in dit geval € 1.80 op. Niet echt de moeite...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Danielson schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:07:
[...]

Thx, dakleer kun je ook "kitten" toch? Of moet je dat altijd branden?
je kan alles kitten, maar ik zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wim Leers schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:37:
Interessant! Dat is precies de afweging die ik aan het maken ben.

Met één toevoeging: als ik genoeg overschot genereer in de zomer om aan lage kWh-prijzen een financiële opbrengst te realiseren die het grootste deel van het winterverbruik zou betalen … is het de facto óók volledig dekkend.

En oktober, november en februari zijn voor een flink deel wél gedekt door de gegenereerde kWh dan.

Zou je het zien zitten jouw berekeningen te delen?
Ik vind mijn spreadsheet helaas niet meer terug, maar vergeet niet dat je injectietarief enkel de kale energieprijs is (~10 a 15 cent bij een nieuw contract momenteel), terwijl je bij afname wel de volle mep betaalt incl. distributie, btw, etc. (~35 a 50 cent). Je moet in verhouding dus al snel 3 tot 4 keer zoveel opwekken om dat verbruik af te dekken.
Ep Woody schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:33:

Dan levert het meer op als je extra kWh terug levert in piek en meer verbruik hebt in dal. Het is niet veel, maar toch. 100 kWh verschuiven van piek naar dal levert in dit geval € 1.80 op. Niet echt de moeite...
Ben je uiteindelijk niet beter af door op een enkel tarief over te stappen ipv een dag/nacht contract?

[ Voor 24% gewijzigd door Slonzo op 15-03-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:57
hurricurry schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:55:

De ideale combinatie is aangesloten zijn op het Nederlandse elektriciteitsnet. Daar kun je bij te veel productie je stroom naartoe sturen en als je vraag groter is dan je opwek kun je er stroom uit trekken. Echt een magische uitvinding :+

Zoals altijd is de vraag: Waarom? vind je het principe cool, denk je duurzamer bezig te zijn (hint, dat is niet zo) of denk je er geld mee te besparen (ook hier, een dikke vette streep door de rekening want dat is ook niet het geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:57
Slonzo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Ik vind mijn spreadsheet helaas niet meer terug, maar vergeet niet dat je injectietarief enkel de kale energieprijs is (~10 a 15 cent bij een nieuw contract momenteel), terwijl je bij afname wel de volle mep betaalt incl. distributie, btw, etc. (~35 a 50 cent). Je moet in verhouding dus al snel 3 tot 4 keer zoveel opwekken om dat verbruik af te dekken.

[...]

Ben je uiteindelijk niet beter af door op een enkel tarief over te stappen ipv een dag/nacht contract?
ik zou de bedragen maar eens even triple-checken: als je nu een contract afsluit bij Eneco of Engie is het kale leveringstarief (en dus ook je terugleververgoeding voor overproductie) 50 of zelfs 60 cent/kWh :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Fr33z schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:16:
ik zou de bedragen maar eens even triple-checken: als je nu een contract afsluit bij Eneco of Engie is het kale leveringstarief (en dus ook je terugleververgoeding voor overproductie) 50 of zelfs 60 cent/kWh :*)
Niet in BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Slonzo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:07:
[...]

[...]

Als dat zou kunnen zou dat iets makkelijker zijn, maar dan krijg ik weer minder terug voor mijn overschot aan energie.

Uiteindelijk is het gerommel in de marge. Ik gebruik in dal 865 kWh en heb in piek een overschot van 1137 kWh.

Dat levert met vorige tarieven een factuur op van € 142 voor dal tarief op, en € -207 voor piek, oftewel een totaal van € -65 euro.

Stel het zou me lukken om die 865 kWh van dal naar piek te verplaatsen zou ik € -49 euro terugkrijgen.

Het wordt pas interessant als salderen afgebouwd wordt. Dan stijgen de kWh prijzen voor gebruik met 8.5 cent en wordt het bedrag waarmee je kunt spelen al veel groter.

Plus: Aangezien gebruik en levering niet meer hetzelfde kosten heb ik dan ineens 3.7 MWh om mee te spelen. Nog maar 300ish euro's, nog altijd niet een lekkere businesscase voor een accu...

[ Voor 9% gewijzigd door Ep Woody op 15-03-2022 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
Japie.G schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:47:
Wohw.. meer info over dat dashboard please 😍 Dat ziet er goed uit!
PuijkeN schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:27:
Heb ook wel interesse in het dashboard - ik lees veel data uit maar nog niet aan toe gekomen om een Grafana dashboard te maken.

Kan je je dashboard exporteren ? Lijkt me een mooie basis!
Here you go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Best gek, heb een 2e set panelen erbij gelegd op west, dus ik dacht: Eens kijken wat ik produceer nu ze beide er op zitten. Echter gaat de SMA zonder duidelijke reden op derating:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8GN9TdIcLfA57B7EGAdYyKrDqg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/n1f961JcTRhAAcf9pNJcIMPB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWlfIuG1Il5pGtEHTsUoSoOmb9U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nAd5hQnDQzcvqopMnwqiazyX.png?f=fotoalbum_tile

Hij voelde gewoon nog pislauw aan en de omgeving is gewoon op kamertemperatuur. Maar voor de zekerheid heb ik er nog een ventilator op gericht. Temperatuur kan het dus niet zijn.
En de spanning/stroom lijkt ook allemaal OK. Ook geen fout in het logboek. En dus ook niet in bovenstaand overzicht. De 4kW heeft hij eventjes aangetikt. Net ook nog voor de zekerheid de firmware geüpdatet, vandaar de korte onderbreking in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Onderste paneel van pallet een beetje krom, rechter paneel. Trekt dat bij of kan het kwaad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DckITatqrbr37j9LKPuR7DLrSHU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YaYdQHyeI51VwBkWGuTGVGm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 09:44
_ferry_ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:01:
Best gek, heb een 2e set panelen erbij gelegd op west, dus ik dacht: Eens kijken wat ik produceer nu ze beide er op zitten. Echter gaat de SMA zonder duidelijke reden op derating:
[Afbeelding][Afbeelding]

Hij voelde gewoon nog pislauw aan en de omgeving is gewoon op kamertemperatuur. Maar voor de zekerheid heb ik er nog een ventilator op gericht. Temperatuur kan het dus niet zijn.
En de spanning/stroom lijkt ook allemaal OK. Ook geen fout in het logboek. En dus ook niet in bovenstaand overzicht. De 4kW heeft hij eventjes aangetikt. Net ook nog voor de zekerheid de firmware geüpdatet, vandaar de korte onderbreking in de grafiek.
Dat vind ik ook verwarrend. Bij mij is de general operating status ook altijd derating:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc7yDDKKKVNusPTcHDCD5L-ZpPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1tF73cqi5wCdJhO1QQP8RBQw.png?f=fotoalbum_large

Dit terwijl hij echt niet limiteert op dit moment.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Trebbors schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:46:
Onderste paneel van pallet een beetje krom, rechter paneel. Trekt dat bij of kan het kwaad?

[Afbeelding]
hmm het zal niet "bijtrekken" lijkt me. Of het kwaad kan ligt eraan of er schade is aan het paneel. Het feit dat het (zo'n klein beetje) krom is lijkt me niet zo'n punt, maar het kan een indicator zijn dat het paneel een optater gehad heeft en daardoor wellicht schade is ontstaan (microcracks?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Scooper schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:52:
[...]

Dat vind ik ook verwarrend. Bij mij is de general operating status ook altijd derating:
[Afbeelding]

Dit terwijl hij echt niet limiteert op dit moment.
Dan wacht ik de daggrafiek maar even af (moeten er geen wolkjes komen :P ) Misschien waren mijn verwachtingen onjuist.

Op dit moment staat de zon haaks op beide sets, dus dan zal straks oost aflopen en west oplopen, het vermogen lijkt weer te stijgen. Zit nu even op 3700W, met een groter aandeel van de set op het westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Trebbors schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:46:

[Afbeelding]
Onderste..... Panelen mogen niet plat vervoerd worden, altyd staand

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

reneeke1970 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:03:
[...]

8 stuks op elkaar gestapeld met dik karton en banden erom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ep Woody schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Ik had het over in dal eerder dan in piek meer verbruik dan teruglevering. Na salderen moet je dan bijbetalen voor dal terwijl je voor piek een overschot hebt. Dan loont het om verbruik te verplaatsen van dal naar piek. Het verschil kan behoorlijk zijn; bij sommige leveranciers betaal je 18 cent en krijg je maar 4. Ik betaal zelf 51 en krijg 46. Toch nog een verschil van 5 cent/kWh. De voorwaarde daarbij is natuurlijk wel dat de terugleververgoeding in piek niet hoger is dan de afnameprijs in dal. Dat is bijna altijd zo, maar er zijn een paar leveranciers die daarvan afwijken. Misschien doel je daar op. Bedoel je met "(kale prijs) op piek" de terugleververgoeding die je krijgt of bedoel je wat je betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Martin7182 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Ik had het over in dal eerder dan in piek meer verbruik dan teruglevering. Na salderen moet je dan bijbetalen voor dal terwijl je voor piek een overschot hebt. Dan loont het om verbruik te verplaatsen van dal naar piek. Het verschil kan behoorlijk zijn; bij sommige leveranciers betaal je 18 cent en krijg je maar 4. Ik betaal zelf 51 en krijg 46. Toch nog een verschil van 5 cent/kWh. De voorwaarde daarbij is natuurlijk wel dat de terugleververgoeding in piek niet hoger is dan de afnameprijs in dal. Dat is bijna altijd zo, maar er zijn een paar leveranciers die daarvan afwijken. Misschien doel je daar op. Bedoel je met "(kale prijs) op piek" de terugleververgoeding die je krijgt of bedoel je wat je betaalt?
De terugleververgoeding bij BudgetEnergie is de kale energieprijs. Ik heb in september (helaas) een jaarcontract afgesloten, dus ik heb tarieven van 16 en 18 cent. Ik heb een fors overschot op mijn piek meter en een tekort op mijn dal meter. Ik krijg dus 18 cent per kWh piekstroom en 16 cent per kWh dal stroom, en betaal datzelfde ook voor de gebruikte energie.

Als ik mijn best zou doen om 100 kWh gebruik te verhuizen van piek naar dal, zou me dat € 1,80 opleveren.

Ik heb voorlopig geen triggers om te schuiven met mijn energieverbruik. Pas als dalstroom duurder wordt dan zonnestroom ga ik mijn legionella run (1 kWh per keer), boiler opwarmen etc meer op zonnestroom proberen te doen. Niet dat dat echt veel invloed heeft, maar het voelt wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ok duidelijk @Ep Woody . Ik snap alleen niet waarom je kale prijzen betaalt. Zit er op jouw verbruik geen btw en heffingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Martin7182 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:21:
Ok duidelijk @Ep Woody . Ik snap alleen niet waarom je kale prijzen betaalt. Zit er op jouw verbruik geen btw en heffingen?
De bedragen zijn incl btw en BE saldeert ook incl btw. Hoe het met terugleveren gaat qua overschot weet ik zo niet. Ik heb overigens een flink overschot.

Ach, de verschillen zijn maar klein, maar kijk het eens goed na. Het kan wisselen per leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Maar elke leverancier saldeert toch inclusief btw en heffingen? Dat zijn ze wettelijk verplicht. Je bedoelt denk ik terugleveringvergoeding na salderen. Misschien even de kleine lettertjes lezen van je contract. Het zou zonde zijn als je terugleververgoeding heel laag is terwijl je flink moet betalen voor een evt. tekort in dal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
@Martin7182 De laatste afrekening bij BE was grofweg dit:

Piek: € -59
Dal: € 44
Energiebelasting: € 0
ODE: € 0
Alles incl btw.

Klopt prima die afrekening. Hooguit wat discussie over de maanden dat een contract loopt en de vaste kosten. Die gaan per kalendermaand en een deel van een maand telt als maand. Beetje flauw, maar dat is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03:43
Iemand ervaring met deze panelen? Leverancier kan de 395 niet leveren maar deze wel. Wil hier 10 van laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 17:15
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:03:
[...]

Bestel maar eens een pallet af fabriek liggen er allemaal plat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Ik heb een interessante case, waarbij het gemeten geleverde wattage van de 3fase goodwe volgens mij structureel te hoog (58-80 watt) gemeten wordt.

Deze week heb ik panelen op een dag bijgelegd en een vrij nieuwe Goodwe 8K dt g2 (3fase) omvormer erop aangesloten. Op de schuur heb ik een vrij oude SMA 5kw 3fase omvormer.

De SMA metrics log ik elke seconde via modbus over tcp en de goodwe elke seconde via modbus (volgens mij) over udp. Daarnaast meet de P1 ook elke seconde. Wat mij opvalt is dat aan het begin van de dag zo iets voor 7u op deze dagen de Goodwe gelijk begint met 58w, maar kijk ik naar de P1 wat er wordt teruggeleverd is dat nog niks, sterker nog, ik zie het verbruik toenemen. Ik heb namelijk 1 fase die in basis 0w doen (droger, vaatwasser, kookplaat) en daar is in principe goed te volgen of er wordt gebruikt of wordt teruggeleverd.

In de tijd dat ik alleen een 3fase SMA had draaien, klopte het terugleveren praktisch exact met wat ik ook op de P1 meet

Zie hier een grafiek waarbij ik eea probeer duidelijk te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx3X5tbrsIZoU9lXRLida_FEIoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AysCwiSaMEjwu0SZrJwYgBWf.jpg?f=fotoalbum_large

Geel is Goodwe (10560 wp) en groen is wat de SMA levert (7120wp). Blauw en rood laat het gebruik op de L1 fase zien (gemeten in meterkast). Op 18:40 stopt de SMA met leveren, en gelijk zie je de L1 naar 0 vallen, terwijl de goodwe zegt nog bijna 100 watt te leveren, je zou dus op de L1 fase zo'n 30w verwachten. Ineens zie ik zelfs verbruik op L1 fase (11w) terwijl de Goodwe zegt nog 58w te leveren. Tegen 19:25 gaat de goodwe uit, stopt met 'leveren' en het verbruik op L1 stopt ook. Ik heb L2 en L3 bekeken maar is lastiger omdat er allerlei verbruik is, maar op de secondes dat goodwe uit gaat zie ik hem niet 11w zakken, ik denk dat de goodwe zijn eigen verbruik simpelweg pakt op L1.

Is dit bekend? Valt waarschijnlijk weinig aan te doen, anders dan mn code om de udp port uit te lezen en hier standaard 58w vanaf te halen om wat realistischer beeld te geven.
Sowieso vind ik de meting van de Goodwe onnauwkeurig. De amperes en kwh opbrengsten wordt op 1 decimalen afgerond, terwijl de SMA's echt Wh nauwkeurig zijn.

Wat anders wat opviel, gisteren tussen wat bewolking door piekte hij al naar 8860 watt, terwijl het de 8kw versie is. Niet verkeerd, al vertrouw ik de waardes slecht.

Als iemand geinteresseerd is in het schaduwmanagement kan ik daar ook wat grafieken over delen. Het verlies lijkt 1% te zijn en serieus. Elk uur gaat de omvormer 2 minuten lang de voltage naar beneden en omhoog brengen om waarschijnlijk optimale punt te vinden, maar de opbrengst kakt die 2 minuten ook volledig in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@nl0jdb vermoed dat dit afhankelijk is van merk, op de zaak worden deze altijd staand/op zijkant staand geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:40
Sinds kort eigenaar van een woning met 18 panelen en een Growatt MOD 5000TL3-X omvormer. Is er iemand die ervaring heeft met de configuratie dit merk (of zelfs type)?

Het gaat om de grid code. Deze staat op EN50549 terwijl distributeur VDE0126 aanraadt maar dan werkt de omvormer niet..

Installateur vanuit de bouw is weinig behulpzaam en heeft mij naar de distributeur doorverwezen maar die heeft normaal gesproken geen contact met eindgebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@padoempats graag zou ik je grafieken willen bekijken. Hier heb ik 1 omvormer hangen waar ik shadow management aan heb staan, ivm schaduw op 1 paneel van de rookgas afvoer. Twijfel alleen of ik het beter uit kan zetten.

Ik heb nog geen tijd/gelegenheid gehad om dit te onderzoeken.

Beter idee om een optimizers te plaatsen op dat enkele paneel, een Longi 450wp? Kan er zelf relatief makkelijk bij om te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door plaspvd op 15-03-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nl0jdb schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:11:
[...]

Bestel maar eens een pallet af fabriek liggen er allemaal plat in.
Ik ken er maar één en dat is solar frontier met zijn speciale hoek stukken, maar verder altijd staand

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Vraag voor jullie. Ik heb sinds kort een intallatie van 25 panelen op 13 APS DS3L omvormers. Ik vind het gedrag vandaag rond half 5 apart, maar misschien zie ik spoken daarom een check. Ik doel dus op het zo snel volledig naar 0 gaan van de opwekking. Ter info: Het gaat om 13 APS omvormers, over 3 volledig gescheiden kabels, met 3 eigen aardlekautomaten.

Vandaag om half 5 wordt er dus nog 100 watt door 3 panelen op het hoogste dak gedaan. Kort daarna is dat nog maar ~20 per paneel, en direct daarna zitten ze vervolgens urenlang op 0w, maar rapporteren ze dat dus wel 2 uur lang? In die periode knipperde het lampje om de omvormers rood, maar er stond zeker wel spanning op de AC kabel, netjes gemeten op 230v.

Is dit nou inderdaad raar, of vinden jullie dit normaal...

Op andere dagen zie ik steeds dat het laatste datapuntje gewoon 1 omvormer is die nog net genoeg heeft om een datapunt uit te sturen, waar de rest dan dus uit blijft. Vervolgens geen nieuwe datapunten. Nu dus 2 uur lang wel datapunten maar geen opwekking terwijl er buiten gewoon nog licht is. Daar zaten ook flink bewolkte dagen bij, en dan werd ook tot ver na half 6 opgewekt.

De laatste foto toont de verdeling van omvormers over verschillende YMVK kabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc2ZJEOd0YftBTic4ivgF20iGsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSbNIPjVZAgqqWV7KQNx5uTR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHHRJC5AMvcYbrs6sFFN5uMgGVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0AFPytujtZA2z4UYv1XtnQ8A.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK6pb734lQgez324iu4lLJNv6n0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0dIN1LzZA3ReWb33bGpQbf4K.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R28htu71b6C6fC79Ai64kDHFkhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jXsKvb3llHaycSLqquwnss9Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door DualDevil op 15-03-2022 20:58 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
plaspvd schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:25:
@padoempats graag zou ik je grafieken willen bekijken. Hier heb ik 1 omvormer hangen waar ik shadow management aan heb staan, ivm schaduw op 1 paneel van de rookgas afvoer. Twijfel alleen of ik het beter uit kan zetten.

Ik heb nog geen tijd/gelegenheid gehad om dit te onderzoeken.

Beter idee om een optimizers te plaatsen op dat enkele paneel, een Longi 450wp? Kan er zelf relatief makkelijk bij om te doen.
u vraagt wij draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLPxcrRRIZHd_6mjKMg8_tNf3qQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmJuduReP64OZuVsmojYGOQs.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is de voltage van beide mppt's te zien. Duidelijk dat elk uur de voltage zoekende is. Het hele uur mppt1 en de halve uren mppt2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RS70VhNOm08DQW7NHWzKl9W_Ul8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dANCOSO9TuyTvv6zHXSEI5Qu.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ingezoomd op 1 mppt en daarbij de voltage tegen de opbrengst uitgezet. Het zoeken duurt 150 seconde (2:30m). In het begin gaat de voltage wat omhoog en duikelt de opbrengst terug naar 0. Dan zakt de voltage van bijna 800 naar iets over de 300v en loopt weer lineair op naar op naar zn originele niveau. Over deze 150s was de wattage 3280w, terwijl als ik iets uitzoom de wattage strak 4500 was. Reken ik dat verlies om naar een uur, kom ik op precies 1%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

DualDevil schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:45:
Vraag voor jullie. Ik heb sinds kort een intallatie van 25 panelen op 13 APS DS3L omvormers. Ik vind het gedrag vandaag rond half 5 apart, maar misschien zie ik spoken daarom een check. Ik doel dus op het zo snel volledig naar 0 gaan van de opwekking. Ter info: Het gaat om 13 APS omvormers, over 3 volledig gescheiden kabels, met 3 eigen aardlekautomaten.

Vandaag om half 5 wordt er dus nog 100 watt door 3 panelen op het hoogste dak gedaan. Kort daarna is dat nog maar ~20 per paneel, en direct daarna zitten ze vervolgens urenlang op 0w, maar rapporteren ze dat dus wel 2 uur lang? In die periode knipperde het lampje om de omvormers rood, maar er stond zeker wel spanning op de AC kabel, netjes gemeten op 230v.

Op andere dagen zie ik steeds dat het laatste datapuntje gewoon 1 omvormer is die nog net genoeg heeft om een datapunt uit te sturen, waar de rest dan dus uit blijft. Vervolgens geen nieuwe datapunten. Nu dus 2 uur lang wel datapunten maar geen opwekking terwijl er buiten gewoon nog licht is. Daar zaten ook flink bewolkte dagen bij, en dan werd ook tot ver na half 6 opgewekt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Om te beginnen: je ECUID is niet daadwerkelijk uitgevlakt.

Verder heb ik dit gedrag nog nooit gezien bij mijn QS1s of die van m'n buren. Volgende week ga ik m'n nieuwe set leggen met DS3-Ls dus misschien dat ik het dan ook zie.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
JB schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:19:
[...]

Ik verbruik ook meer dan wat ik opwek normaliter (systeem pas sinds januari live) maar dan geldt toch alsnog dat het telwerk einde jaar tegen elkaar wordt weggestreept? Dus dan snap ik het nog niet?
Ja, de telwerken worden bij je jaarrekening tegen elkaar weggestreept. Moet je dan als nog kWh-en betalen, dan zijn alle opgewekte kWh-en dus bespaard op de energierekening tegen het tarief wat je normaal per kWh betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

DualDevil schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:45:

Ik heb geen idee van het knipperen, maar bij mij zie je elke dag langzame afname naar 0 en ook niet 2u lang logging erna. Vandaag ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ap5bcNvOfqq8YRrS0hiHj9h2p1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1qY88PZWI1tk2Ss8fwsjwnZZ.png?f=fotoalbum_large

Het wordt mischien tijd voor een APS topic :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Niet online
@padoempats mijn string aan de goodwe bestaat uit 4 panelen, waarvan ik verwacht dat dit jaarlijks 1400 tot 1600 kWh opbrengt. 1 ervan in de schaduw van rga in voor en najaar.

1 % verlies of 5 tientjes voor een optimizer. Vermoedelijk verdien ik die optimizer nooit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

@Termy en @JvS, mag ik jullie dan ook uitdagen mee te denken wat hier de oorzaak van kan zijn? Ik kom er helemaal niet uit, omdat er niets is dat de 3 kabels delen behalve de hoofdschakelaar kan ik geen enkele verklaring verzinnen waardoor deze installatie een tijdje teruglevert en dan plotseling niets meer teruglevert maar dat vervolgens wel vrij lang als 0w blijft rapporteren over alle drie de installatiedelen.

Wat je ziet is een installatie die is bedacht voor over 3 fasen. Dat moet ook als de vermogens hoger worden dit voorjaar over 3 fasen gaan lopen, maar nu omdat Stedin de aanpassingen van aansluiting flink heeft uitgesteld maar even over 1 fase draait. Maar dat kan volgens mij (nu 1x35a, dat past dus wel), en gaat zonder extreem oplopende voltages en met 3x een dikke 3x4mm2 kabel.

1x16A alamat aan kabel met 6 panelen op 3x DS3L in een OW opstelling op mijn hoogste dak.
1x16A alamat aan kabel met 10 panelen op 5x DS3L in een ONO schuin dak opstelling van 8, aangevuld met 2 panelen zuid op een dakkapel. Tussen dakkapel en schuindak extra lasdoos om met twee lange einden buskabel de verbinding zonder nóg een lasdoos te kunnen maken.
1x16a alamat aan kabel met 9 panelen in een zuid opstelling op mijn garage.

Ik heb steeds netjes YMVK -> IP67 Lasdoos met 3x 2 polige conex klem voor soepel en stug -> buskabel naar omvormers -> einddop gedaan. De meterkast heb ik gecheckt en is correct aangesloten en alles daar blijft ook ingeschakeld.

Eerlijk gezegd als de dood dat ik deze ellende op het dak zou moeten gaan debuggen, en daar zit ik echt niet op te wachten. Steiger huren, klimgear aan, panelen weer optillen... :/

Mij klinkt het meer als instellingsfouten of omvormer fouten in de grid settings of iets dergelijks. Het support ticket loopt ook bij APS, dus als zij het weten meld ik me ook. Ik hoop met grote hopen op een remote oplossing. :+

[ Voor 17% gewijzigd door DualDevil op 16-03-2022 14:18 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:51
Ik ben nu lekker aan het doorklikken, panelen staan op de wenslijst.

Dan nu de omvormer:
Tot nu toe heb ik ervaring met Omink (failliet) en Solis (website werkt k*t op mijn iets te oude Safari).
En al die demo-sites zijn allemaal net even te beperkt om details te kunnen zien)
Is er een goed argument om toch voor SMA te kiezen? (scheelt dik €300 met bijvoorbeeld Goodwe)
Schaduw is geen issue (1 string heeft er geen last van, de andere (nieuwe) pas rond een uur of 16:00)

Er komen dus 2 strings aan, - 10 X 245Wp (bestaande string, hangt nu aan de Omnik) en een nieuwe 4 X 405 Wp)

Iemand een suggestie / tips?

Edit:
Bloody Hell, eerste offerte binnen, 4 panelen (incl montage) + SMA, Dik €4100.
De installateurs weten inmiddels ook met een vork te schrijven. (~€2100 aan materiaal bij WarmteS en SolarB) :( ~€2000 voor een uurtje dakwerk en vervoer) Of ze hebben geen zin in zo'n klein projectje

[ Voor 27% gewijzigd door LooneyTunes op 16-03-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@LooneyTunes
Makkelijke logging (webconnect en modbus tcp/ip) en kloppende waardes in de logging is een reden om voor SMA te kiezen.
Of je dat 300 euro waard vind laat ik aan jou.
Wel zelf loggen. Sunnyportal is ook beperkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPr3O1eA0H2EVQiCACNTfkWAd60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIlhxsOnQsHsPOMCTkVVSZxw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-03-2022 01:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

reneeke1970 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:26:
[...]

Ik ken er maar één en dat is solar frontier met zijn speciale hoek stukken, maar verder altijd staand
in de 166*100 tijd stapelde ze 2 pallets op elkaar met staande panelen de bovenste pallet had dan bij sommige merken nog een aantal plat liggende panelen om de vrije ruimte in de container op te vullen. staant is opzich de norm, maar soms is er wel van afgeweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:25:
[...]

in de 166*100 tijd stapelde ze 2 pallets op elkaar met staande panelen de bovenste pallet had dan bij sommige merken nog een aantal plat liggende panelen om de vrije ruimte in de container op te vullen. staant is opzich de norm, maar soms is er wel van afgeweken.
Toen meneer zonneplan mij mijn karretje vol zag laden, zei hij tot twaalf stuks mag plat, en meer word staand ,vanwege de druk.
En ik heb wel eens een verschoven stapel gehad die dan vervolgens in elkaar kantelt, daar word je niet blij van.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

reneeke1970 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:55:
[...]

Toen meneer zonneplan mij mijn karretje vol zag laden, zei hij tot twaalf stuks mag plat, en meer word staand ,vanwege de druk.
En ik heb wel eens een verschoven stapel gehad die dan vervolgens in elkaar kantelt, daar word je niet blij van.
toen die van mij kwamen wilde hij een plankje hout om onder de pallet te leggen.. dus hij plaatts een plankje onder de voorkant van de pallet en hij zegt.. "je gaat me bedanken voor dat plankje"...ik snapte er geen klote van totdat ik de verpakking los maakte en alle panelen netjes tegen de muur gingen leunen :+ Ik heb hem idd bedankt _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 22:28
Hoi,
Vraag, ben van plan zelf een PV installatie te maken.
Situatie is geen mogelijkheden op mn huis. Dak is van leisteen, wel mooi maar niet handig als je PV wil.
Onze schuur met plat daK is dus ons alternatief.
VMVK ligt er al 2x ik kan er 1 vrijmaken .
Ruimte op dak is beperkt. Plaats voor 6 panelen maar dan wel in Portrait! Dak schuur is 3,5 x 7.1 mtr dus ook hier ruimte beperkt! Nu is ons eigenverbruik 4200KWh.
Dus dat krijg is nooit recht. Maar 6 panelen helpen altijd. (zeker met deze energieprijzen)
Nu mn vraag welke panelen kan ik het best nemen. Gezien het beperkte aantal dacht ik aan een hoog Wp (rond 400 of iets hoger) als converter SMA 2.5 enkele fase.
Voor paneel ga ik uit van Jinko 405 N maar dat is zomaar gekozen . en ze zijn niet zo kostbaar.
En oja welk frame is goed/handig. Orientatie is gelukkig pal Zuid. en geen schaduw.
2 vragen dus welk paneel en welk frame adviseren jullie.

[ Voor 3% gewijzigd door Qwerc op 16-03-2022 11:02 ]

Qwerc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Qwerc schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:27:
Hoi,
Vraag, ben van plan zelf een PV installatie te maken.
Situatie is geen mogelijkheden op mn huis. Dak is van leisteen,
het feit dat het leisteen is, is alleen geen reden om te beweren dat het niet kan, er zijn alleen niet zoveel instalateurs die het doen en mede daarom is het duurder.

Afbeeldingslocatie: https://solarpartners.nl/wp-content/uploads/2017/04/Zonnepanelen-leisteen-1-SolarEdge-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 22:28
twain4me schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:48:
[...]

het feit dat het leisteen is, is alleen geen reden om te beweren dat het niet kan, er zijn alleen niet zoveel instalateurs die het doen en mede daarom is het duurder.

[imghttps://solarpartners.nl/wp-content/uploads/2017/04/Zonnepanelen-leisteen-1-SolarEdge-1.jpg[/]
Klopt... erg duur (niet mooi) en ze hebben geen tijd. Er zijn veel installateurs die niet eens meer werk aannemen!

[ Voor 10% gewijzigd door Qwerc op 16-03-2022 10:56 ]

Qwerc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Qwerc schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:50:
[...]

Klopt... erg duur (niet mooi) en ze hebben geen tijd. Er zijn veel installateurs die niet eens meer werk aannemen!
je kan beter gewoon een eigen topic starten met fatsoenlijke maten enzo.. ik kan wel een paneel roepen.. en dan roep jij Tsja dat past niet, schiet je volgensmij geen fluit mee op.

Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:29
Heeft iemand ervaring met REC TWINPEAK 4 BLACK 365 panelen? En dan met name qua uitstraling, of deze echt goed zwart zijn?

Bij mij in de wijk liggen op een huis ook zwarte panelen met eenzelfde soort design, maar die panelen verkleuren in sommige situaties waardoor de randen meer grijs dan zwart worden. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n mooi gezicht.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

VidaR-9 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:00:
Heeft iemand ervaring met REC TWINPEAK 4 BLACK 365 panelen? En dan met name qua uitstraling, of deze echt goed zwart zijn?

Bij mij in de wijk liggen op een huis ook zwarte panelen met eenzelfde soort design, maar die panelen verkleuren in sommige situaties waardoor de randen meer grijs dan zwart worden. Persoonlijk vind ik dat niet zo'n mooi gezicht.
licht doet dat met kleuren (en zwart) in basis zijn ze wat mij betreft mooi zwart, maar zo zullen ze er niet in elke weers/licht situatie uitzien, net zoals elk ander paneel (of object)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 16-03-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
twain4me schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:09:
[...]

licht doet dat met kleuren (en zwart) in basis zijn ze wat mij betreft mooi zwart, maar zo zullen ze er niet in elke weer/licht situatie uitzien, net zoals elk ander paneel (of object)
Reden dat ik het vraag is omdat deze specifieke panelen duidelijk verkleuren in vergelijking met andere panelen in de omgeving, ook op daken met zelfde ligging ed.

En omdat het paneel op afstand erg lijkt op de REC panelen die ik in mijn offerte heb staan (2 delen met beide 6*10 "vakjes").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

VidaR-9 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Reden dat ik het vraag is omdat deze specifieke panelen duidelijk verkleuren in vergelijking met andere panelen in de omgeving, ook op daken met zelfde ligging ed.

En omdat het paneel op afstand erg lijkt op de REC panelen die ik in mijn offerte heb staan (2 delen met beide 6*10 "vakjes").
vrij standaard verdeling, daar is rec echt niet uniek in, zie je met regelmaat bij halfcell rond die wp hoeveelheid.

https://solarwinkel.eu/lo...black-perc-half-cell.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

DualDevil schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:09:
@Termy en @JvS, mag ik jullie dan ook uitdagen mee te denken wat hier de oorzaak van kan zijn? Ik kom er helemaal niet uit, omdat er niets is dat de 3 kabels delen behalve de hoofdschakelaar kan ik geen enkele verklaring verzinnen waardoor deze installatie een tijdje teruglevert en dan plotseling niet meer werkt maar wel vrij lang 0w rapporteert over alle drie de installatiedelen.
Ik kan uit je verhaal niet opmaken of er nog daadwerkelijke opwekking is of niet, hoewel het rode omvormerlampje suggereert dat ze in nachtstand staan. Als je een digitale meter hebt dan kan je altijd gewoon de groepen uitzetten en dan zou je direct moeten zien dat je meer gaat verbruiken of teruglevering wegvalt. Als blijkt dat ze dat ze nog wel werken dan is het blijkbaar een rapportagefout en dat is hopelijk wel remote op te lossen.

Het zou kunnen dat de DS3-L gewoon meer licht nodig heeft om iets te doen dan de QS1, YC600, etc. Hoe ziet het er aan het begin van de dag uit? Gezien je verschillende oriëntaties is het wel apart als ze het allemaal exact gelijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
twain4me schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:23:
[...]

vrij standaard verdeling, daar is rec echt niet uniek in, zie je met regelmaat bij halfcell rond die wp hoeveelheid.

https://solarwinkel.eu/lo...black-perc-half-cell.html
Thanks.
Ik heb nog even goed geteld bij die panelen uit de buurt, maar dat zijn 11*6 rijen, dus sowieso niet hetzelfde paneel als de REC die ik op mn offerte heb staan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Termy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Ik kan uit je verhaal niet opmaken of er nog daadwerkelijke opwekking is of niet, hoewel het rode omvormerlampje suggereert dat ze in nachtstand staan. Als je een digitale meter hebt dan kan je altijd gewoon de groepen uitzetten en dan zou je direct moeten zien dat je meer gaat verbruiken of teruglevering wegvalt. Als blijkt dat ze dat ze nog wel werken dan is het blijkbaar een rapportagefout en dat is hopelijk wel remote op te lossen.

Het zou kunnen dat de DS3-L gewoon meer licht nodig heeft om iets te doen dan de QS1, YC600, etc. Hoe ziet het er aan het begin van de dag uit? Gezien je verschillende oriëntaties is het wel apart als ze het allemaal exact gelijk doen.
Ik zal het hierboven ook even toevoegen, maar er is dus géén opwekking. Niets.

Vanochtend liggen ze van 7u 's ochtends in behoorlijk licht, maar vanaf 8.15 a 8.30 tot 10.27 in de volle zon en doen ze niets. Vervolgens doen ze om 10.37 ruim 4000w met zn 25'en :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmmG7b6G5KvUrO0_8KmgsQRAQNg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P0wWBc6W6bspUFv73irEUOx6.jpg?f=user_large

Meer licht is het dus wat dat betreft ook niet...the story continues. Wie weet maak ik wel een eigen topic als dit lang aanhoudt. Kan voor anderen ook nog wel nuttig blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:06
Niet specifiek een btw-gerelateerde vraag, maar een te korte vraag om een nieuw topic te openen.

Eind maart worden bij ons zonnepanelen geplaatst. De installateur heeft gevraagd of wij een zogenaamde bird-blocker willen, om te voorkomen dat er vogels gaan nestelen. Is dit noodzakelijk om te doen? Kost toch zo’n €20,- per paneel, in totaal €320,-.

Ik neig ernaar om t niet te doen, maar hoor graag jullie mening :)

Omdat het natuurlijk echt geen fluit te maken heeft met btw verplaatst naar algemeen PV topic.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 16-03-2022 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@DCNY Wij hebben met de oude panelen ooit wel eens wat takjes verwijderd, maar echt genesteld hebben ze nooit. Lijkt mij ook wel heel erg heet in de zomer, eerlijk gezegd.

Maar het ligt misschien ook aan de montage op het dak en natuurlijk de hoeveelheid vogels en andere nestmogelijkheden in de buurt.

Edit: wij hebben dus geen vogelwering

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenE op 16-03-2022 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DCNY schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:20:
Niet specifiek een btw-gerelateerde vraag, maar een te korte vraag om een nieuw topic te openen.

Eind maart worden bij ons zonnepanelen geplaatst. De installateur heeft gevraagd of wij een zogenaamde bird-blocker willen, om te voorkomen dat er vogels gaan nestelen. Is dit noodzakelijk om te doen? Kost toch zo’n €20,- per paneel, in totaal €320,-.

Ik neig ernaar om t niet te doen, maar hoor graag jullie mening :)
Noodzakelijk is een groot woord, maar zo'n vogelnest kan door de warmte in brand vliegen.

Mijn buurman heeft geen blockers en er is al vaker een klusjesman moeten komen om vogelnesten te verwijderen. Dat kost ook elke keer geld, dus een permanente oplossing voor € 320 zou ik dan wel overwegen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:41
Vraagje over de APS DS3 omvormers; ik overweeg een setup met 2x 545wp per DS3. Wat gebeurd er als de opbrengst. Van die twee panelen boven de max van 880W van de DS3 komt? Regelt ie gewoon terug of gaat ie uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
DRAFTER86 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:10:
Vraagje over de APS DS3 omvormers; ik overweeg een setup met 2x 545wp per DS3. Wat gebeurd er als de opbrengst. Van die twee panelen boven de max van 880W van de DS3 komt? Regelt ie gewoon terug of gaat ie uit?
Dat is gewoon de max. dus die paar keer dat je dat haalt komt er niet meer uit dan 880

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

XWB schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:46:
[...]

Noodzakelijk is een groot woord, maar zo'n vogelnest kan door de warmte in brand vliegen.

Mijn buurman heeft geen blockers en er is al vaker een klusjesman moeten komen om vogelnesten te verwijderen. Dat kost ook elke keer geld, dus een permanente oplossing voor € 320 zou ik dan wel overwegen.
In brand vliegen :? Zo warm kan het daar toch nooit worden? Lijkt me dat dat alleen kan met bijv. kortsluiting ofzo?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Glashelder schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:50:
[...]

In brand vliegen :? Zo warm kan het daar toch nooit worden? Lijkt me dat dat alleen kan met bijv. kortsluiting ofzo?
Nouja zo'n nest kan natuurlijk krukdroog materiaal bevatten en de panelen worden zo'n 80 graden? Is dat niet genoeg voor smeulen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

de Peer schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:00:
[...]

Nouja zo'n nest kan natuurlijk krukdroog materiaal bevatten en de panelen worden zo'n 80 graden? Is dat niet genoeg voor smeulen?
Dat ligt toch wel ruim boven de 200 graden :p Als hout bij 80 graden al ontbrand dan ontbrand het al in de gemiddelde sauna :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Glashelder schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:16:
[...]

Dat ligt toch wel ruim boven de 200 graden :p Als hout bij 80 graden al ontbrand dan ontbrand het al in de gemiddelde sauna :+
Ja das waar. Dan is het meer een worst case scenario waarbij inderdaad een draad beschadigd raakt en oververhit raakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:55
de Peer schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:00:
[...]

Als de vogels geen lucifers, houtskool of paraffine meenemen ligt de laagste ontbrandingstemperatuur van veel brandbare materialen boven de 200 graden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
Wel is het dat veel (oude) vogelnesten onder de panelen voor een slechtere ventilatie zorgen onder de panelen, wat weer ten kostte gaat van het rendement

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02:36
de Peer schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:49:
[...]

Het lijkt me handig om een landelijke batterij te hebben. Oh wacht, die hebben we (op papier dan) in de vorm van de salderingsregeling! :)

Waarom zou je die niet gewoon gebruiken net als de rest van Nederland? Of ben je een Belg?
Ja ik ben een Belg. Hoeveel krijgen de Nederlanders als ze stroom terug op het net sturen. Hier is het maar een triestige peulenschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DualDevil schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:12:
[...]
Wie weet maak ik wel een eigen topic als dit lang aanhoudt. Kan voor anderen ook nog wel nuttig blijken.
Zou ik sowieso doen, dit is een behoorlijk specifieke situatie :P En is het ook veel beter vindbaar.

Je profiel van vandaag ziet er niet uit. Mijn 8 OW 10° panelen (3800WP) deden (in Utrecht) dit en beginnen al erg vroeg op te wekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cavSe0-ipNLycj9KltPB9jvZ3Qk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v2senJITjQIONkV8FQK0cVmT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DRAFTER86 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:10:
Je krijgt dan clipping. Maar het effect is vooral groot bij zuidgerichte 30° panelen. Simuleren in Sunnydesign en je weet het. Ik zou vooral kijken of ze wel compatible zijn. APS heeft daar een tool voor:
https://emea.apsystems.co...7/e-decider-for-EMEA.html

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 16-03-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:41
JvS schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:36:
[...]

Je krijgt dan clipping. Maar het effect is vooral groot bij zuidgerichte 30° panelen. Simuleren in Sunnydesign en je weet het. Ik zou vooral kijken of ze wel compatible zijn. APS heeft daar een tool voor:
https://emea.apsystems.co...7/e-decider-for-EMEA.html
Thanks! Maar nog niet voor de DS3 zo te zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ah dan de datasheets toepassen :)
https://emea.apsystems.com/resources/library/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06-2023
hurricurry schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:21:
[...]

Ja ik ben een Belg. Hoeveel krijgen de Nederlanders als ze stroom terug op het net sturen. Hier is het maar een triestige peulenschil
Is het mogelijk voor je opbrengst eens te tonen van vandaag?
Ik zou graag eens mijn installatie vergelijken met andere voor te zien als mijn installatie goed staat.

Ben van belgië streek west vlaanderen.
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
jens1211 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:52:
[...]

Is het mogelijk voor je opbrengst eens te tonen van vandaag?
Ik zou graag eens mijn installatie vergelijken met andere voor te zien als mijn installatie goed staat.

Ben van belgië streek west vlaanderen.
Ben benieuwd.
Je kan ook in pvoutput.org installaties bij je in de buurt bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
jobr schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:36:
[...]

oké danku wel !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hurricurry schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:21:
[...]

58 eurocent per kwh nu geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
DualDevil schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:12:
[...]

Ik zal het hierboven ook even toevoegen, maar er is dus géén opwekking. Niets.

Vanochtend liggen ze van 7u 's ochtends in behoorlijk licht, maar vanaf 8.15 a 8.30 tot 10.27 in de volle zon en doen ze niets. Vervolgens doen ze om 10.37 ruim 4000w met zn 25'en :?
Ik heb dit soort problemen ook gehad. Althans dat de yc1000's er zomaar mee stopte. Na overleg met aps bleek dat de units te heet werden. De installateur had ze in de garage opgehangen, want dan waren ze handig bereikbaar. Ik heb er uiteindelijk 140mm fans opgehangen en daarmee was het probleem opgelost. Een van de units is een jaar later alsnog stuk gegaan. Althans hij leverde regelmatig niet, ik heb daar een nieuwe voor gekregen. Probleem opgelost, wel ruim 100 kWh misgelopen, duurt even voordat ik het doorhad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

JvS schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:34:
[...]

Zou ik sowieso doen, dit is een behoorlijk specifieke situatie :P En is het ook veel beter vindbaar.

Je profiel van vandaag ziet er niet uit. Mijn 8 OW 10° panelen (3800WP) deden (in Utrecht) dit en beginnen al erg vroeg op te wekken:

[Afbeelding]
Haha dat weet ik, no need to rub it in...

Ga even een paar dagen goed vastleggen om een beter ticket op te bouwen. Reactie van Apsys was nu dat t er prima uit zou zien... Onzin, maar dat moet ik even goed zichtbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

jerh schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:10:
[...]

Ik heb dit soort problemen ook gehad. Althans dat de yc1000's er zomaar mee stopte. Na overleg met aps bleek dat de units te heet werden. De installateur had ze in de garage opgehangen, want dan waren ze handig bereikbaar. Ik heb er uiteindelijk 140mm fans opgehangen en daarmee was het probleem opgelost. Een van de units is een jaar later alsnog stuk gegaan. Althans hij leverde regelmatig niet, ik heb daar een nieuwe voor gekregen. Probleem opgelost, wel ruim 100 kWh misgelopen, duurt even voordat ik het doorhad.
Maar dat was dan eentje toch? Bij mij doen ze dat allemaal precies tegelijkertijd terwijl de montage behoorlijk variëren in montage en oriëntatie enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
DualDevil schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Maar dat was dan eentje toch? Bij mij doen ze dat allemaal precies tegelijkertijd terwijl de montage behoorlijk variëren in montage en oriëntatie enzo.
Hoe heb je vastgesteld dat de DS3's daadwerkelijk niet meer produceren? Doe je dat op basis van de monitoring van de ECU, of heb je ook een kWh meter op de PV-groep om de "daadwerkelijke" opbrengst van je installatie te meten?

De grafiek die laat zien dat ie pas om ca. 10:15 gaat produceren ziet er wel heel vreemd uit, is dit niet een probleem met de monitoring? Ook dat ie al stopt met produceren ca 1.5 uur voor zonsondergang is vreemd. Mijn YC600's zijn meest actief van ongeveer zonsopkomst tot zonsondergang, de daadwerkelijke productie begint meestal maximaal een half uur na zonsopkomst en loopt door tot een half uur voor zonsondergang. Bij zeer dikke bewolking of onweer kan het wat korter zijn. Je zou verwachten dat een nieuwer vervangend model het minstens net zo goed doet.

Wellicht een firmware probleem? Ik zou verwachten dat de werking van de omvormer niet direct afhankelijk is van de werking van firmware (de monitoring natuurlijk wel), tenzij er een hele dikke bug in zit. Kun je via de ECU ook de andere gegevens uitlezen zoals DC spanning (V), DC stroom (A), temperatuur, totaal geleverde opbrengst (kWh). Wellicht geeft dat nog wat info. Temperatuur zou nu geen enkel probleem moeten zijn. Afgelopen zomer wel Inverter temperaturen van ca. 45 graden gezien, dat gaf geen enkel probleem.

Ik heb er zelf monitoring op gezet, en dan zien de plaatjes van vandaag er alsvolgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBoeEDR0__3vAX6KDba6h3zvyPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjiYUI36tJ0ylHi22IRwedIc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W42cTBJcX4A1kcGV6XdvZe_Aaqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47H6wpVJk5KHDyJbN4GFi8rM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Iemand nog advies m.b.t. legplan, zonnepanelen en omvormer? Zie deze post:

ZuinigeRijder in "Uitbreiding zonnepanelen dubbele carport en/of schuin dak"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
DualDevil schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:00:
[...]

Ik heb er twee en beide hadden dezelfde problemen. Panelen liggen qua schaduw ook verschillend. Een van twee is dus uiteindelijk gesneuveld, de andere doet het nog. Ik denk nog steeds dat het bij mij een maandagochtend partij was. Ze werden ook allebei erg heet. Vandaar de fan er op en toen waren de problemen ook gelijk over.

In ema web applicatie gingen ze qua opbrengst naar nul of bleven staan op een paar Watt. De volgende dag starten ze dan wel weer op en soms stopten ze maar soms ook niet.

Is ook het hinderlijke dat je als eindklant niet alles kan zien in de web app, terwijl de installateur dat wel kan. Er loopt hier een topic voor eigen monitoring, zodra ik tijd heb ga ik inzetten.

Support van aps reageert wel snel, dus zou zeker een ticket inschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
jerh schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:37:
[...]

Ik heb er twee en beide hadden dezelfde problemen. Panelen liggen qua schaduw ook verschillend. Een van twee is dus uiteindelijk gesneuveld, de andere doet het nog. Ik denk nog steeds dat het bij mij een maandagochtend partij was. Ze werden ook allebei erg heet. Vandaar de fan er op en toen waren de problemen ook gelijk over.

In ema web applicatie gingen ze qua opbrengst naar nul of bleven staan op een paar Watt. De volgende dag starten ze dan wel weer op en soms stopten ze maar soms ook niet.

Is ook het hinderlijke dat je als eindklant niet alles kan zien in de web app, terwijl de installateur dat wel kan. Er loopt hier een topic voor eigen monitoring, zodra ik tijd heb ga ik inzetten.

Support van aps reageert wel snel, dus zou zeker een ticket inschieten.
Weet je ook hoe warm de yc1000's werden? Zoals hierboven genoemd zag ik temperaturen gerapporteerd worden tot ca 45 C. Lijkt me niet echt schokkend?

Edit: de ambient operating temerature is max 65C. Aangezien de micro op max belasting daar nog makkelijk 10 graden overheen gaat zou ik me dus pas zorgen hoeven te maken als de temperatuur naar 75+ C gaat.

Eigen monitoring zeker doen d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 17-03-2022 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Batilan Mijn panelen liggen op ZW en om 18:05 was er geen productie meer. Dat wordt gemeten met een eigen kWh-meter.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=87634

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:55:
@Batilan Mijn panelen liggen op ZW en om 18:05 was er geen productie meer. Dat wordt gemeten met een eigen kWh-meter.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=87634
Ziet er prima uit lijkt me, maar ik had het over het probleem van @DualDevil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Batilan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:59:
[...]

Hoe heb je vastgesteld dat de DS3's daadwerkelijk niet meer produceren? Doe je dat op basis van de monitoring van de ECU, of heb je ook een kWh meter op de PV-groep om de "daadwerkelijke" opbrengst van je installatie te meten?

De grafiek die laat zien dat ie pas om ca. 10:15 gaat produceren ziet er wel heel vreemd uit, is dit niet een probleem met de monitoring? Ook dat ie al stopt met produceren ca 1.5 uur voor zonsondergang is vreemd. Mijn YC600's zijn meest actief van ongeveer zonsopkomst tot zonsondergang, de daadwerkelijke productie begint meestal maximaal een half uur na zonsopkomst en loopt door tot een half uur voor zonsondergang. Bij zeer dikke bewolking of onweer kan het wat korter zijn. Je zou verwachten dat een nieuwer vervangend model het minstens net zo goed doet.

Wellicht een firmware probleem? Ik zou verwachten dat de werking van de omvormer niet direct afhankelijk is van de werking van firmware (de monitoring natuurlijk wel), tenzij er een hele dikke bug in zit. Kun je via de ECU ook de andere gegevens uitlezen zoals DC spanning (V), DC stroom (A), temperatuur, totaal geleverde opbrengst (kWh). Wellicht geeft dat nog wat info. Temperatuur zou nu geen enkel probleem moeten zijn. Afgelopen zomer wel Inverter temperaturen van ca. 45 graden gezien, dat gaf geen enkel probleem.

Ik heb er zelf monitoring op gezet, en dan zien de plaatjes van vandaag er alsvolgt uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Loop je vragen even langs:
- Ik heb de meter van mijn netbeheerder in de gaten, produceert dan echt niet.
- Temperaturen zijn laag (lees <30 gr C)

Voltages en frequentie nog niet in beeld, ben nu van huis. Vandaag is hij wel normaal opgestart overigens, al lijkt het verloop toch steeds erg grillig bij relatief constante omstandigheden. Ik hou het even in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
DualDevil schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:34:
[...]

Loop je vragen even langs:
- Ik heb de meter van mijn netbeheerder in de gaten, produceert dan echt niet.
- Temperaturen zijn laag (lees <30 gr C)

Voltages en frequentie nog niet in beeld, ben nu van huis. Vandaag is hij wel normaal opgestart overigens, al lijkt het verloop toch steeds erg grillig bij relatief constante omstandigheden. Ik hou het even in de gaten.
Ok, ben heel benieuwd. Ik wil mijn experimenteer installatie(tje) uitbreiden met een DS3. Tot nu toe ben ik zeer tevreden met mijn YC600. Het ding functioneert stabiel, en voelt robuust aan. Ik heb de installatie aangelegd om te experimenteren en testen voor onze nieuwe woning, maar met genoemde APS ervaringen met de YC1000's en DS3's begin ik toch een beetje te twijfelen, wie kan me gerust stellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Batilan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:53:
[...]

Edit: de ambient operating temerature is max 65C. Aangezien de micro op max belasting daar nog makkelijk 10 graden overheen gaat zou ik me dus pas zorgen hoeven te maken als de temperatuur naar 75+ C gaat.
De harde grens waarbij elektronica niet meer werkt is veel hoger; in de buurt van de smelttemperatuur van het soldeertin. De max. van 65° is er alleen zodat de gespecificeerde levensduur naar verwachting gehaald wordt. Dat getal is omgekeerd exponentieel met de temperatuur; elke X graden stijging is een verwachte halvering v.d. levensduur (X =~ 7). Omgekeerd geldt ook: elke X graden daling is een verwachte verdubbeling v.d. levensduur. Maar goed, het blijven kansen dus er zijn geen garanties voor individuele gevallen.

Lang verhaal kort: koel zoveel als mogelijk. 58° i.p.v. 65° = dubbele verwachte levensduur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Martin7182 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:19:
[...]

De harde grens waarbij elektronica niet meer werkt is veel hoger; in de buurt van de smelttemperatuur van het soldeertin. De max. van 65° is er alleen zodat de gespecificeerde levensduur naar verwachting gehaald wordt. Dat getal is omgekeerd exponentieel met de temperatuur; elke X graden stijging is een verwachte halvering v.d. levensduur (X =~ 7). Omgekeerd geldt ook: elke X graden daling is een verwachte verdubbeling v.d. levensduur. Maar goed, het blijven kansen dus er zijn geen garanties voor individuele gevallen.

Lang verhaal kort: koel zoveel als mogelijk. 58° i.p.v. 65° = dubbele verwachte levensduur :)
Inderdaad, maar specs van de fabrikant zijn altijd handig om even te raadplegen. Ik ben wel benieuwd bij welke temperatuur de micro's zichzelf uitschakelen. Ik begrijp althans uit de discussie dat ze dat doen?

In ons geval gaat het waarschijnlijk een in-dak systeem worden, we gaan ons best doen om een beetje "trek" onder de panelen te krijgen, maar het zal niet bijdragen aan de efficientie of levensduur vrees ik :F :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens1211
jobr schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:36:
[...]

Nu momenteel als de zon schijnt is er duidelijk wel een groot verschil
ik had rond de 1kw per uur gisteren en nu tussen de 3-4kw per uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Fdn2LtsGs5l2gRIxiaZeM7FZIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gaGt9jSddZ1YY2UBZidyvFPw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Wij gaan dit jaar onze garage verlengen met 8 meter (en is 4 meter breed) Hier passen straks nog mooi 2 banen met zonnepanelen en op dak van de huidige garage heb ik nog was ruimte over waardoor ik 2 rijen van 5 panelen kan leggen. (er kan nog een 3de rij bij maar die wordt gebruikt voor zonnecollectoren)

Deze 2 rijen liggen bijna volledig zuid in hebben in de zomer geen schaduwwerking (in de winter mogelijk wel door de boom 2 deuren verder.

Momenteel voldoet onze huidige installatie om te salderen. Deze 2de installatie zou dus puur zijn om straks het einde van het salderen op te vangen.

Onze woning heeft een 3 fase aansluiting waar dus nu maximaal 7kWh wordt terug geleverd door onze SolarEdge 7K

Mag ik hier zo maar een 1 fase omvormer bij hangen? Of moet ik een 3 fase omvormer nemen om te zorgen dat er niet te veel terug geleverd gaat worden op 1 fase?

Als ik nu bij solar bouwmarkt kijk kom ik op een prijs van 3200 euro excl. btw voor het volgende:
JA Solar 405WP Perc 10x
Goodwe GW5K-DT G2
Montageset Zuid Landscape - 5 panelen 1706-1814MM
SB-AB DHZ Kabel & Stekker pakket Medium

Ik ga er vanuit dat deze set ongeveer 3645kWh op jaar basis zal gaan leveren. Bij een huidig teruglevertarief van 11 cent per kWh kom ik dan op 400 euro per jaar uit en dus een terugverdientijd van 8 jaar. Gaat het teruglevertarief de komende jaren omhoog door de gestegen energieprijzen zal dat alleen maar korter worden natuurlijk.

Is dit een realistisch plan of zie iets over het hoofd?

Eigen topic gemaakt:

Extra PV installatie plaatsen

[ Voor 4% gewijzigd door Casejunkie op 17-03-2022 15:38 ]

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Casejunkie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:10:
Is dit een realistisch plan of zie iets over het hoofd?
Zeker, dat je dit even in een eigen topic moet zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:36
Casejunkie schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:10:
.............Onze woning heeft een 3 fase aansluiting waar dus nu maximaal 7kWh wordt terug geleverd door onze SolarEdge 7K
Mag ik hier zo maar een 1 fase omvormer bij hangen? Of moet ik een 3 fase omvormer nemen om te zorgen dat er niet te veel terug geleverd gaat worden op 1 fase? ...............
Interessante vraag, omdat ik iets dergelijks had willen aankaarten: bij mij momenteel een 8kWh SMA omvormer op 3 fasen, waarbij ik een 8 tal panelen wilde bij leggen van ca 325+Wp op een 2,5-3 kWh enkelfase omvormer, die ik dan op 1 van de fasen op dezelfde kabel (5 x4 mm²) wilde terug voeden naar de meterkast. Een 3 fasen omvormer voor een dergelijk klein vermogen is niet realistisch (of mogelijk?)
Dit is niet bedoeld als een topic hi-jack, maar om aan te geven dat er voor deze vraag meer belangstelling is.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Pagina: 1 ... 65 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic