Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.978 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:28

Tuxie

En WeL nU!

Bedankt voor de analyse allen, wilde inderdaad even een sanity check doen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

Dutchylex schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:43:
[...]

Eh, ok, want zijn de s440 optimizers niet goed? Deze combi heeft dat bedrijf aangeboden. Zijn die niet goed of is die andere beter?
Ik ken de situatie niet, maar als ik 30 panelen, of meer, ging leggen dan zou ik proberen dat te doen met p850 optimizers.
Je hebt er dan maar 15 nodig, 2 panelen per optimizer.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
Ik ben redelijk aan het worstelen (zoals zovelen) om offertes te ontvangen van installateurs. Ik had hier een eigen topic over mijn situatie, maar dat is een beetje ondergesneeuwd omdat nu pas later de offerte is gekomen. Het is me eindelijk gelukt om van een betrouwbaar bedrijf offertes te ontvangen.

Maar specifiek qua welk paneel de beste keus is (Jinko 360wp, Hyundai 400wp of LG 380wp), of extra aandachtspunten ivm oost/westligging dak heb ik geen idee. Zo wordt als optie solaredge optimizers op alle panelen voorgesteld, maar of dat het waard is weet ik niet. Evenmin of de prijzen realistisch zijn (prijs/kwaliteit verhouding panelen) heb ik helaas weinig kennis, dus als er iemand bereid is hier wat over te adviseren en wat hij zou kiezen van de offertes hoor ik dat supergraag! Veel andere opties zijn er helaas niet, of dan wordt het hier na de bouwvak en dat heeft niet mijn voorkeur.

Hierbij de link naar de offertes Wel/geen zonnepanelen ivm ligging dak? Advies gevraagd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:26
ben2513 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:25:
[...]

Dank je. De afstand aanhouden is zeker mogelijk. Alleen vraag ik mij dus af of 12cm genoeg zijn voor vier tussenklemmen en twee eindkappen. Ik kijk zo nog even naar de handleidingen van clickfit EVO .

Edit: oké, 12mm tussenruimte voor de klemmen. Vier keer 12 = 48mm. Blijven dus nog 72mm voor de eindkappen. Volgens handleiding moet je de rails 20mm onder de panelen uit laten steken. Dan zitten wij bij 32mm dus. Ruim voldoende voor de kappen. Links en rechts is er inderdaad nog ruimte tegen lucht etc, maar dan op het dak van de buren. :)
32mm is perfect. Volgens mij is het max. 35mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:21

Seafarer

XXX

de Peer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Bij onweer bijvoorbeeld.
Dan moet je wel ontkoppelen met de juiste schakelaar. Dus niet zomaar met een relais of schakelaar. Het moet iets zijn met een flinke afstand tussen de contacten. Onweer bestendig zeg maar. :)
Ik herinner me uit Amerika voor UL dat de contact afstand 100 mm moest zijn.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:08
Ronald schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:34:
[...]

Hoeveel kW heb je tijdens dit moment op L1 staan?
Netimpedantie (weerstand naar transformatorhuis) maakt ook dat je de spanning in de meterkast iets opstuwt.
Dus 100% zeker dat je op L3 lager uit komt is het niet zonder meer.

4V tussen de P1 en omvormer is vrij stevig, lange dunne kabel?
Dat schommelde op dat moment behoorlijk, tussen 1-3 kW. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgocqxuPlqSUq0gyqPjVbal2QAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4biD3WGjVElipuzGNFtTrU0X.png?f=fotoalbum_large

En tja, de omvormer hangt op zolder en de meterkast beneden. Standaard kabeldikte, naar mijn mening inderdaad wat iel.

Ik heb zonet fase 1 en 3 omgewisseld. Jammer dat er morgen niet veel zon wordt verwacht. Maar ik denk dat ik redelijk snel dan kan gaan zien of het fase wisselen genoeg was of dat ik nog meer moet gaan proberen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:58
Is dit een redelijk pakket (kwalitatief/prijs) inclusief montage?
10 Zonnepanelen Eurener 360Wp – Black/zwart – Europese kwaliteit
  • 10 Eurener 360Wp – Black/zwart Zonnepanelen (1772 x 1016 x 35 mm)
  • Garantie zonnepanelen 15 jaar product garantie / 25 jaar lineaire opbrengst garantie
  • Inclusief Goodwe 3600D-NS Omvormer (incl. wifi, aflezen via pc / tel)
  • Garantie Goodwe 10 jaar
Totaal excl. btw: € 3.190,00
Totaal incl. btw: € 3.859,90
Of kan ik beter gaan voor onderstaande:
  • 10 Q.Cells Q.PEAK DUO-BLK-ML-G9 380Wp
  • Growatt 3600TL-XE incl. monitoring
  • Bevestigingsmateriaal: dakpannen Solar construct
  • Montage voor 10 panelen
  • AC (voedings)traject 1-fase
Totaal excl. btw: € 3.809,11
Totaal incl. btw: € 4.609,02

[ Voor 3% gewijzigd door qwasd op 12-03-2022 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:42

tijmeng

Panasonic 7J

qwasd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:55:

[...]

[...]
De eerste alleen dan met een goodwe 3000xs. Scheelt weer 150€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hoe kan je een zo veel kleinere omvormer aanraden zonder helling en oriëntatie te weten? Plat oost/west is prima ja, maar (zeer) schuin zuid?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-09 14:58
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik ben van plan een aanbouwtje te realiseren waar PV panelen op het platte dak gaan komen; zijn er dingen waar ik in de constructie al rekening kan houden om plaatsing/ montage van de panelen eenvoudiger te maken (op dak doorvoer en loze leidingen na)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:51
StevenPH schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:11:
zijn er dingen waar ik in de constructie al rekening kan houden om plaatsing/ montage van de panelen eenvoudiger te maken (op dak doorvoer en loze leidingen na)?
Stukken draadeind, die aan/in de balken voor de dakconstructie zitten die door het dak gaan, waar de panelen aan vastgemaakt kunnen worden? (geen ballast meer nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
tijmeng schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:12:
[...]

De eerste alleen dan met een goodwe 3000xs. Scheelt weer 150€.
Deze kan ook dus of een 3000D-NS?
Zijn er nog voordelen/nadelen?
Misschien dat ik later nog een paar panelen wil bijplaatsen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:18

de Peer

under peer review

qwasd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:30:
[...]

Deze kan ook dus of een 3000D-NS?
Zijn er nog voordelen/nadelen?
Misschien dat ik later nog een paar panelen wil bijplaatsen namelijk.
Waarom plaats je die niet direct?. Veel makkelijker en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
de Peer schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:59:
[...]

Waarom plaats je die niet direct?. Veel makkelijker en goedkoper.
Omdat dit een pakket is maar ik kan ze uiteraard vragen een andere omvormer te leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

qwasd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:01:
[...]

Omdat dit een pakket is maar ik kan ze uiteraard vragen een andere omvormer te leveren.
Dan zou ik het 'dak vol' pakket nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:16
Ik ben hier ook aan het nadenken over een pv-installatie. Ik heb al een goed idee van hoe ik het zou willen:
Standaard hellend dak 45gr helling, oost/west gericht, geen obstakels over volledige traject van de zon gedurende de dag.
Ik zou op iedere dakhelling een 2000Wp kunnen leggen.

Aangezien ik verwarm met een lucht/lucht warmtepomp en zou overschakelen naar een elektrische boiler voor warm water ben ik benieuwd welke opbrengst ik realistisch nog kan verwachten op pakweg een gemiddelde januari-dag.

Heeft er iemand hier daar een idee van? Of eventueel een linkje naar een simulator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Wozmro schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:13:
Ik ben hier ook aan het nadenken over een pv-installatie. Ik heb al een goed idee van hoe ik het zou willen:
Standaard hellend dak 45gr helling, oost/west gericht, geen obstakels over volledige traject van de zon gedurende de dag.
Ik zou op iedere dakhelling een 2000Wp kunnen leggen.

Aangezien ik verwarm met een lucht/lucht warmtepomp en zou overschakelen naar een elektrische boiler voor warm water ben ik benieuwd welke opbrengst ik realistisch nog kan verwachten op pakweg een gemiddelde januari-dag.

Heeft er iemand hier daar een idee van? Of eventueel een linkje naar een simulator?
Deze website simuleert dat, maar is m.i een beetje aan de conservatieve kant.

Zo steil oost/west zal overigens matig zijn in de winter, maar minder matig dan dakpannen ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Bedankt! Die simulatie heeft mij al een goed idee: januari 71kWh, december 53kWh.

Maar waarom is steil minder goed? Ik zou denken als de zon laag staat is steilere opstelling beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:55
Kodess schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:19:
[...]

Dat schommelde op dat moment behoorlijk, tussen 1-3 kW. [Afbeelding]

En tja, de omvormer hangt op zolder en de meterkast beneden. Standaard kabeldikte, naar mijn mening inderdaad wat iel.

Ik heb zonet fase 1 en 3 omgewisseld. Jammer dat er morgen niet veel zon wordt verwacht. Maar ik denk dat ik redelijk snel dan kan gaan zien of het fase wisselen genoeg was of dat ik nog meer moet gaan proberen.
Ik heb hetzelfde probleem en moet ook de omvormer op een andere fase dan de huidige ‘testen’

Is dit een moeilijke klus? Ik heb geen elektricien bereid gevonden om dit bij mij te komen doen. Allemaal ‘druk’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wozmro schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:50:
Bedankt! Die simulatie heeft mij al een goed idee: januari 71kWh, december 53kWh.

Maar waarom is steil minder goed? Ik zou denken als de zon laag staat is steilere opstelling beter?
De piek is misschien wel hoger dan bij platter liigende OW panelen als de zon laag staat, maar de panelen zijn dan veel meer ochtend/avond selectief omdat de zon zo laag staat, terwijl plat liggende panelen veel langer (maar wel met een minder intense piek) zon opvangen. 30-40 graden is optimaal bij zuid. 10° Plat is schijnbaar (over het jaar gezien) optimaal bij OW. Zie de tabel uit de startpost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6LFYShBIs2qp-D1SqVBX3TElb0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fcSD7fES4etRHaFI8OZcNWJc.png?f=user_large

Edit: Voor de grap eens gesimuleerd op 1 jan. Dan is 45 graden eigenlijk toch wel beter dan 10 graden :D. 0,9wh/wp vs 0,8wh/wp. De hogere piekopbrengst wint het in december en januari van de bredere pieken (scheelt amper opbrengst op het hele plaatje, vanaf feb tot nov is het andersom en daar zit ongeveer de hele opbrengst).

45 graden panelen op O/W op 1jan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXVbT9vFGEVZbIUnAGVJ527bmLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YUt1Bs7jEjahlZ1jLJfPGH0l.png?f=fotoalbum_large

10 graden panelen op OW op 1jan"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LD-g0kmOkF-rjTdVETUGJ7wQ0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LvmCoFNVv0SYK0qEVWCRT9yF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door JvS op 12-03-2022 22:37 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wozmro schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:13:

Op de donkere januaridag waarop je flink moet verwarmen heb je niets aan de panelen. Vrijwel verwaarloosbaar.

Je zou trouwens ook naar een warmtepompboiler kunnen kijken. Veeel zuiniger dan elektrische boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik had specifieker moeten zijn. Ik bedoelde dat ivm zuid. Ja, steil is beter in de winter, als je praktisch vrij zicht op de horizon hebt. Het probleem is nl dat de zon een goed stuk zuidelijker op komt in de winter dus er is pas fatsoenlijke hoogte wanneer ie in het zuiden staat en dan is steil o/w matig (alles niet relatief steil zuid is dan matig overigens). Helaas bevat de TS niet de plaatjes over hoe hoog de zon wanneer komt en waar de opkomst/ondergang is, dat maakt het probleem inzichtelijker.

Overigens is dat niet eens je grootste probleem. De neiging tot constante bewolking waardoor het de hele dag zo'n beetje grauw is, maakt de opbrengst in de winter sowieso ruk en in die condities (diffuus licht) maakt oriëntatie en helling amper uit en heb je gewoon zo veel mogelijk panelen nodig om ook maar een lampje aan te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Zoveel mogelijk panelen?

Ik heb net nog eens buiten nagekeken: ik heb dus 2 dakhellingen oost/west van 6m op 3m schaduwvrij. Hoeveel Wp kan je daar maximaal op kwijt?

In landscape opstelling met een paneel van 400Wp 2x1m zou dit dan komen op 3600Wp per dakhelling?

Dan zit ik in de zomermaanden wel gigantisch terug te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:04
@JvS Als je slechts 2 panelen legt klopt dat... Maar wat nou als ik 3x3 setjes van 2 maak? dan moet je gigantische tussenruimte houden... En dan wint het compact leggen van 10/13 graden met groot gemak... je legt namelijk heel veel meer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:27
@Wozmro Kijk eens naar SunnyDesign (geen account nodig). Kun je beetje puzzelen wat je kwijt kan op je dak. En misschien wordt het tijd voor een eigen topic (zie topicwarning ;) ) als je nog meer vragen hebt over jouw situatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ronald schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:39:
@JvS Als je slechts 2 panelen legt klopt dat... Maar wat nou als ik 3x3 setjes van 2 maak? dan moet je gigantische tussenruimte houden... En dan wint het compact leggen van 10/13 graden met groot gemak... je legt namelijk heel veel meer.
Ja op een plat dak moet je natuurlijke oost west nooit steil leggen. Dat is puur verlies aan én opbrengst per wp én hoeveel wp je kan plaatsen. Dit ging uiteraard om een theoretisch schuin, steil, oost west georiënteerd dak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Termy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 00:31:
[...]

Overigens is dat niet eens je grootste probleem. De neiging tot constante bewolking waardoor het de hele dag zo'n beetje grauw is, maakt de opbrengst in de winter sowieso ruk en in die condities (diffuus licht) maakt oriëntatie en helling amper uit en heb je gewoon zo veel mogelijk panelen nodig om ook maar een lampje aan te krijgen.
Dat is niet helemaal waar. Bij diffuus licht geldt over het algemeen ook: hoe vlakker hoe beter. Licht komt dan uit alle richtingen van boven de horizon, dus je panelen zoveel mogelijk omhoog richten is het beste.

Maar dit gaat voorbij aan het feit dat het sowieso geen zin heeft je installatie te optimaliseren voor de winter of momenten met weinig licht. De absolute opbrengst op dat soort momenten is zó laag dat zelfs een verdubbeling niet op zou wegen tegen een paar % extra opbrengst in de zomermaanden. Zelfs zonder salderen, sterker nog zelfs als je puur naar de klimaatimpact kijkt, is het verstandiger te optimaliseren voor momenten met véél opbrengst.

Enkel vanuit een zelfvoorzienendheid-oogpunt (bijv. een offgrid installatie die 365 dagen per jaar moet draaien) heeft zoiets zin, omdat je dan misschien een tikkeltje minder hoeft te overdimensioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:13
Vraagje over mijn setup, ben helaas geen elektra expert meer sinds de middelbare school… Wij hebben een 1 fase meterkast en 13 panelen van 370wp. Nu zei een vriend dat de productie maximaal 3600W is omdat er standaard een 16A zekering in de meterkast zit. Klopt dat? Wat moet er gebeuren om dat te fixen? Kan de huidige situatie kwaad? Wat gebeurt er dan? Want we tikken nu al af en toe 3600W aan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@CarpeVentum Het vermogen wordt bepaald door de omvormer, niet door de zekering.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CarpeVentum schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:58:
Vraagje over mijn setup, ben helaas geen elektra expert meer sinds de middelbare school… Wij hebben een 1 fase meterkast en 13 panelen van 370wp. Nu zei een vriend dat de productie maximaal 3600W is omdat er standaard een 16A zekering in de meterkast zit. Klopt dat? Wat moet er gebeuren om dat te fixen? Kan de huidige situatie kwaad? Wat gebeurt er dan? Want we tikken nu al af en toe 3600W aan…
Je nergens druk om maken, een zekering springt niet bij 16.5 ,zelfs nog niet na een half uur 20 ampère.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:13
@AUijtdehaag @reneeke1970 Top! Dank. Dus ook bij 4kW geen problemen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CarpeVentum schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:31:
@AUijtdehaag @reneeke1970 Top! Dank. Dus ook bij 4kW geen problemen? :)
Als je gaat uitbreiden en lange tijd 4000 watt doet, zou ik er 20 ampère automaat in zetten, maar anders niet hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:23
@CarpeVentum En wat kan je omvormer maximaal leveren?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:25

In de winter staat de zon laag, en hoofdzakelijk in het zuiden. Als je dan een steil oost-west dak hebt, valt daar in de winter nauwelijks zon op.
Ik heb ook oost-west (kan mijn huis nou eenmaal niet verdraaien, en de dakhelling aanpassen is ook zo lastig) en merk dat ik in de winter naar verhouding een slechtere opbrengst heb.
Als je maximale opbrengst in de winter wilt, is een steile zuid-opstelling het beste.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

mcDavid schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:58:
Dat is niet helemaal waar. Bij diffuus licht geldt over het algemeen ook: hoe vlakker hoe beter. Licht komt dan uit alle richtingen van boven de horizon, dus je panelen zoveel mogelijk omhoog richten is het beste.

Maar dit gaat voorbij aan het feit dat het sowieso geen zin heeft je installatie te optimaliseren voor de winter of momenten met weinig licht. De absolute opbrengst op dat soort momenten is zó laag dat zelfs een verdubbeling niet op zou wegen tegen een paar % extra opbrengst in de zomermaanden. Zelfs zonder salderen, sterker nog zelfs als je puur naar de klimaatimpact kijkt, is het verstandiger te optimaliseren voor momenten met véél opbrengst.

Enkel vanuit een zelfvoorzienendheid-oogpunt (bijv. een offgrid installatie die 365 dagen per jaar moet draaien) heeft zoiets zin, omdat je dan misschien een tikkeltje minder hoeft te overdimensioneren.
Daarom zei ik ook 'amper' en niet 'niet'. Fractioneel meer van vrijwel niks is nog steeds vrijwel niks. Het ging hem ook over de winter, dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald. @AUijtdehaag en andere "experts": Hoe ziet het eigenlijk uit als ik met 12 x JA Solar 405 Wp (JAM54S30 400 HC - nu duidelijk goedkoper dan de Hyundai shingled) van een 1-fase meterkast naar een 3-fase meterkast overga?

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 13-03-2022 15:17 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dunklefaser Hou ff de Impp in de gaten die is 12,98 van die (405) panelen
Niet alle string omvormers leveren dat.

Maar parallel op 2 ingangen kan ook vaak.

[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2022 15:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:18:
@dunklefaser Hou ff de Impp in de gaten die is 12,98 van die (405) panelen
Niet alle string omvormers leveren dat.

Maar parallel op 2 ingangen kan ook vaak.
Goede opmerking! En ook de toevoeging komt mij op de een of andere manier van mijn Omnik bekend voor.
Maar dan resteert nog de oorspronkelijke vraag . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
assassin85 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:21:
Vandaag iets aparts ontdekt

Mijn naaste buurman (tussenwoning) en ik hebben dezelfde installatie; zelfde merk, aantal en capaciteit aan panelen op onze daken. Betreffen woningen met platte daken, de ligging van de panelen is exact hetzelfde, verder geen schaduwvorming op de daken. Ook het merk/model omvormer is hetzelfde.

Zijn installatie wekte vandaag 12.5kWh op, de mijne wekte 10kWh op. M.i. Is dat een fors verschil. Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen en waar ik moet beginnen met zoeken?
Terugkomend hierop, vandaag de omvormer gewisseld van fase 1 naar fase 2. Ik denk dat het probleem hiermee opgelost is. Daar waar de ac voltage de hele dag rond de 252v hing, is ie na de fasewijziging direct terug gegaan naar 233v.

De elektricien zei ook dat ie het apart vond dat de omvormer op fase 1 geprikt was terwijl de rest van bijna alle groepen op fase 2 zaten. De netspanning liep te hoog op volgens hem omdat er op fase1 te weinig direct werd verbruikt

[ Voor 11% gewijzigd door assassin85 op 13-03-2022 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
assassin85 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:19:
[...]

Terugkomend hierop, vandaag de omvormer gewisseld van fase 1 naar fase 2. Ik denk dat het probleem hiermee opgelost is. Daar waar de ac voltage de hele dag rond de 252v hing, is ie na de fasewijziging direct terug gegaan naar 233v.

De elektricien zei ook dat ie het apart vond dat de omvormer op fase 1 geprikt was terwijl de rest van bijna alle groepen op fase 2 zaten. De netspanning liep te hoog op volgens hem omdat er op fase1 te weinig direct werd verbruikt
Dan hadden ze die hele blok een beetje beter moeten verdelen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Ik schreef dit een kleine twee weken geleden, maar er is een verrassende dubbele update (nieuwe info in vet):
Wim Leers schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:34:
<knip>

Offerte 1
- 8*BISOL Premium BDO 375Wp Mono FullBlack ⇒ 3000 Wp
- SMA 3.0 omvormer
- SMA Home Manager 2.0 (ik heb al toestellen die hier mee werken!)
- Plaatsing, keuring, materiaal
- Zeer positieve indruk
- €6450 + 6% BTW ⇒ €2,15/Wp
- upgrade naar 12 panelen (dus: 4500 Wp) en SMA 4.0 omvormer kost €1000 extra ⇒ €1,66 /Wp

Offerte 2
- 7*Hyundai 395wp Full black ⇒ 2765 Wp
- SMA 2.5 omvormer
- Geen Home Manager
- Zeer twijfelachtige indruk, ondanks dat ik ze al vertrouwde op basis van eerder werk
- €5450 + 6% BTW ⇒ €1,97/Wp

Offerte 3
- TRINA Solar Honey M 375Wp TSM-DE08M.08(II) ⇒ 4500 Wp
- SMA 4.0 omvormer
- Positieve indruk
- €4650 + 6% BTW ⇒ €1,04/Wp
Omwille van de hoge €/Wp prijzen heb ik besloten om te kijken naar een grotere installatie. Ook met het oog op een warmtepomp in de toekomst. Offerte 1 is aangepast, offerte 2 heb ik laten vallen, offerte 3 komt van een groepsaankoop met de gemeente, wat je enorm terug ziet in de prijs!

Thoughts?

Trina is ok want tier 1?

Ik ben nu aan het overwegen om zelfs de stap te zetten naar SMA 5.0 omvormer en 7500 Wp (20 panelen) — dit is de grootst toegelaten omvormer in Vlaanderen zonder extra keuringen e.d.. Wat GIGANTISCHE overkill oplevert qua jaarproductie. Maar met het oog op warmtepomp in de toekomst lijkt het niet onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wim Leers schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:49:
Ik schreef dit een kleine twee weken geleden, maar er is een verrassende dubbele update (nieuwe info in vet):

[...]

Omwille van de hoge €/Wp prijzen heb ik besloten om te kijken naar een grotere installatie. Ook met het oog op een warmtepomp in de toekomst. Offerte 1 is aangepast, offerte 2 heb ik laten vallen, offerte 3 komt van een groepsaankoop met de gemeente, wat je enorm terug ziet in de prijs!

Thoughts?

Trina is ok want tier 1?

Ik ben nu aan het overwegen om zelfs de stap te zetten naar SMA 5.0 omvormer en 7500 Wp (20 panelen) — dit is de grootst toegelaten omvormer in Vlaanderen zonder extra keuringen e.d.. Wat GIGANTISCHE overkill oplevert qua jaarproductie. Maar met het oog op warmtepomp in de toekomst lijkt het niet onverstandig.
Het is geen gigantische overkill. Hooguit wat meer dan je verbruik maar daar zou ik niet naar kijken. Zeker in België gaat het meer om zo veel mogelijk van je energieverbruik afdekken op jaarbasis en dat doe je met een zo groot mogelijke installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

de Peer schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:01:
Zeker in België gaat het meer om zo veel mogelijk van je energieverbruik afdekken op jaarbasis en dat doe je met een zo groot mogelijke installatie.
Dat is enkel het geval met een oude, terugdraaiende ferrarismeter. Heb je een slimme meter, dan is een [te] grote installatie eigenlijk helemaal niet interessant. De terugleverprijzen zijn erbarmelijk laag, dus het is juist zaak om zoveel mogelijk zelfverbruik rechtstreeks van je panelen te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Slonzo schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:05:
[...]

dus het is juist zaak om zoveel mogelijk zelfverbruik rechtstreeks van je panelen te hebben.
Precies. En op jaarbasis bereik je dat met een grotere installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
reneeke1970 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:07:
[...]

Dan hadden ze die hele blok een beetje beter moeten verdelen....
Inderdaad! Zouden ze alle omvormers in het blok op fase 1 hebben aangesloten? 19v verschil is nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martin7182 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:14:
[...]

Inderdaad! Zouden ze alle omvormers in het blok op fase 1 hebben aangesloten? 19v verschil is nogal wat.
Moet haast wel, en dan zal hij zeker niet de enige zijn die dit probleem heeft / had.
Wat zou fase 3 doen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

de Peer schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:08:
Hoe dan?

Ik veronderstel dat je bedoelt om het verbruik van de warmtepomp[en] in de winter meer af te dekken? Ik heb het allemaal 'uitgerekend'/geschat voor ik mijn panelen aangeschaft heb, de meerinvestering haalde ik er in mijn geval quasi nooit uit. Gezien de schrale opbrengst tijdens de wintermaanden is dat een beetje een wassen neus. Zonder serieuze thuisbatterij of zonder het net als buffer te kunnen gebruiken heeft het geen zin om zuiver naar kWh/jaar te kijken. Het gaan in dat geval om de momentane W, niet om de kWh.

Je hebt niks aan 's zomers 7kW opwekken als je er geen verbruikers voor hebt. Voor het aankomende capaciteitstarief boeit het ook weinig, zelfs met een 'kleine' 3kW omvormer moet je dan al flink je best doen om overdag boven het minimum piekverbruik van 2.5kW te komen.
In de winter dek je iets meer af van je [warmtepomp] verbruik, maar zelfs met de huidige energie- en terugleverprijzen duurt het erg lang voor je die meerinvestering er weer uit hebt. Zeker als je de levensduur van je omvormer en panelen mee begint te rekenen, slaat het echt nergens meer op.

Iedere situatie is natuurlijk anders, maar voor mij hield het in ieder geval geen steek om in BE zwaar te overdimensioneren. Integendeel, ik heb ondergedimensioneerd :P Wanneer thuisbatterijen echt rendabel beginnen te worden, herbekijk ik het nog eens, mogelijks wordt het dan wel iets interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Slonzo schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:49:
[...]

Hoe dan?

Ik veronderstel dat je bedoelt om het verbruik van de warmtepomp[en] in de winter meer af te dekken? Ik heb het allemaal 'uitgerekend'/geschat voor ik mijn panelen aangeschaft heb, de meerinvestering haalde ik er in mijn geval quasi nooit uit. Gezien de schrale opbrengst tijdens de wintermaanden is dat een beetje een wassen neus. Zonder serieuze thuisbatterij of zonder het net als buffer te kunnen gebruiken heeft het geen zin om zuiver naar kWh/jaar te kijken. Het gaan in dat geval om de momentane W, niet om de kWh.

Je hebt niks aan 's zomers 7kW opwekken als je er geen verbruikers voor hebt. Voor het aankomende capaciteitstarief boeit het ook weinig, zelfs met een 'kleine' 3kW omvormer moet je dan al flink je best doen om overdag boven het minimum piekverbruik van 2.5kW te komen.
In de winter dek je iets meer af van je [warmtepomp] verbruik, maar zelfs met de huidige energie- en terugleverprijzen duurt het erg lang voor je die meerinvestering er weer uit hebt. Zeker als je de levensduur van je omvormer en panelen mee begint te rekenen, slaat het echt nergens meer op.

Iedere situatie is natuurlijk anders, maar voor mij hield het in ieder geval geen steek om in BE zwaar te overdimensioneren. Integendeel, ik heb ondergedimensioneerd :P Wanneer thuisbatterijen echt rendabel beginnen te worden, herbekijk ik het nog eens, mogelijks wordt het dan wel iets interessanter.
Dat bedoel ik inderdaad. Met een grotere installatie kun je in de herfst en lente ook een groot deel of zelfs al je stroomverbruik overdag afdekken.

In de winter moet je niet te veel verwachten. Dan gaan je panelen niet veel doen, maar wel altijd meer dan dat je 6 panelen hebt liggen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

De logica is idd dat hoe meer vermogen je hebt hoe meer je van je eigen gebruik kan afdekken (zonder salderen). Of dat de meerkosten en zo waard is, ligt eraan.

Vreemd eigenlijk dat de terugleververgoeding in België nu nog steeds zo beroerd is. Enig idee waarom dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
reneeke1970 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:29:
[...]

Moet haast wel, en dan zal hij zeker niet de enige zijn die dit probleem heeft / had.
Wat zou fase 3 doen.....
Geen idee, ik wacht nu even op de eerste zonnige dag om te kijken hoe de omvormer reageert op de piekmomenten. Indien dat zonder problemen gaat laat ik het zo, zo niet gaan we fase 3 uitproberen. Het feit dat de ac voltage echter direct met 19v daalde geeft me goede hoop dat het goed zal gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assassin85 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:35:
[...]

Geen idee, ik wacht nu even op de eerste zonnige dag om te kijken hoe de omvormer reageert op de piekmomenten. Indien dat zonder problemen gaat laat ik het zo, zo niet gaan we fase 3 uitproberen. Het feit dat de ac voltage echter direct met 19v daalde geeft me goede hoop dat het goed zal gaan
Dus de electricien heeft niet even snel gemeten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PowerEd
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-03-2022
qwasd schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:55:

[...]

[...]
Beste qwasd,
Mag ik vragen waar je de tweede offerte vandaan komt, heb vergelijkbare set.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Termy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:52:
De logica is idd dat hoe meer vermogen je hebt hoe meer je van je eigen gebruik kan afdekken (zonder salderen). Of dat de meerkosten en zo waard is, ligt eraan.

Vreemd eigenlijk dat de terugleververgoeding in België nu nog steeds zo beroerd is. Enig idee waarom dat is?
https://solarmagazine.nl/...ren-met-bijna-500-procent

Met 16ct maak je gewoon winst op je investering. Productiekosten van een kWh uit PV zit zo rond de 5-6ct afgeschreven over 20 jaar.

Dus als dit zo blijft is het hele verhaal over 'heel groot systeem kan niet uit' niet relevant meer. In combinatie met een accu kun je 60-70% van je gebruik afdekken uit eigen productie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
reneeke1970 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:53:
[...]

Dus de electricien heeft niet even snel gemeten?
Nee, hij was druk bezig bij de buren, wilde wel even snel kosteloos kijken bij mij op verzoek van mijn buurman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ronald schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:07:
[...]

https://solarmagazine.nl/...ren-met-bijna-500-procent

Met 16ct maak je gewoon winst op je investering. Productiekosten van een kWh uit PV zit zo rond de 5-6ct afgeschreven over 20 jaar.

Dus als dit zo blijft is het hele verhaal over 'heel groot systeem kan niet uit' niet relevant meer. In combinatie met een accu kun je 60-70% van je gebruik afdekken uit eigen productie.
Ah, ja, das waar ook. Dit heb ik deze week zelf ook al gelezen maar was ik duidelijk even vergeten :P. Wel is het een stuk lager dan in NL, maar waarom?

Maar ja, zolang je geen boete krijgt voor hoge teruglevering is het lastig voor te stellen dat het niet uit kan in België als je niet de hoofdprijs betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Termy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Ah, ja, das waar ook. Dit heb ik deze week zelf ook al gelezen maar was ik duidelijk even vergeten :P. Wel is het een stuk lager dan in NL, maar waarom?

Maar ja, zolang je geen boete krijgt voor hoge teruglevering is het lastig voor te stellen dat het niet uit kan in België als je niet de hoofdprijs betaalt.
Heck... Ik heb systeem in sig liggen op basis van de 8ct van Greenchoice of 11ct van Powerpeers... 4000kWh overschot (anticiperende op WP die bij mij wel aan de 2500kWh gaat komen (a-subtiele gaslos methode))

Zolang ik die 8ct zou beuren zou ik er niet slechter van worden... maar kijk nu eens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
de Peer schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:01:
[...]

Het is geen gigantische overkill. Hooguit wat meer dan je verbruik maar daar zou ik niet naar kijken. Zeker in België gaat het meer om zo veel mogelijk van je energieverbruik afdekken op jaarbasis en dat doe je met een zo groot mogelijke installatie.
Overkill in die zin dat ik nooit zoveel kWh zou kunnen gebruiken. Maar inderdaad: het idee is om zoveel mogelijk van m’n verbruik af te dekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
PowerEd schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:58:
[...]

Beste qwasd,
Mag ik vragen waar je de tweede offerte vandaan komt, heb vergelijkbare set.
Ik heb je het antwoord verstuurd via dm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Slonzo schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:05:
[...]

Dat is enkel het geval met een oude, terugdraaiende ferrarismeter. Heb je een slimme meter, dan is een [te] grote installatie eigenlijk helemaal niet interessant. De terugleverprijzen zijn erbarmelijk laag, dus het is juist zaak om zoveel mogelijk zelfverbruik rechtstreeks van je panelen te hebben.
Ook met digitale meter is dat interessant! Je verdient minder snél terug dan met analoge, maar het gebeurt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Omdat subsidies daar op accus worden gegeven en niet op "opslag" in de vorm van salderen. Op zich leveren zonnepanelen vermogen op "goedkope" momenten, dus is de inkoopprijs van elektra dan eigenlijk heel laag. Salderen of er 10-60ct per kwh voor krijgen is echt mega onvoordelig voor de leveranciers en wordt door "iedereen" gesubsidieerd.

Lekker voor ons, maar niet echt een hele duurzame situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
de Peer schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:08:
[...]

Exact!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
Crosspost vanuit het Enphase topic, maar gezien de strekking van dit topic vind ik het te rechtvaardigen:

Afgelopen maanden flink ingelezen in het Enphase ecosysteem en het een paar weken geleden geinstalleerd. Aardig wat youtube videos gekeken van onze grote vriend van solar-bouwmarkt; heeft me aardig geholpen te doorgronden wat allemaal nodig was om dit voor elkaar te krijgen. Tijdje geleden hier nog weinig kaas van gegeten, maar blij met t resultaat d:)b.

Bestaande 1 fase meterkast vervangen door een 3 fase systeem.
Van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9M3eJEMC6skc_qskaj57qfBaioM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E9eG6KyOWOKc46aLYri4MEJz.png?f=fotoalbum_large

Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNuds5NbydIoyUj_ZLoZciS-amc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/He9vAEG8HWT0TTSfmhty21SB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgCu7hLaBs5BR748SqhrhH8iZe4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNzPkjYIoQLxFWtYWZfHHhDi.jpg?f=fotoalbum_large

15 Hyundai VG 410W PERC shingled op 15 keer IQ7A

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MWbfqS3aNdlmaxZ8h6gmgqRzuA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6z7pWee5uwNoiyd1rJCMC4Vh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZQf0eYir-dzm-mVVYzljBo7Vyc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ny6Q8uE2kEZM5cSAR4tEpyP5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f04DLems0MEhYRW53Aznd9htemw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9u3kVah3OuMhY1ZP9ZEMicRg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQVxeGLvPyyP0_6A8ejv6AA2u-c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tq4RjCbjt0eB5VAnEEJd0Lm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPq9K6KhaTsIpUnDiWALXcRSvTU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3NIDyWaC4r5FVWL1uGzHTn5.jpg?f=fotoalbum_tile

't mooie zijn vooral de vele sensor-data; hier uiteindelijk een grafana dashboard van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmDrHRAqgEx0SKZKftrL0Dx9eRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sw9VuKC1KyNMmZD6Co34RMIK.png?f=fotoalbum_large

Deze moet nog wat mooier, zijn de individuele panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oLzlrmJT13E4lJEKABOF6gMhxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sxO2VeVU6WoVdudBUPYvQdRk.png?f=fotoalbum_large

Op een tweede dak komen nog 9 330Wp panelen op IQ7+ omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:39

Japie.G

Colour Classic

Kaspers schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:36:
Crosspost vanuit het Enphase topic, maar gezien de strekking van dit topic vind ik het te rechtvaardigen:

Afgelopen maanden flink ingelezen in het Enphase ecosysteem en het een paar weken geleden geinstalleerd. Aardig wat youtube videos gekeken van onze grote vriend van solar-bouwmarkt; heeft me aardig geholpen te doorgronden wat allemaal nodig was om dit voor elkaar te krijgen. Tijdje geleden hier nog weinig kaas van gegeten, maar blij met t resultaat d:)b.

Bestaande 1 fase meterkast vervangen door een 3 fase systeem.
Van:
[Afbeelding]

Naar:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

15 Hyundai VG 410W PERC shingled op 15 keer IQ7A

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

't mooie zijn vooral de vele sensor-data; hier uiteindelijk een grafana dashboard van gemaakt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wohw.. meer info over dat dashboard please 😍 Dat ziet er goed uit!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

JvS schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:31:
[...]

Omdat subsidies daar op accus worden gegeven en niet op "opslag" in de vorm van salderen. Op zich leveren zonnepanelen vermogen op "goedkope" momenten, dus is de inkoopprijs van elektra dan eigenlijk heel laag. Salderen of er 10-60ct per kwh voor krijgen is echt mega onvoordelig voor de leveranciers en wordt door "iedereen" gesubsidieerd.

Lekker voor ons, maar niet echt een hele duurzame situatie.
Wat heeft salderen met de terugleververgoeding te maken? Je zou juist kunnen beargumenteren dat er ivm salderen helemaal geen incentive voor fatsoenlijke terugleververgoeding is omdat de meeste mensen alleen maar salderen (te klein dak/systeem en/of hoog verbruik) en nooit terugleveren. Voordat ik uitbouwde had ik op m'n platte dak maar genoeg ruimte voor 4,44 kWp waarmee we net aan meer opgewekt hebben dan we verbruiken dus praktisch geen teruglevering. Over een paar weken wordt het 7,28 kWp en dan hebben wel wel een substantieel overschot (tot we een EV en airco kopen dan). Toch was de terugleververgoeding 'vroeger' ook al ruim boven het kale levertarief bij verschillende partijen.

Daarnaast: die accu's in België doen ook helemaal niks aan het overschot in de zomer en het tekort in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Slonzo schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:49:
[...]

Hoe dan?

Interessant! Dat is precies de afweging die ik aan het maken ben.

Met één toevoeging: als ik genoeg overschot genereer in de zomer om aan lage kWh-prijzen een financiële opbrengst te realiseren die het grootste deel van het winterverbruik zou betalen … is het de facto óók volledig dekkend.

En oktober, november en februari zijn voor een flink deel wél gedekt door de gegenereerde kWh dan.

Zou je het zien zitten jouw berekeningen te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:51
Heren (dames?)

Ik ben zo langzamerhand aan het shoppen. (wil over een maandje gaan plaatsen)

4 panelen 400Wp of beter.
Nu kom ik deze panelen tegen: Jinko Mono Zonnepaneel N-Type All Black, half cut 132 cell 405 WP Monokristallijn JKM405N-6RL3-BK. <bron>

Zien er prima uit (de meest concurrenten bij Solar Bouwmarkt hebben of een witte achtersheet of een aluminium frame)
Iemand ervaring met deze panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
LooneyTunes schreef op maandag 14 maart 2022 @ 00:47:
Heren (dames?)

Nu kom ik deze panelen tegen: Jinko Mono Zonnepaneel N-Type All Black, half cut 132 cell 405 WP Monokristallijn JKM405N-6RL3-BK. <bron>

Zien er prima uit (de meest concurrenten bij Solar Bouwmarkt hebben of een witte achtersheet of een aluminium frame)
Ik heb de 355Wp-versie hiervan. Enige verschil lijkt dat deze iets langer is vanwege een extra rij cellen aan beide uiteinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49B5jjWKpfH7ihZIRKp3LzwqDH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s2TB45iQuRv5Mzrz8wAYtf1a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Termy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:49:
[...]

Toch was de terugleververgoeding 'vroeger' ook al ruim boven het kale levertarief bij verschillende partijen.
Ik gok dat "vroeger" ook minder overschotten gedurende de dag waren
Daarnaast: die accu's in België doen ook helemaal niks aan het overschot in de zomer en het tekort in de winter.
Klopt, maar dat het niet perfect is, wil niet zeggen dat het niet beter is. Een dag waarop ik wat meer gebruik ziet er in enelogic nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MsxkAoOVQ3bZxgZ-gcWXkuEE0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0JVJMvEcbDEElwNP64Vn8CxL.png?f=fotoalbum_large

6kwh leveren, 6kwh afnemen. Ik gebruik het net als "batterij". Daarvoor moet de netbeheerder/electraboer dure handelingen doen om ervoor te zorgen dat zowel overdag als s'avonds de juiste hoeveelheid geproduceerd wordt. Overdag met zon is dat vooral zoveel mogelijk uitzetten aan prouctie en s'avonds flink bijschroeven. Overdag zijn de prijzen op de spotmarkt ook veel lager. Dat salderen is om die reden echt een vrij extreme subsidie. En een thuisbatterij kan al een hoop van dat intradagverschil goed oplossen.

Die subsidie (want dat is het) werkt wel enorm goed, want in NL heb je in een paar jaar je investering terug. Maar de vraag is of er niet een beetje teveel geld bij moet nu. De opwek bij zon hebben we nu wel redelijk onder controle qua capaciteit. De focus zou wat meer naar opslag of opweg op andere delen van de dag kunnen gaan qua subsidie denk ik :).

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 14-03-2022 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-09 12:08
LooneyTunes schreef op maandag 14 maart 2022 @ 00:47:
Heren (dames?)

179 bij jenm, geen ervaring met die panelen maar als ik ze nu moest kopen dan lijkt me dat de beste keus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:37

timovd

Voorsprong door techniek

@Kaspers waarom heb je niet de Hager kamrails gebruikt zoals de KB4FN?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

teacher schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:12:
Die kan je instellen in het monitoring portaal.
Wat heb je hieraan dan, of? Is icm salderen toch niets over te roepen? Of vullen jullie de terugleververgoeding in welke geldt bij je energieleverancier :?

https://www.energievergel...rpen/terugleververgoeding

[ Voor 15% gewijzigd door JB op 14-03-2022 08:36 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:08
assassin85 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:56:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem en moet ook de omvormer op een andere fase dan de huidige ‘testen’

Is dit een moeilijke klus? Ik heb geen elektricien bereid gevonden om dit bij mij te komen doen. Allemaal ‘druk’
hangt ervan af hoe het allemaal is aangelsoten in je meterkast.
Ik heb 3 fases die aan 3 aardlekschakelaars zitten. Ik heb dus gewoon de kabels tussen de fase en de aardlek omgewisseld. Dus 2 draadjes omgewisseld. Dat betekent dus dat alle groepen van beide fases zijn gewisseld van fase :9

btw heeft niet super veel geholpen. lijkt wel wat minder, maar er gaat nog steeds naar 253V

Dus ik heb nog steeds last van afschakelen. Volgens mij is de enige optie die ik nu nog heb om de draden tussen de omvormer en de meterkast te vervangen. Dat is nu 2.5mm2. Voltage verschil tussen omvormer en meterkast is namelijk 4V.

[ Voor 16% gewijzigd door Kodess op 14-03-2022 09:07 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

als ik eerlijk ben denk ik dat de belgen realistischer zijn, 50 cent voor een kwh die met name geleverd worden als de kosten van een kwh maar een fractie zijn. wellicht komt het door een verreken mogelijkheid in nederland maar het is eigenlijk geheel belachelijk. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 19:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

de discussie over welke automaat en bekabeling je nodig hebt voor een warmtepomp is verplaatst naar Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

JvS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 07:55:
Ik gok dat "vroeger" ook minder overschotten gedurende de dag waren
Ik zei 'vroeger' omdat ik een maand of 6 geleden bedoelde, voor de gastekorten. Denk niet dat er significant meer PV bijgekomen is in die tijd.
Klopt, maar dat het niet perfect is, wil niet zeggen dat het niet beter is. Een dag waarop ik wat meer gebruik ziet er in enelogic nu zo uit:

[Afbeelding]

6kwh leveren, 6kwh afnemen. Ik gebruik het net als "batterij". Daarvoor moet de netbeheerder/electraboer dure handelingen doen om ervoor te zorgen dat zowel overdag als s'avonds de juiste hoeveelheid geproduceerd wordt. Overdag met zon is dat vooral zoveel mogelijk uitzetten aan prouctie en s'avonds flink bijschroeven. Overdag zijn de prijzen op de spotmarkt ook veel lager. Dat salderen is om die reden echt een vrij extreme subsidie. En een thuisbatterij kan al een hoop van dat intradagverschil goed oplossen.

Die subsidie (want dat is het) werkt wel enorm goed, want in NL heb je in een paar jaar je investering terug. Maar de vraag is of er niet een beetje teveel geld bij moet nu. De opwek bij zon hebben we nu wel redelijk onder controle qua capaciteit. De focus zou wat meer naar opslag of opweg op andere delen van de dag kunnen gaan qua subsidie denk ik :).
Saldering is idd subsidie want je betaalt geen belasting. Dat we er in principe vanaf moeten om de transitie te maken en mensen aan te sporen opwek en verbruik af te stemmen, etc, is ook duidelijk.

De netbeheerders etc houden gewoon rekening met het weer en de verwachte opbrengsten van wind/zon. Dat moeten ze wel want anders loopt het idd in de soep, maar dat heeft verder weinig te maken met wat wij doen (behalve dat je dus idd moet laten weten wat je hebt liggen).

Het lijkt mij zeer interessant om massaal op uurtarieven over te gaan en mensen echt een incentive te geven om er iets mee te doen, maar niet als lapmiddel voor het niet onderhouden van het netwerk. Ik snap best dat mijn overschot op een zondagmiddag in juni geen drol waard is (nog, wie weet wat de enorme overschotten mogelijk gaan maken in de toekomst), maar ik heb ook overschot op andere momenten in het jaar aangezien m'n sluipverbruik maar zo'n 150 W is. Dat staat totaal niet in verhouding tot wat ik opwek, zelfs op matige momenten zoals eind februari. Op die momenten spaar je gewoon gas uit en dat je daar een fatsoenlijke vergoeding voor krijgt lijkt me niet gek. Ik heb een aansluiting die geschikt is voor afname van veel hogere vermogens dan ik opwek. Natuurlijk niet continu, maar het is niet alsof ze nou echt iets speciaals gedaan hebben om mijn teruglevering mogelijk te maken en dat doe ik toch met 0 investering aan hun kant. Het zou toch bizar zijn als je schone stroom gratis accepteert van de 1 en duur verkoopt aan de ander?

@twain4me tja, misschien. In de piektijden wel ja, maar zoals ik hierboven al aangaf heb ik al overschot op momenten dat de gascentrales helemaal los gaan en ik heb slechts een klein, plat systeem. Dat ze een vergoeding geven op basis van een gemiddelde inschatting over een half jaar lijkt me niet gek. Je zou verwachten dat als de uurprijzen gepakt worden de vergoeding een goed stuk hoger is rond deze tijd van het jaar dan we nu krijgen. Vreemd genoeg zie ik nu day-ahead prijzen van zo'n 27 ct/kWh. Kan helaas niet zien wat het rond de jaarwisseling was, maar aangezien de huidige hoge prijzen van Eneco etc toen vastgesteld zijn zou je zeggen dat het toen hoger was. Maar goed, er zitten vast nog andere kosten in de prijs voor onze kWh verborgen waardoor de spot prijzen niet 1 op 1 te vergelijken zijn met wat ons kale levertarief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
timovd schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:34:
@Kaspers waarom heb je niet de Hager kamrails gebruikt zoals de KB4FN?
Dat was ook zeker de bedoeling, maar helaas was de Hager ALS, default geleverd door elektramat bij deze kast, niet compatible :'(. Moest weer extra geld tegenaan voor een ALS die wel compatible was. Dus 't is om die reden bedraad geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 15:37

timovd

Voorsprong door techniek

Kaspers schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:48:
[...]

Dat was ook zeker de bedoeling, maar helaas was de Hager ALS, default geleverd door elektramat bij deze kast, niet compatible :'(. Moest weer extra geld tegenaan voor een ALS die wel compatible was. Dus 't is om die reden bedraad geworden.
Dat is balen, want die dingen worden vaak zelfs in sets verkocht; https://www.hornbach.nl/s...MBI/10075957/artikel.html
Nette kast trouwens. Laatst ook twee Hager Visions geplaatst bij iemand met een zelfbouw laadpaal in de kast gebouwd. Het buisinvoerstuk van de tweede kast (naast de kast die recht boven de meter zit) heb ik toen onderop geplaatst omdat dat veel netter is qua invoer van onderop. Fijn zo'n flexibel systeem; alleen even goed onderzoeken welke exacte componenten je precies nodig hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
dennistd schreef op maandag 14 maart 2022 @ 01:31:
[...]

Ik heb de 355Wp-versie hiervan. Enige verschil lijkt dat deze iets langer is vanwege een extra rij cellen aan beide uiteinden.

[Afbeelding]
Behalve de lengte heb je natuurlijk ook te maken met +/- 4V meer spanning per paneel als je kiest voor 132 half cells t.o.v. 120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:50

PuijkeN

euhm ?

Kaspers schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb ook wel interesse in het dashboard - ik lees veel data uit maar nog niet aan toe gekomen om een Grafana dashboard te maken.

Kan je je dashboard exporteren ? Lijkt me een mooie basis!

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ik heb wel iets gevonden dat heel irritant is bij APSystems. Als je DIY installeert krijg je een beperkte online omgeving. Daarin kun je bepaalde wijzigingen niet doorvoeren, zoals je ECU deleten.

Ik heb mijn installatie in 2 etappes geplaatst, eerst een eenvoudig dakvlak, daarna alle andere. Nu heb ik dus alleen monitoring op de eerste set op paneelniveau via het dashboard. De ECU ziet de rest wel, en de totalen kloppen gewoon, maar het dashboard actualiseert niet. Ik dacht no biggie, ik delete die ecu en voeg hem opnieuw toe, hij herlaad de config en klaar. Maar, die optie heb je als eindgebruik/zelfinstallateur niet.

Gaat wel weer goedkomen, maar het is wel wat betuttelend en duf...

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:15
DualDevil schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:15:
Ik heb wel iets gevonden dat heel irritant is bij APSystems. Als je DIY installeert krijg je een beperkte online omgeving. Daarin kun je bepaalde wijzigingen niet doorvoeren, zoals je ECU deleten.

Ik heb mijn installatie in 2 etappes geplaatst, eerst een eenvoudig dakvlak, daarna alle andere. Nu heb ik dus alleen monitoring op de eerste set op paneelniveau via het dashboard. De ECU ziet de rest wel, en de totalen kloppen gewoon, maar het dashboard actualiseert niet. Ik dacht no biggie, ik delete die ecu en voeg hem opnieuw toe, hij herlaad de config en klaar. Maar, die optie heb je als eindgebruik/zelfinstallateur niet.

Gaat wel weer goedkomen, maar het is wel wat betuttelend en duf...
Goed om te weten. Heb je in dit topic gekeken? Volgens mij werd daar ook gesproken van het aanmelden als installateur in het geval van DIY.
Zie: ErikVers in "APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

DRAFTER86 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:22:
[...]

Goed om te weten. Heb je in dit topic gekeken? Volgens mij werd daar ook gesproken van het aanmelden als installateur in het geval van DIY.
Zie: ErikVers in "APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)"
Ja ik vermoedde al zoiets, maar eigenlijk hoef ik helemaal niet een hele uitgebreide monitoring en installer gedoe. Ik wil wel gewoon alle redelijkerwijs noodzakelijke functies kunnen uitvoeren. Lijkt me een terecht verzoek, dus ik ga gewoon zeuren bij APSystems gaan ze vanzelf oplossen, en uiteindelijk gaan ze dan vanzelf die functie toevoegen.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:08
Korte vraag, een huis met het dak op het noorden van ongv 6m x 10m met een hellingshoek van 15 graden.
Zou dat zin hebben om daar panelen op te plaatsen, kan ik dit ergens zelf uitrekenen?
Geen bomen in de buurt die de zon tegenhouden, mogelijk alleen wat ventilatiepijpjes / schoorsteen,

Huis is niet in ons bezit(nog).

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Phyt_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:51:
Korte vraag, een huis met het dak op het noorden van ongv 6m x 10m met een hellingshoek van 15 graden.
Zou dat zin hebben om daar panelen op te plaatsen, kan ik dit ergens zelf uitrekenen?
Geen bomen in de buurt die de zon tegenhouden, mogelijk alleen wat ventilatiepijpjes / schoorsteen,

Huis is niet in ons bezit(nog).
Zie het overzicht van geschatte jaaropbrengst als functie van hoek en oriëntatie in de TS :). Spoiler alert: 15 graden noord is niet heel slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:08
Termy schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:00:
[...]

Zie het overzicht van geschatte jaaropbrengst als functie van hoek en oriëntatie in de TS :). Spoiler alert: 15 graden noord is niet heel slecht.
Bedankt voor je snelle reactie., ik zie het zal ergens rond de 75% efficientie zitten.
Als het allemaal lukt om aan te kopen het huis, zal ik wel een eigen topic maken, het is geen standaard huis met dakpannen enzo, maakt het allemaal wat complexer.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Termy
jullie hebben ook een andere energie mix en zijn dus minder afhankelijk van gas. kernenergie is normaal duur in de mix, nu is die in verhouding vrij goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
Ik heb de bestelling voor onze zonnepanelen ook de deur uit gedaan, nu moet ik alleen zelf een kabeldoorvoer op de garage maken t.b.v. de DC kabels van de panelen.

Nu kwam ik op het volgende uit:

https://www.comwo.nl/nl/1...ldoorvoer-bocht-75-mm-pp/

Is dat gewoon een kwestie van een gat zagen met een gatenzaag, vervolgens die speciale kit eronder en deze erop plakken? Of moet daar ook nog dakleer overheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

twain4me schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:35:
@Termy
jullie hebben ook een andere energie mix en zijn dus minder afhankelijk van gas. kernenergie is normaal duur in de mix, nu is die in verhouding vrij goedkoop.
Ik ben Nederlander, maar ik gok dat je bedoelt dat de electraprijs zo gedomineerd wordt door de gasprijs dat het daarom zo hoog is tov België, die meer op kernenergie leunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Termy schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:45:
[...]

Ik ben Nederlander, maar ik gok dat je bedoelt dat de electraprijs zo gedomineerd wordt door de gasprijs dat het daarom zo hoog is tov België, die meer op kernenergie leunen?
ah ja ik dacht even dat je belg was (zie het als een compliment :+ )

ja ze hebben meer kernenergie en minder kolen olie en gas in hun energie mix dus hun electra zou per saldo goedkoper moeten zijn nu.

edit: oei is wel een beetje offtopic, dacht dat ik in de kroeg was

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 14-03-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Danielson schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:34:
Ik heb de bestelling voor onze zonnepanelen ook de deur uit gedaan, nu moet ik alleen zelf een kabeldoorvoer op de garage maken t.b.v. de DC kabels van de panelen.

Is dat gewoon een kwestie van een gat zagen met een gatenzaag, vervolgens die speciale kit eronder en deze erop plakken? Of moet daar ook nog dakleer overheen?
Dat weet ik niet, maar is het niet een optie om de kabel langs de zijkant binnen te laten komen? Lijkt me minder storend dan deze toeter en geeft geen schaduw. Hoef je ook geen bijzondere doorvoer te kopen, gewoon twee gaatjes en evt een beetje slagvast pvc ter bescherming van de kabel. Kan je meteen met pvc pijpjes je dak op en daar verder.

Dat heb ik zelf gedaan, dus vind ik een fantastisch idee :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

twain4me schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:47:
[...]

ah ja ik dacht even dat je belg was (zie het als een compliment :+ )

ja ze hebben meer kernenergie en minder kolen olie en gas in hun energie mix dus hun electra zou per saldo goedkoper moeten zijn nu.

edit: oei is wel een beetje offtopic, dacht dat ik in de kroeg was
M'n spelling is vast bovengemiddeld voor een Nederlander, dan krijg je dat probleem al snel, ja ;).

Ik vind het op zich wel on topic want deze zaken hebben een duidelijk impact op hoe de systemen gedimensioneerd worden (en welke randapparatuur er gebruikt wordt) in de verschillende landen... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

gat maken, plaat eventueel vast kitten, vast schroeven/spijkeren ding in de primer en een stukje dakleer eroverheen branden ( als je pvc of epdm hebt gaat het iets anders)

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTVGJQoinwwMn_ldEhG5yqUh2rYJvmQWrALAg&usqp=CAU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 14:06

Ik heb deze ook gebruikt, met dakleer moet er inderdaad een stuk dakleer overheen gezet worden.
Wat betreft schaduw, bij mij past hij onder het hoogste stuk van het dakje van mijn oost-west opstelling (flatfix fusion). Hiervoor heb ik het metalen stuk wel maximaal moeten inkorten (als in, zover dat het kunstof stuk er nog precies overheen past).

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
trinite_t schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:03:
[...]

Ik heb deze ook gebruikt, met dakleer moet er inderdaad een stuk dakleer overheen gezet worden.
Wat betreft schaduw, bij mij past hij onder het hoogste stuk van het dakje van mijn oost-west opstelling (flatfix fusion). Hiervoor heb ik het metalen stuk wel maximaal moeten inkorten (als in, zover dat het kunstof stuk er nog precies overheen past).
Thx, dakleer kun je ook "kitten" toch? Of moet je dat altijd branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Heeft iemand een idee of de panelen al goedkoper worden nav de lagere kosten per container? Ik zit te denken over een uitbreiding, maar weet niet of ik nu of wat later moet bestellen. Heb sowieso nog geen tijd om 't dak op te klimmen, dus extra kWh's kan ik er niet mee verdienen als ik eerder bestel ;)

@jvhaarst Voorheen kon ik oudere data in de folder bekijken, maar daar kom ik nu niet meer bij. Heb jij de historische data ergens beschikbaar of hou jij wellicht al een geschiedenis bij? Zou namelijk wel mooi zijn om er iets uit te halen over tijd.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rimco schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:45:
Heeft iemand een idee of de panelen al goedkoper worden nav de lagere kosten per container? Ik zit te denken over een uitbreiding, maar weet niet of ik nu of wat later moet bestellen. Heb sowieso nog geen tijd om 't dak op te klimmen, dus extra kWh's kan ik er niet mee verdienen als ik eerder bestel ;)

@jvhaarst Voorheen kon ik oudere data in de folder bekijken, maar daar kom ik nu niet meer bij. Heb jij de historische data ergens beschikbaar of hou jij wellicht al een geschiedenis bij? Zou namelijk wel mooi zijn om er iets uit te halen over tijd.
Ze worden nu juist een flink stuk duurder vanwege alle animo door de gascrisis. Ik zie ze de laatste maanden zeker met 30% stijgen schat ik.

En toch is het zaak zsm te bestellen want des te langer kun je nog salderen en des te eerder kun je profiteren van een teruglevertarief van meer dan 50 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:53

Amiet01

Master_A

Nadat Zonneplan me al vertelde dat het niet mogelijk zou zijn om rendabel zonnepanelen te plaatsen op ons dak (ivm twee dakkapellen en dat ze niet met optimizers/micro omvormers werken), heeft Zonnefabriek me verteld dat er te weinig ruimte is op ons dak voor hun formaat panelen.

Ik vraag me af of iemand me kan helpen met een aanbieder in omgeving Amsterdam die dit wel zou kunnen. Dus kleinere panelen met optimizers en/of micro omvormers.

Master_A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Amiet01 Zoals voor iedereen... Zie het stukje in grote letters hieronder ;-)
Hoe meer moeite je steekt in het beschrijven/inzichtelijk maken van jouw situatie, hoe beter je geholpen kan worden.
(Zonneplan doet een hoop goed, maar ze houden wel van gemakkelijke situaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:21

Seafarer

XXX

Ronald schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:03:

(Zonneplan doet een hoop goed, maar ze houden wel van gemakkelijke situaties)
Daar was ik ook al achter. :(

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:46:
@JER00N Ik had de 1e generatie van omniksol (op jouw foto staat een nieuwer model) en daar was inderdaad elke mppt beperkt tot ca 60% van het omvormervermogen.
Ik denk inderdaad dat 2 y splitters je gaan helpen. Maar ik weet het niet zeker voor dit type.
Om hier even op terug te komen: afgelopen vrijdag twee Y-kabels geïnstalleerd zodat de panelen op beide DC-ingangen zijn aangesloten. De inverter levert nu > 1600W, zoals het hoort. Alleen jammer dat die zonnige dagen nu net voorbij zijn :+
Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic