Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.980 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Martin7182 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:07:
Tegen algengroei helpen de clips wel, maar niet tegen vuil. Dat hoopt juist op rond de clips. Afwatering gaat prima maar hij trekt niet alle vuil ook mee.
Ik het het dan nog wel waard?
Ik weet niet hoeveel vuil dit dan is, klein beetje zand is natuurlijk prima maar als het een groot modderbende wordt dan is het natuurlijk een ander verhaal (al lijkt me dat niet).

Ik heb niet zo makkelijk toegang tot mijn dak, moet via de buur mijn dak op, dus ik beperk de keren dat ik mijn dak op moet liefst zoveel mogelijk.

Mijn panelen zijn April 2020 geplaatst en sindsdien heb ik eigenlijk geen onderhoud meer gedaan eraan.

Is het nodig om elke 2 jaar eens de panelen schoon te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

@genc007 ik postte eerder in dit topic dat die van ali en de NL webshop idd identiek zijn. Alleen ff goed kijken welke diktemaat je nodig hebt en of de rand van je panelen wel maar ongeveer 11mm breed is (dus in het vlak van de cellen), anders passen/werken ze niet.

Ik heb ze al even liggen en hier lijkt het aardig te werken tegen algengroei. Of het het echt onder de streep waard is, is de vraag, maar als je niet makkelijk bij je panelen kan komen is het wel handig. Met de huidige prijzen kan het sowieso al makkelijker uit hehe.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:55
Martin7182 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:01:
Of gewoon "even" een multimeter in een stopcontact bij de meterkast.

[...]

Verwacht je dat echt? Ik zit deze zonnige dagen al op maximaal (duur)vermogen. De enige reden dat de opwek zo'n 20% achterblijft t.o.v. juni is dat de dagen wat korter zijn. Er komen wel pieken boven de max., maar alleen kortstondig bij wisselende bewolking.
Misschien komt mijn aanname doordat ik nog geen data heb van voorgaande jaren april/mei, ben pas begonnen eind mei vorig jaar.
Het is niet onwaarschijnlijk, dat je op maximaal vermogen zit zegt niet zo veel, het "enige" wat telt qua verlies is de spanning zoals de omvormer deze meet en op basis waarvan hij besluit het geleverd vermogen (en daarmee de spanning ter plaatse van de omvormer) te verlagen (of zichzelf uit te schakelen).

Wat nog mee kan spelen is de bekabeling tussen de omvormer en de meterkast: als deze lang is of niet dik genoeg is (of andere "belemmeringen" zoals slechte contacten kent) dan zal de omvormer eerder aan die 253V komen terwijl die in de meterkast een paar Volt lager kan zijn. Maar goed dat is hier allemaal niets nieuws :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

timovd

Voorsprong door techniek

ben2513 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:34:
Ons rijtjeshuis is 5.1m breed. Dat is inclusief de helft van beide tussenmuren (30/2=15). Het huis links van ons is een verdieping lager, maar de gedeelte muur is gewoon doorgetrokken tot ons niveau. Nu vraag ik mij af of wij van die extra 15cm gebruik zouden kunnen maken? De eigenaar van dat huis is een woningbouwcorporatie.

Hier een foto: https://tweakers.net/i/XR...FN0rW4cT.png?f=user_large

Wat denken jullie? Eigenlijk is dus de laatste 15cm niet meer van ons, maar het dak van de buren zit dus lager.

Ik wil er graag vijf panelen van 996mm breedte op kwijt. 5100mm - (5*996mm) = 120mm voor ClickFit. Als wij daar nog die extra 15cm erbij nemen hebben wij zeker voldoende ruimte denk ik.. of zijn de 12cm al voldoende?
De eindkappen en de tussenklemmen nemen wel wat ruimte in beslag en je wil ik niet te dicht tegen de rand aanzitten wegens wind en geluid/fluiten. Die 15 centimeter afstand tot de rand zou ik dus zeker aanhouden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
reneeke1970 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:02:
[...]

Waarom zo moeilijk, steek multimeter in de 3 fasen, die is het laagst, je pakt schroevendraaier en klaar, binnen paar dagen weet je het resultaat, hoef je niks voor te loggen.
Werkt het nog niet pak je de derde fase, en daarna naar netbeheerder bellen met het hele blok.....
@reneeke1970 OK zoals je wilt, zet dan terwijl je die multimeter in de fasen steekt, even een waterkoker / (af)wasmachine of oven aan en kijk dan nog even naar je meting, dan begrijp je waarom ik monitoring voorstel i.p.v. één momentane meting (en omdat je dat als Tweaker ook moet willen :) ). Ik begrijp dat @assassin85 liever een elektricien laat komen dan dat hij zelf de schroevendraaier ter hand neemt, dat is zijn goed recht :)

Maar eind van het verhaal is dat @assassin85 weet wat de oorzaak van zijn opbrengst probleem is, en wellicht ook nog iets heeft opgestoken van de discussie, daarvoor hangen we hier toch allemaal te lurken? 8) (met dank aan @hesselbeertje waardoor ik in het vervolg zo'n mooie grafiek ga herkennen)
reneeke1970 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:41:
[...]

Even.....
Geef je hem dan even een apparaatje wat je aan het p1 kabeltje knoopt.
Daarvoor kan ik van harte de Homewizard P1 meter aanbevelen, liefst samen met de Homewizard kWh meter om de opbrengst van je zonnepanelen te monitoren. (de app geeft voor zover ik kan zien niet het voltage weer, maar die kun je wel uit het lokale interface van de meter peuteren)
BarryH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:36:
@assassin85 Eigenlijk moet je met een P1 kabeltje even je slimme meter uitlezen. Dan kan je ook het voltage per fase bij je slimme meter zien.
Als je voltage bij je omvormer hoger is dan bij je slimme meter is er een zwak punt in de verbinding van slimme meter naar omvormer (b.v. een dunne kabel of een slecht contact).
Dat kan nog wel eens tegenvallen: de "volt meters" in de omvormers (en wellicht ook in de kWh meters) zijn niet heel betrouwbaar: mijn omvormer meet (tijdens maximale productie) een spanning die 3 tot 5 Volt lager is dan de spanning van de kWh meter (zoals gerapporteerd via de P1 poort), dat geeft niet heel veel vertrouwen in de nauwkeurigheid van de metingen 8)7 Je noemde niet hoe je de spanning op beide punten zou meten, feitelijk klopt je laatste bewering dus :)

[ Voor 40% gewijzigd door Batilan op 09-03-2022 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:51
@Batilan
@assassin85
Als de omvormer "overdrijft" dan kan je hem of onder garantie laten vervangen

OF (ondeugend) zet je hem op de Belgische norm (die gaat terug regelen bij ca. 260 of 264volt :) ),
maar eerst maar even installateur en netbeheerder aan het werk zetten (als je slimme meter zegt dat het voltage te hoog is)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
BarryH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:45:
@Batilan Als de omvormer "overdrijft" dan kan je hem of onder garantie laten vervangen

OF (ondeugend) zet je hem op de Belgische norm (die gaat terug regelen bij ca. 260 of 264volt :) ),
maar eerst maar even installateur en netbeheerder aan het werk zetten (als je slimme meter zegt dat het voltage te hoog is)
Hij lijkt dus te "onderdrijven" (rapporteert minder dan wat de P1 meter "ziet"), ik heb daarmee wellicht al bijna hetzelfde effect als het instellen van de belgische norm (maar dan met zo'n 3 a 5Volt i.p.v. 7 resp. 11Volt, net even wat 'safer' :)). Overigens moet ik nog eens meten (met een gekalibreerde multimeter) welke meting nu het meest betrouwbaar is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
genc007 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Ik weet niet hoeveel vuil dit dan is, klein beetje zand is natuurlijk prima maar als het een groot modderbende wordt dan is het natuurlijk een ander verhaal (al lijkt me dat niet).
Dat denk ik toch wel. Ik heb de panelen bijna helemaal plat en gebruik de clips primair voor afwatering. Dan staat de kitrand tenminste niet continue nat. Het vuil dat nu ophoopt bij de clips had anders verspreid op de panelen gelegen. Twee weken geleden schoongemaakt tijdens een regenbui; ik kan er met een keukentrap makkelijk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Batilan schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Het is niet onwaarschijnlijk, dat je op maximaal vermogen zit zegt niet zo veel, het "enige" wat telt qua verlies is de spanning zoals de omvormer deze meet en op basis waarvan hij besluit het geleverd vermogen (en daarmee de spanning ter plaatse van de omvormer) te verlagen (of zichzelf uit te schakelen).

Wat nog mee kan spelen is de bekabeling tussen de omvormer en de meterkast: als deze lang is of niet dik genoeg is (of andere "belemmeringen" zoals slechte contacten kent) dan zal de omvormer eerder aan die 253V komen terwijl die in de meterkast een paar Volt lager kan zijn. Maar goed dat is hier allemaal niets nieuws :X
Ik doelde hier op je verwachting dat de overspanning later deze lente nog erger zou worden. De zon gaat harder schijnen maar de panelen worden ook heter en gaan slechter presteren. Ik zit nu iets boven de 2 kW als de zon op zijn hoogst is. Maar vorig jaar begin juni zat ik net zo hoog (zonder aftopping). Mijn spanningsverhoging is ook precies zoals in juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Martin7182 dat ligt aan je oriëntatie/helling. Mijn platte oost/west zit pas op 2/3e van hun zomerse piekvermogen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Martin7182 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:46:
[...]

Ik doelde hier op je verwachting dat de overspanning later deze lente nog erger zou worden. De zon gaat harder schijnen maar de panelen worden ook heter en gaan slechter presteren. Ik zit nu iets boven de 2 kW als de zon op zijn hoogst is. Maar vorig jaar begin juni zat ik net zo hoog (zonder aftopping). Mijn spanningsverhoging is ook precies zoals in juni.
Ah OK. Ik heb zelf ook een "plat dak" systeem op ca 20 graden (ik schat dat het systeem van @assassin85 nog net iets platter ligt), ik ben vorig jaar in mei begonnen met mijn systeempje en zag toen op heldere dagen een hoger vermogen en spanningsverhoging dan wat ik nu zie (de betere invalshoek telt dan toch blijkbaar net wat meer dan de temperatuur coëfficiënt, althans voor mijn panelen). Dus daar komt mijn verwachting vandaan, but I might be proven wrong :). Overigens is die spanningsverhoging natuurlijk ook afhankelijk van wat er op het net gebeurt naast de invoeding van de zonnepanelen, soms zie je daar bijzondere sprongen optreden die niet direct verklaarbaar zijn uit eigen (buurt) opwekking of verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

DRAFTER86 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:44:
Open vragen/twijfels:
- Ik kan weinig ervaringen vinden met de DS3, logisch, ze zijn net uit. Wel zie ik dat de API/logging nog niet optimaal is, hier kan ik mee leven. Hoe verhoudt APSystems zich tot Enphase en SolarEdge? Ik ken eigenlijk alleen string omvormers...
- Aangezien het dak geen panlatten oid heeft zit ik een beetje met werkbaarheid van het installeren (ik doe het liefst de shingles en panelen in 1x). Kun je op die Clickfit rails staan als ze er op liggen?
- Het doel is in eerste instantie zoveel mogelijk opwekken (de rest van ons dak is gedeeld, kan nog wel even duren voor daar panelen op komen), zie ik nog mogelijkheden qua panelen over het hoofd?
Waarom zou de logging met de DS3 niet goed werken? Ik heb er vandaag 8 binnen gekregen (DS3-L) en daar zit ook hetzelfde blad bij met instructies voor het opzetten van de monitoring met een ECU en EMA. Over een paar weken ga ik ze als het goed is installeren dus dan heb je een gebruikersreview van een DS3-L ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:18

dj_dysaster

Stoom \o/

In mijn huidige situatie heb ik een oost-west opstelling (8 panelen oost, 8 west) met 1 fase 3000 watt omvormer. De wens is om uit te bereiden op een ander dak (Zuid-oost) met nog eens 16 panelen, waarschijnlijk 370wp per paneel (een kleine 6kwp).

Aangezien de huisaansluiting 3x25a betreft ben ik benieuwd naar jullie advies mbt omvormers;
- de 6kwp set op 1 zware stringomvormer lijkt mij geen optie gezien selectiviteit (en regelgeving)
- een 3fase omvormer voor de 6kwp set lijkt mij ook niet wenselijk gezien er op een van de fases al een 3kwp set hangt
- twee kleinere (3kwp?) omvormers voor de set op zuid (en die set dus in tweeen knippen), op de beiden fasen die nog "vrij" zijn, klinkt gevoelsmatig als de beste optie.

Beide sets op 1 zware 3 fase omvormer gaat geen optie zijn aangezien de afstanden tussen de daken. Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:44
Termy schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:33:
[...]

Waarom zou de logging met de DS3 niet goed werken? Ik heb er vandaag 8 binnen gekregen (DS3-L) en daar zit ook hetzelfde blad bij met instructies voor het opzetten van de monitoring met een ECU en EMA. Over een paar weken ga ik ze als het goed is installeren dus dan heb je een gebruikersreview van een DS3-L ;).
Ben benieuwd naar je ervaringen!
N.a.v dit topic heb ik het idee dat het vrij lastig is om de data stabiel en met wat hogere poll frequentie uit de ECU te krijgen. Hoeft geen probleem te zijn (als je de APSystems app gebruikt), maar ik ben wel gehecht aan al mijn custom dashboards etc. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
DRAFTER86 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:35:
[...]

N.a.v dit topic heb ik het idee dat het vrij lastig is om de data stabiel en met wat hogere poll frequentie uit de ECU te krijgen. Hoeft geen probleem te zijn (als je de APSystems app gebruikt), maar ik ben wel gehecht aan al mijn custom dashboards etc. ;)
Ik verwacht inderdaad dat een hogere frequentie met de ECU lastig wordt omdat de firmware dat meen ik niet ondersteund. Ik gebruik zelf een "hack oplossing" met een CC2531 Zigbee dongle zoals hier genoemd., daarmee lees ik de YC600 iedere 10 seconden uit. Het kan dus wel, maar je moet wel zelf wat uitzoek werk doen (er zijn mogelijkheden voor onder Windows, Linux en op basis van microcontrollers). Zeer geschikt om je custom dashboards te vullen :)

Op github is een oplossing te vinden welke draait op een ESP8266 (Wemos D1 mini).

Nog een voorbehoud: ik weet niet of deze oplossing ook de DS3 ondersteund omdat APS aangeeft dat de beveiliging verbeterd is.

[ Voor 13% gewijzigd door Batilan op 10-03-2022 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Termy schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:02:
@Martin7182 dat ligt aan je oriëntatie/helling. Mijn platte oost/west zit pas op 2/3e van hun zomerse piekvermogen.
Bedankt, ook @Batilan voor de aanvulling. Volgens mij ligt de set van @assassin85 ook op het zuiden, maar wel heel vlak. Dat zal een paar maanden later idd. harder willen draaien.

Wel een vervelend probleem. Misschien heel eenvoudig op te lossen. Anders zou je de schade misschien kunnen beperken door bepaalde verbruikers tijdens de middag aan te zetten; wasmachine/droger,
vaatwasser, boiler/anti-legionella run, elektrische auto opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Martin7182 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:01:
Of gewoon "even" een multimeter in een stopcontact bij de meterkast.

[...]

Verwacht je dat echt? Ik zit deze zonnige dagen al op maximaal (duur)vermogen. De enige reden dat de opwek zo'n 20% achterblijft t.o.v. juni is dat de dagen wat korter zijn. Er komen wel pieken boven de max., maar alleen kortstondig bij wisselende bewolking.
Misschien komt mijn aanname doordat ik nog geen data heb van voorgaande jaren april/mei, ben pas begonnen eind mei vorig jaar.
Ik zit nu, op de beste dagen net iets boven de 50% van wat ik vorig jaar haalde in juni, kwa opwek/energie, maar ook kwa vermogen. Dus ik verwacht inderdaad nog een stuk meer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
dj_dysaster schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:23:
In mijn huidige situatie heb ik een oost-west opstelling (8 panelen oost, 8 west) met 1 fase 3000 watt omvormer. De wens is om uit te bereiden op een ander dak (Zuid-oost) met nog eens 16 panelen, waarschijnlijk 370wp per paneel (een kleine 6kwp).

Aangezien de huisaansluiting 3x25a betreft ben ik benieuwd naar jullie advies mbt omvormers;
- de 6kwp set op 1 zware stringomvormer lijkt mij geen optie gezien selectiviteit (en regelgeving)
- een 3fase omvormer voor de 6kwp set lijkt mij ook niet wenselijk gezien er op een van de fases al een 3kwp set hangt
- twee kleinere (3kwp?) omvormers voor de set op zuid (en die set dus in tweeen knippen), op de beiden fasen die nog "vrij" zijn, klinkt gevoelsmatig als de beste optie.

Beide sets op 1 zware 3 fase omvormer gaat geen optie zijn aangezien de afstanden tussen de daken. Wat is jullie advies?
1 keer een zware omvormer op een vrije fase (maar niet zo zwaar) bv 5KW? Dan top je wel wat af maar je dak op ZO zal denk ik sowieso niet de 100% uit je panelen halen. Dat kon wel eens een stuk voordeliger zijn als 2 3KW omvormers, dusdanig dat je het verschil nooit goedmaakt met de aftopping.

Waarom is overigens alles op 1 omvormer geen optie? Je zegt de daken liggen te ver uit elkaar maar uiteindelijk komt het ook op 1 meter uit. Kabelverlies aan de DC kant is over het algemeen minder als aan AC kant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

DRAFTER86 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:35:
[...]

Ik gebruik ze sinds twee weken, 5x de DS3-L, en die bevallen me prima.

Ik heb geen uitgebreide externe logging (ben niet dat type tweaker), maar de installatie ging heel soepel en het werkt sindsdien probleemloos en perfect stabiel. Ik ben bovendien erg blij met de keuze, want had me vooraf onvoldoende gerealiseerd hoeveel voor de panelen complexe kleine schaduwmomentjes er voorbij komen in mijn specifieke situatie. Ik ga het verschil tussen string en micro verwacht ik meer dan prima terugverdienen. De opbrengst is dus ook wel een fractie lager dan in dit weer gehoopt, maar ik moet nog een duidelijk beeld gaan krijgen van de opbrengst naarmate ze langer liggen.

Komend weekend komen er nog 16 panelen, 8x DS3-L bij. Ik ben benieuwd naar hoe gemakkelijk de montage van de panelen op de schuine, hoge dakvlakken me afgaat. Daarvan gaat een deel oost-west (6 panelen) die wel vrijwel perfect zon hebben de gehele dag, en deel zuid dakkapel (2 panelen) die ook goed liggen, en 8 panelen op een schuin dak oostnoordoost. Met name die laatste zullen wel vroeg op de dag pieken en vrij snel in de schaduw komen. Ben benieuwd wat van die panelen de terugverdientijd zal blijken te zijn in de praktijk, al maak ik me er ook niet echt druk om een jaartje korter of langer.

Het geheel zal dan aardig over de dag gespreid worden, ben wel benieuwd hoe het verloop er uit gaat zien. Het is nu een mooie parabool die piekt rond 12.45 op met deze omstandigheden 2200w. Als ik de vorm gezien heb en de grote panelen liggen, ga ik nog even met een kritisch oog rond om de laatste kiertjes en gaatjes op de dakvlakken (daar waar dat visueel niet té storend is) vullen met de grootst mogelijke panelen die in de resterende ruimtes passen. Denk er dan nog zo'n 3 tot 5 kleinere oudere panelen bij te kunnen frotten (en dus, zo'n 450-750wp erbij te kunnen leggen)

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003

dj_dysaster

Stoom \o/

exroosje schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:46:
[...]

1 keer een zware omvormer op een vrije fase (maar niet zo zwaar) bv 5KW? Dan top je wel wat af maar je dak op ZO zal denk ik sowieso niet de 100% uit je panelen halen. Dat kon wel eens een stuk voordeliger zijn als 2 3KW omvormers, dusdanig dat je het verschil nooit goedmaakt met de aftopping.
Ik heb even voor wat referentie gekeken naar een 5kW Goodwe. Die heeft een maximale uitgangsstroom van 22.8A. Als ik daar 6kWp aan panelen aanhang (dat mag de omvormer hebben, dus geen probleem daar), neem ik aan dat die uitgangsstroom toch wel gehaald gaat worden voor langere tijd. Afzekeren met 20A wil dan al niet meer. Aangezien de hoofdzekering 25A is, zou ik eigenlijk met 16A af moeten zekeren wil de selectiviteit nog kloppen (tot zover mijn kennis reikt).
exroosje schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:46:

Waarom is overigens alles op 1 omvormer geen optie? Je zegt de daken liggen te ver uit elkaar maar uiteindelijk komt het ook op 1 meter uit. Kabelverlies aan de DC kant is over het algemeen minder als aan AC kant.
Het zijn aparte gebouwen welke een stuk uit elkaar liggen. Natuurlijk zou ik DC kabels kunnen leggen om alles op een 3 fase omvormer aan te sluiten, maar dat betekend wel een heel eind graven, bestrating, gras. Als niet niet persee hoeft voorkom ik dat liever. 3f AC ligt er allemaal al netjes.

Het prijsverschil tussen 1x 5kW of 2x 2.5kW omvormer is ongeveer 100 euro, dat maakt dus weinig op de totale uitgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik zit te twijfelen qua omvormerkeuze en zou graag jullie input willen.

Ik ga nu 4000Wp op oost leggen. Mogelijk komt er een uitbreiding van 4000Wp op west. Deze is echter afhankelijk van de discussie die nog gevoerd wordt of we ze in het straatbeeld willen hebben (in mijn geval de HAF 8)) en of we de stroom nodig hebben.

Nu heb ik een aantal scenario's in sunny design gezet:

OmvormerVerwachte opbrengst enkel oost (kWh)Verwachte oost én west (kWh)Kosten omvormer (€)
1x SB3.031075771879
2x SB3.0nvt61731758
1x SB4.031176166969
2x SB4.0nvt61991938

Zolang ik enkel oost heb maakt het niet uit of ik een SB3.0 of SB4.0 pak. Verschil in kosten is 75 euro, maar dat duurt wel even voordat ik dat terugverdien. Kijken we echter naar het scenario waarbij er ook nog 10 panelen op west komen te liggen, dan lijkt een enkele SB3.0 niet verstandig. Volgens mij zou ik dan het beste nu een enkele SB4.0 kunnen pakken: één omvormer is goedkoper dan twee. Maar heeft iemand een idee hoe dit zit qua prestatie bij juist minder licht in de periode dat ik slechts één string van 10 panelen heb gekoppeld? Ik begreep dat hij later zal aanspringen, maar is dit noemenswaardig?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:39

Japie.G

Colour Classic

DualDevil schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:23:
[...]

Ik gebruik ze sinds twee weken, 5x de DS3-L, en die bevallen me prima.

Ik heb geen uitgebreide externe logging (ben niet dat type tweaker), maar de installatie ging heel soepel en het werkt sindsdien probleemloos en perfect stabiel. Ik ben bovendien erg blij met de keuze, want had me vooraf onvoldoende gerealiseerd hoeveel voor de panelen complexe kleine schaduwmomentjes er voorbij komen in mijn specifieke situatie. Ik ga het verschil tussen string en micro verwacht ik meer dan prima terugverdienen. De opbrengst is dus ook wel een fractie lager dan in dit weer gehoopt, maar ik moet nog een duidelijk beeld gaan krijgen van de opbrengst naarmate ze langer liggen.

Komend weekend komen er nog 16 panelen, 8x DS3-L bij. Ik ben benieuwd naar hoe gemakkelijk de montage van de panelen op de schuine, hoge dakvlakken me afgaat. Daarvan gaat een deel oost-west (6 panelen) die wel vrijwel perfect zon hebben de gehele dag, en deel zuid dakkapel (2 panelen) die ook goed liggen, en 8 panelen op een schuin dak oostnoordoost. Met name die laatste zullen wel vroeg op de dag pieken en vrij snel in de schaduw komen. Ben benieuwd wat van die panelen de terugverdientijd zal blijken te zijn in de praktijk, al maak ik me er ook niet echt druk om een jaartje korter of langer.

Het geheel zal dan aardig over de dag gespreid worden, ben wel benieuwd hoe het verloop er uit gaat zien. Het is nu een mooie parabool die piekt rond 12.45 op met deze omstandigheden 2200w. Als ik de vorm gezien heb en de grote panelen liggen, ga ik nog even met een kritisch oog rond om de laatste kiertjes en gaatjes op de dakvlakken (daar waar dat visueel niet té storend is) vullen met de grootst mogelijke panelen die in de resterende ruimtes passen. Denk er dan nog zo'n 3 tot 5 kleinere oudere panelen bij te kunnen frotten (en dus, zo'n 450-750wp erbij te kunnen leggen)
Heb je alleen aan een ds3l genoeg? Of moet er ook verplicht een communicatieunit bij nog? Ik zoek een goedkope oplossing voor 2 los liggende panelen..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Japie.G schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:07:
[...]

Heb je alleen aan een ds3l genoeg? Of moet er ook verplicht een communicatieunit bij nog? Ik zoek een goedkope oplossing voor 2 los liggende panelen..
Alleen de omvormer is genoeg, die gaat terugleveren zo gauw als hij spanning van het net krijgt én spanning van de panelen opmerkt. Als ik mijn ECU uitzet of verplaats gaat de teruglevering immers vrolijk verder. Of je dan ook voor langere termijn "goed zit" zonder die ECU-R unit (de "ontvanger") durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar, die kost iets van 100 euro toch...Ik zou zeggen leg het neer en kijk het aan. Als er ooit problemen komen zijn die voor 100 euro alsnog opgelost.

Edit; Bijna 200 euro zie ik, maakt het verschil wat groter, maar volgens mij heb je bij 2 los liggende panelen ook niet zo veel alternatieven dus de afweging blijft denk ik hetzelfde.

[ Voor 10% gewijzigd door DualDevil op 10-03-2022 14:16 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:23

de Peer

under peer review

leejoow schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:06:

Ik ga nu 4000Wp op oost leggen. Mogelijk komt er een uitbreiding van 4000Wp op west. Deze is echter afhankelijk van de discussie die nog gevoerd wordt of we ze in het straatbeeld willen hebben (in mijn geval de HAF 8)) en of we de stroom nodig hebben.

OmvormerVerwachte opbrengst enkel oost (kWh)Verwachte oost én west (kWh)Kosten omvormer (€)
1x SB3.031075771879
2x SB3.0nvt61731758
1x SB4.031176166969
2x SB4.0nvt61991938

Zolang ik enkel oost heb maakt het niet uit of ik een SB3.0 of SB4.0 pak. Verschil in kosten is 75 euro, maar dat duurt wel even voordat ik dat terugverdien. Kijken we echter naar het scenario waarbij er ook nog 10 panelen op west komen te liggen, dan lijkt een enkele SB3.0 niet verstandig. Volgens mij zou ik dan het beste nu een enkele SB4.0 kunnen pakken: één omvormer is goedkoper dan twee. Maar heeft iemand een idee hoe dit zit qua prestatie bij juist minder licht in de periode dat ik slechts één string van 10 panelen heb gekoppeld? Ik begreep dat hij later zal aanspringen, maar is dit noemenswaardig?
Wat is HAF? (ik ken alleen WAF)

En het gaat er niet zozeer om of je de stroom 'nodig' hebt. Je krijgt meer dan 50 ct per kWh terug momenteel, dus je terugverdientijd is kort. 2022 is hét jaar voor zonnepanelen die je snel terug wilt verdienen. Als je legt, doe het dan zo snel mogelijk en sowieso dit jaar. in 1 x.

Ik heb zelf overigens 7600 Wp op één 3 kW omvormer aangesloten. 2 x 10 panelen parallel. Oost en West, 45 graden dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

de Peer schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Wat is HAF? (ik ken alleen WAF)

En het gaat er niet zozeer om of je de stroom 'nodig' hebt. Je krijgt meer dan 50 ct per kWh terug momenteel, dus je terugverdientijd is kort. 2022 is hét jaar voor zonnepanelen die je snel terug wilt verdienen.

Ik heb zelf overigens 7600 Wp op één 3 kW omvormer aangesloten. 2 x 10 panelen parallel. Oost en West, 45 graden dak.
Husband Acceptance Factor ;)
Hoe doen de panelen het bij jou op die ene omvormer?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

leejoow schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:38:
[...]

Husband Acceptance Factor ;)
Hoe doen de panelen het bij jou op die ene omvormer?
Is nog te vroeg om iets over te zeggen, heb het pas nét erop gelegd en heb dus de zomer nog niet meegemaakt.

Maar mijn boodschap is dat je sowieso maximaal moet leggen, juist nu met de teruglevertarieven. Stap wel direct over naar Eneco/Engie om een goed teruglevertarief te krijgen.

Het grote terugleververgoeding topic

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 10-03-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

leejoow schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:06:

1x SB3.031075771879
2x SB3.0nvt61731758
1x SB4.031176166969
2x SB4.0nvt61991938

Die enkele 4.0 ziet er prima uit ja. Misschien kan je ook naar een 3.68 kijken? Dan past het ook op 1 fase als je 3x25A hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
dj_dysaster schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:39:
[...]

Ik heb even voor wat referentie gekeken naar een 5kW Goodwe. Die heeft een maximale uitgangsstroom van 22.8A. Als ik daar 6kWp aan panelen aanhang (dat mag de omvormer hebben, dus geen probleem daar), neem ik aan dat die uitgangsstroom toch wel gehaald gaat worden voor langere tijd. Afzekeren met 20A wil dan al niet meer. Aangezien de hoofdzekering 25A is, zou ik eigenlijk met 16A af moeten zekeren wil de selectiviteit nog kloppen (tot zover mijn kennis reikt).

[...]
Ik denk dat de 22.8A wat ruim gerekend is (dat is bij 220V) , 5000W /240V = 20.8A . Maar inderdaad zul je dat regelmatig wel halen gezien de 6000WP paneelvermogen. Waarbij een 20A zekering heel lang 20.8 A door zal laten.... Selectiviteit is inderdaad niet optimaal, maar je zult niet de eerste zijn met een 20 A automaat en een 25A hoofdzekering. Daar is hier al heel wat over afgediscussieerd hoe hard die eis nou is.

Je zou inderdaad in deze situatie met een 5KW omvormer zeker op de randen van wat kan zitten. Je kunt een Goodwe ook altijd nog een beetje beperken door een max percentage te zetten (bv 98%). Dat was ik van plan met mijn 4200 omvormer op een 16A zekering (maar tot dusver is dit niet nodig geweest, al kom ik regelmatig boven de 17A)

Je vergelijkt het nu met 2x2.5KW omvormers, maar 2x3KW zal weer een stukje duurder zijn....
Die enkele 4.0 ziet er prima uit ja. Misschien kan je ook naar een 3.68 kijken? Dan past het ook op 1 fase als je 3x25A hebt.
MEt dzelfde redenatie, een 4KW omvormer kan net op een 16A zekering

[ Voor 6% gewijzigd door exroosje op 10-03-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Het is niet echt op zich wel een 'specifieke situatie', dus maar vrij klein en ook niet echt een eigen topic waard. Alleen even checken of jullie dit ook een goed idee vinden.

Ik heb een afdak waar nog drie extra panelen (met Enphase micro's) op kunnen. Just for fun en wat extra opbrengst. Hellingshoek is 5 graden richting ZZW.

En ik heb nog een voorraadje loodzware betontegels (60x60x5cm).

Mijn idee is: tegels op het dak (met rubbers eronder) en de panelen met FlatFix eind/middenklemmen hier direct aan vast schroeven, met pluggen in het beton, of met M6 draadeind door het beton heen. Dus zonder rails of iets anders. Voor de IQ7 omvormers verzin ik wel een bevestigingsmethode.

Het lijkt mij stevig genoeg, met tientallen kilo's ballast per bijna vlak liggend paneel. En met tegels grotendeels onder de panelen is het ook optisch geen enorm issue.

Andere systemen drijven de prijs en TVT op (ondanks mooiere hellingshoek) en die tegels staan me in de weg, dus dit lijkt me een win-win situatie.

Gewoon doen, of zie ik iets praktisch over het hoofd? ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe is dit niet een "specifieke situatie" vraag ik me af :P. Dit is toch een hele specifieke vraag die alleen van toepassing is op jouw situatie?

Niet dat ik het niet begrijp verder, dit topic heeft ongeveer de functie van een forum maar dan zonder het overzicht :P.

[ Voor 29% gewijzigd door JvS op 10-03-2022 15:48 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
JvS schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:47:
Hoe is dit niet een "specifieke situatie" vraag ik me af :P. Dit is toch een hele specifieke vraag die alleen van toepassing is op jouw situatie?

Niet dat ik het niet begrijp verder, dit topic heeft ongeveer de functie van een forum maar dan zonder het overzicht :P.
Dat dus. Het leek me wat zinloos om een nieuw topic te starten (dat vervolgens niet meteen op de radar verschijnt van de mensen in dit topic) waarbij één of twee antwoorden al voldoende zijn om te zeggen 'joe, dankjewel!'.

Maar ik zet het met alle plezier in een los topic, hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dreamscape schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Dat dus. Het leek me wat zinloos om een nieuw topic te starten (dat vervolgens niet meteen op de radar verschijnt van de mensen in dit topic) waarbij één of twee antwoorden al voldoende zijn om te zeggen 'joe, dankjewel!'.

Maar ik zet het met alle plezier in een los topic, hoor. :)
Je maakt je druk om de kosten maar wel enphase haha, goed plan verder, gewoon doen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

dreamscape schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:32:
Het is niet echt op zich wel een 'specifieke situatie', dus maar vrij klein en ook niet echt een eigen topic waard. Alleen even checken of jullie dit ook een goed idee vinden.

Ik heb een afdak waar nog drie extra panelen (met Enphase micro's) op kunnen. Just for fun en wat extra opbrengst. Hellingshoek is 5 graden richting ZZW.

En ik heb nog een voorraadje loodzware betontegels (60x60x5cm).

Mijn idee is: tegels op het dak (met rubbers eronder) en de panelen met FlatFix eind/middenklemmen hier direct aan vast schroeven, met pluggen in het beton, of met M6 draadeind door het beton heen. Dus zonder rails of iets anders. Voor de IQ7 omvormers verzin ik wel een bevestigingsmethode.

Het lijkt mij stevig genoeg, met tientallen kilo's ballast per bijna vlak liggend paneel. En met tegels grotendeels onder de panelen is het ook optisch geen enorm issue.

Andere systemen drijven de prijs en TVT op (ondanks mooiere hellingshoek) en die tegels staan me in de weg, dus dit lijkt me een win-win situatie.

Gewoon doen, of zie ik iets praktisch over het hoofd? ;)
Volgens mij zie je niets over het hoofd, al gaat het hier natuurlijk om de kwaliteit van jouw montage en verankering. Bij twijfel kan je altijd wat beton/tegel of een metaal/alu profiel of strip gebruiken om de individuele 60x60's onderling te verbinden en zo één stevig vlak te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

hehe ok. Ik houd zelf altijd van losse topics voor losse onderwerpen :P. Maar als het laag en luw is, kan het zeker. Het is wel een beetje houwtje touwtje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
reneeke1970 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:15:
[...]

Je maakt je druk om de kosten maar wel enphase haha, goed plan verder, gewoon doen.
Er liggen al 14 panelen met Enphase spul op het huis, met een Envoy in de meterkast, dus dan lijkt het me gerechtvaardigd om er nog even drie IQ's naast te prikken...

(sorry, had ik wellicht eerder moeten aangeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dreamscape schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:23:
[...]

Er liggen al 14 panelen met Enphase spul op het huis, met een Envoy in de meterkast, dus dan lijkt het me gerechtvaardigd om er nog even drie IQ's naast te prikken...

(sorry, had ik wellicht eerder moeten aangeven)
Leuk voor de logging dan inderdaad, maar blijft toch 100 euro teveel...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41
Ik heb een hele generieke vraag waar iemand van jullie wellicht een antwoord op heeft. Op dit moment is de netspanning bij mijn woning in de nacht ca 5v te hoog. Wat kan ik qua vermogen meer verwachten wanneer deze netspanning met bijvoorbeeld 5v naar beneden wordt gezet door de netbeheerder.

Hebben we het dan over een significant verschil, of is dat verwaarloosbaar. Als voorbeeld:

Netspanning slimme meter: 250v
Vac omvormer zolder: 253v
Vermogen omvormer: 3000w (5400 wp) dan kakt deze in ivm de hoge netspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat suggereer je dan? APS is cheaper, maar heeft geen exemplaar voor 1 of 3 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvS schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:45:
Wat suggereer je dan? APS is cheaper, maar heeft geen exemplaar voor 1 of 3 panelen.
Jawel, de yc1000. Maar die vind je niet goedkoop. Twee keer yc500/600 is goedkoper.
Kunt ook gewoon een 1 of 1.5 kW omvormer kopen, gebruikt...
Hangt beetje van je keuze panelen af

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een vraag aan de experts (Het is een meer academische vraag - het opbrengstverlies bij mij is zo of zo marginaal).
Verschil bij schaduw tussen Hyundai HiE S400 VG shingled en bijvoorbeeld JAM54S31 400/MR (half-cell)
bij een schaduwval en ~traject zoals hieronder geschetst):

Er komen 5 panelen in portrait boven het dakraam, 2 in landscape naast het dakraam
en de 5 "schaduw" panelen in portrait onder het dakraam, de onderkant van de panelen komt op ca. 1,5 dakpanhoogte van de onderkant te liggen.
De afvoerpijp van de cv van tegenover is gelukkig sinds twee jaar een stuk korter (zie de trajectlijn)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7UChx_AnfTrL0A8f0X80dg1ytM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpLh0Noi3GVsaqaiIKfXeU4I.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is het dak voordat mijn huidige installatie in 2015 werd geplaatst.
Schaduw is tussen half november en half februari

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:55
BarryH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:45:
@Batilan
@assassin85
Is dat wel veilig dan?

Heb vandaag gesproken met Liander de netbeheerder, die gaven aan t te willen afwachten of ze van meerdere buren een dergelijk verzoek krijgen alvorens ze actie ondernemen. Ik heb al een paar buren benaderd en die keken me aan alsof ze water zagen branden toen ik de situatie probeerde uit te leggen. Ze houden ook uberhaupt de opbrengst van hun zonnepanelen niet bij helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dunklefaser schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:06:
Een vraag aan de experts (Het is een meer academische vraag - het opbrengstverlies is zo of zo marginaal)
Verschil bij schaduw tussen Hyundai HiE S400 VG shingled en bijvoorbeeld JAM54S31 400/MR (half-cell)
bij een schaduwval en ~traject zoals hieronder geschetst):
ff los van het feit dat schaduw in nov-feb voor 2 uurtjes niet echt veel impact heeft, waarom verwacht je verschil tussen die twee panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

JvS schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:31:
[...]

ff los van het feit dat schaduw in nov-feb voor 2 uurtjes niet echt veel impact heeft, waarom verwacht je verschil tussen die twee panelen?
Het een is een shingled en het andere een gewone half-cell, beide zijn bij schaduw voor portrait beter geschikt dan de normale panelen (trefwoord: diodes), maar er is waarschijnlijk een performanceverschil bij gedeeltelijke schaduw over de korte kant.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Tribunus dat is afhankelijk van je netimpedantie (~kabelweerstand naar de trafo).
Je kan op een stabiel moment een bekende belasting (waterkoker, broodrooster) aanzetten en kijken hoeveel de spanning op een stopcontact op dezelfde groep daalt. Zoveel stijgt de spanning ook ongeveer bij het invoeden van dat vermogen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Tribunus schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:45:
Ik heb een hele generieke vraag waar iemand van jullie wellicht een antwoord op heeft. Op dit moment is de netspanning bij mijn woning in de nacht ca 5v te hoog. Wat kan ik qua vermogen meer verwachten wanneer deze netspanning met bijvoorbeeld 5v naar beneden wordt gezet door de netbeheerder.

Hebben we het dan over een significant verschil, of is dat verwaarloosbaar. Als voorbeeld:

Netspanning slimme meter: 250v
Vac omvormer zolder: 253v
Vermogen omvormer: 3000w (5400 wp) dan kakt deze in ivm de hoge netspanning
De netbeheerder zet deze wel meer dan 5V lager hoor (als ze het aanpassen). Doen ze dan niet alleen bij jouw maar voor een groter gebied.
Bij mij is deze wel 15V gedaald na zo'n actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
genc007 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:30:
Bij mij is het vuil ook weg. Ik had altijd een soort zand laagje in de rand liggen. Dat is nu weg.
Ik heb ze op 10 graden liggen ongeveer.
En bij aliexpress (let op de maat) zijn ze niet zo duur. En identiek aan die van solarbouwmarkt (ik heb ze vergeleken).
Ik heb ze uiteindelijk met een 3D printer nagemaakt aangezien ik een afwijkende maat had.

[ Voor 18% gewijzigd door jobr op 10-03-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik heb een Goodwe 3000NS en een Goodwe 3000XS omvormer. Op beide omvormers heb ik 10 panelen aangesloten. Dat is wat weinig natuurlijk en dat merk ik nu doordat ze 's ochtends en 's avonds niet genoeg leveren om de omvormer te laten produceren. gevolg is veel geklik van de relais, zeker 45 min lang. Een bekend euvel zie ik als ik er naar google. Goodwe geeft aan dat het niet uit maakt want ze garanderen dat je toch gewoon de 10 jaar levensduur zult halen.

De rest van de dag doen ze het perfect overigens. Persoonlijk heb ik geen last van het geluid (want in garage) maar ik zou het toch liever verminderen als dat kan, want echt goed voor de relais kan het nooit zijn.

Ik dacht aan:

1. Start tijd omvormer wijzigen. Dit kan ik doen in de settings. Maar dat verhelpt alleen het probleem in de ochtend, en bovendien kan ik natuurlijk geen tijd instellen die het hele jaar gunstig is, dus dan moet ik die elke maand aanpassen.
2. Een smart switch gebruiken die de fase naar de meterkast kan onderbreken. Technisch gezien is dit mogelijk en kan ik hem koppelen aan de zonsondergang/opkomst tijden. Ideaal dus. Echter de meeste smart switches zijn weer niet zo geschikt om urenlang 3000W over te sturen.
3. De DC-switch automatisch aan/uitschakelen via domotica. Beetje over-engineering, maar ik kan dit wel in elkaar knutselen met een klein motortje.
4. In de SEMS app zie ik allemaal instelmogelijkheden bij de remote configuration. Zaken als 'herverbindingstijd'. Die zou ik graag willen wijzigen maar dit lukt niet, alles blijft op 0 staan. Is iemand dit wel eens gelukt om te wijzigen. Is er een andere manier om parameters te wijzigen?
Als ik bijvoorbeeld de tijd kan instellen tussen de opstartpogingen in de ochtend en ik zet die op 20 minuten dan zou dat ook mijn probleem oplossen.
5. Gewoon zo laten, en het geklik accepteren. Goodwe claimt dat je gewoon 10jr levensduur zult halen.

Meer panelen plaatsen is uiteraard geen optie, ik wil de huidige situatie behouden. Ik heb al 57 panelen op het dak :P
Ik heb de firmware al laten updaten naar de nieuwste versie, dus dat verhelpt het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

JvS schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:45:
QS1 en de 4e tracker afdoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

@de Peer

kan je echt niet nog meer instellen? anders zou ik optie 6 overwegen

6. koop een sma. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:27
@de Peer onder de xs zit naast de voeding stekker nog een stekker, daar in zit een draadlusje. Als ik deze onderbreek stopt de omvormer misschien kan je dat gebruiken als start vertraging😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assassin85 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:24:
[...]

Is dat wel veilig dan?

Heb vandaag gesproken met Liander de netbeheerder, die gaven aan t te willen afwachten of ze van meerdere buren een dergelijk verzoek krijgen alvorens ze actie ondernemen. Ik heb al een paar buren benaderd en die keken me aan alsof ze water zagen branden toen ik de situatie probeerde uit te leggen. Ze houden ook uberhaupt de opbrengst van hun zonnepanelen niet bij helaas
Nee dat is zeer onveilig, in België verkopen ze speciale TV Enzo die tegen 260 volt kunnen, dat moet je hier in nl niet doen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
@de Peer Dat was bij mij de reden dat ik de NS (de variant uit 2017, niet de nieuwere variant) vervangen heb door een XS. Ik heb hem op zolder (open trap) hangen en werd stapelgek van dat ge-klikklak met de ochtend-/avondschemering. Ik werd er in de zomer zelfs wakker van om 5:30 ofzo. De XS en de nieuwere (D)-NS modellen zijn veel minder zenuwachtig en heb ik geen last van. Die klikt 1-2x ofzo en gaat aan de slag.

De XS kun je lokaal uitlezen en ook een commando sturen dat hij in de 'waiting' stand gaat. Zoek in GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi) maar eens naar de berichten van @Verwijderd Mijn oude NS kon ik uitlezen via RS485 maar commando's erheen sturen nooit mee bezig gehouden. De nieuwe (D)-NS zal gelijk zijn aan de XS qua uitlezen/aansturen verwacht ik.

Kun je de opbrengst ook gelijk mooi lokaal eruit trekken en naar PVOutput ofzo sturen, want die SEMS Portal is volgens mij ook één en al droevenis, ik lees geregeld berichten hier dat hij eruit ligt of vage storingen (tijdzone die niet klopt e.d.). Lokaal uitlezen ftw :Y

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Sethro schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:37:
Heb een parallellogram vorm dak van 3.7m breed en 4,7m hoog. Door deze vorm blijft er ca 2.5m werkbare ruimte in de breedte over (bij panelen van ca 1m breed in landscape)

En bij een breedte van ca 1m kunnen er dan 4 panelen schuin boven elkaar in landscape worden gemonteerd.

Ligging op ZO op 45g dak.

Om er zoveel als mogelijk uit te halen dacht ik aan de volgende setup:
- 4x JA Solar JAM72S 545WP (€1080)
- 2x APSystems Micro Omvormer DS3 (€380)
- 4x Clickfit Evo Pannendak Landscape 1 rij van 1 paneel horizontale rails (€360)
- Kabels en andere aansluitmaterialen. (€100)

Totaal €1920 excl montage. Oftewel €0.88/Wp

Wat zouden jullie doen?
Heb je al een idee waar je die JA Solars vandaan gaat halen? Enige optie die ik kan vinden is afhalen in Hengelo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

@wizzopa goh Dat is ook een interessante optie. Hoe ben je daar achter gekomen?

@ThinkPad top, dat moet lukken.

Ik zal binnenkort eens gaan knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:27
de Peer schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:40:
@wizzopa goh Dat is ook een interessante optie. Hoe ben je daar achter gekomen?

@ThinkPad top, dat moet lukken.

Ik zal binnenkort eens gaan knutselen.
Lezen 😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

wizzopa schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:08:
@de Peer onder de xs zit naast de voeding stekker nog een stekker, daar in zit een draadlusje. Als ik deze onderbreek stopt de omvormer misschien kan je dat gebruiken als start vertraging😉
Ik heb me intussen wat ingelezen en dit moet gaan lukken. Ik kan zelfs de 3000ns en de 3000xs tegelijk uitzetten/uithouden door de remote shutdown pinnen van de 2 omvormers onderling te verbinden. https://community.goodwe....-Remote-Shutdown-Solution

Perfect. Nu nog even een sonoff met potentiaalvrij relais contact regelen/maken en mijn probleem is opgelost.

Ik denk dat meer mensen hier bij gebaat zijn want het is een vaker gehoorde irritatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
DRAFTER86 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:44:
...
- Aangezien het dak geen panlatten oid heeft zit ik een beetje met werkbaarheid van het installeren (ik doe het liefst de shingles en panelen in 1x). Kun je op die Clickfit rails staan als ze er op liggen?
...
Iemand hier nog een idee over? Het lijkt mij dat die panelen op al snel richting de 200kg dus dat het wel moet kunnen...
Kan ook nergens de afmetingen/dikte van die lei haken van Clickfit vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:17
dunklefaser schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:43:
[...]

Het een is een shingled en het andere een gewone half-cell, beide zijn bij schaduw voor portrait beter geschikt dan de normale panelen (trefwoord: diodes), maar er is waarschijnlijk een performanceverschil bij gedeeltelijke schaduw over de korte kant.
De 'korte zijde' powerpoints van half-cell en parallel shingled zijn in residentiële situaties bijna nooit in te zetten indien je een stringomvormer gebruikt.

Ook hier niet dus.

Schaduw over 1,2 of 3 strips van de Hyundai verlagen gewoon de stroom, wat de overige panelen zou beperken. Ofwel ze worden per half paneel in bypass gedwongen (2 diodes, elk over 5/6 strips: 2x5 of 6 substring parallel, met de strings 90 graden gedraaid ten opzichte van een traditioneel paneel).
Half cell is een 3x2 substring parallel geschakeld paneel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
DRAFTER86 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:38:
[...]

Heb je al een idee waar je die JA Solars vandaan gaat halen? Enige optie die ik kan vinden is afhalen in Hengelo...
Dat dus, er zijn nog wel andere leveranciers alleen nergens icm die APS DS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald Bedankt voor de toelichting, als het niet uitmaakt ga ik voor de half-cell types, lijken ook nog goedkoper te zijn :Y .
Ziet er ook prima uit met 12 panelen in een string, Vmpp van 373 V en geen waarschuwing van SunnyDesign 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
@de Peer Dat is een mooie oplossing inderdaad. De Sonoff laat je dan via wat scripting xx minuten na zonsopgang inschakelen.

Volgens mij zou de Sonoff het zelfs standalone kunnen met Tasmota firmware: https://tasmota.github.io/docs/Timers/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ThinkPad schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:49:
@de Peer Dat is een mooie oplossing inderdaad. De Sonoff laat je dan via wat scripting xx minuten na zonsopgang inschakelen.

Volgens mij zou de Sonoff het zelfs standalone kunnen met Tasmota firmware: https://tasmota.github.io/docs/Timers/
Ja precies. Ik doe al veel met Tasmota (heb zo'n 50 tasmota devices in huis) dus dit is geen probleem.

Zouden er nog andere momenten zijn waarbij omvormer uitzetten aan te raden is?
Bij onweer bijvoorbeeld, of als het brandalarm afgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
DRAFTER86 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 06:45:
[...]

Iemand hier nog een idee over? Het lijkt mij dat die panelen op al snel richting de 200kg dus dat het wel moet kunnen...
Kan ook nergens de afmetingen/dikte van die lei haken van Clickfit vinden...
Je kunt er prima op staan als ze erop liggen. Voor de zekerheid een paar rvs borgschroeven erin, dan weet je zeker dat de rails niet los komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
timovd schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:26:
[...]

De eindkappen en de tussenklemmen nemen wel wat ruimte in beslag en je wil ik niet te dicht tegen de rand aanzitten wegens wind en geluid/fluiten. Die 15 centimeter afstand tot de rand zou ik dus zeker aanhouden.
Dank je. De afstand aanhouden is zeker mogelijk. Alleen vraag ik mij dus af of 12cm genoeg zijn voor vier tussenklemmen en twee eindkappen. Ik kijk zo nog even naar de handleidingen van clickfit EVO .

Edit: oké, 12mm tussenruimte voor de klemmen. Vier keer 12 = 48mm. Blijven dus nog 72mm voor de eindkappen. Volgens handleiding moet je de rails 20mm onder de panelen uit laten steken. Dan zitten wij bij 32mm dus. Ruim voldoende voor de kappen. Links en rechts is er inderdaad nog ruimte tegen lucht etc, maar dan op het dak van de buren. :)

[ Voor 24% gewijzigd door ben2513 op 11-03-2022 09:54 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:22
Vraagje, ik heb nog een ouderwetse draaischijfmeter dus als ik zonnepanelen neem dan zou deze bij zonneschijn gaan teruglopen. Wat is het bezwaar als ik meer teruglever dan verbruik op jaarbasis? Met het oog op toekomstige uitbreidingen (elektrisch koken, eventueel (hybride) warmtepomp) heb ik nu liever wat teveel dan te weinig.

Iemand ervaring met een draaischijfmeter en meer opleveren dan verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

einz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:47:
Vraagje, ik heb nog een ouderwetse draaischijfmeter dus als ik zonnepanelen neem dan zou deze bij zonneschijn gaan teruglopen. Wat is het bezwaar als ik meer teruglever dan verbruik op jaarbasis? Met het oog op toekomstige uitbreidingen (elektrisch koken, eventueel (hybride) warmtepomp) heb ik nu liever wat teveel dan te weinig.

Waarom denk je dat er een bezwaar is? En anders kun je toch altijd alsnog overstappen op een andere meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:22
de Peer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:54:
[...]

Waarom denk je dat er een bezwaar is? En anders kun je toch altijd alsnog overstappen op een andere meter?
Omdat ik in de OP het volgende las:
[quote[Voordelen van de draaischijfmeter zijn dat de energieleverancier minder snel fouten kan maken met het verrekenen van de meterstanden en u kunt in principe onbeperkt terugleveren, zolang u niet meer opwekt dan u verbruikt.[/quote]

Alleen zag ik niet (of ik heb het gemist) waarom je dus niet meer moet opwekken dan je verbruikt. Vandaar dat ik even op zoek ben naar een praktijkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

We hebben momenteel 15 SunPower X21-335BLK panelen liggen met een SolarEdge SE 5000 HD Wave omvormer. Installatie presteert sinds ingebruikname in 2018 eigenlijk iets boven verwachting (gemiddeld 5.4MWh per jaar), maar nog steeds zie ik dat op de piek van de dag er ongeveer 4.5kW omgezet wordt. Dus nog 500W ruimte voordat afgetopt wordt in principe. Nu hebben we een WP en is het energieverbruik natuurlijk aanzienlijk gestegen, maar met 1000kWh extra is dat weer gecompenseerd (heb nml. tevens op sluipverbruik wat besparingen gerealiseerd).

Nu is het ook zo (correct me if I'm wrong, maar 2x DC4 aansluiting) je een tweede string aan panelen op deze omvormer kunt aansluiten, en het niet zo'n ramp is als hij gedurende 1-2 uur per dag een paar 100W gemiddeld afgetopt wordt als ik bij wijze van spreken nog 6 panelen erbij zou willen laten leggen. Max paneelvermogen is 7750W. Dus ik zou er nog ongeveer 2700W (of 8 panelen) extra aan mogen hangen.

Wat is jullie ervaring met aftoppen? Ik vind het lastig uit te rekenen hoe veel mij dit aan opbrengst zou kosten. Nu staat de energieprijs nog vast bij ons (0.21 Euro, nog 2 jaar), maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit na 2 jaar nog wel eens tegen kan gaan vallen. Dus de relatief hogere installatiekosten zouden dan redelijk makkelijk te verdedigen zijn.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:51
einz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:47:
Gewoon lekker laten terugdraaien.
Hier accepteert de stroomboer gewoon negatieve tellerstanden.
Bij het aanmelden van je panelen krijg je vanzelf het (vrij dwingende) aanbod om vooral over te stappen naar een "slimme" meter.
Maar zolang de oude niet is afgekeurd mag je die slimme meter gewoon weigeren. (niets is zo heerlijk een schijf die terugdraait ;) ).
TENZIJ er een terugloopblokkering op het telwerk staat (symbool lijkt op een gespiegelde 9), want dan lever je wel aan het net maar krijg je er niets voor terug.
De stroomboer accepteert hier al jaren de tellerstand die van jaar tot jaar met +/- 100-150 kWh verschilt. (gaat meer worden, ik ga uitbreiden ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door LooneyTunes op 11-03-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@LooneyTunes
Begint wel een zeldzaamheid te worden hoor, de meeste met een hoger tarief voor terugleveren vragen toch wel een meter met 4 telwerken, niet zo zeer slim maar wel apart optellen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Kuusj Dat aftoppen valt mee. Vaak is omvormervermogen=70% van Paneelvermogen -> 1% opbrengst verlies
Je kan dat voor jouw situatie modelleren met solaredge design tool op hun website.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@de Peer
Bij toegang tot de XS kun je de tijd instellen hoelang de omvormer van het stroomnet gaat als het relais heeft geklikt als er tijdelijk te weinig zon is in de ochtend. Standaard is een wachttijd van 60 seconden. Maximaal is 1200 seconden,oftewel 20 minuten rust.

Verder in de avond. Hier kun je een omvormer zien waar een omvormer via een kWh-meter weet dat er geen stroom meer geproduceerd word. Dat is de groene lijn (power generated) en de rode lijn (power used)is de omvormer waar ik niet weet of er daadwerkelijk stroom gebruikt als er geen genoeg licht meer is.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=87634

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Rol-Co schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:10:
@LooneyTunes
Begint wel een zeldzaamheid te worden hoor, de meeste met een hoger tarief voor terugleveren vragen toch wel een meter met 4 telwerken, niet zo zeer slim maar wel apart optellen.
Waarom moeilijk doen als het helemaal automagisch kan?
Uiteraard is hèt grote nadeel van een analoge meter is dat je er verder niets mee kan qua domotica. Al kan je er natuurlijk een (al dan niet digitale) tussenmeter bij hangen. (hier hangt deze meter als tussenmeter)

De gehele (stroom, gas, drinkwater) administratie gaat hier ook nog helemaal analoog excel in. (kladblok met pen als tussenmedium :) )

[ Voor 9% gewijzigd door LooneyTunes op 11-03-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

BarryH schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:14:
@Kuusj Dat aftoppen valt mee. Vaak is omvormervermogen=70% van Paneelvermogen -> 1% opbrengst verlies
Je kan dat voor jouw situatie modelleren met solaredge design tool op hun website.
Hmm. Volgens de tool is een string van 6 te kort. Waarom dat zo is kan ik niet vinden. Zou het DC voltage te laag zijn dan?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LooneyTunes schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:27:
[...]

Waarom moeilijk doen als het helemaal automagisch kan?
Uiteraard is hèt grote nadeel van een analoge meter is dat je er verder niets mee kan qua domotica. Al kan je er natuurlijk een (al dan niet digitale) tussenmeter bij hangen. (hier hangt deze meter als tussenmeter)

De gehele (stroom, gas, drinkwater) administratie gaat hier ook nog helemaal analoog excel in. (kladblok met pen als tussenmedium :) )
Heeft niet met moeilijk of makkelijk te maken, als je 5000 kWh terug levert willen de meeste leveranciers een meter met 4 telwerken anders krijg je 7 cent of niks ipv 32-58.
Keuze verder aan de paneelbezitter.

Domotica met die meter heb je niks aan, berekeningen die net zo zuiver zijn als een chinese temperatuur meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Kuusj En wat zegt de tool over je bestaande string uitbreiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
DualDevil schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Alleen de omvormer is genoeg, die gaat terugleveren zo gauw als hij spanning van het net krijgt én spanning van de panelen opmerkt. Als ik mijn ECU uitzet of verplaats gaat de teruglevering immers vrolijk verder. Of je dan ook voor langere termijn "goed zit" zonder die ECU-R unit (de "ontvanger") durf ik niet met zekerheid te zeggen. Maar, die kost iets van 100 euro toch...Ik zou zeggen leg het neer en kijk het aan. Als er ooit problemen komen zijn die voor 100 euro alsnog opgelost.

Edit; Bijna 200 euro zie ik, maakt het verschil wat groter, maar volgens mij heb je bij 2 los liggende panelen ook niet zo veel alternatieven dus de afweging blijft denk ik hetzelfde.
Japie.G schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:07:
[...]

Intussen heeft APS voor kleine installaties (max. 4 panelen) ook een goedkopere ECU: de ECU-B, dan wordt het wat beter te doen. Overigens staat er nog niet bij vermeld dat de DS3 ook wordt ondersteund, maar ik meen dat dat intussen het geval is (voor een ouder model is wellicht nog een firmware upgrade nodig).

Ik meen dat APS geen beperkingen heeft op garantie als je geen ECU hebt. Bij Enphase is het meen ik wel verplicht om de micro's te laten monitoren door een Envoy device welke is verbonden met Internet.

[ Voor 28% gewijzigd door Batilan op 11-03-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Rol-Co schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:35:
[...]

Heeft niet met moeilijk of makkelijk te maken, als je 5000 kWh terug levert willen de meeste leveranciers een meter met 4 telwerken anders krijg je 7 cent of niks ipv 32-58.
Nog niets van gezien (van mijn leverancier). Maar ik ben dan ook niet op zoek gegaan naar een andere stroomboer.
Domotica met die meter heb je niks aan, berekeningen die net zo zuiver zijn als een chinese temperatuur meter.
Ik gebruik hem alleen als tussenmeter die je maandelijks op 0 kan zetten. (om te vergelijken met de opwek van de omvormer en dit loopt aardig synchroon (met dik 9 MWh op de teller).
Voor domotica kan je inderdaad beter een andere meter nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LooneyTunes schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:56:
[...]

Nog niets van gezien (van mijn leverancier). Maar ik ben dan ook niet op zoek gegaan naar een andere stroomboer.
Dus dat!
Ik en velen doen dat wel en heeft toch al een zakcentje opgeleverd inmiddels, daar kan ik wel een metertje voor kopen hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Maar het is toch raar dat er dan een 4-teller meter geëist wordt?
Of zijn dat van die contracten waar je per uur (dag) een andere prijs hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18-09 18:32
Kuusj schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:01:
We hebben momenteel 15 SunPower X21-335BLK panelen liggen met een SolarEdge SE 5000 HD Wave omvormer. Installatie presteert sinds ingebruikname in 2018 eigenlijk iets boven verwachting (gemiddeld 5.4MWh per jaar), maar nog steeds zie ik dat op de piek van de dag er ongeveer 4.5kW omgezet wordt. Dus nog 500W ruimte voordat afgetopt wordt in principe. Nu hebben we een WP en is het energieverbruik natuurlijk aanzienlijk gestegen, maar met 1000kWh extra is dat weer gecompenseerd (heb nml. tevens op sluipverbruik wat besparingen gerealiseerd).

Nu is het ook zo (correct me if I'm wrong, maar 2x DC4 aansluiting) je een tweede string aan panelen op deze omvormer kunt aansluiten, en het niet zo'n ramp is als hij gedurende 1-2 uur per dag een paar 100W gemiddeld afgetopt wordt als ik bij wijze van spreken nog 6 panelen erbij zou willen laten leggen. Max paneelvermogen is 7750W. Dus ik zou er nog ongeveer 2700W (of 8 panelen) extra aan mogen hangen.

Wat is jullie ervaring met aftoppen? Ik vind het lastig uit te rekenen hoe veel mij dit aan opbrengst zou kosten. Nu staat de energieprijs nog vast bij ons (0.21 Euro, nog 2 jaar), maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit na 2 jaar nog wel eens tegen kan gaan vallen. Dus de relatief hogere installatiekosten zouden dan redelijk makkelijk te verdedigen zijn.
De 2e string moet ook aan de voorwaarden van minimaal aantal optimizers voldoen. Dus met 6-8 panelen - - - - 380/6= 63.3 volt => een optimizer die tot 80 volt DC kan doen.
- 380/8 = 47.5 volt => een optimizer die tot 60 volt DC kan doen.

Aftoppen is maar zelden. Koud weer en zon achter wolken vandaan kom je in de buurt van STC+ vermogen.
Ik heb een vrij vlak liggend oost/west systeem en ook richting noord/oost de helft liggen.
Voor mij is uitgerekend dat ik tot 150% STC mag en geen garantie problemen heb. Zit nu op 127% en er komt nog 1950 wattpeak bij en dan kom ik op 150%

Aftoppen zie ik nu maar paar keer per jaar in pieken. Beter een breed afgeplat stukje af en toe, en meer opbrengst op alle andere dagen van het jaar denk ik maar.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:55
Batilan schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:04:
[...]

OK, dat is wel zo prettig. Al zal een elektricien waarschijnlijk alleen even momentaan de spanning meten en dan de "beste" fase kiezen. Zorg dan dat niet je waterkoker / (af)wasmachine / oven toevallig aan staat. Als je wat langer de fases monitored, heb je een betere kans de "juiste" fase te kiezen (mits mogelijk).

Overigens kan de belasting van de fases over de tijd natuurlijk ook wijzigen. Als ze allemaal al hoog zitten kan een berichtje naar je netbeheerder geen kwaad. We zien toch regelmatig hier op het forum dat ze structurele aanpassingen doen (al dan niet naar aanleiding van klachten, of wellicht eigen metingen)
Ik las dit een paar dagen terug en dacht, ha hier heb ik geen last van...
wel gek dat mijn grafiekjes steeds op het zonnigst een inverse parabool worden....
Maar in mijn P1 metingen is L1: 248, L2: 246, L3: 245
Panelen uiteraard op L1. Maar het is onder de 250 dacht ik.
Ik moet toch wat beter lezen want iemand zei het al, via P1 kan het een paar volt ernaast zitten. In de omvormer zit ik op 251.9

Zijn die waardes die ik aangaf dan allemaal hoog (van alle 3 de fases)? Ik ga denk ik vanavond de panelen op L3 zetten in ieder geval. Een mailtje naar Enexis kan ook geen kwaad denk ik.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:19
naja 'normaal' zit je op 230v dus dat lijkt me wel wat hoog ja :) Atm (piek van PV) zit ik hier op ~237v. Kijk ik even terug naar vandaag dan zie ik als piek 239 (gemeten door de omvormer)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdU_AsVqwStNEaZXGGwODdhpjX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/22y6BuUFuqMzeSM55NJQrk1M.png?f=user_large

Moet zeggen dat na mijn klacht dat ik zelfs in de nacht 244v had, ze toch wel het e.e.a. hebben veranderd op iig mijn fase.

Vooral op deze zonnige dagen zie ik weinig verspringen, deze hierboven is in de meterkast zelf en hieronder van een APC UPS in de vrijstaande garage:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-86bIEGET0fiDecHoqvO8hxWsxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M9cxnwLMJSlj1LmjAMTmOZDI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Piek waardes hier (afgelezen uit solaredge inverter)
11/03/22 12:55
L1 241.734V
L2 244.641V
L3 242.000V

Alleen in de ochtend is het hier rond de 230-235 volt. Wij wonen in een straat met op elk huis panelen..

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 11-03-2022 13:38 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59
Vorkie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:29:
[Afbeelding]

Moet zeggen dat na mijn klacht dat ik zelfs in de nacht 244v had, ze toch wel het e.e.a. hebben veranderd op iig mijn fase.

Vooral op deze zonnige dagen zie ik weinig verspringen, deze hierboven is in de meterkast zelf en hieronder van een APC UPS in de vrijstaande garage:

[Afbeelding]
Bij mij is vorig jaar de netspanning ook flink verlaagd: -12 V. Daarvoor had ik regelmatig dat ik op zonnige dagen boven de 253V zat en de (Solaredge) omvormer uitschakelde.
Wel ben ik er achter gekomen dat je op moet passen bij het interpreteren van grafieken: zet de resolutie niet te grof, want dan lijkt alles in orde terwijl er toch korte pieken kunnen zijn met een hoge spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik heb een klein vraagje: Ik ben bezig met offertes voor 30 zonnepanelen (Trina Vertex Mono 390Wp) met Solaredge S440 Optimizers en omvormer. De verkoper van een bedrijf die ik belde zei dat er een 3 fase kabel/aansluting nodig is. Ik vertelde dat ik boven op zolder speciaal 2 loze leidingen heb laten leggen (5/8 buis!) maar hij zei dat 1 leiding voldoende was. Maar na wat gegoogle kom ik er achter dat je volgens mij geen 3 fase door een 5/8 pijpje mag leggen.

Kan iemand mij vertellen of er wel 3 kabels (fase bijvoorbeeld) in de ene 5/8 pijp mogen en de andere 2 (nul en aarde volgens mij) in de tweede loze leiding kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dutchylex schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:12:
Ik heb een klein vraagje: Ik ben bezig met offertes voor 30 zonnepanelen (Trina Vertex Mono 390Wp) met Solaredge S440 Optimizers en omvormer. De verkoper van een bedrijf die ik belde zei dat er een 3 fase kabel/aansluting nodig is. Ik vertelde dat ik boven op zolder speciaal 2 loze leidingen heb laten leggen (5/8 buis!) maar hij zei dat 1 leiding voldoende was. Maar na wat gegoogle kom ik er achter dat je volgens mij geen 3 fase door een 5/8 pijpje mag leggen.

Kan iemand mij vertellen of er wel 3 kabels (fase bijvoorbeeld) in de ene 5/8 pijp mogen en de andere 2 (nul en aarde volgens mij) in de tweede loze leiding kan?
Ik zou die vraag stellen in het grote elektratopic hier op tweakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:17
Kodess schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:11:
[...]

Ik las dit een paar dagen terug en dacht, ha hier heb ik geen last van...
wel gek dat mijn grafiekjes steeds op het zonnigst een inverse parabool worden....
Maar in mijn P1 metingen is L1: 248, L2: 246, L3: 245
Panelen uiteraard op L1. Maar het is onder de 250 dacht ik.
Ik moet toch wat beter lezen want iemand zei het al, via P1 kan het een paar volt ernaast zitten. In de omvormer zit ik op 251.9

Zijn die waardes die ik aangaf dan allemaal hoog (van alle 3 de fases)? Ik ga denk ik vanavond de panelen op L3 zetten in ieder geval. Een mailtje naar Enexis kan ook geen kwaad denk ik.
Hoeveel kW heb je tijdens dit moment op L1 staan?
Netimpedantie (weerstand naar transformatorhuis) maakt ook dat je de spanning in de meterkast iets opstuwt.
Dus 100% zeker dat je op L3 lager uit komt is het niet zonder meer.

4V tussen de P1 en omvormer is vrij stevig, lange dunne kabel?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

Dutchylex schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:12:

Ga jij eens kijken naar de p850 optimizers.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Laatst online: 18-09 22:10
Wellicht dat deze vraag al eerder gesteld is maar ik kon het niet terug vinden; sommige webshops zoals Budget Solar en Solar Outlet bieden een losse installatie-service aan, weet iemand toevallig of nog meer bedrijven dit aanbieden en mogelijk goedkoper zijn? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 19-09 21:33
Kuusj schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:27:
[...]

Hmm. Volgens de tool is een string van 6 te kort. Waarom dat zo is kan ik niet vinden. Zou het DC voltage te laag zijn dan?
Is dat zo?

Ik heb met akkoord gegeven op 12 Hyundai 400wp panelen.
Komen 2 string van 6 op. 1 van 6 op Oost en 1 van 6 op zuid.
Op een goodwe 4200 d ns.

Maar panelenboer heeft niks gezegd dat een string van 6 tekort zou zijn...

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
FD2 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:11:
[...]

Ga jij eens kijken naar de p850 optimizers.
Eh, ok, want zijn de s440 optimizers niet goed? Deze combi heeft dat bedrijf aangeboden. Zijn die niet goed of is die andere beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:44

Tuxie

En WeL nU!

Ik heb hier een installatie met 16*325W panelen (5200Wp). 2 strings, 11 en 5, Solax omvormer. Ondanks dat ik destijds voor 2 strings heb gekozen, twijfel ik een beetje met de huidige resultaten. Nu op de zonnige februaridagen haal ik gemiddels 20KwH per dag. Echter vraag ik me af of ik niet beter had kunnen kiezen voor een SolarEdge systeem i.v.m. dakschaduw (dat in de winter meer aanwezig is als in de zomer vanwege stand van de zon). Daklayout:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZAXT7a5HC89RLyhaFjmtx5XmG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFGdR3jhr59PCfRE48uuWE20.jpg?f=fotoalbum_large

Dit voltrekt zich nu gedurende de dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tp36Q3hAB7vhmFqZOri7iO02rMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asH9uVvN7V8Y7jEjx3uvkXbh.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard vertaalt dit zich in een degradatie als de eerste schaduw valt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Dc4X1rs_bVhbWU5FfKX3tLffKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JDAq6gOfraAjyOH5Y2GJlNI5.png?f=user_large

De vraag is nu, ga de strings vervangen voor een SolarEdge setup zodat niet de hele string in een keer degradeert zodra de dakschaduw erop valt? Zal hier voldoende winst mee te behalen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tuxie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:48:
Ik heb hier een installatie met 16*325W panelen (5200Wp). 2 strings, 11 en 5, Solax omvormer. Ondanks dat ik destijds voor 2 strings heb gekozen, twijfel ik een beetje met de huidige resultaten. Nu op de zonnige februaridagen haal ik gemiddels 20KwH per dag. Echter vraag ik me af of ik niet beter had kunnen kiezen voor een SolarEdge systeem i.v.m. dakschaduw (dat in de winter meer aanwezig is als in de zomer vanwege stand van de zon). Daklayout:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De vraag is nu, ga de strings vervangen voor een SolarEdge setup zodat niet de hele string in een keer degradeert zodra de dakschaduw erop valt? Zal hier voldoende winst mee te behalen zijn?
Ipv solar edge optimises aan te schaffen, kun je ook kiezen voor tigo optimiser en gewoon op je huidige omvormer laten zitten.
En dan gelijk string van 16 van maken als je een 3 fase omvormer hebt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

valt toch heel erg mee? En de zon staat nu nog vrij laag.
Ik zou daar gewoon tevreden mee zijn, en de rest van je dak nog even vol leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je het wilt ombouwen naar SolarEdge moet je je geen 3 fase aan laten smeren met lage spanning optimizers want je hebt dan te weining optimizers en dan werkt het niet goed.
Lees je goed in hoe het SE principe werkt. Het kost je relatief veel geld en dit heb je al betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Tuxie op het eerste gezicht werkt het helemaal prima. Heb je er ook een grafiek van de stringspanning (DC dus) bij?
Ik denk niet dat SE of Enphase dit beter gaat doen. Schaduw over de korte zijde van een paneel = hoge weerstand = geen vermogen, ook met optimizers verandert dat niet :)
Hooguit in combinatie met halfcell panelen, maar die heb je niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:44

Tuxie

En WeL nU!

Dank allen voor de reacties.

@Proton_ Deze is van gisteren die hoort bij de opbrengstgrafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGC8DAwKXKqDqk3lxusPAxEUttM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dJOqe9BvDjYHC9t0waqnRKPO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Tuxie op 11-03-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Tuxie mooi, je ziet dat de stringspanning netjes daalt bij toenemende schaduw om bypass diodes te activeren. Niks meer aan doen.
Edit: een dubbelcheck is dat de stroom van beide mppts min of meer gelijk blijft. Lijkt toch wat scheef te lopen.

[ Voor 30% gewijzigd door Proton_ op 11-03-2022 16:52 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic