Ik heb een Goodwe 3000NS en een Goodwe 3000XS omvormer. Op beide omvormers heb ik 10 panelen aangesloten. Dat is wat weinig natuurlijk en dat merk ik nu doordat ze 's ochtends en 's avonds niet genoeg leveren om de omvormer te laten produceren. gevolg is veel geklik van de relais, zeker 45 min lang. Een bekend euvel zie ik als ik er naar google. Goodwe geeft aan dat het niet uit maakt want ze garanderen dat je toch gewoon de 10 jaar levensduur zult halen.
De rest van de dag doen ze het perfect overigens. Persoonlijk heb ik geen last van het geluid (want in garage) maar ik zou het toch liever verminderen als dat kan, want echt goed voor de relais kan het nooit zijn.
Ik dacht aan:
1. Start tijd omvormer wijzigen. Dit kan ik doen in de settings. Maar dat verhelpt alleen het probleem in de ochtend, en bovendien kan ik natuurlijk geen tijd instellen die het hele jaar gunstig is, dus dan moet ik die elke maand aanpassen.
2. Een smart switch gebruiken die de fase naar de meterkast kan onderbreken. Technisch gezien is dit mogelijk en kan ik hem koppelen aan de zonsondergang/opkomst tijden. Ideaal dus. Echter de meeste smart switches zijn weer niet zo geschikt om urenlang 3000W over te sturen.
3. De DC-switch automatisch aan/uitschakelen via domotica. Beetje over-engineering, maar ik kan dit wel in elkaar knutselen met een klein motortje.
4. In de SEMS app zie ik allemaal instelmogelijkheden bij de remote configuration. Zaken als 'herverbindingstijd'. Die zou ik graag willen wijzigen maar dit lukt niet, alles blijft op 0 staan. Is iemand dit wel eens gelukt om te wijzigen. Is er een andere manier om parameters te wijzigen?
Als ik bijvoorbeeld de tijd kan instellen tussen de opstartpogingen in de ochtend en ik zet die op 20 minuten dan zou dat ook mijn probleem oplossen.
5. Gewoon zo laten, en het geklik accepteren. Goodwe claimt dat je gewoon 10jr levensduur zult halen.
Meer panelen plaatsen is uiteraard geen optie, ik wil de huidige situatie behouden. Ik heb al 57 panelen op het dak
Ik heb de firmware al laten updaten naar de nieuwste versie, dus dat verhelpt het probleem niet.