Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.992 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:00
migjes schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:30:
[...]

nop, nergens voor nodig.
meer onderdelen die kapot kunnen voor niks extra opbrengst.
(in jouw geval)
Inderdaad is het qua opbrengst efficiëntie niet nodig, dat van die "meer onderdelen die kapot kunnen" is niet echt een geldige reden: waar bij een string opstelling zo ongeveer iedere component een "single point of failure" is, is dat bij micro omvormers niet het geval: een storing in een micro of een DC kabel blijft meestal beperkt tot het paneel of de panelen welke op de micro is aangesloten. De overige micro's zullen in het algemeen vrolijk blijven produceren. Je raakt dan dus slechts een klein deel van je totale opbrengst (tijdelijk) kwijt.

Daarnaast hebben micro's andere voordelen zoals al vaker besproken in dit topic, maar als je gaat voor de laagste kosten per Wp moet je inderdaad niet voor micro's gaan in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
@Batilan ,@Termy
fijn dat jullie dit vertellen, en dit weet ik al lang, niks nieuws. :O
maar vertellen jullie dit niet aan de verkeerde, of snappen jullie de relativiteit niet van het gezegde. :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

timovd schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:06:
@de Peer waarom een 3kW omvormer (oprechte vraag)? Een 5kW was een stuk beter geweest of desnoods een 3,6-4kW als je op 1 fase will blijven.
@tijmeng heeft het al perfect verwoord.

5 kW was echt onnodig geweest want 45 graden dak en ik wil in dit geval op 1 fase terugleveren.
Ik heb wel getwijfeld tussen 3,0 kW en 3,6 kW maar de 3,6 kW is meer dan 200 euro duurder (Goodwe).
Echter met de huidige teruglevertarieven was die 3,6 wel de iets betere keuze geweest waarschijnlijk.

Ik had al 2 Goodwe omvormers en wilde daarom ook een 3e Goodwe erbij. Alles van 1 merk.

Wie weet kan ik nog wat wisselen tussen de omvormers. Heb ook nog een 3fase 6 kW omvormer met 2 mppt's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
migjes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:01:
@Batilan ,@Termy
maar vertellen jullie dit niet aan de verkeerde, of snappen jullie de relativiteit niet van het gezegde. :?
Deze reactie is natuurlijk niet exclusief voor jou bedoelt, we zitten op een publiek forum en niet iedereen heeft de kennis die jij hebt (er is immers maar één karmakeizer Zonne-energie _/-\o_ ) dus het lijkt me goed dat alle lezers de relativiteit van jouw opmerking begrijpen :)
(want het was mij niet duidelijk dat je eigenlijk erkent dat het door jou genoemde nadeel geen nadeel is).

[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 08-03-2022 11:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Ik had een scherpe offerte op tafel liggen van een lokale installateur. Hij wilde 100% aanbetaling van de spullen omdat de leverancier dat vereist (bestelt gewoon bij winkelman neem ik aan). Vond ik te gek, dus gevraagd of ik de spullen zelf kon bestellen en hij dan alleen de installatie doet. Immers heb ik dan tenminste de spullen zelf thuis liggen en ben ik contractpartij voor de levering. Als reactie kwam een boze e-mail dat ik het nu kon vergeten want ik vertrouw een willekeurige webshop (solar-outlet ;-)) meer dan hem.

Volgens meneer Google mag een aanbetaling hoger dan 50% sowieso niet. Als je spullen bestelt is dat prima natuurlijk, immers is het een gewoon koopcontract, maar hier was het onderdeel van de aannemingsovereenkomst.

Dus maar even verder zoeken..

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 10:17
ben2513 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:39:
Ik had een scherpe offerte op tafel liggen van een lokale installateur. Hij wilde 100% aanbetaling van de spullen omdat de leverancier dat vereist (bestelt gewoon bij winkelman neem ik aan). Vond ik te gek, dus gevraagd of ik de spullen zelf kon bestellen en hij dan alleen de installatie doet. Immers heb ik dan tenminste de spullen zelf thuis liggen en ben ik contractpartij voor de levering. Als reactie kwam een boze e-mail dat ik het nu kon vergeten want ik vertrouw een willekeurige webshop (solar-outlet ;-)) meer dan hem.

Volgens meneer Google mag een aanbetaling hoger dan 50% sowieso niet. Als je spullen bestelt is dat prima natuurlijk, immers is het een gewoon koopcontract, maar hier was het onderdeel van de aannemingsovereenkomst.

Dus maar even verder zoeken..
Dubieus inderdaad. Winkelman kan het allemaal niet meer aan, offertes opvragen niet meer mogelijk en ook veel beperkter telefonisch bereikbaar omdat de drukte teveel wordt. Ik ben zelf ook al heel wat partijen aan het benaderen voor offertes die hopelijk nog een beetje redelijke levertijd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
migjes schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:30:
[...]

nop, nergens voor nodig.
meer onderdelen die kapot kunnen voor niks extra opbrengst.
(in jouw geval)

maar buiten dat, veel belangrijker kun je 1 of 2 mpp's lekker vullen.
en kun je dan een 1 fase of 3 fase lekker vullen.
een omvormer werkt gewoon lekkerder als hij +/- 350Vmpp krijgt van de panelen.
(als hij 1 fase is en met 3 fase liever 600Vmpp.)
zie deze grafiek:
[Afbeelding]
hoeveel kWh, dat is maar bijzaak, die komt van zelf als dit goed is. ;)

alleen dan komen we wel een beetje in eigen topic stukje. >:)
Dat plaatje laat vooral zien dat het voltage eigenlijk niet zoveel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik heb mogelijk een ultiem n00b-vraag, maar goed, domme vragen bestaan niet. Wij hebben zonnepanelen en als ik in de solaredge app kijk dan zie ik dat die (parallel geschakeld) allemaal een ander vermogen opwekken. Ik vraag me alleen af of dat klopt en zo ja waarom dan. Ik heb twee afbeeldingen bijgevoegd, er valt op die foto's geen schaduw op de panelen en ze staan volgens mij allemaal vol in de zon. Het enige verschil is dat de panelen links onder langer in de schaduw liggen in de ochtend (maar ik had juist begrepen dat kouder = efficiënter). Iemand hier een licht over te schijnen? (De iets lagere opbrengst van de hoek links onder zie ik al vaker/langer maar heb ik altijd geweten aan de lagere stand van de zon en schaduwwerking.) De zon stond tijdens maken van de foto schuin links van het dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR45Wkpcv7vHr2gPLCNk4UZ7D6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkK7NPmD6nT5s0tQFnt9Siit.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKARpi2mGQnZB18VOQbiOkx70qk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIN5FEYPY31oSUAcaxoVAdMW.jpg?f=fotoalbum_tile

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
@Ugchel je zegt het zelf al; panelen onderin krijgen meer schaduw dan bovenin. Het SolarEdge plaatje geeft de opbrengst over de hele dag weer, niet de momentele vermogens per paneel. Let op de eenheden; Wh is energie, W is vermogen. SolarEdge laat hier Wh zien.

[ Voor 17% gewijzigd door Martin7182 op 08-03-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 11:56
Even een noob vraag.... vragen jullie offertes afzonderlijk bij bedrijven op of is er een website waar ik dat kan doen? Zijn er daarnaast momenteel aanbiedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Tremio schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:53:
Even een noob vraag.... vragen jullie offertes afzonderlijk bij bedrijven op of is er een website waar ik dat kan doen? Zijn er daarnaast momenteel aanbiedingen?
Waarschuwing: ben zelf ook een noob.

Gezien de topdrukte vraag ik zelf zoveel mogelijk op via telefonisch contact bij afzonderlijke bedrijven. Op websites is onpersoonlijker en heb ik in elk geval gevoel dat ze je makkelijker laten wachten want er is vraag genoeg. Bovendien heb ik nog wel wat haken en ogen qua dak. Maar ik heb zelf liever ook een bedrijf dat hier in plaats/regio bekend is en niet met een onbekende in zee.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluifjes op 08-03-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 17:37
Een praktische vraag. Ik ga 18 Hyundai 400 Wp panelen op ons dak op OZO leggen. Het is een 'lang' dak en de panelen komen op in totaal 4 verschillende hoogtes te liggen. Ivm het huis van de achterburen zullen de lagere rijen wat later in de zon komen te liggen dan de hogere rijen.

Nu het dillemma: de bovenste 2 rijen bestaan uit 8 panelen en de onderste twee uit 10 panelen. Bij een gelijke verdeling van het aantal panelen over de 2 MPPT ingangen van mijn omvormer (Growatt 6000) is er dus 1 paneel uit een lagere rij dat wat langer in de schaduw ligt 's ochtends. Het is daarom verleidelijk om te gaan voor de 8 hoogste panelen op de ene MPTT en de 10 lagere op de andere. Qua specificaties van de omvormer kan dit allemaal prima, maar weet iemand of zo'n omvormer nog minder efficient werkt met een dergelijke ongelijke verdeling?

BTW: ik gebruik verder geen optimizers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:11
@marcel3 idd. per rij een string. Je zal evt wat efficiency verliezen, maar schaduw tikt ws. harder door

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 10:24
De netspanning begint hier al aardig op te lopen. Zojuist rond 12.00 uur zat 1 van de 3 fases al op 253 V, de andere 2 nog tussen de 249-251 V...Mijn 3F omvormer pompte nog lekker door, maar als we begin Maart al tegen de grens aanhikken ben ik benieuwd hoe dit hartje zomer gaat zijn...

Afgelopen jaar geen enkel probleem gehad, maar er is in de afgelopen maanden veel PV bijgeplaatst in de buurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

migjes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:01:
@Batilan ,@Termy
Jij wist dit al van de DS3 of wat bedoel je? De oudere omvormers van APS waren nl minder efficient en dat werd altijd benadrukt door mensen hier (al dan niet ook door jou, ik heb even geen zin om dat op te zoeken) tov stringomvormers.

@Kluifjes ik heb een paar dagen geleden nog spullen bij winkelman besteld en die lijken gewoon prima geleverd te gaan worden. Maar je bedoelt zeker + installatie?

Ik heb ook spul (panelen + frame) bij solar-bouwmarkt besteld en die geven als levermoment de 16e pas aan ondanks dat er 2-5 dagen bij de panelen stond. Bij het montagemateriaal staat niks aangegeven dus misschien dat dat de reden van de vertraging is. Hopelijk komt het iig zoals afgegeven :/.

Een bevriende elektricien gaat hier de 24e kijken of we 5-aderig door de (vrijwel rechte) buis kunnen krijgen naar de huidige werkschakelaar, die werkschakelaar vervangen voor een kastje om er 3 groepen op 3 fasen van te maken en dan 3 aparte kabels naar het dak. Dan kan ik mooi m'n omvormers allemaal over 3 fasen verdelen. Mocht het niet passen dan trekken we een alternatieve kabel.

[ Voor 43% gewijzigd door Termy op 08-03-2022 13:00 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Termy schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:50:
[...]

@Kluifjes ik heb een paar dagen geleden nog spullen bij winkelman besteld en die lijken gewoon prima geleverd te gaan worden. Maar je bedoelt zeker + installatie?
Ja, ze geven zelf aan dat door enorme drukte ze geen offertes opstellen. Als je zelf wat bestelt kan dat natuurlijk wel, hier op tweakers zit wel veel kennis alleen veruit het merendeel wil zich ook laten adviseren en zoekt niet zelf wat uit in de webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
Xqlusive schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:24:
De netspanning begint hier al aardig op te lopen. Zojuist rond 12.00 uur zat 1 van de 3 fases al op 253 V, de andere 2 nog tussen de 249-251 V...Mijn 3F omvormer pompte nog lekker door, maar als we begin Maart al tegen de grens aanhikken ben ik benieuwd hoe dit hartje zomer gaat zijn...

Afgelopen jaar geen enkel probleem gehad, maar er is in de afgelopen maanden veel PV bijgeplaatst in de buurt...
Hier in de buurt zelfs nu met volop zon maar waarden van 228-229V op alle fasen. Op de een of andere manier lijkt de spanning geregeld te worden. Gisteravond rond 22u lagen de spanningen tussen de 230-235V zonder zonlicht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@dennistd zit je toevallig in de buurt van industrie? Die trekt overdag veel stroom en 's avonds mogelijk weinig dus daar zit dan de afstelling precies andersom dan voor een woonwijk met veel PV. Althans, dat lijkt me logisch :P.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavio_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-08 21:27
Sinds november 2021 hebben wij 8 zonnepanelen op het dak van een bijbouw. De energieleverancier stuurt ons maandelijks een keurig overzicht met ons verbruik, waar ook de ''teruggeleverde stroom op staat''.

Concreet februari:
PV productie volgens SolarEdge app: 64,8 kWh
Stroomverbruik volgens maandoverzicht energieleverancier: 233 kWh
Teruggeleverde stroom volgens maandoverzicht energieleverancier: 31 kWh
Totaal verbruik februari volgens maandoverzicht energieleverancier: 202 kWh

Heb de onderstaande concrete vragen, waar de energieleverancier (meerdere medewerkers) mij helaas geen duidelijk antwoord op kon geven:
- Hoe kan het dat het verschil tussen de opbrengst in de SolarEdge app en het maandoverzicht zo enorm groot is?
- Indien de reeds verbruikte stroom (op het moment dat het PV systeem werkzaam is overdag?) er al af is (en de teruggeleverde stroom op het maandoverzicht puur de stroom is die we ''overdag'' niet hebben verbruikt); is het ook mogelijk om het totale stroomverbruik in te zien? Hierdoor kunnen we goed vergelijken met de jaren ervoor en zien we ook de totaal opgewerkte stroom van die maand staan (zodat vergelijken met de informatie in de SolarEdge app eenvoudiger voor ons is).

Energieleverancier gaf aan dat het verschil komt doordat niet alle opgewekte stroom naar de meterkast vloeit, echter lijkt mij >50% wat veel. Of maak ik nu een denkfout? Wie helpt mij op weg? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
Termy schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:33:
@dennistd zit je toevallig in de buurt van industrie? Die trekt overdag veel stroom en 's avonds mogelijk weinig dus daar zit dan de afstelling precies andersom dan voor een woonwijk met veel PV. Althans, dat lijkt me logisch :P.
Die zit op iets van 700m afstand. In elk geval niet op hetzelfde trafohuisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Even een vraagje over een heleboel vraagjes. Hoe maak ik een nieuw topic aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 07:36

timovd

Voorsprong door techniek

@Flavio_
Hoe kan het dat het verschil tussen de opbrengst in de SolarEdge app en het maandoverzicht zo enorm groot is?
eigen gebruik dat niet langs de meter gaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Flavio_ Het verschil tussen opbrengst volgens solar edge en teruggelevert is je directe verbruik.
Je directe verbruik moet je optellen bij je "geleverde energie" volgens de leverancier om je totale verbruik te zien.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59
Flavio_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:41:
Sinds november 2021 hebben wij 8 zonnepanelen op het dak van een bijbouw. De energieleverancier stuurt ons maandelijks een keurig overzicht met ons verbruik, waar ook de ''teruggeleverde stroom op staat''.

Concreet februari:
PV productie volgens SolarEdge app: 64,8 kWh
Stroomverbruik volgens maandoverzicht energieleverancier: 233 kWh
Teruggeleverde stroom volgens maandoverzicht energieleverancier: 31 kWh
Totaal verbruik februari volgens maandoverzicht energieleverancier: 202 kWh
erkast vloeit, echter lijkt mij >50% wat veel. Of maak ik nu een denkfout? Wie helpt mij op weg? :/
31kWh teruggeleverd en 64,8kWh opgewekt in februari betekent dat je 64,8-31=33,8kWh direct verbruikt hebt.
Plus de 233kWh verbruik volgens de energieleverancier= 266,8kWh totaal verbruik in feburari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Qosmic schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:51:
Meer mensen last met de monitoring van goodwe?
Bij mij staan 2 en 4 maart niet gelogd.
2 maart miste maar is sinds vanochtend weer gevuld. In de logging van vandaag heb ik op 2 omvormers een gat tussen 12:00 en 13:00, hebben anderen daar ook last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWatwAAReyhe8Z8uRNFvsjCYobM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1seVGSKYXHdYjAXiEP7ULX7X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:39
Hier ook inderdaad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ1fU9Etl2tDEw2jL79sT-lvupc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sW5DWa7XHEhrCjZZvJxTsfll.jpg?f=fotoalbum_large

Is niet de eerste keer dat de portal kuren vertoont. Echter, op de omvormer zelf zie ik ook een dipje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Op het Goodwe SEMS portaal staat dit op het inlogscherm:
"Dear customers,

Due to the recent instability of the intercontinental Internet , you may face login failure issues or data loading issues. Goodwe development team are working on fixing it. Goodwe apologize any inconvenience brought to you during this period."

[ Voor 5% gewijzigd door exroosje op 08-03-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT_Farmer
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-09-2022
Vandaag 2e dag met alle panelen op het dak(19 kwp ow 24 graden). Dacht vandaag gaat een mooie dag worden. Gisteren met de bewolking pieken van 12kw dus had vandaag een beetje hoop op een mooie boog naar 12. Het is wel een mooie boog geworden, maar naar 10kw. wat zou dat verschil kunnen verklaren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GSqmF89ZWNDMTwiURZFIvPZcU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLJerQvZt4f0q1ZOP2GJadEd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Et_mkT8RKa9JSqbz14xC8Sickxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzGwzKvPGUoiuS9bs4o8S5eh.jpg?f=fotoalbum_large

edit: had no staan bedoelde ow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
@ICT_Farmer 2 redenen:
NO zal het nog wat meer van diffuus moeten hebben; het is bij mij helderder - dus minder diffuus licht.

Zo te zien was het gister bij jouw niet geheel wolkenvrij. Wolken reflecteren licht, dus als de wolken ergens hangen waar de zon niet vandaan komt kun je extra opbrengst zien door de reflectie.

En koude panelen kunnen knallen... Ik heb na een deftige regenbui 110% van mijn (norm)Wp gezien

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 08-03-2022 15:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Met bewolking krijg je naast direct licht ook diffuus licht wanneer wolken voorbij drijven. Ook omdat je dan relatief koude panelen opeens vol belicht. Met zo'n mooi boogje zijn je panelen nooit echt koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Flavio_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:41:
Energieleverancier gaf aan dat het verschil komt doordat niet alle opgewekte stroom naar de meterkast vloeit, echter lijkt mij >50% wat veel. Of maak ik nu een denkfout? Wie helpt mij op weg? :/
En hoe kleiner je systeem, hoe hoger je percentage direct gebruik. Ik vind 50%voor de eerste twee maanden niet heel gek. Op jaarbasis blijft er meestal iets van 25-30% van over maar de opbrengst in januari en februari is zo laag, er zitten dagen bij dat je 100% van je opwek direct gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT_Farmer
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-09-2022
Klinkt logisch dat de bewolking voor meer reflectie dus meer opbrengst zorgt, thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 20:19
M.B.te L. schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:54:
Even een vraagje over een heleboel vraagjes. Hoe maak ik een nieuw topic aan?
https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

In verband met de aanleg van zonnepanelen wil ik ook ons platte dak van 20 jaar oud vervangen. Dus gesproken met een dakdekker voor bitumen dakbedekking. Deze geeft aan dat hij geen dakbedekking wil plaatsen indien er pv panelen opkomen ivm lekkages. Volgens hem zal de dakbedekking door de warmte zacht worden en door de druk van de panelen lekkages geven. Ik kan me voorstellen dat er vanwege panelen eerder lekkage optreedt. Maar is dat een reden om geen pv panelen te nemen of om een bepaalde constructie voor panelen te nemen?
Wat is jullie ervaring?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:17
Sport_Life schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:59:
In verband met de aanleg van zonnepanelen wil ik ook ons platte dak van 20 jaar oud vervangen. Dus gesproken met een dakdekker voor bitumen dakbedekking. Deze geeft aan dat hij geen dakbedekking wil plaatsen indien er pv panelen opkomen ivm lekkages. Volgens hem zal de dakbedekking door de warmte zacht worden en door de druk van de panelen lekkages geven. Ik kan me voorstellen dat er vanwege panelen eerder lekkage optreedt. Maar is dat een reden om geen pv panelen te nemen of om een bepaalde constructie voor panelen te nemen?
Wat is jullie ervaring?
Zoveel mogelijk druk verspreiden. Ik heb volgens mij betontegels van 60 bij 40 geplaatst met 6 rubberen voeten per tegel. En dan per 2 betontegels een betonvoet. Daarnee verspreid ik ook het gewicht over de balken van het dak.

Bang voor lekkages? Naja, niet meer dan anders eerlijk gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 08-03-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 15:04
Sport_Life schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:59:
Wat is jullie ervaring?
Wij hebben PVC dakbedekking met 2 PV systemen; geen enkel probleem zolang we hier wonen (8 jaar). Het dak is ontworpen om een PV systeem te kunnen dragen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb een parallellogram vorm dak van 3.7m breed en 4,7m hoog. Door deze vorm blijft er ca 2.5m werkbare ruimte in de breedte over (bij panelen van ca 1m breed in landscape)

En bij een breedte van ca 1m kunnen er dan 4 panelen schuin boven elkaar in landscape worden gemonteerd.

Ligging op ZO op 45g dak.

Om er zoveel als mogelijk uit te halen dacht ik aan de volgende setup:
- 4x JA Solar JAM72S 545WP (€1080)
- 2x APSystems Micro Omvormer DS3 (€380)
- 4x Clickfit Evo Pannendak Landscape 1 rij van 1 paneel horizontale rails (€360)
- Kabels en andere aansluitmaterialen. (€100)

Totaal €1920 excl montage. Oftewel €0.88/Wp

Wat zouden jullie doen?

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 08-03-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.B.te L.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-05 16:14
Mattie 112 bedankt voor de link. Ik heb mijn eigen topic zover klaar. Wie wil er naar kijken en meedenken?

zonnepanelen op het Noorden met gedeeltelijk schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Beginnersvraagjes van iemand die zich aan het inlezen is, hopelijk is dat okee :) Ik heb geen eigen topic geopend omdat het volgens mij nog niet superspecifiek is allemaal, maar mocht dat wel de bedoeling zijn dan hoor ik het graag.

Ik ben voor mijn ouders in de wereld van zonnepanelen gedoken, want ze hebben gezien dat IKEA 10% korting geeft op zonnepanelen. Daar krijg je tijdelijk 10 panelen van 395 Wp voor 4.059 euro incl. BTW. De Tweaker in mij dacht; eens zien of dat echt een goede aanbieding is.

Ze wonen met z'n 2en in een rijtjeshuis met dak richting oost/west. Geen schaduw. Als ik me niet vergis is het huis ongeveer 6 meter breed, dus ik zat te denken aan 5 panelen aan iedere kant. Ik las dat N-type panelen het onder andere beter doen bij bewolking, dus ga ik voorlopig even rondkijken naar N-type panelen. Neem als voorbeeld even de Jinko 390 Wp N-Type panelen.

Nu waar het lastiger wordt. Ik las dat je bij zo'n oost-west opstelling een omvormer moet hebben met 2 MMPT's. Dat zou betekenen dat een geschikte omvormer van SMA bijvoorbeeld de Sunny Boy 3.0 zou zijn, de 1.5/2.0/2.5 zijn voorzien van 1 MMPT.

Als ik even snel iets in elkaar klik op solar-outlet; 10 Jinko panelen, Sunny Boy 3.0, installatie van 10 panelen en 2 montagesets van 5 panelen portrait, dan kom ik op 4.687 euro incl. BTW, en dan weet ik niet of er bij die montagesets ook bekabeling zit. Met een GoodWe 3000T-DS kom ik op 4.171, maar waar SMA roept dat er bij hun omvormer geen optimizers nodig zijn, heb ik over GoodWe nog niet zoveel gelezen.

Waar zitten de prijsverschillen in, tussen de GoodWe en SMA, maar ook met de IKEA aanbieding? Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat een oost-west opstelling bij IKEA een meerprijs zou betekenen? Ervan uitgaande dat de IKEA panelen ook redelijk betaalbaar zijn, lijkt het grootste verschil dan in de omvormer te zitten, kan dat kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:55
Vandaag iets aparts ontdekt

Mijn naaste buurman (tussenwoning) en ik hebben dezelfde installatie; zelfde merk, aantal en capaciteit aan panelen op onze daken. Betreffen woningen met platte daken, de ligging van de panelen is exact hetzelfde, verder geen schaduwvorming op de daken. Ook het merk/model omvormer is hetzelfde.

Zijn installatie wekte vandaag 12.5kWh op, de mijne wekte 10kWh op. M.i. Is dat een fors verschil. Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen en waar ik moet beginnen met zoeken?

[ Voor 4% gewijzigd door assassin85 op 08-03-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
assassin85 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:21:

Mijn naaste buurman (tussenwoning) en ik hebben dezelfde installatie; zelfde merk, aantal en capaciteit aan panelen op onze daken. Betreffen woningen met platte daken, de ligging van de panelen is exact hetzelfde, verder geen schaduwvorming op de daken. Ook het merk/model omvormer is hetzelfde.

Zijn installatie wekte vandaag 12.5kWh op, de mijne wekte 10kWh op. M.i. Is dat een fors verschil. Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen en waar ik moet beginnen met zoeken?
Op de omvormer spanning en stroom gaan vergelijken van de string.
Zeer waarschijnlijk toch schaduw, en heel misschien wel defect paneel, of eentje vergeten aan te sluiten. En foto's zeggen vaak een hoop

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
wmeester schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:12:
[...]

Bedoel je dat het afgelopen jaar ook nooit boven de 1600 watt is gekomen of de afgelopen dagen? Wat ondanks dat de zon flink schijnt deze dagen zit er nog niet veel kracht achter. 10 x 250wp panelen zouden aan 1600 watt komen denk ik ongeveer.
Ik woon hier pas sinds half januari dus dat zou ik niet weten :) Ik log het opgewekte vermogen in Home Assistant en daar zie ik echt een duidelijke 'cap' op het vermogen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GhqdEhbUIagm-Kz3k6vibt-50M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaEOVVXE4RyuNlK9luO71l1L.jpg?f=fotoalbum_large
dunklefaser schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:01:
@JER00N Ik heb een vergelijkbare set-up: 9 panelen op een Omnikl 3K-TL2 (een wat oudere uitvoering)
Duidelijk dat de solarteur geen verstand van zaken had, tenminste kende hij de Omnik niet.

Bij mij zijn de 9 panelen (1 string natuurlijk) middels Y-adapters op beide DC-ingangen aangesloten.
[Afbeelding]

Het resultaat is dat het vermogen keurig op beide verdeelt wordt en ik heb dus
ook AC-vermogens van boven de 3000W gezien.
BarryH schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:46:
@JER00N Ik had de 1e generatie van omniksol (op jouw foto staat een nieuwer model) en daar was inderdaad elke mppt beperkt tot ca 60% van het omvormervermogen.
Ik denk inderdaad dat 2 y splitters je gaan helpen. Maar ik weet het niet zeker voor dit type.
AUijtdehaag schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:47:
[...]

Dat was vroeger heel normaal...
Zie datasheet (niet de helft maar wel beperkt)
[Afbeelding]
Ok, lijkt me duidelijk dan. Ik zal binnenkort eens zo'n MC4 splitterkabel kopen.
Die saman neemt het ook niet zo nauw met brandveiligheid...
Bedoel je de locatie van de omvormer? Te dicht onder het dakbeschot? Is hier nog iets aan te doen?

Dank allen voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
reneeke1970 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Op de omvormer spanning en stroom gaan vergelijken van de string.
Zeer waarschijnlijk toch schaduw, en heel misschien wel defect paneel, of eentje vergeten aan te sluiten. En foto's zeggen vaak een hoop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4B-CNGYy6OWse88a41RcI_QegUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7sJLy57NNTiJbCxfi0A7KNc.jpg?f=fotoalbum_large

Rood de mijne, geel de buurman

We hebben geen schaduwvorming op de daken, panelen liggen op het zuiden gericht, geen hoge bomen of gebouwen om ons heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53
assassin85 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]

We hebben geen schaduwvorming op de daken, panelen liggen op het zuiden gericht, geen hoge bomen of gebouwen om ons heen
Eerste check : zijn de panelen op beide poorten van je omvormer aangesloten?
Even foto maken van de type unit en hoe alles er aanzit gekoppeld en die posten.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

Oke, schaduw kun je weg strepen.
Zou de string spanning uit gaan lezen, kunnen best eens wat panelen verkeerd aangesloten zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@assassin85 heb je een plaatje van je dagopbrengst over de dag? En dan dezelfde van je buurman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
raymondw schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:47:
[...]

Eerste check : zijn de panelen op beide poorten van je omvormer aangesloten?
Even foto maken van de type unit en hoe alles er aanzit gekoppeld en die posten.
Ik geloof dat alles goed vast aangesloten is, daar lijkt het wel op als ik aan de kabels zit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXzhAea0xahJQhiy837zNM1e8kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCV0X4gBb7HTOSpfBg1S8mYk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YmgXanb9NhjOmJ7km4OXOsCAwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlDRFcTReoXWfkdMIq5AzMMJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1n9rDdQSpnCzcRVpJWtKBSjc-i8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMszOhAKIVNVGAEKwxJK0yu9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLNYVUu_9zwWZKGAMGGPXZrEBZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JebeHokhvFcovlHTEU2hQYTs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
BarryH schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:09:
@assassin85 heb je een plaatje van je dagopbrengst over de dag? En dan dezelfde van je buurman?
Hy heeft helaas nog niet zijn omvormer kunnen koppelen aan zijn account in de goodwe app dus van hem hebben we geen gegevens anders dan wat de omvormer op het display aangeeft.

De mijne ziet er zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDQaigD0kIMHIUaKv589HrlMnqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkGXRk6DnCjIj3yoQSKK17Cq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:11
Zijn de mono Yingli Panda panelen van 133x100 cm nog leverbaar? (Zie m'n onderschrift). Ik wil gaan uitbreiden, maar kan ze niet erg vinden. Ander merk van die afmetingen zou ook kunnen.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@assassin85

Naast dit plaatje met de buurman vergelijken ook nog even kijken naar de stringlengte.
Zou deze set als 1 string aangesloten kunnen worden (dus VoC x #panelen x 1,1 moet onder de max V DC van de omvormer blijven?
EN hoe zit dat bij de buurman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
BarryH schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:28:
@assassin85

Naast dit plaatje met de buurman vergelijken ook nog even kijken naar de stringlengte.
Zou deze set als 1 string aangesloten kunnen worden (dus VoC x #panelen x 1,1 moet onder de max V DC van de omvormer blijven?
EN hoe zit dat bij de buurman?
Ik begrijp dat ik om deze vraag te kunnen beantwoorden de spanning aan de zonnepanelen 1 voor 1 moet uitmeten klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
assassin85 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:40:
[...]

Ik begrijp dat ik om deze vraag te kunnen beantwoorden de spanning aan de zonnepanelen 1 voor 1 moet uitmeten klopt dat?
Nee, dit kan op basis van de datasheet van je panelen en je omvormer. Daar staat VoC op en V max DC zijde.

verder is het goed om de V en A curves van een paar dagen met je buurman te vergelijken.

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 08-03-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

[...]

Waarom ligt het zo uit elkaar en zo en niet vol? Is dit vanuit de bouw zo gedaan of zo of is het een door een VvE gezamenlijk uitgevoerd project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Termy schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:58:
[...]

Waarom ligt het zo uit elkaar en zo en niet vol? Is dit vanuit de bouw zo gedaan of zo of is het een door een VvE gezamenlijk uitgevoerd project?
Nee dit is zo gedaan vanuit de bouw, betreft nieuwbouwproject dat onlangs opgeleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:09
assassin85 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:21:

Je zou bijna denken dat er 1 paneel van jou bij de buurman zn panelen is aangesloten.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

assassin85 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:06:
[...]

Nee dit is zo gedaan vanuit de bouw, betreft nieuwbouwproject dat onlangs opgeleverd is.
Iig een stuk meer dan een paar excuuspanelen :). De suggestie van @Nienix klinkt wel plausibel. Heb je nog een buur waar je mee kunt vergelijken?

Btw, die opbrengstgrafiek: was dat geen volledig zonnige dag voor jou?

[ Voor 9% gewijzigd door Termy op 08-03-2022 23:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 09:47
assassin85 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Ik geloof dat alles goed vast aangesloten is, daar lijkt het wel op als ik aan de kabels zit
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij is de opbrengst grafiek heel duidelijk. Omvormer topt af vanwege te hoog netvoltage. Buurman zit op een andere fase en heeft geen (of minder) last.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Hybride omvormer of PV+batterij omvormer apart?

Waarom welke keuze? Verandert het antwoord in geval van 1-fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Joris 407
Op secondsol al gekeken eventueel?

@assassin85
Omvormer beperkt vermoedelijk de output vanwege te hoge netspanning.
Kets_One in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Zo een voedingskabel achter een heet koellichaam helpt er ook niet aan mee.
Typisch weer…

[ Voor 83% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2022 03:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:11
Dankje!, die kende ik nog niet. Er staat wel wat op, maar te weinig en erg duur, ik moet nog even verder zoeken.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Nienix schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:15:
[...]

Je zou bijna denken dat er 1 paneel van jou bij de buurman zn panelen is aangesloten.
De buurman naast hem heeft ook 12kw opgewekt. Dan denk ik dat 12kwh wel klopt bij deze installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Termy schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:34:
[...]

Iig een stuk meer dan een paar excuuspanelen :). De suggestie van @Nienix klinkt wel plausibel. Heb je nog een buur waar je mee kunt vergelijken?

Btw, die opbrengstgrafiek: was dat geen volledig zonnige dag voor jou?
Jawel, gisteren was een volledige zonnige dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
assassin85 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 07:48:
[...]

Jawel, gisteren was een volledige zonnige dag
Dat heeft @hesselbeertje dus goed gezien (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
TripleM schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:04:
Beginnersvraagjes van iemand die zich aan het inlezen is, hopelijk is dat okee :) Ik heb geen eigen topic geopend omdat het volgens mij nog niet superspecifiek is allemaal, maar mocht dat wel de bedoeling zijn dan hoor ik het graag.
'korting' negeren we toch? Het gaat om de prijs onder de streep. Maar 3950Wp voor €4000 incl btw is redelijk rock-bottom.

SMA, GoodWe en andere string omvormers hebben in de basis geen optimizers nodig. Maar dat detail mag je via een eigen topic nagaan, want dan is er veel meer context nodig. N-Type panelen hebben nog wel eens een gunstigere degradatie karakteristiek, verder maakt het weinig uit.

Als je dan ook een offerte hebt geregeld via Ikea/Svea solar dan kan er misschien inhoudelijk wat over gezegd worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@assassin85 Geen verklaring voor het opbrengstverschil, maar waarom in piepsnaam liggen die panelen zo dicht op elkaar... Dat geeft onnodig opbrengstverlies bij niet eens heel lage zon.

Wat is het vermogen van die panelen? Ik verwacht uit 12 recente panelen op een dag als gister sowieso meer dan 12kWh. (Ik had gister 4 kWh/kWp uit mijn vrijliggende zuid panelen op plat dak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
assassin85 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 07:39:
[...]

De buurman naast hem heeft ook 12kw opgewekt. Dan denk ik dat 12kwh wel klopt bij deze installatie
En jouw andere buurman? Als die 14 kW opwekt, dan heeft die jouw paneel erbij! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:53
HectorMalot schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:15:
[...]

Here you go: [Afbeelding]

DC voltage springt dus van 300 naar 370V
AC voltage is rond de 245V
Temperatuur omvormer is op dat moment zo'n 42C
Moest even zoeken naar je bericht, misschien handig om een eigen topic te maken ;)
Mijn unit begint al te sputteren boven de 242v als er in huis weinig verbruikers actief zijn.
Gisteren de boel in de gaten gehouden en wat load gegenereerd als het boven de 242v kwam.
Het lijkt hier wat te doen, echter zou ik daar pas meer over durven zeggen als ik langer onderzoek zou doen.
Als jou unit tegen de 250v echt gaat stoppen met terug leveren zou dat de piekspanning op de panelen kunnen verklaren.
Heb je ook inzicht in teruglevering?
Voor dat inzicht heb ik er een Homewizard P1 tussen gezet op de enkele fase die wij hebben.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:17:
@assassin85 Geen verklaring voor het opbrengstverschil, maar waarom in piepsnaam liggen die panelen zo dicht op elkaar... Dat geeft onnodig opbrengstverlies bij niet eens heel lage zon.

Wat is het vermogen van die panelen? Ik verwacht uit 12 recente panelen op een dag als gister sowieso meer dan 12kWh. (Ik had gister 4 kWh/kWp uit mijn vrijliggende zuid panelen op plat dak)
Vermogen is 320wp per paneel, geen idee waarom, is zo geïnstalleerd door de bouwer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Laatst online: 20-11-2024
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:11:
[...]

'korting' negeren we toch? Het gaat om de prijs onder de streep. Maar 3950Wp voor €4000 incl btw is redelijk rock-bottom.

SMA, GoodWe en andere string omvormers hebben in de basis geen optimizers nodig. Maar dat detail mag je via een eigen topic nagaan, want dan is er veel meer context nodig. N-Type panelen hebben nog wel eens een gunstigere degradatie karakteristiek, verder maakt het weinig uit.

Als je dan ook een offerte hebt geregeld via Ikea/Svea solar dan kan er misschien inhoudelijk wat over gezegd worden.
Dankjewel! Dat is alvast een start. Ik ga een offerte opvragen en daarmee een eigen topic openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
assassin85 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:12:
[...]

Vermogen is 320wp per paneel, geen idee waarom, is zo geïnstalleerd door de bouwer
Het zal niet de eerste keer zijn dat we hier rare dingen zien.
Op een kraakheldere dag begin maart zou ik 14-15kWh verwachten... 12 lijkt me dus tegenvallen... maar 6 panelen kunnen met hun onderste substring een groot deel van de dag (nog) niet mee doen door de veel te krappe ligging en niet al te hoge zon ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Mijn panelen hangen nog niet eens en ik zit al met een schuin oog te kijken naar een uitbreiding. Daarom heb ik een aanvullende vraag gesteld in mijn originele topic (Advies PV-installatie nieuwe woning). Wellicht had ik beter een nieuw topic kunnen openen, maar het vriendelijke verzoek of jullie mee willen denken :)

Ik ben er inmiddels achter dat een SE systeem waarschijnlijk niet gaat werken omdat de benodigde start spanning niet gehaald gaat worden (5 panelen ZW, 4 NO, 3 ZO met het huis ten zuiden van de dakvlakken zodat deze vrijwel nooit tegelijk zon zien).

Microinverters is een optie, maar dan gaat de prijs snel omhoog terwijl de opbrengst door de vele schaduw uren om een goedkoop systeem met wellicht 2e hands panelen vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:12

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik wil aan de slag met DIY zonnepanelen opstelling: starten met 2 panelen op schuurdak + StecaGrid 500 plug-in omvormer.
Later wil ik uitbreiden: meer panelen en een DIY batterij-oplossing, maar nu niet van belang.

Aansluiten gaat wel lukken, maar ik vraag me wel dit af:
- Ik lees over het gebruik van een 'schone groep', maar wil in de schuur eigenlijk ook m'n rig weer aanzetten (op zonneenergie dan), maar mag dat dan niet? Of alleen met PV verdeler?
- Kan ik verwachten zonder problemen mijn huisnet te voeden via de grondkabel vanaf de schuur? Ik heb wat machines in de schuur die enkele honderden Watts gebruiken als ze aan staan, dat gaat prima.
- Moet ik terugleveren (bij overcapaciteit door meer panelen later) aanvragen, of gaat dat automatisch met m'n slimme meter?
- Als ik de betreffende groep in de stoppenkast uitzet, loop je dan nog een risico als ik vergeet dat er stroom wordt geleverd door de panelen? Dan moet er op z'n minst een grote waarschuwing in de kast

Ik ben aan het zoeken op antwoorden van sommige van deze vragen, maar zoek ook even het contact met de community hier.

[ Voor 62% gewijzigd door ByteDelight op 09-03-2022 11:01 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 14:11

Geckoo

Good news, everyone!

ik kan het zo 1,2,3 niet snel terug vinden wat was de max wat je kon terug vragen van de overheid van de btw?
ik dacht 2.5k toch?

dus welk bedrag mag max op de factuur staan?
€ 14.400 euro toch?

[ Voor 21% gewijzigd door Geckoo op 09-03-2022 11:17 ]

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Geckoo zie btw pv topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:31:
[...]

Het zal niet de eerste keer zijn dat we hier rare dingen zien.
Op een kraakheldere dag begin maart zou ik 14-15kWh verwachten... 12 lijkt me dus tegenvallen... maar 6 panelen kunnen met hun onderste substring een groot deel van de dag (nog) niet mee doen door de veel te krappe ligging en niet al te hoge zon ...
Als ik naar mijn daggrafiek kijk ziet dat er heel anders uit, hij lijkt rond de 18-1900watt af te toppen elke dag. Dit is van vandaag, volle zon op de panelen, geen schaduw of bewolking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkHD5ifeQuQPCdOvSsiS844ZXOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FsIBnQXjx8N3belNCTaZTdgI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
hesselbeertje schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:36:
[...]

Volgens mij is de opbrengst grafiek heel duidelijk. Omvormer topt af vanwege te hoog netvoltage. Buurman zit op een andere fase en heeft geen (of minder) last.
@assassin85 heb je al gekeken wat de netspanning is gedurende de dag? Zoals @hesselbeertje al aangegeven heeft, is je probleem zeer waarschijnlijk een te hoge netspanning (> 253V) waardoor je Goodwe omvormer zelf gaat terugregelen om binnen de specs te blijven (veel andere omvormers zouden gewoon uit gaan). Je buurman heeft er waarschijnlijk geen last van omdat zijn installatie op een andere fase zit.

Je omvormer kan deze gegevens aanleveren. Als je een P1 meter hebt, kun je het daar ook uitlezen (hoewel ik daar nog wel eens een paar V verschil waarneem). Het lijkt me dat dit de meest waarschijnlijke oorzaak is van je probleem.

Er is meer over te vinden op dit topic.

Je kunt daar zelf weinig aan doen overigens (behalve dan de oven of waterkoker aanzetten om de spanning wat omlaag te trekken :+ ). Je zou het kunnen aangeven bij de netbeheerder. Als ze genoeg klachten krijgen zullen ze wellicht geneigd zijn om de wijktrafo aan te passen.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat de landcode van je omvormer niet juist is ingesteld waardoor hij al te snel gaat terugregelen, maar dat is wellicht hopen tegen beter weten in :)

[ Voor 24% gewijzigd door Batilan op 09-03-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwelbast
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-04 16:07
Martin7182 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:20:
[...]

2 maart miste maar is sinds vanochtend weer gevuld. In de logging van vandaag heb ik op 2 omvormers een gat tussen 12:00 en 13:00, hebben anderen daar ook last van?

[Afbeelding]
Ja, ik had er ook last van, en geen plotselinge dikke wolk of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwelbast
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-04 16:07
verwijderd. opgelost. excuus

[ Voor 93% gewijzigd door kwelbast op 09-03-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:52
Ik zit zelf ook met een tegenvallende opbrengst maar dan een andere puzzel. Gaat om 11 panelen met 6 Tigo Optimizers en schaduw in de ochtend maar verder geen 'opstakels'. Hiervoor heb ik een nieuw topic aangemaakt:

Vreemde opbrengstdata GoodWe 3000XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:51
Hier ook een beetje aan het puzzelen met een nieuwe setup. Op mijn vorige huis had ik 16 panelen in oost/west op Flatfix Fusion en een SMA 3.6, erg tevreden mee maar hier is de situatie iets complexer i.v.m schaduw en schuin dak....

Situatie:
- Tuinhuis met 36deg zadeldak en twee gelijke dakhelften van 3m hoog en 6.9m breed. Ene helft pal oost, andere pal west.
- Beide kanten wat schaduw van bomen die naast het huisje staan. (ergste hiervan staat op de lijst om gekapt te worden).
- Houten dakbeschot met daarop een IKO onderlaag (ligt er al op) en bitumen shingles (komen er nog op)

Mijn plan voor nu:
- 10 grote (2m) panelen met een zo hoog mogelijk wattage (bijv deze 490w Hyuandai's) in portrait. Er passen er misschien 6 naast elkaar, maar dan blijft er wel érg weinig ruimte over links en rechts. Ik denk dat er dus 2x5 worden.
- 5x APSystems DS3 micro inverters i.v.m. prijs en vermogen dat ze aankunnen.
- Clickfit (oud systeem) met dakhaken voor lei. In het Clickfit EVO systeem kan ik geen geschikte dakhaken voor bitumen/shingles vinden?

Open vragen/twijfels:
- Ik kan weinig ervaringen vinden met de DS3, logisch, ze zijn net uit. Wel zie ik dat de API/logging nog niet optimaal is, hier kan ik mee leven. Hoe verhoudt APSystems zich tot Enphase en SolarEdge? Ik ken eigenlijk alleen string omvormers...
- Aangezien het dak geen panlatten oid heeft zit ik een beetje met werkbaarheid van het installeren (ik doe het liefst de shingles en panelen in 1x). Kun je op die Clickfit rails staan als ze er op liggen?
- Het doel is in eerste instantie zoveel mogelijk opwekken (de rest van ons dak is gedeeld, kan nog wel even duren voor daar panelen op komen), zie ik nog mogelijkheden qua panelen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 20:35

OMX2000

By any means necessary...

Drikus70 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:54:
[...]

Dat vroeg ik me vorige week ook af voor mijn regio en heb daarom een aantal partners van apsystems gebeld die als groothandel leveren aan installateurs. Daar kreeg ik wel een paar bruikbare adressen door.
https://emea.apsystems.com/nl/partners/
Ik heb ook het nummer op de site van apsystems gebeld maar daar kwam ik na 2x automatisch doorverbinden niet verder.
Ik heb een mail naar emea@apsystems.com gestuurd. En ik kreeg, helaas wel te laat, een antwoord en een lijst aan installateurs voor regio Breda. Misschien nuttig voor iemand anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fc_7shEinPe6Nc0CCPUztgfj2xI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ndBl6s2kopYze59zATncw0O8.png?f=fotoalbum_large

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Batilan schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:56:
[...]

@assassin85 heb je al gekeken wat de netspanning is gedurende de dag? Zoals @hesselbeertje al aangegeven heeft, is je probleem zeer waarschijnlijk een te hoge netspanning (> 253V) waardoor je Goodwe omvormer zelf gaat terugregelen om binnen de specs te blijven (veel andere omvormers zouden gewoon uit gaan). Je buurman heeft er waarschijnlijk geen last van omdat zijn installatie op een andere fase zit.

Je omvormer kan deze gegevens aanleveren. Als je een P1 meter hebt, kun je het daar ook uitlezen (hoewel ik daar nog wel eens een paar V verschil waarneem). Het lijkt me dat dit de meest waarschijnlijke oorzaak is van je probleem.

Er is meer over te vinden op dit topic.

Je kunt daar zelf weinig aan doen overigens (behalve dan de oven of waterkoker aanzetten om de spanning wat omlaag te trekken :+ ). Je zou het kunnen aangeven bij de netbeheerder. Als ze genoeg klachten krijgen zullen ze wellicht geneigd zijn om de wijktrafo aan te passen.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is dat de landcode van je omvormer niet juist is ingesteld waardoor hij al te snel gaat terugregelen, maar dat is wellicht hopen tegen beter weten in :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwNCh2dMS6rLNISreq2aCln2oKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvR9gkh8M0ythOcgvVRU4BfK.jpg?f=fotoalbum_large

Op het moment van schrijven zie ik na een paar keer door het statusmenu te scrollen dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
assassin85 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:35:
[...]

[Afbeelding]

Op het moment van schrijven zie ik na een paar keer door het statusmenu te scrollen dit.
Bingo :)
En dan is de top al even voorbij.

Vanwege het aanpassen van het geleverde vermogen zal de spanning dus net onder de 253V blijven verwacht ik (ik ken het gedrag van de Goodwe niet in detail).

Wat mogelijke oplossing betreft: ik neem aan dat je een 1-fase aansluiting hebt? Dan zul je dus de netbeheerder moeten aanschrijven. Als je een 3-fase aansluiting hebt kunnen de panelen wellicht op een andere fase gezet worden. Dan wellicht een tijdje de spanning van de fases loggen via een P1 meter.

Het valt te verwachten dat tenminste 1 (mogelijk 2) op de 3 van je buren dit probleem ook heeft. En afhankelijk van de toestand van de verschillende fases kan dat naar 3 op 3 gaan als de zon wat krachtiger wordt in april/mei.

[ Voor 44% gewijzigd door Batilan op 09-03-2022 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
Batilan schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:37:
[...]

Bingo :)
En dan is de top al even voorbij.

Vanwege het aanpassen van het geleverde vermogen zal de spanning dus net onder de 253V blijven verwacht ik (ik ken het gedrag van de Goodwe niet in detail).

Wat mogelijke oplossing betreft: ik neem aan dat je een 1-fase aansluiting hebt? Dan zul je dus de netbeheerder moeten aanschrijven. Als je een 3-fase aansluiting hebt kunnen de panelen wellicht op een andere fase gezet worden. Dan wellicht een tijdje de spanning van de fases loggen via een P1 meter.

Het valt te verwachten dat tenminste 1 (mogelijk 2) op de 3 van je buren dit probleem ook heeft. En afhankelijk van de toestand van de verschillende fases kan dat naar 3 op 3 gaan als de zon wat krachtiger wordt in april/mei.
We hebben een 3 fase aansluiting in huis. Bedankt allen, heb de bouwer gelijk een mail verzonden. Kijken wat die gaan roepen en anders schakel ik zelf wel een elektricien in om te testen op de andere fasen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
assassin85 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:53:
[...]

We hebben een 3 fase aansluiting in huis. Bedankt allen, heb de bouwer gelijk een mail verzonden. Kijken wat die gaan roepen en anders schakel ik zelf wel een elektricien in om te testen op de andere fasen
OK, dat is wel zo prettig. Al zal een elektricien waarschijnlijk alleen even momentaan de spanning meten en dan de "beste" fase kiezen. Zorg dan dat niet je waterkoker / (af)wasmachine / oven toevallig aan staat. Als je wat langer de fases monitored, heb je een betere kans de "juiste" fase te kiezen (mits mogelijk).

Overigens kan de belasting van de fases over de tijd natuurlijk ook wijzigen. Als ze allemaal al hoog zitten kan een berichtje naar je netbeheerder geen kwaad. We zien toch regelmatig hier op het forum dat ze structurele aanpassingen doen (al dan niet naar aanleiding van klachten, of wellicht eigen metingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHrnhMZw-SgPsCbL0DxmDLpdrdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YbAwKxfBiYisVFutZ3OA3d9n.png?f=fotoalbum_large
Links Trina Solar Vertex all black 385wp en rechts qcells q peak duo blk ml g+ 385wp.
Vermogen gelijk, micro-omvormers gelijk. Wat kan dit verschil duiden? Is de Trina minder goed? Moet ik deze grafiekjes niet te serieus nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@assassin85 Eigenlijk moet je met een P1 kabeltje even je slimme meter uitlezen. Dan kan je ook het voltage per fase bij je slimme meter zien.
Als je voltage bij je omvormer hoger is dan bij je slimme meter is er een zwak punt in de verbinding van slimme meter naar omvormer (b.v. een dunne kabel of een slecht contact).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@FastFox91 Andere offertes, andere dikke duim. Zo te zien vooral een andere gemodelleerde instraling in juni.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:36:
@assassin85 Eigenlijk moet je met een P1 kabeltje even je slimme meter uitlezen. Dan kan je ook het voltage per fase bij je slimme meter zien.
Als je voltage bij je omvormer hoger is dan bij je slimme meter is er een zwak punt in de verbinding van slimme meter naar omvormer (b.v. een dunne kabel of een slecht contact).
Even.....
Geef je hem dan even een apparaatje wat je aan het p1 kabeltje knoopt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
reneeke1970 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:41:
[...]

Even.....
Geef je hem dan even een apparaatje wat je aan het p1 kabeltje knoopt.
excuses: als je een nas hebt is het even (gratis domoticz b.v. icm kabeltje van eur 15,-)

Maar: die check hoort er eigenlijk toch wel bij? Wellicht kan de installateur van de bouwer het anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik denk dat die gewoon even ;) een multimeter pakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Of gewoon "even" een multimeter in een stopcontact bij de meterkast.
Batilan schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:37:
[...]

Verwacht je dat echt? Ik zit deze zonnige dagen al op maximaal (duur)vermogen. De enige reden dat de opwek zo'n 20% achterblijft t.o.v. juni is dat de dagen wat korter zijn. Er komen wel pieken boven de max., maar alleen kortstondig bij wisselende bewolking.
Misschien komt mijn aanname doordat ik nog geen data heb van voorgaande jaren april/mei, ben pas begonnen eind mei vorig jaar.

[ Voor 0% gewijzigd door Martin7182 op 09-03-2022 19:00 . Reden: 20% i.p.v. 10% ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
BarryH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:45:
[...]

excuses: als je een nas hebt is het even (gratis domoticz b.v. icm kabeltje van eur 15,-)

Maar: die check hoort er eigenlijk toch wel bij? Wellicht kan de installateur van de bouwer het anders doen.
Waarom zo moeilijk, steek multimeter in de 3 fasen, die is het laagst, je pakt schroevendraaier en klaar, binnen paar dagen weet je het resultaat, hoef je niks voor te loggen.
Werkt het nog niet pak je de derde fase, en daarna naar netbeheerder bellen met het hele blok.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Iemand dit al gebruikt?
Schijnbaar voorkomt dit wat algen en zand ophoping op je zonnepanelen,

https://www.solar-bouwmar...teriaal-solspil-clip.html

Is het wat, of is het geld weggooien voor een stukje plastic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 07:36

timovd

Voorsprong door techniek

@genc007 als je zoekt op "clip" in dit topic zie je de ervaringen. Vrijwel bovenaan deze pagina staat de zoekbalk. Kijk daar maar even tussen.
Het is vooral handig als je panelen niet zo stijl liggen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
timovd schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:19:
@genc007 als je zoekt op "clip" in dit topic zie je de ervaringen. Vrijwel bovenaan deze pagina staat de zoekbalk. Kijk daar maar even tussen.
Het is vooral handig als je panelen niet zo stijl liggen.
Ah ja was net al aan het zoeken gegaan.
Die van mij liggen op 15 graden, dus dan zou het wel het waard kunnen zijn hoor ik.

Is het het nog waard om mijn panelen te laten schoonmaken?
Ik meen ooit gelezen te hebben dat het niet eens 1% scheelt kwa opbrengst en dan je de schoonmaakkosten er amper uit krijgt.
Ik heb ook een solaredge systeem, dus als een paneel wat meer drab heeft dan zou de rest niet moeten beinvloeden

Eventueel kan ik ook een keertje zelf mijn dak op lopen via de buren (die hebben een extra verdieping).
Ik heb ook ontkalkt water, dus ik gok dat ik met een slang al het grootse deel van de drab en zand eraf kan spuiten.

EDIT: LOL op aliexpress kost 30 stuks maar 8 euro, solarbouwmarkt verkoop ze voor 2 euro per stuk.
wtf.....

[ Voor 11% gewijzigd door genc007 op 09-03-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
genc007 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:25:
EDIT: LOL op aliexpress kost 30 stuks maar 8 euro, solarbouwmarkt verkoop ze voor 2 euro per stuk.
wtf.....
Let op dat je de juiste maat koopt en de maten overeenkomen met je panelen. Anders werkt het niet.
bijv op bepaalde Qcell duo passen ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
BarryH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:36:
Het voltage bij je slimme meter zal altijd lager zijn. Er zit een kabel tussen dus per definitie verlies.
Bovendien is het maar de vraag hoe nauwkeurig die omvormer het meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Tegen algengroei helpen de clips wel, maar niet tegen vuil. Dat hoopt juist op rond de clips. Afwatering gaat prima maar hij trekt niet alle vuil ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Ons rijtjeshuis is 5.1m breed. Dat is inclusief de helft van beide tussenmuren (30/2=15). Het huis links van ons is een verdieping lager, maar de gedeelte muur is gewoon doorgetrokken tot ons niveau. Nu vraag ik mij af of wij van die extra 15cm gebruik zouden kunnen maken? De eigenaar van dat huis is een woningbouwcorporatie.

Hier een foto: https://tweakers.net/i/XR...FN0rW4cT.png?f=user_large

Wat denken jullie? Eigenlijk is dus de laatste 15cm niet meer van ons, maar het dak van de buren zit dus lager.

Ik wil er graag vijf panelen van 996mm breedte op kwijt. 5100mm - (5*996mm) = 120mm voor ClickFit. Als wij daar nog die extra 15cm erbij nemen hebben wij zeker voldoende ruimte denk ik.. of zijn de 12cm al voldoende?

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Pagina: 1 ... 62 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic