Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met het uitzoeken van een PV-installatie voor onze nieuwe woning.

Mijn doel is een maximale opbrengst te realiseren op het schuine dak van de woning. Daarbij wel enigszins gelet op de €/wp. Gezien het vrijwel ontbreken van schaduw dus geen Solaredge.

Vragen die ik nog heb:
  • Adviezen/optimlisaties m.b.t.het legplan.
  • Ik ken solaredge maar kom ook de mogelijkheid tegen om alleen optimizers toe te passen bij panelen met schaduw (overweging om dan panelen direct naast de dakkapel te plaatsen) bijvoorbeeld van Tigo of Huawei. Werkt dit goed (als in de rest van de string wordt totaal niet beïnvloed door de panelen met schaduw)?
  • Adviezen/tips m.b.t. reeds ontvangen offertes.
  • ervaringen met installatieservice van online webshops
Wat achtergrond:
Schaduw
Geen van de buren.
Wel harde schaduw in de ochtend/avond bij panelen die direct naast de dakkapel liggen.
Jaarverbruik
Dit is nu nog circa 3000khw. Maar er komt een elektrische auto en in de toekomst wellicht een warmtepomp. Mijn idee is om meteen het schuine dak vol te leggen, eventueel overschot zien we dan wel weer.

Hoewel het dak van de garage ook nog mogelijkheden biedt voor zonnepanelen is dat voor nu niet de bedoeling.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Dit wordt aangepast naar 3x25A, bij voorkeur door de leverancier van de zonnepanelen i.v.m. gemak en btw teruggave.
Budget en doel
Zoals gezegd, maximale opwek op schuine dak. Maar wel met een schuin oog gekeken naar terugverdientijd oftewel €/wp.
Bijhouden van data
Zeker wenselijk, maar hoeft niet per paneel.
Regio
Veluwe
Reeds verkregen offertes
Inmiddels een heel aantal offertes ontvangen, waarbij sommige aanbieders echt niet blijken te luisteren (slechts halve dak gebruikt, toch Solaredge aangeboden, etc |:( ). Daarnaast een heel aantal met nette offertes maar minder opwek of hogere €/wp.

De meest interessante die over blijven:

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Graag jullie reactie/advies. Vragen n.a.v. bovenstaande beantwoord ik uiteraard ook graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou de tigo's laten zitten en gewoon voor een SMA gaan met shadefix
(of fronius of budget: goodwe)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqhIMSk45BtLLNVKujM1NCl-VGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeYaVmGLK9FD8CxkqwdrQ6Dh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2021 17:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik kan alleen maar zeggen; kies kwalitatief goed spul en een degelijk systeem. Dit lage prijsniveau bij de huidige hoge elektriciteitstarieven was 10 jaar geleden ondenkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
Prima plan van @AUijtdehaag, maar die strings moeten anders ingedeeld worden vanwege de 260V minimale Vmpp

Verder eens dat legplan 1 met 2 extra naast dakkapel het beste oogt. Die 2 optimisers laten zitten, ze maken van schaduw geen zon, dus het verschil is minder dan je denkt

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 14-10-2021 20:09 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Sunnydesignweb kwam er zelf mee...
Vanwege maximaal rendement op het juiste voltage denk ik. (van de andere string)

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AUijtdehaag dat kan best... Toch niet best... Van Sunny design ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:41:

[Afbeelding]
Een SMA 8kw is €450 meer dan een Goodwe inclusief de tigo’s en dat laatste werkt minimaal even goed neem ik aan?

Efficiency van SMA op de andere string wellicht iets hoger, maar marginaal.
Enige reden om dan voor SMA te gaan is mogelijk levensduur?

@Ronald Jij bedoelt dat er meer panelen op de korte string moeten? Ik dacht dat er minimaal 125v nodig is. Of is 260v de startspanning oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Zimonia2 Startspanning is 125V, maar onder 260V stringspanning geen schaduwmanagement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met kortere stringindeling wordt rendement slechter en minder opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCX2yJfopN2yVWh1nXVDwoc-uw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELX5Wyyt359Z3Q2yOjMbgQMU.jpg?f=fotoalbum_large

SMA is wat duurder inderdaad.
Maar zoek eens op SMA en op Goodwe in het tweakers forum.
Dat schetst wel een beeld (denk ik)

De SMA 8.0 en 10.0 kunnen ook polystrings aan, vanwege hogere toelaatbare ingangstroom op 1 ingang.
Handig als je wilt uitbreiden (met dezelfde lengte string en panelen) op de omvormer.
Op een noord oost dak ofzo :z

Ook eigen logging gaat vrij eenvoudig (zonder cloud)
https://snapshot.raintank...Gkrqk1Y23XOuxaWlu?orgId=2

Tigo zonder tap zou ik niet aan beginnen. Teveel onvoorspelbaar gedrag.
Troubleshooting Tigo optimizer

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@AUijtdehaag tot er wel schaduw op de korte string valt, dan klapt die geheel in elkaar....

Dus alleen zo uitvoeren als die groep panelen schaduwvrij te houden is.

[ Voor 28% gewijzigd door Ronald op 15-10-2021 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald Valt wel mee toch als ze half cell zijn?
Naast de dakkapel ligt het in landscape.

Maar rekening houden met de plaats vd korte string is natuurlijk helemaal prima d:)b

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Nope. Powerpoint van half-cell is halve stroom+beetje door de schaduw. Dus dikke blokkade van panelen in de zon.

[edit] reactie op edit:

half-cell powerpoint komt tot zijn recht in veld opstelling (waar rij 1 een hele string panelen voor de helft kunnen blokkeren op rij 2), micro's en solaredge. Zelden in residentiële situaties met string omvormers.

Dus geheel ontwijken van schaduw is prima, dan draait de string prima in eten wat de pot schaft modus

[ Voor 64% gewijzigd door Ronald op 15-10-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
AUijtdehaag schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:41:

[Afbeelding]
Aangezien ik toch nog wat twijfel heb om op een stringomvormer panelen met schaduw te leggen (het is best een investering) toch nog een vraag.

In de post met shadefix waar je naar verwijst is mij het verschil tussen de grafiek met shadefix aan en uit duidelijk. (Hoewel nog een beetje onwerkelijk. Waarschijnlijk doordat altijd en overal wordt gezegd (behalve hier) schaduw --> optimizers.)

Wat ik me nog af vraag, met shadefix aan: het verschil tussen beide strings (verschil in oppervlak is verschil in opgewekte kwh voor zover ik begrijp):
-Is dit puur de afname door de panelen met schaduw, en werken de andere panelen in volle zon dus net zo goed als die in de string zonder schaduw.
-of werken de overige panelen in de zon ook net wat minder?

In dat laatste geval leveren die 2 extra panelen mijn waarschijnlijk nauwelijks nog iets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er wordt "misbruik" gemaakt van het gegeven dat in ieder zonnepaneel, bypassdiodes zitten, die de beschaduwde cellen bypassen.

Door de stringspanning te verlagen, gaat de bypassdiode van de beschaduwde cellen bypassen en wordt de stroom omgeleid.
Als de bypassdiode niet zou werken, kunnen er hotspots ontstaan (de beschaduwde cellen worden warmer en nemen vermogen op ipv afstaan)

Kijk (onder andere) eens hier naar
YouTube: Enphase vs Fronius | is there a New Winning Shade Solution? | 2021
en
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

Maar hoe andere merken van stringomvormers dan Fronius, SMA en Goodwe met schaduw omgaan is me niet duidelijk.
Je kan dus beter een van "deze" merken gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
Bedankt voor de filmpjes, ik ben er wel redelijk over uit dat het goed gaat komen met een SMA.

In het kader van "meer is beter" overweeg ik nog het dakraam te verplaatsen van het zuid naar het noord dak. Dan zou ik 2 panelen extra kunnen plaatsen, totaal dus 29 stuks á 10585wp.

Sunnydesign komt dan op een SMA 10k i.p.v. 8K maar houdt denk ik geen rekening met schaduw en daardoor later bereiken opstartspanning en met de hogere minimale spanning voor mpp shadefix?
De 8k lijkt me qua onderdimensionering nog wel mee te vallen, maar ik ben geen expert.

Als ik toch voor een 10K moet gaan is een Fronius Symo 10.0-3-M dan een betere keus?
MPP start namelijk vanaf 270 volt bij Fornius ipv 320V bij de SMA 10k.
Daarbij heeft fronius actieve koeling dus langere levensduur? (omvormer komt in garage dus geluid is geen issue).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
Beste Tweakers,

Het heeft even geduurd maar ijs en weder dienende gaan 18 maart de panelen het dak op. Het is onderstaand legplan geworden met een SMA 8.0.

Nu heb ik natuurlijk nog een plat dak op de garage, maar wel in de schaduw van het schuine dak van het huis. Met de huidige teruglever tarieven toch wel interessant, al staar ik me er niet blind op. Deze zullen in de toekomst vast weer zakken.

Ik zit er dus aan te denken om hier ook nog panelen te leggen, maar zit wel met de volgende vragen:
- Orientatie oost/west, richting het zuiden, of deels richting oprit (zuidoost) en deels richting zijtuin (zuidwest?)?
- Met SE of zo goedkoop mogelijke seriële set (1 of 2 strings) en accepteren dat het inkakt zolang zon achter schuine dak verdwijnt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BBCH4YZIGxsjmNuM8FHpAakvS4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1wZ2VKVWkVfmj1x1zlwbhX3s.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0EHZ9rNTlofUIHJHtKkteKz6o8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/241CgNfEQ9V7F8WgUZL76Ekf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
@AUijtdehaag @Ronald

Zouden jullie nog even mee willen denken? De optimale strin glengte is door jullie meerdere keren aangehaald i.v.m de schaduw van de dakkapel.

Vraag 1: Maar welke verdeling zouden jullie hierin adviseren?

Vraag 2: Zou alternatief alles ook op 1 string kunnen op ingang A?

27 panelen x 31,74 (NOCT) = 857V. Dit zit maar iets boven de MPPT range. Bij schaduw staat de zon echter niet haaks op de panelen en het schaduwpaneel doet zelf minder V. Dus zit dit al snel onder de 800V?

Dan kan ingang B wellicht gebruikt worden voor platte dak of noord dak? Of toch liever 2 strings en dan noord eventueel met polystring

Vraag 3: Gaat variant polystring ook goed met schaduw op 1 string zuidzijde van dakkapel?

Vraag 4: Moet bij polystring het paneel op noorddak echt exact hetzelfde type zijn? Klein verschil in V lijkt mij niet zo'n groot probleem omdat deze altijd al iets verschilt door de verschillende instraling op het paneel? Op noord zou je daarom zelfs een paneel willen met een iets hoger voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
1) zolang je maar genoeg boven minVmpp zit is het micro-optimalisatie.

2) 27 panelen gaat max PV spanning 1166V maken in 1 string (op basis van Sunny berekening van @AUijtdehaag paar maanden terug)... en dat vind een omvormer gewoon teveel.

3) De string spanning wordt bepaald voor de 2 strings samen (en is per definitie identiek). Een paneel in de dominante string die schaduw vangt weegt zwaar, dus ga je die bypassen. Je gaat dan dus de andere string iets buiten Vmpp tracken, maar dat effect is heel klein - en het is toch al niet de dominante string.

4) Natuurlijke Voc en Vmpp van de niet dominante string zullen natuurlijk iets lager zitten. Bewust een paneel met hogere Voc/Vmpp... zal wel werken... (Je weet waar de zon op komt op 22 juni :-)?
Het maakt het doordenken van de effecten nog lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
Ronald schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:27:
1) zolang je maar genoeg boven minVmpp zit is het micro-optimalisatie.

2) 27 panelen gaat max PV spanning 1166V maken in 1 string (op basis van Sunny berekening van @AUijtdehaag paar maanden terug)... en dat vind een omvormer gewoon teveel.

3) De string spanning wordt bepaald voor de 2 strings samen (en is per definitie identiek). Een paneel in de dominante string die schaduw vangt weegt zwaar, dus ga je die bypassen. Je gaat dan dus de andere string iets buiten Vmpp tracken, maar dat effect is heel klein - en het is toch al niet de dominante string.

4) Natuurlijke Voc en Vmpp van de niet dominante string zullen natuurlijk iets lager zitten. Bewust een paneel met hogere Voc/Vmpp... zal wel werken... (Je weet waar de zon op komt op 22 juni :-)?
Het maakt het doordenken van de effecten nog lastiger.
Bedankt voor de snelle reactie!

M.b.t. vraag 4 gaat het me ook niet zo zeer om het optimaliseren van noord door een iets hogere V. Gaat me meer om de mogelijkheid om andere panelen met wellicht ook een andere wattage, gezien de huidige gekte.
Pagina: 1