Beste Tweakers,
Ik ben bezig met het uitzoeken van een PV-installatie voor onze nieuwe woning.
Mijn doel is een maximale opbrengst te realiseren op het schuine dak van de woning. Daarbij wel enigszins gelet op de €/wp. Gezien het vrijwel ontbreken van schaduw dus geen Solaredge.
Vragen die ik nog heb:
Wel harde schaduw in de ochtend/avond bij panelen die direct naast de dakkapel liggen.
Hoewel het dak van de garage ook nog mogelijkheden biedt voor zonnepanelen is dat voor nu niet de bedoeling.
). Daarnaast een heel aantal met nette offertes maar minder opwek of hogere €/wp.
De meest interessante die over blijven:
Graag jullie reactie/advies. Vragen n.a.v. bovenstaande beantwoord ik uiteraard ook graag.
Ik ben bezig met het uitzoeken van een PV-installatie voor onze nieuwe woning.
Mijn doel is een maximale opbrengst te realiseren op het schuine dak van de woning. Daarbij wel enigszins gelet op de €/wp. Gezien het vrijwel ontbreken van schaduw dus geen Solaredge.
Vragen die ik nog heb:
- Adviezen/optimlisaties m.b.t.het legplan.
- Ik ken solaredge maar kom ook de mogelijkheid tegen om alleen optimizers toe te passen bij panelen met schaduw (overweging om dan panelen direct naast de dakkapel te plaatsen) bijvoorbeeld van Tigo of Huawei. Werkt dit goed (als in de rest van de string wordt totaal niet beïnvloed door de panelen met schaduw)?
- Adviezen/tips m.b.t. reeds ontvangen offertes.
- ervaringen met installatieservice van online webshops
Schaduw
Geen van de buren.Wel harde schaduw in de ochtend/avond bij panelen die direct naast de dakkapel liggen.
Jaarverbruik
Dit is nu nog circa 3000khw. Maar er komt een elektrische auto en in de toekomst wellicht een warmtepomp. Mijn idee is om meteen het schuine dak vol te leggen, eventueel overschot zien we dan wel weer.Hoewel het dak van de garage ook nog mogelijkheden biedt voor zonnepanelen is dat voor nu niet de bedoeling.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Dit wordt aangepast naar 3x25A, bij voorkeur door de leverancier van de zonnepanelen i.v.m. gemak en btw teruggave.Budget en doel
Zoals gezegd, maximale opwek op schuine dak. Maar wel met een schuin oog gekeken naar terugverdientijd oftewel €/wp.Bijhouden van data
Zeker wenselijk, maar hoeft niet per paneel.Regio
VeluweReeds verkregen offertes
Inmiddels een heel aantal offertes ontvangen, waarbij sommige aanbieders echt niet blijken te luisteren (slechts halve dak gebruikt, toch Solaredge aangeboden, etc
De meest interessante die over blijven:
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Graag jullie reactie/advies. Vragen n.a.v. bovenstaande beantwoord ik uiteraard ook graag.