Ik wil mijn dak aan de Noordkant vol leggen met panelen. Zouden jullie mee willen denken?
Huis staat op 191 graden Zuid. Misschien dat mijn kompas niet helemaal goed staat, maar om 13:30 staat de zon haaks op de voorkant van het huis.
:strip_exif()/f/image/ihp8h808emripykNW2hkNaeb.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is de achterkant.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6c9ReEtqt1Vq4xULWq9i5iUn.jpg?f=user_large)
Van bovenaf.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ms7YrwCe71KGuLsVxvI4af9B.jpg?f=user_large)
En van opzij.
:strip_exif()/f/image/b2UbgEiltdpitROXId1uAO7O.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de maten.:strip_exif()/f/image/mvdu00xDu8wv9fo5ExwkP09q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6Tt9FKn5zM3NhTRwIQUb1pXy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bedoeling is:
3 panelen boven de kajuit op de dakpannen
3 panelen onder de kajuit op de dakpannen
:strip_exif()/f/image/mlM3CEUrIIgIrmpd8513aTez.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/filXmFEw11UH1rO6Ou6PRA8V.jpg?f=fotoalbum_large)
en 4 of 5 panelen op het platte dak van de kajuit.
:strip_exif()/f/image/m3Loo48Hbw7ZEjlqgbIOT0fa.jpg?f=fotoalbum_large)
Oost-West is ook plaats voor. Bovenste tekening even vergeten.
:strip_exif()/f/image/NeuaioeUDMpXbDQbCQ2K9Byu.jpg?f=fotoalbum_large)
Op het dak wil ik een 12 cm loopruimte overhouden aan de kant van de dakpannen.
Verder zit er een klein pijpje aan de rechterkant. Hier kan niets liggen, maar dit is meteen de plaats waar ik op het dak kan klimmen.
Het streven is om dit zelf aan te leggen. De montage boven de kajuit kan ik mooi bij en hier kan ik op gang komen. Op het voor dak ligt Vandervalk systeem. Gelegd door firma in december 2019. Over het systeem kan ik niet zoveel terug vinden. Misschien dat een ander systeem handiger is. Op het dak zelf, zou ik een constructie kunnen maken van aluminium profiel van de sloop. Eventueel vastzetten met blokken van Hornbach. ( kon ik niet terugvinden bij hun). Eventueel de constructie nog extra vastzetten met 4 mm staalkabel aan de dak kajuit.
Op dinsdag 15 februari om 13:00 uur heb ik deze foto gemaakt.
:strip_exif()/f/image/sfDAXUd2WS50KQarWS2GspFr.jpg?f=fotoalbum_large)
En op wo 23 febr. 14:36 deze foto.
:strip_exif()/f/image/17z66jIwlCMtLQ2w0lA2c1hc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5AitBKOjoho2fieToS4sxjVs.jpg?f=fotoalbum_large)
De panelen onder de kajuit krijgen volgens mij meer schaduw dan die erboven. En misschien krijgen de bovenste panelen op het pannendak nog wat extra licht van de weerkaatsing van de panelen die op het dak liggen.
Welke panelen kan ik het beste bij elkaar zetten op 1 string, of op micro-omvormers of op optimizers.
En zijn er panelen, die het beter doen in de schaduw?
De panelen op het dak in portrait op het Zuiden half cut? Of in landscape met bypass diodes?
Dit zijn vragen waar ik nooit mee te maken heb gehad, dus alle kennis is welkom.
Verder is voor mij de afweging dure panelen tegenover goedkopere. De opbrengst van de panelen op het pannendak is ongeveer de helft van wat de panelen opleveren aan de andere kant van het huis. Voor die op het dak van de kajuit is dat veel meer. Maar daar speelt de schaduw weer een grote rol.
En nu ik toch bezig ben, zou het wat opleveren om aan de voorkant de 2 middelste panelen te vervangen door zwaardere exemplaren? 2 van 495 Wp? Deze zitten elk op 1 string. Volgens mij kan ik daar zo bij.
Nu: 7 x Panasonic 320 Wp full black per string op een Growatt 4200 MTL-S.
Wordt dan: 6 x Pana + 1 x Ja solar of 6 x Pana + 1 x Hyundai per string. Kan dat?
Veel vragen. Misschien had ik ze beter kunnen splitsen. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.
Huis staat op 191 graden Zuid. Misschien dat mijn kompas niet helemaal goed staat, maar om 13:30 staat de zon haaks op de voorkant van het huis.
:strip_exif()/f/image/ihp8h808emripykNW2hkNaeb.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is de achterkant.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6c9ReEtqt1Vq4xULWq9i5iUn.jpg?f=user_large)
Van bovenaf.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ms7YrwCe71KGuLsVxvI4af9B.jpg?f=user_large)
En van opzij.
:strip_exif()/f/image/b2UbgEiltdpitROXId1uAO7O.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de maten.
:strip_exif()/f/image/mvdu00xDu8wv9fo5ExwkP09q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6Tt9FKn5zM3NhTRwIQUb1pXy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bedoeling is:
3 panelen boven de kajuit op de dakpannen
3 panelen onder de kajuit op de dakpannen
:strip_exif()/f/image/mlM3CEUrIIgIrmpd8513aTez.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/filXmFEw11UH1rO6Ou6PRA8V.jpg?f=fotoalbum_large)
en 4 of 5 panelen op het platte dak van de kajuit.
:strip_exif()/f/image/m3Loo48Hbw7ZEjlqgbIOT0fa.jpg?f=fotoalbum_large)
Oost-West is ook plaats voor. Bovenste tekening even vergeten.
:strip_exif()/f/image/NeuaioeUDMpXbDQbCQ2K9Byu.jpg?f=fotoalbum_large)
Op het dak wil ik een 12 cm loopruimte overhouden aan de kant van de dakpannen.
Verder zit er een klein pijpje aan de rechterkant. Hier kan niets liggen, maar dit is meteen de plaats waar ik op het dak kan klimmen.
Het streven is om dit zelf aan te leggen. De montage boven de kajuit kan ik mooi bij en hier kan ik op gang komen. Op het voor dak ligt Vandervalk systeem. Gelegd door firma in december 2019. Over het systeem kan ik niet zoveel terug vinden. Misschien dat een ander systeem handiger is. Op het dak zelf, zou ik een constructie kunnen maken van aluminium profiel van de sloop. Eventueel vastzetten met blokken van Hornbach. ( kon ik niet terugvinden bij hun). Eventueel de constructie nog extra vastzetten met 4 mm staalkabel aan de dak kajuit.
Op dinsdag 15 februari om 13:00 uur heb ik deze foto gemaakt.
:strip_exif()/f/image/sfDAXUd2WS50KQarWS2GspFr.jpg?f=fotoalbum_large)
En op wo 23 febr. 14:36 deze foto.
:strip_exif()/f/image/17z66jIwlCMtLQ2w0lA2c1hc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5AitBKOjoho2fieToS4sxjVs.jpg?f=fotoalbum_large)
De panelen onder de kajuit krijgen volgens mij meer schaduw dan die erboven. En misschien krijgen de bovenste panelen op het pannendak nog wat extra licht van de weerkaatsing van de panelen die op het dak liggen.
Welke panelen kan ik het beste bij elkaar zetten op 1 string, of op micro-omvormers of op optimizers.
En zijn er panelen, die het beter doen in de schaduw?
De panelen op het dak in portrait op het Zuiden half cut? Of in landscape met bypass diodes?
Dit zijn vragen waar ik nooit mee te maken heb gehad, dus alle kennis is welkom.
Verder is voor mij de afweging dure panelen tegenover goedkopere. De opbrengst van de panelen op het pannendak is ongeveer de helft van wat de panelen opleveren aan de andere kant van het huis. Voor die op het dak van de kajuit is dat veel meer. Maar daar speelt de schaduw weer een grote rol.
En nu ik toch bezig ben, zou het wat opleveren om aan de voorkant de 2 middelste panelen te vervangen door zwaardere exemplaren? 2 van 495 Wp? Deze zitten elk op 1 string. Volgens mij kan ik daar zo bij.
Nu: 7 x Panasonic 320 Wp full black per string op een Growatt 4200 MTL-S.
Wordt dan: 6 x Pana + 1 x Ja solar of 6 x Pana + 1 x Hyundai per string. Kan dat?
Veel vragen. Misschien had ik ze beter kunnen splitsen. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken.