ja hoor, Froniusmiekol schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:19:
Is er geen enkele omvormer op de markt met ingebouwde actieve koeling?
Ik zie her en der dat ze clipjes in de gaten van de PV panelen drukken, zodat ze bij het neerleggen netjes op de juiste hoogte achter de rails haken. Hebben die dingen een naam?
Ik zou ook wat kunnen 3D printen, maar ik vind niet wat ik zoek op google. Anders kan ik ook een kort boutje door dat gat steken, heeft zelfde effect. Leek mij wel handig om ter plaatse niet te hoeven pielen met een paneel wat naar beneden wil schuiven.
Ik zou ook wat kunnen 3D printen, maar ik vind niet wat ik zoek op google. Anders kan ik ook een kort boutje door dat gat steken, heeft zelfde effect. Leek mij wel handig om ter plaatse niet te hoeven pielen met een paneel wat naar beneden wil schuiven.
Vandaag een interessante observatie. Vanmiddag om 1u valt de opwek (panelen op zuid, geen bewolking) opeens terug van 2,7kW nar 2,0kW. Zie hieronder.
/f/image/9EUckzpgCSS5MKw9NWHTolyC.png?f=fotoalbum_large)
Opvallend is dat aan de PV zijde, het voltage op dat moment een sprong maakt van 300V naar 370V, en de amperage van 9,0 naar 5,3A valt:
/f/image/Rg4ZEmhjDRcXP9g8dEhr8foi.png?f=fotoalbum_large)
Als ik terugkijk, bijvoorbeeld naar 27/2 en 28/2, beide ook hele heldere dagen, dan lijkt de omvormer soms max 2kW en soms max 2.8kW te halen. Dan brengt de hele dag gewoon 25% minder op. Panelen liggen onder ±50 graden richting het zuiden, er zijn geen zichtbare obstakels, omvormer is een Solax X1, geen optimisers.
:fill(white):strip_exif()/f/image/AfUSkLKiY5HAriod14SmXm7y.png?f=user_large)
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
/f/image/9EUckzpgCSS5MKw9NWHTolyC.png?f=fotoalbum_large)
Opvallend is dat aan de PV zijde, het voltage op dat moment een sprong maakt van 300V naar 370V, en de amperage van 9,0 naar 5,3A valt:
/f/image/Rg4ZEmhjDRcXP9g8dEhr8foi.png?f=fotoalbum_large)
Als ik terugkijk, bijvoorbeeld naar 27/2 en 28/2, beide ook hele heldere dagen, dan lijkt de omvormer soms max 2kW en soms max 2.8kW te halen. Dan brengt de hele dag gewoon 25% minder op. Panelen liggen onder ±50 graden richting het zuiden, er zijn geen zichtbare obstakels, omvormer is een Solax X1, geen optimisers.
:fill(white):strip_exif()/f/image/AfUSkLKiY5HAriod14SmXm7y.png?f=user_large)
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Verwijderd
MPPT aanzetten en kijken of dat helpt. Ik regel allern het voltage bij onder de 200W opbrengst.Hier gaat het om veel hogere opbrengst waar de omvormer het verkeerde voltage kiest
Wat is optimale voltage voor jouw paneel en hoeveel panelen?
Bij mag gaat de opbrengst de kelder in zodra er meer dan 291Volt bereikt wordt maar bij een hogere opbrengst is dat geen probleem.
Gaat de opbengst dan wel onder de 200 Watt dan krijgt de omvormer de opdracht om de MPPT voir een paar minuten aan te zetten en AC een minuut te onderbreken.
Daarna gaat die dan weer verder op een lager voltage en een hoge opbrengst.
Hier zie ik ook zo iets met twee gelijke installaties. De totale opbrengst van beiden is gelijk en de andere curve is niet negatief, maar wel vreemd.
Wat is optimale voltage voor jouw paneel en hoeveel panelen?
Bij mag gaat de opbrengst de kelder in zodra er meer dan 291Volt bereikt wordt maar bij een hogere opbrengst is dat geen probleem.
Gaat de opbengst dan wel onder de 200 Watt dan krijgt de omvormer de opdracht om de MPPT voir een paar minuten aan te zetten en AC een minuut te onderbreken.
Daarna gaat die dan weer verder op een lager voltage en een hoge opbrengst.
Hier zie ik ook zo iets met twee gelijke installaties. De totale opbrengst van beiden is gelijk en de andere curve is niet negatief, maar wel vreemd.
:strip_exif()/f/image/UdqJNX13OUoWIPH0BdMX9svT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2022 21:21 ]
Panelen: 11x 295Wp: volgens mij max voltage op 32.5V per paneel -> 357,5V. https://download.solarcla..._datasheet_B_2017_web.pdf
Omvormer: Solax X1-3.0-S-D.
Volgens mij valt er aan de solax niet zoveel aan/uit te zetten
Ik ga in ieder geval zoeken of er een firmware update is.
Volgens mij valt er aan de solax niet zoveel aan/uit te zetten
Zo, na een paar maandjes monitoren van de door mijn APS YC-600 gerapporteerde opbrengst begint zich een duidelijk beeld af te tekenen, zie ook mijn eerdere post hierover.
Intussen is er een heel duidelijk patroon wat betreft opbrengst / dag en de "misrapportage" door de APS:
:fill(white):strip_exif()/f/image/H2RpC7GD08fXiL59JRCotXJ2.png?f=user_large)
Je ziet hier dus dat bij lagere dagopbrengsten er een flinke over-rapportage kan zijn door de APS (tot wel zo'n 18%), maar bij hogere opbrengsten (vanaf zo'n 0,6 kWh/dag voor 2 panelen) is de er consequent onderrapportage (tot zo'n 3,6%). Natuurlijk is de onder/over rapportage niet afhankelijk van de opbrengst per dag, maar meer waarschijnlijk van het opgewekte momentaan vermogen.
Daarvoor heb ik een 2e grafiekje gemaakt met een aantal momentaan gerapporteerde waardes van de APS en van de MID gecertificeerde kWh meter, met de mooie laatste dagen heb ik ook nog wat 'hogere' vermogens kunnen meten
.
Het is duidelijk dat vanaf zo'n 100W de APS eigenlijk onder-rapporteert (de daadwerkelijke opbrengst volgens de kWh meter is dan zo'n 2 tot 4% hoger).
:fill(white):strip_exif()/f/image/EMDLavzbTZ2Bnv13rpAlDihw.png?f=user_large)
Op maand niveau vallen de onder en overrapportages mee:
De APS gebruikers kunnen er dus gerust op zijn dat de daadwerkelijke (jaar) opbrengst, de eigen rapportage van de APS waarschijnlijk overtreft.
. Ik neem aan dat het stukje over-rapportage bij lage vermogens veroorzaakt wordt doordat het totaal DC vermogen wordt gemeten, en het verbruik van de YC-600 zelf hier niet vanaf wordt getrokken (dat zou dan enkele Watts zijn?). Hoewel er inderdaad over-rapportage is bij lage vermogens lijkt het overall gerapporteerde vermogen (en opbrengst) dus wat aan de behoudende kant te zijn (met name bij de normale vermogens buiten de winter periode om)
Intussen is er een heel duidelijk patroon wat betreft opbrengst / dag en de "misrapportage" door de APS:
:fill(white):strip_exif()/f/image/H2RpC7GD08fXiL59JRCotXJ2.png?f=user_large)
Je ziet hier dus dat bij lagere dagopbrengsten er een flinke over-rapportage kan zijn door de APS (tot wel zo'n 18%), maar bij hogere opbrengsten (vanaf zo'n 0,6 kWh/dag voor 2 panelen) is de er consequent onderrapportage (tot zo'n 3,6%). Natuurlijk is de onder/over rapportage niet afhankelijk van de opbrengst per dag, maar meer waarschijnlijk van het opgewekte momentaan vermogen.
Daarvoor heb ik een 2e grafiekje gemaakt met een aantal momentaan gerapporteerde waardes van de APS en van de MID gecertificeerde kWh meter, met de mooie laatste dagen heb ik ook nog wat 'hogere' vermogens kunnen meten
Het is duidelijk dat vanaf zo'n 100W de APS eigenlijk onder-rapporteert (de daadwerkelijke opbrengst volgens de kWh meter is dan zo'n 2 tot 4% hoger).
:fill(white):strip_exif()/f/image/EMDLavzbTZ2Bnv13rpAlDihw.png?f=user_large)
Op maand niveau vallen de onder en overrapportages mee:
- december: 2,35% over-rapportage
- januari: 2,4% over-rapportage
- februari: 2,07% onderrapportage
- maart to date: 3,16% onderrapportage
De APS gebruikers kunnen er dus gerust op zijn dat de daadwerkelijke (jaar) opbrengst, de eigen rapportage van de APS waarschijnlijk overtreft.

[ Voor 8% gewijzigd door Batilan op 05-03-2022 11:36 ]
Dit volg ik niet helemaal. Als het verbruik niet geteld wordt, dan moet het toch teveel rapporteren ipv te weinig?Batilan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:05:
De APS gebruikers kunnen er dus gerust op zijn dat de daadwerkelijke opbrengst, de eigen rapportage van de APS waarschijnlijk overtreft.. Ik neem aan dat dit veroorzaakt wordt doordat het totaal DC vermogen wordt gemeten, en het verbruik van de YC-600 zelf hier niet vanaf wordt getrokken (dat zou dan enkele Watts zijn?). De meting zelf lijkt dus wat aan de behoudende kant te zijn.
Zoals in het oost/west topic gepost ziet het er naar uit dat de recente firmware (september, misschien eerder) inderdaad anders rapporteert dan voorheen en is de match tussen wat EMA rapporteert en wat ik uit m'n slimme meter haal (op een zonnige dag met constant sluimerverbruik ivm afwezigheid) zo goed dat het wel moet kloppen.
Nieuwe panelen (16x LONGI 455 Wp) en frame zijn hier al besteld , omvormers en wat kabelmeuk moeten nog
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Verwijderd
Zo geen verklaring voor en de MPPT staat op die omvormer altijd aan. Heb je ook de mogelijkheid om het AC voltage te monitoren? Het kan zijn dat het net overbelast is en dat dan de omvormer tijdelijk uitgaat.HectorMalot schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:32:
Panelen: 11x 295Wp: volgens mij max voltage op 32.5V per paneel -> 357,5V. https://download.solarcla..._datasheet_B_2017_web.pdf
Volgens mij valt er aan de solax niet zoveel aan/uit te zettenIk ga in ieder geval zoeken of er een firmware update is.
Ja lees ik toevallig wel uit bij de inverter (wat een gedoe trouwens, om de spullen niet in de Baidu cloud te laten landen heb ik een ESP8266 die calls maakt op een toevallige openstaande interface waar ik dit soort gegevens terug krijg.)Verwijderd schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:23:
[...]
Zo geen verklaring voor en de MPPT staat op die omvormer altijd aan. Heb je ook de mogelijkheid om het AC voltage te monitoren? Het kan zijn dat het net overbelast is en dat dan de omvormer tijdelijk uitgaat.
Anyway. AC voltage bij inverter is ongeveer 245V op dat moment. Ruim onder de limiet.
/f/image/MQ54bRKnvroaNafEUWFSAoy2.png?f=fotoalbum_large)
@HectorMalot weet je zeker dat er geen vuil/vogel o.i.d. op een van je panelen zit? Na een tijdelijke dip blijft je omvormer misschien hangen op dat MPPT punt. De bypass diodes geleiden i.i.g. nog niet, want de spanning stijgt i.p.v. daalt. Je kunt ook een slecht paneel of slechte stekker hebben. Testen met een andere omvormer zou ideaal zijn maar dat is misschien geen handige optie.
@HectorMalot Je kan een andere omvormer op MP kopen en daar mee testen. Of met een kennis in de buurt tijdelijk ruilen
[ Voor 24% gewijzigd door BarryH op 05-03-2022 10:21 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zou de Solax van @HectorMalot in een vermogensbeperking springen? ~75% is wat toevallig.
Wat zijn de land instellingen?
Wat zijn de land instellingen?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Meer mensen last met de monitoring van goodwe?
Bij mij staan 2 en 4 maart niet gelogd.
Stop chasing the dream, you're already living it
Klopt, ik heb de formulering wat aangepast. Ik probeerde eigenlijk beide effecten in één zin te benoemen / verklaren, dat is lastig / verwarrendTermy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:21:
[...]
Dit volg ik niet helemaal. Als het verbruik niet geteld wordt, dan moet het toch teveel rapporteren ipv te weinig?
Zoals in het oost/west topic gepost ziet het er naar uit dat de recente firmware (september, misschien eerder) inderdaad anders rapporteert dan voorheen en is de match tussen wat EMA rapporteert en wat ik uit m'n slimme meter haal (op een zonnige dag met constant sluimerverbruik ivm afwezigheid) zo goed dat het wel moet kloppen.
Nieuwe panelen (16x LONGI 455 Wp) en frame zijn hier al besteld , omvormers en wat kabelmeuk moeten nog. Hopelijk ligt het er ergens deze maand volledig aangesloten. Het zullen nu DS3-L omvormers worden en die claimen zelfs 97% efficiency, ipv 95.5%, dus dat komt ook al goed in de buurt van string omvormers
.

Ben overigens nog wel benieuwd of die nieuwe APS DS3 inverters ook de "hack oplossing" met een eigen zigbee controller ondersteunen (waardoor je met een zelf gekozen interval de gegevens uit kunt lezen. Ik heb begrepen dat die nieuwe DS3's een "verbeterde beveiliging" hebben, dus wellicht werkt die oplossing niet meer. @Termy Jij gebruikt een ECU-R neem ik aan?. Even teruggelezen, die heb je idd
[ Voor 11% gewijzigd door Batilan op 05-03-2022 18:00 ]
Bij mij ontbreekt alleen 2 maart in SEMS Portal, 4 maart heb ik wel.Qosmic schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:51:
bij mij mist 2 maart.Qosmic schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:51:
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wellicht dat iemand kan helpen. Ben in het verleden ook al eens geholpen door mede tweaker @reneeke1970.
Ik heb twee Steca units, die zijn uitgevoerd met MC3 connectoren. Ik heb panelen met MC4. Ik had MC3 naar MC4 kabel. Maar tijdens de verhuizing en herinstallatie hebben de kabels het niet overleeft.
En nu bij het opnieuw installeren loop ik er tegenaan dat dat MC3 niet meer goed te krijgen is. Verloop van MC3 naar MC4 kan ik alleen heel erg duur vinden, maar wellicht zoek ik op de verkeerde plaatsen. Losse connectors heb ik wel gevonden en in huis gehaald, maar zonder speciaal krimpgereedschap is het me niet gelukt daar stekkers mee te maken. Mijn krimptang zet de kabel er gewoon niet goed genoeg op.
Samenvattend, ik heb een methode nodig om mijn panelen aan de omvormers aan te sluiten. Ik begin enigszins door mijn opties heen te geraken, maar wellicht is er iemand die kan helpen?
Heeft iemand misschien nog stukken MC3 kabel met connector over die ik kan overnemen?
Is er een Tweaker die over het juist krimpgereedschap beschikt die de stekkers voor me kan krimpen?
Weet iemand wellicht waar verloop van MC3 naar MC4 nog wel te krijgen is?
Suggesties en hulp zijn meer dan welkom.
Ik heb twee Steca units, die zijn uitgevoerd met MC3 connectoren. Ik heb panelen met MC4. Ik had MC3 naar MC4 kabel. Maar tijdens de verhuizing en herinstallatie hebben de kabels het niet overleeft.
En nu bij het opnieuw installeren loop ik er tegenaan dat dat MC3 niet meer goed te krijgen is. Verloop van MC3 naar MC4 kan ik alleen heel erg duur vinden, maar wellicht zoek ik op de verkeerde plaatsen. Losse connectors heb ik wel gevonden en in huis gehaald, maar zonder speciaal krimpgereedschap is het me niet gelukt daar stekkers mee te maken. Mijn krimptang zet de kabel er gewoon niet goed genoeg op.
Samenvattend, ik heb een methode nodig om mijn panelen aan de omvormers aan te sluiten. Ik begin enigszins door mijn opties heen te geraken, maar wellicht is er iemand die kan helpen?
Heeft iemand misschien nog stukken MC3 kabel met connector over die ik kan overnemen?
Is er een Tweaker die over het juist krimpgereedschap beschikt die de stekkers voor me kan krimpen?
Code, justify, code - Pitr Dubovich
Heeft Ali geen verloop kabels?CrimsonRider schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:35:
Wellicht dat iemand kan helpen. Ben in het verleden ook al eens geholpen door mede tweaker @reneeke1970.
En je kunt ook de connector van je steca vervangen voor mc4,is misschien nog wel handiger.
En kom je er niet aan uit dan moet ik even gaan grabbelen naar wat oude panelen en knip....
1 PVoutput . Dongen NB
Beide dagen staan in het portalQosmic schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:51:
Is solderen misschien een optie?CrimsonRider schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:35:
Geen idee of dat kan of dat dat veilig is. Ben redelijk handig met solderen, maar wel relatief klein spul. Iemand idee of het kan en/of veilig is?
Ik zou het wel aandurven, maar alleen met flink vermogen; minimaal 50W. En eerst goed voorvertinnen, maar dat spreekt voorzich.
Phoenix clickfix. Dan heb je geen krimptang nodig.reneeke1970 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:47:
[...]
Heeft Ali geen verloop kabels?
En je kunt ook de connector van je steca vervangen voor mc4,is misschien nog wel handiger.
En kom je er niet aan uit dan moet ik even gaan grabbelen naar wat oude panelen en knip....
Hij heb mc3 nuDjAntoon schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:27:
[...]
Phoenix clickfix. Dan heb je geen krimptang nodig.
1 PVoutput . Dongen NB
Ali heb ik gezocht, alleen per grootverkoop. Ik had al gedacht de Steca's open te maken en te kijken of ik ze door MC4 kan vervangen. Maar, liefst blijf ik van de binnenkant van die units af. En het liefst ga ik ook niet solderen aan de stekkers. De installatie heeft al delen kabel lopen die verlengt zijn in 3x0.75mm2 in plaats van 4mm2.reneeke1970 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:47:
[...]
Heeft Ali geen verloop kabels?
De meest voor de hand liggende oplossing zijn verloopstekkers maken denk ik. MC4 is wat makkelijker te krimpen en in elkaar te zetten. Dus als ik eenmaal iets van verloopjes heb, dan ben ik klaar.
Van defecte panelen afknippen zou een optie zijn, als daar MC3 aan 1 kant zit, kan ik MC4 aan de andere kant wel goed krijgen.
Beetje achtergrond; de installatie is oud, regeling SDE2008 dacht ik kan me vergissen, maar was een project wat mijn vader en ik destijds samen uitgezocht en geïnstalleerd hebben. Eén installatie bij mijn ouders en één bij mij. Pa was, van origine, elektricien en heeft dat soort systemen altijd boeiend gevonden. Helaas is hij er niet meer. Dus de reden om het geheel in productie te houden is niet in de minste mate nostalgisch gedreven. Daarom des te meer stel ik de hulp en suggesties op prijs.
Vier schroeven aan de bovenkant en je kunt het deksel paar cm optillen, die connector is heel simpel te vervangen, als je ze hebt....CrimsonRider schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:54:
[...]
Ali heb ik gezocht, alleen per grootverkoop. Ik had al gedacht de Steca's open te maken en te kijken of ik ze door MC4 kan vervangen. Maar, liefst blijf ik van de binnenkant van die units af. En het liefst ga ik ook niet solderen aan de stekkers. De installatie heeft al delen kabel lopen die verlengt zijn in 3x0.75mm2 in plaats van 4mm2.
De meest voor de hand liggende oplossing zijn verloopstekkers maken denk ik. MC4 is wat makkelijker te krimpen en in elkaar te zetten. Dus als ik eenmaal iets van verloopjes heb, dan ben ik klaar.
Van defecte panelen afknippen zou een optie zijn, als daar MC3 aan 1 kant zit, kan ik MC4 aan de andere kant wel goed krijgen.
Beetje achtergrond; de installatie is oud, regeling SDE2008 dacht ik kan me vergissen, maar was een project wat mijn vader en ik destijds samen uitgezocht en geïnstalleerd hebben. Eén installatie bij mijn ouders en één bij mij. Pa was, van origine, elektricien en heeft dat soort systemen altijd boeiend gevonden. Helaas is hij er niet meer. Dus de reden om het geheel in productie te houden is niet in de minste mate nostalgisch gedreven. Daarom des te meer stel ik de hulp en suggesties op prijs.
Zit stukje kabel tussen met schuif stekkertje op print.
Stuur maar mail als je het niet ziet zitten, dan kijk ik even naar oude stekkers.
1 PVoutput . Dongen NB
@HectorMalot Heb je hetzelfde probleem meerdere dagen?
Dat ligt eraan waar de limiet op ingesteld staat toch?HectorMalot schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:01:
[...]
Anyway. AC voltage bij inverter is ongeveer 245V op dat moment. Ruim onder de limiet.
Bij SMA veranderd deze aan de hand van de landsnorm die je instelt.
Wat rekenen de gewone solarteurs eigenlijk aan marge?
Als ik mijn materiaal (4800 Wp panelen+omvormer, DC/AC-materiaal, montage materiaal)
bij een van de gebruikelijke shops inkoop kom ik op ca. € 4300,-
Voor de montage (incl. demontage oud systeem) en electra 2 man x 5 uur plus voorrijkosten = € 1000,- (royaal of niet?)
Totaal ca. 5300,- incl. btw
2 offertes: € 6126 en € 6482 incl. btw - dus een brutowinstmarge voor de ondernemer van ca. 22%??
Als ik mijn materiaal (4800 Wp panelen+omvormer, DC/AC-materiaal, montage materiaal)
bij een van de gebruikelijke shops inkoop kom ik op ca. € 4300,-
Voor de montage (incl. demontage oud systeem) en electra 2 man x 5 uur plus voorrijkosten = € 1000,- (royaal of niet?)
Totaal ca. 5300,- incl. btw
2 offertes: € 6126 en € 6482 incl. btw - dus een brutowinstmarge voor de ondernemer van ca. 22%??
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 06-03-2022 10:32 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@dunklefaser of je ordert bij solar-bouwmarkt.nl of zoiets. Daar is het nette componentenprijs + idd ca. 1000 eur voor installatie ( afh. van grootte set)
12 panelen installeren incl demontage oude panelen is wel eerder 1500-2000 dan 1000
https://www.solar-bouwmar...-van-12-zonnepanelen.html
Je koopt natuurlijk ook een stuk ontzorging en een soort garantie dat het werkt.
Je koopt natuurlijk ook een stuk ontzorging en een soort garantie dat het werkt.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
@JvS Ik zie de dat de vraag toeneemt. 12 panelen was 3-5 maanden terug nog iets van 1100 euro
Ik heb tot volle tevredenheid zonnepanelen laten plaatsen in december 2021. Die zitten via de omvormer op een aparte groep in mijn meterkast. Nu wil ik op mijn tuinhuisje ook nog 1 zonnepaneel laten leggen van 330 wp. Ik heb door dit forum gebladerd en begrijp ik het nu goed dat ik 1 paneel met een micro-omvormer kan laten werken en dat dit niet op een aparte groep in mijn meterkast hoef aan te sluiten? Maar dat het gewoon op een bestaande groep kan aansluiten? Je merkt, ik ben een newbie, dus bedankt voor de reacties.
@kwelbast Jarenlang was de regelgeving dat dit idd mocht. Sinds een paar jaar mag het volgens de norm niet meer....
Kan je makkelijk een pv verdeler toepassen? Kan als schuur een eigen groep heeft.
Kan je makkelijk een pv verdeler toepassen? Kan als schuur een eigen groep heeft.
[ Voor 26% gewijzigd door BarryH op 06-03-2022 11:15 ]
Naar zoiets als met 3 panelen in landscape op het zuidwesten zit ik ook te kijken. Is zoiets uitvoerbaar met idd een pv verdeler op zolder naast de droger, in dit geval. Volg al een tijdje dit forum en zit nog altijd op de wip om het door te zetten. Ik zou echt niet meer panelen kwijt kunnen op het schuine dak, lees sneldekpannen, ivm een vrij grote dakkapel waar ik geen panelen op wil ivm dakbelasting, wind en lekkage kans. Heb in het verleden al zoveel lekkage meegemaakt dat ik er een soort panisch van ben geworden, maar gezien de prijzen nu voor energie en ons lage verbruik van 2500 kwh op jaarbasis is het misschien een uitdaging of leuk om er iets vanaf te snoepen.
Toevallig ontbrak bij een offerte eerst de post demontage: 9 panelen x € 25,- € 225,-JvS schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:41:
12 panelen installeren incl demontage oude panelen is wel eerder 1500-2000 dan 1000
Wat me trouwens opgevallen is:
Beide offertes gebruiken dezelfde software en website - sign2solar.nl aka "sign2Cloud".
P.S.: Wel grappig (of eigenlijk slordig), de pagina titel uit de link vermeldt nog doodleuk € 1050 als prijs

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 06-03-2022 14:19 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
In sunnyportal krijg ik niet te zien hoeveel er opgewekt is vandaag, hij zegt wel dat hij energie opwekt maar laat geen grafiek zien met totale opbrengst vandaag, ik krijg onderstaande melding te zien:
En een andere vraag, ik overweeg om op mijn platte dak ook nog wat extra (gebruikte) zonnepanelen te plaatsen. Voordat ik hier tijd in ga stoppen, kan ik nog een extra PV groep kwijt in mijn meterkast?
Die aardlekschakelaars lijken nog wel een paar mm naar links te kunnen schuiven.
Meer mensen met SMA die hier last van hebben?In de volgende kanalen, die voor de berekening van kanaal 'Totale opbrengst' worden gebruikt, zijn de volgende problemen opgetreden:
SB3.6-1AV-41 148 Datalogger-object energie: Er zijn voor de weergaveperiode geen ruwe gegevens beschikbaar.
Ruwe gegevens beschikbaar tot 5-3-2022 19:55:00.
En een andere vraag, ik overweeg om op mijn platte dak ook nog wat extra (gebruikte) zonnepanelen te plaatsen. Voordat ik hier tijd in ga stoppen, kan ik nog een extra PV groep kwijt in mijn meterkast?
Die aardlekschakelaars lijken nog wel een paar mm naar links te kunnen schuiven.
:strip_exif()/f/image/9whSZ4PEQlUQzQvH6jDSzicE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Tehh op 06-03-2022 12:20 ]
Sunny Portal zuigt sowieso. Dat loopt vaak erg achter. Ik kijk altijd op de webinterface van de omvormer. Dat werkt altijd, en je hebt de recentste data.Tehh schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:00:
In sunnyportal krijg ik niet te zien hoeveel er opgewekt is vandaag, hij zegt wel dat hij energie opwekt maar laat geen grafiek zien met totale opbrengst vandaag, ik krijg onderstaande melding te zien:
Meer mensen met SMA die hier last van hebben?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die portal is inderdaad een beetje 'verouderd'... Hoe kom ik bij die webinterface?Andrehj schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:29:
[...]
Sunny Portal zuigt sowieso. Dat loopt vaak erg achter. Ik kijk altijd op de webinterface van de omvormer. Dat werkt altijd, en je hebt de recentste data.
Ja, ook hier geen gegevens in Sunnyportal. Omvormer werkt wel gewoon, lokaal heb ik gewoon de gegevens.Tehh schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:00:
[...]
Gewoon via het ip-adres van je omvormer.Tehh schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:31:
[...]
Die portal is inderdaad een beetje 'verouderd'... Hoe kom ik bij die webinterface?
[ Voor 20% gewijzigd door dennistd op 06-03-2022 12:32 ]
IP-adres van je omvormer in een browser intypen?Tehh schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:31:
[...]
Die portal is inderdaad een beetje 'verouderd'... Hoe kom ik bij die webinterface?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De dag pagina blijft inderdaad leeg. (bij meerdere systemen)Tehh schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:00:
[...]
[Afbeelding]
Maar je kan beter zelf lokaal loggen.
![]() | ![]() |
Past er niet nog zo een SEP naast?
Als je de link uit de bijdrage van @JvS volgt staat in de pagina titel nog steeds € 1050 van ? maanden geleden.BarryH schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:57:
@JvS Ik zie de dat de vraag toeneemt. 12 panelen was 3-5 maanden terug nog iets van 1100 euro
Citaat: "Volledige installatie van 12 zonnepanelen | € 1050 - Solar Bouwmarkt"
Niet alleen de energieprijzen exploderen.
[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 06-03-2022 14:33 ]
Vind je het gek als ze voor komende drie maanden volgeboekt zijn.dunklefaser schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:22:
[...]
Als je de link uit de bijdrage van @JvS volgt staat in de pagina titel nog steeds € 1050 van ? maanden geleden.
Citaat: "Volledige installatie van 12 zonnepanelen | € 1050 - Solar Bouwmarkt"
Niet alleen de energieprijzen exploderen.
1 PVoutput . Dongen NB
Natuurlijk - te gek voor woorden, maar ik kan wachten en heb geen haast.reneeke1970 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:40:
[...]
Vind je het gek als ze voor komende drie maanden volgeboekt zijn.
Doe het gewoon zelf, of zoek een zzp er voor niet te duur. Je elektra kant is al klaar voor gebruik dus wat is er moeilijk aan?dunklefaser schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:47:
[...]
Natuurlijk - te gek voor woorden, maar ik kan wachten en heb geen haast.
De prijzen dalen zomaar niet meer, panelen zelf worden ook alleen maar duurder
1 PVoutput . Dongen NB
De elektra kant - goed dat je me eraan herinnert. De meterkast (1984) moet dan namelijk ook op de schopreneeke1970 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:53:
[...]
Doe het gewoon zelf, of zoek een zzp er voor niet te duur. Je elektra kant is al klaar voor gebruik dus wat is er moeilijk aan?
De prijzen dalen zomaar niet meer, panelen zelf worden ook alleen maar duurder
en het plaatje ziet dan weer wat anders uit (btw teruggaaf over de hele som).
De glasvezelaansluiting moet ook verplaatst worden etc....
Wij (en jullie) zullen het zien . . .
Klopt, maar in de zomer in de straat ook genoeg 250V gezien en dat is geen probleem geweest. Volgens mij staat deze netjes op 253V (NL) instelling.AUijtdehaag schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:13:
[...]
Dat ligt eraan waar de limiet op ingesteld staat toch?
Bij SMA veranderd deze aan de hand van de landsnorm die je instelt.
---
@BarryH, Sommige dagen de hele dag in de 'lagere' modus, sommige dagen de hele dag in de 'hogere' modus. Hier een voorbeeld van laatste dagen van mei vorig jaar. Op de licht bewolkte dagen haal ik max zo'n 3kW, op de volledig heldere dagen max 2.5kW. Toch opvallend.BarryH schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:20:
@HectorMalot Heb je hetzelfde probleem meerdere dagen?
/f/image/l94w8JeyQmPDn6D7hpemIBPB.png?f=fotoalbum_large)
@HectorMalot Loop je ergens (V of A) tegen de grenzen van de omvormer aan? Of toch een schaduw issue?
Dat je op volledig zonnige dagen lagere pieken hebt is normaal. Door constant hoge zoninstraling neemt de paneeltemperatuur toe en daarmee de momentane opbrengst.
Dat je op volledig zonnige dagen lagere pieken hebt is normaal. Door constant hoge zoninstraling neemt de paneeltemperatuur toe en daarmee de momentane opbrengst.
[ Voor 44% gewijzigd door BarryH op 06-03-2022 15:17 ]
Ik heb onlangs een huis gekocht, met op het dak 10 panelen. De omvormer is een Omnik 3000 TL. In Home Assistant log ik de opbrengst en het viel mij op dat de opbrengst nooit hoger dan +/- 1600 W is.
Ik heb de omvormer bekeken en deze heeft twee DC-ingangen waarvan er maar één wordt gebruikt! Niet zo gek dat het vermogen wordt afgekapt.
Ik kan gewoon een MC4 Y-splitter gebruiken om de panelen over beide ingangen te verdelen, toch?
Ik heb de omvormer bekeken en deze heeft twee DC-ingangen waarvan er maar één wordt gebruikt! Niet zo gek dat het vermogen wordt afgekapt.
Ik kan gewoon een MC4 Y-splitter gebruiken om de panelen over beide ingangen te verdelen, toch?
:strip_exif()/f/image/3KNHPHZiyn3V4CLL7mnDOPLk.jpg?f=fotoalbum_large)
Half april krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis. Op het dak (ZZO) komen +-9 panelen (even passen en meten, maar de verschillende offertes kwamen daar op uit).
Daarnaast heb ik ook nog een garage met plat dak van 9x3m. Zouden jullie adviseren om de panelen daar oost/west te leggen of zuid? Maakte voor het aantal panelen niet uit gaf de zonnepanelenman aan. Ik heb in de verschillende tools al wat geprobeerd, maar kwam er niet helemaal uit.
Daarnaast heb ik ook nog een garage met plat dak van 9x3m. Zouden jullie adviseren om de panelen daar oost/west te leggen of zuid? Maakte voor het aantal panelen niet uit gaf de zonnepanelenman aan. Ik heb in de verschillende tools al wat geprobeerd, maar kwam er niet helemaal uit.
Zit je boven de 500V dan met die 10 panelen? Dit is de datasheet:JER00N schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:39:
Ik heb onlangs een huis gekocht, met op het dak 10 panelen. De omvormer is een Omnik 3000 TL. In Home Assistant log ik de opbrengst en het viel mij op dat de opbrengst nooit hoger dan +/- 1600 W is.
[Afbeelding]
/f/image/5CeaxNYGHXhdn3cy8fFN1KlN.png?f=fotoalbum_large)
Zou eerder zeggen dat er iets met de panelen aan de hand is. Wat zijn de specs van de panelen en hoeveel Volt en Ampere wordt er aan de omvormer gevoed?
Dat zegt helemaal niets. Het is niet zo dat de omvormer met 2 ingangen ieder max de helft van het vermogen leveren.JER00N schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:39:
@JER00N Ik heb een vergelijkbare set-up: 9 panelen op een Omnikl 3K-TL2 (een wat oudere uitvoering)
Duidelijk dat de solarteur geen verstand van zaken had, tenminste kende hij de Omnik niet.
Bij mij zijn de 9 panelen (1 string natuurlijk) middels Y-adapters op beide DC-ingangen aangesloten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uJn5RVShihkUDyo9WCJB9iKR.jpg?f=user_large)
Het resultaat is dat het vermogen keurig op beide verdeelt wordt en ik heb dus
ook AC-vermogens van boven de 3000W gezien.
Voorbeeld:
Duidelijk dat de solarteur geen verstand van zaken had, tenminste kende hij de Omnik niet.
Bij mij zijn de 9 panelen (1 string natuurlijk) middels Y-adapters op beide DC-ingangen aangesloten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uJn5RVShihkUDyo9WCJB9iKR.jpg?f=user_large)
Het resultaat is dat het vermogen keurig op beide verdeelt wordt en ik heb dus
ook AC-vermogens van boven de 3000W gezien.
Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ cd ~/Omnik-Data-Logger/; date; python LiveStats.py Tue Jun 6 12:24:14 CEST 2017 connecting to 10.10.100.254 port 8899 ID: NLxxxxxxxxxxxxxx E Today: 1.78 Total: 5102.2 H Total: 0 Temp: 30.1 PV1 V: 293.0 I: 6.1 PV2 V: 292.8 I: 6.2 PV3 V: 0.0 I: 0.0 L1 P: 3346 V: 232.8 I: 12.5 F: 50.0 30% mehr Leistung als STC L2 P: 0 V: 0.0 I: 0.0 F: 0.0 L3 P: 0 V: 0.0 I: 0.0 F: 0.0 |
Bedoel je dat het afgelopen jaar ook nooit boven de 1600 watt is gekomen of de afgelopen dagen? Wat ondanks dat de zon flink schijnt deze dagen zit er nog niet veel kracht achter. 10 x 250wp panelen zouden aan 1600 watt komen denk ik ongeveer.JER00N schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:39:
[Afbeelding]
@JER00N Ik had de 1e generatie van omniksol (op jouw foto staat een nieuwer model) en daar was inderdaad elke mppt beperkt tot ca 60% van het omvormervermogen.
Ik denk inderdaad dat 2 y splitters je gaan helpen. Maar ik weet het niet zeker voor dit type.
Ik denk inderdaad dat 2 y splitters je gaan helpen. Maar ik weet het niet zeker voor dit type.
Dat was vroeger heel normaal...jobr schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:33:
[...]
Dat zegt helemaal niets. Het is niet zo dat de omvormer met 2 ingangen ieder max de helft van het vermogen leveren.
Zie datasheet (niet de helft maar wel beperkt)
:strip_exif()/f/image/6Sg7NChWG0iLJ0uYNtcT9WoP.jpg?f=fotoalbum_large)
Die saman neemt het ook niet zo nauw met brandveiligheid...
@Jacco91
Maak ff een topic aan, anders wordt je vergeten.
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-03-2022 19:50 ]
oost/westJacco91 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:47:
Half april krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis. Op het dak (ZZO) komen +-9 panelen (even passen en meten, maar de verschillende offertes kwamen daar op uit).
Kijk maar eens in de zomer wat er gebeurt als je er met een sproeier koud water overheen spuit.HectorMalot schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:06:
[...]
@BarryH, Sommige dagen de hele dag in de 'lagere' modus, sommige dagen de hele dag in de 'hogere' modus. Hier een voorbeeld van laatste dagen van mei vorig jaar. Op de licht bewolkte dagen haal ik max zo'n 3kW, op de volledig heldere dagen max 2.5kW. Toch opvallend.
Als de cellen de hele tijd opwarmen en een continue vermogen leveren, neemt de efficiëntie af... dat kan makkelijk 20% verschil zijn bij een verschil van 40 graden Celsius.
Als ze dus even in de schaduw zitten en vervolgens de volle zon krijgen, kunnen ze zomaar even 20% meer vermogen leveren.
Ok, eindelijk de tijd genomen om het erin te zetten.Ronald schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:36:
Hoe nu verder?
Was er een rapport uit SolarEdge designer bij de offerte, inclusief opbrengstverliesdiagram?
Meestal niet, want ik gok zo dat designer een hele dikke waarschuwing boven aan het rapport zou laten zien.
Maak dus een account aan bij solaredge voor designer (zelf-installateur). Teken de woning in en maak het legplan na. Selecteer de normale SE5K en laat automatisch string ontwerp maken.
Bekijk rapport. ;-)
Solar Edge designer geeft inderdaad een waarschuwing.
5.22% verliesfactor.
SE5K P401 -> 5.29 MWh (5.22% verlies)
SE5K P404 -> 5.49 MWh (1.64% verlies)
SE5K RBW P401 -> 5.54 MWh
De correcte keus was dus inderdaad voor korte strings geweest.
Verschil is 60 euro per jaar (0,25 cent per kWh).
Omvormer is 240 euro duurder, dus in 4 jaar terugverdiend.
Ik denk dat ik schoonvaderlief verder maar niet er mee lastig val.
Hij is blij met zijn panelen, en dat is ook wat waard.
Denk niet dat hij voor 60 euro per jaar gaat klagen bij zijn installateur.
"Die verkocht alleen nog maar Solar Edge, beste wat er bestaat..."
Late reactie, ik had niet direct door dat die vraag voor mij was, ik moest eerst even googlen naar SEP
Als het enige criterium is dat er nog zo'n SEP in moet passen dan weet ik genoeg. Dat krijgen we wel passend
Heeft dat niet meer te maken met het feit dat de bewolking voor extra diffuse instraling zorgt, dan dat je panelen een fractie koeler zijn? Als ze 'even' in de schaduw liggen koelen ze niet 40 graden afInfant schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:20:
[...]
Kijk maar eens in de zomer wat er gebeurt als je er met een sproeier koud water overheen spuit.
Als de cellen de hele tijd opwarmen en een continue vermogen leveren, neemt de efficiëntie af... dat kan makkelijk 20% verschil zijn bij een verschil van 40 graden Celsius.
Als ze dus even in de schaduw zitten en vervolgens de volle zon krijgen, kunnen ze zomaar even 20% meer vermogen leveren.
[ Voor 4% gewijzigd door padoempats op 07-03-2022 09:29 ]
Hier ook een Solax gebruiker. (3.3 op het chalet en 5.0 thuis)HectorMalot schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:06:
[...]
Klopt, maar in de zomer in de straat ook genoeg 250V gezien en dat is geen probleem geweest. Volgens mij staat deze netjes op 253V (NL) instelling.
---
[...]
@BarryH, Sommige dagen de hele dag in de 'lagere' modus, sommige dagen de hele dag in de 'hogere' modus. Hier een voorbeeld van laatste dagen van mei vorig jaar. Op de licht bewolkte dagen haal ik max zo'n 3kW, op de volledig heldere dagen max 2.5kW. Toch opvallend.
[Afbeelding]
Het enorme instorten wat jij ziet, heb ik nog niet gezien.
Wel heb ik gezien dat de omvormer steekjes liet vallen als de netspanning boven de 242V kwam.
Misschien temp, panel volt en net volt er even bij zetten?
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik heb nog een dakvlakje over en kan nog wel wat stroom gebruiken.
370x180 binnen de daktrimmen (dus echt van daktrom tot daktrim).
Een paneel naar zuid gericht gaat niet passen. Daar een paneel 176cm is en de platdakmontage van bv solarstell 4cm per zijkant uitsteekt bij een enkel paneels montage. Overweging zou kunnen zijn om voor een kleiner paneel te gaan. Alleen de prijs per wp vind ik daarvan minder leuk. Ook zie ik filmpjes met een singe paneel onderconstructie die niet aan de zijkanten van het paneel uitsteken zoals deze: filmpje. Echter kan ik zo'n soort platdak constructie niet meer vinden. (filmpje is van 2012) Edit: toch gevonden
Panelen op oost richten is dan de second best optie denk ik? Dit aangezien mijn oost niet zuiver oost is maar toch nog net een klein tikke meer richting zuidoost. Dan kunnen er nog 2 naast elkaar liggen.
Zijn er betere opties? Ik wil liever niet gaan klooien en gaten hoeven maken in het EPDM dakje. (Als ik dat wel doe dan zou 3 stuks volledig plat moeten passen natuurlijk, maar ik zie dat zo 1-2-3 niet zitten.)
Iemand een wijs idee voor een setje 'zo veel mogelijk voor zo min mogelijk?'
370x180 binnen de daktrimmen (dus echt van daktrom tot daktrim).
code:
1
2
3
4
5
| OOST (370cm) ------------------ N | | Z ------------------ WEST |
Een paneel naar zuid gericht gaat niet passen. Daar een paneel 176cm is en de platdakmontage van bv solarstell 4cm per zijkant uitsteekt bij een enkel paneels montage. Overweging zou kunnen zijn om voor een kleiner paneel te gaan. Alleen de prijs per wp vind ik daarvan minder leuk. Ook zie ik filmpjes met een singe paneel onderconstructie die niet aan de zijkanten van het paneel uitsteken zoals deze: filmpje. Echter kan ik zo'n soort platdak constructie niet meer vinden. (filmpje is van 2012) Edit: toch gevonden
Panelen op oost richten is dan de second best optie denk ik? Dit aangezien mijn oost niet zuiver oost is maar toch nog net een klein tikke meer richting zuidoost. Dan kunnen er nog 2 naast elkaar liggen.
Zijn er betere opties? Ik wil liever niet gaan klooien en gaten hoeven maken in het EPDM dakje. (Als ik dat wel doe dan zou 3 stuks volledig plat moeten passen natuurlijk, maar ik zie dat zo 1-2-3 niet zitten.)
Iemand een wijs idee voor een setje 'zo veel mogelijk voor zo min mogelijk?'
[ Voor 29% gewijzigd door Tafellaken op 07-03-2022 11:39 ]
@Tafellaken wat dacht je van portrait-opstelling richting het oosten? Zou technisch denk ik precies kunnen passen, ligt eraan of je qua schaduw en qua regelgeving (45° uit de dakrand blijven) nog OK zit dan.
Anders zou ik het idd op 2 panelen landscape richting oost houden.
Edit: solarstell portrait is 1826 mm, maar daar kun je prima een cm. of 5 afzagen als je wilt.
Anders zou ik het idd op 2 panelen landscape richting oost houden.
Edit: solarstell portrait is 1826 mm, maar daar kun je prima een cm. of 5 afzagen als je wilt.
[ Voor 28% gewijzigd door mcDavid op 07-03-2022 13:40 ]
Als de volgende vraag in een eigen topic moet dan hoor ik het graag.
Ik twijfel of ik voor micro-omvormers moet kiezen om toekomstproef te zijn, ik zit met de volgende situatie: huidige verbruik maar een jong gezin en we willen eventueel in de zomer/najaar een warmtepomp en volgende jaar een elektrische auto.
Kies ik nu voor mijn huidige situatie (3000kWh) of een situatie met marge (5000kWh) voor een vaste omvormer of voor een situatie met marge en micro-omvormers?
De panelen hebben geen last van schaduw.
Ik twijfel of ik voor micro-omvormers moet kiezen om toekomstproef te zijn, ik zit met de volgende situatie: huidige verbruik maar een jong gezin en we willen eventueel in de zomer/najaar een warmtepomp en volgende jaar een elektrische auto.
Kies ik nu voor mijn huidige situatie (3000kWh) of een situatie met marge (5000kWh) voor een vaste omvormer of voor een situatie met marge en micro-omvormers?
op dit moment kun je over productie goed verkopen.Fromz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:42:
Als de volgende vraag in een eigen topic moet dan hoor ik het graag.
(ik kreeg salderend 0,18€/kWh een aantal jaren geleden en voor over productie een 0,07€/kWh.
nu krijg je voor over productie al snel 0,50€/kWh.
echt absurd is dit eigenlijk.)
dus daar voor hoef je het even niet te laten.
maar hoelang dit zo blijft en wat er allemaal gaat gebeuren in de toekomst, niet aan mij vragen, ik weet het echt niet.
kun je geld missen dat ga lekker voor een string met over productie.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Hangt natuurlijk ook van de orientatie af. Voor zuid vind ik 65% van Wp wel een beetje weinig. Deze dagen haal ik 90% op zuid 35°.wmeester schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:12:
[...]
Bedoel je dat het afgelopen jaar ook nooit boven de 1600 watt is gekomen of de afgelopen dagen? Wat ondanks dat de zon flink schijnt deze dagen zit er nog niet veel kracht achter. 10 x 250wp panelen zouden aan 1600 watt komen denk ik ongeveer.
Heb eens wat zitten spelen met Sunny designer, maar het lukt me nadat ik de PV panelen gekozen heb niet om een omvormer/inverter te selecteren: het kiesscherm blijft leeg (filters lijken goed te staan). Ook de "automatic design" en "design suggestions" geven geen enkel resultaat.
Weet iemand de reden hiervan cq hoe dit op te lossen is?
Weet iemand de reden hiervan cq hoe dit op te lossen is?
In juli 2021 is aan de voorkant van mijn huis 10x345wp geplaatst. Deze 10 panelen zijn in 1 string aangesloten op een MIC 3000TL-X van growatt. Het valt me op dat ondanks de zon op een groot gedeelte van de panelen staat de opbrengt van de 10 panelen samen niet veel hoger wordt.
Foto van de panelen vandaag om 14 uur:
:strip_exif()/f/image/xSolc34wKbTUuvBjT2NJDhqC.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog even een overzichtsfoto zodat te zien is waar de schaduw van de buren vandaan komt (gemaakt om 17:10):
:strip_exif()/f/image/pItNsYlRy8qfghtoQTX0rBNs.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van de opbrengst van vandaag. Heb na de foto de omvormer aan/uit gezet in de hoop dat hij opnieuw opzoek zou gaan naar de meeste opbrengst:
:strip_exif()/f/image/XXbysjOf5XrzknAMBsJqlqpa.jpg?f=fotoalbum_large)
Typische opbrengt van een paar dagen geleden:
:strip_exif()/f/image/GAfqwMVX2wLViVOPyXMy5LJE.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorige jaar tijdens de zomer was de hoogste opbrengst die ik op een dag gezien heb ongeveer 18 kwh. Ik heb geen grafieken meer met de details gedurende die dagen.
Ingevulde PVcalc:
https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0
Opbrengst per maand:
2021-07: 241 (installatie was op 5 juli, dus geen complete maand)
De vragen die ik heb:
Gaat het plaatsen van optimzers de opbrengst significant verbeteren?
Is er een andere oorzaak dat het vermogen zo laag blijft?
Foto van de panelen vandaag om 14 uur:
:strip_exif()/f/image/xSolc34wKbTUuvBjT2NJDhqC.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog even een overzichtsfoto zodat te zien is waar de schaduw van de buren vandaan komt (gemaakt om 17:10):
Foto van de opbrengst van vandaag. Heb na de foto de omvormer aan/uit gezet in de hoop dat hij opnieuw opzoek zou gaan naar de meeste opbrengst:
:strip_exif()/f/image/XXbysjOf5XrzknAMBsJqlqpa.jpg?f=fotoalbum_large)
Typische opbrengt van een paar dagen geleden:
:strip_exif()/f/image/GAfqwMVX2wLViVOPyXMy5LJE.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorige jaar tijdens de zomer was de hoogste opbrengst die ik op een dag gezien heb ongeveer 18 kwh. Ik heb geen grafieken meer met de details gedurende die dagen.
Ingevulde PVcalc:
https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0
Opbrengst per maand:
2021-07: 241 (installatie was op 5 juli, dus geen complete maand)
Maand | Opbrengst | PVcalc |
2021-08 | 210 | 293 |
2021-09 | 120 | 195 |
2021-10 | 58 | 115 |
2021-11 | 30 | 49 |
2021-12 | 20 | 30 |
2022-01 | 24 | 42 |
2022-02 | 41 | 75 |
De vragen die ik heb:
Gaat het plaatsen van optimzers de opbrengst significant verbeteren?
Is er een andere oorzaak dat het vermogen zo laag blijft?
[ Voor 24% gewijzigd door nnomiS op 07-03-2022 17:17 ]
@nnomiS
Op welke windrichting liggen de panelen en onder welke hellingshoek?
Je kan met https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html je theoretische max uitrekenen, wellicht helpt dat?
ik heb een set op 285 graden onder 25 graden hellingshoek en die komt ook nog niet verder dan 600-700 watt uurgemiddeld op het piekuur (3770 wattpiek)
Je kan met https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html je theoretische max uitrekenen, wellicht helpt dat?
ik heb een set op 285 graden onder 25 graden hellingshoek en die komt ook nog niet verder dan 600-700 watt uurgemiddeld op het piekuur (3770 wattpiek)
Bedankt, ik heb hem ingevuld en de url bij de vraag gezet. De set ligt op 284 graden en op 42 graden hellingshoek.BarryH schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:37:
@nnomiS
Volgens pvcalc in 18kWh in juli een goede score op een zonnige dag.
Heb je je opbrengst per maand en kan je die vergelijken met de staat onderaan bij pvcalc?
Heb je je opbrengst per maand en kan je die vergelijken met de staat onderaan bij pvcalc?
BarryH schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:02:
Volgens pvcalc in 18kWh in juli een goede score op een zonnige dag.
Maand | Opbrengst | PVcalc |
2021-08 | 210 | 293 |
2021-09 | 120 | 195 |
2021-10 | 58 | 115 |
2021-11 | 30 | 49 |
2021-12 | 20 | 30 |
2022-01 | 24 | 42 |
2022-02 | 41 | 75 |
Wellicht goed om te weten dat er dus schaduw komt van de punt van het dak van de buren. Dat is het stukje rechts onder op de foto. Nog even een overzichtsfoto:
[ Voor 25% gewijzigd door nnomiS op 07-03-2022 17:14 ]
Ik zie 7 panelen met schaduw, dus tja....nnomiS schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:10:
[...]
Maand Opbrengst PVcalc 2021-08 210 293 2021-09 120 195 2021-10 58 115 2021-11 30 49 2021-12 20 30 2022-01 24 42 2022-02 41 75
Wellicht goed om te weten dat er dus schaduw komt van de punt van het dak van de buren. Dat is het stukje rechts onder op de foto. Nog even een overzichtsfoto:
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Ja ik ook. Ik snap ook dat de opbrengst daardoor lager wordt. De vraag die ik dus vooral heb is of die 3 die wel in de zon liggen het beter gaan doen als ik optimzers (of iets anders) plaats.reneeke1970 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:16:
[...]
Ik zie 7 panelen met schaduw, dus tja....
8 optimiser zal wel verbeteren ja, maar of het die 350 euro snel terug verdient is de vraag.nnomiS schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:19:
[...]
Ja ik ook. Ik snap ook dat de opbrengst daardoor lager wordt. De vraag die ik dus vooral heb is of die 3 die wel in de zon liggen het beter gaan doen als ik optimzers (of iets anders) plaats.
Die 3 links boven gaan het dan stuk beter doen in ieder geval.
Maar dan moet je ook nog wel zelf het dak op durven.
Misschien is een omvormer met schaduw beheer een betere oplossing, maar of dat echt helpt met bomen schaduw dat durf ik ook niet te zeggen.
1 PVoutput . Dongen NB
Thanks, dus de micro’s zijn niet nodig als je geen last hebt van schaduw of van verschillende plaatsingen/situaties?migjes schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:05:
[...]
op dit moment kun je over productie goed verkopen.
(ik kreeg salderend 0,18€/kWh een aantal jaren geleden en voor over productie een 0,07€/kWh.
nu krijg je voor over productie al snel 0,50€/kWh.
echt absurd is dit eigenlijk.)
dus daar voor hoef je het even niet te laten.
maar hoelang dit zo blijft en wat er allemaal gaat gebeuren in de toekomst, niet aan mij vragen, ik weet het echt niet.![]()
kun je geld missen dat ga lekker voor een string met over productie.
@nnomiS Je kan (op MP) een goodwe of een SMA (met shadefix/optitrac) kopen, die gaan wat beter met schaduw om.
Ik heb net mijn Fronius en Omnik omgeruild voor Goodwe en SMA, dus einde jaar weet ik of dat echt scheelt (de verhalen zijn van wel, dus ik ben optimistisch)
Je kan het sommetje maken: stel dat ik op jaar basis 10% meer opbrengst heb, hoeveel mag de omvormer me dan kosten...
Ik heb net mijn Fronius en Omnik omgeruild voor Goodwe en SMA, dus einde jaar weet ik of dat echt scheelt (de verhalen zijn van wel, dus ik ben optimistisch)
Je kan het sommetje maken: stel dat ik op jaar basis 10% meer opbrengst heb, hoeveel mag de omvormer me dan kosten...
Voor mijn nieuwbouwwoning ben ik aan het kijken naar de installatie van mijn zonnepanelen.
/f/image/cOghPucy7yDhD97srGfcrFYo.png?f=fotoalbum_large)
Dak: ZZW
Helling: 49 graden
Aansluiting: 3x25A
Ik komen zelf op de volgende configuratie uit.
/f/image/IM3U3mKR5qCrCMlKRoS8zu45.png?f=fotoalbum_large)
Achtergrond keuze:
• Selectiviteit behouden door keuze voor twee omvormers
• Verschil in het vermogen van de omvormers om zo gelijke strings te hebben (2X8 en 2x9)
Iemand feedback of andere overwegingen in configuratie?
/f/image/cOghPucy7yDhD97srGfcrFYo.png?f=fotoalbum_large)
Dak: ZZW
Helling: 49 graden
Aansluiting: 3x25A
Ik komen zelf op de volgende configuratie uit.
/f/image/IM3U3mKR5qCrCMlKRoS8zu45.png?f=fotoalbum_large)
Achtergrond keuze:
• Selectiviteit behouden door keuze voor twee omvormers
• Verschil in het vermogen van de omvormers om zo gelijke strings te hebben (2X8 en 2x9)
Iemand feedback of andere overwegingen in configuratie?
Hoe ga je dat dan bepalen?BarryH schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:53:
@nnomiS Je kan (op MP) een goodwe of een SMA (met shadefix/optitrac) kopen, die gaan wat beter met schaduw om.
Even de maand of jaar cijfers vergelijken zegt niets over je omvormer wisseling.
Er zijn zoveel factoren in het spel waardoor je maanden en jaren niet kunt vergelijken.
Bijv 2021 was significant slechter qua opbrengst dan 2020.
[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 07-03-2022 18:38 ]
@jobr Er zijn genoeg manieren om dat vergelijk te maken. b.v. met behulp van de staatjes van Anton Boonstra.
of heel plat met de zoninstralingsdata van energiemanageronline.nl
of heel plat met de zoninstralingsdata van energiemanageronline.nl
@stribold ik zou een 3fase goodwe of sma pakken in plaats van growatt. En de dimensionering goed checken. Dat kan in sunnydesign heel goed.
[ Voor 44% gewijzigd door BarryH op 07-03-2022 19:23 ]
Ik heb nu 2x een 3 fase omvormer gekozen. Met 3x16a kom ik op max 11040 watt terwijl ik 13260 aan panelen heb liggen.BarryH schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:21:
@stribold ik zou een 3fase goodwe of sma pakken in plaats van 2 1f omvormers
Waarom goodwe of SMA?
nop, nergens voor nodig.Fromz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:37:
[...]
Thanks, dus de micro’s zijn niet nodig als je geen last hebt van schaduw of van verschillende plaatsingen/situaties?
meer onderdelen die kapot kunnen voor niks extra opbrengst.
(in jouw geval)
maar buiten dat, veel belangrijker kun je 1 of 2 mpp's lekker vullen.
en kun je dan een 1 fase of 3 fase lekker vullen.
een omvormer werkt gewoon lekkerder als hij +/- 350Vmpp krijgt van de panelen.
(als hij 1 fase is en met 3 fase liever 600Vmpp.)
zie deze grafiek:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large)
hoeveel kWh, dat is maar bijzaak, die komt van zelf als dit goed is.
alleen dan komen we wel een beetje in eigen topic stukje.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
@stribold Modelleer het maar in sunnydesign. Ik denk dat je met een 11kW 3f omvormer maar heel weinig opbrengst mist.
Daarnaast lijkt je gevel iets voor/boven je pannendak uit te steken en dan heb je begin en einde dag schaduw.
SMA en Goodwe kan je instellen op het minimaliseren van het effect van schaduw.
Daarnaast lijkt je gevel iets voor/boven je pannendak uit te steken en dan heb je begin en einde dag schaduw.
SMA en Goodwe kan je instellen op het minimaliseren van het effect van schaduw.
Dankje, ik snap niets van het tweede gedeelte van je reactie maar ik zal een eigen topic openen als ik 2/3 offertes nav locatiebezoek binnen heb!migjes schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:30:
[...]
nop, nergens voor nodig.
(in jouw geval)
zie deze grafiek:
[Afbeelding]
Ik heb een eigen topic gemaakt voor advies voor zonnepanelen op mijn lastige dak:
Advies voor zonnepanelen op complex / lastig dak
Alle hulp is welkom!
Een voorproefje:
Advies voor zonnepanelen op complex / lastig dak
Alle hulp is welkom!
Een voorproefje:
:fill(white):strip_exif()/f/image/51qWLZLjQX3zuFCqjwxwFZWz.png?f=user_large)
@stribold Je realiseert wat mij betreft voornamelijk pseudo selectiviteit. 2 apparaten die elk exact hetzelfde werken op 2 groepen van minimaal 3x10A elk vs gewoon 1 3x20A groep met 1 zwaardere omvormer.
Ik zou zeggen... Hoop moeite en kosten voor weinig nut ;-)
Ik zou zeggen... Hoop moeite en kosten voor weinig nut ;-)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Here you go:raymondw schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:56:
[...]
Hier ook een Solax gebruiker. (3.3 op het chalet en 5.0 thuis)
Het enorme instorten wat jij ziet, heb ik nog niet gezien.
Wel heb ik gezien dat de omvormer steekjes liet vallen als de netspanning boven de 242V kwam.
Misschien temp, panel volt en net volt er even bij zetten?
/f/image/vHhVorGAsztkb4eFkTBmehN6.png?f=fotoalbum_large)
DC voltage springt dus van 300 naar 370V
AC voltage is rond de 245V
Temperatuur omvormer is op dat moment zo'n 42C
Ik dacht even aan de meldplicht te voldoen en mijn (uitgebreide) PV installatie aan te melden bij energieleveren.nl
Tot mijn verbazing kan ik niet opgeven dat ik 7300 Wp aan panelen op een 3kW omvormer heb aangesloten. Ik heb namelijk 10 panelen Oost + 10 panelen West op 1 omvormer aangesloten (parallel)
Het formulier geeft aan dat dit niet mogelijk is, want te hoog.
Dus ik stuur ze een e-mailtje om het even uit te leggen, krijg ik een e-mail met deze tekst
"Het klopt dat de registratie niet geaccepteerd wordt. Het vermogen van de zonnepanelen (7.3Kwp) is te groot voor het vermogen van de omvormer (3.0KW). Dit mag nooit meer dan 2 keer de waarde zijn. Ook ik kan dit niet aanpassen voor u. Kan het zijn dat er 2 omvormers geplaatst zijn?"
Tsja, dan niet hoor :-P
heb nu maar de helft van mijn panelen opgegeven, dat wordt wel geaccepteerd.
Tot mijn verbazing kan ik niet opgeven dat ik 7300 Wp aan panelen op een 3kW omvormer heb aangesloten. Ik heb namelijk 10 panelen Oost + 10 panelen West op 1 omvormer aangesloten (parallel)
Dus ik stuur ze een e-mailtje om het even uit te leggen, krijg ik een e-mail met deze tekst
"Het klopt dat de registratie niet geaccepteerd wordt. Het vermogen van de zonnepanelen (7.3Kwp) is te groot voor het vermogen van de omvormer (3.0KW). Dit mag nooit meer dan 2 keer de waarde zijn. Ook ik kan dit niet aanpassen voor u. Kan het zijn dat er 2 omvormers geplaatst zijn?"
45 graden, steil genoeg lijkt me.Termy schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:24:
@de Peer je dak is zeker heel steil? Beetje curieus dat ze dat niet snappen.
Ben inmiddels wel gewend dat familie, vrienden en collega's de ballen snappen van de techniek achter zonnepanelen, maar je mag toch meer verwachten van een netbeheerder lijkt me.
Ach ja, het piek vermogen is ook het enige wat voor hun belangrijk is, dus prima tochde Peer schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:02:
Ik dacht even aan de meldplicht te voldoen en mijn (uitgebreide) PV installatie aan te melden bij energieleveren.nl
1 PVoutput . Dongen NB
@de Peer waarom een 3kW omvormer (oprechte vraag)? Een 5kW was een stuk beter geweest of desnoods een 3,6-4kW als je op 1 fase will blijven.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Als je een steil oost west dak hebt is dat meer dan voldoende. Hier ligt in totaal 6kwp (2*2240wp + 2*1000wp beide in polystring) op een sma 3kw. En die topt amper af.timovd schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:06:
@de Peer waarom een 3kW omvormer (oprechte vraag)? Een 5kW was een stuk beter geweest of desnoods een 3,6-4kW als je op 1 fase will blijven.
Als het ene deel vol in de zon ligt heeft de ander vol schaduw. Alleen bij volle zon icm stapelwolken topt het een klein beetje af.
Volgens Sunny design scheelt het met een 4kw omvormer nog geen 20kwh op jaarbasis
Tja, tenzij je betere efficiëntie wil want de DS3 van APS claimt nu 97% te halenmigjes schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:30:
[...]
nop, nergens voor nodig.
(in jouw geval)
zie deze grafiek:
[Afbeelding]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic