Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste
Acties:
  • 600.363 views

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:12
@Wim Leers Aangezien je graag veel eigenverbruik wil is het goed om in PVGIS te modelleren hoe de opwek over het jaar verdeeld is.
Je panelen onder een hogere helllingshoek plaatsen zou gunstig kunnen zijn (in totaal minder opbrengst, maar in de wintermaanden meer)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:16
@BarryH Ik vind zelf https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html makkelijker werken, onderaan de pagina staat dan een tabelletje met de opwek per maand. PVGIS moet je vrij veel klikken/invullen, bij deze hoef je maar een paar dingetjes in te vullen :)

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 23:49
Ronald schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 07:12:
[...]
Verder even nagaan wat er nodig zou zijn om (later) een thuisaccu bij te plaatsen, velen in België kiezen daarvoor op het moment.

En meer leggen om later een warmtepomp/airco-verwarmer van stroom te voorzien?
De firma van offerte 1 heeft veel ervaring met batterijen. Daarvoor heb ik ook een offerte. Alles zal er op voorbereid zijn. Maar eerst een tijdje observeren dus, om te kijken hoeveel zelfverbruik ik zonder batterij haal.

En dat warmtepomp in de toekomst is precies waarom ik nu meer wil leggen idd!

• Wim Leers
BarryH schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 08:58:
@Wim Leers Aangezien je graag veel eigenverbruik wil is het goed om in PVGIS te modelleren hoe de opwek over het jaar verdeeld is.
Je panelen onder een hogere helllingshoek plaatsen zou gunstig kunnen zijn (in totaal minder opbrengst, maar in de wintermaanden meer)
De hellingshoek kan ik niet kiezen: die zal 40° zijn: de hoek van het dak. Zuid-oost (124 azimuth). PVGIS zegt dat het quasi optimaal is 😊

[ Voor 6% gewijzigd door Wim Leers op 02-03-2022 09:22 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
Wim Leers schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:01:
[...]

De firma van offerte 1 heeft veel ervaring met batterijen. Daarvoor heb ik ook een offerte. Alles zal er op voorbereid zijn. Maar eerst een tijdje observeren dus, om te kijken hoeveel zelfverbruik ik zonder batterij haal.

En dat warmtepomp in de toekomst is precies waarom ik nu meer wil leggen idd!
Het effect van accu (en meer panelen) moet je met Sunny design kun simuleren. Het effect is zelfs met kleine accu al best groot ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wim Leers
Ronald schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 09:20:
[...]

Het effect van accu (en meer panelen) moet je met Sunny design kun simuleren. Het effect is zelfs met kleine accu al best groot ;-)
Dat weet ik wel. Maar je kan niet simuleren hoeveel eigen verbruik je zal hebben! Dat kan je enkel ervaren, proberen en observeren :Y)

• Ronald
Dat eigen verbruik modelleren ze ook op basis van verbruik profielen :-)
Net als de PV zelf zal er wat afwijking zijn... maar zou een indicatie moeten zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:43
mcDavid schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:51:

Een aardlekautomaat kan om 2 redenen uitschakelen:
- overbelasting/kortsluiting
- lekstroom naar aarde

De kans is groot dat hij uitschakelde omdat de lekstroom te groot was. Dat kan bijv. komen doordat er ergens natte stekkers ergens tegenaan liggen (die inmiddels weer opgedroogd zijn). Misschien een goed idee om dat even te controleren.
Maar de meeste PV-systemen schrijven voor dat je een aardlekschakelaar van >100mA toepast. Dus als je jezelf overtuigd hebt dat je geen onveilige situaties op je dak hebt, kun je gerust overwegen je alamat te vervangen door een zwaarder type.
Wat bedoel je met geen onveilige situaties op het dak?

De installateur kwam met de oplossing om de aarde los te koppelen van de omvormer om te kijken of de automaat er dan niet uitklapt.
Dit lijkt me nou niet de veiligste oplossing... Die aarde zit er niet voor niets lijkt me.

Verwijderd

Frenkie567917 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:49:
[...]

De installateur kwam met de oplossing om de aarde los te koppelen van de omvormer om te kijken of de automaat er dan niet uitklapt.
Dit lijkt me nou niet de veiligste oplossing... Die aarde zit er niet voor niets lijkt me.
Als de zonnepanelen niet geaard zijn moet je een bordje ophangen dat levende wezens op die het dak zijn de zonnepanelen niet moeten aanraken zonder eerst, die te ontladen.

Om te testen kan best de aarde er even af zolang er maar niemand de panelen of het frame gaat aanraken. Het is het zelfde als met een auto of een deur waar je schok van kunt krijgen als die statisch opgeladen kunnen worden.

https://fritts.nl/aarding-zonnepanelen/

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:17:
[...]

Deze Goodwe is inderdaad een 1 fase omvormer. En dat kan meestal via een onderverdeler op een bestaande garage groep. (Als de groep niet onderweg 'gebruikt' is)

Er zijn een heleboel goede redenen om voor 3 fase te kiezen... Maar koken is daar niet 1 van. De meter telt alle fasen eerst bij elkaar en alleen netto gebruik/teruglevering wordt geregistreerd.
Tot de 4kW wordt zelden voor 3 fase omvormers gekozen. Er zitten ook nadelen aan.
Nadelen zoals?:
a) stringspanning eventueel suboptimaal voor 3-fase omvormer (voorbeeld 12 x Hyundai shingled)
b) ontbrekende selectiviteit 20A zekering op de standaard 3 x 25A aansluiting
(bijvoorbeeld 4800 Wp op 4200Wp (of 5000Wp) 1-fase omvormer op 1-fase aansluiting gaat nog net,
maar niet meer op 3-fase aansluiting.
Dan maar 3-fase omvormer?? "Probleem" zie onder a)
Zijn er nog meer "nadelen"?

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 02-03-2022 13:54 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Frenkie567917 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Wat ik bedoel is: dit kan een teken zijn dat je natte stekkers hebt (omdat ze in een lus naar beneden hangen of in een plas (kunnen) liggen bijvoorbeeld. Of dat de isolatie ergens beschadigd is. Dat zijn zaken die je sowieso op wilt lossen.

Maar het kan ook gewoon een fantoomverschijnsel zijn. Dus als je je installatie gecontroleerd hebt maar het probleem blijft bestaan, dan is een aardlek met een hogere lekspanning een mogelijke oplossing.
Verwijderd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 13:38:
[...]

Als de zonnepanelen niet geaard zijn moet je een bordje ophangen dat levende wezens op die het dak zijn de zonnepanelen niet moeten aanraken zonder eerst, die te ontladen.

Om te testen kan best de aarde er even af zolang er maar niemand de panelen of het frame gaat aanraken. Het is het zelfde als met een auto of een deur waar je schok van kunt krijgen als die statisch opgeladen kunnen worden.

https://fritts.nl/aarding-zonnepanelen/
Uhh, dat vind ik een beetje kort door de bocht eigenlijk. Een statische lading zorgt niet voor een lekstroom (waar een aardlekschakelaar op triggert). Een lekstroom kan wel degelijk gevaarlijk zijn en is niet "het zelfde als een schok van een autodeur".

Verwijderd

Je kunt inderdaad lekstroom of volle stroom krijgen op de aarde als er een kapotte kabel direct het frame raakt.

Het compartimenteren tijdens het zoeken van storing, is basic en als de storing op het dak is of in de kabels naar de zonnepalen is bij geen aarding en een opstartende omvormer een goede indicatie.

Het is hier testen en niet dat de rest van de levensduur van de installatie de aarding niet meer aangesloten zal zitten. Die is immers niet voor niets verplicht voor nieuwere installaties. Bij oudere installaties zit er vaak geen aarde omdat toen dat toen nog niet verplicht was.

Het is zeker een goed idee omdat alsnog te doen als dat tenminste mogelijk is.

• Ronald
@dunklefaser Ik heb nog geen 3 fase omvormer gezien die even efficiënt is als een 1 fase omvormer.
3 fase omvormers hebben hogere Vmpp; waarbij dat bij het populaire A-merk zo'n groot probleem is dat deze erg vaak onbruikbaar is door de immer lager wordende Vmpp van panelen bij steeds hogere vermogens.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:17:
[...]

Deze Goodwe is inderdaad een 1 fase omvormer. En dat kan meestal via een onderverdeler op een bestaande garage groep. (Als de groep niet onderweg 'gebruikt' is)

Er zijn een heleboel goede redenen om voor 3 fase te kiezen... Maar koken is daar niet 1 van. De meter telt alle fasen eerst bij elkaar en alleen netto gebruik/teruglevering wordt geregistreerd.
Tot de 4kW wordt zelden voor 3 fase omvormers gekozen. Er zitten ook nadelen aan.
Thx.
De afstand van de carport naar de meterkast is naar schatting zo'n 20 meter, dus ik denk dat een nieuwe kabel leggen wel het beste is. De elektragroep van de schuur is ook verbonden met andere stroompunten. Ook zou er in de toekomst nog een lader voor een elektrische auto bij de carport kunnen komen.

Er zal wel een nieuwe groep moeten komen, en ook een extra aardlek, omdat we al 8 groepen en twee aardleks hebben. Dus we moeten sowieso de groepenkast uitbreiden omdat die nu al vol zit. Mochten we ook op het dak panelen gaan leggen, dan denk ik dat 3-fasen onvermijdelijk is?
Betreft het kantelpunt van 1-fase of 3-fasen, moet ik daarvoor het piekvermogen van de panelen nemen, of het werkelijke vermogen op basis van ligging en rendement? Bijvoorbeeld 15 x 330Wp is al 4950Wp.

We kijken of we binnenkort een afspraak kunnen maken met het bedrijf dat hier al meerdere carports heeft geplaatst in de wijk. Hopelijk kunnen zij ook een en ander uitleggen.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-12 18:34
Even een korte vraag m.b.t. zonnepanelen, welke kabel kan ik beter zo kort mogelijk houden? Die van de panelen naar de omvormer of die van de omvormer naar de meterkast? :)

• Ronald
Danielson schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:33:
Even een korte vraag m.b.t. zonnepanelen, welke kabel kan ik beter zo kort mogelijk houden? Die van de panelen naar de omvormer of die van de omvormer naar de meterkast? :)
Omvormer naar meterkast kort en dik - meestal lagere en minder problematische verliezen in de DC bekabeling.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Danielson het maakt in de praktijk geen klap uit (kabelverlies aan beide zijden doorgaans <1%). Als je het echt wil weten, moet je vertellen welke kabels je wil gebruiken en welke spanningen je verwacht (Vac en Vmpp)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald
BounceMeister schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:30:
[...]

Thx.
De afstand van de carport naar de meterkast is naar schatting zo'n 20 meter, dus ik denk dat een nieuwe kabel leggen wel het beste is. De elektragroep van de schuur is ook verbonden met andere stroompunten. Ook zou er in de toekomst nog een lader voor een elektrische auto bij de carport kunnen komen.
Onderverdelen is dan geen optie...
Dus gewoon 3 fase 4mm², misschien 6mm² leggen... Dan ben je er gewoon van af... (Zelfs als je vooralsnog maar 1 fase gaat aansluiten, 2x graven is heel irritant)

• mcDavid
Ronald schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:23:
@dunklefaser Ik heb nog geen 3 fase omvormer gezien die even efficiënt is als een 1 fase omvormer.
3 fase omvormers hebben hogere Vmpp; waarbij dat bij het populaire A-merk zo'n groot probleem is dat deze erg vaak onbruikbaar is door de immer lager wordende Vmpp van panelen bij steeds hogere vermogens.
Dit snap ik idd ook niet. 3-fasen omvormers van 4kW hebben vrijwel altijd 2 strings, maar het is nagenoeg onmogelijk een dual-string installatie van 4kW te maken met voldoende stringspanning voor zo'n ding. Laat staan dat je in de buurt van het optimum komt.
BounceMeister schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:30:
[...]
Mochten we ook op het dak panelen gaan leggen, dan denk ik dat 3-fasen onvermijdelijk is?
Liggen die installaties uberhaupt dicht genoeg bij elkaar om ze op één omvormer te prikken? Anders maakt het niet zoveel uit.
Betreft het kantelpunt van 1-fase of 3-fasen, moet ik daarvoor het piekvermogen van de panelen nemen, of het werkelijke vermogen op basis van ligging en rendement? Bijvoorbeeld 15 x 330Wp is al 4950Wp.
Geen van beiden, maar het nominale vermogen van de omvormer.
Danielson schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:33:
Dat ligt eraan wát je wilt optimaliseren (edit: lol, je hebt dan ook direct 3 verschillende antwoorden te pakken). Over het algemeen: houd je DC-kabels voor de veiligheid maar zo kort mogelijk.

• Ronald
mcDavid schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:45:
(edit: lol, je hebt dan ook direct 3 verschillende antwoorden te pakken)
Verschillende inzichten met correcte argumenten zijn allemaal goed :Y (y)

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

De discussie over 3-fase vs 1-fase triggert mij: ik zit er aan te denken om een Sunny Boy Tri Power 5kW op te hangen bij mij. Waarbij in eerste instantie 4kWp aan wordt aangesloten op oost. En mogelijk later nog 4kWp op west. Maar gaat dat wel werken dan?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• BarryH
@leejoow Lees de datasheet van de omvormers en voer de verschillende configuraties in in sunnydesign.
waarschijnlijk is je stringvoltage vrij laag en daarmee een 3f omvormer minder efficient

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

BarryH schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:57:
@leejoow Lees de datasheet van de omvormers en voer de verschillende configuraties in in sunnydesign.
waarschijnlijk is je stringvoltage vrij laag en daarmee een 3f omvormer minder efficient
Met een ingang aangesloten op 4kWp kreeg ik de volgende gegeven uit Sunny Design:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1neyJZDDMD5SB61oAcRYG7HR4Xk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7r7qmdUFGDyqdcZVcfiUA1Tr.png?f=fotoalbum_large

• Ronald
@leejoow Efficiëntie is 1 ding om op te letten. Werken zal het wel.
Van belang is de Vmpp van de Tripower 5.0: 215-800V
De omvormer kan dus niet meer dan ongeveer 3 panelen in bypass dwingen. Zolang je schaduw niet meer panelen tegelijk beïnvloed gaat dat prima. Zodra de string op minder dan 215V /zou moeten/ draaien om meer paneeldelen in bypass te dwingen kan dat niet en stort je productie in tot het slechtste paneel.

• Onestone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-12 18:30

Onestone

Saabje, 550Nm 400paardjes

leejoow schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:54:
De discussie over 3-fase vs 1-fase triggert mij: ik zit er aan te denken om een Sunny Boy Tri Power 5kW op te hangen bij mij. Waarbij in eerste instantie 4kWp aan wordt aangesloten op oost. En mogelijk later nog 4kWp op west. Maar gaat dat wel werken dan?
twee omvormers van 2500Wp en op twee verschillende fasen voeden misschien

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:35

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb sinds 1,5 maand panelen, de eerste 200kWh zijn gemaakt. :)
Hoe gaan jullie om met vogelpoep? Lees op op internet dat een bui regen vaak wel helpt. Ze liggen op 6m hoogte, kan er niet goed bij komen helaas.

Whatever.

• mcDavid
Onestone schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:12:
[...]

twee omvormers van 2500Wp en op twee verschillende fasen voeden misschien
qua stringspanning en omvormer efficiëntie zit je dan beter. Maar nadelen zijn dat je minder kunt overdimensioneren (in het gegeven voorbeeld met 2 orientaties zul je waarschijnlijk eerder 2x 3600 nodig hebben), hogere installatiekosten en nog steeds een behoorlijk hoge spanningsval.

@Harmen er zijn mensen die zo'n lange glazenwassers steel + borstel gebruiken. Gewoon op een regenbui wachten is echter ook een prima optie. Er zijn ook professionele glazenwassers die zonnepanelen reinigen, maar dat is nóóit kosteneffectief.

[ Voor 20% gewijzigd door mcDavid op 02-03-2022 15:19 ]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

@Ronald als ik dan bijvoorbeeld kijk naar de panelen die ik op het oog heb, daar bij is de Voc 46,4V en Vmpp 38.7V.

Sowieso, hoe werkt dat? Panelen in de bypass dwingen? Want SMA werkt zonder optimizers, dus ik zou geen communicatie naar specifieke panelen verwachten.

@Onestone
De reden voor één 3-fase omvormer was tweeledig: verdeling over deze fasen (vind ik wel netjes in het kader van de netstabiliteit) en om eenmalig de kosten voor een omvormer te maken.

• Ronald
@Onestone Dan heb je 2x 3kW of misschien 3.6kW nodig vanwege het niet profiteren van de piekspreiding. Dat is dus behoorlijk duurder. 2 omvormers is ook niet per definitie efficiënter ;-)
Sunny kan dit simuleren.

@leejoow Het is een passief mechanisme. Substring met schaduw kan de hogere stroom van andere panelen niet doorgeven. Zodra je string spanning verlaagt ontstaat over deze substring een negatieve spanning en gaat de (origineel tegen schade beschermende) parallelle diode geleiden.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ronald schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:21:
@Onestone Dan heb je 2x 3kW of misschien 3.6kW nodig vanwege het niet profiteren van de piekspreiding. Dat is dus behoorlijk duurder. 2 omvormers is ook niet per definitie efficiënter ;-)
Sunny kan dit simuleren.

@leejoow Het is een passief mechanisme. Substring met schaduw kan de hogere stroom van andere panelen niet doorgeven. Zodra je string spanning verlaagt ontstaat over deze substring een negatieve spanning en gaat de (origineel tegen schade beschermende) parallelle diode geleiden.
Helder!

Als ik bij Thomas mijn gegevens invoer met één string krijg ik de volgende kromme op de langste dag: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfcPhGsCgRAn4en1X5qriuW8Mck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UsQeyVXGUOKw8ZGtJVhFKMHQ.png?f=user_large

Ik zou dan bijna zeggen dat ik eigenlijk wel met een 3kW moet werken om niet altijd clipping te krijgen als het de zon wat langer brand en hoger staat. Maar ik heb nog niet helemaal helder waarom dat minder efficiënt zou zijn (los van de kosten van een tweede omvormer voor de tweede oriëntatie). Het MPP-spanningsbereid van de SB3 is 110V tot 500V, dus dan zou ik wel meer panelen in de schaduw moeten kunnen hebben toch?

• mcDavid
@leejoow zonnepanelen zijn altijd voorzien van bypass-diodes. Als één (deel van een) paneel beschaduwd is en daardoor een hogere weerstand heeft, gaat de stroom door de diode lopen ipv door het paneel, en wordt dat paneel effectief gebypassed. Zo blijft de rest van de string goed presteren.

Voorwaarde is dat de omvormer wel een vorm van schaduwmanagement heeft (o.a. SMA en Goodwe hebben dat). De omvormer moet hiervoor nl de spanning verlagen, maar als de stringspanning al tegen het minimale zit waar de omvormer mee kan werken, kan die natuurlijk niet nog verder verlagen.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:35

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

mcDavid schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:17:
[...]
@Harmen er zijn mensen die zo'n lange glazenwassers steel + borstel gebruiken. Gewoon op een regenbui wachten is echter ook een prima optie. Er zijn ook professionele glazenwassers die zonnepanelen reinigen, maar dat is nóóit kosteneffectief.
Het lijkt al minder te worden kwa oppervlakte, neem aan dat zonnepanelen (Hyundai panelen) een goede coating hebben tegen al die prut. Het valt wel gelijk op als je fullblack panelen hebt. 8)7

Whatever.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:23:
Ik ga toch maar "Sunny Design" raadplegen - kijken wat dit orakel roept.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BarryH
@leejoow Dan ook nog even 4kW +4kW modelleren en ook het 1f omvormer scenario (zowel voor 1x4kW als 2x4kW)

Overigens is 5kW omvormer op 1 fase (bij een 3f x25A aansluiting) niet het advies, maar als je zelf de netaansluiting kan aan/uitzetten (dus automaten) dan kan dat best goed werken.
Mocht je nog geen 3f aansluitign hebben is een 3f omvormer zoiezo geen optie

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 02-03-2022 16:39 ]

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Harmen schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 10:38:
Helaas is de omvormer (Solax Power X1, bj 2014) bij mn vader thuis overleden. Deze start niet meer door, blijft in de opstart modus hangen. (relais klikken). Omvormer is al van het stroomnet geweest, halve dag.
Is dit nog te repareren? Of kwestie van afvoeren?
Op marktplaats is er iemand die omvormers repareert. Je zou even kunnen vragen.
(zoeken op Omvormer defect)

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Is dit topic ook voor aanbevelingen van bedrijven die zonnepanelen kunnen installeren?

Ik wil graag zonnepanelen op mijn dak laten leggen, en ben op zoek naar 2-3 bedrijven in de regio Twente voor all-in offertes :)

[ Voor 28% gewijzigd door mrbootster op 02-03-2022 19:35 ]

• dutchblade
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik ben voor onze woning ook een installatie aan het plannen. Ik kan sowieso 8 standaardmaat panelen kwijt (de 175x104cm). bijvoorbeeld de First Choice Solar FCSP380WBS-120N 380WP.
Kan ik dan voor de omvormer bijvoorbeeld de goodwe GW2500-XS nemen , als ik puur naar het vermogen kijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saKAvrvg2Qc4_cmfT2BtEBIT6vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTiaH6Ucn05hmoJSAnThy3wY.jpg?f=fotoalbum_large
De panelen krijgen geen schaduw voor het grootste deel van de dag.
Het gaat om vlak 1 op de foto. vlak 2 wil ik op een later moment nog vol leggen met een extra omvormer (Mijn Ing zegt nee;-))

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:13

de Peer

under peer review

dutchblade schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:13:
Ik ben voor onze woning ook een installatie aan het plannen. Ik kan sowieso 8 standaardmaat panelen kwijt (de 175x104cm). bijvoorbeeld de First Choice Solar FCSP380WBS-120N 380WP.
Kan ik dan voor de omvormer bijvoorbeeld de goodwe GW2500-XS nemen , als ik puur naar het vermogen kijk?
[Afbeelding]
De panelen krijgen geen schaduw voor het grootste deel van de dag.
Het gaat om vlak 1 op de foto. vlak 2 wil ik op een later moment nog vol leggen met een extra omvormer (Mijn Ing zegt nee;-))
Ja hoor dat kan gewoon. Onderdimensioneren noemen we dat.

Verwijderd

twain4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:24:
[...]

ik kan even geen foto maken, maar ik heb wel een buildguide :+

[Afbeelding]
Mijn build tip:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BO3rD-zQVtggWEw8HX1Uper07F0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8XVnjCUOoRPlbUvcrIiE1rEE.jpg?f=user_large

Monitoring via een NodeRed en een Dect 200 zet de ventilator aan als het te warm is. Er wordt ook rekening gehouden met de omgevingstemperatuur of het wel zin heeft op een warme zolder.

Zit bevestigd aan de muur met leiding geleiders en twee rubberen deurstoppers zorgen ervoor dat de hefboomwerking niet te erg is en dempen het geluid wat anders de muur ingaat.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:46
Vandaag komt er iemand langs die in de buurt bij meer huizen panelen heeft gelegd. Een vraag die ik eerst hier wil voorleggen; zijn zonnepanelen op een schuurdak (welke los staat van het huis) handig?

Ik heb geen zin om voor bijvoorbeeld twee panelen de tuin uit te graven, maar ik las ook dat je panelen via het stopcontact zou kunnen doen op je schuur. Heeft dan verder nog nadelen? Relaties duur bijvoorbeeld?

Zou dan gaan om panelen bovenop een betonnen dak van een schuurtje uit 2014

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-12 16:38

Japie.G

Colour Classic

Je hebt dus wel stopcontacten in je schuur? Er loopt dan een kabel van je woning naar je schuur. Pv splitter er op en de andere kant van de kabel een eigen groep geven in de meterkast.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:03:
[...]

Monitoring via een NodeRed en een Dect 200 zet de ventilator aan als het te warm is. Er wordt ook rekening gehouden met de omgevingstemperatuur of het wel zin heeft op een warme zolder.
haha lekkere overkill.
Hoe bedoel je of het wel zin heeft? met warme lucht kun je ook prima koelen hoor!

• Ronald
@President @Japie.G Mits die kabel zonder (mogelijke) gebruikers is aangelegd tussen hoofdmeterkast en schuur. Geen enkel probleem ja.

Op stopcontact mag officieel niet meer.

• President
Ronald schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:39:
@President @Japie.G Mits die kabel zonder (mogelijke) gebruikers is aangelegd tussen hoofdmeterkast en schuur. Geen enkel probleem ja.

O, op hetzelfde stopcontact zit sowieso een LED buis aangesloten voor licht in de schuur...

Dan zou ik dus mijn tuin open moeten gooien om een buis te leggen vanuit huis naar de schuur + kruipruimte in + meterkast aanpassen

:-(

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:10

vliegnerd

Nintendo fan.

President schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:50:
[...]

O, op hetzelfde stopcontact zit sowieso een LED buis aangesloten voor licht in de schuur...
PV verdeler VOOR stopcontact en LED aansluiten. Dus tussen meterkast en de verbruikers, maar wel in je schuur.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 03-03-2022 07:55 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• dutchblade
de Peer schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:36:
[...]

Ja hoor dat kan gewoon. Onderdimensioneren noemen we dat.
oh. is die omvormer te klein? dus het kan wel maar is niet optimaal?
1 model groter nemen dan?

• President
vliegnerd schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:54:
[...]

PV verdeler VOOR stopcontact en LED aansluiten. Dus tussen meterkast en de verbruikers, maar wel in je schuur.
Is dat nog wel toegestaan? Doet een zonnepanelen bedrijf dat?

Zit je dan nog steeds gelimiteerd op 600pv wat mag via het stopcontact?

• de Peer

de Peer

under peer review

dutchblade schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:57:
[...]

8x380 = 3040 Wp en je omvormer is 2500 Watt. Dus je omvormer kan een deel van de opwek niet verwerken. of dat erg is... niet per se.
Je zou 1 stap groter kunnen gaan qua omvormer, maar dat zou ik alleen doen als het prijsverschil klein is.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-12 14:27
dutchblade schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:57:
[...]

nauwelijks te klein.
Je zit niet recht op zuid, dus je zal ongeveer 85% efficientie hebben.
8x380 = 3040 Wp * 0,85
Dan is jouw totaal 2584Wp , dus die omvormer is dikke prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 03-03-2022 08:52 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• de Peer

de Peer

under peer review

Kodess schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:51:
[...]

nauwelijks te klein.
Je zit niet recht op zuid, dus je zal ongeveer 85% efficientie hebben.
8x380 = 3040 Wp * 0,85
Dan is jouw totaal 2584Wp , dus die omvormer is dikke prima.
Het gaat niet om de jaaropbrengst (die 0.85 die je toepast) maar om het piekvermogen. Ook als je niet op zuid legt zullen er genoeg momenten zijn dat je het piekvermogen bereikt en er dus aftopping plaatst vindt.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 03-03-2022 08:55 ]

• dutchblade
de Peer schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:54:
[...]

Het gaat niet om de jaaropbrengst (die 0.85 die je toepast) maar om het piekvermogen. Ook als je niet op zuid legt zullen er genoeg momenten zijn dat je het piekvermogen bereikt en er dus aftopping plaatst vindt.
ik keek naar de aanbeveling die solar-bouwmarkt bij de 2500xs doet, en dat is een vermogen tussen de 2400 en 3250.
1 model groter kost maar 40 euro meer, dus dan kan ik beter die halen.

• de Peer

de Peer

under peer review

dutchblade schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:04:
[...]

ik keek naar de aanbeveling die solar-bouwmarkt bij de 2500xs doet, en dat is een vermogen tussen de 2400 en 3250.
1 model groter kost maar 40 euro meer, dus dan kan ik beter die halen.
Mee eens. 40 euro is niet veel.

• Kodess
de Peer schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:54:
[...]

ja je zal gaan aftoppen maar dat is zo gigantisch klein. Ik heb een omvormer van 3600 op 5100wp en top 2% af....

maar voor 40 euro zou ik idd wel de grotere nemen. Bij mij was de volgende grootte meteen 300+ euro meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Kodess op 03-03-2022 09:10 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-12 10:19

Cr3ator

1 bar is geen bar

Vergeet ook niet de winst die je maakt op de efficientie op de momenten dat je niet aftopt. De omvormer zal meer tijd doorbrengen in het gebied waarin hij efficienter werkt. Het netto verlies is dus bijna nul.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• BarryH
Gewoon even simuleren in sunnydesign

Kodess schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:08:
[...]

ja je zal gaan aftoppen maar dat is zo gigantisch klein. Ik heb een omvormer van 3600 op 5100wp en top 2% af....

maar voor 40 euro zou ik idd wel de grotere nemen. Bij mij was de volgende grootte meteen 300+ euro meer.
Jij weet niet wat je aftopt,heb je er gelijkwaardig systeem naast liggen met grotere omvormer?

1 PVoutput . Dongen NB

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-12 10:13
Suf zeg, om de SMA SB3.6 correct op het net aan te sluiten is er een (relatief dure) 100mA Aardlekautomaat besteld (januari 2022). Liever 100mA dan (de minder dure) 300mA, is immers een factor 3 kleiner potentieel risico.

Blijkt er reeds sinds sep 2020 een parameterwijziging beschikbaar te zijn om de boel gewoon op 30mA aan te sluiten:
https://www.sma-benelux.c...worden-geinstalleerd.html

Doe er je voordeel mee (zowel in prijs als in veiligheid)

• de Peer

de Peer

under peer review

rbaidjoe schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:58:
Suf zeg, om de SMA SB3.6 correct op het net aan te sluiten is er een (relatief dure) 100mA Aardlekautomaat besteld (januari 2022). Liever 100mA dan (de minder dure) 300mA, is immers een factor 3 kleiner potentieel risico.

Blijkt er reeds sinds sep 2020 een parameterwijziging beschikbaar te zijn om de boel gewoon op 30mA aan te sluiten:
https://www.sma-benelux.c...worden-geinstalleerd.html

Doe er je voordeel mee (zowel in prijs als in veiligheid)
is 30 mA echt zo veel veiliger dan 300 mA? Kan iemand dit uitleggen? welk risico loop ik bij 300 mA?

• mcDavid
de Peer schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:04:
[...]

is 30 mA echt zo veel veiliger dan 300 mA? Kan iemand dit uitleggen? welk risico loop ik bij 300 mA?
30mA is gekozen voor huisinstallaties omdat dat (ongeveer) de maximale stroom is die een mens kan overleven. 300mA is dus gewoon 10x de "dodelijke dosis". Maar nog altijd een heel stuk beter dan niets.

• Kodess
reneeke1970 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Jij weet niet wat je aftopt,heb je er gelijkwaardig systeem naast liggen met grotere omvormer?
Ik weet uiteraard niet precies hoeveel ik aftop, zelfs een systeem ernaast zetten zal niet genoeg duidelijkheid geven als het gaat om achter de komma percentages. Ik kan wel een gok wagen omdat ik de parabolen kan extrapoleren, maar dat zal de kleine pieken niet mee nemen.

Ik ga inderdaad uit van de expertise van SMA die die berekening tonen in Sunny Design.

[ Voor 10% gewijzigd door Kodess op 03-03-2022 10:14 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• jongetje
  • Laatst online: 22:05
de Peer schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Je zekerd alleen de omvormer af op 100 of 300mA. De rest van de woning blijft natuurlijk gewoon op 30mA. Sterker nog, tot een tiental jaar geleden werden wasmachines zelfs niet achter een aardlek gezet.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-12 16:38

Japie.G

Colour Classic

President schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:00:
[...]

Is dat nog wel toegestaan? Doet een zonnepanelen bedrijf dat?

Zit je dan nog steeds gelimiteerd op 600pv wat mag via het stopcontact?
Je pv loopt dan niet via stopcontact 8)7

Groep in meterkast, kabel naar schuur (zonder aftakkingen dus), pv verdeler. Vanaf pv verdeler heb je een groep voor je pv en een groep voor je led dingen, stopcontacten whatever. Feitelijk maak je een nieuwe meterkast in je schuur.

https://www.sandervunderink.nl/abb-pv-verdeler-zv16.html

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-12 19:04
Verwijderd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:03:
[...]

Mijn build tip:

[Afbeelding]

Zit bevestigd aan de muur met leiding geleiders en twee rubberen deurstoppers zorgen ervoor dat de hefboomwerking niet te erg is en dempen het geluid wat anders de muur ingaat.
Een PC fannetje, of 2 naast elkaar doet het ook prima, echt niet nodig om zo'n grote fan te gebruiken.
Hoeven niet eens op volle kracht, een beetje lucht circulatie doet wonderen.
Sturing erop is wel slim, ik doe dit via een script in mijn domotica systeem.

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-12 19:05
Ronald schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:39:

Even hierop inhakend en ter bevestiging (zit een beetje in dezelfde situatie): De schuur zit bij mij op een groep waar ook een deel van de woonkamer en het toilet op zit. Dan is neem ik aan in mijn situatie de enige oplossing om te graven en een extra kabel te leggen. Toch?

Heb ruimte voor max 12 panelen (oost-west) op mijn schuur/carport

• mcDavid
mikekiwi schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:39:
[...]
Even hierop inhakend en ter bevestiging (zit een beetje in dezelfde situatie): De schuur zit bij mij op een groep waar ook een deel van de woonkamer en het toilet op zit. Dan is neem ik aan in mijn situatie de enige oplossing om te graven en een extra kabel te leggen. Toch?

Heb ruimte voor max 12 panelen (oost-west) op mijn schuur/carport
Je kunt ook kijken of je kunt vinden wáár in huis die grondkabel binnenkomt, en hem daar loshalen. Dan hoef je alleen het stukje binnenshuis (door de kruipruimte of zo) nieuw aan te leggen, om de schuur op een eigen groep te krijgen.

Maar afhankelijk van hoe lang de kabel is is het misschien sowieso verstandig een dikkere kabel te leggen. met 12 panelen zit je al gauw aan >4kW, icm een lange kabel ga je dat niet redden met 2,5mm²...

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-12 19:04
mcDavid schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:49:
[...]
Maar afhankelijk van hoe lang de kabel is is het misschien sowieso verstandig een dikkere kabel te leggen. met 12 panelen zit je al gauw aan >4kW, icm een lange kabel ga je dat niet redden met 2,5mm²...
Vooral ook verstandig om wat dikker te gebruiken voor je spanningsverlies, zo verminder je het risico dat op een mooie dag de omvormer uitschakelt als de spanning te ver oploopt.

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:39
In het vorige topic (ik keek in 09/2020) zag ik vaak Winkelman, Sun-Solar en Solar-Bouwmarkt als leveranciers opduiken. Ik kwam online ook Lepo Solar tegen.
Wat zijn momenteel de betrouwbare partijen voor panelen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:11

twain4me

fluppie007 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:23:
In het vorige topic (ik keek in 09/2020) zag ik vaak Winkelman, Sun-Solar en Solar-Bouwmarkt als leveranciers opduiken. Ik kwam online ook Lepo Solar tegen.
Wat zijn momenteel de betrouwbare partijen voor panelen?
volgens mij hebben ze het allemaal te druk en zijn ze net als iedereen in de "bouw" allemaal niet al te best berijkbaar. kan je daar slecht tegen kan je wellicht beter een partij als coolblue overwegen.

als je alleen panelen wil maakt het weinig uit, dan heb je niet zoveel contact momenten, uiteindelijk zijn het dan gewoon dozen schuivers.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 03-03-2022 11:47 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:12

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik weet niet of het al een keer langsgekomen was van iemand die de solar spil clips zowel bij een NL webshop als bij ali hebben besteld, maar ik nu iig wel en kan bevestigen dat ze 100% identiek zijn.Ze werken ook goed, overigens :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Kluifjes
  • Laatst online: 01-12 12:45
Even een vraagje, heb nu al 2 installateurs aan de telefoon gehad die aanraden niet veel meer op dak te leggen dan ik ook daadwerkelijk gebruik (of in toekomst verwacht te gebruiken). Door de vermindering van salderingsregeling.

Maar als ik eerder een 100% teruglevergoeding zou ontvangen voor ongeveer € 0,20 per Kwh toen de prijzen nog stuk lager waren. En in toekomst krijg ik 80% van alleen het kale leveringstarief, dat nu circa € 0,40 per kWh is. Dan is het toch alsnog veel gunstiger om wel meer op te wekken dan gebruikt wordt? Of heb ik het mis, want ik zie de prijzen ook niet zomaar de eerste jaren weer teruggaan naar het oude niveau.

Wel geschrokken trouwens dat gezegd wordt dat het nog wel 10-12 weken duurt voordat de panelen na akkoord op offerte er uiteindelijk op gelegd worden, had wel drukte verwacht natuurlijk maar zo lang nou ook niet :|

[ Voor 14% gewijzigd door Kluifjes op 03-03-2022 16:09 ]

• timovd
  • Laatst online: 20:46

timovd

Voorsprong door techniek

@Kluifjes best kans dat met het weer van afgelopen week er wat vertraging is opgelopen.
Tweakers De GoT adviseert het dak zo vol mogelijk te leggen. En wat is nu betrouwbaarder :+ ?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• BarryH
@Kluifjes Tja, installateurs zijn best conservatief (in het algemeen)

• Kluifjes
timovd schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:14:
@Kluifjes best kans dat met het weer van afgelopen week er wat vertraging is opgelopen.
Tweakers De GoT adviseert het dak zo vol mogelijk te leggen. En wat is nu betrouwbaarder :+ ?
Ja, daarom vind ik het ook zo vreemd want hier zijn de adviezen eigenlijk bijna altijd op 1 lijn en inderdaad dan 18-22 panelen ipv de 12 die ik nodig zou hebben voor huidig verbruik nu. Maar klopt mijn redenatie over teruglevering dan ook?

• BarryH
@Kluifjes yep.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-12 17:01
Kluifjes schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:19:
[...]

Ja, daarom vind ik het ook zo vreemd want hier zijn de adviezen eigenlijk bijna altijd op 1 lijn en inderdaad dan 18-22 panelen ipv de 12 die ik nodig zou hebben voor huidig verbruik nu. Maar klopt mijn redenatie over teruglevering dan ook?
Ja zeker; als je er in slaagt om - zoals ik - een contract voor 1 jaar af te sluiten met 46.5ct teruglevertarief, doet dat wonderschone dingen voor je terugverdientijd :)

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• President
Japie.G schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:27:
[...]

Je pv loopt dan niet via stopcontact 8)7

Groep in meterkast, kabel naar schuur (zonder aftakkingen dus), pv verdeler. Vanaf pv verdeler heb je een groep voor je pv en een groep voor je led dingen, stopcontacten whatever. Feitelijk maak je een nieuwe meterkast in je schuur.

https://www.sandervunderink.nl/abb-pv-verdeler-zv16.html
Hmm, dat is wel erg veel moeite voor één paneeltje van misschien 500... Meer ruimte is er niet op het dak, dus dat sla ik maar even over.

Dan maar even nadenken of ik meteen panelen wil op de uitbouw van de woonkamer. Daar is wel ruimte voor meerdere panelen (5 meter breed, 2 meter diep ofzo). Alleen ga ik dan over mijn jaarverbruik heen, geen idee of dat heel nuttig is? En ik wil later misschien een warmtepomp, dan zal in mogelijk weer een deel van de uitbouw daarvoor moeten gebruiken...

Op de dakkapel lagen we maar geen panelen leggen, dat is het risico niet waard.

• Kluifjes
cville schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:29:
[...]

Ja zeker; als je er in slaagt om - zoals ik - een contract voor 1 jaar af te sluiten met 46.5ct teruglevertarief, doet dat wonderschone dingen voor je terugverdientijd :)
Top, maar kom er wel achter dat het lastig wordt om nog überhaupt voor de zomer panelen op het dak te krijgen.

• cville
Kluifjes schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:47:
[...]

Top, maar kom er wel achter dat het lastig wordt om nog überhaupt voor de zomer panelen op het dak te krijgen.
Of - afhankelijk van je situatie - doe net zoals ik: bij Winkelman panelen en andere hardware bestellen en zelf plaatsen; een elektricien laten komen om het meterkast werk te doen. Dat was - ik was toen 68 - een waardevolle en interessante klus waar ik nog steeds met veel plezier naar terug kijk. EUR0.75/Wp in 2019 met eerste klas materialen.

• Kluifjes
cville schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:52:
[...]

Of - afhankelijk van je situatie - doe net zoals ik: bij Winkelman panelen en andere hardware bestellen en zelf plaatsen; een elektricien laten komen om het meterkast werk te doen. Dat was - ik was toen 68 - een waardevolle en interessante klus waar ik nog steeds met veel plezier naar terug kijk. EUR0.75/Wp in 2019 met eerste klas materialen.
Ok dat klinkt heel mooi! Maar ik kan het niet zelf plaatsen helaas, dus daar loopt het al mis haha.

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-12 19:05
mcDavid schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:49:
[...]

Je kunt ook kijken of je kunt vinden wáár in huis die grondkabel binnenkomt, en hem daar loshalen. Dan hoef je alleen het stukje binnenshuis (door de kruipruimte of zo) nieuw aan te leggen, om de schuur op een eigen groep te krijgen.

Prima suggestie, neem ik mee! de genoemde 12 is de max wat er op kan in O/W-configuratie. Of het dat ook gaat worden of helemaal niets of 6 panelen op het zuiden is nog even de vraag.
Komt terug in een apart te starten topic als ik meerder offertes in huis heb, ergens volgende week.

• teacher
  • Laatst online: 23:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@MikeyMan je btw vragen zijn naar het btw topic gemoved. :)

[ Voor 41% gewijzigd door teacher op 03-03-2022 23:16 ]

Wise enough to play the fool

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-12 01:51
DjAntoon schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:38:
[...]

Een PC fannetje, of 2 naast elkaar doet het ook prima, echt niet nodig om zo'n grote fan te gebruiken.
Hoeven niet eens op volle kracht, een beetje lucht circulatie doet wonderen.
Sturing erop is wel slim, ik doe dit via een script in mijn domotica systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ns0K7JtecLV_nWGdDiNS_932bo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J30AY8soI33ojK7UrBNyBKGU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de afzuiging van de mechanische ventilatie achter de omvormer geleid. Dit kost geen extra energie want de zolder werd toch al geventileerd en hij koelt nu ook de omvormer. Met een regelklep kan ik hem in de zomer wat meer en in de winter wat minder laten ventileren. Eventueel zou ik via domotica ook nog het toerental van de ventilator kunnen ophogen als de temperatuur van de omvormer oploopt, maar in de praktijk koelt hij ook op laag toerental al prima.

• Daffie85
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:34
mobile12 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:07:
[...]

Heeft iemand al ervaring met deze collectieve inkoopactie bij HomeQgo/SolarNRG? Er worden standaard 365Wp-panelen aangeboden met de keuze uit een parallel, serie of micro-omvormers-systeem.
Goedemorgen, hier ben ik ook heel benieuwd naar. Gaat om zonnepanelen van het merk JA Solar met een maximaal vermogen van 365 Wattpiek icm met een standaard Growatt omvormer die serie-geschakeld is.

Heb echter nog niet veel verstand van zonnepanelen, omvormers en schakelingen dus hoopte hier meer info te vinden.

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:01
Monteur is hier om een en ander nog recht te leggen, begint hij over vogelnesten onder zonnepanelen. Hebben jullie iets van afrastering of borstels eronder om nestvorming tegen te gaan?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:11

twain4me

CarpeVentum schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:55:
Monteur is hier om een en ander nog recht te leggen, begint hij over vogelnesten onder zonnepanelen. Hebben jullie iets van afrastering of borstels eronder om nestvorming tegen te gaan?
je kan dat beter in je omgeving vragen. In mijn ervaring gaan ze er alleen zitten als dat de betere plek is.. hier hebben vogels alle ruimte dus ze gaan er niet onder zitten. maargoed als je een eigenwijze kraai/kauw te pakken hebt helpen die borstels ook maar zeer beperkt, die vinden meestal gewoon en weg en dan nesten ze juist bovenop je borstels. @Gerco-M heeft first hand ervaring met kraai achtige :+

• cville
Voor diegenen die ook overwegen om hun inverter te koelen. Ik heb het zo gedaan:
  • 2 PC fans
  • monteren op een stukje profiel van een oude fotolijst en los bovenop de inverter leggen
  • oude stekkervoeding
  • Aliexpress thermostaat van minder dan EUR3.00; bij mij ingesteld op 30 graden
Werkt prima; max inverter temperatuur zoals gerapporteerd via ModBus 45 graden. Door de thermostaat gebruiken de fans geen energie wanneer het niet nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAZ-BzaqQmcUXxo-U8eBrNCLF84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgDrIRvrFsXcViam4D7q1LEv.jpg?f=fotoalbum_large

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:37

thaMini

Tool !!

cville schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:48:
Voor diegenen die ook overwegen om hun inverter te koelen. Ik heb het zo gedaan:
Behalve natuurlijk de tweak-factor. Waarom zou ik m'n inverter moeten koelen?

(geen denigrerende opmerking, ik ben oprecht benieuwd wat het opbrengt)

Be small, act BIG.

• de Peer

de Peer

under peer review

thaMini schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:16:
[...]

Mogelijk lange levensduur omvormer
Hogere efficiency omvormer

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:22

Seafarer

XXX

thaMini schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:16:
[...]

Koude electronica gaat langer mee.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• miekol
  • Laatst online: 30-11 22:20

miekol

erm

Is er geen enkele omvormer op de markt met ingebouwde actieve koeling?

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:37
miekol schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:19:
Is er geen enkele omvormer op de markt met ingebouwde actieve koeling?
Ja, mijn Solax heeft een actieve koeling intern.
Kan ik niet zelf instellen, dus geen idee wanneer er gekoeld moet worden.
Fan zit intern, externe fan zou eerder mijn keuze zijn...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• _Apache_
  • Laatst online: 20:25

_Apache_

For life.

Wat is een goede tool om opbrengst te berekenen als schaduw meespeelt? Ben aan het uitzoeken of het loont om op een schuurtje pv panelen te plaatsen. Het schuurtje staat in het noorden tov het de daknok.
Het gaat dus om een breed horizontale daknok (geen schoorsteen oid)

De hoek van de daknok tot aan de plaatsing van de PV panelen is ~25%. Will graag berekenen wat de impact is van de jaarlijkse opwek.

[ Voor 9% gewijzigd door _Apache_ op 04-03-2022 15:31 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 14:15
PVSol. Kun je ook een trial downloaden. Was ook niet zo moeilijk om mee te werken vond ik.

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:33
Net te laat met bestellen maar eigenlijk wel zondag nodig....

Heeft iemand een paar:
>> Van Der valk hamerkopbouten met de maat M8x25mm RVS 774225 BG - 774225<<
die ik kan overnemen?

Liefst rond Hilversum, ongeveer 75km max (enkele reis)

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
Ik heb ook de kogel door de kerk en heb akkoord gegeven op 12 Hyundai 400wp panelen. (voor 0.88 per kwh)
Er komen er 6 op zuid en 6 op Oost (oriëntatie Dakhelling is 55 graden.

Mijn west kant is eigenlijk niet geschikt vanwege 3 dakramen, schoorsteen pijp en mv pijpjes.
Ik zou er max 3 kwijt kunnen.
Zit er dan nog aan te denken om 3 van Oost af te halen (die renderen maar voor 55%) en dan 3 op west te doen.
Dus dan kom ik op 3 Oost, 6 zuid, en 3 west.

De reden waarom dit me interessant lijkt is omdat ik dan mooi gespreid over de dag opbrengst heb. En mijn Oost panelen ook rond de 55%.rendement hebben.

Enige waar ik dan mee zit, is dat de omvormer 2 strings heeft. Sowieso is 6panelen per string beter. Maar kan ik dan beter die 3 Oost of West op een aparte string doen?

Of gewoon maar laten hoe het ingetekend is, dus 6 zuid, 6 Oost. Omdat het toch niet zo veel uitmaakt?

Stop chasing the dream, you're already living it

• BarryH
@Qosmic niet doen. Eventueel 3 extra op west leggen met een APS of andere micro omvormer.

• Qosmic
BarryH schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:49:
@Qosmic niet doen. Eventueel 3 extra op west leggen met een APS of andere micro omvormer.
Ja voor 3 vind ik dat niet rendabel. Dus gewoon 6 op Oost houden en 6 op zuid?
En dan op 2 aparte strings.

• BarryH
Qosmic schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:51:
[...]

ja. de omvormer vind 3 panelen op 1 string niet heel fijn. Het voltage is dan eigenlijk te laag.

• Qosmic
Thnx. Dan houd ik het zoals het is. Was nog even een hersenspinsel.

Qosmic schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:51:
[...]

Zelfs onder een boom en op zijn kop is nog wel rendabel met huidige prijzen...

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic