Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.902 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, zelfs met een 495wp paneel is een YC600 die je al hebt liggen best "prima". Zo'n paneel op ZZW op 10° levert in theorie 443kwh op per jaar. Met een beperking op 274VA inverter wordt dat door aftoppen 422kwh.

Als je een 390wp paneel doet, heb je in theorie maximaal 350kwh per jaar, en met een 274 VA inverter 346kwh/jaar, Dus minder aftoppen, maar ook gewoon (veel) minder opbrengst. Het optimale paneel ligt daar ergens tussen (die 495wp panelen zijn per wp niet altijd de meest economische)

Ik heb zelf (omdat ik nieuw kon kopen) wel gekozen voor een DS3 van 440VA per paneel, maar dat was vooral omdat het qua extra investering niet echt veel meer was dan een kleinere micro inverter.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 26-02-2022 13:39 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
BarryH schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:26:
@space-one zoveel mogelijk, mist VoC +10% en Amax past
APS YC600
Operation Voltage Range 16V-55V
Maximum Input Voltage 55V
Maximum Input Current 12A x 2

Trina Solar Vertex Mono 400W
Maximum Power Voltage-VMPP (V) 34,4
Maximum Power Current-IMPP (A) 11,77
Open Circuit Voltage-VOC (V) 41,4
Short Circuit Current-ISC (A) 12,34

Moet de imax dan altijd onder de 12A blijven? Is de 35V een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
JvS schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:36:
Ja, zelfs met een 495wp paneel is een YC600 die je al hebt liggen best "prima". Zo'n paneel op ZZW op 10° levert in theorie 443kwh op per jaar. Met een beperking op 274VA inverter wordt dat door aftoppen 422kwh.

Als je een 390wp paneel doet, heb je in theorie maximaal 350kwh per jaar, en met een 274 VA inverter 346kwh/jaar, Dus minder aftoppen, maar ook gewoon (veel) minder opbrengst. Het optimale paneel ligt daar ergens tussen (die 495wp panelen zijn per wp niet altijd de meest economische)

Ik heb zelf (omdat ik nieuw kon kopen) wel gekozen voor een DS3 van 440VA per paneel, maar dat was vooral omdat het qua extra investering niet echt veel meer was dan een kleinere micro inverter.
Uitleg is duidelijk ga puzzelen.
Later dit jaar kies ik ook voor de nieuwe DS3 voor de garage. (dak moet eerst worden vernieuw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

space-one schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:19:
Ik heb nog een APS YC600 micro omvormer liggen. Hoeveel vermogen kan ik aansluiten als de panelen op een plat dak liggen onder een hoek van 10 graden? bijv 375 watt of 400 watt? Panelen mogen wel aftoppen voor korte periodes. Zat te denken aan JA Solar of Trina Solar mono panelen.
Mijn 370 Wp op oost/west 13 graden toppen niet af. Maar kijk vooral naar sunny design.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:54
space-one schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 13:19:
Ik heb nog een APS YC600 micro omvormer liggen. Hoeveel vermogen kan ik aansluiten als de panelen op een plat dak liggen onder een hoek van 10 graden? bijv 375 watt of 400 watt? Panelen mogen wel aftoppen voor korte periodes. Zat te denken aan JA Solar of Trina Solar mono panelen.
maximaal 55Voc of 48Vmpp en maximaal 12A kortsluit.
wat rekening houdend met temperaturen etc neer komt op ongeveer:
49Voc of 43Vmpp en 11Ampp.
43Vmpp x 11Ampp = +/-470Wp.
veel meer Wp kan er niet aan per mpp. ;)

probleem is eerder, kun je wel een paneel vinden met precies die spec's
dus je zult wel een lager Wp paneel moeten gebruiken. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 26-02-2022 16:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT_Farmer
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-09-2022
Ik heb sinds 3 dagen de west kant van mijn oost/west systeem liggen. De rest komt hopelijk binnenkort. nu ligt er 7735wp(17x longi 455 wp ) op het dak(met een 15kw growatt omvormer). Ik heb als piek vermogen max 5500 watt langs zien komen(70%). gisteren wel 2.8 kwh/kwp opgebracht, dus dat lijkt me niet slecht. De buren (met zuid en veel grotere hoek dus totaal niet vergelijkbaar) hebben al een paar keer rond de 95% van wp gehad. Ik vroeg me af of ik me zorgen moet maken dat er een slecht paneel tussen zit, of dat dit gebruikelijk is bij een west systeem.

[ Voor 10% gewijzigd door ICT_Farmer op 27-02-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@ICT_Farmer 24 graden was het toch? De zon staat op de piek nog maar 27 graden boven de horizon, dus de panelen zien nog niet zoveel van de directionele straling.
https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0
5500W lijkt me prima ;-)

Zuid en steil gaat veel harder: https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn ZOO/NWW systeem met een hellingshoek van 10° levert ook veel minder op dan systemen van mensen op zuid 30°. Het scheelt best veel vind ik. Mijn systeem heeft gisteren 2,35Kwh/kwp geleverd (met name de NWW panelen doen geen moer in deze maand, hoogste vermogen van de ZOO was ~290watt en van de NWW 190watt (495wp panelen))

Lage zon en lage hellingshoek is niet ideaal vrees ik. Hoewel ik me ook een beetj zorgen maak over de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
2.8 kWh / Wp en 2.35 kWh / Wp?? Zulke opschepperij past misschien beter in Het grote "jouw productie" topic - Deel 8 😋 Ik had gisteren maar 0,0051 kWh / Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:08
Even checkvraag.
Moet ik me met dit soort waarden zorgen gaan maken over overbelasting van het net als we een maand of 2 verder richting zomer zijn?
Volle bak zon hier, koud, veel panelen in de straat en verbruiken op het moment weinig zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OO_edblSPps38kcVQfZPrHOH50w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyTyDU1XpNKMMdE9MWjdGkmr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Martin7182 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:30:
2.8 kWh / Wp en 2.35 kWh / Wp?? Zulke opschepperij past misschien beter in Het grote "jouw productie" topic - Deel 8 😋 Ik had gisteren maar 0,0051 kWh / Wp.
hehe touche, fixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:31
@Stefangrp Wellicht wel wat beter gaan monitoren. Heb je op de meter zelf ook deze hoge voltages?
Zo nee, dan kan je wellicht de bekabeling/verbindingspunten nalopen/optimaliseren.
Zo ja, dan lijkt de 3e fase wat overbelast te worden over een paar maanden. Wellicht met de buren checken hoe het bij hun is?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT_Farmer
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-09-2022
@Ronald @JvS @Martin7182
thanks, dat geeft rust:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:08
BarryH schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:48:
@Stefangrp Wellicht wel wat beter gaan monitoren. Heb je op de meter zelf ook deze hoge voltages?
Zo nee, dan kan je wellicht de bekabeling/verbindingspunten nalopen/optimaliseren.
Zo ja, dan lijkt de 3e fase wat overbelast te worden over een paar maanden. Wellicht met de buren checken hoe het bij hun is?
Mijn slimme meter toont geen voltages, alleen levering, teruglevering en actueel verbruik (-8,6 nu bij opwek van 10,5). (De bouwdroger staat nu aan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 06:47
ThinkPad schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:25:
[mbr]Psssst, zie de topicwarning: voor discussie over de BTW is er een ander topic ;)[/mbr]
Wellicht een idee om de titel van dat topic aan te passen. En in dit topic daar ook goed aan refereren. Het zou een waarschuwing moeten zijn in alle PV topics. 44 panelen (prijs)technisch goed plannen en bespreken in dit topic is leuk, zoals ik in dit topic in 2019 had gedaan. Maar men moet in dit topic dan ook direct flaggen zodra men ziet dat de offerte boven 2500 btw uitkomt.
Tweakers kunnen zich behoorlijk in de vingers snijden, zoals ik. Zeker nu de energieprijs hoger is gaan meer mensen PV installaties nemen om kosten te drukken.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Als een tweaker dus hier een PV plan/offerte deelt, met daarbij een btw bedrag van boven de 2500, moet iedereen zich realiseren dat deze tweaker dan ipv 2500 subsidie een 2500 euro boete krijgt te incasseren. Ook al kunnen we 1 tweaker daarvoor beschermen zou dat al mooi zijn..

[ Voor 15% gewijzigd door FireStarter op 27-02-2022 12:14 ]

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Stefangrp via een p1 kabel en b.v. een home automation als domoticz op je NAS kan je meer informatie uitlezen dan op het display getoond wordt.
ik krijg zo elke 5 seconden de voltages en verbruik etc binnen.
Ik had al een nas, kabeltje was eur 15,- en domoticz is gratis. kan ook met een raspberry Pi etc.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JvS schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:07:
Mijn ZOO/NWW systeem met een hellingshoek van 10° levert ook veel minder op dan systemen van mensen op zuid 30°. Het scheelt best veel vind ik. Mijn systeem heeft gisteren 2,35Kwh/kwp geleverd (met name de NWW panelen doen geen moer in deze maand, hoogste vermogen van de ZOO was ~290watt en van de NWW 190watt (495wp panelen))

Lage zon en lage hellingshoek is niet ideaal vrees ik. Hoewel ik me ook een beetj zorgen maak over de opbrengst.
Hier ben ik wel benieuwd naar. We overwegen namelijk een carport met zonnepanelen en ik kom er zelf niet uit wat nu verstandig is. Twee achterburen hebben dat laten installeren, en er zijn er nu meerderen die dat (collectief) willen laten aanleggen. Misschien wil ik daarbij aanhaken. Het gaat om een carport met 15 zonnepanelen en een lichte helling, niet 100% vlak in ieder geval, hoogste punt NW laagste punt ZO.

Ons huis staat op enkele graden na in de richting voorkant: ZO / achterkant: NW met een dakhellingshoek van 45 graden. Prima voor zonnepanelen zou je zeggen. We zijn het echter nog aan het twijfelen over dakkapellen, dus dachten we aan die carport met zonnepanelen. De omvormer kan dan mooi in de schuur. De carport staat ongeveer vanaf 10 tot 15 meter achter ons huis.
De achterburen hebben er wel wat eerder zon op doordat ze niet de schaduw van hun eigen huis hebben in de ochtend, 's avonds is dat weer andersom natuurlijk. Bij ons kwam de zon vandaag (27 februari) rond 11 uur in de ochtend op die plaats schat ik zo.
Ik zie bij de achterburen 15 panelen op de carport liggen, ik neem aan dat die panelen een standaard afmeting hebben?
Ik vraag me af of het zinvol is om de 15 panelen op een carport te leggen? Of toch wachten tot we iets over het dak van het huis besloten hebben?
Ohja, jaarverbruik is nu ongeveer 4500kWh, zonder elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:55

JT

VETAK y0

Hmmmm. Ik heb 3 panelen met Enecsys SMI micro-omvormer liggen. Vandaag eens doorgemeten, panelen prima. Omvormers komt alleen niet meer dan 9v vanaf. Mag ik concluderen dat ze dood zijn? Of kan het ermee te maken hebben dat hij z'n stroom niet kwijt kan ofzo?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:55

JT

VETAK y0

BounceMeister schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Hier ben ik wel benieuwd naar. We overwegen namelijk een carport met zonnepanelen en ik kom er zelf niet uit wat nu verstandig is. Twee achterburen hebben dat laten installeren, en er zijn er nu meerderen die dat (collectief) willen laten aanleggen. Misschien wil ik daarbij aanhaken. Het gaat om een carport met 15 zonnepanelen en een lichte helling, niet 100% vlak in ieder geval, hoogste punt NW laagste punt ZO.

Ons huis staat op enkele graden na in de richting voorkant: ZO / achterkant: NW met een dakhellingshoek van 45 graden. Prima voor zonnepanelen zou je zeggen. We zijn het echter nog aan het twijfelen over dakkapellen, dus dachten we aan die carport met zonnepanelen. De omvormer kan dan mooi in de schuur. De carport staat ongeveer vanaf 10 tot 15 meter achter ons huis.
De achterburen hebben er wel wat eerder zon op doordat ze niet de schaduw van hun eigen huis hebben in de ochtend, 's avonds is dat weer andersom natuurlijk. Bij ons kwam de zon vandaag (27 februari) rond 11 uur in de ochtend op die plaats schat ik zo.
Ik zie bij de achterburen 15 panelen op de carport liggen, ik neem aan dat die panelen een standaard afmeting hebben?
Ik vraag me af of het zinvol is om de 15 panelen op een carport te leggen? Of toch wachten tot we iets over het dak van het huis besloten hebben?
Imho, de energieprijs is nu hoog dus je verdient het nu sneller terug. Daarnaast komt het leeuwendeel van je opbrengst sowieso niet in de periode dat de zon zo laag staat dus het verschil op het totaal op jaarbasis zal niet zo groot zijn. Wellicht is dit ook interessant om even te bekijken: JT in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 16:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

offtopic:
@FireStarter zou jij dit willen uitleggen / de btw regels beter willen uitleggen met de kennis/regeltjes van nu? Stuur me een dm, dan pas ik het btw topic aan.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BounceMeister schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Mijn carport voor de camper wekt alleen al die 4500 kWh op. Maar wel iets meer dan 15 panelen ahum...
Heb je wellicht foto van het dak? En maten?
Een laag plat dak is zo uitnodigend om zelf te leggen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:12
corsat schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:08:
Sinds kort werkt de Shinephone app onregelmatig en heb ik vaker wel dan niet contact en krijg ik vaak de melding network time out. Herkent iemand dit of wat kan ik hier aan doen. Tot een maand geleden werkte de app perfect, snel en direct de info beschikbaar maar nu vaker geen info dan wel info.
Vandaag een prachtige dag, maar ook hier geen monitoring sinds vanochtend.
De ene time out na de andere

Ik heb overigens de lan-module ipv wifi-module

[ Voor 4% gewijzigd door Kasper op 27-02-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:03
Hoe werkt salderen met een variabel contract en dus een ander kWh prijs per maand eigenlijk? Ik weet dat de energieleverancier dit op jaarbasis berekend. Bij een netto verbruik blijft er iets over. Welke kWh's betaal ik dan uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:48
Verkeerde topic :+

[ Voor 91% gewijzigd door coelho op 27-02-2022 17:12 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik zit met een soort dilemma:

Ik kan 12 Hyundai shingled 400 Wp (=4800 Wp) met een 1 fase Goodwe5000D-NS omvormer op mijn huidige 35A aansluiting als vervanging van mijn huidige "super" installatie laten installeren.
(voor een warmtepomp etc. je weet wel)

Dit is wel een beetje krap wat de VOC betreft, bijvoorbeeld bij lage temperaturen - tikt theoretisch bij -4°C bT net de 600V van de max. omvormer DC aan, maar volgens diverse ervaringsdeskundigen (en de leverancier!) kan het.

Maar als ik overga naar een 3-fase aansluiting is er een serieus probleem met de selectiviteit, of niet?
Zou ik dan een 3-fase omvormer kiezen is de nominale string-spanning van ca. 12 x 38 V (of lager) = ca. 456 V natuurlijk minimaal suboptimaal.

Iemand een lumineus (goedkoop) idee?

P.S.: De meterkast moet sowieso aangepakt worden (uit 1984)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:25:
Ik zit met een soort dilemma:

Ik kan 12 Hyundai shingled 400 Wp (=4800 Wp) met een 1 fase Goodwe5000D-NS omvormer op mijn huidige 35A aansluiting als vervanging van mijn huidige "super" installatie laten installeren.
(voor een warmtepomp etc. je weet wel)

Dit is wel een beetje krap wat de VOC betreft, bijvoorbeeld bij lage temperaturen - tikt theoretisch bij -4°C bT net de 600V van de max. omvormer DC aan, maar volgens diverse ervaringsdeskundigen (en de leverancier!) kan het.

Maar als ik overga naar een 3-fase aansluiting is er een serieus probleem met de selectiviteit, of niet?
Zou ik dan een 3-fase omvormer kiezen is de nominale string-spanning van ca. 12 x 38 V (of lager) = ca. 456 V natuurlijk minimaal suboptimaal.

Iemand een lumineus (goedkoop) idee?

P.S.: De meterkast moet sowieso aangepakt worden (uit 1984)
Fronius gaat hoger in spanning

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

reneeke1970 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:42:
[...]

Fronius gaat hoger in spanning
O.k. - een (wat duurdere) optie, voor het (onwaarschijnlijke) geval dat. Maar als de solarteur het met de 1-fase Goodwe goed vindt (garantie) - wie ben ik om hem tegen te spreken?

Iemand nog een voorstel voor een omvormer i.v.m. een 3-fase aansluiting??

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 27-02-2022 17:01 . Reden: 3-fase aansluiting opties? ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:47:
[...]

O.k. - een (wat duurdere) optie, voor het (onwaarschijnlijke) geval dat. Maar als de solarteur het met de 1-fase Goodwe goed vindt (garantie) - wie ben ik om hem tegen te spreken?
Ik zou het ook gewoon doen ja, dacht dat ie zelfs 620 ook aan kan, maar ik garandeer niks haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:47:
[...]

Iemand nog een voorstel voor een omvormer i.v.m. een 3-fase aansluiting??
En de oude panelen komen op noord te liggen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:20:
[...]

En de oude panelen komen op noord te liggen?
Niet bij mij - ze gaan waarschijnlijk naar familie (op zuid?), kijken wie er het meeste voor over heeft.
Het is een "super set" volgens ingewijden.

Maar er is nog geen definitief besluit genomen.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 27-02-2022 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 21:49
OMX2000 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:34:
Ik woon in de regio Breda, en ik vroeg me af hoe ik erachter kom welke installateur APSystems DS3 kan/wil installeren.
Dat vroeg ik me vorige week ook af voor mijn regio en heb daarom een aantal partners van apsystems gebeld die als groothandel leveren aan installateurs. Daar kreeg ik wel een paar bruikbare adressen door.
https://emea.apsystems.com/nl/partners/
Ik heb ook het nummer op de site van apsystems gebeld maar daar kwam ik na 2x automatisch doorverbinden niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@dunklefaser Ik zou het gewoon met een 1fase omvormer doen. Eventueel een wat kleinere.
Zeker als je op de netaansluiting automaten hebt, maar anders ook.
(heb hier een 25A laadpaal op een leeggeruimde fase van mijn 3x25A netaansluiting (en 2 PV groepen die invoeden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:09
dunklefaser schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:25:

Heb je al plannen voor de tweede ingang? Anders 6 panelen per string?

[ Voor 3% gewijzigd door thesaxofonist op 27-02-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

thesaxofonist schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:20:
[...]

Heb je al plannen voor de tweede ingang? Anders 6 panelen per string?
Di schaar ik onder de meer dan suboptimale oplossingen. Zo lang de leverancier de string van 12 goed vindt zie ik geen reden om ervoor de kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zondag 27 februari 2022 @ 18:54:
[...]

Di schaar ik onder de meer dan suboptimale oplossingen. Zo lang de leverancier de string van 12 goed vindt zie ik geen reden om ervoor de kiezen.
Of eentje op een micro omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

reneeke1970 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:07:
[...]

Of eentje op een micro omvormer
Voorlopig niet - zo lang de leverancier het risico draagt :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dunklefaser schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:10:
[...]

Voorlopig niet - zo lang de leverancier het risico draagt :+ .
Over voltage valt niet onder garantie.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:16:
[...]

Over voltage valt niet onder garantie.....
als dat komt door fout advies of foute instalatie wel. alleen niet bij de fabriek maar bij de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 10:43
Kasper schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:45:
[...]

Vandaag een prachtige dag, maar ook hier geen monitoring sinds vanochtend.
De ene time out na de andere

Ik heb overigens de lan-module ipv wifi-module
Hier ook en vandaag rond 13:00 niet alleen dat je niet kan kijken maar ook een stukje logging weg. Dacht eerst aan de update die ook al die extra rechten wilden hebben. Kan natuurlijk ook zijn dat er her en der wat digitale spanningen zijn en de server dus wat extra berichten krijgt?
Net even gekeken, sinds de 23ste heb ik af en toe de time out.

[ Voor 5% gewijzigd door xs2tom op 27-02-2022 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

Drikus70 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 17:54:
[...]

Dat vroeg ik me vorige week ook af voor mijn regio en heb daarom een aantal partners van apsystems gebeld die als groothandel leveren aan installateurs. Daar kreeg ik wel een paar bruikbare adressen door.
https://emea.apsystems.com/nl/partners/
Ik heb ook het nummer op de site van apsystems gebeld maar daar kwam ik na 2x automatisch doorverbinden niet verder.
Patrick van zonnekompas legt ook aps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik denk er aan mijn installatie uit te breiden. Op dit moment 10 panelen (2950 wp) op het zuiden liggen (10 graden hellingshoek) met een Hosola smart 3000TL (1 MPTT tracker). Nu zijn er twee opties die ik overweeg:
  • 4 panelen plat voor de huidige set op het zuiden, 5 kan niet vanwege een pijpje. bijvoorbeeld JA Solar JAM60S-10-345-MR-BF 345Wp, totaal 1380 wp
  • 3 panelen (30 graden) op het westen, bijvoorbeeld JA Solar JAM66S-30-495-MR, totaal 1485 wp
Op het zuiden hebben de panelen last van wat schaduw (huis buren 7 meter verderop). Overdimensionering lijkt me niet direct een probleem, heb niet meer dan 2200 watt productie gezien.
Bij de panelen op het westen vraag ik me af hoe ik dit aansluit, kan dit is serie? Parallel lijkt ook niet ideaal want dan zit er wel een groot verschil in de twee strengen (1500 / 2950 wp).

Wat is wijsheid?

Edit: heb een eigen topic geopend: Uitbreiding zonnepanelen installatie

[ Voor 10% gewijzigd door Lordp! op 28-02-2022 10:27 . Reden: Opening eigen topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Omvormers genereren warmte. Meer warmte als ze hard werken.

Hier zal de omvormer binnen komen te hangen, in de bergruimte die tevens de wasmachine en droger bevat.

Ik ben aan het overwegen om de mechanische (systeem C+: Ducobox Focus) te gebruiken om die warmte weg te zuigen.

Iemand ervaring met omvormer binnen, in een vrij kleine ruimte met ook andere warmte-genererende toestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 20:45
Wim Leers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:04:
Omvormers genereren warmte. Meer warmte als ze hard werken.

Hier zal de omvormer binnen komen te hangen, in de bergruimte die tevens de wasmachine en droger bevat.

Ik ben aan het overwegen om de mechanische (systeem C+: Ducobox Focus) te gebruiken om die warmte weg te zuigen.

Iemand ervaring met omvormer binnen, in een vrij kleine ruimte met ook andere warmte-genererende toestellen?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2116770
Hier is een vergelijkbare vraag gesteld. Ik zou het niet ingewikkeld maken en de omvormer gewoon ophangen zonder extra koeling. Ze kunnen prima tegen hoge(re) omgevingstemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
@Wim Leers Ik heb er 2 computer fannetjes op gelegd, aangestuurd door een $2 thermostaat van Ali; werkt prima

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wim Leers schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:04:

yes.. en afentoe kwamen er wat vreemde geluiden uit. de oplossing was gelijkwaardig aan die van @Naalroc
gewoon iets meer luchtflow langs de koelribben.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 28-02-2022 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:14
Een vraagje: ik heb 405 wp panelen. Betekent dit dat mijn panelen 405 wp per huur kunnen produceren? Ik heb tevens micro-omvormers.

16 x 405 = 6.480 wp = piekvermogen op 1 dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:16:
Een vraagje: ik heb 405 wp panelen. Betekent dit dat mijn panelen 405 wp per huur kunnen produceren? Ik heb tevens micro-omvormers.

16 x 405 = 6.480 wp = piekvermogen op 1 dag?
Het paneel zou dat in theorie kunnen, alleen je micro omvormer niet.
Verklaar je vraag nader?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@turkeyhakan Dat kan als:
1/ de omvormers ook 405W kunnen leveren (normaal gesproken zou 70%+ van 405W eonomisch zijn)
2/ Je perfecte zoninstraling hebt: dus heldere lucht met zoninstraling haaks op de panelen.

Meestal zit je dus lager (maar dat geeft niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
reneeke1970 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:25:
[...]

Het paneel zou dat in theorie kunnen, alleen je micro omvormer niet.
Verklaar je vraag nader?
Omdat ik het piekvermogen nog niet hoger dan 3,75 kWh heb gezien. Terwijl ik 16 panelen met 405wp heb (waarvan er 4 op het zuiden en 12 op oost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
BarryH schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:26:
@turkeyhakan Dat kan als:
1/ de omvormers ook 405W kunnen leveren (normaal gesproken zou 70%+ van 405W eonomisch zijn)
2/ Je perfecte zoninstraling hebt: dus heldere lucht met zoninstraling haaks op de panelen.

Meestal zit je dus lager (maar dat geeft niet)
Wat is het voordeel dan van panelen met hogere wp waardes? Je hebt procentueel gezien dan altijd 30% verlies (zoals je zelf omschrijft). Soms is het verschil tussen 400 wp en 350 wp wel een paar duizend euro op 16 panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
turkeyhakan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:49:
[...]

Omdat ik het piekvermogen nog niet hoger dan 3,75 kWh heb gezien. Terwijl ik 16 panelen met 405wp heb (waarvan er 4 op het zuiden en 12 op oost).
kWh is een eenheid van energie, niet van vermogen. Bedoel je kW of lees je de verkeerde waarde af?

Verder, als je panelen op verschillende oriëntaties liggen zullen ze natuurlijk nooit tegelijk pieken.
turkeyhakan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:50:
[...]

Wat is het voordeel dan van panelen met hogere wp waardes? Je hebt procentueel gezien dan altijd 30% verlies (zoals je zelf omschrijft). Soms is het verschil tussen 400 wp en 350 wp wel een paar duizend euro op 16 panelen.
Nee, je hebt helemaal niet "altijd" 30% "verlies". Je hebt héél soms 30% minder opbrengst. Het grootste deel van de tijd worden de standaard testcondities (STC) waarbij het Wp vermogen bepaald is, bij lange na niet gehaald en is het piekvermogen van de omvormer dus helemaal geen relevante factor. Dat gebeurt maar een paar uur per jaar, en alléén in die paar uur is er geen verschil tussen bijv. een 400Wp en 350Wp paneel. De rest van het jaar wekt dat grotere paneel gewoon (400/350=) 14% meer energie op.

nu is 30% onderdimensionering wel erg veel, daar zit je zeker met een paneel op het zuiden toch wel gauw aan. Dus daar zul je wel van een beetje "verlies" kunnen spreken. Maar zeker geen 30%, over een jaar genomen kost dat misschien 2-5% opbrengst of zo (om het exact te weten zou je een simulatie van je installatie moeten maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
mcDavid schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:17:
[...]

kWh is een eenheid van energie, niet van vermogen. Bedoel je kW of lees je de verkeerde waarde af?

Verder, als je panelen op verschillende oriëntaties liggen zullen ze natuurlijk nooit tegelijk pieken.
[...]

Nee, je hebt helemaal niet "altijd" 30% "verlies". Je hebt héél soms 30% minder opbrengst. Het grootste deel van de tijd worden de standaard testcondities (STC) waarbij het Wp vermogen bepaald is, bij lange na niet gehaald en is het piekvermogen van de omvormer dus helemaal geen relevante factor. Dat gebeurt maar een paar uur per jaar, en alléén in die paar uur is er geen verschil tussen bijv. een 400Wp en 350Wp paneel. De rest van het jaar wekt dat grotere paneel gewoon (400/350=) 14% meer energie op.

nu is 30% onderdimensionering wel erg veel, daar zit je zeker met een paneel op het zuiden toch wel gauw aan. Dus daar zul je wel van een beetje "verlies" kunnen spreken. Maar zeker geen 30%, over een jaar genomen kost dat misschien 2-5% opbrengst of zo (om het exact te weten zou je een simulatie van je installatie moeten maken).
Ik vraag mij meer af of deze dagen de beste productiedagen zijn, vandaar.. de uv straling is erg laag, maar de zon is volop aanwezig.

Ik kom met 16 405wp met 16 micro’s op “maar” 20 kWh per dag (als de zon schijnt zoals gisteren en vandaag). Dat zou meer moeten zijn denk ik!

Mijn forecast was 5400 kWh op jaarbasis (heb mijn panelen nog maar een maand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:51
turkeyhakan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:33:
Ik vraag mij meer af of deze dagen de beste productiedagen zijn, vandaar.. de uv straling is erg laag, maar de zon is volop aanwezig.
Ik kom met 16 405wp met 16 micro’s op “maar” 20 kWh per dag (als de zon schijnt zoals gisteren en vandaag). Dat zou meer moeten zijn denk ik!
Als je gisteren 20 kWh ophaalde, dan was dat meer dan prima. De zon was gisteren weliswaar vrij sterk, maar staat nog vrij laag. Mijn piek lag daardoor op maar 6 kW, terwijl die in mei/juni op 8 kW ligt. Bovendien zijn de dagen nu nog vrij kort.
Geen zorgen over maken dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Andrehj schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:37:
[...]

Als je gisteren 20 kWh ophaalde, dan was dat meer dan prima. De zon was gisteren weliswaar vrij sterk, maar mijn piek lag op maar 6 kW, terwijl die in mei/juni op 8 kW ligt. Bovendien zijn de dagen nu nog vrij kort.
Ben benieuwd!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:27
Heeft ook van alles te maken met de hoek waaronder je panelen op de zon zijn gericht. Mijn platdaksysteem presteert nu echt niet optimaal, de zon schampt de panelen als het ware, terwijl ze in de zomer pal onder de hoogstaande zon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _VoiD_
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03:49
turkeyhakan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:33:
[...]

Ik heb met 14 panelen (450 Wp met micro omvormers IQ7A, maar nog lang niet gecapt nu) gisteren 17,4 kWh opgewekt. Ligging 6× NO, 6× ZW en 2× ZO, allemaal op plat dak dus 10 graden helling. Die op het ZW hebben het meeste gedaan, zo'n 1,4 a 1,5 kWh per stuk (Er is ook wat schaduw op een deel van de panelen gedurende de dag door bomen, schoorstenen ed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Gramser schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:43:
[...]

Heeft ook van alles te maken met de hoek waaronder je panelen op de zon zijn gericht. Mijn platdaksysteem presteert nu echt niet optimaal, de zon schampt de panelen als het ware, terwijl ze in de zomer pal onder de hoogstaande zon liggen.
Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
_VoiD_ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Ik heb met 14 panelen (450 Wp met micro omvormers IQ7A, maar nog lang niet gecapt nu) gisteren 17,4 kWh opgewekt. Ligging 6× NO, 6× ZW en 2× ZO, allemaal op plat dak dus 10 graden helling. Die op het ZW hebben het meeste gedaan, zo'n 1,4 a 1,5 kWh per stuk (Er is ook wat schaduw op een deel van de panelen gedurende de dag door bomen, schoorstenen ed).
Heb je netjes gedaan! Mijn panelen produceren allemaal ongeveer evenveel. Panelen op het zuiden halen de achterstand na de middag in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _VoiD_
turkeyhakan schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:49:
Heb je netjes gedaan! Mijn panelen produceren allemaal ongeveer evenveel. Panelen op het zuiden halen de achterstand na de middag in.
Thanks!

Hier mijn layout en opwekking gisteren. Toch blij dat ik voor micro's heb gekozen, is best wel veel onderling verschil (rode cirkels zijn schoorstenen die mogelijk verstoringen geven. Achteraf gezien had ik het veld op het grote dak mogelijk meer richting het NO moeten leggen, ipv meer richting het ZW zoals nu het geval is. Dan had die 793 Wh mogelijk hoger kunnen zijn. Nu vrij veel last van die schoorsteen. Maar dat heeft met de relatief lage zon te maken natuurlijk. In de zomer zal dat veel minder zijn. In verband met de brandmuren naar de buren ook geen /\/\ gedaan heb maar \/\/. Dacht dat dat meer zou opbrengen (scheelde ook iets in de berekeningen).

Theoretisch, zonder schaduw, zou ik zo'n 5.800 kWh hiermee opwekken per jaar. Uit berekeningen volgt iets meer dan 5.200 kWh (met schaduw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMsZ-a7532t0dUUhAt0m5oJYZuM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GjTSnVQc9tsTTvkwl6FtiVxR.png?f=user_large).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKiJLHs7-nV388xigxWP61ARGHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUZFV45DsmxZH75Jw7jBakP1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
_VoiD_ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:59:
[...]

Thanks!

Hier mijn layout en opwekking gisteren. Toch blij dat ik voor micro's heb gekozen, is best wel veel onderling verschil (rode cirkels zijn schoorstenen die mogelijk verstoringen geven. Achteraf gezien had ik het veld op het grote dak mogelijk meer richting het NO moeten leggen, ipv meer richting het ZW zoals nu het geval is. Dan had die 793 Wh mogelijk hoger kunnen zijn. Nu vrij veel last van die schoorsteen. Maar dat heeft met de relatief lage zon te maken natuurlijk. In de zomer zal dat veel minder zijn. In verband met de brandmuren naar de buren ook geen /\/\ gedaan heb maar \/\/. Dacht dat dat meer zou opbrengen (scheelde ook iets in de berekeningen).

Theoretisch, zonder schaduw, zou ik zo'n 5.800 kWh hiermee opwekken per jaar. Uit berekeningen volgt iets meer dan 5.200 kWh (met schaduw).

[Afbeelding]).

[Afbeelding]
En elke keer dat ik zo’n paneel zie vind ik het toch bijzonder. Gave opstelling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Je lijkt op de ze foto nog bezig te zijn dus misschien heb je het wel: heb je achterplaten voor de opstaande dakjes? Lijkt me wel wat ruig zo open.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _VoiD_
die had ik op het lage dak wel gedaan, maar op dit dak niet. Wordt grotendeels afgedekt door de brandmuurtjes naar de buren. Misschien dat ik dit nog eens ga doen. Is wel veiliger qua wind natuurlijk (al heb ik wel meer tegels geplaatst dan noodzakelijk juist hierom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
[...]

Als je gisteren 20 kWh ophaalde, dan was dat meer dan prima. De zon was gisteren weliswaar vrij sterk, maar staat nog vrij laag. Mijn piek lag daardoor op maar 6 kW, terwijl die in mei/juni op 8 kW ligt. Bovendien zijn de dagen nu nog vrij kort.
Voor een micro vind ik 3 punten (20 kWh / 6.48 kWp) toch wat weinig. Met mijn stringomvormer zat ik gisteren dik boven de 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik weet niet hoe ze liggen, maar ik vind het weinig. Ik haalde gisteren op een haar na 20 kWh met 3930 Wp.
Als je dan 16 x 405 = 6480 Wp hebt liggen had je meer dan 30 kWh kunnen verwachten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-09 21:59
Ik overweeg ook om toch een paar zonnepanelen aan te leggen.
MAAR ik weet niet of het rendabel is in onze situatie.

Ons huis staat met de voorzijde naar OZO, verschillende buren (zoals te zien op nr 10) hebben hier 6 panelen aan de voorzijde op het schuine dak liggen. 6 vanwege de beperkte oppervlakte door de dakkapellen ( 1e verdieping is al dak)
En daarnaast staat er ook nog eens halverwege de dag al geen zonlicht meer op, volgens mijn redenering vrij onlogisch, maar heej de woningbouwvereniging zal zo wel aan bepaalde eisen voldoen met aantallen zonnepanelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AE4kMaDOIE5DE0dEPnVoGP7jeW8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OtFeYTb1dbaVzxeY9xZbtCkw.jpg?f=user_large

Ik heb nog een garage achter het huis waar wel de hele dag zonlicht opstaat, dit is een sandwichpanelen dak maar wel naar achter toe schuin aflopend oftewel grof gezegd OZO hoger als WNW. ( het rechthoekige vlak met witte streep wat een licht doorlatende sandwichpaneel is) Toch lijkt het mij het nuttigst ( ook qua oppervlak) om daar zonnepanelen op te leggen. Kan het veel kwaad als die dan niet horizontaal liggen maar schuin weglopen ?

Overigens zie ik wel veel dode links in de OP zelfs de link naar de lijst met leveranciers werkt niet meer :(

[ Voor 9% gewijzigd door harley op 28-02-2022 16:44 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

harley schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:48:
Ik overweeg ook om toch een paar zonnepanelen aan te leggen.
MAAR ik weet niet of het rendabel is in onze situatie.

Ons huis staat met de voorzijde naar OZO, verschillende buren (zoals te zien op nr 10) hebben hier 6 panelen aan de voorzijde op het schuine dak liggen. 6 vanwege de beperkte oppervlakte door de dakkapellen ( 1e verdieping is al dak)
En daarnaast staat er ook nog eens halverwege de dag al geen zonlicht meer op, volgens mijn redenering vrij onlogisch, maar heej de woningbouwvereniging zal zo wel aan bepaalde eisen voldoen met aantallen zonnepanelen.

[Afbeelding]

Ik heb nog een garage achter het huis waar wel de hele dag zonlicht opstaat, dit is een sandwichpanelen dak maar wel naar achter toe schuin aflopend oftewel grof gezegd OZO hoger als WNW. ( het rechthoekige vlak met witte streep wat een licht doorlatende sandwichpaneel is) Toch lijkt het mij het nuttigst ( ook qua oppervlak) om daar zonnepanelen op te leggen. Kan het veel kwaad als die dan niet horizontaal liggen maar schuin weglopen ?
zolang je ze niet op zijn kop legt geeft het meer opbrengst dan geen panelen. uiteraard geeft een minder gunstige richting/hoek minder opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://www.greenchoice.nl/media/4411/zonnepanelen-richting.png?width=354&height=341

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Ik ben aan het knutselen met mijn oude set en ga op dit dak alle 8 vervangen. Nu zijn de oude rails net te kort voor bredere panelen, een cm of 40.

Het idee is om in plaats van vier nieuwe rails a €30+ een kortere te kopen en in meerdere stukken te zagen. Zodat het uiteinde van de laatste panelen weer ondersteuning krijgen. De nieuwe schroef ik vast aan de oude via overlapping.

Denken jullie dat dit een goede oplossing is en financiëel de beste? Hierdoor kan ik praktisch al het bevestigingsmateriaal hergebruiken en ik hoop dat de oude eindklem ook op moderner spul geschroefd kan worden.

Foto oude situatie met oude panelen. Rails liggen los op bijna plat dak en gecombineerd tot 8 panelen stormvast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEngFp-ww4Lcu4aPoVrAgDBPYho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzRo0h13GXQUbrXX913MrZF6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Trebbors schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:09:
Ik ben aan het knutselen met mijn oude set en ga op dit dak alle 8 vervangen. Nu zijn de oude rails net te kort voor bredere panelen, een cm of 40.

Het idee is om in plaats van vier nieuwe rails a €30+ een kortere te kopen en in meerdere stukken te zagen. Zodat het uiteinde van de laatste panelen weer ondersteuning krijgen. De nieuwe schroef ik vast aan de oude via overlapping.

Denken jullie dat dit een goede oplossing is en financiëel de beste? Hierdoor kan ik praktisch al het bevestigingsmateriaal hergebruiken en ik hoop dat de oude eindklem ook op moderner spul geschroefd kan worden.

Foto oude situatie met oude panelen. Rails liggen los op bijna plat dak en gecombineerd tot 8 panelen stormvast.
[Afbeelding]
Je kunt rails door zagen en 80 cm uit elkaar schuiven, onder het paneel, tussen de twee aluminium randen, hoeft geen rails te zweven.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

reneeke1970 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:13:
[...]

Je kunt rails door zagen en 80 cm uit elkaar schuiven, onder het paneel, tussen de twee aluminium randen, hoeft geen rails te zweven.
Dat is ook een goede! Feitelijk hoeft dat zelfs maar onder één paneel van elke rijtje.

Dan kan de oplossing van draadeind met CV tussen de twee rijen ook blijven bestaan zodat beide rijen als het ware aan elkaar gekoppeld zijn.

Is het slim voor de stevigheid om een profiel tussen de stukken te schroeven?

[ Voor 14% gewijzigd door Trebbors op 28-02-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:49

TF

bla bla

Met 29 panelen (365) pal west gister 34 kWh

[ Voor 19% gewijzigd door TF op 28-02-2022 16:32 . Reden: Verkeerd topic ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Trebbors schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Dat is ook een goede! Feitelijk hoeft dat zelfs maar onder één paneel van elke rijtje.

Dan kan de oplossing van draadeind met CV tussen de twee rijen ook blijven bestaan zodat beide rijen als het ware aan elkaar gekoppeld zijn.

Ik denk het wel. Voor de windbelasting is het fijn als de constructie één stijf geheel vormt. Bovendien is de boel dan gelijk galvanisch weer vereffend (zou er niet 100% op vertrouwen dat dat door de zijkanten van dat ene paneeltje gebeurt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Termy schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:30:
[...]

Je lijkt op de ze foto nog bezig te zijn dus misschien heb je het wel: heb je achterplaten voor de opstaande dakjes? Lijkt me wel wat ruig zo open.
gezien het plaatje misschien vastgekit aan het dak :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Maasluip schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:47:
[...]

Ik weet niet hoe ze liggen, maar ik vind het weinig. Ik haalde gisteren op een haar na 20 kWh met 3930 Wp.
Als je dan 16 x 405 = 6480 Wp hebt liggen had je meer dan 30 kWh kunnen verwachten.
Zonder z'n oriëntatie en helling is dit een zinloze discussie. Mijn platte oost/west komt nu tot slechts een 3e van z'n piekvermogen in de zomer dus zo gek lijkt het me niet, als ze plat liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Trebbors schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:18:
[...]

Ik ken jou constructie verder niet, maar kwaad kan het nooit natuurlijk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Trebbors Is het geen rails van Sun-solar? (hartmann)
Edit: ja dus: Trebbors in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Daar heb je ook verbindingstukken voor om de rails weer met elkaar te verbinden.

Maar de oude eindklemmen moeten ook de juiste hoogte hebben van de nieuwe panelen lijkt me
Ook de inbusbouten van de tussenklemmen aanpassen

Als je in de buurt van Roosendaal bent heb ik nog wel wat stukken rails liggen (maar niet de verbindingstukken)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-02-2022 17:16 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:00

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Trebbors schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:09:

[Afbeelding]
Voor de meeste rails heb je ook verbinding stukken of plaatjes, bestel die gelijk mee.

Edit: oh was al geroepen. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:26
Vandaag zijn de panelen bijna helemaal geïnstalleerd. Ze hebben een Goodwe-4200DNS op de offerte gezet en berekend maar een Goodwe-5000DNS opgehangen. Kan dat in negatieve zin kwaad voor mij of de productie of is het mooi meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Allen bedankt voor het meedenken.
AUijtdehaag schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:09:
@Trebbors Is het geen rails van Sun-solar? (hartmann)
Edit: ja dus: Trebbors in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Daar heb je ook verbindingstukken voor om de rails weer met elkaar te verbinden.

Maar de oude eindklemmen moeten ook de juiste hoogte hebben van de nieuwe panelen lijkt me
Ook de inbusbouten van de tussenklemmen aanpassen

Als je in de buurt van Roosendaal bent heb ik nog wel wat stukken rails liggen (maar niet de verbindingstukken)
Dus of stukjes rail erbij en koppelen met die stukjes en anders de optie van reneeke. Gewoon doorzagen en stukje doorschuiven.

Volgens mij hebben ze niet echt opbrengstverlies door de snail trails maar ik wil meer Wp erop.

[ Voor 7% gewijzigd door Trebbors op 28-02-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mongkut
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-11-2024
Heeft er iemand hier op het forum kennis of ervaring met het aansluiten van een thuis batterij rechtstreeks op een Growatt omvormer min 4200tl-tx ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Naalroc schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:37:
@Wim Leers Ik heb er 2 computer fannetjes op gelegd, aangestuurd door een $2 thermostaat van Ali; werkt prima
Foto van het resultaat? 🤓
twain4me schreef op maandag 28 februari 2022 @ 02:54:
[...]

yes.. en afentoe kwamen er wat vreemde geluiden uit. de oplossing was gelijkwaardig aan die van @Naalroc
gewoon iets meer luchtflow langs de koelribben.
Zelfde vraag 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
CarpeVentum schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:46:
Vandaag zijn de panelen bijna helemaal geïnstalleerd. Ze hebben een Goodwe-4200DNS op de offerte gezet en berekend maar een Goodwe-5000DNS opgehangen. Kan dat in negatieve zin kwaad voor mij of de productie of is het mooi meegenomen?
Zo lang ze er niet stiekem een 3-fase van hebben gemaakt kan het denk ik weinig kwaad. Misschien zit er nog een extra string-ingang op, zelfs? Ik ken de Goodwe-modellen niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:02
Gramser schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:11:
[...]

Ik ken de Goodwe-modellen niet echt.
Dat hoeft ook niet, je kunt gewoon in de spec-sheet kijken :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wim Leers schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:19:
[...]

[...]

Zelfde vraag 😊
ik kan even geen foto maken, maar ik heb wel een buildguide :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7Mcc2P_HZzCjNBtICRa8JWK77E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gbVI5OJDcL3tBA9nHuhQaIsU.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Batilan schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:23:
[...]

Dat hoeft ook niet, je kunt gewoon in de spec-sheet kijken :+
Dank voor de Google :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 10:43
xs2tom schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Hier ook en vandaag rond 13:00 niet alleen dat je niet kan kijken maar ook een stukje logging weg. Dacht eerst aan de update die ook al die extra rechten wilden hebben. Kan natuurlijk ook zijn dat er her en der wat digitale spanningen zijn en de server dus wat extra berichten krijgt?
Net even gekeken, sinds de 23ste heb ik af en toe de time out.
Ik kreeg net een pop-up over een server upgrade op 5 maart voor meer stabiliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
Wim Leers schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 01:19:
[...]

Tja, het resultaat is een verlaagde grafiek van de temperatuur, maar ik kan niet 2 grafieken tegelijk laten zien, dus je zult me moeten geloven dat de temperatuur van de omvormer met de fans lager ligt, onder dezelfde instraling van de zon.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Van de TRINA VERTEX 395WP TSM-395-DE09.08 is de afmeting gunstig.

Er bestaat ook de TRINA 395WP DE09.05. ik heb de datasheet vergeleken maar zie daar geen verschil. De 08 is iets gunstiger geprijsd.

Is het verschil de zichtbare lijn op het paneel?

https://www.jenm-zonnepan...395wp-tsm-395-de0908.html

https://www.jenm-zonnepan...395wp-tsm-390-de0905.html

Heeft er hier iemand ervaring met deze panelen? Positief of negatief?

[ Voor 8% gewijzigd door Trebbors op 01-03-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
De 5000 zal officieel op een 25A zekering moeten? De 4200 zou met 20A genoegen moeten nemen. Als je dus een 20A zekering geplaatst hebt voor een 4200 , dan heb je een te lichte zekering.

Dat is niet direct een probleem als je toch maar 4200WP aan vermogen hebt hangen.... Maar het is niet volgens de regels. . Je kunt de 5000 begrenzen op 85% zodat je formeel binnen de grenzen blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:03

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Helaas is de omvormer (Solax Power X1, bj 2014) bij mn vader thuis overleden. Deze start niet meer door, blijft in de opstart modus hangen. (relais klikken). Omvormer is al van het stroomnet geweest, halve dag.
Is dit nog te repareren? Of kwestie van afvoeren?

Whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Voor iedereen die afgelopen weken ook zo'n last had van een brakke GroWatt ShinePhone verbinding met de servers, er schijnt verbetering aan te komen (inclusief prachtige typos):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhdVrDMRVKrBIx1r1fA9aA9bIU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NsHSxOWNIX4s1M2ImlYbtF9S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben me aan het verdiepen in het hoe-en-wat van zonnepanelen. Ik zit naar een offerte van een buurman te kijken waar ook zo'n Goodwe-4200DNS op staat (in combinatie met 15x 330wp panelen op een carport). Begrijp ik dan goed dat die omvormer dan aangesloten kan worden op een meterkast met maar 1-fase aansluiting? Gaat dat dan via de gewone bestaande bekabeling, of toch via een dikkere kabel naar de meterkast?
Als ik liever 3-fasen wil ivm elektrisch koken etc, moet er dan een andere omvormer gekozen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik ben de nieuwe set aan't samenstellen en ik kwam bij www.GMsolar.nl uit waar ik van de eerdere set kabels en de ECU-R gekocht heb en nu krijg ik een prachtige 'webshop closed' melding en dat ik het over een paar dagen weer moet proberen :o. Iemand enig idee of deze winkel echt failliet/gesloten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:48
Wij zijn momenteel bezig met het aanvragen van offertes. Dak en onze uitbouw zitten op het zuid-westen. Deze gaan wij zo vol mogelijk leggen met hopelijk 15/16 395wp panelen (inclusief 2 panelen op de dakkapel). Nu hebben wij aan de zijkant van ons huis een nog een garage met schuin dak (Westen). De simulatie gaf aan dat 3 panelen op dit dak maar 30% rendement geven, vooral aan het einde van de dag staat hier de zon op.

Zouden jullie hier ook wat extra panelen leggen als ze toch bezig zijn of is dit niet de moeite? Mijn redenatie was dat dit misschien niet heel rendabel is, maar wel mooi verbruik later op de dag wat op kan vangen. We kunnen nog wel wat extra opbrengst gebruiken gezien de installatie van airco’s voor verwarmen hier in huis.

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
BounceMeister schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:07:
[...]

Ik ben me aan het verdiepen in het hoe-en-wat van zonnepanelen. Ik zit naar een offerte van een buurman te kijken waar ook zo'n Goodwe-4200DNS op staat (in combinatie met 15x 330wp panelen op een carport). Begrijp ik dan goed dat die omvormer dan aangesloten kan worden op een meterkast met maar 1-fase aansluiting? Gaat dat dan via de gewone bestaande bekabeling, of toch via een dikkere kabel naar de meterkast?
Als ik liever 3-fasen wil ivm elektrisch koken etc, moet er dan een andere omvormer gekozen worden?
Deze Goodwe is inderdaad een 1 fase omvormer. En dat kan meestal via een onderverdeler op een bestaande garage groep. (Als de groep niet onderweg 'gebruikt' is)

Er zijn een heleboel goede redenen om voor 3 fase te kiezen... Maar koken is daar niet 1 van. De meter telt alle fasen eerst bij elkaar en alleen netto gebruik/teruglevering wordt geregistreerd.
Tot de 4kW wordt zelden voor 3 fase omvormers gekozen. Er zitten ook nadelen aan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@BrcBas kwestie van kijken naar wat de meerkosten van die panelen zijn, hun geschatte opbrengst en wat dan de TVT is en of je dat acceptabel vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
BrcBas schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:11:
Wij zijn momenteel bezig met het aanvragen van offertes. Dak en onze uitbouw zitten op het zuid-westen. Deze gaan wij zo vol mogelijk leggen met hopelijk 15/16 395wp panelen (inclusief 2 panelen op de dakkapel). Nu hebben wij aan de zijkant van ons huis een nog een garage met schuin dak (Westen). De simulatie gaf aan dat 3 panelen op dit dak maar 30% rendement geven, vooral aan het einde van de dag staat hier de zon op.

Zouden jullie hier ook wat extra panelen leggen als ze toch bezig zijn of is dit niet de moeite? Mijn redenatie was dat dit misschien niet heel rendabel is, maar wel mooi verbruik later op de dag wat op kan vangen. We kunnen nog wel wat extra opbrengst gebruiken gezien de installatie van airco’s voor verwarmen hier in huis.

Dank!
Ik bereken 450kWh/kWp voor mijn steile noord dak.
300 voor een west dak lijkt echt niet te kloppen... Dat zou 650-850 moeten zijn, afhankelijk van steilheid. Idioot veel schaduw?

Toets je offerte AJB voor je akkoord geeft in eigen topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Situatie
  • België
  • Elektriciteit: 2400 kWh verbruik per jaar
  • SWW: ~120 m^3 gas (dus ~1350 kWh)
  • CV (ZLTV VV): ~800 m^3 gas (dus ~9000 kWh)
  • Dakappartement (vandaar het relatief hoge CV verbruik)
  • Instemming van andere eigenaars dat ik zonnepanelen mag plaatsen
⇒ Doel: Zo weinig mogelijk elektriciteit van het net, zoveel mogelijk eigen verbruik. Liefst ook in de winter hierin voorzien.
⇒ Secundair doel: in 2022 observeren, in 2023 mogelijk thuisbatterij — afhankelijk van het bereikte zelfverbruik. Want voorlopig lijkt dit zelfs mét subsidie niet rendabel. Dus: eerst meten.

Offerte 1
- 8*BISOL Premium BDO 375Wp Mono FullBlack ⇒ 3000 Wp
- SMA 3.0 omvormer
- SMA Home Manager 2.0 (ik heb al toestellen die hier mee werken!)
- Plaatsing, keuring, materiaal
- Zeer positieve indruk
- €6450 + 6% BTW ⇒ €2,15/Wp

Offerte 2
- 7*Hyundai 395wp Full black ⇒ 2765 Wp
- SMA 2.5 omvormer
- Geen Home Manager
- Plaatsing, keuring, materiaal
- Zeer twijfelachtige indruk, ondanks dat ik ze al vertrouwde op basis van eerder werk
- €5450 + 6% BTW ⇒ €1,97/Wp

Bedenkingen
  1. De Bisol vs de Hyundai panelen lijken gelijkaardige specs te hebben: efficiëntie, garantie, vermogensgarantie.
  2. Ik neig naar de eerste nu blijkt dat de tweede zowat even duur is en VEEL minder professioneel. Voeg een Home manager toe aan de tweede en zelfs zonder installatiekosten daarvoor is het dezelfde prijs per Wp.
  3. Hoe kan het dat ik in de verste verte niet geraak aan de prijs van ~€1/Wp waar iedereen hier bij lijkt te zweren?! Ik besef dat 7–8 panelen niet heel veel is, en dat de niet-schalende kosten domineren (installatie, omvormer, etc.). Zijn deze offertes dan toch wat je kan verwachten?
  4. De prijs bij de eerste offerte kan per Wp flink dalen als ik meer panelen installeer. En dat bereidt me voor op een toekomst met warmtepomp. (Gasketel is nog maar 5 jaar oud.)
  5. … dat laatste punt vind ik des te belangrijker omdat zelfs met de VEEL lagere injectietarieven/terugleververgoedingen in BE (linkje), zelfs aan een gemiddelde van €0,07/kWh elk extra paneel (duur geschat: €250 erbij op de factuur) zichzelf alsnog terugverdient (lage schatting qua ROI: 84%*375Wp*€0,07/kWh = €22/jaar) op pakweg 11 jaar (250/22). Dus … ik neig naar groter aantal panelen bij de eerste offerte. Met de idee dat het zichzelf terugbetaalt én me al beter voorbereid op een warmtepomp in de toekomst. Idioot of gewoon duidelijk verstandig? :+

[ Voor 41% gewijzigd door Wim Leers op 02-03-2022 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Wim Leers offerte 2 lijkt me sowieso te duur, precies om wat je al zelf aangeeft.

Offerte 1 is minder erg... Maar ik kom (heel ruw) op rond de 4500 voor het materiaal. 2000 is best veel voor installatie van 8 panelen. De Bisol panelen zitten heel erg in het premium prijssegment... Iets wat het extra geld meestal niet echt waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Ronald schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 00:02:
@Wim Leers offerte 2 lijkt me sowieso te duur, precies om wat je al zelf aangeeft.

Offerte 1 is minder erg... Maar ik kom (heel ruw) op rond de 4500 voor het materiaal. 2000 is best veel voor installatie van 8 panelen. De Bisol panelen zitten heel erg in het premium prijssegment... Iets wat het extra geld meestal niet echt waard is.
De firma van offerte 1 gaf aan dat het deels zo duur is o.w.v. de tricky installatie. Dakappartement, moeilijke toegang tot dak, moeilijk te beveiligen en … midden in de stad, dus ook qua logistiek tijdrovender en duurder.

Als je die extra context hebt, maakt dat de offerte wél redelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Wim Leers schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 00:06:
[...]

De firma van offerte 1 gaf aan dat het deels zo duur is o.w.v. de tricky installatie. Dakappartement, moeilijke toegang tot dak, moeilijk te beveiligen en … midden in de stad, dus ook qua logistiek tijdrovender en duurder.

Als je die extra context hebt, maakt dat de offerte wél redelijk?
Met name de Bisol panelen zou voor mij een twijfel punt zijn. Minst dure webshop die ik vond zijn ze 80 euro per stuk meer dan een Trina of jinko of nog aantal anderen van vergelijkbaar vermogen, en ook nog duidelijk meer dan een tevens premium REC twinpeak.

Verder even nagaan wat er nodig zou zijn om (later) een thuisaccu bij te plaatsen, velen in België kiezen daarvoor op het moment.

En meer leggen om later een warmtepomp/airco-verwarmer van stroom te voorzien?

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 02-03-2022 07:14 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic