Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.894 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
3600W /16A van het net en 1500W /7A van de ene set panelen kan een kortsluiting van 5100W / 23A opleveren bij de andere omvormer. Op zich zou 2.5 mm bekabeling daar nog net tegen moeten kunnen als deze vrij ligt..

Maar, als je de omvormers zelf op 6A en 10A afzekert dan zal in dat geval de 6A zekering waarschjijnlijk als eerste doorslaan en heft deze de kortsluiting op. In theorie kan dan de 1500W omvormer nog ongestoord doorleveren. Naast een veiliger situatie ook nog een leveringsvoordeel. ik wist het wel.

[ Voor 11% gewijzigd door exroosje op 22-02-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrek
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 12:06
Hallo allemaal
Wellicht niet helemaal de juiste topic, mijn excuses alvast

De stormen zijn inmiddels gaan liggen en gelukkig liggen bij mij nog alle panelen op het dak.
Nu hoorde ik dat er toch wat schade kan ontstaan zijn door storm, de panelen kunnen gebroken zijn.
Dus de opbrengst zal minder zijn.
Hoe is dit te controleren?
Ik heb zelf een solaredge systeem maar in de app zie ik geen foutmeldingen.
Panelen wekken nog energie op, maar hoe kan ik ergens zien of er achter komen dat de panelen nog 100% functioneren ??

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik geloof jullie meteen en zal het ook veranderen maar waarom slaat dan nu de 16A alamat niet uit bij kortsluiting van een van de twee?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
reneeke1970 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:56:
[...]

Maar die heeft sluiting, dus in één sec is automaat uit mag ik hopen?
true, maar als ie net niet genoeg stroom trekt om de automaat te trippen, blijft er zo 5-6kW in gaan (je kunt makkelijk kortstondig meer dan 16A over een 16A automaat trekken, en zoals gezegd, je 1500Wp panelen kunnen bij meer instraling ook rustig die 2kW maken)

Anyhoe, hij moet het lekker zelf weten, maar het is niet zoals het hoort, en het is ook niet veilig ;)
klump4u schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:02:
Ik geloof jullie meteen en zal het ook veranderen maar waarom slaat dan nu de 16A alamat niet uit bij kortsluiting van een van de twee?
de 16A zekering knalt eruit als er veel meer dan 16A overheen gaat. Als dat niet het geval is, dan doet ie dat niet. Dus als de omvormer geen 100% kortsluiting maakt, maar gewoon 5kW gaat dissiperen, dan doet je zekering niets, en vliegt het in de fik.

[ Voor 30% gewijzigd door borft op 22-02-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:16

thido

Tilburg

De initiele vraag was dus of een nieuwe omvormer met 2x mppt of een pv verdeler toepassen (die ik toevallig nog heb liggen).
De situatie bij @klump4u is zo dat ze op dezelfde groep zitten.

Pv verdeler met daarin 10A en 6A automaat is dus eigenlijk de way to go in deze (aangezien ik alles verder al in huis heb, ook de omvormers).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

thido schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:17:
De initiele vraag was dus of een nieuwe omvormer met 2x mppt of een pv verdeler toepassen (die ik toevallig nog heb liggen).
De situatie bij @klump4u is zo dat ze op dezelfde groep zitten.

Pv verdeler met daarin 10A en 6A automaat is dus eigenlijk de way to go in deze (aangezien ik alles verder al in huis heb, ook de omvormers).
Yep, is duidelijk nu.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Vandaag is ons PV systeem geinstalleerd, SolarEdge. Had een leuk/interessant gesprek/inzicht van de electricien en de installateurs bij de lunch. Blijkbaar vinden ze al die consumenten PV producten redelijk matig, en de "25-jaar-garantie" maar onzin (inclusief SE) omdat met name de condensatoren in de omvormers lang niet zo lang mee gaan (7 jaar hoorde ik, dacht ik). Micro's waren daarin "the spawn of all evil" omdat ze/je dan voor vervanging weer het dak op moet, en ze konden ook niet gerepareerd worden omdat ze ingegoten zijn in epoxy. Vermoed dat de installateur daarom ook geen micro's doet toen ik er naar vroeg in het offertetraject, omdat SE minder gevoelige componenten heeft. Maar SE was ook niet je-van-het, alleen minder erg. :p

Vond het bijzonder interessant om het verhaal van zowel een electrotechnisch- en ondernemers-perspectief te horen. Zet de micro-omvormer ook in een ander perspectief er van uit gaande dat deze op een gegeven moment de pijp uit gaan en vervangen moeten worden.
Ook begrijp ik nu beter het verschil in prijzen (€/Wp) van PV laten installeren versus het zelf doen: garantie claimen bij de fabrikant is best lastig, en ze hebben toch wat downtime dat ze niet kunnen werken bij (echt) slecht weer.

Er waren nog wel meer interessante meningen/inzichten... ik had echt het idee dat ik veel kennis en expertise aan de keukentafel had zitten. Het was een heel leerzaam dagje. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
boxlessness schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:40:
Vandaag is ons PV systeem geinstalleerd, SolarEdge. Had een leuk/interessant gesprek/inzicht van de electricien en de installateurs bij de lunch. Blijkbaar vinden ze al die consumenten PV producten redelijk matig, en de "25-jaar-garantie" maar onzin (inclusief SE) omdat met name de condensatoren in de omvormers lang niet zo lang mee gaan (7 jaar hoorde ik, dacht ik). Micro's waren daarin "the spawn of all evil" omdat ze/je dan voor vervanging weer het dak op moet, en ze konden ook niet gerepareerd worden omdat ze ingegoten zijn in epoxy. Vermoed dat de installateur daarom ook geen micro's doet toen ik er naar vroeg in het offertetraject, omdat SE minder gevoelige componenten heeft. Maar SE was ook niet je-van-het, alleen minder erg. :p

Vond het bijzonder interessant om het verhaal van zowel een electrotechnisch- en ondernemers-perspectief te horen. Zet de micro-omvormer ook in een ander perspectief er van uit gaande dat deze op een gegeven moment de pijp uit gaan en vervangen moeten worden.
Ook begrijp ik nu beter het verschil in prijzen (€/Wp) van PV laten installeren versus het zelf doen: garantie claimen bij de fabrikant is best lastig, en ze hebben toch wat downtime dat ze niet kunnen werken bij (echt) slecht weer.

Er waren nog wel meer interessante meningen/inzichten... ik had echt het idee dat ik veel kennis en expertise aan de keukentafel had zitten. Het was een heel leerzaam dagje. :)
Tja, ik heb hier veel oude omvormers, maar nog nooit een kapotte condensator....
Micro omvormers gaan juist bijna niet kapot, solar edge sneuvelt met bosjes, maar toch alles onder garantie dus de installateur komt graag terug.
Solar edge gaat juist vaak uit met slecht weer, een micro daartegen start al met 4 watt productie.
Dus wat je aan tafel had zitten..... Mag je zelf invullen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narbeis
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-09 20:56
Hallo allemaal,
Sinds kort heb ik een eigen woning met een schuin dak van ~35 graden en wil ik aan de zonnepanelen. Mogelijk wil ik deze zelf neer gaan leggen en de elektriciteit aansluiting uitbesteden.

Wat zijn jullie ervaringen met het zelf neerleggen van zonnepanelen?
Zou je het weer zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10
@boxlessness Wat ik hoor is dat de relais maar op 12 jaar ontworpen zijn. Als je ze zo op een wisselvallige dag hoort rammelen, kan ik dat best geloven.
reneeke1970 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:47:
[...]

Tja, ik heb hier veel oude omvormers, maar nog nooit een kapotte condensator....
Micro omvormers gaan juist bijna niet kapot, solar edge sneuvelt met bosjes, maar toch alles onder garantie dus de installateur komt graag terug.
Solar edge gaat juist vaak uit met slecht weer, een micro daartegen start al met 4 watt productie.
Dus wat je aan tafel had zitten..... Mag je zelf invullen.
De Solaredge installateurs komen helemaal niet graag, hier moest ik er bij een kapotte optimizer zelf achter komen en vervolgens bijna om smeken of ze langs kwamen en heeft een paneel dus bijna heel mei en een stuk juni voor niks op het dak gelegen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:53

de Peer

under peer review

Narbeis schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:56:
Hallo allemaal,
Sinds kort heb ik een eigen woning met een schuin dak van ~35 graden en wil ik aan de zonnepanelen. Mogelijk wil ik deze zelf neer gaan leggen en de elektriciteit aansluiting uitbesteden.

Ja hoor. Goed te doen. Ben momenteel aan het uitbreiden. Elk weekend even het dak op.

Lees de 10 topicdelen maar even door. Gebruik de zoekfunctie. Schat aan informatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Hallo allemaal,

Appeltje eitje hoor, zorg voor zaken waar je meer man (de panelen leggen) of geen verstand van hebt voor de juiste hulptroepen en dan is het best te doen.

Sterker nog, ik ga het vd week nog een keer doen! En ook nog op 3 huizen van de schoon familie 8)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 14:03
maarten_NL schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:58:
@boxlessness Wat ik hoor is dat de relais maar op 12 jaar ontworpen zijn. Als je ze zo op een wisselvallige dag hoort rammelen, kan ik dat best geloven.
Bij een relais spelen 2 dingen een belangrijke rol, het aantal schakelingen, en nog veel belangrijker, wat loopt er bij inschakelen aan stroom. Als je de vonken over ziet slaan dan worden ze gegarandeerd niet oud.
Het blijft een "ouderwets" mechanisch ding met zijn voor en nadelen.

Condensatoren en wel specifiek elco's hebben een bepaalde levensduur, afhankelijk van hoeveel uren ze geladen zijn geweest. Nu is er nogal wat verschil in kwaliteit, dus dat maakt veel uit voor de levensduur. Ook de omgevingstemperatuur speelt een grote rol.

Ik doe veel in reparatie van oude luidspreker versterkers van 300W tot 1kW, en raad is wat daar na 20 jaar aan mankeert, jawel relais en elco's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maarten_NL schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:58:

[...]

De Solaredge installateurs komen helemaal niet graag, hier moest ik er bij een kapotte optimizer zelf achter komen en vervolgens bijna om smeken of ze langs kwamen en heeft een paneel dus bijna heel mei en een stuk juni voor niks op het dak gelegen.
Dat is dan waarschijnlijk een installateur die in geen enkele situatie terug wil komen, catagorie dozen schuiven, cashen en weg wezen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narbeis
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-09 20:56
@de Peer Bedankt. Ik had het één en ander al opgezocht, maar soms is de hoeveelheid informatie nogal overweldigend in dit topic :X Heb jij nog specifieke trefwoorden voor nuttige informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:19
DjAntoon schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:03:
[...]

Bij een relais spelen 2 dingen een belangrijke rol, het aantal schakelingen, en nog veel belangrijker, wat loopt er bij inschakelen aan stroom. Als je de vonken over ziet slaan dan worden ze gegarandeerd niet oud.
Het blijft een "ouderwets" mechanisch ding met zijn voor en nadelen.

Condensatoren en wel specifiek elco's hebben een bepaalde levensduur, afhankelijk van hoeveel uren ze geladen zijn geweest. Nu is er nogal wat verschil in kwaliteit, dus dat maakt veel uit voor de levensduur. Ook de omgevingstemperatuur speelt een grote rol.

Ik doe veel in reparatie van oude luidspreker versterkers van 300W tot 1kW, en raad is wat daar na 20 jaar aan mankeert, jawel relais en elco's...
Kleine aanvulling; gangbare elco's (die met alu-oxide als diëlectricum en nat elektroliet) lijden het meest van de temperatuur, waardoor het elektroliet verdampt. Onder lading heeft zo'n elco juist zelf-herstellend vermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Narbeis schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:21:
@de Peer Bedankt. Ik had het één en ander al opgezocht, maar soms is de hoeveelheid informatie nogal overweldigend in dit topic :X Heb jij nog specifieke trefwoorden voor nuttige informatie?
Aarding, vereffening, vlamboog, inductielus, clickfit, inslijpen, kier, dakrand, nok, flexim, aftoppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Narbeis schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:21:
Dit forum en "zelf leggen" levert een hele trits op :)
https://gathering.tweaker...5D=71&keyword=zelf+leggen

Ik zou mijn topic ook kunnen noemen, maar ik heb een plat dak. Dus alleen de elektra is relevant maar die ga je uitbesteden :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:19
Hallo allemaal,

Goed te doen als je een beetje fit bent. Zorg wel voor een goede steiger en/of valbeveiliging. Ik had het geluk dat de panelen door het dakraam konden en heb gewoon meerdere klim-ankerpunten en een dubbele vallijn gebruikt. Je doet er zo wel lang over maar de valkans is nul en de klus is eenmalig.

Leerpuntjes:
- Check vooraf het hele dak onder de pannen. Mijn dak loopt door over een steeg, maar het dakbeschot was daar anders. De dakhaken pasten maar net.
- Zorg dat je schroefbitje goed vastzit. Mijn bitje zat magnetisch vast, viel er makkelijk uit en ik had geen reservebitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 06:33
Hi All,

Ik heb een vraagje, op het moment heb ik 13*335WP panelen icm (goodwe 5000d-ns, 4500 t/m 6200WP mogelijk, wegens een bestelfout door aannemer een oversized omvormer maar ik ben al een aantal jaar tevreden). Hier heb ik 2 strings op beschikaar maar 1 string in gebruik met 13*335WP panelen. Ik heb 1 lessenaarsdak dat volle zon pakt richting het zuidoosten (meer oost). Op de beste dag van 2021 haal ik een totale generatie van 26.3kWh en ongeveer 3200W op het piekmoment.

Nu de vraag. Ik wil graag op onze uitbouw (zelfde richting als het dak) plat dak 4 of 6 panelen leggen a 380WP per stuk. Deze pakken een halve dag zon ongeveer, ik vermoed ook volle zon zonder optimizers. Hele ruwe schatting is dat ze 1500W op een piekmoment zullen leveren. Ik twijfel tussen 4 of 6 panelen, heeft meer te maken met de vraag of ik de installatie moet aanpassen als ik er 6 wil. Ik wil met de stijgende energieprijzen wat meer terugleveren (wellicht easy money). De huidige opbrengst dekt het verbruik af.

Kan ik deze gewoon op de bestaande omvormer en groep aansluiten? Er ligt 2.5MM aderige grondkabel in buis van de omvormer naar de meterkast. Deze draden in de kabel gaan naar een 16 ampere ABB fs20nl installatieautomaat en dit is afgezekerd door een ABB fh202a aardlekschakelaar van 40 ampere.

Ik vermoed dat de 16 ampere installatieautomaat naar 20 (20A * 230V = 4600W) moet en de aardlek kan blijven zitten aangezien dit ruim binnen de toegestande waarden valt. Mijn twijfel gaat met name om de dikte van de aders tussen omvormer en meterkast. Is 2.5MM2 echt een no go of kan het net of is er totaal geen probleem?

[ Voor 7% gewijzigd door THxZ0NE op 23-02-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
THxZ0NE schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:38:
Hi All,

Ik heb een vraagje, op het moment heb ik 13*335WP panelen icm (goodwe 5000d-ns, 4500 t/m 6200WP mogelijk, wegens een bestelfout door aannemer een oversized omvormer maar ik ben al een aantal jaar tevreden). Hier heb ik 2 strings op beschikaar maar 1 string in gebruik met 13*335WP panelen. Ik heb 1 lessenaarsdak dat volle zon pakt richting het zuidoosten (meer oost). Op de beste dag van 2021 haal ik een totale generatie van 26.3kWh en ongeveer 3200W op het piekmoment.

Nu de vraag. Ik wil graag op onze uitbouw (zelfde richting als het dak) plat dak 4 of 6 panelen leggen a 380WP per stuk. Deze pakken een halve dag zon ongeveer, ik vermoed ook volle zon zonder optimizers. Hele ruwe schatting is dat ze 1500W op een piekmoment zullen leveren. Ik twijfel tussen 4 of 6 panelen, heeft meer te maken met de vraag of ik de installatie moet aanpassen als ik er 6 wil. Ik wil met de stijgende energieprijzen wat meer terugleveren (wellicht easy money). De huidige opbrengst dekt het verbruik af.

Kan ik deze gewoon op de bestaande omvormer en groep aansluiten? Er ligt 2.5MM aderige grondkabel in buis van de omvormer naar de meterkast. Deze draden in de kabel gaan naar een 16 ampere ABB fs20nl installatieautomaat en dit is afgezekerd door een ABB fh202a aardlekschakelaar van 40 ampere.

Ik vermoed dat ik er gewoon een 16 ampere installatieautomaat aan de 2e string bij kan plaatsen (er is ruimte) en de aardlek kan blijven zitten aangezien dit ruim binnen de toegestande waarden valt. Mijn twijfel gaat met name om de dikte van de aders tussen omvormer en meterkast. Is 2.5MM2 echt een no go of kan het net of is er totaal geen probleem?
Als je omvormer is afgezekerd op 16A gaat je stop eruit knallen als je veel meer dan 3680W gaat genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
borft schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:45:
[...]

Als je omvormer is afgezekerd op 16A gaat je stop eruit knallen als je veel meer dan 3680W gaat genereren.
Mijn post stond er nogal krom idd. Ik ga ervanuit dat ik de 16A installatieautomaat naar 20A moet brengen (20A * 230V = 4600W). Maar de 2.5MM2 is mij onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
2.5mm² is geschikt voor 25A; Al is het niet ideaal voor PV vanwege de spanningsval over de kabel.

Pak een 25A/0.03mA aardlekautomaat en zet de omvormer daar op. Het is heel ongebruikelijk om de PV op een gedeelde aardlekschakelaar te hebben.
Vervolgens heb je een situatie dat je 25+35(40)A door je 40A meterkast componenten kan drukken... https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

En leg zoveel panelen als mogelijk...

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 23-02-2022 12:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
Ronald schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:49:
2.5mm² is geschikt voor 25A; Al is het niet ideaal voor PV vanwege de spanningsval over de kabel.

Pak een 25A/0.03mA aardlekautomaat en zet de omvormer daar op. Het is heel ongebruikelijk om de PV op een gedeelde aardlekschakelaar te hebben.
Vervolgens heb je een situatie dat je 25+35(40)A door je 40A meterkast componenten kan drukken... https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

En leg zoveel panelen als mogelijk...
Ik heb al een uitbreiding (apart kastje speciaal voor de zonnepanelen) naast de meterkast met een aardlekschakelaar van 40 ampere. Hiernaast zit die 16A installatieautomaat. Ik kan toch ook gewoon de 16A installatieautomaat voor een 25A installatieautomaat vervangen en de 40A aardlek lekker laten zitten? Dan hoef ik geen aardlekautomaat te installeren. Die 40A aardlekschakelaar zit er immers toch en ik heb de ruimte.

Ik ga overigens niet zelf pielen in de meterkast maar haal er wel iemand bij als specialist.

Betreft 2.5MM2 is het helder, tnx!

[ Voor 5% gewijzigd door THxZ0NE op 23-02-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ah dan is het niet gedeeld; 2 componenten is prima (alleen niet gebruikelijk)

ABB document blijft zeker gelden!!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:26
boxlessness schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:40:

Even ter info: Ik heb hier 6 stuks SMA 2100 TL sinds 2003 in gebruik.
Één keer één defect gehad (na ongeveer 6 jaar gebruik).
Toen kon ik nog een gereviseerd vervangingsexemplaar krijgen voor € 350,- (incl transportkosten beide kanten op). Ik weet niet of ze dat nu ook nog doen.
De andere 5 stuks zijn dus inmiddels 19 jaar in gebruik zonder ooit één probleem.
Ik denk dat men vaak 7 jaar noemt om zich in te dekken.
En ze kunnen natuurlijk wel kapot gaan. Zie die ene van mij.
Maar door de bank genomen gaan ze volgens mij veel langer mee.
Zie: https://geen-energiereken...ebly.com/de-inverter.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 20:12

Acradavos

Poetsfanaat

Ik ben even benieuwd naar het volgende, uit de startpost.
Uw hoofdzekering is 3 x 25A
De groepenkastzekering mag dan per fase zijn: 25/ 1,6 = 16A
Het maximale vermogen per omvormer is: 3 x 16A x 230V = 11.040 Wp
Het maximale totaal aangesloten vermogen is: 3 × 5.750 W = 17.250 W
Stel ik neem zonnepanelen die op 1-fase (3x25a hier in huis) aansluit, dan mag ik toch maar op 16A per fase afzekeren? (3680w)

Waarom praat men over 5kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Acradavos schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:37:
Ik ben even benieuwd naar het volgende, uit de startpost.

[...]

Stel ik neem zonnepanelen die op 1-fase (3x25a hier in huis) aansluit, dan mag ik toch maar op 16A per fase afzekeren? (3680w)

Waarom praat men over 5kw?
Dat is bij meerdere omvormers op dezelfde fase. waarbij beide omvormers individueel wel op 16A afgezekerd kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 23-02-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

de Peer schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:39:
[...]

Dat is bij meerdere omvormers op dezelfde fase. waarbij beide omvormers wel op 16A afgezekerd kunnen zijn.
Hoe bedoel je precies? Stel ik neem 12x 400wp met Micro-omvormers.

Dan zit ik op 4800wp. Hoe weet ik dan of dit over 1 fase kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
@Acradavos
Eerst in de OP even het stukje lezen over paneelvermogen versus omvormervermogen. :)

4800wp kan goed op 1 3600watt omvormer die op een 16A groep kan.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Acradavos schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:40:
[...]

oh van micro-omvormers heb ik geen verstand.

maar wat ik bedoel: als je 2 stringomvormers heb, en die per stuk op 16A afzekert dan kan het totaal van die 2 dus wel meer dan 16A terugleveren. Die 16A is pér stringomvormer.

Ik weet niet hoe het bij microomvormers werkt. Kun je dan bijvoorbeeld 6 omvormers op 16A afzekeren en dan nog eens 6 omvormers apart op 16A afzekeren? dus dat je het in tweeën splitst?

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 23-02-2022 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Acradavos schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:40:
[...]

Dit moet je opsplitsen over meerdere kabels en of fasen. Door de verbinding kabel tussen de micro omvormers onderling mag maar 3500 watt ongeveer. Lees de handleiding maar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:59

Japie.G

Colour Classic

reneeke1970 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:55:
[...]

Dit moet je opsplitsen over meerdere kabels en of fasen. Door de verbinding kabel tussen de micro omvormers onderling mag maar 3500 watt ongeveer. Lees de handleiding maar.
In het geval van enphase mogen er 13x een iq7+ micro omvormer achter elkaar op 1 kabel met eigen afzekering. Daarna een volgende kabel met eigen afzekering nodig inderdaad.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

BarryH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:44:
@Acradavos
Eerst in de OP even het stukje lezen over paneelvermogen versus omvormervermogen. :)

4800wp kan goed op 1 3600watt omvormer die op een 16A groep kan.
Op welk stukje doel je precies? Ik was mijzelf aan het blindstaren op 1-fase, maar niet rekening gehouden met het feit dat er ook mensen zijn die 1x40A of 1x35A in huis hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUF1WJDRig7dNuNYrNaXGUYBkds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4uZrcBTVUNk8aMhUBmKkH7L0.png?f=user_large
Hier heeft men het over 1 fase, maar dit gaat nooit over 16A.
Of je een omvormer op een 1-fase of een 3 fase elektriciteitsinstallatie moet aansluiten. Grotere systemen op een omvormer met een vermogen 5000 watt of groter moeten over het algemeen op een 3 fase aansluiting worden aangesloten. Heb je die nog niet dan moet dus de huisinstallatie ook worden geupgrade..
Ik heb een offerte liggen voor 4800wp (12 stuks), wellicht wil ik toch meer panelen, maar ik krijg niet helder hoeveel de deelfactor is voor het daadwerkelijke vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Acradavos
Lees alsjeblieft de HELE OP. Die is er niet voor niets. En anders staat dit hele topic vol met telkens dezelfde antwoorden.
Begrijp je daar iets niet uit. Quote dat stukje dan en stel een gerichte vraag.

EN: voor je eigen specifieke situatie: maak een topic aan en meld dat hier even.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Acradavos schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:21:

Ik heb een offerte liggen voor 4800wp (12 stuks), wellicht wil ik toch meer panelen, maar ik krijg niet helder hoeveel de deelfactor is voor het daadwerkelijke vermogen.
altijd 42 :9

Wikipedia: Het antwoord op de ultieme vraag over het Leven, het Universum, en...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

BarryH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:39:
@Acradavos
Lees alsjeblieft de HELE OP. Die is er niet voor niets. En anders staat dit hele topic vol met telkens dezelfde antwoorden.
Begrijp je daar iets niet uit. Quote dat stukje dan en stel een gerichte vraag.

EN: voor je eigen specifieke situatie: maak een topic aan en meld dat hier even.
Volgens mij was dat ook de aanleiding van de reacties op mijn vraag. Hier staat mijn topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:06
Stomme vraag, bij mijn ouders zijn net begin vorige week een twaalftal zonnepanelen geplaatst op een schuin dak (hele lichte helling) en zondagochtend na storm Eunice zagen ze ineens twee klemmen compleet los slingeren en sommige panelen omhoog komen bij wind. Ook al hebben ze het zondag vroeg gemeld bij de leverancier had deze toch geen interesse om voor maandag langs te komen ook al werd het zondagavond nog code oranje.

Panelen gelukkig blijven liggen. Maandag zijn ze langs geweest en weer vastgezet. Toen mijn ouders vroegen wat er aan de hand was kregen ze alleen een flauwe reactie van "harde wind, doe je niets aan" maar ik kan mij niet voorstellen dat een goed gemonteerde klem los schiet zonder het schroefdraad / klem zelf volledig kapot gaat en het paneel vervolgens met drie klemmen wel blijft liggen met code oranje. Ik kan online ook helemaal niets vinden over losse klemmen (bij storm). Ik zie vooral stellages van platte daken met paneel en al wegvliegen. Kan die klem losgaan zonder schade of heeft het nooit goed gezeten?

Daarna viel mij op dat deze 395Wp Hyundai panelen (VG) van 1,719mm met een klem op ~0,65m en ~0,2m van de hoeken vastzitten (alleen op basis van foto, ben geen held op het dak) en dat zag er optisch al vreemd uit. Volgens de Hyundai documentatie waar alleen de VI en VG modellen in staan zag ik dat de klemmen van de VG op 345 +/-50mm horen te zitten. Maar andere documentatie van Hyundai waar ze het op één hoop gooien met SG/UG/UF/VG hebben ze het weer over 160 tot 560 wat wel erg rekbaar klinkt... Is dit een complete wanprestatie of neemt niemand het zo nauw?

Wel zielig. Mijn ouders liggen er nu wakker van dat ze misschien alsnog wegvliegen en zouden ze liever alweer van het dak gehaald zien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Rctworld Lijkt meer op klemmen die niet goed vastgeschroeft zitten.

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
((

[ Voor 100% gewijzigd door Ruud888 op 24-02-2022 14:09 ]

• Termy
  • Laatst online: 08:11

Termy

valt er nog wat te fragge?

Rctworld schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:42:
Stomme vraag, bij mijn ouders zijn net begin vorige week een twaalftal zonnepanelen geplaatst op een schuin dak (hele lichte helling) en zondagochtend na storm Eunice zagen ze ineens twee klemmen compleet los slingeren en sommige panelen omhoog komen bij wind. Ook al hebben ze het zondag vroeg gemeld bij de leverancier had deze toch geen interesse om voor maandag langs te komen ook al werd het zondagavond nog code oranje.

Panelen gelukkig blijven liggen. Maandag zijn ze langs geweest en weer vastgezet. Toen mijn ouders vroegen wat er aan de hand was kregen ze alleen een flauwe reactie van "harde wind, doe je niets aan" maar ik kan mij niet voorstellen dat een goed gemonteerde klem los schiet zonder het schroefdraad / klem zelf volledig kapot gaat en het paneel vervolgens met drie klemmen wel blijft liggen met code oranje. Ik kan online ook helemaal niets vinden over losse klemmen (bij storm). Ik zie vooral stellages van platte daken met paneel en al wegvliegen. Kan die klem losgaan zonder schade of heeft het nooit goed gezeten?

Daarna viel mij op dat deze 395Wp Hyundai panelen (VG) van 1,719mm met een klem op ~0,65m en ~0,2m van de hoeken vastzitten (alleen op basis van foto, ben geen held op het dak) en dat zag er optisch al vreemd uit. Volgens de Hyundai documentatie waar alleen de VI en VG modellen in staan zag ik dat de klemmen van de VG op 345 +/-50mm horen te zitten. Maar andere documentatie van Hyundai waar ze het op één hoop gooien met SG/UG/UF/VG hebben ze het weer over 160 tot 560 wat wel erg rekbaar klinkt... Is dit een complete wanprestatie of neemt niemand het zo nauw?

Wel zielig. Mijn ouders liggen er nu wakker van dat ze misschien alsnog wegvliegen en zouden ze liever alweer van het dak gehaald zien worden.
Tja, ik ging vandaag het dak op en zag dit bij de set van de buren (NB, foto genomen nadat ik de schroef al losgedraaid had, dat is niet door de wind gekomen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkUOgPrz3Dh1q0EAimkE3INP9VQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FI3VvgoZipDRcGG9XpzRt7fs.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik wist dat de klemmen niet helemaal netjes zaten (niet strak tegen de panelen aan, maar mm ruimte aan de zijkanten) maar dit had ik niet verwacht... wat nog erger is: de voetjes staan aan die kant nu op het dakgrind :X (op de foto ook te zien). Zo hebben we het echt niet gelegd. Ik vraag me af of het gewoon opgetild is door de wind en de stenen eronder zijn geblazen. Aan de andere kant ligt het nog netjes direct op de dakbedekking :|.

Was wel echt even een WTF-momentje en we gaan duidelijk nog wat extra ballast erop gooien (en ik dacht al ruim te zitten..) en de boel weer goed neerleggen plus alle klemmen strak laten aansluiten.

Maar goed: ja, ze kunnen uit de klemmen getrokken worden zonder dat de klem kapot of losgetrokken wordt...

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Rctworld
Helder en zeker schrikken. Maar daar zit de klem er nog gewoon. Bij mijn ouders lagen de klemmen los over het dak te rollen.

• Termy

Termy

Ja, dus dat komt niet door harde wind, dat is slechte installatie, zou ik zeggen. Zeker als de klem niet kapot is maar wel los. Hier is het niet kapot en niet los, maar het paneel is er wel uitgekomen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Rctworld
Termy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:11:
Ja, dus dat komt niet door harde wind, dat is slechte installatie, zou ik zeggen. Zeker als de klem niet kapot is maar wel los. Hier is het niet kapot en niet los, maar het paneel is er wel uitgekomen.
Ook niet best natuurlijk 😂 lijkt mij vooral mechanisch gezien lastig om iets met schroef en al los te trekken zonder het schroefdraad of het staal/alu zelf te slopen.

Lijkt het trouwens alleen optisch zo of zitten deze klemmen wel heel dicht op de hoekpunten?

• Ruud888
Vandaag gehoord.
LG gaat stoppen met zonnepanelen!
Vreemd dat dit aansprekende topmerk de stekker er uit trekt….

• twain4me

twain4me

Termy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:11:
Of eventueel juist veel te strak aan gedraaid en dat hij op de laatste mm vast zat van de klem. een juist geplaatste en aangedraaide klem kan bijna niet los komen. maargoed lekker met de accutol en het liefts met de slag tol vast rammen en dan de wind de schuld geven. :+ zeker bij de esdec klemmen is vaster echt niet beter. dan zie je overegens wel dat de pootjes verbogen zijn.

@Rctworld
dan zijn die punten boven in iets omhoog gebogen (nieteens extreem veel) ze zullen in dat geval wel een paar nieuwe klemmen uit hun zak hebben gehaald (of de pootjes terug gebogen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gmh1JKJcCHTAMePs4mwycqigD20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTYc160j8mr74U36xCIlTn7e.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door twain4me op 24-02-2022 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ruud888 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:11:
Vandaag gehoord.
LG gaat stoppen met zonnepanelen!
Vreemd dat dit aansprekende topmerk de stekker er uit trekt….
panasonic en solarfrontier waren ze al voor. ze kunnen gewoon niet tegen de prijzen van de concurentie op.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:36
twain4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:28:
Of eventueel juist veel te strak aan gedraaid en dat hij op de laatste mm vast zat van de klem. een juist geplaatste en aangedraaide klem kan bijna niet los komen. maargoed lekker met de accutol en het liefts met de slag tol vast rammen en dan de wind de schuld geven. :+ zeker bij de esdec klemmen is vaster echt niet beter. dan zie je overegens wel dat de pootjes verbogen zijn.
Dat vermoed ik ook. Voor de volledigheid: zowel dakhaken als moduleklemmen aandraaien tot 4,5 Nm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-KQ-s6D2xcKmTNzx24BN1KpKqY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6YHdVeO4eqDzEM960KdzuF0b.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWJbWLc_5YqtpEQVHG3x-lXqevA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ajudCS6bIcS2n8FPYg6vnTdW.png?f=fotoalbum_tile

• Ruud888
twain4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:29:
[...]

panasonic en solarfrontier waren ze al voor. ze kunnen gewoon niet tegen de prijzen van de concurentie op.
Welke merken zijn dan kwa kwaliteit en techniek vergelijkbaar met LG?
Ze zijn ook altijd prachtig zwart zonder kleurverschil.

• twain4me

twain4me

Ruud888 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:57:
[...]

Welke merken zijn dan kwa kwaliteit en techniek vergelijkbaar met LG?
Ze zijn ook altijd prachtig zwart zonder kleurverschil.
daar gaat het niet om het gaat om nieuwe technieken moeten ontwikkelen en dat terug verdienen het prijs verschil is te groot geworden. van alleen jouw panelen en die van mijn schoonvader hebben ze niet genoeg als klant. ze moeten ook grote projecten draaien en dan maakt volledige zwart geen kont uit. ze kunnen geen nieuwe fabriekslijn opzetten voor alleen een paar particulieren. dat is gewoon niet genoeg afzet en gaan de prijzen nog veder omhoog. en krijgen ze dus een nog kleiner markt aandeel.

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Ik ben nog wel even benieuwd naar het principe het dak 'volgooien'. Geldt ook dat voor al je dakdelen, ook al zit dat op het Noorden/Noord-Oosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zJ9Hb_tCLtl457rapdHzlEPJBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mykxR4gvzWKn70REVOpWEzjY.jpg?f=fotoalbum_large

Ook heb ik te maken met een garage, waar ook nog 12 panelen op kunnen. (Noord)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGyTaK0Sq0O7p1YF_UqWkkBcNNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRLmQc9erPdHwYGA1HNTA0De.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Acradavos Zie OP, daar staat de te verwachten opbrengst. Dus ja: elk dakvlak, als je voldoende spaargeld hebt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:56
Acradavos schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:07:
Ik ben nog wel even benieuwd naar het principe het dak 'volgooien'. Geldt ook dat voor al je dakdelen, ook al zit dat op het Noorden/Noord-Oosten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelf heb ik sinds 1 november 14 panelen á 380 wp laten plaatsen voor €0,73 per wp. Ik heb een terugleververgoeding van €0,58 per kWh. Ik verwacht 2.500 - 2.600 kWh per jaar op te wekken dus reken maar uit of de terugverdientijd kort genoeg is.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Bravertal schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:35:
Zelf heb ik sinds 1 november 14 panelen á 380 wp laten plaatsen voor €0,73 per wp. Ik heb een terugleververgoeding van €0,58 per kWh. Ik verwacht 2.500 - 2.600 kWh per jaar op te wekken dus reken maar uit of de terugverdientijd kort genoeg is.
Maar je hebt toch ook een WP? En nog gewoon verbruik? Dan heb je toch veel meer stroomverbruik dan die 2600 kWh per jaar? Dan heb je toch helemaal geen netto teruglevering? In zo'n geval is een terugleververgoeding van €0.58 toch een slechte deal, want daar hoort waarschijnlijk ook een erg hoge stroomprijs bij, en die moet jij betalen. :? Kortom, ik snap je niet meer.
Edit: Laat maar @reneeke1970 is wel wakker.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 24-02-2022 19:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Maar je hebt toch ook een WP? En nog gewoon verbruik? Dan heb je toch veel meer stroomverbruik dan die 2600 kWh per jaar? Dan heb je toch helemaal geen netto teruglevering? In zo'n geval is een terugleververgoeding van €0.58 toch een slechte deal, want daar hoort waarschijnlijk ook een erg hoge stroomprijs bij, en die moet jij betalen. :? Kortom, ik snap je niet meer.
Kijk zijn onder schrift....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:56
Andrehj schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:27:
[...]

Hehe. 1 maart heb ik zuid en oost vol laten leggen en toen kreeg ik zin en heb ik 1 november noord vol laten leggen, zie mijn onderschrift.

Ik wek totaal ongeveer 9.500 kWh op en mijn totale verbruik was van 18 februari 2021 t/m 17 februari 2022 in totaal 5.430 kWh, oftewel ik lever terug.

[ Voor 10% gewijzigd door Bravertal op 24-02-2022 19:35 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Iemand ervaringen met de webportal van Growatt? Mijn moeder heeft een Growatt omvormer maar ik zie alle data daarin verkeerd staan. Tijd, valuta, taal enz. In de settings kan ik niets vinden (behalve de taal), om dit goed te krijgen. Moet dit elders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaJQpLcheMb5d1eBFP3KQ19k8A8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k6uoNV85l9OXDGihiQrvZIks.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Acradavos schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:07:
Ben je niet bang voor hinderlijke schittering/reflectie in de tuin?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:40:
Iemand ervaringen met de webportal van Growatt? Mijn moeder heeft een Growatt omvormer maar ik zie alle data daarin verkeerd staan. Tijd, valuta, taal enz. In de settings kan ik niets vinden (behalve de taal), om dit goed te krijgen. Moet dit elders?

[Afbeelding]
Even gekeken in de Growatt portal van de schoonouders: je moet naar het tabje 'Energy' en dan 'Plant management' en daar op het potloodje klikken. Daar kun je locatie/valuta e.d. instellen.

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

ThinkPad schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:17:
[...]

Even gekeken in de Growatt portal van de schoonouders: je moet naar het tabje 'Energy' en dan 'Plant management' en daar op het potloodje klikken. Daar kun je locatie/valuta e.d. instellen.
_O_ die zat goed verstopt.

Niet dat het heel boeiend is, maar zie jij dan ook geen weer gegevens :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-jYXh3-YGSseh4Y6NW4I4QBPik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SlTve3f21A1cHzILiiaScMAr.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door JB op 24-02-2022 20:27 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07:53
JB schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:21:
[...]

_O_ die zat goed verstopt.

Niet dat het heel boeiend is, maar zie jij dan ook geen weer gegevens :?

[Afbeelding]
Die zag ik vandaag ook niet, normaal is dat wel ingevuld.

• Termy

Termy

Ik heb helaas geen momentsleutel maar deze klemmen zijn met de hand vastgedraaid en niet tot het laatst van m'n kunnen. Gewoon 'handvast' met een ratel van zo'n 20 cm. Als dat al veel te strak is dan is dat goed om te weten aangezien ik binnenkort weer aan de bak ga met dit systeem.

De klemmen zitten niet op het hoekpunt, dat vertekent idd op de foto.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als ik extra panelen erbij configureer in SD, dan geeft hij met 8 extra panelen nogal wat waarschuwingen aangezien er veel meer op het dak ligt dan de omvormer (die ik al heb) aankan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKep-ZopDJRMsgNnVmPe1y7gTd0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BzocgkKechbhL6IQugj28Vlx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqJZpKzGw3fk78QgxIZ6qX0a4XE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/s3wBnRoo5vvCDHrBDhy74su0.png?f=fotoalbum_tile

Met 6 panelen blijft het schijnbaar meer binnen de richtwaarden.
Twijfel twijfel....
8 panelen pakken om simpelweg meer op te wekken (6121kWh).
Of efficiëntie kiezen en 2 panelen in aanschaf uitsparen (5656kWh/jaar).
Huidige setup zou overigens 4209kWh/jaar produceren volgens de tool.

Met mijn huidige 0,11/kWh en de berekende 460kWh die de 2 extra leveren duurt het dan 7 jaar om die 2 panelen terug te verdienen. Maar met 24 cent nog maar iets van 3 jaar... In de toekomst zal stroomverbruik alleen maar toenemen (en gas hopelijk afnemen). En ik verwacht eerder een stijging dan daling van de energieprijzen.

Is er trouwens nog een manier om de productie gedurende de dag te simuleren? Hij geeft wel een mooie berekende waarde onder de streep, maar ik ben wel benieuwd hoe de vermogenscurve zou zijn van beide sets in bijvoorbeeld het voorjaar en midden in de zomer. Een beetje zoals deze rode lijn verwacht ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhIlDnai8dhvbk_WEnF0Nay-3n4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/biBw19T1Y0cOqq7guFnaZ5Ya.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 20:45
_ferry_ schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:33:
Is er trouwens nog een manier om de productie gedurende de dag te simuleren? Hij geeft wel een mooie berekende waarde onder de streep, maar ik ben wel benieuwd hoe de vermogenscurve zou zijn van beide sets in bijvoorbeeld het voorjaar en midden in de zomer. Een beetje zoals deze rode lijn verwacht ik:
[Afbeelding]
Daarvoor kan je deze tool gebruiken:
https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 06:47
Ik heb in december 2019 44 LG PV panelen op mn dak geplaatst 14300WP.
Daarbij maakte ik (helaas) gebruik van de BTW teruggave....

Ik kreeg 2700 euro terug/subsidie.

Omdat per 2020 regels werden veranderd, en ik daarnaast in combinatie een factuur/installatie had uit 2019 val ik in een speciale regeling. Omdat ik boven de 2500 euro teruggave viel, kon ik geen gebruik maken van de KOR.
Dus moet ik 5 jaar lang de BTW opgeven t.m eind 2024.

Op jaarbasis is dit bv vorig jaar 338 euro, jaar daarvoor was het 310 euro.
Mijn BTW voordeel is nu dus nog maar 2052 euro.

Maar mijn tarief is nu nog 0,15 cent tm september.
Ik keek net naar de huidige prijzen, dat zou vandaag zijn 0,72 cent per kw.

Ik heb mn excel weer laten berekenen, en dat zou betekenen dat ik ipv 338 euro, 1413 euro zou moeten betalen... jaarlijks...

Had ik nou maar nooit die 2700 euro aangenomen...

Want ik zal dan met deze tarieven uiteindelijk 1750 euro bij moeten betalen, omdat ik voordeel dacht te hebben met 2700 euro teruggave. Dat is ff een verschil van 4450 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door FireStarter op 24-02-2022 22:54 ]

w00t

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@_ferry_ de waarschuwing van SMA is alleen dat je niet alle opbrengst kan oogsten. 1,8% opbrengst lijkt me geen reden om een andere omvormer te kopen, dus gewoon alle 8 neerleggen :)
of kan er nog een 9e bij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FireStarter schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:51:
Ik heb in december 2019 44 LG PV panelen op mn dak geplaatst 14300WP.
Daarbij maakte ik (helaas) gebruik van de BTW teruggave....

Ik kreeg 2700 euro terug/subsidie.

Omdat per 2020 regels werden veranderd, en ik daarnaast in combinatie een factuur/installatie had uit 2019 val ik in een speciale regeling. Omdat ik boven de 2500 euro teruggave viel, kon ik geen gebruik maken van de KOR.
Dus moet ik 5 jaar lang de BTW opgeven t.m eind 2024.

Op jaarbasis is dit bv vorig jaar 338 euro, jaar daarvoor was het 310 euro.
Mijn BTW voordeel is nu dus nog maar 2052 euro.

Maar mijn tarief is nu nog 0,15 cent tm september.
Ik keek net naar de huidige prijzen, dat zou vandaag zijn 0,72 cent per kw.

Ik heb mn excel weer laten berekenen, en dat zou betekenen dat ik ipv 338 euro, 1413 euro zou moeten betalen... jaarlijks...

Had ik nou maar nooit die 2700 euro aangenomen...

Want ik zal dan met deze tarieven uiteindelijk 1750 euro bij moeten betalen, omdat ik voordeel dacht te hebben met 2700 euro teruggave. Dat is ff een verschil van 4450 euro.
Gelukkig heb ik bijna alles gebruikt gekocht, anders had ik dus blijkbaar ook veel naar de belasting kunnen brengen.
Ik zit nu onder hun radar...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

BarryH schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:00:
@_ferry_ de waarschuwing van SMA is alleen dat je niet alle opbrengst kan oogsten. 1,8% opbrengst lijkt me geen reden om een andere omvormer te kopen, dus gewoon alle 8 neerleggen :)
of kan er nog een 9e bij :)
Top.
9 zou kunnen ja, maar dan heb ik geen ruimte meer om er langs te gaan voor eventueel onderhoud aan het dak of de goot.
Zat wel te denken om eventueel de langere 72cell panelen te pakken, en op die manier wat extra te pakken.
En half cell omdat er op een gegeven moment natuurlijk schaduw is van het dak van de buren, al is een uur later ofzo de zon ook wel achter de horizon verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
reneeke1970 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 05:54:
[...]

Gelukkig heb ik bijna alles gebruikt gekocht, anders had ik dus blijkbaar ook veel naar de belasting kunnen brengen.
Ik zit nu onder hun radar...
Maar het heeft niets te maken met onder de radar blijven. Als je het geld aanneemt dan zitten daar consequenties aan vast. Had ik 25000WP op mijn dak gelegd en geen BTW terug gevraagd was er niets aan de hand.
Ik ging er destijds vanuit dat ik er niet slechter van zou worden.
Maar dat is dus wel het geval. Alleen al alle tijd die ik ermee kwijt ben. :/

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
ALs je toch nu meer BTW aangifte hebt vanwege een hogere energieprijs heb je toch ook een groter voordeel van die energieprijs voor de electriciteit die je zelf opwekt?
Uiteindelijk betaal je BTW over een rendement wat je hebt.

Dus is het een geval van meer of minder meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireStarter schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:52:
[...]

Maar het heeft niets te maken met onder de radar blijven. Als je het geld aanneemt dan zitten daar consequenties aan vast. Had ik 25000WP op mijn dak gelegd en geen BTW terug gevraagd was er niets aan de hand.
Ik val wel onder kor, dus ik val niet op.
Maar jij krijgt toch ook gigantische btw uitgekeerd nu, dus je winst is nog steeds in verhouding toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:26
FireStarter schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:52:
[...]

Nu moet je wel even eerlijk rekenen.
Kijk eens even hoeveel je via saldering of zelfs bij "overmatige" productie gewoon via uitbetaling van het overschot, allemaal extra terug krijgt door de veel hogere energieprijzen (en BTW-bedragen).
Dan verdien je nu veel meer met je PV-panelen, dan je oorspronkelijk gedacht had.......

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Blijft het natuurlijk zuur dat een aanvankelijk voordeeltje tot een nadeel omslaat , maar inderdaad.

Echt zuur was het als je geen panelen had en je al die euros voor de elektra en BTW zou moeten betalen....

Het is ook niet een zekerheid dat elektra zo duur blijft als vandaag. 20cent zie ik het echter ook niet snel weer worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 22:18

Ethirty

Who...me?

Las dacht ik ergens dat je voor de KOR onder de 10kWp moet blijven?
Heb je dan ook zo'n grote omvormer of alleen te veel panelen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Mexflex1980 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:37:
[...]

Die zag ik vandaag ook niet, normaal is dat wel ingevuld.
Heb je vandaag wel "beeld & geluid"? Hier nog steeds geen weer info.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Ethirty Gaat helaas op Wp; wat niet helemaal eerlijk is... O-W daken heb je meer panelen nodig voor dezelfde jaarproductie en het is nog beter voor het stroomnet ook.
Alleen op omvormer ook niet handig... Dan wordt zwaar aftoppen soms weer rendabel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Ronald schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:04:
@Ethirty Gaat helaas op Wp; wat niet helemaal eerlijk is... O-W daken heb je meer panelen nodig voor dezelfde jaarproductie en het is nog beter voor het stroomnet ook.
Alleen op omvormer ook niet handig... Dan wordt zwaar aftoppen soms weer rendabel...
Maar dat gaat over of je het forfait mag gebruiken of de btw moet berekenen. In beide gevallen kan je volgens mij gewoon de KOR gebruiken, mits je af te dragen BTW onder de grens blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 22:18

Ethirty

Who...me?

Ronald schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:04:
Dus mijn plan om oost-west 10.270Wp neer te leggen met 6kW omvormer is helemaal niet handig voor BTW teruggave? Bedoeling was om straks op de schuur ook nog wat neer te leggen met een 4kW omvormer -O-

Maakt overigens ook niet mega uit als ik de energie tarieven zie stijgen, maar moet ik wel even anders gaan incalculeren. Geen zin in verrassingen zoals bij @FireStarter

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Nu online

RvV

Ethirty schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Dus mijn plan om oost-west 10.270Wp neer te leggen met 6kW omvormer is helemaal niet handig voor BTW teruggave? Bedoeling was om straks op de schuur ook nog wat neer te leggen met een 4kW omvormer -O-

Maakt overigens ook niet mega uit als ik de energie tarieven zie stijgen, maar moet ik wel even anders gaan incalculeren. Geen zin in verrassingen zoals bij @FireStarter
Kun je dan niet 9900wp oost-west plaatsen en de 2e set op de schuur zonder btw teruggave doen?

Y'24

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Psssst, zie de topicwarning: voor discussie over de BTW is er een ander topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:56

OMX2000

By any means necessary...

Ik woon in de regio Breda, en ik vroeg me af hoe ik erachter kom welke installateur APSystems DS3 kan/wil installeren.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

OMX2000 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:34:
Ik woon in de regio Breda, en ik vroeg me af hoe ik erachter kom welke installateur APSystems DS3 kan/wil installeren.
Installateurs opbellen werkt het beste denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07:53
JB schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:03:
[...]

Heb je vandaag wel "beeld & geluid"? Hier nog steeds geen weer info.
Helaas niet, ook vandaag niets te zien. Wel zie ik met inloggen dat ze 2 Maart onderhoud uit gaan voeren voor een stabielere en betere omgeving. Wellicht heeft dit er iets mee van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 18:21
Omdat ik geen zin had in die sores heb ik 10kWp opgegeven. Ik was tevreden met de forfaitaire teruggaaft.
Wel zelfs tot op de schroefjes opgevoerd, ook gebruikt gereedschap zoals krimptang.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pietje555 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:07:
Omdat ik geen zin had in die sores heb ik 10kWp opgegeven. Ik was tevreden met de forfaitaire teruggaaft.
Wel zelfs tot op de schroefjes opgevoerd, ook gebruikt gereedschap zoals krimptang.
Dat is aan jou, als je eigenlijk meer Wp hebt, pleeg je dus fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
de Peer schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Dat is aan jou, als je eigenlijk meer Wp hebt, pleeg je dus fraude.
Hoezo dat? Je claimt dan toch alleen de waarde van het toegestane BTW teruggaaf, en de rest claim je dus NIET, dat is dus zeker geen fraude, want je vraag blijft binnen de toegestane grenzen, m.i.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Naalroc schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:03:
[...]

Hoezo dat? Je claimt dan toch alleen de waarde van het toegestane BTW teruggaaf, en de rest claim je dus NIET, dat is dus zeker geen fraude, want je vraag blijft binnen de toegestane grenzen, m.i.
Dat zou alleen het geval zijn als je onder de 10 KWp légt. Maar in dit geval is het meer dan 10 Kwp leggen maar opgeven dat je minder hebt.
En hoe minder je opgeeft, hoe minder forfait je betaalt.

Of wordt hier bedoeld dat je ook maar een deel van de gemaakte BTW kosten terugvraagt? Lijkt me ook discutabel.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 25-02-2022 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
als je de btw behorende bij de 10kW claimt lijkt me alles ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Als iemand nog zonnepaneel plannen heeft, moet geduld hebben.

Met de situatie op de energiemarkt hebben de panelen boeren het TE druk. Sommige nemen de telefoon niet eens op, of andere kunnen geen datum geven wanneer ze überhaupt uit kunnen leveren :F Mijn schoonpa wil er nog 15 panelen bij gaan leggen en ik nog 3, maar dat wordt dus waarschijnlijk weken wachten tot ze uitgeleverd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
de Peer schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:12:
[...]

Dat zou alleen het geval zijn als je onder de 10 KWp légt. Maar in dit geval is het meer dan 10 Kwp leggen maar opgeven dat je minder hebt.
En hoe minder je opgeeft, hoe minder forfait je betaalt.

Of wordt hier bedoeld dat je ook maar een deel van de gemaakte BTW kosten terugvraagt? Lijkt me ook discutabel.
Dat laatste bedoel ik ook. En stel, je legt dit jaar 10.000Wp en claimt BTW terug, en geeft je forfait op. Dan is alles binnen jouw regeltjes.
En dan leg je er volgend jaar 4.000Wp naast, en claimt niks.
Of mag dat volgens jou dan ook niet?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
BarryH schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:15:
als je de btw behorende bij de 10kW claimt lijkt me alles ok.
Echt niet. Je moet opgegeven wat je neerlegt c.q. al ligt.
Als er al 3000Wp lag van jaren geleden bijvoorbeeld moet je die ook meenemen, en daar krijg je ook geen btw over terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Naalroc schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:38:
dat mag wel. Is ook iets heel anders dan 14000Wp neerleggen en vervolgens maar 10.000Wp opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Naalroc schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:38:
[...]
Dat laatste bedoel ik ook. En stel, je legt dit jaar 10.000Wp en claimt BTW terug, en geeft je forfait op. Dan is alles binnen jouw regeltjes.
Dat laatste mag wel inderdaad. Maar dat is niet wat hier gevraagd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Ethirty schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Nee het gaat over de hoogte van het BTW bedrag. Kijk daarnaar. Desnoods haal je een paar panelen van de factuur af. Bij mij kon ik niet onder de KOR omdat ik boven de 2500 euro teruggave viel.

w00t

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ietsje duidelijker: in dit topic geen btw praat

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

Yeah, ze zijn binnen 8)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu nog een stukkie hout vinden om te beginnen met een betonmal; 45e voor een stuk hout dat straks zo weg kan vind ik ook zonde :/
maarten_NL schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:24:
Als iemand nog zonnepaneel plannen heeft, moet geduld hebben.

Met de situatie op de energiemarkt hebben de panelen boeren het TE druk. Sommige nemen de telefoon niet eens op, of andere kunnen geen datum geven wanneer ze überhaupt uit kunnen leveren :F Mijn schoonpa wil er nog 15 panelen bij gaan leggen en ik nog 3, maar dat wordt dus waarschijnlijk weken wachten tot ze uitgeleverd kunnen worden.
Kun je niet zelf wat leggen, al dan niet tweedehands?

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 25-02-2022 22:41 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

Modbreak:btw praat is een paar topics verderop

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 25-02-2022 23:24 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
JT schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:39:

Kun je niet zelf wat leggen, al dan niet tweedehands?
We gaan ook zelf leggen en de uitbreiding hier wil ik wel dezelfde panelen en montage materiaal hebben. Ik heb Solarstell zelfs gebeld, alleen Stralend Groen verkoopt het Solarstell pannendak systeem :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Ik heb nog een APS YC600 micro omvormer liggen. Hoeveel vermogen kan ik aansluiten als de panelen op een plat dak liggen onder een hoek van 10 graden? bijv 375 watt of 400 watt? Panelen mogen wel aftoppen voor korte periodes. Zat te denken aan JA Solar of Trina Solar mono panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@space-one zoveel mogelijk, mist VoC +10% en Amax past

Pagina: 1 ... 58 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic