Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.889 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:23

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Schuin dak gebeurd niets mee, het heeft geen beweging waardoor het steeds verder los kan komen, panlatten is geen gewoon hout, koop je ook als panlat en zeer taai spul wat op de balken gespijkerd zit, zit idioot vast.
Dan nog eens een 24 dakhaken voor 10 panelen of zoiets, nou dan moet er echt wat gebeuren wil dat er af komen. De wind blaast daar ook eerder tegenaan dan er onder, op platte daken waait het er over en geeft lift net als een vliegtuig vleugel. (Lange kant boven)

Wikipedia: Liftkracht

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 19-02-2022 16:33 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:08
Hier ligt alles gewoon nog op een plat dak zonder ballast. Had niet voor niets volledig platte montage gekozen😀 Oost- en noordkant zitten wel vast aan de dakrand en de panelen zijn onderling ook nog verbonden en liggen iets onder de opstaande rand van het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.nld
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
k had wel juiste klemmen gebruikt, zelf geïnstalleerd. Een van de klemmen heeft een gat gefreesd in het alu frame van het paneel.
Waarschijnlijk had ik gisteren/van de week moeten controleren of de panelen nog vast genoeg zaten. Ze lagen op ZO. Dus vol de wind vanuit het westen.
De eerste aan de linkerkant dat was degene die aangesloten lag op de inverter. Die lag in de tuin links bij de buren. De panelen waren deels tussen de voeten uit gewaaid. Nadien snel zelf met Inbus panelen horizontaal gelegd die nog op het dak lagen.

https://share.icloud.com/photos/0f4PkpGQc__b3EdQ4USdw0CWQ
De twee rechter beton voeter waren meter verschoven…..

Helaas merkte ik gisteravond bij schemeren dat ik 1 van de panelen die ik horizontaal losgehaald had spoorloos was. Vanmorgen bleek dat hij door enkelglas gegaan is bij de schuur van de buren. Zal maat van enkel glas doorgeven aan verzekering.

Maar inderdaad zaten alleen panelen onder klemmen. Geen steigerbuis oid. en geen achterplaat. Met ZW wind is dat killing.

2 van de 4 beton voeten zagen er flink gehavend uit. Lijkt erop dat ik daar niet meer op kan vertrouwen.
https://share.icloud.com/photos/0d0btkIFS0GIoe6UfEThN4CMg
Dat waren ook de rechter twee. Dakleer zag ik een putje, gelijk dicht gemaakt.

Don't Dream it, Be it! | 🔋 Tesla Model 3 LR 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 16:36
Iemand weet dit vast hier. Ik heb een oostwest opstelling en was ervan overtuigd dat PV1 west was/is en PV2=oost (als ik kijk naar de voltages...)

Als ik de DC voltage en DC current (samen emt de DC power) van 1 en 2 bekijk, dan begin ik te twijfelen.
De DC power is alvast gelijk aan (bijna) de DC current. Het voltage is alleen in de ochtend bij de ene lager dan bij de ander.

DC voltage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHpX5AZw1zXCl7Z53Am13hHqDms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5hOI9XFIvXM7cqMwo5L0wfO.jpg?f=fotoalbum_large

DC current
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9l_-b_ZueS-F0y0s3BqWbmXePaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8yjUsWSOMgR8YttoYRSTlkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Samen met ook nog power
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3LJtoRWJnaaRdbLfi8HdpV2eHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWDkGtUCR539WuILZYi856qy.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag voor de vaatwasser: wat is oost en wat is west? :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 15:57

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

PCJR schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:41:
Iemand weet dit vast hier. Ik heb een oostwest opstelling en was ervan overtuigd dat PV1 west was/is en PV2=oost (als ik kijk naar de voltages...)
[...]
PV1 is oost en PV2 is west. DC stroom is afhankelijk van instraling, dus dat zegt meer over het DC vermogen. De DC spanning is vrij constant, zolang er maar licht is. De spanning daalt alleen bij het stijgen van de temperatuur. Daarom is de spanning van PV2 op het westen hoger in de ochtend. Deze zijn op dat moment koeler. Edit: het verschil in spanning in de ochtend is dermate groot, dat ik vermoed dat er lichte schaduw is in de ochtend.

[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 19-02-2022 17:55 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!
PCJR schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:41:

Als ik de DC voltage en DC current (samen emt de DC power) van 1 en 2 bekijk, dan begin ik te twijfelen.
De DC power is alvast gelijk aan (bijna) de DC current. Het voltage is alleen in de ochtend bij de ene lager dan bij de ander.

DC voltage
[Afbeelding]

DC current
[Afbeelding]

Samen met ook nog power
[Afbeelding]

Je moet naar de stroom kijken, dus 1 is oost, die heeft als eerste flinke stroom

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44
BigSurf schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:06:
[...]

Ik heb dezelfde voeten, alleen de 7 graden versie. Heb deze met 27mm steigerpijpen aan elkaar gezet en daarna de panelen bevestigd. Tevens aan de hoge kant nog planken gemonteerd zodat er geen wind onder kan komen. Grote panelen 2x1m, liggen op zuid.

[Afbeelding]
Steigerpijpen om het geheel te verstevigen is wel slim bedacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 18:33:
[...]

Stijgerpijpen om het geheel te verstevigen is wel slim bedacht!
Is dat zo? Zoals op de foto doet dat toch niets? Of mis ik wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rol-Co schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:17:
[...]

als 1 betonblok wordt opgetild/verplaatst door de wind zal het paneel niet buigen maar de buis en die is (denk ik) stijver. dus helpt het volgende blok meer mee. en is er meer kracht nodig om het paneel uit de klemmen te "trekken"

maar die los liggende doen nog niets nee :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:17:
[...]

Dan kunnen de blokken niet uit elkaar. Zelfs met losse klemmen blijft paneel dan hangen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mea011
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-08 23:00
BigSurf schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:06:
[...]

Ik heb dezelfde voeten, alleen de 7 graden versie. Heb deze met 27mm steigerpijpen aan elkaar gezet en daarna de panelen bevestigd. Tevens aan de hoge kant nog planken gemonteerd zodat er geen wind onder kan komen. Grote panelen 2x1m, liggen op zuid.

[Afbeelding]
Heb je toevallig een foto van de complete set-up inclusief de planken aan de hoge kant? Ik denk al langer na over eenzelfde set-up maar betwijfelde of enkel betonvloeren het zouden houden bij harde wind. Niet helemaal ongegrond dus met dit soort windkrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 16:36
antonboonstra schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:49:
[...]

PV1 is oost en PV2 is west. DC stroom is afhankelijk van instraling, dus dat zegt meer over het DC vermogen. De DC spanning is vrij constant, zolang er maar licht is. De spanning daalt alleen bij het stijgen van de temperatuur. Daarom is de spanning van PV2 op het westen hoger in de ochtend. Deze zijn op dat moment koeler. Edit: het verschil in spanning in de ochtend is dermate groot, dat ik vermoed dat er lichte schaduw is in de ochtend.
Schaduw is er niet of nauwelijks. Enkel een uitlaatpijp/bak. Zie voor fotos www.philipperosier.nl
Klik album, cancel/annuleer pass, klik Solar album.

Zou t dat pijpje kunnen zijn, of verandert dit niks aan jou redenering? Thx

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:43:
[...]

als 1 betonblok wordt opgetild/verplaatst door de wind zal het paneel niet buigen maar de buis en die is (denk ik) stijver. dus helpt het volgende blok meer mee. en is er meer kracht nodig om het paneel uit de klemmen te "trekken"

Grapjas! :)
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:20:
[...]

Dan kunnen de blokken niet uit elkaar. Zelfs met losse klemmen blijft paneel dan hangen.
Ik zie het (nog) niet, zitten die pijpen vast? Of ligt dat er los tussen? Of aan het beton?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMTZBJtL7nIyTOPX44cxDEsLy9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjPtBupvhTksyOU0SAJB1yvX.jpg?f=fotoalbum_large

@BigSurf

Enige is dat het paneel niet/minder naar beneden door kan buigen waardoor het uit de klem kan. Is dat het?

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 20-02-2022 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:43
Mea011 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:47:
[...]
Heb je toevallig een foto van de complete set-up inclusief de planken aan de hoge kant?
Bij deze. In de 7 graden zitten geen schroefgaten in de kopse kant dus heb ik daar zelf gaten geboord. In de 10 graden zitten ze wel. De 7 graden zijn niet in antraciet beschikbaar dus die heb ik met betonverf geschilderd. Kabels zijn ondertussen in een buis weggewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK-t56k9q6xQ1Y9vmDomwMZFk_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T9EoLmgZTD1Hck92Utw0RqSJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door BigSurf op 20-02-2022 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:43
Rol-Co schreef op zondag 20 februari 2022 @ 00:16:
Ik zie het (nog) niet, zitten die pijpen vast? Of ligt dat er los tussen? Of aan het beton?
Er zitten schroefgaten M8 in het beton. Dus een M8 rvs bout door de steigerpijp in de betonvoet. Je ziet de kop van de bout net tussen de pijp en het paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BigSurf schreef op zondag 20 februari 2022 @ 00:22:
[...]

Er zitten schroefgaten M8 in het beton. Dus een M8 rvs bout door de steigerpijp in de betonvoet. Je ziet de kop van de bout net tussen de pijp en het paneel.
Ah, dank voor de opheldering :)
Dat kan ook met koker, hoeklijn eventueel, goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb dus al een set liggen en dat heeft vooralsnog stormen overleeft, maar wat me niet zint is dat m'n APS QS1 omvormers los liggen (wel beschut, met zo veel mogelijk vrije ruimte voor koeling) ondanks dat optimizers en/of microomvormers 'makkelijk' aan het frame van m'n Solarstell connect vastgemaakt zouden moeten kunnen worden.

Ik ga binnenkort m'n huidige set verleggen naar een buur op hetzelfde dak en zelf een nieuwe set leggen met DS3(al dan niet -L) omvormers en het zou fijn zijn ze 'correct' vast te zetten. Is er hier iemand met Solarstell connect en microomvormers of optimizers die ze op het frame gemonteerd heeft?

Ik heb de helpdesk van Solarstell recent gemaild dus hopelijk kunnen zij het duidelijk maken (en zo ja, dan post ik dat uiteraard) maar als backup vraag ik me dus af of iemand hier dit voor elkaar gekregen heeft.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 10:35
Vraagje over de max input current van een omvormer. Ik ben van een plan een 4-tal hoog vermogen ( 400-450 W) panelen te plaatsen. Nu is de maximale stroom hiervan aardig hoog, wat niet goed matcht met de kleinere omvormers. Hoe streng zijn deze maximale waardes, is een (tijdelijke) overschrijding een probleem?

Daarnaast komen mijn panelen op ZW 5 graden te liggen, wat ongeveer een 10% efficiëntie verlies zou moeten betekenen, mag ik deze 10% ook toepassen op de max (kortsluit) stroom?

Of toch voor de zekerheid maar iets minder grote panelen om het probleem helemaal te omzeilen?

Specifiek voorbeeld:

445 Wp panelen, Isc 13.78 A, Imax 13.16 A

Growatt omvormer max Isc 16 A, Imax 13 A
Goodwe omvormer max Isc 13.8 A, Imax 11 A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:55
@Termy Mijn p404 zitten in de plastic voeten geklikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdeXyS823t_iOdSWU4jJyHCvIrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWDCJWdCIZQUE8twUbBEPUv7.jpg?f=fotoalbum_large
(Zie net naast de rol rode solar kabel)

En als je die voetjes niet hebt/niet wil gebruiken... De zijplaten zitten met montageschroeven in het frame: https://www.solar-outlet.nl/montageschroef-65-x-19-38mm.html

(PS: daar hebben ze me een enorme lading teveel van gegeven... O-) )

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 20-02-2022 08:55 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:41

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Ronald hm ok, het was even zoeken maar ik zie het. Ik krijg het gevoel dat alleen kleine microomvormers passen zoals die van enphase. M'n QS1s zijn een goed stuk groter dan wat ik afschat van je optimizers. Misschien dat de DS3 klein genoeg is, hoewel m'n oude YC600 vanuit de bouw ook niet zo klein leek.

Wat bedoel je overigens met die opmerking over de zijplaten en zo? Ik zie niet helemaal hoe ik daar zo'n micro in krijg..?

Ik zie overigens dat jij van die ophoogvoetjes hebt gebruikt. Dat wil ik nu ook gaan doen want dat grind was bereirritant.. :o

[ Voor 13% gewijzigd door Termy op 20-02-2022 10:02 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Termy Links onder op de foto zie je net onder de klem een bout; die zit in een (door solarstell voorgeboord) gat in het frame.
Bracket van QS1 ziet er vergelijkbaar uit met die op de optimizers. Maar 23cm hoogte met de aansluitingen dan naar boven gericht zal wel niet gaan lukken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmstr
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:41
Na wat onheilspellende geluiden gisterenavond met wat wind even m'n dak bekeken vanaf wat verderaf...
Afbeeldingslocatie: https://www.linkpicture.com/q/20220220091043_IMG_1203.jpg

Linksboven op de foto ligt er een tegel van de rail af.
Gelukkig hebben ze de rail ook gezekerd aan de voorgevel, zodat hij niet volledig opgetild kan worden.
Het is natuurlijk geen doen om nu zelf het dak op te gaan... Of om 'even' iemand te laten komen.
Dus dat zal waarschijnlijk pas dinsdag worden (op z'n vroegst) na de wind vandaag en morgen.
En kan ik het beste een panelen-installateur laten komen?

Wij wonen er namelijk pas een jaar en de panelen al langer, dus dat is nog nieuw voor ons. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mea011
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-08 23:00
BigSurf schreef op zondag 20 februari 2022 @ 00:17:
[...]

Bij deze. In de 7 graden zitten geen schroefgaten in de kopse kant dus heb ik daar zelf gaten geboord. In de 10 graden zitten ze wel. De 7 graden zijn niet in antraciet beschikbaar dus die heb ik met betonverf geschilderd. Kabels zijn ondertussen in een buis weggewerkt.

[Afbeelding]
Bedankt voor de afbeelding ik ga zeker die buizen toevoegen aan mijn wish-list set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mea011 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Bedankt voor de afbeelding ik ga zeker die buizen toevoegen aan mijn wish-list set.
Als je een rijtje panelen hebt, zou ik persoonlijk tussen de eerste en laatste gewoon een staalkabel spannen, dan kunnen ze ook niet uit elkaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:51:
[...]

Als je een rijtje panelen hebt, zou ik persoonlijk tussen de eerste en laatste gewoon een staalkabel spannen, dan kunnen ze ook niet uit elkaar
Naar binnen is net zo belangrijk.

Als je toch al iets aan de achterkant maakt voor de wind kan je dat beter gelijk als versteviging gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

twain4me schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:43:
[...]

Bij mij is er ook een beton blok gaan schuiven, ik kreeg gisterochtend deze foto van de buurman. Gelukkig net allemaal goed gegaan.

Binnenkort maar even een en ander optimaliseren. Ik denk dat ik de bevestigingsbeugels aan de panelen ga schroeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ptRexe2xT_mZxggpME4W7OSzps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Pn4XweHyAgpe5dsakTPWHpy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 20-02-2022 10:58 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19

Japie.G

Colour Classic

Ik snap het niet. Waarom gaan die zware betonvoeten aan de wandel en blijven de veel lichtere solarstell connect en esdec flatfix tot dusver wel liggen? Mijn lekengevoel zou zeggen dat de veel zwaardere betonvoeten juist beter moeten blijven liggen..

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:55:
Ik snap het niet. Waarom gaan die zware betonvoeten aan de wandel en blijven de veel lichtere solarstell connect en esdec flatfix tot dusver wel liggen? Mijn lekengevoel zou zeggen dat de veel zwaardere betonvoeten juist beter moeten blijven liggen..
Wellicht meer 'flex' die de krachten kan opvangen ofzo?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
@Japie.G Ik denk (op logica, geen praktijk ervaring) dat de betonvoeten los van elkaar in beweging kunnen komen. Dus puur het gewicht van 1 voet.
En de verbonden systemen zijn veel meer 1 geheel, en daarmee meer massa (en wellicht ook b.v. compenserende winddruk op een paneel iets verderop

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
Je hebt toch ballast op dat frame liggen? Die ballast is veel meet verdeelt en volgens mij ligt dan het zwaartepunt daarmee zelfs wat lager waardoor het beter blijft liggen.
Ik heb daarom ook windkappen erom zodat de ballast zelfs iets omlaag kon op mijn dak uitbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Iets waar ik in dit thread niets over vind: (passieve) koeling dankzij zonnepanelen.

Zie https://scientias.nl/zonn...en-het-huis-koel-en-warm/, https://www.dierselhuis.eu/koeling-dankzij-zonnepanelen/, https://www.zonnefabriek....der-dankzij-zonnepanelen/ welke allen verwijzen naar dezelfde studie uit San Diego.

Samengevat: zonnepanelen op je dak (met lucht/open ruimte tussen de zonnepanelen en de dakpannen) zorgt voor merkbaar minder warmte die doordringt tot binnen. In de zomer betekent dit dus een koelere leefruimte, en minder nood aan airco. Onzin, of kunnen mensen in dit thread dat bevestigen uit ervaring? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Wim Leers Lijkt me wel plausibel.
n.b. je hebt natuurlijk meer buitenoppervlak waar de zon op schijnt, dat wordt niet beinvloed

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Wim Leers schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:00:
Iets waar ik in dit thread niets over vind: (passieve) koeling dankzij zonnepanelen.

Zie https://scientias.nl/zonn...en-het-huis-koel-en-warm/, https://www.dierselhuis.eu/koeling-dankzij-zonnepanelen/, https://www.zonnefabriek....der-dankzij-zonnepanelen/ welke allen verwijzen naar dezelfde studie uit San Diego.

Samengevat: zonnepanelen op je dak (met lucht/open ruimte tussen de zonnepanelen en de dakpannen) zorgt voor merkbaar minder warmte die doordringt tot binnen. In de zomer betekent dit dus een koelere leefruimte, en minder nood aan airco. Onzin, of kunnen mensen in dit thread dat bevestigen uit ervaring? :)
Ik kan bevestigen dat het op zolder scheelt, de panelen werken als een parasol, op mijn zolder is het nu 's zomers als het buiten heet en zonnig is veeeel koeler dan voordat de panelen er lagen. Dat scheelt bij ons echt wel een graad of ~6 bij langdurige warme periode en dan ligt nog niet mijn hele dak vol (Wel het belangrijkste deel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64SlOFMU4_P7-KaURKuAL0_EVb4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5mq1gu9AaDLFMn9uESkwhAcV.png?f=user_large

Via de muren komt er nog voldoende warmte binnen zodat de airco nog steeds noodzakelijk is op de beneden en op de 1ste verdieping. Daar merk ik er niet heel veel van, dat de zolder koeler blijft (26oC i.p.v. ~32oC).

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wim Leers schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:00:

klopt, dakpannen worden ook gewoon boven de 70 graden in de zon. dat worden ze niet als er zonnepanelen boven liggen, zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Een vraag over de volgende combinatie:
12 x Hyundai Shingled (HiE-S 400 VG)
op een 1 fase omvormer Goodwe 5000D-NS
Zijn er problemen te verwachten i.v.m. de VOC bij lage temperaturen
en de maximale ingangsspanning van 600 V?

VOC @25°C = 46,4 V; temp.coeff. -0,27%/°C
dus 12 x 46,4 V = 556 V @25°C
maar bij -4°C paneeljunctiontemperatuur worden de 600 V overschreden:
12 x (46,4 x 0,125 V/°C x 29 °C) = 600,3 V

Ik weet niet wat de afhankelijkheid van VOC van de instraling is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@dunklefaser Sunny Design vind dat het niet kan op een 600V sunnyboy. Max 11 per string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

dunklefaser schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:54:
Een vraag over de volgende combinatie:
12 x Hyundai Shingled (HiE-S 400 VG)
op een 1 fase omvormer Goodwe 5000D-NS
Zijn er problemen te verwachten i.v.m. de VOC bij lage temperaturen
en de maximale ingangsspanning van 600 V?

VOC @25°C = 46,4 V; temp.coeff. -0,27%/°C
dus 12 x 46,4 V = 556 V @25°C
maar bij -4°C paneeltemperatuur worden de 600 V overschreden:
12 x (46,4 x 0,125 V/°C x 29 °C) = 600,3 V

Ik weet niet wat de afhankelijkheid van VOC van de instraling is.
Ik zou 12 wel aandurven:

-4°C en 1000W/m2 instraling en spanningsuitval komt niet (vaak) voor. Bron: [PV] Openklemspanning (Voc), hoe hoog maximaal ?

SMA rekent met -9°C, 1000W/m2 en spanningsuitval.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 20-02-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:57:
@dunklefaser Sunny Design vind dat het niet kan op een 600V sunnyboy. Max 11 per string.
Dan direct de volgende vraag: Welke 1 fase omvormer kan dit wel?

P.S.: Een splitsing in 2 x 6 lijkt me niet optimaal net zoals een 3 fase omvormer,
dus eigenlijk een ongelukkige combinatie?

@Dre Dank je voor de detailinfo, idd. dit lijkt dan toch nog mogelijk omdat de combinatie
van zeer lage temperaturen in de winter met volle instraling en dan nog stroomuitval zeer onwaarschijnlijk is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

dunklefaser schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:04:
[...]

Dan direct de volgende vraag: Welke 1 fase omvormer kan dit wel?

P.S.: Een splitsing in 2 x 6 lijkt me niet optimaal net zoals een 3 fase omvormer,
dus eigenlijk een ongelukkige combinatie?

@Dre Dank je voor de detailinfo, idd. dit lijkt dan toch nog mogelijk omdat de combinatie
van zeer lage temperaturen in de winter met volle instralling en dan nog stroomuitval zeer onwaarschijnlijk is.
Er zijn mensen met de ervaring dat de GoodWe niet direct rooksignalen geeft bij 650 Volt :+ (niet aan te raden)

rikadoo in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmy9Zel312l51hUvW2wFyAe6gTw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JFsQmMu9V6jKk8eanLMgtKox.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Dre op 20-02-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dre schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:10:
[...]

Er zijn mensen met de ervaring dat de GoodWe niet direct rooksignalen geeft bij 650 Volt :+ (niet aan te raden)

rikadoo in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Het volgende zou ook een beetje kunnen "helpen":
Overdag liggen in de koude maanden november t/m medio februari van ca. 11 tot ca. 13 uur 1 tot 2 panelen (portrait!) gedeeltelijk in de schaduw van het dak c.q. de rookgasafvoer van tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

dunklefaser schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:12:
[...]

Het volgende zou ook een beetje kunnen "helpen":
Overdag liggen in de koude maanden november t/m medio februari van ca. 11 tot ca. 13 uur 1 tot 2 panelen (portrait!) gedeeltelijk in de schaduw van het dak c.q. de rookgasafvoer van tegenover.
Lees Voc topic maar eens door. Ik ben van mening dat 12 panelen van die panelen geen probleem is voor een 600 Volt omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
PentaClover schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:37:
[...]

Ik kan bevestigen dat het op zolder scheelt, de panelen werken als een parasol, op mijn zolder is het nu 's zomers als het buiten heet en zonnig is veeeel koeler dan voordat de panelen er lagen. Dat scheelt bij ons echt wel een graad of ~6 bij langdurige warme periode en dan ligt nog niet mijn hele dak vol (Wel het belangrijkste deel):

[Afbeelding]

Via de muren komt er nog voldoende warmte binnen zodat de airco nog steeds noodzakelijk is op de beneden en op de 1ste verdieping. Daar merk ik er niet heel veel van, dat de zolder koeler blijft (26oC i.p.v. ~32oC).
WOW! :o :D

Dat is echt een GIGANTISCH verschil!

En dat brengt me dus bij m'n dilemma:
- ik heb een jaarverbruik van ~2400 kWh
- en heb dus maar 7–8 panelen nodig

… maar stel dat ik er pakweg 10 doe, dan zou dat waarschijnlijk behoorlijk wat binnentemperatuur schelen. (Ik woon in een dakappartement, en heb toestemming van de mede-eigenaren van het gebouw om zonnepanelen te plaatsen.)

Dus de mogelijke keuzes:
1. "teveel" zonnepanelen, teveel zonne energie die ik dan tegen relatief lage prijs verkoop, maar wel lagere binnentemperatuur en daardoor minder nood aan airco (die er nu overigens nog niet is)
2. net genoeg zonnepanelen, maar daardoor wel hogere temperaturen in zomer

Tricky }:O

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:49
@Wim Leers gewoon vol leggen en met een airco gaan verwarmen. Dat is waarschijnlijk de voordeligste optie op termijn :-)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@Wim Leers relatief lage prijs? Heb je de prijzen van de afgelopen maanden nog niet gezien?

Vol leggen of spijt krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wim Leers schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:07:
[...]

WOW! :o :D

En dat brengt me dus bij m'n dilemma:
- ik heb een jaarverbruik van ~2400 kWh
- en heb dus maar 7–8 panelen nodig

… maar stel dat ik er pakweg 10 doe, dan zou dat waarschijnlijk behoorlijk wat binnentemperatuur schelen. (Ik woon in een dakappartement, en heb toestemming van de mede-eigenaren van het gebouw om zonnepanelen te plaatsen.)

Dus de mogelijke keuzes:
1. "teveel" zonnepanelen, teveel zonne energie die ik dan tegen relatief lage prijs verkoop, maar wel lagere binnentemperatuur en daardoor minder nood aan airco (die er nu overigens nog niet is)

Tricky }:O
lol ik heb 10kWp teveel geplaatst 3 jaar geleden/ de teruglever vergoeding was 11 cent. en het te salderen deel was 21 cent. nu is mijn teruglever vergoeding 47 cent, hoe bedoel je relatief laag 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Wim Leers schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:07:

Dus de mogelijke keuzes:
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de situatie ter plekke (isolatie e.d.) en de omstandigheden.
Mijn ervaring is zeker niet een verschil van 6 graden.

Ik zou niet meer panelen neerleggen puur alleen vanwege dat het dan minder warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
roelzadh schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:30:
@Wim Leers gewoon vol leggen en met een airco gaan verwarmen. Dat is waarschijnlijk de voordeligste optie op termijn :-)
Verwarmen met airco is onmogelijk hier, deels o.w.v. bouwtechnische restricties, deels ow.v. stedenbouwkundige restricties.
Ronald schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:30:
@Wim Leers relatief lage prijs? Heb je de prijzen van de afgelopen maanden nog niet gezien?

Vol leggen of spijt krijgen.
twain4me schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:37:
[...]
lol ik heb 10kWp teveel geplaatst 3 jaar geleden/ de teruglever vergoeding was 11 cent. en het te salderen deel was 21 cent. nu is mijn teruglever vergoeding 47 cent, hoe bedoel je relatief laag 8)7
Als de prijzen zo hoog blijven he. Also: in BE krijg je er minder voor terug dan in NL. Hoogst mogelijke terug leververgoeding in België is momenteel iets meer dan 20 cent — zie https://www.durfbesparen.be/energie/injectietarieven — en dan enkel bij de duurste leveranciers.
jobr schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de situatie ter plekke (isolatie e.d.) en de omstandigheden.

Ik zou niet meer panelen neerleggen puur alleen vanwege dat het dan minder warm is.
Dank :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@Wim Leers bij 20ct is tvt 5-7 jaar en levensduur installatie 20+....
tja.. wat zal ik doen met mn spaargeld? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
BarryH schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:12:
@Wim Leers bij 20ct is tvt 5-7 jaar en levensduur installatie 20+....
tja.. wat zal ik doen met mn spaargeld? :)
De TVT is afhankelijk van het tarief voor stroom. Mijn huidige contract is nog gunstig, 20 cent per kWh. Begin 2023 ben ik het haasje voor een nieuw contract. Als de prijzen zo blijven, wat ik wel verwacht, dan halveert de TVT omdat de prijs per kWh is verdubbeld.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

PentaClover schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:37:
[...]

[Afbeelding]

Ik vraag mij wel vaker af waarom niet iemand met de middelen en kennis een soort zonneschermen voor op daken maakt. Bijvoorbeeld voor kantoorpanden met een plat dak. Maar goed, inmiddels zou je misschien kunnen redeneren dat zonnepanelen goedkoper zijn als je tvt in ogenschouw neemt :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

revolution-nl schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:56:
[...]

Bij mij is er ook een beton blok gaan schuiven, ik kreeg gisterochtend deze foto van de buurman. Gelukkig net allemaal goed gegaan.

Binnenkort maar even een en ander optimaliseren. Ik denk dat ik de bevestigingsbeugels aan de panelen ga schroeven.
[Afbeelding]
Zijkant open zo te zien? En de achterkant? Wat wegen die blokken van jou, ze zaten niet vast aan elkaar?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
jobr schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Uiteraard hangt dat af van de isolatie en het oppervlakte dat directe zon instraling heeft. Isolatie is hier niet super, maar wel goed genoeg om warmte vast te houden, dat is geen fijne combinatie voor een zonnige zomer.

Warmte van de zon was bij mij wel 1 van de redenen om het dak vol te leggen op de richtingen die het meeste direct zonlicht krijgen. Daarnaast is het dak vol leggen een no brainer, als er geen saldering meer is, dan wil je in de wintermaanden een zo groot mogelijk deel van je stroom verbruik uit je panelen halen, en dan is elk paneel extra prettig met de beperkte opbrengst in die maanden, helemaal als je een WP of Airco gaat gebruiken om te verwarmen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

JT schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:09:
[...]

Zijkant open zo te zien? En de achterkant? Wat wegen die blokken van jou, ze zaten niet vast aan elkaar?
Zijn dit niet gewoon de beroemde 'dual betonvoeten' van Sun Solar? Dat zouden niet de eerste zijn die met deze storm zijn gaan schuiven als ik dit topic zo lees.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Freekers schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:12:
[...]

Zijn dit niet gewoon de beroemde 'dual betonvoeten' van Sun Solar? Dat zouden niet de eerste zijn die met deze storm zijn gaan schuiven als ik dit topic zo lees.
Tja schuiven is ook niet zo moeilijk, vamorgen een warmtepomp van 100 kg zo een bus in geduwd, zomaar een meter in mijn eentje.
Als onder dat beton geen stroeve matjes liggen gaat ie zomaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Freekers schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:12:
[...]

Zou goed kunnen. Ik had al besloten mijn zelf te maken voeten schroefdraad aan de achterkant en zijkanten te geven om het makkelijk dicht te kunnen maken en ik wil de voeten ook aan de "voorkant" aan elkaar vast gaan maken. Na dit weekend ben ik bevestigd in mijn gedachtes. Ik moet alleen bedenken hoe ik rekening ga houden met de afvoer van warmte van de panelen. Ik kan in het verlengde van de panelen een kier laten zodat je als het ware ook een kier hebt onder dezelfde hoek als dat je zonnepanelen liggen, waarbij het nadeel is dat er regen doorheen komt. Aan de achterkant betekent het dat er toch wat wind onder kan komen. En eigenlijk zou ik zo ook aan de zijkant een kleine opening willen voor de afvoer van warmte.

En ik overweeg zelfs om te kijken of ik iets kan bedenken waarmee ik 2 spanbanden ofzo onder de carport door kan trekken over de steunen voor de extreme gevallen zoals vrijdag (en het gaat hier nu ook weer lekker tekeer).

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zou de betonvoeten altijd aan de achterzijde met elkaar verbinden zodat er een veel stijvere constructie ontstaat.
Nu zijn het losse onderdelen die kunnen bewegen en het paneel floept eruit met deze bizarre omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32HV4gQZP9XxXP79WGF_AEui0u8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSXx6Jqd7uN8MAhNzdGSvh1G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-DzDzHZqlGIggM067h50R2UaZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyranG0QTlwv4a5ykLUbeU2o.jpg?f=fotoalbum_tile

Steekt boven de daknok uit en staat er nog steeds (ff afkloppen)

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2022 22:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

reneeke1970 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:18:
[...]

Tja schuiven is ook niet zo moeilijk, vamorgen een warmtepomp van 100 kg zo een bus in geduwd, zomaar een meter in mijn eentje.
Als het helemaal open is dan wordt die behalve geduwd natuurlijk ook enigszins naar boven geduwd en dan gaat die sowieso makkelijker lopen, ook met rubber eronder.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JT schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:26:
[...]

Als het helemaal open is dan wordt die behalve geduwd natuurlijk ook enigszins naar boven geduwd en dan gaat die sowieso makkelijker lopen, ook met rubber eronder.
Waarom zouden die van mij met 18kg ballast dan wel blijven liggen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

reneeke1970 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:29:
[...]

Vastgeschroefd? Je woont niet in NL? Er liggen geen panelen op? :+

/flauw

Ik zeg niet dat het geen verschil maakt. Maar je ziet hetzelfde principe ook met auto's. Ook met heel goede banden gaan auto's harder door de bocht naarmate je minder lift of zelfs downforce (negatleve lift) hebt. Des te harder je iets op rubber drukt des te meer kracht je nodig hebt om het weg te duwen. Met beter materiaal op je contactoppervlak schuif je minder snel maar met meer kracht naar beneden schuif je ook minder snel. Tot op bepaalde hoogte kun je het een voor het ander vervangen.

[ Voor 14% gewijzigd door JT op 20-02-2022 22:40 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JT schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:34:
[...]

Vastgeschroefd? Je woont niet in NL? Er liggen geen panelen op? :+

/flauw

Ik zeg niet dat het geen verschil maakt. Maar je ziet hetzelfde principe ook met auto's. Ook met heel goede banden gaan auto's harder door de bocht naarmate je minder lift of zelfs downforce (negatleve lift) hebt. Des te harder je iets op rubber drukt des te meer kracht je nodig hebt om het weg te duwen.
Ik gebuik siliconen rubber

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53
losse betonvoeten zorgen ervoor dat de panelen onderdeel worden van de constructie. Dat moet je niet willen. Dus de voeten aan elkaar maken zodat het 1 geheel wordt is een heel goed idee.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Werkt dat beter dan rubber tegels? Want ik wil naast de ballast uiteraard ook iets met frictie eronder.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Mijne op betonblokken liggen ook nog maar hier in het Zuiden waait het ook een factor minder Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_OxFMbqoJcUzpf55fBottLoMgE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhpZlEf0lRvyrj1PFX4u3L9q.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

klump4u schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:45:
Mijne op betonblokken liggen ook nog maar hier in het Zuiden waait het ook een factor minder [Afbeelding]
Daar kom je hier niet mee weg afgelopen vrijdag en nu :D

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

JT schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:46:
[...]

Waar is hier?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 20-02-2022 22:51 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

JT schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:46:
[...]

Nu is windkracht 7 hier volgens buienradar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

klump4u schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:54:
[...]

Nu is windkracht 7 hier volgens buienradar
Ah, dat is wellicht nog te doen ja. Vrijdag hadden we hier windstoten van 100+ kilometer per uur. Windkracht 9 was het ook, windkracht 10 zat hier niet ver vandaan. Ik heb twee keer gewandeld (ik vind dat weergeweld geweldig) en met die windrukken kon je echt niet recht blijven lopen :Y) Misschien heb ik het fout hoor, maar met dat weer zou ik het niet aandurven om het zo op m'n dak te leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 20-02-2022 22:58 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

JT schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:57:
[...]

Ah, dat is wellicht nog te doen ja. Vrijdag hadden we hier windstoten van 100+ kilometer per uur. Windkracht 9 was het ook, windkracht 10 zat hier niet ver vandaan. Misschien heb ik het fout hoor, maar met dat weer zou ik het niet aandurven om het zo op m'n dak te leggen.
Nee dat zou ik meer naar het Westen ook niet doen maar hier kan het nog wel net uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

klump4u schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:59:
[...]

Nee dat zou ik meer naar het Westen ook niet doen maar hier kan het nog wel net uit denk ik.
Ja dat geloof ik wel, ik heb het waar nauwlettend in de gaten gehouden eergister en het verschil was groot met Limburg of het midden van het land of zelfs het noorden of de kust.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JT schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:57:
[...]

Ah, dat is wellicht nog te doen ja. Vrijdag hadden we hier windstoten van 100+ kilometer per uur. Windkracht 9 was het ook, windkracht 10 zat hier niet ver vandaan. Ik heb twee keer gewandeld (ik vind dat weergeweld geweldig) en met die windrukken kon je echt niet recht blijven lopen :Y) Misschien heb ik het fout hoor, maar met dat weer zou ik het niet aandurven om het zo op m'n dak te leggen.
Afhankelijk hoe het ligt ook, bij mij staat het huis er ook nog voor als de wind zuid of zuid west is, scheelt enorm.
Gisteren was het windkracht 10 hier in gouda en net ook serieus vanaf een uur of 6 in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Rol-Co schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:01:
[...]

Afhankelijk hoe het ligt ook, bij mij staat het huis er ook nog voor als de wind zuid of zuid west is, scheelt enorm.
Gisteren was het windkracht 10 hier in gouda en net ook serieus vanaf een uur of 6 in de avond.
Het gaat hier nu ook hard, al de hele avond. Maar inderdaad, als de wind tegen je panelen op waait dan worden ze naar beneden geduwd, natuurlijk een levensgroot verschil met van achter, waarmee ze omhoog gaan. Ik overweeg ook om de achterkant van mijn te maken betonnen voeten een iets schuine hoek te geven en als er dan wat tegenaan zit dan buigt de wind misschien iets af naar boven in plaats van dat de volledige kracht wordt omgezet naar duwen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:29:
[...]

Omdat het bij jou bijna niet waaide.... :+ volgens het kaartje van het nieuws was het toch een km of 30 minder dan hier >:) ik hoopte eigenlijk op een gratis trampoline, een extra kliko of een tuinset ofzo.. enige wat ik kreeg was een windveer van de buren.

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 20-02-2022 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:10:
[...]

Omdat het bij jou bijna niet waaide.... :+ volgens het kaartje van het nieuws was het toch een km of 30 minder dan hier >:) ik hoopte eigenlijk op een gratis trampoline, een extra kliko of een tuinset ofzo.. enige wat ik kreeg was een windveer van de buren.
Is 110 km niet genoeg?
Tien huizen in het dorp hebben geen dak meer...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
klump4u schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:45:
Mijne op betonblokken liggen ook nog maar hier in het Zuiden waait het ook een factor minder [Afbeelding]
Vond je het niet spannend? Die ballast lijkt mij toch enigszins aan de lichte kant met zoveel open ruimte onder de panelen.

En wat hangt die airco van je achterburen verderop er vreselijk armoedig bij zeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

ThinkPad schreef op maandag 21 februari 2022 @ 07:52:
[...]

Vond je het niet spannend? Die ballast lijkt mij toch enigszins aan de lichte kant met zoveel open ruimte onder de panelen.

En wat hangt die airco van je achterburen verderop er vreselijk armoedig bij zeg :X
Ja toch wel spannend maar er liggen 24 betonblokken a 12kg onder en de panelen zijn op het Zuid-Westen gericht dus de wind blaast er meer over dan onder. Deze proef dus doorstaan.
Die (bouwmarkt)airco is bij de buren van mijn buren en is toentertijd gewoon zo uit de doos plug and play opgehangen.
Rechts is ons huis, ligt nog een kleine set op betonblokken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtu_yyrn-JJ6xoFeI2kWVRF9WtQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXqzdSVqMOmuYic0Xd7Zp1hW.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 25% gewijzigd door klump4u op 21-02-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

reneeke1970 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:18:
[...]

Als de wind eronder komt zoals AUijtdehaag beschreef helpen matjes ook niet ben ik bang...

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:08
Natuurlijk helpt het wel, alleen kan het altijd erger. Alle beetjes helpen en stroef rubber helpt gewoon heel goed tegen schuiven. Voordat een constructie vanaf de zijkant opgetild wordt, schuift het meestal. En eenmaal in beweging, wordt de wrijvingsweerstand minder en heb je eerder schade.

[ Voor 16% gewijzigd door Martin7182 op 21-02-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frissie
  • Niet online
Lage hoek (15gr) = aerodynamischer, verdeling gewicht en een geheel.
Verder helpen windreflectors zijkant en achterkant enorm.

Hier solarstell connect platdak, installatie in bebouwde omgeving (hoge flats) Leeuwarden.
Vlaggen van winkracht 11-12 gehad. Alles ligt nog keurig op zijn plek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Laatst online: 27-08 09:10
Na bijna 2 jaar te genieten van mijn zonnepanelen zit ik te kijken hoe ik iets meer kan optimaliseren om iets meer vermogen uit de installatie te halen.

Momenteel heb ik 19 panelen (Trina solar 325 WP) op 2 strings (10 stuks op input A en 9 op input B ) op een SMA 6 KW 3 fase omvormer.
Ligging is zuid.
Bij de installatie hebben we toen hiervoor gekozen omdat dat qua bekabeling makkelijker was mocht ik nog een extra paneel ergens willen plaatsen.

Extra paneel bijplaatsen is een mogelijkheid, maar na even te spelen in de Sunnydesignweb kom ik erachter dat 19 panelen in 1 string iets hoger rendement haalt 97,1% ten opzichte van 95,8%.
Dat zou een goedkopere optie zijn namelijk :)

Is het nu zo dat ik de strings kan loshalen om vervolgens de + van A op - van B aansluit en dan de - van A en de + van B op de omvormer kan aansluiten? Of heb ik hiervoor nog verloopjes of andere kabels nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
JT schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:19:
Ik had al besloten mijn zelf te maken voeten schroefdraad aan de achterkant en zijkanten te geven om het makkelijk dicht te kunnen maken
Ik vond dat veel teveel gedoe.
Je kan er later ook gewoon gaten in boren en een (goede) plug in slaan op de plek die je wilt. Het blijft beton :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Freez Als je in sunny design de juiste paneel types hebt kunnen selecteren en er geen waarschuwing staat tav het maximum voltage is dat idd een heeeele makkelijke optimalisatie.
Even in de manual van de sma kijken hoe je 1 string aan kan sluiten en dan kan je in principe de mppt1 ingang + loskoppelen, de mppt2 ingang - loskoppelen, deze twee aan elkaar klikken en dan not de mppt2 ingang + loskoppelen en waarschijnlijk die op mppt1 + ingang klikken.

Ook wel weer veelzeggend dat het zo geplaatst is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:04:
[...]

Ja toch wel spannend maar er liggen 24 betonblokken a 12kg onder en de panelen zijn op het Zuid-Westen gericht dus de wind blaast er meer over dan onder. Deze proef dus doorstaan.
Die (bouwmarkt)airco is bij de buren van mijn buren en is toentertijd gewoon zo uit de doos plug and play opgehangen.
Rechts is ons huis, ligt nog een kleine set op betonblokken.
[Afbeelding]
Heb je die ringetjes nog zo? Dat is toch wel een fragiele constructie hoor, had je geen eindklemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rol-Co schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Heb je die ringetjes nog zo? Dat is toch wel een fragiele constructie hoor, had je geen eindklemmen?
Ja nog steeds, op de rechter set al bijna 7 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een vraagje, waarvan ik zelf eigenlijk het antwoord wel ongeveer weet, maar ik even wil dubbelchecken:

Mijn omvormer, sma 4.0:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XO8AxHhT2N6JbKz-eBsp8_3573s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HCdGRs49pb86npwcdtBHqMFG.png?f=fotoalbum_large
PV set: 18x 270wp (4800wp totaal) in 2 strings verdeeld.
Die zitten nu beide op een aparte MPTT ingang, maar als ik de datasheet en metingen goed interpreteer, kan ik ze samen op 1 tracker zetten, en op de andere tracker dan een 2e PV set aansluiten? Want de huidige liggen ongeveer op ZOO, en na de middag dus in de schaduw. Geen schaduw van schoorsteentjes overigens, het vermogen van beide stringen verschilt nauwelijks als ik het vergelijk in de grafiek.

De 19e hadden we best wat zonnige momenten en lage temperatuur, en haalde ik volgens de metingen maximaal 7,7A en maximaal 310V per string.
Als ik ze dus parallel zet zou ik iets meer dan de max van 15A kunnen leveren die de tracker kan hebben. Is geen ramp toch?

Op de westkant heb ik tegen het einde van de dag wel schaduw van het huis naast mij (de daken staan dwars).
Maar als ik dan zover mogelijk tegen de nok aan 1 rij aan panelen neerleg in landschap, heb ik volgens de Sunny ontwerp tool niet zoveel schaduw. En dan is er dus een mogelijkheid voor 5 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:25

thido

Tilburg

Binnenkort weer een extra stukje dak beschikbaar waar ik wat panelen op kwijt kan.
Het betreft de garage waar nu al een set van 10x SF170 panelen op ligt met SB2000HF omvormer.
Nu ben ik van plan een extra setje erbij te leggen bestaande uit 3x330Wp panelen.
Daarvoor kan ik een andere omvormer ophangen met twee mppt trackers (indien ik die kan vinden met de juiste specs. voor beide strings), maar heb nog een Sununo 1K omvormer liggen waar de nieuwe panelen op zouden kunnen. De bestaande set zit uiteraard op een eigen groep. Ik heb ook nog een PV verdeler liggen welke ik kan gebruiken. Wat is wijsheid? Ander omvormer of de PV verdeler ertussen en twee groepen maken voor de omvormers?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@_ferry_ Als je huidige panelen allemaal gelijk orientatie en dakhelling hebben EN Voc x # panelen x1,1 blijft onder Vmax DC zijde omvormer , dan heb je gelijk.
je kan je situatie ook in sunnydesigner zetten, dan weet je het helemaal zeker.
nb. kijk dan gelijk of 5 panelen redelijk werkt (mn. qua voltage dc zijde versus mppt bereik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

jobr schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:16:
[...]

Ik vond dat veel teveel gedoe.
Je kan er later ook gewoon gaten in boren en een (goede) plug in slaan op de plek die je wilt. Het blijft beton :)
Mij leek draadeind juist makkelijker? 1 keer gaatjes boren in je mal, daarna hoef je bij het gieten alleen een schroefdraadje erin te steken? Of zie ik iets over het hoofd?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

BarryH schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:25:
@_ferry_ Als je huidige panelen allemaal gelijk orientatie en dakhelling hebben EN Voc x # panelen x1,1 blijft onder Vmax DC zijde omvormer , dan heb je gelijk.
je kan je situatie ook in sunnydesigner zetten, dan weet je het helemaal zeker.
nb. kijk dan gelijk of 5 panelen redelijk werkt (mn. qua voltage dc zijde versus mppt bereik)
Daar had ik ze inderdaad in gezet (niet exact, maar even ballpark) en toen kwam hij met 1 omvormer in zijn voorstel. Zodoende dat ik er achter kwam dat ik ze kon bundelen op 1 MPTT.

Moet inderdaad wel nog kijken hoe die 5 panelen het doen, misschien niet super efficiënt, maar kan wel weer een omvormer uitsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

thido schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:17:
Binnenkort weer een extra stukje dak beschikbaar waar ik wat panelen op kwijt kan.
Het betreft de garage waar nu al een set van 10x SF170 panelen op ligt met SB2000HF omvormer.
Nu ben ik van plan een extra setje erbij te leggen bestaande uit 3x330Wp panelen.
Daarvoor kan ik een andere omvormer ophangen met twee mppt trackers (indien ik die kan vinden met de juiste specs. voor beide strings), maar heb nog een Sununo 1K omvormer liggen waar de nieuwe panelen op zouden kunnen. De bestaande set zit uiteraard op een eigen groep. Ik heb ook nog een PV verdeler liggen welke ik kan gebruiken. Wat is wijsheid? Ander omvormer of de PV verdeler ertussen en twee groepen maken voor de omvormers?
Ik heb 2 sets van 500 wp en 2000 wp met elk een eigen omvormer op dezelfde groep zitten, je komt met die 2 sets toch niet boven de 16a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freez
  • Laatst online: 27-08 09:10
BarryH schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:20:
@Freez Als je in sunny design de juiste paneel types hebt kunnen selecteren en er geen waarschuwing staat tav het maximum voltage is dat idd een heeeele makkelijke optimalisatie.
Even in de manual van de sma kijken hoe je 1 string aan kan sluiten en dan kan je in principe de mppt1 ingang + loskoppelen, de mppt2 ingang - loskoppelen, deze twee aan elkaar klikken en dan not de mppt2 ingang + loskoppelen en waarschijnlijk die op mppt1 + ingang klikken.

Ook wel weer veelzeggend dat het zo geplaatst is....
Bedankt, dan is mijn vermoeden toch juist en zou dit een snelle goedkope oplossing zijn voor wat meer opbrengst :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Freez Tijdens deze actie altijd zowel DC zijde als ACzijde afschakelen en ik zou het zekerheidshalve altijd 's avonds doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:25

thido

Tilburg

klump4u schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:16:
[...]

Ik heb 2 sets van 500 wp en 2000 wp met elk een eigen omvormer op dezelfde groep zitten, je komt met die 2 sets toch niet boven de 16a.
Dat zou de kortste klap zijn en inderdaad blijft het onder de 16A.
Ik weet alleen niet of dat zo ook mag (oogpunt regelgeving/verzekering).
Kan mij van jaren geleden wel wat discussie herinneren hier op Tweakers over dit onderwerp,
maar vind het niet zo snel terug.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
klump4u schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:16:
[...]

nja, als de 500W inverter kortsluiting maakt, terwijl de andere 2000W levert, krijgt ie toch mooi 5700W te verstouwen, voordat de zekering eruit klapt.... ik hoop dat de kabels dik genoeg zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@thido @klump4u kleine moeite om een 10A en een 6A groep te plaatsen bij de omvormers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
JT schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:32:
Mij leek draadeind juist makkelijker? 1 keer gaatjes boren in je mal, daarna hoef je bij het gieten alleen een schroefdraadje erin te steken? Of zie ik iets over het hoofd?
Gaat je mal ook minder makkelijk eraf als deze aan 3 kanten draadeindes bevat. Moet deze elke keer helemaal uitelkaar. En je moet zorgen dat draadeind niet scheef trekt en ook niet kan doordraaien (dus een L erin oid).
Zoals ik al zei, mij teveel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

borft schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:34:
[...]

nja, als de 500W inverter kortsluiting maakt, terwijl de andere 2000W levert, krijgt ie toch mooi 5700W te verstouwen, voordat de zekering eruit klapt.... ik hoop dat de kabels dik genoeg zijn ;)
Waar komt die 5700W dan vanaf als ik vragen mag?
Sets leveren maximaal 350W en 1500W.
BarryH schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:22:
@thido @klump4u kleine moeite om een 10A en een 6A groep te plaatsen bij de omvormers
En dan naar de 16A alamat?
Is toch dubbel dan?( heb geen technische achtergrond op dat gebied)

[ Voor 27% gewijzigd door klump4u op 22-02-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Nee, niet dubbel maar gewoon nodig om vervolg schade bij kortsluiting te voorkomen (doorsmelten kabel en vervolgens brand )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
klump4u schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:32:
[...]

Waar komt die 5700W dan vanaf als ik vragen mag?
Sets leveren maximaal 350W en 1500W.

[...]

En dan naar de 16A alamat?
Is toch dubbel dan?( heb geen technische achtergrond op dat gebied)
er komt max 16A uit het net, dat is 3680W, en uit je omvormer kan 2000W komen. Panelen kunnen meer opleveren als de instraling meer dan 1000W/m2 is. Aangezien je ze op dezelfde groep hebt zitten, loopt er dan dus 5680W naar de kapotte omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
borft schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:54:
[...]

er komt max 16A uit het net, dat is 3680W, en uit je omvormer kan 2000W komen. Panelen kunnen meer opleveren als de instraling meer dan 1000W/m2 is. Aangezien je ze op dezelfde groep hebt zitten, loopt er dan dus 5680W naar de kapotte omvormer.
Maar die heeft sluiting, dus in één sec is automaat uit mag ik hopen?

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic